تازه های دنیای رباتیک و هوش مصنوعی

♥@SH!M♥

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در این تاپیک میخام اون مقاله ها ومطالبی ک درمورد دنیای هوش مصنوعی رباتیک هست رو اینجا بزارم...امیدوارم بقیه هم همکاری کنن...

چنین چیزی رو جاشو خالی دیدم تو این قسمت!



ساخت ربات با الهام از دم مارمولک:


دانشمندان آمریکایی روبات چهار چرخ دم داری را ساختند که با الهام از دم مارمولک‌ها می تواند پایداری بدن خود را در زمان حرکت حفظ کند.

مارمولک‌ها در زمان انجام جهش‌های آکروباتیک از دم خود برای تطبیق بدن با نوع حرکت استفاده می کنند.
اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی روبات چهار چرخ کوچکی را ساختند که مجهز به یک دم هوشمند است که پایداری این روبات را در انجام حرکات مختلف افزایش می دهد.
نتایج این تحقیقات راهی به سوی ساخت نسل جدیدی از روبات‌های متخصص باز می کند که می توانند در مسیرهای حادثه آفرین و در موقعیت‌های امدادرسانی کمک کنند.
براساس گزارش نیچر، این دانشمندان با افزودن یک دم به یک روبات ماشینی به نام Tailbot کشف کردند که به کمک این دم، Tailbot توانایی بالاتری در سازگار کردن وضعیت بدن خود به دست می آورد.
این محققان در این خصوص توضیح دادند: "ما برای اولین بار نشان دادیم که مارمولک‌ها دم خود را به طرف بالا یا پایین تکان می دهند تا چرخش بدن در جهت مخالف را خنثی کند و آنها را در شرایط پایداری نگه دارد."
چندی پیش نیز دانشمندان دانشگاه سایمون فراسر در کانادا با الهام از پاهای مارمولک خانگی موفق شدند روباتی را بسازند که توانایی بالا رفتن از صافترین دیوارها را دارد.
این روبات که با عنوان سکوی TBCP-II شناخته می شود، 240 گرم وزن دارد و می تواند بدون هیچ مشکلی از زوایایی که سطوح را از هم جدا می کنند عبور کند و بر روی یک صفحه عمودی بسیار صاف با سرعت 3.4 سانتیمتر بر ثانیه حرکت کند.


رباتی ک ژاپنی ها را ب چالش کشید

روبات انسان نمای چیني در نمایشگاه چونگ کینگ با به چالش کشیدن روبات های مشابه ژاپنی شگفتی بازدیدکنندگان را برانگیخت.

سال ها است که واژه روبات همواره تداعی گر سرزمین آفتاب تابان است به ویژه ساخت روبات های انسان نمایی که ظاهری بسیار شبیه به ظاهر انسان دارند و قادرند حالات چهره یک انسان واقعی را تقلید کنند در تخصص ژاپنی ها بوده است.
اکنون به نظر می رسد که چینی ها در تلاشند در این عرصه به رقابت با ژاپنی ها بپردازند. در این راستا، در نمایشگاه روباتیک «چونگ کینگ» از نمونه آزمایشی یک روبات انسان نمای چینی رونمایی شد که به خاطر شباهت بالایی که به انسان دارد توانست شگفتی بازدیدکنندگان را برانگیزد.
نمایشگاه روباتیک چونگ کینگ از سوم دسامبر در شهر «لیانگ جیانگ» واقع در «چونگ کینگ» چین آغاز به کار کرده است.
در این نمایشگاه صدها روبات پیشرفته در چهار مقوله صنعت، خدمات، پزشکی و سرگرمی به نمایش گذاشته شده اند.
ارزش تولید روبات ها در منطقه «چونگ کینگ» که با عنوان پایتخت روباتیک چین شناخته می شود تا سال 2015 به 23.4 میلیارد دلار خواهد رسید.


ربات های جنگجو

زمانی که صحبت از آینده رباتیک به میان می آید، این سؤال در ذهن اغلب مردم شکل می گیرد که آیا احتمال سرکشی ربات ها و کشتن مردم توسط آنها وجود دارد؟ این سؤال خوبی است؛ زیرا یکی از فعال ترین حوزه های تحقیقات رباتیک در بخش نظامی صورت می گیرد که حاصل آن را می توان در میدان های جنگ عراق و افغانستان نیز مشاهده کرد.

ربات ها به نحو فزاینده ای در اغلب موقعیت های نظامی مخاطره آمیز مانند پاکسازی مین، عملیات شناسایی دشمن و خنثی سازی بمب مورد استفاده قرار می گیرند. هم اکنون هزاران خدمات گوناگون رباتیک به صورت فعال در حال ارائه شدن است که ربات های تانک مانند سریع و قابل حمل Packbot و Talon از محصولات Foster – Miller نیز در این دامنه جای می گیرند.

یا ربات هایی مانند Aeryon Scout که اندازه آنها کمی بزرگ تر از یک پرنده است و از طریق ماهواره و آنتن قابل کنترل هستند. به احتمال زیاد در آینده شاهد ظهور ربات هایی خزنده و پرنده یا حشره مانند نیز خواهیم بود.

اغلب ربات هایی که برای پیاده نظام ارتش طراحی می شوند، به لحاظ ظاهری و تحرک به انسان شباهت دارند. مثلاً Petman یک ربات انسان نما است که بخش اعظمی از فناوری خود را از ربات تمام جنگی BigDog وام گرفته است. دانشگاه باک نل نیز هم اکنون در حال طراحی رباتی انسان نما به نام tBot برای ارتش آمریکا است.

با شروع این پروژه در سال ۲۰۰۹، کریستوفر کارنی، یکی از اعضای کنگره آمریکا، اذعان کرد که «این ربات دقیقاً همان چیزی است که ما به آن نیاز داشتیم. ما در صدد تجهیز و ارتقای ارتش خود جهت نبرد های فرامرزی هستیم که این ابزار کاملاً برای ما کاربردپذیر است.»

گام بعدی این است که این ربات های جنگجو بدون نیاز به کنترل شدن توسط انسان ها، به نبرد بپردازند. آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته فرامرزی آمریکا (DARPA) در سال ۲۰۰۷ با حضور ربات های هوشمند جنگجو، یک مسابقه بین المللی در زمینی به وسعت ۶۰ کیلومتر برگزار کرد که یک جایزه ۲ میلیون دلاری نیز برای برنده مسابقه در نظر گرفته شده بود.

سریع ترین اتومبیل رباتیک بدون سرنشین که حاصل کار مشترک دانشگاه کارنگی و شرکت جنرال موتورز بود، این فاصله ۶۰ مایلی را در عرض ۴ ساعت طی کرد.

وقتی یک ربات به تنهایی بتواند از عهده پیمودن چنین مسیری برآید می توان گفت که گام بسیار بزرگی به جلو برداشته شده و نکته بزرگ تر از آن، هوشمندی این ابزار ها در شناسایی و انهدام اهداف است.

با آگاهی از این مطلب در خصوص عملکرد و خلقیات ربات ها دو پرسش به ذهن می آیند: رباتی مثل Killerdozer ۳۰۰۰ چگونه هدف را شناسایی می کند و با دقت بالا به سوی آن نشانه می رود؟ آیا اصلاً یک ربات در خصوص جنایات و فجایعی که در یک جنگ رخ می دهد، خود را مسئول خواهد دانست؟

اِد گادر، رئیس گروه راهکاری فناوری، در بخش فناوری دفاعی Qinetiq در این باره می گوید: «ما همواره به دنبال سربازهایی هستیم که خود در خصوص مرگ و زندگی شان تصمیم گیری کنند و این کاری است که از عهده ربات ها ساخته نیست.»

کره جنوبی هم درصدد است تا به وسیله ربات SGR-A۱ سامسونگ در مرز خود با کره شمالی صف آرایی قدرتمندتری کند که این حرکت ممکن است مناقشات بین دو کره را به مرحله دیگری وارد کند. اسلحه ویژه SGR-A۱ قادر است هر هدفی را در فاصله ۲.۵ کیلومتری شناسایی کند و در این حالت اگر شما رمز عبوری که دشمن نبودن شما را اثبات می کند فراموش کرده باشید، دچار دردسری جدی خواهید شد!

 

♥@SH!M♥

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز



1.لباس های هوشمند:

با توسعه نانو تکنولوژی و استفاده از مواد مولکولی سبک، امکان ساخت لباس هوشمند فراهم شده است. اینگونه لباسها، قابلیت تغییر رنگ جهت استتار در محیط های مختلف را داشته، شخص را در برابر صلاح بیولوژیکی و شیمیایی محافظت می کند. امکان مجهز نمودن این گونه لباسها به تجهیزات مخابراتی، انتقال علائم حیاتی درمان از راه دور در مناطق جنگی و یا آسیب دیده از دیگر مزایای این لباس ها به شما می آید.


2.آجر و ساختمانهای هوشمند:

ساختمانهای هوشمند این قابلیت را دارند که با تغییر شرایط محیطی،نسبت به تغییرات، عکس العمل نشان داده، امنیت و آرامش را برای ساکنان خانه فراهم نمایند. یک ساختمان هوشمند، دارای تیم اتوماتیک گرمایشی، تهویه مطبوع، اعلام حریق، آتش نشانی سیستم های امنیتی، مدیریت انرژی و تیم های روشنایی خودکار می باشد.آجرهایهوشمند که مانند آجرهای معمولی در ساختمانها به کار می روند، مجهز به حسگرهای الکترونیکی هستند که با اتصال به یک سیستم کامپیوتری، دما، لرزش و حرکت ساختمان را کنترل می کنند و سبب ایمن شدن ساختمان می شوند.تسلیحات نظامی هوشمند، حضور ماشین هایی با قابلیت انسانی، استفاده از روبات ها برای شناسایی، تخریب و پاکسازی مناطق جنگی نیز از نمونه های کابردهای نظامی هوش مصنوعی به شمار می رود.هدف نهایی هوش مصنوعی، ساخت نوعی انسان مصنوعی است و در حقیقت ساخت برنامه ای نرم افزاری که بتواند همانند انسان فکر کند، چنین ماشینی با ترکیب تکنیک های استنباطی پیشرفته و استفاده از توانایی تحلیل گران، مهندسان، سیاست مداران و سایر دانشمندان و برپایه حجم عظیمی از منابع اطلاعاتی، می توان بهترین تصمیم را در شرایط بحرانی اتخاذ نمود.فناوری جدید بیش از آنکه شگفت آور به دور از درک عمومی باشد، بیانگر شکوه و عظمت خالقی است که آفرینده تفکر، خلاقیت و استعداد صاحبان صنعت و تکنولوژی است.


منبع:
http://www.meftahep2.robosch.com
 

♥@SH!M♥

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ربات هایی ک قابلیت تکامل دارند

ربات هایی ک قابلیت تکامل دارند

نمي‌دانم چه عنواني را مي‌توان به آن اطلاق كرد؟ رشد و پيشرفت سيري‌ناپذير علم و تكنولوژي؟ تبلور هوش و خرد انساني؟ به كارگيري دانش بشري در شبيه‌سازي سيستمي تحت عنوان هوش مصنوعي يا توسعه علم رباتيك يا در قالبي ديگر دخالت در خلقت الهي با ساخت موجودي شبيه انسان؟ موجودي كه قادر است مانند انسان حركت كند، حرف بزند، بخندد، فكر كند و حتي حس كند...


ربات‌هاي انسان‌نما نوع جديدي از ربات‌ها هستند كه مي‌توانند فعاليت‌هايي را مشابه انسان‌ها انجام دهند، حتي بعضي از اين ربات‌ها مي‌توانند در برابر شرايط مختلف از خود واكنش نشان دهند. اگرچه بسياري از آنها در ظاهر ساده هستند اما ريزپردازنده‌هايي كه در آنها وجود دارد شبيه به مغز انسان كار مي‌كند. به طور كلي يك ربات بايد داراي حركت و پويايي باشد و قابليت برنامه‌ريزي براي انجام كارهاي مختلف را داشته باشد و همچنين بتواند براساس برنامه‌ريزي انجام شده وظايف مختلفي را انجام دهد. با توجه به پيشرفت‌هاي به دست آمده در ساخت ربات‌هاي انسان‌نما ممكن است در آينده‌اي نه‌چندان دور ربات‌ها بتوانند در انجام بسياري از كار‌ها جان انسان‌ها را در مقابل خطرات محافظت كنند.بعلاوه در تازه‌ترين و جالب‌ترين اخبار رسيده خوانديم كه محققان رباتي شبه‌انساني ساخته‌اند كه قابليت تكامل دارد.

ربات‌ها از تولد تا تكامل

واژه ربات نخستين بار در سال 1920 توسط يك داستان‌نويس اهل چكسلواكي در يك نمايشنامه مورد استفاده قرار گرفت. اين كلمه در اصل از كلمهRobata در زبان چك گرفته شده كه به معني كار بدني سخت و خسته‌كننده است. از آن زمان تاكنون ربات به عنوان كلمه‌اي براي توصيف موجودات مكانيكي كه قادر به انجام كارهاي زيادي مانند انسان‌ها هستند به كار برده مي‌شود. شايد باورش سخت باشد ولي در سال 1250 براي نخستين بار يك مهماني برگزار شد كه در آن ميزبان‌هاي آهني از مهمان پذيرايي مي‌كردند. دكارت در سال 1640 ماشين اتوماتيكي را طراحي كرد كه برخي از فعاليت‌هاي ساده را انجام مي‌داد.
نخستين اردك مكانيكي نيز در سال 1738 ساخته شد كه بيش از 4 هزار قطعه داشت. در سال 1805 هم عروسكي ساخته شد كه به زبان انگليسي و فرانسوي صحبت مي‌كرد و حتي نقاشي مي‌كشيد. در اوايل دهه 1950 ميلادي فناوري رايانه پيشرفت كرد و توانست بسياري از جنبه‌هاي مختلف صنعت را تحت تاثير خود قرار دهد و در نتيجه رايانه به عنوان يك ربات غيرمتحرك مطرح شد. بسياري از محققان شروع عصر ربات‌ها را سال 1954 كه اولين ربات انسان‌نما ساخته شد، دانسته‌اند. در گذشته بيشتر ربات‌ها در كارخانه‌هاي خودروسازي مورد استفاده قرار مي‌گرفتند، اما امروز ورود ربات‌ها در تمام ابعاد زندگي انسان‌ها در حال گسترش است.
نخستين رباتي كه به تنهايي توانايي راه رفتن داشت در سال 1985 ساخته شد. در سال 2000هم ربات انسان‌نماي معروف يعني آسيمو متولد شد. از زمان ساختن اولين ربات‌ها تاكنون ربات‌ها بتدريج هوشمندتر شده و توانسته‌اند انجام بسياري از كارهاي سخت را نيز به عهده گيرند. براساس پيش‌بيني‌هاي انجام شده توسط محققان تا سال 2020 ربات‌ها مي‌توانند حتي در اعمال جراحي و تزريقات و پانسمان جايگزين انسان‌ها شوند.

آسيمو، همچنان در صدر

بسياري از محققان و دانشمندان آسيمو را پيشرفته‌ترين ربات جهان مي‌دانند. اين ربات تنها رباتي است كه بدون كمك راه مي‌رود و چندين فرمان گفتاري را به زبان ژاپني به راحتي مي‌فهمد. همچنين مانند انسان‌ها، صورت اشخاص را تشخيص مي‌دهد و با كمك دست‌هايش كليد چراغ را روشن و خاموش مي‌كند، در را مي‌بندد و حتي اشيا را جابه‌جا مي‌كند. اندازه ربات نيز طوري در نظر گرفته شده است كه مي‌تواند آزادانه در محيط زندگي ما انسان‌ها حضور داشته باشد و مردم براحتي با او ارتباط برقرار كنند. ارتفاع 120 سانتي‌متري ربات اين امكان را براي او فراهم مي‌كند تا بتواند در كنار ميزهاي معمولي كار كند و چشمان او نيز در سطحي قرار دارد كه وقتي فردي بزرگسال روي صندلي نشسته باشد روبه‌روي چشمان فرد قرار مي‌گيرد. از مهم‌ترين قابليت‌هاي اين ربات چرخش دست‌ها و آزادي حركت است.

بعلاوه دست‌هاي آسيمو شباهت زيادي به دست‌هاي انسان دارد و بر اساس فناوري جديدي كه استفاده از هوش مصنوعي را براي ربات‌ها در نظر گرفته است، اين ربات در هر لحظه از مسير حركت، حركت بعدي خود را پيش‌بيني مي‌كند و براي حفظ تعادل مركز جرم خود را در جهت مناسبي تغيير مي‌دهد و جابه‌جا مي‌كند. آسيمو با استفاده از حسگرها نسبت به محيط اطراف خود اطلاعات را به دست مي‌آورد. حسگرهاي بينايي در سر، بررسي سطح زمين در كف پا، تشخيص فشار در دست‌ها و انگشتان و كارت ارتباطي تعامل از راه دور ابزارهاي پيشرفته‌اي هستند كه براي كسب آگاهي و شناخت از محيط مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين ربات مي‌تواند از مهمانان پذيرايي كند، به افراد خوشامد بگويد، از پله‌ها بالا برود، چراغ‌ها را خاموش كند و خلاصه اين‌كه همراه انسان در زمينه‌هاي مختلف همكاري داشته باشد. يكي از جديدترين ويژگي‌هاي نسل جديد ربات‌هاي آسيمو اين است كه با استفاده از فناوري بيومتريك و براساس مشخصات فيزيولوژي يا رفتاري، هويت افراد تشخيص داده مي‌شود. اين ربات نيز در برخورد با انسان‌ها هوشمندانه رفتار مي‌كند و پس از هر بار ملاقات با افراد مختلف از چهره او عكس گرفته و صدايش را ضبط مي‌كند و در ديدار بعدي براساس اطلاعات ثبت‌شده فرد را شناسايي كرده و اسمش را خطاب مي‌كند. در اين ربات حسگرهايي وجود دارد كه براساس موقعيت‌هاي مختلف، سرعت حركت او را در رايانه مركزي پردازنده و كنترل‌كننده حركات مختلف، تنظيم مي‌كنند. اين حسگرها همانند گوش دروني ما انسان‌ها كه در حفظ تعادل نقش مهمي دارد، عمل مي‌كنند. از مهم‌ترين ويژگي‌هاي حركتي ربات‌هاي انسان‌نماي امروزي، قابليت چرخش آنهاست كه بسيار شبيه انسان است.

قابليت انطباق يك ربات با تغييرات

گويا دانشمندان انگليسي در آخرين دستاورد خود موفق شده‌اند با استفاده از يك ربات كوچك رباتي كامل و قابل انطباق بسازند كه قادر به تطبيق يافتن با تغييرات ايجادشده روي بدن خود است و نسبت به تغييرات، نرم‌افزار آن نيز گسترش خواهد يافت. در واقع اين دانشمندان موفق به ابداع رباتي شده‌اند كه مي‌تواند راه رفتن را به خود آموزش داده و سير تكامل جانوران را شبيه‌سازي كند. اين دستگاه بي‌جان حتي هنگامي كه عضوي جديد به آن افزوده مي‌شود با آن عضو انطباق پيدا مي‌كند.
جالب است بدانيد فرآيند تكامل جانداران از آبزي به چهارپا ميليون‌ها سال به طول انجاميده است. در حالي كه اين ربات تنها در عرض چند ساعت قادر به انجام اين روند است. به طوري كه نرم‌افزار موجود روي اين ربات همزمان با گسترش فيزيكي و افزايش قطعات اتصال‌يافته به ربات به صورت خودكار گسترده‌تر و پيچيده‌تر مي‌شود. مسلما ساخت يك ربات بسيار پيچيده و شبه‌انساني كه از رفتارها و حسگرهاي بسيار متنوع و پيچيده‌اي برخوردار است، نيازمند ايجاد توانايي انطباق و رشد طي زمان در اين دستگاه‌هاست، درست مانند آنچه جانداران در طول زمان انجام مي‌دهند.
اين نكته را نيز بدانيد كه از يك ربات كوچك در ابعاد يك كتاب جيبي كه به دو پاي قابل چرخش تا زاويه 180 درجه مجهز بود در توليد اين ربات قابل انطباق استفاده كردند. سپس به اين ربات سيستم‌هاي متعددي افزوده شد كه با افزوده شدن هريك، نرم‌افزار آن نيز نسبت به اين تجهيزات گسترش يافت.
 

♥@SH!M♥

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گروهي از دانشمندان انگليسي يک موش صحرايي روباتيک ابداعي را توسعه داده اند که مي تواند از طريق سبيل خود اجسام پيرامون را شناسايي کند.

محققان "روباتيکس لب بريستول" و دانشگاه شفيلد موش صحرايي روباتيکي به نام SCRATCHbot را توسعه دادند که با الهام از عملکرد موش صحرايي واقعي و برخورداري از يک هوش مصنوعي پيشرفته مي تواند اشياي اطراف خود را کشف کند.

اين محققان در ساخت اين روبات، فناوريهاي لمسي مصنوعي نوآورانه اي را طراحي کردند که مي تواند به درک اينکه مغز چگونه حرکات سيستمهاي حسي را کنترل مي کند مفيد باشد.

اين فناوري جديد موجب مي شود که اين حيوان روباتيک سبيل هاي خود را در تمام مسيرها حرکت دهد و با استفاده از ريتم دقيق حرکات، جنس، بافت و موقعيت جسم را تصويرسازي کند و تصميمات سريعي را درباره آن اتخاذ کرده و سپس از اين اطلاعات براي ساخت نقشه هاي محيط پيرامون خود استفاده کند.

تاکنون تمام روباتهايي که براي شناسايي اجسام ساخته مي شدند برپايه قدرت بينايي استوار شده بودند اما اکنون اين فناوري جديد مي تواند روباتهايي را توسعه دهد که با استفاده از قدرت لمس اشياء و يک هوش مصنوعي پيشرفته اجسام را شناسايي مي کنند.

براساس گزارش گاردين، اين فناوري روبات را قادر مي سازد که در فضاهاي تاريک و يا پوشيده از مه که قدرت بينايي در آنها عمل نمي کند نيز به فعاليت خود ادامه دهد.



جام جم آنلاین
 

♥@SH!M♥

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تصاویر دوست داشتنی‌ترین روبات‌های جهان:


دوست داشتنی‌ترین و شاید کاربردی‌ترین روبات‌های جهان در زندگی روزمره انسان‌ها که شاید از هوشمندی چندانی نیز برخوردار نباشند در گزارشی معرفی شدند

به گزارش مهر، تمامی روبات‌های جهان در مسیری یکسان تکامل پیدا نمی‌کنند. در واقع همه روبات‌ها به تدریج به اندازه‌ای هوشمند نخواهند شد که توانایی ساخت یکی مثل خود را به دست آورده و به دلیل بروز خطاهای انسانی، تصمیم به از بین بردن نسل بشر بگیرند.

در جهان بسیاری از روبات‌های زیبا و مفید وجود دارند که با هدف بهبود حالات روحی انسان‌ها طراحی شده‌اند. برای مثال کیپان روباتی زرد رنگ و کوچک است که با هدف برقراری تعامل با کودکان طراحی شده و روبات ویولن نواز تویوتا نیز با هوش موسیق‌یایی خود برای آرام کردن بیماران طراحی و ساخته شده است.

در ادامه گزارش نشریه ان بی سی درباره زیباترین و مفیدترین روبات‌ها به معرفی چند نمونه از این روبات‌ها در نقاط مختلف جهان خواهد پرداخت.

روبات PaPeRo روباتی دوست داشتنی است که توسط شرکت ژاپنی NEC ساخته شده است. این روبات با هدف بهبود تعامل انسانها با اینترنت ساخته شده و از توانایی شناسایی سه هزار واژه و استفاده از آنها برای سخن گفتن، اعلام کردن دریافت پیام، ارائه اطلاعات جدید، شناسایی چهره‌ها، ارسال پیام‌های ویدئویی، بازی و کنترل کردن دیگر تجهیزات الکترونیک برخوردار است.


روبات PaPeRo

این روبات از دو دوربین به عنوان چشم، چهار میکروفن به عنوان گوش، ردیابی ماورا صوت برای ردیابی اجسام برخوردار بوده و می‌تواند محیط اطرافش را شناسایی کند. شخصیت‌های مختلفی برای روبات تعریف شده و کاربر می تواند آن را متناسب با روحیات خود تغییر دهد


روبات Yume Neko

نام این روبات به مفهوم گربه رویایی است و از توانایی حرکت کردن، دراز کشیدن و واکنش نشان دادن نسبت به نوازش برخوردار است. این گربه روباتیک که به شکل‌نژاد گربه‌های جنگلی نروژی ساخته شده از حسگرهای متعددی در سرتاسر بدن برخوردار بوده و با کمک میکروفونی کوچک نسبت به صداها واکنش نشان می‌دهد.

روبات E.M.A
 

♥@SH!M♥

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]آشنایی با مراقبت از گیاهان خانگی با چرخ‌دستی رباتیک[/h]


با استفاده از چرخ دستی رباتیک، دیگر نیازی به مراقبت پی در پی برای تأمین نور مورد نیاز گیاهان نخواهید داشت.
یافتن یک مکان مناسب و آفتاب‌گیر در منزل برای رشد گیاهان کار نسبتا دشواری است؛ اما یک مبتکر بلژیکی دستگاهی طراحی کرده است که بطور خودکار تمام خانه را برای یافتن نور خورشید طی می‌کند.

این چرخ دستی رباتیک از قطعات بازیافتی خودروی الکتریکی اسباب‌بازی، ترانزیستور حساس به نور و یک جفت مدارهای مجتمع (IC) ساخته شده است.

دستگاه با کمک ترانزیستور حساس به نور در زمان ایجاد سایه، گیاه را به سمت نقاط آفتاب‌گیر خانه منتقل می‌کند.

این چرخ دستی رباتیک در مدل‌های مختلف با قیمتی در حدود 10 دلار ساخته شده است.




 

vanday67

عضو جدید
سلام
وقتی وارد این صفحه شدم خیلی دلم گرفت
آخه دوران لیسانس با 2 تا دوستام علاقه ی خاصی به روباتیک داشتیم و خیلی هم تلاش کردیم که برنامه نویسی شا یادبگیریم ولی متاسفانه دانشگاه اصلا بها نداد به ما
خورد تو ذوقمون:(
 
بالا