خبرها و تازه های گیاهپزشکی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مغز حشرات میوه خوار راهنمایی در پژوهش برای درمان اوتیسم

مغز حشرات میوه خوار راهنمایی در پژوهش برای درمان اوتیسم

لیندا ال. رستیفو از آزمایشگاه پژوهشی آریزونا، وابسته به دانشگاه آریزونا، با استفاده از حشرات میوه خوار روش یگانه و نویدبخشی برای آزمایش داروهایی که ممکن است عملکرد شناختی کودکان مبتلا به عقب ماندگی ذهنی و اوتیسم (درخود فروماندگی) را افزایش دهد یافته است..
مغز حشرات میوه خوار پروتیین ها و مکانیزم های رشدی شبیه به مغز انسان دارد. رستیفو، از بخش عصب شناسی این آزمایشگاه، داروهایی که قبلا توسط اداره غذا و داروی آمریکا مورد تایید قرار گرفته اند را برای قدرت تاثیر گذاری آنها در تغییر اندازه و یا شکل سلول های عصبی مغزی که از نظر ژنتیک غیر عادی هستند مورد آزمایش قرار می دهد.
رستیفو، یک استاد عصب شناسی دانشگاه آریزونا، در این باره می گوید: "این خیلی رضایت بخش است که فکر کنیم پژوهش هایی که ما انجام می دهیم ممکن است داروهایی را بیابد که با عوارض رفتاری و شناختی مربوط به عقب ماندگی ذهنی و اوتیسم در کودکان مقابله نماید."
منابع:
هسته علمي گياه پزشكي دانشگاه خوراسگان
پژوهشكده علوم شناختي_تازه هاي پژوهش
فرستنده:سركار خانم مهندس دهقان

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مغز جوان برای زنبور عسل پیر

مغز جوان برای زنبور عسل پیر

دانشمندان آلمانی کشف کردند که تغییرات وظایف اجتماعی با شاداب و جوان ماندن مغز زنبورها ارتباط داشته و به بهبود و محافظت تواناییهای یادگیری زنبورهای پیر کمک می کند. محققان پلی تکنیک برلین در چارچوب انجام یکسری تحقیقات درخصوص فرایندهای پیری مغز از زنبورها به عنوان یک مدل آزمایشگاهی استفاده کردند. زنبورها از جمله حیواناتی هستند که در محیطهای اجتماعی و بسیار سازمانی یافته زندگی می کنند.

نتایج این بررسیها نشان داد که زنبورهای پیرتر در یک کلونی زنبورها اغلب وظایفی دارند که به انرژی چشمگیری نیاز دارند. این محققان دریافتند که افزایش طول دوره این وظایف اجتماعی و تنوع آنها، توانایی یادگیری زنبورهایی را که قدرت فعالیت آنها کاهش یافته است بهبود می دهد.

براساس گزارش EurekAlert، این محققان گروهی از زنبورهای پیر را وادار کردند که در محل نگهداری زنبورهای نوزاد تکالیف دشواری را انجام دهند و در کمال شگفتی مشاهده کردند که این تغییر وظیفه اجتماعی تاحد چشمگیری توانایی یادگیری و پلاستیسیته (نرمینگی) مدارات نورونی این حشرات را بهبود بخشید.

منابع:
هسته علمی گیاه پزشکی دانشگاه خوراسگان
science news
فرستنده:سرکار خانم مهندس دهقان

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
الهام از مگس ميوه براي ساخت سمعكهاي كوچكتر و بسيار قوي

الهام از مگس ميوه براي ساخت سمعكهاي كوچكتر و بسيار قوي

Ormia ochracea نوعي مگس ماده موسوم به هنگامی که جیرجیرکها به سر و صدای شبانه مشغولند بر پشت آنها تخمگذاری می‏کنند.
لاروهای کوچک سفید، در عرض مدت کوتاهی خود را از راه بال جیرجیرک به درون بدن او می‏رسانند و به تدریج شروع به تغذیه از اندامهای داخلی جیرجیرک می‏کنند و پس از تناول همه اعضای بدن جیرجیرک در حالی که به صورت یک مگس کامل در آمده‏اند، لاشه طعمه خود را که بیش از پوسته‏ای از آن بر جای نمانده ترک می‏گویند.
ویژگی این حشره توانایی آن در فرود آمدن بر روی بدن جیرجیرک با دقتی در خور تحسین است. این عمل آن گونه که به نظر می‏آید ساده نیست. بسیاری از حشرات برای تعیین موقعیت کانون صدا از تفاوتی که در زمان رسیدن صدا به دو گوششان پدید می‏آید استفاده می‏کنند. اما برای این منظور، دو گوش باید چند سانتیمتر از یکدیگر فاصله داشته باشند. روشن است که مگس میوه نمی‏تواند از این شیوه برای شناسایی موقعیت طعمه خود استفاده کند.
برخی از محققان، مدعی هستند که موفق به کشف راز سیستم شنوایی این نوع حشرات شده‏اند و از آن بالاتر در تلاشند تا با تقلید از این سیستم، سمعکهای جدیدی بسازند که به مراتب مؤثرتر از سمعکهای کنونی به کار افراد خواهد آمد.



جیرجیرکها اصواتی تولید می‏کنند که فرکانسشان بین 2 کیلو هرتز و 7 کیلو هرتز قرار دارد. و مگسهای میوه قادرند به دقت موقعیت جیرجیرکها را از میان صداهای گوناگونی که به آنها می‏رسد تشخیص دهند. این کار با توجه به اندازه کوچک جیرجیرکها و پنهان بودن آنها در میان انواع موانع طبیعی، کار ساده‏ای نیست. مگسهای میوه تنها در صورتی موفق به انجام عمل شناسایی می‏شوند که بتوانند خود را با فرکانس صوتی جیرجیرکها تطبیق دهند.
محققان برای انجام آزمایش و دستیابی به راز شنوایی مگسهای میوه، قفس کوچکی بر پا کرده‏اند که در هر انتهای آن یک دستگاه صوتی کوچک قرار دارد که می‏تواند صدای جیرجیرک را تولید کند. مشاهدات نشان می‏دهد که مگسهای میوه همواره الگوی صدا را دنبال می‏کنند و معنای این امر آن است که آنها دارای مکانیزمی هستند که با مکانیزم صوتی دیگر جانداران تفاوت دارد.
در انسان و دیگر پستانداران بزرگ، گوش از یک غشاء اصلی، موسوم به پرده گوش تشکیل یافته که گوش خارجی را از گوش میانی جدا می‏کند. این پرده در پاسخ به ارتعاشات هوا که به وسیله اصوات به وجود می‏آید به نوسان در می‏آید و این نوسانات به مغز منتقل می‏شوند و در آنجا صدا درک می‏شود. هر یک از دو گوش به نحو مستقل عمل می‏کنند. ارتباط میان آن دو به وسیله لایه‏های مختلف مغز قطع شده است. از آنجا که اصواتی که به دو گوش ما می‏رسند با اندکی تفاوت زمانی دریافت می‏گردند، مغز می‏تواند از روی همین تفاوت کوچک محل منبع صدا را مشخص کند.
گروهی از محققان در دانشگاههای آمریکا و اروپا با همکاری یکدیگر در تلاش ساختن مدلی از گوش، مشابه گوش مگس میوه هستند. مشکل بزرگی که در سر راه این محققان قرار دارد اندازه گوش نیست. زیرا نانوتکنولوژی و تکنولوژی ساخت مدارهای مینیاتوری امکان ساخت ساختارهای کوچک را فراهم آورده است. اما مسأله اصلی در مورد این گوشها، میزان توانی است که برای تغذیه مدار سمعک، مورد نیاز است.. زیرا از آنجا که سمعک می‏باید در طول روز و برای مدت زیادی روشن باشد، توان بسیار زیادی برای تغذیه آن مورد نیاز است.
اما در اینجا نیز خود مگس میوه راه حل مناسب را پیش پای محققان قرار داده است. از آنجا که گوش به طور مکانیکی کار می‏کند، بنابراین کل ساختار آن در مگس میوه به صورت انفعالی یعنی با دریافت انرژی از منبع صوتی کار می‏کند و نیازی به انرژی اضافی ندارد. به این ترتیب محققان امیدوارند بتوانند از انرژی نوسانی که از بیرون می‏آید، برای روشن کردن یک تقویت‏کننده جهت رساندن صدا به گوش استفاده کنند. به این ترتیب به عوض تولید سمعکی که به مقدار زیادی انرژی نیاز داشته باشد، می‏توان سمعکی تولید کرد که تنها هنگامی کار می‏کند که صدایی آن را به حرکت در آورد. این امر به معنای استفاده از توان بسیار کمتر و مدارهای به مراتب کوچکتر است.
به اعتقاد پژوهشگرانی که هم اکنون سرگرم تکمیل این پروژه هستند، انتظار می‏رود نخستین نمونه سمعکی که با استفاده از ساختار گوش مگس میوه طراحی شده طی پنج سال آینده به بازار عرضه شود.
فرستنده:سركار خانم پريچهر دهقان
منابع:
هسته علمي گياه پزشكي دانشگاه خوراسگان
تازه هاي پژوهش


لينک دائم
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
دبير انجمن توليدكنندگان سموم دفع آفات نباتي: سموم داخلي تحت استانداردهاي فائو توليد مي‌شوند 19/4/88

دبير انجمن توليدكنندگان سموم دفع آفات نباتي: سموم داخلي تحت استانداردهاي فائو توليد مي‌شوند 19/4/88

سموم گياهي توليد داخل تمام استانداردهاي بين‌المللي سازمان جهاني خواروبار و كشاورزي (فائو) را پاس مي‌كنند.
يوسف اسدي - دبير انجمن صنايع توليدكنندگان سموم دفع آفات نباتي - در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: تمام سموم گياهي توليد داخل تحت استانداردهاي سازمان جهاني خواروبار و كشاورزي توليد شده و تمام استانداردهاي مربوطه را دارا هستند.
وي ادامه داد: البته سموم وارداتي نيز تحت همين استانداردهاي بين‌المللي بايد توليد شوند با اين حال سموم وارداتي به صورت بسته‌بندي وارد شده و هيچ گاه نمي‌توان آزمايش‌هاي دقيق كيفي و استاندارد را روي آن‌ها انجام داد در حالي كه سموم توليد داخل در كارخانه و در مخزن توليد آزمايش مي‌شوند.
اسدي گفت: سموم گياهي توليد داخل تحت آزمايش‌هاي كنترل كيفي دقيقي قرار مي‌گيرند در صورتي كه در سموم وارداتي حتي در صورت كنترل كيفي، تنها چند نمونه تست شده و اين چند نمونه هيچ‌گاه نمي توانند معرف كيفيت كل محموله وارداتي باشند.
وي خاطرنشان كرد: توليدكنندگان سموم گياهي توليد داخل تا دو سال بعد از توليد ملزم و متعهد به رفع هرگونه عيبي در سموم توليدي خود هستند در صورتي كه در سموم وارداتي چنين مسائلي چندان مشخص نيست.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
کلکسیون ملی قارچهای زنده ایران ثبت جهانی شد 23/4/88

کلکسیون ملی قارچهای زنده ایران ثبت جهانی شد 23/4/88

هدف حفظ تنوع‌زیستی مجموع قارچهای زنده ایران متعلق به موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور ثبت جهانی شد. ادامه ... .
به گزارش ایانا، رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: مجموع قارچهای زنده ایران یکی از چند مجموعه ملی میکرو ارگانیزم هایی است که در موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور ایجاد و نگهداری می‌شوند.
دکتر حسن عسگری با اشاره به این که این مجموعه بیش از 40 سال است در بخش تحقیقات رستنیهای موسسه ایجاد شده و هر روز به غنای آن افزوده می‌شود افزود: مجموعه ملی قارچهای زنده ایران با داشتن هزار و 400 کشت زنده که حدود 900 کشت آن از ایران جمع‌آوری شده است در کشور و خاورمیانه منحصربه‌فرد است.
دکتر مهرداد عباسی نیز با تاکید بر اینکه این مجموعه با هدف نگهداری قارچهای موثر در کشاورزی و به ویژه گیاهپزشکی و با همت و تلاش محققان قارچ‌شناس نگهداری می‌شود گفت: قارچهای نگهداری شده، از عوامل بیماریزای گیاهان، همچنین قارچهای بیمارگر روی حشرات، نماتدها، علفهای هرز و نیز سایر قارچها است و همانند کتابخانه‌ای زنده، بیانگر تنوع قارچهای زنده ایران نیز است.
رئیس بخش تحقیقات رستنیهای موسسه تحقیقات گیاهپزشکی افزود: در کلکسیون ملی قارچهای زنده ایران نمونه‌هایی متعلق به 120 جنس و 380 گونه نگهداری می‌شوند که هر روزه به این تعداد افزوده می‌شود.
دکتر عباسی با اظهار اینکه قارچهای این مجموعه تحت شرایط کنترل شده و بر حسب نوع قارچ و نیازمندی آن به صورتهای کشت روی محیطهای آگاردار، آب، خاک یا زیر روغن معدنی و در موارد محدود به صورت انجماد خشک نگهداری می‌شوند، افزود: قارچها و شبه‌قارچهای موجود متعلق به گروههای مختلف ازجمله بازدیدیومیستها، زیگومیستها، اوومیستها و قارچهای ناقص هستند و همه نمونه‌ها در دمای هفت تا 15 درجه سانتیگراد نگهداری می‌شوند.
بنا به اعلام روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، مجموعه قارچهای زنده ایران با شماره IRAN WDCM 939 در فهرست جهانی فدراسیون مجموعه‌های زنده میکروارگانیزمها “WFCC” به ثبت رسید.


منبع خبر: ایانا
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مردان بیشتر از سوسک می‌ترسند یا زنان؟!

مردان بیشتر از سوسک می‌ترسند یا زنان؟!

محققان انگلیسی اعلام کردند مردان بیش از زنان از سوسک‌ها می‌ترسند اما به دلیل بروز ندادن این ترس دچار نوسان شدید ضربان قلب می‌شوند و احتمال سکته‌شان افزایش می‌یابد.
زنان پس از دیدن سوسک‌ بلافاصله با زدن جیغ ترس ناشی از دیدن این حیوان موزی را بروز داده و از شدت استرس درونی‌شان می‌کاهند اما مردان نمی‌توانند احساساتشان را بروز دهند و دچار نوسان ضربان قلب می‌شوند.
در این تحقیق مشخص شده که مردان از یک سو به دلیل شنیدن صدای جیغ زنان و سپس دیدن سوسک‌ها و از سویی دیگر به دلیل اینکه می‌بایست این حیوانات موزی را بکشند دچار نوعی نوسان شدید روحی و ترس درونی می‌شوند که این ترس می‌تواند منجر به سکته قلبی شده و خطر مرگ ناگهانی را افزایش دهد.
در نتایج این تحقیق اعلام شده که مردان بهتر است به جای حفظ غرورشان در جمع بلافاصله پس از دیدن این حیوانات موزی ترس‌شان را با زدن فریاد بروز دهند تا عمر طولانی‌تری داشته باشند.
گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
منبع: mehrnews.com

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مورچه‌های آدم خوار، یک مرد را خوردند!!

مورچه‌های آدم خوار، یک مرد را خوردند!!

پلیس بولیوی از کشته و خورده شدن یک کشاورز توسط مورچه‌های آدم خوار خبر داد.
«رونالدو رومس» رئیس پلیس منطقه بنی در بولیوی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآور شد: سانتیاگو اورتیس، یک کشاورز 42 ساله اهل منطقه بنی است که حین خواب زیر یک درخت در مزرعه‌اش توسط مورچه های آدم خوار کشته و خورده شد.
وی خاطر نشان کرد: این کشاورز زیر یک درخت به نام «پالو سانتو» خوابیده بود. این درخت دارای چوبی خوشبو و محل زندگی مورچه‌های مهاجم آدم خوار است و این مرد که بدون توجه به نوع درخت، زیر آن خوابیده بود مورد حمله این مورچه‌ها قرار گرفت. رونالدو رومس عنوان کرد: هنگامی که به محل رسیدیم، این کشاورز مرده بود و مورچه‌ها داشتند جسد او را تکه تکه می‌کردند و بر روی جسد این مرد در حال حرکت بودند. منظره وحشتناکی بود. گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ منبع:magiran.com

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
موریانه ها از اسرار خلقت می گویند

موریانه ها از اسرار خلقت می گویند

موریانه ها جزو حشراتی می باشند که بصورت کلنی زندگی می کنند گاهی کلنی این حشره به بیش از 5000 موریانه می رسد در خصوص گونه های این حشره اختلاف نظر های متعددی در دنیا وجود دارد ولی آن چیزی که مهم است این است که تاکنون بیش از 2000 گونه از این حشره شناسایی شده است طرز زندگی و زیست این حشره به یکی از پر رمز و راز ترین اسرار طبیعت شناسان و زیست شناسان مبدل شده است بنحوی که تمامی کارشناسان رشته های چون گیاه پزشکی – حشره شناسی – دیرینه شناسی – میراث فرهنگی – مرمت بنا – علوم زیستی – کشاورزی – عمران سازه – زیست شناسی – آفت شناسی – و...
بدنبال بررسی شناخت و راههای مبارزه و کنترل با این حشره می باشند. نکته جالب اینست که با توجه به تحقیقات بسیار زیادی که تاکنون بر روی این حشره چه به لحاظ شناخت ساختمان و فیزیولوژیکی و یا خصوصیت شناسی و رفتار شناسی این حشره لحاظ شده است ولی هنوز اکثر محققین اذعان دارند که در شرایطی که نمی توانند آنرا را پیش بینی کنند خصوصیات و رفتار این حشره متفاوت می شود و تغییراتی را در سیستم زندگی و زیست خود همراه با تغییرات رفتاری بروز می دهد که باور نکردنی می باشد

بنحوی که با تغییر در سیستمهای گوارشی می تواند فلاژنهای دستگاه گوارش خود را تغییر داده و نوع رژیم غذایی خود از مواد سلولزی به مواد کربنی تغییر دهد. استفاده از سیلیس و بی کربنات در روده گونه ای از موریانه ها نشان از تغییرات شدید در دستگاه گوارش این حشره دارد. نوع زندگی و فعالیت و کانالهایی که ایجاد می کند خود یکی از اسرار این حشره می باشد. استفاده از آسانسورهای هوایی در کلنی خود و یا کاربرد عبور کانالهای آبی در جدار کلنی جهت مرطوب و خنک نگاه داشتن کلنی خصوصا در اطراف ملکه و نوزاد های بوجود آمده خود نشان از یک مهندسی مدرن تهویه درون کلنی این حشره دارد.

مقاومت در برابر سموم و مواد شیمیایی یکی از استعدادهای بی نظیر این حشره در برابر مبارزه با آن دارد . شناخت ساختار شیمیایی مواد و مقاومت با آن از طریق انتقال قسمتی از این مواد به زیر لایه های پوستی و تولید آنتی بادی لازم برای واکسینه نمودن کارگران خصوصا کارگرانی که با دنیای بیرون ارتباط دارند خود نشان از اسرار بقای این حشره دارد. در تحقیقاتی که در دانشگاه جرج میسون انجام گرفته شده است مشخص شده که ملکه ها می توانند با تولید نوعی ماده روغنی و انتقال آن به وسیله کارگران و سربازان نوعی پوشش مقاوم بر تن کارگرانی که با دنیای بیرون ارتباط داشته را بوجود بیاورند که این پوشش حشره را در مقابل نور خورشید که یکی از دشمنان این حشره می باشد مقاوم نماید .

بر همین اساس با توجه به پیشرفت علوم جدید و شناخت اکوسیستمی و رفتاری همراه با شناخت فیزیولوژیکی حشره می تواند کمک شایانی را در کنترل و دور نگاه داشتن این حشره از محیط زندگی انسانها بعمل آورد .

استفاده از ترکیبات جدید بنحوی که برای نابودی محیط زیست و سلامت انسانها مشکلاتی را بوجود نیاورد خود یکی از علوم جدید در رشته دفع آفات می باشد. بایستی دانست که حشرات یکی از سازگارترین موجوداتی می باشند که بعد از میلیون ها سال هنوز به بقای خود ادامه داده و خواهند داد و این یکی دیگر از اسرار خلقت می باشد.
نویسنده: مهرداد حلوائی دکترای فیزیولوژی جانوری و کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآی چین

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
جانوران حشره خوار مثل خفاش ها از صدا استفاده می کنند

جانوران حشره خوار مثل خفاش ها از صدا استفاده می کنند

جانوران حشره خوار پستانداران کوچک پر سر و صدایی هستند و ازجمله صداهایی که تولید می کنند صداهای متناوب زیر و ضعیف است. بعضی پژوهش ها نشان داده اند که حشره خورها ممکن است از این صداها برای موقعیت یابی به کمک پژواک صوت استفاده کنند ــ درست مثل خفاش ها، فقط کمی ساده تر. بیورن سیمرس (B. Siemers) از انستیتو پرنده شناسی ماکس پلانک در آلمان و همکارانش با استفاده از حشره خورهای معمولی و حشره خورهای دندان سفید بزرگ که از طبیعت گرفته بودند به بررسی این پرسش پرداختند. استدلال آنها این بود که اگر این تولید پیوسته صدا برای تعیین موقعیت به کمک پژواک فایده ای داشته باشد، باید به تناسب زیستگاه اطراف تغییر کند. از سوی دیگر اگر از این صداها فقط برای ارتباط با دیگران استفاده شود، آنگاه تغییر آواها باید بستگی به این داشته باشد که حشره خورهای دیگری در اطراف هستند یا نه.
پژوهشگران در یک تجربه آزمایشگاهی که در آن کاری کردن به نظر رسد حشره خورهای دیگر آن اطراف هستند، هیچ تغییری در آواهای پیوسته آنها نیافتند. اما وقتی زیستگاه را تغییر دادند ــ لایه های ضخیم کاه در آن گذاشتند ــ دریافتند که آواهای حشره خور افزایش یافته است. در آزمایش های میدانی، صداهای حشره خورمانند مصنوعی را در زیستگاه های طبیعی مانند علفزار و کف جنگل پخش کردند و دریافتند که پژواک متفاوتی ایجاد می کنند. نتایج این پژوهش در ژورنال Biology Letters چاپ شده است. روی هم رفته این یافته ها حکایت از آن دارند که حشره خورها واقعا از پژواک آواهایشان برای جایابی استفاده می کنند یعنی محیط اطرا ف شان را با صوت بررسی و انعکاس آنها را تحلیل می کنند تا ویژگی های یک موقعیت خاص و بهترین راه عبور از آن را تعیین کنند.
منبع: New York Times، Jun.30، 2009

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفی سایت شرکت کشاورزی حاتم

معرفی سایت شرکت کشاورزی حاتم

مقدمه:
امروزه با توجه به رشد روز افزون جمعیت در جهان و نیاز روز افزون به مواد غذایی ، کشاورزی از جایگاه ویژه ای در این عرصه برخوردار شده است. در این بین،کشتهای گلخانه ای به دلایل ذیل،‌اهمیت خاصی را در جایگاه کشاورزی از آن خود نموده است:

  • صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آبی در کشتهای گلخانه ای مخصوصاٌ برای کشورهای کم آبی مانند ایران
  • استحصال بیشتر محصول در واحد سطح نسبت به کشتهای فضای باز
  • کشت و کار گلخانه ای برای کشاورزانی که از زمین کوچکی برخوردار هستند نیز مقرون به صرفه می باشد.
  • صرفه جویی در نهاده های کشاورزی مانند بذر ،‌سم ، کود و بذر
  • امکان تولید و پرورش انواع محصولات خارج از فصل که مهمترین عامل در کشت و کار گلخانه ای است.
  • امکان تولید و پرورش محصولات عاری از سموم شیمیایی و Bio
  • امکان تولید محصولات یک شکل و درجه اول و امکان صادرات به دیگر کشور ها.
و موارد دیگر ،‌از مهمترین اهداف کشت و کار گلخانه ای است.
در راستای اهداف فوق الذکر ،‌شرکت کشاورزی حاتم ، عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و دارنده رتبه پیمانکاری عمران و کشاورزی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور؛ همچنین عضو انجمن صنفی سازندگان گلخانه ایران؛ ‌با سالها تجربه موفق اجرایی و آموزشی، ‌افتخار دارد که توانسته است گامهای موثری را در جهت ارتقاء این دانش ، در ایران عزیزمان بردارد.

================================
شرکت کشاورزی حاتم گلخانه ای (سهامی خاص)دفتر مرکزی:
آدرس: تهران،خیابان خالد اسلامبولی،کوچه سوم،پلاک ۱۹ طبقه پنجم،واحد ۱۵




لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مطالعه جداول زندگی و باروری سوسک برگ خوار نارون

مطالعه جداول زندگی و باروری سوسک برگ خوار نارون

مطالعهجداولزندگیوباروریسوسکبرگخوارنارون،Xanthogaleruca luteola Müller رویچهارمیزبانمختلفدرشرایطآزمایشگاهی(Col.: Chrysomelidae) دکتر بیژن حاتمی
مقدمه
اگرچه پژوهش هایی در زمینه جدول زندگی اساساً برای بررسی جمعیت های انس انی پایه ریزی شده است، ولی امروزه توسط بسیاری از حشره شناسان و اکولوژیست ها برای بررسی نرخ تولید مثل و مرگ و میر حشرات مورد استفاده قرار می گیرد بررسی و تهیه جداول زندگی، شیوه ای مناسب برای بیان تغییرهای جمعیت حشرات می باشد که در ترکیب با اطلاعات مربوط به بارآوری ماده ها ، امکان پیش بینی اندازه جمعیت حشره را میسر می سازد . بررسی افزایش جمعیت براساس ظرفیت تولید مثلی، یکی از روش های مطمئن در بررسی جمعیت حشرات می باشد که از طریق جدول باروری بیان می شود( ۱۱ ). نرخ ذاتی رشد و نرخ خالص تولید مثلی از مهم ترین پارامترهایی هستند که از ،(rm) جدول زندگی و باروری استخراج می شوند. نرخ ذاتی رشد یک پارامتر استاندارد در تخمین رشد جمعیت حشرات است که تحت عنوان حداکثر نرخ افزایش جمعیت در هر فاصله زمانی تحت شرایط اید آل توصیف می شود ( ۷). نرخ تکثیر جمعیت در شناخته (R هر نسل، تحت عنوان نرخ خالص تولید مثلی ( ٠ می شود و به نرخ ذاتی رشد بستگی دارد ( ۴). با تعیین نرخ ذاتی
رشد تحت شرایط استاندارد و کنترل شده می توان در بررسی اثرکیفیت گیاه میزبان روی حشره و مقایسه حساسیت میزبان های مختلف نسبت به حشره آفت استفاده کرد( ۵ و ۹
Xanthogaleruca luteola (Müller) سوسک برگ خوار نارون یکی از مهم ترین آفات درختان نارون در ایران است که نخستین بار در سال ۱۳۲۴ توسط افشار گزارش گردید ( ۱). حشرات کام ل و مراحل مختلف لاروی آفت با تغذیه از برگ درختان نارون، زیبایی درخت را تحت تأثیر قرار داده و در پی آن مشکلاتی را از نظر اقتصادی ایجاد می کند ( ۸). تغذیه لاروها از بافت پارانشیم منجر به اسکلتی شدن برگ می گردد، در حالی که حشرات کامل با تغذیه از تمام قسمت های بافت برگ،سوراخ های نامنظمی در سطح برگ ایجاد می کنند . ضعف درخت در اثر حمله این آفت مشکلات ثانویه ای همچون حمله سوسک های پوست خوار و چوب خوار، آلودگی درخت به پاتوژن های بیماری زا و شکستن درخت در اثر باد را به دنبال خواهد داشت ( ۳).
به دلیل حضور این گیاه در محیط شهری، مبارزه شیمیایی با این آفت آلودگی های زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت . استفاده از درختان مقاوم، یکی از روش های کنترل این آفت در جهان می باشد . در سایر کشور ها، اکثر بررسی ها در زمینه این آفت روی بررسی گونه های مختلف از نظر ترجیح میزبانی این آفت، متمرکز شده است ( ۱۰ ). اگرچه مطالعاتی در این زمینه در سایر کشورها انجام شده است و اطلاعاتی در رابطه با تفاوت های موجود در میزان حساسیت و مقاومت واریته های نارون به این آفت گزارش شده است، ولی تاکنون هیچ بررسی ای در قالب ترجیح میزبانی سوسک برگ خوار نارون روی گو نه های موجود در ایران انجام نشده است . با توجه به این که بررسی جدول زندگی و باروری و تعیین نرخ ذاتی رشد حشره روی میزبان های مختلف می تواند مبنای مقایسه گیاهان مختلف از نظر ترجیح میزبانی حشره آفت باشد ( ۶ و ۹)، بررسی حاضر با هدف بررسی حساسیت گونه های نارون م وجود در اصفهان نسبت به خسارت آفت مذکور، انجام شد . هدف دیگر از اجرای این پژوهش، بررسی تأثیر تغییر فصل بر کیفیت گیاه میزبان و مقایسه ترجیح میزبانی در دو فصل بهار و تابستان بود.


مواد و روش ها


بررسی ها نشان داد که سه نوع نارون از جنس Ulmus و یک نوع از جنس Celtis در اصفهان موجود می باشد. نارون چتری ،(U. carpinifolia) شامل درخت وسک (U. glabra var. نارون مجنون ،(U.c. var. umbraculifera) (C. caucasica) شامل درخت تا Celtis و جنس pendula) بود . آزمایش ها در شرایط آزمایشگاهی و در انکو باتوری با ۷۰ درصد و ± ۲۵ درجه سانتی گراد، رطوبت ۵ ± درجه حرارت ۲ دوره نوری ۱۶ ساعت روشنایی و ۸ ساعت تاریکی انجام شد .
برای تغذیه لاروها و حشرات کامل، نیاز به جم عآوری برگ درختان فوق بود . بدین منظور تعداد پنج اصله از هر یک از درختان فوق که تقری باً هم سن بوده و از حداقل آلودگی به آفات و بیماری ها برخوردار بودند، انتخاب گردیدند و نمونه برداری فقط از برگ این درختان صورت گرفت . دسته های تخم سوسک برگ خوار نارون به همراه برگ حامل آنها از درختان وسک آلوده به این آفت از مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان و اقع در لورک نجف آباد جمع آوری شد . در آزمایشگاه تخم ها در ظروف پتری پلاستیکی مفروش با کاغذ صافی مرطوب قرار داده شدند و تا زمان تفریخ در انکوباتور نگه داری شدند . پس از ظهور لاروهای سن اول، تعداد ۱۰۰ عدد لارو تازه ظاهر شده و تغذیه نکرده سوسک برگ خوار نارون رو ی یک شاخه ۲۰ سانتی متری از هر میزبان قرار داده شد . برای جلوگیری از خشک شدن برگ نارون و ممانعت از ایجاد اختلال در تغذیه لاروها و حشرات کامل، از ظروف استوانه ای پلاستیکی و شفاف به طول ۲۵ و قطر ۱۷ سانتی متر استفاده شد . در کف این ظروف سوراخ کوچکی برای عبور دادن انتهای شاخه تعبیه شد . در قسمت بیرونی ته ظرف ۵ سانتی متر با نوار چسب به طور ×۵× قطعه ای اسفنج به ابعاد ۵ ثابت قرار گرفت . پس از عبور دادن شاخه از سوراخ ته ظرف و ثابت کردن آن در اسفنج، اطراف شاخه در محل سوراخ با پنبه پوشانده شد تا از خروج احتمالی لاروها و حش رات کامل جلوگیری شود . درب ظروف نیز به همین منظور توسط پارچه توری و کش محکم بسته شد . اسفنج های تعبیه شده در کف ظروف در تشتک های آب در طبقات انکوباتور قرار داده شد .
آب موجود در تشتک ها روزانه بررسی و در صورت کاهش آب، مقدار مورد نیاز اضافه شد . شاخه های ۲۰ سانتی متری یک روز در میان تعویض و لاروها به شاخه های جدید منتقل شدند . لاروها هر روز از نظر تعداد تلفات مورد بررسی قرار گرفتند .
پس از سپری شدن دوران لاروی، شفیره های مربوط به هر میزبان از نظر جنسیت شناسایی و شفیره های نر و ماده هر میزبان به طور جداگانه در ظروف پتری تا زمان ظهور حشرات کامل نگه داری شدند . پس از ظهور حشرات کامل، ۵ جفت حشره کامل تازه ظاهر شده و تغذیه نکرده مربوط به هر میزبان به طور تصادفی انتخاب و هر جفت در ظروف جداگانه قرار داده شد . تعداد تخم گذاشته شده توسط هر فرد ماده روزانه مورد بررسی و ثبت قر ار گرفت . این آزمایش تا زمان مرگ تمام حشرات کامل ادامه یافت . تعداد تلفات حشرات کامل نیز روزانه مورد بررسی قرار گرفت . در مرحله حشره کامل، شاخه های ۲۰ سانتی متری روزانه تعویض شد تا در میزان تغذیه حشرات کامل ایجاد اختلال نگردد . با فرض تأثیر تغییر فصل بر کیفیت برگ های میزبان و اثر آن روی ترجیح میزبانی آفت، تمام آزمایش های فوق در فصل تابستان نیز تکرار شد.
پس از اتمام آزمایش ها و تهیه جداول زندگی و باروری، ( e l mx ) نرخ ذاتی رشد از طریق معادله å -rmx =محاسبه x 1 مراحل سنی x پایه لگاریتم طبیعی و e شد ( ۲)، که در آن نیز از جدول باروری lxmx مختلف می باشد . اعداد مربوط به استخراج شد . پس از جایگزینی اعداد، مع ادله فوق توسط حل و نرخ ذاتی رشد محاسبه گردید . نرخ Maple نرم افزار در lxmx خالص تولید مثل نیز حاصل مجموع اعداد ستون نسبت تعداد افراد ما ده زنده در lx جدول باروری بودکه در آن تعداد نتاج ماده تولید شده mx هر مرحله به تعداد افراد اولیه و از هر فرد ماده در هر مرحله سنی است . با توجه به این که نسبت جنسی نتاج سوسک برگ خوار نارون روی تمام میزبان ها را می توان نیمی از تخم های تولید شده از mx ،( ۱:۱ بود ( ۲ و ۹ هر فرد ماده در هر مرحله سنی در نظر گرفت. چون آزمایش ها در شرایط کنترل شده انجام شد، عامل مرگ و میر در جدول زندگی تنها تغذیه از میزبان های با کیفیت متفاوت در نظر گرفته شد. منبع


لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دو گونه جدید کنه‌های آبزی در سطح جهان در گیلان کشف و ثبت شد

دو گونه جدید کنه‌های آبزی در سطح جهان در گیلان کشف و ثبت شد

عبدالله دینی پور، کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی (حشره شناسی) از دانشگاه آزاد اسلامی اراک به خبرنگار پایان‌نامه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خزر گفت که در تحقیقات پایان نامه خود علاوه بر شناسایی دو گونه جدید کنه‌های آبزی و ثبت جهانی آن، دو گونه کنه آبزی دیگر را نیز که تاکنون در سطح کشور مشاهده نشده بود، شناسایی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات پایان‌نامه من پیرامون فون استیک و پراکنش (گستردگی) کنه های آبزی در استان گیلان، اولین تحقیق جامع فون استیک (تعیین گونه های جانوری یک منطقه خاص) در این استان است است که از تیر ماه 85 تاکنون ادامه دارد.

وی افزود: طی این تحقیق 21 گونه جدید در استان گیلان و دو گونه کنه جدید در سطح ایران و دو گونه جدید در سطح جهان در رودخانه شفارود و ناحیه اردجان رضوانشهر شناسایی و کشف شد.

دینی پور گفت: نخستین گونه به احترام دریای خزر، ATRACTIDES CASPICUS نام و دیگری HYGROBATES SP.NPV.AFF.NIGROMA CULATUS SENSU MARTIN نام‌گذاری شد که بعد از نمونه برداری، به صورت اسلاید درآمده و برای بررسی و تطبیق با گونه های موجود برای ثبت به مجله S.A.A ارسال و ثبت جهانی شد.

وی با اعلام اینکه کنه‌ها به طور کلی به دو گونه آبزی و خشکی‌زی تقسیم می‌شوند که کنه های جدید کشف شده از نوع کنه های آبهای روان هستند، در خصوص اهمیت چنین تحقیقاتی اظهار داشت: مطالعات فون استیک مطالعات پایه‌ای برای پی بردن به موجودات یک منطقه است و از آنجا که استان گیلان به لحاظ جغرافیایی قسمت باقی مانده از دریای سارماتی بوده، می‌توان با بررسی فون استیک آن و مقایسه با سایر مناطق همجوار به گونه‌های جانوری موجود در یک منطقه در قیاس با مناطق جغرافیایی مشابه پی برد.

دینی‌پور با بیان اینکه کنه های آبزی از شاخصه های تعیین میزان آلودگی آب هستند، اضافه کرد: برخلاف تفکر معمول، کنه‌های آبزی موجودات پاکیزه‌ای هستند که در آبهای آلوده به ندرت دیده می شوند و با تحقیق بر روی آنها می توان وضعیت اکولوژیک، اکوسیستم و میزان آلودگی تالاب انزلی را تعیین کرد.

دینی پور در رابطه با دیگر فواید کنه‌های آبزی گفت: می توان از این موجودات در مبارزه بیولوژیک علیه حشراتی چون پشه ناقل مالاریا و مگس بهره برد چرا که کنه ها در حالت انگلی به تعداد زیاد به میزبان خود می چسبند و در نتیجه ضعیف شدن میزبان؛ توانایی تولید مثل میزبان به شدت کاهش یافته و یا عقیم می شود.

این محقق در خصوص ویژگی‌های ظاهری کنه‌های آبزی اظهار داشت: کنه‌های آبزی قرابت زیادی از نظر ظاهری و تکاملی با عنکبوت‌ها دارند؛ کنه‌ها قبل از بلوغ شش پا و در هنگام بلوغ، هشت پا دارند، مسیری که در حدود یک سال طول می کشد و این در حالی است که دشمن مستقیم نداشته و عموماً از طریق لقاح داخلی و گونه‌هایی نیز به طریق جنسی (مذکر و مونث) جفت گیری می کنند.

وی با اعلام اینکه بدلیل جدید بودن این شاخه علمی با مشکلات عدیده ای در مسیر تحقیق مواجه بوده است به ایسنا گفت: به دلیل نبود امکانات آزمایشگاهی بسیار دقیق، نمونه‌های جمع آوری شده برای تعیین گونه و جنس و خانواده به اروپا ارسال می شود و از سوی دیگر جدید بودن این علم در عرصه جهانی نیز باعث شده در کشورمان هیچ منبع فارسی در این مورد وجود نداشته باشد.

دینی پور در پایان با بیان این که در تحقیقات پایان‌نامه‌اش از راهنمایی دکتر رضا وفائی شوشتری و علیرضا صبوری و مشاوره ولادیمیر پسیک از دانشگاه مونته‌نگرو بهره گرفته است، ابراز امیدواری کرد که با کمک مسئولان دانشگاه گیلان شرایط لازم برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری و ادامه این تحقیقات را پیدا کند.
منابع: - هسته علمی گیاه پزشکی دانشگاه خوراسگان
- سایت مرجع متخصصین ایران به نقل از ایسنا

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشره کش بیولوژیک " بی تی اچ" (Bt. H)

حشره کش بیولوژیک " بی تی اچ" (Bt. H)

بی تی اچ حشره کشی است بیولوژیک که مراحل ساختن و فرمولاسیون آن در ایران صورت گرفته است .این حشره کش بر اساس واریته ای از (Bt) Bacillus thuringiensis تهیه گردیده که قادر به تولید بتا اگزوتوکسین نمی باشد. بنا برین نه تنها فاقد عوارض ناخواسته حشره کش های شیمیایی می باشد بلکه هیچ اثر سویی روی انسان و محیط زیست ندارد. از این فرآورده میتوان در مبارزه بیولوژیکی و در برنامه های مدیریت تلفیقی آفات (IPM) علیه لارو تعدادی از پروانه های آفت گیاهی استفاده کرد.
مشخصات فنی Bt.H به شرح زیر می باشد:
- واریته مورد استفاده: Bacillus thuringiensis سروتیپ H-3a3b
- نوع ماده موثر: مخلوط اسپیروکریستال
- میزان ماده موثر:4.8 درصد
- میزان مواد بی اثر شامل حفاظت کننده – خیس کننده- چسباننده- معلق کننده و رقیق کننده: 95.2 درصد
- تعداد اسپور:حدود100000000عدد در هر گرم ماده خشک
- واحد بیولوژیک موثر(IU): 15000واحد بین المللی برای هر میلی گرم
- پوشش حفاظتی اسپور در مقابل اشعه ماوراء بنفش: میکروکپسول نشاسته
- حالت فیزیکی: پودر قابل حل درآب(WP) به رنگ سفید مایل به کرم باذراتی به اندازه 120 میکرون
- دامنه آفت کشی: لاروهای سنین اولیه تعدادی از آفات پروانه ای شامل کرم قوزه پنبه وانواع لاروهای برگخوار
- مکانیسم آفت کشی: ایجاد مسمومیت در لاروها از طریق گوارش .پس از تغذیه لاروها از اندامهای گیاهی محلول پاشی شده بوسیله Bt . H کریستال ها واسپور آن در دستگاه گوارش لارو فعال شده وموجب مرگ ومیر سریع لاروها از گیاه ظاهر می شود و پس از 7-5 روز به علت گرسنگی وخونریزی دستگاه گوارش از بین میروند.
- میزان مصرف: میزان مصرف Bt.H برای کنترل لاروهای سنین اولیه 2-3 کیلو گرم در هکتار توصیه می شود . اثرات لارو کشی این حشره کش روی لارو های سنین بالا کاهش می یابد مگر اینکه دز مصرفی آن افزایش یابد .
- اثرات جانبی: برطبق منابع موجود سروتیپ H-3a3b واریته Kurstakiقادر به تولید بتااگزوتوکسین نمی باشد. بنا براین اثر سوئی روی انسان , محیط زیست , آبزیان و بی مهرگان ندارد واز طرف دیگر به علت تخصصی اثر آن روی پروانه ها به ویژه کرم قوزه پنبه , کرم سیر خوار , کرم برگ خوار کلم , لیسه سیب و ... اثر ناخواسته روی حشره غیر هدف مثل انواع شکار گرها وانگل ها ندارد. تحقیقات دیگر در زمینه نشان میدهند که این حشره کش به ندرت باعث ایجاد مقاومت در آفت هدف میگردد.
- دوام در محیط: حداکثر دوام Bt.H در طبیعت با توجه به پوشش محافظ 5-7 روز می باشد. لذا در جمعیت های بالای آفات هدف در صورتی که تداخل نسل در انها وجود داشته باشد تکرار محلول پاشیBt.H بعد از 7-10 روز توصیه می شود.
- دوام در انبار: باتوجه به نوع فر مولاسیون (پودر قابل تعلیق در آب) می توان آن را دو سال در شرایط خشک وخنک (4-10C) بدون کاهش کیفیت نگهداری کرد ولی در شرایط معمولی تعداد اسپور فعال آن بعد از یک سال رو به کاهش می گذارد به طوری که بعد از دو سال میزان ماده موثر آن به حدود نصف مقدار اولیه میرسد.
- قابلیت اختالات با حشره کش های شیمیایی :حشره کش بی تی اچ را می توان همراه با غالب حشره کشهای شیمیایی که PH آنها کمتر از 7 می باشد در مدیریت تلفیقی آفات IPM مورد استفاده قرار داد.
منبع: گیاه پزشکی نوین (هسته علمی گیاه پزشکی دانشگاه خوراسگان)

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کک حشره ی مزاحم حیوانات ما

کک حشره ی مزاحم حیوانات ما

ککها (Fleas) ککها حشرات کوچک با اندازه ای حدود ( 1-5 میلی متر) به رنگ قهوه ای یا سیاه ، فاقد بال می باشند و از سطوح lateral فشرده شده اند، این حشرات در لابه لای مو های پستاندارانی مثل سگ و گربه زندگی می کنند. مراحل تکاملی آن نیز به قرار زیر می باشد:
1- تخم ( egg )
2- Larva
3- Pupa
4- Adult
ککها توسط زوائد دهانی متنفذی که دارند به پوست میزبان خود می چسبند ، آنها در محل اتصال خود به منظور جلوگیری از لخته شدن خون و امکان تغذیه آسان ، بزاق خود را در محل گزش تزریق می کنند . پاهای طویل مو مانند یا اصطلاحاً ( bristly shaped legs ) امکان پرش به فواصلی حدود 30 سانتی متر را برای ککها فراهم می کند .

گونه های آلوده کننده سگ و گربه :
ککها گونه های بسیار بسیار متعددی دارند که از این بین تنها تعدادی ، سگ و گربه را درگیر می کنند . گونه هایی که بیشتر برای سگ و گربه بیماری زا هستند را به قرار زیر بررسی می کنیم :
Ctenocephalides canis - ( dog flea the) : هم برای سگ و هم برای گربه بیماریزا ست .
- C. felis ( the cat flea ): متداولترین کک در سگ و گربه محسوب می شود ، علاوه بر سگ و گربه حیواناتی مانند موش خرما ( ferret ) ، racoon ، opossum را نیز در گیر می کند .
- Echidnophaga gallinacea ( the poultry stick-tight flea ) : این کک زیر پوست سطح داخلی گوش خارجی internal surface of the external ear))تخم گذاری می کند و باعث تخریش موضعی محل می گردد .
- Pulex irritans ( the human flea ): این کک گاهی در سگ و گربه ایجاد بیماری می کند .

چرخه زندگی (
life cycle) :
تخم ککها حدود 0.5 میلیمتر طول دارد ، تخم مرغی شکل و سفید می باشد . کک روی میزبان خود تخم گذاری می کند ، که این تخمها از بدن میزبان روی فرش ، زمین ، خاک یا هر جای دیگری میافتند و در شرایطی که دمای هوا اندکی بالا و هوا نسبتاً مرطوب باشد می توانند دوام بیاورند و چرخه زندگی خود را کامل کنند .
در عرض 10 روزپس از قرار گرفتن تخم در محیط مناسب، لارو کرم مانندی که فاقد ضمائم حرکتی است hatch می شود. این لاروها از زیر سطح خاک حرکت می کنند و یا اگر داخل اتاق باشد به داخل فرشها و یا شکافهای کف نفوذ می کنند ، لاروها از مدفوع ککهای بالغ تغذیه می کنند و در عرض 5-12 روز پیله ای ابریشم مانند ( silk like cocoon ) در اطراف خود تولید و در آن شفیره گذاری می کنند . خروج حشره بالغ از پیله بسته به شرایط ممکن است از 5 تا 140 روز طول بکشد ، پس از خارج شدن حشره بالغ از پیله ، خود را به میزبانش می رساند و ادامه عمرش را که حدود 100 روز می باشد روی میزبان سپری می کند .
Life cycle معمولاً در عرض 3-4 هفته کامل می شود . ککها 48 ساعت پس از اولین خونخواری، جفت گیری کرده و به تولید تخم می پردازند . ککها نسبت به سرما حساسند و در زمستان قادر به تحمل سرمای هوای بیرون از منزل نیستند .

علائم کلینیکی (
clinical features ):
... بقیه در ادامه مطلب

ککها شدیداً خونخوارند به طوری که مدفوع گلوله ای شکل یا نواری مانند طویلی که به رنگ قرمز تیره از آنها دفع می گردد تحت عنوان flea dirt معروف است . عفونتهای شدید با این انگل به خصوص در مورد توله سگها ( puppies ) و بچه گربه ها (kittens ) می تواند موجبات کم خونیهای شدیدی را برای آنها فراهم سازد .

نقش ککها در انتقال کرمهای پهن (
tapeworm transmission by fleas ) :
Ctenocephalides felis ، C.canis و pulex irritans میزبانان واسط کرمهای پهنی مانند Dipylidium caninum یا cucumber tapeworm ( در سگ و گربه ) و D.reconditum (در سگ) می باشند . لارو کک، تخم کرمهای پهن را می بلعد و به دنبال آن cycticercoid در بافتهای کک تشکیل می شود .
سگ ، گربه و انسان با خوردن کک آلوده ، به کرم پهن مبتلا می شوند .

Flea allergy dermatitis( FAD ) :
FAD ناشی از ازدیاد حساسیت نسبت به گزش کک می باشد ، این بیماری یکی از معمولترین بیماریهای پوستی در سگ و همچنین مهمترین آنها در گربه می باشد ؛ این ازدیاد حساسیت ناشی از بزاق کک می باشد که هنگام خونخواری آن را به بدن میزبان تزریق می کند و معمولا immediate & delayed- type immune responses را بر می انگیزد .
از آنجایی که FAD به flea activity وابسطه است بنابراین وقوع آن در فصول سرد و به خصوص در مورد حیواناتی که در فضای آزاد نگهداری می شوند ناچیز است و یا اصلاً دیده نمی شود ، در حالی که در مناطق و یا حتی منازل گرم ( در مواردی که سگ یا گربه داخل منزل است ) وقوع بیماری ناشی از ککها همواره دیده می شود . چه در سگ چه گربه بیشتر نواحی از بدن تحت تاَثیر قرار می گیرند که محل تجمع و تغذیه ککها باشند که این نواحی معمولا عبارتند از :
1- ناحیه کمر و پشت حیوان
2- سطح داخلی رانها ( inner thighs )
3- زیر شکم ( ventral abdomen )
ضایعات اولیه مشاهده شده در سگ شامل crusted papules در نواحی فوق الذکر به صورت منطقه ای و مجزا از هم می باشند . علائم به میزان تماس با عامل بیماری زا و همچنبن میزان حساسیت دام بستگی دارد . خارش شدید ، بی قراری و ناراحتی دام از جمله علائم دیگر آلودگی با کک می باشد ( علائم غیر اختصاصی ) . خراشیدن ، گزش و مالش dermatitis را تشدید می نماید ، نواحیی از alopecia ، scaling ، hyper pigmentation و همچنین ضخیم و سخت شدن پوست یا lichenification نیز مشاهده می شود ، در صورت عدم درمان ، FAD منجر به pyoderma و seborrhea ( ترشحات غیر طبیعی sebaceous glands ) می شود ؛ FAD در گربه از نظر کلینیکی و پاتوژنز مشابه سگ است ، در گربه تعداد زیادی ضایعات papulocrusting ایجاد می شود که به این وضعیت military dermatitis اطلاق می شود و عمدتاً نواحی اطراف گردن و سر دم ( tailhead) حیوان را در گیر می کند .

تشخیص (
Diagnosis) :
وجود علائم مربوط به FAD دال بر یک flea infestation می باشد ، علاوه بر این بیماریهای پوستی دیگری هم ممکن است وجود داشته باشد که در این موارد توصیه بر آن است که ابتدا flea infestation را به عنوان عامل اصلی برطرف کنید ، با دیدن ککهایی که در لابه لای موهای حیوان حرکت می کنند می توان به flea infestation به راحتی پی برد .
صاحب دام ممکن است ککها را روی بدن دام و یا در محیط اطراف آن دیده باشد ، با استفاده از یک برس مناسب می توان flea ها و flea dirt را نیز از بدن دام جدا کرد . اگر هنگام شانه کردن یک کاغذ نمناک سفید را زیر دام قرار دهیم ، پس از شانه کردن حیوان ، کاغذ به رنگ قرمز- قهوه ای در خواهد آمد ( به خاطر اینکه همانطور که در بالا اشاره شد مدفوع ککها قرمز رنگ است ) .
تخمهای کک را نیز می توان به کمک یک ذره بین مشاهده کرد ، حضور قطعاتی از کرمهای پهن یا تخم آنها در مدفوع حیوان باید شما را به آلودگی با کک مشکوک کند. منبع

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ساخت حسگر محافظ گیاهان در برابر آفات توسط محقق ایرانی

ساخت حسگر محافظ گیاهان در برابر آفات توسط محقق ایرانی

محقق ایرانی دانشگاه معتبر "بریتیش کلمبیا" تحولی نوین در صنایع کشاورزی جهان ایجاد کرده است. وی حسگر گیاهی را ساخته است که می تواند به کشاورز بگوید گوجه فرنگی ها یا سایر محصولات کشاورزی مستعد آفت زدگی هستند یا نه! معمولا شته ها و سایر حشرات آفت زا از وضعیت محصولات کشاورزی نظیر گوجه فرنگی آگاه تر از کشاورزان هستند اما حسگر گیاهی ارایه شده از سوی پروفسور صابر میراسماعیلی، محقق برجسته دانشگاه بریتیش کلمبیا از این پس آگاهی بشر را جلوتر از آگاهی شته ها درخصوص وضعیت محصولات کشاورزی پیش خواهد بودفناوری نوینی که این محقق ایرانی ارایه کرده است در حقیقت دستگاه کنترل کننده ای است که به راحتی آفت زدگی محصولات کشاورزی را نشان می دهد. او سیستم پیچیده ای را متصور شده است که به کشاورزان این اجازه را می دهد تا علایم هشدار دهنده ارسالی از جانب گیاه را دریافت کرده و به پیش بینی مشکلات مربوط به جلوگیری از گسترش آفت ها بپردازند
این محقق برجسته گفت : برخی گیاهان به هنگام مورد حمله قرار گرفتن از سوی حشرات موذی نوعی پیام موسوم به SOS منتشر می کنند. در حقیقت گیاهان به هنگام قرار گرفتن در شرایط استرس زا این علائم را منتشر می کنند. دانشمندان نشان داده اند که این علائم در واکنش به حملات "گیاه خواران" منتشر می شوند. ما اکنون می توانیم با استفاده از این فناوری نوین از این علائم استفاده کرده تا به بررسی دقیق وضعیت سلامتی گیاه بپردازیم.
محصولات کشاورزی به ویژه محصولات و سبزیجات گلخانه ای به شدت مستعد مورد حمله قرار گرفتن از سوی حشرات موذی و آفات هستند. درحالی که روش های سنتی کنترل آفات بر روی کنه ها متمرکز هستند، پروژه پروفسور میراسماعیلی این نگرش را به خود گیاه متوجه کرده است. درحال حاضر برنامه های مدیرت آفات در محیط های گلخانه ای ترکیبی از بررسی های دقیق و تصادفی است اما به گفته این محقق ایرانی زمانی که پای گلخانه های عظیم به میان می آید چنین روشی به یک چالش بزرگ علمی تبدیل می شود.
پروفسور میراسماعیلی که در سال 2003 راهی کانادا شد تا به ادامه تحقیقاتش بپردازد، افزود: ما با مشکل بزرگی روبرو هستیم. کشاورزان و باغبان ها به وسیله پخش کردن جانداران غارتگری که این حشرات موذی را می خورند به مبارزه با آنها پرداخته و در شرایطی که وضعیت بحرانی شود از حشره کش ها استفاده می کنند. به همین دلیل بوده است که راه حلی موثر ارایه کرده ام. اگر بتوانیم این آفات را پیش از گسترش کلنی آنها شناسایی کنیم، کنترل های بیولوژیکی نظیر استفاده از جانداران غارتگر می توانند موثرتر باشند.
طی سال آینده پروفسور میراسماعیلی به گردآوری پایگاه داده پردازی از ترکیبات شیمیایی گیاهان موسوم به volatiles می پردازد. قرار است که این محقق نمونه هایی از اطلاعات مربوط به سه محصول مهم کشاورزی یعنی گوجه فرنگی، خیار و فلفل سبز را تهیه کند
منابع:
[FONT=&quot]هسته علمی گیاه پزشکی دانشگاه خوراسگان[/FONT]
انجمن علمی تخصصی گیاهپزشکی دانشگاه رازی
نویسنده: پریچهر دهقان


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مراقب حشره‌کش‌ها باشید !

مراقب حشره‌کش‌ها باشید !

تابستان فصلی است که گرمای طاقت‌فرسای آن اگرچه برای انسان‌ها قابل تحمل نیست، اما بسیاری از حشرات موذی گرماپسند از این فصل لذت می‌برند و در خانه‌های ما جا خوش می‌کنند. اما مراقب باشید حشره‌کش‌ها شما را مسموم و روانه بیمارستان نکنند. سوسک از حشرات آلوده‌ای است که در فصل تابستان ، بسیاری را درگیر خود می‌کند و اغلب دست به دامن انواع و اقسام حشره‌کش‌های پودری و مایع می‌شوند ولی این را هم نباید فراموش کرد که مصرف بیش از حد مجاز این حشره‌کش‌ها می‌تواند برای افراد مشکل‌آفرین باشد و حتی آنها را راهی بیمارستان کند.

دکتر عباس آقابیک‌لویی، متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با جام‌جم ، حشره‌کش‌ها را به سه دسته قوی، متوسط و ضعیف تقسیم و اظهار می‌کند: اغلب در منازل از حشره‌کش‌های ضعیف استفاده می‌شود و نور آفتاب باعث می‌شود آنها خاصیت خود را از دست بدهند. وی یادآور می‌شود: اثر و علائم مسمومیت با حشره‌کش‌های خانگی (ضعیف)‌ تقریبا با سایر حشره‌کش‌های قوی، شبیه به هم هستند با این تفاوت که علایم بالینی خفیف‌تری را به همراه دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه می‌افزاید: علایم مسمومیت با حشره‌کش‌ها به دلیل تحریک‌ گیرنده‌هایی تحت عنوان «موسکارینی» ابتدا به صورت سرماخوردگی در فرد بروز می‌کند، به صورتی که ممکن است آبریزش بینی، اشک ریزش و آبریزش از دهان، تعریق پوستی و تنگی مردمک چشم را به همراه داشته باشد و چنانچه این مسمومیت شدت بیشتری داشته باشد، مقدار زیادی سم وارد بدن شود و ریه‌ها را درگیر کند، مجاری تنفسی دچار تنگی شده و ترشحات در این مجاری افزایش می‌یابند و بیمار دچار مشکلات تنفسی و حتی مرگ می‌شود.

چه هنگام مسمومیت رخ می‌دهد
دکتر آقا بیک‌لویی عنوان می‌کند: هنگامی که اسپری‌های حشره‌کش به مقدار زیاد در هوا پاشیده شود و یا مستقیما به سمت فرد زده شود، احتمال بروز مسمومیت بالا می‌رود. وی اظهار می‌کند: گاهی حشره‌کش‌ها در اسپری کردن دچار اشکال می‌شوند و به هنگام فشار دادن آنها، نازل اسپری به جای این که حشره‌کش روی هوا پاشیده شود به صورت مایع از جداره حشره‌کش حرکت کرده و با دست فرد تماس پیدا می‌کند که در این مواقع به دلیل قدرت نفوذی بالای حشره‌کش‌ها از ناحیه پوست، سریعا جذب شده و مسمومیت را ایجاد می‌کنند.

گفتنی است حشره‌‌کش‌هایی که اسپری می‌شوند از نوع «کاربامات»‌اند که چنانچه از راه تنفسی یا پوست و یا اتفاقی خورده شوند با آنزیم «استیل کولین استراز» بدن متصل شده و آن را مهار می‌کنند که خوشبختانه علایم خونی مغزی نداشته و حداکثر تا 6 ساعت بدن را درگیر می‌کند در صورتی که حشره‌کش‌های پودری، از نوع سموم با اثر قوی و متوسط هستند و می‌توانند مسمومیت‌های جدی‌تری را ایجاد کنند، چراکه هم دارای اثرات خونی مغزی هستند و هم نسبت به حشره‌کش‌های کارباماتی، طول مدت علایم بیشتر است و اگر سریعا به بیمار رسیدگی نشود، آنزیم بدن را تخریب و علایم شدید و طولانی ایجاد می‌کند.

نحوه صحیح استفاده از حشره‌کش‌ها
«اگر قرار است برای خلاصی از شر حشرات موذی، از حشره‌کش استفاده کنیم باید سعی شود هنگام اسپری کردن، میوه و غذاها را از محیط دور کرد و یا روی آنها را پوشاند» دکتر آقابیک‌لویی با ابراز این مطلب یادآور می‌شود: بایستی به هنگام اسپری، پنجره‌ها بسته باشد و به اندازه 3 تا 4 پاف اسپری کرد و تا 10 دقیقه، کسی وارد اتاق نشود.

درمان
این عضو هیات علمی می‌گوید: اگر آلودگی از طریق تنفس روی دهد، باید بلافاصله فرد به فضای آزاد برده شود و اکسیژن دریافت کند و اگر فردی از طریق پوست و مخاط آلوده شده باشد، حتما بایستی مخاط چشم خود را با آب معمولی به مدت 5 تا 6 دقیقه شستشو دهد. در غیر این صورت اگر راه تماس با حشره‌کش از طریق پوست بوده است باید بلافاصله با مقادیر فراوان آب و صابون، شستشو انجام شود و چنانچه بیمار علایم خفیف در حد سرماخوردگی‌اش طولانی شود و خس‌خس سینه و تنگی نفسش بیشتر شود، مراجعه به اولین مرکز درمانی، بهترین راهکار است. منبع

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشرات در برابر سموم مقاومت نشان می دهند

حشرات در برابر سموم مقاومت نشان می دهند

مفهوم مقاومت به سموم در حشرات
قدمت حشرات به 350 ميليون سال بر مي‎گردد. در طول اين قرون متمادي حشرات با طبيعت بصورت Coevolution زندگي مي‎كردند. از زماني كه انسان در صدد مقابله با حشرات برآمد از اسلحه‎اي بنام سموم استفاده نمود. تا كنون بيش از هزاران تركيب شيميايي، توليد و بر عليه حشرات بكار برده شده است. بديهي است حشرات نيز براي مقابله با اين فشار طبيعي كه بوسيله انسان هدايت شده است مكانيسم هايي را براي بقاء خود و نسل‎هاي آينده خود بكار برده اند. انتخاب طبيعي بصورت بطئي در طول تاريخ بين حشرات و محيط اتفاق مي‎افتد. با كشف سموم و استفاده از آن در كنترل حشرات در حقيقت روند انتخاب طبيعي (Natural selection) توسط انسان با شتاب فوق العاده‎اي به پيش رفته است. تعريف مقاومت از نظر سازمان جهاني بهداشت بدين صورت است:

«توانايي بقاء يك حشره به غلظتي از سم كه قبلاً توسط آن غلظت كاملاً از بين مي‎رفت». اين توانايي بقا بصورت ارثي به نتايج بعدي انتقال مي‎يابد. تاكنون گزارش هاي متعددي از مقاومت به سموم در انواع و اقسام حشرات ارائه شده است.
مشكلات مقاومت به سموم در حشرات
1 ـ مقاومت به سموم در حشرات باعث بقاي حشره در طبيعت و در نهايت ادامه خسارت اقتصادي و بهداشتي خواهد بود

2 ـ مقاومت در حشرات باعث افزايش غلظت سم براي كنترل بهتر حشرات شده در نتيجه از نظر اقتصادي، بار مالي بيشتري براي انسان داشته و آلودگي محيط زيست را نيز افزايش مي‎دهد
3 ـ استفاده بيشتر از سموم باعث آلودگي محيط زيست شده و موجودات غيرهدف مثل حشرات مفيد و موجوداتي كه در سير تكاملي جانوران و طبيعت نقش اساسي دارند را از بين مي‎برد
4 ـ سموم استفاده شده، وارد چرخه تغذيه انسان و حيوانات شده و ناهنجاري هاي متفاوتي را باعث مي‎گردد.
5 ـ مقاومت به سموم، انسان را وادار به سرمايه‎گذاري در جهت كشف سموم جديد مي‎نمايد كه اين مسئله كاملاً مقرون به صرفه نمي‎باشد
6 ـ مقاومت به سموم در حشرات باعث بازپديدي بيماري هاي مختلفي كه توسط حشرات به انسان منتقل مي‎شوند گرديده است. بطور مثال بازپديدي و تداوم مالاريا يكي از نمونه‎هاي بارز مقاومت پشه آنوفل به سموم است.
مكانيسم هاي مقاومت به سموم در حشرات
استفاده مداوم از سموم بر عليه حشرات در طي سال هاي متمادي باعث انتخاب طبيعي و مقاومت به حشرات به سموم شده است. انسان با انواع و اقسام سموم به جنگ با حشرات پرداخته است و حشرات براي مقابله و فرار از اين هجوم انسان سپرهائي را در جهت بقاء بكار برده اند كه در جاي خود قابل بحث خواهد بود. بطور كلي مكانيسم هاي مقاومت به سموم بطور اختصار به شرح ذيل مي‎باشند:

1 ـ كاهش نفوذ سم (Reduced penetration)
در اين نوع مقاومت, تغييراتي در جلد حشره بوجود مي‎آيد كه از نفوذ سم بداخل بدن آن ممانعت مي‎نمايد. ممانعت از ورود سريع سم به داخل بدن حشره فرصت كافي براي ساير مكانيسم هاي مقاومت را فراهم مي‎آورد. مثالهاي متعددي از اين نوع مقاومت و همچنين ژن هاي مسئول، در مگس خانگي گزارش شده است.

2 ـ مقاومت از طريق شكست سم توسط آنزيم هاي حشره (Metabolic resistance)
در اين نوع مقاومت , آنزيم هاي موجود در بدن حشره و يا آنزيم هائي كه در اثر تماس با سم در بدن موجود افزايش يافته و تغيير كمّي و كيفي مي‎يابند باعث شكسته شدن سم شده و اثرات آنها را خنثي مي‎نمايند. سه گروه از آنزيم ها در مقاومت به انواع و اقسام سموم دخيلند كه به اجمال مي‎توان به آنزيم هاي ذيل اشاره نمود: Glutathione S-transferases Mixed, function oxidases و Esterases. اين گروه از آنزيم ها در فعل و انفعالات مهم شيميايي كه باعث شكسته شدن سموم مي‎شوند مشاركت دارند.

3 ـ تغيير در سيستم هدف در حشرات (Target site insensitivity)
همانگونه كه قبلاً اشاره شد مكانيسم عمل سموم بر روي حشرات اكثراً بر روي سيستم عصبي است. در اين نوع مقاومت كه از بدترين مكانيسم هاي مقاومت در حشرات مي‎باشد, حشره با تغيير در ساختمان اهداف سموم كه اكثراً كانال هاي يوني هستند باعث عدم اثربخشي سموم مي‎باشد. بطور مثال حشره با تغيير در تعداد كانال هاي يوني سديم و پتاسيم و كاهش آنها باعث مقاومت مي‎گردد. علاوه بر اين تغييرات شيميايي در واحدهاي ساختماني و مولكولي حشرات باعث كاهش affinity سم در محل هدف شده و مقاومت را باعث مي‎شود. مقاومت به سموم فسفره باعث تغيير ساختماني در آنزيم استيل كولين استراز شده و لذا سم به آنزيم نچسبيده و در نهايت باعث عدم انتقال پيام‎هاي عصبي نخواهد شد.

4 ـ تغييرات رفتاری (Behavior change)
تحريك پذيري خيلي از سموم باعث شده است كه حشره از تماس با سم دوري نمايد و يا به مكانهائي كه سمپاشي شده است وارد نشود. اين نوع مكانيسم مقاومت در حقيقت حاصل تغييرات فيزيولوژيكي در بدن است. تغييرات رفتاري در حشرات باعث عدم تأثيرپذيري سم بر روي حشره شده و باعث شكست كنترل بيماري‎هاي منتقله توسط حشرات در دنيا شده است.

پوستر اصلی کلیک کنید
5 ـ دفع سم (excretion)
دفع سم يكي از مكانيسم هاي مقاومت به سموم در حشرات است. بدين معني كه سم بدون جذب شدن از طريق مقعد حشره دفع مي‎شود.

فاكتورهائي كه در مقاومت به سموم نقش دارند
مقاومت حشرات به سموم در طبيعت يك مسئلة چندبعدي است و بستگي به اثرات متقابل فاكتورهاي مختلف دارد . اين فاكتورها عبارتند از:

1 ـ فاكتورهاي ژنتيكي
مانند جهش , فراواني ژنهاي غالب مقاومت

2 ـ فاكتورهاي توليد مثلي
مانند تعداد نسل در سال, اندازه جمعيت حشرات, تعداد جفت‎گيري, بكرزائي و غيره

3 ـ فاكتورهاي رفتاري اكولوژيكي
مانند مهاجرت حشرات, فرار از حشره‎كش, اثر مواد طبيعي و آنزيمهاي شكنندة سم, عادات درون خواري و برون‎خواري

4 ـ فاكتورهاي سم‎پاشي
مثل سابقه استفاده از سموم, قسمتي از جمعيت كه تحت تأثير سم قرار مي‎گيرند, غلظت حشره‎كش استفاده شده, خاصيت ابقائي سم, راه تماس, مرحله‎اي از رشد حشره كه در تماس با سم قرار مي‎گيرد. اثرات متقابل سموم با عوامل كنترل كننده محيطي, استفاده از مخلوط دو سم, الگوي سمپاشي, رهاسازي حشرات نر عقيم.

راههاي مقابله با مقاومت در حشرات
به منظور استفاه بهينه از سموم و براي مقابله با مقاومت، لازم است كه قبل از بروز مقاومت به سموم راهكارهاي مناسبي در جهت مقابله با اين مسئله ارائه گردد. سازمان جهاني بهداشت اقدامات ذيل را بدين منظور پيشنهاد نموده است:
1 ـ تغيير دادن غلظت حشره كش و دفعات سمپاشي
2 ـ استفاده از سموم در مواقع ضروري و بصورت منطقه‎اي
3 ـ استفاده از سموم در جائي كه اپيدمي حاصل مي‎شود
4 ـ استفاده از سموم با خاصيت ابقائي كمتر
5 ـ استفاده از سموم براي كنترل بخشي از سيكل زندگي حشره مثل لارو و يا حشره كامل
6 ـ استفاده از مخلوط دو سم
7 ـ جايگزيني سموم
8 ـ استفاده از سموم بصورت rotation
9 ـ استفاده از فرمولاسيون هاي مناسب سموم
10 ـ استفاده از سينرژيست‎ها
11 ـ عدم استفاده از سموم کندرها
12 ـ كشف سم جديد با مكانيسم عمل متفاوت
13 ـ استفاده از روش هاي كنترل غيرشيميايي
منبع



لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
همايش ملي نيم قرن مصرف آفت‌كش‌ها در ايران (اطلاعيه شماره1)

همايش ملي نيم قرن مصرف آفت‌كش‌ها در ايران (اطلاعيه شماره1)

آفت‌كش‌ها بعنوان مهم‌ترين ابزار كنترل آفات داراي 50 سال سابقه مصرف در ايران مي‌باشند. در حال حاضر ميزان مصرف آنها در كشور به 20 تا 25 هزار تن در سال مي‌رسد. تركيباتي كه در صورت كاربرد نادرست مي‌توانند تاثيرات سوء بهداشتي و زيستي محيطي جبران ناپذيري داشته باشند، اين واقعيت‌ انكار‌ناپذير موجب شده است تا بسياري از كشور‌هاي جهان و همچنين مجامع بين‌المللي به موضوع سموم توجه ويژه نموده و براي ساماندهي آن ضمن تدوين ضوابط و مقررات خاص برنامه منظم و منسجم علمي و اجرائي داشته باشند.
گستردگي مصرف آفت‌كش‌ها در كشور طي دهه‌هاي گذشته، بازنگري و ساماندهي موضوعات مرتبط با آن شامل قوانين و مقررات مربوط به ثبت، تحقيقات مربوط به آفت‌كش‌ها، آموزش متخصصان و كاربران سموم، شرايط توليد، تجارت، و فرمولاسيون آفت‌كش‌ها، تكنولوژي كاربرد، پيامدهاي زيست محيطي، مقاومت آفات در برابر سموم و ... را بيش از پيش ضروري ساخته است. قطعاً در اين مسير استفاده از تجربيات علمي كليه دست‌اندر كاران و متخصصان داخل كشور و ساير كشورها بسيار سازنده خواهد بود.
بر اين اساس موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور و سازمان حفظ نباتات از تمامي محققين و صاحب‌نظران دعوت مي‌نمايند كه در اين هم‌انديشي با ارائه مقاله‌هاي علمي- تحليلي خود كه مبتني بر دانش و تجربه باشد و يا حضور در همايش مشاركت نمايند.
اهداف همايش: بررسي و تحليل وضعيت تحقيقات، آموزش، مديريت و كاربرد آفت‌كش‌ها در ايران
محور‌هاي همايش:
- راهبرد و وضعيت توليد، تجارت و مصرف آفت‌كش‌ها در ايران و جهان
- راهبرد و تكنولوژي توليد و فرمولاسيون آفت‌كش‌ها در ايران و جهان
- جايگاه و تاثير مواد افزودني به آفت‌كش‌ها در راستاي افزايش كارايي
- قوانين و مقررات مرتبط با آفت‌كش‌ها در ايران و جهان
- تحليلي بر تحقيقات آفت‌كش‌ها در ايران و جهان
- مقاومت آفات در برابر آفت‌كش‌ها
- پيامدهاي زيست محيطي و ارزيابي مخاطرات آفت‌كش‌ها
- آفت‌كش‌هاي ارگانيك، غير شيميايي و سازگار با محيط زيست
- جايگاه آموزش نيروهاي متخصص در زمينه آفت‌كش‌ها در ايران و جهان
- نقش و جايگاه ترويج و آموزش در كاربرد آفت‌كش‌ها در ايران و جهان
- چالش‌ها و تنگناهاي اجرايي در مصرف بهينه آفت‌كش‌ها
- تكنولوژي كاربرد آفت‌كش‌ها
زمان برگزاري همايش: 4 و 5 بهمن 1388
ثبت‌نام:
متقاضيان شركت در همايش لازم است فرم مربوط به ثبت نام را تكميل و به همراه اصل فيش پرداختي به مبلغ 150000 ريال (به حساب جاري سيبا بانك ملي كد 1706 به شماره 2173829005009 بنام تمركز وجوه درآمد اختصاصي موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي کشور) به آدرس دبيرخانه ارسال نمايند.
شايان ذكر است ثبت نام مي‌تواند از طريق تكميل فرم الكترونيكي موجود در سايت اينترنتي و به همراه نمونه اسكن شده فيش پرداختي از طريق آدرس Pesticide.Hamayesh@gmail.com صورت پذيرد.
مقاله‌هاي مورد درخواست:
همكاران محترم مي‌توانند مقاله‌ها علمي-تحليلي خود را كه در بر گيرنده تبيين مسئله، بررسي مشكلات و موانع موجود و همچنين ارائه راهكارهاي مناسب براي حل معضل مورد نظر بر اساس تجارب داخلي و بين‌المللي است تهيه نمايند. ضمناً به مقاله‌ها برتر به رسم يادبود جوايزي اهدا مي‌گردد.
راهنمای نویسندگان:
متن مقاله باید حداکثر در 20 صفحه در كاغذ A4 با رعایت حاشیه گذاری 3 سانتی‏متر از دو طرف و بالا و پایین صفحه و دو سطر فاصله بین خطوط با قلم فارسي نازنين 12 (و قلم انگليسي 12 Time News Roman) تایپ شود. تمامی صفحات مقاله، از جمله صفحات دارای شکل، جدول یا تصویر باید دارای قطع یکسان بوده و دارای شماره صفحه باشند.
لازم به ذكر است كه كليه مكاتبات در خصوص مقاله‌ها و نتايج داوري از طريق پست الكترونيكي Pesticide.Hamayesh@gmail.com صورت مي‌پذيرد. پس از پذیرش مقاله، نویسندۀ مسئول باید نسخه اصلاح‏شدۀ نهایی را به صورت الکترونیکی و در قالب به آدرس الكترونيكي ذكر شده ارسال نمايد.
آخرين مهلت ارسال مقاله‌ها: 30 مهرماه 1388
مقاله باید مطابق با اصول زیر تهیه شود:
1- برگ مشخصات: عنوان مقاله به همراه مشخصات نویسنده (گان) شامل نام و نام خانوادگی، مرتبۀ علمی، محل خدمت در یک صفحۀ جداگانه، بدون شماره به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شود. همچنین ضروری است که شماره تلفن، دورنگار و آدرس پستی به همراه پست الکترونیک نویسندۀ مسئول که عهده‏دار پیگیری مقاله است در همین صفحه ذکر شود.
2- عنوان مقاله: عنوان مقاله علاوه بر صفحۀ مشخصات، باید در بالای صفحه اول نیز بدون ذکر نام نویسنده (گان) ذکر شود. عنوان باید کوتاه، گویا، جامع و بیان‏گر موضوع بوده و از 20 کلمه تجاوز نکند.
3- چکیدۀ فارسی: چکیده نباید از 250 کلمه تجاوز کند و تمام آن در یک پاراگراف نوشته شود. چکیده در عین اختصار باید ارائه‏گر محتوای مقاله و برجسته‏ترین نتایج به دست آمده، بدون استفاده از علائم اختصاری، ارجاع، شکل یا جدول باشد.
4- كلید واژه‏ها: بین چهار تا شش کلمۀ کلیدی که مشخص‏کنندۀ محتوای مقاله بوده و متفاوت از کلمات استفاده شده در عنوان مقاله باشند، كليد واژه‌ها پس از چکیده فارسی آورده شود.
5- متن اصلي مقاله
متن اصلي مقاله به سليقه نويسنده مي‌تواند به بخش‌هاي مختلف تقسيم شود. ولي بهرحال بايد در برگيرنده ضرورت بحث، بررسي مشكلات و موانع موجود و همچنين ارائه راهكارهاي مناسب براي حل معضل مورد نظر بر اساس تجارب داخلي و بين‌المللي باشد.
6- چکیدۀ انگلیسی: چکیده انگلیسی همراه با عنوان باید تا حد امکان منطبق با چکیده و عنوان فارسی بوده و در انتهای آن کلید واژه‏ها آورده شوند.
7- نحوۀ تنظیم منابع:
ذکر منابع در متن مقاله در صورت وجود یک یا دو نویسنده باید به طور کامل و با ذکر سال باشد (برای مثال: جامی‏الاحمدی، 1385؛ کوچکی و علیزاده، 2004). در صورت وجود چندین نویسنده، ارجاع به منبع باید به صورت «نویسنده و همکاران، 2006) باشد. نام نویسندگان منابع لاتین به شکل لاتین در متن مقاله ذکر شود. فهرست منابع باید شامل دو بخش منابع فارسی در ابتدا و منابع خارجی در ادامه باشد که همگی به ترتیب حروف الفبا تنظیم شده باشند.
کلیۀ منابع (اعم از فارسی و لاتین) باید به لاتین در انتهای مقاله و به شکل زیر ذکر شود:
الف) مجلات علمی فارسی و خارجی
Sio-Se Mardeh, A., Ahmadi, A., Poustini, K., Mohammadi, V., 2006. Evaluation of drought resistance indices under various environmental conditions. Field Crops Res. 98, 222–229.
ب) کتاب:
Ashraf, M., Harris, P.J.C., 2005. Abiotic Stresses: Plant Resistance through Breeding and Molecular Approaches. Haworth Press Inc., New York. 200 P.
Nooden, L.D., 1988. The phenomena of senescence and aging. In: Nooden, L.D., Leopald, A.C. (Eds.), Senescence and Aging in Plants. Academic Press, San Diego, CA, USA, pp. 1–50.
آدرس سايت های اينترنيتي جهت دريافت اطلاعات و فرم ثبت نام:
WWW.IRIPP.IR
WWW.IPRD.IR
WWW.PPO.IR
آدرس پست الكترونيكي ثبت نام و ارسال مقاله‌ها:
Pesticide.Hamayesh@gmail.com
آدرس دبيرخانه همايش: تهران- بزرگراه شهيد چمران- خيابان يمن- موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي- بخش تحقيقات آفت‌كش‌ها- صندوق پستي 1454-19359

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خرد جمعی در مورچه‌ها

خرد جمعی در مورچه‌ها

تحقیقات انجام شده در دانشگاه آریزونا نشان می‌دهد مورچه‌ها می‌توانند عملی را عقلانی‌تر از انسان‌ها انجام دهند. این به آن معنا نیست که مورچه‌ها عاقل‌‌تر از انسان‌ها هستند. انسان‌ها و حیوانات زمانی که در شرایط سخت و چالش‌برانگیز قرار می‌گیرند، ممکن است انتخاب‌های نادرست و نامعقولی انجام دهند.
این پارادوکس در مورچه‌ها در نتیجه جبری آشکار صورت می‌گیرد، چراکه هر مورچه به تنهایی شناختی از یک انتخاب دارد و انتخاب انجام شده از سوی مجموعه‌ای کولونی به صورت خود سازمان یافته و در نتیجه تعامل بین تعداد زیادی مورچه با آگاهی محدود صورت می‌گیرد.
پژوهشگران با آزمایش فرآیند انتخاب لانه در مورچه‌ای به نام Temnothorax curvispinosus به این نتایج دست یافته‌اند. این مورچه‌ها در حفره‌های کوچکی به اندازه یک بلوط زندگی می‌کنند و مهارت زیادی در یافتن مکان‌های جدید برای بیتوته کردن دارند. هنگامی که 2 مکان برای انتخاب با مزایای بسیار نزدیک به هم پیدا کردند، کولونی به بحث می‌نشیند و بهترین را انتخاب می‌کند.
آنچه محققان در این تصمیم‌گیری جمعی یافته‌اند، این است که نبود انتخاب‌های فردی در نهایت به نتیجه‌ای دقیق‌تر منجر می‌شود و امکان تصمیم‌گیری اشتباه فردی را به حداقل می‌رساند و این یعنی «استفاده ازخرد جمعی در مورچه‌ها.»
اساسا ما انسان‌ها فکر می‌کنیم که داشتن امکان انتخاب‌های فردی، استراتژی‌ها و روش‌های متفاوت همیشه سودمند است. اما زمانی که وی بین گزینه‌های مختلف به مقایسه مستقیم می‌پردازد، احتمال وجود یک تصمیم غیرمنطقی و نامعقول افزایش می‌یابد.
مطالعه این‌که چرا و چگونه تصمیم نامعقولی رخ می‌دهد، می‌تواند نگرشی جدید درباره مکانیسم‌های شناختی و محدودیت‌ها به ما دهد و راهنمای مناسبی در توسعه و پیشرفت هوش مصنوعی باشد.
یکی از ایده‌های مهم در علوم رباتیک این است که هر ربات به تنهایی ماشین ساده‌ای است اما می‌توان از آن و در سایه به کارگیری گروهی به نتایج هوشمندانه و پیچیده‌ای برسیم.
توانایی کار با سیستم‌های مصنوعی بدون اعمال کنترل مرکزی پیچیده، مورد نظر بسیاری از کارشناسان این رشته است و این ایده که محدودیت در سطوح فردی می‌تواند بالقوه در سطوح گروهی و تیمی مفید و قابل استفاده باشد.
محققان معتقدند؛ وجود محدودیت‌های استراتژیک در آگاهی‌های فردی می‌تواند باعث افزایش کارآیی یک گروه پیچیده و بزرگ که سعی در انجام دادن برخی کارها به صورت جمعی هستند شود.

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مورچه ها تنها به اعضای خانواده خود کمک می کنند

مورچه ها تنها به اعضای خانواده خود کمک می کنند

محققان کالجهای نورد پاریس و ماونت هالیوک با انجام آزمایشی بر روی مورچه ها اعلام کردند این حشرات تنها پیام کمک هم خانواده های خود را دریافت کرده و تنها به آنها کمک می کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان آمریکایی و فرانسوی دریافتند که مورچه های مدیترانه ای تنها به مورچه های در دام افتاده ای کمک می کنند که از خانواده آنها باشد. طی آزمایشی به منظور اثبات این قانون در میان مورچه ها، محققان گروهی کوچک از 5 مورچه را در موقعیتهای مختلف و توسط تله های خاص به دام انداختند چند مورچه از میان به دام افتادگان در خانواده مورچه هایی بودند که برای نجات فرستاده شدند و برخی دیگر از گونه ها و یا خانواده های نا آشنا بودند. محققان مشاهده کردند مورچه های نجات دهنده تلاش کردند لایه های پلاستیکی یا تله ای را که مورچه دیگر در آن به دام افتاده بود را جا به جا کند، همچنین این مورچه ها تلاش کردند با زدودن دانه های شن از اطراف تله به رهایی مورچه های دربند کمک کنند. اما نکته جالب توجه در این عملیات این بود که مورچه ها تنها برای نجات دادن جان مورچه هایی از خانواده خود تلاش می کردند و هیچ توجهی به مورچه های دیگر از گونه ها و خانواده های متفاوت نداشتند. بر اساس گزارش تلگراف، محققان دانشگاه های پاریس نورد و ماونت هالیوک با مشاهده این نتایج دریافتند که مورچه های یک خانواده می توانند از یکدیگر تقاضای کمک کنند که این تقاضا به احتمال زیاد با کمک سیگنالهای شیمیایی که انواع مختلف آن به خانواده ها و گروه های مختلف تعلق دارند به مورچه های دیگر ارسال می شوند.

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خصوصیات بال پروانه ها

خصوصیات بال پروانه ها

همان گونه که علم پیشرفت می کند بسیاری از دانشمندان نگاهی به طبیعت دارند تا با الهام گرفتن از آن به تولید مواد پیشرفته با کاربردهای سودمند و گوناگون در زندگی بشر بپردازند. یکی از ساختارهای طبیعی در حال مطالعه، بال های پروانه است.
محققان از طریق روش های خاص، موفق به تقلید بال های پروانه شده اند. بال های بعضی پروانه ها دارای خصوصیات جالب توجهی است. این خصوصیات باعث شده افرادی که در زمینه خواص نور مطالعه می کنند، جذب آن شوند.
روی بال این پروانه ها آرایه منظمی از عناصر پراکنش (پراکنده ساز) وجود دارد که بدون در نظر گرفتن زاویه تابش نور به بال، طول موج نوری را که به آن تابیده شده منعکس می کند. به عنوان مثال، بال های پروانه آبی نواحی استوایی آمریکا (MORPHO) خصوصیاتی را با عنوان رنگ بنیادی به نمایش می گذارند. وقتی نور که در بردارنده تمامی رنگ هاست به جسمی برخورد کند، تمام طول موج ها بجز برخی طول موج های کم دامنه که بازتابیده می شوند، جذب آن جسم می شوند.
طول موج بازتابیده شده رنگی است که ما می بینیم. این طول موج به خاطر دامنه کم باعث می شود رنگ خالص و شدت بیشتری داشته باشد. عناصر پراکنش در بال پروانه ها که باعث ایجاد رنگ های زنده و پرحرارت می شوند همچون کریستال های فتونیکی طبیعی اند. این عناصر نقاط یا پلاک های بسیار کوچکی روی بال پروانه ها هستند که ما می توانیم آنها را مورد مطالعه قرار دهیم، اما همواره نمی توان آنها را به شکل مصنوعی ساخت.
به منظور نزدیک تر شدن به ساخت این کریستال های فتونیکی، محققان روشی ابداع کردند که تقلید عملکرد بال های پروانه را ممکن می سازد.
محققان یک شیشه مخصوص را که پوشیده از نوعی ماده شیمیایی است روی بال پروانه قرار دادند و با برداشتن آن از روی بال پروانه، یک قالب ساده از بال تهیه کردند که می توان نظری دقیق به آن انداخت.
محققان معتقدند از طریق مطالعه این نسخه المثنای بال پروانه می توانند به کاربردهای متعدد آن دست یابند. این تحقیق ممکن است باعث کوچک تر شدن مدارات الکترونیکی و ساخت قطعات نیمه هادی شود. از دیگر کاربردهای این تحقیق تولید سنسورهایی با کاربرد نظامی یا پلیسی است.
تمام این کاربردها مواردی هستند که در فاز بعدی طرح در دستورکار محققان قرار دارند. محققان فرآیند ساخت این نسخه المثنی را ثبت و اکنون فعالیتشان را روی کاربردهای آن متمرکز کرده اند.
آنها بیشتر علاقه مند به کار در زمینه خواص فتونیک هستند، چرا که ممکن است این مطالعه منجر به پیشرفت متمرکزکننده های انرژی خورشیدی شود.

منابع:
[FONT=&quot]هسته علمی گیاه پزشکی دانشگاه خوراسگان
[/FONT]بانک اطلاعات نشریات کشور
فرستنده:مهندس پریچهر دهقان

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اسامی سموم غیرمجاز کشاورزی اعلام شد

اسامی سموم غیرمجاز کشاورزی اعلام شد

استفاده از سموم کشاورزی با نام تجاری «آکسی کلرور» و «پروفنفوس» در اراضی زراعی ممنوع شد.
«حسن حسین نژاد» مسئول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این خبر افزود: براساس اعلام معاونت مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور این سموم وارداتی در آزمایش های کنترل کیفیت استانداردهای لازم را برای مصرف نداشتند.
وی در مورد مشخصات این سموم گفت: سموم آکسی کلرور مس 35 درصد WP با تاریخ تولید 2009 و پروفنفوس 50درصد EC با شماره بچ ML090301 و تاریخ تولید 3/2009 متعلق به شرکت پگاه پرنیان اطلس است که از حیث کیفی مورد تایید نیست.
وی با اشاره به اینکه دستور جمع آوری این سموم خارجی صادر شده است افزود: بهره برداران بخش کشاورزی برای صیانت از محصولات تولیدی باید از مصرف این سموم وارداتی خودداری کنند.

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مگس های روباتیک

مگس های روباتیک

مگس روبوتیک ،گونه ی جدیدی از روبوتها با اندازه ای همچون نوع واقعی خود، اولین پرواز خود را در دانشگاه هاروارد انجام داد و آماده پیوستن به خانواده روبوتها شد . وزن این موجود کوچک فقط شصت میلی گرم است و بالهای سه سانتی متری دارد و همانند حشرات واقعی پرواز می کند. دانشمندان امیدوارند که این مگس بدون جلب توجه وارد خاک دشمن شده و بتواند اطلاعات محرمانه را برای سازمان اطلاعات جمع آوری کند. رابرت وود (Wood Robert) مسئول این پروژه می گوید: “شما ممکن است متوجه حضور یک مگس در اتاقتان نشوید اما بطور قطع متوجه حضور یک شاهین خواهید شد. ”
تیم “رابرت وود” از لیزر برای برش صفحات نازک کربن استفاده کردند تا حشره ای قابل انعطاف و طبیعی خلق کنند که در هر ثانیه 110 بار بال بزند. روبوت های قدیمی کند، سنگین و ضعیف بودند اما آنچه طبیعت می سازد سبک، سریع و تنومند است. مهندسان Berkeley UC از حرکت ایرودینامیکی پرواز زیبای حشرات الهام گرفتند و بالهایی ساختند که ضربه می زند و نیروی پرواز تولید می کند. ویژگی این رباط این است که وزنش از یک گیره ی کاغذ سبک تر است تا بتواند در عملیات جستجو ،نجات ، شناسایی،یافتن مواد شیمیایی مضر و حتی جاسوسی استفاده شود.
خلق حرکات دقیق یک حشره ی ربوتیک در سایزی مانند نوع واقعی خود بسیار مشکل است زیرا فرایند فعلی ساخت برای کار در این مقیاس مناسب نیست. موتورها، مفاصل و سطح اتکا برای سایزی همچون مگس کار نمی کند بعضی قطعات بسیار کوچک می توانند با کمک از فرایندی که برای ساخت سیستمهای الکترومکانیکی کوچک استفاده می شود ساخته شوند اما چنین فرایندی نیازمند زمان زیاد و پولی هنگفت می باشد. رابرت وود و همکارنش به یک فرایند ساخت ارزان و سریع احتیاج داشتند تا بتوانند به راحتی مدلهای مختلفی از طرح های خود را بسازند و مشکلاتش را برطرف کنند. سرانجام این تیم توانستند فرایند ساخت مورد نیازشان را ایجاد کنند و با استفاده از لیزر صفحات باریک کربن و پلیمررا که دقیقا” دو میکرو متر بود برش دهند و با کنار هم قرار دادن صفحات نازک کربن و پلیمر و تکیه بر دقت و دانش خود بخشهای اصلی را بسازند.
به عنوان مثال برای ساخت انحنای مفاصل، پژوهشگران دو قطعه ی ریز از کامپوزیت کربن تهیه کردند و یک صفحه از پلیمر را مابین صفحات کربن قرار دادند و به عنوان لایه بالایی و آخرین، قطعه جدید نازک کربن را در دو سوی صفحه پلیمر گذاشتند و به مدلی شبیه حرف H رسیدند؛ صفحه میانی منعطف و دو صفحه کناری سخت بود. با قرار دادن تعداد زیادی از این صفحات کوچک کربن در کنار هم توانستند بخشهای پیچیده ای که دارای خمیدگی بودند و کاملا” می چرخیدند را بسازند.
برای ساختن قسمتهایی که در اثر سیگنالهای الکتریکی حرکت می کنند پژوهشگران پلیمر های الکترواکتیوی راکه در معرض جریان برق تغییر شکل می دهند با یکدیگر ترکیب کردند و بعد از هفت سال تلاش برای تحقیق در پرواز دینامیک و بهبود بخشهای بسیار، مگس رابرت وود بهار گذشته به پرواز درآمد، رابرت می گوید” وقتی پرواز انجام شد از خوشحالی در آزمایشگاه بالاو پایین می پریدم.”
روبوتهایی که محققان ساخته بودند فقط رفتار حشرات را تقلید می کردند اما این روبوت اولین روبوت حشره با دو بال است که در اندازه ای درست هم اندازه نوع واقعی ساخته شده و با حرکاتی نظیر آن پرواز کرده است. مگس وود حرکتهای پروازی محدوی دارد و فقط می تواند به سمت جلو و بالاپرواز کند. در حال حاضر پژوهشگران روی سیستم کنترل پروازی آن کار می کنند تا این مگس بتواند در جهت های مختلف پرواز کند.
رابرت وود می گوید : “از دست یافتن به این مهم بسیار خرسند است چراکه افراد بسیاری گمان می کردند که این پرواز هرگز انجام نخواهد شد.”

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفی کتاب آفت کشها و تجهیزات کاربرد آنها

معرفی کتاب آفت کشها و تجهیزات کاربرد آنها

این کتاب با هدف آشنایی کارشناسان بهداشت محیط با ساختار شیمیایی و تقسیم بندیهای آفت کشها و نحوه استفاده نگهداری و تعمیرات وسایل و تجهیزات استفاده از آفت کشها در سه فصل و ٣ ضمیمه و در ٧۴ صفحه توسط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی منتشر گردیده است. آشنایی با آفت کشها، ایمنی در کاربرد آفت کشها و کاربرد سموم در برنامه های بهداشتی عناوین فصول سه گانه این کتاب هستند. در این کتاب سعی شده است از بیان مطالب تئوریک و تخصصی اجتناب شده و به ارائه اطلاعات عملی و اجرایی بسنده شود. در تالیف این کتاب که برای استفاده کارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انتشار یافته از آخرین منابع موجود از معتبرترین دانشگاهها و سازمانهای بین المللی استفاده شده است. این کتاب در آینده نزدیک در اختیار معاونتهای بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور قرار خواهد گرفت. منبع

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شپش حشره‌ی خون خواری

شپش حشره‌ی خون خواری

شپش سر در تمام جوامع وجود دارد. ابتلا به شپش سر ارتباطی با وضعیت اقتصادی ندارد و در تمام طبقات اجتماع ممکن است رخ دهد.ازدحام جمعیت باعث می شود که شپش بتواند از سری به سری دیگر برود و از آنجایی که تماس نزدیک در بچه ها امری شایع است ، شپش سر بیشتر در این گروه سنی اتفاق می افتد ، هر چند هر کس در هر شرایط آب و هوایی ممکن است مبتلا شود. بدن شپش‌ها از 3 قسمت سر‌، سینه وشکم تشکیل شده است. سر شامل یک جفت چشم ساده تقریباً بیضی شکل، یک زوج آنتن 5 بندی و ضمائم دهانی از نوع گزنده- مکنده می باشد. سینه از 3 قسمت مفصل یا بند تشکیل شده است که این 3 بند در شپش‌ها یکی شده و قطعه واحدی را به وجود آورده‌اند. به هر بند سینه یک جفت پا متصل است که هرکدام دارای 5 بند است و بالاخره در سینه یک جفت منفذ تنفسی دیده می شود. شکم از 7 بند تشکیل شده که منفذ تنفسی روی بندهای اول تا ششم وجود دارد. برای تشخیص نر و ماده از اختصاصات آخر بدن آنها استفاده می‌کنیم. هردو جنس نر و ماده از نظر بیماریزایی یکسان هستند به دلیل اینکه هردو از انسان خونخواری می‌کنند.
شپش (پدیوکلوزیس) یک بیماری انگلی است که در جوامع مختلف خصوصا در محیط های شلو غ مثل مدارس و آسایشگاهها بیشتر دیده می شود. شپش در سه نوع مختلف وجود دارد،شپش سر – شپش تنه – شپش عانه (پوبیس) .
شپش سر بیماری نسبتا شایعی است که در کودکان دبستانی در تمام نقاط دنیا دیده می شود.غالبا در افراد ولگرد و آوراه و معتادین و کسانی که در شرایط بد اجتماعی هستند بیشتر بروز می کند.
اولین علایم بالینی در سر، موقعی اتفاق می افتد که شپش شروع به حرکت می کند که معمولاً از حاشیه دو طرف سر شروع می شود و بعد به طرف مرکز سر گسترش می یابد. در این هنگام بیمار احساس خارش در سر می کند. به تدریج خارش سر افزایش می یابد و در سر خراشیدگی با ناخن پیش می آید. گاهی در موارد پیشرفته غدد لنفاوی اطراف سر در ناحیه گردن برجسته می شود.
شپش سر از طریق انتقال مستقیم از انسان آلوده به انسان سالم ایجاد می شود، به خصوص از طریق لوازم شخصی آلوده مثل شانه، کلاه، روسری، ملحفه و غیره به سرعت منتقل می شود.
بعد از انتقال انگل شپش از انسان آلوده به انسان سالم، انگل بالغ یکی دو ماه زندگی می کند و انگل ماده در هر روز 4-6 تخم می گذارد که به ساقه موها می چسبند و شبیه ذرات سفید مانند شوره دیده می شوند. این تخمها به بالغ تبدیل شده و این سیر همچنان ادامه می یابد.
تخم شپش را رشک (نیت) می نامند که بوسیله یک کپسولی خود را به مو می چسباند. زمانی که شپش ها از رشک یا تخم بیرون نیامدند بیماری علامتی ندارد اما بعد از آن باعث ایجاد درماتیت تحریکی (حساسیتهای پوستی) که بیشتر در پشت گوش است دیده می شود . در اثر خاراندن قسمتهای درگیر ضایعات تبدیل به زخم شده و دردناک می شوند که این عفونتها به صورت ثانویه مثل زرد زخم ظاهر می شود .بزرگ و حساس شدن غدد لنفاوی پشت گوش و پشت سر و گردن. بیماری شپش بیشتر در پشت گوش ها و گردن دیده می شود.
تشخیص رشک با چشم غیر مسلح امکان پذیر است و برای درمان تراشیدن سر ضروری است اما کوتاه کردن موی سر نیز منجر به تسهیل درمان می شودوخطر آلودگی مجدد را کاهش می دهد . برای افتراق شوره سر با شپش ،شوره سر در واقع پوست مرده است که به راحتی از مو جدا می شود اما رشک چسبندگی دارد و از موها جدا نمی شود و اگر توسط یک دستکش یکبار مصرف رشک را بین ناخنها فشار دهیم صدای «تق» می دهد. برای درمان باید به پزشک مراجعه شود تا در مان لازم در مورد این افراد انجام شود.
در اوایل ، که بیماری هنوز گسترش نیافته است با کوتاه کردن موها، استحمام روزانه و جوشاندن وسایل شخصی می توان آن را از بین برد.با جدا کردن بیماران درمان نشده از افراد سالم و درمان سریع آنها می توان از انتقال بیماری جلوگیری کرد.همچنین بارعایت بهداشت تا حد زیادی می توان مانع ایجاد بیماری شد. زیرا انگل بر اثر مواد شوینده از بین می رود.
به خاطر داشته باشید اگر پس از انجام دوبار درمان ،مجددا به شپش سر مبتلا شدید ، این بدان معنی است که فرد مبتلای درمان نشده ای در نزدیکی شما وجود دارد.
شپش تن ،بیماری است که معمولا با خارش ضایعات ناشی از خاراندن و عفونت ضایعات بدنبال خارش دیده می شود. شپش تن نسبت به شپش سر شیوع کمتری دارد. و همچنین این انگل در بدن فرد ایجاد کهیر ، ماکولهای اریتماتو (برجستگی های قرمز رنگ)می شود. در نتیجه فرد برای درمان باید به پزشک مراجعه کند .پوست این افراد ضخیم می شود.
شپش تن در لباسهای انسان به ویژه لباسهای زیر همچنین در درز و شکاف لباسها و جاهایی که بتواند خود را به راحتی مخفی نماید و بیشتر در قسمت‌هایی که لباس با بدن تماس دارد، زیرو کنار ناحیه کمربند، مچ دست وپا زندگی می‌کند. منبع آلودگی را باید در درزهای البسه مجاور با بدن جستجو کرد . معمولا شپش ها در درز لباس تجمع می یابند و در آنجا مستقر می شوند و در موارد بسیار مزمن تغییرات در رنگ پوست ظاهر می شود که می تواند به صورت پر رنگی یا کم رنگی در پوست باشد.
برای درمان باید البسه آلوده را از بدن جدا کنیم و با انگل کش هایی مانند (گاما بنزو هگزا کلراید) و سایر انگل کش ها،لباسها راضد عفونی کرد. در زمان قدیم لباس را می جوشاندند و جلوی آفتاب می گذاشتند.بیمار نیاز به یک دوره درمان دارد که باید به پزشک مراجعه کند و پزشک با توجه به ضایعات و عوارض بیماری درمان را انجام دهد.
شپش عانه در محل عانه است و احتمالاً در سایر نقاط موارد بدن ممکن است مشاهده شود . در بچه ها شپش عانه در پلکها و مژه ها نیز یافت شده است .
این انگل از طریق تماس نزدیک بدنی انتقال می یابد و جزو بیماری های آمیزشی محسوب می شود.
علایم این بیماری به صورت خارش غیر قابل تحمل در ناحیه عانه و بروز یک سری لکه های آبی متمایل به سیاه بر روی موهای عانه می باشد که این لکه ها شپشکهای عانه هستند . این شپش ها بعد از مکیدن خون میزبان متورم می شوند.
باید حتما کسانی که در تماس فرد مبتلا بوده اند به طور همزمان درمان شوند و برای درمان قطعی خود حتما به پزشک مراجعه کنند .ابتلا به این انگل بیشتر در این فصول دیده می شود چون ارتباطات بسیار نزدیک است .
بهترین راه پیشگیری از ابتلا به شپش در تمامی افراد رعایت موازین بهداشت فردی به ویژه استحمام و استفاده از آب گرم و صابون ،همچنین تعویض لباسهای زیر به صورت روزانه، کوتاه کردن موها ، رعایت اصول بهسازی محیط و در مواقع اضطرار جوشاندن لباسها در حرارت بالای 60 درجه و اتو کردن آنها می باشد. منبع


لينک دائم






 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دنیای مورچگان

دنیای مورچگان

مورچه ها در زمره حشراتى هستند که به صورت دسته جمعى زیست مى کنند و میلیونها سال فرآیند تطور امور حیرت آورى را فرا گرفته اند. شمارى از زیست شناسان در صدد بر آمده اند با مطالعه دقیق تر در نحوه عمل این حشرات از مدلهاى رفتارى آنان براى حل مسائلى که مهندسان با آنها مواجه هستند، کمک بگیرند. چند دهه قبل، زمانى که "ریچارد فاینمن" فیزیکدان خوش ذوق آمریکایى سرگرم کار روى رساله دکتراى خود بود، متوجه شد لشکرى از مورچه ها به اتاق او هجوم آورده اند و گنجه اى را که او مواد غذایى اش را در آن نگاه مى داشت مورد حمله قرار داده اند. رفتار این مورچه ها ذهن حساس و مسئله یاب این فیزیکدان جوان را تحریک کرد و او مصمم شد از اسرار رفتار دقیق و حساب شده این موجودات سر درآورد. هر چند فاینمن نتوانست به همه پرسشهایى که در آن زمان در مورد رفتار مورچه ها داشت پاسخ دهد، اما این پرسشها، از جمله اینکه مورچه ها چگونه به وجود مواد غذایى در گنجه قفل شده پى مى برند؟ یا آنکه چگونه راه لانه تا محل غذا و بالعکس را پیدا مى کنند؟ یا آنکه چگونه به یکدیگر درباره وجود مواد غذایى و محل آنها اطلاع مى دهند؟ و اینکه آیا هیچ تصورى از هندسه و مکان در ذهن دارند؟ موجب شد که شمارى از زیست شناسان و محققان به بررسى جدى در این زمینه بپردازند. گزینش طبیعى جست وجوى غذا را به صورت فعالیتى که براى بقا ضرورى است در قیاس با دیگر فعالیتها اولویت مى بخشد.
این فرآیند، همچنین نسل مورچه هایى را که قادرند به نحو موثرترى اطلاعات مفید را به مورچه هاى دیگر انتقال دهند، مثلا با بر جاى گذاشتن رد پاى شیمیایى از محل غذا در برابر مورچه هایى که کمتر در این زمینه موفقند، پایدار مى سازد. آشنایى با هندسه و مکان نیز شانس بقاى مورچه ها را بالا مى برد، به این شرط که مکانیسم قابل استفاده اى در این زمینه موجود باشد و این امر بر بازده یافتن غذا بیفزاید. فاینمن در آزمایش خود مورچه ها را بر روى یک تکه کاغذ از نقطه اى به نقطه دیگر مى برد و در برابرشان اندکى شکر قرار مى داد تا دریابد که آیا این مورچه ها مى توانند دیگر مورچه ها را از محل غذا مطلع سازند؟ اما مطالعاتى که او در خصوص آشنایى مورچه ها با هندسه انجام داد نتایج متناقضى به بار آورد. او به عنوان نمونه مشاهده کرد مورچه هایى که در اتاقش سرگرم فعالیت هستند نمى توانند مسیر صحیح را از مسیر ناصحیح در امتداد یک راه خاص تشخیص دهند. اما بعدها در جنگلهاى برزیل شاهد آن بود که مورچه هاى برگ خوار این جنگلها از این توانایى برخوردارند. او این فرضیه را مطرح کرد که مورچه هاى برزیلى از نوعى ماده شیمیایى براى تعیین جهت صحیح در مسیر حرکت استفاده مى کنند. به عبارت دیگر این مورچه ها مى توانند یک مسیر را به صورت الف - ت - ب - ت – فاصله - ب، الف، ت و ب - فاصله مشخص کنند که به معناى آن است که مسیر حرکت غیر متقارن است. در حالى که مسیرى که به صورت الف، فاصله، الف و ... علامتگذارى شده، صرفا یک مسیر متقارن را نمایش مى دهد. اما آزمایشهاى بعدى او در منزلش در کالیفرنیا نتوانست نتیجه روشنى به بار آورد. فاینمن متذکر شد که شواهد نشان مى دهد مورچه ها مسیر و جهت را تشخیص مى دهند، اما آزمایشهاى او نمى تواند این نکته را که مورچه ها حس تشخیص هندسه و جغرافیاى موقعیت را دارند مشخص سازد. اما تحقیقات بعدى به وسیله زیست شناسان نشان داده که در میان ۲۰ هزار نوع مختلف از مورچه ها، روش هاى یکسانى براى راهیابى به کار نمى رود و همه این انواع مختلف به یک میزان از توانایى در تشخیص مسیر برخوردار نیستند. بسیارى از مورچه ها از نشانه هاى بیرونى در مسیر براى تشخیص موقعیت و جهت خود استفاده مى کنند. زمانى تصور مى شد که مورچه هاى برگ خوار جنگلهاى برزیل از میدان مغناطیسى زمین براى این منظور کمک مى گیرند.
پژوهشهاى تازه روشن ساخته که یک نوع مورچه معمولى موسوم به مورچه قرمز از درک هندسى برخوردار است و محققان اکنون بر این باورند که احتمالا دیگر انواع مورچه ها نیز داراى این توانایى هستند. یک دسته از مورچه هاى قرمز شبکه اى را به وجود مى آورند که از دهانه لانه تا محیط اطراف پراکنده مى شود. این شبکه بازوهایى به صورت حرف انگلیسى ایگرگ Y با زاویه اى در حدود ۶۰ درجه به وجود مى آورد. به عبارت دیگر مورچه ها در هنگام خروج از لانه و حرکت در محیط اطراف اینگونه و با این زاویه شاخه شاخه مى شوند. اما اگر مورچه اى در مسیرى نادرست در امتداد یک شاخه در حال حرکت باشد و به تقاطعى با زاویه ۱۲۰ درجه برخورد کند نمى تواند جهت خود را تنظیم کند. زاویه کمتر از ۱۲۰ درجه براى بازوهاى شاخه هاى ایگرگ شکل نوعى عدم تقارن میان لانه و محیط به وجود مى آورد. اما زاویه دقیقا ۶۰ درجه و ۱۲۰ درجه به معناى تقارن کامل است و در این زاویه توانایى مورچه براى تنظیم جهت خود به حداکثر مى رسد. این نکته نشان مى دهد که فرضیه فاینمن در مورد علامتگذارى مسیر به وسیله مورچه ها به صورت الف - ب - فاصله - الف - ب - فاصله، نادرست است. زیرا در عمل حرکت هزاران مورچه از چنین مسیرى موجب مى شود این علامتگذارى ها مخدوش شوند. مورچه هایى که فاینمن براى آزمایش برگزیده بود، براى مقصود خاصى که او در نظر داشت یعنى درک قابلیت هاى هندسى، نمونه هاى مناسبى نبودند. چون فاینمن فیزیکدان بود و نه زیست شناس و اطلاعى از انواع گوناگون مورچه ها نداشت. در حالى که زیست شناسان توانسته اند با مطالعه در انواع مختلف مورچه ها و از جمله مورچه هاى قرمز به این قابلیت هندسى طبیعى پى ببرند.
نکته دیگرى که مطالعه در رفتار مورچه ها را براى محققان آشکار ساخته، آن است که فرآیند تطور طبیعى براى حل مسائل سخت به وسیله موجوداتى که از توانایى ذهنى زیادی برخوردار نیستند، از راه حل هاى ساده اى که در طول زمانهاى طولانى از استحکام و قوت برخوردار شده اند، بهره گرفته است. این راه حل ها که اکنون در حد بالایى از قابلیت و بازده قرار دارند، مى توانند براى مهندسان راهگشا باشند. منبع

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اولین واکسن ژنتیکی مالاریا تولید شد

اولین واکسن ژنتیکی مالاریا تولید شد

محققان موسسه والتر و الیزا اولین واکسن مالاریا را با کمک مهندسی ژنتیکی و حذف دو کد ژنتیکی انگل این بیماری ارائه کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان موسسه والتر و الیزا رشته ای تضعیف شده از انگل مالاریا به وجود آورده اند که می توان از آن به عنوان واکسن علیه بیماری مالاریا استفاده کرد. این واکسن با همکاری محققانی از آمریکا، ژاپن، و کانادا ارائه شده و در ابتدای سال آینده دوره آزمایشی آن بر روی انسان آغاز خواهد شد.

بیماری مالاریا سالانه بیش از یک میلیون زندگی را به واسطه مرگ یا اختلالات فیزیکی قربانی می کند که این تعداد برابر 35 میلیون سال عمر مفید و سالم برای انسانها است.

در تولید واکسن جدید این بیماری آزار دهنده، محققان دو ژن کلیدی را که عامل کشنده بودن بیماری به شمار می رفتند در انگل پلاسمودیوم فالسیپاریوم حذف کردند. با حذف این دو ژن انگل مالاریا طی دوره عفونت کبدی دچار نوعی توقف شده و از گسترش آن در جریان خون بدن جلوگیری می شود.

به گفته محققان آزمایش واکسنهای مشابه بر روی موشها مقاومت 100 درصدی در برابر بیماری را از خود نشان داده است و بر همین اساس امید است این واکسن بتواند تاثیر مشابهی را نیز بر روی بدن انسان داشته باشد. با وجود اینکه دو ژن از ساختار این انگل حذف شده اند، انگل همچنان زنده است و می تواند سیستم ایمنی بدن را برای شناسایی و تخریب انگلهایی که توسط پشه مالاریا وارد جریان خون می شوند، تحریک کند.

بر اساس گزارش ساینس دیلی، دوره آزمایش انسانی این واکسن در موسسه تحقیقاتی در مریلند انجام خواهد گرفت. بودجه 17 میلیون دلاری انجام این تحقیقات نیز توسط سازمان خیریه بیل و ملیندا گیتس تامین شده است.

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
روش کاربردی حشره کش های بیولوژیکی

روش کاربردی حشره کش های بیولوژیکی

از وقتی که انسان جهت تهیه مواد غذایی و غذای خود آموخت که اقدام به کشاورزی نماید یکی از رقبای جدی در امر تولید بهتر و بیشتر و در نهایت محصولاتش حشرات بودند. انسان جهت از بین بردن این رقیب سر سخت از میدان نبرد همواره به طرقی بسیار و متفاوت سعی در مبارزه با حشرات داشته است و دارد. در ابتدای امر این کار را با مبارزه مکانیکی و زراعی شروع کرد و نهایتا به مبارزه شیمیایی دست یافت . بعدها اثرات زیانبار مواد شیمیایی در تخریب آفات انسان را بر آن داشت تا از روشهای بیولوزیکی جهت مبارزه با این آفات استفاده نماید و آن روش چیزی نبود جز استفاده از میکروارگانیزمهایی چون باکتریها – قارچها و و یروسها بود که در حشرات ایجاد بیماری می کرد. بدلیل استفاده از میکروبها علیه حشرات از این آفت کشها تحت عنوان حشره کشهای میکروبی نام برده شد.
حشره کشهای میکروبی: بر اساس استفاده از میکروارگانیزمهایی چون قارچها – باکتریها و ویروسها در ساخت این حشره کشها، در حشرات ایجاد بیماری می کند و منجر به مرگ حشرات می شود و یا منجر به متوقف ساختن تغذیه آنها شده و یا اینکه کاهش می دهد و نهایتا منجر به حداقل رساندن خسارات به محصولات کشاورزی می شود.
انواع حشره کشهای میکروبی: تا بحال سه نوع از حشره کشهای میکروبی شناخته شده است که عبارتند از - حشره کشهای ویروسی- حشره کشهای قارچی - حشره کشهای باکتریایی
حشره کشهای باکتریایی: یکی از انواع حشره کشهای نامبرده بیولوزیکی جهت حذف آفات گیاهی و محصولات کشاورزی حشره کشهای باکتریایی است که حشرات را در مراحل مختلف رشد شان بیمار نموده و آنها را نابود می کند. یکی از باکتریهای معروف که در مرحله لاروی بسیاری از حشرات مضر را بیمار و نابود می کند باکتری باسیلوس تورنجنسیس است با علامت اختصاری(Bt). این باکتری دارای اسپور مرکزی و بیضوی شکل که همراه با بلور شناسایی می گردد. تاریخچه پیدایش آن به سال 1901 بر می گردد زمانی که ایشی واتا دانشمند زاپنی باکتری اسپوردار موازی را از کرم ابریشم بیمار جدا و آنرا سوتو باسیلوس نام نهاد. در سال 1911 برلینر نیز در ناحیه تورجنیای آلمان باکتر مشابعی از پروانه آرد گندم جدا و آنرا باسیلوس تورنجنسیس نام گذاری کرد. این باکتری کاملا اختصاصی عمل کرده و در حشرات مفید و انسان و سایر مهرهداران بیماری ایجاد نمی نماید. نحوه باکتری باسیلوس تورنجسیس: پس از آلوده شدن سیستم گوارشی لارو حشره به این باکتری ، باکتر ی مجر به فلج شدم سیستم گوارشی لارو حشره شده و در نهایت لارو را از تغذیه باز می دارد و حتی اگر لارو سریعا کشته نشود عدم تغذیه لارو منجر به کاهش خسارات وارده از لارو به محصولات کشاورزی می شود. نشانه های بیماری: حشراتی که بوسیله سم باکتر Bt از بین می روندسریعا تغیر رنگ داده و تیره رنگ و غالبا خیلی نرم می شوند. بافتها و اندامهای داخلی به سرعت تخریب شده و به حالت لزج و غلیظ در آمده و گاهی با بوی تعفن همراه می شود. مدت کوتاه پس از مرگ مقدار زیادی باکتری در داخل بدن حشره تولید می شود. لاشه لارو حشره چروک خورده خشک و سخت می شود. آفاتی که توسط Bt کنترل می شود: نا سال 1977 تصور می شد که فقط در پروانه ها ایجاد بیماری ناشی از این باکتری می شود و اینکه این عفونت را ناشی از این راسته می دانستند و لی در بررسی پیشرفته در همین سال به سوش جدیدی از Bt برخوردند که بر روی پشه ها موثر بود. این کشف از بابت کنترل پشه هایی حائز اهمیت از نظر بهداشتی و از بین بردن این انحصار در مورد بیماریزایی Bt حائز اهمیت بود در سال 1983 موفق شدند که سوشی را جدا جدا کنند که در سخت پالپوشان بیماری ایجاد می کرد. از این به بعد تحقیقات جدیدی روی این باکتری (بخصوص روی جنبه های بیولوزیکی ملکولی) آغاز شد. گروه سموم میکروبی ناشی از Bt : در سال 1983 فراوردهای تجارتی این باکتری با نام تجاری اسپورین در فرانسه تولید شد. در سال 1985 اولیت تولید تجاری قابل ملاحضه ای در آمریکا صورت گرفت و هم اکنون در سطح جهان Bt با نام تجاری مختلفی از قبیل دیپل X – کاتالاس و .... تولید و به بازار عرضه می گردد.
نتیجه: علاوه بر اینکه سموم میکروبی باکتریایی Bt از مارایی بسیار خوب و موثری برخوردار است لیکن عوامل مختلفی برکارایی این سموم اثرات منفی دارند از جمله می توان به اشعه ماوراء بنفش در سنین مختلف کرم غوره – شرایط جوی – شسته شدن از روی سطح گیاه و وجود نداشتن پوشش گیاهیی و ... را نام برد. و به منظور به حداقل رساندن اثرات منفی عوامل ذکر شده ضروریست که در کاربرد این سموم ئقت زیادی بعمل آید.

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آیا حشره کش ها سرطانزا هستند؟

آیا حشره کش ها سرطانزا هستند؟

از جهاتی این امر مورد توجه می باشد، استفاده فراوان از این نوع سموم درکشاورزی ومحافظت از دامها، در کنترل بهداشت عمومی، در از بین بردن حشرات، در مبارزه با برخی بیماریهای انسانی و دامی ، استفاده از سموم در منازل و مدارس،‌باغها و در مکانهای عمومی موید این امر می باشد. تقریبا تعداد 865 ترکیب حشره کش توسط آژانس محافظت از محیط زیست در امریکا به ثبت رسیده است . Environmental Protection Agency (EPA)
بسیاری از قرائن در مورد اینکه آیا حشره کش ها باعث سرطان پستان در انسان می باشند موید این است که ، دیده شده در کارگران مردی که بیشتر در معرض این سموم بوده اند ، بیشتر دچار سرطان گردیده اند. همچنین در کارگران مرد مزرعه نرخ بالاتری از برخی سرطانها شامل سرطان لب و پوست ،نوعی سرطان لمفوما non-Hodgkin’s lymphoma)، سرطان معده ،مغز و پروستات دیده شده است.
در مزرعه موارد زیادی وجود دارد که ریسک سرطان را افزایش می دهد . از جمله آنها، مواجه بودن باحشره کش ها، حلالها، آلودگی حاصل از سوخت و سموم حاصل از میکوتوکسین هاست. در حالی که در نتیجه تحقیقات برخی محققان مشخص گردیده که درصد بالای سرطان در کشاورزان به دلیل در معرض قرار گرفتن با برخی سموم حشره کش بوده است برای اطلاعات بیشتر به مبحث"تحقیق در بهداشت کشاورزی به سایت http://www.aghealth.org/index.html مراجعه نمائید.
در تحقیقی مشخص گردید که در کارولینا، سرطان پستان در زنانی که در مزرعه کار یا زندگی می کنندکمتراز آنهاست که درخارج ازمزرعه کاریا زندگی کرده اند.نتایج این تحقیق پیشنهاد می کند که این امر ممکن است به دلیل طریقه زندگی آنها و یا نوع فاکتورهائی باشد که می تواند خطر سرطان پستان را کم کند. از جمله (سن کمتر در اولین قاعدگی ودر اولین آبستنی، تعداد آبستنی های بیشتر ،احتمال مصرف کمتر سیکار و الکل،ورزش کردن خیلی بیشتر).با این وجود در همین تحقیق یک گروه زنان مزرعه را که هنگام سمپاشی از دستکش و لباس محافظ استفاده نکردند انتخاب وبا گروه شاهد مقایسه نمودند که مشخص شد که زنانی که از عوامل محافظتی استفاده نکردند ،دو برابر بیش از زنان شاهد به سرطان پستان مبتلا شدند. نتایج این تحقیق پیشنهاد می کند که زنان مزرعه ای که بیشتر در معرض سموم حشره کش قرار می گیرند ممکن است خطر وقوع سرطان پستان در آنها افزایش یابد.

چگونگی سرطانزائی ارگانو کلرین ها
ارگانوکلرین ها بطور گسترده ای در جنگ جهانی دوم بخاطر اثر بلند مدت انها در کنترل حشرات مورد استفاده قرار گرفتند.بیشتر آنها در دهه های 1970 و 1980 در امریکا ، کانادا و اروپا ممنوع گردیدند.بسیاری از این سموم در چربیهای حیوانی و انسانی ذخیره می گردند.برخی از اینها با تاثیر اندوکرینی باعث انقطاع قدرت تولید نسل در حیات وحش ، خصوصا پرندگان و خزندگان می گردند . آنها در ارتباط با ایجاد برخی تومورهای سرطانی هستند . برای مثال برخی ارگانو کلرین ها در حیوانات آزمایشگاهی تومورهائی را در کبد و تیروئید ایجاد نموده اند. و اخیرا تحقیقاتی درانسان در مورد اثر سرطانزائی در پستان بر روی آنها انجام گردیده است
گزارشات اولیه نشان داده است که زنانی که دارای غلظت بالاتری از د.د.ای (این ترکیت از متابولیت های بسیار پایدار سم د.د.ت است) در خون و چربی بدن خود بوده اند ،دارای ریسک بالاتری برای سرطان پستان بوده اند. آزمایشات اخیر بر روی زنان امریکائی و اروپائی موید این امر نیست .اما زنان امریکائی- افریقائی با غلظت خونی بالاتر از د.د.ای دارای ریسک بالاتری از ابتلای به سرطان پستان بوده اند . شاید مبارزه بر علیه مالاریا یکی از عوامل بوده است.البته تحقیقات بیشتری لازم است تا عوامل دقیق آن مشخص شود.
گر چه که تحقیقات کمی در مورد دیگر ارگانو کلرین ها در خصوص سرطانزائی موجود می باشد اما زنان دانمارکی با سطح خونی بالاتری از "دای آلدرین" دارای ریسک بیشتری نسبت به وقوع سرطان پستان بوده اند.
تحقیقات برای پی بردن به اثر سرطانزائی مواد شیمیائی بر روی انسان از آزمایشات کنترلی دقیق بر روی حیوانات آزمایشگاهی حاصل می شود.این گونه تحقیق را "بررسی زیستی سرطان" می گویند .این آزمایشات معمولا بر روی دو گونه موش و موش صحرائی ******؟ به دست می آید .سپس حاصل بررسی ها را بر روی انسان تعمیم داده و تخمین می زنند. قبل از اینکه شرکتهای سازنده سموم تولید سم خود را در امریکا به ثبت برسانند .می باید نتایج تحقیقات سرطانزائی سم فوق را بر روی حیوانات آزمایشگاهی ارائه نمایند.برای مطالعه بیشتر به سایت زیر مراجعه کنید.
http://www.epa.gov/pesticides/citizens/riskassess.htm).
بر اساس تحقیقات موسسه بین المللی سم شناسی بسیاری از مواد شیمیائی قادر به سرطانزائی هستند. از بین 506 مواد شیمیائی که این موسسه آزمایش کرده است تعداد 42 نوع از اینها قادر به ایجاد سرطان پستان در حیوانات آزمایشگاهی بوده اند. برخی از این مواد ماندگاری خیلی زیادی در طبیعت دارند.یکی از این سموم ، سم تدخینی " 1,2-dibromo-3-chloropropane می باشد. گر چه که مصرف آن بین سالهای 1979 تا 1985 در امریکا توسط " EPA " ممنوع گردیده است لکن هنوز مقدار کمی از این آفت کش مقاوم در چشمه های ایالت کالیفرنیا و دیگر ایالات وجود دارد .دانشمندان فنلاندی دریافته اند که مواد حشره کش ارگانو کلره موجود در آبهای آشامیدنی می تواند انواع مختلفی از سرطانها را در حیوانات آزمایشگاهی ایجاد نماید. محققان به دنبال راهکارهائی برای کم کردن سطح این سموم در آبهای آشامیدنی هستند. مواد شیمیائی با خطر ریسک سرطان را در سایت http://www.cfe.cornell.edu/bcerf/ بیابید.

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
یجاد فیبر نوری زیستی با ابریشم

یجاد فیبر نوری زیستی با ابریشم

پژوهشگران نوعی نوعی پلیمر زیستی را از ابریشم به دست آورده اند که می تواند به عنوان فیبر نوری سازگار پذیر مورد استفاده قرار گیرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه تافتس و دانشگاه ایلینویز با استفاده از ابریشم به این پلیمر زیستی دست یافتند. این پلیمر ابریشمی، سازگارپذیر و تجدیدپذیر زیستی است.
این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "این پلیمر در پزشکی زیستی کاربردهای بسیاری دارد. برای مثال بسیاری از هدایت کننده های امواج باید مستقیما با سلولها و بافتهای زنده تداخل کنند و به همین دلیل باید سازگار پذیرزیستی و تجدیدپذیرباشند. استفاده از یک پلیمر سازگار و تجدیدپذیر زیستی مثل ابریشم، فرصتهای جدیدی را برای ایجاد حسگرهای با امکان انتقال نور به داخل بافتهای زنده فراهم می کند. از این میان می توان به نظارت مستقیم گلوکز، تشخیص حضور ویروس و یا نشانگرهای آلزایمز اشاره کرد. "
براساس گزارش EurekAlert، این پلیمر می تواند نور را جابجا کند و به عنوان یک فیبر نوری مورد استفاده قرار گیرد.

لينک دائم
 

Similar threads

بالا