خودکشی دانشجو دکترا در دانشگاه(واقعا متاسفم)

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
هفت تیر ۷tir.com به قلم یکی از دوستان شهروز کشاورزی دانشجویی که با خوردن سیانور خودکشی کرد : وقتی اومدم دانشگاه سال آخر لیسانس شیمی بود. بیشتر اوقات اتاقش توی خوابگاه پر بود از دانشجوهای رشته های مختلف. با روحیه ای که شهروز کشاورز داشت عجیب هم نبود که اینجوری باشه. خیلی مردم دار و صمیمی بود. من همون سال اول دانشگاه باهاش آشنا شدم. خیلی زود با همه رفیق می شد. بعد از لیسانس فوق لیسانس قبول شد و بعدش یه مدت طولانی رو تو خوابگاه گذروند. بعدها هم، اون موقعی که من تو علامه حلی درس می دادم اومد اونجا و شد معلم شیمی. یه سه سالی هم پشت دکترا معطلش کردن. می گفت ظاهراً یکی از اساتید با ادامه تحصیلش موافق نیست و همش تو مصاحبه ردش می کنه. البته این اصلاً چیز عجیبی نیست. تو ایران بیشتر استادا با شاگرداشون مشکل دارن. اصلاً مُدِ که همچین استادایی برای ایجاد تنفر از دانشگاه در دانشجوهاشون تلاش کنن. این شده رسالتشون!. خیلی نادر پیدا می شه استادی که هدفش علم باشه و به معنای واقعی استاد باشه. بهر حال….
از شهروز می پرسیدم که چرا ازدواج نمی کنه. آخه شهروز یه ۵-۶ سالی از من بزرگتر بود. می گفت: من دنبال کارای خطرناک نمیرم! بلاخره بعد از سه سال دکترا قبول شد و دست بر قضا خورد به پست همون استادِ مهربون. همه بچه ها می دونستن که شهروز خیلی داره اذیت میشه. اما اصلاً به روی خودش نمی آورد. همش بگو بخند بود و نمی شد فهمید تو دلش چی می گذره.
سه شنبه هفته پیش هم ظاهرا با استادش بحثشون میشه و امروز این خبر رو تو سایت ایسنا دیدم:
یک دانشجوی دکتری شیمی معدنی دانشگاه شهید بهشتی روز چهارشنبه ۲۸ فروردین ماه در محل دانشکده شیمی این دانشگاه خودکشی کرد. به گزارش ایسنا، حراست دانشگاه شهید بهشتی خودکشی این دانشجو را تایید کرد، ولی مسوولان دانشگاه بیان علت وقوع این حادثه را به بررسی بیشتر منوط کردند.
امروز ۱۹ آوریل ۲۰۰۸ صبح با با حامد چت کردم. حامد می گفت سیانور خورده….
دستام می لرزه و بغض داره گلومو پاره می کنه. نمی تونم این فاجعه رو باور کنم. وای بر جامعه علمی ایران. که سالهاست خودشو به خواب زده.. .
..

خبر از قول سایت تایناک :
آقای کشاورز، دانشجوی ۳۵ ساله مقطع دکترای شیمی دانشگاه شهید بهشتی بود.
متأسفانه به دلیل مشکلات مالی، ایشان توانایی تهیه رساله دکترای خود را نداشت و هنگامی که استاد وی این مطلب را می‌شنود، در جمع دانشجویان از او می‌پرسد که برای چه زنده مانده و او که تهدید به خودکشی می‌کند، در کمال ناباوری و در جلوی چشم همکلاسیان با خوردن سیانور خود را کشت.
تأسفبارتر آن‌که امروز، شنبه ۳۱ فروردین، هیچ واکنشی از طرف دانشجویان دانشکده علوم رخ نداد.
تنها عمل دانشجویان، تهیه نامه‌ای انتقادی از طرف جمعی از دانشجویان دکترای دانشگاه شهید بهشتی بود که در خوابگاه نصب شد.
همچنین در پیام دیگری که با امضای جمعی از دانشجویان دکتری دانشگاه شهید بهشتی به «تابناک» ارسال شده، آمده است: عصر روز چهارشنبه مورخ ۲۸/۱/۸۷ خبری تلخ در دانشگاه پیچید. شهروز کشاورز دانشجوی دوره دکترای شیمی، پس از یک مجادله لفظی با یکی از اساتید دانشکده علوم پایه به سرعت با ترکیب مواد اولیه سیانور، اقدام به خودکشی کرد.
اگر چه قوانین کیفری ما تحریک به خودکشی را جرم نمی‌دانند و مسئولیت شخص محرک صرفا در حد اتهام مبنی بر توهین به دانشجوی جانباخته یا تحقیر وی در برابر سایر دانشجویان سطوح پایین‌تر قابل اثبات است، لیکن فراتر از قوانین و مقررات و با نگاهی وسیعتر به عوامل واقع‌بینانه وقوع این حادثه دلخراش و خسارت غیر قابل جبران به کشور و خانواده آن مرحوم، می‌تواند ما را در پیشگیری از حوادث مشابه آن هم در عالی‌ترین سطوح تحصیلی، یاری کند.
آن مرحوم، علیرغم داشتن سن بالای ۳۵ سال و موفقیت در آزمون دشوار دکتری، فاقد همسر و محروم از کمترین پشتوانه مالی بوده است. البته این مسائل در جهت القای نابسامانی روحی وی نبوده و نیست ـ امری که عده‌ای در پی اثبات آن هستند تا از بار مسئولیت خود بکاهند ـ بلکه در مقام بیان این درد بی‌درمان است که نخبگان کشور ما با وجود تلاش‌های پیگیر و قابل ستایش، چگونه از حداقل تامین‌ها و برخورداری از کمترین و طبیعی‌ترین حقوق انسانی و شهروندی، بی‌بهره‌اند.
این مشکلات از یک سو و برخورد بعضا توهین‌آمیز برخی از اساتید و به نوعی استثمار فکر و توان جسمی آنها، می‌تواند بر پیچیدگی وضعیت تحصیل نخبگان ما و افزایش مهاجرت آنان به هر کجا غیر از ایران بیفزاید.
چگونه از کسی که پس از عمری تحصیل، به اندازه هندوانه فروش و سمساری سر محل از تامین مالی و روحی لازم برخوردار نیست، می‌توان انتظار داشت که هم برای خود و هم برای جامعه خود مفید باشد؟
وقتی بسیاری از کارمندان بخش‌های مختلف با تحصیلات و تخصص اندک یا در حد صفر، از حقوق و مزایای فراوانی برخوردارند و عملا اشتغال به تحصیل را به سخره می‌گیرند، چگونه نباید شاهد حوادثی از این دست نبود.
لازم است تحولی در میزان و نحوه کار دانشجویان دکترای علوم پایه در آزمایشگاه‌ها صورت پذیرد تا کارایی آنان توام با تامین حداقل‌هایی برای معاش گردد، علاوه بر آن‌که تامین دموکراسی در مراکز آموزشی و ترسیم حدود و ثغور حقوق و وظایف متقابل استاد و دانشجو و برخورد قاطع با اساتید متعرض به حقوق انسانی دانشجویان مربوطه می‌تواند از حوادث مشابه جلوگیری نماید.
 

mahroo

عضو جدید
وايييييييييييييييييييييي.چه دردناك بود.خيلي متاسفم.واقعا فاجعه است
 

gol_bahar

عضو جدید
ممنون جاوید جان ،من این ماجرا شنیده بودم یکی از آشنایان توی همون دانشگاه دکترای شیمی می خونه.واقعا جای تاسف داره. فقط می تونم همین رو بگم واقعا متاسفم:(
 

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
از همه دوستان عزیز بابته شرکت در این بحث سپاسگزارم
بله واقعا تاسف باره
من فکر میکنم این اساتید به نوعی عقده ای و تازه به دوران رسیده هستند و احتمالا توی دوره تحصیل خودشون باهاشون از این رفتارها کردن
 

pinion

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سرگذشت خیلی از جوونها و دانشجوهای این کشور اینجوری تموم میشه.
اینه عاقبت انسانیت در کشور نفرین شده
 

Saeed_askari

عضو جدید
کاربر ممتاز
گیریم 100% مقصر استاد دانشگاه بوده
باید خودکشی کنه؟
اینقدر درس خونده که زده به سرش
میخاسته یه حرکت به یاد ماندنی انجام بده
شاید هم نمیدونسته بعد از خوردن سیانور خواهد مرد!
 

niyaz_sepas

عضو جدید
کاربر ممتاز
داری میگی دانشکده علوم
ننی"یعنی" چی؟؟؟
یعنی عقده ای ها جمع شدن توی دپارتمانی بنام دانشکده علوم
من که دله خوشی از استادای این دانشکده واسه پاس کردنه دروس پایه ندارم
خداییش خیلی بی انصاف ن .
اما این دانشجو هم میتونست خیلی کارای دیگه کنه
کافی بود با یکی استاد ها و مدیر گروه ها هماهنگ شه اونوخ بود که کارش را می افتاد
چطور که داریم تو uni مون بچه هایی که دست به جیب نمیشن و دانشگاه از بوجه خودش ساپورت مالی شون میکنه
نمونش حی و حاضرش خود من
درسته استاد مقصر بود و هیچ کسی حق نداره در هر برحه ای از زمان با هر موقعیتی کسی و تحقیر ویا خدایی نکرده توهین کنه ولی ما عادت کردیم بگیم کار نیست و مشکل مالی و همسر و زندگی!!!
داری میگی 35 سال ..........بعد خودکشی
اخه یکی نیست بگه واسه کار گشتی نبود؟ 4 تا واسطه پیدا کردی؟یعنی تو اون دانشگاه به اون بزرگی یه استاد رفیق اشنا نداری کارت رو راه بندازه:eek:
والا هستند بلا هستند خیلیا هستند که دستمون رو بگیرن ما خودمون میگیم اولش اون میز رو بدین با یه حقوق انچنانی
 
آخرین ویرایش:

pishoo

عضو جدید
واقعا که!!!!!!!بعد می گن چرا مغزا می رن؟ خوب نرن چی کار کنن. خودشون و می کشن دیگهبیچاره. اون دنیاشم خراب کرد. امید وارم خدا ازش بگذره و ببخشدش
 

shabnam777

عضو جدید
کاربر ممتاز
واقعا متاسفم برا خودمون
برا جامعه ی علمیمون که به ظاهر روشن فکرا توشن :cry:
 

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
وقتي به مغزاي متفكر ايراني بها داده نشه بهتر از اين نميشه.....

ممنونم از تاپيكت جاويد جان.
از همه دوستان عزیزم ممنونم
از شما هم سپاسگزارم خانوم مهندس همیشه به من لطف دارید
 

xphoenix

عضو جدید
منم واقعا متاسف شدم!!!درباره استاد هم که....هیچی نگم بهتره!ولی دوست من امسال شیمی شهید بهشتی قبول شد!حتما بهش میگم که سعی کنه با استاداش در نیافته!
 

محسن2115

عضو جدید
کاربر ممتاز
متاسفم.
حالا اينو با صحبتهاي آقاي سليمي تو تاپيك دانشگاه آزاد مهندسي گاز تطبيق بديد.
اينم دانشگاه سراسري.
بابا بابا
گوش اگر گوش منو ناله اگر ناله ي تو انچه بجايي نرسد فرياد است.
 

sma519

عضو جدید
من هم متاسفم

من هم متاسفم

اين خبر هر كسي رو متاثر ميكنه .
شايد خيليها با خودشون بگن : حماقت بزرگيه كه يك فرد 35 ساله فقط و فقط به خاطر تحريك يك استاد از دماغ فيل افتاده ( البته اين حرف را هم از ته دل نگفتم و هيچيك از ما نميدانيم كه هدف آن استاد از اين كار چي بوده و الان نسبت به وضعيتي كه پيش آمده ، چه احساسي داره ) تمامي تلاشها و زحمات گذشته خودش رو ناديده گرفته و تصميم به خود كشي بگيره .

اما موضوع اينه كه واقعا" كسي نميدونه اگه خودش در اون شرايط قرار بگيره ، چكار ميكنه !!!!!!!!
به هر حال براي من خيلي ناراحت كننده بود . چون كسي رو از دست داديم كه بيشك قرار بود در آينده نزديك خدمات بزرگي را به خود ماها ارائه بده .
در مورد مشكل مالي هم نميخوام چيزي بگم . چون فكر نميكنم فايده اي داشته باشه . ( واي به روزگارمون كه دانشجوي سطح دكتراي ما براي تامين تحصيل بايد فكر كمبود مالي رو هم بكنه )
 

کافر خداپرست

-
کاربر ممتاز
در بيش‌تر موارد، عامل اصلي خودکشي عاطفي است... شايد مشکلات مالي يا تحصيلي محرکش باشه، اما کمبود عاطفي عامل اصليش مي‌شه که تير خلاص رو مي‌زنه:
کسي که احساس مي‌کنه از "حمايت" هم‌نوعانش محروم مونده، چنين حسي بهش دست مي‌ده... و گرنه ما کم نداريم آدمايي که مشکل مالي دارن اما فکر خودکشي به ذهنشون نمياد...
 

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام
دوستان عزیز من توجه داشته باشید که خود کشی عامل روانی داره
بقول یکی از اساتید برجسته علم روانشناسی که میگه:خودکشی ها زمانی رخ میدهدند که افراد به مرحله جدی از جنون رسیده باشند که دیگر بود و نبود خود برایشان مهم نیست و به مرحله فنا و نابودی میرسند.
البته نوع خودکشی و نوع رسیدن به این جنون متفاوت است مثلا هنوزهم هیچ کس دقیق و واضح نمیداند که چرا صادق هدایت نویسنده چیره دست کشورمان دست به این عمل زد
موفق باشید
 

zahra-d

عضو جدید
نظیر این اتفاقات زیاد می افته کاش می شد کاری بکنیم.انقدر گوشه و کنارمون آدمای به ته خط رسیده هستن که ادم می گه کاش می شد گوشامو بگیرم و چشمامو ببندم
فرقی نداره وقتی ندونی و نبینی غصه ات میگیره وقتی میدونی و میبینی:(
 

sutak

عضو جدید
چقدر ناراحت کننده
البته خیلی وقت پیشا توی مجله همشهری جوان فهمیدم .نوشته بود امسال(تا اون موقع!) سه نفر در حال تحصیل که دو تاشون دانشجو بودن و یکیشونم...
خودکشی کرده بودند
خیلی خیلی خیلی دعا کنین جای هر سه شون خوب باشه""""خیلییییییییییییییی""""
 

pooneh12345

عضو جدید
کاربر ممتاز
عزت نفس پایین همین چیزارو هم به دنبال داره
دانشجوی دکترایی که اینقدر ضعیف النفسه همون بهتر که خودشو بکشه
 

2sadaf2

عضو جدید
کاربر ممتاز
برادرم اون لحظه اونجا بوده!
همونطور که داشته کف بالا می آورده می گفته برین استاد فلانی رو صدا کنین.... اون به من گفت برو بمیر....:cry:
 

Similar threads

بالا