بیماری های گیاهان جالیزی و زینتی

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
پوسیدگی گلگاه گوجه فرنگی : Blossom End Rot
علائم اولیه پوسیدگی گلگاه شامل لکه های آب سوخته روی گلگاه میوه های رسیده یا در نزدیکی آن است . این لکه ها به سرعت رشد می کنند و ممکن است به هم بپیوندند و نواحی آسیب دیده وسیعی را بوجود بیاورند. به علت خشک و چروک شدن بافت ، سطح زخمها چروکیده و چرمی و به رنگ قهوه ای تیره تا سیاه در می آید. قسمتهای آسیب دیده معمولا مورد حمله پاتوژنهای ثانویه قرار می گیرند که باعث پوسیدگی نرم و فساد میوه می گردند. در برخی مواقع بافتهای داخلی بیرنگ شده و متلاشی می گردند بی آنکه علائم قابل مشاهده ای در سطح میوه وجود داشته باشد.
پوسیدگی گلگاه عارضه ای است که با کمبود موقتی کلسیم موجود در گیاه مرتبط است و با تغییرات رطوبتی خاک تشدید می شود . اگر میزان آب محدود باشد، رشد گیاه کند می شود و متعاقبا جذب مواد غذایی نیز کاهش می یابد. این موضوع باعث کاهش غلظت کلسیم در گیاه می گردد زیرا کلسیم توسط جریان آب در گیاه جابجا می شود. به همین دلیل بخشهایی از گیاه که سریع تر تعرق می کنند، بیشترین میزان کلسیم را دریافت می نمایند.این نواحی معمولا برگهای بزرگ هستند که به خاطر اندازه شان تعرق زیادتری دارند. به این ترتیب میوه های در حال رشد، کمترین میزان کلسیم مورد نیاز خود را دریافت می کنند. استرس های رطوبتی ای که حتی در نتیجه پژمردگی های جزئی گیاه بوجود می آید، برای ایجاد کمبود کلسیم کافی است. زمانی که رطوبت به حد مناسب می رسد، گیاه رشد طبیعی خود را از سر می گیرد. ولی جذب کلسیم هنوز کند است و گیاهی که به سرعت در حال بزرگ شدن است، کلسیم کافی برای رشد خود دریافت نمی کند. کاربرد کودهای نیتروژنه به صورت آمونیوم نیز مستقیما بر جذب کلسیم در گیاه گوجه فرنگی تاثیر می گذارد و باعث کاهش جذب کلسیم و تجمع آن در بافتهای برگ گوجه فرنگی می گردد. در ضمن قطع شدن ریشه ها نیز باعث این عارضه می شود.
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینم چند تا عکس واسه بیماری پوسیدگی گلوگاه گوجه فرنگی که یک بیماری فیزیولوژیکه




 

مبینا

کاربر فعال
بیماری سفیدک کاهو

بیماری سفیدک کاهو

سفید ک داخلی کاهو :
این بیماری در سال 1843 در دنیا شناسایی شد در سال 1343 توسط ارشاد جمع آوری گردید.
علائم بیماری :
لکه های زرد وروشن روی سطح فوقانی برگ به تدریج توسعه می یابد و قهوه ای و نکروز می شوند.
در سطح زیرین برگ کرکهای سفید یا خاکستری رنگی که اسپورانزیفورها واسپورانزها باشند دیده می شود
رشد بوته ها ممکن است کند شده ویا به طور کامل قطع گردد.
آلودگی اواخر فصل رشد چون به برگهای خارجی حمله می کند باعث وضع نا مطلوب جهت فروش و عدم بازار پسندی می شوند.
عامل بیماری
قارچ Bremia lactuca عامل بیماری سفیدک داخلی کاهو است .
اسپورانژیفورها با تقسیمات دو شاخه ای که در انتهای هر شاخه یک دیسک نعلبکی شکل قرار دارد که در اطراف ان چند زائد تشکیل می شوندکه روی آنها اسپورانژ بیضوی شکل تشکیل می شود .
از تندش اسپورانژ تعدادی زئوسپور دو تاژکی تشکیل می گردد که در شبنم روی برگ شنا می کند و نزدیک به روزنه های سطح فوقانی برگ تاژک خود را از دست می دهد و تبدیل به کیست می شود.
در موارد نادر ممکن است اسپور مستقیماً بدون تولید زئوسپور جوانه بزند و مانند یک اسپور واحد لوله زایا تولید کند .
زیست شناسی :
قارچ زمستانی و شرایط نا مساعد را بصورت ااسپور جوانه بزند و مانند یک اسپور در بذر کاهو خاک و بقایای گیاه آلوده سپری می کنند .
مناسترین درجه حرارت برای تولید اسپورانژ15-12 درجه سانتیگراد می باشد .
رخنه قارچ به گیاه مستقیماً از طریق اپیدرم (نفوذ مکانیکی )ویا از طریق روزنه های برگ صورت می گیرد .
مناطق معتدل مرطوب یا شبهای مه آلود و یا بارانی بیماری را افزایش می دهد .
کنترل:
1- شناسایی و کشت ارقام مقاوم
2- استفاده از سموم زینب مانب یامانکوزب (دیتان ام 45 ) به نسب دو هزار در اولین مشاهده موثر می باشد.
تنهایی فقط از آن اوست ، وتو هرگز تنها نیستی حتی در برابر هزاران ناهمواری زیرا او باتوست:gol::gol:
 

مبینا

کاربر فعال
بیماری نماتدی گیاهان

بیماری نماتدی گیاهان

بیماری های نماتدی گیاهان :
نماتد مولد ریشه knot nematode)Root)

گیاهان آلوده علائم تقیل رشد کمی تعداد برگ عدم تولید شکوفه و میوه و ضعیف عمومی را نشان می دهند .مشخص ترین علائم بیماری در قسمتهای زیر زمینی گیاه بوجود می آید ریشه الوده تبدیل به گال های گره مانند ریشه می شوند که اندازهای دویا سه برابر قطر ریشه سالم دارد .
عامل بیماری نماتد Meloidogyne می باشد که نرها کرمی شکل و ماده گلابی شکل اند .تغذیه نماتید از سلول های ریشه یا فرو بردن استاتیک و ترشح بزاق باعث تحریک و بزرگ شدن سلول شده و منجر به ایجاد گره می شود .

این نماتد از طریق حرارت دادن خاک بخار آب وباضدعفونی با مواد شیمیایی مانند متیل بروباید در گلخانه استفاده از نماتدکش هایی نظیر آلدیکارب اکسامیل و فنامیفوس استفاده از باکتری pasteuria penetrans قابل کنترل است قارچ paecilomyces lilacinus پارازیت موثر تخم های جوان می باشد که برای کنترل موثر است.
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
نماتدهاي انگل گياهي در كليه نقاط كشاورزي جهان يافت مي شود و هر محصولي مورد خسارت و حمله آنها قرار مي گيرد. نماتدها اثرات نامطلوبي را در گياه ايجاد نموده كه بستگي به نحوه تغذيه آنها دارد. اكثر نماتدها ريشه هاي گياهان را مورد حمله قرار مي دهند. لكه هاي موضعي كم رشد در يك محصول به نظر سالم، اغلب اولين شواهد آلودگي در اثر نماتدها است.




نماتدها به استثناء تعداد معدودي از ماده ها كه متورم، حجيم و بادكرده هستند بقيه كرمهاي باريك و رشته اي و نخي شكلي هستند.

نماتدها از نظر اندازه متفاوت اند. اكثر نماتدهاي پارازيت گياهي طولي كمتر از0.5 ميلي متر دارند.


بزرگترين نماتد شناخته شده در دنيا 8.5 متر است كه Placentonema است و در بدن نهنگ ها زندگي مي كند.


نحوه زندگي:


1) Free living: به صورت آزاد در آب يا خاك زندگي مي كنند. مثال: اكثر راسته Dorylamida

2)
پارازيت: زندگي پارازيتي در گياهان، جانوران و انسان دارند. مثل Meloidogyne



اهميت اقتصادي:

در هر جايي كه اثري از رطوبت، حرارت و ساير شرايط باشد اكثر نماتدها موجود است. حتي در آلودگي هاي شديد نيز نماتدها از طريق باد منتقل شده و در هوا ديده مي شوند.


نماتدها به اكثر گياهان (زراعي و غير زراعي) خسارت مي زنند. در كشورهاي گرم و نيمه گرم افزايش جمعيت زياد است و از طريق كاهش محصول و كاهش كيفيت محصول خسارت مي زنند.

خسارات در صنايع چغندر قند در آلمان در سال 1802 كه اولين توليد تجاري شكر را شامل مي شود، نمايانگر اولين شواهد چشمگير اقتصادي و انتشار وسيع نماتدهاي انگلي گياهي مي باشد.

تعيين ميزان خسارت و محاسبه ي دقيق آن در مورد تهاجم نماتدها به محصولات كشاورزي در واقع كاري بسيار مشكل است زيرا معمولاً عوامل بيماريزا از چندين گروه مي باشند و تفكيك خسارت هر گروه به تنهايي كاري بسيار دشوار است. ولي بيشترين خسارت و كاهش محصول در مناطق گرمسير رخ مي دهد.


تغذيه در نماتدها: نماتدها داراي طيف وسيعي از منابع غذايي مي باشند. آنها گرچه قادرند از انواع مواد غذايي استفاده كنند ولي معمولاً‌ سعي مي كنند خود را با منابع غذايي معيني سازگار كنند. از نظر تغذيه و ميزبان نماتدها به گروههاي زير تقسيم مي شوند:

1. نماتدهاي گوشتخوار و شكارچي Carnivorous و Pradator

2. نماتدهاي گياهخوار Phytophagous

3. نماتدهاي همه چيزخوار Ominivorous

4. نماتدهاي ساپروفيت (آزاد زي) Saprophagous

5. نماتدهاي قارچ خوار Mycophagous

6. نماتدهاي ميكروب خوار Microphagous

7. نماتدهاي انگل جانوري Animal parasite
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
اثرات تغذيه اي نماتدها روي گياهان
لكه هاي موضعي كم رشد در يك محصول به نظر سالم، اغلب اولين شواهد آلودگي در اثر نماتدها است.


اثرات روي ريشه: توسعه‌ي شعبات زياد در ريشه، توقف در طويل شدن و كاهش رشد ريشه ها، ريش ريش شدن غدد از جمله اثرات نماتدهاي مهم ريشه مي باشد. خسارت ناشي از نماتدهاي تغذيه كنندهي قسمت هاي هوايي گياه، پيچيدگي برگها و كم رشدي ساقه نيز از علائم آلودگي نماتدها است. كم رشدي گياه ممكن است در اثر كاهش نقل و انتقال، جذب مواد غذايي و توليدات غير طبيعي متابوليست هاي سمي و غيره باشد.








اشكال پارازيتيسم در نماتدها
چون نماتدهاي پارازيت گياهي معمولاً در خاك زندگي مي كنند طبيعتاً ريشه هاو ساير اندامهاي زير زميني متداول ترين اندام مورد حمله مي باشند. ولي بعضي از نماتدها مثل Anguina و Aphelenchoides و Ditylenchus به قسمت هاي هوايي نيز حمله ميكنند.

در نماتدها اشكال پارازيتيسم متفاوت مي باشد و از نظر رابطه نماتدها با بافت ها مي توان آنها را به دو گروه كلي تقسيم كرد:
1. پارازيت داخلي 2. پارازيت خارجي

ولي بهتر است تقسيم بندي اين گونه باشد:
نماتدهاي مهاجر Migratory
الف) نماتدهاي پارازيت خارجي مهاجر Migratory Ectoparasite
اين ها پارازيت هاي خارجي مهاجر ريشه هستند. برخي از نماتدها مثل Trichodorus، Paratylenchus كاملاً سطحي هستند در حالي كه Longidorus، Helicotylenchus گرچه خارجي مهاجرند ولي قادرند به لايه هاي ابتدائي ريشه نفوذ كنند.
ب) مهاجرهاي داخلي M.Endoparasite
از اين نماتدها مي توان به Pratylenchus، Radophulus اشاره كرد كه مهاجر داخلي ريشه گياهان علفي مي باشند. در حالي كه نماتدهائي مثل Bursaphelenchus به درختان حمله
مي كنند. نماتدهايي مثل گونه هاي
Ditylenchus مهاجر داخلي ساقه و برگ اند.
نماتدهاي ثابت Sedentary
الف) داخلي ثابت: مثل Meloidogyne، Nacobbus
البته اين نماتدها بسيار تخصصي و ارتباطات تغذيه اي پيچيده اي با گياهان ميزبان دارند.
ب) خارجي ثابت: مثل Heterodera
در اين نماتد قسمتي از بدن نماتد داخل بافت است ولي قسمت اعظم آن بيرون است. البته اين نماتد سيست را ميتوان جزء نيمه داخلي ها دانست.
ج) نيمه داخلي: مثل نماتد مركبات
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
انتقال و انتشار نماتدها
وجود غشاء نازك آب در اطراف ذرات خاك حركت نماتدها را آسان و اشباع
و خشك شدن خاك از آب باعث كندي حركت و يا توقف حركت نماتدها خواهد شد.


نماتدهاي انگل ريشه
ارتباط تغذيه اي بين نماتدهاي پارازيت داخلي و خارجي و گياهان حساس گوناگون است. اين ارتباط تغذيه اي باعث ويراني بافتهاي بالغ مي گردد. اكتوپارازيت هاي مهاجر اغلب جزء پارازيت هاي اوليه هستند. آنها بيرون
ريشه باقي مي مانند و از استايلت برجسته شان براي خوردن شان از سلولهاي اپيدرم يا سلولهاي عميق درون ريشه استفاده مي كنند.

با وجود گونه هاي استثنا عموماً تغذيه شاخص نماتدها از ريشه مي باشد مانند Belonolaimus. نماتدها با اين نوع روش تغذيه عمومي سبب آشكار شدن خسارات اندك بافتها مي شوند.
اكتو پارازيت هاي ساكن از يك نقطه تغذيه خواهند كرد يا از يك سلول گياهي براي يك كدت طولاني از زمان به روي قسمت بيروني ريشه. تغذيه به وسيله Criconemella xenoplax سبب صدمه اندك بافت مي شود اما ديگر گونه ها مثل Hemecyeliophora موجب گالهاي انتهايي مي شود وقتي كه از نوك ريشه تغذيه مي كنند.
اين نماتدها در مرحله پوره سن دوم كه ورمي فرم است به ريشه حمله مي كند
و گسترش آنها به خاطر تكامل ظاهري شان و عملكرد ويژه سلولهاي ريشه كه براي تغذيه تخصصي است. اين سلولهاي ريشه منابع غذايي دائمي براي پارازيت ها است. در اين روش تغذيه معمولاً‌ سلولهاي اطراف ناحيه تغذيه نماتد در بافت ريشه، ويران مي شود.

نماتدهاي اكتو پارازيت از بافت ريشه به وسيله جاي دادن استايلت از بيرون ريشه مي خورند. اين گروه عبارتند از چندين نمونه كه از نظر شكل ظاهري متفاوتند و از خانواده هاي مختلف مي باشند و متدهاي تغذيه اي متفاوت نيز دارند. يك قاعده متداول اين است كه آنهايي كه استايلت كوتاه و كوچك دارند از سلولهاي اپيدرمي تغذيه مي كنند. براي مثال Tyienchorhynchus. و گونه هايي با استايلت بلند قادرند بهره برداري كنند. از بافتهاي عمقي ريشه. مثل Belonolaimus و Dolichodorus.

آناتومي و فيزيولوژي ناحيه نوك ريشه و فعاليت بيولوژيكي آن باعث بوجود آمدن منطقه اي مي شود كه نماتدها ريشه ها آن را ترجيحاً هدف قرار مي دهند.

نماتدهاي پارازيت داخلي به بافت ريشه با قسمتي يا تمام بدنشان حمله مي كنند. گرچه بعضي گونه ها به محض ورود به داخل ريشه تغذيه مي كنند. ديگرگونه ها ترجيحاً فقط بعد از مهاجرت به حوزه غذايي، تغذيه مي كنند. پديده نفوذ در ريشه در گونه هاي نماتدي با استايلت كوتاه ظاهر مي شود. اين نماتدها در پروتوپلاسم سلولهايي كه ظرفيت پروتئين بالا دارند به جستجوي غذايي مي پردازند. مجموع حوزه هاي تغذيه با لوله هاي آوندي بيشتر مواد غذايي را در خود ذخيره و نگهداري مي كنند.

زير خانواده Pratylenchinae با وجود اعضاء مشخص مثل Pratylenchus، Radopholus
و
Hirschmanniella و ديگر گونه ها اندوپارازيت هاي مهاجر هستند كه با دارا بودن يك استايلت كوچك اما قوي كه از آن ابتداً براي پاره كردن ديواره سلولها و تغذيه از سيتوپلاسم استفاده مي شود.

بافت پوست اوليه ريشه از اندوپارازيت هاي مهاجر جلوگيري مي كند اما اندوپارازيت هاي نماتدي گره و سيت ريشه از ميان پوست عبور و به لوله هاي آوندي حمله مي كنند و موجب ايجاد حوزه هاي تغذيه در آنجا مي شوند و سپس در آن محل ثابت مي شوند.

گونه نماتد سيست H. Sechachtii و نماتد ريشه گرهي M.incognita اين چنين رفتار
مي كنند
.




ادامه دارد.....
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
اثرات آنزيم ها و ترشحات

نماتدها در حين تغذيه مقداري از ترشحات غده پشتي مري و احياناً‌ دو غده ديگر را از طريق استايلت به داخل بافتهاي گياهي مي فرستند. نتيجه عمل اين تركيبات افزايش قابليت نفوذ Permability در سلولها، افزايش ميزان هورمون ها در اطراف محل مورد حمله، تخريب ديواره بين سلولي، تجمع مواد غذايي و تمركز مواد فنلي (مكانيسم دفاعي گياه) در اطراف محل مورد حمله مي باشد.

مثلاً‌ نماتد D.dipsaci توليد آنزيم هاي غيرفعال كننده اكسين مي نمايد، بنابراين رشد متوقف شده، فاصله ميان گره ها كاهش يافته و گياه كوتوله باقي مي ماند. همچنين در اثر حمله اين نماتد تعدادي از سلولهاي گياهي ترد و شكننده شده سپس خشك شده و مي ريزند. بنابراين حمله اين نماتد سبب جداشدن سلولها مي گردد.

گونه هاي Meloidogyne و Heterodera سبب هيپرتروفي و هيپر پلازيا در سلول ها و در نتيجه افزايش رشد و ايجاد گال يا تورم در روي ريشه مي شوند. معمولاً‌ بين اندازه گال و هورمون اتيلن رابطه مستقيمي وجود دارد. اين نماتد سبب كاهش ازت يا كاهش تثبيت ازت در گياهان همزيست مي شود. چون اين نماتدها سبب تغيير Lectin و در نتيجه باعث عدم اتصال باكتري به ريشه مي گردند. آلوده شدن گياه سويا به M.glycinae باعث افزايش جذب كلسيم مي شود كه علت آن تخريب لايه آندو درمي در اثر حمله نماتد است. توليد سلولهاي غول آسا و Cyncytiam به ترتيب به وسيله Meloidogyne و Heterodera انجام مي گردد كه ناشي از بزرگ شدن سلولهاي هادي است. سلولهاي هادي براي انتقال املاح در فواصل كوتاه استفاده مي شوند.
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
Feeding tube :

بعد از اينكه استايلت وارد سلولهاي ميزبان شد در گونه هايي از نماتدهاي پارازيت داخلي ساكن تزريق ترشحات از يك ساختمان شبيه لوله كه آن را Feeding tube مي نامند به داخل سيتوپلاسم سلولهاي پارازيت شده صورت ميگيرد. البته از اين ساختمان tube Feeding براي جذب مواد غذايي نيز استفاده مي شود. مورفولوژي Feeding tube در نماتدهاي مختلف اندكي متفاوت مي باشد. ديواره تمام Feeding tube الكترون متراكم فرا گرفته است و ممكن است تراكم اندك و رقيق طولاني و يا ناموزون باشد. اين فرم لوله تغذيه در گونه هاي Heterodera و Rotylenchulus veniformis ديده مي شود.

لوله تغذيه در گونه هاي Meloidogyne قطور مي باشد. همچنين در يك اندوپارازيت داخلي ساكن مي توان چندين لوله تغذيه را ديد. مثلاً در ماده هاي بالغ Meloidogyne چند لوله تغذيه در سيتوپلاسم سلولهاي غول پيكر ايجاد مي شود و سيكل تغذيه اي نماتد را تشكيل مي دهد. البته زماني كه Feeding tube متعدد باشد طول آنها كمتر خواهد بود. اين لوله هاي تغذيه اي به صورت آزاد در سيتوپلاسم سلولهاي غول آسا رها مي باشد. يعني مانند استايلت تحت كنترل كامل نماتد نمي باشد.

فرمي از Feeding tube در ترشحات استايلت گونه اي به نام H.glycines (نماتد سيست سويا) بعد از نفوذ پوره سن دوم در سيتوپلاسم Synchtia در سلولهاي ريشه ديده مي شود كه عمل ترشح آنزيم به وسيله اين ساختمان صورت مي گيرد. در گونه هايي كه لوله تغذيه دارند در واقع ابتدا stylet از ديواره سلولي عبور مي كند و زماني كه به مرز غشاي پلاسمايي رسيد لوله تغذيه تشكيل شده و از منافذ اين غشا ارتباط اين لوله و استايلت حفظ مي شود.
 
آخرین ویرایش:

barzan

عضو جدید
Rizoctonia solani

Rizoctonia solani

file:///C:/DOCUME%7E1/Meysam/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot.jpg بیماری ریزوکتونیایی حبوبات Rizoctonia solani



ریزوکتونیا به انواع حبوبات خسارت میزند منتهی در هر کدام بیماری خاصی ایجاد می کند. اصولاً این قارچ بیشتر نباتات کوچک و جوان را از بین میبرد. در بعضی حبوبات مثل لوبیا سبز و باقلا. ریزوکتونیا دربلوغ هم بیماری ایجاد میکند. این قارچ همچنین قادر به تولید پوسیدگی بذر هم میباشد.

در مورد عدس آلودگی ریزوکتونیا سبب تولید رنگ بنفش در برگ میشود. روی ساقه، طوقه و کوتیلدونها نیز زخم (شانکر )ایجاد میشود. ریزوکتونیا به قسمتهای هوایی هم حمله میکند و تولید حالت تار عنکبوتی (Web blight ) مینماید که بیشتر در مناطق دارای بارندگی زیاد دیده میشود. گروه آناستو موزی ریزوکتونیاهای حبوبا ت AGl می باشد.

مبارزه:

1- ارقام مقاوم

2- ضد عفونی بذر با کاپتان (آسانترین ،مطمئن ترین وبی خطر ترین است). قبلاً سموم تراکوت وDexanole هم درایران بوده ومصرف می شده است. PCNB هم مًوثراست ولی روی پی تیوم اثر ندارد.

3- عمق بذر در کاشت مهم است. چون قارچ بیشتر به بافت جوان میزند. اگر بافت جوان کمتر در معرض قارچ واقع شود بیماری کمتر است. بنابراین هر چه عمق کمتر باشد بهتر است
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بوته میری جالیز
Phytophthora drechsleri
این بیماری به اسامی مختلف مثل بوته میری،بیماری سبزی خشک،داغزدگی،گلوله،داغی بنه و آب زدگی معروف است و شامل بسیاری از گیاهان می شود.




















 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
لکه موجی گوجه فرنگی
Alternaria solani
این بیماری که در اصطلاح انگلیسی Early blight گفته می شود،از بیماریهای مهم گوجه فرنگی،سیب زمینی و بادمجان است.







































 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پوسیدگی باکتریایی ریشه
Pectobacterium carotovorum
به گیاهان زیادی حمله می کند و میزبانهای زیادی دارد.به بافت آوندی ریشه و دمبرگ حمله کرده و باعث پوسیگی می شود.

















 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پژمردگی باکتریایی
Ralstonia solanacearum
اسامی دیگر این بیماری پوسیدگی قهوه ای،پژمردگی باکتریایی سیب زمینی و بیماری لزجی است.میزبانهای آن به غیر سیب زمینی گوجه فرنگی،فلفل و بادمجان است ولی در ایران فقط روی سیب زمینی دیده می شود.































 

سحري

عضو جدید
Downy Mildew)



عامل بیماری Peronospora tabacina- است که اخیراً در بعضی منابع اسم آنرا P. hyoscyami ذکر کرده اند.

این بیماری خیلی قدیمی است واولین بار درسال 1891 میلادی از استرالیا گزارش شد. سپس در سال 1930 از آمریکا ودر سال 1958 از اروپا گزارش گردید و ظرف مدت چهار سال تمام اروپا آلوده کرده و اپیدمی ایجاد نمود.

از اروپا به شمال آفریقا و آسیا ی نزدیک رسید و در سال1962(1341) از شمال ایران گزارش شد. درهمین سال تقریباً 75% محصول توتون الجزایر را از بین برد. همچنین در همان سال65% محصول ایتالیا را نیز نابود کرد.

در سال بعد در ایران بیش از 50% محصول شمال را از بین برد .در سال 1362 در فارس برای اولین بار دیده شد و در سال 1979 در کانادا و آمریکا بخا طر شرایط خنک ومرطوب خسارت به 250 میلیون دلار رسید. در حال حاضر این قارچ در تمام نقاط ایران وجود دارد ودر صورت فراهم شدن شرایط خسارت زیادی به بار می آورد.

این بیماری از سفیدکهای تیپیک می باشد . قارچ عامل این بیماری درپشت برگها ی آلوده ایجاده لایه کرکی آبی متمایل به بنفش می کند (کپک آ بی) وروی برگها نیز لکه های زرد رنگ کلروتیک دیده می شود . عامل بیماری درگیاه سیستمیک شده و سبب کوتولگی و کج ومعوج شدن گیاه میشود و درآوندها نیز سبب قهوه ای شدن بافت میشود. همچنین ممکن است منجر به آلودگی بذر نیز شود.

این قارچ یک Oomycete است که تولید اسپورانجیوفور با انشعابات دو شاخه میکند که در انتها و بر روی استریگماها اسپورانجیوم تولید میشود. همچنین تولید Oospore میکند که در بقای قارچ نقش مهمی دارد. اسپورانجیومهای قارچ میتوانند فواصل زیاد (km 1600) را نیز طی کنند و به مناطق جدید گسترش یابند. این قارچ فقط به جنس Nicotina حمله میکند ولی در شرایط گلخانه ای بعضی از اعضای خانواده Solanaceae را نیز ممکن است آلوده کند.

منشأ آلودگی اغلب از خزانه است، چون شرایط برای قارچ مطلوب است، یعنی درجه حرارت کم و رطوبت بالا است (به علت تراکم زیاد نشاها). معمولاً یک هفته بعد از آلودگی قارچ تولید اسپورانجیوم میکند یعنی سیکل آلودگی یک هفته است و به همین ترتیب ادامه می یابد و میزان آلودگی به سرعت زیاد میشود. درجه حرارت بهینه برای جوانه زنی اسپورانجیوم 15 درجه سانتی گراد و بیشینه 30 درجه سانتی گراد و کمینه 5/3 درجه سانتی گراد میباشد. شرایط مساعد برای تولید بیماری، حرارت متوسط (حدود 20درجه سانتی گراد)، رطوبت بالا و هوای ابری است. اسپورانجیوم قارچ را کنیدیوم هم گویند زیرا هیچ وقت تولید زئوسپور نمیکند.

کنتــــــــــرل :

1-استفاده از ارقام مقاوم.

2- مانکوزب wp 80% و 2-1در هزار در زمین اصلی

3- مانب wp 80% و 2-1 در هزار در زمین اصلی

4- زینب wp 80% و 3 در هزار در زمین خزانه

5- متالاکسیل- مانکوزب و 1 در هزار در خزانه
 

سحري

عضو جدید
گالی توتون و تنباکو(نماتد ریشه گرهی) Root Knot nematode



گونه های مختلف Meloidogyne شامل M. javanica، M. hapla، M. incognita و M. arenaria عامل بیماری هستند. از بیماریهای مهم توتون و تنباکو در ایران محسوب میشود و در بعضی مناطق خسارت به گونه ای است که تمام مزرعه گیاه آلوده زرد و پژمرده میشود و سلولهای ریشه حجیم و بزرگ شده و بعد از مدتی از بین می روند.

نماتد به صورت تخم و لارو در خاک زمستانگذاری میکند. نماتد ماده گلابی شکل است و تعداد زیادی تخم تولید کرده که در زیر بدن آنها جمع میشود لارو سن دوم به گیاه حمله میکند. نماتد ماده بدون جفت گیری هم تولیدمثل میکند و نیازی به نماتدهای نر کرمی شکل ندارد.

کنتــــرل:

1- استفاده از نشاء سالم (خزانه سالم).

2- استفاده از ارقام مقاوم. زیرا نماتد نژاد دارد. پس با تشخیص نزاد میتوان نوع میزبان و ارقام را مشخص کرد.

3- تناوب با گیاهان غیر میزبان مثل غلات. نباتات مورد استفاده در تناوب باید علف هرز میزبان را نداشته باشند.

4- دفع علفهای هرز.

5- استفاده از نماتدکش در کشورهایی که اقتصادی است.

6- مبارزه ی بیولوزیکی با قارچ که هنوز موفق نبوده است.

7- استفاده از گیاهان تله
 

سحري

عضو جدید
گالی توتون و تنباکو(نماتد ریشه گرهی) Root Knot nematode




گونه های مختلف Meloidogyne شامل M. javanica، M. hapla، M. incognita و M. arenaria عامل بیماری هستند.

از بیماریهای مهم توتون و تنباکو در ایران محسوب میشود و در بعضی مناطق خسارت به گونه ای است که تمام مزرعه ضعیف و کوتوله شده، ریشه تغییر شکل داده و روی آن گره تشکیل میشود. میزبانهای این نماتدها خیلی زیادند (حدود 3000 گونه گیاه) و بیشتر علفهای هرز میزبان این نماتد هستند. بنابراین مبارزه با آن خیلی مشکل است.

علایم بیماری در مواقع گرم سال بصورت پژمردگی دیده میشود که با خنک شدن هوا گیاه حالت شادابی خود را باز می یابد که نشاندهنده نامتعادل و ضعیف کار کردن ریشه هاست. گیاه آلوده زرد و پزمرده میشود و سلولهای ریشه حجیم و بزرگ شده و بعد از مدتی از بین می روند. نماتد به صورت تخم و لارو در خاک زمستانگذاری میکند. نماتد ماده گلابی شکل است و تعداد زیادی تخم تولید کرده که در زیر بدن آنها جمع میشود لارو سن دوم به گیاه حمله میکند. نماتد ماده بدون جفت گیری هم تولیدمثل میکند و نیازی به نماتدهای نر کرمی شکل ندارد.

کنتـــــــــرل:

1- استفاده از نشاء سالم (خزانه سالم).

2- استفاده از ارقام مقاوم. زیرا نماتد نزاد دارد. پس با تشخیص نزاد میتوان نوع میزبان و ارقام را مشخص کرد.

3- تناوب با گیاهان غیر میزبان مثل غلات. نباتات مورد استفاده در تناوب باید علف هرز میزبان را نداشته باشند. 4- دفع علفهای هرز.

5- استفاده از نماتدکش در کشورهایی که اقتصادی است.

6- مبارزه ی بیولوزیکی با قارچ که هنوز موفق نبوده است.

7- استفاده از گیاهان تله.
 

سحري

عضو جدید
نماتد هاي چغندرقند
گزارش‌هاي مختلفي مبني بر بروز خسارت‌‌هاي هنگفت در محصولات كشاورزي در نقاط مختلف دنيا به وسيله نماتدها وجود دارد. از جمله اينكه نماتد سيستي چغندرقند
(Heterodera schachtii Schmidt, 1871)، در اغلب مناطق چغندركاري دنيا خسارت‌هاي هنگفتي به بار آورده است. تا آنجا كه در قرن نوزدهم ميلادي، در آلمان منجر به تعطيلي چندين كارخانه قند گرديد (Whitehead, 1998). در اثر حمله نماتد Heterodera avenae Wollenweber, 1929 به محصول گندم در ايالت Rajasthan هندوستان، حدود 60 ميليون روپيه (معادل 5 ميليون دلار آمريكا) خسارت وارد شد (Siddiqi, 1986). ساسر (Sasser, 1986
) درصد آسيب وارده به محصولات را در اثر حمله نماتد
sp.Meloidogyne در كشورهاي گرمسيري 15درصد تخمين زد.
گياهان علوفه‌اي از جمله يونجه، در اغلب نقاط جهان به عنوان يكي از ميزبان‌هاي حساس نماتدهاي انگل گياهي مطرح هستند. يونجه (Medicago sativa L.) در مقياس جهاني، نه تنها رايج‌ترين علوفه مورد استفاده است، بلكه قديمي‌ترين علوفه نيز به شمار مي‌آيد. اين گياه در مناطقي كه داراي آب و هواي قاره‌اي سرد و تابستان‌هاي گرم و خشك باشد رشد و تكامل مي‌يابد. در ايران كشت يونجه بسيار رايج بوده و نسبت به ديگر گياهان علوفه‌اي سطح كشت زيادي را به خود اختصاص داده است. فاكتورهاي مختلفي، مانند تعداد چين، ارتفاع بوته، مقاومت گياه به سرما، خشكي، آفات و بيماري‌ها، در ميزان عملكرد يونجه موثر مي‌باشند. در اين ميان نقش نماتدهاي انگل گياهي به عنوان گروهي از عوامل بيماري‌زا، در افت كمي و كيفي اين محصول نبايد ناديده گرفته شود. نماتدهاي مختلفي، يونجه را به عنوان ميزبان خود انتخاب مي‌كنند. برخي از آن‌ها به اندام‌هاي هوايي و طوقه آسيب مي‌زنند اما نماتدهايي كه ريشه را مورد هدف قرار مي‌دهند از اهميت بيشتري برخوردارند. در بين نماتدهاي مختلفي كه سبب آسيب در گياه يونجه مي‌شوند، نماتد ساقه و پياز،
Ditylenchus dipsaci (Kühn, 1857) Filipjev, 1936 ، داراي اهميت زيادي است. نقش گياهان علوفه‌اي در تعليف دام و در نتيجه تامين نياز انسان به فرآورده‌هاي دامي از اهميت غير قابل انكاري برخوردار است. تا سال 1369 كشورهايي مانند اروپا و آمريكا در سال حدود 14 تن در هكتار علوفه خشك برداشت مي‌كردند و در برخي از نقاط كه از تكنولوژي پيشرفته‌تري برخوردار بودند تا 16 تن در هكتار نيز برداشت مي‌شد؛ در صورتي كه متوسط برداشت در ايران شش تا هفت تن در هكتار است و اين در مقايسه با مقياس جهاني، رقم پاييني است (كريمي، 1369). متاسفانه توليد و مديريت گياهان علوفه‌اي در مقايسه با ساير محصولات زراعي، كمتر مورد توجه قرار گرفته است. از يك سو، عدم توجه لازم به افزايش كمي و كيفي علوفه، موجب كمبود گوشت و مواد لبني و پايين آمدن كيفيت آن‌ها شده و از سوي ديگر فشار دام به مراتع، به نابودي بخش عظيمي از پوشش گياهي موجود و فرسايش خاك منجر شده
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
رزها همانند هر موجود زنده ي ديگري توسط عوامل مضر و مخرب مورد حمله قرار مي گيرند. عموما آفات در بهار و بيماريها در تابستان و پاييز شيوع مي يابد. قوي و سالم بودن گياه و کاشت و نگهداري خوب ميتواند تا حدي از خطر حملات آفت و بيماريها بکاهد ولي مصونيت صد در صد ايجاد نمي کند
بيماريهاي قارچي رز
sphaerotheca pannosa vary Rosa سفيدک پودری:
سفيدك پودري با قارچ Sphaerotheca pannos var. rosae ايجاد مي شود كه يكي از بيماريهاي معمول رز در حيات وحش است و به خصوص در رزهاي گلخانه اي مسئله ساز است. اين بيماري با رنگ سفيد كه به صورت پودري روي برگها ،شاخه ها و جوانه ها رشد مي كند تشخيص داده مي شود.
علائم بيماري به زودي به صورت كلروتيك يا مناطق قرمز يا زخم هايي روي برگهايي كه سرانجام روي آنها مشخصه ي سفيد رنگ پودري در حال پيشرفت است ظاهر مي شود.
اين ويژگي پودري و سفيد معمولا روي سطح روي برگها ديده مي شود ،اما اين مي تواند در هر دو سطح رويي و زيري برگ اتفاق بيفتد.
وقتي ساقه هاي جوان الوده مي شوند ممكن است ساقه ها كج و كوله و پيچ خورده شوند .برگ هاي جوان ممكن است به طرف بالا پيچ بخورند و ممكن است بد شكل شوند.
شكوفه هاي آلوده به سفيدك پودري اغلب قبل از با شدن مي افتند. سفيدك پودري مي تواند تحت شرايط خشكي در بهار يا نيمه ي تابستان به مدتي كه هوا گرم يا نمناك است پيشرفت كند.
بر عكس ساير قارچ ها كه به آب زيادي احتياج دارند ،سفيدك پودري به رطوبت زيادي در بافت براي ايجاد آلودگي نياز ندارد.
اين قارچ اندامي براي زمستان گذراني توليد مي كند كه كوچك ،سياه و مثل فلفل است به نام كليستوتسيوم.
وظيفه ي اين اندام زمستانگذراني است كه به اين قارچ اجازه مي دهد در غياب گياه ميزبان مناسب بقا داشته باشد.
كليستوتسيوم در گياهاني كه ريخته شده اند و اغلب منابع اينوكولوم اوليه در بهار هستند قرار مي گيرد.
ميسل قارچ در قسمت فوقاني برگ با هاکهاي تابستاني مخصوص تکثير , لايه سفيدي را مي سازند. قارچ از قسمتهاي مورد حمله قرار گرفته گياه تغذيه کرده و به آنها آسيب مي زند. شاخه ها و برگهاي جوان صدمه مي بينند. آسيب دهي قارچها در هواي گرم تابستاني با اختلاف درجه حرارت زياد در شب و روز محلهايي که امکان بروز شبنم مي باشد, خيلي بيشتر است. مبتلا شدن رزها در هواي خشک و جلوي ديوارهاي جنوبي به اين آفت خيلي زياد مي باشد . به همين سبب اين آفت به صورت حاد از سال دوم گلدهي به بعد مشاهده مي شود . بهترين راه حل, پيشگيري مي باشد. در غير اين صورت در موقع مشاهده اولين علايم حمله بايد گياه مورد نظر را به فاصله 1-2 هفته با موادي مانند 1.25 ميلي ليتر bayamat مخصوص رزها و يا 5 گرم در ليتر euparen wg و يا يک ميلي ليتر در ليتر saprol و ياآبياري را صبح زود انجام دهيد . در نتيجه برگها زودتر از سطح خاک خشک مي شوند و اين مسئله امکان آلودگي گياه به سفيدک را کاهش مي دهد.
سفيدك پودري ميي تواند در زمستان به صورت هيف يا ريسه هاي قارچي در جوانه هاي آلوده زمستان گذراني كند.
يكي از پيشنهاد ها براي مديريت سفيدك پودري استفاده از گياهان مقاوم متنوع است .به هر حال ،از ان جايي كه مقاومت مي تواند متنوع باشد چون نژادهاي زيادي از سفيدك پودري وجود دارد ، اين مهم است كه گياهان متنوع شناخته شده در يك منطقه مقاوم باشند.
برخي از ارقام مقاوم به سفيدك پودري شامل : Tropicana،Double Delight ، Sonia ،Queen Elizabeth است.
سفيدك پودر ي ممكن است با يك برنامه ي بهداشتي كه شامل كندن برگهاي علائم دار كه زود ظاهر شده اند است كاهش يابد.
براي جلوگيري از انتشار اسپورهاي سفيدك پودري روي ساير گياهان، برگها را بايد كند و سريعا داخل يكسري كيسه ي پلاستيكي قرار داد و به جاي ديگري برد.
داشتن يك فضاي مناسب بين گياهان براي تضمين جريان هواي خوب و كاهش سطح رطوبت كمك مي كند.
قارچ كش ها مي توانند مكمل ساير روش هاي كنترلي سفيدك پودري باشند.
در ميان تركيبات ثبت شده در ايالت كنكتيكوت thiophanat methyl,chlorothalonil,rtiforne,triadimefon,potassium bicarbonate sulfur,horticultural oil وجود دارد.






لکه سياه ستاره هاي رز:black spot
بدترين بيماري برگ در رزها مي باشد .ابتدا قارچ در قسمت فوقاني برگها باعث بروز لکه هاي قهوه اي مايل به سياه با کناره هاي بنفش رنگ به اندازه 5-15 ميلي متر مي شود. اطراف لکه ها بشکل ستاره ديده مي شود و برگها مي افتند و گياه ضعيف مي شوند. قارچ به وسيله هاگ دامنه نفوذش را بيشتر کرده و زمستان را در بافتهاي برگهاي افتاده مي گذراند. تابستانهاي خنک و باراني خيس ماندن برگها به مدت طولاني و قرار گرفتن گياهان با فاصله بسيار کم و نزديک هم و يا فضاهاي باغچه اي با جريان هواي کم خاک خيلي سنگين خيس و گلي با جريان هواي کم هم باعث شدت انتقال اين بيماري مي شوند. هميشه بايد سعي کرد خاک مورد نظر مواد غذايي کافي داشته باشد . از خيسي زياد برگها در موقع آبياري بايد خودداري شود جمع آوري و از بين بردن برگها ي بيمار افتاده کار ايده آلي مي باشد. کنترل اين بيماري سخت مي باشد.با وجود اين به محض مشاهده علائم آن مکررا از سمومي مانند:benomyl, maneb, ,captan استفاده شود. علاوه بر اين مي توان آبياري را صبح زود انجام داد . حتما برگهاي گياه را بکنيد و بسوزانيد . ساقه هاي مبتلا را هرس کنيد تا از انتشار بيماري به ساير نقاط گياه و يا گياهان ديگر جلوگيري شود. تراکم مناسب را هنگام کشت رعايت کنيد. لكه سياه با قارچي به نام Diplocarpon rosae كه يكي از معمول ترين و مقاوم ترين بيماريهاي رز در ايالت كنكتيكوت است ايجاد مي شود.
آثار روي برگها شبيه دايره هايي با حاشيه هاي لبه دار تشخيص داده مي شود. اغلب اطراف اين نقطه ها هاله ي زرد رنگي وجود دارد. الودگي مي تواند در قسمت هاي زرد برگچه يا تمام برگ ها گسترده باشد.
برگهايي كه زرد شده اند زودتر از موعد مي ريزند ،به خصوص درمورد ارقام حساس .گياهاني كه در وسط فصل برگ زدايي كرده اند ضعيف هستند و دچار كاهش جايگاه شكوفه براي توليد گل مي شوند و كيفيت گل ها كاهش مي يابند و انها به تنش هاي محيطي حساس هستند ، به ويژه به خسارت هاي زمستانه . علائم مي توانند روي ساقه ها پيشرفت كنند.
به نظر مي رسد كه همچنان كه لكه هاي ارغواني رز تبديل به سياه مي شوند با گذشت زمان تبديل به تاول مي شوند.
وظيفه ي شانكر بقاي قارچ در طول زمستان روي منابع مهم اينوكولوم براي آلودگي جديد در بهار است.
اغلب قارچ ها زمستانگذراني را در خواب هستند .ريزش برگها و گياهان به صورت آوار است. لكه سياه معمولا در آب و هواي مرطوب خيلي سخت است .
يكي از پيشنهادات براي مديريت لكه سياه استفاده از گياهان متنوع است. به هر حال از زمانيكه نژادهاي مختلف قارچ به وجود آمده اند اين است كه مقاوت مي تواند متنوع باشد.
بنابراين اين مهم است كه گياهان متنوع شناخته شده در برابر نژادهاي قارچ هايي كه در مناطق بخصوصي حاضر هستند مقاومت داشته باشند. برخي از ارقام مقاوم در برابر لكه سياه David Thompsom ،Coronado، Simplicity ، Las Vegas ، Cary Grant هستند .
لكه سياه مي تواند با برنامه هاي بهداشتي خوب كه شامل برداشت برگهاي آلوده اي كه طي دوره ي رشد ظاهر مي شوند و جمع كردن برگهاي ريخته شده در فصل پاييز است. بيمار يساقه مي تواند سلامتي چوب را در بهار قبل از شكستن جوانه ها كاهش دهد .
داشتن فضاي كافي بين گياهان به ما در مورد تضمين گردش هوا ي خوب كمك مي كند . اجتناب از آبياري باراني يا آبياري زود هنگام در روز تاثير گذار است يا موقعيت مساعد را براي پيشرفت بيماري كاهش مي دهد.
در ميان تركيبات موجود در ايالت كنكتيكوت تركيبات كاپتان ،تيفانات متيل ، كلروتالونيل ،fixed copper، تري فورين ،سولفور ،پتاسيم بي كربونيت و مانكوزب تائيد شده اند.
با مراجعه به برچسب آنها مي توانيم از دوز مصرفي و سلامتي آنها پيش آگاهي يابيم.




زنگ رز: Rust
دانه هاي بر آمده و متورم قرمز يا نارنجي رنگي هستند که در پشت برگها ظاهر مي شوند و به مرور زمان به سياه تغيير رنگ مي دهند . برگهاي آلوده خشک شده مي افتند. اين بيماري با کاهش عنصر پتاسيم بهاري سرد به همراه تابستاني خشک و زمستاني سخت و سرد تشديد مي شود. دورگه هاي چاي و بالا رونده ها به اين بيماري مستعد هستند . به منظور کنترل اين بيماري قسمتهاي مبتلا را جدا کرده بسوزانيد گياهان را طوري بکاريد که در ميان آنها هوا جريان داشته باشد تا از تهويه خوبي برخوردار باشند .شاخسار گياهان را بيش از حد نيازشان مرطوب و خيس نکنيد.

سوختگي پوسته:
اين قارچ اول از همه شاخه هاي جوان را مورد هجوم خود قرار مي دهد. روي شاخه هاي رز علي الخصوص رزهاي بوته اي و رونده لمه هاي دراز و بيضي شکل و قهوهاي سياه رنگي با حاشيه هايي به رنگ بنفش مايل به قرمز ظاهر مي شوند. اين لکه ها رفته رفته بزرگتر مي شوند . پوسته و قسمتهاي بالاي محل مورد حمله قرار گرفته شده بالاخره مي ميرند. روي لکه هاي پوسته زائده هاي کوچکي با اندازه 0.2 ميلي ليتر به وجود مي آيند که عامل انتشار و اشاعه ي همين آفت مي باشند. با به کار بستن نعادل غذايي ذرست و در صورت لزوم کمک گرفتن و به کار بردن کودهاي پتاسهدر پاييز مي توان رشد هر چه بيشتر و بهتر شاخه ها را فراهم آورد و کياه را در مقابل اين بيماري مصون نمود. سمپاشي در اواخر پاييز بعد از خزان برگها و در اواخر زمستان قبل از جوانه زدن بامس سبز به عنوان مثال 5 گرم در ليتر توصيه مي شود.
کپک خاکستري: botrytis cinerea
در تابستانهاي خنک و خيلي باراني با رطوبت بسيار بالا غنچه ها ,گلها.برگها و شاخه هاي جوان و نرم ومرطوب مورد هجوم اين قارچها قرار مي گيرد. روي گلبرگها لکه هايي ظاهر مي شوند و روي غنچه ها با قارچها پوشانده مي شوند. و ديگر نمي شکفند. در صورت بروز مکرر اين آفت ,گياه بايد از لحاظ پتاس تامين شود و قسمتهاي مورد حمله قرار گرفته قطع و از بين برده شود . در مواقع آفت زدگي شديد سمپاشي با 5 گرم در ليتر euparen توصيه مي شود.


موفق باشید....یا علی
 

سحري

عضو جدید
علت تورم برگهاي چغندر

علت تورم برگهاي چغندر

پيچيدگي و تورم رگبرگها Beet Curly Top



بيماري پيچيدگي و تورم رگبرگهاي چغندر كه به انگليسي Curly top گفته مي‌شود .

بيماري در چغندر كاري‌هاي فارس بسيار شايع و در اكثر مزارع تا حدود 90 درصد آلوده مي‌باشد.

نشانه‌ها

اولين علائم بيماري عبارتند از لوله شدن برگهاي جوان داخل بوته است و به عبارت ديگر برگها در امتداد دمبرگها لوله مي‌شود رگبرگهاي فرعي شفاف و متورم شده و در سطح زيرين برگها برآمدگي‌هايي بوجود مي‌آيد و خارهاي 1 تا 2 ميليمتري تشكيل مي‌گردد و سرانجام رنگ گياه زرد خواهد شد .

نشانه‌هاي ظاهري بيماري روي برگهاي پير پس از دو هفته بروز خواهد نمود . با پيشرفت بيماري برگهاي زرد ، پژمرده و سرانجام مي‌ميرند . برگهاي چغندر قند برگهاي گياه آلوده قطرات چسبنده ، لزج و شفافي ديده مي‌شوند كه پس از چندي قهوه‌اي و سپس سياهرنگ مي‌گردند و تشكيل پوسته‌هائي را مي‌دهند . اين قطره‌ها از دمبرگ ، رگبرگ اصلي و يا رگبرگهاي فرعي ترشح مي‌گردند. قبل از آنكه بوته چغندر بميرد به طور غير طبيعي ريشه‌هاي كوچكي روي غده به وجود مي‌آيد و بدين سبب اين نشانه را Hairy root و يا Wooly root مي‌نامند .

در برش عرضي ريشه چغندر آلوده حلقه‌هاي متحد المركزي به رنگ سياه ديده مي‌شود كه در فواصل آنها بخشهاي روشن قرار دارند . در برش طولي اين دواير به صورت نوارهاي طولي ديده مي‌شود .

عامل بيماري ويرسي است از تیپ جنس Curtovirus به ابعاد 30*18 نانومتر ، به وسيله عصاره گياه منتقل نمي‌شود . ويروسي است پايا كه در عصاره برگ چغندر براي مدت هفت روز در برگ چغندر خشك براي مدت چهارماه و در بدن زنجره ناقل كه خشك شده باشد تا 6 ماه بيماريزايي خود را حفظ ميكند .

ويروس عامل بيماري توسط حشرات ناقل منتقل مي‌گردد و در ايران زنجره هاي جنس Neoaliturus به عنوان ناقلين اين ويروس شناخته شده اند . اين حشرات زمستان را به صورت حشره بالغ در پناه بوته‌هاي چغندري كه در زمين باقي مانده ، همچنين بوته هاي علفهاي هرز مختلف بالاخص شور ، شوره ، عنبر بو ، نان گرگ و درمنه مي‌گذرانند .

ويروس به وسيله تخم زنجره و همچنين به وسيله بذر منتقل نمي‌شود .

کنترل

براي کنترل با بيماري بايد سعي نمود حشرات ناقل كنترل شوند

__________________
 

سحري

عضو جدید
روش مبارزه با نماتد چغندر

روش مبارزه با نماتد چغندر

بهترین روش مبارزه با نماتد چغندرقند رعایت تناوب زراعی است

بهترین روش مبارزه با نماتد چغندرقند رعایت تناوب زراعی است:
رعایت تناوب زراعی 3 تا 5 ساله با گیاهان غیرمیزبانی چون یونجه، شبدر، سیب زمینی و سورگوم، بهترین روش مبارزه با نماتد چغندرقند است.
به گزارش خبرگزاری كشاورزی ایران (ایانا) براساس بررسیهای انجام شده توسط پژوهشگران نماتدها جانوران ریزمیكروسكوپی كرمی شكلی هستند كه با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند و وجود آنها از روی علائم خسارت ایجاد شده بر ریشه قابل تشخیص است.
نماتد كیستی چغندرقند دارای نام علمی
Heterodera schachtil بوده كه علاوه بر چغندرقند به چغندر علوفه ای، لبویی، اسفناج، شلغم و كلم نیز آسیب می رساند و از مناطقی چون خراسان، اصفهان، فارس، آذربایجان و كرمانشاه گزارش شده است.
نماتد چغندرقند باعث كاهش محصول به میزان 25 تا 50 درصد و یا بیشتر بخصوص در آب و هوای گرم و در گیاهانی كه دیركشت شدند، شده است.
اولین نشانه های آلودگی در اوایل فصل تابستان و در هنگام تابش آفتاب به صورت پژمردگی برگهای بوته چغندرقند بروز می كند و در هنگام شب و در هوای خنك برگها مجددا حالت عادی و شادابی خود را باز می یابند. همچنین تولید بیش از حد ریشه های رشته ای شكل با كمی تورم و با زخم هایی در ناحیه نفوذ نماتد از علائم دیگر این بیماری است.
در اثر تغذیه نماتد از شیره گیاهی، ریشه های چغندرقند كوچك و ضعیف می شود و میزان درصد قند آن كاهش پیدا می كند، تغییر رنگ ریشه ها از سمت انتهایی به رنگ قهوه ای و سیاه از دیگر نشانه های این بیماری است.
گیاهان آلوده به نماتد دارای تغییر شكل در ظاهر می شوند و ارزش بازارپسندی خود را از دست می دهند.
رعایت تناوب زراعی 3 تا 5 ساله، جلوگیری از ورود حیوانات به مزرعه، عدم استفاده از فاضلاب كارخانجات قند جهت آبیاری و ضدعفونی وسایل كشاورزی و ماشین آلات با گاز متیل بروماید از مهمترین روشهای كنترل نماتد است.
همچنین بهترین سموم نماتدكش دی كلرو پروپن و دی كلرو پروپان، متام سدیم، رازومت و تیمیك توصیه شده است
 

بارانی

عضو جدید
کاربر ممتاز
بیماری گال طوقه

گال طوقه


این بیماری به گیاهان علفی و چوبی حمله می کند و در خزانه ها و باغهای میوه سراسر جهان شیوع دارد.

علایم بیماری :
برجستگی گرد به نام گال به قطر چند میلی متر تا 15 سانتیمتر در محل یقه یا روی ریشه و بیشتر در محل زخم های هرس و گاهی هم روی تنه تشکیل می شود. از علائم بعدی می توان به رشد یک طرفه ریشه ، ضعیف بودن سیستم ریشه ها و تیرگی بافت های تنه در نزدیکی گال ها اشاره کرد.

عامل بیماری :
عامل بیماری باکتری با نام علمی ( Agrobacterium tumefaciens )

چرخه ی بیماری :
تشکیل گال وقتی اتفاق می افتد که قسمتی از ماده ژنتیکی باکتریایی به نام ( T-DNA ) از باکتری جدا شده و داخل کروموزوم سلول گیاهی شود. ( T-DNA ) موجب تولید بیش از اندازه هورمون گیاهی می شود. سنتز هورمون بصورت کنترل نشده ، سلول های گیاهی را تحریک به تقسیم ، بزرگ شدن سلول ها و تشکیل گال می کند. گاهی عامل بیماری از گال خارج می شود و ریشه های سالم و یا خاک اطراف را آلوده می کند. باکتری از این ریشه ها و یا خاک های آلوده به سهولت از راههای مختلف منتشر می شوند.


کنترل بیماری :
1- حذف همه نهالهای دارای علائم بیماری در خزانه.
2- استفاده از پیوند جوانه بجای استفاده از پیوند چوب.
3- انتخاب پایه هایی با حساسیت کم نسبت به این بیماری.
4- عدم کاشت گیاه بمدت 4 یا 5 سال در خاک های آلوده به این باکتری.
5- زهکشی خوب خاک






تصاویر بیشتر:







 

mahpishuny

عضو جدید
باكتري بيماريزاي حشرات Entomo-Pathogenic Bacteri

باكتري بيماريزاي حشرات Entomo-Pathogenic Bacteri


در میان میکرو ارگانیسمهای موجود در طبیعت گونه های متعددی از باکتری ها بعنوان مولد بیماری همه گیر (Epizootic) در حشرات شناخته شده اند.یکی از مهمترین و پرکاربردترین این عوامل باکتری موسوم به Bacillus thuringiensis می باشد که برای اختصار با علامت BT مشخص می شود. B.T یک باکتری بیماری‌زا در حشرات است که عنصر فعال برخی حشره کشها را تشکیل می‌دهد. این باکتری گرم مثبت و خاکزی به عرض 1 و طول 4 - 3 میکرون با اسپور نیمه انتهایی و بیضی شکل می‌باشد. این باکتری همزمان با تشکیل اسپور در داخل اسپورانژیوم تولید بلورهایی را می‌کند.
انواع سمهاي اين باكتري:
1. آلفا اگزو توکسین: این سم علاوه بر حشرات برای موش و دیگر مهره‌داران ، سمی می‌باشد.
2. بتا اگزوتوکسین: در برخی نژادهای این باکتری تولید شده و بر روی پستانداران عوارض عمده‌ای دارد.
3. گاما اگزو توکسین: این توکسین برای حشرات سمی نمی‌باشد.
4. دلتا اندو توکسین (Delta-endotoxin): در مرحله مرگ باکتری و تشکیل اسپور تشکیل می‌شود.

توکسینهای آلفا اگزوتوکسین و بتا اگزوتوکسین علاوه بر حشرات ، برای پستانداران مضر بوده و در نتیجه ، امروزه از زیر گونه‌های B.Tکه این دو توکسین را تولید می‌کنند، استفاده نمی‌شود. سومین توکسین نیز به دلیل عدم سمیت برای حشرات استفاده نمی‌شود. امروزه در فراورده‌های تجاری B.tاز استرین‌هایی از باکتری ، که دلتا اندو توکسین تولید می‌نمایند، استفاده می‌شود.
ساختار و چگونگي تاثير پروتئينهاي حشره كش B.T

روده میانی عده‌ای از لاروهای حشرات، مانند بال پولک‌داران و برخی از دو بالان و قاب بالان، دارای محیط قلیایی بسیار بالایی است. در این شرایط ، کریستالهای سمی حل شده و توکسین لازم بوسیله آنزیمهای تجزیه کننده پروتئین آزاد می‌شود و فرم فعال توکسین تولید می‌شود. مطالعات بلورشناسی این پروتئینها نشان می‌دهد که این پروتئین دارای سه ناحیه ویژه می‌باشد:
ناحیه I شامل هفت آلفا هلیکس که در فعل و انفعالات غشا و تشکیل منافذ نقش دارد
ناحیه II از یک ستون سه گوش شامل سه بتا شیت که در اتصال سم به سلولهای پوشش روده نقش دارد
ناحیه III شامل دو رشته آنتی پارالل بتا است که همانند ناحیه II در ثبات سم روی گیرنده و تنظیم کانال یونی نقش دارد. در روده حشر اتی که دارای شرایط قلیایی می‌باشند، سیگما اندو توکسین به فرم فعال خود یعنی دلتا اندو توکسین تبدیل شده و توسط ناحیه II به سطح سلولهای پوششی روده وصل شده و توسط ناحیه I باعث ایجاد منافذی در غشای سلول شده که موجب اختلال یونی بین خون و روده می‌شود.



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بیماری ریزوکتونیایی حبوبات Rizoctonia solani

بیماری ریزوکتونیایی حبوبات Rizoctonia solani

ریزوکتونیا به انواع حبوبات خسارت میزند منتهی در هر کدام بیماری خاصی ایجاد می کند. اصولاً این قارچ بیشتر نباتات کوچک و جوان را از بین میبرد. در بعضی حبوبات مثل لوبیا سبز و باقلا. ریزوکتونیا دربلوغ هم بیماری ایجاد میکند. این قارچ همچنین قادر به تولید پوسیدگی بذر هم میباشد.

در مورد عدس آلودگی ریزوکتونیا سبب تولید رنگ بنفش در برگ میشود. روی ساقه، طوقه و کوتیلدونها نیز زخم (شانکر )ایجاد میشود. ریزوکتونیا به قسمتهای هوایی هم حمله میکند و تولید حالت تار عنکبوتی (Web blight ) مینماید که بیشتر در مناطق دارای بارندگی زیاد دیده میشود. گروه آناستو موزی ریزوکتونیاهای حبوبا ت AGl می باشد.

مبارزه:

1- ارقام مقاوم

2- ضد عفونی بذر با کاپتان (آسانترین ،مطمئن ترین وبی خطر ترین است). قبلاً سموم تراکوت وDexanole هم درایران بوده ومصرف می شده است. PCNB هم مًوثراست ولی روی پی تیوم اثر ندارد.

3- عمق بذر در کاشت مهم است. چون قارچ بیشتر به بافت جوان میزند. اگر بافت جوان کمتر در معرض قارچ واقع شود بیماری کمتر است. بنابراین هر چه عمق کمتر باشد بهتر است






 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پوسیدگی خشک ریشه حبوبات (پوسیدگی فوزاریومی)

پوسیدگی خشک ریشه حبوبات (پوسیدگی فوزاریومی)

پوسیدگی خشک ریشه حبوبات (پوسیدگی فوزاریومی)

بیماری مهمی است که متاًسفانه کار چندانی روی آن صورت نگرفته است. عامل این بیماری Fusarium solani است که دارای فرمهای تخصص یافته میباشد:

روی لوبیا F.solani f .sp .phaseoli روی نخود فرنگی F.solani f.sp. pisi

و روی باقلاF.solani f.sp. fabae البته در استان فارس بیشتر پوسیدگی های ریشه مربوط بهF.oxysporum میباشد. تشخیص این دو گونه از یکدیگر به راحتی انجام میگیرد: کلنی F.oxysporum روی محیط کشت حالت گلی رنگ دارد ولی F.solani بیشتر خاکستری یا مایل به آبی است. جدار ماکروکنیدی درF.oxysporum خیلی نازک ولی در F.solani خیلی ضخیم است. در F.oxysporum ماکروکنیدی داسی شکل است ولی درF.solani دیواره دو طرف ماکروکنیدی تقریبا حالت موازی دارد و قسمت وسط حالت استوانه ای است. F.solani در محیط کشت اکثرا ماکروکنیدی تولید میکند و به ندرت میکروکنیدی میدهد ولی F.oxysporum به ندرت تولید ماکروکنیدی میکند.

فوزاریوم بر روی ریشه پوسیدگی خشک ایجاد میکند که حالت یکنواخت دارد و بر خلاف ریزوکتونیا شانکر ایجاد نمیکند. در مورد F.solani تمام ریشه های اصلی تغییر رنگ داده وقهوه ای ،خشک و پوک میشود و ریشه های فرعی هم قهوه ای میشوند. هر دو گونه تولید کلامیدوسپور میکنند که هم بین ریسه ای وهم انتهای ریسه ایست که در بقایای گیاهی باقی مانده و باعث بقای قارچ می شود.

چون قارچهای عامل این بیماری دارای نژادهای اختصاصی میباشند مهمترین روش کنترل ، از تناوب زراعی می باشد. تهیه بستر مناسب کاشت که باعث تسهیل رشد ریشه گردد نیز در کاهش میزان بیماری مًوثر است. منبع ازت نیز بسیار مهم است. بهتر است که کود ازته را به صورت سولفات و نیترات آمونیوم استفاده کنیم. چون نیترات و سولفات روی ریشه دهی، PH خاک و مبارزه بیولوژیکی اثر کرده و باعث فعالتر شدن قارچ در مبارزه میشود


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بیماری برق زد گی نخود سفید chic-pea Ascochyta blight

بیماری برق زد گی نخود سفید chic-pea Ascochyta blight

بیماری برق زد گی نخود سفید chic-pea Ascochyta blight

این بیماری در بیشترنقاط ایران از روی نخود ایرانی و باقلا گزارش شده است که در باقلا به آن آسکوکیتای باقلا گویند. عامل بیماری در برق زدگی نخودAscochyta rabiei و در برق زدگی باقلا Ascochyta fabae میباشد. فرم جنسی قارچ Didymella rabieiiبا نام قدیمی Mycosphaerella rabie است. این قارچ یک آسکومیست است که در مرحله غیر جنسی تولید پیکنیدیوم و در فرم جنسی تولید آسکوکارپ از نوع پریتسیوم کاذب مینماید که البته فرم جنسی در شرایط ایران چندان مهم نیست. پیکنیدیوم وپیکنیدیوسپورهای دو سلولی شفاف آن در اپیدمیولوژی بیماری خیلی مهم هستند. این بیماری در مناطق نخودکاری ایران و از جمله استان فارس وجود دارد.

این بیماری در مناطق معتدل وگرمتر بیشتر دیده میشود. علایم بیماری خیلی واضح است. در مزرعه نخود قسمتی مثل این است که صاعقه زده باشد و زرد وخشک شده بنظرمی رسد. این بیماری در مزرعه بصورت لکه ای دیده می شود. بارندگی شدید سبب پخش اسپور قارچ و شیوع شدید آلودگی میشود. شرایط مساعد جهت گسترش بیماری بارندگی شدید همراه با باد میباشد.

روی برگچه وکپسول ها لکه های گرد و روی ساقه لکه های کشیده سفید رنگ که بعداً قهوه ای شده و درآنها نقاط ریز سیاهرنگی که پیکنید یوم ها هستند، تشکیل میشود. چون به کپسول میزند سبب آلودگی بذر می شود. بذرهای به شدت آلوده، لاغروچروکیده می شوند و روی آنها پیکنیدیوم تشکیل میشود. اگر بذر آلوده کشت شود و رطوبت هم بالا باشد اولین علایم آلودگی روی طوقه نباتات کوچک دیده میشود که در شرایط گرم ومرطوب قارچ از روی طوقه به قسمتهای بالایی رفته وبرگچه ها را آلوده میکند و آلودگی شیوع می یابد.

بقای قارچ در روی بقایای گیاهی وبذر انجام می گیرد . این قارچ هتروتا لیک است. احتمال دارد زمستانگذرانی قارچ در فارس بصورت آسکو کارپ در کاه وکلش باشد چون درفارس هر دو تیپ قارچ مشاهده شده است. آسکوسپورها نیز شبیه پیکنید یوسپورها هستند. مهمترین کانون آلودگی بذر آلوده است. گاهی تا 2% آلودگی بذردیده شده است. برای این قارچ 1% آلودگی بذر بسیار بالاست و کافی است که تمام مزرعه را آلوده کند. بهنیه دما 20 درجه سانتیگراد و هوای مرطوب برای اپیدمی لازم است. در آمریکا قارچ را از علفها ی هرزی مثل تاج خروس ،پیچک و حتی نوعی عدس ، یونجه و تاجریزی جدا کرده اند.

کنترل:

1- تناوب وشخم عمیق. چون سالیان دراز در خاک نمی ماند تناوب دو ساله کافی است.

2- بذر سالم. بذررا باید از جاهایی که بیماری نیست تهیه کرد.

3- آبیاری بصورت کرتی یا بارانی نباشد.

4- تنظیم تاریخ کاشت ، طوری که به بارندگی نخورد. بخصوص در زمان تشکیل غلاف.

5- سمپاشی. هم ضد عفونی بذر میتوان انجام داد وهم سمپاشی بعد از هر بارندگی موًثر بوده است. اکسی کلرورمس باعث سوختگی گیاه میشود وحتی برای ضد عفونی بذر هم مناسب نیست چون باعث مرگ جوانه میشود. دراستان فارس 3-2 سمپاشی کافی است.

6- ارقام مقاوم استفاده شود. نخودهای سیاه (لپه) تا حدود زیادی مقاومند


 

MAMOSI

عضو جدید
سفیدک سطحی بادمجان و گوجه فرنگی tomato powdery mildew

سفیدک سطحی بادمجان و گوجه فرنگی tomato powdery mildew

بیماری سفیدک سطحی توسط گونه های مختلف خانواده erysiphaceae ایجاد می شود . در ایران قارچ leveillula solanacearum اولین بار در سال ۱۳۴۹ توسط ارشاد از منطقه قصر شیرین گزارش شده است . قارچ leveillula taurica علاوه بر بادمجان روی گوجه فرنگی و سیب زمینی خسارت وارد می کند .


نشانه های بیماری
علائم بیماری مربوط به قارچ erysiphe polyphaga بدین صورت است که در روی برگ ها لکه های سفید کثیف که همان میسلیوم ها و اسپرهای قارچ هستند به وجود می آید . این لکه ها ابتدا کوچک و گرد بوده سپس زاویه دار می‌شود . در روی سطح زیری و روئی برگ گسترش می یابد و تمام برگ ، دمبرگ و ساقه را فرا می گیرد . برگ های پایین زودتر مورد بیماری قرار می گیرد برگ های سفیدک زده ممکن است زرد شده ،ممکن است بمیرند .
قارچ leveillula taurica که مرحله غیر جنسی آن oidiopsis taurica می باشد . در روی بادمجان علائم در سطح روئی برگ به صورت لکه های زرد کم رنگ در اندازه های مختلف ظاهر می شوند . در سطح زیرین برگ این لکه ها با یک پوشش سفید رنگ پوشیده می گردند. سرانجام این لکه ها به هم متصل و سپس برگها خم می شوند ، اما نمی‌افتند.
قارچ leveillula taurica با سایر سفیدک های سطحی متفاوت است زیرا رشته های این قارچ مستقیماً به داخل بافت نفوذ می کند . و حدود ۴ کنیدیوفر از یک روزنه خارج می شوند . در روی هر کدام از این کنیدیوفرها فقط یک کنیدی تولید می شود . بعد از مدتی که کلیستوتس ها حاوی آسکوسپور هستند که می توانند زمستان را بگذرانند . کنیدی های تولید شده در سطح زیرین برگها به وسیله باد گسترش می یابند .

:w21:
" مجله اینترنتی کشاورزی و منابع طبیعی شمیز "
 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
بيماريهاي مهم گوجه فرنگي و...

بيماريهاي مهم گوجه فرنگي و...

بيماريهاي مهم گوجه فرنگي و بادمجان و خيار
● ساقه سياه بادمجان

بيماري ساقه سياه بادمجان در سال ۱۹۷۱ از ژاپن گزارش شده است . بيماري ساقه سياه بادمجان براي اولين بار در سال ۱۳۶۷ توسط فصيحياني و ارشاد از مناطق جنوبي ايران ( استان هرمزگان ) گزارش شده است .

● نشانه هاي بيماري

در محل آلودگي ابتدا لکه اي به رنگ قهوه اي تيره و يا سياه پديدار گشته که کم کم به طرف بالا و پايين و اطراف محل آلودگي پيشروي مي کند .

پس از چندي عامل بيماري به بافتهاي مجاور لکه نفوذ کرده ، مانع از جريان شيره هاي گياهي مي شود . عضو مورد حمله پژمرده و خشک مي گردد . گاهي اوقات در محل آلودگي ، زخم و حالت پوسيدگي نيز مشاهده مي شود . در هر صورت چنانچه شاخه اي آلوده گردد همان قسمت و اگر ساقه اصلي و يا طوقه مورد حمله واقع شود ، تمامي بوته خشک مي گردد . در نقاط مرطوب و باراني علاوه بر ريشه و طوقه قسمتهاي خارج از خاک نيز آلوده مي شوند .

عامل بيماري Phytophthora capsici مي باشد که از خانواده Pythiaceae و راسته Peronosporales مي باشد .عامل بيماري در خاک و در بستر بذر وجود داشته و توسط آبياري و وسائل کشاورزي به نقاط مختلف مزرعه جابجا مي شود .

● کنترل:

۱) ضد عفوني خاک خزانه

۲) انتقال و انهدام شاخ و برگ آلوده

۳) شخم عميق و زير خاک کردن بقاياي گياهان

۴) تناوب زراعي سه ساله ، فاصله دار کاشتن بوته ها

۵) استفاده از متالاکسيل گرانوله پاي و اطراف بوته ها

● سفيدک سطحي بادمجان و گوجه فرنگي Egg plant & Tomato Powdery Mildew

بيماري سفيدک سطحي توسط گونه هاي مختلف خانواده Erysiphaceae ايجاد مي شود . در ايران قارچ Leveillula solanacearum اولين بار در سال ۱۳۴۹ توسط ارشاد از منطقه قصر شيرين گزارش شده است . قارچ Leveillula taurica علاوه بر بادمجان روي گوجه فرنگي و سيب زميني خسارت وارد مي کند .

● نشانه هاي بيماري

علائم بيماري مربوط به قارچ Erysiphe polyphaga بدين صورت است که در روي برگ ها لکه هاي سفيد کثيف که همان ميسليوم ها و اسپرهاي قارچ هستند به وجود مي آيد . اين لکه ها ابتدا کوچک و گرد بوده سپس زاويه دار مي شود . در روي سطح زيري و روئي برگ گسترش مي يابد و تمام برگ ، دمبرگ و ساقه را فرا مي گيرد . برگ هاي پايين زودتر مورد بيماري قرار مي گيرد برگ هاي سفيدک زده ممکن است زرد شده ،ممکن است بميرند .

قارچ Leveillula taurica که مرحله غير ج__ن__س__ی آن Oidiopsis taurica مي باشد . در روي بادمجان علائم در سطح روئي برگ به صورت لکه هاي زرد کم رنگ در اندازه هاي مختلف ظاهر مي شوند . در سطح زيرين برگ اين لکه ها با يک پوشش سفيد رنگ پوشيده مي گردند. سرانجام اين لکه ها به هم متصل و سپس برگها خم مي شوند ، اما نمي افتند.

قارچ Leveillula taurica با ساير سفيدک هاي سطحي متفاوت است زيرا رشته هاي اين قارچ مستقيماً به داخل بافت نفوذ مي کند . و حدود ۴ کنيديوفر از يک روزنه خارج مي شوند . در روي هر کدام از اين کنيديوفرها فقط يک کنيدي توليد مي شود . بعد از مدتي که کليستوتس ها حاوي آسکوسپور هستند که مي توانند زمستان را بگذرانند . کنيدي هاي توليد شده در سطح زيرين برگها به وسيله باد گسترش مي يابند .

 
بالا