جن" چنانكه از مفهوم لغوى این كلمه به دست مى آید، موجودى است ناپیدا، و در قرآن مشخصات زیادى براى او ذكر شده، از جمله اینكه:
1ـ جن موجودى است كه از آتش آفریده شده، بر خلاف انسان كه از خاك آفریده شده است. «وخلق الجان من مارج من نار»(الرحمن/15)
2ـ داراى علم و ادراك و تشخیص حق از باطل، و قدرت منطق و استدلال است.(آیات مختلف سوره جن)
3ـ داراى تكلیف و مسؤولیت است.(آیات سوره جن و سوره الرحمن)
4ـ گروهى از آنها مؤمن صالح، و گروهى كافرند. «و إنا منا الصالحون و منا دون ذلك»(جن/11)
5ـ آنها داراى حشر و نشر و معادند. «وأما القاسطون فكانوا لجهنم حطبا»(جن/15)
6ـ آنها قدرت نفوذ در آسمانها و خبرگیرى و استراق سمع داشتند، و بعدا از این كار منع شدند و قدرت خود را از دست دادند. «و إنا كنا نقعد منها مقاعد للسمع فمن یستمع الان یجد له شهابا رصدا»(جن/9)
7ـ آنها می توانند با بعضى انسانها ارتباط برقرار كنند، و با آگاهى محدودى كه نسبت به بعضى از اسرار نهانى دارند، به اغواى انسانها بپردازند. «وإنه كان رجال من الإنس یعوذون برجال من الجن فزادوهم رهقا»(جن/6)
8ـ در میان آنها افرادى یافت مى شوند كه از قدرت زیادى برخوردارند، همانگونه كه در میان انسانها نیز چنین است. «قال عفریت من الجن أنا آتیك به قبل أن تقوم من مقامك» یعنی یكى از گردنكشان جن به سلیمان گفت من تخت ملكه سبا را، پیش از آنكه از جاى برخیزى، از سرزمین او به اینجا مى آورم.(نمل/39)
9ـ آنها قدرت بر انجام بعضى كارهاى مورد نیاز انسان را دارند. «... و من الجن من یعمل بین یدیه بإذن ربه ... یعملون له ما یشاء من محاریب و تماثیل و جفان كالجواب...» یعنی گروهى از جن پیش روى سلیمان به اذن پروردگار كار مى كردند، و براى او معبدها، تمثالها، و ظرفهای بزرگ غذا تهیه مى كردند.(سبا/12-13)
10ـ خلقت آنها در روى زمین قبل از خلقت انسانها بوده است. «و الجان خلقناه من قبل»(حجر/27)
ویژگیهاى دیگری هم می توان با جستجوی در قران و روایات از جن و جنیان بدست آورد. بعلاوه از آیات قرآن به خوبى استفاده مى شود كه، بر خلاف آنچه در افواه مردم عوام مشهور است كه آنها را "از ما بهتران" مى دانند، انسان نوعى است برتر از جن؛ به دلیل اینكه تمام پیامبران الهى از انسانها برگزیده شدند، و این اجنه بودند كه موظف به ایمان به پیامبر اسلام و تبعیت از او شدند. اصولا واجب شدن سجده در برابر آدم(ع) بر شیطان، كه بنا به تصریح قرآن در آن روز از بزرگان طایفه جن بود (كهف/50)، دلیل بر فضیلت نوع انسان بر نوع جن مى باشد
1ـ جن موجودى است كه از آتش آفریده شده، بر خلاف انسان كه از خاك آفریده شده است. «وخلق الجان من مارج من نار»(الرحمن/15)
2ـ داراى علم و ادراك و تشخیص حق از باطل، و قدرت منطق و استدلال است.(آیات مختلف سوره جن)
3ـ داراى تكلیف و مسؤولیت است.(آیات سوره جن و سوره الرحمن)
4ـ گروهى از آنها مؤمن صالح، و گروهى كافرند. «و إنا منا الصالحون و منا دون ذلك»(جن/11)
5ـ آنها داراى حشر و نشر و معادند. «وأما القاسطون فكانوا لجهنم حطبا»(جن/15)
6ـ آنها قدرت نفوذ در آسمانها و خبرگیرى و استراق سمع داشتند، و بعدا از این كار منع شدند و قدرت خود را از دست دادند. «و إنا كنا نقعد منها مقاعد للسمع فمن یستمع الان یجد له شهابا رصدا»(جن/9)
7ـ آنها می توانند با بعضى انسانها ارتباط برقرار كنند، و با آگاهى محدودى كه نسبت به بعضى از اسرار نهانى دارند، به اغواى انسانها بپردازند. «وإنه كان رجال من الإنس یعوذون برجال من الجن فزادوهم رهقا»(جن/6)
8ـ در میان آنها افرادى یافت مى شوند كه از قدرت زیادى برخوردارند، همانگونه كه در میان انسانها نیز چنین است. «قال عفریت من الجن أنا آتیك به قبل أن تقوم من مقامك» یعنی یكى از گردنكشان جن به سلیمان گفت من تخت ملكه سبا را، پیش از آنكه از جاى برخیزى، از سرزمین او به اینجا مى آورم.(نمل/39)
9ـ آنها قدرت بر انجام بعضى كارهاى مورد نیاز انسان را دارند. «... و من الجن من یعمل بین یدیه بإذن ربه ... یعملون له ما یشاء من محاریب و تماثیل و جفان كالجواب...» یعنی گروهى از جن پیش روى سلیمان به اذن پروردگار كار مى كردند، و براى او معبدها، تمثالها، و ظرفهای بزرگ غذا تهیه مى كردند.(سبا/12-13)
10ـ خلقت آنها در روى زمین قبل از خلقت انسانها بوده است. «و الجان خلقناه من قبل»(حجر/27)
ویژگیهاى دیگری هم می توان با جستجوی در قران و روایات از جن و جنیان بدست آورد. بعلاوه از آیات قرآن به خوبى استفاده مى شود كه، بر خلاف آنچه در افواه مردم عوام مشهور است كه آنها را "از ما بهتران" مى دانند، انسان نوعى است برتر از جن؛ به دلیل اینكه تمام پیامبران الهى از انسانها برگزیده شدند، و این اجنه بودند كه موظف به ایمان به پیامبر اسلام و تبعیت از او شدند. اصولا واجب شدن سجده در برابر آدم(ع) بر شیطان، كه بنا به تصریح قرآن در آن روز از بزرگان طایفه جن بود (كهف/50)، دلیل بر فضیلت نوع انسان بر نوع جن مى باشد