خبرها و تازه های گیاهپزشکی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
چگونه مورچه‌ها لاشه‌هاي مرده را تشخيص مي‌دهند؟

چگونه مورچه‌ها لاشه‌هاي مرده را تشخيص مي‌دهند؟

هنگامي كه يك مورچه داخل لانه يا نزديك آن مي‌ميرد، بدنش بسرعت توسط مورچه‌هايي كه مسوول برداشتن اجساد هستند از داخل كولوني بيرون برده مي‌شود و با اين كار خطر آلوده شدن مجموعه توسط پاتوژن‌هايي (ريز اندامگان بيماري‌زا)‌ كه از لاشه خارج مي‌شوند كمتر مي‌شود. در بين حشره‌شناسان، اين نظريه معمول بود كه مورچه‌هاي مرده بر اثر تجزيه تركيبات شيميايي كه از خود توليد مي‌كنند (مانند اسيدهاي چرب)‌، مرگشان را به مورچه‌هاي زنده داخل كلوني نشان مي‌دهند اما تحقيقات محققان دانشگاه Riverside روي مورچه‌اي آرژانتيني شواهدي مبني بر استفاده از يك مكانيزم متفاوت در انتقال لاشه مورچه‌هاي مرده به خارج كلوني به دست آمده است.
در آخرين نتايج چاپ شده در نشريه آكادمي ملي علوم، محققان گزارش كرده‌اند كه تمام مورچه‌ها اعم از مرده و زنده دائما داراي يك سري تركيبات شيميايي مربوط به مرگ هستند كه مورچه‌هاي زنده تركيبات ديگري را نيز كه مربوط به حيات مي‌شود، با خود دارند.هنگامي كه يك مورچه مي‌ميرد، تركيبات مربوط به حيات از بين مي‌رود يا بسيار كم مي‌شود و فقط تركيبات شيميايي مربوط به مرگ باقي مي‌ماند ، نه به اين دليل كه بدن مورچه مرده پس از مرگ يك تركيب شيميايي جديد از خود آزاد مي‌كند، بلكه به اين خاطر كه مورچه مرده ديگر مانند مورچه‌هاي زنده كه مسوول انتقال لاشه‌ها به خارج از كلوني هستند، از حس بويايي استفاده نمي‌كنند.
نتايج اين آزمايش باعث حل يك معماي ديرينه در ارتباط با رفتار حيوانات شد و تصورات غلط قبلي را كه عمومي شده و در مقالات ذكر شده بود، تصحيح كرد. جاي هيچ شكي نيست كه از بين رفتن تركيبات شيميايي مربوط به حيات باعث ايجاد رفتار مورچه‌هاي حامل مردار در قبال لاشه‌ مورچه مي‌شود تا افزايش تركيبات شيميايي مربوط به مرگ.

محققان به منظور تشخيص و شناسايي تركيبات شيميايي مربوط به حيات در مورچه آرژانتيني از تكنيك‌هاي شيمي تجزيه استفاده كردند.
آنها از تركيبات iridomyrmecin و dolichodial استفاده كردند. اين تركيبات شبيه به تركيباتي است كه در انواع مورچه‌ها وجود داشته و نشانگر رفتار آنها در برخورد با مورچه‌هاي مرده است. ادامه مطالعات نشان داد كه تحريك رفتار مرده‌انگاري در مورچه آرژانتيني بيشتر با كاهش يا نبود علائم شيميايي مربوط به حيات مرتبط است تا علائم شيميايي مربوط به مرگ.
درك و فهم دقيق اين كمانيسم در مورچه آرژانتيني مي‌تواند محققان را در رسيدن به روش‌هاي محيطي متعادل‌تري براي مبارزه با آفاتي كه احتمال آلودگي را افزايش مي‌دهند كمك كند و در نتيجه استفاده‌ كمتر از حشره‌كش‌ها را به همراه داشته باشد.
مترجم: آتنا حسن‌آبادي منبع: جام جم آنلاين ترجمه شده از Physorg


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
راههای مبارزه با حشرات در منازل

راههای مبارزه با حشرات در منازل

هر چه هوا رو به گرمى مى رود، دوباره سر و كله موجودات موذى همچون پشه، مگس، سوسك و مورچه پيدا شده و گاهى وجود آنها در داخل خانه به قدرى آزاردهنده است كه نه تنها سبب سلب آسايش افراد ساكن در آن محيط مى شود بلكه برخى از آنها مانند بيد، سوسك و موريانه به لوازم و وسايل شخصى و خانه نيز آسيب مى رسانند. البته براى مبارزه با همه آنها راهكارهايى وجود دارد كه اگر درست و بجا مورد استفاده قرار گيرند ديگر اثرى از اين مزاحمان ريزجثه خانگى در داخل خانه باقى نخواهد ماند كه در اينجا به برخى از آنها اشاره مى كنيم.
پشه: پس از تجهيز پنجره ها به تورى به عنوان مهمترين اقدام براى ورود اين حشره و همچنين ديگر موجودات موذى مانند آن از بيرون از خانه، همه انواع حشره كش ها براى از بين بردن پشه ها مناسب هستند ولى اگر در شرايطى قرار گرفتيد كه هيچ يك از امكانات فوق وجود نداشت، نگران نباشيد روش هاى خانگى متعددى براى رهايى هر چند موقتى از اين حشره وجود دارد:
۱ _ مى گويند پشه از بوى پياز و پرتقال متنفر است. بنابراين چند عدد پياز را پوست كنده و به صورت قاچ شده در گوشه اى از اتاق قرار دهيد يا اينكه به جاى آن مقدارى پوست و يا خود پرتقال را جايگزين كنيد.در ضمن ماليدن پوست پرتقال و يا آب آن و يا پياز بر روى پوست نقاطى از بدن كه بدون پوشش لباس بوده و احتمال گزيدگى پشه وجود دارد، به خصوص به هنگام خواب، از جمله راهكارهاى جلوگيرى از پشه گزيدگى است.
۲ _ پشه ها به نور علاقه مندند. بنابراين اگر وزوز پشه اى در اتاق خوابتان مانع به خواب رفتن شما شده و تمام سعى شما براى كشتن آن نيز بى نتيجه مانده است، چراغ اتاق خواب را خاموش كرده و به جاى آن چراغ فضاى خارج از اتاق را روشن كنيد. به اين ترتيب پشه به دنبال روشنايى از محل خواب شما خارج مى شود. حال در را بسته و كشتن پشه را به فردا صبح موكول كنيد.
۳ _ استفاده از جاروبرقى براى پشه هاى در حال پرواز نيز روش ديگرى براى رهايى از اين حشره موذى است.
نكته: اگر با توجه به تمام تمهيدات فوق دچار پشه گزيدگى شديد، چند عدد برگ ريحان تازه را له كرده و آن را بر روى محل نيش زدگى قرار دهيد. به اين ترتيب سوزش و خارش آن التيام مى يابد.




- سوسك هاى خانگى: اين سوسك ها در دو نوع ريز و درشت در خانه ها يافت مى شوند. آنها گذشته از ظاهر نازيبايشان به جهت آنكه در فاضلاب و چاه ها زاد و ولد مى كنند، از جمله آلوده ترين حشرات خانگى نيز به شمار مى آيند. بنابراين مبارزه با سوسك هاى خانگى به خصوص در فصل بهار كه زمان تخم ريزى همه حشرات است، از جمله اقدامات بسيار ضرورى در خانه محسوب مى شود. البته در همين راستا كارخانجات توليد مواد شيميايى انواع حشره كش ها و ضد سوسك هاى مختلفى را توليد كرده اند كه در قالب مايع، اسپرى و گچ در دسترس مصرف كنندگان قرار گرفته و بسيار مفيد و موثر هستند ولى علاوه بر آنها مواد ديگرى وجود دارند كه تاثير آنها را نمى توان ناديده گرفت. از اين جمله به پودر اسيدبوريك و همچنين نفت مى توان اشاره كرد. كاربرد نفت يكى از قديمى ترين و موثرترين راه هاى نابود كردن انواع سوسك هاى خانگى است. براى اين منظور مى بايست در تمام چاهك ها، فاضلاب ها و به طور كلى هرگونه راه خروجى از اين قبيل مقدارى نفت ريخته و بر روى دريچه آن درپوش بگذاريد. اين كار را در پايان شب انجام دهيد تا نفت مدت زمان بيشترى در مسير و آب داخل آن باقى بماند.
نكته: در صورتى كه از ميان روش هاى مبارزه با حشرات خانگى، كاربرد پودرهای سمی
را انتخاب كرده‌ايد، مراقب بچه هاى كوچك نيز باشيد. به اين معنا كه مكان هايى را به اين روش سمپاشی اختصاص دهيد كه دور از دسترس بچه ها باشند. در ضمن از آنجا كه برخى از سم هاامكان تركيب با آب دارند، شما مى توانيد با خيالى راحت تر از محلول همان سم براب سمپاشی استفاده كنيد. به اين ترتيب كاربرد آنها مشكلات كمترى را نسبت به پودرها خواهد داشت.
مورچه: مورچه ها اگر چه حشرات به ظاهر بى آزارى به نظر مى آيند ولى هنگامى كه در گوشه اى از خانه لانه كنند، با دردسرهاى بسيارى مواجه مى شويد. به همين جهت لاجرم مجبور خواهيد بود يكى از روش هاى زير را به كار ببريد:
۱ _ كمى فلفل سفيد را در نقاطى از خانه كه محل عبور و مرور مورچه ها هستند، بپاشيد.
۲ _ اگرچه اين ادعا عجيب به نظر مى آيد ولى بعضى ها عقيده دارند براى آنكه در جهت عبور و مرور مورچه ها محدوديتى ايجاد كنيد، دور فضاى مورد نظر بر روى زمين يا ديوار را با گچ خط بكشيد مى گويند مورچه ها از روى خط گچى عبور نمى كنند برخى ديگر به جاى گچ پودر تالك را پيشنهاد مى كنند.
۳ _ گفته مى شود سيب داراى اسيدى است كه ملكه و سربازان آن را از بين مى برد. بنابراين مقدارى پوست سيب يا تكه هايى از خود آن و يا حتى هسته هاى داخل آن را در ورودى لانه مورچه قرار دهيد.
۴ _ مخلوطى از عسل و پودر اسيد بوريك را بر روى تكه كاغذى ريخته و در مكانى نزديك لانه مورچه ها قرار دهيد. با حمل اين تركيب به ظاهر خوشمزه توسط مورچه هاى رهگذر، مورچه هاى داخل لانه نيز از بين مى روند. البته بعضى از مورچه ها به مواد چربى بيشتر از مواد شيرينى تمايل دارند لذا شما مى توانيد به جاى عسل كره را جايگزين كنيد.
۵- در پایان خاطر نشان می شود جهت اقدام اساسی در مورد کنترل اساسی و بهداشتی حشرات با متخصصین مربوطه تماس بگیرید. منبع



لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفی رشته گیاهپزشکی

معرفی رشته گیاهپزشکی

مقدمه
رشته گیاه پزشکی از آن رشته های نوپا ، کاربردی جذاب است که علاقمندان خود را جذب کرده است . عنوان گیاه پزشکی در علوم کشاورزی ایران از سال 1342 به جای «دفع آفات و حفاظت گیاهان» مطرح شده است. به طور کلی، در این رشته تشخیص و شناسایی آفات و عوامل بیماری گیاهان زراعی، باغی، زینتی، جنگلی، مرتعی و فرآورده های گیاهی و همچنین شناخت علایم و چگونگی اثر آفات و عوامل بیماریهای انگلی و غیرانگلی بر گیاهان و آشنایی کامل با اصول و روشهای مبارزه، مورد بحث قرار می گیرد.
گیاه پزشکی
تعریف و هدف

در دوره کارشناسی مهندسی کشاورزی، عنوان گیاه پزشکی به رشته ای اطلاق می شود که در آن علوم و فن آوری در زمینه های شناخت آفات و عوامل بیماریزای گیاهی و اصول و روشهای مبارزه با این عوامل مورد بررسی قرار می گیرد.
هدف از ایجاد این رشته، تربیت کارشناسانی است که علاوه بر داشتن معلومات علمی و فنی کشاورزی عمومی، در زمینه گیاه پزشکی ، علوم مربوط به شناخت آفات و عوامل بیماریزای گیاهی را در حد کارشناسی به صورت نظری و عملی بیاموزند و با فنون و روشهای مختلف حفظ محصولات کشاورزی، همچنین مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی نیز به صورت علمی و کاربردی آشنایی کافی پیدا کنند تا بتوانند به عنوان مدرس در هنرستانهای کشاورزی، کارشناس اجرایی تحقیقات در مراکز پژوهشی کشاورزی و مدیر و مجری امور حفاظت گیاهان در موسسه های دولتی و خصوصی بخش کشاورزی خدمات شایسته ای را ارائه دهند. بر اساس آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی، طول دوره کارشناسی گیاه پزشکی چهار سال است و دانشجویان به طور متوسط این دوره را در همین مدت طی می کنند. حداکثر طول زمان تحصیل مجاز در این دوره 6 سال و هر سال تحصیلی شامل دو نیم سال است. هر نیم سال تحصیلی شامل 17 هفته کامل آموزشی است. نظام آموزشی این دوره به صورت واحدی است و برای هر واحد درس نظری در هر نیمسال 17 ساعت آموزش کلاسی منظور می شود.
اهمیت و جایگاه در جامعه
با توجه به اهمیت محوری بخش کشاورزی در امر تغذیه و اقتصاد کشور و از آن جا که رسیدن به خودکفایی و استقلال اقتصادی در این عرصه، تضمین کننده استقلال سیاسی ما نیز خواهد بود. هر گونه تلاش برای افزایش تولیدات کشاورزی، بسیار ارزشمند و حیاتی است. یکی از راههای افزایش محصول، جلوگیری از زیانهای آفات و بیماریهای مختلف گیاهان و فرآورده های گیاهی است که هر سال، ضرر و زیان قابل توجهی را بر کشور تحمیل می کند. با توجه به دانش و فن آوری روز، لازم است روشهای علمی جدید، جایگزین شیوه های سنتی مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی شود، تا با افزایش سطح تولیدات از ورود محصولات کشاورزی خارجی بی نیاز شویم.
صنعت و بازارکار
تواناییهای لازم برای داوطلبان این رشته و ادامه تحصیل در آن برای ادامه تحصیل در رشته گیاه پزشکی- با توجه به ماهیت درسهایی که در این دوره تدریس می گردد- داوطلب باید علاقه مند به علوم زیست شناسی بویژه علوم مربوط به گیاه شناسی و کشاورزی باشد و با توجه به این که اغلب درسها دارای کار عملی در آزمایشگاه و یا در مزرعه است بنابراین داوطلب باید به کار در آزمایشگاه و مزرعه علاقه داشته باشد، همچنین در زمینه درسهایی مثل زیست شناسی و شیمی از دانش و اطلاعات لازم برخوردار باشد؛ بعلاوه توان جسمی برای کار در مزرعه و آزمایشگاه را داشته باشد.
تواناییهای فارغ التحصیلان
فارغ التحصیلان این دوره می توانند به عنوان کارشناس اجرایی یا تحقیقاتی در موسسه های مختلف دولتی و خصوصی بخش کشاورزی ایفای وظیفه کنند، همچنین با توجه به دوره های کارشناسی ارشد حشره شناسی و بیماریهای گیاهی و همچنین دوره دکترای گیاه پزشکی، می توانند در صورت داشتن شرایط لازم تا کسب آخرین مدارج تحصیلی در داخل کشور ادامه تحصیل دهند تا بتوانند مسوولیتهای بالاتر و مهمتر علمی، پژوهشی و اجرایی را بر عهده گیرند؛ همچنین پس از اتمام دوره دکترای تخصصی امکان همکاری در دانشگاهها و سایر مراکز علمی و پژوهشی به عنوان عضو هیأت علمی برایشان فراهم می گردد. نویسنده: مسیح سخنور



لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
روشهای کاربردی مبارزه با سوسکهای فاضلاب (سوسریهای آمریکایی)

روشهای کاربردی مبارزه با سوسکهای فاضلاب (سوسریهای آمریکایی)

سوسری آمریکایی و آلمانی به همراه بعضی حشرات و جوندگان دیگر از جمله موش در شبکه فاضلابرو مشاهده می گردد. این در حالی است که در ساختمانهای مسکونی به ویژه در مناطق تحت پوشش شبکه های جمع آوری فاضلاب نیز سوسری آلمانی و سوسری آمریکایی هر دو با وفور زیاد مشاهده می شوند.
سوسری ها براحتی در شبکه فاضلاب و زاد و ولد و تکثیر می کند، به طوریکه نزدیک به صددرصد منهولها در مناطق واقع در محدوده شبکه فاضلاب آلوده به این سوسری هستند. فراوانی این سوسری از 4 تا3600 عدد در یک منهول دیده شد، که به طور متوسط تعداد 566 عدد سوسری به یک منهول می باشد. سوسری ها دائما روی دیواره منهول در حال استراحت می باشند. شرایط آب و هوایی از عوامل مهمی می باشد که در دوران رشد مراحل مختلف جنینی، نمفی و بالغ و همچنین ظرفیت تولید مثل سوسریها کاملا موثر است. باز شدن کیسه های تخم و خروج نمف های جوان معمولا با شروع فصل بهار و مناسب شدن درجه حرارت آغاز و تا آذر ماه ادامه دارد.
فواصل تخم تا بلوغ در فصل بهار به علت شرایط مناسب از نظر رطوبت و درجه حرارت کوتاه می باشد و چند نسل سوسری در طول سال تولید میشوند.
تغییرات شدید جوی از آذر ماه و کاهش درجه حرارت، گاهی تا چندین درجه زیر صفر در فصل زمستان منجر به مرگ و میر و کاهش جمعیت سوسری ها در شبکه می شود. بیشترین درصد مرگ و میر سوسری ها به علت کاهش درجه حرارت در نمف های جوان و بالغین اتفاق می افتد.


جمعیت سوسری ها از آذر ماه تا دی ماه کاهش می یابد. جمعیت سوسری ها در فصل بهار به سرعت افزایش می یابند، وفور سوسری ها در مهر ماه مجددا کاهش یافته اند. که علت کاهش آنها در فصل گرما کاملا مشخص نبوده ولی مهاجرت و خروج آنها از شبکه فاضلابرو یکی از عوامل اصلی می باشد.
کاربرد حشره کش های دورسبان EC ، سیمپراتور، سولفاک و دلتامترین به صورت ابقایی به مقدار 2 گرم در متر مربع 100 درصد جمعیت سوسری ها را در شبکه فاضلابرو کنترل کرده اند. سموم آیکون ،فایکام ،سایپرمترین و دیازینون نتایج کمتر از 100 درصد در یک ماه بعد از سمپاشی در کنترل سوسری ها داشته اند.
در تمام منهولهای سمپاشی شده با سموم ابقایی پس از 5 ماه فعالیت سوسری ها ظاهر شده است که طولانی بودن دوره باز شدن کیسه های تخم را نسبت به زمان ابقائیت سموم مشخص می کند.
کاربرد سموم ابقایی در شبکه فاضلابرو از نظر درصد کنترل، به طوری که در منهولهای سمپاشی شده با سموم ابقایی در فصل بهار که دوران رشد جنینی و باز شدن کیسه های تخم سوسری ها کوتاه تر است، جمعیت سوسری ها 5 ماه بعد از مصرف سم دورسبان در حد نزدیک به صفر باقی مانده است. اثر سم دیازینون به خصوص در منهولهای با بدنه آجری کمتر از سم دورسبان می باشد. غلظت های رقیق حشره کش نتایج کاملا مشابهی با سمپاشی ابقایی به مقدار 2 گرم در متر مربع داشته اند. نتایج کاربرد حشره کش ها با رقت کم در مقایسه با سمپاشی ابقایی در فصل سرما نتایج مشابهی در کنترل سوسری ها دارند. بنابراین در صورتیکه طول دوره کنترل با سمپاشی ابقایی مورد نظر باشد بایستی زمان مبارزه کاملا مطالعه شده انتخاب گردد.
روش مه پاش منهولها با سیمپراتور، 100 درصد سوسری ها را کنترل کرده است. از طرفی افزایش سوسری ها در این منهولها نسبت به سمپاشی ابقایی در فصل سرما کمتر بوده است.
موثرترین روش کنترل سوسری ها مربوط به کاربرد سم دورسبان EC به مقدار 2 گرم در متر مربع در شروع فصل گرما می باشد. در این زمان کلیه کیسه های تخم تولید شده در فاصله ابقائیت سم باز میشوند و تحت تاثیر ابقائیت سم از بین می روند. به طوریکه تا 5 ماه بعد از زمان مبارزه وفور سوسری ها در این منهول ها همچنان نزدیک به صفر باقی مانده است و انتظار می رود به علت مصادف شدن با فصل سرما در سال بعد هم در این منهولها وفور سوسری تحت کنترل باشد.
روش مه پاشی منهول های شبکه فاضلابرو از نظر اینکه در کاهش جمعیت سوسری ها 100 درصد مؤثر می باشد، و به لحاظ دارا بودن مزایای متعدد زیر یک روش قابل اجرا، مؤثر و کاملاً با صرفه بوده و نسبت به سایر روشها ارجح می باشد. در روش مه پاشی میزان مصرف حشره کش بسیار کم می باشد و موجب کاهش بودجه های خرید و حمل و نقل سم می گردد.
پس از مه پاشی آثاری از حشره کش بجای نمی ماند و آلودگی زیست محیطی نسبت به سایر روشها بسیار ناچیز بوده و باعث ایجاد سمیت در فاضلاب و احیانا اختلال در تصفیه بیولوژیکی نمی گردد.
در این روش کنترل با پرسنل کمتر راندمان مبارزه بهتر و حدود 20 برابر بیشتر از روشهای دیگر می باشد. بنابراین با توجه به نتایج مبارزه و همچنین شرایط آب و هوایی در صورتیکه زمان مبارزه صحیح انتخاب شود،(20اردیبهشت تا 20خرداد) با اجرای 2 بار مه پاشی با سم دورسبان یا یک بار مه پاشی و یکبار سمپاشی ابقایی به فاصله 1-5/1ماه با تقدم مه پاشی با دورسبان یا سیمپراتور می توان جمعیت سوسری ها را به مدت طولانی در حد صفر نگاه داشت. بدین منظور، مطالعه زیست شناسی سوسری در شبکه فاضلاب رو حائز کمال اهمیت است. منبع



لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بانک ژنوم حشرات راه اندازی شد

بانک ژنوم حشرات راه اندازی شد

مدیر کل دفتر موزه و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت از محیط زیست از توسعه بانک ژن خبر داد و گفت: برای این منظور کشور به پنج منطقه تقسیم شده و در هر منطقه با همکاری دانشگاهها اقداماتی در زمینه ایجاد بانک ژن در حال انجام است.
دکتر شهاب الدین منتظمی در گفتگو با خبرنگار مهر هدف از ایجاد بانکهای ژن را کمک به امر حفاظت از گونه های زیستی کشورها دانست و گفت: ایجاد این بانک به معنی غفلت از طبیعت و زیست بومها نیست و همواره باید در پی حفاظت بهینه گونه های جانوری و گیاهی باشیم.
وی اصلی ترین بانک ژن هر منطقه را طبیعت ذکر کرد و افزود: طبیعت به دلیل دارا بودن قابلیت تعادل، تکثیر، همزیستی و اثر پذیری در جمعیت های جانوری، گیاهی و میکروارگانیسم ها اصلی ترین بانک ژن به شمار می رود اما به علت دخالت انسان و عوامل طبیعی گونه های زیستی همواره در معرض خطر انقراض قرار دارند از این رو ایجاد بانک ژن برای حفظ گونه ها ضروری است.
منتظمی با اشاره به ایجاد بانک ژن در کشور اظهار داشت: با توجه به مخاطرات موجود در زمینه انقراض گونه های جانوری و گیاهی اقدام به راه اندازی این بانک در کشور کردیم. این بانک در حوزه های پستانداران، خزندگان، پرنده، گیاهان در معرض خطر و آبزیان در معرض تهدید فعال است.
گونه های جمع آوری شده
مدیر کل دفتر موزه و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست به گونه های جمع آوری در این بانک اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر 500 نمونه از پستانداران در این بانک موجود است و به تدریج آمار این نمونه ها در حال افزایش است. بالغ بر 150 نمونه از پرندگان به ویژه پرندگانی که نیاز به مدیریت جمعیتی دارند مانند "هوبره" و برخی از پرندگان شکاری در بانک جمع آوری شده اند. ضمن آنکه ژنوم بالغ بر 700 نمونه خزندگان، حدود 15 نمونه از ماهیان و 17 نمونه از دوزیستان را در اختیار داریم.
وی همچنین از وجود ژنوم حشرات در این بانک خبر داد و به مهر گفت: با اقداماتی که صورت گرفت موفق شدیم بانک ژنوم حشرات را راه اندازی کنیم ضمن آنکه موفق شدیم نزدیک به 100 نمونه توده بذری را بانکینگ کنیم. این بانک شامل گیاهان در معرض خطر انقراض است.
منتظمی تاکید کرد: در کنار این اقدامات، آنالیز ژنی بر روی نمونه های موجود در حوزه بی مهرگان در حال انجام است.
تقسیم کشور برای توسعه مطالعات ژنی گونه های زیستی
منتظمی مهمترین مشکل ایجاد بانک ژن را موازی کاری ذکر و خاطر نشان کرد: بنا به ضرورتهایی ما نیاز به ایجاد بانک ژن در زمینه های میکروارگانیزم، گیاهی و جانوری داریم ولی باید قبل از هر چیز جلوی موازی کاریها گرفته شود که در حال حاضر این امر در کشور ما به آفت تبدیل شده است.
وی ادامه داد: این دفتر برای جلوگیری از این امر اقدام به ایجاد همکاریهای مشترک با موسسات و مراکز پژوهشی کرده است که برای این منظور کشور را به پنج منطقه تقسیم کردیم با بتوانیم با سازماندهی همکاریها با دانشگاهها، بانک زن را توسعه دهیم.
منتظمی به جزئیات این طرح اشاره کرد و گفت: کهکیلویه و بویر احمد برای ارزیابی و مطالعات ذخایر ژنی در حوزه زاگرس، هرمزگان در حوزه خلیج فارس، اصفهان برای مرکز کشور، خراسان رضوی برای شرق و شمال شرق کشور و آذربایجان شرقی برای شمال غرب و غرب کشور پنج منطقه برای مطالعات ذخایر ژنی معرفی شدند که با همکاری دانشگاهها اقدامات موثری در زمینه توسعه بانک ژن شده است.
مدیر کل دفتر موزه و ذخایر ژنتیکی سازمان محیط زیست تاکید کرد: در حال حاضر بانک ژن آذربایجان شرقی تجهیز شده است و نمونه گیری در حال انجام است . در این زمینه دانشگاه تبریز همکاریهای خوبی داشته است.


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشره ای که در نفت زندگی می کند !

حشره ای که در نفت زندگی می کند !

حشره‌ای بنام مگس نفت در جاهایی مانند گودال‌های قیر رانکو لبرا ( Rancho La Brea ) در لوس آنجلس دیده می شود. این مگس ( Helaeomyia petrolei) که از نزدیک یک سده پیش نگاه‌ها را به سوی خود کشیده است از حشره‌هایی روزگار می‌گذراند که به سطح برکه‌های قیر یا نفت چسبیده‌اند. لاروهای این مگس، که با نام ماگوت‌های برکه‌ی نفت شناخته می‌شوند، بیش‌تر زمان خود را غوطه‌ور در نفت می‌گذرانند و از باکتری‌های نفت‌خوار و پس‌مانده‌های آلی بهره‌مند می‌شوند. مگس نفت زمان درازی است که نگاه پژوهشگران را به سوی خود کشیده است، زیرا در جایی زهرآگین زندگی می‌کند که گونه‌های دیگر را می‌کشد. این جاندار چگونه چنین توانایی را به دست آورده است؟ پاسخ را باید در باکتری‌هایی جست و جو کرد که در دستگاه گوارش لاروهای این جانور زندگی می‌کنند. با این همه، در نظر بگیرید لوله‌ی گوارش جانور از آسفالت پر می‌شود، زنده ماندن میکروب‌ها در چنین محیطی بسیار شگفت‌انگیز است. این باکتری‌ها می‌توانند هیدروکربن‌ها را دگرگون کنند و نیاز خود را برآورده سازند. پژوهشگران امیدوارند این میکروب‌ها راه رویارویی با هیدروکربن‌های سرطان‌زا را که در دود کارخانه‌ها و خودروها یافت می‌شوند، به ما نشان دهند.
مگس نفت زمان درازی است که نگاه پژوهشگران را به سوی خود کشیده است، زیرا در جایی زهرآگین زندگی می‌کند که گونه‌های دیگر را می‌کشد. این جاندار چگونه چنین توانایی را به دست آورده است؟ پاسخ را باید در باکتری‌هایی جست و جو کرد که در دستگاه گوارش لاروهای این جانور زندگی می‌کنند. با این همه، در نظر بگیرید لوله‌ی گوارش جانور از آسفالت پر می‌شود، زنده ماندن میکروب‌ها در چنین محیطی بسیار شگفت‌انگیز است. این باکتری‌ها می‌توانند هیدروکربن‌ها را دگرگون کنند و نیاز خود را برآورده سازند. پژوهشگران امیدوارند این میکروب‌ها راه رویارویی با هیدروکربن‌های سرطان‌زا را که در دود کارخانه‌ها و خودروها یافت می‌شوند، به ما نشان دهند.
شگفت‌آور این که محیط‌های سرشار از نفت ممکن است میزبان آمیزه‌ی پرباری از گیاهان باشند که حیات وحش را به سوی خود فرامی‌خوانند. در برخی از جاهای خشک مرکز کالیفرنیا، قیر بیرون می‌زند و در آن‌جا می‌توانید گوناگونی زیستی بیش‌تری نسبت به زمین‌های پیرامون ببینید. زیرا همان‌گونه که نفت به سطح زمین می‌آید، مواد فرار خود را از دست می‌دهد و به صورت قیر چسبان یا آسفالتی بیرون می‌زند که آب را همراه خود می‌آورد. آب فراوده‌ی جانبی تولید نفت طبیعی است که به طور معمول زیر لایه‌هایی از سنگ‌های نفوذناپذیر به دام می‌افتد، اما در این شرایط نادر، بوم‌شناسی موضعی به آب اجازه می‌دهد همراه نفت بالا بیاید. منبع

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفي كتاب آفات و بيماريهاي محصولات گلخانه‌اي

معرفي كتاب آفات و بيماريهاي محصولات گلخانه‌اي

آفات و بيماريهاي محصولات گلخانه اي
مولفين: حميدرضا پوريان، مجيد ميراب بالو و احمد بابک فرد

قيمت: 45000 ريال
مركز پخش: تهران-انقلاب، خيابان ابوريحان بيروني، كوچه عنصري، پلاك 11
موسسه فرهنگي پخش و نشر دانش



لينک دائم





 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سم پاشی باغستان به کمک یک سم پاش بادبزنی

سم پاشی باغستان به کمک یک سم پاش بادبزنی

سم پاشی باغستان به کمک یک سم پاش بادبزنی دلیل سم پاشی باغستان ها مبارزه با آفت ها و حشراتی است که بر روی کیفیت و کمیت و بازده محصول تولیدی تاثیرگذار است. البته سم پاشی تنها در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که مقدار سم مورد نظر و زمان مورد استفاده از سم و سم پاش ها مناسب باشد.
جهت استفاده از سم پاش ها می باید اطلاعات کافی در مورد نوع ساخت دستگاه مورد استفاده ونحوه ی استفاده و شرایط مناسب محیطی جهت بهره گیری از سم پاش مورد نظر قرار گیرد.

اجزا تشکیل دهنده ی یک سم پاش بادبزنی
قسمت های اصلی یک سم پاش بادبزنی همانطور که در شکل زیر قابل مشاهده است عبارتند از:
1- مخزن: همانند مخزن تمامی سم پاش های موجود، مخزن سم پاش های بادبزنی نیز در برابر زنگ زدگی مقاوم است و طوری طراحی شده اند که پر کردن، خالی کردن و خشک کردن آن براحتی صورت می پذیرد. همزن ها باید به تعداد کافی در داخل مخزن موجود باشند تا ذرات آفت کش به صورت مناسب و یکنواخت در داخل محلول پراکنده شوند، چه در زمان پاشش و باز بودن مجرای نازل ها و چه در زمان بسته بودن نازلها. به طور کلی دو نوع سیستم و روش هم زدن سم وجود دارد: (1) نوع مکانیکی که توسط تعدادی بیلچه مانند صورت می گیرد و (2) نوع هیدرولیک. هر دو سیستم وظیفه دارند ذرات معلق موجود در سم را به صورت یکنواخت در داخل محلول پراکنده سازند.
2- پمپ: عموماً، پمپ های پیستونی و سانتریفوژی (گریز از مرکز) در سم پاش های بادبزنی مورد ستفاده قرار می گیرد. پمپ های پیستونی بیشتر در زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که فشار مورد نیاز، در حدود psi 450 تا 600 باشد. پمپ های گریز از مرکز نیز، توان تولید فشاری در حدود psi 50 تا 200 را دارا می باشند.
3- فشار شکن(تنظیم کننده‌ی فشار): این قسمت از تعداد زیادی روزنه تشکیل شده است که به واسطه ی باز و بسته شدن، فشار تولیدی را تنظیم می کنند. البته این قسمت تنها جهت تغییر فشار موجود در سم پاش بادبزنی مورد استفاده قرار نمی گیرد. شامل یک فنر است که فشار فنر عامل بسته بودن لوله ایست که به مخزن ختم می شود. این لوله در زمانی که فشار، بیش از حد ظرفیت دستگاه افزایش می یابد مورد استفاده قرار می گیرد و بدین ترتیب جریانی فرعی به داخل مخزن باز می کند و بدین ترتیب فشار موجود در دستگاه را کاهش می دهد. در پمپ های گریز از مرکز تنظیم فشار موجود در سم پاش بادبزنی توسط تغییر سرعت پمپ انجام میشود، این کار به واسطه ی تغییر تعداد دور در دقیقه ی پمپ صورت می گیرد. البته باید توجه شود که تامین دور در دقیقه‌ی مورد نیاز سم پاش بادبزنی اهمیت فوق العاده ای را در پاشش مؤثر دارا می باشد، تغییر در دور پمپ موجب تغییر فشار و در نتیجه، تغییر نحوه ی پاشش می شود.
4- فشارسنج: فشارسنج نشان دهنده ی فشار موجود در سم پاش است. فشار سنج می باید فشار در هنگام پاشش را به صورت دقیق نشان دهد. پاشنده ها در یک فشار مشخص کار می کنند و تنها در این فشار است که نوع و نحوه و مقدار پاشش مطلوب را تضمین می نمایند. فشارسنج ها هر گونه تغییر در این فشار مورد نظر را نشان می دهند. به واسطه ی یک پیغام خطا، هر گونه تغییر فشار موجود در سیستم را به کاربر اطلاع می دهند و کاربر را از وجود نقص فنی در سم پاش بادبزنی آگاه می کنند. نقوص فنی می تواند شامل بسته شدن سطح ***** یا صافی، تغییر در خروجی پمپ و یا عیب در سیستم رگولاتور(فشارشکن) باشد. بنابراین در یک سم پاش بابزنی، وجود یک فشارسنج مناسب و سالم اهمیت فوق العاده ای دارد.
5- چند راهه ها(بوم): چند راهه ها یا بوم وظیفه ی انتقال مواد موجود در مخزن، از پمپ به نازل ها را دارا هستند. وضعیت قرارگیری بوم بدلیل قرار گرفتن نازل ها بر روی آن اهمیت زیادی دارد.

6- نازل ها: نازل ها در سم پاش های بادبزنی سم موجود را به اشکال مختلف، در هوا پخش می نمایند. این قسمت ها با اتمیزه کردن قطرات سم، باعث پخش شدن بهتر سم در جریان هوا می شوند. الگوی پاشش بر اساس مکان قرار گیری نازل ها و نوع نازل های می تواند تغییر کند.
نازل ها همانطور که در شکل روبرو قابل مشاهده است از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند که به ترتیب از پایین به بالا عبارتند از:
بدنه ی نازل ـ صافی ـ مغزی یا هسته ـ صفحه ـ سرپوش
هسته و صفحه از قسمت های هستند که بیشترین میزان سایش در آن ها رخ می دهد، به همین علت جهت ساخت آن ها از موادی همچون فولاد خالص سخت، کاربید تنگستن و مواد سرامیکی استفاده می شود. اگر سایش این قطعات زیاد باشد ، نوع پاشش و مقدار سم خروجی تغییر کرده و جهت رفع این مشکل می باید این قطعات را تعویض و سم پاش را مجدداً کالیبره نمود.
7- بادبزن ها: هر دو نوع بادبزن گریز از مرکز و تک محوری، در سم پاش های بادبزنی، مورد استعمال دارد.
این قسمت وظیفه دارد مخلوط ذرات سم و هوا را به سمت بالا و سایبان(تاج) درخت هدایت کند و سم پاشی یکنواختی را صورت دهد.
در بسیاری از سم پاش ها اَتمیزه شدن سم بستگی به نوع نازل ها دارد. میزان تاثیر جریان هوا بر روی نحوه ی اَتمیزه
شدن ذرات سم بستگی به اختلاف سرعت بین جریان هوا و مایع خروجی از نازل دارد. هرچه این اختلاف بیشتر باشد میزان اتمیزه شدن افزایش می یابد. میزان قطره شدن ذرات سم در زمانی به حداقل مقدار خود می رسد که موقعیت پاشش نازل ها و جریان هوا با یکدیگر یکسان باشد. در حالت عکس، اگر پاشش از نازل ها در جهت خلاف جریان هوا باشد، بیشترین میزان اَتمیزه شدن ذرات سم رخ می دهد.
وظیفه ی اصلی جریان هوا، حرکت آفت کش(سم) به داخل قسمت سایه بان درخت و قرار دادن مایع سم بر روی میوه ها و شاخه ها و تمامی قسمت های داخلی درخت و محصول است.
مشخصه ها و اِلِمان هایی از جریان هوا، که بر روی میزان پوشش سم پاش بادبزنی تاثیر می گذارد عبارتند از: حجم هوا(فیت مکعب در هر دقیقه) و سرعت جریان هوا(فیت در هر دقیقه). این مشخصه ها بستگی به نوع بابزن، اندازه بادبزن و سرعت چرخش پره ها و نوع طراحی پره ها دارد.


ادامه مطلب در پست بعدی



لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ادامه پست قبلی

ادامه پست قبلی

فاکتورهای مختلفی در عملکرد جابجاکن های هوا تاثیر می گذارد که تمامی این فاکتورها در تعامل یکدیگر قرار دارند و در نتیجه، رسیدن به یک حالت ایده آل مستلزم ایجاد یک رابطه مناسب بین تمامی عوامل تاثیرگذار است....

آماده نمودن سم پاش بادبزنی
اگر مواد خروجی از سم پاش به صورت مناسب و یکنواخت پاشش شوند، در این صورت جابجایی هوا در زیر درخت به صورت مناسب صورت می پذیرد و حال اگر سم پاش با سرعت زیاد در زیر درخت حرکت کند یا پاشش به صورت غیریکنواخت صورت پذیرد در این صورت جابجایی هوا به خوبی صورت نمی گیرد و نتیجه یک پاشش نامناسب خواهد بود که تمام پوشش درخت را دربر نمی گیرد.
برخی از عوامل محیطی بر حجم مناسب پاشش تاثیر می گذارد. این عوامل عبارتند از رطوبت، درجه حرارت و میزان وزش باد. رطوبت پایین و دمای بالا باعث تبخیر شدید ذرات سم خارج شده از نازل ها می شود که از انتقال کامل مواد به سطوح بالایی تاج درخت جلوگیری می کند. رطوبت های بالای 50 درصد به پاشش مناسب و یکنواخت کمک می کند. وزش باد نیز ذرات سم را در جهت نامناسب هدایت می کند که به نوبه ی خود در پاشش مناسب تاثیر
منفی می گذارد، لذا توصیه می شود سم پاشی در زمانی از روز که وزش باد وجود ندارد صورت پذیرد.

عوامل دیگری از قبیل سرعت پیشروی، فشار، زمان بندی، نازل و موقعیت نازل ها، سرعت هوا یا باد و موقعیت باد و حجم پاشش بر سطح پوشش سم پاش های بادبزنی تاثیرگذار است. سرعت پاشش در حدود 2 تا 5 MPH است.(سرعت های کم، سطح پاشش بهتری ایجاد می کند) فشار موجود در دستگاه بر سطح پاشش تاثیرگذار است. فشار معمول مورد استفاده در سم پاش های بادبزنی در حدود 60 تا 260 psi است.
تعداد نازل های موجود بر روی دستگاه بین 5 تا 10 عدد در هر سمت متغیر است. نازل در جلوی چندراهه ها جای می گیرد، به همین دلیل در حدود 3/2 تا 4/3 خروجی نازل ها به سمت قسمت های بالایی پاشش می شود و در حدود 3/1 تا 4/1 خروجی نازل ها به قسمت های پایینی درخت پاشش می گردد.
تنظیم موقعیت دقیق هدایت کننده های هوایی منجر به قرار گرفتن مناسب سم پاش در جهت بهترین پاشش می شود.
اندازه ی نازل ها، سرعت و و فشار، همه و همه بر حجم سمِ پاشش شده تاثیرگذار است. در ابتدا لازم است حجم پاشش و سرعت پیشروی تعیین گردد و در انتها، نوع و اندازه ی نازل و فشار آن مشخص شود. حجم پاشش می تواند بین 15 تا 250 گالن در هر اِکر متغیر باشد.
استفاده از کاتالوگ وسیله، داشتن سابقه و تجربه ی مناسب کار با وسیله و تعیین دقیق مقدار سم مؤثر از عواملی است که بر میزان سم مورد احتیاج تاثیرگذار است.

کالیبراسیون
عملکرد فعلی دستگاه به کمک کالیبره نمودن آن مشخص می گردد. به این کار کالیبره کردن امتحانی یا اولیه می گویند. این عمل پس از تشخیص سلامت تمامی قسمت های دستگاه صورت می گیرد.
در طی کالیبره کردن ابتدایی یا اولیه دو فاکتور تخمین زده می شود: (1) میزان سمی که در هر اِکر توسط سم پاش پاشیده می شود (2) سرعت پیشروی مطلوب جهت حداکثرسازی راندمان کاری وسیله
گالن سم خروجی در هر اِکر در دو سمت سم پاش با تعیین مجهولات فرمول زیر تعیین می گردد: فاصله ی ردیف سم پاش با تخمین فاصله ی ردیف کشت میسر می شود. سرعت و گالن سم مورد استفاده با روش های زیر قابل محاسبه هستند:
1- ابتدا مخزن سم پاش را تا حد مشخصی که علامت گذاری شده است با آب یا هر ماده ی دیگر که ارزش اقتصادی زیادی ندارد پر کنید.
2- در حدود 100 تا 200 فیت مسافت را در باغستان علامت گذاری نمایید.
3- از یک تراکتور با سرعت ثابت بهره بگیرید و ابتدا و انتهای مسیر حرکت را با پرچم علامت گذاری کنید و قبل از پرچم تراکتور را به حرکت در بیاورید تا مطمئن شوید که در هنگام گذشتن از پرچم اول سم پاش در صحت کامل به فعالیت خود ادامه می دهد. در زمانی که چرخ جلوی تراکتور از پرچم ابتدایی عبور می کند زمان را گرفته تا زمانی که چرخ جلوی تراکتور از پرچم دوم عبور می کند.
4- زمانی که چرخ های جلویی تراکتور از پرچم دوم عبور کردند هم زمان را نگه داشته و هم سم پاش را خاموش می کنید و زمان صرف شده را ثبت می نمایید.
5- مخزن را تا نقطه علامت گذاری شده مجددا مملوء از آب کرده و مقدار آب خارج شده از مخزن را محاسبه کنید.
حال سرعت و گالن خروجی سم در هر دقیقه قابل محاسبه می باشد:
در انتها نیز مقدار گالن(حجم) سم مورد نیاز در هر اِکر بدست می آید. GPA توصیه ای در حدود 200 است و اگر عدد بدست آمده برابر 200 نبود تغییرات لازم در رابطه با سرعت و نازل ها اتخاذ می شود تا نتیجه عدد 200 باشد. منبع


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشرات تغییر یافته ژنتیکی، آماده پرواز؟

حشرات تغییر یافته ژنتیکی، آماده پرواز؟

حشرات تغییر یافته ژنتیکی میتوانند به عنوان "کارخانه های" تولید مواد دارویی مورد استفاده واقع شوند. با روشی کمابیش مشابه آنچه از باکتری های تغییر یافته ژنتیکی انسولین انسانی بدست می آید, در ژاپن از کرم ابریشم تغییر یافته ژنتیکی برای تولید پروتئین های انسانی استفاده میشود. این نوع کرم ابریشم علاوه بر تولید ابریشم میتواند کولاژن (پروتئین لازم برای ترمیم زخمها) یا آلبومین (برای درمان کمخونی های شدید ناشی از خونریزی) نیز تولید کند. در حال حاضر این مواد از خونهای اهدا شده استحصال میشود.
نوشته شده توسط:parichehr
منبع: The Pew Initiative on Food and Biotechnology
برگرفته از وبلاگ خوب هسته علمي گياه پزشكي دانشگاه خوراسگان

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مورچه ها برای جلوگیری از ایجاد بیماری هشدار مرگ می دهند

مورچه ها برای جلوگیری از ایجاد بیماری هشدار مرگ می دهند

محققان دانشگاه کالیفرنیا با مطالعه بر روی چگونگی درک مورچه ها از مرگ یکدیگر دریافتند که مورچه ها قادرند با سرعت از گسترش بیماری در میان زیستگاه خود جلوگیری کنند. مطالعات نشان می دهد زمانی که مورچه ای می میرد، هم آشیانه او به سرعت مورچه را از لانه خارج می کند تا به این شکل خطر سرایت بیماری به کل آشیانه مورچه ها را کاهش دهد.
اما چگونگی تشخیص دادن مرگ یک مورچه توسط هم آشیانه ای او امری است که زیست شناسان را به تحقیقات گسترده ای وا داشته است بر اساس یک نظریه مورچه ها پس از مرگ ماده ای شیمیایی از خود ساطع می کنند که در اثر هوازدگی و تجزیه ایجاد شده و مورچه های دیگر با دریافت این سیگنال از مرگ هم آشیانه خود آگاه می شوند.
اما اکنون زیست شناسان دانشگاه کالیفرنیا که در حال مطالعه بر روی مورچه های آرژانتینی به سر می برند موفق به ارائه شواهدی جدید شده اند که مکانیزمی متفاوت را از آنچه در پس فرایند جداساختن مورچه های مرده از آشیانه قرار دارد نشان می دهد.
تمامی مورچه ها چه مرده باشند و چه زنده به صورت مداوم از علائم شیمیایی مرگ برخوردارند با این تفاوت که مورچه های زنده این سیگنالها را به همراه سیگنالهایی به نشانه حیات انتشار می دهند زمانی که مورچه ای می میرد سیگنالهای حیات در وی ناپدید شده و تنها سیگنالهای مرگ را منتشر می کند.
به گفته محققان به همین دلیل مورچه های مرده به سرعت شناسایی و به گورستان آشیانه منتقل می شوند به بیانی دیگر آنچه مورچه های دیگر را از مرگ مورچه ای آگاه می کند انتشار ماده ای شیمیایی جدید و خاص نبوده و در واقع نبود سیگنالهای حیات در مورچه ای از مرگ آن موجود خبر می دهد.
بر اساس گزارش بی بی سی، محققان معتقدند درک درست از سیستم تشخیص مورچه ها از مرگ می تواند در ارائه استراتژی جدید و سازگار با محیط زیست به منظور مقابله با آفات موثر باشد. منبع



لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفي كتاب آفات و بيماريهاي گياهان زينتي و گلهاي آپارتماني

معرفي كتاب آفات و بيماريهاي گياهان زينتي و گلهاي آپارتماني

آفات و بيماريهاي گياهان زينتي و گلهاي آپارتماني
مولفين: مجيد ميراب بالو، حميدرضا پوريان و مرضيه عليزاده
قيمت: 50000 ريال
مركز پخش: تهران-انقلاب، خيابان ابوريحان بيروني، كوچه عنصري، پلاك 11
موسسه فرهنگي پخش و نشر دانش

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
“مورچه‌خوار” جانوری با خصوصیات عجیب

“مورچه‌خوار” جانوری با خصوصیات عجیب

((اوکایى)) جانور پستاندارى شبیه زرافه، ولى با گردنى کوتاه است. این حیوان از زبان بـلند و زبر خود براى نظافت شخصى کمک مى گیرد. او قادر است آن قدر زبانش را بکشد تا به چشمش برسد و با آن غبار چشمانش را بزداید. او همچنین با کمک زبان خود برگهاى درختان را بـراى تـغـذیه اش مى چیند. بدین ترتیب که زبانش را دور شاخه هاى پر برگ مى پیچد و با کشیدن زبان، برگ هاى درختان جدا شده و وارد دهان او مى شود.
مورچه خوار پستاندارى است که از مورچه و موریانه تغذیه مى کند. او ابتدا با چنگالهاى تیز خـود قـسـمـت بـالاى لانـه مـوریانه ها و مورچه ها را خراب مى کند. سپس در حالى که حشرات به اطـراف فـرار مـى کـنـنـد، مورچه خوار با زبان چسبناک خود آنان را مى لیسد و به دهان خود مى بـرد، امـا اگـر مـورچـه هـا زرنـگـى بـه خـرج دهـنـد و بـه داخل دالانهاى زیر زمینى خود بگریزند کلک دیگرى مى زند! او زبان شصت و پنج سانتى مترى خود، را به دنبال آنان به داخل این دالان ها مى فرستد و مورچه هاى بیچاره را شکار مى کند.
گـربـه، پـسـتـانـدار دیـگـرى اسـت که از زبان خود استفاده هاى متعددى مى کند. زبان او داراى پـرزهـاى زیـادى اسـت. ایـن پرزهاى کوچک بر روى زبان گربه موجب مى شوند زمانى که او پـوسـت شما را مى لیسد، احساس کنید که زبان زبرى دارد. جهتِ خوابِ پرزهاىِ زبانِ گربه، از سـمـت نـوک زبـان بـه طـرف گـلوسـت. ایـن پـرزهـا به گربه کمک مى کنند که به وسیله لیـسـیـدن، آب بـیـاشـامـنـد پـرزهـاى فـوق هـمـچـنـیـن مـانـنـد دنـدانـه هـاى شـانـه در گـربـه عمل مى کنند، به این ترتیب که او با لیسیدن موهاى بدن خود، آنها را مرتب مى کند.
عـلاوه بـر مـوجوداتى که ذکر شد، وزغ، قورباغه و تعداد دیگرى از خزندگان نیز غذاى خود را بـه کـمـک زبـانـشـان بـه دسـت مـى آورند. و آنها زبان خود را با سرعت زیاد به سمت شکار پـرتاب مى کنند و به علت بزاق چسبناکى که روى زبان خود دارند، حشرات به زبانشان مى جسبند و شکار مى شوند.
در گـروه خـزنـدگـان، مـارهاى زنگى از زبان خود مار زنگى براى حس کردن بوى شکار خود، زبـانش را از دهان خارج کرده و در فضا به حرکت در مى آورد. سپس شکار را نیش مى زند تا با وارد کردن زهر به بدن او، حیوان را بکشد. ولى حیوان گزیده شده فورا نمى میرد. او سعى مى کـنـد کـه فرار کند و در این موقع است که مار زنگى از زبان خود براى به دام انداختن شکارش کـمک مى گیرد. او زبان چنگال مانند خود را براى استشمام بوى شکار از دهان خارج مى کند و در هـوا تـکـان مـى دهـد؛ سـپس فورا آن را به داخل دهان برمى گرداند و توسط دو سوراخى که در سـقـف دهـانـش قـرار دارد، نـوک زبـان را حـس مـى کـنـد. ایـن دو سـوراخ هـمـانـنـد یـک بـیـنـى عمل مى کنند و با ارسال پیامهاى دریافتى خود از زبان به مغز موجب مى گردند که مغز جانور، شکار را شناسایى کند.
سـوسـمـار زبـان آبى ـ از گونه سوسمارهاى شن زى ـ نیز نوعى خزنده است که هنگام احساس خـطـر، زبـان خـود را از دهـان خـارج مـى کـنـد. ایـن خـزنـده عـظـیـم الجـثـه بـا ایـن عـکـس العمل به دشمنان خود و سوسمارهاى دیگر نشان مى دهد که آماده دفاع از خود مى باشد.
جـِکـو، نـوعـى مـارمـولک خـانـگـى در کـشورهاى گرمسیر، از زبان خود به عنوان برف پاک کن استفاده مى کند. این جانور براى دید بهتر داراى پلکهاى ویژه اى است که این پلک ها را با کمک زبان خود همانند برف پاک کن اتومبیل پاک مى کند. آیـا فـکر مى کنید بتوانید از زبانتان براى پاک کردن چشم هایتان کمک بگیرید، یا زبان خود را لوله کرده و وارد لانه مورچه ها کنید؟ آیـا بـا تـکـان دادن زبـانـتـان در هوا مى توانید بوى محیط خود را استشمام کنید؟ آیا قادر هستید زبان خود را مثل نى آشامیدنى، لوله کنید و توسط آن شیره موجود در گلها را بمکید؟ حتما ولى تعجب نکنید. البته که شما قادر به انجام هیچ کدام از این کارها نیستید، اما بعضى از حیوانات، پـرنـدگـان و حشرات این کارها را با زبان خود انجام مى دهند. این موجودات از زبان خود براى جـمـع آورى غـذا، گـول زدن شـکار، نظافت شخصى و یا دفاع در برابر دشمنانشان استفاده مى کـنـنـد. در طـول تـاریـخ، زبـان ایـن مـوجـودات مـتـنـاسـب بـا نـیـازهـایـشـان تکامل یافته و شکل گرفته است. ((اوکایى)) جانور پستاندارى شبیه زرافه، ولى با گردنى کوتاه است. این حیوان از زبان بـلند و زبر خود براى نظافت شخصى کمک مى گیرد. او قادر است آن قدر زبانش را بکشد تا به چشمش برسد و با آن غبار چشمانش را بزداید. او همچنین با کمک زبان خود برگهاى درختان را بـراى تـغـذیه اش مى چیند. بدین ترتیب که زبانش را دور شاخه هاى پر برگ مى پیچد و باکشیدن زبان، برگ هاى درختان جدا شده ووارددهان اومى شود. مورچه خوار پستاندارى است که از مورچه و موریانه تغذیه مى کند. او ابتدا با چنگالهاى تیز خـود قـسـمـت بـالاى لانـه مـوریانه ها و مورچه ها را خراب مى کند. سپس در حالى که حشرات به اطـراف فـرار مـى کـنـنـد، مورچه خوار با زبان چسبناک خود آنان را مى لیسد و به دهان خود مى بـرد، امـا اگـر مـورچـه هـا زرنـگـى بـه خـرج دهـنـد و بـه داخل دالانهاى زیر زمینى خود بگریزند کلک دیگرى مى زند! او زبان شصت و پنج سانتى مترى خود، را به دنبال آنان به داخل این دالان ها مى فرستد و مورچه هاى بیچاره را شکار مى کند. گـربـه، پـسـتـانـدار دیـگـرى اسـت که از زبان خود استفاده هاى متعددى مى کند. زبان او داراى پـرزهـاى زیـادى اسـت. ایـن پرزهاى کوچک بر روى زبان گربه موجب مى شوند زمانى که او پـوسـت شما را مى لیسد، احساس کنید که زبان زبرى دارد. جهتِ خوابِ پرزهاىِ زبانِ گربه، از سـمـت نـوک زبـان بـه طـرف گـلوسـت. ایـن پـرزهـا به گربه کمک مى کنند که به وسیله لیـسـیـدن، آب بـیـاشـامـنـد پـرزهـاى فـوق هـمـچـنـیـن مـانـنـد دنـدانـه هـاى شـانـه در گـربـه عمل مى کنند، به این ترتیب که او با لیسیدن موهاى بدن خود، آنها را مرتب مى کند. عـلاوه بـر مـوجوداتى که ذکر شد، وزغ، قورباغه و تعداد دیگرى از خزندگان نیز غذاى خود را بـه کـمـک زبـانـشـان بـه دسـت مـى آورند. و آنها زبان خود را با سرعت زیاد به سمت شکار پـرتاب مى کنند و به علت بزاق چسبناکى که روى زبان خود دارند، حشرات به زبانشان مى جسبند و شکار مى شوند. در گـروه خـزنـدگـان، مـارهاى زنگى از زبان خود مار زنگى براى حس کردن بوى شکار خود، زبـانش را از دهان خارج کرده و در فضا به حرکت در مى آورد. سپس شکار را نیش مى زند تا با وارد کردن زهر به بدن او، حیوان را بکشد. ولى حیوان گزیده شده فورا نمى میرد. او سعى مى کـنـد کـه فرار کند و در این موقع است که مار زنگى از زبان خود براى به دام انداختن شکارش کـمک مى گیرد. او زبان چنگال مانند خود را براى استشمام بوى شکار از دهان خارج مى کند و در هـوا تـکـان مـى دهـد؛ سـپس فورا آن را به داخل دهان برمى گرداند و توسط دو سوراخى که در سـقـف دهـانـش قـرار دارد، نـوک زبـان را حـس مـى کـنـد. ایـن دو سـوراخ هـمـانـنـد یـک بـیـنـى عمل مى کنند و با ارسال پیامهاى دریافتى خود از زبان به مغز موجب مى گردند که مغز جانور، شکار را شناسایى کند. سـوسـمـار زبـان آبى ـ از گونه سوسمارهاى شن زى ـ نیز نوعى خزنده است که هنگام احساس خـطـر، زبـان خـود را از دهـان خـارج مـى کـنـد. ایـن خـزنـده عـظـیـم الجـثـه بـا ایـن عـکـس العمل به دشمنان خود و سوسمارهاى دیگر نشان مى دهد که آماده دفاع از خود مى باشد. جـِکـو، نـوعـى مـارمـولک خـانـگـى در کـشورهاى گرمسیر، از زبان خود به عنوان برف پاک کن استفاده مى کند. این جانور براى دید بهتر داراى پلکهاى ویژه اى است که این پلک ها را با کمک زبان خود همانند برف پاک کن اتومبیل پاک مى کند. منبع



لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آفتكش‌ها مي‌توانند خطر ابتلا به بيماريهاي پاركينسون را افزايش دهند

آفتكش‌ها مي‌توانند خطر ابتلا به بيماريهاي پاركينسون را افزايش دهند

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، ‌عامل بروز بيماري پاركينسون كه بعد از آلزايمر دومين بيماري‌ مهم مربوط به تخريب سيستم عصبي به شمار مي‌آيد، هنوز ناشناخته است اما محققان معتقدند كه در بيشتر موارد تركيبي از فاكتورهاي خطرزاي محيطي و همچنين عوامل ژنتيكي در افزايش خطر ابتلا به اين بيماري دخيل هستند.
در بررسي‌هاي اخير كه در قالب مطالعات آزمايشگاهي و روي موشها انجام شده پژوهشگران دريافتند كه با تزريق نوعي از آفت‌ كش‌ها خطر ابتلا به پاركينسون در اين جانور افزايش پيدا مي‌كند و در عين حال چندين مطالعه همه گيرشناسي نيز نشان داده است كه بين مصرف آفتكش‌ها و بروز پاركينسون در انسان ارتباط مستقيم وجود دارد.
البته تا اين لحظه مشخص نشده كه كدام نوع از آفتكش‌ها و در مدت زماني تماس با آنها مي‌تواند اين خطر را در پي داشته باشد.محققان در يك پژوهش اپيدميولوژي جديد گروهي از كشاورزان فرانسوي را مورد مطالعه قرار داده و دريافتند: اين افراد به دليل نوع شغلشان و تماس مداوم با آفت كش‌ها بيشتر در معرض ابتلا به پاركينسون هستند.
محققان مي‌گويند: خطر بروز پاركينسون در افرادي كه به دليل ضرورت شغلي با اين مواد سر و كار دارند دو برابر بيشتر از ديگر افراد است.
اين يافته تئوري تاثير فاكتورهاي محيطي در بروز بيماري مزبور را تاييد مي‌كند.

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تحقيق چرخه زندگي Danaus chrysippus بر روي استبرق در بوشهر

تحقيق چرخه زندگي Danaus chrysippus بر روي استبرق در بوشهر

Golestaneh, S.R., Askary, H., Farar, N. & Dousti, A. 2009. The life cycle of Danaus chrysippus Linnaeus (Lepidoptera: Nymphalidae) on Calotropis procera in Bushehr-Iran. Munis Entomology & Zoology, 4 (2): 451-456
Abstract. Danaus chrysippus L. (Lep.: Nymphalidae) is the most important pest on Calotropis procera in Bushehr-Iran. The larvae feed on the leaves and make some damages and losses on host. This study carried out on D. chrysippus life cycle in Bushehr from 2006 to 2007. For the life cycle studies, the eggs were collected from the nature and were developed in Petri dishes and 10×12 plastic dishes from egg to adult at under laboratory condition (25±2 ºC and 22±2 ºC, %60±10 RH and 16/8 L). The Egg, Larval and Pupal periods were frequently 3.4 ± 0.1 and 4.5 ± 0.1; 12.5 ± 0.2 and 19.1 ± 0.4; 9.8 ± 0.3 and 14.6 ± 0.7 days in 25 ºC and 22 ºC at lab. The total period from egg to adult was 26.07± 0.8 and 37.08± 0.5 days in 25 ºC and 22 ºC at laboratory condition.
pdf is available in Files (Golestaneh et al 2009.pdf).

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تکامل پشه ها در گالاپاگوس

تکامل پشه ها در گالاپاگوس

جانوران گالاپاگوس از روزگار داروين و سهره هايش به طور گسترده اي بررسي شده اند. اما درباره بعضي از حشرات اين مجمع الجزاير و از جمله پشه ها کمتر تحقيق شده است. اکنون مقاله اي در ژورنال آکادمي ملي علوم ايالات متحده، به قلم دانشمنداني از دانشگاه ليدز، انجمن جانورشناسي لندن و پارک ملي گالاپاگوس، اطلاعاتي درباره Aedes taeniorhynchus يا پشه نمکزارهاي سياه فراهم شده است. از آنجا که اين تنها پشه اي است که در سرتاسر اين مجمع الجزاير يافته مي شود، اين يافته ها نگراني هايي درباره تاثير بيماري هايي که پشه ناقل آنهاست به وجود مي آورد. آرنود باتيل A.Batailleو همکارانش تحليلي ژنتيکي انجام داده اند که نشان مي دهد اين پشه که يکي از سه گونه پشه اي است که در گالاپاگوس يافت مي شود، اخيرا و همراه با انسان وارد اين منطقه نشده بلکه حدود 200 هزار سال پيش به اين جزاير آمده است. از آن زمان تاکنون اين حشره به قدري تکامل يافته است تا اکنون ديگر گونه اي متمايز از نوع قاره اي خود است. يکي آنکه اين حشره طوري سازش يافته است که بتواند از خون مارمولک ها، لاک پشت ها و خزندگان ديگر تغذيه کند و نه مانند انواع قاره اي صرفا از خون پستانداران. اين پشه نسبت به انواع قاره اي خود پراکندگي گسترده تري نيز دارد. پژوهشگران مي گويند اگر اتفاقا ويروس غرب نيل يا عامل بيماري زاي مشابهي به اين جزيره برسد، تمام ويژگي هاي اين پشه مي توانند مشکل ساز شوند. ظاهرا A.taeniorhynchus مترصد آن است که چنين ويروسي را به سرعت انتشار دهد که پيامدهاي بالقوه ويرانگري خواهد داشت. پيشنهاد اين پژوهشگران آن است که تمام هواپيماها و قايق هايي که به گالاپاگوس مي آيند با آفت کش ها سم پاشي شوند.
منبع: New York Times، Jun. 2، 2009

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سیستم تنفسی حشرات چگونه است؟

سیستم تنفسی حشرات چگونه است؟

دانشمندان موزه فیلد در شیکاگو و آزمایشگاه ملی آرگون قوی‌ترین آزمایش اشعه ایکس را که بسیار دقیق‌تر از آزمایشهای بیمارستانها است انجام دادند. پس از انجام این آزمایش آنها توانستند از چگونگی تنفس حشراتی همچون سوسک‌ها، جیرجیرک‌ها و یا مورچه‌ها فیلم برداری کنند. آنها این کار را با دم و بازدم هوا در لوله‌های بسیار ظریف اکسیژن انجام می‌دهند، هنگام استراحت، این موجودات در هر ثانیه تا نیمی از هوای درون لوله‌های اصلی اکسیژنشان را تعویض می‌کنند، آنها این کار را تقریبا به همان سختی نفس کشیدن یک فرد بعد از انجام یک ورزش ملایم انجام می‌دهند.
آزمایش‌های اشعه ایکس پنجره جدیدی را به دنیای درون این موجودات بسیار کوچک که تا به حال هیچ کس ندیده بود گشود، این گذرگاه‌های ظریف و کوچک اکسیژن که تراکه‌آ نام دارند به سوراخ‌های بسیار ریزی که برروی پوشش خارجی حشرات قرار دارند متصل هستند.
در طول دهه‌های متمادی دانشمندان فکر می‌کردند هوا تنها از طریق این سوراخ‌ها به بدن این موجودات وارد می‌شود، اما آزمایش‌ها نشان داد علاوه بر آن ، کیسه‌های هوایی نیز نزدیک بالها، پاها و شکم این حشرات وجود دارد که هوا را به درون بدنشان تلمبه می‌کند، بنابراین به نوعی نقش ریه‌های ما را در مکش هوا به درون و بیرون بدن حشرات بازی می‌کنند.
به نظر رابرت دودلی، محقق دانشگاه کالیفرنیای برکلی "با کشف این مطلب، گام بزرگی در جهت پیشرفت علم حشره شناسی برداشته شد "، البته تکنولوژی مورد استفاده در انجام این کشف نیز همان میزان مهم است. منبع



لينک دائم
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
کنترل سموم کشاورزی با نانوالیاف‌ها 3/4/88

کنترل سموم کشاورزی با نانوالیاف‌ها 3/4/88

پژوهشگران دانشگاه کرنل در آمریکا راه‌حلی را ارائه کرده‌اند که به کمک آن می‌توان از پراکنده شدن سموم کشاورزی توسط آب و باد و ایجاد خطرات زیست محیطی جلوگیری کرد. ادامه ... .
آنها سموم را به روش کپسوله کردن در نانوالیاف‌هایی قرار می‌دهند که از نظر زیستی تخریب‌پذیر هستند. به این طریق سموم تا زمان مصرف حفظ و نگهداری می‌شوند و از هدر رفتن آن در اثر پراکنده شدن به وسیلة باد یا آب جلوگیری می‌کند. این فن‌آوری موجب افزایش ماندگاری مؤثر سم و در نتیجه کاهش مصرف سموم می‌شود و نیز تمامی مواد به کار رفته از نظر زیستی تخریب‌پذیر هستند. هنگامی که الیاف به طریق زیستی تخریب شوند، مواد شیمیایی به آرامی در خاک آزاد می‌شوند زیرا مواد شیمیایی تا جایی که لازم است نگهداری شده و این امکان را می‌دهد که به آرامی و در طول زمان (طبق نتایج به دست آمده در طول 4 ماه) آزاد شوند. در این فن‌آوری نانوالیافها به وسیلة سیستم رهاسازی با الکتروریسندگی محلول‌های سلولز، سم و PIA (پلیمری که از نشاسته ذرت به دست می‌آید) ساخته می‌شوند. سرعت آزادسازی مواد شیمیایی نیز با تغییر ترکیب نانوالیاف نیز تنظیم می‌شود.
آزمایشات انجام شده بر روی حشرات نشان داده است که این مواد به طور مؤثری موجب کنترل رشد لارو، شفیره و حشرات بالغ می‌شوند. نتایج این پژوهش در همایش سالیانه جامعه شیمی آمریکا، گزارش شده است.


منبع خبر: اطلاعات
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ششمين كنگره حشره شناسی

ششمين كنگره حشره شناسی

ششمين كنگره حشره شناسی آسیا-پايسفيک از 18 تا 22 اکتبر سال 2009 در کشور چين برگزار می گردد. جهت کسب اطلاعات به سايت زير مراجعه نماييد.
CALL FOR SUBMISSIONS AND PROPOSALS

Authors are invited to submit proposals and/or abstracts for workshops, oral/poster presentations. The topics may be categorized to but no limited to one of the following Scientific Programs.
SECTION 1:PEST MANAGEMENT: PERENNIAL PLANTS
SECTION 2:PEST MANAGEMENT: ANNUAL CROPS
SECTION 3:PESTICIDES, RESISTANCE & TOXICOLOGY
SECTION 4:FOREST ENTOMOLOGY
SECTION 5:URBAN, STORED PRODUCT & POST HARVEST ENTOMOLOGY
SECTION 6:ECOLOGY
SECTION 7:GENETICS, GENOMICS, TRANSGENICS & EVOLUTIONARY BIOLOGY
SECTION 8:INSECT PATHOLOGY
SECTION 9:MEDICAL & VETERINARY ENTOMOLOGY
SECTION 10:DEVELOPMENT
SECTION 11:PHYSIOLOGY & BIOCHEMISTRY
SECTION 12:BEHAVIOUR AND NEUROBIOLOGY
SECTION 13:SOCIAL INSECTS
SECTION 14:SYSTEMATICS, PHYLOGENY & ZOOGEOGRAPHY
Symposium Titles:DNA Barcoding and Taxonomy
SECTION 15:CONSERVATION, BIODIVERSITY & CLIMATE CHANGE
SECTION 16:INVASIVE SPECIES
SECTION 17:INSECT-PLANT INTERACTIONS

Symposium Titles:Pollinators and Pollination Biology
SECTION 18:SERICULTURE
SECTION 19:BIOLOGICAL CONTROL
SECTION 20:METAMORPHOSIS
SECTION 21:INSECT ENDOSYMBIONTS – DIVERSIFICATION AND EVOLUTION
Please ensure that your abstract is in the template provided and that the following information is provided in your email:



  • A list of the authors and their affiliations
  • Which section and symposium this submission is for
  • Do you prefer an oral or poster presentation
Closing date for all oral and poster submissions: 30 July 2009


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
توليد سموم و كود بيولوژيك با استفاده از باكتري ها و قارچ هاي بومي كشور

توليد سموم و كود بيولوژيك با استفاده از باكتري ها و قارچ هاي بومي كشور

محققان پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي موفق به توليد آزمايشگاهي سموم و كودهاي بيولوژيك با استفاده از باكتري ها و قارچ‌هاي بومي كشور شدند.
به گزارش روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي ، دكتر غلامرضا صالحي جوزاني رييس بخش بيوتكنولوژي ميكروبي پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي با اعلام اين خبر افزود:« سموم بيولوژيك حاصل از جداسازي ميكرو ارگانيزم هاي باكتريايي و قارچي قادرند بين 50 تا 100 درصد برخي از آفات و بيماري هاي گياهان را كنترل كنند.»
وي گفت:« سموم بيولوژيك توليد شده براي از بين بردن آفات سخت بال پوش و آفات پروانه اي سيب زميني، پنبه و درخت نارون و همچنين بيماري هايي مانند عامل مرگ گياهچه در چغندر قند ، بلاست برنج و بيماري هاي گلخانه اي كاربرد دارد. »
دكتر صالحي ادامه داد: « در پروژه هاي تحقيقاتي جداسازي و شناسايي ميكرو ارگانيزم هاي باكتري و قارچ بومي كشور، براي نخستين بار در دنيا محققان بخش بيوتكنولوژي ميكروبي نشان دادند باكتري استرپتو مايس علاوه بر قدرت سمي، داراي قدرت كودي است و مي تواند ضمن كنترل برخي بيماري هاي قارچي، در شرايط تنش هاي شوري و خشكي براي رشد گياهان مفيد باشد.»
وي استفاده از ضايعات محصولات كشاورزي و آب شور دريا رااز ويژگي هاي مهم توليد سموم و كود بيولوژيك با استفاده از باكتري ها و قارچ هاي بومي كشور عنوان كرد.
به گفته دكتر صالحي، استفاده از ضايعات كشاورزي اعم از ضايعات صنايع غذايي و ضايعات طبيعي حاصل از فعاليت‌هاي زراعي و باغي به عنوان محيط كشت ميكروارگانيزم هاي باكتري و قارچي با هدف كاهش هزينه هاي توليد صورت گرفته است.
وي با اشاره به اين كه هزينه توليد سموم و كودهاي بيولوژيك گرانتر از نوع شيميايي آفات است، بر لزوم حمايت و پرداخت يارانه به بخش خصوصي براي توليد انبوه سموم و كودهاي بيولوژيك تاكيد كرد.
رييس بخش بيوتكنولوژي ميكروبي درباره توجيه اقتصادي مصرف سموم و كود بيولوژيك در اراضي كشاورزي ابراز داشت:« قيمت محصولاتي كه به صورت ارگانيك و با استفاده از عوامل بيولوژيك توليد مي شوند در اروپا تا 3 برابر قيمت محصولات معمولي است.»
وي در مورد اهميت مبادلات و مصرف سموم و كود بيولوژيك در بازارهاي بين المللي نيز گفت:« در سال 2007 ميزان تجارت سموم بيولوژيك در بازارهاي جهاني بيش از 300 ميليون دلار بوده و در سال 2005 نيز هند در راستاي حفظ محيط زيست و سلامت مردم بيش از 10 هزار تن كود بيولوژيك توليد كرده است. » منبع: اداره كل روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
محصولات کشاورزی ارگانیک عاری از سموم شیمیایی به زودی با برچسب سلامت وارد بازار میشود.

محصولات کشاورزی ارگانیک عاری از سموم شیمیایی به زودی با برچسب سلامت وارد بازار میشود.

در آینده ای نزدیک شاهد عرضه محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک با بر چسب های سلامت در سطح کشور خواهیم بود.
مهندس مسعود کریمی مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این مطلب در گفت و گو با خراسان اظهار داشت: برای تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک که با اتکا به فناوری های نوین در فرآیند تولید آن ها به جای به کارگیری سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی از روش های جدید مبارزه بیولوژیک و کودهای ارگانیک استفاده می شود، کمیته ای متشکل از نمایندگان سازمان حفظ نباتات، سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات کشاورزی، وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و موسسه استاندارد ایجاد شده است. این کمیته محصولات کشاورزی را به طور دقیق مورد بررسی قرار می دهد و گواهی نامه های لازم را برای محصولات سالم صادر می کند. برای این منظور کلیه مراحل تولید محصول از آماده سازی زمین تا مبارزه با آفات و بیماری ها تحت نظر یک کارشناس انجام می شود و در نهایت محصولات تولیدشده در آزمایشگاه های مرجع مورد بررسی قرار می گیرد تا میزان سلامت آن ها کنترل شود.
مهندس کریمی افزود: امسال یکی از برنامه های اساسی ما تولید محصول سالم است و هدف این است که محصولاتی دراین راستا تولید شود که میزان سموم موجود در آن ها و سطح استفاده از کودهای شیمیایی در حد استاندارد یا در محدوده سلامت قرار داشته باشد که در حال حاضر استانداردهایی برای این موضوع تدوین شده است.وی با بیان این که تولید محصولات سالم مقدمه ای برای حرکت به سمت تولید محصولات ارگانیک است خاطر نشان کرد: محصولات ارگانیک، محصولاتی است که در فرآیند تولید آن ها از کود یا سم های شیمیایی به هیچ عنوان استفاده نمی شود و تنها از مواد بیولوژیک (طبیعی) استفاده می شود و بر همین اساس، ما در حال حاضر اعلام کرده ایم باتوجه به این که کشاورزان ما در سطح گسترده ای از کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات استفاده می کنند، بهترین راهکار آن است که استانداردهایی را برای این موضوع تعریف کنیم تا کسانی که می توانند در قالب این استانداردها فعالیت کنند، برچسب محصولات سالم یا بر چسب سبز را دریافت کنند.
وی خاطر نشان کرد: تاکنون جلسه های متعددی در همین راستا بین موسسه تحقیقات استاندارد و معاونت های تولیدات گیاهی و دامی و حفظ نباتات وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست برگزار شده است که نتیجه آن تشکیل کمیته و تدوین استانداردها براساس یک نظام نامه است که ظرف هفته آینده به مراکز مربوطه ابلاغ می شود.وی اضافه کرد: این کمیته گواهی نامه های لازم را برای محصولات سالم صادر می کند ضمن آن که به این محصولات برچسب های سبز نیز اعطا می شود به علاوه در نظام نامه یا دستورالعمل تولید محصولات سالم بحث پایش محصولات نیز در دستور کار قرار گرفته است.برای این منظور کلیه مراحل تولید محصول از آماده سازی زمین تا مبارزه با آفات و بیماری ها تحت نظر یک کارشناس انجام می شود و در نهایت محصول تولیدشده در آزمایشگاه های مرجع مورد بررسی قرار می گیرد تا میزان سلامت آن ها به طور دقیق کنترل شود. چنان چه نتایج آزمایش ها مطلوب باشد و نشان دهد که میزان باقی مانده سموم یا کودهای به کار رفته در تولید آن ها و برخی دیگر از عناصر شیمیایی خطرناک در این محصولات در محدوده تعیین شده و ایمن برای سلامت است، دراین صورت گواهی سلامت برای این محصول صادر می شود و واحد تولیدی مورد نظر می تواند روی محصول خود از نشانه یا گواهی سلامت استفاده کند.
از سوی دیگر این محصولات در بازارهای فروش نیز با همین مشخصه به فروش می رسد. وی خاطر نشان کرد: در فاز اول برچسب سبز برای محصولات «تازه خوری» مانند خیار گلخانه ای، گوجه فرنگی و سبزیجات ارائه خواهد شد و در مراحل بعد به سایر محصولات گسترش می یابد.وی تصریح کرد: براساس این دستورالعمل به محصولاتی سالم و ارگانیک گفته می شود که باقی مانده سموم ندارند و یا در حد استانداردهای جهانی هستند. هم چنین استفاده از روش های بیولوژیکی برای از بین بردن آفات و استفاده از توده های ارگانیک به جای کودهای شیمیایی از دیگر ویژگی های محصولات سالم است و محصولاتی که دارای این ویژگی ها باشند پس از انجام آزمایش های لازم حائز دریافت بر چسب سبز می شوند.
وی خاطرنشان کرد: چنان چه این نظام نامه در راستای تولید محصولات سالم به خوبی اجرایی شود پیش بینی ما این است که ظرف ۲تا۳ سال آینده بتوانیم تولید محصولات ارگانیک را در کشور عملیاتی کنیم البته در حال حاضر در کشور ما تولید محصولات ارگانیک که فعلا شامل «گیاهان دارویی» است، در حال انجام است اما چنان چه بخواهیم سایر محصولات را نیز با این روش یعنی بدون استفاده از کود یا سموم کشاورزی تولید کنیم اقدامات زیادی را باید انجام دهیم به طوری که ابتدا باید به سمت تولید مواد بیولوژیک برویم و آن ها را جایگزین کودهای شیمیایی یا سموم دفع آفات فعلی کنیم از سوی دیگر، دانش و آگاهی کشاورزان در این زمینه باید افزایش پیدا کند، مصرف کنندگان نسبت به اهمیت این محصولات آگاهی بیشتری پیدا کنند و در جامعه حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع ایجاد شود. بدیهی است که برای تحقق این اهداف زمانی در حدود ۲تا۳سال وقت نیاز است.
وی هم چنین از تشکیل انجمن تولید محصولات ارگانیک خبر داد و گفت: این انجمن محققان و کلیه علاقه مندان به تولید محصولات ارگانیک را دعوت به همکاری می کند تا با کمک هم بتوانیم پروسه های تولید محصولات را طی کنیم ضمن آن که تجربیات مختلف در این راستا به خوبی مبادله شود و در عین حال اطلاع رسانی گسترده ای در جامعه در زمینه این محصولات انجام شود.وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ارتباط ما با بخش تحقیقات بسیار گسترده شده و به طور کلی تحقیقات کشاورزی به سمت تحقیقات کاربردی در حال حرکت است تا نتایج آن در عرصه یا در سطح زمین های کشاورزی بروز و ظهور پیدا کند.در حال حاضر ترویج کشاورزی از نظر ساختاری با بخش تحقیقات و آموزش ادغام شده است و در همین راستا مرکزی تحت عنوان مرکز انتقال یافته های تحقیقاتی برای تسریع روند کاربردی کردن یافته های تحقیقاتی پیش بینی شده است که فاصله زمانی بین تحقیق تا اجرای تحقیقات کوتاه شود.
نويسنده: زهرا حاجیان منبع: آفتاب


لينک دائم
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
کنترل سموم کشاورزی با نانوالیاف‌ها 6/4/88

کنترل سموم کشاورزی با نانوالیاف‌ها 6/4/88

پژوهشگران دانشگاه کرنل در آمریکا راه‌حلی را ارائه کرده‌اند که به کمک آن می‌توان از پراکنده شدن سموم کشاورزی توسط آب و باد و ایجاد خطرات زیست محیطی جلوگیری کرد. ادامه ... .
آنها سموم را به روش کپسوله کردن در نانوالیاف‌هایی قرار می‌دهند که از نظر زیستی تخریب‌پذیر هستند. به این طریق سموم تا زمان مصرف حفظ و نگهداری می‌شوند و از هدر رفتن آن در اثر پراکنده شدن به وسیلة باد یا آب جلوگیری می‌کند. این فن‌آوری موجب افزایش ماندگاری مؤثر سم و در نتیجه کاهش مصرف سموم می‌شود و نیز تمامی مواد به کار رفته از نظر زیستی تخریب‌پذیر هستند. هنگامی که الیاف به طریق زیستی تخریب شوند، مواد شیمیایی به آرامی در خاک آزاد می‌شوند زیرا مواد شیمیایی تا جایی که لازم است نگهداری شده و این امکان را می‌دهد که به آرامی و در طول زمان (طبق نتایج به دست آمده در طول 4 ماه) آزاد شوند. در این فن‌آوری نانوالیافها به وسیلة سیستم رهاسازی با الکتروریسندگی محلول‌های سلولز، سم و PIA (پلیمری که از نشاسته ذرت به دست می‌آید) ساخته می‌شوند. سرعت آزادسازی مواد شیمیایی نیز با تغییر ترکیب نانوالیاف نیز تنظیم می‌شود.
آزمایشات انجام شده بر روی حشرات نشان داده است که این مواد به طور مؤثری موجب کنترل رشد لارو، شفیره و حشرات بالغ می‌شوند. نتایج این پژوهش در همایش سالیانه جامعه شیمی آمریکا، گزارش شده است.


منبع خبر: اطلاعات
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
استفاده از حشره كش در فضاي بسته موجب مسموميت مي شود

استفاده از حشره كش در فضاي بسته موجب مسموميت مي شود

استفاده از سموم و حشره كش هاي شيميايي در فضاي بسته و بدون تهويه و تماس مستقيم اين مواد با پوست بدن، موجب مسموميت و ابتلا به بيماري در دراز مدت مي شود. توصيه مي شود پيش از استفاده از اين مواد، در و پنجره ها را كاملا باز كرده و پس از استفاده نيز مدتي محل را ترك كنيد. تماس مستقيم با سموم شيميايي و حشره كش ها، موجب عوارض حاد و مزمن شده و در دراز مدت فرد را به بيماري هايي مانند نارسايي كبد و كليه، بيماري هاي قلبي و عروقي و مشكلات تنفسي مبتلا مي كند. در صورت تماس مكرر با سموم و حشره كش ها، مواد مضر به تدريج در بدن تجمع يافته و عوارض جبران ناپذير آن به مرور زمان ظاهر مي شود. اسهال و استفراغ، افزايش ترشحات بيني و چشم، تعريق زياد، افزايش ترشحات مجاري تنفسي و دل درد از جمله علائم ابتلا به مسموميت هاي ناشي از تماس مستقيم با حشره كش است.
زنان باردار، كودكان و افراد مسن بيشتر در معرض مسموميت ناشي از تماس با حشره كش هاي شيميايي قرار دارند و به اين افراد توصيه مي شود در زمان استفاده از حشره كش محل را ترك كنند. همچنين حشره كش ها به سرعت در چربي روي سطح پوست حل و جذب پوست بدن شده و موجب ابتلا به بيماري هاي پوستي در فرد مي شوند. منبع

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تعيين شكل و وظيفه توسط يک ژن در مورچه ها

تعيين شكل و وظيفه توسط يک ژن در مورچه ها

پژوهشگراني که مشغول بررسي رفتار اجتماعي مورچه ها هستند دريافته اند که يک ژن هم زيربناي رفتار تهاجمي سربازان کلني مورچه ها و هم زيربناي رفتار گردآوري غذاي کاست خوراک جوي آن است. اين ژن در مورچه هاي سرباز به ويژه در پنج سلول عصبي در جلوي مغز آنها فعال است که در آنجا مقادير زيادي از فراورده آن يعني پروتئيني به نام PKG را توليد مي کند. مقدار دقيق اين پروتئين در مغز مورچه ها براي تعيين نوع رفتار آن حياتي است. کريستوفر لوکاس (C.Lucas) و مارلاسوکولوفسکي (M.Sokolowski) در شماره اخير ژورنال آکادمي ملي علوم ايالات متحده گزارش داده اند که مقادير اندک PKG هر دو کاست مورچه ها را مستعد خوراک جويي مي سازد در حالي که مقادير زياد آن سربازان را به جنگ وامي دارد و کاست خوراک جو را نسبت به گردآوري غذا بي ميل مي سازد. در کاست هاي سرباز و خوراک جو در گونه مورچه تحت بررسي، با نام Pheidole pallidula، انتخاب حرفه اي در دوران کودکي و هنگامي تعيين مي شود که تغذيه آنها با رژيم هاي غذايي متفاوت آغاز مي شود. در سربازها سر و آرواره بزرگ تکوين مي يابد و در نهايت به دفاع از کلني و کشتن متجاوزان مي پردازند. خوراک جويان که کوچک مي مانند، متخصص جست و جوي غذا و آوردن طعمه به لانه مي شوند. اما اين تخصص ها کاملا انعطاف پذير هستند زيرا وقتي کمک بيشتري لازم باشد، خوراک جويان مي توانند سربازان را براي وظيفه گردآوري غذا به خدمت بگيرند. وقتي يک کرم آرد زنده به آنها داده مي شود، مورچه هاي خوراک جو مي توانند ظرف چند دقيقه سربازان را وادارند که در قطعه قطعه کردن و بردن کرم به خانه به آنها کمک کنند.
پژوهشگران با اندازه گيري مقادير پروتئين PKG در مغز سربازاني که در گردآوري غذا کمک کرده بودند، دريافتند که مقدار آن بسيار کمتر از هنگامي است که سربازان مشغول انجام وظايف نگهباني خود بودند. و مقادير PKG در هر دو کاست وقتي که با مورچه هاي بيگانه از يک کلني ديگر روبه رو مي شدند، ناگهان افزايش مي يافت. آيا مقادير متفاوت PKG علت تغيير رفتار مورچه ها هستند يا معلول آن؟ به نظر مي رسد که علت باشند. اتفاقا دارويي هم وجود دارد که مقدار PKG را بالا مي برد. وقتي يک دوز از اين دارو به هر دو کاست مورچه داده مي شود، همانطور که در آزمايش کرم آرد آزموده شد، از ميزان علاقه آنها به خوراک جويي کاسته مي شود، و سربازان در واکنش به متجاوزان مهاجم تر مي شوند.
رويکرد کلاسيک در بررسي طرز کار مغز اتصال الکترودهايي به تک تک نورون ها و ثبت رفتار پيام رساني آنهاست. به نظر مي رسد که تحليل ژن ها و شبکه هاي ژنتيکي به عنوان يک رويکرد جانشين رو به گسترش است. ژن PKG بيش از ديگران مورد علاقه است زيرا در سرتاسر سلسله جانوران يافته مي شود؛ در مگس سرکه، کرم ها، مورچه ها و انسان. بيش از يک دهه پيش، دکتر سوکولوفسکي دريافت که مگس هاي سرکه داراي دو نسخه از ژن PKG هستند که به لاروهايشان رفتارهاي متفاوتي براي گردآوري غذا مي بخشد. آنهايي که داراي يک نسخه از اين ژن هستند در جست و جوي منابع غذايي جديد در اطراف پرسه مي زنند. آنهايي که داراي نسخه ديگر هستند ماجراجويي کمتري به خرج ميدهند.
جين رابينسون (G.Robinson)، متخصص رفتار حشرات در دانشگاه ايلينوي، مي گويد اين پژوهش جديد از اين نظر مهم است که نشان مي دهد چگونه مورچه ها کاربرد جديدي براي ژن PKG يافته اند و از آن در شکل دادن به رفتار شاخص کاست هاي مختلف استفاده مي کنند. در مگس هاي سرکه يک تفاوت DNA در اين ژن رفتار را تغيير مي دهد اما در مورچه ها تفاوتي در فعاليت اين ژن است که کاست سرباز را وادار به جنگ و کاست خوراک جو را وادار به جست و جوي غذا مي کند. دکتر سوکولوفسکي مي گويد مشغول بررسي ژن PKG در کساني است که دچار اختلال عاطفي فصلي هستند. در اين بيماري، فرد زمستان ها اضافه وزن پيدا مي کند و در تابستان ها وزن کم مي کنند که اين نوسان مي تواند تا 23 کيلوگرم باشد. به نظر مي رسد که اين اختلال با تغييرات ژنتيکي در ژن PKG همبستگي داشته باشد.
آيا ممکن است داروهايي که براي دستکاري مقدار PKG در مورچه ها به کار رفت در کنترل چاقي در افراد نيز موثر باشد؟ دکتر سوکولوفسکي مي گويد امکان دارد به شرط آنکه دارو را بتوان فقط به مغز رساند. PKG نقش هاي مهمي در جاهاي ديگر بدن، از جمله قلب، بازي مي کنند بنابراين حضور اين دارو در جريان خون کلي بدن مي تواند خطرناک باشد. دکتر رابينسون مي گويد ظاهرا ژن PKG يکي از همه کاره هاي بزرگ است که تکامل براي انجام وظايف گوناگون در ارتباط با رفتار تغذيه اي در گونه هاي بسيار به آن اتکا دارد. PKG از اين نظر شبيه ژن FOXP2 است که در رفتارهاي ارتباطي از خفاش گرفته تا انسان ظاهر مي شود يا شبيه به ژن PAX6 که در تمام رويکردهاي بسيار تکامل به مساله بينايي دخالت داشته است.

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
هورمون رشد حشرات درمان فشار خون بالا در انسانها می باشد

هورمون رشد حشرات درمان فشار خون بالا در انسانها می باشد

پژوهشگران به تازگی موفق به کشف تاثیر هورمون رشد حشرات در درمان فشار خون بالا در انسان شده اند. این تحقیقات نشان داده است هورمونی که کنترل کننده رشد حشرات است، می تواند کلید روش جدیدی برای درمان اختلالات انسانی از جمله فشار خون بالا باشد. به گفته دانشمندان هورمون نوجوانی در حشرات مراحل مختلف رشد را کنترل می کند.با توجه به این تاثیر، دانشمندان تنظیم کننده های رشد حشره ای را ساخته اند که از هورمون نوجوانی به عنوان شکلی از کنترل بیولوژی حشره تقلید می‌کنند. این مطالعات از سوی جمعی از دانشمندان در کالیفرنیا و با حمایت مالی برنامه تحقیقات ملی در مرکز خدمات تحقیق، آموزش و گسترش ایالتی USDA انجام گرفته است. با بررسی این هورمون، دانشمندان موفق به کشف روش جدیدی برای درمان فشار خون بالا و سایر اختلالات در انسان شدند، آنها یک آنزیم کلیدی را شناسایی کردند که در متابولیسم هورمون نوجوانی حشرات نقش دارد.این پژوهشگران در نهایت شگفتی دریافتند که آنزیم موجود در هورمون نوجوانی حشرات می تواند مولکول های اسیدهای چرب اشباع نشده چند زنجیره را در انسان ها بشکند. این اسیدهای چرب نقش مهمی در بسیاری از فرایندهای بیولوژیک انسان از جمله واکنش بدن نسبت به درد، فشار خون بالا یا زایمان ایفا می‌کنند. تحقیقات دانشمندان روی این هورمون ادامه دارد.
منبع: هسته علمي گياه پزشكي دانشگاه خوراسگان به نقل از تازه هاي گياه پزشكي

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کنترل کرم گلوگاه انار با پرتوهای گاما توسط محققان هسته ای کشور

کنترل کرم گلوگاه انار با پرتوهای گاما توسط محققان هسته ای کشور

محققان پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی با پرتوهای گاما موفق به جلوگیری از کرم گلوگاه انار (Spectrobates ceratoniae Zeller (Lep: Pyralidae شدند که با اجرایی شدن این پروژه محققان تلاش می کنند به جای اشعه گاما از الکترون نیز استفاده و میزان تاثیر آن را در کنترل آفت انار بررسی کنند. حمیدرضا ذوالفقاریه مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر انار را یک محصول استراتژیک در کشور خواند و گفت: این محصول آفتی به نام کرم گلوگاه دارد که در قسمت پرزدار میوه اقدام به تخم ریزی می کند. وی با تاکید بر اینکه انار تنها محصولی است که از انتها به شاخه متصل است، افزود: تاکنون برای از بین بردن کرم گلوگاه از روشهای شیمیایی استفاده می شد و از آنجایی که سموم شیمیایی در گلوگاه انار به دلیل ساختار آن نفوذ نمی کند، این آفت کنترل نشده است و سالیانه حدود 30 درصد باغهای انار دستخوش این آفت می شوند و باغداران برای جلوگیری از سرایت این آفت محصولات خود را می سوزانند. ذوالفقاریه ادامه داد: در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از روشهای بیولوژیکی اقدام به مبارزه با این آفت کرده است.
وی خاطر نشان کرد: این پژوهشگاه در راستای اهدافی که دارد در این زمینه مطالعاتی انجام داده است که طی آن با اعمال روش تلفیقی و مدیریت خاص موفق شدیم با پرتو اشعه گاما و عقیم سازی کرم گلوگاه این آفت را کنترل کنیم. مجری طرح با تاکید بر اینکه این تحقیق در فاز آزمایشگاهی با موفقیت انجام شد به مهر گفت: برای کاربردی کردن نتایج این تحقیق پروژه مشترکی با وزارت جهاد کشاورزی تعریف و در دو شهر ساوه و یزد اجرایی شد. وی با تاکید بر اینکه این پرتو هیچ عوارض جانبی برای باغداران و مصرف کنندگان ایجاد نمی کند، ادامه داد: با اجرایی شدن این پروژه در این دو شهر در تلاش هستیم که به جای اشعه گاما از پرتوهای الکترون نیز استفاده و میزان تاثیر آن را در کنترل آفت انار بررسی کنیم.
ذوالفقاریه قدرت نفوذ بالا را از مزیتهای پرتوهای گاما ذکر و خاطر نشان کرد: از آنجایی که الکترون برای استریل مواد غذایی، کنترل جمعیت حشرات و عوامل آلوده کننده استفاده می شود این پرتوها نیز برای کنترل کرم گلوگاه انار استفاده خواهد شد.



لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
راز خواب مورچه ها کشف شد

راز خواب مورچه ها کشف شد

محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی با بررسی رفتارهای مورچه های کارگر و ملکه دریافتند که مورچه های ملکه در طول روز ساعتهای بیشتری را به خواب اختصاص می دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، اولین مطالعات درباره عادات خواب در مورچه ها نشان می دهد در هنگامی که ملکه مورچه ها در خوابی طولانی و عمیق است مورچه های کارگر در حال فعالیت بوده و انرژی مورد نیاز خود با استفاده از خوابهای کوتاه و مقطع به دست می آورند. این شیوه و برنامه روزانه خواب در میان مورچگان می تواند دلیل طولانی تر بودن عمر مورچه های ملکه را که تا چندین سال ادامه دارد در برابر عمر چند ماهه مورچه های کارگر توضیح دهد. بر اساس این الگوی رفتاری می توان مطمئن بود که همیشه تعداد معینی از مورچه های کارگر به منظور نگهبانی و انجام کارهای مرتبط با لانه بیدار هستند.
محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی مطالعه بر روی این الگوها را با انتقال لانه مورچه های آتشین به آزمایشگاه آغاز کردند. محققان لانه ای مصنوعی را به همراه سه ملکه، 30 مورچه کارگر و 30 لارو مورچه به وجود آورده و لایه ای شیشه ای را به منظور مطالعه عملکرد مورچه ها بر سطح آشیانه قرار دادند. نتیجه بررسی ها نشان داد که مورچه های کارگر در فواصل نامنظمی به خواب می روند اما تعداد خوابهای کوتاهی که در طول روز برای این مورچه ها پیش می آید بسیار زیاد است. به صورت میانگین یک مورچه کارگر روزانه 250 بار چرت می زنند که هر بار خواب آنها کمتر از یک دقیقه به طول می انجامد. این زمان با چهار ساعت و 48 دقیقه خواب روزانه برابری می کند. این به آن معنی است که 80 درصد از نیروهای کار در آشیانه در هر زمانی از روز بیدار و فعالند.
این در حالی است که ملکه ها در فواصل تعیین شده ای به خواب رفته و در حقیقت زمان خواب خود را با دیگر ملکه ها هماهنگ می کنند. هر ملکه به صورت میانگین 90 بار در طول روز به خواب می رود که هر دوره خواب 6 دقیقه به طول می انجامد. در واقع ملکه ها روزانه 9 ساعت به خواب می روند. مورچه های ملکه معمولا به خوابهای عمیقی فرو می روند و در این حالت شاخکهای آنها به کلی جمع می شود. محققان با تحت نظر گرفتن حرکات شاخکهای این مورچه ها دریافتند که مورچه های ملکه در این حالت خواب نیز می بینند. به گفته دانشمندان طولانی بودن مدت خواب در ملکه ها یکی از نکات کلیدی برای توضیح طولانی تر بودن طول عمر این حشرات کوچک است.
بر اساس گزارش بی بی سی، مورچه های ملکه معمولا 6 سال زندگی می کنند و مورچه های کارگر به صورت طبیعی تنها 6 ماه طول عمر دارند.



لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
كشف گياهي که آفات را فريب مي‌دهد

كشف گياهي که آفات را فريب مي‌دهد

محققان آلماني در جنگلهاي اکوادور موفق به شناسايي گونه اي از درختها شدند که به منظور جلوگيري از هجوم آفتها تمارض کرده و با تغيير دادن رنگ برگهاي خود از نزديک شدن آفتها به خود جلوگيري ميکند. دانشمندان نوعي گياه را شناسايي کردند که به منظور جلوگيري از حمله آفات مختلف از جمله بيدها خود را بيمار جلوه مي دهد. در اين صورت آفتها براي تغذيه به سراغ اين گياه نرفته و از برگهاي ديگر گياهان تغذيه مي کنند. به گفته دانشمندان اين اولين نمونه از گياهاني است که توانايي تمارض دارند و مي تواند الگوي رفتاري گياهان چند رنگ را نيز توضيح دهد.
يکي از رايج ترين دلايل تغييرات رنگ در برگ اين گياه از دست دادن کلروفيل و توانايي فتوسنتز است که در اين شرايط برگ سفيد به نظر مي رسد. برخي معتقدند گياهان چند رنگ به دليل از دست دادن توانايي فتوسنتز خود هيچ سودي براي طبيعت ندارند. اما مطالعات جديد نشان مي دهد اين نظريه درستي درباره گياهان چند رنگ نيست. در واقع برخي گياهان چند رنگ با ايجاد تغيير رنگ در برگهاي خود از حمله آفتها جلوگيري مي کنند که اين خصلت براي گياه به تنهايي مزيت بزرگي به شمار مي رود.
دانشمندان دانشگاه بايروث در آلمان حين مطالعه بر روي درختان در جنگلهاي اکوادور دريافتند که برگهاي سبز درختي با نام کالاديوم نسبت به برگهاي رنگي اين درخت بيشتر مورد آسيب و هجوم آفات قرار گرفته اند. بر اساس اين مشاهدات دانشمندان دريافتند که شايد دليل اين کم توجهي آفتها و حشرات جونده نسبت به برگهاي رنگي و وجود رنگهاي غير از رنگ سبز به عنوان بازدارنده بوده است.
به منظور آزمايش اين نظريه محققان از مايع سفيدي براي شبيه سازي برگهاي رنگي گياه استفاده کردند و صدها برگ سبز و سالم را با استفاده از اين مايع رنگ آميزي کردند. پس از گذشت سه ماه شمارش برگهاي سالم نشان داد که رنگ سفيد در جلوگيري از آفت زدگي اين برگها تاثير بسزايي داشته و تعداد برگهاي سبز آفت ديده بسيار بيشتر از تعداد برگهاي رنگي در گياه است. به بياني ديگر آفتها به بيش از هشت درصد از برگهاي سبز و به 1.6 درصد از برگهاي رنگي و تنها به 0.4 درصد از برگهاي رنگ شده حمله کرده بودند.
بر اساس گزارش بي بي سي، با توجه به اين مشاهدات دانشمندان اعلام کردند اين گياه براي محافظت از خود رنگ برگهاي خود را تغيير داده و وانمود به بيماري مي کند. منبع:جام جم آنلاين



لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شماره جدید مجله انجمن حشره شناسی ایران

شماره جدید مجله انجمن حشره شناسی ایران

Vol. 28 (2), March 2009
Papers in Persian with English summary:
Akrami, M. A., Saboori, A., Kamali, K. and Kharrazi-Pakdel, A.
Twenty six new records of oribatid mites (Acari: Oribatida) for Iran fauna 1-25
Frouzan, M., Sahragard, A. and Amir-Maafi, M. Demography of Habrobracon hebetor (Hym.: Braconidae) on Galleria mellonella (Lep.: Pyralidae) at different temperatures 27-44
Nikdel, M., Niknam, G., Shojaee, M., Askary, H. and Mohammadi, S. A. A survey on the response of the last instar larvae of acorn weevil, Curculio glandium (Col.: Curculionidae), to entomopathogenic nematodes Steinernema bicornutum and Heterorhabditis bacteriophora in the laboratory 45-60
Khodayari, S., Kamali, K. and Fathipour, Y. Tetranychid mites and their natural enemies in Maragheh region and the first record of Neopronematus neglectus (Acari: Iolinidae) from Iran 61-65
(Short communications)
Akrami, M. A. and Dinipour, A. Report of the second species of aquatic oribatid mite (Acari: Oribatida: Hydrozetidae) from Iran 67-68
Akbarzadeh-Shokat, Gh. and Alipanah, H. Report of Coleophora hemerobiella (Lep.: Coleophoridae: Coleophorinae) from Iran 69-70
Papers in English:

Talaei-Hassanloui, R., Kharazi-Pakdel, A. and Hedjaroude, Gh. A. Transmission possibility of the fungus Beauveria bassiana KCF102 by mating behavior between Sunn pest, Eurygaster integriceps (Hem.: Scutelleridae) adults 1-6
Tahmasbi, G. H. The effect of temperature and humidity on grooming behaviour of honeybee, Apis mellifera (Hym.: Apidae) colonies against varroa mite, Varroa destructor (Acari: Varroidae) 7-23
Sedaghat, M. M., Howard, T. and Harbach, R. E. Morphological study and description of Anopheles (Anopheles) persiensis, a member of the Maculipennis Group (Diptera: Culicidae: Anophelinae) in Iran 25-35
Golmohammadi, Gh., Hejazi, M., Iranipour, Sh. and Mohammadi, S. A. Lethal and sublethal effects of endosulfan, imidacloprid and indoxacarb on first instar larvae of Chrysoperla carnea (Neu.: Chrysopidae) under laboratory conditions 37-47
Ebrahimi, N., Talebi, A. A. and Fathipour, Y. Demographic parameters of the diamondback moth, Plutella xylostella (Lep.: Plutellidae) on five rapeseed cultivars 49-59
Kakarsulemankhel, J. K. Mouth-parts, male and female genitalia as identification tools of Sergentomyia (Sintonius) clydei and phylogenetic relationships 61-73
(Short communications)
Talebi, A. A., Hasanpour, F., Rakhshani, E., Goldasteh, S. and Stojanovic, A. Two new records of encyrtids as parasitoid of Sphaerolecanium prunastri (Hem.: Coccidae) in Iran 75-78
Norouzi, A., Talebi, A. A., Fathipour, Y. and Lozan, A. I. Apanteles laspeyresiellus (Hymenoptera: Braconidae), a new record for Iran insect fauna 79-80
Fallahzadeh, M., Shojaei, M., Ostovan, H. and Kamali, K. Notes on some Encyrtidae (Hymenoptera: Chalcidoidea) from Iran 81-84


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سوسکها موجوداتی که آلودگی را با خود جابجا می کنند

سوسکها موجوداتی که آلودگی را با خود جابجا می کنند

نام علمی سوسک، سوسری می‌باشد و تا بحال صدها نوع از گونه‌های مختلف آنها در جهان شناسائی شده‌اند. اما تعداد محدودی از آنها در داخل منازل و اماکن مسکونی لانه‌ گزینی کرده و موجبات ناراحتی و سلب آسایش خانواده‌ها را فراهم می‌آورند.
انواع سوسک:
1- سوسک آمریکائی: در حالت بالغ درشت‌تر هستند و به فاضلابها وارد می‌شوند.
2- سوسک آلمانی: در حالت بالغ کوچکتر هستند و بیشتر در کابینتها و قفسه‌های چوبی و فلزی زندگی می‌کنند و به فاضلابها وارد نمی‌شوند.
محل زندگی سوسکها:
سوسکها حشراتی حرارت‌دوست هستند و با بالا رفتن حرارت کره زمین بعلت سوزاندن سوختهای فسیلی شرایط برای تکثیر سوسکها فراهم شده است، سوسکها معمولاً در مکانهای تاریک و نمناک بخصوص چاه‌های فاضلاب حمام و آشپزخانه و پشت قفسه‌ها و کمدهای چوبی و فلزی پوسیده لانه‌گزینی کرده و شبها برای پیدا کردن غذا (پس‌مانده‌های غذایی) از لانه خود خارج می‌شوند.

نقش سوسکها در انتقال بیماری:
سوسکها بطور مستقیم در انتقال بیماریها نقشی ندارند با این حال بعلت سکونت و رفت و آمد در داخل فاضلابروها، بسیار آلوده بوده و از آنجا که غذای بلعیده شده را مجدداً برمی‌گردانند و مدفوع خود را همه جا پخش می‌کنند لذا در تماس با مواد غذایی می‌توانند باعث آلودگی متعاقب آن موجبات بیماریهای عفونی مانند اسهال، وبا و ... شوند؛ ضمن آنکه در مدفوع سوسک آمریکایی مواد حساسیت‌زا و سرطان‌زا وجود دارد.
راههای مبارزه با سوسکها :
1- رعایت نظافت و بهداشت محیط اماکن بخصوص آشپزخانه و انبار مواد غذایی و زیرزمینها با توجه به اینکه پس‌مانده مواد غذایی عامل مؤثری در جذب و تکثیر سوسکها می‌باشد.
2- استفاده از درپوش مخصوص برای چاهها و چاه‌بند برای سوراخ توالت.
3- نصب توری ریز در پشت دربها و پنجره‌ها.
4- بکارگیری سیستم خودکار بستن درهای ورودی.
5- عدم استفاده از روزنامه برای پوشاندن کف کابینتها و کمدها.
6- در نهایت سمپاشی اماکن
همانطور که قبلاً ذکر شد سم‌پاشی باید بعنوان آخرین راه حل مورد استفاده قررگیرد و همیشه رعایت بهداشت و نظافت و بهسازی محیط در درجه اول اهمیت قرارداد بخصوص که مصرف بیش از اندازه سموم شیمیایی در دراز مدت می‌تواند باعث آلودگی محیط زیست و کشت‌زارها و مزارع و حتی آبزیان و ماهیهای داخل رودخانه‌ها گردد.
هر ساله معمولاً انواع جدیدی از سموم حشره‌کش وارد بازار می‌گردد که استفاده و کاربرد و دستورالعملهای خاص خود را دارد. اما روی هم رفته سمومی که قابل استفاده در منازل و اماکن مسکونی است دارای سمیت بسیار کمی برای انسان و سایر موجودات از قبیل پرندگان خانگی و دامهای اهلی است. در حال حاضر سموم ذیل جهت مصارف بهداشتی در بازار موجود است:
کوپکس، فایکام، آیکون، دلتامترین، نگون، بایگون، سولفاک و ....
هنگام سم‌پاشی اماکن لازمست اماکن خالی از سکنه باشد. درها و پنجره‌ها بسته بوده و مواد غذایی و خوراکی را در جای مطمئن مانند یخچال و یا قوطی‌های دارای درب محافظ قراردهید.
سم مورد نظر را بر طبق دستورالعمل همراه آن داخل مخزن سم‌پاش ریخته و مقدار لازم آب یا سایر محلولها به آن اضافه گردد. فرد سم‌پاش باید حتماً مجهز به ماسک و کلاه و عینک و لباس مخصوص باشد تا خود دچار آلودگی و مسمومیت نگردد.
در هنگام سم‌پاشی باید از خوردن و آشامیدن خودداری کرده و برای تأثیر بیشتر سموم کنار تمامی دیواره‌ها و کمدها و کابینتها سمپاشی شده و تا مدت یک هفته از شستشوی آنها خودداری نمود. بعد از گذشت 20 تا 30 دقیقه می‌توان دربها را باز نمود تا تهویه هوا انجام شود و بهتر است ظروف غذاخوری مجدداً شسته شوند. چنانچه بعد از مدتی سوسکهای جدید از تخم بیرون آمدند می‌توان عمل سم‌پاشی را دوباره تکرار نمود تا کلیه سوسکها از بین بروند و در پایان کار وسایل و ابزار را شسته و در جای مخصوص خود قرارداده تا خشک شوند.
جهت ریشه‌کنی سوسکها در اماکن باید حداقل دو مرتبه عملیات سم‌پاشی در طول سال انجام شود، زمانهای مناسب برای این کار در ماه‌های اردیبهشت و شهریور می‌باشد. منبع



لينک دائم
 

Similar threads

بالا