دستت درد نکنه الاله جون:*همه نخونده هام اومده جلو چشم تا 12بخونم بسه
جوابام با آقای قزوینیان که صفحه قبل پست زدن یکی بود. واسه همین نگفتم. نظرم توی همون سؤال 65 تفاوت داشت فقط.
اینا رم آلاله درست میگه. 1 میشه 2، 2 میشه 3.
بله همه مربوط به ازمون دکتری سال پیشهاین سوال مال کنکوره؟ چه سالی؟ منبعشو میگین لطفن
سلام بچه ها برای عناصر و جزییات چی باید بخونیم؟
بچه ها توی جزوه ی ایستایی طباطبایی نوشته : جدا سازی لرزه ای برای ساختمان های بلند مناسب نمی باشد.چرا؟
حالا چرا؟ جوابش چی میشه؟ توو چه کتابی؟
مرسی نسرین جوونعزیزم کتاب طراحی لرزه ای صفحات 270 و 271 رو یه نگاه بنداز
محدودیت های جداساز های لرزه ای رو اورده . جواب سوالتو همون بند اول محدودیت ها پوشش میده
سال پیش استاد فنم یه جزوه ضمیمه برای طراحی لرزه ای داده بود که عوامل دیگه ای هم برای این موضوع گفته بود . اگر خواستی برات میفرستم
موفق باشی
مرسی نسرین جوون
یه سوالی داشتم،دلیل جمله ای که میگم چیه?
استفاده از کابل در ساختمانهای کوچک غیر اقتصادی است به سبب ناپایداری?
یه سوالی داشتم،دلیل جمله ای که میگم چیه?
استفاده از کابل در ساختمانهای کوچک غیر اقتصادی است به سبب ناپایداری?
ممنون از پاسخگوییتون
یه سوال دیگه
ما میگیم که کابل ها فقط نیروی کششی رو تحمل میکنن پس خالصترین و پربازده ترین سیستم ساختمانی هستن،اما اینم نوشته شده که اگر کابل فرم زنجیرواره داشته باشه تنشهاش صرفا خالصه(خب یعنی اگه منحنی طنابی نباشه غیر کشش نیروی دیگه ای هم مگه میتونه تحمل کنه?
ممنون از پاسخگوییتون
یه سوال دیگه
ما میگیم که کابل ها فقط نیروی کششی رو تحمل میکنن پس خالصترین و پربازده ترین سیستم ساختمانی هستن،اما اینم نوشته شده که اگر کابل فرم زنجیرواره داشته باشه تنشهاش صرفا خالصه(خب یعنی اگه منحنی طنابی نباشه غیر کشش نیروی دیگه ای هم مگه میتونه تحمل کنه?
سلام جناب مهندس
در تکمیل پاسخ دوستان سازه های کابلی تحت بارگذاری تنش کششی رو تحمل میکنن و خمش و برش و ... چندان قابل توجه نیست و صرفنظر میشه ؛
در این سیستم تکیه گاه ها نیروی عکس العمل هستند و نیروی افقی رانش رو تحمل میکنن , با کم شدن خیز کابل مولفه عمودی عکس العمل ثابت خواهد موند و مولفه افقی افزایش پیدا میکنه و با افزایش خیز تنش کششی هم کم خواهد شد ؛ یکی از عامل هایی که توی شکل کابل تاثیر میذاره موقعیت بارها هست و شکل مطلوب شکلی هست که کمترین مصالح و هزینه رو داشته باشه مثلا زمانی که زمانی که خیز رو کم کنیم ( طول کابل کم خواهد شد ) تنش کششی زیاد خواهد شد و این کاهش طول باعث افزایش قطر کابل و مصالح مورد استفاده میشه پس بهینه ترین حالت زمانی هست که کمترین مصالح و هزینه رو داشته باشیم و اون زمانی هست که کابل به طور یکنواخت بارگذاری بشه و شکل زنجیرواره و سهمی گون پیدا کنه و این بهینه ترین حالت خواهد بود
خواهش میکنم عزیزم
اگر رجوع کنید به صفحه درک رفتار سازه ها صفحه 133 خود کتاب یه قراردادی بیان کرده کهعبارت زنجیرواره برای هر عضو معلق منحنی شکل صرفنظر از شکل بارگذاری در این کتاب استفاده خواهد شد . یعنی همون حرفت صحیحه . نگران نباش عزیزم . کابل ذاتا کششی و فرم فعال بودنش واسه خالص بودنشه . ربطی به شکل خاصی نیست
اینم از نقطه نظر کتاب درک رفتار
سلام ویژه خدمت مدیر عزیزمون
جسارتا و با کسب اجازه مطلبتونو منم تکمیل کنم . با اجازه
مدیر عزیز شما فرمودین اگر افت کم بشه رانشمون بیشتر میشه و قطر کابلمون و مصالح مورد استفاده میره بالا . این حالت ، حالت غیر اقتصادی رو به ما میده
حالا اگر افتمون زیاد بشه رانشمون اندازش کاهش پیدا میکنه و قطر کابلمون کاهش پیدا میکنه . در این حالت هم نمیتونیم بگیم وضعیتمون اقتصادی هست . چون درسته قطر کم شده ولی عوضش با افزایش افت طول کابل و در نتیجه مقدار فولاد مصرفیمون رفته بالا . این دو حالت حالت های مرزی غیر اقتصادیمون خواهند شد
شکل سهمی لزوما بهینه ترین حالت نیست
بستگی به کاربریمون خواهد داشت
اگر صحبت از بارگداری هایی که تداوم دارند بکنیم مسلما سهمی که اون بارگذاری برامون میده بهترین حالت خواهد بود نه هر سهمی
چون برای یه دهانه ثابت بینهایت حالت سهمی میتونیم مدل سازی بکنیم
کابل ها تحت بارگذاری خاص خودشون تحت کشش هستند و این کشش خالصه
البته در تمام این مطالب ما بار خود کابل رو میزاریم کنار . طبیعتا حالت بیز که مال خود وزن کابل هست میره کنار . همینطور ما در مورد پل ها صحبتی نمیکنیم . ما فقط در مورد طبیعت کابل ها و رابطشون با افت و دهانه و بارگذاری داریم صحبت می کنیم
ببخشید زیاده گویی کردم
سلام خانم مهندس
عذرمیخوام فقط یک نکته رو عرض کنم ...
اگر بتونیم بر کابل تعداد زیادی بار وارد کنیم کابل به صورت منحنی طنابی در میاد ؛ دو نوع منحنی طنابی داریم
1- سهمی : بار گسترده با فاصله های افقی مساوی در دهانه
2- بیز یا زنجیره وار : با فاصله مساوی در طول کابل
حالا اگر نسبت دهانه به خیز بیشتر از 5 باشه دو فرم تا حدود زیادی شبیه به هم خواهند شد ( افت بهینه برای سهموی 0.3 و برای بیز 1/3 دهانه )
رفرنسی رو که شما از کتاب درک رفتار سازه صفحه 133 اشاره داشتین به این صورت مطرح شده
"در عمل ( و در این کتاب ) عبارت زنجیرواره برای هر عضو معلق منحنی شکل که در طول آن بارگذاری شده صرف نظر از نحوه توزیع بارها به کار میرود "
در تصویر همان صفحه نیز میتونین این دو مدل رو ببینید
ایده آل ترین فرم ها برای کابل این فرم های زنجیر واره / و یا منحنی سهمی گون هست
سلام جناب مدیر
اگر امکانش باشه من دوباره در تکمیل مطالبتون بنویسم :
به نظرتون کدوم یک از پل های معلقی که توی کتاب پل های ایران و جهان بحثش شده دارای چنین نسبت هایی هستند ؟( جدا از مسائل اجراییش )
مسلما هیچکدوم . ما اگر حتی وزن خود کابل رو حذف کنیم باز سهمی که از نسبت 0.3 تبعیت کنه رو نمیتونیم ببینیم
یه مثال دیگه : قوس جفرسون رو شما در نظر بگیرید . ایا نسبت 0.3 برای سهمی اوون رعایت شده؟ مسلما نه
ولی حرف شما به عنوان یه اصل اینجوری میتونه دقیق باشه : قدرتی که یک سهمی داره هیچ شکل دیگه ای نداره
ولی نمیتونیم بگیم چون فلان بارگذاری برامون دیکته کرده که شکل کابلمون غیر سهمی باشه پس کابل نیروهاش خالص نیست . برای اون بارگذاری خاص کابل بازم رفتارش خالصه
و برای همین دلیل زنجیرواره بودنه که المانهای سازه ای دیگه مثل تیرها ، ستون ها ،قوس ها، خرپاها که از سیستم های کششی مشتق شدند رفتارشون ناخالصه . قوسی میتونه خالص باشه که برای بارگذاری خاص خودش ایده ال طراحی بشه . بهش میگیم قوس سازه ای . حالا به قول شما چون قدرت سهمی به لحاظ ریاضیاتیش قوی تره ترجیحا قوس رو از قوس سازه ای ایده الش میندازن روی قوس هندسیش که سهمی هست . و برای همین میگیم سیستم های سازه ای که در تقابل بین سازشون و شکلشون گرفتارن سازه های قوی نیستن یا اگر به سبب سهمی کردنشون قوی شدن غیر اقتصادی می شن .
قدرتی که یک سهمی داره شکل های دیگه ندارن و برای همین حتی اگر غیر اقتصادی هم شد ترجیح میدیم شکل رو بر سازه ارجح بدونیم و سهمی رو انتخاب کنیم
والا بسته به بارگذاری خاص کابل بازم رفتارش خالص و ایده ال هست
اقای مدیر بحث کردنمو به حکم بی ادبی یا خدای نکرده پر رویی نزارید لطفا
...کابل به طور یکنواخت بارگذاری بشه و شکل زنجیرواره و سهمی گون پیدا کنه و این بهینه ترین حالت خواهد بود
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=253081&d=1446581511
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=253082&d=1446581522
ااختیار دارین خانم مهندس این چه حرفیه داریم تبادل نظر میکنیم و کلا هدف تاپیک این هست که اینجا با کمک هم رفع اشکال کنیم مطالعات خودمون رو
راستش خانم مهندس اببخشید حواسم نبود شما از پستم نقل قول گرفتین و تصاویر رو به ویرایش پست قبلی اضافه کرده بودم ببنید این دو تصویر از کتابهای سازه در معماری و درک رفتار سازه حالت های مختلفی رو با خط چین برای سهموی و زنجیره وار ترسیم کرده که هر دو حالت هایی از یک بارگذاری یکنواخت یکی در طول دهانه یکی در طول کابل هستند و این بارگذاری یکنواخت ( برداشت از کتاب سیستم ساختمانی ) سهموی / .... و یا زنجیره وار اشکال بهینه و ایده آل هستن
کلا برداشت شخصی من از حالت ایده آل به نقل از کتاب سیستم ساختمانی بارگذاری یکنواخت بود
انتهای پست اول :
* اگر به صفحه 76 و 77 کتاب سازه در معماری توجه بفرمائید کلا نحوه بارگذاری بر روی کابل ها رو داره توضیح میده در صفحه اول چند ضلعی طنابی حالا ایده آلش رو در صفحه بعدی در بارگذاری یکتواخت نشون داده
تصویر کتابهای درک رفتار سازه و سازه در معماری
سلام جناب مهندسیه سوالی داشتم،دلیل جمله ای که میگم چیه?
استفاده از کابل در ساختمانهای کوچک غیر اقتصادی است به سبب ناپایداری?
منظور از کتاب درک رفتار سازه هست که گفته شده در صفحه 133ممنون از همه توضیحات،من فقط یه کم سر چند تا موضوع کابل گیج شدم
1.توی جزوه اقای سروش نیا اگه اشتباه نکنم ایشون توضیحشون این بوده که منحنی های طنابی به بیز(زنجیرواره) و سهمی تقسیم میشن اما اینم ظاهرا در توضیح گفتن که توی کتاب کلا به منحنی های طنابی ،زنجیرواره گفته شده حالا به اشتباه یا درست نمیدونم،این گفته درسته?
معذرت میخوام که سوالاتم طولانیه
2.این که نوشته شده اگه فرم کابل(زنجیرواره )باشه تنش صرفا خالصه،منظور از زنجیرواره اینجا فرم بیزه یا کلا منحنی طنابیه? و اگه کلا کابل کششی هست چه دلیلی داشته بنویسه اگر فرم زنجیرواره باشه تنش صرفا خالصه? خب اگه کابل همیشه کششیه پس همیشه تحت هر بارگزاری باشه تنشش صرفا خالص کششیه
در کابل های نامتقارن اگر وزنه رو از وسط به یکی از تکیه گاه ها نزدیک کنیم شکل کابل و مولفه قائم تغییر میکنه و اگر افت تغییر نکنه رانش هم تغییر نمیکنه3.این قضیه که افت کم باعث میشه راتش زیاد شه قطر کابل زیاد شه و افت زیاد برعکس،فقط در مورد بارگزاری متقارن صدق میکنه? درباره باگزاری غیر متقارن به چه صورته?
ممنون از همه توضیحات،من فقط یه کم سر چند تا موضوع کابل گیج شدم
1.توی جزوه اقای سروش نیا اگه اشتباه نکنم ایشون توضیحشون این بوده که منحنی های طنابی به بیز(زنجیرواره) و سهمی تقسیم میشن اما اینم ظاهرا در توضیح گفتن که توی کتاب کلا به منحنی های طنابی ،زنجیرواره گفته شده حالا به اشتباه یا درست نمیدونم،این گفته درسته?
2.این که نوشته شده اگه فرم کابل(زنجیرواره )باشه تنش صرفا خالصه،منظور از زنجیرواره اینجا فرم بیزه یا کلا منحنی طنابیه? و اگه کلا کابل کششی هست چه دلیلی داشته بنویسه اگر فرم زنجیرواره باشه تنش صرفا خالصه? خب اگه کابل همیشه کششیه پس همیشه تحت هر بارگزاری باشه تنشش صرفا خالص کششیه
3.این قضیه که افت کم باعث میشه راتش زیاد شه قطر کابل زیاد شه و افت زیاد برعکس،فقط در مورد بارگزاری متقارن صدق میکنه? درباره باگزاری غیر متقارن به چه صورته?
معذرت میخوام که سوالاتم طولانیه
ممنون از پاسخگوییتون
یه سوال دیگه
ما میگیم که کابل ها فقط نیروی کششی رو تحمل میکنن پس خالصترین و پربازده ترین سیستم ساختمانی هستن،اما اینم نوشته شده که اگر کابل فرم زنجیرواره داشته باشه تنشهاش صرفا خالصه(خب یعنی اگه منحنی طنابی نباشه غیر کشش نیروی دیگه ای هم مگه میتونه تحمل کنه?
Thread starter | عنوان | تالار | پاسخ ها | تاریخ |
---|---|---|---|---|
رفع اشکال | دروس تاریخ و مبانی نظری آزمون ارشد معماری | کارشناسی ارشد | 1020 | ||
رفع اشکال | درک عمومی و منظر آزمون ارشد معماری | کارشناسی ارشد | 663 | ||
رفع اشکال | زبان عمومی و تخصصی ارشد معماری | کارشناسی ارشد | 438 | ||
تحصیلات تکمیلی | دروس تخصصی دانشجویان کارشناسی ارشد معماری | کارشناسی ارشد | 138 | ||
8 | دروس فنی کنکور ارشد | کارشناسی ارشد | 23 |