توی شب یلدا چی بخوریم؟

fantastic.fati

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


کیه که با اومدن شب یلدا یاد خوراکی های رنگ و وارنگش نیفته؟ اصلا یه "شب یلدا" گفتن کافیه تا آدم برگرده به سفره های رنگینی که پر بودن از چیزهای خوشمزه، انار، آجیل، شیرینی...این شب یکی از شب های خاص ساله، و به خاطر همین بهتره توش خوراکی های خاص خودش پذیرایی بشن. خوراکی های شب یلدا اما چیا هستن؟

توی آیین قدیم، برای شب یلدا 7 نوع خوراکی در نظر میگرفتن، که البته با در نظر گرفتن افزایش اشتهای نسل های جدید، و پیشروی روحیه ی "غش و ضعف کردن برای خوراکی های خوشمزه"، این روزها میتونیم برای خوراکی های بیشتری تبصره رد کنیم!

میوه های شب یلدا رو همه میشناسن: انار، انگور، انجیر، و از همه مهم تر، هندوانه! خیلی ها باور داشتن که اگه توی شب چله هندوانه بخورن، تا پایان فصل سرما، از مریضی و سرما در امان میمونن. با این اوصاف، اگر از دید و بازدید با مطب دکتر و دست اندرکارانش خسته شدین، هندوانه یادتون نره! انار سرخ و گرد هم که نمادی برای مهر و محبته، و هیچ میوه ی دیگه ای توی این شب سرد نمیتونه با طعم خوبش رقابت کنه.

یک سری خوارکی دیگه، مثل انواع دانه ها و آجیل هم نقش پررنگی توی این شب دارن. دانه هایی مثل گندم، شاهدونه، برنجک، و نخود بوداده (نخودچی) حسابی میتونن مهمون هاتون رو مشغول کنن. توی آجیل هم میتونید از تخم هندوانه و کدو، و اگه دوست داشتین تخم آفتابگردون، بادام، پسته، فندق، و گردو استفاده کنید. گرمی های سفره ی یلدا واقعا گرما بخشن.

یه ایده ی خیلی خوب دیگه برای شب یلدا، استفاده از میوه های خشکه. از کشمش، سنجد سرخ، انجیر خشکه، برگه زردآلو، و توت خشکه گرفته تا خشک کردن میوه های رایج تر مثل سیب، موز، یا آناناس!

یکی از کلید های سری داشتن یه شب نشینی خوب (که همه میدونن، ولی به زبون نمیارن!) داشتن خوراکی های خوب و هیجان انگیزه. پس سفره تون رو رنگی کنید و توی چیدمان مزه ها، هنرمندی به خرج بدین!
 
بالا