خبرها و تازه های زراعت و اصلاح نباتات

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرمازدگي محصولات كشاورزي در نيمه شرقي و شمال‌شرقي كشور 25/1/88

سرمازدگي محصولات كشاورزي در نيمه شرقي و شمال‌شرقي كشور 25/1/88

خبرگزاري فارس: بر اساس پيش بيني سازمان هواشناسي كشور كاهش قابل ملاحظه دما تا ظهر سه‌شنبه در نيمه شمالي و از سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه وزش باد سرد در نيمه شرقي به ويژه شمال‌شرقي رخ خواهد داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، به نقل از واحد اطلاع‌رساني سازمان هواشناسي بررسي نقشه‌هاي پيش‌يابي هواشناسي بيانگر ادامه فعاليت سامانه‌ بارشي در غالب نقاط كشور است كه بارش‌ها در نوار شمالي به صورت برف همراه با كولاك و در ديگر نقاط بارش با رعد و برق و وزش باد همراه خواهد بود.
از اواخر وقت روز دوشنبه به ترتيب در سمت غرب و شمال‌‌غرب از ميزان ابرناكي كاسته شده و از روز سه‌شنبه سامانه فوق در دامنه‌هاي شرقي البرز، سواحل شرقي درياي خزر، شمال‌شرق و شرق كشور فعال بوده و به‌تدريج از اواخر وقت روز سه‌شنبه از مرزهاي شمال‌شرق كشور خارج خواهد شد.
اين گزارش حاكي است كاهش قابل ملاحظه دما تا ظهر سه‌شنبه در نيمه شمالي و از سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه وزش باد سرد در نيمه شرقي به ويژه شمال‌شرقي رخ خواهد داد.
از اين‌رو سرمازدگي محصولات كشاورزي در مدت ياد شده در مناطق مذكور دور از انتظار نخواهد بود.
بنابراين گزارش از ظهر سه‌شنبه افزايش قابل ملاحظه دما از غرب كشور آغاز شده و در ظهر چهارشنبه و روز پنج‌شنبه اين افزايش دما در نيمه شرقي كشور رخ خواهد داد.
اين گزارش حاكي است وزش باد از بعد از ظهر سه‌شنبه در سواحل درياي خزر و استان اردبيل آغاز خواهد شد تا مجدداً سامانه بارشي ديگري از شمال غرب و غرب در روز چهارشنبه وارد كشورمان شود.

*پيش‌بيني وضعيت هواي تهران در 24 ساعت آينده

وضعيت هواي تهران در 24 ساعت آينده ابري همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد، بيشينه و كمينه دما در 24 ساعت آينده به ترتيب 14+ و 3+ درجه سانتي‌‌گراد پيش‌بيني مي‌شود.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
جلوگیری از کمبود اهن در مزارع با ابیاری مناسب

جلوگیری از کمبود اهن در مزارع با ابیاری مناسب

با مديريت هاي مناسب زراعي نظير آبياري مناسب، استفاده از مواد آلي، عدم استفاده از آب هاي حاوي كربنات و استفاده از كودهاي شيميايي اسيدزا مانند گوگرد و سولفات آمونيم از كمبود آهن در مزارع ذرت جلوگيري مي شود،
ذرت نياز كمي به آهن دارد. اين عنصر در سنتز و رشد مريستم نوك ريشه دخالت دارد و براي تنفس در ذرت ضروري بوده و در توليد كلروفيل گياه نقش مهمي را ايفا مي كند. كمبود اين عنصر به جز در خاك هاي آهكي ديده نمي شود. به دليل آهكي بودن اكثر خاك هاي ايران، كمبود آهن در اين خاك ها شايع است. كمبود آهن موجب ايجاد حالت زردي برگ شده كه در اين حالت پهنك برگ به علت كمي كلروفيل سبز كم رنگ تا سفيد، اما رگبرگ ها سبز باقي مي مانند. در ذرت كمبود آهن به صورت راه راه شدن برگ ظاهر شده، به طوري كه رگبرگها سبز و فواصل بين آنها زرد است.

زارعين براي به دست آوردن عملكردهاي بالا، بايد از كودهاي حاوي اين عنصر مصرف كنند. حد بحراني آهن در خاك بسته به شرايط فرق مي كند ولي به طور متوسط حدود 5 ميلي گرم در كيلوگرم است.
مصرف 20 كيلوگرم در هكتار سكوسترين آهن 138 در برطرف كردن كمبود آهن و افزايش عملكرد مفيد و موثر است، ولي چون از لحاظ اقتصادي گران است فقط در محصولات خاص به كار برده مي شود. به همين دليل براي رفع كمبود از طريق محلولپاشي با سولفات آهن استفاده مي شود، كه در اين محلولپاشي محلول با غلظت 5 تا 10 در هزار سولفات آهن (در صورت نياز 2 تا 3 مرحله) به گياه داده مي شود كه مرحله اول آن 6-7 برگي شدن گياه است گوگرد عنصري فراوان و ارزان قيمت است و مصرف آن مي تواند باعث كاهش اسيديته خاك و افزايش قابليت جذب عناصر ريزمغذي شده و سبب بهبود رشد در گياهان زراعي مثل ذرت شود.

يك راه عملي، افزودن حدود 20 درصد گوگرد به كود دامي و يا به هر ماده آلي ديگر و قرار دادن در محدوده فعاليت ريشه است، با اين روش در بخش هاي محدودي از توده خاك اسيديته خاك كمتر مي شود و حلاليت آهن و ريزمغذيهاي ديگر افزايش مي يابد. در صورت تماس ريشه با اين بخش ها آهن به سهولت جذب گياه مي شود. افزودن سولفات آهن به كودهاي دامي و گوگرد (تا 5 درصد وزني) نيز در اكثر موارد تاثير مثبت دارد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
مصرف بي رويه كودهاي شيميايي عملكرد سيب زميني را كاهش مي دهد

مصرف بي رويه كودهاي شيميايي عملكرد سيب زميني را كاهش مي دهد

مصرف بي رويه و نامتعادل كودهاي شيميايي و عدم استفاده از كودهاي آلي در مزارع سيب زميني، ميزان عملكرد اين محصول تا حد زيادي كاهش مي يابد،
به گزارش خبرگزاري كشاورزي ايران (ايانا)- دكتر محمدجعفر ملكوتي استاد دانشگاه تربيت مدرس در مقاله اي تاثيرات مصرف بهينه كود در افزايش عملكرد و كاهش غلظت نيترات در غده هاي سيب زميني را بررسي كرده است.
در اين مقاله آمده است: سيب زميني يكي از محصولات استراتژيك بوده و به دليل داشتن موادي همچون نشاسته، پروتئينهاي مختلف، ويتامينهاي C,a و... از اهميت غذايي بيشتري برخوردار است.
براساس آمار موجود، سطح زيركشت سيب زميني در ايران حدود 151 هزار هكتار، كل توليد كشور متجاوز از سه ميليون تن (با متوسط عملكرد 20 تن در هكتار) و در اكثر استانها از جمله اردبيل، آذربايجان، همدان، اصفهان، تهران و اخيرا در قالب طرح استمرار در استانهاي گلستان، كرمان، جيرفت و... كشت مي شود.
اين مقاله مي افزايد: مصرف بي رويه و نامتعادل كودهاي شيميايي، عدم استفاده از كودهاي آلي در مزارع سيب زميني، استفاده بي رويه از كودهاي ازته و فسفاته و عدم رواج كودهاي پتاسيمي- منيزيمي و ريزمغذيها به ويژه كودهاي سولفات روي، منگنز و آهن عملكرد را كاهش داده و در كاهش ارزش بيولوژيكي و خصوصيات كيفي آن نيز موثر است.
براساس اين مقاله براي افزايش عملكرد و بهبود كيفيت غده هاي سيب زميني بايد از تغذيه متعادل كودي استفاده كرد تا علاوه بر بهبود خواص كمي و كيفي، غده هاي سيب زميني سالم، خوش رنگ و خوشمزه و عاري از نيترات و كادميم تهيه شود.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
رشد اولین گیاه در کره ماه

رشد اولین گیاه در کره ماه

شرکت مهندسی فضایی پاراگون در تلاش برای ساختن گلخانه ای است که توانایی انتقال به سطح ماه را داشته باشد. این گلخانه به گونه ای ساخته خواهد شد که بر روی کاوشگر سیاره ماه نصب شده و به سطح قمر زمین سفر کند.
گلخانه به منظور پرورش دانه های گیاه خردل در سطح ماه مورد استفاده قرار خواهد گرفت با امید اینکه بتوان در آینده بر سطح این جرم کیهانی گیاهان با توانایی گل دهی پرورش داد. مشاهده تصویری از گلها بر سطح ماه می تواند انگیزه شگفت انگیزی برای انجام پروازهای فضایی باشد اما شرکت پاراگون علاوه بر این هدف قصد دارد اولین قدم را در مسیر ایجاد سطحی قابل سکونت در ماه با ایجاد چنین گلخانه ای بردارد.

ساخت گلخانه ای که توانایی رشد دادن گیاهان را در سطح ماه داشته باشد و در عین حال به اندازه ای شفاف باشد که بتوان تصاویر زیبایی را از گیاهان قمر زمین به ثبت رساند امری بسیار پیچیده خواهد بود و به تجهیزات فراوانی نیاز خواهد داشت.

نمونه آزمایشی این گلخانه از گنبدی شیشه ای که توسط مواد فلزی به یکدیگر متصل شده است با قطر 9 سانتی متر و ارتفاع 30 سانتی متر که برای رویش 6 گیاه کافی خواهد بود ساخته شده است. با این حال این سازه باید به گونه ای بهبود یابد تا گیاه از قرار گیری در معرض تشعشعات کیهانی و تغییرات بالای حرارتی در امان باشد.

به منظور محافظت از سرمای شدید شب در ماه که مدت آن برابر 14 روز زمینی است گروه تحقیقاتی تصمیم به ارسال دانه های خردل به قمر زمین گرفتند زیرا سرعت رشد در این دانه ها بسیار بالا بوده و طی یک روز ماه که با دو هفته زمین برابری می کند به رشد کامل خواهد رسید.

با این وجود جزئیاتی مانند زمینه رشد گیاه هنوز با علامت های سئوال مواجه است زیرا خاک معمولی به راحتی در محیط ماه از بین می رود و به همین دلیل باید از بستری مقاوم تر و پایدارتر استفاده کرد. زمانبندی رشد نیز در طی ارسال دانه ها و زمان قرار گیری دانه ها بر سطح ماه از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، زمان قطعی آغاز این ماموریت تا کنون آشکار نشده است و ابتدا باید کاوشگر روباتیکی در سال 2014 بر سطح ماه قرار گرفته و تصاویر و اطلاعات دقیقی را از این جرم کیهانی به زمین ارسال کند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
وزير جهاد کشاورزي : متهم اصلي در الگوي مصرف هستيم 26/1/88

وزير جهاد کشاورزي : متهم اصلي در الگوي مصرف هستيم 26/1/88

وزير جهادکشاورزي گفت : متهم اصلي و اول در الگوي مصرف ، بخش کشاورزي است که اين اتهام البته درست است و بايد نظام ابياري و بهره برداري منابع اب و خاک ، اصلاح و بهينه شود.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزي خبر ، محمدرضا اسکندري در نشستي خبري افزود : دولت هم در تدوين برنامه پنجم توسعه بر اصلاح الگوي مصرف آب و بهره گيري از منابع خاک تاکيد کرده است.
وي گفت : رئيس جمهور در اين باره به مسئولان کارگروه ها و معاونان خود هم براي اختصاص اعتبارات ويژه در اين بخش تاکيد کرده است.
وزير جهاد کشاورزي با بيان اينکه بودجه امسال وزارت دو هزار و 150 ميليارد تومان است ، گفت : اين بودجه در مقايسه با پارسال 32 درصد بيشتر است.
وي افزود : اميدواريم با اختصاص اين بودجه و اعتبارات ويژه براي اجراي طرح هاي بهينه سازي مصرف آب و ابخيزداري ، طرح هاي اصلاح الگوي مصرف را در بخش کشاورزي اجرايي کنيم.
وزير جهاد کشاورزي اجراي 1600 طرح تحقيقاتي و پيگيري 4300 طرح ديگر را از مهمترين اقدامات اين وزارتخانه در بخش تحقيقات دانست و گفت: پارسال 16 رقم بذر جديد شامل گندم ،جو، گلرنگ، لوبيا، برنج و کاهو که مقاوم به سرما و خشکسالي است به کشاورزان معرفي شد.
وي معرفي دو بذر جديد گندم را که مقاوم به بيماري زنگ سياه گندم است از ديگر اقدامات دانست و افزود : اين ارقام به کشاروزان معرفي شده است.
اسکندري تاکيد کرد : مزارع گندم کشور کاملا پاک است و هيچ موردي از بيماري زنگ سياه گندم وجود ندارد.
وي توليد 14 و نيم ميليون تن محصولات باغي و 12 ميليون و 200 هزار تن محصولات دامي را از مهمترين عملکرد اين وزارتخانه در سال قبل دانست و افزود : پارسال حدود 8 ميليون و 900 هزار تن شير ، 890 هزار تن گوشت قرمز ، يک ميليون و 560 هزار تن گوشت مرغ و 727 هزار تن تخم مرغ توليد شد که پيش بيني مي شود امسال 12 ميليون و 900 هزار تن محصولات دامي توليد شود .
وزير جهاد کشاورزي گفت : پارسال حدود 1يکميليون تن در بخش محصولات باغي به علت خشکي و سرما ، کسري توليد داشتيم و در بخش زراعت نيز با توجه به اينکه هنوز محصولات برداشت نشده است ، ميزان توليد مشخص نيست اما شايد حدود 5 تا 6 درصد کاهش توليد داشته باشيم.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت هاي ايراني در 800 هزار هکتار ازاراضي آفريقا محصول توليد مي کنند 26/1/88

شرکت هاي ايراني در 800 هزار هکتار ازاراضي آفريقا محصول توليد مي کنند 26/1/88

وزير جهاد کشاورزي گفت: زمينه حضور شرکت هاي ايراني براي توليد محصولات کشاورزي در 800 هزار هکتار از اراضي کشورهاي آفريقايي فراهم شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، اسکندري در ادامه گفت و گو با خبرنگاران، افزود: اين شرکت ها قرار است با استفاده از منابع کشورهاي آفريقايي، از اراضي اين کشورها براي توليد محصولات کشاورزي استفاده کنند.
به گفته وي، هم اکنون بخش عمده اي از 800 هزار هکتار اراضي يادشده تحويل شرکت هاي ايراني شده و توليد در حال انجام است.
وزير جهاد کشاورزي، از توسعه حضور شرکت هاي ايراني براي توليد محصولات کشاورزي در کشورهاي آمريکاي لاتين خبر داد و گفت: برخي از کشورهاي آسياي ميانه نيز زمينه حضور
شرکت هاي ايراني را در اين کشورها فراهم کرده اند که ازجمله مي توان به اعلام آمادگي قزاقستان براي واگذاري 500 هزار هکتار زمين کشاورزي به شرکت هاي ايراني جهت توليد محصولات کشاورزي اشاره کرد.

** قيمت پياز متعادل شده است
اسکندري در ادامه دليل افزايش قيمت پياز در هفته هاي گذشته را بارندگي در مناطق توليد و تاخير در برداشت محصول اعلام کرد و گفت: با عرضه تدريجي پياز در بازار، قيمت ها هم اکنون به سطح متعادل بازگشته است.
وزير جهاد کشاورزي با بيان آنکه هم اکنون مشکلي از نظر تامين پياز با قيمت مناسب وجود
ندارد، از افرادي که از هر فرصتي براي عرضه محصولات کشاورزي باقيمت گرانتر استفاده مي کنند، انتقاد کرد.
به گفته اسکندري، توليد پياز در کشور پارسال با وجود خشکسالي و کاهش هفت هزار هکتاري سطح کشت در مناطق جنوبي کشور، با 20 هزار تن افزايش نسبت به سال پيش از آن به 8/1 ميليون تن رسيده و کمبودي از لحاظ توليد وجود ندارد.

** سود تسهيلات بخش کشاورزي 12 درصد است
وزير جهاد کشاورزي در ادامه با بيان آنکه سهم بخش کشاورزي از تسهيلات سامانه بانکي کشور 25 درصد است، گفت: اين تسهيلات با سود 12 درصد در اختيار کشاورزان قرار مي گيرد.
اسکندري در عين حال از سود تسهيلات برخي طرح هاي کشاورزي را بين 6 تا 9 درصد اعلام کرد و گفت: مابه التفاوت سود تسهيلات بانکي از طريق وجوه اداره شده و کمک هاي فني و اعتباري پرداخت مي شود.
وزير جهاد کشاورزي دليل پرداخت نشدن سهم 25 درصدي بخش کشاورزي از تسهيلات سامانه بانکي کشور را تاخير در بازپرداخت بخشي از تسهيلات توسط توليدکنندگان دانست و افزود: اين امر بانک ها را در پرداخت کامل سهم 25 درصدي بخش کشاورزي از تسهيلات بانکي با محدوديت منابع مواجه مي کند.
به گفته اسکندري، چنانچه تسهيلات گيرندگان تعهدات خود را به موقع اجرا کرده و گردش مالي صورت گيرد، مي توان سالانه 80 تا 90 تريليون ريال تسهيلات در اختيار بخش کشاورزي قرار داد اما آنچه که هم اکنون محقق مي شود، سالانه 35 تا 40 تريليون ريال است.
وزير جهاد کشاورزي همچنين درخصوص توزيع رايگان سيب زميني، گفت: اين اقدام براي جلوگيري از امحا شدن محصول صورت گرفته است.
اسکندري با بيان آنکه توزيع سيب زميني ها از تيرماه سال گذشته آغاز شده است، افزود: مشخص نيست چرا عده اي پس از گذشت ماهها، هم اکنون به اين موضوع حساس شده اند.
وزير جهاد کشاورزي راه حضور در عرصه انتخابات را براي تمام افراد باز دانست و درخصوص شائبه انتخاباتي بودن توزيع رايگان سيب زميني، تصريح کرد: نبايد جوسازي کرد و عملکردها را زير سئوال برد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهينه كردن مصرف نهاده‌هاي كشاورزي از طريق فناوري و تكنولوژي توليد محقق مي‌شود 26/1/88

بهينه كردن مصرف نهاده‌هاي كشاورزي از طريق فناوري و تكنولوژي توليد محقق مي‌شود 26/1/88

عضو هيات علمي موسسه پژوهش‌هاي برنامه‌ريزي، اقتصاد كشاورزي و توسعه روستايي گفت: اصلاح الگوي مصرف ظرف مدت يك سال يا يك دوره كوتاه‌مدت محقق نمي‌شود، چراكه در حوزه مصرف‌كننده، الگوي مصرف ارتباط زيادي با ترجيحات مصرف‌كننده دارد و تغيير اين ترجيحات، نيازمند تغيير عادت، تغيير الگو و ساختار است.
علي كياني‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه اصلاح الگوي مصرف شامل حوزه‌هاي مختلفي مي‌شود، اظهار كرد: برخلاف آنچه بسياري اصلاح الگوي مصرف را مساوي كم مصرف كردن مي‌دانند، با مطالعه در ادبيات علمي حوزه اقتصاد، زماني كه با مصرف بهينه و اصلاح الگوي مصرف مواجه مي‌شويم، از يك سو بايد مصرف خدمات و كالاهايي كه بيش از حد است، كمتر شود و از سويي ديگر بايد مصرف برخي خدمات و كالاها افزايش يابد. اين در حالي است كه در مورد برخي كالاها و خدمات، با سوء مصرف روبه‌رو هستيم و به صورت بهينه مصرف نمي‌شوند.
وي با بيان اينكه توليدكننده بخش كشاورزي براي توليد محصول خود از يك سري نهاده‌هاي كشاورزي استفاده مي‌كند و ميزان مصرف نهاده‌ها براي بهينه‌تر شدن به عوامل بسياري بستگي دارد، گفت: يكي از اساسي‌ترين عوامل در مصرف نهاده‌هاي كشاورزي، فناوري يا تكنولوژي توليد براي هر محصول و زيربخش به تفكيك خودش است. بنابراين براي تحقق اصلاح الگوي مصرف و بهينه كردن مصرف نهاده‌هاي كشاورزي چاره‌اي نيست، جز اينكه فناوري و تكنولوژي مناسب در توليد محصولات بخش به‌كار گرفته شوند.
كياني‌راد با بيان اينكه نهاده‌هاي كشاورزي مي‌تواند شامل كود، سموم، آب، نيروي انساني، منابع مالي و سرمايه باشد كه در اختيار توليد‌كننده بخش قرار دارد، افزود: اين تكنولوژي و فناوري است كه نحوه تركيب نهاده‌ها را هدايت مي‌كند تا به توليد مناسب برسند.
وي خاطرنشان كرد: فعاليت در بخش كشاورزي به دليل شرايط آب و هوايي و نوسانات قيمتي محصولات با مخاطرات و ريسك‌هاي مختلفي مواجه و كاملا با ساير بخش‌ها متفاوت است. بنابراين ضرورت دارد تا دقت بيشتري در سياست‌گذاري و اصلاح الگوي مصرف اين بخش داشته باشيم.
كياني‌راد تاكيد كرد: گرايش سياستگذاران در بخش كشاورزي در جهت اصلاح الگوي مصرف نهاده‌ها بايد به اين سمت برود كه سياست‌هاي حمايتي خود را به گونه‌اي طراحي كنند كه ما به مصرف بهينه همه‌ي نهاده‌هاي بخش نزديك شويم و در كنار آن سياست‌هايي را هم داشته باشيم كه بتوانيم محصولات را باكيفيت مناسب‌تر توليد كنيم، بنابراين مي‌توان از طرف مصرف كننده نيز مطمئن بود كه الگوي مصرف او هم اصلاح مي‌شود.
وي با اشاره به اهميت آموزش كشاورزان گفت: يكي از سياست‌هاي حمايتي، آموزش و ترويج است و ما نبايد انتظار داشته باشيم تنها با اتخاذ و اجراي چند سياست حمايتي محدود، بتوانيم به هدف افزايش بهره‌وري و كيفيت محصول، كاهش هزينه توليد و اصلاح و بهينه‌سازي مصرف نهاده‌ها در بخش دست يابيم.
كياني‌راد همچنين خاطرنشان كرد: قطعا آموزش و ترويج نيز به تنهايي نمي‌تواند بدون وجود ساير سياست‌هاي حمايتي و قيمتي براي هر محصول به هدف موردنظر خود برسد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
بارندگي‌هاي اخير تعداد استان‌هاي دچار خشكسالي صددرصد را از 16 استان به 13 استان كاهش داد 26/1/88

بارندگي‌هاي اخير تعداد استان‌هاي دچار خشكسالي صددرصد را از 16 استان به 13 استان كاهش داد 26/1/88

عضو كميسيون كشاورزي مجلس گفت: بارندگي‌هاي اخير حدود 8 درصد به آب‌هاي مورد نياز زارعين، كشاورزان و باغداران افزوده و تعداد استان‌هاي دچار خشكسالي را كاهش داده است.
قاسم محمدي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به اين كه در هفته‌هاي گذشته اعلام شده بود 22 استان كشور با خشكسالي روبرو بوده و 16 استان از اين تعداد نيز صد در صد دچار خشكسالي خواهند شد، افزود: پيش از بارندگي‌هاي اخير 69 درصد باران مورد نياز زارعين، كشاورزان و باغداران تامين بود، اما با بارندگي‌هايي كه صورت گرفت 76 درصد باران موردنياز كشاورزان تامين شد به طوري كه آمار 16 استاني كه صد در صد با خشكسالي روبرو بودند كاهش يافته و به 13 استان رسيد و در مجموع از 22 استان كه دچار خشكسالي بودند در حال حاضر زير 20 استان با اين مشكل روبرو هستند.
نماينده مردم اردبيل در خانه ملت تصريح كرد: نگراني‌ها پس از بارندگي‌هاي اخير كمتر شده و بايد اين مساله را به فال نيك گرفت، چرا كه با عنايت خداوند نگراني زارعين و كشاورزان ما در اكثر استان‌ها كمتر شده است و اميدواريم بارندگي‌ها ادامه يابد تا كشاورزان با انگيزه و احياي بيشتر به كشت خود ادامه دهند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
كاركرد وزارت علوم در بخش علوم كشاورزي معكوس بوده است 27/1/88

كاركرد وزارت علوم در بخش علوم كشاورزي معكوس بوده است 27/1/88

رييس دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي ساري با بيان اينكه كاركرد وزارت علوم در بخش علوم كشاورزي معكوس بوده است، تصريح كرد: ‌در حال حاضر در اين زمينه با مشكلات زيادي روبرو هستيم و از دولت انتظار داريم در زمينه علم به استان‌هاي فعال در عرصه كشاورزي به طور شايسته نگاه كند.
به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكترقربانعلي نعمت زاده در سفر استاني وزارت علوم در يك نشست خبري كه در محل اين دانشگاه برگزار شد، با بيان اينكه دانشگاه علوم کشاورزي و منابع طبيعي ساري داراي 4 دانشکده علوم زراعي، مهندسي زراعي، منابع طبيعي و علوم دامي شيلات است و همچنين دو پژوهشكده است، اظهاركرد: همچنين دانشگاه داراي 13 رشته کارشناسي، 16 رشته کارشناسي ارشد و 3 رشته در مقطع دکتري است.
وي افزود:‌ حدود سه هزار دانشجو در اين دانشگاه مشغول به تحصيل هستند و30 نفر از اين دانشجويان را دانشجويان دكترا تشكيل مي‌دهند و همچنين دانشگاه داراي 110 نفر عضو هيات علمي نيز است.
وي تصريح كرد: دانشگاه مازندران از نظر قبولي‌هاي داوطلبان در دانشگاه‌هاي كشور از نظر تعداد و كيفيت در راس قرار دارد.
وي با اشاره به برنامه‌هاي دانشگاه در راستاي طرح توسعه، گفت: ‌بر اين اساس 22 هزار متر مربع فضا براي توسعه دانشگاه در نظر گرفته شده است كه در اين ميان مي‌توان به مواردي همچون ساخت دو خوابگاه 400 نفره، ساخت ساختمان مركزي دانشگاه، توسعه فضاي آموزشي و غيره اشاره كرد.
همچنين دكتر رنجبر، معاون پژوهشي دانشگاه نيز دراين نشست، گفت: ‌دانشگاه از نظر جذب اعتبارات تحقيقاتي داراي رتبه نخست است و سال گذشته با وجود حدود 60 عضو هيات علمي دانشگاه توانست 280 مقاله چاپ شده داشته باشد كه حدود 130 مقاله از اين مقاله‌ها مربوط به ISI است.
رنجبر با بيان اينكه دانشگاه به صورت فعال به توليد بيش از 70 نوع محصول كشاورزي مي‌پردازد، گفت: در برخي محصولات داراي رتبه اول هستيم كه از آن جمله مي‌توان به محصولات برنج و سويا اشاره كرد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
كارشناسان كشاورزي تركمنستان در آمريكا آموزش مي‌بينند 27/1/88

كارشناسان كشاورزي تركمنستان در آمريكا آموزش مي‌بينند 27/1/88

عشق آباد-كارشناسان واستادان كشاورزي دانشگاه‌هاي تركمنستان در آمريكا شيوه‌هاي نوين صنعت كشاورزي را آموزش مي‌بينند. به گزارش ايرنا ، روزنامه روسي زبان تركمنستان بيطرف روز چهارشنبه نوشت كه به همين منظور هياتي از بخش بين‌الملل وزارت كشاورزي آمريكا به سرپرستي ادوارد ژرارد در تركمنستان بسر مي‌برد.
اين هيات در دو روز گذشته با استادان و مسوولان آموزشي وزارت كشاورزي تركمنستان ديدار و دورنماي همكاري‌هاي دوجانبه را در بخش آموزشي بررسي كرده است .
كارشناسان و استادان دانشگاه‌هاي تركمنستان قرار است در عشق آباد زبان انگليسي را آموزش ببينند و پس از آن به آمريكا اعزام شوند.
آمريكا تاكنون مسوولان نهادهاي مالي، گمرگي، مرزباني و امنيتي تركمنستان را آموزش داده است و هم اكنون شماري زيادي از دانشجويان اين كشور در آمريكا مشغول تحصيل هستند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
واکنش سعیدلو به ماجرای سیب زمینی

واکنش سعیدلو به ماجرای سیب زمینی

واکنش سعیدلو به ماجرای سیب زمینی: براى خودنمايى به مردم اهانت مى كنند
معاون رئيس جمهور اضافه كرد: شبهه افكنى، اتهام زنى، توطئه و تخريب و سنگ اندازى در اراده ملت و دولت خللى وارد نخواهد كرد و عملكرد دولت همگرايى ملى، اعتماد عمومى و اقتدار اسلامى را دوچندان كرده است.
ایران: معاون اجرايى رئيس جمهور گفت: دولت اسلامى براى شكوفايى، اصلاح ساختارها و روش ها، كاهش بوروكراسى، سرعت در اجرا، توزيع اعتبارات و فروريختن ديوار بى اعتمادى، سفرهاى استانى را در قالب روش مديريتى جديد در كشور نهادينه كرد.
على سعيدلو در آستانه سفر هيأت دولت به استان كرمان تصريح كرد: انباشت امكانات و ثروت ملى در برخى استان ها و شهرهاى خاص، عدم فرصت سازى براى رشد و توسعه متناسب همه مناطق در گذشته، كم توجهى به زيرساخت هاى اقتصادى و توليدى در سراسر كشور موجب عقب افتادگى بخش هايى از مناطق شده و دولت نهم با ايده سفرهاى استانى توانست بستر خدمت رسانى را فراهم كند.
وى يادآور شد: دولت براى اجراى عدالت، اصولى مانند توزيع عادلانه منابع و ثروت، هدايت امكانات و اعتبارات، تغيير الگوى مديريت، صرفه جويى در زمان، برداشتن ديوار بى اعتمادى بين مردم و مسئولان و تمركززدايى از نظام ادارى را در ايده سفرهاى استانى به عنوان يك راهبرد عملياتى كرد.
سعيدلو با اشاره به برخى اظهارات درخصوص سفرهاى استانى هيأت دولت يادآور شد: يكى از دستاوردهاى مهم سفرها بحث تثبيت حق مسلم فناورى هسته اى ايران اسلامى است و مردم با حمايت و پشتيبانى بى دريغ به اين مهم دست يافتند. وى افزود: بعضى ها سعى دارند با زير سؤال بردن اقدامات دولت درخصوص سفرهاى استانى ايجاد ترديد نمايند به كرات توضيح داده شده است كه قبل از سفرهاى استانى كار كارشناسى و برنامه ريزى صورت مى گيرد و در طول اين برنامه ريزى ها هزاران نفر ساعت كار انجام مى شود و مصوبات در جلسه دولت شكل حقوقى و رسمى به خود مى گيرد ولى متأسفانه برخى ها خود را به تغافل مى زنند.
معاون رئيس جمهور خاطرنشان كرد: عده اى با اهداف خاص براى خودنمايى، و جبران فرصت سوزى هاى گذشته گاهى مطالب بى پايه و اساس از قبيل دادن آش و نان و سيب زمينى را مطرح مى كنند اين گونه اظهارنظر و نگاه اهانت به مردم است، آنها بايد از شكيبايى مردم شرمنده باشند، تاريخ هرگز اين نوع نگاه ها را نخواهد بخشيد.
معاون رئيس جمهور اضافه كرد: شبهه افكنى، اتهام زنى، توطئه و تخريب و سنگ اندازى در اراده ملت و دولت خللى وارد نخواهد كرد و عملكرد دولت همگرايى ملى، اعتماد عمومى و اقتدار اسلامى را دوچندان كرده است.
معاون رئيس جمهور در امور اجرايى حركت رو به جلو دولت را در عرصه هاى مختلف درخشان عنوان كرد و گفت: براى نمونه در بخش صنعت نفت طى دو سال گذشته ۱۶ طرح عمده توسعه پالايشگاهى در كشور در دست اجرا است كه ظرفيت توليد بنزين كشور را از ۳۹ميليون ليتر به ۱۲۶ ميليون ليتر در روز افزايش خواهد داد، احداث يا مشاركت در احداث پالايشگاه در ۱۱ كشور در دست اقدام است. در اين مدت توليد گاز غنى شده ۶۵ ميليون متر مكعب در روز افزايش داشته است و پتروشيمى مورد توجه قرار گرفته كه حاصل اجراى برنامه هاى گسترده در حوزه هاى مختلف مرتبط با آن رشد ۲۱ درصدى توليد وزنى محصولات، ۲۶ درصدى ميزان صادرات و ۳۴ درصدى ارزش صادرات را به دنبال داشته است.
وى اضافه كرد: در بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشكى فعاليت هاى گسترده اى صورت گرفته، اورژانس بيمارستان ها به بيش از دو برابر افزايش يافته اند، پزشك خانواده با پوشش ۱۰۰ درصدى روستاها گسترش يافته، ضمن اين كه مرگ و مير مادران در ۹ استان به صفر رسيده، در كل كشور ۲۰ درصد كاهش داشت و مرگ و مير نوزادان حدود ۱۲ درصد كاهش داشته است.
سعيدلو در ادامه با اشاره به سفر هيأت دولت به استان كرمان، گفت: دولت براى شكوفايى استان كرمان و كاهش نابرابرى هاى منطقه اى در دور اول سفرها با تصويب طرح ها و اجراى آن، تحولات چشمگيرى در استان به وجود آورده است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
این هم عکس اولین گیاه پرورش داده شده در ماه 27/1/88

این هم عکس اولین گیاه پرورش داده شده در ماه 27/1/88

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=9370&stc=1&d=1239910393
 

پیوست ها

  • _______________e_886740794.jpg
    _______________e_886740794.jpg
    34.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
توليد گياهان مقاوم به شوري

توليد گياهان مقاوم به شوري

توليد گياهان مقاوم به شوري
برنامه براي توليد گياهان مقاوم به شوري
يک گروه از پژوهشگران آمريکايي پيش بيني ميکنند بتوانند گياهاني توليد کنند که در شرايط گلخانه اي و با آب دريا رشد ميکنند.براي اين هدف, شرکتي به نام فيوچراژن با کمک متخصصان سه موسسه پژوهشهاي کشاورزي ايالات متحده تشکيل شده که در حال گردآوري اکتشافات ثبت شده مربوط به هدف ياد شده است.اين پژوهشگران مدعي هستند که هدفشان توسعه ژنتيک "دوستدار محيط زيست" است که تا کنون منجر به توليد ارقام گوجه فرنگي و برنجي شده که در خاکهاي خيلي شور رشد کرده و در دما و رطوبت پايين به خواب ميروند.اين گروه در حال حاضر مشغول جلب سرمايه براي ايجاد مزارع آزمايشي, و نيز کسب موافقت وزارت کشاورزي و شوراي غذا و داروي ايالات متحده براي استفاده تجاري محصولات خود است.اما روي آوري اخير آن ها به سرمايه گذاران بريتانيايي به جاي آمريکايي, عليرغم تمايل کمتر انگليسيها به اين فناوري, احتمالا منجر به بالا گرفتن دوباره بحث در مورد بي خطر بودن اين نوع کشت خواهد شد.گروه پژوهشگران که از سه دانشگاه پوردو, آريزونا, و ايلينوي هستند معتقدند که روشهاي آنان به دليل اينکه ژن جديدي به ريخته ارثي گياه اضافه نميکند نگراني هايي را که قبلا در مورد دستکاري ژنتيکي گياهان وجود داشت ايجاد نميکند.روش آنان بر پايه مطالعه و افزايش فراواني ژن هايي است که گياه به کمک آن خود را در برابر شرايط نامساعد محيطي حفظ ميکند. به طور خاص ژني موسوم به Sos1 شناسايي شده که به گياه کمک ميکند نمک اضافي را قبل از آسيب زدن به گياه دفع کند و به اين ترتيب بقاي گياه را در خاکهاي شور آسان ميکند."برونو روجيه رو" مدير اجرايي فيوچراژن اميدوار است بتواند گياهاني را توليد کند که بتوان آن ها را به جاي آب شيرين با آب دريا آبياري کرد.با وجود اين هنوز اين برنامه ترديدهايي را بر مي انگيزد. "کارلو ليفرت" استاد کشاورزي ارگانيک دانشگاه نيوکاسل ميگويد: "در حال حاضر مردم نسبت به پديده دستکاري ژنتيکي به ديده شک نگاه ميکنند و به اين شرکتها اعتماد ندارند."تا زماني که آزمايشها کامل نشده, نميتوان از مشکلات عملي اين برنامه سخن گفت. يکي از مشکلات عمده, عملکرد گياه در خاکهاي شور خواهد بود. در چنين خاکهايي, دفع نمک از ريشه به داخل خاک همراه با صرف مقدار زيادي انرژي خواهد بود.دکتر "ري بره سان" استاد دانشگاه پوردو از مخالفت مستمر بريتانيا و اروپا با دستکاري ژنتيکي گله مند است: "طرفداران محيط زيست نيت مثبتي دارند, اما دانش آنها محدود است. سطح علمي استدلال اين گروه بسيار پايين است. هدف ما افزايش توليد در واحد سطح است, و اين به معني کاهش سطح زمين زير کشت خواهد بود. همه متخصصان محيط زيست ميدانند که اثر منفي کشاورزي سنتي بر زيست بومها از هر عامل ديگري بيشتر بوده."يک سوم زمينهاي زراعي آبي جهان به دليل شوري بالا غير قابل استفاده اند. بعد از هر آبياري, به ويژه در مناطق گرمسير, آب تبخير شده و نمک را در خاک بر جاي ميگذارد. يک راه حل اين مشکل آبشويي اين اراضي است, اما در جايي که منابع آب محدود است اين کار عملي نيست.تخمين زده ميشود در ايالات متحده سالانه 6ميليارد دلار/4ميليارد پوند محصول زراعي به دليل غير قابل استفاده شدن زمينهاي زراعي از دست ميرود. انتظار ميرود اين گونه محصولات علاوه بر ايالات متحده در چين, استراليا و آمريکاي جنوبي هم طرفداراني پيدا کند.پي نوشت: در پي انتشار اين مقاله در گاردين, دو پاسخ به اين روزنامه ارسال شد که چکيده آن به اين شرح است:"پني کمپ" سخنگوي حزب سبزها: شوري راه حلهاي ديگري نيز دارد که خطر آنها بسيار کمتر از استفاده از مواد تغيير يافته ژنتيکي است, از جمله ايجاد زهکشي مناسب. در بلند مدت اروپا قصد دارد بازارهايي ايجاد کند که نياز کشاورزان را به الگوهاي صنعتي (توليد محصول ارزان قيمت) کمتر کرده و بستر توسعه کشاورزي پايدار را ايجاد کند.دکتر "ريچارد لاوسون": ادعاي شرکت فيوچراژن بي پايه است. اگر آبياري با آب شيرين منجر به شوري ميشود, آبياري با آب دريا اثر شديدتري خواهد داشت. اين پژوهشگران تنها به زمينه هاي تخصصي خود توجه دارند و اثرات پيچيده زيست محيطي را ناديده ميگيرند


 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
برنامه پنجم توسعه اقتصادی بر اساس نظر دولت با اولویت بخش کشاورزی تدوین می‌شود

برنامه پنجم توسعه اقتصادی بر اساس نظر دولت با اولویت بخش کشاورزی تدوین می‌شود

اولین جلسه کمیته امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی فارس در سال 1388 با حضور رئیس سازمان، مدیر شعب بانک کشاورزی، مدیران سازمان و کارشناسان امور سرمایه‌گذاری کشاورزی به منظور بررسی مسائل امور سرمایه‌گذاری تشکیل شد.


به گزارش ایانا، در این جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: بر اساس نظر رئیس جمهوری برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور با اولویت بخش کشاورزی تنظیم می‌شود و مقرر است در طول برنامه پنجم تمامی نیازهای بخش رفع و به تولید پایدار محصولات کشاورزی دست پیدا کنیم.
مهرزداد خرد این رویکرد را بسیار با ارزش خواند و افزود: از گذشته‌های دور سیاستهای حمایتهای برای تقویت این بخش وجود داشته است، اما به دلیل گستردگی عرصه‌ها و تعداد بهره‌برداران و سایر محدودیتها در حد مورد انتظار موفق به ساختن زیربناهای لازم این بخش نشده‌ایم؛ این در حالی است که شاهد یک جهش قابل توجه در چند سال اخیر در توسعه زیرساختها و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی بوده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: اعطای تسهیلات به بیش از 12 هزار طرح کشاورزی و صنایع وابسته آن از محل بنگاههای اقتصادی زودبازده گامی ارزشمند در ارتقای‌ تولید محصولات و ارتقای ‌ارزش افزوده بخش کشاورزی برداشته‌ایم.
خرد افزود: وزارت جهاد کشاورزی با اجرای برنامه‌های راهبردی فرصتهای جدیدی را برای افزایش کیفی محصولات کشاورزی فراهم آورده و به دنبال نظام‌مند کردن مدیریت تولید محصولات با ارائه برنامه‌های راهبردی الگوی کشت منطقه‌ای است که بتوان متناسب با نیاز کشور و بازار صادرات محصولات کشاورزی به امر تولید بپردازد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: در سال 1388 شاهد رشد اعتبارات فصل کشاورزی تا 9.9 درصد هستیم و امیدواریم در سفر استانی دولت به فارس فرصت طرح مشکلات استان را پیدا کنیم و بتوانیم هدایای مناسبی را از دولت بگیریم.
در این جلسه مدیر شعب بانک کشاورزی استان فارس ضمن تقدیر از مسئولان سازمان جهاد کشاورزی برای همکاری طی سالهای گذشته گفت: با این که ابعاد خسارت کم سابقه بود ولی حمایت دولت در این بخش بی‌نظیر بود.
محمود طباطبایی افزود: ما هم در حوزه بانکی امیدواریم با توجه به حمایتهای دولت، خدمات خوبی به بهره‌برداران در سال 1388 ارائه کنیم و تقاضا داریم مجموعه سازمان جهاد کشاورزی، کشاورزان را نسبت به بازپرداخت اقساط خود ترغیب کنند چرا که میزان ارائه خدمات مالی بانک بستگی به میزان بازپرداختها دارد و 2.5 برابر بازپرداختها مجدداً در قالب تسهیلات به بهره‌برداران پرداخت می‌شود./
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشاورزی زمین یخبندان

کشاورزی زمین یخبندان

كارشناسان هواشناسی با كشف اين موضوع كه گرم شدن هوا در نتيجه فعاليت‌هاي بشري مساله تازه‌اي نيست و هزاران سال است كه انسان‌ها با آن دست به گريبان بوده‌اند، اعلام كرده‌اند كه كشاورزان دوران پيش‌ازتاريخ جهان را از عصر يخبنداني تازه نجات داده‌اند.
اين كشاورزان با قطع درختان و ايجاد نخستين مزارع برنج و گندم تغييرات قابل‌توجهي را در ميزان گاز‌هاي گلخانه‌ای جو از جمله متان و دي‌اكسيد‌كربن ايجاد كرده‌اند.
درنتيجه فعاليت‌هاي‌ آن‌ها، دمای هوا، كه حدود 8000 سال پيش به تدريج در حال كاهش بود، شروع به افزايش كرد و به گفته پروفسور ويليام روديمن، از دانشگاه ويرجينيا، اگر گازهاي گلخانه‌اي ناشي از فعاليت‌هاي آن‌ها نبود، دماي كنوني جهان به سمت دماهاي عصر يخبندان مي‌رفت.
اين نظريه روديمن كه براساس مطالعه نمونه‌هاي دي‌اكسيد‌كربن و متان گرفته‌شده از يخ‌هاي قطب جنوب ارائه شده است، بحث‌هاي بسياري را موجب شده است. به گفته خود روديمن، مي‌توان از اين نتايج به عنوان شاهد اين موضوع استفاده كرد كه گازهاي گلخانه‌اي توليد‌شده توسط انسان‌ها هزاران سال عامل مثبتي براي حفظ دماي هوا درسطحي مناسب بوده است.
اما عده‌اي ديگر ممكن است چنين استدلال كنند كه اگر عده كمي از انسان‌ها با فن‌آوري‌هاي بسيار ابتدايي قادر بوده‌اند روند آب و هواي دنيا را چنين تغيير دهند، پس بايد راجع به افزايش پيش‌بيني نشده گازهاي گلخانه‌اي در حال حاضر نگران باشيم.
كشاورزان باستان با آبياري شاليزارهاي خود و با سوزاندن چمن‌زارها موجب توليد گاز متان و با قطع درختان جنگلي موجب توليد دي‌اكسيد‌كربن مي‌شده‌اند.
مدل‌هاي كامپيوتري كه از شرايط آب و هوايي دوران پيش‌ازتاريخ توسط محققان دانشگاه ويسكونسين ـ مديسون تهيه شده است نشان مي‌دهد كه افزايش دي‌اكسيد‌كربن و متان تاثير قابل‌توجهي بر زمين داشته است و بدون دخالت‌هاي بشري، دماي سياره زمين امروز 2 درجه سانتيگراد خنك‌تر از دماي كنوني آن مي‌شد و در نتيجه كو‌ه‌هاي يخ گسترش مي‌يافتند و بر اكثر بخش‌هاي زمين تاثير مي‌گذاشتند.
پروفسور پل والدس، از دانشگاه بريستول، موضوع تاثير كشاورزي باستاني بر دماي زمين را جالب مي‌داند، اما معتقد است كه توضيحات قابل‌قبول ديگري هم مي‌تواند براي تغييرات دما و افزايش سطح گازهاي گلخانه‌اي در زمان حال وجود داشته باشد. به عنوان مثال، مي‌توان اين نظريه را ارائه داد كه گازهاي ديگر با متان و دي‌اكسيد‌كربن موجود در جو فعل و انفعالاتي را انجام داده اند و تغييرات ايجاد‌شده در اين گاز‌ها موجب افزايش گازهاي گلخانه‌اي شده است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
ناسا در ماه گلخانه‌ پرورش سبزيجات احداث مي‌كند 30/1/88

ناسا در ماه گلخانه‌ پرورش سبزيجات احداث مي‌كند 30/1/88

دانشمند‌ان آمريكايي در نظر دارند روي كره ماه گلخانه‌هايي براي پرورش سبزيجات تازه احداث كنند.
به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تاكنون وعده‌هاي غذايي فضانوردان در فضا از پودرهاي خشك و منجمد شده و خميرهاي نيمه مايع تامين مي‌شده است، اما اكنون دانشمند‌ان آمريكايي قصد دارند، سبزيجات را در داخل ميني گلخانه‌هايي بر سطح كره ماه پرورش دهند.
هر چند غذاهاي فضايي به مرور زمان بهبود يافته‌اند، اما گروهي از دانشمند‌ان مي‌گويند، هنوز بهترين بخش اين مبحث در پيش است.
اين دانشمند‌ان به دنبال ايجاد شرايطي هستند كه ساكنان كره ماه در آينده و يا حتي ساكنان پست‌هاي مستقر در سياره مريخ بتوانند در اوقات تفريح از سبزيجات تازه استفاده كنند.
شركت توسعه فضايي پاراگون در اين زمينه طرحي را معرفي كرده كه اولين گام در جهت پرورش گل‌ها و در نهايت پرورش غذا در كره ماه ناميده مي‌شود.
پاراگون يك شركت مستقر در ايالات آريزوناي امريكا است كه بيش از اين در آزمايشات قبلي روي شاتل فضايي و ايستگاه فضايي بين‌المللي با سازمان فضايي آمريكا (ناسا) داشته است.
اين شركت ميني گلخانه جديد را «نور اميد قمري» ناميده است.
اين ساختار يك گلخانه مهر و موم شده شبيه به يك شيشه توپي است كه در داخل يك چارچوب آلومينيومي سه گوش به ارتفاع 5/1 فوت جاسازي شده است.
اين ساختار به گونه‌اي طراحي شده كه بتواند در شرايط ايمن و بي‌خطر يك گياه آزمايشگاهي را بر سطح ماه فرود آورد و در حين رشد از آن محافظت كند.
گلخانه مينياتوري توسط شركت «اديسه مون» به فضا پرتاب خواهد شد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
توليد 90 ميليارد دلار محصول در تعاوني‌‌هاي كشاورزي ژاپن 30/1/88

توليد 90 ميليارد دلار محصول در تعاوني‌‌هاي كشاورزي ژاپن 30/1/88

خبرنگاري فارس:رئيس اتاق تعاون گفت: در ژاپن تعاونيهاي كشاورزي 90 ميليارد دلار محصول توليد و صادر كرده اند و در كويت اتحاديه هاي تعاوني هاي مصرف 80 درصد از كل تجارت خرده فروشي را در سطح ملي به خود اختصاص داده اند.​
به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا» به نقل از روابط عمومي اتاق تعاون ايران، حسين رحماني‌نيا در جمع ايرانيان خارج از كشور گفت: امروزه بنگاههاي اقتصادي در شكل تعاوني حتي در كشورهاي توسعه يافته حضور پر رنگي در فرآيند فعاليت هاي اقتصادي دارند كه مؤيد كارآمدي اين شيوه اقتصادي مي باشد.
وي افزود: به عنوان نمونه در حال حاضر 900 ميليون نفر از جمعيت جهان در قالب تعاونيهاي مختلف عضويت دارند و تحت پوشش اتحاديه بين المللي تعاون I .C .A كه اتاق تعاون هم يكي از اعضاي فعال آن مي باشد ، قرار دارند.
رحماني‌نيا تصريح كرد: در بلژيك تعاوني‌هاي دارو سازي 5/19 درصد اين صنعت را در اختيار دارند، در بزريل 40 درصد سهم بخش كشاورزي از توليد ناخالص ملي بوسيله تعاونيها تأمين مي شود و در دانمارك 96 درصد توليد محصولات لبني ، 37 درصد محصولات گوشتي ، 34 درصد محصولات باغي و 2/34 درصد از كل سپرده ها مربوط به تعاوني ها مي باشد.
وي افزود: در ژاپن تعاوني‌هاي كشاورزي 90 ميليارد دلار محصول توليد و صادر كرده اند و در كويت اتحاديه هاي تعاوني هاي مصرف 80 درصد از كل تجارت خرده فروشي را در سطح ملي به خود اختصاص داده اند.
رئيس اتاق تعاون بيان داشت: در كشور ايران نيز تعاوني ها در بخش حمل و نقل مسافر و بار، صيادي، كشاورزي، مسكن، مصرف اعتبار سهم بالايي را دارند و متوسط سهم بخش تعاون در اقتصاد كشور در حال حاضر با احتساب تعاوني‌هاي سهام عدالت بيش از 12 درصد مي‌باشد كه اين روند با توجه به مفاد قانون اجراي سياستهاي كلي اصل 44 قانون اساسي كه به موجب ابلاغ مقام معظم رهبري تدوين و تصويب رحماني‌نيا اظهار داشت: به همين منظور براي تشويق و ترغيب مردم جهت مشاركت نهادينه در فعاليت‌هاي اقتصادي از طريق تشكلهاي تعاوني امتيازات ويژه اي در قانون پيش بيني شده است.
رئيس اتاق تعاون گفت: تشكيل تعاوني‌هاي نوع جديد كه به شركت‌هاي تعاوني سهامي عام معروف است، مشاركت سهامداران در مديريت تعاوني ها را به نسبت سرمايه گذاري انجام شده امكان‌پذير نموده است.
رحماني‌نيا در توضيح اولويت تعاوني‌ها در واگذاري شركت‌ها و بنگاه‌هاي دولتي تصريح كرد: برخورداري از حمايت‌ها و مشوق‌هاي دولتي به ميزان 20 درصد بيشتر از بخش غير تعاوني، تخفيف حق بيمه سهم كارفرما براي اعضاي شاغل در هر تعاوني به ميزان 20 درصد،پرداخت يارانه سود تسهيلات بانكي و ساير هزينه هاي سرمايه گذاري براي راه اندازي شركت‌هاي تعاوني، تاسيس بانك توسعه تعاوني با سرمايه اوليه معادل پنج هزار ميليارد ريال از محل حساب ذخيره ارزي توسط دولت براي تامين منابع سرمايه اي بخش تعاوني،درآمد مشمول ماليات شركتها و اتحاديه‌هاي تعاوني متعارف و شركت‌هاي تعاوني سهام عام مشمول 25 درصد تخفيف از نرخ موضوع ماده 105 قانون ماليات‌هاي مستقيم مي باشند.
وي بيان داشت: مزاياي فوق همراه با ظرفيت هاي مناسب و اعتماد و باور عمومي جامعه به كاركرد مثبت تعاوني‌ها موقعيت ممتازي را براي سرمايه گذاري در اين بخش ايجاد نموده است كه مي تواند ضمن بهره مندي سرمايه گذاران از انتفاع مادي رضايت خاطر آنها را از امكان انتفاع گروهي از يك كار مشترك اقتصادي فراهم نمايد.
رحماني‌نيا گفت: با توجه به نقش فعال تعاوني‌ها در زمينه توليد مسكن، اصلاح شبكه هاي توزيع، خدمات فني و مهندسي و فعاليت‌هاي كشاورزي خوشبختانه بازار تقاضاي مناسبي براي پذيرش سرمايه گذاري در ساخت مسكن، تأسيس فروشگاه‌هاي بزرگ زنجيره‌اي، مجتمع‌هاي بزرگ گلخانه‌اي، واحدهاي صنعتي ذخيره سازي مواد غذايي، ميوه و صنايع تبديلي وجود دارد.
رئيس اتاق تعاون با اشاره به نقاط قوت و فرصتهاي موجود افزود: سرمايه گذاري در طرح هاي توليدي تعاوني‌ها در بخش هاي صنعت، معدن، كشاورزي و خدمات، امكان سرمايه گذاري در بخش هاي جذب توريست، سرمايه گذاري در طرح هاي بهداشتي درماني با سابقه تاريخي جذب متقاضيان كشورهاي همجوار و حاشيه خليج فارس، وجود شبكه‌هاي توزيع و توليد قدرتمند به صورت تأسيس فروشگاه‌هاي زنجيره اي، وجود بازار مصرف ثابت به صورت شبكه‌هاي كارمندي ،كارگري و مصرف محلي‌ عضويت مؤثر ايران در I .C . A و ساير اتحاديه‌هاي بين المللي و منطقه‌اي تعاون برشمرد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
رونق مصرف گياهان خوراکي در کهگيلويه وبويراحمد 31/1/88

رونق مصرف گياهان خوراکي در کهگيلويه وبويراحمد 31/1/88

بازار مصرف گياهان خوراکي اين روزها درکهگيلويه و بويراحمد پر رونق شده است.
همه ساله در اين موقع از سال بهره برداري از 20 گونه گياهي مرتعي و جنگلي از جمله ليزک ، تره ، قارچ کوهي ، چوک ،کرفس ، ريواس ، چويل ، خاري و کنگر بصورت سنتي آغاز شده است و در بازارهاي استان به فروش مي رسد.
مصرف اين گياهان که از طعم و بوي خاصي هم برخوردارند از دير باز در خانواده هاي کهگيلويه وبويراحمدي رايج بوده و بسياري از مردم استان آنها را به عنوان سوغات به ساير مناطق کشور مي برند.
دسته اي از اين گياهان که از گونه سبزيجات هستند مثل تره به صورت خام و دسته اي ديگر طبخ و همراه با ساير خوراکي ها مثل برنج و ماست مصرف مي شوند.
از برخي ديگر مثل بيلهر نيز ترشي مخصوص تهيه مي شود.
بيش از هفت هزار و500 گونه گياهي درکشور وجود دارد که دو هزار گونه آن در کهگيلويه وبويراحمد مي رويد و از اين تعداد 160 گونه خوراکي هستند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
خدمات جديد بيمه کشاورزي در کشور 31/1/88

خدمات جديد بيمه کشاورزي در کشور 31/1/88

ابزار، ماشين ها ، ساختمان ها و خدمات توليدي بخش کشاورزي از امسال بيمه مي شوند.
عضو هيئت مديره صندوق بيمه کشاورزي ايران امروزدر گرگان گفت : براي اجراي اين طرح دولت امسال 5 هزار و 700 ميليارد ريال اعتبار اختصاص داده است .
خمسه افزود :70 درصد از حق بيمه ابزار و خدمات کشاورزي را دولت و بقيه را کشاورزان پرداخت مي کنند .
وي همچنين از بيمه کردن 14 محصول ديگر در کشور خبرداد .
خمسه گفت : با اين اقدام شمار محصولات کشاورزي زير خدمات بيمه به 110 محصول رسيد .
وي به منظور نشست يک روزه مديران جهاد کشاورزي و صندوق بيمه کشاورزي گلستان امروز به گرگان سفر کرده بود.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
فيدا: توليدات کشاورزي تا 2050 بايد دو برابر شود 31/1/88

فيدا: توليدات کشاورزي تا 2050 بايد دو برابر شود 31/1/88

صندوق بين المللي توسعه کشاورزي (فيدا) روز يکشنبه دو برابر شدن توليدات کشاورزي را براي مقابله با بحران غذايي اجباري دانست.
کانايو انوانزه Kanayo Nwanze رئيس اين صندوق در حاشيه نشست وزراي کشاورزي گروه هشت در ايتاليا اعلام کرد تا سال دو هزار و پنجاه جمعيت جهان افزايش قابل ملاحظه اي خواهد داشت . بنابراين دو برابر شدن توليدات کشاورزي ضروري به نظر مي رسد.
وي خاطر نشان کرد از کشورهاي گروه هشت و کشورهاي در حال توسعه که در اين نشست حضور دارند توقع داريم براي مشارکت واقعي در اين امر تنها به صدور بيانيه اکتفا نکنند بلکه به يک برنامه عملي دست بزنند. زيرا کشاورزي اساس رشد اقتصادي کشورهاي در حال توسعه است و امنيت غذايي کليد امنيت جهاني است.
انوانزه افزود از وزراي کشاورزي گروه هشت انتظار داريم اين درخواست را جدي بگيرند تا هر چه سريعتر شاهد رشد بادوام سرمايه گذاريها و توليدات کشاورزي باشيم.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از سيسون دي والمارينو ( ايتاليا ) ، رئيس صندوق بين المللي توسعه کشاورزي به همراه نمايندگان نهادهاي بين المللي ديگر از جمله فائو ، بانک جهاني و اتحاديه آفريقا در گفتگوهاي بعد از ظهر يکشنبه وزراي کشاورزي گروه هشت در ايتاليا شرکت کرده بود.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
فعاليت 1300 تعاوني توليدي کشاورزي در کشور 3/2/88

فعاليت 1300 تعاوني توليدي کشاورزي در کشور 3/2/88

شرکت هاي تعاوني توليد کشاورزي الگوي موفق نظام بهره برداري کشوراست .
معاون مدير کل نظام بهره برداري وزارت جهاد کشاورزي امروزدر گنبد کاووس گفت :هزار و 300 شرکت تعاوني توليدي کشاورزي در کشور فعال است.
اقاي عليزاده پراکندگي زمين هاي کشاورزي را يکي از مشکلات کشاورزي در کشور به ويژه در استان هاي گلستان و مازندران دانست وگفت :انلاف آب از ديگر مشکلات بخش کشاورزي است .
معاون مدير کل نظام بهره برداري وزارت جهاد کشاورزي همچنين گفت: با تشکيل اتحاديه ها و شرکتهاي تعاوني مي توان مشکل توليد در کشاورزي را کاهش داد .
گلستان 47 تعاوني دارد که شهرستان گنبد کاووس با 12 تعاوني فعال بيشترين تعداد تعاوني را دارد .
 

lendeh2007

عضو جدید
با سلام و خسته نباشید
با عرض معذرت بفرمایید کدام دانشگاه هستید و عنوان پایان نامه شما چیست؟
اینجانب هیات علمی سازمان تحقیقات کشاورزی هستم و داده هایی در مورد تنش خشکی و گرمای آخر فصل که در واقع در قالب طرحهای تحقیقاتی بودند دارم اگر مایلید میتوانید آنها را تجزیه و تحلیل کرده و برای ژورنالهای ایرانی بفرستید مشروط به اینکه اسامی مجریان طرح در اول مقاله آورده شود. البته بعد از آشنایی بیشتر این کار عملی است.

متشکر میشوم اگر زودتر پاسخ دهید.
با تشکر
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
فائو: توليد گندم در ايران به سطح 12 ميليون تن بازخواهد گشت 6/2/88

فائو: توليد گندم در ايران به سطح 12 ميليون تن بازخواهد گشت 6/2/88

خبرگزاري فارس: فائو با موثرخواندن اقدام ايران در كشت زودتر از موعد محصولات كشاورزي پيش بيني كرد توليد گندم در اين كشور با افزايش دو ميليون تني به مرز 12 ميليون تن در فصل زراعي جاري خواهد رسيد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، سازمان جهاني خواروبار و كشاورزي در جديدترين گزارش خود موسوم به «دورنماي محصولات و وضعيت غذايي» به بررسي چشم انداز توليد محصولات كشاورزي در كشورهاي مختلف جهان طي سال 2009 پرداخته است.
بر اساس اين گزارش در ايران به دليل هواي خشك و دماي بالا سال زراعي در زمستان زودتر از سال هاي قبل شروع شد و به همين دليل انتظار مي رود ميزان برداشت گندم در ايران طي سال 2009 با اندكي افزايش در مقايسه با سال قبل مواجه شود.
فائو پيش بيني كرده است مجموع توليد غلات در ايران طي سال زراعي جاري در مقايسه با سال قبل 2.6 ميليون تن افزايش يابد و به 17.9 ميليون تن برسد. توليد غلات ايران در سال 2009 اگر چه نسبت به سال 2008 افزايش مي يابد اما همچنان فاصله زيادي با رقم توليد غلات قبل از خشكسالي دارد. در سال 2007 ، 22.9 ميليون تن غلات در ايران توليد شد.
در ميان انواع مختلف غلات،‌گندم بيشترين افزايش توليد در سال 2009 را خواهد داشت. در حالي كه طي سال 2008 به دليل بروز خشكسالي كم سابقه تنها 9.8 ميليون تن گندم در ايران توليد شد پيش مي شود در سال جاري اين رقم با افزايش دو ميليون تني به 11.8 ميليون تن برسد. در سال 2007نيز 15 ميليون تن گندم در ايران توليد شده بود.
بر اساس پيش بيني فائو توليد برنج در ايران نيز با افزايش 100 هزار تني از 2.6 ميليون تن در سال به 2008 به 2.7 ميليون تن در سال 2009 خواهد رسيد. حجم توليد برنج ايران در سال 2007 نيز 2.8 ميليون تن اعلام شده بود.
توليد ساير غلات در ايران طي سال 2007 ،‌ 5.1 ميليون تن گزارش شده بود كه اين رقم در سال 2008 به 2.9 ميليون تن كاهش يافت و انتظار مي رود در سال جاري با افزايش نيم ميليون تني مواجه شود و به 3.4 ميليون تن برسد.
بر اساس اين گزارش توليد غلات در آسيا از 1175 ميليون تن در سال 2008 به 1181 ميليون تن در سال 2009 افزايش خواهد يافت. توليد گندم از 277 ميليون تن در سال 2008 به 281 ميليون تن در سال 2009 مي رسد. توليد برنج از 621 ميليون تن به 625 ميليون تن و توليد ساير غلات از 276 ميليون تن به 274 ميليون تن خواهد رسيد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
رشد ارزش افزوده محصولات کشاورزي از متوسط رشد اقتصادي کشور فراتر رفت 6/2/88

رشد ارزش افزوده محصولات کشاورزي از متوسط رشد اقتصادي کشور فراتر رفت 6/2/88

عضو شوراي مرکزي جمعيت آبادگران عدالتخواه ايران اسلامي گفت: در طول فعاليت دولت نهم، براي نخستين بار در تاريخ کشاورزي کشور، رشد ارزش افزوده محصولات کشاورزي بالاتر از ميانگين رشد اقتصادي کشور قرار گرفت.
هادي غلام زاده" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، افزود: رشد ارزش افزوده
محصولات کشاورزي در دوره سال هاي 84 تا 86 به طور متوسط به 7/6 درصد در سال رسيده است که از رقم 5/6 درصدي برنامه چهارم توسعه فراتر است.
غلام زاده با اشاره به بي انصافي هاي زياد برخي تريبون هاي سياسي به دولت نهم، تصريح کرد: عملکرد صادقانه دولت نهم به طور قطع از نگاه مردم دور نيست.
دبير کميته مهندسين جبهه متحد اصولگرايان يکي از افتخارات دولت نهم را هدفمند کردن يارانه هاي سموم مورد مصرف در بخش کشاورزي خواند و گفت: اين اقدام ضمن صرفه جويي دهها ميليون دلاري ارز، موجب کاهش 40 درصدي مصرف سموم در توليد محصولات کشاورزي و افزايش ضريب سلامتي محصولات کشاورزي شده است.
غلام زاده افزود: در طول سه سال گذشته بيش از 238 هزار هکتار از اراضي کشاورزي زير پوشش عمليات آبياري تحت فشار قرار گرفته است در حالي که در 19 سال گذشته فقط 490 هزار هکتار از اراضي کشاورزي کشور به سامانه هاي آبياري تحت فشار مجهز شده بود.
وي کتمان نقاط قوت دولت نهم را توسط مخالفان بي انصافي خواند و گفت: استاندارد مديريت خدمت رساني در دولت نهم با کوشش و تلاش شبانه روزي تغيير کرده است.
غلام زاده همچنين اصلاح و احياي نزديک به 500 هزار هکتار از باغ ها در طول سال هاي 84تا 87 و افزايش سطح گلخانه هاي کشور از 5672 هکتار در سال 83 به 7217 هکتار در سال 86را کاري بزرگ و قابل تحسين و نشان از رويکرد علمي و فني دولت نهم در بخش کشاورزي خواند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
خريد تضميني و توافقي کشاورزي امسال به 2 هزار ميليارد تومان مي رسد 6/2/88

خريد تضميني و توافقي کشاورزي امسال به 2 هزار ميليارد تومان مي رسد 6/2/88

مدير عامل سازمان مرکزي تعاون روستايي گفت: خريدهاي تضميني و توافقي محصولات کشاورزي امسال به حدود 2 هزار ميليارد تومان خواهد رسيد.
سيد محمد موسوي در نشستي خبري با اشاره به اينکه سال گذشته 134 نوع محصول
شامل 2 ميليون و 435 هزار تن به ارزش 801 ميليارد تومان به صورت توافقي و تضميني خريداري شد ، اظهار داشت : خريدها امسال تا 5 ميليون تن و با تنوع بيشتر، انجام مي شود.
وي گفت: پارسال 255 فروشگاه مصرف و 114 فروشگاه توزيع سوخت روستايي ايجاد شد که 380 هزار تن کالا براي روستاييان و 2 ميليون و 800 هزار تن نيز آرد عشاير و روستاييان را توزيع کرد.
مدير عامل سازمان مرکزي تعاون روستايي افزود : در مراکز توزيع سوخت هم چهار ميليارد و 473 ميليون ليتر سوخت مورد نياز روستاييان ، سال گذشته توزيع شد.
موسوي مراکز عرضه مستقيم کالاهاي کشاورزي را در سال گذشته 907 غرفه دانست و گفت : 447 غرفه موقت به غرفه هاي عرضه مستقيم کالاي کشاورزي هم اضافه شد.
مدير عامل سازمان مرکزي تعاون روستايي افزود: امسال غرفه هاي عرضه مستقيم کالاها و محصولات کشاورزي به 2 هزار واحد افزايش خواهد يافت.
موسوي ايجاد سامانه الکترونيک بازاريابي و بازاررساني، کاهش زمان رسوب محصول در انبارها با حفظ سياست تنظيم بازار محصولات کشاورزي ، استمرار برنامه پرداخت بهنگام بهاي محصولات در کمتر از يک هفته ، بهبود و کنترل کيفي خريد محصولات براي ايجاد انگيزه رقابت در بازارهاي داخلي و خارجي و به صفر رساندن نابودي محصولات مازاد را از مهمترين برنامه هاي امسال سازمان مرکزي تعاون روستايي دانست.
وي بر تقويت تعامل با صادرکنندگان و دارندگان شبکه هاي ملي توزيع و تامين تسهيلات بانکي مورد نياز با کارمزد و بهره کم تاکيد کرد.
مدير عامل سازمان مرکزي تعاون روستايي گفت: تسهيلات بانکي در سال 86 حدود 473 ميليارد و 900 ميليون تومان بود که سال گذشته به 435 ميليارد تومان کاهش يافت و مشکلاتي در خريدها ايجاد کرد.
موسوي افزايش واحدهاي اعتباري و صندوق هاي تعاوني کشاورزي را از ديگر اقدامات ذکر کرد و افزود: اين واحدها سال گذشته به 1063 واحد با 46 ميليارد و 300 ميليون تومان سرمايه رسيد که امسال با اختصاص 60 ميليارد تومان اعتبار به 1300 واحد خواهد رسيد.
مدير عامل سازمان مرکزي تعاون روستايي از پايان طرح ارزشگذاري سهام تعاوني هاي روستايي و زنان خبر داد و افزود : ارزشگذاري 3086 تعاوني عملياتي شد و امسال براي تمام تعاوني ها اجرا مي شود.
موسوي با بيان اينکه سازمان مرکزي تعاون روستايي سال گذشته حدود 2 ميليون تن نهاده هاي توليد کشاورزان را تأمين کرد گفت: امسال هم 2 ميليون و 500 هزار تن نهاده توليدي کشاورزي توزيع مي شود.
وي از پايان مراحل احداث و بهره برداري 43 واحد جديد صنايع تبديلي و تکميلي خبر داد و گفت : 605 واحد تبديلي ، تکميلي و بوجاري در کشور فعال است و ظرفيت انباري نيز از 2 ميليون و 165 هزار تن به 2 ميليون و 500 هزار تن رسيده است.
مدير عامل سازمان مرکزي تعاون روستايي از اختصاص حدود يازده ميليارد تومان به عنوان ذخيره آورده کشاورزان و تشکيل صندوق تعاون روستايي در سال جديد خبر داد.
موسوي با اشاره به ثبت 87 تعاوني تخصصي در 23 استان افزود: هم اکنون هيئت مؤسس 19 استان تشکيل شده است و بزودي تعاوني هاي تخصصي برنجکاران ، زرشک کاران ، چاي ، دانه هاي روغني و گلخانه داران در استان هاي مازندران ، خراسان جنوبي ، گيلان ، گلستان و سمنان ايجاد مي شود.
وي همچنين از 200 ميليارد تومان تسهيلات براي ايجاد زيرساخت هاي تعاوني هاي تخصصي خبر داد و گفت: اين تسهيلات از محل بنگاههاي زودبازده تأمين شده است و بزودي اختصاص مي يابد.
مدير عامل سازمان مرکزي تعاون روستايي با بيان انتقال عامليت خريد گندم به تعاوني هاي روستايي افزود: اين تعاوني ها وظيفه خريد گندم را به عهده دارند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
وجود يك بسته جامع حمايتي براي بخش كشاورزي ضروري است 7/2 /88

وجود يك بسته جامع حمايتي براي بخش كشاورزي ضروري است 7/2 /88

عضو هيات علمي موسسه پژوهش‌هاي برنامه‌ريزي، اقتصاد كشاورزي و توسعه روستايي گفت: خشكسالي به عنوان مجموعه‌ي ريسك‌هايي است كه هم از لحاظ بارندگي و هم از لحاظ شرايط آب و هوايي ايجاد مي‌شود و اثرآن به تبع بر روي كاهش توليد، عملكرد و در نهايت درآمد دريافتي توليد كننده براي محصول است.
دكتر علي كياني‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: يكي از سياست‌هاي حمايتي كه دولت‌هاي مختلف براي حمايت از توليد‌كنندگان بخش كشاورزي طراحي مي‌كنند، كمك به آن‌ها در مديريت ريسك است، به طوري كه اكثر دولت‌ها در بسته حمايتي خود داراي سياست‌هاي مديريت ريسك هستند و به‌گونه‌اي عمل مي‌كنند كه آثار زيان‌بار ريسك‌ها را براي توليدكننده كاهش ‌دهند. در اين راستا دولت‌ها و سياستگذاران روش‌ها و سياست‌هايي را اتخاذ مي‌كنند كه ريسك‌ها را مديريت كنند و قطعا خشكسالي نيز از اين قاعده مستثني نيست.
كياني‌راد افزود: سياستگذاري درباره خشكسالي شامل دو حوزه كوتاه‌مدت و بلند‌مدت است كه حوزه كوتاه مدت در مجموعه مديريت ريسك قرار نمي‌گيرد و بيشتر در مجموعه مديريت بحران قرار مي‌گيرد كه شامل پرداخت‌هاي جبراني به توليد‌كنندگان مي‌شود.

وي با بيان اينكه در حوزه بلندمدت راهكارهاي مختلفي براي مقابله با خشكسالي وجود دارد، اظهار كرد: يكي از راهكارها افزايش بهره‌وري استفاده از آب در بخش كشاورزي است كه از طريق سرمايه‌گذاري در تحقيقات، زيربناها، كانال‌هاي انتقال آب، استحصال، جمع‌آوري و مصرف بهينه آب و روش‌هاي آبياري پيشرفته حاصل مي‌شود. در كنار اين سياست‌ها در بسته حمايتي، توسعه‌ي بسته‌هاي مناسب بيمه‌اي نظير بيمه آب و هوايي يا بيمه حوادث خاص يا بيمه شاخص آب و هوايي بايد مورد توجه قرار گيرد، به طوري كه توليدكننده محصول و فعاليت خود را در برابر ريسك خشكسالي بيمه مي‌كند.
كياني‌راد تاكيد كرد: بايد به راهكارهاي بلندمدت بيش از راهكارهاي كوتاه مدت در موضوع خشكسالي توجه شود تا نوسانات را در درآمد توليد‌كنندگان شاهد نباشيم.
وي همچنين درباره كشت گلخانه‌اي گفت: كشت گلخانه‌اي براي همه‌ي محصولات استراتژيك و مرتبط با امنيت غذايي مردم امكان‌پذير نيست، بنابراين بهتر است ضمن توجه به تقويت و بهسازي زيربناها و بهبود روش‌هاي آبياري، استراتژي مشخصي درخصوص توسعه كشت گلخانه‌اي با توجه به شرايط هر منطقه اتخاذ و اجرا شود.
كياني‌راد خاطرنشان كرد: ما بايد يك بسته‌ي جامع حمايتي براي بخش كشاورزي و به تفكيك هر محصول داشته باشيم كه شامل ابزارهايي متناسب با ساختار توليد و بازارهمان محصول است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
همايش ايده‌هاي نوين در كشاورزي پايدار برگزار مي‌شود 17/2/88

همايش ايده‌هاي نوين در كشاورزي پايدار برگزار مي‌شود 17/2/88

همايش ايده‌هاي نوين در كشاورزي پايدار به همت معاونت پژوهشي و با همكاري دانشكده كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه آزاد اسلامي واحد بروجرد ‪۳۱‬ ارديبهشت ماه در اين دانشگاه برگزار مي‌شود.
به گزارش روز يكشنبه ايرنا از دانشگاه آزاد اسلامي واحد بروجرد، اين همايش به منظور ايجاد تحرك علمي در بين پژوهشگران، اعضاي هيات علمي و دانشجويان و ايجاد فضاي مناسب جهت تبادل و ارايه نظريه‌ها و يافته‌هاي نوين در خصوص كشاورزي برگزار مي‌شود.
اين همايش علمي با محورهاي ، نقش علوم مختلف ، نقش اكوفيزيولوژي و فيزيولوژي گياهي، بررسي زمينه‌هاي كاربرد به نژادي و بيوتكنولوژي ، مديريت خاك و آب، مديريت مكانيزاسيون، نقش فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي، مديريت كنترل آفات، بيماري‌هاي گياهي و علف‌هاي هرز در كشاورزي پايدار برگزار مي‌شود.
پژوهشگران و فعالان عرصه كشاورزي تا ‪ ۱۲‬ارديبهشت ماه فرصت دارند مقالات خود را به دبيرخانه اين همايش ارسال كنند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزايش 20درصدي بهره‌وري آب در بخش كشاورزي با اصلاح روش مصرف 7/2/88

افزايش 20درصدي بهره‌وري آب در بخش كشاورزي با اصلاح روش مصرف 7/2/88

خبرگزاري فارس: مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران گفت:‌ بهره‌وري آب در بخش كشاورزي ايران حدود 40 درصد است كه اين رقم تا 60 درصد قابل افزايش است.
ستار محمودي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، اظهار داشت: حدود 92 درصد از آب قابل استحصال كشور معادل 92 ميليارد متر مكعب در بخش كشاورزي استفاده مي‌شود كه بيشترين حجم آب مصرفي كشور به شمار مي‌رود.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران تصريح كرد: افزايش بهره‌وري آب در بخش كشاورزي پتانسيل فراوان دارد كه اين رقم در حال حاضر زير 40 درصد بوده و تا 60 درصد قابل افزايش است.
وي افزود: بخشي از عوامل افزايش بهره‌وري آب، بر عهده دولت و بخشي نيز به كشاورز مربوط است كه در بخش دولتي بايد با احداث شبكه‌هاي فرعي آبياري و در بخش كشاورزي با انجام آبياري تحت فشار و نوين راندمان آب افزايش يابد.
محمودي افزود: همچنين كانال‌هاي انتقال آب به دليل روباز بودن باعث هدر روي و تبخير آب مي‌شود كه مي‌توان با كانال‌هاي سيماني و لوله‌هاي انتقال آب به مزرعه از هدررفت آب جلوگيري به عمل آيد.
وي افزود: كشاورزان بايد از آبياري قطره‌اي و باراني استفاده كنند و با توجه به ورود افراد تحصيل‌كرده در مناطق روستايي و كشاورزي و مهندسان آب و خاك امكان ايجاد سيستم آبياري تحت‌فشار در همه جا وجود دارد.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران در پاسخ به اين پرسش كه راندمان‌ آبياري چقدر قابل افزايش است؟گفت: به نظر من بهره‌وري آب در بخش كشاورزي بين 25 تا 30 درصد با اجراي روش‌هاي نوين آبياري قطره‌اي و تحت‌فشار قابل افزايش است، البته اين هدف در چند برنامه‌ توسعه‌اي قابل دسترسي است.
محمودي با بيان اينكه در حال حاضر برنامه پنجم توسعه تدوين مي‌شود، گفت: يكي از محورهاي اين برنامه توجه به ارتقاي راندمان آبياري در كشاورزي و مديريت مصرف و الگوي مصرف آب در كشور است كه در حال حاضر مديريت تقاضاي آب براساس سه بخش شرب، صنعت و كشاورزي استوار است.
وي افزود: امسال در قانون بودجه 88 كل اعتبارات بخش آب با 50 درصد افزايش مواجه بوده و با كمك اين اعتبارات به اتمام طرح‌هاي سرمايه‌گذاري توجه ويژه مي‌شود.
محمودي تصريح كرد: ‌امسال با اجراي طرح‌هاي بخش آب 1400 ميليون متر مكعب به ظرفيت ذخيره آب كشور اضافه مي‌شود.
وي افزود: روند كنوني برداشت آب فشار به منابع آب زيرزميني است كه از آسيب‌پذيرترين بخش منابع آب كشور است.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران اظهار داشت: روند برداشت از سفره‌هاي زيرزميني بيشتر از روند تغذيه مصنوعي سفره‌هاي زيرزميني آب است و تراز برداشت آبهاي زيرزميني منفي است.
محمودي گفت: براساس قانون برنامه چهارم هر سال 300 ميليون متر مكعب به منابع آب زير زميني بايدافزوده شود و در سرجمع 5 سال برنامه بايد 25درصد ميزان كاهش منابع آبي زيرزميني جبران شود.
وي افزود: اين هدف از طريق اجراي فعاليت طرح‌هاي تغذيه مصنوعي، آموزش همگاني، جلوگيري از برداشت بي‌رويه و مسدود كردن چاه‌هاي غيرمجاز آب پيگيري مي‌شود.
وي افزود: به لحاظ منابع‌ آبي در ابتداي ارديبهشت 88 در مجموع 181 ميلي‌متر بارندگي در سراسر كشور اتفاق افتاده كه نسبت به سال گذشته گرچه بهتر است، اما نسبت به زمان بلندمدت و بارش طبيعي كشور 15 درصد كاهش بارندگي مشاهده مي‌شود.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران بيان داشت: بارندگي در ابتداي سال جاري از بركات الهي بود كه كمك قابل توجهي به افزايش ذخيره آب در پشت سدها كرد و به خنكي هوا و جلوگيري از تبخير كمك كرد، اما با وجود بارش‌هاي بهاري ميزان روان‌آب‌ در پشت سدها كمتر از سال گذشته به ميزان 50 درصد بوده است.
محمودي علت اين امر را خشك بودن زمين بر اثر خشكسالي سال گذشته و نيز سرعت تبخير آب دانست و گفت:‌ مديريت آب سدها از اوايل مهرماه 87 يعني سال آبي جاري با توجه به خشكي كشور به نحو بهينه اعمال شد و در مصرف آب اولويت‌بندي و برنامه‌ريزي به عمل آمد.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران گفت: ميزان آب پشت سدها را در كشور 5/14 ميليارد متر مكعب ذكر كرد و گفت: اين حجم مشابه سال قبل است.
وي افزود: همچنين ميزان روان‌‌آب‌ها كمتر بوده و اين ذخيره گرچه مناسب است، اما رفع نياز كامل كشور را نكرده، لذا نيازمند صرفه‌جويي و مصرف بهينه هم در آب شهري و هم بخش كشاورزي و صنعت هستيم.
محمودي گفت: صرفه‌جويي بسته به ميزان آب موجود بين 10 تا 20 درصد در مناطق مختلف كشور بايد اعمال شود و در مناطقي مانند سيستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب كرمان اعمال شود، اما در استان‌هاي شمالي وضع مساعدتر است و در خوزستان نزولات كمتر بوده است.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران بيان داشت:‌ براي مصرف آب پشت‌ سدها در خوزستان زمان‌بندي شده و با توجه به كمبود آب نسبت به ذخيره آب استان با حساسيت برخورد مي‌شود.
محمودي اظهار اميدواري كرد: بارندگي‌ها در برخي مناطق سردسير ادامه داشته و كشت محصولات ديم از آب باران سيراب شود.
وي تأكيد كرد:‌ تا جايي كه پتانسيل ذخيره سدها اجازه دهد نسبت به تأمين آب كشاورزان اقدام مي‌شود، اما اولويت اول آب آشاميدن است.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران افزود: در استانهاي اصفهان و خراسان و تهران برنامه‌ دقيقي براي تأمين آب آشاميدن اجرا مي‌شود كه با توجه به محدوديت منابع آب مشكل خاصي اتفاق نيفتد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
يک ميليارد دلار ارز آوري محصولات کشاورزي خراسان رضوي 8/2/88

يک ميليارد دلار ارز آوري محصولات کشاورزي خراسان رضوي 8/2/88

استان خراسان رضوي با صادرات محصولات کشاورزي، صنعتي و صنايع دستي به 156 کشور جهان سالانه يک ميليارد دلار ارز به کشور وارد مي کند.
معاون توسعه تجارت خارجي سازمان بازرگاني خراسان رضوي امروز در ديدار با هيأت تجاري کشور بلاروس در مشهد با اشاره به توانمندي هاي اقتصادي استان خراسان رضوي ابراز اميدواري کرد همکاريهاي تجاري بازرگانان و تجار اين استان با بلاروس گسترش يابد.
منوچهر سلطاني افزود: به اين منظور بايد اطلاعات دقيق و شفافي از توانمنديهاي دو طرف فراهم شود.
سلطاني گفت: بسياري از نيازهاي کشور بلاروس در زمينه خشکبار ومحصولات کشاورزي از استان خراسان رضوي قابل تأمين است ضمن اينکه محصولات اين استان بر اساس استانداردهاي بين المللي و اتحاديه اروپايي توليد مي شود.
در اين ديدار سرپرست هيأت تجاري بلاروس نيز توسعه کشاورزي را از اولويت هاي دولت بلاروس دانست و ابراز اميدواري کرد در آينده صادرات محصولات کشاورزي خراسان رضوي به ويژه سبزيجات و ميوه و تره بار، گياهان دارويي و نيز رب گوجه فرنگي و خشکبار به کشور بلاروس افزايش يابد.
اوگالسکي افزود: کشور بلاروس نيز تمايل دارد امکانات و محصولات صنعتي و توليدي خود را در زمينه هاي نساجي و نخ، لاستيک اتومبيل و توليدات گوشت به ايران صادر کند.
 

Similar threads

بالا