تاپیک مرجع و آموزش نرم افزار CATIA

تاپیک مرجع و آموزش نرم افزار CATIA

  • ضعیف

    رای: 37 12.1%
  • متوسط

    رای: 38 12.5%
  • خوب

    رای: 114 37.4%
  • عالی

    رای: 116 38.0%

  • مجموع رای دهندگان
    305

yasser2222

عضو جدید
سلام دوباره!
اینقد سوال میکنم نه اینکه بلد نیستما! بلکه برای فعال بودن تاپیک میپرسم و همچنین از برای یادگیری دیگران!!:)
حالا سوال:
من یه مجموعه مونتاژی شامل مثلا 10 قطعه دارم که در فوادر شماره 1 ذخیره شدن. حالا یه کپی از این فولدر میگیرم و اسمش میزارم 2. حالا تو فولدر 2 میخام رو برخی قطعات تغییراتی بدم اما یه مشکلی هس اینکه قطعات هنوز با فولدر 1 در ارتباطن و اگه تغییر بدم اونا تغییر میکنن!
یه راه حلی که انجام دادم این بود که در اسمبل فولدر 2، اومدم save managment رو زدم و یکی یکی قطعات رو save as کردم رو قطعات فولدر 2. اما اینکار برای مونتاژهای سنگین غیر عملیه. و یه سوال دیگه نقشه هایی که از قطعات فولدر 1 تهیه شدن و حالا کپی شدن چطور باید ارتباطشون با فولدر 2 برقرار بشه؟!:confused:
ممنون
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
سلام دوباره!
اینقد سوال میکنم نه اینکه بلد نیستما! بلکه برای فعال بودن تاپیک میپرسم و همچنین از برای یادگیری دیگران!!:)
حالا سوال:
من یه مجموعه مونتاژی شامل مثلا 10 قطعه دارم که در فوادر شماره 1 ذخیره شدن. حالا یه کپی از این فولدر میگیرم و اسمش میزارم 2. حالا تو فولدر 2 میخام رو برخی قطعات تغییراتی بدم اما یه مشکلی هس اینکه قطعات هنوز با فولدر 1 در ارتباطن و اگه تغییر بدم اونا تغییر میکنن!
یه راه حلی که انجام دادم این بود که در اسمبل فولدر 2، اومدم save managment رو زدم و یکی یکی قطعات رو save as کردم رو قطعات فولدر 2. اما اینکار برای مونتاژهای سنگین غیر عملیه. و یه سوال دیگه نقشه هایی که از قطعات فولدر 1 تهیه شدن و حالا کپی شدن چطور باید ارتباطشون با فولدر 2 برقرار بشه؟!:confused:
ممنون

سوال بسیار خوبی است. من سالها قبل به روش شما عمل می کردم یعنی فایل های مربوط به پروژه های مختلف را در شاخه های مختلف ذخیره می کردم اما به این نتیجه رسیدم که اینکار اشتباه است!!!!! چون تصور می کردم اگر در شاخه های مختلفی باشند با هم قاطی نمی شوند. مشکل این است که بسیاری از قطعات بین پروژه های مختلف مشترک هستند و اگر یکی را در یک پروژه تغییر دهیم یا باید اثر تغییر آن تغییر را در پروژه های دیگر بررسی کنیم یا اینکه این فایل تغییر یافته را با نام و شماره قطعه جدیدی دخیره کنیم. بنابراین بجای ذخیره کردن فایل های یکسان در شاخه های مختلف بهتر است از یک فایل و یک شاخه برای ذخیره سازی تمام قطعات استفاده کنیم. من همین حالا شاخه ای که در آن فایل های کتیا را نگهداری می کنم چک کردم بیش از 12 هزار مدل سه بعدی و نقشه در آن دارم!!!!! که البته در بیش از 10 پروژه مختلف بکار رفته اند. در نگاه اول اگر شخصی به این شاخه نگاهی بیاندازد وحشت می کند چرا که مانند دریایی از فایل های مختلف است که معلوم نیست کدام قطعه یا نقشه مربوط به کدام پروژه یا دستگاه است! نکته در این است که من در کنار فایل های کتیا یک فایل اکسل هم دارم که برای هر پروژه یک شاخه دارد و لیست قطعات جدید خاص آن پروژه را در آن نگهداری می کنم. بنابراین می توانم هر یک قطعات، مجموعه ها یا نقشه های مرتبط با آنها را به راحتی پیدا کنم. نکته دیگر این است که بجای استفاده از اسم قطعه به عنوان نام فایل، از کد عددی که شماره فنی قطعه است به عنوان نام قطعه استفاده می کنم که کار جستحوی فایل ها و نسخه های ویرایش آن ها را آسان می کند. نکته دیگر این است که برای هر قطعه جدیدی که ایجاد می کنم لینک فایل سه بعدی و نقشه دوبعدی آن را در اکسل وارد می کنم یعنی برای باز کردن فایل قطعات در کتیا حتی لازم ندارم به شاخه آنها بروم یا از منوی open کتیا استفاده کنم. تنها کاری که می کنم روی لینک آنها در اکسل کلیک می کنم و فایل بطور خودکار در کتیا باز می شود. برای تعریف لینک در اکسل، می توانید از کلیک CTRL-K و بخش EXISTING FILE OR WEB PAGE استفاده کنید.

خلاصه اینکه توصیه نمی کنم فایل هایتان را در شاخه های مختلف نگهداری کنید چرا که در این حالت احتمال قاطی شدن طراحی قطعات دارای نام یا شماره قطعه یکسان بسیار بیشتر است. فایل ضمیمه فیلم آموزشی کوتاهی است از این روش. با عرض پوزش، امکان نشان دادن فایل های اصلی و نمای کلی کتیا یا فایل ها به علت محرمانگی وجود نداشت.

مشاهده پیوست LOCAL CATIA FILE MANAGEMENT.zip


استفاده از Save Management برای کپی کردن فایل قطعات به فایل جدید روش درستی است. دو نکته مهم در این روش این است که بخش properties قطعه جدید دارای part number متفاوتی با قطعه اولیه باشد تا در صورت باز کردن قطعه اولیه باعث سردگمی نشود ( در صورت یکسان بودن part number دو قطعه مختلف و نیاز به بکارگیری هر دو در یک اسمبلی کتیا پیغام خطا خواهد داد). نکته دوم این که در هنگام بکارگیری save management در صورت باز بودن اسمبلی قطعه، به اینکه قطعه جدید در اسمبلی ذخیره شود یا اسمبلی هم با نام جدید ذخیره شود باید دقت داشت.
 
آخرین ویرایش:

mehd0551

عضو جدید
سوال بسیار خوبی است. من سالها قبل به روش شما عمل می کردم یعنی فایل های مربوط به پروژه های مختلف را در شاخه های مختلف ذخیره می کردم اما به این نتیجه رسیدم که اینکار اشتباه است!!!!! چون تصور می کردم اگر در شاخه های مختلفی باشند با هم قاطی نمی شوند. مشکل این است که بسیاری از قطعات بین پروژه های مختلف مشترک هستند و اگر یکی را در یک پروژه تغییر دهیم یا باید اثر تغییر آن تغییر را در پروژه های دیگر بررسی کنیم یا اینکه این فایل تغییر یافته را با نام و شماره قطعه جدیدی دخیره کنیم. بنابراین بجای ذخیره کردن فایل های یکسان در شاخه های مختلف بهتر است از یک فایل و یک شاخه برای ذخیره سازی تمام قطعات استفاده کنیم. من همین حالا شاخه ای که در آن فایل های کتیا را نگهداری می کنم چک کردم بیش از 12 هزار مدل سه بعدی و نقشه در آن دارم!!!!! که البته در بیش از 10 پروژه مختلف بکار رفته اند. در نگاه اول اگر شخصی به این شاخه نگاهی بیاندازد وحشت می کند چرا که مانند دریایی از فایل های مختلف است که معلوم نیست کدام قطعه یا نقشه مربوط به کدام پروژه یا دستگاه است! نکته در این است که من در کنار فایل های کتیا یک فایل اکسل هم دارم که برای هر پروژه یک شاخه دارد و لیست قطعات جدید خاص آن پروژه را در آن نگهداری می کنم. بنابراین می توانم هر یک قطعات، مجموعه ها یا نقشه های مرتبط با آنها را به راحتی پیدا کنم. نکته دیگر این است که بجای استفاده از اسم قطعه به عنوان نام فایل، از کد عددی که شماره فنی قطعه است به عنوان نام قطعه استفاده می کنم که کار جستحوی فایل ها و نسخه های ویرایش آن ها را آسان می کند. نکته دیگر این است که برای هر قطعه جدیدی که ایجاد می کنم لینک فایل سه بعدی و نقشه دوبعدی آن را در اکسل وارد می کنم یعنی برای باز کردن فایل قطعات در کتیا حتی لازم ندارم به شاخه آنها بروم یا از منوی open کتیا استفاده کنم. تنها کاری که می کنم روی لینک آنها در اکسل کلیک می کنم و فایل بطور خودکار در کتیا باز می شود. برای تعریف لینک در اکسل، می توانید از کلیک CTRL-K و بخش EXISTING FILE OR WEB PAGE استفاده کنید.

خلاصه اینکه توصیه نمی کنم فایل هایتان را در شاخه های مختلف نگهداری کنید چرا که در این حالت احتمال قاطی شدن طراحی قطعات دارای نام یا شماره قطعه یکسان بسیار بیشتر است. فایل ضمیمه فیلم آموزشی کوتاهی است از این روش. با عرض پوزش، امکان نشان دادن فایل های اصلی و نمای کلی کتیا یا فایل ها به علت محرمانگی وجود نداشت.

مشاهده پیوست 231360


استفاده از Save Management برای کپی کردن فایل قطعات به فایل جدید روش درستی است. دو نکته مهم در این روش این است که بخش properties قطعه جدید دارای part number متفاوتی با قطعه اولیه باشد تا در صورت باز کردن قطعه اولیه باعث سردگمی نشود ( در صورت یکسان بودن part number دو قطعه مختلف و نیاز به بکارگیری هر دو در یک اسمبلی کتیا پیغام خطا خواهد داد). نکته دوم این که در هنگام بکارگیری save management در صورت باز بودن اسمبلی قطعه، به اینکه قطعه جدید در اسمبلی ذخیره شود یا اسمبلی هم با نام جدید ذخیره شود باید دقت داشت.
ضمن تشکر از مهندس یاسر بابت سوال قشنگشون و تشکر از دکتر بابت پاسخ قشنگترشون. یه سوال برای من پیش اومده مدت زمانی که برای فایل اکسلتون صرف میکنید چقدره من هم با همین روش میرم جلو اما خیلی مشکلات دارم یادمه یه زمانی یکی از دوستان مشهدی یه سوال پرسیدن در همین زمینه و شما هم یه راهنمایی کردید این مونده بود تو ذهن من تا این که امروز توضیح کامل تری دادید. تو فایل اکسلتون یه قسمت هست به نام old حالا این فایلهای قدیمی زمانی که جایگزین با فایل قدیمتر بشه چکار میکنید و اینکه اگه کاراتون مثل من رو شبکه باشه و تازه اول از همه هم ندونی چی میخوای بسازی و هی خورد خورد بهش برسی باید چکار کرد آیا را حلی دارید برا این موضوع.
 

yasser2222

عضو جدید
تشکر از پاسخ دوستان. فک نمیکردم سوالم اینقد خوب باشه! به خودم امیدوار شدم :biggrin:اما حیف ...
جناب Prof.Eng روش شما خوبه اما برای کسی که دایم قراره کتیا کار کنه. اما من علارغم علاقه به کتیا بدلیل نبود کار مجبورم کار دیگه بکنم که کتیا دیگه کاملا میره کنار و این کارم که دارم برا یکی از دوستانم انجام میدم احتمالا آخرین کار باشه. من با save managment کارم رو راه انداختم و فقط از جهت یادگیری بنابراین آیا روشی وجود داره که فولدر های پروژه های مختلف وابستگی شون از هم قطع بشه( منظورم همون روش سنتی و اشتباهیه که فرمودید البته روشی راحتتر از save managment)
و اینکه اگه نقشه رو هم save managment بزنیم تو فولدر جدید، آیا به قطعه همون فولدر جدید لینک میشه؟
ممنون دوستان
 

mech.shima

دستیار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
سلام
برای نصب نرم افزار یادم رفته کرکش ر. کجا پیست کنم؟!
متشکرم
 

بابک1668

عضو جدید
دوستان این ارور ok to terminate خسته ام کرد یه راه حل درست درمون بهم بگید ممنون
کارت گرافیکم 2 رم هم 2 هاردم خیلی پایینه 160gb :cry:
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
تشکر از پاسخ دوستان. فک نمیکردم سوالم اینقد خوب باشه! به خودم امیدوار شدم :biggrin:اما حیف ...
جناب Prof.Eng روش شما خوبه اما برای کسی که دایم قراره کتیا کار کنه. اما من علارغم علاقه به کتیا بدلیل نبود کار مجبورم کار دیگه بکنم که کتیا دیگه کاملا میره کنار و این کارم که دارم برا یکی از دوستانم انجام میدم احتمالا آخرین کار باشه. من با save managment کارم رو راه انداختم و فقط از جهت یادگیری بنابراین آیا روشی وجود داره که فولدر های پروژه های مختلف وابستگی شون از هم قطع بشه( منظورم همون روش سنتی و اشتباهیه که فرمودید البته روشی راحتتر از save managment)
و اینکه اگه نقشه رو هم save managment بزنیم تو فولدر جدید، آیا به قطعه همون فولدر جدید لینک میشه؟
ممنون دوستان


در بخش tools-option-general-document
اولویت جستجو و باز کردن فایل ها تعریف می شود. می توانید گزینه folder of pointing document را در بالاتر از بقیه قرار دهید تا کتیا در ابتدا شاخه ای که فایل اسمبلی در آن قرار دارد را برای پیدا کردن قطعات استفاده کند سپس اگر قطعه یافت نشد شاخه تعریف شده در لینک و سایر شاخه ها را جستجو کند.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
دوستان این ارور ok to terminate خسته ام کرد یه راه حل درست درمون بهم بگید ممنون
کارت گرافیکم 2 رم هم 2 هاردم خیلی پایینه 160gb :cry:

مشکل عدم سازگاری با سخت افزار است. البته اگر فایل های سنگین باز می کنید پر شدن حافظه هم می تواند باعث این خطا شود.
 

mehd0551

عضو جدید
سلام ایا کسی کتابخانه کتیا داره به منم فایلش رو بده.(کتابخانه های خانگی شما را خریداریم:biggrin::biggrin:)
 

mehd0551

عضو جدید
اینم یه هدیه به اونایی که فایل های اسمبل تو در تو کار میکنن (پروداکتهایی که زیر مجموعه پروداکت دیگه هستن)و نیاز دارن که مجموعه ها رو از سطحی به سطح دیگه انتقال بدن ولی به علت قید گذاری های سنگین نمیتونن.
option\mechanical design\assembly design-/constraints\paste components \alwas with the assembly constraints-----
با تنظیم این گزینه بعد از جابجایی قطعاتی که با هم مقیدن از تو یه سطح به یه سطح دیگه قیدهای مربوطه هم همراهش انتقال پبدا میکنن.
 

bigbomber

کاربر فعال
اینم یه هدیه به اونایی که فایل های اسمبل تو در تو کار میکنن (پروداکتهایی که زیر مجموعه پروداکت دیگه هستن)و نیاز دارن که مجموعه ها رو از سطحی به سطح دیگه انتقال بدن ولی به علت قید گذاری های سنگین نمیتونن.
option\mechanical design\assembly design-/constraints\paste components \alwas with the assembly constraints-----
با تنظیم این گزینه بعد از جابجایی قطعاتی که با هم مقیدن از تو یه سطح به یه سطح دیگه قیدهای مربوطه هم همراهش انتقال پبدا میکنن.

"بعد از جابجایی قطعاتی که با هم مقیدن از تو یه سطح به یه سطح دیگه قیدهای مربوطه هم همراهش انتقال پبدا میکنن." یعنی چه؟ لطفاً فایل مثالش را هم قرار دهید.
 

bigbomber

کاربر فعال
ضمن سلام مجدد، سوالم این است که اگر بخواهیم از یک فیلتر روغن (خود شیت فیلتر، مراجعه به فایل پیوست) برای یک شرکت معتبر، یک نقشه ی خلاصه ولی تکنیکی و کاملا فنی و حرفه ای بفرستیم، شمای نقشه به چه صورت خواهد بود؟ چگونه جزئیات را نشان دهیم؟ روش تهییه ی نقشه به چه صورت است؟
 

پیوست ها

  • Filter.zip
    514.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
ضمن سلام مجدد، سوالم این است که اگر بخواهیم از یک فیلتر روغن (خود شیت فیلتر، مراجعه به فایل پیوست) برای یک شرکت معتبر، یک نقشه ی خلاصه ولی تکنیکی و کاملا فنی و حرفه ای بفرستیم، شمای نقشه به چه صورت خواهد بود؟ چگونه جزئیات را نشان دهیم؟ روش تهییه ی نقشه به چه صورت است؟



من کمی نقشه شما را اصلاح کردم. بجز تغییرات ظاهری، نکته مهم در کامل بودن اندازه گذاری است. اندازه ها و تلورانس ها هم نباید در نقشه تکرار شوند. فایل ضمیمه را ببینید:

مشاهده پیوست RESIN FILTER.zip
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
ضمن سلام مجدد، سوالم این است که اگر بخواهیم از یک فیلتر روغن (خود شیت فیلتر، مراجعه به فایل پیوست) برای یک شرکت معتبر، یک نقشه ی خلاصه ولی تکنیکی و کاملا فنی و حرفه ای بفرستیم، شمای نقشه به چه صورت خواهد بود؟ چگونه جزئیات را نشان دهیم؟ روش تهییه ی نقشه به چه صورت است؟


راستی خیلی کنجکاوم بدانم سوارخ های این قطعه را چطور ایجاد می کنند؟ سوراخی با پهنای 0.03 میلیمتر!
 

smmoosavian

عضو جدید
راستی خیلی کنجکاوم بدانم سوارخ های این قطعه را چطور ایجاد می کنند؟ سوراخی با پهنای 0.03 میلیمتر!

سلام به دوستان
موضوع خيلي جالبيه
ايجاد سوراخ هاي خيلي ريز

يه سرچي زدم تو گوگل، روش هاي مختلفي داره از جمله ليزر كه داخل قطعات ورق مانند با ضخامت كم امكان پذيره. براي ورق هاي ضخيم تر از الكترودهاي بسيار كوچك و با روش EDM اين كار امكان پذيره. در ضمن به اين روش Micro drilling گفته ميشه. تقاضا براي چنين رو ش هايي در دنيا رو به افزايشه. البته 0.03 ميليمتر بازهم يه كم قابل درك نيست!!!
 

mohandes701

عضو جدید
سلام
من توی مدلم یه جسم دارم که روی یه جسم هایپرالاستیک قرار گرفته و برای مدلسازیم این جسم هایپرالاستیک باید به اندازه ی 10 درصد پری استرچ داشته باشه.
ممنون میشم کسی راهنماییم کنه چطور باید اینکارو بکنم؟
 

bigbomber

کاربر فعال
سلام
من توی مدلم یه جسم دارم که روی یه جسم هایپرالاستیک قرار گرفته و برای مدلسازیم این جسم هایپرالاستیک باید به اندازه ی 10 درصد پری استرچ داشته باشه.
ممنون میشم کسی راهنماییم کنه چطور باید اینکارو بکنم؟

با سلام
بهترین روش برای ایجاد چنین شیار هایی استفاده از روش PCM یا Photo Chemical Machining است. البته با لیزر هم میشه ولی برای کار من خیلی گرون در میاد. در هر صورت ضمن تمام چانه زنی هایی که با شرکت درخواست کننده داشتم، به نظر خودم هم امکان ایجاد این شیار ها بر روی ورقی به ضخامت 0.35 بسیار دشوار است.
درضمن در مقالات و مراجع حداکثر دقت برای این فرایند در اشل ماکرو برابر 0.15 ذکر شده و در اشل میکرو دقت تا حد چند میکرو متر هم می رسد، که لازمه ی آن شرایط آزمایشگاهی و تجهیزات خاص می باشد.

یه توضیح مختصر هم بدم از PCM: در این روش بر روی قطعه که اینجا یک ورق استیل هستش، یک لایه به نام لامینت می کشند. این لایه Photosensetive است، و اگر نور (معمولا UV) به آن بتابد، دیگر پاک نمی شود (مگر با استفاده از مواد شیمیایی خاص)، حالا ما الگو یا Patern خود را به صورت نگاتیو روی طلق شفاف چاپ می کنیم و بر روی سطح لامینه شده ی فلزی گذاشته و آن را تحت تابش نور قرار می دهیم. نهایتا قسمت های نور خورده باقی مانده و قسمت هایی که نور نخورده اند با کمک آب و مواد حلال خاص پاک می شوند.
حاصل عملیات فوق را که یک لایه ی فلزی با الگو های چاپ شده بر روی آن است (البته به صورت معکوس) را در اسید قرار داده که نهایتا اسید قسمت های اضافه را حل می کند و نتیجه ی نهایی یک صفحه شامل الگوی مورد نظر است.
مقدار لامیت باقی مانده را نیز همان طور که ذکر شد، با مواد شیمیایی خاص پاک می کنند.
این فرایند به طور گسترده در صنایع مختلف استفاده شده و برای اینکه این فرایند را از نزدیک ببینید، می توانید به یک مغازه ی مهر سازی، و یا کارگاه های چاپ مدارهای الکترونیک (PCB) مراجعه کنید.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
سلام به دوستان
موضوع خيلي جالبيه
ايجاد سوراخ هاي خيلي ريز

يه سرچي زدم تو گوگل، روش هاي مختلفي داره از جمله ليزر كه داخل قطعات ورق مانند با ضخامت كم امكان پذيره. براي ورق هاي ضخيم تر از الكترودهاي بسيار كوچك و با روش EDM اين كار امكان پذيره. در ضمن به اين روش Micro drilling گفته ميشه. تقاضا براي چنين رو ش هايي در دنيا رو به افزايشه. البته 0.03 ميليمتر بازهم يه كم قابل درك نيست!!!

بحث خوبی شد و هر چند در حوزه مهندسی بسیار خاص است ولی فکر کنم برای همه آموزنده هم باشد.

مشکلی که استفاده از روش شیمیایی دارد این است که کیفیت سطح سوزاخ با افزایش ضخامت قطعه کاهش می یابد و میزان سطح مقطع سوراخ هم تغییر می کند. نمی دانم این روش برای قطعات غیر ورقی چقدر کاربردی است چون من هر چه قطعه ساخته شده به این روش دیدم همه ورق بودند.

فکر کنم در EDM، امکان کنترل کیفیت سوراخ امکانپذیرتر باشد. در یک مورد طراحی من نیاز به سوراخی در حدود 0.34 میلیمتر با تلرانس 5 میکرون روی قطعه ای غیر ورقی داشتم که در نهایت با دستگاه فرز آن را ایجاد کردند که البته هنوز هم کنترل کیفی نشده و دقت ساخت آن بررسی نشده است.
 

mehd0551

عضو جدید
بحث خوبی شد و هر چند در حوزه مهندسی بسیار خاص است ولی فکر کنم برای همه آموزنده هم باشد.

مشکلی که استفاده از روش شیمیایی دارد این است که کیفیت سطح سوزاخ با افزایش ضخامت قطعه کاهش می یابد و میزان سطح مقطع سوراخ هم تغییر می کند. نمی دانم این روش برای قطعات غیر ورقی چقدر کاربردی است چون من هر چه قطعه ساخته شده به این روش دیدم همه ورق بودند.

فکر کنم در EDM، امکان کنترل کیفیت سوراخ امکانپذیرتر باشد. در یک مورد طراحی من نیاز به سوراخی در حدود 0.34 میلیمتر با تلرانس 5 میکرون روی قطعه ای غیر ورقی داشتم که در نهایت با دستگاه فرز آن را ایجاد کردند که البته هنوز هم کنترل کیفی نشده و دقت ساخت آن بررسی نشده است.

جالب برا من . دقت کار من برای اکثر قسمت ها بالا نیست حدود 3 میلیمتر تلرانس دارم .برای بیشتر قطعات طراحیم .رعایت این چنین فاصله ای با چی امکان پذیره مثلا برای کنترل کیفی قطعه شما با چی کنترل کیفی میکنن مثلا با آلتراسونیک یا به وسیله دستگاه خاص.
 

bigbomber

کاربر فعال
جالب برا من . دقت کار من برای اکثر قسمت ها بالا نیست حدود 3 میلیمتر تلرانس دارم .برای بیشتر قطعات طراحیم .رعایت این چنین فاصله ای با چی امکان پذیره مثلا برای کنترل کیفی قطعه شما با چی کنترل کیفی میکنن مثلا با آلتراسونیک یا به وسیله دستگاه خاص.

سلام
وجداناً 3mm تلرانس میدی؟

کنترل کیفی قطعه ی من توسط دومایع با ویزکوزیته و چسبندگی بین مولکولی مشخص انجام میشه. به این صورت که اگر مایع با ویزکوزیته ی بالا از سوراخی نشت کرد، یعنی این سوراخ مشکل دارد و بیش از اندازه بزرگ است. و به عکس برای مایع با گرانروی کمتر، باید مقدار مشخصی از مایع در شرایط کنترل شده ای، در طی زمان مشخصی از یک مجموعه سوراخ رد بشه (کنترل دبی).
 

بابک1668

عضو جدید
سلام من دو تا مشکل دارم اول این که رفتم دوره قالبسازی با کتیا هیچی نفهمیدم کسی جزوه یا فیلم خوب سراغ نداره دوم این که نماهای این خودرو رو میخوامCapture.jpg
 

mehran.eng

عضو جدید
سلام دوستان
من یک مجموعه که دارای چندین تا پارت بادی هست رو ساختم(اسمبل شده)
حالا می خوام محوراش رو تغییر بدم چون از اول محورم ایده آل نبوده واسه طراحی...
آیا راهی وجود داره ؟
چون روی خود محور وقتی کلیک می کنم و rotate میدم ، آپدیت می خواد و کلا کار در هم می پیچه...از این راه فک کنم نشه راه اوکی کردش..
از طرفی هم با دستور axis اوکی میشه اما محور قبلی به صورت نقطه چین میشه...
مشکلی نداره در این صورت؟

ممنون میشم پاسخ بدید
 
آخرین ویرایش:

mehd0551

عضو جدید
سلام
وجداناً 3mm تلرانس میدی؟

کنترل کیفی قطعه ی من توسط دومایع با ویزکوزیته و چسبندگی بین مولکولی مشخص انجام میشه. به این صورت که اگر مایع با ویزکوزیته ی بالا از سوراخی نشت کرد، یعنی این سوراخ مشکل دارد و بیش از اندازه بزرگ است. و به عکس برای مایع با گرانروی کمتر، باید مقدار مشخصی از مایع در شرایط کنترل شده ای، در طی زمان مشخصی از یک مجموعه سوراخ رد بشه (کنترل دبی).
متاسفانه بله 3 میلیمتر تلرانس روی اکثر کارام البته کار با شرایط خاص هم دارم اما دیگه کنترل با شرایط آزمایشگاهی ندارم .میتونی در صورت امکان از قطعات کاریت نقشه در اختیارم بزاری ممنون میشم برام تو خصوصی ارسال کنی دوست دارم نوع اندازه گزاری های شما را هم ببینم برای این دقت
 

mehd0551

عضو جدید
سلام دوستان
من یک مجموعه که دارای چندین تا پارت بادی هست رو ساختم(اسمبل شده)
حالا می خوام محوراش رو تغییر بدم چون از اول محورم ایده آل نبوده واسه طراحی...
آیا راهی وجود داره ؟
چون روی خود محور وقتی کلیک می کنم و rotate میدم ، آپدیت می خواد و کلا کار در هم می پیچه...از این راه فک کنم نشه راه اوکی کردش..
از طرفی هم با دستور axis اوکی میشه اما محور قبلی به صورت نقطه چین میشه...
مشکلی نداره در این صورت؟

ممنون میشم پاسخ بدید
راستش من از توضیحاتتون چیزی نفهمیدم اما اگه منظورتون اینه که زمانی که میخواید ایزو متر یک یک قطعه رو با دکمه ایزو متریک کتیا ببینید و این رو نمی بینید باید عرض کنم که کل مجموعه مونتاژی شما باید مقید باشه بعد یکی از مجموعه ها یا قطعاتت رو با کمک کمپونست داخل زاویه دید دلخواه قرار بدی با دبل کلیک کردن روی کمپونست یه جدول بهت میده که اعداد سمت راست زاویه دید شما را نشون میده بر حسب عدد دلخواه زاویه دیدتون را درست کنید و قطعه یا مجموعه مورد نظر را فیکس کنید حالا اگه مابقی مجموعه شما مقید باشه بر اساس این زاویه دید جدی بعد از آپدیت گرفتن تو موقعیت خودشون قرار میگیرن
 

بابک1668

عضو جدید
www.youtube.com/watch?v=yAqg865D4ao آقا خواهشا نماهای اینو هر کی داره بالا غیرتن بذاره برا آپلود دمتون گرم
 

bigbomber

کاربر فعال
www.youtube.com/watch?v=yAqg865D4ao آقا خواهشا نماهای اینو هر کی داره بالا غیرتن بذاره برا آپلود دمتون گرم

سلام.
به نماهایی که برای طراحی به این شیوه استفاده میشه، BluePrint اطلاق می شود. سایت های زیادی هم این نما ها را به طور رایگان در اختیار کاربر قرار می دهند. در سه آدرس درج شده در زیر، یک گالری بزرگ از BluePrint قابل دسترسی است.
و نهایتاً Blueprint خودروی مورد نظر شما هم در همان لینک ویدیویی که دادی قابل دسترس بود. بازهم من در انجمن آپلودش کردم.

http://www.the-blueprints.com/gallery/


http://www.carbodydesign.com/

http://martworkshop.com/index.php/Blueprints/Aircraft-blueprints/Jets/military-aviation
 

پیوست ها

  • qPLhVH.jpg
    qPLhVH.jpg
    18.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

PEYMANCH

عضو جدید
سلام من طراحی یک قالب ساده کشش عمیق را با کتیا میخواستم کسی اگه آموزششو داره لطفا" بزاره
 

بابک1668

عضو جدید
سلام.
به نماهایی که برای طراحی به این شیوه استفاده میشه، BluePrint اطلاق می شود. سایت های زیادی هم این نما ها را به طور رایگان در اختیار کاربر قرار می دهند. در سه آدرس درج شده در زیر، یک گالری بزرگ از BluePrint قابل دسترسی است.
و نهایتاً Blueprint خودروی مورد نظر شما هم در همان لینک ویدیویی که دادی قابل دسترس بود. بازهم من در انجمن آپلودش کردم.

http://www.the-blueprints.com/gallery/


http://www.carbodydesign.com/

http://martworkshop.com/index.php/Blueprints/Aircraft-blueprints/Jets/military-aviation
آقا ممنون اما هر چی گشتم این نبود شما که زحمت کشیدی سایتشو گذاشتی میشه بلوپرینتشم بذاری برا آپلود:redface:
 

Similar threads

بالا