دعاي روز سيام: قبولي اعمال, پايانِ خوبِ كارها, رضاي خدا و رسول, توسل و پيوند با آن پيامبر.
دعاي روز سيام: قبولي اعمال, پايانِ خوبِ كارها, رضاي خدا و رسول, توسل و پيوند با آن پيامبر.
امشب هنگامه وداع است.
چه لذتى داشت آمدن رمضان و چه دردى است رفتنش.
دل بسته ایم كه پذیراى بندگی مان گردد و بهره طاعتمان، خشنودى او و رسول پاكش باشد.
___________________________
اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيامي فيهِ بِالشُّكْرِ وَالْقَبُولِ عَلي ما تَرْضاهُ وَيرْضاهُ الرَّسُولُ مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالاُْصُولِ بِحَقِّ سَيدِنا مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرينَ وَالْحَمْدُ للهِِ رَبِّ الْعالَمينَ.
خدایا! چنان کن روزه ام در این ماه که مورد قدردانی و پذیرش بوده و مورد پسند تو و پسند رسولت باشد و فروع آن را به وسیله اصول آن محكم اساس گردان، به حق آقای ما، محمد و آل پاکش و ستایش خاص پروردگار جهانیان است.
___________________________
ايفاء حق اهل بيت عليهم السلام
حقوق اهل بيت
1- دوستى ايشان: «قل لا اسئلکم عليه من اجر الا المودة فى القربي» ؛ «بگو من در برابر اجر رسالت از شما جز دوستى اهل بيتم را نمى خواهم.» (1)
2 - اطاعت از ايشان: «اطيعوا الله واطيعوا الرسول و اولى الامر منکم» ؛ «فرمان خدا و رسول و فرمانداران از طرف خدا را اطاعت کنيد.» (2)
3 - حفظ احترام: «لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النبي» ؛ «صدايتان را از صداى پيامبر بلندتر نکنيد.» (3)
4 - تمسک به آن ها: على عليه السلام فرمود: «يا ايها الناس شقوا امواج الفتن بسفن النجاة ؛ اى مردم! موج هاى فتنه را با کشتى هاى نجات (اهل بيت) بشکنيد.» (4)
حافظ از دست مده دولت اين کشتى نوح / ورنه طوفان حوادث ببرد بنيادت
___________________________
طاعتى خداپسند
خدايا چنان كن سرانجام كار / تو خشنود باشى و ما رستگار
ارزش طاعت، به «مقبول» شدن آن است.تا پذيرفته نگردد، ارتقاء درجه نمى آورد، تا قبول نشود، ارج ندارد.
قبولى آن، با اخلاص و نيّت خوب و تقوا و تقيّد به «امر خدا» است.
و تقوا، جز در خط خدا بودن و مطيع فرمان گشتن و حركت در «سبيل اللّه » و پرهيز از محرّمات الهى، نيست.
خداوند، روزه اى را ارزش نهاده و مى پذيرد، كه در كنار پرهيز از خوردن و آشاميدن، پرهيز از گناه و بى تقوايى و آلودگى و غيبت و بدزبانى هم باشد. وگرنه، جز رنج و گرسنگى، ثمرى به بار نخواهد آورد.
شكر خدا نسبت به عبادتمان، همان قبول اوست. و قبولش، آنگاه است كه «خداپسندانه» باشد.
وقتى خداپسند است كه «پيامبر پسند» هم باشد. چرا كه اطاعت پيامبر، اطاعت خداست، پس خشم و «رضاى رسول» نيز همان خشم و رضاى «اللّه » است. رسول خدا صلى الله عليه و آله جز براى خدا خشم نمى گرفت و جز آنچه را، خدا بپسندد، نمى پسنديد.
زنى زبان به غيبت گشود، در حالى كه روزه بود. پيامبر فرمود: برو غذا بخور، ديگر روزه نيستى! روزه ات باطل شد.
آرى...روزه اى كه مُهر «شكر و قبول» و رضاى خدا و رسول بر آن باشد، دور از غيبت و بهتان و دشنام و لغويّات و «گناهانِ زبانى» است.
«عقيده»، ريشه «عمل»
استوارى هر شاخه، به تنه درخت است. و قوام هر درخت، به قوّت ريشه اش.
در پيكره ديندارى انسان مؤمن، برخى امور، همچون ريشه و بنيان است، برخى به سان رو بنا و ساقه و ميوه.
«ايمان»، اساس مسلمانى است. اگر در دل انسان، نسبت به «خدا» و «قيامت» و «وحى»، عقيده باشد و انسان از «باور درونى» برخوردار گردد، اين ريشه، تنه استوار ديندارى را برافراشته مى دارد و بر اين نهاد، شاخ و برگ هاى عبادت، تقوا، پاكى، پرهيز از حرام، كسب حلال، مروّت و عدالت، رعايت حقوق ديگران و ... مى رويد .
در شناخت آنچه «اصل» و «فرع» است، بايد دقت كرد و به تقويت ريشه پرداخت، تا تنه و ساقه و شاخه هم رشد كرده نيرومند گردد و ميوه و ثمر و سايه دهد.
خداوند، سخن پاك را به درختى پاك تشبيه مى كند كه ريشه استوارش در زمين و شاخ و برگ پربارش، بالنده و رو به آسمان است:
«اَصلُها ثابِتٌ وَ فَرعُها فىِ السَّماء»[5] و قوام آن شاخ و برگ، به نيروى اساس و اصل است.
در روايات، برخى چيزها به مثابه ستون و پايه دين به حساب آمده است، از جمله «ولايت» كه بدون ولاى اهل بيت و بدون پذيرش ولايت و حاكميت حق و امامان، اعمال تباه مى شود و تلاشها در جهت انحرافى سوق مى يابد.
در بعضى كلمات، «آل محمّد» اساس به حساب آمده است.
كلام حضرت امير چنين است: «هُم اَساسُ الدّين وَعِمادُ اليَقين»[6]
دودمان پيامبر، پايه دين و ستون يقين اند.
اگر پيوند با اهـل بيت و اطاعت از رهبرى حق باشد (كه اصل و اساس است) امور ديگر نيز درست مى شود و اگر اين «اصـل» استوار شود، «فرع»هاى ديگر نيز قوام مى يابد. وگرنه با ضعف ريشه، درخت ها خشكيده يا از جا كنده خواهد شد.
آرى...«ريشه بجا باد اگر برگ و برى مى رود.»
اگر «خداباورى» در دل انسان نباشد، انگيزه اى قوى براى عبادت و اطاعت و اجراى اوامر و نواهى نخواهد بود. پس بايد در تقويت و تحكيم آن اصل كوشيد و بذر ايمان را در دلها كاشت و روح معنويّت را در كالبدها دميد.
اين آرزو و خواسته نيز، در سايه عنايت الهى فراهم مى آيد.
در دعاى «مكارم الاخلاق»، امام سجاد عليه السلام از خدا مى خواهد:
«خدايا... ايمانم را به مرز كاملترين ايمان برسان، يقينم را به مرحله برترين يقين برسان و نيّتم را به مرز بهترين نيّات منتهى ساز و عملم را بهترين عملها قرار بده.»[7]
«ايمان»، «يقين»، «نيّت» و...«عمل»، سيرى خاص را طى مى كند و ايمان، در نهايت به عمل مى رسد، يعنى همان استحكام «فروع» در سايه تقويتِ «اصول».
ان شاء
___________________________
فایل صوتی دعا
فایل صوتی شرح دعا از آیت الله مجتهدی تهرانی :
قسمت اول
قسمت دوم
تصویر زمینه روز سی ام ماه رمضان
___________________________
پی نوشتها:
1. شوري/ 23.
2. نساء/ 59.
3. حجرات/ 2.
4. نهج البلاغه، خ 5.
5 ـ ابراهيم، آيه 24.
6 ـ نهج البلاغه، خطبه 2.
7 ـ صحيفه سجاديه، دعاى 20 بلّغ بِايمانى اَكملَ الإيمان....
منابع :
مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن
روزنامه راه نجات
گل لیلا
تبیان
آوینی
رشد
گفتگوی دینی
کتابخانه احادیث شیعه
شبکه فرهنگی الحسنین
التماس دعا
دعاي روز سيام: قبولي اعمال, پايانِ خوبِ كارها, رضاي خدا و رسول, توسل و پيوند با آن پيامبر.
امشب هنگامه وداع است.
چه لذتى داشت آمدن رمضان و چه دردى است رفتنش.
دل بسته ایم كه پذیراى بندگی مان گردد و بهره طاعتمان، خشنودى او و رسول پاكش باشد.
___________________________
اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيامي فيهِ بِالشُّكْرِ وَالْقَبُولِ عَلي ما تَرْضاهُ وَيرْضاهُ الرَّسُولُ مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالاُْصُولِ بِحَقِّ سَيدِنا مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرينَ وَالْحَمْدُ للهِِ رَبِّ الْعالَمينَ.
خدایا! چنان کن روزه ام در این ماه که مورد قدردانی و پذیرش بوده و مورد پسند تو و پسند رسولت باشد و فروع آن را به وسیله اصول آن محكم اساس گردان، به حق آقای ما، محمد و آل پاکش و ستایش خاص پروردگار جهانیان است.
___________________________
ايفاء حق اهل بيت عليهم السلام
حقوق اهل بيت
1- دوستى ايشان: «قل لا اسئلکم عليه من اجر الا المودة فى القربي» ؛ «بگو من در برابر اجر رسالت از شما جز دوستى اهل بيتم را نمى خواهم.» (1)
2 - اطاعت از ايشان: «اطيعوا الله واطيعوا الرسول و اولى الامر منکم» ؛ «فرمان خدا و رسول و فرمانداران از طرف خدا را اطاعت کنيد.» (2)
3 - حفظ احترام: «لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النبي» ؛ «صدايتان را از صداى پيامبر بلندتر نکنيد.» (3)
4 - تمسک به آن ها: على عليه السلام فرمود: «يا ايها الناس شقوا امواج الفتن بسفن النجاة ؛ اى مردم! موج هاى فتنه را با کشتى هاى نجات (اهل بيت) بشکنيد.» (4)
حافظ از دست مده دولت اين کشتى نوح / ورنه طوفان حوادث ببرد بنيادت
___________________________
طاعتى خداپسند
خدايا چنان كن سرانجام كار / تو خشنود باشى و ما رستگار
ارزش طاعت، به «مقبول» شدن آن است.تا پذيرفته نگردد، ارتقاء درجه نمى آورد، تا قبول نشود، ارج ندارد.
قبولى آن، با اخلاص و نيّت خوب و تقوا و تقيّد به «امر خدا» است.
و تقوا، جز در خط خدا بودن و مطيع فرمان گشتن و حركت در «سبيل اللّه » و پرهيز از محرّمات الهى، نيست.
خداوند، روزه اى را ارزش نهاده و مى پذيرد، كه در كنار پرهيز از خوردن و آشاميدن، پرهيز از گناه و بى تقوايى و آلودگى و غيبت و بدزبانى هم باشد. وگرنه، جز رنج و گرسنگى، ثمرى به بار نخواهد آورد.
شكر خدا نسبت به عبادتمان، همان قبول اوست. و قبولش، آنگاه است كه «خداپسندانه» باشد.
وقتى خداپسند است كه «پيامبر پسند» هم باشد. چرا كه اطاعت پيامبر، اطاعت خداست، پس خشم و «رضاى رسول» نيز همان خشم و رضاى «اللّه » است. رسول خدا صلى الله عليه و آله جز براى خدا خشم نمى گرفت و جز آنچه را، خدا بپسندد، نمى پسنديد.
زنى زبان به غيبت گشود، در حالى كه روزه بود. پيامبر فرمود: برو غذا بخور، ديگر روزه نيستى! روزه ات باطل شد.
آرى...روزه اى كه مُهر «شكر و قبول» و رضاى خدا و رسول بر آن باشد، دور از غيبت و بهتان و دشنام و لغويّات و «گناهانِ زبانى» است.
«عقيده»، ريشه «عمل»
استوارى هر شاخه، به تنه درخت است. و قوام هر درخت، به قوّت ريشه اش.
در پيكره ديندارى انسان مؤمن، برخى امور، همچون ريشه و بنيان است، برخى به سان رو بنا و ساقه و ميوه.
«ايمان»، اساس مسلمانى است. اگر در دل انسان، نسبت به «خدا» و «قيامت» و «وحى»، عقيده باشد و انسان از «باور درونى» برخوردار گردد، اين ريشه، تنه استوار ديندارى را برافراشته مى دارد و بر اين نهاد، شاخ و برگ هاى عبادت، تقوا، پاكى، پرهيز از حرام، كسب حلال، مروّت و عدالت، رعايت حقوق ديگران و ... مى رويد .
در شناخت آنچه «اصل» و «فرع» است، بايد دقت كرد و به تقويت ريشه پرداخت، تا تنه و ساقه و شاخه هم رشد كرده نيرومند گردد و ميوه و ثمر و سايه دهد.
خداوند، سخن پاك را به درختى پاك تشبيه مى كند كه ريشه استوارش در زمين و شاخ و برگ پربارش، بالنده و رو به آسمان است:
«اَصلُها ثابِتٌ وَ فَرعُها فىِ السَّماء»[5] و قوام آن شاخ و برگ، به نيروى اساس و اصل است.
در روايات، برخى چيزها به مثابه ستون و پايه دين به حساب آمده است، از جمله «ولايت» كه بدون ولاى اهل بيت و بدون پذيرش ولايت و حاكميت حق و امامان، اعمال تباه مى شود و تلاشها در جهت انحرافى سوق مى يابد.
در بعضى كلمات، «آل محمّد» اساس به حساب آمده است.
كلام حضرت امير چنين است: «هُم اَساسُ الدّين وَعِمادُ اليَقين»[6]
دودمان پيامبر، پايه دين و ستون يقين اند.
اگر پيوند با اهـل بيت و اطاعت از رهبرى حق باشد (كه اصل و اساس است) امور ديگر نيز درست مى شود و اگر اين «اصـل» استوار شود، «فرع»هاى ديگر نيز قوام مى يابد. وگرنه با ضعف ريشه، درخت ها خشكيده يا از جا كنده خواهد شد.
آرى...«ريشه بجا باد اگر برگ و برى مى رود.»
اگر «خداباورى» در دل انسان نباشد، انگيزه اى قوى براى عبادت و اطاعت و اجراى اوامر و نواهى نخواهد بود. پس بايد در تقويت و تحكيم آن اصل كوشيد و بذر ايمان را در دلها كاشت و روح معنويّت را در كالبدها دميد.
اين آرزو و خواسته نيز، در سايه عنايت الهى فراهم مى آيد.
در دعاى «مكارم الاخلاق»، امام سجاد عليه السلام از خدا مى خواهد:
«خدايا... ايمانم را به مرز كاملترين ايمان برسان، يقينم را به مرحله برترين يقين برسان و نيّتم را به مرز بهترين نيّات منتهى ساز و عملم را بهترين عملها قرار بده.»[7]
«ايمان»، «يقين»، «نيّت» و...«عمل»، سيرى خاص را طى مى كند و ايمان، در نهايت به عمل مى رسد، يعنى همان استحكام «فروع» در سايه تقويتِ «اصول».
ان شاء
___________________________
فایل صوتی دعا
فایل صوتی شرح دعا از آیت الله مجتهدی تهرانی :
قسمت اول
قسمت دوم
تصویر زمینه روز سی ام ماه رمضان
___________________________
پی نوشتها:
1. شوري/ 23.
2. نساء/ 59.
3. حجرات/ 2.
4. نهج البلاغه، خ 5.
5 ـ ابراهيم، آيه 24.
6 ـ نهج البلاغه، خطبه 2.
7 ـ صحيفه سجاديه، دعاى 20 بلّغ بِايمانى اَكملَ الإيمان....
منابع :
مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن
روزنامه راه نجات
گل لیلا
تبیان
آوینی
رشد
گفتگوی دینی
کتابخانه احادیث شیعه
شبکه فرهنگی الحسنین
التماس دعا