درخواست مطالب گیاهپزشکی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته مومی کلم-کلزا(6)

شته مومی کلم-کلزا(6)

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته مومی کلم-کلزا(8)

شته مومی کلم-کلزا(8)

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته مومی کلم-کلزا(9)

شته مومی کلم-کلزا(9)

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته مومی کلم-کلزا(10)

شته مومی کلم-کلزا(10)

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
منبع شته مومی کلم-کلزا(10-5)

منبع شته مومی کلم-کلزا(10-5)

منبع این سری مطلب بعدی هم کتاب آفات سبزی و صیفی ایران تالیف دکتر محمد خانجانی هست.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته مومی یا خاکستری کلم(1)

شته مومی یا خاکستری کلم(1)

یه سری مطلب دیگه هم دارم میذارم براتون ایشالا به درد بخوره

شته مومی کلزا یا شته خاکستری کلم :
این شته یکی از مهمترین آفات کلزا و دیگر گیاهان خانواده کلم می باشد و در تمام ایران بر روی زراعت های کلم ، شلغم ، خردل ، تربچه و بسیاری از علفهای هرز خانواده چلیپائیان انتشار دارد. این آفت مهمترین آفت کلزا در استان فارس بوده و در بعضی از سالها چندین نوبت سمپاشی نیز نتوانسته از خسارت آفت جلوگیری کند و طبق گزارشات در برخی از کشورها تا 80 درصد به مزارع خسارت زده است .
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته مومی یا خاکستری کلم(2)

شته مومی یا خاکستری کلم(2)

شکل شناسی :
رنگ بدن شته های ماده سبز تیره تا سبز روشن بودهو پوشیده از یک ماده مومی آرد مانند می باشد. سر تیره رنگ است و همچنین لکه تیره ای نیز از روی سر تا روی شکم امتداد دارد. شاخک ها 6 مفصلی است و به طول 1.6 میلیمتر است . طول بدن این شته 2.4 میلیمتر و طول کورنیکول 0.16 میلیمتر و به رنگ قهوه ای تیره می باشد و طول دم حدود 2 میلیمتر و به رنگ سبز تیره است و در انتهای بدن نیز 6-5 جفت مو وجود دارد.
زیست شناسی :
در فصل پاییز ، شته های بالدار روی خاک و نزدیک طوقه بوته های کلم و کلزا جمع شده و سپس افراد نر و ماده در آنجا به وجود می آیند. شته های ماده حاصله به نوبت خود ، ماده های دیگری تولید می کنند که حشرات نر با آنها جفتگیری و سپس تخمریزی می کنند. هر شته ماده روزانه 4-3 عدد تخم می گذارند که این تخمها سیاه و بیضوی بوده و زمستان را در حالت دیاپوز روی دمبرگها و یا سطح زیرین برگها گذارده و در بهار تفریخ شده و شته های ماده ای که از این تخمها خارج می شوند به نام شته های موسس معروف هستند که به روش پارتنوژنز (دختر زائی و زنده زائی یا بکرزائی) تولید مثل نموده و در فصل تابستان چندین نسل ایجاد می کند. هر شته ماده در دوره زندگی کوتاه خود 100-80 عدد پوره می زاید که هر پوره نیز بعد از چند روز اقدام به تولید مثل می کند و در نتیجه جمعیت به شدت افزایش می یابد.






 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته مومی یا خاکستری کلم(3)

شته مومی یا خاکستری کلم(3)

زمستان گذرانی آفت به صورت تخم و حشره کامل روی بقایای گیاهی و یا روی بوته های کلزا در مزرعه بوده و با گرم شدن نسبی هوا (اواخر زمستان تا بهار) به سرعت تکثیر می یابند و ظرف دو هفته از ظهور اولین شته ها به سطح خسارت اقتصادی می رسند.

اگر در بهار و تابستان غذای کافی موجود نباشد حشرات بالدار ظاهر شده و از مزرعه ای به مزرعه دیگر رفته و باعث انتقال آفت می شوند. تعداد نسل این شته به شرایط آب و هوایی محل بستگی دارد و ممکن است 20-15 نسل در سال تولید کند. دوره تکامل این شته ها در زمستان 20-15 روز و در تابستان کوتاهتر بوده و 10-8 روز می باشد. بنابراین حتی در زمستان نیز جمعیت یک کلونی در گیاه کلزا به نحو تعجب آور و باورنکردنی افزایش یافته و به سرعت مزارع مجاور نیز آلوده می نماید و نباید تصور کرد در شرایط سرد که کلزا رشد ندارد فعالیت شته ها قطع می شود.

چون آستانه فعالیت شته ها از آستانه رشد کلزا به مراتب پایین تر است و از طرفی شته مومی به دلیل پوشش مومی خود مقاوم به شرایط نا مناسب طبیعی بوده و دمای خیلی کم و خیلی زیاد را تحمل می کند. این خصوصیت در اکثر مناطق کشور می تواند شرایط مناسب را برای بقاء این حشره فراهم کند و باعث شود که د رتمام طول فصل زراعی این شته در مزارع کلزا مشاهده شود. اما حرارت های بالای 40 درجه سانتیگراد
بیش از دو ساعت باعث مرگ حشره می شود که به غیر از موضوع تغذیه دلیل کاهش جمعیت در تابستان را می توان به این عامل نسبت داد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته مومی یا خاکستری کلم(4)

شته مومی یا خاکستری کلم(4)

خسارت :

این آفت به برگ ، ساقه ، گل و غلاف گیاه میزبان خود حمله کرده و باعث کاهش محصول می گردد. شته با مکیدن شیره از کلیه قسمت های گیاه موجب ضعف عمومی گیاه و پیچیدگی برگها می شود. در کلزا شته ها با استقرار در روی قسمت های انتهایی از طرفی موجب ضعیف شدن بوته و پایین آمدن کیفیت دانه ها می شود و از طرف دیگر بر اثر فعالیت آنها ترشحات چسبنده عسلک روی گیاه به وجود می آید که در نتیجه قارچ فوماژین نیز روی آن رشد می کند و در نهایت باعث عقب افتادن رشد ، عدم تلقیح بعضی از گلها شده و باعث ریزی دانه و کاهش محصول و دیر رسیدن کل بوته و اختلال در امر برداشتمکانیزه می شود. بوته های آلوده از رشد بازمانده و تشکیل گل و غلاف در آن به شدت تقلیل یافته یا مختل می شود.

غلافها به خاطر ضعف مفرط گیاه اکثرا تشکیل نشده و یا خمیده و بد شکل شده دارای دانه های بسیار اندک در حد 5-3 عدد ( در مقابل 35-26 عدد در شرایط معمولی ) بوده و طول غلاف کم می شود. غنچه ها دررسیدن به مرحله شکوفایی دچار تاخیر شده و شاخه بندی ها متوقف می شوند و در صورتی که تراکم آفت زیاد باشد ،غلافها اصلا تشکیل نمی شوند. بوته های آفت زده در یک مزرعه در مقایسه با بوته های سالم بین 45-20 روز در رسیدن تاخیر دارد و توام با کاهش شدید محصول می باشد.

به هر حال خسارت شتهبه صورت کاهش قطعی محصول از طریق کاهش تعداد دانه در هر غلاف
کاهش وزن هزار دانه کاهش تعداد دانه د رکل بوته و ایجاد قارچ فوماژین و تغییر ظاهر بذر دارای اهمیت فراوان است . لازم به ذکر است که آستانه خسارت اقتصادی شته به دلیل جمعیت بالای شته ها غیر قابل شمارش بودن آنها تعیین نشده است ولی حدود دو هفته بعد از ظهور اولیه شته ها می توانند به سطح خسارت اقتصادی برسند. آستانه خسارت اقتصادی پیشنهاد شده در مرحله ساقه دهی زمانیست که 25 میلیمتر از خوشه گل مهمترین ساقه ها ( ساقه های اصلی ) از شته ها پوشیده شده باشد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته مومی یا خاکستری کلم(5)

شته مومی یا خاکستری کلم(5)

مراحل حساس آلودگی گیاه کلزا به شته :

1)مرحله اولیه رویشی :
خسارت در مراحل اولیه یا رزت به طور مخفی با تغذیه آفت از شیره گیاهی و ایجاد ضعف عمومی و اختلال در فعالیت بیو لوژیکی گیاه می باشد و چون به دلائل شریط خاص زمستانه مزرعه مورد بازدید قرار نمی گیرد میزان ضایعات وارد شده حتی از چشم متخصصان هم ممکن است دور بماند و با پیشرفت مراحل رشد و گرمی هوا خسارت ظاهر می شود و کلنی های بزرگی در گوشه و کنار مزرعه ایجاد می شود.

2)از زمان تشکیل غنچه تا تشکیل غلافهای اولیه :
با گرم شدن هوا وافزایش سریع جمعیت شته ها این مرحله حساس ترین مرحله آلودگی گیاه به شته می باشد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته مومی یا خاکستری کلم(6)

شته مومی یا خاکستری کلم(6)

روشهای کنترل شته مومی کلزا :

برای مدیریت موثر شته مومی کلزا بایستی از یک مدیریت تلفیقی آفات استفاده نمود وروشی را برای استراتژی چند جانبه برای کنترل آفت شته مومی کلزا در نظر گرفت تا با کاهش جمعیت این آفت خسارت آن را به حداقل رسانده و همزمان با حفاظت از دشمنان طبیعی آفت ، کاهش مصرف سموم را در محیط به همراه داشت . این نوع از برنامه های مدیریت مزرعه شامل تشخیص به موقع آفت ، استفاده از روش مناسب مبارزه و استفاده از ابزارها و تکنولوژی ماسب مبارزه می باشد ومزارع کلزا بایستی در تمام طول داشت به طور منظم به صورت هفتگی بازدید و از خسارت های احتمالی جلوگیری گردد.
بنابراین برای به دست آوردن بهترین نتایج می توان تلفیقی از روشهای زیر به کار برد :

-
روشهای زراعی :
از آنجایی که شته مومی کلم دارای میزبانهای متعددی از جمله انواع علفهای هرز خانواده چلیپائیان می باشند لذا حذف این علفهای هرز نظیر شلغم وحشی و تربچه وحشی که شته ها روی آنها تکثیر می شوند در کنترل آفت موثر خواهد بود.

-
استفاده از ارقام مقاوم و متحمل :
رقم های مختلف کلزا در پذیرش شته مومی واکنش متفاوت دارند ، بعضی از ارقام کلزا که دارای پرزهایی هستند د رمقابل شته ها مقاوم تر هستند. بر اساس گزارشات موجود رقم های طلاعیه و لیکورد و اوکاپی نسبت به ارقام دیگر متحمل تر هستند. طبق آزمایشاتی که بر روی 4 رقم انجام داده اند رقم PF را رقم مقام و رقم لیکورد را به دلیل طولانی شدن دوره بیولوژیکی آفت در روی آن رقم متحمل اعلام کرده اند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته مومی یا خاکستری کلم(7)

شته مومی یا خاکستری کلم(7)

-مبارزه بیولوژیک و استفاده از دشمنان طبیعی شته ها :
شته ها دشمنان طبیعی زیادی دارند که می توانند تعداد زیادی از شته ها را پارازیته و نابود کنند. از جمله دشمنان طبیعی می توان لارو مگس سیر فیده و بال توری های سبز و کفشدوزک ها به خصوص کفشدوزک هفت نقطه ای را نام برد .

-
مبارزه شیمیایی :
وقتی جمعیت شته ها با وجود دشمنان طبیعی زیاد باشد به معنای آن است که این عوامل نتوانسته اند جمعیت آفت ر کاهش دهند و جهت جلوگیری از خسارت آفت نیاز به انجام مبارزه شیمیایی است . با توجه به این که این آفت ناقل بیماری ویروسی کلم نیز می باشد سمپاشی باید به محض مشاهده آفت صورت گیرد ، چون در صورت تاخیر د رمبارزه ، بوته ها به بیماری موزائیک مبتلا می شوند و علاوه بر این چون آلودگی به شته از حاشیه مزارع شروع و به تدریج وارد مزرعه می شود و یا به صورت لکه های آلوده در سطح مزرعه مشاهده می شود.

بنابراین بهتر است که مبارزه در شروع آلودگی و به محض مشاهده بوته های آلوده در حاشیه مزارع قبل از گسترش آلودگی در سطح مزرعه وقبل از افزایش تراکم شته بر روی گیاه انجام شود و به عبارتی کانون کوبی گردد و در صورت نیاز بایستی مبارزه را در نوبت های بعدی تکرار نمود و همان طور که قبلا اشاره شد روی بدن این شته را یک قشر ماده مومی فرا گرفته که حشره را در مقابل تاثیر سموم حشره کش حفظ می کند واز طرفی چون شته مزبور در لابلای برگهای کلزا مخفی است بایستی جهت کنترل شیمیایی آفت از سموم سیستمیک و یا جذبی استفاده شود بنابراین در مبارزه شیمیایی با شته مومی کلزا رعایت اصول سمپاشی و زمان مبارزه و انتخاب نوع سم و سمپاش از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در کنترل آفت بسیار موثر است .

-
طبق بررسی های به عمل آمده سموم زیر می تواند در کنترل آفت موثر واقع گردد :

1)سم متاسیستوکس ( اکسی دیمتون متیل ) به نسبت 1.5-1 لیتر در هکتار

2)سم اکاتین ( تیومتون ) به نسبت 0.5 لیتر در هکتار

3)سم پریمور ( پریمیکارپ ) به نسبت 1 کیلوگرم در هکتار

4)سم رکسیون ( دیمتوآت ) به نسبت 1 لیتر در هکتار

5)سم کنفیدور ( ایمیداکلوپراید ) به نسبت 0.25 لیتر درهکتار

طبق آزمایشاتی که بر روی 10 حشره کش مختلف در مزرعه کلزای شهرستان شیراز انجام شد ، سموم دیمتوآت ، ایمیداکلوپراید و تیومتون نسبت به سایر سموم از کارآیی بیشتری برخوردار بودند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته مومی یا خاکستری کلم(8)

شته مومی یا خاکستری کلم(8)

-نکات مهم در مبارزه شیمیایی :

1)استفاده از مویانها همراه با سم می تواند در بالا بردن کارآیی سموم و کنترل آفت موثر باشد .

2)از آنجایی که زمان تشکیل غنچه ( مرحله حساس آلودگی به شته ) مصادف با فعالیت زنبور های گرده افشان است ، بایستی مبارزه را قبل از باز شدن گلها و یا در غیر آن صورت حتی الامکان در ساعاتی از روز که فعالیت گرده افشان ها کمتر است انجام داد (مثلا در غروب)

3)در شرایط وجود دشمنان طبیعی مثل کفشدوزک های 7 و 11 نقطه ای و بال توریها و ... و مخصوصا زمانی که شدت آلودگی به شته زیاد نباشد ، نوع و مقدار سم مصرفی ، نحوه و زمان مبارزه خیلی مهم است و امکان دارد حتی به جای حذف آفت ، حشرات مفید را منهدم سازد . لذا در مبارزه با توجه به شرایط استقرار بوته ها و انبوهی مزرعه به ویژه در مرحله گل و مرحله غلاف با انجام سمپاشی نواری یا حاشیه ای امکان مهاجرت و فعالیت حشرات مفید را از ناحیه سمپاشی شده به نواحی سالم فراهم آورده و تلفات و مرگ و میر حشرات را به حداقل رساند که در این راستا می توان از سموم کم دوام که حداقل ضرر ر برای حشرات مفید دارند مانند سموم پریمور و هوستاکوئیک بهره برد.

4)مرحله ساقه رفتن و تشکیل غنچه ، گل و غلاف حساس ترین مرحله کلزا به شته بوده و معمولا در این مرحله به علت گرم شدن نسبی هوا ، جمعیت شته ها به سرعت افزایش می یابد لذا در این مرحله مزارع بایستی به دقت از نظر جمعیت شته به سرعت افزایش می یابد لذا در این مرحله مزارع بایستی به دقت از نظر جمعیت شته مورد بازدید و بررسی قرار گیرد و به محض مشاهده شته اقدام به کانون کوبی گردد.

5)از آنجایی که آلودگی از حاشیه مزارع شروع می شود بایستی قبل از ایجاد کلنی شته ها مبارزه انجام گیرد تا از گسترش آفت به داخل مزرعه جلوگیری گردد.
با توجه به مورفولوژی گیاه کلزا و انبوهی آن در زمان ظهور شته انتخاب ابزار و تکنیک پاشش بسیار مهم است لذا هنگام مبارزه شیمیایی بایستی تمام اصول و تکنیک سمپاشی رعایت گردد و در انتخاب سم و نوع سمپاش دقت کافی به عمل آید تا حداکثر نتیجه حاصل شود و چنانچه مبارزه اصولی و صحیح انجام نگیرد و پس از مبارزه تعداد کمی از شته ها زنده بمانند به علت قدرت و سرعت بالای تکثیر آنها ممکن است پس از یک هفته مجددا شته ها در مزارع زیاد شده و نیاز به مبارزه مجدد داشته باشیم.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عکس شته مومی کلم-کلزا

عکس شته مومی کلم-کلزا

اینم عکسایی از شته مومی کلم




















 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عکس شته مومی کلم-کلزا

عکس شته مومی کلم-کلزا

























شته های پارازیت شده



زنبور پارازیتوئید




 

908

عضو جدید
واقعیتش من یک مشکلی دارم و اگر کسی بتونه کمک کنه ممنون میشم
 

908

عضو جدید
من گیاه پزشکی خوندم و الان می خوام زنتیک بگیرم - برای پزیرش از من خواستن یک پروزه ای رو که من روش کار کرده ام و یک در حقیقت پروزه تحقیقاتی واقعی بوده باشه ارائه بدم -خوب من روی پروزه ای که مربوط به مشکل خاصی مربوط به ایران بوده باشه کار نکردم و در حد همون پروزه های دوران تحصیلی در دانشگاه اطلاعات دارم- حالا خیلی خوشحال می شم کسی بتونه توی این زمینه به من کمک کنه. یعنی کسی که روی یک پروزه در ایران مربوط به مشکل خاصی اطلاعات داره. :)
 

ali soltan

عضو جدید
با سلام مرسي افسون جان با اين اطلاعات خوبت
ولي من اطلاعات فني مي خوام اين اطلاعات به درد عمل نمي خوره مثلاً شما نوشته بودي كه در دماي بالاي 40 حداكثر اين آفت تا 2 روز زنده مي مونه ولي منطقه كه ما هستيم در لارستان از ارديبهشت دماي هوا مرتب بالا مي ره و اوايل خرداد تا 39 و بعد به 40 مي رسه و تا مهر وآبان دماي بالاي 40را كه داريم هيچ گاهي مثل پارسال به 50 هم مي رسه ولي اين آفت زنده است من مي خوام بدونم كساني هستند با اين آفت سروكارداشته باشند ؟و دوم اينكه تابستانگذراني اين آفت چگونه است ؟؟؟؟
 

ali soltan

عضو جدید
من گیاه پزشکی خوندم و الان می خوام زنتیک بگیرم - برای پزیرش از من خواستن یک پروزه ای رو که من روش کار کرده ام و یک در حقیقت پروزه تحقیقاتی واقعی بوده باشه ارائه بدم -خوب من روی پروزه ای که مربوط به مشکل خاصی مربوط به ایران بوده باشه کار نکردم و در حد همون پروزه های دوران تحصیلی در دانشگاه اطلاعات دارم- حالا خیلی خوشحال می شم کسی بتونه توی این زمینه به من کمک کنه. یعنی کسی که روی یک پروزه در ایران مربوط به مشکل خاصی اطلاعات داره. :)
خودت بيشتر روي چه مطالبي مسلطي ؟؟؟
من توي عمل روي خيلي از آفات گرمسيري كار كردم خودت چه مطلبي راحتر و مسلطي ؟
 
بیماری های غلات

بیماری های غلات

با سلام وخسته نباشید
بچه ها کسی در مورد کلیه بیماری های غلات مطلب و عکس داره بتونه برام MAIL کنه؟
ممنون می شم.
 
بیماری یا آفت

بیماری یا آفت

من گیاه پزشکی خوندم و الان می خوام زنتیک بگیرم - برای پزیرش از من خواستن یک پروزه ای رو که من روش کار کرده ام و یک در حقیقت پروزه تحقیقاتی واقعی بوده باشه ارائه بدم -خوب من روی پروزه ای که مربوط به مشکل خاصی مربوط به ایران بوده باشه کار نکردم و در حد همون پروزه های دوران تحصیلی در دانشگاه اطلاعات دارم- حالا خیلی خوشحال می شم کسی بتونه توی این زمینه به من کمک کنه. یعنی کسی که روی یک پروزه در ایران مربوط به مشکل خاصی اطلاعات داره. :)
پروژه بیماری باشه یا آفت؟
 

m_nyoosha

عضو جدید
کمک

کمک

عکس سوسک عنکبوتی زرد (برنجی ) را از کجا می تونم پیدا کنم؟
اصلاً این آفت انباری ها کجان؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عکس سوسک عنکبوتی زرد (برنجی ) را از کجا می تونم پیدا کنم؟
اصلاً این آفت انباری ها کجان؟
سلام دوست عزیز
شما مطمئنین اسمو درست گفتین؟آخه چنین چیزی نداریم
میشه ببیینن اسم دیگه ای نداره این آفت یا اینکه اسم علمیشو بذارین
که بتونم کمکتون کنم.
 

Similar threads

بالا