بيش از 7 ميليون کاربر اينترنتی بدون اينترنت

X_shadow

عضو جدید
بيش از 24 ساعت است که سرعت اينترنت بسياری ISPها به شدت پايين آمده است. اختلالات به وجود آمده مربوط به آن دسته از شرکتهای ارائه خدمات اینترنتی است که از شرکت مخابرات ايران سرويس میگرفتند، و طبيعی است که مشکل اصلی، مربوط به Back Boneهای شرکت مخابرات باشد، هر چند تاکنون مخابرات ايران در اين باره اظهار نظری نکرده است.
بدين ترتيب به نظر میرسد عليرغم وعدههای داده شده پس از تجربه تلخ خرداد ماه و قطعی 29 روزه اينترنت ديتا در آن زمان، مخابرات نتوانسته خود را به لينکهای پشتيبان قوی برای مواقع بحرانی مجهز نمايد.
رضا پارسا، دبير انجمن صنفی ISPها در گفتوگو با خبرنگار دنيای کامپيوتر و ارتباطات ضمن تاييد اين خبر گفت: «از ساعت 15 روز 14 مهر تاکنون سرعت اينترنت ديتا بسيار پايين است.» وی افزود: «دليل اين مشکل، از کار افتادن لينک 310Mb ديتا از طريق فيبر بوده است، و در حال حاضر ديتا فقط از طريق لينکهای ماهوارهای پشتيبان به مشتريان سرويسدهی میکند.»
شايان ذکر است که کل پهنای باند لينکهای ماهوارهای مخابرات کمتر از 150Mb میباشد، و طبيعتا توانايی سرويسدهی مناسب را به مشترکين نخواهد داشت .

در هرحال بر خلاف تجربه گذشته (خرداد ماه سال جاری) که در آن دليل اختلال در ارتباطات اينترنتی ديتا، زلزله در الجزاير اعلام شده بود، تا کنون خبری از حوادث غيرمترقبه در کشورهای مسير Flag منتشر نشده است.
آنچه بيش از هر واقعيتی خود را در اين مواقع آشکار می شازد، این حقیقت است که انحصار ارائه خدمات اينترنتی توسط ديتا و کيفيت پايين سرويسهای ارائه شده از سوی اين بخش، عملا سبب شده است که سرمايهگذاری بخش خصوصی در زمينه سرويسهای اينترنت با ريسک بالايی همراه باشد و ISPهای زيادی از اين موضوع ضررهای هنگفتی کنند. اين نکته قطعا مانعی اساسی بر سر راه توسعه اينترنت در کشورمان محسوب میگردد و از این رو مورد انتقاد جدی صاحب نظران، متخصصین، و علاقه مندان به گسترش اینترنت قرار گرفته است و از جمله مورد سوال نمایندگان پارلماندر بازخواست از وزیر پست و تلگراف و تلفن بوده است.
علاوه بر شرکت ها، طبعا کاربران نيز که بخش اعظم و اصلی در زمينه اينترنت هستند نيز دچار مشکل و سختی، و حتی ضرر و زيان می گردند، اين در حالی است که معمولا وضعيت اين بخش چندان مورد توجه و عنايت قرار نمی گيرد، در حالی که در هنگام ارائه آمار رشد اينترنت -مخصوصا چند روز اخير- عموما بر تعداد آنها تاکيد زيادی می شود.
با توجه اهميت اين موضوع، و نيز علاقه ماهنامه دنيای کامپيوتر و ارتباطات به مقوله اينترنت در ايران، به زودی گزارشاتی پيرامون وضعيت شبکه ديتای کشور منتشر خواهيم نمود که در آنها، به بررسی بحثهای مختلف ديتا و اينترنت در کشورمان خواهيم پرداخت.
 
بالا