propulsion
عضو جدید
من بزودی نقشه های سه بعدی کامل یه میکرو توربین رو می گذارم ( تو کتیا ساخته شده ومونتاژ)
خوبه خوشحالم ..
نه من این لوازم رو ندارم ولی تهیش مشکلی نیست ...
هر وقت تعیین کردید می خواین چکار کنید شروع می کنیم ( بزودی)
فعلا تو فورومهای خارجی گشت بزنید وتا می تونید ازشون اطلاعات بکشید
فورمهایی مثل http://www.pulse-jets.com/
با سلام . 5 مقاله با نام کمپرسورهای محوری رو تموم کردم و از مدیر خیلی ممنونم . البته سوال ها فراوانه ! جناب مدیر ممکنه تصویر دو بعدی از یه کمپرسور که شامل پره های raising ,falling,constant با هم باشه رو بذارید ببینیم . دوست عزیز جناب mm.salemi تو صفحه 19 این تاپیک مطلبی به نام نحوه کارکرد موتور جت دارن ، تو یکی از شکل هایی که گذاشتن ، شکل سوم به نام دیاگرام کار موتور های توربوجت، توربوپراپ و توربوفن ، اگه شکل موتور توربو فن رو ببینید ، مشاهده میکنید که نوع کانال کمپرسور از طرح falling در LP شروع شده و به طرح raising تو HP ختم میشه . که این برعکس مطالب شماست . دلیلش چیه ؟
سلام و خسته نباشید . جناب مدیر حرفاتون بو نا امیدی میده !! اگه وقتتون اجازه میده این بحث رو ادامه بدین خیلی خوب میشه . اما لطف کنید کمی با تاخیر مطلب بذارید ، چون مطالبی که تا الان مطرح کردین خودش خیلی جا مطالعه داره ، من دارم رو surge , stall کار میکنم . خود من هم دارم رو آیرودینامیک بلید مطالعه انجام میدم که امیدوارم بتونم تحقیقاتم رو تو چند تا پست در اختیار دوستان قرار بدم .
راستی آقای پیشرانش هم اگه میشه اون نقشه کتیا رو بذارن ممنون میشم آخه یکی از دوستانم رو میکرو توربین ها داره کار میکنه و علاقه منده که اون نقشه ها رو ببینه . ممنون.
با سلام خدمت مدير محترم .
در مورد معايب طرح rising blade در کمپرسور ها از يکي از اساتيد خود سوال پرسيدم .پاسخ ايشان اين بود
که : راندمان بليد تابعي است از يک کسر ، که صورت اين کسر gap يا همان فاصله بين پره و پوسته خارجي است، مخرج اين کسر ارتفاع پره ميباشد . در طرح rising چون ارتفاع بليد ها کم ميشود ، به منظور ثابت ماندن کسر ميبايست که gap نيز کم شود ، اما کاهش gap محدوديت دارد و نميتوان آن را از مقداري کمتر کرد . پس نميتوان ميزان کسر را ثابت نگه داشت ، که اين خود باعث ثابت نماندن راندمان بليد ميشود . طبق گفته ايشان اين تغيير در راندمان به سوي کاهش راندمان است . که اين از معايب اين طرح به حساب ميايد . اين موضوع متفاوت با گفته هاي شما است ، نظر شما چيست ؟ ممنون .
سلام و خسته نباشید .
این مورد به صورت فرمول ارائه نشده ، نتایج آزمایش اون رو نشون میده ! من یه سرچی که کردم اینو فهمیدم که مقداری از سیال از قسمت فشاری بلید ، از طریق گپ(منظورم فاصله بین بلید و دیواره خارجی کمپرسور هستش ) ، به قسمت مکشی بلید منتقل میشه ، که این موضوع باعث اغتشاش و از بین رفتن نظم طبیعیه جریان میشه ، که خود این راندمان رو به شدت پایین میاره ، یعنی اون کسر ( نسبت گپ به ارتفاع) هر چی بیشتر باشه راندمان به شدت کاهش پیدا میکنه ، حالا تو طرح rising blade ارتفاع داره کم میشه ، اون گپ هم کم کردنش محدودیت داره ، در نتیجه کسر بزرگ میشه و راندمان طبیعتا کاهش پیدا میکنه . ممنون.
سلام
با عرض سلام و خسته نباشید.می خواستم از تاثیر مقدار هوای ورودی بر ارتعاش کمپرسورهای جریان محوری در توربین های گازی بپرسم؟
با تشکر
سلام .
مدیر محترم یه پیشنهادی داشتم . واضح هستش که استقبال دوستان از این تاپیک کم شده و این برای من خیلی عجیبه ! بحث gas turbine اینقدر گسترده و جالبه که هر علاقه مندی رو به خودش جذب میکنه ، . من پیشنهاد میکنم که این تاپیک رو دوباره تاپیک اول لیست تاپیک های تالار مهندسی مکانیک قرار بدید ، انگار که تازه ساخته شده ، مطمئنا دوستان زیادی بازدید میکنند و حتما تعدادی تا آخرش باقی میمونند . اما مشکلی که هست تعداد زیاد صفحات این تاپیک هست ، کسی که میخواد در حال حاظر به اینجا سر بزنه باید 35 صفحه رو مطالعه کنه که خسته کننده هستش . اگه بخوایم مطالب مفید تاپیک رو جدا کنیم فکر کنم 5 الی 6 صفحه کافی باشه، پیشنهاد میکنم پست های اضافی رو حذف کنید . در ضمن من شخصا خیلی علاقه مند هستم ادامه مطالب شما رو بخونم . خسته نباشید .
سلام .
مدیر محترم یه پیشنهادی داشتم . واضح هستش که استقبال دوستان از این تاپیک کم شده و این برای من خیلی عجیبه ! بحث gas turbine اینقدر گسترده و جالبه که هر علاقه مندی رو به خودش جذب میکنه ، . من پیشنهاد میکنم که این تاپیک رو دوباره تاپیک اول لیست تاپیک های تالار مهندسی مکانیک قرار بدید ، انگار که تازه ساخته شده ، مطمئنا دوستان زیادی بازدید میکنند و حتما تعدادی تا آخرش باقی میمونند . اما مشکلی که هست تعداد زیاد صفحات این تاپیک هست ، کسی که میخواد در حال حاظر به اینجا سر بزنه باید 35 صفحه رو مطالعه کنه که خسته کننده هستش . اگه بخوایم مطالب مفید تاپیک رو جدا کنیم فکر کنم 5 الی 6 صفحه کافی باشه، پیشنهاد میکنم پست های اضافی رو حذف کنید . در ضمن من شخصا خیلی علاقه مند هستم ادامه مطالب شما رو بخونم . خسته نباشید .
سلام
خسته نباشید
عید همگی مبارک
منم با پیشنهاد ایشون موافقم.باید مطالب مفید جدا شه و یه باز یابی صورت بگیره.
استقبال کم شده -امیدوارم دلیل همه بچه هایی که یه روز فعال بودن مشغله درسا باشه (باور کنید برای ما دانشجوها خیلی سخته که در این زمینه کار نمیکنیم...)
در هر صورت امیدوارم در اینده ای نه چندان دور به این تایپیک بیشتر سر بزنم.
موفق باشید
من تازه این سایت رو دیدم. هر چند فرصت نکردم تمام مطالب این بحث رو بخونم اما سطح کار برایم بسیار جالب هست. شدیدا علاقمند به همکاری هستم. اما فکر کنم تا یک ماه دیگر نتوانم چندان فعال باشم. چون به شدت درگیر پروژه ارشد هستم.
برای اینکه بیشتر خودم رو معرفی کرده باشم میتونم بگم در حال حاضر دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد هوافضا هستم. پروژه من در لیسانس طراحی موتور توربوپراپ بود. در ارشد هم طراحی موتور توربوفن برای یک هواپیمای بدون سرنشین با ماموریت مشخص که در حال حاضر دارم تمومش میکنم. یک برنامه با Matlab برای این کار نوشتم که میتونم بگم در سطح بسیار خوبی کار میکنه و به شدت قابلیت توسعه داره. این برنامه علاوه بر انجام محاسبات نقطه طرح و خارج طرح کار انطباق ماموریت هواپیما با موتور طراحی شده را انجام میده. در مورد توربو ماشینها هم یک برنامه نوشتم که با روش خط میانی کمپرسور طراحی میکنه و زوایای پره ها و تعداد طبقات رو به دست میاره. CFD هم با فلوئنت کار کردم. از نظر کار عملی هم یک بار در مسابقات شناورها شرکت کردم و رباتیک هم در جوانی کار میکردم.
مدت زیادی تلاش کردم تا اساتید رو ترغیب کنم در دانشگاه خودمون (علم و صنعت) یک پژوهشکده موتور بزنند. اما بودجه اون جور نشد. شخصا به شدت علاقمند به ساخت موتور هستم و میدونم که از پسش بر میایم. اما چند مسئله در این راه وجود داره:
1- بحث حمایت مالی که واقعا چنین کاری بدون داشتن یک حمایت مناسب به جایی نمیرسه. من دارم سعی میکنم یک پروژه ساخت در دانشگاه خودمون تعریف کنم اما متاسفانه همه اینجا فقط به مقاله ISI فکر میکنند. البته بودجه زیادی هم میبره و باید حتما صنعت کمک کنه. اما اونچه برای من واضحه اینه که بدون تعریف پروژه برای جایی و کسب حمایت مالی و انجام کار در قالب اون پروژه حداقل به صورت پاره وقت نمیشه کار واقعا کاربردی انجام داد. و تجربه ثابت کرده در این موارد نیروها بعد از مدتی بی انگیزه شده و پراکنده میشوند. به نظرم دوستانی که زحمت مدیریت بحث رو میکشند بیشتر روی این موضوع فکر کنند. میشه برای کمتر کردن هزینه ها این پروژه رو به چندین پروژه بشکنیم و از صنایع مختلف و دانشگاههای مختلف به صورت جداگانه برای هر کدام بودجه بگیریم.
2- یک مسئله دیگر من مشکل اتمام درسم و شروع سربازی هست که شدیدا مرا بلاتکلیف کرده. متاسفانه تمام نهادهای مرتبط هم پیمانی سرباز میگیرند که پنج ساله هست. و من قصد ندارم پنج سال ذر این نهادها بمانم. همینجا از دوستانی که راهی بلدند تقاضا میکنم راهنمایی بفرمایند.
در نهایت یک پیشنهاد داشتم. فکر میکنم اگر موضوع را به چند موضوع با تاپیک های جداگانه بشکنید بحث منظم تر میشود.
زیاد حرف زدن بنده تازه وارد را ببخشید و آنرا به حساب اشتیاق بگذارید نه پرروئی.
شما از چه روشی برای طراحی کمپرسور استفاده میکنید؟ (Mean line or streamline curvature)
مزیت ویژوال بیسیک این است که میتوان آنرا تجاری کرد. اما متاسفانه طراحان این زبان برنامه نویسی در ریاضیات کمی کم لطفی کرده اند. من پیشنهاد میکنم فایلهای DLL را برای کارهای محاسباتی و تولید توابع در Matlab بسازید و از آنها در ویزوال بیسیک استفاده کنید. بدینصورت امنیت کار هم بالتر میرود و کد به سادگی قابل رویت نخواهد شد.
اگر سئوالی باشد خوشحال میشوم در حد توانائیهایم کمک کنم.
سلام!اولا خسته نباشید عرض میکنم خدمتتون.
در مورد شبیه سازی آزمایشها منظورتان را درست متوجه نشدم. اگر تهران هستیدو اگر وقت داشته باشید میتوانیم ملاقاتی داشته باشیم.
عمیقا برای شما آرزوی موفقیت میکنم.
در خصوص مطلبی که عرض کردید با دو دیدگاه میتوان پاسخ داد. البته جسارتا دیدگاههای خودم را فقط عرض میکنم. و از آنجائی که هنوز اطلاعی از میزان پیشرفتهای شما ندارم ممکن است خود شما بسیار بهتر و بیشتر از بنده بر این مسائل آگاه باشید که اگر این طور بود جسارت مرا ببخشید.
اول اینکه اساسا تست زمانی انجام میشود که طراحی اولیه و طراحی جزئیات انجام شده و یک دستگاه ساخته شده است. آنگاه برای بهتر کردن نتایج و افزایش دقت تست انجام میشود. یا برای اصلاح در طرحهای بعدی. من تصور نمیکنم شما از نهاد خاصی سفارش گرفته باشید و حتما مجبور باشید به اهداف تعین شده دست پیدا کنید. همانطور که خود شما هم میدانید مسائل ساخت یک دستگاه برای اولین بار بیش از آنکه به ظرائف ریاضی باز گردند به مسائل و مشکلات عملی حین ساخت مرتبط میشوند. در مرحله اول باید آنها را حل کرد و سپس کار را با تحلیلهای دقیقتر و انجام آزمایشات تجربی توسعه داد. علاوه بر این معمولا آنچه در کار آزمایشگاهی برای کمپرسورها مهم است به دست آوردن افتهاست. که این روابط در برخی مقالات یافت میشود. البته روابط کامل و دقیق و جدید نزد خود شرکتهای سازنده معمولا میماند. اما در مرحله اول همان روابط موجود کفایت میکند. برخی از این مقالات را در صورت نیاز من میتوانم با کمی زمان گذاشتن پیدا کنم.
دوم اینکه اگر هنوز مصر به انجام شبیه سازی آزمایش یا حتی انجام تستهای تجربی هستید. میتوان کسکید را در فلوئنت مدل کرد و آنرا با روشهای عددی تحلیل کرد. البته این کار کمی مشکل است. شخصا فکر میکنم حداقل شش ماه زمان برای فردی با اطلاعات خوب نیاز است.
در خصوص تست تجربی هم خوشبختانه همین الان در دانشگاه ما چند پروژه برای تست کسکید توسط دکتر تقوی تعریف شده و در تونل باد دانشگاه در حال انجام است. بنابر این توان انجام این کار هست.
بنده شرکتی را می شناسم که در حال حاضر به صورت تحقیقاتی روی کمپرسورهای محوری کار میکند. شاید بد نباشد که به صورت مشارکتی با آنها کار کنید. البته باید بگردم و نام و شماره تلفن آنرا پیدا کنم چون حدودا چند ماه پیش این شرکت را در کنفرانس ماشینهای دوار دیدم.
اگر روزی گذرتان به تهران افتاد بسیار خوشحال میشوم از نزدیک با کارهایی که انجام داده اید آشنا شوم.
اگر درست گرفته باشم که چه میخواهید انجام دهید، حقیقتا کار بسیار سختی است. با عرض پوزش به خاطر فضولی میخواستم چند سئوال بپرسم والبته محدودیت شما را برای پاسخ دادن درک میکنم.
اگر ممکن است بفرمایید به طور دقیق آن چیزی که در نهایت از نرم افزار انتظار دارید چیست؟
طراحی آیرودینامیکی و به دست آوردن زوایای پره ها و تعداد طبقات و....؟
طراحی سازه ای و بررسی مسائل ارتعاشی کمپرسور؟
به دست آوردن Map کمپرسور؟
تحلیل جریان در کمپرسور؟
واقعیت این است که تمام این مسائل با هم کمی دور از دسترس مینماید. حتی پیشرفته ترین نرم افزار های ساخته شده توسط غربیها همه اهداف بالا را تامین نمیکنند.
مثلا یک نرم افزار بسیار پر کاربرد هست که تنها Map به دست می آورد آنهم با روابط نیمه تجربی.
نرم افزار دیگری هست که به بررسی جریان میپردازد با استفاده از روشهای CFD .
و از این دست بسیارند که خوشبختانه بنده با تاریخچه این کارها و آخرین دستاوردها تا حد خوبی آشنا هستم. و بر اساس همین تاریخچه پیشنهاد میکنم حتما کار را به فازهای کوچکتری تقسیم کنید و نرم افزار را آرام آرام توسعه دهید.
یک سئوال دیگر اینکه اگر شما زیر نظر استادی در دانشگاه فعالیت میکنید. علاقمندم نام ایشان را بدانم.
سعی کردم سئوال کلی بپرسم اما اگر به هر حال علاقه نداشتید که برخی مسائل آشکار شود من کاملا درک میکنم.
سلام
من فعلا کمی گرفتارم ولی به زودی سرم که کمی خلوت بشه نقشه هارو میگذارم...
جناب تی اس پی دات کام یه بار دیگه یادمه تو اون سایت که بهتون معرفی کردم یه ایرانی اومده بود همچین بحثی راه انداخته بود ...ولی بقیه فقط بهش توهین کرده بودن وگفته بودند شما تروریست هستید وما نمیخوایم با شما همکاری کنیم و....
به همین خاطر دیگه فکر نکنم بتونید از تجربیات اونها استفاده کنید مگر اینکه با یه ایدی دیگه وبه طور مخفی دوباره وارد عمل بشید و...به نظر من از اونها فقط اطلاعات بگیرید ....
Thread starter | عنوان | تالار | پاسخ ها | تاریخ |
---|---|---|---|---|
بچه درسخون های مکانیک !(تاپیک انرژی دهی برای مطالعه !) | مهندسی مکانیک | 1493 |