خبرها و تازه های زراعت و اصلاح نباتات

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشورهاي عربي خليج فارس به سرمايه گذاري در بخش کشاورزي افريقا روي اورده‌اند 28/2/88

کشورهاي عربي خليج فارس به سرمايه گذاري در بخش کشاورزي افريقا روي اورده‌اند 28/2/88

کمبود مواد غذايي در جهان و افزايش شديد بهاي ان در سال گذشته برخي از کشورهاي حوزه خليج فارس را به فکر سرمايه گذاري در عرصه کشاورزي در افريقا انداخت.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي سازمان ملل پيش بيني کرده است امسال شمار کساني که از سوء تغذيه رنج مي برند به يک ميليارد نفر افزايش خواهد يافت. به گزارش اين سازمان دست کم سي و يک کشور جهان با مشکل کمبود شديد مواد غذايي مواجه هستند که مهمترين علل ان بلاياي طبيعي از قبيل خشکسالي، مناقشات و جنگ ، بيماري و بهاي بالاي مواد غذايي است. در کشورهاي توسعه يافته نيز هر سال هشتاد ميليون نفر به جمعيت مردم اضافه مي شود و تضمين امنيت غذايي انها روز به روز دشوارتر مي شود. در کنار اين مشکلات ، برهم خوردن روند طبيعي صادرات و واردات و عرضه و تقاضا با اعمال محدوديت در صادرات ، يارانه و کنترل قيمتها نيز از ديگر عوامل موثر بر افزايش قيمت ها و کمبود مواد غذايي در دسترس است. سازمان ملل تاکيد دارد هم اکنون دو ميليارد نفر در جهان در مزارع کوچک کار مي کنند که يک سوم جمعيت جهان را تشکيل مي دهند از اين رو بايد سرمايه گذاريهاي لازم در اين بخش صورت گيرد. هشتاد و پنج درصد از اين کشاورزان در زمينهايي کوچک از دو هکتار کار مي کنند و درامد بيشتر انها هم کمتر از دو دلار در روز است. بيشتر مشکلات غذايي و کشاورزي در افريقاست که به علت کم ابي قادر به توليد حتي نيازمنديهاي خود نيست و به واردات وابسته است. اين مسئله باعث شده است تا برخي کشورهاي ثروتمند حوزه خليج فارس وارد عرصه سرمايه گذاري در بخش کشاورزي برخي کشورهاي افريقايي به ويژه سودان شوند تا علاوه بر کمک به تامين مواد غذايي مورد نياز اين کشور، مازاد ان را نيز براي استفاده به کشورهاي خود ببرند. سرمايه گذاري در سودان از جنبه سياسي هم اهميت دارد زيرا اخيرا ديوان کيفري لاهه رئيس جمهور اين کشور را به ارتکاب جنايات جنگي متهم کرد و حکم بازداشت او را صادر کرد و سرمايه گذاري در اين کشور در واقع همدردي با دولت سودان و به چالش کشيدن راي دادگاه بين المللي است. با وجود اين که در سودان ميليونها هکتار زمين حاصلخيز براي کشاورزي وجود دارد اما اين کشور خود توان لازم براي استفاده از ان را ندارد. برخي از سرمايه گذاران عرب در اين کشور ان را بهشتي براي خود مي دانند. حتي عواد الکريم از مقامات وزارت سرمايه گذاري سودان معتقد است استعداد کشاورزي سودان به حدي است که مي تواند کل جهان را تغذيه کند. تاکنون عربستان سعودي ، قطر، امارات متحده عربي و کويت ده ميليون هکتار از زمينهاي سودان را که بيشتر در حاشيه رودخانه نيل است براي فعاليت کشاورزي اجاره کرده اند. محمد بن جوهر المحمد يکي از سرمايه گذاران قطري گفت بعد از انکه امريکا با استفاده گسترده از غلات براي توليد سوخت گياهي باعث کاهش مواد غذايي و افزايش شديد قيمت ان شد بسياري از کشورها به فکر رو اوردن به منابع غذايي جايگزين افتادند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
متخصص كشاورزي: بايد از يك برنامه منسجم در بخش كشاورزي پيروي كرد 28/2/88

متخصص كشاورزي: بايد از يك برنامه منسجم در بخش كشاورزي پيروي كرد 28/2/88

يك متخصص اقتصاد كشاورزي گفت: داشتن يك برنامه جامع كشاورزي در زمينه‌هاي مختلف توليد كه شامل كاشت، داشت، برداشت و توزيع مي‌شود حائز اهميت است.
دكتر احمد اكبري در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اهميت طرح جامع كشاورزي ‌بر ساماندهي نظام توزيع و توليد تاكيد و اظهار كرد: بيشترين مشكل ما در بخش كشاورزي به نظام توليد مربوط مي‌شود و راه حل آن به اقتصاد كشاورزي برمي‌گردد.
وي افزود: در بحث اقتصاد كشاورزي يكي از مهمترين وظايف تخصيص بهينه منابعي است كه در اختيار ما وجود دارد، به صورتي كه با حداكثر كردن سود و باتوجه به استفاده يا تخصيص منابع به صورت علمي بتواند با ساير بخش‌ها رقابت كند.
اكبري با اشاره به مزيت‌هاي موجود در طبيعت، گفت: شرايط طبيعي منطقه‌ي ما داراي امتيازات ويژه‌اي است اما مشكل ما آنجاست كه به صورت علمي عمل نمي‌كنيم و از برنامه‌هاي اقتصادي در بخش كشاورزي كم استفاده مي‌كنيم.
وي با بيان اينكه تاكنون تحقيقات زيادي بر روي مناطق مختلف به‌منظور تخصيص منابع انجام شده است، يادآور شد: اين برنامه‌ها شامل آن است كه يك كشاورز يا مدير مزرعه يك قطعه زمين ثابت را با چه ميزان كارگر، كود شيميايي يا حيواني، سم و آب استفاده كند و در نهايت چه ميزان توليد و سود خواهد داشت؟
اكبري با بيان اينكه بايد از يك برنامه منسجم در بخش كشاورزي پيروي كرد، افزود: بايد در اين زمينه صنايع جانبي براي محصولات خاص درنظر گرفته شود كه هر ساله ميزان توليد به صورتي باشد كه به برنامه‌هاي داخلي و خارجي اين بخش جامه‌ي عمل بپوشاند و در اين راستا بايد توسط مديران كشاورزي و بهره برداران فرهنگ سازي شود.
وي همچنين گفت: وزارت كشاورزي نيز بايد با تقويت بخش ترويج، تمام يافته‌هاي علمي دانشگاهي و پژوهشي را گسترش دهد و در معرض ديد توليدكنندگان قرار دهد و متخصصان ترويج يافته‌هاي تحقيقاتي دانشگاهيان را براي بهره‌برداران به نمايش گذارند.
اكبري همچنين خاطرنشان كرد: با توجه به منابع محدود كه آب نيز شامل آن مي‌شود، در طرح جامع كشاورزي بايد علاوه بر ميزان مصرف حداقلي منابع و به ويژه آب، به سودآوري توجه كرد. همچنين در بخش توليد بر محصولاتي تاكيد شود كه نسبت به خشكسالي و كم آبي مقاوم و سازگارتر باشند.
وي با تاكيد بر اين كه طرح جامع كشاورزي مستلزم يك تيم است، تاكيد كرد: ‌علاوه بر ساماندهي نظام توليد و توزيع، در طرح جامع بايد توجه شود كه توليدكنندگان سالانه متضرر نشوند و به جاي واسطه‌گرها، دستگاه‌ها و شركت‌هاي تعاوني جايگزين شوند.
اكبري همچنين با تاكيد بر اهميت يكپارچه كردن تكه‌هاي اراضي، باغات و زمين‌ها گفت:‌ بايد منابع زميني ما يكدست تا هزينه‌هاي ثابت سرشكن شوند تا درنهايت كالا با قيمت مناسب‌تر توليد و بهره‌وري افزايش يابد.
اين متخصص اقتصاد كشاورزي با تاكيد بر اهميت افزايش بهره‌وري گفت: بايد توجه شود كالاي بيشتر و ارزان‌تري به ازاي هر واحد نهاده توليد شود.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
سالانه 4300 طرح‌ تحقيقي كشاورزي اجرا مي‌شود 28/2/88

سالانه 4300 طرح‌ تحقيقي كشاورزي اجرا مي‌شود 28/2/88

خبرگزاري فارس: وزارت جهاد كشاورزي، تعداد پروژه‌ها و طرح‌هاي تحقيقاتي و در دست اجراي بخش كشاورزي در هر سال را به طور ميانگين حدود 4 هزار و 300 عنوان عنوان كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي در مورد پروژه‌هاي تحقيقاتي اعلام كرد: ميانگين تعداد پروژه‌ها و طرح‌هاي تحقيقاتي و در دست اجراي بخش كشاورزي در هر سال حدود 4 هزار و 300 عنوان بوده و طي اين مدت 5 هزار و 752 طرح تحقيقاتي نيز خاتمه يافته است، در اين راستا هزار 292 اختراع و نوآوري در بخش كشاورزي نيزثبت شده است كه يك اقدام بي‌نظير است.
در اين گزارش توسعه فعاليت علمي، تحقيقاتي و آموزشي در عرصه كشاورزي در طول سه سال گذشته به عنوان شاهد نوآوري ذكر شده و به پروژه‌هاي توليد نوع جديد واكسن ضد تب مالت كه از بيماري‌هاي قابل انتقال از دام به انسان است، توليد قند رژيمي از 100 هزارتن آب پنير ضايعاتي كارخانه‌هاي لبنيات و توليد چوب MDF از شاخه‌هاي هرس شده نخل و ساقه‌هاي باگاس نيشكر اشاره شده است.
بر اساس اين گزارش برخي از طرح‌هاي تحقيقاتي ديگر شامل توليد انواع داروهاي گياهي از گياهان دارويي موجود در كشور از جمله داروي ضد هپاتيت از گياه خار مريم، استفاده از فناوري‌ نوين از جمله انرژي هسته‌اي در توليد بذرهاي جديد با عنوان بذر جو هسته‌اي كه در اراضي شور و خشك كويري، عملكرد بسيار خوب در حد 2/5 تن در هكتار داشته است.
اين گزارش حاكي است: در بخش نوآوري آموزشي نيز براي نخستين بار در كشور، در طول سه سال گذشته هر ساله 13 هزار نفر از فرزندان كشاورزان روستايي براي آموزش فنون علمي كشاورزي در هنرستان‌هاي فني كشاورزي در سراسر كشور جذب شده‌اند.
بر پايه اين گزارش، امروزه اهميت توسعه روستايي و نقش حياتي آن در پيشبرد اهداف كلان كشورها، به ويژه كشورهاي در حال رشد بر هيچ كس پوشيده نيست و باور كارشناسان و دست‌اندركاران امر بر اين است كه تحقق اين مهم بيش از هر چيز در گرو توسعه و مديريت صحيح منابع انساني است.
در اين راستا آموزش و ترويج در بخش كشاورزي توانسته است با رونق بخشي به كشاورزي و افزايش درآمد كشاورزان، تسهيل پذيرش فناوري نوين و به كارگيري روشهاي علمي كشاورزي توسط توليدكننده و بهره‌براران بخش، توانمندي روستاييان براي استفاده بهينه از نيروها و استعدادهايشان را شكوفا ساخته و به ارتقاي توان توليدي محصولات كشاورزي در كشور منجر شود.
اين گزارش مي‌افزايد: در سال 1386 ترويج كشاورزي، با در اختيار داشتن بيش از هزار و 200 مركز ترويج و خدمات كشاورزي در سطح دهستانهاي كشور، بيش از 4 هزار نفر سرباز سازندگي، 6 هزار و 500 نفر مهندس ناظر، يك هزار و 800 شركت خدمات مشاوره فني، 20 هزار تشكل كشاورزي، هزار و 200 شركت تعاوني توليدي، 30 هزار نفر مددكار ترويجي، 5 هزارو 300 نفر كشاورزان خبره و پيشرو ، 7 هزار مروج كشاورزي و 65 مركز آموزش كشاورزي بزرگترين شبكه انتقال دانش، آموزش و مهارت كشاورزي را تحت عنوان شبكه ترويج كشاورزي تشكيل مي‌دهد.
ين شبكه حلقه ارتباطي دستگاه اجرايي متولي بخش كشاورزي، وزارت جهادكشاورزي با جامعه كشاورزي و خط مقدم توليد است.
قدر مسلم، استفاده بهينه از اين شبكه بزرگ ترويجي و عوامل اجرايي آن، نياز به مديريت جامع، سازمتن يافته و يكپارچه دارد، با استقرار اين شبكه در سطح عمليات بخش كشاورزي، از يك طرف با برقراري ارتباط با جامعه روستايي، امكان شناخت واقعي از نيازهاي شغلي ،مهارتي ودانشي كشاورزان و سياست‌گذاري بر مبناي اين نياز فراهم مي‌شود.
از طرف ديگر، با بكارگيري عناصر و عوامل شبكه ترويج، امكان عملياتي شدن برنامه‌هاي وزارت به عنوان دستگاه متولي در سطح عرصه توليد فراهم مي‌شود.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
صادرات زعفران با پرداخت عوارض نيز مقرون به صرفه است . 29/2/88

صادرات زعفران با پرداخت عوارض نيز مقرون به صرفه است . 29/2/88

غضنفري گفت: اگر عوارض صادرات زعفران را از 5 درصد به 50 درصد افزايش دهيم، صادارت زعفران براي ما همچنان مقرون به صرفه است.
به گزارش خبرنگار موج‌، مهدي غضنفري رييس سازمان توسعه تجارت ضمن بيان اين مطلب در مراسم صبحانه با مسولان فعالان اقتصادي گفت: مساله صادرات زعفران و استفاده ساير كشورها از ارزش افزوده اين محصول در برهه‌اي از زمان به يك دغدغه ملي تبديل شده بود. ايران توليدكننده 90 درصد از صادرات زعفران دنيا است، در حالي كه شرايط نامناسب بسته بندي صادراتي زمينه ايجاد ارزش افزوده براي ساير كشورها را فراهم آورده بود.
معاون وزير بازرگاني با اشاره به اين كه صادرات زعفران در بسته بندي‌هاي بيشتر از 30 گرم مستلزم پرداخت عوارض 5 درصدي است،‌ اذعان داشت: اين تعرفه براي صادركنندگان مناسب است، چرا كه ايران توليد 90 درصد از زعفران دنيا را در اختيار دارد. ب اگر ميزان عوارض صادراتي به 50 درصد برسد، باز هم براي صادركنندگان مقرون به صرفه است.
رييس سازمان توسعه تجارت تصريح كرد: هنگامي كه دريافت عوارض 5 درصدي از صادرات زعفران در بسته بندي‌هاي بيش از 30 گرم در دست بررسي بود، بسياري از فعالان اين عرصه تلاش كردند از طريق لابي كردن با مجلس،‌ اتاق بازرگاني و ساير دستگاه‌هاي مربوطه از تصويب اين لايحه جلوگيري كنند.
غضنفري با اشاره به مشكل توليدكنندگان و صادركنندگان زعفران در استان خراسان گفت: مشكل ميان اين دو بخش ريشه‌اي است و ما از حل اين اختلاف عاجز هستيم.
اين مقام مسول در خصوص پرداخت جوايز صادراتي گفت: از 29 مهر ماه سال گذشته، جوايز صادراتي به روز پرداخت مي‌شود. تا كنون تمامي جوايز صادراتي به روز پرداخت شده و تنها جوايز صادركنندگان نساجي باقي مانده است كه به زودي پرداخت خواهد شد.
منبع :گروه خبری فارمیران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولیدمحصولات تراریخته قانونی میشود 29/2/88

تولیدمحصولات تراریخته قانونی میشود 29/2/88

بر اساس تصویب قانون ایمنی زیستی تولید و عرضه موجودات تغییر شکل یافته ژنتیکی (تراریخته) در ضوابط قانونی توسعه خواهد یافت.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایانا گفت: طرح قانون ایمنی زیستی ایران یکی از قوانین بسیار مهم در مجلس هشتم بود که خوشبختانه به تصویب رسید. این قانون از پذیرفتن عضویت ایران به دو کنوانسیون تنوع زیستی، پروتکل الحاقی ایمنی زیستی کار تائل در مجلس تصویب شد.
عباس رجائی افزود: در قانون ایمنی زیستی اشاره شده است کلیه امور مربوط به تولید رها سازی نقل‌وانتقال داخلی و فرامرزی، صادرات، واردات عرضه و خرید و فروش، مصرف و استفاده از موجودات تغییر شکل یافته ژنتیکی ( تراریخته ) با رعایت مفاد این قانون مجاز است.
عباس رجائی افزود مجلس تصویب کرد و دولت تمهیدات لازم را برای توسعه امور ایمنی زیستی به گونه‌ای فراهم کند که اصل و فضای کشور را به سمت‌وسوی پیشین رود که تولید موجودات تغییر شکل یافته ژنتیکی در چارچوب قانون توسعه پیدا کند.
وی خاطر نشان کرد: برای تنظیم سازوکار بخشی به عنوان " شورای عالی ایمنی زیستی " تعریف شد که این شورا به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل و وزرای جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان. علوم و تحقیقات و فن‌آوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آن عضویت دارند.
همین برای آنکه بتوانیم از مجموعه استعدادهای داخلی استفاده کنیم، 2 نفر از اعضای هیات علمی و متخصصین به پیشنهاد وزرا و حکم رئیس جمهور در این مجموعه عضو خواهند شد که به این ترتیب تشکل‌های مردم نهاد عضو این شورا خواهند شد علاوه براین یک ناظر از کمیسیون کشاورزی نیز در این شورا حضور خواهد داشت.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی خاطر نشان کرد: کار این شورا تدوین مجموعه ضوابط و آیین نامه‌ها و سیاست‌های کشور در زمینه ایمنی زیستی ایجاد هماهنگی بین دستگاهای اجرایی خواهد بود.
نماینده اراک و کمیجان تصریح کرد: بر اساس قانون کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بخواهند در چارچوب تعریف شده فعالیت کنند براساس این قانون ضوابط حاکم و مؤثر به تولید موجودات تغییر شکل یافته ژنتیکی ( تراریحته ) باید رعایت کرده و در مقابل این حق برای آنان قائل شده که اگر به هر دلیل با مانعی روبه‌رو شدند به کمیسیون " سه نفره داوری " مراجعه و مسئله را حل و فصل کنند.
رجائی گفت: در این قانون سعی شده مجازات برای افراد خاصی در نظر گرفته شده که اگر کسی مرتکب تخلفی شده محکوم به پرداخت چند برابر خسارت، تحلیق و باطل شدن مجوز شود.
وی همچنین ادامه داد: هر گونه نقل‌وانتقال برای این موجودات تغییر شکل یافته ژنتیکی باید با بسته بندی در شرایط ویژه حمل و نقل و براساس ضوابط باشد تا دقیقاً با چه ضابطه‌ای دنبال شود.
رجائی گفت: کلیه اسناد و مدارک تحقیق در این زمینه محرمانه است اما برای مواردی که شامل، نام و آدرس متقاضی، توصیف کلی موجود زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی، خلاصه‌ای از ارزیابی مخاطرات احتمالی و تمامی روش‌ها و طرحهای پایش و ارزیابی موجود زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی و روشهای مربوط به آن برای پاسخگویی در موارد اضطراری و هدف و محل ورود و چگونگی رها سازی باید در اختیار مرجع صلاحیتداری قرار گیرد.
وی در پایان تصریح کرد: این قانون بسیار مترقی در جهت توسعه کشور تدوین شده و امید می‌رود برکات زیادی برای توسعه و سلامت کشور داشته باشد.
تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
سرویس مجلس
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
چهار رقم هیبرید برنج پر محصول به زودی معرفی می‌شود 29/2/88

چهار رقم هیبرید برنج پر محصول به زودی معرفی می‌شود 29/2/88

چهار رقم هیبرید برنج که زودرس بوده و عملکرد بالاتری در هکتار دارد در دست معرفی است.
رئیس مرکز تحقیقات برنج کشور با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: سال گذشته رقم‌های جدید هیبرید معرفی شد که امسال این ارقام در خزانه کشت شد و سال آینده به مزرعه منتقل می‌شود.
دکتر عباس شهدی کومله افزود: چهار رقم جدید نیز، هنوز نامگذاری نشده است اما بررسی‌ها نشان از عملکرد بالا، زودرسی و کیفیت بهتر آنها دارد.
وی با اعلام اینکه افزایش جمعیت و سطح زیر کشت موجود در سالهای بعد، نخواهد توانست جوابگو باشد خاطر نشان کرد: استفاده از ارقام هیبرید و پر محصول و جایگزینی آنها با ارقام محلی خواهد توانست پاسخگوی نیاز جهت باشد.
دکتر شهدی معرف کنندگان را به استفاده از برنج ایرانی تشویق کرد و افزود: برای حمایت از کشاورزان، تمامی مردم جامعه باید برنج ایرانی معرف کنند.
وی همچنین درباره روند کشت برنج در استانهای شمالی گفت: امسال با الهام گرفتن از تجربه‌های سال گذشته، سالی بهتر را پیش رو خواهیم داشت و حتی اگر مانند سال گذشته باشد، مشکلات کمتری خواهیم داشت.
دکتر شهدی لایروبی انهار- احداث چاه، جلو انداختن کشت برنج و آمادگی ذهنی کشاورزان را از اقدامات مؤثر در سال جاری عنوان کرد.
تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
سرویس کشاورزي
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
حضور 18 هزار دانش‌آموخته كشاورزي در سطح مزرعه و روستا 30/2/88

حضور 18 هزار دانش‌آموخته كشاورزي در سطح مزرعه و روستا 30/2/88

خبرگزاري فارس: وزارت جهاد كشاورزي اعلام كرد: 18 هزارنفر دانش‌آموخته كشاورزي در قالب هزار و 800 شركت خدمات مشاوره فني مهندسي در دهستانهاي كشور مستقر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي، رسالت اصلي بخش ترويج ، توسعه منابع انساني در كشاورزي است كه با انتقال دانش فني به توليدكنندگان و تغيير نگرش، بينش و رفتار در كشاورزان، زمينه مديريتي منابع انساني در بخش را براي توسعه كشاورزي و جامعه روستايي كشور فراهم مي‌نمايد.
فعاليت اجرايي ترويج كشاورزي كشور در سال 1386 بر مبناي دو استراتژي و سياست كلان تنظيم و به اجرا درآمد كه آن دو استراتژي شامل استقرار شبكه خدمات مشاوره فني و مهندسي كشاورزي با هدف استفاده از توان و ظرفيت تخصصي بخش غيردولتي در توسعه شبكه ترويج كشاورزي و گسترش سطح عمليات فعاليتهاي ترويجي در عرصه توليد
و نيز تسريع در انتقال يافته‌ها به منظور افزايش توليد و بهره‌برداري بهينه و پايدار از منابع و نهاده‌ها، يافته‌هاي حاصل از تحقيق و دانش و تجربه كشاورزان موفق، در قالب دستورالعمل اجرايي به صورت عمليات مختلف ترويجي، به كشاورزان
است.

*اهم اقدامات ترويج كشاورزي

بر اساس اين گزارش، در مجموع 2 ميليون و 100 هزار نفرروز آموزش كشاورزي در سطح كشور در طول سال 86 انجام شده است، كه از اين رقم 85 درصد آموزش ترويجي و 15 درصد آموزش مهارتي بوده است كه در اين راستا 15درصد از كل آموزش ترويجي، مربوط به آموزش زنان روستايي و عشايري است.
اين گزارش حاكي‌است: 24 هزار و 930 دقيقه فيلم آموزشي ترويجي و هزار و 620 عنوان نشريه ترويجي توليد و چاپ شده است، 2 هزار و 500 نفر سرباز سازندگي جذب و به كار گرفته شده‌اند.
در گزارش وزارت جهاد كشاورزي آمده است: بيش از 18 هزارنفر فارغ‌التحصيل رشته‌هاي كشاورزي، در قالب هزار و 800 شركت خدمات مشاوره فني و مهندسي سازماندهي و با استقرار در سطح دهستانهاي كشور، با انعقاد قرارداد با كشاورز و اجراي بخشي از فعاليت اجرايي بخش در سطح روستاها وارد چرخه فعاليت شبكه ترويج كشاورزي شده‌اند. همچنين 6 هزار و 500 نفر از كارشناسان غيردولتي بخش، به عنوان مهندس ناظر در محصولات زراعي ودامي سازماندهي و به كار گرفته شده‌اند.
بر اساس اين گزارش، جهت تقويت شبكه ترويج كشاورزي در 749 مركز ترويج و خدمات در سطح دهستانهاي كشور، در طول سال گذشته با اعتباري افزون بر 55 ميليارد ريال، عمليات تجهيز و تغيير كاربردي صورت گرفته است.
بر اساس اين گزارش، در قالب طرح تسريع انتقال يافته‌ها، با ايجاد 17 هزار و 65 سايت يادگيري در 16 هزار و 544 هكتار زمين زراعي و باغي و 521 واحد دامي، 182 هزار بهره‌بردار را تحت پوشش قرار داده كه در طول سال هزار و 663 موضوع نيازسنجي و مساله با مشاركت كشاورز، محقق، مروج و اجرا در زمينه‌هاي مختلف استخراج شده كه تاكنون منتج به تدوين 370 دستورالعمل ترويجي شده است.
بر پايه اين گزارش، در حوزه تشكلهاي بخش كشاورزي، در سال 86 تعداد 114 مورد سازمان مردم نهاد 45 انجمن خبرگان كشاورزي، 55 انجمن هماهنگ و حمايتي تشكلها، 6 كانون خبرگان كشاورزي و 8 كانون هماهنگي و حمايتي تشكلها و تعداد 45 تعاوني مرغداران، 66 تعاوني دامداران، 10 تعاوني باغداران، 17 تعاوني زنبورداران، 45 تعاوني جنگل و مرتعداران، 10 تعاوني مكانيزاسيون و 18 تعاوني زراعت و 5 تشكل صنفي تشكيل شده است كه در مجموع 335 تشكل در بخش كشاورزي در سطح كشور، تشكيل شده است.
در اين گزارش مي‌خوانيم، طبق ارزيابي انجام شده از طرح و برنامه‌هاي مختلف ترويج و آموزش، از جمله طرح سربازان سازندگي، كاركرد مراكز ترويج در سطح دهستانهاي كشور، مددكاران ترويجي، بسيج سازندگي، روشهاي آموزشي و ترويجي، رسانه‌هاي ترويجي و آموزشي و مجموعه فعاليت آموزشي و ترويجي از نظر كشاورزان و بهره‌برداران، به عنوان مخاطبان برنامه‌ها، از اثرگذاري خوبي برخوردار بوده است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
جلوی واردات بی‌رویه برنج خارجی گرفته شود 1/3/88

جلوی واردات بی‌رویه برنج خارجی گرفته شود 1/3/88

استاندار مازندران خواستار ورود بی‌رویه برنج خارجی به داخل استان و کشور در فصل برداشت محصول برنج کشاورزان شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سید‌محمد کریمی پیش از ظهر امروز در جلسه ساماندهی مبادلات مرزی استان مازندران افزود: اتحادیه‌های قوی و منسجمی در مازندران شکل گرفته که می‌تواند ظرفیت صادراتی بالایی برای استان فراهم آورند.
‌وی خاطر‌نشان کرد: تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید‌کنندگان باید نهایت سعی و تلاش از سوی متولیان امر و تعاونی‌ها صورت گیرد.
‌استاندار مازندران همچنین با اشاره به برگزاری همایش روسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن سراسر کشور در روزهای آینده در مازندران تصریح کرد: اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی این هفته به مازندران سفر می‌کنند.
کریمی با تاکید بر جذب بازار اقتصادی کشورهای هدف تجار مازندران برای ارتقای توان صادراتی استان بیان داشت: اعتماد‌سازی تجار و بازرگانان استان در سطح کشورهای منطقه باید مضاعف شود.
وی با اشاره به اینکه برنج در مازندران توسط کشاورزان به رنج تبدیل می‌شود، خواستار ورود بی‌رویه برنج خارجی به داخل استان و کشور در فصل برداشت محصول برنج کشاورزان شد.
استاندار مازندران با بیان اینکه برند برنج مازندران نسبت به سال‌های گذشته مطلوبیت خود را از دست داده است، افزود: برای ساماندهی این امر باید از سوی سازمان جهاد کشاورزی با بررسی ژنتیکی روی برنج پرمحصول و مدرنیزاسیون شالیکوبی‌ها سطح کیفیت برنج استان ارتقا یابد.
استاندار مازندران با اشاره به وجود ظریفت‌های بالای صادراتی در استان اظهار داشت: اقلام صادراتی مازندران باید در سطح جهانی تبلیغ شود.
منبع :شبکه خبری صنایع غذایی ایران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
شناسایی گیاه آبزی «روپیا سیرهوزا» توسط محققان خوزستانی 1/3/88

شناسایی گیاه آبزی «روپیا سیرهوزا» توسط محققان خوزستانی 1/3/88

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: برای نخستین بار در ایران گیاه آبزی جدیدی به نام «روپیا سیرهوزا» توسط محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان شناسایی شد.
گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ دکتر عزیز ارشم اظهار داشت: این گیاه آبزی جدید برای نخستین‌بار در ایران و در اجرای طرح ملی شناسایی گیاهان آبزی کشور در آبراهه‌ای در مسیر بخش اندیکا از توابع شهرستان مسجدسلیمان شناسایی شد.
مهری دیناروند مجری طرح شناسایی گیاهان آبزی و محقق بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز هم به مشخصات این گیاه آبزی و نیمه غوطه ور اشاره کرد و اظهار داشت: برگ‌های ظریف نخی شکل، ساقه رونده، گل آذین سنبله مانند و میوه فندقی آن از جمله مشخصات ظاهری این گیاه است.
وی افزود: گیاهانی از این جنس از مهمترین تولیدکنندگان زنجیره غذایی در اکوسیستم شور و منبع غذایی اصلی برای پرندگان بومی و مهاجر در تالاب‌های شور و لب شور محسوب می‌شوند.
دیناروند ادامه داد: در دیگر کشورها از گیاهان آبزی در تصفیه‌خانه‌های خوراک دام، ماهی و مصارف دارویی استفاده می‌شود.
منبع :شبکه خبری صنایع غذایی ایران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشت آفتابگردان در گنبدکاووس آغاز شد 1/3/88

کشت آفتابگردان در گنبدکاووس آغاز شد 1/3/88

مدیر جهادکشاورزی شهرستان گنبدکاووس از آغاز کشت محصول آفتابگردان در این شهرستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی گنبدکاووس، احمد قاضی افزود: تاکنون 54 هکتار از اراضی این شهرستان به زیرکشت محصول آفتابگردان رفته است.
وی خاطرنشان کرد: کشت این محصول تا پایان خردادماه ادامه دارد و تاکنون 320 کیلوگرم کود شیمیایی و 436 کیلوگرم بذر بین کشاورزان توزیع شد.
مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس تصریح کرد: های‌سان و ایروفلور از جمله ارقام توزیع شده بذر آفتابگردان است که بین کشاورزان توزیع شد و 12 پیمانکار در این زمینه فعالیت دارند.
قاضی سطح قرارداد کشت آفتابگردان را در سال زراعی گذشته در این شهرستان 237 هکتار اعلام کرد و افزود: از این مقدار 181 هکتار سبز شد.
وی گفت: سال گذشته 127 تن آفتابگردان در این شهرستان تولید و برداشت شد.
کارشناس زراعت در امور پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین گفت: برداشت دانه‌های روغنی کلزا در گلستان آغاز شد.
صادق فرشیدی با اشاره به اینکه سال جاری 3 هزار و 716 هکتار براساس قرارداد و 3 هزار و 734 هکتار نیز بدون قرارداد به زیرکشت کلزا در شهرستان رفت، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود 4 هزار و 700 تن کلزا در شهرستان تولید شود و به ازای هر کیلوگرم، 6 هزار و 200 ریال با رطوبت 10 درصد و مواد خارجی دو درصد قیمت تصمینی تعیین شد.
وی گفت: در سال جاری 588 تن کود شیمیایی، 30 هزار و 772 کیلوگرم بذر شامل بذر هایولای 401، هایولای 420 و رقم R.G.S بین کشاورزان منطقه توزیع شد.
کارشناس زراعت در امور پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گنبدکاووس گفت: سال گذشته از 7 هزار و 833 هکتار سطح سبز کلزا در شهرستان 670 تن محصول برداشت شد.
منبع :خبر گزاری فارس
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
اقتصاد تعیین‌کننده الگوی کشت است 1/3/88

اقتصاد تعیین‌کننده الگوی کشت است 1/3/88

در شرایط حاضر که الگوی مناسب و بهینه‌ای برای کشت محصولات کشاورزی وجود ندارد، شرایط اقتصادی تعیین کننده است.
دبیر علمی همایش الگوی کشت با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: الگوی کشت عبارتست از تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مبتنی بر سیاستهای کلان کشور، دانش بومی کشاورزان و بهره‌گیری بهینه از پتانسیلهای منطقه‌ای با رعایت اصول اکوفیزیولوژیک تولید محصولات کشاورزی در راستای حفظ محیط زیست.
دکتر عبدالعلی غفاری افزود: لازم است با توجه به پتانسیلهای منطقه‌ای و عوامل تولید، وجود محدودیتهای اقلیمی موجود، وجود ییلاق منفی آب دشتها و نیاز به پایداری محصولات کشاورزی، به روشهای کمک به بهبود شیوه‌های زیرزمینی آب و افزایش راندمان مصرف آن فکر کنیم.
وی با اعلام اینکه باید الزامات قانونی را پیش گیریم خاطرنشان کرد: الگوی کشت موجود بر اساس میزان درآمد و اقتصاد اجرا می‌شود و موجود بودن یا نبودن آب در منطقه و ظرفیتهای موجود آن در نظر گرفته نشده است، بنابراین لازم است با الزامات قانونی که مبتنی بر امتیازات و تشویقهاست و در عین حال مقرون به صرفه و اقتصادی نیز هست بهترین روشها ترویج شود.
دکتر غفاری افزود: برگزاری نخستین هم‌اندیشی الگوی کشت آغاز یک حرکت بزرگ در کشور است و لازم است کلیه سیاستگذاران، برنامه‌ریزان، اندیشمندان، کارشناسان و محققان مراکز پژوهشی و آموزشی نقطه نظرات خود را عنوان کنند تا به بهترین الگو برسیم.
وی در ادامه گفت: باید در ابتدا بدانیم چقدر آب در اختیار داریم، چه رژیم غذایی باید در پیش گیریم، در چه محصولاتی لازم است خودکفا شویم، بهره‌وری آب چه میزان است، ایجاد درآمد و اشتغال چقدر مهم است و... سپس بهترین الگو را برای کشت محصولات کشاورزی در اقلیمهای مختلف تهیه و تدوین کنیم.

مبنای الگوی کشت باید بر اساس اقلیم باشد
رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور و دبیر همایش الگوی کشت، نقش اقلیم را در کاشت محصولات کشاورزی تعیین کننده دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه عوامل محدودکننده کشت در شرایط حاضر آب است، میزان بارندگی و آب موجود در منطقه و نیاز آبی گیاهان باید در این الگو لحاظ شود.
دکتر غفاری خاطرنشان کرد: 125 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که از این میان 55 مقاله به صورت شفاهی و پوستر ارائه خواهد شد.
وی در پایان گفت: این همایش پنجم و ششم خردادماه سال جاری با برگزاری دو پانل تخصصی در زمینه استفاده بهینه از اراضی شیب‌دار کشاورزی حفاظتی و الگوی کشت در سالن مرکز آفرینشهای فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان به بحث و بررسی پیرامون الگوی کشت بهینه خواهد پرداخت./

تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
سرویس کشاورزي
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید جهانی محصولات کشاورزی امسال کاهش خواهد یافت 3/3/88

تولید جهانی محصولات کشاورزی امسال کاهش خواهد یافت 3/3/88

سازمان خوار بار ملل متحد فائو در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد ، تولید جهانی مواد غذایی و محصولات کشاورزی طی سال 2009 – 2010 میلادی به شدت کاهش خواهد یافت
به نقل از پایگاه اینترنتی فائو ، کاهش شدید قیمت غلات در بازارهای بین المللی موجب کاهش چشمگیر سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در کشورهای توسعه یافته شده و این مساله کاهش تولید مواد غذایی و غلات را در سال جاری زراعی در پی خواهد داشت . بر اساس تازه ترین برآورده های فائو ، تولید جهانی غلات طی سال 2009 نسبت به سال قبل بیش از 3 درصد کاهش خواهد یافت . تولید غلات در کشورهای توسعه یافته و صنعتی بیش از 6 درصد کاهش خواهد داشت . کاهش تولید غلات در کشورهای در حال توسعه تنها 7/0 درصد خواهد بود . تولید جهانی گندم و ذرت در این مدت به ترتیب بیش از 9/4 و 7/3 درصد کاهش خواهد یافت . البته تولید برنج در این مدت با رشد 7/0 ردصدی روبرو خواهد شد . بر این اساس ، تولید جهانی غلات در سال 2009 – 2010 به 2217 میلیون تن خواهد رسید . این رقم طی سال گذشته به بیش از 1/2289 میلیون تن رسید و طی سال 2007 نیز به کمتر از 4/2132 میلیون تن رسیده بود . این گزارش می افزاید ، تولید جهانی گندم امسال با 9/4 درصد کاهش به 655 میلیون تن می رسد . این رقم سال گذشته به بیش از 5/688 میلیون تن رسید . کاهش 40 درصدی قیمت گندم در بازارهای بین المللی تاثیر زیادی در کاهش تولید آن در آمریکا ، کانادا و اروپا خواهد داشت .
منبع :شبکه خبری صنایع غذایی ایران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
افتتاح نخستین سامانه بانک اطلاعات جغرافیایى کشاورزی با حضور رییس جمهور 3/3/88

افتتاح نخستین سامانه بانک اطلاعات جغرافیایى کشاورزی با حضور رییس جمهور 3/3/88

نخستین سامانه بانک اطلاعات جغرافیایی کشاورزی کشور با حضور رئیس جمهور در سمنان بـه بهره‌برداری رسید.
به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت این سامانه بـا 10 میلیارد ریال هزینه و ارائه بیش از دو هزار و 500 فصل اطلاعاتی طراحی شده و هم‌اکنون در مراکز خدمات و اداره‌های کشاورزی برای متخصصان و کارشناسان در دسترس است.
این سامانه که از مصوبات سفر دور اول هیات دولت بـه استان سمنان است بـا 10 میلیارد ریال هزینه و ارائه بیش از دو هزار و 500 فصل اطلاعاتی طراحی شده و هم‌اکنون در مراکز خدمات و اداره‌های کشاورزی برای متخصصان و کارشناسان در دسترس است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی درحاشیه افتتاح این سامانه گفت:‌ سامـانه بانک اطلاعات جغرافیایی کشاورزی، عکسهـای هـوایی را با آخرین فناوریهـای پیشـرفته از تمـام اراضی تهیـه می‌کند.
جهانسوز افزود: بـانک اطـلاعات جغرافیایی کشـاورزی کـار بلوک‌بندی مـزارع، اطـلاعات بهره‌برداری از نظر نوع تولید و خاک، تعیین حد و حدود مالکیتها، آمار کشاورزی، ساماندهی تولیدات کشاورزی، برآورد میزان خسارتها، تسطیح و تجهیز اراضی، تهیه نقشه‌های تفکیکی و همچنین صدور حواله‌های نهاده‌های کشاورزی را با سرعت بالا و بدون خطا نمایش می‌دهد.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون اطلاعات کشاورزی شهر ایوانکی گـرمسار در این سامانه ثبت شده است پیش‌بینی کرد به زودی این سامانه در استانهای فارس، قزوین و گیلان نیز راه‌اندازی شود./
سمنان - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه تشکلهای غیردولتی
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
توزیع بیش از 10 هزار تن انواع نهاده‌های کشاورزی بین کشاورزان دزفول 3/3/88

توزیع بیش از 10 هزار تن انواع نهاده‌های کشاورزی بین کشاورزان دزفول 3/3/88

به گزارش ایانا، مسئول اداره تعاون روستایی شهرستان دزفول در این باره گفت: این مقدار نهاده شامل دو هزار و 800 تن بذر گندم و کلزا، هفت هزار و 500 تن کود شیمیایی و 10 هزار و 613 لیتر انواع سموم است.
رضا هودگر افزود: این نهاده‌ها از طریق 11 انبار بین کشاورزان توزیع شده است.
وی همچنین گفت: طی سال گذشته از طریق هفت واحد اعتباری وابسته به شرکتهای تعاونی روستایی حدود 23 میلیارد ریال تسهیلات به هزار و 539 نفر از سپرده‌گذاران اعطا شده است.
هودگر همچنین از خرید 15 هزار تن محصول گندم به صورت تضمینی از کشاورازن خبر داد./

خوزستان - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه کشاورزی
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
حدود 150 تن زعـفـران در سال جاری تولید می‌شود 3/3/88

حدود 150 تن زعـفـران در سال جاری تولید می‌شود 3/3/88

مدیرکل دفتر سبزی صیفی، گیاهان زینتی و دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم بالغ بر 150 تن زعفران در کشور تولید شود
مهندس بهروز غیبی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اینکه پیش‌بینی تولید 230 تن زعفران در سال گذشته به دلیل سرمازدگی سال قبل به 40 تن رسید، ادامه داد: متاسفانه سال گذشته به دلیل سرمازدگی تمامی پیازهای زعفران از بین رفت ولی خوشبختانه در اسفند ماه سال 87 طرح نجات زعفران توسط سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی انجام شد که در نتیجه آن اکنون شاهد یک پویایی شگفت‌انگیز در مزارع زعفران هستیم.
وی تاکید کرد: امسال به دلیل اجرای طرح تغذیه‌ی مزارع زعفران استان خراسان رضوی پیش‌بینی می‌کنیم در تولید زعفران از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار باشیم و براساس بازدیدها و بررسی‌های صورت گرفته امسال مزارع زعفران از عملکرد بسیار خوبی برخوردار شده است.
غیبی افزایش بی‌رویه‌ی قیمت زعفران را در کشور غیر عادی دانست و در ادامه به وضعیت عملکرد زعفران در کشور اشاره کرد و افزود: عملکرد زعفران در کشر به‌طور متوسط در شرایط عادی 5/3 کیلوگرم است ولی با اجرای طرح تغذیه‌ پیش‌بینی می‌کنیم میزان عملکرد زعفران با 40 درصد افزایش به بیش از 5 کیلوگرم برسد.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی در قالب ایجاد مزارع آرمانی برنامه‌های بسیار مناسبی را در دستور کار خود قرار داده است، اضافه کرد: در این زمینه کوتاه‌سازی دوره‌ی بهره‌برداری از مزرعه زعفران و تغییر زمان کاشت از شهریور به خرداد ماه در افزایش تولید این محصول تاثیر بسیار مثبتی دارد ضمن اینکه آبیاری تابستانی زعفران نیز در نیمه‌ی مرداد ماه باعث افزایش تولید این محصول به میزان 40 درصد می‌شود.
مدیرکل دفتر سبزی، صیفی، گیاهان زینتی و دارویی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در طرح آرمانی زعفران به دنبال استفاده از پیازهای بالای هشت گرم هستیم که در این زمینه دو طرح سورتینگ زعفران در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی و در مرحله‌ی تخصیص اعتبار و بررسی قرار دارد که با اجرای این طرح‌ها بسته‌بندی پیاز زعفران و عرضه‌ی آن به صورت اصولی و با کنترل‌های بهداشتی انجام خواهد شد.
وی درباره‌ی وضعیت بسته‌بندی زعفران نیز خاطرنشان کرد: با تصویب دولت قرار شده هرچه بسته‌بندی‌های زعفران در کشورمان کوچکتر باشند در مقابل از جوایز صادراتی بیشتری نیز بهره‌مند می‌شوند و در مقابل افزایش بسته‌بندی زعفران به بالای 30 گرم نیز جوایز صادراتی آن را برای صادرکنندگان کمتر کرده و حتی باید عوارض نیز پرداخت کنند.
غیبی با یادآوری تشکیل شورای ملی زعفران توسط بخش خصوصی افزود: امیدواریم این شورا هدایت‌گر و برنامه‌ریز مناسبی باشد و در راستای کاهش اتحادیه‌ها و تشکل‌ها قرار شده نظر این شورا نظر نهایی بخش خصوصی قرار بگیرد تا بتوانیم به این وسیله کمک‌های مناسبی را نیز برای احیاء زعفران داشته باشیم.
این مقام مسوول در پایان با اشاره به اینکه سال گذشته 100 تن زعفران از کشور صادر شده است، افزود: با توجه به بالا بودن قیمت‌ها در سال گذشته نسبت به سال جاری و پایین بودن تولید سال قبل به دلیل خشکسالی، به نظر می‌رسد امسال کمتر از میزان سال گذشته صادرات داشته باشیم.
منبع :شبکه خبری صنایع غذایی ایران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
دفاتر جهاد کشاورزی در کشورهای آفریقایی بازگشایی می‌شود 3/3/88

دفاتر جهاد کشاورزی در کشورهای آفریقایی بازگشایی می‌شود 3/3/88

دفاتر جهاد کشاورزی در کشورهای آفریقایی در آینده نزدیک بازگشایی می‌شوند
به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، جعفر خلقانی معاون امور برنامه ریزی، اقتصادی و بین المللی در گردهمایی معاونان برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها با اعلام این خبر افزود: تا یک ماه آینده دفتر جهاد کشاورزی در تانزانیا راه‌انداز ی می شود و در سایر کشورهای آفریقایی مانند کنیا، کومور و سودان نیز اقدام‌های لازم برای بازگشایی این دفاتر انجام خواهد شد.
وی موقعیت کوشرهای آفریقایی را به لحاظ برخورداری از منابع ژنتیکی، معادن و نفت مهم ارزیابی کرد و گفت: در آینده، بخشی از اقتصاد دنیا در کشورهای آفریقایی رقم می‌خورد.
خلقانی برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف کشاورزی مانند اصلاح بذر و نهال از طریق دفاتر جهاد کشاورزی و صدور خدمات فنی بخش خصوصی به منظور توانمند‌سازی کشورهای آفریقایی را مورد تاکید قرار داد.
وی در ادامه خواستار شناسایی ظرفیت‌های موجود سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها در راستای اجرای پروژه‌های کشاورزی در این کشورها شد.
خلقانی در همین حال شناسایی و استفاده از توانمندی‌های فنی بخش خصوصی در زمینه بیوتکنولوژی، نانو و غیره را برای پیشبرد اهداف بخش کشاورزی کشورمان ضروری دانست و اظهار داشت: ما باید از ظرفیت‌های عملی بخش خصوصی و دانشگاه‌ها برای رفع نیازهای کشاورزی بهره بیشتری ببریم.
معاون امور برنامه ریزی، اقتصادی و بین‌المللی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر حاکمیت مدیریت عقلانی در بخش کشاورزی، از سازمان‌های جهاد کشاورزی خواست با ارایه نظرات کارشناسی در تصمیم‌سازی‌های حوزه کشاورزی مشارکت بیشتری داشته باشند.
خلقانی در مورد بسته‌های پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه پنجم توسعه گفت: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه پنجم از سوی مقام معظم رهبری از جمله در زمینه ارتقای سطح درآمد روستاییان، اصلاح الگوی تغذیه جامعه، تامین بیمه فراگیر و کارآمد، گسترش کشاورزی صنعتی و صنایع روستایی؛ در بسته‌های پیشنهادی تغییراتی ایجاد شده است.
خلقانی با بیان این که برنامه پنجم توسعه مشمول احکامی است که از مجلس برای آ»ها مصوبه قانونی گرفته می‌شود، اظهار داشت: احکام پیشنهادی بخش کشاورزی در دو قسمت تدوین شده که یک قسمت آن مربوط به وزارت جهاد کشاورزی و بخش دیگر مربوط به دستگاه‌های خارج از وزارتخانه می شود.
منبع :شبکه خبری صنایع غذایی ایران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاهش 50 درصدی حجم ضایعات محصولات کشاورزی 5/3/88

کاهش 50 درصدی حجم ضایعات محصولات کشاورزی 5/3/88

کاهش50 درصدی ضایعات محصولات کشاورزی از اولویتهای مجلس و دولت تا پایان برنامه چهارم توسعه است.
به گزارش ایانا، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در سومین همایش ملی صادرات ماشین آلات و محصولات صنایع غذایی که در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شده است، افزود: دولت و مجلس موکلف شده¬اند که تا پایان برنامه چهارم توسعه که یک سال بیشتر از آن باقی نمانده است، حجم ضایعات در محصولات کشاورزی را تا 50 درصد کاهش دهند.
سیدجاسم ساعدی گفت: همچنین نوع و هزینه بسته بندی محصولات کشاورزی از اهمیت ویژه¬ای در جهان برخوردار است، به طوری که در برخی موارد تا 30 درصد هزینه تولید را تشکیل می¬دهد.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به این که در بسته بندی محصولات کشاورزی موانعی در تهیه مواد خام، ماشین آلات و بهره گیری از فناوریهای نوین در کشور وجود دارد، تصریح کرد: باید نگاه صادرکنندگان و مسئولان دستگاههای دولتی در بسته بندی محصولات کشاورزی به روز شود و اهمیت ویژه¬ای برای بسته بندی این نوع از محصولات قائل شوند.
ساعدی با اشاره به این که در آستانه تدوین برنامه پنجم توسعه کشور قرار داریم، افزود: از مسئولان و اتحادیه¬های مربوط به صادرات و بسته بندی محصولات کشاورزی می¬خواهیم که دیدگاههای خود را در برای توسعه صادرات این محصولات به کمیسیون کشاورزی مجلس ارائه دهند.
وی با بیان این که در 30 کشور وابسته بازرگانی کشورمان مستقر است، اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای جهان معاونان اول وزرای امور خارجه، وابسته بازرگانی آن کشور هم هستند./

تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه مجلس
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده از اسانس اسطوخودوس به صورت علف¬کش طبیعی 5/3/88

استفاده از اسانس اسطوخودوس به صورت علف¬کش طبیعی 5/3/88

محققان ایتالیایی تاثیرات بازدارنده ترکیبات معطر گیاهی اسطوخودوس (Lavandula officinalis) را برسی کردند.
به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی، تحقیقاتی در مورد تاثیرات بازدارنده ترکیبات معطر گیاهی اسطوخودوس انجام دادند.
عطرهای گیاهی همان طور که از نام¬شان پیدا است، عصاره معطر گیاهان هستند که ترکیبات شیمیایی پیچیده¬ای به شمار می آیند و گیاهان به دلایل خاصی به طور طبیعی آنها را تولید می¬کنند. این ترکیبات شامل ترپن ها، الکل ها، آلدهیدها و فنل ها می¬گردند.
آفت¬کشها و علف¬کشهای مصنوعی چندین دهه است که متداول شده¬اند و از محصولات زراعی مقابل انگلها، حشرات، باکتریها، ویروسها، قارچها و علفهای هرز محافظت می¬کنند. اما این ترکیبات با توجه به نحوه تهیه¬شان حاوی موادی سمی و در برخی مواقع سرطان زا هستند. بررسیها نشان می¬دهد که استفاده نادرست از این مواد یا به طور سهوی در معرض آن¬ها قرار گرفتن، باعث معضلات عدیده¬ای برای سلامت می¬گردد که بسیاری از محققان به آن پرداخته¬اند. این تلاش¬ها به یافتن راههای دیگری برای مقابله با آفات و علف¬های هرز منجر گردیده است. از جمله در مورد قابلیت¬های عصاره دارچین و نعناع در جلوگیری از جوانه¬زنی بذر برخی گونه¬های علف هرز منطقه مدیترانه نکات تازه¬ای آشکار شده است.
در جدیدترین این تحقیقات، دانشمندان ایتالیایی به بررسی تاثیرات عصاره اسطوخودوس بر رشد گیاه Vicia faba پرداختند. این علف هرز، کروموزوم¬های بزرگی دارد و در تحقیقات آزمایشگاهی که سمیت ژنتیکی این علف هرز را برسی می¬کنند، مورد توجه قرار دارد.
تحلیل این محققان نشان می¬دهد که عصاره اسطوخودوس در ناودی این علف هرز حتی در تراکم اندک موثر است. علاوه براین، عصاره مذکور ر رشد میکروب¬های خاک و قارچ¬های دخیل در رشد گیاه تاثیر می¬گذارد.
محققان نتیجه گرفتند اسانس¬ها یا همان عصاره¬های معطر گیاهی قابلیت خوبی برای استفاده به شکل علف¬کش¬های زیستی و جایگزینی با مواد شیمیایی دارند. آن¬ها می¬گویند استفاده از مواد شیمیایی گیاه¬ساخت به کشاورزی پایدار کمک می¬کند. البته تحقیقات دیگری برای آزمایش¬های میدانی این مواد لازم است. اما محققان خاطرنشان ساختند که از این مواد بیش¬تر قبل از کشت یا پیش از انتقال نشاها استفاده می¬شود. بنابراین هیچ تاثیر سمی بر خود محصولات زراعی ندارد. هم¬چنین این مواد در خاک تجمع نمی¬یابند و به دلیل دوام اندک¬شان به آسانی در خاک تجزیه می¬شوند که خود یک مزیت مهم است.
ایتالیا - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه کشاورزی
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزايش 11 ميليون تني ظرفيت فرآوري محصولات كشاورزي در دولت نهم 5/3/88

افزايش 11 ميليون تني ظرفيت فرآوري محصولات كشاورزي در دولت نهم 5/3/88

معاون آب و خاك و صنايع وزارت جهاد كشاورزي گفت: ظرفيت فرآوري صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي در چهار سال نخست اجراي برنامه پنجساله چهارم كشور 10 ميليون و 955 هزار تن افزايش يافته است. دكتر"فريد اجلالي" در گفت و گو با ايرنا، افزود: اين در حالي است كه در طول برنامه دوم توسعه كشور فقط يك ميليون و 5 هزار تن و برنامه سوم توسعه كشور فقط سه ميليون و 568 هزار تن ظرفيت جديد فرآوري محصولات كشاورزي در كشور ايجاد شده بود.

اجلالي با بيان آنكه عملكرد وزارت جهاد كشاورزي در دولت نهم بيانگر رشد چشمگير شاخص هاي زيربخش آب و خاك و صنايع در مقايسه با دوره هاي گذشته است، اظهار داشت: در زمينه تامين ماشين هاي كشاورزي، در طول چهار سال نخست اجراي برنامه پنج ساله چهارم كشور 90 هزار و 164 دستگاه تراكتور، كمباين و تيلر در اختيار بخش كشاورزي قرار گرفته است كه اين ميزان در برنامه دوم 17 هزار و 495 دستگاه و برنامه سوم 76 هزار و 389 دستگاه بوده است.
معاون آب و خاك و صنايع وزارت جهاد كشاورزي همچنين از رشد اجراي عمليات آبياري تحت فشار در دوره فعاليت دولت نهم خبر داد و گفت: مقايسه عملكرد طرح اجراي سامانه هاي آبياري تحت فشار در طول برنامه هاي اول تا چهارم توسعه كشور بيانگر آن است كه اجراي اين سامانه از متوسط سالانه 13 هزار و 300 هكتار در برنامه اول به 40 هزار و 700 هكتار در برنامه دوم، 43 هزار و 191 هكتار در برنامه سوم و سالانه 67 هزار و 803 هكتار در برنامه چهارم افزايش يافته است.
اجلالي افزود: ميزان آبدهي طرح احيا و مرمت قنوات در برنامه هاي اول تا چهارم نيز از صفر در برنامه اول به 178 ميليون مترمكعب در برنامه دوم، 850 ميليون مترمكعب در برنامه سوم و 712 ميليون مترمكعب در چهار سال نخست اجراي برنامه چهارم افزايش يافته است.
به گفته اجلالي، عملكرد طرح اجراي شبكه هاي فرعي آبياري و زهكشي نيز نشان مي دهد كه در برنامه اول 18 هزار و 200 هكتار، برنامه دوم 31 هزار و 100 هكتار، برنامه سوم 68 هزار و 124 هكتار و چهار سال نخست برنامه چهارم 83 هزار و 933 هكتار از اراضي كشاورزي زير پوشش اين طرح قرار گرفته است. اين مقام مسئول تغيير رويكرد عرضه محور به مديريت همزمان عرضه و تقاضا را از دستاورد هاي مهم برنامه چهارم در بخش مديريت منابع آب دانست و گفت: مديريت كلان آب در كشور پيش از فعاليت دولت نهم برق محور بوده كه در دولت نهم به مديريت كشاورزي محور تغيير يافته است.
اداره كل روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
طرح هوشمندسازي نظام توليد كشاورزي اجرا مي‌شود 6/3/88

طرح هوشمندسازي نظام توليد كشاورزي اجرا مي‌شود 6/3/88

روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي از اجراي طرح هوشمندسازي نظام توليد و تهيه بانك اطلاعات جغرافيايي كشاورزي ايران خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، معاونت توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي اعلام كرد: طرح طرح هوشمندسازي نظام توليد كشاورزي شامل مراحل طرح جمع‌آوري اطلاعات مربوط به محصولات و بخشهاي زراعت و باغباني تا سطح شهرستان، سامانه اطلاعات بهره‌برداران بخش كشاورزي، بانك اطلاعات جغرافيايي كشاورزي ايران طرح باجكا، طرح پايش اطلاعات توليدات گياهي مي‌شود.
در اين گزارش آمده است: طرح توسعه كاكتوس علوفه‌اي در راستاي تامين علوفه دام براي نخستين بار در نقطه مرزي قصر شيرين در مناطق پاك‌سازي شده جنگي انجام شده است.
در اين طرح احداث باغ كاكتوس بدون خار و ميوه‌دار به منظور بررسي سازگاري و با هدف توليد علوفه‌ دام در مناطق گرم و خشك كشور صورت خواهد گرفت.
اين گزارش حاكي‌است: طبق برنامه‌ريزي انجام شده در چند سال آينده تا 400 هكتار از زمين‌هاي كشاورزي در استانهاي كرمانشاه، بوشهر، ايلام، خوزستان و ساير مناطق مستعد كشور به منظور تأمين خوراك دام، زير كشت كاكتوس‌ علوفه‌اي ميوه‌اي قرار خواهد گرفت.
روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي اعلام كرد: طرح توليد محصولات سالم و ارگانيك با هدف تحقق استانداردها و نظام كنترل كيفي در توليد محصولات غذايي، حمايت از استقرار و توسعه كشاورزي،توليد محصولات سالم و ارگانيك انجام مي‌شود و ايجاد شبكه توزيع و بازرگاني محصولات ارگانيك داخلي و خارجي در آن دنبال مي‌شود.
بر اساس اين گزارش، مراحل اجراي اين طرح شامل، اجراي پروژه پايلوت (آزمايشي) توليد محصولات زراعي سالم، حمايت از تأسيس آزمايشگاههاي تعيين باقيمانده سموم در راستاي اجراي ماده 28 قانون حفظ نباتات و از طريق اعطاي تسهيلات تشويقي و اعطاي گواهي‌نامه به محصولات ارگانيك است.
خبرگزاري فارس:
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکتهای تولیدی وزارت جهاد کشاورزی واگذار می‌شوند 6/3/88

شرکتهای تولیدی وزارت جهاد کشاورزی واگذار می‌شوند 6/3/88

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید کشاورزی و دامپروری وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: با اقدامات منجر به سوددهی هفت شرکت و کاهش زیان عملیاتی سه شرکت دیگر این شرکت، زمینه واگذاری به بخش خصوصی ایجاد شده است. ادامه ... .
عبدالرضا دانایی‌فر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، افزود: در حالی که سال 83 از بین 11 شرکت زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی تولید محصولات کشاورزی و دامی یک شرکت سودده و بقیه زیانده بودند، این رقم در سال 87 به هفت شرکت ارتقا یافته و سه شرکت دیگر نیز کاهش زیان عملیاتی داشته‌اند.
وی افزود: در سال 83 در سرجمع 10 شرکت حدود 35 میلیارد تومان زیان داشته‌اند که این رقم در سال 87 به حدود 9 میلیارد تومان سودآوری رسیده ‌است.
دانایی‌فر خاطر نشان ساخت: به جز شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، شرکت کشت و صنعت شهید بهشتی؛ شرکت کشت و صنعت شهید رجایی، شرکت کشت و صنعت شهید جیرفت، شرکت شفارود، شرکت نکاچوب و شرکت فریم از زیرمجموعه های این شرکت مادر تخصصی سودده هستند.
مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید کشاورزی و دامپروری وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: شرکت کشاورزی و دامپروری سفید رود، شرکت مجتمع گوشت فارس و شرکت پرورش ابریشم ایران با کاهش زیان عملیاتی مواجه شده‌اند.
دانایی‌فر تصریح کرد: با دادن وکالت به سازمان خصوصی سازی برای واگذاری 10 شرکت زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی تولید محصولات کشاورزی، دامی و منابع طبیعی، زمینه واگذاری این شرکتها فراهم شده است.
وی گفت: پیرو این مساله اقدامات مؤثری در دولت نهم شامل اصلاح ساختار نیروی انسانی، مستندسازی، تعیین تکلیف واحدهای تولیدی زیان‌ده، ارجاع کار به بخش خصوصی، بهره‌برداری از ظرفیت‌های بالا استفاده در شرکتها و افزایش بهره وری انجام شده است که منجر به سوددهی هفت شرکت و کاهش زیان عملیاتی سه شرکت دیگر شده است که زمینه مناسب برای واگذاری به بخش خصوصی ایجاد کرده است.

منبع خبر: فارس
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
زارعان برنجکار هند به کشت پنبه روی آورده اند 7/3/88

زارعان برنجکار هند به کشت پنبه روی آورده اند 7/3/88

کشاورزان هند امسال با توجه به پیش بینی سود بیشتر و هراس از هجوم آفات به کشت پنبه روی آورده اند.
به گزارش ایانا و به نقل از خبرگزاری رویتر، تولید پنبه در سه ایالت شمالی هند که در مجموع 18 درصد کل تولید این کشور را تشکیل می¬دهد به احتمال زیاد در سال جاری افزایش خواهد یافت. مقامات هند، علت این قضیه را قیمت گران پنبه می¬دانند که باعث شده زارعان برنجکار هندی به کشت آن تمایل نشان دهند.
کشاورزان پنجاب بیش از یک درصد بر وسعت اراضی پنبه خود افزوده¬اند.
سال گذشته کشاورزان این منطقه بیشتر برنج کاشتند، اما امسال با توجه به پیش بینی سود بیشتر و هراس از هجوم آفات به کشت پنبه روی آورده¬اند.
هند - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه بین الملل
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشت آفتابگردان در مزارع شاهرود آغاز شد 7/3/88

کشت آفتابگردان در مزارع شاهرود آغاز شد 7/3/88

کانون هماهنگی تشکلهای شاهرود از انعقاد قرارداد با کشاورزان و شروع کشت آفتابگردان در سطح 3500 هکتار از مزارع این شهرستان خبرداد.
به گزارش ایانا کانون هماهنگی تشکلهای شاهرود اعلام کرد: مرکز ترویج و خدمات جهاد کشاورزی کالپوش شاهرود با مشارکت شرکت توسعه کشت دانه های روغنی در سال جاری در حال انعقاد قرارداد کشت این محصول با زارعین می باشند.
بر اساس این گزارش: پیش بینی می شود با توجه به مناسب بودن میزان بارندگی در این منطقه سطح کشت آفتابگردان سال جاری به شش هزار و 500 هکتار افزایش یابد.
همچنین به منظور حمایت از کشت این محصول تا کنون سه تن بذر هیبرید هایسان و بذر گواهی شده لاکومکا و همچنین 175 تن کود ازته و 175 تن کود پتاسه در بین زارعین توزیع شده است.
دشت کالپوش مرکز اصلی و عمده کشت آفتابگردان استان سمنان محسوب می شود.

شاهرود - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه تشکلهای غیردولتی
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید پلاستیک از گیاهان 7/3/88

تولید پلاستیک از گیاهان 7/3/88

در انتهاى جاده اى سنگلاخى در ایالت آیواى مرکزى، یک کشاورز در افق، به جایى خیره شده است که تا چشم کار مى کند گیاهان بلند و برگ دار ذرت قرار دارند و زیر نسیم موج مى زنند. او لبخندى مى زند زیرا چیزى در مورد کشتزارش مى داند که کمتر کسى از آن آگاه است چون نه فقط دانه هاى ذرت در سنبله آن رشد مى کنند بلکه گرانول هاى پلاستیک نیز در ساقه و برگ هاى آن تولید مى شوند.
به نظر مى رسد که ایده رشد دادن پلاستیک «که در آینده نزدیک قابل حصول است» جالب تر از ساخت پلاستیک ها در کارخانجات پتروشیمى باشد. در این کارخانجات هر ساله حدود ۲۷۰ میلیون تن نفت و گاز مصرف مى شود. در واقع سوخت هاى فسیلى علاوه بر انرژى، مواد اولیه را نیز براى تبدیل نفت خام به پلاستیک هاى معمولى از قبیل پلى استایرن، پلى اتیلن و پلى پروپیلن فراهم مى کنند. کاربرد پلاستیک ها در تمام شئونات زندگى، گسترده شده است و نمى توان روزى، زندگى بدون پلاستیک را تصور کرد چون از بطرى هاى شیر و نوشابه گرفته تا لباس و قطعات خودرو از پلاستیک هستند، گرچه این تولید زیاد پلاستیک ها اساساً زیر سئوال رفته است. انتظار مى رود منابع شناخته شده ذخیره جهانى نفت تا ۸۰ سال دیگر تمام شوند و این در مورد گاز طبیعى ۷۰ سال و براى زغال ۷۰۰ سال است، اما تاثیرات اقتصادى کاهش این منابع خیلى زودتر فرا خواهد رسید. وقتى منابع کاهش یابد، قیمت ها هر روز بالا خواهد رفت و این واقعیتى است که نمى تواند از کانون توجه سیاستگزاران خارج شود. چند سال قبل کلینتون رئیس جمهور آمریکا در ماه اوت ۱۹۹۹ یک دستورالعمل اجرایى صادر کرد و طى آن تاکید کرد که باید کار محققین به سمت جایگزینى سوخت هاى فسیلى با مواد گیاهى به عنوان سوخت و نیز به عنوان مواد خام جهت گیرى شود. با توجه به این نگرانى ها، تلاش مهندسین بیوشیمى براى کشف چگونگى رشد پلاستیک گیاهى از دو جهت سبز است: یکى اینکه قابل ساخت از منابع تجدیدپذیر است و دیگر اینکه اساساً پلاستیک تولیدى پس از دور ریختن قابل تجزیه بیولوژیکى است.
اما تحقیقات اخیر تردیدهایى در مورد صحت این دیدگاه ها به وجود آورده است. اول اینکه، توانایى تجزیه بیولوژیکى داراى «هزینه پنهانى» است. بدین معنى که با تجزیه پلاستیک ها دى اکسیدکربن و متان تشکیل و متصاعد مى شود که این گازها، جزء گازهاى به دام افکننده گرما یا گازهاى گلخانه اى هستند که کوشش هاى امروزه جهانى در جهت کاهش آنها است. علاوه بر این، هنوز به سوخت هاى فسیلى براى ایجاد انرژى مورد نیاز فرایند استخراج پلاستیک از گیاهان نیاز است. براساس محاسبات، این نیاز به انرژى بسیار بیشتر از آن چیزى بود که فکر مى شد. در اینجا است که باید گفت تولید موفقیت آمیز پلاستیک هاى سبز در گرو این است که محققان بتوانند با روش هاى با صرفه، بر موانع مصرف انرژى غلبه کرده در عین حال نیز هیچ بارى بر محیط زیست اضافه نکنند. تولید سنتى پلاستیک ها متضمن مصرف بسیار زیاد سوخت فسیلى است. خودروها، کامیون ها، هواپیماها و نیروگاه ها بیشتر از ۹۰ درصد از مواد تولیدى پالایشگاه ها را مى بلعند، اما پلاستیک ها
از بقیه آن استفاده مى کنند که این مقدار تنها در آمریکا حدود ۸۰ میلیون تن در سال است.
تا به امروز کوشش صنایع بیوتکنولوژیکى و کشاورزى در مورد جایگزینى پلاستیک هاى معمولى با پلاستیک هاى گیاهى به سه دیدگاه منجر شده است که عبارتند از: تبدیل شکرهاى گیاهى به پلاستیک، تولید پلاستیک در داخل بدن میکروارگانیسم هاى گیاهى، رشد پلاستیک در ذرت و دیگر غلات.
شرکت کارگیل (Cargill) یکى از غول هاى صنایع کشاورزى به همراه شرکت داو (Dow) برترین شرکت شیمیایى جهان، چند سال پیش به توسعه دیدگاه اول همت گماشتند که به تبدیل شکر حاصل از ذرت و دیگر گیاهان پلاستیکى به نام پلى لاکتید (PLA) منجر شد. در مرحله اول میکروارگانیسم ها شکر را به اسیدلاکتیک تبدیل مى کنند و در مرحله بعدى، به طور شیمیایى مولکول هاى اسید لاکتیک به یکدیگر متصل مى شوند تا زنجیره اى مشابه زنجیره پلى اتیلن ترفنالات (PET) که پلاستیکى پتروشیمیایى است و در بطرى نوشابه هاى خانواده و در الیاف لباس ها استفاده مى شود، به دست آید. در واقع جست وجوى محصولات جدید از شکر ذرت، جزیى از فعالیت هاى طبیعى شرکت کارگیل بود که با استفاده از کارخانه هاى آسیاى مرطوب دانه هاى ذرت را به محصولاتى از قبیل شربت با فروکتوز بالاى ذرت، اسید سیتریک، روغن نباتى، بیواتانول و غذاهاى حیوانات تبدیل مى کند. در سال ۱۹۹۹ کارخانه هاى این شرکت ۳۹ میلیون تن ذرت را فرایند کردند که این مقدار تقریباً ۱۵ درصد کل برداشت ذرت آمریکا در آن سال بود. در ابتداى سال ۲۰۰۰ مجموعه کارگیل- داو طرحى با سرمایه ۳۰۰ میلیون دلار به منظور تولید انبوه پلاستیک جدیدشان راه اندازى کرد. این طرح با نام تجارى Nature Works و براى تولید انبوه PLA ارائه شد.
دیگر شرکت ها از جمله صنایع شیمیایى سلطنتى (ICI) روش هایى براى تولید نوع دوم این پلاستیک ها ابداع کردند. این پلاستیک پلى هیدروکسى آلکانوایت (PHA) نام دارد. PHA شبیه PLA از شکر گیاهى ساخته شده و تجزیه پذیر است. البته در مورد PHA یک باکترى به نام Ralstona eutropha شکر را مستقیماً به پلاستیک تبدیل مى کند. براى تولید PLA یک مرحله شیمیایى خارج از ارگانیسم باید انجام گیرد اما در تولید PHA، این زنجیره به طور طبیعى در داخل میکروارگانیسم تا ۹۰ درصد از جرم سلول منفرد به صورت گرانول تجمع مى کند.
در پاسخ به بحران نفت در دهه ،۱۹۷۰ ICI فرایند تخمیرى در مقیاس صنعتى خود را که طى آن میکروارگانیسم ها شکر را به PHA تبدیل مى کنند، با ظرفیت چند تن در سال ارائه کرد. شرکت هاى دیگرى این پلاستیک را قالب ریزى کرده و از آن اقلام تجارتى مثل تیغ ریش قابل تجزیه بیولوژیکى و بطرى هاى شامپو ساخته و به بازار ارائه کردند. اما این اقلام پلاستیکى اساساً قیمت بالاترى از اقلام با پلاستیک هاى معمولى داشتند و هیچ مزیت عملکردى به غیر از تجزیه پذیرى بیولوژیکى نداشتند. در سال ۱۹۹۵ شرکت مونسانتو (Monsanto) فرایند و دستگاه هاى مربوطه را خریدارى کرد، اما سودآورى آن هم مبهم باقى مانده است. بسیارى شرکت ها و گروه هاى علمى و نیز شرکت مونسانتو کوشش هاى خود را معطوف به سومین دیدگاه تولید PHA یعنى رشد دادن پلاستیک در گیاه کرده اند. با تصحیح ژنتیکى گیاه غله مى توان آن را قادر به سنتز پلاستیک ساخت و در نتیجه فرایند تخمیر را حذف کرد. یعنى به جاى رشد دادن غله، سپس برداشت آن، فرایند کردن آن، تولید شکر و نهایتاً تخمیر شکر و تولید پلاستیک مى توان مستقیماً پلاستیک را در خود گیاه ساخت. بسیارى محققین این دیدگاه را جذاب ترین و با بازده ترین راه حل ساخت پلاستیک از منابع انرژى تجدیدپذیر مى دانند. طى این سال ها گروه هاى زیادى در تعقیب این هدف بوده و هستند.
146841.jpg
در اواسط دهه ۱۹۸۰ استیون اسلاتر (Steven C.Salter) عضو گروهى بود که وظیفه آن جداسازى ژن هاى سازنده پلاستیک از باکترى بود. محققین پیش بینى مى کنند که قرار دادن این آنزیم ها در داخل یک گیاه مى تواند تبدیل استیل کوآنزیم A (ماده ى که حین تبدیل نور خورشید به انرژى، به طور طبیعى در گیاه تشکیل مى شود) به نوعى پلاستیک را انجام پذیر سازد. در سال ۱۹۹۲ همکارى بین دانشمندان دانشگاه دولتى میشیگان و دانشگاه جیمز مادیسون با این هدف شروع شد. محققین با انجام مهندسى ژنتیک روى گیاه Arabidopsis Thalianan توانستند نوعى PHA ترد بسازند. دو سال بعد شرکت مونسانتو کار براى ساخت نوع انعطاف پذیرتر PHA را روى یک گیاه معمول تر یعنى ذرت شروع کرد. از آنجا که تولید پلاستیک نمى تواند با تولید غذا رقابت کند، محققین هدف خود را به سوى استفاده از قسمت هایى از گیاه ذرت که برداشت نمى شود (مثل برگ و ساقه) متوجه ساختند. رشد دادن پلاستیک در برگ و ساقه به کشاورزان هنوز این امکان را مى دهد که بتوانند با کمباین هاى معمولى میوه ذرت را برداشت کرده و با زیرورو کردن مجدد مزرعه، برگ ها و ساقه هاى حاوى پلاستیک را برداشت کنند. برخلاف تولید PHA و PLA به روش تخمیر که باید با استفاده از زمین براى تولید ذرت براى دیگر مقاصد رقابت کند، رشد دادن PHA در برگ و ساقه ذرت این امکان را به وجود مى آورد که بتوان ذرت و پلاستیک را به طور همزمان از یک مزرعه به دست آورد. ضمناً با استفاده از گیاهان مناسب شرایط نامساعد مثل Switch grass مى توان از این تقابل بین تولید پلاستیک و دیگر استفاده ها از زمین جلوگیرى کرد. یعنى لزومى ندارد که فقط زمین هاى مخصوص کشت ذرت را به این کار اختصاص دهید. محققین به پیشرفت هاى فنى وسیعى در زمینه افزایش میزان پلاستیک در گیاه و همچنین تغییر زنجیره پلاستیک به منظور حصول به خواص مفید، دست یافته اند. گرچه این نتایج وقتى مستقلاً دیده مى شوند تشویق کننده اند ولى حصول به هر دو ویژگى یعنى ترکیب مفید و نیز میزان بالاى پلاستیک در گیاه خود یک مشکل است. تاکنون اثبات شده است که کلروپلاست هاى برگ بهترین مکان براى تولید پلاستیک هستند. اما کلروپلاست ها اعضاى سبزى هستند که وظیفه شان جذب نور است و این در حالى است که غلظت بالاى پلاستیک از فتوسنتز جلوگیرى کرده و بازدهى گیاه را کاهش مى دهد. همچنین جداسازى پلاستیک از گیاه خود یک چالش است. ابتدائاً محققین شرکت مونسانتو تاسیسات استخراج را به عنوان واحد جانبى کارخانه فرآورى ذرت در نظر گرفتند. اما وقتى این واحد را روى کاغذ طراحى کردند متوجه شدند استخراج و جمع آورى پلاستیک به مقادیر زیادى حلال نیاز دارد که در نتیجه مى بایست بعداً به منظور استفاده مجدد بازیابى شود. این زیرساختار فرایند از لحاظ اندازه با کارخانه هاى موجود پتروشیمیایى برابرى مى کند و اندازه کارخانه آسیاى ذرت را به شدت افزایش مى دهد. باید توجه داشت که انجام سرمایه گذارى و گذشت زمان باعث مى شود که محققین بر این موانع فنى غلبه کنند.
اما اینجا سئوالى که مطرح مى شود این است که کدام راه حل ارزشمندتر است؟ وقتى انرژى و ماده خام لازم براى هر مرحله رشد PHA در گیاهان، برداشت، خشک کردن برگ و ساقه، استخراج PHA از برگ و ساقه، تخلیص پلاستیک، جداسازى و بازیایى حلال و تبدیل پلاستیک به رزین را بررسى کنید خواهید دید که این دیدگاه، انرژى خیلى بیشترى نسبت به تولید مواد پلاستیکى از منابع فسیلى در اغلب روش هاى پتروشیمیایى، مصرف مى کند. در یک تحقیق که اخیراً تکمیل شده است، محققین متوجه شدند که ساخت یک کیلوگرم PHA از گیاه ذرت (تصحیح شده ژنتیکى) حدود ۳۰۰ درصد انرژى بیشتر از ۲۹ مگاژول لازم براى ساخت مقدار برابر پلى اتیلن (ساخته شده از سوخت فسیلى) مصرف مى کند. بنابراین ناامیدانه باید گفت مزیت استفاده از ذرت به جاى نفت به عنوان ماده خام، جبران کننده این میزان اختلاف در انرژى مصرفى نیست. براساس الگوهاى امروزى مصرف انرژى در صنایع فرآورى ذرت، براى تولید یک کیلوگرم PHA نیاز به ۶۵/۲ کیلوگرم سوخت فسیلى است. براساس اطلاعات جمع آورى شده توسط جامعه سازندگان اروپایى پلاستیک ها (APME) از ۳۶ کارخانه اروپایى تولید پلاستیک، تخمین زده شد که براى تولید یک کیلوگرم پلى اتیلن تنها به ۲/۲ کیلوگرم نفت و گاز طبیعى نیاز است که تقریباً نصف آن در محصول نهایى ظاهر مى شود. این موضوع به این معنى است که تنها ۶۰ درصد از مقدار نفت و گاز مصرفى یعنى ۳/۱ کیلوگرم از آن به منظور تولید انرژى سوزانده مى شود.
با توجه به این مقایسه، ممکن نیست متقاعد شوید که رشد دادن پلاستیک در ذرت و سپس استخراج آن توسط انرژى ناشى از سوخت هاى فسیلى باعث حفظ منابع فسیلى مى شود. در واقع با جایگزینى منبع تجدیدپذیر به جاى منبع تجدیدناپذیر، ناگزیر به استفاده از مقدار بیشترى از آن خواهید شد. در مطالعه قدیمى ترى، آقاى «تیلمان جرن جروس» (Tilman Gorngross) کشف کرد که تولید یک کیلوگرم PHA به وسیله تخمیر میکروبى همان میزان سوخت فسیلى، یعنى ۳۹/۲ کیلوگرم، نیاز دارد. این نتایج مایوس کننده قسمتى از دلایلى بود که براساس آن شرکت مونسانتو، پیشرو تولید PHA از گیاه، سال گذشته اعلام کرد که توسعه چنین سیستم هاى تولید پلاستیک را متوقف خواهد کرد. هم اکنون تنها پلاستیک کارخانه اى به این روش که صنعتى شده است، پلاستیک PLAى Cargill- Dow است. این فرایند ۲۰ تا ۵۰ درصد منابع فسیلى کمترى نسبت به ساختن پلاستیک از نفت مصرف مى کند، اما هنوز از دیدگاه انرژى بسیار پرمصرف تر از بسیارى فرایندهاى پتروشیمیایى است. مسئولان شرکت انتظار دارند نهایتاً بتوانند میزان انرژى لازم را کاهش دهند. راه دیگر همانا توسعه دیگر منابع شکر گیاهى که انرژى کمترى براى فرآورى نیاز دارند، (مثل گندم و چغندر) است که مى تواند استفاده از سوخت هاى فسیلى را کاهش دهد.
در همین زمان، دانشمندان در Cargill- Dow تخمین مى زنند اولین تاسیسات ساخت PLA که هم اکنون در Blair نبراسکا در حال ساخت است، بتواند براى هر کیلوگرم پلاستیک ۵۶ مگاژول انرژى مصرف کند که این مقدار ۵۰ درصد بیشتر از انرژى لازم براى PET ولى ۴۰ درصد کمتر از نایلون است.
انرژى لازم براى تولید پلاستیک هاى گیاهى دومین و حتى اولین مشکل زیست محیطى این فرایند است.
نفت اولین منبع براى تولید پلاستیک هاى معمول است، اما ساخت پلاستیک از گیاهان عمدتاً بر زغال و گاز طبیعى تکیه دارد که براى راه انداختن مزارع ذرت و صنایع فرآورى ذرت مصرف مى شود. به همین دلیل تعدادى از روش هاى گیاهى از سوخت هاى کمیاب (نفت) به سوخت هاى فراوان (زغال) تغییر سوخت داده اند. بعضى متخصصان معتقدند این تغییر سوخت گامى به سمت توسعه پایدار است. موضوع فراموش شده در این منطق، این حقیقت است که تمامى سوخت فسیلى مصرف شده براى ساخت پلاستیک ها از مواد خام تجدیدپذیر (ذرت) مى بایست سوخته شوند تا انرژى تولید کنند، در حالى که در فرایندهاى پتروشیمیایى قسمت عمده اى از سوخت به محصول نهایى تبدیل مى شود.
سوزاندن سوخت بیشتر باعث وخیم تر کردن مشکل دیگرى مى شود که آن افزایش انتشار گازهاى گلخانه اى مثل دى اکسیدکربن است. همچنین به طور طبیعى دیگر انتشارات مرتبط با احتراق سوخت فسیلى، مثل دى اکسید گوگرد نیز افزایش مى یابد. این گاز باعث تولید باران اسیدى مى شود و مورد نگرانى است. باید توجه داشت که هر فرایندى که انتشار چنین گازهایى را افزایش دهد، در تقابل با پروتکل کیوتو قرار مى گیرد. این قرارداد ناشى از کوشش بین المللى است که توسط سازمان ملل به منظور تصحیح کیفیت هوا و محدود کردن گرم شدن جهانى از طریق کاهش دى اکسیدکربن و دیگر گازهاى مسئول در اتمسفر برقرار شده است.
چنین نتیجه گیرى از تحلیل هاى ارائه شده، اجتناب ناپذیر است. مزیت زیست محیطى رشد پلاستیک ها در گیاهان در سایه مضراتى چون افزایش مصرف انرژى و افزایش انتشار گازها قرار گرفته است. به نظر مى آید PLA تنها پلاستیک گیاهى باشد که بتواند در این زمینه رقابت کند. گرچه این راه حل به اندازه ساخت PHA در گیاه مناسب نیست، اما داراى مزایایى است که یک فرایند را با بازده جلوه گر مى کند. یعنى نیاز به انرژى کم و درصد بالاى تبدیل (بیش از ۸۰ درصد از هر کیلوگرم از شکر گیاهى در محصول نهایى ظاهر مى شود). اما به رغم PLA بر پلاستیک گیاهى، حین تولید این پلاستیک به ناچار مقادیر بیشترى گاز گلخانه اى نسبت به فرایندهاى پتروشیمیایى مشابه منتشر مى شود.

استفن اسلاتر، تلمن گرنگراس
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
رييس گروه تحقيقات اقتصادي ـ اجتماعي سازمان جهاد كشاورزي: با برگزاري كلاس‌ آموزشي، اطلاعات مـتـخـصـصـان به‌روز مي‌شود

رييس گروه تحقيقات اقتصادي ـ اجتماعي سازمان جهاد كشاورزي: با برگزاري كلاس‌ آموزشي، اطلاعات مـتـخـصـصـان به‌روز مي‌شود

رييس گروه تحقيقات اقتصادي ـ اجتماعي و بررسي مسائل روستايي سازمان جهاد كشاورزي استان زنجان گفت: متاسفانه هيچ دوره آموزشي، بازآموزي، تخصصي و دوره‌هاي آموزش پيشرفته در مركز تحقيقات زنجان برگزار نشده است كه اين امر، موجب مي‌شود متخصصان اطلاعات به روز نداشته باشند.
محرم عين‌اللهي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: شكل‌گيري تفكر اوليه در مورد ضرورت وجود يك واحد تحقيقات اقتصادي در سازمان در سال 1354 صورت گرفت و در سال 1369، تشكيل موسسه تحقيقات اقتصاد كشاورزي در شوراي تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي تصويب شد.
وي ادامه داد: همچنين مركز تحقيقات و بررسي مسائل روستايي براساس ضرورت تشكيل مجموعه‌اي كه بتواند با بينش و نگرش فرابخشي و با مطالعات عميق اقتصادي و اجتماعي به تدوين استراتژي توسعه روستايي مبادرت ورزد و برنامه‌ها و سياست‌هاي اجرايي وزارت جهاد سازندگي را مورد نقد و ارزيابي قرار دهد، در سال 1363 تاسيس شد.
اين مقام مسوول افزود: در سال 85 گروه بررسي‌هاي اقتصادي، طرح‌هاي تحقيقاتي و مركز تحقيقات و بررسي مسائل روستايي با موسسه مركز تحقيقات و بررسي مسائل روستايي و اقتصاد كشاورزي ادغام شدند و در سال 87 نيز گروه بررسي‌هاي اقتصادي طرح‌هاي تحقيقاتي و مركز تحقيقات و بررسي مسائل روستايي با موسسه پژوهش‌هاي برنامه‌ريزي و اقتصاد كشاورزي معاونت برنامه‌ريزي و پشتيباني وزارت كشاورزي ادغام و به موسسه پژوهش‌هاي برنامه‌ريزي، اقتصاد كشاورزي و توسعه روستايي تغيير نام داد.
عين اللهي درباره شرح وظايف اين بخش عنوان كرد: اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي مستقل، ملي، منطقه‌اي و مشترك با بخش‌هاي تحقيقاتي، ارزيابي اقتصادي طرح‌ها و پروژه‌هاي تحقيقاتي مركز مبني بر داشتن توجيه فني، همچنين تحقيق و بررسي مسائل اجتماعي- اقتصادي در زمينه كشاورزي و روستايي از جمله وظايف گروه تحقيقات اقتصادي – اجتماعي و بررسي مسائل روستايي است.
اين مقام مسوول در مركز تحقيقات جهاد كشاورزي ابراز كرد: بررسي مزيت نسبي محصولات كشاورزي، بررسي علل عدم پذيرش بيمه محصولات كشاورزي، ارزيابي اقتصادي طرح‌هاي تحقيقاتي كشاورزي، تعيين كارآيي فني، تخصصي و اقتصادي كشاورزان منطقه، بررسي تحولات جمعيت روستايي استان، بررسي وضعيت اكوتوريسم در استان و آمايش سرزمين، جزء اولويت‌هاي تحقيقاتي اين گروه به شمار مي‌رود.
عين‌اللهي افزود: ارزيابي فني- اقتصادي كشت گياهان پوششي با تاكيد بر بهينه‌سازي سيستم‌هاي زراعي و توسعه كشاورزي پايدار، بررسي وضعيت معيشت روستاييان استان زنجان و ارائه برنامه‌ريزي مناسب جهت بهبود آن، طراحي چارچوب مفهومي تواناسازي اقتصاد محلي در نواحي توسعه يافته روستايي با استفاده از رهيافت ارزيابي مشاركتي در روستاهاي استان زنجان و بررسي روش‌هاي كاهش مصرف سوخت در واحدهاي پرورش طيور صنعتي استان زنجان، طرح‌هاي تحقيقاتي در دست اجرا است.
وي با بيان اينكه نزديك به 20 طرح تحقيقاتي در اين بخش انجام شده است، تصريح كرد: از طرح‌هاي تحقيقاتي اجرا شده مي‌توان به جمعيت و توسعه روستايي در استان زنجان، طرح تعادل دام و مرتع، شناسايي و تحليل عوامل موثر بر كارآيي تكنيكي توليدكنندگان سير در استان زنجان، بررسي اثرات تراكم ساقه با استفاده از ريزغده بر عملكرد و كاهش ضايعات سيب زميني، بررسي عوامل موثر بر عدم پذيرش بيمه گندم در استان زنجان، بررسي اثر تناوب‌هاي مختلف در افزايش توليد سيستم‌هاي زراعي و توجيه اقتصادي آن و بررسي فني- اقتصادي روش‌هاي مختلف كشت لوبيا در استان‌هاي مركزي و زنجان اشاره كرد.
وي اعلام كرد: مقايسه فني - اقتصادي اثرات رژيم‌هاي مختلف آبياري و روش‌هاي كاشت بر خواص كمي و كيفي پياز، تعيين مزيت نسبي توليد لوبيا در استان‌هاي زنجان و مركزي، بررسي مردم شناختي صنايع دستي مردم زنجان (مليله كاري، چاقوسازي، چارق دوزي و فرش بافي)، بررسي مردم شناختي بازار زنجان، بررسي فرهنگي مناطق حاشيه‌اي رودخانه قزل اوزن و نظرسنجي از معلمان استان‌ زنجان در مورد عملكرد هسته گزينش از ديگر طرح‌هاي انجام شده است.
عين‌اللهي درباره مشكلات اين گروه گفت: مهمترين مشكل در سال‌هاي اخير، ادغام‌هاي متعدد در دفتر بررسي تحقيقات اقتصادي - اجتماعي و بررسي مسائل روستايي است كه موجب بلاتكليفي محققان گروه مي‌شود. همچنين كم بودن تعداد محققان گروه و لزوم تقويت آن از نظر تجهيز نيروي انساني از مسائلي است كه بايد به آن پرداخته شود.
اين مقام مسوول ادامه داد: پايين بودن اعتبارات تخصيص يافته از سوي سازمان تحقيقات براي اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي موجب شده است تا محققان به سوي طرح‌هاي خاص گرايش پيدا كنند. همچنين ناشناخته بوده اهميت اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي گروه، سست شدن ارتباط مركز تحقيقات روستايي با گروه‌هاي تحقيقاتي در استان‌ها و عدم برگزاري آموزش‌هاي تخصصي و دوره‌هاي آموزشي از ديگر مشكلات اين بخش است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
خريد تضميني گندم به يك ميليون و 334 هزار تن رسيد . 10/3/88

خريد تضميني گندم به يك ميليون و 334 هزار تن رسيد . 10/3/88

معاونت توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي با اعلام اينكه برداشت و خريد تضميني گندم مازاد بر نياز كشاورزان شروع شده، افزود: تا 5 خردادماه 88 يك ميليون و 334 هزار و 585 تن گندم مازاد بر نياز كشاورزان با 22 درصد افزايش نسبت به سال قبل خريداري شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از آمار معاونت توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي، بيشترين خريد تضميني گندم تاكنون مربوط به استان خوزستان با 900 هزار تن ، سپس استان فارس 174 هزار و 57 تن و پس از آن استان ايلام با 72 هزار و 478 تن بوده است.
خريد تضميني گندم امسال نسبت به مشابه سال قبل از رشدي معادل 22 درصد برخوردار است.
اين گزارش حاكي است: در منطقه جيرفت و كهنوج با 63 هزار و 500 تن، كرمانشاه 20 هزار تن، كرمان 20 هزار تن، بوشهر 19 هزار و 700 تن، كهكيلويه و بويراحمد 3 هزار و 500 تن، هرمزگان 41 هزار تن، سيستان و بلوچستان 20 هزار و 200 تن و خراسان جنوبي 150 تن گندم مازاد بر نياز كشاورزان به صورت تضميني خريداري شده است.
خريد گندم در استانهاي سردسير مانند گلستان، كردستان، خراسان رضوي،آذربايجان غربي، اردبيل،آذربايجان شرقي،همدان،لرستان،اصفهان، مركزي، زنجان،تهران، خراسان شمالي، قزوين، سمنان، چهارمحال و بختياري، مازندران، قم، يزد و گيلان هنوز شروع نشده است.
ايستگاههاي خريد نقدي و تضميني گندم در استان كرمانشاه در كنار جاده هاي سرپل ذهاب و قصر شيرين به چشم مي خورد.
بنابراين گزارش خريد گندم در سال گذشته تا اين تاريخ به مرز 1 ميليون و 92 هزار و 111 تن رسيد كه امسال با 20/22 درصد افزايش همراه بوده است.
منبع :گروه خبری فارمیران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده از آب هندوانه برای تولید اتانول 10/3/88

استفاده از آب هندوانه برای تولید اتانول 10/3/88

به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی، مرکز تحقیقات کشاورزی اوکلاهما اعلام کرد که قندهای ساده آب هندوانه می¬توانند به اتانول تبدیل شوند.
در سال 2007، زارعان آمریکا بیش از 4 میلیارد پوند هندوانه برای مصارف تازه خوری و غیره تولید کردند. حدود 800 میلیون پوند یا 20 درصد کل تولید به دلیل ظاهر نامناسب در مزارع رها شدند.
بنا به اظهارات محققان، طعم شیرین، آب گوارا و اندرون گوشتی آن سبب شده تا بهترین خوراکی تابستانه باشد. اما این هندوانه های روی زمین مانده را به جای زیر خاک کردن با شخم می¬توان برای تهیه اتانول استفاده نمود. معمولاً این نوع سوخت زیستی را از ذرت، سورگم یا نیشکر که جایگزین گازوئیل می¬گردد، به دست می¬آورند.
محققان در آزمایشگاه مرکز تحقیقات کشاورزی آمریکا موفق به استخراج لیکوپن و سیترولین از هندوانه شدند. هر دو ماده مذکور از ترکیبات مغذی و احتمالاً مفید به حال عروق قلب هستند.
آنها نشان دادند که اتانول را می¬توان با تخمیر گلوکز، فروکتوز و ساکارزی که از به جریان در آوردن سریع ضایعات به دست می¬آیند، تهیه نمود. توفیق این برنامه ضمن کاهش ضایعات، بازار تازه¬ای نیز برای کسب درآمد زارعان ایجاد می¬نماید.
یک هندوانه 20 پوندی (یک کیلویی) دارای 4/1 پوند قند است که 7/0 پوند اتانول از آن قابل استحصال است.
محققان برای استخراج تمام قند موجود به روش¬های شیمیایی و آنزیمی متوسل شدند تا بهترین گزینه را بیابند. آنها حتی در پی آزمودن چاودار، سورگم و دیگر محصولات زراعی هستند که می¬توان آنها را در تناوب زراعی با هندوانه کشت نمود و به کارخانه¬های فرآوری اتانول تحویل داد.

آمریکا - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه بین الملل
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازار چين براي زعفران ايران كوچك است . 10/3/88

بازار چين براي زعفران ايران كوچك است . 10/3/88

محسن احتشام نايب رييس شوراي ملي زعفران در گفت و گو با خبرنگار موج با اعلام اين مطلب افزود: بسياري از مردم چين زعفران و خواص دارويي آن را نمي شناسند و اين محصول در اين كشور مصرف كمي دارد.
وي تصريح كرد: با افزايش بي رويه قيمت زعفران، ميزان مصرف در اين كشور تا 95 درصد كاهش يافته است. رفتار مصرف كننده چيني، از نظر كنش درآمدي و عدم اطلاع كافي از خواص زعفران و مصارف متنوع نسبت به قيمتهاي موجود منفي است. قيمت زعفران نسبت به ارزش واقعي بالاست. قيمت واقعي زعفران در بازارهاي جهاني كمتر از 2 هزار دلار است. در چنين شرايطي امارات و اسپانيا زعفران ايراني را به دليل قيمت بالا خريداري كرده و با زعفران تقلبي مخلوط مي كنند تا با قيمتهاي پايين تر عرضه كنند. متوسط قيمت زعفران ايران در بازار جهاني امروز 3 هزار يورو است.
احتشام قيمت منطقي زعفران كه متناسب با سطح درآمد مصرف كنندگان باشد را 2 هزار دلار اعلام كرد و گفت: انحصار توليد زعفران در دست ايران است. علت مخلوط شدن زعفران ايران با زعفران تقلبي عدم وجود كشش در بازار است.
وي بر واقعي شدن قيمت زعفران به منظور كاهش تقلب در عرضه اين محصول تاكيد كرد و افزود: كاهش قيمت در حدي بايد اتفاق افتد كه هزينه هاي توليد را به طور كامل پوشش دهد.
نايب رييس شوراي ملي زعفران تبليغات مناسب، گسترده و انجام فعاليتهاي بازاريابي را عاملي براي ايجاد بازار مناسب در چين دانست و گفت: با اقدامات ذكر شده زعفران در اذهان چيني ها جايگاه مناسب خواهد يافت. زيرا آنها به مصرف گياهان دارويي علاقه بسياري دارند. غنچه گل سرخ محمدي بازار بسيار بزرگي در چين دارد. چاي پرمصرف در چين، چاي گل سرخ است و مي تواند زعفران نيز اين جايگاه را پيدا كند.
وي تصريح كرد: اين كار به طرح ريزي استراتژيك، بازاريابي و تهيه برنامه بازاريابي در بازار چين بستگي دارد. ايران مي تواند با استراتژي مناسب به اجراي آميخته بازاريابي در بازار چين بپردازد كه قدم اول آن مطالعه عوامل كلان و بازاريابي در بازار چين است. زيرا اداره كردن درست محصول، قيمت، توزيع، فروش، ترويج فروش و تبليغات اولين قدم در استفاده از فرصتهاي بازار هدف است.
احتشام با ابراز تاسف در ارتباط با عدم انجام مطالعه در بازار چين افزود: لازمه اين مهم توجه خاص به مفاهيم علمي مديريت بازار و بازاريابي است. عليرغم فعاليتهاي بسيار خوبي كه صندوق توسعه صادرات زعفران و مجموعه آن در نمايشگاه سيال چين انجام داد و ارايه بسيار مناسب زعفران بسته بندي، انتظارات گروه اعزامي محقق نشد.
وي اظهار اميدواري كرد: با انجام فعاليتهاي مناسب بازاريابي دربهاي بزرگ بازار چين به روي اين محصول ايراني در آينده نزديك، عليرغم رويكرد جديد چين به توليد زعفران به روي ايران گشوده شود.
نايب رييس شوراي ملي زعفران خاطر نشان كرد: در آينده نزديك چين يكي از رقباي بزرگ ايران در بحث زعفران خواهد بود.

منبع :گروه خبری فارمیران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
خريد نقدي 595 هزارتن محصول كشاورزي به نرخ تضميني 10/3/88

خريد نقدي 595 هزارتن محصول كشاورزي به نرخ تضميني 10/3/88

مدير عامل سازمان مركزي تعاون روستايي ايران از خريد نقدي 595 هزارتن محصول كشاورزي به نرخ تضميني از كشاورزان تا كنون خبرداد.
سيد محمد موسوي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، در مورد آخرين آمار خريد تضميني محصولات كشاورزان در سال جاري، افزود: از ابتداي سال جاري تا كنون 95 هزار تن محصولات گوناگون كشاورزي و 500 هزارتن گندم مازاد بر نياز كشاورزان توسط اين سازمان خريداري شده است، اين در حالي است كه سازمان، مباشرت مستقيم خريد گندم را هم نداشته ولي براي راحتي كار كشاورزان گندم آنها نيز خريد تضميني شده است.
مدير عامل سازمان مركزي تعاون روستايي ايران تصريح كرد: 55 هزارتن برگ سبز چاي، 15 هزارتن سيب‌زميني بهاره ، 20 هزارتن دانه روغني كلزا و 5 هزارتن جو از كشاورزان به شكل نقدي و به نرخ تضميني خريداري شده تا كشاورز دچار ضرر نشود.
موسوي معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: عليرغم اين كه مباشر خريد تضميني گندم وزارت بازرگاني است، با اين وجود شبكه تعاونيهاي روستايي تا كنون 500 هزارتن گندم از كشاورزان در 5 استان كشور خريداري كرده تا كشاورزان دچار مشكل نشوند.
به گزارش خبرنگار فارس در سفر به استان كرمانشاه، محلهاي خريد تضميني گندم از كشاورزان در كنار جاده‌ها و نزديك مزارع كشاورزان در چادرهاي برزنتي ايجاد شده و عده‌اي مشغول خريد گندم بودند.
خبرگزاري فارس
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش یکباره تعرفه به قاچاق منجر می¬شود 10/3/88

افزایش یکباره تعرفه به قاچاق منجر می¬شود 10/3/88

مدیرعامل صندوق پنبه ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: هرچند طرح کنترل واردات محصولات کشاورزی همپای خودرو با تعرفه 90 درصدی برای حمایت از تولید داخلی ارائه شده است، اما در صورتی که بخشهای مختلف تولید تا مصرف هماهنگ دیده نشود نتیجه فاجعه¬باری خواهد داشت.
محمدعلی کاویانی افزود: تولید پنبه در چرخه¬ای زنجیرهوار با صنایع پنبه پاک کنی، نساجی و فروش مرتبط است و در صورتیکه هر کدام از قسمتهای مذکور به نوعی دچار رکود و بالا رفتن قیمت شوند باقی زنجیره¬ها امکان تولید معمول نخواهند داشت.
وی تصریح کرد: افزایش 90 درصدی پنبه به طور مثال هرچند به نفع تولید داخلی است اما از یک سو باعث افزایش قیمت پنبه داخلی کاهش توان خرید صنایع نساجی و بالا رفتن نخ تولید خواهد شد.
کاویانی گفت: افزایش یکباره و بدون ساز و کار اجرایی پدیده قاچاق را تقویت خواهد کرد.

10 هزار تن پنبه باید خریداری شود
وی با اشاره به حجم پنبه مازاد در انبارهای تولید گفت: در زمان حاضر بیش از 38 هزار تن پنبه محلوج در انبارهای تولید باقی مانده است که در صورت خرید 21 هزار تن توسط صنایع نساجی تا مهرماه در آغاز فصل برداشت بیش از 17 هزار تن پنبه در چرخه تولید وجود خواهد داشت.
کاویانی ادامه داد: این مقدار پنبه نه تنها تولید سال زراعی آینده را با رکود روبرو خواهد کرد بلکه امکان پرداخت هزینه های فعالان صنعت و در نتیجه کاهش نقدینگی را به همراه خواهد داشت.
وی گفت: تا مهرماه تعرفه واردات پنبه صفر و تنها مشمول عوارض چهار درصدی خواهد بود و پس از آن با اعمال تعرفه شش درصدی واردات پنبه با تعرفه¬ای نزدیک به 10 درصد انجام خواهد شد که نمی¬تواند برای کنترل واردات رقم مناسبی تلقی شود.
کاویانی خاطرنشان کرد: 10 هزار تن پنبه محلوج باید از طریق دولت با اختصاص بودجه به صنایع نساجی یا صنایع پنبه پاک کنی یا صندوق پنبه خریداری شود و تعرفه وارداتی نیز باید به گونه¬ای تعیین شود که تولید داخلی به فروش برسد./

تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه تشکلهای غیردولتی
 

Similar threads

بالا