بورس شرکت ها

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]مجوز فعالیت یکصد و یازدهمین صندوق سرمایه‌گذاری صادر شد[/h] کد خبر: DEN-764692 تاریخ چاپ: ۱۳۹۲/۰۸/۱۶ منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۵۹

سازمان بورس و اوراق بهادار روز چهارشنبه مجوز فعالیت یکصد و یازدهمین صندوق سرمایه‌گذاری را با نام «صندوق سرمایه‌ گذاری مشترک آرمان شهر» صادر کرد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق افزود: صندوق سرمایه‌گذاری مشترک آرمان شهر با موفقیت در پذیره نویسی اولیه و با جمع‌آوری مبلغ 51.330 میلیون ریال و ثبت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها، مجوز فعالیت خود را به عنوان یکصد و یازدهمین صندوق از این سازمان دریافت کرد.سیاوش پرویزی‌نژاد افزود: اشخاص حقیقی 1.330 واحد و اشخاص حقوقی 50.000 واحد سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌ گذاری مشترک آرمان شهر را در پذیره نویسی اولیه خریداری كرده‌اند. این صندوق از نوع صندوق‌‌های مختلط است.ارکان این صندوق شامل مدیر، ضامن نقدشوندگی، مدیر ثبت، متولی و حسابرس است. شرکت تامین سرمایه آرمان مدیر صندوق، بانک شهر ضامن نقدشوندگی و مدیر ثبت، موسسه حسابرسی متین خردمند به عنوان متولی و موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت سامان پندار به عنوان حسابرس این صندوق هستند.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]توکاریل شفاف‌سازی کرد[/h] کد خبر: DEN-764694 تاریخ چاپ: ۱۳۹۲/۰۸/۱۶ منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۵۹
گروه بنگاه‌ها- شرکت توکاریل در خصوص انعقاد قرارداد خرید 1062 دستگاه انواع واگن‌های فله‌بر و مسطح توسط شرکت توکاکشش (سهامی‌خاص) (از شرکت‌های فرعی این شرکت) به ارزش تقریبی 1210 میلیارد ریال با راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران اطلاع‌رسانی کرد. پیش‌بینی می‌شود درآمد حاصل از عمليات این ناوگان برای سال مالی 1392 در شرکت توکاکشش شناسایی نشود.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]«لسرما» تعدیل داد[/h] کد خبر: DEN-764825 تاریخ چاپ: ۱۳۹۲/۰۸/۱۶ منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۵۹
گروه بنگاه‌ها- براساس اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، لسرما در آمد هر سهم امسال را با سرمایه 74 میلیارد ریالی مبلغ 413 ریال پیش‌بینی کرده که در دوره 6 ماهه توانست معادل 52 درصد از این پیش‌بینی را محقق کند.شرکت پيش‌بيني سود هر سهم شرکت اصلي براي سال مالي 1392 را در مردادماه مبلغ 285 ريال اعلام کرده بود که به دلايل تعديل اشاره‌اي نشده است. از سوی دیگرشرکت پيش‌بيني سود هر سهم تلفيقي گروه براي سال مالي 1392 را در فروردین‌ماه مبلغ 343 ريال و مطابق اطلاعات فعلي مبلغ 450 ريال اعلام کرده است. همچنین هيات مديره در نظر دارد تقسيم مبلغ 300 ريال سود به ازاي هر سهم را به مجمع عادي سالانه 92 پيشنهاد دهد.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
تداوم صعود آيفكس

کد خبر: DEN-765349 روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۶۱
گروه بورس- روند صعودي شاخص فرابورس كه از اواخر هفته گذشته آغاز شده بود، نه تنها روز گذشته متوقف نشد بلكه شدت بيشتري گرفت، به طوري كه شاخص اين بازار اولين روز كاري هفته را با 4/5 واحد (معادل 65/0 درصد) افزايش سپري كرد.

به گزارش خبرنگار ما در معاملات ديروز نمادهاي گروه پالايشگاهي از جمله شتران، شاوان و شراز با تاثير منفي خود بر شاخص آيفكس در جهت منفي ساختن شاخص حركت كردند، اما تاثير مثبت نمادهاي ميدكو، پتروشيمي زاگرس و پتروشيمي جم به همراه فولاد صبانور بيشتر بود كه در نهايت منجر به رشد آيفكس و رسيدن به محدوده 824 واحدي اين دماسنج شد.همچنين در مجموع روز گذشته بيش از 75 ميليون برگه اوراق بهادار در 16 هزار و 391 مرتبه ميان سهامداران فرابورس دادوستد شد و ارزش كل ناشي از اين معاملات به 801 ميليارد ريال رسيد كه بیشترین حجم معاملات به دادو ستد 5/9 میلیون سهم بانک دی به ارزش 6/15 میلیارد ریال اختصاص داشت و سرانجام در پایان معاملات قیمت هر سهم با رشد 9/4 درصدی 1642ریال ثبت شد. از سوی دیگر در میان شرکت‌هایی که کمترین حجم معاملات را کسب کردند می‌توان به حق تقدم بیمه پاسارگاد، مجتمع معادن مس تکنار و مرجان اشاره کرد.
افزون بر این بیشترین رشد قیمت را بیمه ما، سبحان دارو، توسعه و عمران کرمان، بانک‌های سرمایه و آینده داشتند و بیشترین کاهش قیمت هم به رهشاد سپاهان، بیمه پاسارگاد و نفت ایرانول تعلق گرفت.
در عین حال امتیاز تسهیلات مسکن نوسان قیمت را شاهد بود، به طوری که امتیاز تسهیلات مسکن مهر 90 با رشد 1/3 درصدی با بیشترین افزایش به نرخ 388هزار و 45 ریال رسید و امتیاز تسهیلات مسکن اسفند 89 با بیشترین کاهش نرخ360هزار و 17ریال را در سیستم معاملات ثبت کرد.در همین حال، در بازار ابزارهای
نوین مالی بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش 240هزارو 170برگه اوراق اجاره امید تعلق داشت. پس از آن معامله 45هزار و 290 برگه اوراق اجاره مپنا و 17هزار و 920برگه اوراق اجاره نارنجستان به ترتیب در رده‌هاي دوم و سوم قرار گرفت.در بازار ETF هم معامله 210هزار 90واحد صندوق سرمایه‌گذاری سپهر کاریزما و 50 هزار و 790 واحد صندوق قابل معامله‌ آرمان سپهر آیندگان به ثبت رسید.
طبق گزارش ناظر بازار، نماد معاملاتی شرکت بیمه ما، به دلیل برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام متوقف شد. همچنین با توجه به ممنوعیت استفاده از کد خرید گروهی (ددد) از ديروز کارگزاران باید تمامی سفارش‌های وارد شده به صورت کد خرید گروهی «ددد» در سامانه معاملاتی PAM)) یا نامک را در اسرع وقت و تا قبل از شروع جلسه معاملاتی از سامانه معاملاتی حذف کنند.
معامله بلوک سرامیک البرز
افزون بر اين به دنبال عرضه بلوک 70/18 درصدی سهام شرکت سرامیک البرز، هر سهم به همان نرخ پایه 2478 ریال در بازار سوم فرابورس فروخته شد.
به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، در حالی که روز گذشته 18میلیون و 700هزار و 440 سهم معادل 70/18 درصد از سهام شرکت سرامیک البرز، از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن روی میز مزایده گذاشته شد، هر سهم به همان نرخ پایه 2478ریال به فروش رفت.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]کسب رتبه نخست HSE از سوی «شبریز»[/h] کد خبر: DEN-765350 روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۶۱
گروه بنگاه‌ها- شرکت پالایش نفت تبریز رتبه نخست در میان شرکت‌های پالایشی از حیث رعایت بهداشت حرفه‌ای را کسب کرد.
به گزارش روابط عمومی شرکت پالایش نفت تبریز، براساس فعالیت‌ها و شاخص‌های سالانه و معیارهای سنجش مربوطه واحد بهداشت (HSE)، پالایش نفت تبریز موفق به اخذ رتبه نخست در زمینه عدم آلایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست شد.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]الگوي مصرف سيمان در كشور بايد تغيير كند[/h] کد خبر: DEN-765352 روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۶۱
گروه بنگاه‌ها- فاطمه حاج‌علی: مدير عامل شركت سيمان هگمتان در يك نشست خبري به تشريح وضعيت صنعت سيمان در كشور و مزيت‌هاي رقابتي شركت سيمان هگمتان پرداخت.
داوود مختارپور با اشاره به افق توليد 100ميليون تني سيمان در كشور و توان 80 درصدي متخصصان داخلي براي ايجاد كارخانجات سيمان و تامين نيازمندي‌هاي تخصصي و تكنولوژيك در كشور، صنعت سيمان را يك صنعت بومي معرفي كرد. وی با اشاره به جايگاه صنعت سيمان در كشور گفت: نرخ رشد توليد در صنعت سيمان متناسب با نرخ رشد صنايع پشتيباني‌كننده و زير ساخت‌هاي مكمل مانند خدمات حمل‌‌و‌نقل نيست و همين عامل باعث ايجاد گلوگاه‌هاي ويژه‌اي در توليد سيمان شده است.مديرعامل سيمان هگمتان با اشاره به كسب رتبه چهارم كشورمان در بين كشور‌هاي توليدكننده سيمان افزود: با تلاش همه دست اندركاران اين صنعت به زودي ايران رتبه سوم را در بين توليد‌كنندگان سيمان پس از چين به دست خواهد آورد. این در حالی است که در كل منطقه تنها ايران توان صادرات 8/13 ميليون تن سيمان را داراست و با برنامه‌‌ريزي‌هاي صورت گرفته توان صادرات ايران به 15 تا 18ميليون تن افزايش خواهد يافت كه در اين صورت به رتبه اول جهاني صادرات سيمان خواهد رسيد.مختار‌پور مهم‌ترين عامل تاثير‌گذار در اين روند را تحريم‌هاي ناعادلانه عنوان كرد كه فرصت‌هاي برابر رقابتي را از توليد‌كنندگان كشور می‌گیرد.مدير‌عامل شركت سيمان هگمتان بازاريابي و تحقيقات بازار در صنعت سيمان را يك ضرورت مهم معرفي كرد و توضيح داد: واكاوي‌هاي علمي در حوادث طبيعي به ويژه زلزله حاكي از اين بوده كه مصرف نادرست سيمان و فولاد در صنعت ساخت و ساز يكي از عوامل موثر در تلفات حوادث طبيعي است، بنابراین با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته و حمايت انجمن صنفي صنعت در نظر داريم اولين گام تغيير الگوي مصرف سيمان را دركشور برداريم و به عنوان مسووليت اجتماعي اولويت دار سازماني الگوي جديدي را براي اين كالا به مخاطبان و مشتريان داخل كشور ارائه كنيم.وي در تكميل خبر خود برگزاري همايش تخصصي تغيير الگوي سنتي مصرف سيمان در ارديبهشت و خرداد سال آينده را اولين فاز اجرايي طرح مذكور عنوان كرد.
جامعيت قيمت‌گذاري صادراتي
و اهميت تفاهنامه صنفي
مختارپور در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران در زمينه قيمت‌گذاري صادراتي گفت: تا بهمن‌ماه جاري يك بسته ارزش‌گذاري محصولات سيماني متناسب با هر يك از مرز‌هاي كشور توسط كميته قيمت گذاري سيمان ارائه خواهد شد كه در صورت نگاه واقع بينانه دست‌اندركاران تاثير قابل توجهي بر افزایش ضابطه‌مندی فعاليت‌هاي صادراتي خواهد داشت.
وی تاكيد كرد: پيگيري مفاد تفاهم‌نامه انجمن صنفي سيمان با دولت براي واگذاري بخشي از مسووليت‌هاي حاكميتي در قبال تقويت بخش نظارتي تاثير قابل توجهي بر صنعت سيمان به ويژه حمايت از بخش صادرات خواهد گذاشت.مدير‌عامل سیمان هگمتان در ادامه ضمن رد طرح افزايش سرمايه شركت، بر سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي سيمان نهاوند، سيمان پيوند گلستان، سيمان گيلان سبز و مديريت برق قم تاكيد كرد. وی افزود: پروژه‌هاي اجرايي فعلي شركت به منظور تامين اهداف چهار گانه افزايش فعاليت‌هاي زيست محيطي با ارتقاي كمي و كيفي و تكنولوژيك فيلتراسيون خطوط توليد، افزايش كيفيت محصول، كاهش هزينه‌هاي توليد و مشتري مداري از طریق احداث بارگيري خط چهارم بسته‌بندي سيمان است.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
در گفت‌وگو‌ی یک فعال بازار سرمایه با «دنیای اقتصاد»، مطرح شد
پتانسیل‌ها و چشم‌انداز صنعت دارو در بازار سهام

گروه بنگاه‌ها- مدیرعامل سرمایه‌گذاری اعتلای البرز با بررسی پتانسیل‌های موجود صنعت دارو در بازار سرمایه، چشم‌انداز سهام دارو را در 6 ماهه دوم امسال مثبت ارزیابی کرد. شیرازی معتقد است صنعت دارو هنوز به سود مورد انتظارش نرسیده است و بازار همچنان پتانسیل رشد قیمت در برخی سهام دارویی را دارد.

محمدعلی شیرازی در گفت‌وگو‌ با دنیای اقتصاد به بررسی ظرفیت‌های موجود صنعت دارو در بازار سهام پرداخت و اظهارکرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که درآبان‌ماه سال 89 ارزش بازار سهام شرکت‌های دارویی در بورس دو هزار و 600 میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که هم‌اکنون با گذشت سه سال ارزش بازار سهام شرکت‌های دارویی حدود 6 هزار و 600 میلیارد تومان برآورد می‌شود که عملا نشان از رشد ارزش 154 درصدی نسبت به سه سال گذشته دارد. در حالی که دلار در این مدت از 1065 تومان به حدود سه هزار تومان رسیده است که نشان از رشد 181 درصدی دارد و نشان دهنده این است که قیمت‌های کنونی سهام شرکت‌های دارویی با ارزش جایگزین آنها در مقایسه با سال 89 هنوز فاصله دارد. به همین دلیل به نظر مي‌رسد صنعت دارو هنوز به قیمت واقعی خود نرسیده است.وی در پاسخ به اینکه آیا یکی از مهم‌ترین دلایل رشد سهام دارو افزایش نرخ گروه دارویی است، گفت: یکی از دلایل همین است که موجب رشد سهام شده است اما اگر افزایش نرخی به قیمت دارو داده نمی‌شد با این ارزش جایگزینی بالا سرمایه‌گذاری در صنعت دارو کاهش می یافت.
شیرازی گفت: به اعتقاد من هنوز هم نرخ‌های موجود در صنعت دارو پایین است و اگر بخواهیم ارزش سهم به نسبت سال 89 و بنابر منطق اقتصادی باشد باید از این بالاتر باشد. به همین دلیل به‌‌رغم اینکه گفته می شود این صنعت سود بالایی برای سهامداران خود داشته است،اما از نظر من این طور نبوده است.
شیرازی چشم‌انداز آینده صنعت دارو را مثبت ارزیابی کرد و اظهار کرد: فعلا باید در انتظار رشد سهام باشیم تا ارزش جایگزینی همچون قبل شود و فکر می کنم، تا پایان سال حدود 20 درصد دیگر رشد در سهام دارویی داشته باشیم.
وی همچنین در پاسخ به تاثیرات ثبات نسبی نرخ ارز در وضعیت گروه دارویی برای تامین ارز موردنیاز برای واردات، گفت: گروه‌های دارویی همیشه نرخ فروششان نرخ‌های مصوب وزارت بهداشت بوده و در حال حاضر خرید مواد اولیه براساس ارز مبادله‌ای انجام می شود.
وی درخصوص اینکه آیا باید در انتظار تعدیل مثبت در گروه دارویی در نیمه دوم سال باشیم، گفت: من تصور می‌کنم که باید در انتظار تعدیل باشیم؛ چرا که فروش دارو فصلی است و 45 درصد در نیمه اول و 55 درصد در نیمه دوم انتظار فروش داشته‌ایم. بر این اساس میزان فروش در نیمه دوم بالا می رود و به دلیل افزایش نرخی که در خردادماه داشته‌ایم به نظر می‌رسد تاثیر آن را در نیمه دوم نیز شاهد باشیم.
وی مهم‌ترین چالش گروه دارویی برای افزایش قدرت رقابت با صنایع دیگر را فقدان برندسازی در این صنعت عنوان کرد و افزود: متاسفانه امکان برندسازی وجود ندارد و به همین دلیل اگر شرکتی با رعایت حداقل استانداردهای کیفیت امروز وارد بازار شود می‌تواند با شرکتی که 30 سال است در این صنعت فعالیت می‌کند و معیارهای بالاتری از کیفیت را رعایت می کند رقابت کند. شیرازی گفت: بهترین راهکار برای اینکه صنعت دارو در ایران رشد کند این است که اجازه برندسازی در این صنعت به شرکت‌ها داده شود.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
درصدد جمع‌آوری شرکت‌های زیرپله‌ای لیزینگ باشید!
گروه بنگاه‌ها - بحث اعتبار سنجی از مهم‌ترین مشکلات صنعت لیزینگ است و عدم برگشت سرمایه به خاطر شرایط بد اقتصادی و معوق شدن تسهیلات ارائه شده همواره شرکت‌های لیزینگ را در معرض خطر جدی قرار داده است، به نحوی که قسمت اعظمی‌از لیزینگ‌های کشور به معرض ور شکستگی رسیده‌اند، مخصوصا آن دسته از لیزینگ‌های قدیمی‌که در حوزه خودرو فعالیت داشته اند.

مدیرعامل شرکت واسپاری سپهر صادرات با بیان اینکه وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین بانک مرکزی بايد با نگاه جدید و دقیقی مجدداً قوانین حاکم بر لیزینگ‌ها را مورد بررسی قرار دهند، افزود: در بررسی جدید باید ارائه تسهیلات در قالب عقود مشارکتی به صورت آزاد برای شرکت‌های لیزینگ تعریف شود و بانک مرکزی به جای فشار آوردن به لیزینگ‌های معتبر، درصدد جمع آوری و تسویه شرکت‌های زیر پله‌ای لیزینگ غیر فعال در کشور باشد. جواد عین آبادی گفت: به نظرم با باز گذاشتن شرکت‌های لیزینگ دارای مجوز و کنترل نسبی آنها می‌توان به شکوفایی و سود آوری و رفاه اقتصادی رسید.
وی با تاکید بر اینکه قوانین مبهم و دست و پاگیر بانک مرکزی و اخیرا موضوع واگذاری شرکت‌های لیزینگ از سوی بانک‌ها از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ما است، افزود: همچنین نرخ پرداخت تسهیلات پایین در مقایسه با نرخ بهای تمام شده بالای پول و منابع نقدی برای لیزینگ مشکل ساز است و از دیگر مباحث سخت در لیزینگ مشکلات مالی و تامین منابع مالی شرکت است.
عین‌آبادی با اشاره به انواع ریسک‌های صنعت لیزینگ تاکید کرد: ریسک اعتباری، ریسک ارزی، ریسک معوقات، ریسک نقدینگی و تامین مالی و ریسک نرخ بهره از عمده ریسک‌های اصلی صنعت لیزینگ است.
مدیرعامل واسپاری سپهر صادرات با بیان اینکه لیزینگ به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های تامین اعتبار در سطح اقتصاد داخلی و بین‌المللی جایگاه خود را تثبیت کرده وبخش عمده‌ای ازعملیات مالی و تسهیلات و سرمایه گذاری و تامین مالی در جهان، با استفاده از روش‌های متنوع لیزینگ صورت می‌گیرد، ادامه داد: روش‌های تامین اعتبارات از طریق لیزینگ بعد از وام‌های بانکی، اولین روش عمده تامین اعتبارات محسوب می‌شود. صنعت لیزینگ در ایران از حیث تکامل به‌رغم گذشت بالغ بر36 سال از سابقه فعالیت آن هنوز در مرحله اولیه و شاید بتوان گفت آغازین قرار دارد. امروزه لیزینگي‌ها از سوی لیزینگ مالی به سمت لیزینگ عملیاتی سمت‌وسو گرفته‌اند و در حال حاضر در رتبه‌بندی حجم فعالیت اولین کشور آمریکا (193میلیارد دلار) و بعدی چین (64 میلیارد دلار) و سومین رده متعلق به آلمان (53 میلیارد دلار) است و کشورما در رتبه‌بندی بین حجم شرکت‌های لیزینگ دنیا در رتبه بیست و ششمین (حجم 3 میلیارد دلار) در سال 2011 قرار گرفته است.
این در حالی است که صنعت لیزینگ در ایران نیز طی سال‌های اخیر بالغ بر136درصد رشد داشته است. عین آبادی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی وقت آن رسیده که شرکت‌های لیزینگ ایران از سمت و سوی لیزینگ خرد و اقلام بی ارزش و خودرو به سوی اقلام متوسط و کلان پیش بروند ودر رشد و شکوفایی اقتصادی و همچنین گردش چرخ‌های صنعت کشور و همچنین راه‌سازی و صنایع زیربنایی نقش ارزنده‌ای در آینده ایفا کنند، خاطرنشان کرد: به طور قطع برای رسیدن به این منظور تجدید قوانین بانک مرکزی علاوه بر تغییر فرهنگ عامه مردم نسبت به لیزینگ‌ها و همچنین عوض شدن ساختار قانونی مدون موردنیاز است.
وی ادامه داد: شرکت لیزینگ سپهر صادرات با ارائه خدمات لوازم خانگی،خودرو املاک اداری و تجاری تقریبا توانسته سهم خوبی را در بازاربه خود اختصاص دهد. شاید به جرات بتوان گفت که شرکت واسپاری (لیزینگ) سپهر صادرات اولین شرکت لیزینگ است که در کشور شبکه لیزینگ مدرن را طراحی و راه‌اندازی کرده است.
عین آبادی تاکید کرد: شاید بتوان گفت حدود10درصد از سهم بازار کل لیزینگ کشور در اختیار شرکت ماست که قصد داریم در آینده بالغ بر40 درصد از سهم بازار را از آن خود کنیم.
مدیرعامل شرکت واسپاری سپهر صادرات افزود: برای تامین منابع مالی این مجموعه تا به حال اقدام به انتشار اوراق بهادار صکوک اجاره که روش نوینی در تامین مالی است، اخذ تسهیلات از بانک‌ها و موسسات اعتباری و همچنین مشارکت با افراد حقوقی و حقیقی در مراحل خرید و فروش محصولات (خودرو، املاک، لوازم خانگی) کرده ایم.
وی با بیان اینکه حدود 3 سال از تاسیس واسپاری سپهر صادرات می‌گذرد و شرکت سهامی‌خاص است و هنوز وارد بورس تهران نشده، افزود: اما با توجه به بکارگیری مدل‌های جدید تامین مالی و همچنین استفاده از خبرگان صنعت مالی، بانکداری و لیزینگ و متخصصان ذی‌ربط در همین مدت زمان کوتاه توانسته جایگاه خاصی را در بین لیزینگ‌های کشور پیدا کند، به نحوی که در سال 91 در رتبه بندی (100IMI) سازمان مدیریت صنعتی شرکت واسپاری ( لیزینگ) سپهر صادرات بین حدود36 لیزینگ فعال رتبه پنجم را از آن خود کرد. با این توضیحات چنانچه شرکت لیزینگ وارد بورس شود و سهام خود را عرضه کند، در مدت کوتاهی جزء بهترین‌های تالار بورس خواهد شد.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
نوسانات كم‌قدرت

گروه بورس- هديه لطفي: نوسانات بازار فرابورس در حالي روز گذشته تنها با افزايش 1/1 واحدي شاخص آيفكس دنبال شد كه حجم و ارزش كل معاملات نيز چندان قابل توجه نبود، به طوري كه مبادله 46 ميليارد برگه اوراق بهادار به ارزش 462 ميليارد ريال در سامانه بازار به ثبت رسيد.

در معاملات روز گذشته نمادهاي پتروشيمي از جمله پتروشيمي جم، زاگرس و مارون سعي در رشد شاخص داشتند كه در اين ميان، «شتران»، «شراز» و «ذوب» مانع از رشد آيفكس شدند و در نهايت دماسنج بازار سرمايه با 1/1 واحد افزايش به محدوده 2/812 واحدي رسيد.
در اين روز وجود تقاضای 97/111 میلیون سهمی برای حق‌تقدم موسسه مالی و اعتباری کوثر و 51/7 میلیون سهمی ذوب آهن اصفهان این شرکت‌ها را در راس حجم معاملات فرابورس قرار داد و بیشترین ارزش معاملات نیز به خريد و فروش 33/110 ميليارد ريالي پتروشيمي جم و 44/31 میلیارد ريالي پالایش نفت تهران ثبت شد.
براساس این گزارش مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن 5 درصد افزایش قیمت داشت و پس از آن سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، مجتمع معادن مس تکنار، گروه فن‌آوا، تکادو، بیمه نوین و بازرگانی آینده سازان بهشت پارس از رشد قیمت بیش از 9/4 درصدي برخوردار شدند. با این حال در آن‌سوی بازار سبحان دارو و حق‌تقدم پخش البرز با 5 درصد کاهش به معاملات خود پایان دادند.
در بازار ETF نیز 69 هزار و 440 واحد صندوق‌ قابل معامله آسام با ارزشی بالغ بر 777 میلیون ریال و 36 هزار و 565 واحد صندوق‌ قابل معامله کاریس به ارزش بیش از 402 میلیون ریال معامله شد.
همچنین اوراق تسهیلات مسکن بدون تغییر قابل توجهی در محدوده قیمت 370 تا 390 هزار ریال مبادله شد و در معاملات اوراق با درآمد ثابت هم بیشترین حجم معاملات به ترتیب به خرید و فروش 22 هزار و 500 برگه اجاره امید و 20 هزار و 800 برگه اجاره مپنا تعلق داشت.
با توجه به اتمام مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام شرکت مالی و اعتباری کوثر مرکزی، ثبت معاملات توافقی این نماد در پایان معاملات امروز متوقف خواهد شد. نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی کازرون نیز به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در پایان معاملات امروز متوقف شد و با توجه به اتمام مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام این شرکت نماد معاملاتی مذکور (کازروح) در پایان معاملات فردا سه‌شنبه متوقف می‌شود.
نماد معاملاتی شرکت زرین معدن آسیا هم پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد معامله شد که در نهایت این نماد در جریان معاملات ديروز با 42/3 درصد کاهش قیمت به کار خود پایان داد.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]بررسی عملکرد و تجربه صندوق‌های شاخصی در بازار سرمایه کشور [/h]
توسعه کمي و کيفي بازار سرمايه کشور همراه با صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري ضرورت تنوع‌ بخشيدن به انواع صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري براي جذب سلايق مختلف را اجتناب‌ناپذير كرده است. بر اين اساس در سال‌هاي اخير انواع صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري طراحي و پياده‌سازي شده است که از آن جمله مي‌توان به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در سهام، صندوق‌هاي با درآمد ثابت با سود تضمين شده يا پيش‌بيني سود، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري شاخصي، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري نيکوکاري و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري ارزي اشاره کرد.
صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري شاخصي در واقع نوعي از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري هستند که در آن مديران صندوق در تلاش‌اند تا سبدي از اوراق بهادار با ترکيب و اوزان متناسب با يک شاخص مبنا را تشکيل دهند تا بر اين اساس عملکردي مشابه با عملکرد شاخص داشته باشند. بنابراين در اين نوع از صندوق‌ها نقش مديريت يک نقش غير‌فعال است و تنها در راستاي انطباق ترکيب و وزن اوراق موجود در سبد با شاخص مبنا تلاش‌هايي صورت مي‌گيرد. در حال حاضر تنها نمونه موجود در بازار سرمايه ايران جهت بررسي عملکرد و تجربه آن و همچنين مقايسه با نمونه‌هاي مشابه در بازار سرمايه کشورهاي مختلف، صندوق شاخصي کارآفرين است که از ابتداي سال 1390 فعاليت خود را طبق يک رويه مصوب سازمان بورس اوراق بهادار شروع كرده است.
لذا راه‌اندازي اولين صندوق شاخصي در بازار سرمايه اگر چه نويد بخش ابزارهاي بيشتر سرمايه‌گذاري براي سرمايه‌گذاران بازار سهام است اما در مقايسه با صندوق‌هاي شاخصي موجود در بازارهاي مالي جهان، شاخص کل بورس تهران و همچنين ساختار آن با اشکالاتي همراه است، که در ادامه آورده شده است.
مقايسه صندوق‌هاي شاخصي در بازارهاي مالي جهان:
براساس آنچه که در مباحث علمي و همچنين در کشورهاي با سابقه بازار سرمايه نسبتا قوي به عنوان صندوق‌هاي شاخصي ياد مي‌شود، اين نوع از صندوق‌ها در برگيرنده تمامي شرکت‌هاي عضو شاخص مبنا هستند. جدول شماره يک نشان‌دهنده اين امر تا حدودي است.
جدول شماره يک برخي از صندوق‌هاي شاخصي را نشان مي‌دهد که به جز صندوق شاخصي کارآفرين ساير صندوق‌ها تقريبا تمامي شرکت‌هاي عضو شاخص مبنا را در سبد دارايي‌هاي خود دارند و نقش مديريت آنها فقط حفظ وزن شرکت‌ها بر‌اساس شاخص مبنا طبق يک الگوريتم مشخص است که معمولا سيستم‌هاي رايانه‌اي به صورت خودکار وزن شرکت‌ها را در صندوق با شاخص مبنا همسان مي‌نمايند. صندوق‌هاي مذکور در بورس‌هاي مختلف توانسته اند بازدهي خود را با شاخص مبنا همسان نموده و از اين طريق کمترين ريسک را در بين صندوق‌هاي سهمي به سرمايه‌گذاران خود همراه با بازدهي معقول اعطا كنند. فروش واحدهاي صندوق در صندوق‌هاي مطالعه شده، مشمول ماليات بوده و قطعا بازدهي به مراتب کمتري براي سرمايه‌گذاران دارد.
البته نمونه‌هايي از صندوق‌هاي شاخصي وجود دارد که در حصول بازدهي همسان با شاخص مبنا ناموفق بوده است به عنوان مثال مديريت صندوق شاخصي کشور ترکيه آن بر عهده يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري با بيش از 500 نوع صندوق سرمايه‌گذاري است كه طي مدت يک سال گذشته بازدهي آن کمتر از بازده شاخص بورس استانبول بوده است. همچنين بازدهي صندوق شاخصي HSBC بر مبناي شاخص بورس لندن نيز در دوره 5 ساله خود حدود 10 درصد از شاخص مبنا کمتر بوده است.
نحوه محاسبه شاخص‌هاي مذکور به جزء شاخص بورس تهران بر مبناي سهام شناور آزاد شرکت‌ها است در حالي که در بورس تهران شرکت بزرگي مثل هلدينگ خليج فارس با 5درصد سهام شناور آزاد تاثير 9درصدي در شاخص را بر جاي مي‌گذارد که خود به تنهايي مي‌تواند تغييرات منفي يا مثبت شديدي در شاخص کل ايجاد نمايد. لذا در صورت محاسبه شاخص بر مبناي سهام شناور آزاد شرکت مذکور کمتر از 2درصد در شاخص کل تاثير‌گذار خواهد بود.
هر چند در شاخص بورس لندن در صورتي که شرکتي 5درصد يا کمتر، سهام شناور آزاد داشته باشد در محاسبه شاخص تاثيرگذار نيست. همچنين شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري در هيچ کدام از شاخص‌هاي مطالعه شده در شاخص مبنا تاثير‌گذار نيستند در حالي که در بورس تهران اين شرکت‌ها در شاخص تاثيرگذار است.
در مقايسه صندوق شاخصي کارآفرين با ساير صندوق‌هاي مشابه به چند نکته مي‌توان پي برد:
• تعداد شرکت‌هاي موجود در صندوق‌هاي شاخصي مطالعه شده نشان‌دهنده اين است که تمامي شرکت‌هاي عضو در شاخص مبنا در پرتفوي آنها موجود است. در حالي که در صندوق شاخصي کارآفرين تنها 43 شرکت واجد شرايط حضور دارند و شرکت‌هاي غايب در دوره يک ساله تاثير 12درصدي در رشد 125درصدي شاخص کل را بر عهده داشته‌اند.
• شاخص مبناي صندوق‌هاي مذکور تنها شاخص قيمت است و بازده نقدي در آنها دخيل نيست لذا هزينه‌هاي مربوط به تنزيل سود سهام در مقايسه عملکرد آنها وجود ندارد. صندوق شاخصي از محل تنزيل سود سهام، سالانه 2درصد از بازدهي آن کاسته مي‌شود.
• هزينه‌هاي بسيار پايين صندوق‌هاي شاخصي مطالعه شده نسبت به صندوق شاخصي کارآفرين (هزينه 2درصدي سالانه ارکان و ساير در صندوق شاخصي)
• نحوه محاسبه شاخص بورس‌هاي مطالعه شده بر مبناي سهام شناور آزاد است.
• در محاسبه شاخص بورس‌هاي مطالعه شده شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري محاسبه نمي‌شود تا تاثير دوباره بر شاخص نداشته باشند.
• حجم پرتفوي صندوق‌هاي شاخصي مطالعه شده که بعضا به 100 ميليارد دلار مي‌رسد اين امکان را فراهم مي‌نمايد تا در تمامي شرکت‌هاي تاثيرگذار در شاخص مبنا سرمايه‌گذاري نمايند.
شرکت‌هاي حاضر در پرتفوي صندوق شاخصي کارآفرين طبق جدول شماره 2 حدود 78درصد ارزش کل بورس تهران را شامل مي‌شوند که اين درصد تنها مختص به 43 شرکت از 330 شرکت فعلي در بورس تهران است. همچنين از 39 صنعت موجود در بورس تهران حدود 15 صنعت با 90درصد ارزش بورس تهران در پرتفوي صندوق موجود است. ساير شرکت‌هايي که در پرتفوي صندوق شاخصي موجود نيستند توانسته اند در يک سال اخير تاثير 12درصدي مثبت در شاخص داشته باشند.
محاسبه شاخص 30 شرکت بزرگ و 50 شرکت بزرگ در حال حاضر داراي ابهام است و ليست اين شرکت‌ها منتشر نمي‌شود و مبناي محاسبات در اين مقاله آخرين ليست منتشر شده از سوي شرکت بورس مربوط به سه ماهه سوم سال 91 است. طبق جدول شماره 2 بازدهي صندوق شاخصي کارآفرين بيش از شاخص 50 شرکت فعال و 30 شرکت بزرگ در يک سال اخير بوده است.
مطابق جدول شماره 3 بيشترين همبستگي در حال حاضر مربوط به صندوق شاخصي و شاخص کل است و از طرفي کمترين همبستگي بين صندوق شاخصي و 50 شرکت فعال است. جداول 2 و 3 نشان‌دهنده عملکرد مناسبتر صندوق شاخصي از لحاظ همبستگي و بازدهي نسبت به شاخص 50 و 30 شرکت است.
در بورس تهران به دليل برخي از مشکلات، معمولا انتخاب شرکت‌ها در پرتفوي و همسان نمودن وزن آنها با شاخص کل با محدوديت‌هايي همراه است. برخي از اين مشکلات به شرح زير هستند:
• حجم مبنا و محدوديت دامنه نوسان که منجر به تشکيل صف‌هاي خريد يا فروش طولاني بر روي برخي از شرکت‌ها گرديده و امکان خريد يا فروش در پرتفو ميسر نيست.
• عدم نقدشوندگي مناسب برخي از شرکت‌ها به دليل سهام شناور آزاد پايين
• توقف طولاني مدت برخي شرکت‌ها که با بازگشايي ناگهاني و تغييرات بسيار زياد فرصت تطابق وزن شرکت‌ها با شاخص فراهم نمي‌شود.
• عدم شفافيت اطلاعاتي در برخي از شرکت‌ها که معيارهاي بنيادي به درستي نشان داده نشده و گاها برخي شرکت‌ها با تغييرات چشمگير در سود و زيان همراه هستند.
به عنوان مثال خروج يکباره صدرا از بازار بورس و انتقال آن به بازار پايه فرابورس با وجود تاثير منفي در صندوق شاخصي به دليل افت 50درصدي قيمت اين سهم، هيچ تاثير منفي را در شاخص ايجاد ننمود.
فولاد خراسان با وجود اينکه 2/1 درصد از ارزش بورس تهران را در اختيار دارد، قريب به 45 روز کاري داراي صف خريد و همراه با معاملات اندک بوده و امکان خريد آن براي پرتفو وجود نداشته است.
لذا اين مشکلات باعث شده تقريبا نيمي از شرکت‌هاي عضو بورس تهران معمولا در طي يک روز معاملاتي مورد معامله واقع شوند و تقريبا نيم ديگر به دليل بسته بودن يا نقد شوندگي پايين مورد معامله قرار نمي‌گيرند. لذا انتخاب سبدي از کل اين شرکت‌ها منجر به نقدشوندگي بسيار پايين صندوق مذکور خواهد شد.
عملکرد صندوق شاخصي در سيکل‌هاي رکودي و رونق بورس:
جدول شماره 4 نشان دهنده اين است که به دليل اينکه پرتفوي صندوق شاخصي شامل 78درصد شرکت‌ها است و همچنين به دليل وجود قيمت پاياني مبتني بر حجم مبنا در دوره‌هاي که بورس تهران با فضاي کاملا مثبتي به پيش مي‌رود و اکثريت شرکت‌ها داراي روند مثبت هستند اختلاف بازدهي صندوق شاخصي از شاخص کل بيشتر مي‌گردد و از لحاظ بازدهي صندوق شاخصي عملکرد ضعيفتري نسبت به شاخص کل دارد و در دوره‌هايي که بورس تهران با ريسک‌هاي سيستماتيکي مواجه مي‌گردد که فضاي کلي بورس منفي بوده و اکثريت شرکت‌ها با افت قيمت مواجه هستند بازدهي صندوق شاخصي بهتر از شاخص کل بوده و اختلاف بازدهي آنها کاسته مي‌شود.
دلايل اختلاف بازدهي شاخص کل و صندوق شاخصي:
• هزينه 2 درصدي صندوق شاخصي شامل کارمزد ارکان صندوق
• هزينه حدود 2درصدي تنزيل سود سهام دريافتي
• حضور 43 شرکت در پرتفوي صندوق شاخصي از 330 شرکت فعلي پذيرفته شده در بورس تهران
• عدم حضور اکثريت شرکت‌ها با وزن 22درصدي در بورس تهران و تاثير 12درصدي در رشد شاخص در يک سال اخير
• توقف طولاني مدت برخي شرکت‌هاي حاضر در پرتفوي صندوق شاخصي و کاهش نقد شوندگي
• گذشته‌نگر بودن صندوق شاخصي و همسان شدن وزن فعلي صندوق شاخصي با وزن روز گذشته شاخص کل و عدم وجود نرم‌افزارهايي که بتوان به صورت لحظه‌اي وزن شرکت‌ها را با شاخص مبنا محاسبه نمود.
• عدم وجود فرصت کافي در زمان بازگشايي نمادها بعد از دوره توقف طولاني نمادها جهت انطباق وزن شرکت در صندوق شاخصي با وزن شرکت در بازار.
لذا با توضيحات مذکور اختلاف بازدهي حدود 20درصدي يک سال گذشته از شاخص کل (2درصد هزينه صندوق ، 2درصد هزينه تنزيل سود سهام و 15درصد به دليل رشد شرکت‌هاي غايب) طبيعي است و صندوق شاخصي طي يک سال گذشته تقريبا عملکردي همسان با شاخص کل داشته است.
پشنهادات:
• در بسياري از بورس‌هاي مورد مطالعه در دنيا مبناي عملکرد بازار بورس شاخص قيمت است و نه شاخص بازده نقدي و قيمت. لذا توصيه مي‌گردد در کنار شاخص بازده نقدي و قيمت، شاخص قيمت نيز منتشر گردد. تنزيل سود سهام حاضر در پرتفوي صندوق شاخصي حدود 2درصد ساليانه از بازدهي صندوق مي‌کاهد.
• شرکت‌هاي با ماهيت سرمايه‌گذاري در بورس در هيچ کدام از شاخص بورس‌هاي مورد مطالعه تاثيرگذار نيستند و در محاسبه شاخص مبنا دخالت داده نمي‌شوند و اين نوع شرکت‌ها نيز طبق دستورالعمل بازبيني و انتخاب سهام صندوق شاخصي مصوب سازمان بورس ، قابليت انتخاب در پرتفوي صندوق شاخصي را ندارند. لذا اين امر باعث مي‌شود که با وجود تاثير 5/2 درصدي اين شرکت‌ها بر شاخص کل، اختلاف بازدهي صندوق شاخصي و شاخص کل بيشتر گردد. لذا توصيه مي‌شود تاثير چندباره اين نوع شرکت‌ها در شاخص کل حذف گردد و محاسبه شاخص کل بدون شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري باشد.
• محاسبه شاخص 30، 50 و 70 شرکت بزرگ (ملاک ارزش بازار و نقدشوندگي) و انتشار ليست شرکت‌هاي مذکور. اين امر مي‌تواند منجر به تشکيل صندوق‌هاي شاخصي بر مبناي شاخصي‌هاي مذکور گردد. در حال حاضر 70 شرکت بيش از 90درصد ارزش کل بورس تهران را در اختيار دارند.
• با توجه به بازدهي کسب شده در صندوق شاخصي و همبستگي آن با شاخص کل و همچنين دلايل اختلاف صندوق شاخصي از شاخص کل، شايد محاسبه TEPIX 50 مطابق دستورالعمل نحوه انتخاب پرتفوي صندوق شاخصي کارآفرين مصوب سازمان بورس بتواند ملاک مناسبتري نسبت به ساير شاخص‌هاي فعلي باشد.
• انتخاب تعداد بيشتري از شرکت‌هاي واجد شرايط عضو بورس تهران در پرتفوي صندوق شاخصي مي‌تواند منجر به کاهش اختلاف بازدهي صندوق شاخصي و شاخص کل گردد.
• طراحي نرم افزارهاي مناسب طبق يک الگوريتم جهت همسان نمودن آني وزن شرکت‌ها در صندوق شاخصي با شاخص کل.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
شاخص فرابورس مثبت شد
زور پالایشگاهی‌ها بر پتروشیمی‌ها چربید

گروه بورس_ مسعود رضا طاهری: دیروز پالایشگاهی‌ها در روند معاملات بازار فرابورس نقش مثبتي را ایفا کردند و در اين ميان پتروشیمی‌ها و البته یک بانک خصوصی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بازار فرابورس باقی گذاشتند.
اين در شرايطي است كه در گروه پتروشیمی‌ها با وجود برخی خبرها از تداوم شرایط استفاده از قیمت‌های فعلی خوراک‌ اقبال مناسبی در فرابورس نداشتند.
در بازار فرابورس اما از روز گذشته نیم‌ساعت به زمان معاملات هفتگی افزوده شده است. بازار فرابورس جدول تازه‌ای برای انجام معاملات، حراج تک‌قیمتی‌‌ها، حراج پیوسته و پیش گشایش‌ها اعلام کرده است. در بازار دیروز نسبت به استفاده از سیستم معاملاتی قدیمی هم هشدار داده شد و در عين حال نماد پنج شرکت دیروز بازگشایی شد. در عين حال، بازار فرابورس روز گذشته معامله 67 میلیون و 347 هزار برگه اوراق بهادار را به ارزش 689میلیارد و 130 میلیون ریال شاهد بود. منحنی شاخص معاملات این بازار دیروز در ابتدای کار با یک جهش تا 834 واحد همراه شد و دوباره با 8 واحد کاهش تا ساعت تقریبا 10:26 به 826 واحد افت کرد. این روند دوباره با افزایش معاملات تا 828 واحد اصلاح شد. در مجموع ديروز شاخص این بازار نسبت به روز قبل از آن تقریبا 30/2 واحد افزایش را به ثبت رساند.
در بازار روز گذشته سهام شرکت‌های پالایش نفت تهران، پالایش نفت شیراز، بانک سرمایه، بانک دی، خانه و شهرسازی باغمیشه، نفت ایرانول، توکاریل و سبحان دارو به ترتیب بیشترین تاثیرات مثبت را بر شاخص بر جای نهادند. در همین حال سهام شرکت‌های پتروشيمي مارون، پتروشیمی زاگرس، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، تامین مواداولیه صبانور، نفت پاسارگاد، پتروشیمی خراسان، پتروشیمی جم و بیمه پاسارگاد به ترتيب بر روند معاملات و شاخص بازار فرابورس بیشترین تاثیر منفی را باقی گذاشتند.
بیشترین ارزش معاملات نیز به سهام پالایش نفت تهران به ارزش 67 میلیارد و 275 میلیون ریال اختصاص یافت. در جریان این معاملات 69 هزار و 95 سهم این شرکت مورد داد و ستد قرار گرفت و همچنین سهام این شرکت با قیمت پیشنهادی 973 هزار و 905 ریالی بالاترین تقاضا را در فرابورس به خود اختصاص داد. پس از آن سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان با نرخ 7978 ریال تقاضای خرید بیش از 4میلیون و 800 هزار سهام را به همراه داشت. در همین حال تعداد 302 هزار و 235 سهم از نماد آ‌س‌پ با نرخ 4243 ریال در صدر برترین عرضه قرار گرفت و برای آن در این سطح صف فروش تشکیل شد. در این گروه 17 هزار و 100 سهم از نماد شرکت پالایش نفت لاوان نیز با نرخ 33 هزار و 34 ریال در جایگاه دوم بیشترین عرضه‌ها قرار گرفت.
افزایش زمان معاملات
همچنين مدیریت بازار فرابورس طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پيرو اطلاعيه شماره 0614/الف/92 مورخ 26/08/1392 اين مديريت، با استناد مفاد ماده 4 دستورالعمل اجرايي نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ايران و با توجه به مصوبه روز چهارشنبه مورخ 15 آبان هيات مديره شركت فرابورس ايران، در خصوص افزايش مدت زمان جلسات رسمي معاملات بازارهاي فرابورس ايران، از دیروز چهارشنبه جلسه رسمي معاملات در بازار پايه عادي فرابورس ايران با نیم ساعت افزایش همراه شد كه اين افزايش به صورت زير است:
1- پيش گشايش: از ساعت 8:30 الي 9:00، حراج تك‌قيمتي راس ساعت 9:00 2- پيش گشايش: از ساعت 9:00 الي 9:30، حراج تك قيمتي راس ساعت 9:30، 3- پيش گشايش: از ساعت 9:30 الي 10:00، حراج تك قيمتي راس ساعت 10:00، 4- حراج پيوسته: از ساعت 10:00 الي 11:30، 5- پيش‌گشايش: از ساعت 11:30 الي 12:00، حراج تك قيمتي راس ساعت 12:00، 6- پيش گشايش: از ساعت 12:00 الي 12:30، حراج تك قيمتي راس ساعت 12:30
بازگشایی 5 نماد
دیروز نماد معاملاتي كابگن يك برای ثبت معاملات توافقي شركت توليدي و صنعتي آبگينه، بدون محدوديت دامنه نوسان قيمت و بدون محدوديت حجمي در هر سفارش (بلوك) از طريق سامانه جديد معاملات بازشد.
در معاملات جریان انجام این معاملات همچنین اعلام شد که ورود سفارش در اين بازار تنها از طريق سامانه جديد بازار پايه توافقي امكان‌پذير بوده و ورود سفارش از طريق سامانه PAM در اين بازار مجاز نبوده و مسووليت‌هاي ناشي از ورود سفارش در بازار پايه توافقي از طريق سامانه PAM بر عهده كارگزار مربوطه خواهد بود. همچنین نماد (شلرد يك) برای معاملات شركت كود شيميايي اوره لردگان، پس از برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه، با محدوديت دامنه نوسان قيمت تا سقف 50 درصد، باز شد. نماد (زنگانح يك) برای معامله حق‌تقدم خريد سهام شركت صنعت روي زنگان (سهامي عام)، از دیروز باز شد. نماد (كشرق يك) نیز دیروز برای نماد معاملاتي شركت صنعتي و معدني شمال شرق شاهرود، پس از برگزاري مجمع عمومي عادي به‌طور فوق‌العاده نوبت دوم صاحبان سهام، با محدوديت دامنه نوسان قيمت تا سقف 5 درصد، دوباره امکان داد‌و‌ستد یافت.در نهایت نماد (ثباغ يك) برای معاملاتي شركت شهرسازي و خانه‌سازي باغميشه، پس از برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه صاحبان سهام و تقسيم سود نقدي هر سهم، با محدوديت دامنه نوسان قيمت تا سقف 50 درصد، باز شد.
عرضه بلوک 3 درصدی سرمايه‌گذاري پارس آريان
همچنین اعلام شد که بلوک 3 درصدی شرکت سرمايه‌گذاري پارس‌آريان به قیمت پایه هر سهم 2200 ریال، روز شنبه دوم آذرماه در بازار پایه فرابورس عرضه می‌شود.
گروه سرمایه‌گذاری سایپا تعداد 279 میلیون و 458 هزار و 822سهم معادل 3 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان را به صورت یکجا و شرایطی روز شنبه عرضه می‌کند.
بلوک مزبور به صورت یکجا و شرایطی توسط کارگزاری مفید از طریق بازار پایه فرابورس و بر‌اساس مقررات بازار سوم عرضه شود.
شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان با 9 میلیارد و 190میلیون و 800 هزار سهم ثبت‌شده به‌عنوان شرکت مادر گروه مالی پاسارگاد وظیفه همکاری در تاسیس، ایجاد و راه‌اندازی شرکت‌های زیرمجموعه این گروه مالی را بر عهده دارد و منابع مازاد خود را نیز در سایر فعالیت‌های اقتصادی نظیر سرمایه‌گذاری در سهام بورسی، پروژه‌های تولیدی، صنعتی و بازرگانی به کار گرفته است.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
تعدیل پیش‌بینی بودجه 93 «شیران»
گروه بنگاه‌ها- شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 93 را با کاهش 46 درصدی نسبت به سال 92 به بازار اعلام کرد. براساس اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار، «شیران» در حالی روز گذشته با افت قیمت در گشایش نماد مواجه شد که در اطلاعیه خود از کاهش 46 درصدی پیش‌بینی درآمد هر سهم 93 نسبت به سال مالی 92 خبر می‌دهد. البته در این اطلاعیه دلایل کاهش پیش‌بینی درآمد هر سهم «شیران» بیشتر افزایش بهای مواد اولیه و کاهش فروش شرکت عنوان شده است.
«شیران» افزایش 15 درصدی بهای تمام شده برای سال مالی 93 را پیش‌بینی می‌کند، به نحوی که تغییرات بهای تمام شده مواد اولیه در پیش‌بینی بودجه سال 93 نسبت به سال 92 بسیار محسوس است. با مقایسه موجودی مواد اولیه شرکت در سال 91 و 92 نیز مشاهده می‌شود که شرکت به لحاظ تامین خوراک کمتر با نوسان نرخ ارز مواجه بوده و علاوه بر آن نیز از موجودی انبار نسبی برای سال 92 برخوردار بوده است. اما بودجه سال مالی 92 براساس عملکرد واقعی 10 ماهه شرکت است و از آنجا که دو ماه از سال مالی برای حسابرسی باقی مانده، اگر انتقالی از موجودی مواد مخازن برای سال 93 صورت گیرد، رویداد سال 91 و 92 نیز به طور مجدد برای این شرکت رقم خواهد خورد و اثر کاهشی بر قیمت تمام شده خواهد گذاشت. به این ترتیب شیران در گزارش خود به بازار پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 93 را معادل چهار هزار و 31 ریال اعلام کرده است. شرکت برای تسعیر ارز حاصل از فروش‌های صادراتی در سال مالی 1393 از نرخ هر دلار 25 هزار و 500 ریال استفاده کرده است. هیات مدیره «شیران» در نظر دارد 50 درصد سود هر سهم را جهت تقسیم بین صاحبان سهام به مجمع عمومی سالانه سال مالی 1393 پیشنهاد كند.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
اختصاص بودجه براي خريد 10 هزار دستگاه تراکتور
گروه بنگاه‌ها- معاون توليدات گياهي وزير جهاد کشاورزي در حاشيه بازديد از گروه صنعتي تراکتورسازي ايران گفت: وزارت جهاد کشاورزي رديف بودجه‌اي را براي خريد 10 هزار دستگاه تراکتور از مجموعه تراکتورسازي ايران و ساير ادوات کشاورزي اختصاص داده است. توکلي افزود: اين اعتبار معادل 5/7هزارميليارد ريال مي‌باشد که براي مدت يک سال و خريد تعداد ياد شده تراکتور و ساير ادوات کشاورزي اختصاص يافته و با 15 درصد سود بانکي در اختيار کشاورزان قرار مي‌گيرد.
وي با اشاره به ابلاغ اين اعتبار به بانک‌هاي استان‌ها و شهرستان‌ها در جهت حمايت از صنعت تراکتورسازي ايران گفت: براساس تفاهم‌نامه‌اي که با بانک کشاورزي منعقد شده بدون در نظر گرفتن منابع و مصارف به بانک‌هاي استان‌ها و شهرستان‌ها اجازه داده شده تا اين اعتبار در اختيار کساني که قصد خريد تراکتور، ادوات و دنباله بندهاي تراکتور را دارند، قرار گيرد. توکلي توليد تراکتور در انواع مدل‌ها در مجموعه گروه صنعتي تراکتورسازي ايران را يادآور شد و گفت: اين تراکتور که صرفا مونتاژ نيست، بلکه تمامي قطعات آن در خود ايران و در اين مجتمع توليد مي‌شود نقش اساسي را در افزايش ضريب مکانيزاسيون کشاورزي دارد.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
تعدیل سود هر سهم «ددام»
گروه بنگاه‌ها- شرکت داملران رازک پیش‌بینی درآمد هر سهم امسال خود را تعدیل کرد. براساس اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار، «ددام» طی شهریورماه سود هر سهم امسال را مبلغ یک هزار و 201 اعلام کرده بود که در تاریخ 27 مهرماه این رقم به یک هزار و 207 ریال افزایش یافت. «داملران رازک» در دوره 6 ماهه منتهی به پایان شهریورماه امسال توانست مبلغ 415ریال از این رقم را نسبت به بودجه پوشش دهد. این شرکت در نیمه امسال از فروش انواع محصولات خود بیش از 327 میلیارد ریال درآمد کسب کرد. پیش‌بینی فروش امسال «ددام» معادل 698 میلیارد و 998 میلیون ریال اعلام شده است. سود ناخالص شناسایی شده در دوره مورد گزارش از سوی این شرکت نیز برابر 116 میلیارد و 987 میلیون ریال بود.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
بازدهي بورس از106 درصد هم گذشت
گروه بورس - همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار در هفته گذشته با ثبت بازدهی 94/1 درصدی خود را به عدد 78هزار و 424واحد رساند تا در آستانه رسیدن به رکوردی جدید در مرز 80هزار واحد باشد.
اين در حالی است که بازارهای موازی از جمله ارز و سکه در حال کاهش قیمت و ثبت بازدهی منفی هستند و بازار املاک و مستغلات نیز رکودی زمستانی را تجربه می‌‌کند، بورس اوراق بهادار به مدد‌ جریان ورود نقدینگی تازه و امیدواری به عرضه‌های اولیه همچنان با شرایط مناسبی همراه است. در همین حال نگاه‌ها به سوی مذاکرات ژنو است هر‌چند كه در مسیر توافقی تاریخی حرکت می‌‌کند، اما شرایط دشوار مذاکرات همچنان طرفین را در جو انتظار قرار داده است. از دیدگاه کارشناسان به‌رغم کندی مذاکرات پیشرفت‌های بیشتری مورد انتظار است. در همین حال بازار امروز (شنبه) در شرایطی فعالیت خود را از سر می‌‌گیرد که نتایج دور جدید مذاکرات پس از سه روز مشخص خواهد شد که ابعاد این نتیجه نیز بر روند کوتاه مدت بازار موثر است. در کنار مسائل سیاسی نگاه معامله‌گران به مسائل اقتصادی است؛ جایي که بعد از تصمیم شورای پول و اعتبار مبني بر عدم افزایش سود بانکی نگرانی عمده بازار برطرف شده است. از سوي ديگر موضوع افزایش نرخ اوراق مشارکت نیز با ابهاماتی مواجه است به ویژه آنکه در صورت افزایش نرخ اوراق مشارکت هزینه‌های دولت مربوط به اوراق منتشره قبلی به شدت افزایش یافته و بازپس‌دهی اوراق مشارکت قبلی فشار مضاعفی را بر بانک مرکزی وارد می‌‌کند. همچنين در حوزه اقتصادی شروع بررسی لایحه بودجه سال آینده در هیات دولت بحث‌هایي را در مورد تاثیر زودهنگام لایحه بودجه بر بازار سرمایه پدید آورده است. انتظار می‌‌رود روند تدوین و تصویب لایحه بودجه در دولت و مجلس با دقت از سوی بازار سرمایه دنبال شود. اين در حالي است كه در صحن مجلس شورای اسلامی، معامله‌گران شاهد تمرکز مباحث بر مسائل اقتصادی هستند؛ پرسش در زمینه صندوق توسعه ملی و مباحث مربوط به ارز ،بازار سرمایه و تعیین تکلیف طرح‌های عمرانی نیز در صحن مجلس با اهمیت از سوی بازار سرمایه دنبال خواهد شد. علیرضا منادی عضو هیات‌ ريیسه مجلس شورای اسلامي از اعلام وصول پرسش قاسم جعفری، نماینده بجنورد از علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره بررسي علت اظهارات ولی‌الله سیف ريیس‌کل بانک مرکزی در زمينه تضعیف ارزش پول ملی خبر داد. همچنین سوال نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه از حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو درباره علت افزایش حق انشعاب برق نیز در مجلس اعلام وصول شد. در همین حال عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامه‌ای را برای طرح سوال از وزیر اقتصاد به امضا رساندند، گفت: طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی برای پاسخ به 10 سوال نمایندگان به مجلس می‌آید.نادر قاضی‌پور در گفت‌گو با خانه ملت با تأکید بر اینکه جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای نامه ای خواستار طرح سوال از وزیر اقتصاد شدند گفت: علت شیوع بورس بازی در بازار کالا که به افزایش قیمت‌های عمومی انجامیده، یکی از عناوین طرح سوال است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس نهم ادامه داد: موضوعاتی از قبيل اینکه چرا سازمان بورس با وزارتخانه‌های مربوطه در کنترل شركت بورس اوراق بهادار از هماهنگی لازم و کنترل دقيق برخوردار نیست و همچنین چرا معاون وزیر اقتصاد کوششی برای کنترل بازار انجام نمی‌دهد، موارد دیگری از موضوعات طرح سوال است.قاضی‌پور با یادآوری دیگر موارد قابل بررسی در سوال از وزیر اقتصاد افزود: باید نحوه نظارت سازمان بورس به شفاف‌سازی صورت‌های مالی شرکت‌های بورس بیانجامد که این اتفاق نیافتاده است، همچنین برخی نوسانات شدید قیمت در برخی صنایع بورس مانند شرکت صدرا، شرکت‌های پالایشگاهی و شرکت‌های قندی لازم است توسط وزیر اقتصاد پاسخ داده شود. در کنار تحولات اقتصادی داخلی در حوزه خارجی اما بهای فلزات تغییر جدید را نسبت به هفته گذشته شاهد نبوده و بهای مس به 6هزار و 992دلار بالغ شده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و 730دلار، یک هزار و 859دلار و 2هزار و 61دلار رقم خورده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه بازاری در انتظار بود هر چند که با خوش بینی حاکم بر جو مذاکرات ژنو بازار با رشد 282 واحدی نیز مواجه شد. در همين شرايط ارزش معاملات با انتقال بلوک 520میلیون سهمی (معادل 8/1 درصد) سهام تاپیکو از صبا تامین به بانک رفاه توانست به مرز 663میلیارد تومان برسد. این بلوک در راستای تامین منابع افزایش سرمایه بانک رفاه به این بانک منتقل شده است که روز چهارشنبه نزدیک به 45درصد ارزش معاملات را تشکیل داد. در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران همچنان جو متعادل را در اکثر نمادها شاهد بودند. همین امر نیز موجب شد تا بازار با صدر‌نشینی گروه خاصی مواجه نباشد و اکثر گروه‌ها در میان صدر نشینان بازار نمایندگانی داشته باشند. به ویژه در گروه‌هایي نظیر پتروشیمی، ساختمانی، بانکی و دارویی نمایندگانی در صدر بازار حضور داشتند. در بازار روز چهارشنبه در گروه پالایشگاهی، معامله‌گران در شرایطی شاهد رشد این گروه بودند که پالایشگاه تهران در گزارشی خاطرنشان کرد به دلیل کاهش بهای نفت خام مصرفی بهای تمام شده شرکت در شش ماهه 6/45 میلیارد تومان کاهش یافته و به همین دلیل سود شرکت از 28هزار و 782ریال به 33هزار و 732ریال افزایش یافته است. در گروه تصفیه نفت، خبرهای اولیه از ورود نفت سپاهان تولید‌کننده روغن‌های روانکار به بورس خبر می‌‌دهد. به گفته علی صحرایی، مدیر نظارت بر بازار ۱۰ درصد سهام نفت سپاهان برای عرضه اولیه آماده شده است و سهام این شرکت پس از شفاف‌سازی و ارائه امیدنامه به زودی عرضه می‌شود.
در گروه واسطه‌گری مالی به دنبال اعلام واگذاری سهام ایران خودرو توسط رنا، سرمایه‌گذاری سایپا نیز دور جدیدی از واگذاري دارایی‌هاي خود را اعلام کرده است که براساس اولین اطلاعیه منتشره بلوک 3 درصدی شرکت سرمایه‌گذاری پارس‌آریان به قیمت پایه هر سهم 2200 ریال، روز شنبه دوم آذرماه در بازار پایه فرابورس عرضه می‌شود.
گروه سرمایه‌گذاری سایپا تعداد 279 میلیون و 458 هزار و 822 سهم معادل 3 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان را به صورت یک‌جا و شرایطی روز شنبه به قیمت 2هزار و 200ریال عرضه می‌کند.
وضعیت نامناسب اقتصادی دو خودرو ساز بزرگ بورسی موجب افزایش فشار نقدینگی و فروش دارایی از سوی شرکت‌های خودرویی شده است. در همین حال گروه خودرویی در انتظار نظر مساعد دولت برای افزایش بهای خودرو است. در همین رابطه یک عضو شورای رقابت با اشاره به فرصت دو هفته‌ای اين شورا در تجدیدنظر تعیین دستور‌العمل قیمت‌گذاری خودرو، گفت: در جلسه روز چهارشنبه (29 آبان ماه) اعضا به شورای رقابت دو هفته فرصت دادند تا وضعیت خودروسازان در بورس و میزان تولید و حسابرسی آنها را مورد بررسی قرار دهد. عیسی امامی در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنیم، با اشاره به اینکه شورای رقابت برای تجدیدنظر در دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو به اطلاعات دقیق و شفافی احتیاج دارد،‌ افزود: در حال حاضر اطلاعات دریافتی شورای رقابت هنوز شفاف نبوده و به همین منظور با ماموریت دو هفته‌ای به این شورا باید صادرات، ارز مورد نیاز خودروسازان، وضعیت تولید، وضعیت مالی و فروش شرکت‌های خودروساز مورد ارزیابی قرار گیرد.
امامی اضافه کرد: در طول این دو هفته دستورالعمل قیمت‌گذاری همانند روال گذشته انجام خواهد شد و خودروسازان به هیچ عنوان اجازه افزایش قیمت نخواهند داشت.
در گروه تجهیزات نماد متوقف مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران شاهد اعلام پذیرش نیروگاه عسلویه در فرابورس بود. در گروه ساختمانی عرضه بلوک 6/5 درصدی عمران و توسعه فارس روز چهارشنبه بدون خریدار باقی ماند؛ این بلوک را شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان نوین عرضه کرده بود.
در گروه مخابرات همراه اول سیم‌کارت‌ صفر 912 همراه اول از پایان خردادماه 92 حدود 162 هزار تومان تعیین قيمت شده بود؛ اما در عمل همراه اول قیمت فروش را از 256 هزار تومان کاهش نمی‌داد که اکنون رسما این کاهش قیمت را در نمایندگی‌های فروش خود اعمال کرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، سرانجام قیمت رسمی سیم کارت‌ دائمی همراه به 162 هزار تومان کاهش یافت. در همین حال خبرهای اولیه از کاهش تمایل خریداران به همراه اول به دلیل کاهش کیفیت خدمات و گرانی آن حکایت دارد. گسترش نرم‌افزارهای ارتباطی از جمله وایبر و وی چت نیز به کاهش درآمد همراه اول منجر خواهد شد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل با شاخص مثبت بود که در آن از 280نمادی که به روی تابلو رفتند 103نماد با کاهش قیمت و 173نماد با رشد ارزش همراه شدند. با این کارنامه بازار در کل هفته با ثبت ارزش معاملاتی معادل هزار و 944 میلیارد تومان شاهد رشد 9/35 درصدی ارزش معاملات بود. شمار خریداران نیز با رشد 7/27 درصدی به 162هزار و 314نفر رسید و شاخص نیز در کل هفته با 94/1 درصد رشد بازدهی خود را به 2/106 درصد رساند.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
از سوی سازمان بورس
مجوز فعالیت دومین نرم‌افزار معاملات برخط آتی سهام صادر شد

سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعالیت دومین نرم‌افزار معاملات برخط آتی سهام در بازار سرمایه را صادر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، شرکت نرم‌افزاری صحرا پس از اخذ تاییدیه‌های فنی، مجوز ارائه خدمات معاملات آنلاین آتی سهام را از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرد.
مدیرعامل شرکت صحرا درباره نرم‌افزار معاملات برخط آتی سهام این شرکت گفت: این سامانه محصول دو سال تلاش تیم تولید شرکت صحراست که با تعاملات خود با مدیران و کارشناسان سازمان بورس، شرکت مدیریت فن‌آوری بورس و شرکت بورس اوراق بهادارموفق شد، این سامانه را آماده بهره‌برداری کند.
حمیدرضا توسلی دو محیط کاربری سامانه برای مشتری و کارگزار با امکانات متنوع ویژه هر یک و قابلیت هشداردهی نسبت به رویدادهای مهم و گزارش‌های متنوع و متناسب با خواسته‌های کاربران را از مهم‌ترین ویژگی‌های این سامانه اعلام کرد.
توسلی همچنین اخذ مجوز مرکز تماس از سوی سازمان بورس اوراق بهادار طی یک ماه گذشته را از دیگر موفقیت‌های مهم این شرکت عنوان کرد که اهمیت بسزایی جهت بهبود روند انجام معاملات داشته و مورد تاکید همیشگی مدیران سازمان بورس بوده است.
وی از دیگر برنامه‌های در حال انجام این شرکت را اخذ مجوز سامانه صندوق سرمایه‌گذاری مشترک عنوان کرد و خاطر‌نشان شد: شرکت نرم‌افزاری صحرا با بیش از 20 سال سابقه در تولید سامانه‌های گوناگون در حوزه بازار سرمایه، نسل جدید نرم‌افزارهای خود را در حال حاضر آماده بهره‌برداری کرده است که امید است امکانات این سامانه‌ها سبب توسعه بیش از پیش حوزه فن‌آوری اطلاعات بازارسرمایه شود.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
امید مضاعف به پتروشیمی پس از توافق ژنو
روز 1570 میلیارد ریالی فرابورس

گروه بورس- مسعودرضا طاهری: شاخص بازار فرابورس با بیش از 15 واحد افزایش به مرز 863 واحد رسید و ارزش معاملات تا مرز 1570 میلیارد ریال افزایش یافت، دیروز در فرابورس 72 میلیون و 652 هزار برگه اوراق بهادار معامله شد.

همانطور که انتظار می‌رفت، خبر توافق هسته‌‌ای بین ایران و 1+5 انگیزه سرازیر شدن سرمایه‌ها بیشتر به بازار را تقویت کرد. خبر توافق هسته‌‌ای در ژنو اتفاق مثبتی پس از 10 سال چالش بر سر برنامه هسته‌‌ای ایران به حساب می‌آید که اعتماد برای جذب نقدینگی‌های بیشتر در بازار سهام را بالا برده است. چشم‌انداز بهبود فضای کسب‌و‌کار در کشور و توقف تقاضای سفته بازی در بازارهای موازی با بازار سهام و در عین حال امید به کاهش فشارهای بین‌المللی بر صنایع بورسی به ویژه صنایع پتروشیمی، خودرو، صنعت مالی و صنایعی که امید می‌رود از توافق اخیر تاثیرات مثبتی بگیرند، نظر‌ها را بیش از گذشته به بازار سهام متوجه می‌کند.
امروز بالاخره با گذشت تقریبا 3 ماه از روی کار آمدن دولت يازدهم توافق هسته‌‌ای انجام شده و نتایج ملموسی از چانه زنی با قدرت‌های جهانی برای تداوم برنامه‌های هسته‌‌ای صلح‌آمیز ایران به دست آمده است.
بازار فرابورس، اما دیروز در کنار افزایش تقریبا 1147 واحدی بورس، شاهد افزایش 3/15 واحدی بود. عدد شاخص فرابورس تا محدوده 8/862 واحد افزايش يافت.
منحنی تغییر این شاخص در همان دقایق اولیه معاملات با یک جهش تقریبا 23 واحدی تا مرز 870 واحد افزایش ثبت کرد و در ادامه بازار با تعدیل این جهش هیجانی عدد شاخص را به زیر 865 واحد تعدیل و در نهایت اندکی کمتر از 863 واحد متوقف کرد.
مواردی از توافق هسته‌‌ای بین ایران و غرب بر برداشته شدن فشارها از صنایع پتروشیمی ایران تاکید دارد. از این رو اقبال به سهام شرکت‌های موفق در این صنعت همچنان تداوم خواهد داشت. به طوري كه دیروز سهام 4 شرکت پتروشیمی مارون، جم و زاگرس و خراسان بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص ثبت کردند. 2 پالایشگاه تهران و شیراز به همراه تامین مواد اولیه فولاد صبا نور در بین عوامل عمده تاثیرگذار بر شاخص کل این بازار، به ترتیب بیشترین تاثیرات منفی را ثبت کردند.
با گذرعدد شاخص بازار فرابورس از 860واحد، نماد سهم سرمایه‌گذاری مسکن تهران (ثتران) و پتروشيمی زاگرس (زاگرس) بیشترین افزایش قیمت را به خود دیدند. در مقابل نماد سهم شرکت‌های پالایشگاه‌های شیراز و تهران بیشترین کاهش قیمت را ثبت کرده است. طی روزهای گذشته خبرهایی از آتش سوزی در پالایشگاه تهران گزارش شد که به نظر می‌رسد این اتفاق از نظر سرمایه‌گذاران دور نمانده است.
همچنین در بازار دیروز فرابورس نماد پتروشیمی جم در قیمت‌ 21 هزار و 500 ریال و بانک دی در قیمت 1780 ریال بیشترین تقاضا را به خود اختصاص دادند و برای آنها به ترتیب صف خريدي معادل 4 ميليون و 5/14 ميليون سهم تشکیل شد.
همچنین در بازار دیروز سهام نماد پالایشگاه تهران (شتران) در یک مرحله در قیمت 945هزارو 281 ریالی شاهد صف فروشی به ارزش 15 میلیارد و 675 میلیون ریال بود و در مرحله دیگری نیز همین سهم در نرخ 950 هزار و یک ریال، شاهد صف فروش 1000 سهم به ارزش تقریبا 950 میلیون ریال بود.
دیروز در بازار فرابورس بیشترین حجم معامله به نماد سرمایه‌گذاری مسکن تهران و بیشترین ارزش معامله به اوراق اجاره 3 ماهه مپنا تخصیص یافت.
در مجموع دیروز در این بازار 72 میلیون و652 برگه اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 569 میلیارد و 778 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.
ترافیک بازگشایی و توقف نمادها
همچنین در بازار دیروز نماد معاملاتي شركت سيمان لارستان (سلار1)، جهت برگزاري مجمع عمومي عادي بطور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز سه شنبه، متوقف شد. همچنین از دیروز ثبت معاملات توافقي شركت ساختمان اصفهان در نماد معاملاتي ثاصفا1 پس از برگزاري مجمع عمومي عادي بطور فوق‌العاده (نوبت دوم) صاحبان سهام، بدون محدوديت دامنه نوسان قيمت و بدون محدوديت حجمي در هر سفارش (بلوك) ممکن شد.
در همین حال نماد معاملاتي شركت سرمايه‌گذاري مسكن تهران (ثتران1)، پس از ارائه اطلاعات پيش‌بيني، نماد معاملاتي شركت بيمه ما (وما1)، پس از برگزاري مجمع عمومي فوق‌العاده صاحبان سهام در خصوص افزايش سرمايه، نماد معاملاتي شركت پتروشيمي كازرون (كازرو1)، پس از برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه صاحبان سهام و تقسيم سود نقدي و همچنین نماد معاملاتي شركت بيمه كارآفرين (وآفري1) باز شدند.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
کمبود مواد اولیه واحدهای تولیدکننده DCP
گروه بنگاه‌ها- رییس هيات‌مدیره نگین فسفات شمال از مشکلات تولید دی‌کلسیم فسفات در کشور خبر داد. سیدرضا سیف‌اله پور، با اشاره به اینکه کارخانه‌ها با مشکلات تامین مواد اولیه روبه‌رو هستند، گفت: به دلیل اینکه واحدهای تولیدي راسا اقدام به واردات مواد اولیه نمی‌کنند و این کار از طریق اتحادیه‌ها صورت می‌گیرد، سهمیه شرکت‌ها محدود بوده و برای تامین مواد اولیه با مشکلات بسياری روبه‌رو هستیم. وی افزود: در سال‌های اخیر نیز علاوه‌بر تامین مواد اولیه برای تولید دی‌کلسیم فسفات که در داروها و مکمل‌های غذایی دام و طیور کاربرد دارد، با واردات آن از کشور چین مواجه بودیم که چندی است به دلیل عدم‌کیفیت، محصول چینی از بازار رقابت خارج شده است.
سیف‌اله پور به خبرنگار ما گفت: تولید این محصول نياز به سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی دارد و با وجود راه‌اندازی خطوط تولید این محصول در مناطق مختلف کشور از سوی بخش‌خصوصی، حمایت‌های لازم برای توسعه و توسعه مستمر این محصول صورت نمی‌گیرد. رییس هيات‌مدیره نگین فسفات شمال در پاسخ به این پرسش که چرا مواد اولیه از معادن داخل کشور تامین نمی‌شود؟ عنوان کرد: مواد داخلی از کیفیت لازم برخوردار نیستند و در عین حال محصول ما نیز با استانداردهای ویژه تولید می‌شود. وی در پايان درباره رسیدگی به مشکلات این حوزه از سوی دولت با توجه به اجبار این شرکت‌ها به تهیه مواد اولیه به صورت نقدی گفت: در صورت ادامه روند فعلی با زيان‌دهی بيشتر واحدهای تولیدکننده دی کلسیم فسفات مواجه خواهیم بود.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
باتصويب سهامداران
توسعه صنعتي 420 ريال سود براي هر سهم تقسيم مي‌كند

گروه بنگاه‌ها- شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی 420 ریال سود به ازای هر سهم براي سال مالی منتهی به 31 شهریورماه 92 تقسیم می‌کند. در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت که با حضور اکثر سهامداران برگزار شد، صورت‌های مالی شرکت به تصویب رسید.

این جلسه به ریاست روزبه پیروز، نظارت شهرکی و شروین شهریاری و همچنین دبیری سهراب گلپور برگزار شد.
روزبه پیروز رییس هیات مدیره و مدیرعامل سابق شرکت و همچنین رامین ربیعی، مدیرعامل جدید سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی در این جلسه علاوه بر ارائه گزارش هیات مدیره به سوالات سهامداران پاسخ دادند.
ربیعی و پیروز پس از برگزاری مجمع نیز در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه‌های آینده شرکت پرداختند.
مدیرعامل «وتوصا» با اشاره به تغییرات پرتفوی شرکت اعلام کرد: سود شرکت طی دو سال گذشته به پنج برابر رسیده است.
ربیعی افزود: طی دو سالی که شرکت به شکل واقعی خصوصی شده دعوی حقوقی سهام ایرالکو حل شد و پرتفوی شرکت نیز به سوی شفافیت بیشتری رفت به طوری که در حال حاضر تنها 10 سهام پربازده را در پرتفوی «وتوصا» شاهد هستیم.
وی افزود: زیرمجموعه هاي شرکت که با مشکل مواجه بودند یا فروخته شده، یا تسویه شده و یا برای آنها ذخیره کافی در حساب‌ها منظور شده است.
وی با اشاره به حضور شرکت‌هایی همچون «مواد ويژه ليا» در پرتفوی غیربورسی شرکت گفت: ورود شرکت‌های پربازده به بورس از برنامه‌های آینده ماست.
وی NAV واقعی «وتوصا» را با در نظر گرفتن شرکت‌های بورسی و غیربورسی بیش از 330 تومان اعلام کرد و گفت: شرکت در حال حاضر در بالاترین و بهترین شکل خود چه از لحاظ سودآوری و چه به لحاظ NAV قرار دارد. رییس هیات مدیره شرکت نیز با تاکید بر اینکه 80 درصد منابع شرکت به سرمایه‌گذاری در بورس اختصاص دارد، گفت: فعالیت‌های شرکت تنها در بورس متمرکز نیست و حتی دامنه وظایف شرکت را از فعالیت‌های تجاری و اقتصادی فراتر برده‌ایم.
وی با اشاره به حضور «وتوصا» در شرکت «دیجیکالا» به عنوان شرکتی در زمینه تجارت الکترونیکی گفت: این شرکت بزرگ‌ترین شرکت در زمینه تجارت الکترونیکی در ایران است.
وی وضعیت بورس را در بلندمدت مثبت ارزیابی کرد و افزود: «وتوصا» به دنبال برنامه‌ریزی‌های بلندمدت روی سهام است که ارزش واقعی داشته باشند.
وی افزایش سرمایه شرکت تا 130 میلیارد تومان از سود انباشته را در راستای اصلاح ساختار مالی شرکت دانست و گفت: این افزایش سرمایه به صورت سهام جایزه به سهامداران اختصاص می‌یابد.
وی درباره پیش‌بینی سود شرکت برای سال آینده تصریح کرد: سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری قابل پیش‌بینی نیست، اما با توجه به پرتفوی شرکت امیدوار به ارائه سود خوب بوده وتاکنون نیز از پیش‌بینی‌های خود جلوتر هستیم.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]ساختماني‌ها از روند منفي بازار دور ماندند[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۸۰ کد خبر: DEN-770567
گروه بورس- محبوبه مغاني: روز گذشته در بازار فرابورس ايران 198 ميليون و 85 هزار سهم به ارزش يك هزار و 974 ميليارد و 458 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت. معاملاتي كه در نهايت منجر شد تا در 27 هزار و 43 دفعه معاملاتي كاهش 10/1 واحدي را براي بازار فرابورس رقم زند. بر اين اساس روز گذشته شاخص فرابورس تحت تاثير معاملات منفي در نمادهاي پتروشيمي جم، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد صبانور، پالايش نفت لاوان به رقم 50/845 واحدي بازگشت. اگرچه در اين ميان به واسطه معاملات صورت گرفته در نمادهاي پالايش نفت تهران، بانك دي و پتروشيمي مارون تلاش شد تا روند مثبتي براي شاخص اين بازار رقم بخورد.
اما اين تلاش در نهايت در برابر نمادهاي منفي كم‌اثر باقي ماند. با اين حال روز گذشته گروه سرمايه‌گذاري ميراث فرهنگي، سرمايه‌گذاري توسعه و عمران استان كرمان، صنعت روي زنگان، مهندسي صنعتي روان فن‌آور و توكاريل از بيشترين افزايش قيمت و در مقابل آن نمادهاي امتياز تسهيلات مسكن ارديبهشت 92، داروسازي توليددارو، امتياز تسهيلات مسكن اسفند 89، همكاران سيستم و پخش البرز با بيشترين كاهش قيمت مواجه شدند. اين گزارش مي‌افزايد: روز گذشته نمادهاي مسكن تهران، مسكن شمال شرق، سرمايه‌گذاري توسعه و عمران استان كرمان، گروه سرمايه‌گذاري ميراث فرهنگي با بيشترين تقاضا همراه بودند؛ اين در حالي بود كه عرضه‌هاي بسياري در سهام نمادهاي بانك دي، پالايش نفت تهران، صندوق سرمايه‌گذاري سهام، امتياز تسهيلات مسكن خرداد 92 و نفت پاسارگاد صورت گرفت. اما در نخستین روز پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله آسمان آرمانی، 12میلیون و 20 هزار و 173 واحد به ارزش 2/120 میلیارد ریال پذیره‌نویسی شد. همچنین در پایان معاملات روز گذشته پس از ثبت معاملات شرکت اعتباری توسعه به منظور برگزاری مجمع نمادهای معاملاتی اوراق مشارکت شرکت عمران و نوسازی مجد مشهد و اوراق مشارکت شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه به منظور پرداخت سود اوراق متوقف شدند. شرکت بازرگانی پتروشیمی نيز اعلام كرد كه روز شنبه 16 آذرماه تعداد 100 میلیون سهم از سهام شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان را که معادل یک درصد از سهام این شرکت است به قیمت پایه هر سهم 3263 ریال در بازار پایه فرابورس عرضه خواهد کرد. گفتنی است تعداد سهام ثبت شده گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان 10 میلیارد سهم است و فعالیت اصلی آن سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌هایی است که در زمینه تهیه و تولید مواد و محصولات پتروشیمی، شیمیایی و فرآورده‌های فرعی آنها از مرحله قبل از بهره‌برداری تا تولید فعال هستند.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]بازگشت بورس به شرایط آرمانی[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۸۰ کد خبر: DEN-770568
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه خصوصی سازی بهترین راهکار بهبود اوضاع اقتصادی کشور است ،گفت: اقتصاد ایران دچار یک سری ضایعات ساختاری است که اگر به صورت اصولی و کارشناسی علاج نشود در بلند مدت دچار مشکل خواهیم شد.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، الیاس نادران، ‌با بیان این مطلب افزود: تمام مولفه‌های اجتماعی و اقتصادی بین‌المللی و داخلی با هم مرتبطند از این رو به طور طبیعی هرعلامت مثبتی که در مراودات سیاسی داخلی و خارجی به وجود آید در مناسبات اقتصادی هم تاثیر‌گذار است.
نادران درتحلیل نوسانات بورس‌ گفت: رشد شاخص‌های بورس نشان‌دهنده این موضوع است که این بازار به شرایط آرمانی خود بازگشته و می‌توان به آینده اقتصادی کشور امیدوارتر بود.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]«قثابت» گزارش سه ماهه داد[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۸۰ کد خبر: DEN-770569
گروه بنگاه‌ها- شرکت قند ثابت خراسان در سه ماه منتهی به 30 مهرماه 92 معادل 12 درصد از پیش‌بینی سود هر سهم خود را پوشش داد. بنابر اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس، این شرکت سود هر سهم سال مالی منتهی به 31 تیرماه 93 را با سرمایه یکصد میلیارد ریال مبلغ 349 ریال پیش‌بینی کرده که در دوره سه ماهه مبلغ 43 ریال از این رقم را کنار گذاشت.


«قثابت» طی همین دوره توانست تنها معادل هفت درصد از پیش‌بینی فروش 368 میلیارد ریالی خود را پوشش دهد. شرکت اعلام کرده که هیات مدیره تصمیم دارد 10 درصد از سود خالص را جهت تقسیم به مجمع عمومی عادی سالانه سال 93 پیشنهاد کند.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]تحقق 85 درصدی سود هر سهم «سهگمت»[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۸۰ کد خبر: DEN-770570
گروه بنگاه‌ها- شرکت سیمان هگمتان طی 9 ماه منتهی به پایان مهرماه 92 مبلغ 874 ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرد.

براساس اطلاعیه سازمان بورس، «سهگمت» پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 30 دی‌ماه 92 را با سرمایه 502 میلیارد و 900 میلیون ریالی مبلغ یک هزار و 26 ریال اعلام کرده که طی دوره مورد گزارش معادل 85 درصد از این رقم را نسبت به بودجه به تحقق رساند.
شرکت پیش‌بینی سود هر سهم شرکت اصلی برای سال مالی 92 را در نخستین پیش‌بینی مبلغ 788 ریال و در آخرین پیش‌بینی مبلغ یک هزار و 26 ریال اعلام کرده است. «سهگمت» فروش سال مالی 92 را معادل یک هزار و 895 میلیارد ریال در نظر گرفته که طی دوره 9 ماهه از فروش محصولات خود بیش از یک هزار و 480 میلیارد ریال درآمد کسب کرد. همچنین شرکت اعلام کرده که مانده بدهی ارزی خود را به نرخ ارز مرجع در تاریخ 30 دی‌ماه 91 و بدون در نظر گرفتن اثرات اصلاحیه استاندارد حسابداری 16 تسعیر کرده است.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]رگزاری جشنواره قهرمانان صنعت نفت[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۸۰ کد خبر: DEN-770571
گروه بنگاه‌ها- مدیرکل روابط‌عمومی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای به دبیر جشنواره ملی قهرمانان صنعت و اقتصاد ایران حمایت وزارت نفت از این جشنواره را به طور رسمی اعلام کرده است.
به گزارش خبرگزاری موج، دبیر جشنواره قهرمانان صنعت ایران اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه‌های صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، انجمن نفت ایران، اتحادیه سازندگان تجهیزات صنعت نفت (استصنا) و نیز انجمن مهندسی گاز ایران از برپایی این جشنواره حمایت می‌کنند. حمید روحانی بیان کرد: هدف اصلی از برپایی جشنواره قهرمانان صنعت نفت ایران معرفی مدیران و شرکت‌های فعال داخلی در زمینه ساخت تجهیزات و فناوری‌های جدید صنعت نفت در سال‌های اخیر است که با اتکا به توان داخلی توانسته‌اند زمینه کم اثر کردن تحریم‌های خارجی را فراهم کنند. وی افزود: تجلیل از کارآفرینان برتر و ارزش‌آفرینان این صنعت و افزایش رقابت‌پذیری میان شرکت‌هایی که در بخش‌های مختلف صنعت نفت فعالیت می‌کنند رویکرد اصلی جشنواره است.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]استقبال از صندوق سرمایه‌گذاری آسمان آرمانی[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۸۰ کد خبر: DEN-770572
گروه بنگاه‌ها- صندوق سرمایه‌گذاری آسمان آرمانی با ثبت بیش از 120 میلیارد ریال در اولین روز پذیره‌نویسی، وارد بازار سرمایه شد. مدیر عامل شرکت سبدگردان آسمان که مدیریت این صندوق را بر عهده دارد، با بیان این مطلب گفت: انتظار می‌رود این استقبال در روزهای آتی نیز ادامه یابد. مهدی فریور افزود: سقف پذیره‌نویسی این صندوق 490 میلیارد ریال است و از طریق شبکه کارگزاری سراسر کشور و سامانه معاملات برخط قابل انجام است.
مدیر عامل شرکت سبدگردان آسمان تاکید کرد: این صندوق نخستین صندوق در بازار سرمایه است که پیش از پذیره‌نویسی، به ثبت رسیده و بنابراین سرمایه‌گذاران این صندوق با خواب سرمایه خود به واسطه مراحل ثبت نزد مراجع قانونی مواجه نخواهند شد. وی اضافه کرد: نماد معاملاتی این صندوق به فاصله یک یا دو روز کاری پس از اتمام پذیره نویسی در فرابورس بازگشایی خواهد شد که مهمترین مزیت این صندوق در شرایط فعلی بازار است. فریور در ادامه با اشاره به انواع سرمایه‌گذاری، صندوق‌های قابل معامله را از بهترین ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم عنوان کرد که افراد از طریق آن می‌توانند از خدمات مدیریت سرمایه‌گذاری یک تیم مجرب و حرفه‌ای بهره‌مند شوند. وی مهمترین مزیت صندوق‌ قابل معامله در مقایسه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را علاوه بر استفاده از مدیران متخصص، امکان انجام معاملات به لحظه و محاسبه NAV هر دو دقیقه یک بار و اعلام آن به بازار دانست. وی افزود: همچنین ضریب نفوذ گسترده شبکه‌های کارگزاری دیگر مزیتی است که مردم قادر خواهند بود از بیش از 500 شعبه کارگزاری بهره‌مند شوند. فریور در پایان به حذف جریمه ابطال زودهنگام و محدودیت حداقل سرمایه در ETFها اشاره کرد.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]بورس برق، چالش‌ها و راهکارها[/h] روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۸۰ کد خبر: DEN-770573
به بهانه برگزاری اجلاس تاسیس بازار برق کشورهای عضو اکو

مصطفی شادمهری*
نخستین اجلاس مقدماتی تاسیس بازار منطقه‌ای برق کشورهای عضو اکو در روزهای 14 و 15 آبان ماه سال جاری در محل دبیرخانه سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در تهران و با حضور نمایندگانی از کشورهای ترکیه، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، قرقیزستان، تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران و نمایندگانی از بانک توسعه اسلامی و بورس برق نروژ (نوردپول) برگزار شد.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران نیز در این نشست با اشاره به چشم انداز اتصال شبکه‌های برق و توسعه بازار در کشورهای عضو اکو، برای ایجاد هماهنگی در راستای بازار برق بین کشورهای عضو اکو، اعلام آمادگی کرد. با این رویکرد برق در بورس انرژی بصورت یک کالای قابل داد و ستد مد نظر قرار می‌گیرد. لذا مختصری به تاریخچه، چالش‌ها و راهکارهای ایجاد بورس برق در کشور می‌پردازیم. از اواسط دهه 1980 انرژی الکتریکی از یک خدمت عمومی بصورت یک کالای تجاری تغییر یافته است. با این وجود، تفاوت‌های مهمی بین انرژی الکتریکی و سایر کالاها از قبیل یک بوشل گندم، یک بشکه نفت و یا حتی یک متر‌مکعب گاز وجود دارد. این تغییرات تاثیرات ژرفی روی تشکیلات و قانون‌های بازارهای برق دارند. اساسی‌ترین تفاوت این است که بازار برق بسیار سریع‌تر از هر بازاری عمل می‌کند. این تفاوت از آنجا ناشی می‌شود که برق کالایی است که به محض تولید باید مصرف شود و در مقیاس وسیع قابل ذخیره‌سازی نیست. در این بازار عرضه و تقاضا، تولید و مصرف باید ثانیه به ثانیه موازنه شوند. اگر چنین موازنه‌ای حفظ نشود، شبکه برق دچار فروپاشی و خاموشی گسترده می‌شود و بازگرداندن یک شبکه برق به عملکرد طبیعی پس از یک فروپاشی کامل، فرآیند بسیار پیچیده‌ای است که حتی ممکن است در کشورهای بزرگ صنعتی، 24 ساعت یا بیشتر به طول انجامد. پیامدهای اقتصادی و اجتماعی چنین رویدادی، چنان گسترده است که هیچ دولت معقولی با پیاده‌سازی ساز و کار بازاری که به‌طور چشمگیری احتمال چنین رویدادی را افزایش دهد، موافقت نمی‌کند. با این وجود انرژی الکتریکی به هیچ وجه کالایی نیست که تقاضای آن دوره‌ای باشد و همزمان با مصرف، تولید می‌شود. از آنجایی که حساسیت قیمتی کوتاه‌مدت تقاضای انرژی الکتریکی بسیار کم است، تطبیق عرضه و تقاضا نیازمند امکانات تولیدی است که قادر باشند تغییرات بزرگ و سریع مصرف که در یک دوره زمانی از شبانه روز، روی می‌دهند را تعقیب کنند. تمام واحدهای تولیدی در طول دوره به تولید انرژی نمی‌پردازند. زمانی که تقاضا کم باشد شاید تنها پربازده ترین واحدهای تولیدی با یکدیگر به رقابت مشغول باشند و سایر واحدها بطور موقت تعطیل خواهند بود. بنابراین باید انتظار داشته باشیم که قیمت لحظه‌ای برق در ساعات مختلف روز تغییر کند. چنین تغییرات سریع و دوره‌ای، در هزینه و قیمت یک کالا، بسیار غیر‌معمول است. تنها زمانی که یک بازار لحظه‌ای عادلانه و کار آمد محقق شود، برق می‌تواند مانند سایر کالاها داد و ستد شود. به اعتقاد موسسه قانون‌گذاری انرژی آمریکا، بازارهای موفق بازارهایی هستند که به کسادی در بازار حساسیت نشان می‌دهند، بهره‌ ور و رقابت‌پذیر بوده و مناقصه‌ها در آن سالم و صحیح برگزار شود. همچنین دارای سیستم اطلاعاتی مناسبی بوده و به دنبال تامین نظر تولیدکنندگان بزرگ نباشند. شرکت‌های تولید برق در ساعات غیر اوج مصرف مانند نیمه شب که
مصرف‌کننده‌های مشترکین خانگی و صنایع کوچک خاموش هستند، تعرفه قیمت برق را با ضریب 25/0 لحاظ می‌کنند، به عبارتی مشترکین در این ساعات تنها یک چهارم قیمت واقعی را می‌پردازند، زیرا در این ساعات شرکت‌های تولید برق مجبور هستند برای تنظیم ولتاژ شبکه به علت عدم مصرف توان از سوی مشترکین، بخشی از توان تولیدی خود را درون رآکتورها و کندانسورهای سنکرون تلف کنند. بنابر این فروش برق با یک چهارم قیمت واقعی آن بسیار به‌صرفه‌تر خواهد بود. لذا با توجه به روند شکل گیری بورس انرژی برق در کشور، باید به این نکته توجه داشت که مسائل فنی و به ویژه پایداری شبکه برق، پیچیدگی بازار برق را نسبت به سایر بازارهای انرژی دوچندان می‌کند.
*عضو جامعه برق و انرژی انجمن مهندسین برق و الکترونیک (IEEE)
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
پتروشیمی‌ها درآستانه تصمیم سرنوشت ساز
گروه بورس دنیای اقتصاد - همایون دارابی: سرانجام پس از کش و قوس طولانی، کمیسیون اقتصادی مجلس نظر خود را در مورد بهای گاز در اختیار دولت قرار داد تا با نظر دولت در نهایت نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها تعیین شود.

یکشنبه عصر و در شرایطی که بازار سرمایه با تعطیلی میان هفته ایام اربعین حسینی مواجه بود کمیسیون اقتصادی نرخ 12 تا 14 سنت را برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها تعیین کرد تا سناریوهای پیش روی نرخ خوراک گازی حداکثر به این دو نرخ محدود شود. با توجه به این اظهار نظر اینک نگاه‌ها به سوی دولت است تا نظر خود را در مورد این نرخ اعلام کند. در این زمینه موید حسینی صدر در گفت و گو با «ایرنا» با اشاره به جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در این جلسه مقرر شد خوراک گاز بین 12 تا 14 سنت قیمت‌گذاری شود.
وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد خوراک مایع پتروشیمی‌ها 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس باشد و نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌ها هم به 95 درصد قیمت صادراتی ارائه شود.
در این شرایط اکثر کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تنها دو شرکت پتروشیمی پردیس و زاگرس با تغییر سود رو به رو شده و انتظار تاثیر خاصی بر دیگر شرکت‌های پتروشیمی وجود ندارد.
در همین حال با توجه به اینکه شرکت‌های پتروشیمی تا کنون به دلیل ابهام نرخ گاز P/E کمتری را نسبت به بازار تحمل کرده‌اند اینک می‌توانند اصلاح پی به ای را تجربه کنند. در همین حال کارشناسان نیم نگاهی را همچنان به طرح موضوع در دولت و صحن مجلس شورای اسلامی دارند؛ جایی که احتمال تغییر این ارقام وجود دارد.
در همین حال افزایش تخفیف خوراک مایع برای شرکت‌های پتروشیمی مایع نظیر هلدینگ خلیج فارس، شازند، امیرکبیر، جم و مارون که بخشی از مصرف آن از خوراک مایع است نیز خبر مناسبی به شمار می‌رود.
در تحولات مهم دیگر مجلس، پالایشگاه‌ها از پرداخت سهم صندوق توسعه ملی از صادرات فرآورده به شرط پرداخت بهای خوراک براساس 95 درصد فوب و به صورت ارزی معاف می‌شوند. در بازار روز یکشنبه بحث در مورد پذیرش شرکت‌های جدید همچنان ادامه داشت که البته همچنان در حد حرف است و عملا عرضه جدیدی که قابل قبول باشد رخ نداده است. در گروه بانکی روز یکشنبه معامله‌گران شاهد انتقال یک بلوک سهام بانک تجارت توسط عمران و توسعه رضوی بودند که این فروش در راستای تامین بودجه پروژه‌های اجرایی این شرکت صورت گرفت. در گروه بانکی معامله‌گران در انتظار گزارش‌های
9 ماهه هستند.
درگروه بیمه‌ای، نماد بیمه پارسیان برای بررسی بیشتر اطلاعات روز یکشنبه متوقف شد. در گروه تصفیه نفت نیز «فواد ری» یک بلوک 12 میلیون سهم نفت پارس را به هلدینگ انرژی تدبیر منتقل ساخت. در گروه قندی، قند هگمتان در گزارشی بر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها تاکید کرد. همچنین به سنت ماه‌های سرد، قند هگمتان با مشکل تامین خوراک و سرمای شدید همراه شده است.
در گروه کانی غیر فلزی، نسوز پارس با توجه به اعلام شرکت تکادو در مورد عدم عرضه بلوک 48 درصدی خود با ابهام مواجه شده است. این انصراف به دلیل رشد قیمت تابلو نسبت به قیمت تعیین شده در بلوک صورت گرفته است. در گروه فلزی، انتشار آمار 8 ماهه تولید شرکت‌های فولادی از وضعیت مناسب شرکت‌ها خبر می‌دهد. از میان شركت‌های برتر تولید‌كننده فولاد كشور، «فولاد مباركه» با تولید 3 میلیون و 861 هزار و 401 تن، «فولاد خوزستان» 2 میلیون و 462 هزار و 57 تن و «ذوب آهن اصفهان» یك میلیون و 386 هزار و995 تن در سال، به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را در تولید فولاد خام به خود اختصاص دادند. به این ترتیب، 73 درصد تولید فولاد كشور توسط این 3 شركت تولید می‌شود. همچنین، شركت‌های بزرگ دیگر تولیدكننده فولاد خام شامل فولاد هرمزگان با تولید 715 هزار و 382 تن، فولاد خراسان 470 هزار و 477 تن، سبا 467 هزار و 934 تن، فولاد آلیاژی ایران 241 هزار و 226 تن و گروه ملی صنعت فولاد ایران 220 هزار و 119 تن بود.
بنا بر این گزارش، طی آبان سال 92، در مجموع یك میلیون و 375 هزار و 34 تن شمش فولادی در كشور تولید شد كه در مقایسه با میزان شمش فولاد تولید شده در مدت مشابه سال گذشته (یك میلیون و 223 هزار و 674 تن)، حاكی از رشد 12 درصدی تولید است.
در گروه ساختمانی، گمانه‌زنی‌ها از احتمال تعدیل مثبت سرمایه‌گذاری ساختمان از محل فروش سهام حکایت دارد؛ این نماد اخیرا متوقف شده است. در این گروه ،مجمع شرکت مسکن شمال شرق با تقسیم 230 ریال از 280ریال سود این شرکت به کار خود پایان داد و توس گستر نیز پس از تقسیم سود 150 ریالی روز یکشنبه بازگشایی شد.
در گروه هلدینگی، «امید» روز یکشنبه متوقف شد. این شرکت سرمایه‌گذاری برای هر سهم مبلغ 756 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با آخرین پیش‌بینی سال مالی 92 افزایش 9 درصدی داشته است. در گروه انفورماتیک نیز شرکت کارت اعتباری کیش در برنامه شفاف‌سازی خود خاطرنشان کرد با انتقال تراکنش‌های بانکداری اینترنتی به شاپرک در سال جاری تاثیری در سود شرکت رخ نخواهد داد.
در گروه پتروشیمی نماد متوقف شده لردگان روز یکشنبه گزارش شفاف سازی خود را منتشر کرد که براساس آن تکمیل این پروژه با مشکلات فراوانی روبه‌رو است. این شرکت در نامه‌ای اعلام کرده به دلیل انجام پروژه اصلی، طی سنوات گذشته زیان‌ده بوده و زیان انباشته آن مطابق صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 31 شهریور 92 مبلغ 933 میلیون و 800 هزار تومان است. همچنین شرکت اعلام کرده پیشرفت فیزیکی در واحدهای فرآیندی 5/35 درصد و در کل پروژه 4/29 درصد است و در صورت پذیرش تضامین پیشنهادی و موثر شدن LC و گشایش واریزی تسهیلات به حساب پروژه، طرح در مدت زمانی بین 24 تا 30 ماه به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین در گروه پتروشیمی برخی خبرهای اولیه از تلاش تاپیکو برای عرضه پتروشیمی غدیر در ماه جاری خبر می‌دهد.
در مجموع روز یکشنبه شاخص کل در اولین روز از ماه دی رشد 58 واحدی را تجربه کرد و در رقم 87 هزار و 15 واحد تثبیت شد. ارزش معاملات روز یکشنبه به 836 میلیارد تومان رسید که 714 میلیارد تومان آن متعلق به بورس و 122 میلیارد تومان نیز به فرابورس تعلق داشت.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
انتظار دو هفته‌ای فرابورس برای عرضه بلوک مدیریتی «شاوان»
گروه بورس- مسعودرضا طاهری: افزایش 4/2 واحد به شاخص بازار فرابورس در معاملات روز یکشنبه موجب شد تا رقم این شاخص به 4/867 برسد. بر اين اساس در این روز بیش از 150 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش بیش از 1223 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت؛ ضمن اینکه اعلام شد برای تقریبا دو هفته دیگر تامین اجتماعی و شرکت پالایش و پخش نیمی از سهام «شاوان» را عرضه خواهند كرد.
نماد پتروشیمی جم، پالایش نفت لاوان، پتروشیمی زاگرس و پالایش نفت تهران بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص این بازار در روز يكشنبه داشتند؛ ضمن اینکه نمادهای پتروشیمی مارون، تامین مواد اولیه فولاد صبانور و بانک دی روند افزایشی شاخص را با تاثیر منفی خود کند کردند.
در روز یکشنبه با معامله بیش از 20میلیون سهم از واحدهای معاملاتی ETF توسعه اندوخته آینده با نماد اطلس ارزش معامله اين صندوق از 201 میلیارد ریال فراتر رفت و به اين ترتيب اين نماد عنوان بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داد.
رتبه بعدی بیشترین ارزش معامله را نیز اوراق اجاره 3 ماهه با نرخ 20 درصدی ماهان 2 با معامله بیش از 96 هزار برگه به ارزش تقریبا 96 میلیارد ریال به خود اختصاص داد.
در بازار فرابورس همچنین نماد بانک دی با داد و ستد بیش از 24 میلیون برگه سهم بالاترین حجم معامله را برای خود رقم زد. در این میان نماد اطلس نیز حایز رتبه دوم شد.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شرایطی که برخی از روند افزایشی بازار سرمایه اظهار نگرانی می‌کنند، به مرور با استقبال اغلب افرادی روبه‌رو می‌شوند که سابقه سپرده‌گذاری در بانک‌ها داشته و ریسک‌پذیری به مراتب کمتری از سهامداران بازار سهام دارند. در بازار روز یکشنبه فرابورس همچنین بیش از 10 میلیون نماد حسینا (شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا) با قیمت 16 هزار و 537 ریال با صف خرید مواجه شد و در راس برترین تقاضاها قرار گرفت. 18 میلیون سهم از نماد سرامیک البرز نيز با نرخ 2478 ریال در راس صفوف فروش قرار گرفت که با تقاضای فوری مواجه شده و ضمن انجام معامله جایگاه دومین را در بین صف برترین تقاضا هم به خود اختصاص داد.
ناظر بازار نیز تمامي معاملات انجام شده نماد معاملاتي شركت بيمه ما (وما1) را باطل کرد. برای روز دوشنبه 16 دی ماه نيز مقرر شد تا 50 درصد به علاوه يك سهم از كل سهام شركت پالايش نفت لاوان (سهامي عام) متعلق به سازمان تامين اجتماعي و شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران عرضه شود. همچنین قرار است امروز سه‌شنبه معادل 24/3 درصد از سهام شرکت سرمايه‌گذاري پارس آريان به صورت بلوكي واگذار شود. همچنین اعلام شد که سهامداران می‌توانند روز چهارشنبه مورخ 11دی منتظر عرضه 30 درصد از سهام شركت عمران و مسكن‌سازان منطقه شرق متعلق به شركت عمران و بهسازي شهري ايران، باشند.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]روزی برای عرضه 50 درصد سهام شاوان[/h]گروه بورس- دومین روز هفته در فرابورس با افت تقریبی 13واحدی شاخص این بازار همراه شد و به اين ترتيب، آيفكس در سطح 60/866 واحد بسته شد. ارزش معاملات دیروز در این بازار 5/977 میلیارد ریال بود که در ازای آن بیش از 133 میلیون برگه اوراق بهادار مورد دادوستد قرار گرفت.
دیروز تاثیر‌گذار‌ترین نمادها بر شاخص کل این بازار عمدتا از گروه‌های پتروشیمی و پالايشگاهي بودند به نحوی که نماد پتروشیمی مارون و پتروشیمی جم به ترتیب در راس منفی‌کنندگان شاخص با 67/3 واحد و 86/2 واحد كاهش بودند.
در این رده‌بندی همچنین نماد پالایش نفت لاوان و پالایش نفت تهران در مرتبه‌های بعدی تاثیر منفی بر شاخص این بازار قرار گرفتند. میدکو (هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه) و خراسان (شرکت پتروشیمی خراسان ) و همچنین شپاس (نفت پاسارگاد) نیز با تاثیر منفی به افت رقم شاخص بازار دامن زدند. در این میان نمادهای وگردش، حسینا، پخش و دتولید تاثیرات مثبتی را بر شاخص داشتند که البته اين تاثيرات نتوانست رقم کل شاخص را مثبت کند.
شايعه نرخ 18 سنتی برای هر متر مکعب گاز پتروشیمی‌ها که بحث روز کمیسیون تلفیق و محافل کارشناسی است همچنان موجبات نگرانی برای سهامداران پتروشیمی‌ها و بر‌خی پالایشگاه‌ها را فراهم آورده، به طوري كه نرخ سهام در این نمادها کاهش داشته است.
روز گذشته بیشترین ارزش معامله به اوراق مشارکت 3 ماهه 20درصدی بوتان اختصاص یافت که با داد‌و‌ستد 139 هزار برگه اوراق، 139 میلیارد ریال ارزش را ثبت کرد. نماد ثتران نیز در این رده در جايگاه دوم ایستاد و بیش از 19 میلیون برگه سهم آن بیش از 79 میلیارد ریال ارزش را به ثبت رساند. نماد شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران البته جایگاه دوم بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد.
همچنین دیروز در بازار فرابورس نماد بانک گردشگری با معامله 23 میلیون و 777هزار سهم بیشترین حجم معامله را از آن خود کرد. همچنين در جریان بازار دیروز فرابورس بیش از 5 میلیون سهم با نرخ 24 هزار و 428 ریال از نماد حسینا صف خرید شد. در عین حال نماد توریل در سطح قیمتی 9573 ریال با حجم 5/2 میلیون سهم صف فروش داشت.
بازار امروز نيز منتظر عرضه 50 درصد سهام پالایش نفت لاوان است.
امروز دوشنبه 50 درصد به علاوه يك سهم از كل سهام شركت پالايش نفت لاوان (سهامي عام) متعلق به سازمان تامين اجتماعي و شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران بابت رد دیون دولت در بازار دوم فرابورس عرضه مي‌شود. تقریبا دو هفته است که بازار منتظر این عرضه است و این در حالی است که بازار همچنان در تب و تاب تعیین نرخ خوراک قرار دارد.
دیروز نماد معاملاتي اوراق مشاركت شركت هلدينگ توسعه معادن و صنايع معدني خاورميانه (ومدكو11)، پس از پرداخت سود علي‌الحساب ماهانه اوراق، بازگشایی شد. همچنین نماد معاملاتي تسه8910 با توجه به اتمام مدت اعتبار اوراق گواهي حق‌تقدم استفاده از تسهيلات مسكن دي ماه سال 1389 بسته شد. ناظر بازار همچنین خبر داد که معادل 10 درصد از سهام شركت توسعه فناوري اطلاعات خوارزمي (سهامي عام) براي اولين بار پس از پذيرش در بازار دوم فرابورس در نماد مفاخر1 عرضه مي‌شود. ناظر بازار امروز دوباره خبر توقف نماد معاملاتي شركت ليزينگ ايرانيان (وايران1) را از روز چهارشنبه منتشر کرد بنابراین گزارش با توجه به انتقال از بازار اول فرابورس به بازار معاملاتي شركت بورس اوراق بهادار تهران، این نماد در پايان جلسه معاملاتي روز چهارشنبه متوقف مي‌شود.
آغاز پذيره‌نويسي صندوق قابل معامله سپهر انديشه نوين
همچنین مدير عامل كارگزاري تامين سرمايه نوين از آغاز پذيره‌نويسي صندوق قابل معامله سپهر انديشه نوين، خبر داد. به گزارش موج مدير‌عامل کارگزاري تامين سرمايه نوين يادآور شد: صندوق قابل معامله سپهر انديشه نوين كه از روز يكشنبه تا روز چهارشنبه عرضه آن ادامه دارد، نخستين صندوق بورسي از نوع صندوق‌هاي مختلط با حجم ١٠٠٠ ميليارد ريال است.
بلوک 5/5 درصدی بیمه آرمان روانه بازار پایه می‌شود
شرکت کیسون 55/5 درصد از سهام بیمه آرمان را به قیمت پایه هر سهم 2200 ریال، چهارشنبه 18دی ماه به صورت یکجا و نقد در بازار پایه فرابورس عرضه می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه(سنا) و به نقل از فرابورس، شرکت بین‌المللی سرمایه‌گذاری ایرانیان به وکالت از شرکت کیسون، 66 میلیون و 600 هزار سهم معادل 55/5 درصد از سهام بیمه آرمان را به صورت یکجا و نقد طبق رویه تسویه پایاپای چهارشنبه 18 دی‌ماه روانه بازار پایه می‌کند.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
اولویت‌های استراتژیک پتروشیمی‌جم تشریح شد
گروه بنگاه‌ها- رئیس مجتمع پتروشیمی‌جم گفت: با توجه به نقش و جایگاه شرکت پتروشیمی‌جم در صنعت پتروشیمی‌کشور، منطقه و بازارهای بین‌المللی، بررسی و بازبینی مستمر فعالیت‌های این مجتمع عظیم در اولویت برنامه‌های این شرکت قرار گرفته است. به گزارش روابط عمومی‌شرکت پتروشیمی‌جم؛ مهندس حسنعلی پاکروان، اظهار كرد: شرکت پتروشیمی‌جم (الفین دهم) که از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحد‌های تولید اتیلن در جهان یاد می‌شود از طرح‌های استراتژیک توسعه صنایع پتروشیمی ‌کشور بوده که با توجه به نقش و جایگاه آن در صنعت پتروشیمی‌کشور، منطقه و بازارهای بین‌المللی، بررسی و بازبینی مستمر موضوعات مختلف این مجتمع عظیم، جهت روزآمدی و بهینه سازی بخش‌های مختلف تولید، خدمات و نیروی انسانی، ضروری بوده و در اولویت اول برنامه‌های این شرکت قرار گرفته است.
وی در ادامه بیان کرد: تعمیرات اساسی که اخیرا در شرکت پتروشیمی‌جم انجام گرفت، در نوع خود بی‌نظیر بوده که مطابق برنامه‌ریزی قبلی و با رعایت موارد ایمنی، بدون حادثه و مشکل خاصی با موفقیت به پایان رسید و علاوه بر تاثیرات مثبتی که بر روند تولید و کیفیت و کمیت آن داشته، بر تجارب نیروهای این مجموعه افزوده است. مهندس پاکروان افزود: طي زمان تعمیرات اساسی، علاوه بر انجام فعالیت‌های بازرسی، تمیز کاری و تعمیرات تجهیزات، تغییرات لازم در جهت دستیابی به ظرفیت اسمی ‌واحد الفین که حاصل بررسی‌های فنی مهندسی این شرکت بوده، انجام و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در آینده نزدیک شاهد افزایش ظرفیت تا حد طراحی این واحد خواهیم بود. همچنین واحدهای پلیمری سبک و سنگین مجتمع، کماکان با ظرفیت‌های طراحی خود در حال تولید هستند.
عرضه مستقيم كالاهاي پتروشيمي جم در بورس كالا
سرپرست فروش و بازاریابی پتروشیمی جم گفت: پتروشیمی جم در نیمه دوم آذرماه راسا با نام جم اقدام به عرضه ۲۰۰۲ تن محصول PE-100 و ۱۹۸۰ تن از انواع گریدهای بادی و تزریقی کرد.
محسن فراهي در خصوص کاهش عرضه كالاهای این پتروشیمی ‌در بورس كالا افزود: پتروشیمی ‌جم پس از پايان عمليات تعميرات اساسي طی هفته‌های اخیر تنها یک هفته عرضه نداشته و دلیل آن نیز ورود مستقیم عرضه کالاهای شرکت پتروشیمی‌جم توسط خود شرکت است. وی ادامه داد: این در حالی است که در گذشته شرکت دیگری مسوولیت عرضه محصولات پتروشيمي جم را برعهده داشت که ورود این شرکت گاهی سبب تاخیر در تحویل کالا و ایجاد نارضایتی مشتریان شده بود.
افزایش 10 درصدی سود شرکت در سه ماهه پایان سال
رئیس امور سهام و تحلیلگری اقتصادی این شرکت نيز با بیان اینکه عرضه مستقیم کالاهای شرکت پتروشیمی‌جم توسط خود شرکت در بورس کالا فرصتی بهینه برای این شرکت محسوب می‌شود، گفت: این امر منجر به افزایش 10 درصدی سود در سه ماهه پایان سال 1392 خواهد شد. ملیحه علیفری افزود: این در حالی است که سابقا شرکت دیگری مسوولیت عرضه محصولات پتروشیمی ‌جم را برعهده داشت که ورود این شرکت بعضا سبب تاخیر در تحویل کالا و ایجاد نارضایتی مشتریان شده بود.
 

Similar threads

بالا