تشکیل گروه مطالعه و تحقیقات توربینهای گازی

hita

عضو جدید
توليد!

توليد!

يه سوال دارم! حتما خيلي از شما مي دونيد كه توليد توربين ملي در دستور كار قرار گرفته و استارتش تو مرحله مقدماتي خورده .مثل ژنراتور. كه بخشي تجربه و تخصص اهل اين فن هستش و بخشي انتقال تكنولوژي .
حالا اگه بخوايم اينطور كه من برداشت كردم (ممكنه درست نباشه) از صفر شروع كنيم طراحي رو بدون استفاده از پيش زمينه هاي موجود انجام بديم ،هم از نظر زماني و هم امكانات از كساني كه اين كاره هستند عقبيم ، در عين حال توليد توربين گاز به يه سرمايه گذاري نياز داره كه يه لوله نفت پشت در كارخونه اش به نامش شده باشه!
حالا بااين ديد هدف اصلي چيه؟ آشنايي ؟ گرفتن پروژه هاي اوت سرس؟ بحث تعميرات و نگهداري؟ و يا طراحي و توليد؟
(جواب اين سوال روال كار رو براي رسيدن به هدف خيلي ساده تر مي كنه.)
 

tsp.co

عضو جدید
يه سوال دارم! حتما خيلي از شما مي دونيد كه توليد توربين ملي در دستور كار قرار گرفته و استارتش تو مرحله مقدماتي خورده .مثل ژنراتور. كه بخشي تجربه و تخصص اهل اين فن هستش و بخشي انتقال تكنولوژي .
حالا اگه بخوايم اينطور كه من برداشت كردم (ممكنه درست نباشه) از صفر شروع كنيم طراحي رو بدون استفاده از پيش زمينه هاي موجود انجام بديم ،هم از نظر زماني و هم امكانات از كساني كه اين كاره هستند عقبيم ، در عين حال توليد توربين گاز به يه سرمايه گذاري نياز داره كه يه لوله نفت پشت در كارخونه اش به نامش شده باشه!
حالا بااين ديد هدف اصلي چيه؟ آشنايي ؟ گرفتن پروژه هاي اوت سرس؟ بحث تعميرات و نگهداري؟ و يا طراحي و توليد؟
(جواب اين سوال روال كار رو براي رسيدن به هدف خيلي ساده تر مي كنه.)

سلام!
در زمینه ساخت و طراحی توربین گاز هیچ جایی تو ایران نمی تونه ادعا کنه دانش طراحی رو داره! همونطور که توپستهای قبلی که زدم گفتم من خودم جزء یکی از این گروههای تحقیق تو این زمینه در یکی از مراکز تحقیقاتی البته خصوصی هستم و بسیار فعال دارم کار می کنم.در حدود 2 سال با روزی 11 ساعت کار هنوز نتونستیم یه جمع بندی رو در رابطه با فقط کمپرسورها بدست بیاریم. تو گروه ما فقط 8 نفر دکتر مکانیک و مواد وجود داره . فکر نکنم تو هیچ جای ایران یه همچین گروه قوی وجود داشته باشه که روی این پروژه کار کنن. الان تازه تازه داریم یه سری نرم افزارهای کمکی رو آماده می کنیم که مسئول تیم برنامه نویسی با ویژوال بیسیک و درحقیقت پل بین تبدیل اطلاعات تخصصی به برنامه های کامپیوتری من هستم.
این دیگه خودرو نیستش که فرانسه بیاد و یه کمکی بکنه و یه خورده از این ور واون ور هم بهش بچسبونی و تبدیل بشه به خودروی ملی و سمند رو درست کنی!
دانش توربینهای گازی یه دانش استراتژیک و مادر و بسیار مهم هستش و کشوری که بتونه توربینهای گازی رو بسازه به راحتی هر چیز دیگه ای رو می تونه بسازه!
پس مطمئن باشید تا خودمون دانش طراحی رو بدست نیاریم هیچ کشور صاحب تکنولوژی این دانش رو به ما نمیده! کسب دانش طراحی هم در حال حاظر از حوصله بخش دولتی به تنهایی خارج هستش و تو این زمینه باید همه شرکتهای خصوصی و دولتی فعال دست تو دست هم برای کسب دانش اون تلاش کنن! که با این وضعیتی رقابتی و مدیریتی و سیاستگذاریهایی که در حال حاضر من می بینم برقراری این ارتباط محال بوده و امیدی به توربین گاز ملی که الان فقط یه شرکت دولتی مسئول اون شده نیست! همون طور هم که گفتید هزینه سرم سام آوری رو برای کسب دانش طراحی و همچنین در زمینه ساخت نیاز داره!

متشکرم!
 

tsp.co

عضو جدید
روش مستقیم در طراحی ایرفویل و cascade

روش مستقیم در طراحی ایرفویل و cascade

سلام ماهان !
در روش مستقیم اگه به شکل 1 نگاه کنی و طول وتر ایرفویل L باشه یه دایره به شعاع L/2 رسم می کنیم و زاویه تتا رو به اندازه 2پی Mام تعریف می کنیم که m تعداد تقسیمات هستش با توجه به این شکل و روابط مثلثاتی روابط 2 و 3 بدست میان.
یه جدول استانداری هم تعریف شده که برای اکثر کاربردها جوابگو هستش با توجه به این جدول و فرمولهای 3و4 میشه مختصات X وY را برای هر نقطه بدست آورد.

هرکار ی کردم نتونستم فایل PDF مربوط به شکل و فرمولها رو ضمیمه کنم. اون رو برات میل می کنم.

بازم اگه سئوال داشتی بپرس!
 

mahan57

مدیر بازنشسته
سلام!
ممنونم از توجهی که به سئوالهای من داری!
بحث بعدی که بنظر می یاد یکی از بحثهای مهم در مطالعه وطراحی کاسکیدها و پره ها هستش بحث برخورد بهینه هستش!( البته این نظر منه!) توضیحات کاملی رو تو این زمینه تو پستهایی که در رابطه با استال زدی بیان کردید. برای من استال مثبت و منفی جای سئوال داره ! اگه این امکان برات وجود داره یه خورد مطلب رو برم بازترش کن ولی فکر نکنم تو یه طبقه کمپرسور احتمال استال وجود داشته باشه!:razz:
 

tsp.co

عضو جدید
سلام!
ممنونم از توجهی که به سئوالهای من داری!
بحث بعدی که بنظر می یاد یکی از بحثهای مهم در مطالعه وطراحی کاسکیدها و پره ها هستش بحث برخورد بهینه هستش!( البته این نظر منه!) توضیحات کاملی رو تو این زمینه تو پستهایی که در رابطه با استال زدی بیان کردید. برای من استال مثبت و منفی جای سئوال داره ! اگه این امکان برات وجود داره یه خورد مطلب رو برم بازترش کن ولی فکر نکنم تو یه طبقه کمپرسور احتمال استال وجود داشته باشه!:razz:

سلام!
همانطور که تو پست مربوط به استال گفتم زاویه برخورد هوا با ابتدای کاسکیدها باید یه مقدار منفی و کوچیک باشه در حدود منهای 2 تا 5 درجه. درصورتی که از این مقدار تجاوز کنه و درجهت منفی ها پیش بره میشه استال منفی و اگه از این حد در جهت مثبت افزایش پیدا کنه استال مثبت پیش میاد که هر دوتاش مضر هستن و باعث افت راندمان میشن!
در رابطه با پروژت نگران نباش استال برای کمپرسورهای سه طبقه به بعد مطرح میشه! کمپرسور مورد نظرت تا اونجایی که من فهمیدم یه طبقه هستش و هدفش هم ایجاد جریان زیاد هوا برای خنک کاریه و دورش هم فکر نکنم با توجه به دور موتور اونقدر بالا باشه که با مشکلی برخورد کنی!
 

fluid.com

عضو جدید
سلام و خسته نباشید . ما یه گروه 6 نفری دانشجوی ارشد تبدیل انرژی هستیم که همگی وقتمون رو گذاشتیم رو بحث توربین های گازی . کلا میخوایم موضوع پایان نامه هامون در این باره باشه . تحقیقاتمون رو هم شروع کردیم . بچه ها خیلی دوست دارن در این موضوع با شما همکاری کنند . البته مثل اینکه استقبال عالی بوده . . اگه کمکی از دست ما ساخته بود در خدمتیم .;)
 

tsp.co

عضو جدید
سلام و خسته نباشید . ما یه گروه 6 نفری دانشجوی ارشد تبدیل انرژی هستیم که همگی وقتمون رو گذاشتیم رو بحث توربین های گازی . کلا میخوایم موضوع پایان نامه هامون در این باره باشه . تحقیقاتمون رو هم شروع کردیم . بچه ها خیلی دوست دارن در این موضوع با شما همکاری کنند . البته مثل اینکه استقبال عالی بوده . . اگه کمکی از دست ما ساخته بود در خدمتیم .;)

سلام و به محفل ما خوش آمدید!
خوشحالم که شما رو هم تو جمع خودمون می بینم و امیدوارم که بتونیم از دانش هم استفاده کنیم!
می تونم بپرسم روی چه زمینه ای دقیقا دارید یا می خواهید کارکنید؟ چون بحث توربینهای گازی همونطور که می دونید خیلی گسترده هستش!
در خدمتتون هستیم!
 

fluid.com

عضو جدید
سلام . بحث خنک کاری بلید توربین و همچنین پروژه ساخت دستگاه تست سل از کارهایی تحقیقاتمون در بارش شروع کردیم . البته هنوز در مراحل مقدماتی تحقیق و مطالعه هستیم . ممنون از کتاب های خوبی که معرفی کردید .
 

tsp.co

عضو جدید
سلام . بحث خنک کاری بلید توربین و همچنین پروژه ساخت دستگاه تست سل از کارهایی تحقیقاتمون در بارش شروع کردیم . البته هنوز در مراحل مقدماتی تحقیق و مطالعه هستیم . ممنون از کتاب های خوبی که معرفی کردید .

سلام!
می تونم بپرسم تو کدوم دانشگاه مشغول تحصیل هستید؟
این سئوال رو برای این می پرسم که در حال حاضر با سه تا تیم از بچه های ارشد سه تا دانشگاه دارم همکاری می کنم.
یکی از پروژه های که با یکی از دانشگاهها انجام دادم طراحی و ساختNGV یا NOzzle Guide Vane بود . که چون این پره ها بعد از محفظه احتراق قرار دارن در خط مقدم آتش هستن و بیشترین توجه را باید به اونها داشت.البته همه تجزیه و تحلیلها و محاسبات مختلف از جمله خنک کاری رو انجام دادیم و مدل کامپیوتریش رو هم طراحی کردیم ولی در مرحله ساخت چون نیاز به امکانات قوی مثل کوره های ذوب در خلاء یا VIM بود و دسترسی به اون هم برای تیم خیلی گرون تموم می شد دیگه کار ساخت رو انجام ندادیم.
به هر حال اگه به کمک نیاز داشتید در خدمتتون هستم!
 

fluid.com

عضو جدید
سلام . اول یه عذر خواهی بکنم . من نمیدونستم که این بخش عمر زیادی داره و دوستان و متخصصان عزیز
مدت هاست که دارن براش تلاش میکنند و مطلب جمع آوری میکنند . اگه یهو پریدم تو بحث عذر می خوام و خسته نباشید میگم. به سرعت دارم صفحات گذشته رو مطالعه میکنم . البته سوال زیاد واسم مطرح شده که در فرصت مناسب میپرسم . من و تعدادی از دوستان ترم اول رشته تبدیل هستیم از دانشگاه سبزوار البته یکی از دوستان از دانشگاه تبریز هستش . دانشگاه برای آزمایشگاه ترمودینامیک دستگاه تست سل (( دبی سنجی کمپرسور)) رو نیاز داشت که ما قبول کردیم این دستگاه رو بسازیم . این مقدمه ای بود برای آشنایی ما با دنیای زیبای gas turbine . مشکل بزرگ ما فراوانی اطلاعات و وقت کم برای پردازش اونهاست :( !واقعا هرچی بیشتر واردش میشیم گسترده تر میشه . بحث خنک کاری هم به صورت مقدماتی شروع به کار کردیم . برو بچز حسابی امیدوار و پر انرژی هستند.
 

fluid.com

عضو جدید
سلام . تو صفحه 19 بخش کمپرسور های محوری (1) در توضیح عکس العمل هر مرحله گفتید که :
مقدار این پارمتر برحسب درصد بیان میشه و زمانی اون 100% هست که کل انتشار توسط "روتورها" صورت بگیره و زمانی صفر هست که کل انتشار توسط "روتور" صورت بگیره. در هنگام طراحی سعی می کنن که این پارامتر رو 50% در نظر بگیرن چون در دو حالت اول راندمان کمپرسور کاهش پیدا می کنه .
اشتباه تایپی صورت گرفته میشه اصلاح شدش رو بگید . ممنون.
 

tsp.co

عضو جدید
سلام . تو صفحه 19 بخش کمپرسور های محوری (1) در توضیح عکس العمل هر مرحله گفتید که :
مقدار این پارمتر برحسب درصد بیان میشه و زمانی اون 100% هست که کل انتشار توسط "روتورها" صورت بگیره و زمانی صفر هست که کل انتشار توسط "روتور" صورت بگیره. در هنگام طراحی سعی می کنن که این پارامتر رو 50% در نظر بگیرن چون در دو حالت اول راندمان کمپرسور کاهش پیدا می کنه .
اشتباه تایپی صورت گرفته میشه اصلاح شدش رو بگید . ممنون.

سلام!
متشکر از توجهتون!
اصلاح شد . زمانی که عکس العمل صفر باشه کل انتشار توسط استاتور صورت می گیره!

بازم سپاسگذارم!
 

pedramchemist

عضو جدید
با سلام من مهندس شيمي هستم و در زمينه خطوط انتقال گاز و ايستگاههاي تقويت فشار و شبيه سازي آنها كار كردم. در هر زمينه كه بتونم همكاري ميكنم!
 

fluid.com

عضو جدید
با سلام خدمت مدیر محترم . سوالی خدمتتون داشتم . من درک درستی از عکس العمل در کمپرسورهای محوری پیدا نکردم . تعریفی هست که میگه : درجه عکس العمل عبارت از نسبت انتقال انرژی در اثر تغییر فشار استاتیکی سیال در طول رتور به کل انتقال انرژی به سیال در طول رتور است . فرض کنیم این نسبت 100 درصد باشه ، این یعنی اینکه هرچی ما توسط رتور به سیال سرعت دادیم ، تو همون رتور به فشار تبدیل شده ؟ یعنی تو این حالت نیازی دیگه به استاتور نیست ؟ من تا حالا فکر میکردم که رتور فقط انرژی جنبشی رو زیاد میکنه و فرایند تبدیل سرعت به فشار استاتیکی فقط تو استاتور صورت میگیره ، یعنی من فکر میکردم حالت ایده ال عکس العمل برابر صفر هستش ، حالتی که تو رتور اصلا هد استاتیکی نداشته باشیم و فقط هد دینامیکی داشته باشیم . اگه سوالم سبک بود عذر میخوام . سوال دیگه ای هم خدمتتون داشتم ، در مورد آیرودینامیک blade و بحث جدایش تو پره ها کتاب یا مرجع خاصی هست که به من معرفی کنید . بسیار ممنون از زحمات شما .
 

tsp.co

عضو جدید
با سلام خدمت مدیر محترم . سوالی خدمتتون داشتم . من درک درستی از عکس العمل در کمپرسورهای محوری پیدا نکردم . تعریفی هست که میگه : درجه عکس العمل عبارت از نسبت انتقال انرژی در اثر تغییر فشار استاتیکی سیال در طول رتور به کل انتقال انرژی به سیال در طول رتور است . فرض کنیم این نسبت 100 درصد باشه ، این یعنی اینکه هرچی ما توسط رتور به سیال سرعت دادیم ، تو همون رتور به فشار تبدیل شده ؟ یعنی تو این حالت نیازی دیگه به استاتور نیست ؟ من تا حالا فکر میکردم که رتور فقط انرژی جنبشی رو زیاد میکنه و فرایند تبدیل سرعت به فشار استاتیکی فقط تو استاتور صورت میگیره ، یعنی من فکر میکردم حالت ایده ال عکس العمل برابر صفر هستش ، حالتی که تو رتور اصلا هد استاتیکی نداشته باشیم و فقط هد دینامیکی داشته باشیم . اگه سوالم سبک بود عذر میخوام . سوال دیگه ای هم خدمتتون داشتم ، در مورد آیرودینامیک blade و بحث جدایش تو پره ها کتاب یا مرجع خاصی هست که به من معرفی کنید . بسیار ممنون از زحمات شما .

سلام بر شما دوست عزیز!
ببینید در کمپرسورهای محوری نمی شه اینجوری برداشت کرد که وظیفه روتور فقط بالابردن انرژی جنبشی هست. روتور هم باید این انرژی رو بالا ببره و هم باید مقداری از اون رو تبدیل به فشار استاتیک کنه و وظیفه استاتور هم صرفا بالابردن فشار استاتیک هستش. اگه به طراحی شکل مقطع پره های روتور در کمپرسورها و توربین ها نگاه کنید می بینید که پره ها در کمپرسورها واگرا بوده و در توربینها حالت همگرا دارن که در توربین صرفا از پره های روتور برای بالابردن انرژی جنبشی و در نتیجه جذب کار بیشتر استفاده میشه.
چون در طراحی کمپرسورها باید مولفه سرعت محوری هوا تا زمان خروج از اونها ثابت فرض بشه روتورها باید این قابلیت رو داشته باشن که علاوه بر تامین این سرعت فشار استاتیک رو هم بالا ببرن . پس می بینیم که طراحی روتورها خیلی مهم هستش.
حالا برای بررسی اینکه روتورها چقدر می تونن این فشار رو بالاببرن از درجه عکس العمل استفاده می کنیم و یکی از تعریفهاش که شما گفتید ولی تعریف دیگرش هم نسبت افزایش آنتالپی سکون در روتور به کل رشد آنتالپی سکون طبقه هستش و اگه یه خورده هم معادله رو ساده تر کنیم میرسیم به نسبت رشد درجه حرارت در روتور به رشد کل درجه حرارت در طبقه( شامل روتور و استاتور).
این عدد همونطور که گفتم معیاری برای اندازه گیری این که روتورها در افزایش فشار استاتیک چقدر می تونن موثر باشن هستش. از طرفی با دونستن این عدد میشه درباره پارامترهای مهم طراحی پره هم قضاوت کرد و اونهارو در طراحی پره ها بکاربرد. با کمکی بازی با فرمولها میشه به رابطه ای برای عکس العمل برحسب سرعت محوری- سرعت پره ها و زوایای ورودی و خروجی پره ها دست پیدا کرد. وزمانی که عکس العمل رو برابر با 5/0 در نظر می گیریم می بینیم که مثلث سرعتها کاملا متقارن میشه!
در زمینه آیرو دینامیک پره ها من کتاب خاصی رو ندیدم. و اون چیزی که خودم هم در حال کار روش هستم پیدا کردن رابطه ای برای تحلیل آیرودینامیکی لایه مرزی و بحث جدایش و مخصوصا موقع استال پره ها با اون چیزی که بطور کلاسیک برای مقاطع ایرفویلی مطرح شده هستش. کتابهایی که درزمینه توربوماشینها نوشته شده( البته به زبان انگلیسی) اکثرا مطالب خیلی خوبی را جع به cascade ها و مقاطع ایرفویلی دارن و چون استفاده از این مقاطع تو توربو ماشینها بیشتر در کمپرسورهای محوری هست میشه به یه دیدگاه مفیدی در رابطه با مباحث آیرودینامیکی پره ها هم دست پیدا کرد.بازم اگه نیاز به توضیحات بیشتری داشتید در خدمتم!

موفق باشید!
 

mahan57

مدیر بازنشسته
سلام بر همه!
در تکمیل فرمایشات مدیر همونطور که می دونم هدف از کمپرسور بالابردن فشار هوا با توجه به نیاز سیستم هستش.خوب همانطور که فشار رو بالا می بریم باید هوا امکان جریان یافتن رو هم داشته باشه . بخاطر همین از روتورها استفاده میشه که هم بتونن به هوا انرژی لازم برای جریان رو بدن وهم تو وظیفه اصلی کمپرسور هم نقش قابل قبولی داشته باشن .برای بررسی میزان تاثیر گذاری روتورها در افزایش فشار سکون ضریب عکس العمل رو تعریف کردن! از طرفی با این تیر یه نشون دیگه هم زدن و همونطور که که مدیر گفت از اون تو ملاحضات هندسی طراحی پره ها هم استفاده می کنن! و بنظر من این هدف دوم کاملا الان غالب بر هدف اول شده و بیشتر برای طراحی هندسه پره ها از ضریب عکس العمل استفاده میشه!
در صمن مدیر جون یه خورده سرم شلوغه همین روزها دوباره با یه خروار سئوال خدمت میرسم!:biggrin:
 
آخرین ویرایش:

fluid.com

عضو جدید
سلام . امروز یکی از اساتید پره متحرک توربین موتور هواپیمای su - 27 رو به من نشون داد . نه اینکه خود من عاشق این هواپیما بودم به قصد تبرکم که شده !!! چند تا عکس از اون گرفتم . آدم باورش نمیشه این کوچولو های شیطون باعث میشن یه هواپیمای چند ده تنی به این راحتی از زمین کنده شه ! تو عکس اول بلید برش داده شده . ماشین کاری داخل بلید قابل مشاهدست که به منظور خنک کاری اون شیار ها ایجاد شدند .



تو عکس بعدی پروفیل بلید قابل مشاهدست .



جنس پره ها هم سوپر آلیاژ پایه نیکل هستش .

 

propulsion

عضو جدید
سلام
تبریک میگم به خاطر این کار شما ..
به نظر من شما باید ابتدا از کپی کاری شروع کنید وبا بهینه سازی یه مدل توریبن که تهیش خیلی سخت نباشه براتون مثل میکرو جتهای موجود در بازار ..وبالا بردتن تراستش به این کارت مبادرت بورزید ..
شما باید کار گروههای دقیق ومنظمی درست کنید واز این ژولیدگی در بیاین وگرنه بی نتیجه است کارتون..
مداومت رو فراموش نکنید
 

tsp.co

عضو جدید
سلام
تبریک میگم به خاطر این کار شما ..
به نظر من شما باید ابتدا از کپی کاری شروع کنید وبا بهینه سازی یه مدل توریبن که تهیش خیلی سخت نباشه براتون مثل میکرو جتهای موجود در بازار ..وبالا بردتن تراستش به این کارت مبادرت بورزید ..
شما باید کار گروههای دقیق ومنظمی درست کنید واز این ژولیدگی در بیاین وگرنه بی نتیجه است کارتون..
مداومت رو فراموش نکنید

سلام!
والا نظر من هم از ایجاد این تاپیک بیشتر درست کردن یه گروه دقیقی بود که حتی آینده شغلی اونها رو هم من تضمین کرده بودم و می کنم. شما اگه به پستهای اول این تاپیک نگاه کنید تعداد علاقه مندان خیره کننده هستش! ولی به تدریج از تعداد اونا کاسته شد تا الان که دو تا کاربر دارن این تاپیک رو علاوه بر خودم دنبال می کنن. تو دنیای مجازی تشکیل همچین گروههایی خیلی سخته!
در زمینه کپی برداری هم من خودم تو یه تیمی مشغول طراحی هستم و در حقیقت اینجا می خوام که این کار رو دوباره انجام بدم شاید سنت حسنه ای شد و این علم تو کشور ما هم کمی توسعه پیدا کرد! ولی تاالان که نفراتش رو پیدا نکردم!:(
 

propulsion

عضو جدید
خوب اول بگم بیشتر دلیلی که کسی اینجا مداومت نداره خود شما هستید ..
وقتی کاری هنوز شروع نشده طبیعیه که بعد از یه مدت همه بی تفاوت میشن ولی اگه محیط پویا باشه این مشکل بوجود نمی یاد ..بعدش شما اصلا مشخص نکردید می خواین چکار کنید ..مثلا برای قدم اول
این می تونست هدفتون باشه...طراحی مجدد محفظه احتراق میکرو جت کی جی 66 برای بالا بردن تراست تا24 کیلو گرم ... و با برسی دقیق وطراحی اون به صورت تئوری ..به قسمت عملی میرسیدین که باید حداقل دونفر به نمایندگی از بقیه اونو بسازن ونتیجه رو گزارش بدن ..یا حتی به طور موازی چند تا گروه محفظه احتراقها را بسازن و اگه این میکرو جت رو ندارن می فرستن برای گروه مرکزی تا ازمایش کنه ونتایج رو گزارش بده ..و مثلا چند نفر هم گزارشها را جمع اوری ومستند وپوشه بندی می کردن و برای گروههای دیگه می فرستادن و..و....و...............
پس ابتدا حتی قبل از قدم اول باید برسی بکنید ببینیدبا چه روشی می خواین پیش برید وبعد از برنامه ریزی
وزمان بندی و تعیین هویت دقیق افراد شروع به اینکار کنید ..من بزودی به شما ملحق میشم وامکاناتی هم در اختیارتون می گذارم ...
فعلا
 

tsp.co

عضو جدید
خوب اول بگم بیشتر دلیلی که کسی اینجا مداومت نداره خود شما هستید ..
وقتی کاری هنوز شروع نشده طبیعیه که بعد از یه مدت همه بی تفاوت میشن ولی اگه محیط پویا باشه این مشکل بوجود نمی یاد ..بعدش شما اصلا مشخص نکردید می خواین چکار کنید ..مثلا برای قدم اول
این می تونست هدفتون باشه...طراحی مجدد محفظه احتراق میکرو جت کی جی 66 برای بالا بردن تراست تا24 کیلو گرم ... و با برسی دقیق وطراحی اون به صورت تئوری ..به قسمت عملی میرسیدین که باید حداقل دونفر به نمایندگی از بقیه اونو بسازن ونتیجه رو گزارش بدن ..یا حتی به طور موازی چند تا گروه محفظه احتراقها را بسازن و اگه این میکرو جت رو ندارن می فرستن برای گروه مرکزی تا ازمایش کنه ونتایج رو گزارش بده ..و مثلا چند نفر هم گزارشها را جمع اوری ومستند وپوشه بندی می کردن و برای گروههای دیگه می فرستادن و..و....و...............
پس ابتدا حتی قبل از قدم اول باید برسی بکنید ببینیدبا چه روشی می خواین پیش برید وبعد از برنامه ریزی
وزمان بندی و تعیین هویت دقیق افراد شروع به اینکار کنید ..من بزودی به شما ملحق میشم وامکاناتی هم در اختیارتون می گذارم ...
فعلا

سلام!
هدف ما ساخت و حتی طراحی نیست! بلکه تحقیقات هستش. به این دلیل میگم طراحی نیست چون وقتی وارد مرحله ساخت بشیم نیاز به آزمایشگاه مجهزی داریم یا حداقل یه تونل باد! همچین جایی رو شما سراغ دارین؟
توربینهای گازی جزء تکنولوژیهای پیشرفته به حساب میان و به این راحتی ها که شما فکر می کنید نیست( البته از میزان اطلاعات شما اطلاعی ندارم!) اینه که باید واقع بینانه به این قضیه نگاه کنیم تا الکی وقتمون رو هدر ندیم.نمی دونم همه صفحات این تاپیک رو دیدید یا نه!
من طراحی سیکل رو شروع کردم ولی کسی حتی یه سئوال هم نکرد! بحثهای مقدماتی کمپرسور رو شروع کردم بازم کسی حتی نخوند.اون وقت من چطور طراحی رو شروع کنم وقتی مطمئن هستم بازم باید تنها جلو برم ؟ خوب وقت من هم محدوده . هیچ می دونین برای طراحی و ساخت موتور 747 در حدود 15 سال یه تیم کار کشته وقت گذاشته؟
هر وقت فقط 5 نفر پیدا شدن که تونستن وقت بذارن و واقعا علاقه مند به این کار بودن میشه حرف شما رو البته تا حدوی و تا جایی که فقط طراحی کرد عملی کرد. برای اطمینان از چیزهایی که من الان نوشتم صفحات این تاپیک رو یه مروری بکنید! به هر حال اگه واقعا علاقه مند به کار تواین زمینه هستید می تونیم با هم بیشتر آشنا بشیم و کار کنیم!

مرسی از اینکه نظرتون رو گفتید!
 
آخرین ویرایش:

mahan57

مدیر بازنشسته
خوب اول بگم بیشتر دلیلی که کسی اینجا مداومت نداره خود شما هستید ..
وقتی کاری هنوز شروع نشده طبیعیه که بعد از یه مدت همه بی تفاوت میشن ولی اگه محیط پویا باشه این مشکل بوجود نمی یاد ..بعدش شما اصلا مشخص نکردید می خواین چکار کنید ..مثلا برای قدم اول
این می تونست هدفتون باشه...طراحی مجدد محفظه احتراق میکرو جت کی جی 66 برای بالا بردن تراست تا24 کیلو گرم ... و با برسی دقیق وطراحی اون به صورت تئوری ..به قسمت عملی میرسیدین که باید حداقل دونفر به نمایندگی از بقیه اونو بسازن ونتیجه رو گزارش بدن ..یا حتی به طور موازی چند تا گروه محفظه احتراقها را بسازن و اگه این میکرو جت رو ندارن می فرستن برای گروه مرکزی تا ازمایش کنه ونتایج رو گزارش بده ..و مثلا چند نفر هم گزارشها را جمع اوری ومستند وپوشه بندی می کردن و برای گروههای دیگه می فرستادن و..و....و...............
پس ابتدا حتی قبل از قدم اول باید برسی بکنید ببینیدبا چه روشی می خواین پیش برید وبعد از برنامه ریزی
وزمان بندی و تعیین هویت دقیق افراد شروع به اینکار کنید ..من بزودی به شما ملحق میشم وامکاناتی هم در اختیارتون می گذارم ...
فعلا
سلام!
نمی دونم چطور فکر کردین که کار به این راحتیه؟
من روی ساخت یه ردیف کمپرسور برای ساخت و نصب روی موتورهای هواخنک دارم کار می کنم و باورتون میشه شبها تو خواب هم دارم بهش فکر میکنم؟ حالا من فقط دارم کپی برداری می کنم! هر پره روتور تو هر مقطع یه زاویه داره و واقعا الان تو طراحی قالبهاش دچار مشکل شدم با کلی هزینه مادی و معنوی که براش تا الان کردم. ببینید زمانی که ما دانش یه چیزی رو نداریم زور زدن ما بی فایده هستش .هدف از مدیر هم با ایجاداین تاپیک با توجه به پستهایی که تو این تاپیک زده و صحبتهایی که من باهاش کردم در وحله اول دادن دید و شناخت کافی از توربینهای گازی هستش و بعد شروع کارهای طراحی و.....
به عنوان مثال تو یکی از پستها مدیر مطالعه و تحقیق در رابطه با گیربکس های توربینهای گازی رو به یکی محول کرده ایشون هم رفته زحمت کشیده دررابطه با گیربکس پیکان مطلب تهیه کرده!
بازم بنظر شما میشه بدون شناسایی و اطمینان کامل از نفرات وقت گذاشت و کاری رو شروع کرد؟
در ضمن مدیر جون یکی از اون 5 نفرها با اینکه سرم خیلی شلوغه من هستم رو من به عنوان دوست و یکی از اعضای گروهت حساب کن!

یا علی!
 

propulsion

عضو جدید
اشتباه شما ...ساده تر از اون چیزیه که به نظر می یاد!
طراحی محض اشتباه فاحشی که شما می خواهید انجام بدید
تنها راه شما همونیه که من بهتون گفتم چون شما هیچ اطلاعات عملی از توربین فکر نکنم داشته باشید
شما برای اینکار نیاز به مقداری لوازم تست استند دارید(حدود یک میلیون) وفعلا هیچ نیازی به تونل باد نیست
در ضمن تا یادم نرفته من می تونم تو طراحی قالب به شما کمک کنم ..زور زدن هم نداره عزیز من..
ویک چیز دیگه اگه کسی بخواهد اینجا با اصول توربین اشنا بشه به درد طراحی نمی خوره لااقل تا حدود چند سال دیگه .در اون صورت اگه منظورتون اونه اسم تاپیک رو بگزارید اشنایی با توربین..
روزی شما خواهید فهمید که حساس ترین مناطق توربین هیچ قاعده فرمول بندی شده ای برشون مستولی نیست و تماما تجربی هستند ...مثل همین محفظه احتراق من موتورهایی دیده ا م که با تغییر کوچکی تو محفظه احتراق تراستی چند برابر پیدا کردند(که البته با فرمولهای دقیق تئوری طراحی شده بودند ولی تجربه طراح بالاتر از طراحیی تئوری بود توش...) البته نمی دونم تا چه حد تونستم منظورم رو برسونم ولی امیدوارم موفق باشد هر کاری که می کنید
 
آخرین ویرایش:

fluid.com

عضو جدید
سلام . دوست محترم جناب پیشرانش مطلبی رو فرمودند . من هم یه مطلبی به ایشون میگم . ببینید اکثر مخاطبین این تاپیک دانشجویان دوره های لیسانس یا تکمیلی هستند. آره ! یه موقع هست که یه تعداد متخصص حرفه ای دور هم جمع میشند در حالی که همه پیش زمینه ها و اطلاعات رو تو این زمینه دارند و مدت ها کارشون این بوده ،حالا با هم یه پروژه اونطوری که شما میگید انجام میدن ، اما اگه یه نگاهی به صفحات قبل بندازید میبیند بعد از اینکه مدیر از بچه ها خواسته مطلب ارائه بدند ، مطالبی که ارائه شده پایه ای هستش در حد معرفی اولیه و یک سری سیکل های مقدماتی ترمودینامیکی. حالا الان با این سطح اطلاعات بیایم بسازیم ؟!
البته این توصیفی که از دوستان مخصوصا خودم کردم نتنها بد نیستش خیلی هم خوبه و میشه پیشرفت دوستان رو به چشم دید . من خودم شخصا از این محفل خیلی دارم یاد میگیرم . اینجوری بگم که مطالعاتم هدفمند شده . و مطمئن هستم اگه پیوسته کار بشه و خدای نکرده مدیر دلسرد ! نشه ، در آینده خیلی کارا میشه انجام داد . اینجا جای آدمای امیدواره ;););)
 

tsp.co

عضو جدید
اشتباه شما ...ساده تر از اون چیزیه که به نظر می یاد!
طراحی محض اشتباه فاحشی که شما می خواهید انجام بدید
تنها راه شما همونیه که من بهتون گفتم چون شما هیچ اطلاعات عملی از توربین فکر نکنم داشته باشید
شما برای اینکار نیاز به مقداری لوازم تست استند دارید(حدود یک میلیون) وفعلا هیچ نیازی به تونل باد نیست
در ضمن تا یادم نرفته من می تونم تو طراحی قالب به شما کمک کنم ..زور زدن هم نداره عزیز من..
ویک چیز دیگه اگه کسی بخواهد اینجا با اصول توربین اشنا بشه به درد طراحی نمی خوره لااقل تا حدود چند سال دیگه .در اون صورت اگه منظورتون اونه اسم تاپیک رو بگزارید اشنایی با توربین..
روزی شما خواهید فهمید که حساس ترین مناطق توربین هیچ قاعده فرمول بندی شده ای برشون مستولی نیست و تماما تجربی هستند ...مثل همین محفظه احتراق من موتورهایی دیده ا م که با تغییر کوچکی تو محفظه احتراق تراستی چند برابر پیدا کردند(که البته با فرمولهای دقیق تئوری طراحی شده بودند ولی تجربه طراح بالاتر از طراحیی تئوری بود توش...) البته نمی دونم تا چه حد تونستم منظورم رو برسونم ولی امیدوارم موفق باشد هر کاری که می کنید

سلام!
از لحن تند شما بگذریم ! ولی گویا شما تو این زمینه کمی تجربه دارید! اصلا هم از تعریف از خودم خوشم نمییاد! و فکر کنم بحث بیشتر باعث سوء تفاهم بشه!
بسم الله ! ما داریم برای حل مشکل یکی از دوستان روی طراحی یه کمپرسور محوری ساده کار می کنیم. نسبت فشار رو در حدود 8/1 در نظر بگیرید. اگه دلتون خواست به ماملحق بشید!
در ضمن اسم تاپیک هم تشکیل گروه مطالعاتی و تحقیقاتی توربینهای گازی هستش! و اصلا کلمه طراحی رو بکار نبردیم و در زمینه توربینهای گازی نه تنها من بلکه کل دنیا هنوز خیلی چیزها باید یاد بگیرند و بازهم تاکید می کنم که در وهله اول هدف آشنایی اعضای این تالار با توربینهای گازی و مباحث پایه اون هستش! متاسفانه گویا صفحات این تاپیک مرور رو نکردید!
در ضمن لطفا پیشنهاد ها و انتقادهاتون رو به صورت پیغام شخصی به من بگید. اینطوری راحتتر می تونیم باهم بیشتر آشنا بشیم!
 

mahan57

مدیر بازنشسته
اشتباه شما ...ساده تر از اون چیزیه که به نظر می یاد!
طراحی محض اشتباه فاحشی که شما می خواهید انجام بدید
تنها راه شما همونیه که من بهتون گفتم چون شما هیچ اطلاعات عملی از توربین فکر نکنم داشته باشید
شما برای اینکار نیاز به مقداری لوازم تست استند دارید(حدود یک میلیون) وفعلا هیچ نیازی به تونل باد نیست
در ضمن تا یادم نرفته من می تونم تو طراحی قالب به شما کمک کنم ..زور زدن هم نداره عزیز من..
ویک چیز دیگه اگه کسی بخواهد اینجا با اصول توربین اشنا بشه به درد طراحی نمی خوره لااقل تا حدود چند سال دیگه .در اون صورت اگه منظورتون اونه اسم تاپیک رو بگزارید اشنایی با توربین..
روزی شما خواهید فهمید که حساس ترین مناطق توربین هیچ قاعده فرمول بندی شده ای برشون مستولی نیست و تماما تجربی هستند ...مثل همین محفظه احتراق من موتورهایی دیده ا م که با تغییر کوچکی تو محفظه احتراق تراستی چند برابر پیدا کردند(که البته با فرمولهای دقیق تئوری طراحی شده بودند ولی تجربه طراح بالاتر از طراحیی تئوری بود توش...) البته نمی دونم تا چه حد تونستم منظورم رو برسونم ولی امیدوارم موفق باشد هر کاری که می کنید

سلام!
متاسفانه شما کل صفحات تاپیک رو ندیدین! همونطور که مدیر گفت هدف از این تاپیک در وهله اول آشنایی با توربینهای گازی هستش. نمی دونم کجا درس خوندین ولی تا اونجایی که من می دونم اکثر دانشجویان و فارغ التحصیلان ما تا زمانی که سرو کارشون به سیستم یا ماشینی نیفته و مجبور به یاد گیریش نشن زحمت فکر کردن رو به خودشون نمی دن( اول از همه خودم رو میگم!). شما از فارغ التحصیلهای مکانیک از هر دانشگاهی که دلتون خواست پرس و جو کنید ببینید چند درصد از اونها با توربینهای گاز آشنا هستن؟ من کل رو درنظر میگیرم و با شما که ممکنه حتی از مدیر ما هم بیشتر بدونید کاری ندارم( دست بالای دست زیاد هستش!)
اینو فقط بهتون میگم که مدیر ما با اون همه مشغله کاری که داره و تو یکی از بهترین گروههای طراحی در زمینه توربینهای گازی در حال کار هستش میاد وقت میذاره برای من و امثال من برای بالابردن اطلاعات ما و شما هم اینجوری وبدون درک کامل از کاری که داره انجام می گیره و با لحنی تند انتقاد می کنید! واقعا متاسفم برای خودم!:(
من یه کارگاه کوچیک قطعه سازی دارم. از زمانی که با توربینهای گازی بیشتر آشنا شدم اونهم توسط این تاپیک دید خیلی وسیعتری با زمینه کاریم پیدا کردم . منم از تعریف از خودم خوشم نمییاد. برای آشنایی بیشتری با من می تونید پروفیل شخصی ام رو ملاحظه کنید. فقط این رو بگم که عادت کردم همه کارهام رو خودم انجام بدم و قالب که سهله هر چیزی که لازم داشته باشم خودم راه حلی رو براش پیدا می کنم چون شیرینی کار حل همین مشکلاتش هست!
به هرحال ناانصافی هستش که اینجور غلط و اشتباه از این تاپیک برداشت بشه! متاسفانه در نهایت جواب آدمهای دلسوز همینه! ولی من مطمئن هستم که مدیر ما دلسرد نمیشه و بازهم باهم تو این تاپیک بحثهای جالبی رو درزمینه توربینهای گازی خواهیم داشت!

متشکرم!
 

propulsion

عضو جدید
جناب فلوید دات کام فکر نکنم هدف اصلی دوستان در اینجا هم طراحی باشه بلکه هدف همون متخصص ساختنه همونطور که خودتون هم اشاراتی نموده اید ..
خوب جناب تی پی اس دان کو ببخشد اگه فکر کردید من تند حرف زدم ولی در بحثهای علمی نباید پوشیده سخن جاری کرد وباید هر چی فکر می کنیم درسته بیان کنیم تا دیگران از طرز فکر ما اگاهی پیدا کنند..
دانشمندان از خودشون هرگز تعریف نمی کنند چون پی برده اند که علمی که دارند هیچه و اتفاقا هر چه علمشون بیشتر خشوعشون بیشتر چون بیشتر می دانند که نمی دانند
پس من عنوان یه همکار (دانشمندیم دیگه) بهتون می گم در جمعهایی که می روید به شعور مخاطبتون احترام بگزارید
به طور مثال هر انسان کمی مطلعی از گفتن جمله [FONT=Times New Roman (Arabic)]اصلا هم از تعریف از خودم خوشم نمییاد[/FONT]
[FONT=Times New Roman (Arabic)]برداشتش اینه که اون ادم بزرگیه پس همینجمله بزرگترین تعریف از خود میتونه محسوب بشه[/FONT]
[FONT=Times New Roman (Arabic)]البته ما دانشمندان باید ضعفهای همدیگه رو پوشش بدیم پس اینجا مهم نیست ولی ..[/FONT]
[FONT=Times New Roman (Arabic)]و همچنین شما جناب ماهان57 خوب شیرینی بحثهای علمی همینه دیگه بایدحرف دلو بزنیم تا بالاخره نظریه درست رو پیدا کنیم ولی دانشمندان هرگز از روی حب وبغض سخن نمی رانند بلکه فقط برای تولید وپیشرف علمه پس بحث رو شخصی نکنید دیگه این یه بحث علمیه همه بیان نظر بدن و بالاخره خرد جمعی نظریه تکامل یافته را عرضه میکنه[/FONT]
[FONT=Times New Roman (Arabic)]من ابتدا که هنوز اینجا رو ندیده بودم این پست رو زدم برید یه نگاه بهش بندازید[/FONT]
[FONT=Times New Roman (Arabic)]http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php?p=537273#post537273[/FONT]
[FONT=Times New Roman (Arabic)]دیگه پس تعارف تیکه پاره نمی کنیم چون تو مرام دانشمندان نیست همه لطفا رک حرف بزنن[/FONT]
 

tsp.co

عضو جدید
جناب فلوید دات کام فکر نکنم هدف اصلی دوستان در اینجا هم طراحی باشه بلکه هدف همون متخصص ساختنه همونطور که خودتون هم اشاراتی نموده اید ..
خوب جناب تی پی اس دان کو ببخشد اگه فکر کردید من تند حرف زدم ولی در بحثهای علمی نباید پوشیده سخن جاری کرد وباید هر چی فکر می کنیم درسته بیان کنیم تا دیگران از طرز فکر ما اگاهی پیدا کنند..
دانشمندان از خودشون هرگز تعریف نمی کنند چون پی برده اند که علمی که دارند هیچه و اتفاقا هر چه علمشون بیشتر خشوعشون بیشتر چون بیشتر می دانند که نمی دانند
پس من عنوان یه همکار (دانشمندیم دیگه) بهتون می گم در جمعهایی که می روید به شعور مخاطبتون احترام بگزارید
به طور مثال هر انسان کمی مطلعی از گفتن جمله [FONT=Times New Roman (Arabic)]اصلا هم از تعریف از خودم خوشم نمییاد[/FONT]
[FONT=Times New Roman (Arabic)]برداشتش اینه که اون ادم بزرگیه پس همینجمله بزرگترین تعریف از خود میتونه محسوب بشه[/FONT]
[FONT=Times New Roman (Arabic)]البته ما دانشمندان باید ضعفهای همدیگه رو پوشش بدیم پس اینجا مهم نیست ولی ..[/FONT]
[FONT=Times New Roman (Arabic)]و همچنین شما جناب ماهان57 خوب شیرینی بحثهای علمی همینه دیگه بایدحرف دلو بزنیم تا بالاخره نظریه درست رو پیدا کنیم ولی دانشمندان هرگز از روی حب وبغض سخن نمی رانند بلکه فقط برای تولید وپیشرف علمه پس بحث رو شخصی نکنید دیگه این یه بحث علمیه همه بیان نظر بدن و بالاخره خرد جمعی نظریه تکامل یافته را عرضه میکنه[/FONT]
[FONT=Times New Roman (Arabic)]من ابتدا که هنوز اینجا رو ندیده بودم این پست رو زدم برید یه نگاه بهش بندازید[/FONT]
[FONT=Times New Roman (Arabic)]http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php?p=537273#post537273[/FONT]
[FONT=Times New Roman (Arabic)]دیگه پس تعارف تیکه پاره نمی کنیم چون تو مرام دانشمندان نیست همه لطفا رک حرف بزنن[/FONT]

سلام!
موافقم! دیگه بحث رو متوقف کنیم و به کارمون برسیم!
اگه میشه بیشتر در مورد تجارب و اطلاعات خودتون و تجهیزاتی که در اختیار دارید توضیح بدید. اگه امکانات کافی رو که تست استند یکی از اونها هستش رو در اختیار داشته باشیم می تونیم یه کارهایی رو که مد نظر شما و همه ما هستش رو انجام بدیم. این پست اخیر شما نشون دهنده حسن نیت شما بود و فکر می کنم نظر همه مثل من درباره شما تغییر کنه! درباره combustion chamber هم که مد نظر شماست می تونیم کار رو شروع کنیم. دلیل اینکه طراحی محفظه های احتراق هنوز قاعده بندی نشدن پیچیده بودن روابط CFD برای تحلیل اونها هستش و هنوز علم با این همه پیشرفت نتونسته اون رو تجزیه و تحلیل کامل کنه و فقط از نتایج آزمایشات تجربی در ساخت اونها استفاده میشه( البته تا اونجایی که من می دونم!). نمی دونم آزمایشگاهی در اختیار دارید که بشه ازش استفاده کرد یانه؟

خوشحالم که شما هم به ما ملحق میشید!
 

propulsion

عضو جدید
خوبه خوشحالم ..
نه من این لوازم رو ندارم ولی تهیش مشکلی نیست ...
هر وقت تعیین کردید می خواین چکار کنید شروع می کنیم ( بزودی)
فعلا تو فورومهای خارجی گشت بزنید وتا می تونید ازشون اطلاعات بکشید
فورمهایی مثل http://www.pulse-jets.com/
 
آخرین ویرایش:
Similar threads

Similar threads

بالا