تاپیک مرجع و آموزش نرم افزار CATIA

تاپیک مرجع و آموزش نرم افزار CATIA

  • ضعیف

    رای: 37 12.1%
  • متوسط

    رای: 38 12.5%
  • خوب

    رای: 114 37.4%
  • عالی

    رای: 116 38.0%

  • مجموع رای دهندگان
    305

arashk820

عضو جدید
سلام

ا 1-


مقاطع پروفیلی مانند نبشی ناودانی قوطی تیر اهن ها و غیره را در کتیا باید دستی ترسیم کرد و یا فایل انها موجود هست ؟

ا2

مناسبترین ورژن کتیا برای نصب چه ورژنی هست ؟


ا3
بهترین منبع زبان اصلی برای یادگیری کتیا چی پیشنهاد میکنید ؟

ممنون
 

yasser2222

عضو جدید
برای قسمت استراکچر کتیا آموزش دارین دوستان؟
نبشی و قوطی و لوله و ...
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
دوستان آیا میشه یه قسمت از part رو جدا کرد و به صورت assemble با باقیمانده part درآورد؟


بله البته بسته به این که قطعه چطور مدل شده باشد و دستورات چطور تعریف شده باشند اینکار ممکن است ساده یا مشکل باشد ولی شدنی است.

روشی که مشکل را بطور سریع اما نامناسب حل می کند این است که یک کپی از فایل بگیرید و قسمت هایی که باید از هم جدا شوند را با دستور پاکت بریده و از هم جدا کنید یعنی عملا ساختار فایل را حفظ کنید و در انتها با دستور برش آن را به دو یا چند قسمت تقسیم کنید.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
سلام

ا 1-


مقاطع پروفیلی مانند نبشی ناودانی قوطی تیر اهن ها و غیره را در کتیا باید دستی ترسیم کرد و یا فایل انها موجود هست ؟

ا2

مناسبترین ورژن کتیا برای نصب چه ورژنی هست ؟


ا3
بهترین منبع زبان اصلی برای یادگیری کتیا چی پیشنهاد میکنید ؟

ممنون


1- مقاطع در بخش structure design کتیا موجود هستند. این بخش برای طراحی سازه های فولادی و ... دستورات خوبی دارد.

2- نسخه 21 نسخه خوبی است اما بهترین هست یا نه نمی دانم.

3- منبع خوب برای یادگیری بخش سازه:

ftp://109.108.65.7/UPLOAD/CATIA V5R...re Design/EDU_CAT_EN_SR1_FF_V5R19_toprint.pdf

ftp://109.108.65.7/UPLOAD/CATIA V5R...re Design/EDU_CAT_EN_SR1_FI_V5R19_toprint.pdf

ftp://109.108.65.7/UPLOAD/CATIA V5R...re Design/EDU_CAT_EN_SR1_FX_V5R19_toprint.pdf
 
آخرین ویرایش:

arashk820

عضو جدید
1- مقاطع در بخش structure design کتیا موجود هستند. این بخش برای طراحی سازه های فولادی و ... دستورات خوبی دارد.

2- نسخه 21 نسخه خوبی است اما بهترین هست یا نه نمی دانم.

3- منبع خوب برای یادگیری بخش سازه:

ftp://109.108.65.7/UPLOAD/CATIA%20V5R19%20-%20OFFICIAL%20COURSEWARE/CATIA%20Mechanical%20Design%20Solutions/Structure%20Design/EDU_CAT_EN_SR1_FF_V5R19_toprint.pdf

ftp://109.108.65.7/UPLOAD/CATIA V5R...re Design/EDU_CAT_EN_SR1_FI_V5R19_toprint.pdf

ftp://109.108.65.7/UPLOAD/CATIA V5R...re Design/EDU_CAT_EN_SR1_FX_V5R19_toprint.pdf

سلام و تشکر

فایل دوم را تونستم دانلود کنم اما فایل اول و سوم را نشد دانلود کرد ایا با هم این فایل ها فرق دارند ؟
ممنون
 

arashk820

عضو جدید
سلام دوستان در کتیا CATIA 5-6R2014 PS1 تمام مراحل را مطابق دستورالعمل رفتم اما در مرحله اخر که باید در پنجره LISENCE MANAGER گزینه ها را تیک بزنم هیچ کدام فعال نیستند . مطابق دستورالعمل که گفته :
در صورت اجراي برنامه و مشاهده غير فعال بودن گزينه ها براي تيک زدن ، Ds license Server Administration را اجرا کرده ، بر روي localhost دوبار کليک کرده، تا connect شود ، سپس برنامه را اجرا کنيد. :

باز هم نشد . لطفا راهنمایی کنید .

ویندوز 7 هست و 32 بیت .

ممنون
 

amireza_2000

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
کسی میتونه در رابطه با انواع منحنی که که در طراحی سطوح خودرو به کار میره و انواع سطوح توضیحات کاملی بده؟ منظورم منحنی های اسپلاین،nurbes، B-spline و... هستند .
 

ma5967

عضو جدید
دوستان برای کاهش deviation error و حذف نقاط با خطای زیاد در ایجاد سطح بر روی مش توسط دستور basic surface recognition چه راهی رو پیشنهاد میدین؟
 

amireza_2000

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
منظورتون دقیقا چیه؟؟؟؟ انواع منحنی؟؟؟

منحنی هایی که در مدلسازی سطوح به کار میره انواع مختلفی داره که ویزگیهای متفاوتی دارند. میخواستم کمی درمورد اونها و همجنین انواع سطوح مثل Class Aو... توضیحاتی بدین
 

ghanbar59

عضو جدید
سلام اساتید
هنگام باز کردن بعضی فایلها ارور میده مثل بعضی از فایلهای مثالی هلپ کتیا که گزینه desk رو میگه بزنید ولی بازهم فایل ناقص لود میشه، میشه درباره گزینه دسک ونحوه باز کردن کامل اینجور فایلها توضیح بدین
 

smmoosavian

عضو جدید
منحنی هایی که در مدلسازی سطوح به کار میره انواع مختلفی داره که ویزگیهای متفاوتی دارند. میخواستم کمی درمورد اونها و همجنین انواع سطوح مثل Class Aو... توضیحاتی بدین

خیلی ساده و مختصر :
منحنی ها به صورت تکه ای می تونن به هم متصل بشن.
اتصال G0 یا point continuity به اتصالی میگن که فقط در یک نقطه مشخص دو منحنی به هم متصل میشن.
اتصال G1 یا tangency continuity به اتصالی می گن که علاوه بر دارا بودن G0 و پیوسته بودن در مشتق اول یا مماس برابر هستند.
اتصال G2 یا curvature continuity به اتصالی گفته میشه که علاوه بر G0 و G1 در مشتق دوم یا انحنا برابر هستند. در واقع در نقطه اتصال، شعاع انحنای دو منحنی برابره
اتصال G3 یا acceleration continuity به اتصالی گفته میشه که علاوه بر سه مورد قبلی در نرخ تغییرات شعاع انحنا با هم برابر هستند.

محیط های عادی کتیا می تونن تا اتصال G2 رو ایجاد کنن. مثل GSD یا freestyle. محیط های ICEM اتصال G3 رو هم ایجاد می کنن.

حالا بریم سر بحث خودمون. در طراحی سطوح خودرو اتصال سطوح به هم به خاطر بازتاب نور خیلی مهم هستند. همچنین در شکل ورق بدنه اتوموبیل هم که با قالب فرم درمیان خیلی مهم هستند.

http://en.wikipedia.org/wiki/Freeform_surface_modelling
http://docs.mcneel.com/rhino/5/help/en-us/popup_moreinformation/continuity_descriptions.htm
 

smmoosavian

عضو جدید
سلام اساتید
هنگام باز کردن بعضی فایلها ارور میده مثل بعضی از فایلهای مثالی هلپ کتیا که گزینه desk رو میگه بزنید ولی بازهم فایل ناقص لود میشه، میشه درباره گزینه دسک ونحوه باز کردن کامل اینجور فایلها توضیح بدین

فایل هایی که شما از توی مرورگر باز می کنید از مسیری خوانده میشن که داخل یک فایل زیپ هستش یا از توی یک لینک اینترنتی دانلود می کنید. وقتی فایل catproduct رو باز می کنید فقط همون فایل باز میشه و قطعات داخل اون لود نمیشن. داخل بعضی از پوشه های مسیر هلپ کتیا پوشه ای هست به نام samples که فایل ها از داخل اون ها فراخوانده میشن. کافیه اسم های توی درخت طراحی رو در پوشه online جستجو کنید.
 

smmoosavian

عضو جدید
منحنی هایی که در مدلسازی سطوح به کار میره انواع مختلفی داره که ویزگیهای متفاوتی دارند. میخواستم کمی درمورد اونها و همجنین انواع سطوح مثل Class Aو... توضیحاتی بدین

این عکس ها بیانگر همه چیز هستند.

Autodesk-Inventor-2D-sketch-curvature-continuity-constraints-600x394.jpg
-------------------------------
Continuity1.jpg
 

amireza_2000

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
خیلی ساده و مختصر :
منحنی ها به صورت تکه ای می تونن به هم متصل بشن.
اتصال G0 یا point continuity به اتصالی میگن که فقط در یک نقطه مشخص دو منحنی به هم متصل میشن.
اتصال G1 یا tangency continuity به اتصالی می گن که علاوه بر دارا بودن G0 و پیوسته بودن در مشتق اول یا مماس برابر هستند.
اتصال G2 یا curvature continuity به اتصالی گفته میشه که علاوه بر G0 و G1 در مشتق دوم یا انحنا برابر هستند. در واقع در نقطه اتصال، شعاع انحنای دو منحنی برابره
اتصال G3 یا acceleration continuity به اتصالی گفته میشه که علاوه بر سه مورد قبلی در نرخ تغییرات شعاع انحنا با هم برابر هستند.

محیط های عادی کتیا می تونن تا اتصال G2 رو ایجاد کنن. مثل GSD یا freestyle. محیط های ICEM اتصال G3 رو هم ایجاد می کنن.

حالا بریم سر بحث خودمون. در طراحی سطوح خودرو اتصال سطوح به هم به خاطر بازتاب نور خیلی مهم هستند. همچنین در شکل ورق بدنه اتوموبیل هم که با قالب فرم درمیان خیلی مهم هستند.

http://en.wikipedia.org/wiki/Freeform_surface_modelling
http://docs.mcneel.com/rhino/5/help/en-us/popup_moreinformation/continuity_descriptions.htm

با تشکر از شما
اما منظور من دسته بندی منحنی ها از لحاظ نحوه به وجود اومدنشون بود که مثلا شامل منحنی های بیزیر، اسپلاین ونرب هستند. توضیحاتی راجع به این نوع دسته بندی می خواستم.
 

ma5967

عضو جدید
برای ایجاد رزوه مثلا همانند M36 روی یک میله چه راهی رو پیشنهاد میدین؟
 

gm_design

عضو جدید
salam dostan......baraye ijade ye sathe yekparche chikar bayad kard???yani ba ye klik chan ta sath ba ham entekhab beshe.........lotfan komak konid..........baraye barname gereftan to powermill yekparche kardane satho hazem daram.....mamnon
 

yones66

عضو جدید
با تشکر از شما
اما منظور من دسته بندی منحنی ها از لحاظ نحوه به وجود اومدنشون بود که مثلا شامل منحنی های بیزیر، اسپلاین ونرب هستند. توضیحاتی راجع به این نوع دسته بندی می خواستم.

من موندم این سوال از لحاظ فنی چه جایگاهی داره؟؟؟؟؟
منحنی منحنیه و خروجیش یه سطحه دیگه...

نربز ها عموما آزادن و توسط نقاط کنترلی به صورت دست آزاد میشه اونا رو ویرایش کرد.

بعضی منحنی ها هم توسط یک قاعده ریاضی باید ایجاد بشه مث اسپیلاین ها....

ولی خروجی همه ی اینا سطحه و و در واقع برای راحتتر شدن کارمون میتونیم بهتر ازشون استفاده کنیم..
 

amireza_2000

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
من موندم این سوال از لحاظ فنی چه جایگاهی داره؟؟؟؟؟
منحنی منحنیه و خروجیش یه سطحه دیگه...

نربز ها عموما آزادن و توسط نقاط کنترلی به صورت دست آزاد میشه اونا رو ویرایش کرد.

بعضی منحنی ها هم توسط یک قاعده ریاضی باید ایجاد بشه مث اسپیلاین ها....

ولی خروجی همه ی اینا سطحه و و در واقع برای راحتتر شدن کارمون میتونیم بهتر ازشون استفاده کنیم..

یا دگیری ریشه هر چیز به فهم اون خیلی کمک میکنه و در واقع باعث عدم استفاده کورکورانه از یک موضوع میشه. دلیل سوال منم همینه. در واقع روحیه من اینحوریه که دوس دارم به ریشه اون چیزی که دارم ازش استفاده میکنم پی ببرم.
به هرحال از توضیحات هرچند مختصرتون ممنونم
 

mm.caffee

عضو جدید
سلام
جسمی دارم که با اسکنر سه بعدی و ابر نقاط درست شده، آیا میشه از طریق فایل کتیا ابر نقاط قسمت های مختلفش رو طبق چیزی که میخوایم تغییر بدیم و همون شکل اولیه رو نخوایم؟
در اصل میخوام با استفاده از شکل اولیه، هندسه رو در بعضی جاها تغییر بدم و تحلیل مورد نظر رو انجام بدم
در اصل بهینه سازی منظورمه
خیلی ممنونم
 

ma5967

عضو جدید
سلام
جسمی دارم که با اسکنر سه بعدی و ابر نقاط درست شده، آیا میشه از طریق فایل کتیا ابر نقاط قسمت های مختلفش رو طبق چیزی که میخوایم تغییر بدیم و همون شکل اولیه رو نخوایم؟
در اصل میخوام با استفاده از شکل اولیه، هندسه رو در بعضی جاها تغییر بدم و تحلیل مورد نظر رو انجام بدم
در اصل بهینه سازی منظورمه
خیلی ممنونم

تو کتیا فقط دستور automatic surface تو محیط quick surface reconstruction هس که اجازه سطح سازی رو به خود نرم افزار میده که دقیق نیس و خیلی توصیه نمیشه. وگرنه برای سطح سازی از سطح مش خودتون باید این کارو انجام بدین و مطمئنا هندسه اون رو هم میتونین تغییر بدین
 

mm.caffee

عضو جدید
تو کتیا فقط دستور automatic surface تو محیط quick surface reconstruction هس که اجازه سطح سازی رو به خود نرم افزار میده که دقیق نیس و خیلی توصیه نمیشه. وگرنه برای سطح سازی از سطح مش خودتون باید این کارو انجام بدین و مطمئنا هندسه اون رو هم میتونین تغییر بدین

خیلی ممنونم که جواب دادید
یعنی اگه ابر نقاط رو به من بدن که توش جسم رو شبیه سازی کردن، میتونم هر جاییش رو که خواستم اندازش رو تغییر بدم؟
 

yones66

عضو جدید
یا دگیری ریشه هر چیز به فهم اون خیلی کمک میکنه و در واقع باعث عدم استفاده کورکورانه از یک موضوع میشه. دلیل سوال منم همینه. در واقع روحیه من اینحوریه که دوس دارم به ریشه اون چیزی که دارم ازش استفاده میکنم پی ببرم.
به هرحال از توضیحات هرچند مختصرتون ممنونم

مهندس این خوبه ولی نه اینقد شور.....
شما کاربردشو یاد بگیر چیکار داری دستور چجوری عمل میکنه و از چی ساخته شده و چند بخشه....
مگه اینکه بخوای برنامه بنویسی....
 

amireza_2000

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
مهندس این خوبه ولی نه اینقد شور.....
شما کاربردشو یاد بگیر چیکار داری دستور چجوری عمل میکنه و از چی ساخته شده و چند بخشه....
مگه اینکه بخوای برنامه بنویسی....
فکر نمیکنم شور باشه ، مثل دسته بندی سطوح میمونه سطح کلاس A و.... . قطعا کسی که میخواد وارده مباحث طراحی بشه باید با اونا آشنا باشه و تفاوتها و نحوه ایجادشون رو بدونه وگرنه اصلا نمیتونه به درستی ازشون استفاده کنه. یا مثلا کسی که میخواد برنامه سی ان سی بنویسه بگه که تو جیکار به یادگیری G کد داری برو با نرم افزار کارکن خودش کدها رو میده که به نظر من این هم درست نیست و باعث تقلید کورکورانه میشه و اگر مشکلی تو برنامه نویسی پیش بیاد قادر به حل اون نیست. البته همون کاربرد هم گفتی خوبه. مثلا میتونی بگی نربها ، بیزیرها،اسپلاینهاو... هرکدوم در کجاها کاربرد دارند؟
 

mehd0551

عضو جدید
با آرزوی موفقیت و تبریک سال نو به همه مهندسین عزیز - سال خوب و موفقی داشته باشید
 

yones66

عضو جدید
فکر نمیکنم شور باشه ، مثل دسته بندی سطوح میمونه سطح کلاس A و.... . قطعا کسی که میخواد وارده مباحث طراحی بشه باید با اونا آشنا باشه و تفاوتها و نحوه ایجادشون رو بدونه وگرنه اصلا نمیتونه به درستی ازشون استفاده کنه. یا مثلا کسی که میخواد برنامه سی ان سی بنویسه بگه که تو جیکار به یادگیری G کد داری برو با نرم افزار کارکن خودش کدها رو میده که به نظر من این هم درست نیست و باعث تقلید کورکورانه میشه و اگر مشکلی تو برنامه نویسی پیش بیاد قادر به حل اون نیست. البته همون کاربرد هم گفتی خوبه. مثلا میتونی بگی نربها ، بیزیرها،اسپلاینهاو... هرکدوم در کجاها کاربرد دارند؟


عرضم به حضور شما تا جایی که من کار کردم با انواع و اقسام نرم افزارهای طراحی چه صنعتی و چه غیر صنعتی.
nurbs مخفف عبارت :
Non-uniform rational B-spline


این نوع منحنی ها بخاطر انعطاف پذیری و راحتی ایجادش اینکه میگم ایجادشون و رسمشون راحته یعنی فقط کافیه کلیک کنی و هر جا بد کلیک کردی اون نقطه رو ویرایش کنی حالا یا پاک کنی یا توسط نقطه ش اون رو تغییر موقعیت بدی. این نوع منحنی ها معمولا تو نرم افزارهای دست آزاد مثل مایا- تری دی مکس -محیط shape &Image کتیا و ICME و ... رینو و .... اینا کاربرد داره. مزیتشون اینه دیگه نمیخواد روابط بنویسی و نقطه ایجاد کنی و بعد نقطه ها رو بهم وصل کنی.

Bézier curve
منحنی بزیر یک منحنی پارامتری اغلب در گرافیک کامپیوتری و زمینه های صنعتی مرتبط استفاده می شود. اگه سالید کار کرده باشی منحنی هایی که سالید ایجاد میکنه چه سه بعدی و چه تک بعدی از این نوع هستش. توی سطوح آئرودینامیک خودرو و کلا طراحی های پیچیده صنعتی که باید با دقت همراه باشه علاوه بر آزادی از این نوع استفاده میشه.

Spline
این نوع منحنی ها معمولا کارکدشون شبیه به nurbs هستش. ولی تو کتیا وقتی حرف از spline میشه یک منحنی هستش که میتونید با استفاده از روابط ریاضی و ایجاد نقاط اون رو ترسیم کنید. از این نوع منحنی ها معمولا برای شالوده و نحوه ایجاد یک سطح از لحظ شیب و انحنا ها و .. استفاده میشه

اگه باز سوالی بود بفرمایید بیشتر توضیح میدم.
 

بابک1668

عضو جدید
چه تفاوتی بین طراحی خودرو با نرم افزار های مهندسی(فرقی نمیکنه کتیا سالید اینونتور پرو و...)با تری دی مکس هست
ضمنا هر کی بلو پرینت اینو داره برام ایمیل کنه ممنون
 

پیوست ها

  • qPLhVH.jpg
    qPLhVH.jpg
    18.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

yones66

عضو جدید
چه تفاوتی بین طراحی خودرو با نرم افزار های مهندسی(فرقی نمیکنه کتیا سالید اینونتور پرو و...)با تری دی مکس هست
ضمنا هر کی بلو پرینت اینو داره برام ایمیل کنه ممنون

سلام
ضمن تبریک سال جدید

مهندس جان نرم افزارهای طراحی گرافیک کامپیوتری یا CG سطوحی که ایجاد میکنن سطوحی ریاضی و هندسی نیستن و رو همین اصل نمیشه برای تولید بکار برد ولی سطوحی که نرم افزارهای صنعتی ایجاد میکنن کاملا مهندسی و طبق اصول ریاضی هستش.
قبلتر هم گفتم مایا - تری دی مکس - رینو و .... بیشتر برای طراحی کانسپت استفاده میشن ولی برای اینکه طرحمون ریاضی و قابل تولید باشه باید طبق اصول ریاضی مدلسازی بشه. سطوحی که این نرم افزارهای میسازن براساس نقاط در فضا هست که به اصطلاح ورتکس بهش میگن.
 

smmoosavian

عضو جدید
یا دگیری ریشه هر چیز به فهم اون خیلی کمک میکنه و در واقع باعث عدم استفاده کورکورانه از یک موضوع میشه. دلیل سوال منم همینه. در واقع روحیه من اینحوریه که دوس دارم به ریشه اون چیزی که دارم ازش استفاده میکنم پی ببرم.
به هرحال از توضیحات هرچند مختصرتون ممنونم

چیزی که ما اینجا ارائه می کنیم خیلی مختصر و کمه. توضیحات بسیار کاملی در وب سایت های انگلیسی زبان وجود داره مثل ویکی پدیا. توصیه می کنم برای جستجو در مورد مفاهیم سطوح و مدلسازی و ... فقط از سایت های انگلیسی زبان استفاده کنید. سایت های فارسی فقط به دنبال کپی کردن از روی همدیگه هستند.

http://en.wikipedia.org/wiki/Non-uniform_rational_B-spline
http://en.wikipedia.org/wiki/B-spline
http://en.wikipedia.org/wiki/Bézier_curve
 

Similar threads

بالا