بورس شرکت ها

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
مجمع صندوق توسعه بازار سرمايه برگزار شد
گروه بنگاه‌ها- نخستین جلسه مجمع صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با حضور دکتر حسینی، مدیرعامل بورس انرژی، مدیران سازمان بورس، نمایندگان ارکان و دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق روز شنبه در محل شرکت تامین سرمایه امین برگزار شد.
در جلسه مجمع صندوق سرمايه‌گذاري مشترك توسعه بازار كه به منظور تصویب صورت‌های مالی برگزار شد، مدیر صندوق گزارشی از عملکرد صندوق درنخستین دوره مالی ارائه کرد. آنچه در جلسه مجمع به اتفاق مورد تاکید قرار گرفت این مطلب بود که تحقق اهدافی که در اساسنامه برای صندوق پیش‌بینی شده است با سرمایه کنونی صندوق تناسبی ندارد. صندوق توسعه بازار سرمایه برای آنکه بتواند به ایجاد تعادل و ثبات در بازار سرمایه کمک کند نیاز دارد حجم بالاتری از منابع را جذب و در راستای اهداف خود مدیریت کند. در این جلسه در رابطه با تشریح کارکرد ویژه صندوق اعلام شد، که فعالان بازار و شرکت‌های بزرگ پذیرفته شده در بورس یا فرابورس به این صندوق به عنوان یک صندوق بیمه بازار بنگرند و با در اختیار قرار دادن مبالغی به عنوان حق بیمه از صندوق توسعه بازار انتظار داشته باشند که در مقاطعی که هیجان و جو روانی بر بازار حاکم می‌شود، این صندوق به ایجاد تعادل در بازار و افزایش نقدشوندگی آن کمک کند. همچنين در اين مجمع تاكيد شد: صندوق باید انتفاع بلندمدت سرمایه‌گذاران را نیز به عنوان یکی از اهداف اصلی مد نظر قرار دهد تا بتواند در بلند مدت به عنوان عنصر موثر در بازار حضور داشته باشد.
در انتهای جلسه صورت‌های مالی صندوق مورد تصویب قرار گرفت، تغییری در ترکیب ارکان صندوق صورت نگرفت و روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز به عنوان روزنامه کثیرالانتشار صندوق انتخاب شد.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]«خگستر» و پتانسيل‌هاي قيمتي آن [/h]در نوشتار پیش رو پتانسیل‌های حرکتی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو را بررسی می‌کنیم.
«خگستر» هفته گذشته در آخرین اطلاعیه خود پیش‌بینی سود سال 92 را 51 تومان اعلام کرد. بنابر این پیش‌بینی و با اتکا به آخرین قیمت معامله شده در 250 تومان، شاخص P/E اين سهم پنج واحد خواهد بود. بر اساس بررسی‌هاي تکنیکال از ابتدای سال جاری «خگستر» یک روند مستحکم صعودی را در پیش گرفته است. با توجه به تئوری امواج الیوت، قيمت اين سهم در انتها (در دو ماه گذشته) با عبور از مرز 235 تومان موج پنجم از صعود خود را نیز تکمیل کرد و با ثبت قله قیمتی 285 تومان مرحله اصلاح و روند کاهشی و البته کم نوسان را در پیش گرفته است. این مرحله اصلاح در حداقل 225 تومان متوقف شده است و به این ترتیب افزایش تمایلات خرید را در سهم مشاهده می‌کنیم. از طرفی بین دو کف 225 تومانی و سپس 235 تومانی ایجاد شده یک واگرایی مثبت (در نمودار یک ساعته و با اندیکاتور MACD) قابل تشخیص است که پتانسیل شروع حرکت دوباره افزایشی در سهم را تایید می‌کند.
علاوه بر این محدوده اصلاح حرکتی «خگستر» یک مثلث متقارن را تشکیل داده است. تشکیل این الگو و برگشت قیمت در برخورد با کف مثلث احتمال افزایش حجم خرید و حرکت‌های صعودی را در روزهای آینده بیشتر کرده است. در این حالت اولین هدف قیمتی برای سهم را سقف لمس شده پیشین در 285 تومان اعلام می‌کنیم. پس از عبور از محدوده 285 تومانی با ترسیم فیبوی اکسپنشن قیمت 335 تومان را به عنوان هدف 62 در صدی برای خریداران «خگستر» پیشنهاد می‌کنیم. همچنین به‌رغم توصیه به نگهداشت سهام و تغییر نگرش معامله‌گری به سرمایه‌گذاری، در صورت عدم صحت تحلیل فوق و کاهش احتمالی طی روزهای آینده قیمت 220 تومان می‌تواند به عنوان محدوده خروج برای سهامداران با دید کوتاه‌مدت و کم ریسک معرفی شود.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]تلاش براي جبران افت شاخص[/h]گروه بورس- محبوبه مغاني: پس از تاثير منفي گزارش‌هاي شش‌ماهه نمادهاي پالايشگاهي بر شاخص اين بازار در روز يك‌شنبه، بلافاصله بازار فرابورس تلاش كرد تا از اين اخبار عبور كند؛
به طوري كه روز گذشته 88 ميليون و 546 هزار و 625 سهم به ارزش يك هزار و 353 ميليارد و 946 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت تا در نهايت پس از 19 هزار و 492 دفعه معاملاتي صورت گرفته، شاخص اين بازار افت روز يك‌شنبه را به ميزان 50/6 واحد جبران كرد. اگرچه روز گذشته باز هم نماد پالايش نفت تهران افت 97/2 درصدي را بر شاخص داشت اما نمادهاي پتروشيمي جم، زاگرس، مارون، نفت لاوان و نفت ايرانول عدد شاخص آيفكس را به 90/837 رساندند.
اما در ادامه فعاليت بازار فرابورس در پي رشد نماد خودرويي‌ها در بازار سرمايه، مهندسي صنعتي روان‌فن‌آور در بازار فرابورس با تبعيت از شركت‌هاي هم‌گروه بورسي خود، از بيشترين افزايش قيمت در ميان نمادهاي فرابورسي برخوردار شد. همچنين ديروز حجم بالايي از سهام پتروشيمي‌ جم در بالاترين قيمت مورد معامله قرار گرفت.
در اين ميان سهام قند چهارمحال كه روز يك‌شنبه نمادش در فهرست بيشترين افزايش قيمت‌ها قرار داشت در پي منفي شدن نمادهاي قندي‌ها ديروز با تغيير جايگاه خود، در ليست بيشترين كاهش قيمت‌ها قرار گرفت. همچنين روز گذشته افزايش سرمايه 17 درصدي شركت پخش البرز به ثبت رسيد؛ بر اين اساس سرمايه شركت از 300 ميليارد به 350 ميليارد ريال افزايش يافت.
از سوی دیگر در بازار ETF، 41 هزار و 440 واحد صندوق قابل معامله آرمان سپهر آیندگان به ارزش بیش از 460 میلیون ریال مبادله شد و در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز 79 هزار برگه اوراق مشارکت مجد، 60 هزار و 780 برگه گواهی سپرده انصار و50 هزار و 170 برگه گواهی اجاره امید دست به دست شد. در بازار تسهیلات مسکن نیز اوراق تسهیلات دی 90 با 51/3 درصد رشد به قیمت 393 هزار و 20 ریال رسید و اوراق تسهیلات فروردین 90 با 33/3 درصد کاهش 381 هزار و 674 ریال قیمت خورد.
بر‌اساس پیام ناظر بازار، ديروز پذیره‌نویسی یک میلیون و 970 اوراق اجاره شرکت واسط مالی مرداد یکم به منظور تامین مالی شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران – مپنا با قیمت اسمی هر ورقه یک میلیون ریال در نماد معاملاتی «صمپنا» آغاز شد. حق تقدم خرید سهام شرکت پتروشیمی کازرون نیز بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان پس از پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه اوراق معامله شدند.
همچنين در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت فرابورس ایران كه به‌منظور دریافت مجوز افزایش سرمایه 50 درصدی روز يك‌شنبه برگزار شده بود؛ امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه این شرکت از ابتدای تاسیس بالغ بر 14هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام داده، گفت: ارزش معاملات این بازار از ابتدای سال تا 23 مهرماه 92 نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 200 درصدی برخوردار بوده و حجم معاملات نیز رشد
27 درصدی داشته که طی آن بیش از 2 میلیون دفعه معامله ثبت شده است.
وی رسالت این شرکت را ایجاد بازاری کارآمد با اولویت‌ معیارهای شفافیت، نقدشوندگی و قابلیت اعتماد برای ایجاد بستر تامین مالی ظرفیت‌های متنوع سرمایه‌گذاری دانست و در عين حال تخصیص کارآمد منابع، از طریق
«اوراق بهادارسازی» انواع دارایی‌ها به منظور ایفای نقش شایسته در توسعه اقتصاد ملی را از برجسته‌ترين وظايف آن دانست و افزود: توسعه دسترسی و دامنه نفوذ، بهبود نقدشوندگی، بهبود شفافیت، تعالی سازمانی، سودآوری و رشد تثبیت شده از مهم‌ترین اهداف شرکت فرابورس ایران است که علاوه بر این اهداف تمایز و هویت‌بخشی و رقابت‌پذیری در برابر بازارهای جایگزین نیز در زمره موضوعات استراتژیک این شرکت قرار دارد.
به گفته هامونی، راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)، راه‌اندازی بازار دارایی فکری، طراحی و انتشار شاخص فرابورس در اردیبهشت 1392، راه‌اندازی سامانه معاملات توافقی بازار پایه، تدوین و تصویب برنامه استراتژیک شرکت، باز طراحی سایت فرابورس و تشکیل واحدهای ناشران، تحقیق و توسعه، بین‌الملل و ابزارهای نوین مالی از جمله فعالیت‌های انجام گرفته در سال جاری است.
مدیرعامل فرابورس در پایان به تشریح طرح افزایش سرمایه این شرکت پرداخت و انجام تکلیف مجمع عمومی عادی، سرمایه‌گذاری بلندمدت برای افزایش و بهبود فضای فیزیکی، توسعه زیر ساخت‌ها، پرداخت مانده طلب شرکت‌های گروه توسعه ملی، بهبود ساختار مالی ونسبت‌های مربوطه، تامین منابع مورد نیاز برای انجام طرح های خود در سال 92 و پوشش ریسک‌های پیش رو را از جمله اهداف این افزایش سرمایه عنوان کرد.
ذوب‌آهن اصفهان صادر‌کننده
نمونه ملی شد
در همين حال دکترسعد محمدی، مدیرعامل ذوب‌آهن نیز روز گذشته در مراسم روز ملي صادرات با اشاره به وجود ذخایر سرشارمعدنی در کشور، تغییر بینش و نگرش جهت سود دهی فزاینده در بخش صنعت ومعدن را یک ضرورت مهم دانست و گفت: برای تحقق صادرات و افزایش آن در بخش معدن نیازمند تحول و تغییر نگرش اساسی هستیم. وی ذخایر ایران در بخش معدن را 5/5 درصد ذخایر جهان ذکر كرد و گفت: باید از فرصت‌های بوجود آمده در کشور‌های پیرامون و جذب بازار آنها نهایت استفاده را ببريم زیرا قادر خواهیم بود به جایگاه واقعی کشور در بخش صادرات و معدن دست پیدا کنیم.
دکتر سعد‌محمدی تغییر نگرش و به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین در بخش صنعت را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: برای صادرات محصولات فولادی و کالاهای صنعتی خصوصا در کشور‌های حوزه خلیج فارس بستر‌های مناسبی ایجاد شده که باید با بهره‌گیری از توانمندی‌های موجود بتوانیم کالاها و خدمات صنعتی را صادر كنيم.
وی با اشاره به رشد صادرات ذوب‌آهن اصفهان در سال جاری گفت: اگر چه صادرات این شرکت در مقایسه با سال قبل بيش از دو برابر افزایش یافته، اما انتظار است که شرایط برای توسعه و رونق صادرات بیشتر مهیا شود چرا‌كه ذوب‌آهن اصفهان برای حضور گسترده‌تر در بازارهای صادرات آمادگی لازم را دارد.مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان، کسب رکوردهای جدید تولید در چدن و فولاد را در طی مهرماه سال جاری بی نظیر دانست و ابراز امیدواری كرد که در بخش‌های تولیدی دیگر نیز این رکوردها تکرار شود.وی بااشاره به برنامه‌های توسعه‌ای ذوب‌آهن گفت: امیدوارم که بتوانیم با برنامه‌های موردنظرعلاوه بر کاهش قیمت تمام‌شده، کیفیت محصول و تولیدات شرکت را افزایش دهیم.دکتر سعدمحمدی در پایان صادرات خدمات مهندسی را یکی از برنامه‌های آینده ذوب‌آهن ذکر و تصريح کرد: هم‌اکنون در این زمينه در حال برنامه‌ریزی هستیم و در بخش داخلی نیز امیداست باتوجه به خصوصی شدن وتشکیل شرکت تخصصی صنعت فولاد، بتوان ازتجارب مهندسین در بخش فولاد بهره‌گیری کرد.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
ثبت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی در سازمان بورس
گروه بنگاه‌ها- شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی با شماره 11181 در فهرست شرکت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسید.
به گزارش «ایسنا»، رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای، این موضوع را در نامه‌ای خطاب به سیدعلیرضا عظیمی‌پور، مدیرعامل شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی اعلام و ابلاغ کرد.
غلامرضا ابوترابی درج نام توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی را در راستای درخواست این شرکت مبنی بر ثبت سهام نزد سازمان بورس و اوراق بهادار براساس الزام ماده 99 قانون برنامه پنج‌ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران دانست.
وی خاطرنشان کرد: براین اساس، شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی مشمول مقررات، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار است.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
با تصویب سهامداران در مجمع عمومی فوق‌العاده
سرمایه «گروه سرمایه‌گذاری مسکن» به 3000 میلیارد ریال افزایش یافت

گروه بنگاه‌ها- سرمایه شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن با تصویب سهامداران حاضر در مجمع عمومی فوق‌العاده از 2هزار به سه هزار میلیارد ریال افزایش یافت.
به گزارش روابط عمومی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت با مشارکت 04/92 درصدی سهامداران در تاریخ 29 مهرماه 1392 در محل سالن اجتماعات شرکت، تشکیل شد. ترکیب هیات ريیسه این مجمع شامل: ایوب قنبری به عنوان رییس؛ اکبر محققی به نمایندگی از گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن و کارگزاری بانک مسکن به عنوان ناظر اول، پرهام سیدین به نمایندگی از سرمایه‌گذاری خوارزمی به عنوان ناظر دوم و مصطفی ازگلی، معاون مالی و اداری شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن به عنوان منشی جلسه بود. همچنین نمایندگان سازمان بورس نیز شامل میثم آخوندزاده و روناک طه زاده بودند. در ابتدای جلسه، مهندس معزی؛ مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن به ارائه گزارش توجیهی افزایش سرمایه برای سهامداران حاضر در جلسه پرداخت. در ادامه نیز بعد از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، با موافقت سهامداران افزایش سرمایه شرکت از 2 هزار به سه هزار میلیارد ریال تصویب شد. براین اساس، مقرر شد افزایش سرمایه از دو محل، سود انباشته به میزان 40 درصد و مطالبات حال شده و آورده نقدی به میزان 60 درصد صورت پذیرد.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
با 5/2 برابر شدن سرمایه اولیه
بانک صادرات به بزرگ‌ترین بانک بورسی کشور تبدیل شد

حمیدرضا اسلامی منوچهری: مهندس محمدرضا پیشرو، مدیرعامل بانک صادرات ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با «دنیای اقتصاد» از 5/2 برابر شدن سرمایه اولیه این بانک خبر داد و افزود: سرمایه بانک صادرات از رقم 22 هزار و 906 میلیارد ریال به رقم 57 هزار و 800 میلیارد ریال افزایش یافته که از این میزان، مبلغ 5/6 میلیارد ریال از محل سود انباشته و مابقی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های بانک صورت گرفته است.

به گفته وی سرمایه بانک‌ها یکی از شاخص‌های مهم برای تحکیم ساختار و توسعه فعالیت‌ها است و نقش اساسی در رشد درآمدهای بانک‌ها دارد. مدیرعامل بانک صادرات گفت: در حال حاضر با افزایش سرمایه بانک به رقم 57 هزار و 800 میلیارد ریال، این بانک در بین بانک‌های حاضر در بورس مقام نخست را به خود اختصاص داده است. به گفته مهندس پیشرو از آنجا که طبق مقررات بانک مرکزی، بانک‌ها نمی‌توانند بیش از معادل 20 درصد سرمایه پایه خود را به یک شخص تسهیلات بدهند، افزایش سرمایه بانک، نسبت پرداخت تسهیلات به مشتریان بزرگ را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. مدیرعامل بانک صادرات همچنین از تحقق EPS شش ماهه این بانک در سال‌جاری خبر داد و افزود: EPS بانک صادرات به عنوان شرکت اصلی در سال‌جاری 275 ریال و برای گروه و بانک 289 ریال بوده که در شش‌ماه اول سال‌جاری50 درصد آن تحقق یافته و قطعا EPS بانک تا پايان سال نيز تعدیل مثبت خواهد داشت که در گزارش 9 ماهه در آذرماه امسال، میزان آن اعلام خواهد شد. به گفته وی قبل از افزایش سرمایه اخیر، نسبت کفایت سرمایه در بانک صادرات 8/7 درصد بوده و پس از افزایش سرمایه این نسبت به بیش از 8 درصد خواهد رسید. مدیرعامل بانک صادرات، سرمایه پایه بانک را قبل از افزایش سرمایه اخیر 25 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با افزایش سرمایه جدید، نسبت پرداخت تسهیلات به مشتریان بزرگ به میزان قابل توجهی افزایش خواهد يافت. به گفته وی بانک صادرات در سال‌جاری اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته و بابت طلب خود از دولت چندین طرح بزرگ پتروشیمی و صنعتی و از جمله نیروگاه بزرگ منتظر قائم به این بانک واگذار شده که قیمت این نیروگاه در زمان واگذاری یک هزار و 150 میلیارد تومان بوده اما در حال حاضر به بيش از 2 هزار میلیارد تومان افزایش قیمت داشته که سود مناسبی را نصیب بانک خواهد کرد. مهندس پیشرو خاطرنشان کرد: براساس تکلیف بانک مرکزی، این بانک موظف است دارایی‌های واگذار شده از طرف دولت را به فروش برساند و مذاکراتی در این خصوص صورت گرفته که در حال نهایی شدن است. وی جمع بدهی‌های دولت به بانک صادرات را مبلغ 4 هزار و 100 میلیارد تومان اعلام کرد. مدیر عامل بانک صادرات با اشاره به پرونده موسوم به فساد بزرگ بانکی گفت: در آن شرایط قيمت سهام بانک صادرات در بورس به کمتر از 100 تومان رسید و با تلاش مدیران بانک و اقدامات صورت گرفته، قیمت هر سهم بانک صادرات پیش از بسته شدن نماد این بانک در بورس، مبلغ 224 تومان بود و از روز یکشنبه 5/8/92 نماد بانک صادرات پس از افزایش سرمایه با قیمت جدید گشایش خواهد یافت. مهندس پیشرو کل افزایش سرمایه بانک صادرات را طبق مصوبه مجمع این بانک 66 هزار و 500 میلیارد ریال اعلام کرد که طی دو سال و در سه مرحله صورت خواهد گرفت و افزایش سرمایه اخیر، نخستین مرحله آن خواهد بود. به گفته وی در حال حاضر سهم بانک صادرات از بازار پول کشور 15 درصد است که یک درصد از این میزان در سال گذشته به سهم بازار بانک افزوده شده است. مدیرعامل بانک صادرات همچنین در خصوص حکم لغو تحریم این بانک توسط دادگاه اتحادیه اروپا گفت: در مرحله نخست، حکم لغو تحریم بانک صادرات و بانک ملت صادر شد اما در آخرین روز مهلت، تجدیدنظر صورت گرفته که با توجه به شواهد و قرائن امید می‌رود حکم نهایی به نفع ما صادر شود. وی خاطرنشان کرد با توجه به گستردگی شعب این بانک در کشورهای اروپایی، آسیای میانه، خلیج‌فارس و لبنان، قطعا پس از رفع تحریم، این بانک بیشترین گشایش را در امور مربوط به واردات و صادرات و فعالیت‌های ارزی خواهد داشت و قابلیت‌های بانک در این زمینه ارتقا خواهد یافت و یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدهای بانک در فعالیت‌های ارزی خواهد بود و همچنین کمک بزرگی به صادرکنندگان و واردکنندگان نیز خواهد شد. مدیرعامل بانک صادرات مانده منابع ريالي این بانک را 530 هزار میلیارد ریال و مانده تسهیلات بانک را حدود 400 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: جمع کل دارایی‌های بانک صادرات نیز بيش از 800 هزار میلیارد ريال است. مهندس پیشرو هدف بانک صادرات را تلاش در جهت تحقق اهداف اقتصادی دولت به ویژه در تامین مالی طرح‌های تولیدی و سرمایه در گردش آنها ذکر کرد و خاطرنشان کرد که بانک صادرات به زودی اوراق مشارکت وزارت اقتصاد را به میزان 10 هزار میلیارد ریال برای احداث و تکمیل امور زیربنایی، زیرساخت‌ها و به‌ویژه زیرساخت‌های بخش آب و برق کشور به عنوان بانک عامل به فروش خواهد رساند که نرخ سود آن 20 درصد خواهد بود. مدیرعامل بانک صادرات همچنین توضیحاتی را در مورد شرکت بیمه «سرمد» که بیش از 65 درصد سهام آن به این بانک تعلق دارد، داد. به گفته وی 20 درصد سهام این شرکت به بانک شهر تعلق دارد و بقیه آن نیز از طریق پذیره‌نویسی در اختیار سهامداران حقیقی قرار گرفته است. به گفته مهندس پیشرو، با توجه به ظرفیتی که این دو بانک و به ویژه بانک صادرات دارد، پیش‌بینی می‌شود فعالیت این شرکت بیمه که در تمامی رشته‌های بیمه‌ای فعال خواهد بود درآمد قابل‌قبولی را نصیب بانک صادرات کند. همچنین شرکت بیمه «سرمد» می‌‌تواند با کمک بیمه‌های دیگر به صورت سندیکایی، پوشش‌های بزرگ بیمه‌ای را البته در چارچوب اصول حرفه‌ای و محاسبه ریسک انجام دهد. وی سرمایه اولیه بیمه «سرمد» را 400 میلیارد ريال اعلام کرد و افزود: در مراحل بعدی افزایش سرمایه این شرکت بیمه‌ای را شاهد خواهیم بود. مهندس پیشرو، فعالیت‌های بیمه‌ای را مکمل فعالیت‌های بانکی دانست و گفت: با توجه به قریب به 2850 شعبه بانک صادرات که در سراسر کشور پراکنده است به نظر می‌رسد که فعالیت شرکت بیمه «سرمد» به سرعت گسترش یابد و از این طریق، درآمد قابل توجهی نصیب بانک صادرات کند.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
ظرفیت تولید فولاد هرمزگان به سه میلیون تن در سال می‌رسد
گروه بنگاه‌ها- مدیرعامل فولاد هرمزگان گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان برنامه پنجم توسعه، ظرفیت تولید این مجتمع به سه میلیون تن در سال می‌رسد.
مرتضی آقاجانی اظهار كرد: تحقق این ظرفیت سه هزار شغل مستقیم و 6 هزار شغل غیر‌مستقیم ایجاد می‌کند. وی افزود: برای تحقق شعار امسال، تولید یک میلیون و 650 هزار تن آهن اسفنجی و یک میلیون و 200 هزار تن تختال (شمش) در دستور کار قرار دارد.آقاجانی با بیان اینکه امسال سال دستیابی به ظرفیت‌ها است، گفت: افزایش ظرفیت تولید، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید و بومی‌سازی قطعات از مهم‌ترین شاخصه‌های دستیابی به این مهم است.وی توانایی تولید تختال‌های فولاد با عرض دو متر برای نخستین بار در کشور، سرعت بالای خط ریخته گری تا 160 سانتی متر در دقیقه و استفاده از آخرین فناوری در کنترل آلودگی را از مهم‌ترین ویژگی‌های مجتمع فولاد هرمزگان عنوان کرد. این در حالی است که مجتمع فولاد هرمزگان به عنوان پیشرفته‌ترین کارخانه فولادی کشور ظرفیت تولید سالیانه یک و نیم میلیون تن تختال و یک میلیون و 650 هزار تن آهن اسفنجی را دارد.مدیر عامل فولاد هرمزگان همچنین درخصوص برنامه ‌ریزی در زمینه حضور در بازارهای جهانی گفت: شرکت فولاد هرمزگان در برنامه‌ریزی‌های کلان خود حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی را در دستور کار قرار داده و آن را با جدیت پیگیری می‌کند.آقاجانی افزود: اگر دولت و ایمیدرو به وعده‌های خود عمل کرده و تسهیلات و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند فولاد هرمزگان می‌تواند به خوبی بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای را در دست بگیرد.وی تصریح کرد: متاسفانه، ایمیدرو تاکنون به وعده‌هایی که داده بود عمل نکرده و سهمیه‌های تعیین شده را در اختیار فولادسازان قرار نداده است. اگر همین روال ادامه پیدا کند فولاد سازان دچار بحران می‌شوند.مدیر عامل فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل کمبود مواد اولیه، فعالیت فولاد سازان با نگرانی همراه است و در شرکت فولاد هرمزگان نیز موجودی انبارها رو به اتمام است و اگر هر چه زودتر تدابیری اندیشیده نشود حتی با تعطیلی کارخانه‌ها نیز مواجه می‌شویم.وی افزود: در حال حاضر مهم‌ترین رقبای ایران در آسیا، کشورهای عربستان، چین و کره هستند اما کشور ما با دارا بودن منابع غنی مثل سنگ آهن و همچنین داشتن نیروی متخصص و ماهر به زودی می‌تواند به پیشرفت‌های خوبی در زمینه صنعت فولاد برسد و نبض بازار را در دست بگیرد.آقاجانی در خصوص رقابت میان بخش خصوصی و دولتی اظهار کرد: در حال حاضر بخش دولتی به معنای واقعی نداریم زیرا شرکت‌های دولتی از نظر ساختار به سمت شرکت‌های خصوصی رفته اند و به صورت نیمه دولتی درآمده اند، لذا باز هم رقابت میان این دو بخش باعث جذاب‌شدن بازار و رونق در این صنعت می‌شود.وی خواستار حمایت دولت و ایمیدرو از صنعت فولاد شد و تاکید کرد: با آزاد شدن صادرات و تامین مواد اولیه همچنین حل شدن مشکلات بانکی می‌توان شاهد روزهای خوب در آینده‌ای نزدیک بود.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
موج نزولی فرابورس
گروه بورس- روند کاهشی حاكم بر بازار سرمايه روز گذشته با شدت بيشتري دنبال شد، به طوري كه نه تنها شاخص بازار فرابورس با افت قابل توجه 20 واحدي مواجه شد، بلكه حجم و ارزش كل معاملات اين بازار نيز كاهش محسوسي را به ثبت رساند.
براساس اين گزارش شاخص آيفكس در ابتداي ساعات معاملاتي دیروز، تحت تاثير جو منفي حاكم بر بازار سرمايه با افت شديد 20 واحدي مواجه شد و بدين ترتيب در جريان معاملات نوسان ديگري را تجربه نكرد و در محدوده 796 واحد ثابت ماند كه در اين کاهش، نمادهاي پتروشيمي و پالايشگاهي بيشترين نقش را داشتند؛ روز گذشته پتروشيمي جم، مارون و زاگرس به همراه پالايش نفت تهران و لاوان بيشترين تاثير منفي را بر شاخص آیفکس داشتند.همچنین در جریان معاملات ديروز فرابورس، تغییر مالکیت بیش از 61 میلیون اوراق بهادار رقم خورد که بیشترین حجم معاملات به جابه‌جايي 7/22 ميليون سهم بانک دي تعلق داشت، بانک سرمایه و ذوب‌آهن هم به ترتیب با معامله 5/4 و 6/3 میلیون سهم، بیشترین حجم معاملات را داشتند. در پایان معاملات روز گذشته حدود 5/690، میلیارد ریال سهم در 14 هزار و 914 نوبت معاملاتی داد‌و‌ستد شد که بر این اساس پالایش نفت لاوان، پتروشیمی جم و بانک سامان به ترتیب با 4/144، 2/62 و 54 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را ثبت کردند. بر‌اساس این گزارش پتروشیمی کازرون، حق تقدم مجتمع معادن مس تکنار، گروه فن‌آوا، بیمه ما، مجتمع معادن مس تکنار، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، پتروشیمی ممسنی و صنایع پتروشیمی دهدشت از رشد قیمت بیش از 4 درصد برخوردار شدند و رهشاد سپاهان، مهندسی صنعتی روان فن‌آور و بانک خاورمیانه هم با بیشترین کاهش قیمت به میزان 5 درصد مواجه شدند.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
انتشار صورت‌های مالی جدید «حکشتی»

گروه بنگاه‌ها- شرکت کشتیرانی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به خردادماه سال 93 را با 10 هزار میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ 22 ریال پیش بینی کرده است.
براساس اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، «حکشتی» در پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 93 مبلغ600 میلیارد ریال (به ازای هر سهم 60 ریال) درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری اعلام کرده است. برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت، طبقه کانتینر به مبلغ 15 هزار میلیارد ریال در شرکت در جریان بوده که در مرحله بررسی توسط حسابرس است.گزارش توجیه اقتصادی این موضوع تهیه و انجام نهایی آن در سال مالی 93-1392 بعد از ابلاغ دستورالعمل اجرایی قانون استفاده از تجدید ارزیابی دارایی‌ها مصوب مجلس شورای اسلامی و همچنین تایید حسابرس و سازمان بورس اوراق بهادار ارائه می‌شود.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
فرابورس

[h=1]لبخند آيفكس به پتروشيمي‌ها[/h] کد خبر: DEN-762601 تاریخ چاپ: ۱۳۹۲/۰۸/۰۸ منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۵۲
گروه بورس- محبوبه مغاني: روز گذشته بازار فرابورس ايران در مقايسه با رشد 952 واحدي شاخص بورس اوراق بهادار تهران تنها به رشد 20/17 واحدي بسنده كرد.

اين رشد در پي معامله 92 ميليون و 472 هزار و 441 برگه سهام به ارزش 685 ميليارد و 991 ميليون ريال صورت گرفته بود كه اين ميزان در 18 هزار و 67 دفعه معامله باعث شد تا شاخص بازار فرابورس ايران رقم 813 واحدي را ثبت كند.
پس از نماد معاملاتي پتروشيمي مارون، بازگشايي نماد شركت پتروشيمي خراسان همزمان با ارائه اطلاعات پيش‌بيني و همچنين نماد پتروشيمي جم بخش عمده‌اي از رشد شاخص را سبب شدند.
اگرچه در اين ميان نمادهاي پالايش نفت تهران، پالايش نفت لاوان، تامين مواد اوليه فولاد صبانور و بانك سرمايه نيز تلاش كردند سهمي را در رشد شاخص
داشته باشند.
بر اين اساس روز گذشته در ميان نمادهاي تاثيرگذار در شاخص، به ارزش بازار شركت پتروشيمي مارون 4 هزار و 852 ميليارد ريال، پتروشيمي زاگرس 2 هزار و 880 ميليارد ريال، پتروشيمي جم 2 هزار و 376 ميليارد ريال، پالايش نفت تهران 7720 ميليارد و 45 ميليون ريال، فولاد صبانور 745 ميليارد و 187 ميليون ريال و پالايش نفت لاوان 681 ميليارد و 479 ميليون ريال افزوده شد.
اين گزارش مي‌افزايد: در ادامه فعاليت‌هاي روز گذشته بازار فرابورس، بازگشايي نماد داروسازي توليددارو پس از ارائه اطلاعات پيش‌بيني، با رشد قيمتي همراه بود.
روز گذشته معامله بلوكي باغميشه در بازار پايه فرابورس انجام شد كه در اين معامله 20 ميليون و 733 هزار سهم به ارزش 48 ميليارد و 836 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت.
از روز گذشته معاملات دومين صندوق ETF با نماد «کاریس1» در بازار ابزارهاي نوين مالي آغاز شد.
در نماد معاملاتی واحدهای سرمایه‌گذاری عادی قابل معامله، صندوق سرمایه گذاری سپهر کاریزما در نماد «کاریس1»، ثبت شده است كه در معاملات آن محدودیت حجمی در هر سفارش یا بلوک به میزان 100 هزار واحد تعیین شده بود.
در اين ميان، رييس اداره نظارت بازار فرابورس با اشاره به استقبال فراوان سرمایه‌گذاران از نخستین صندوق قابل‌معامله ETF اعلام كرد: اين امر با توجه به پذیره‌نویسی دومین صندوق قابل‌معامله در شهریورماه که از طریق شبکه کارگزاری‌های عضو فرابورس صورت گرفته بود، انجام شد.
افسانه اروجي با تاکید بر اینکه سرمايه‌گذاري از طريقETFها، بهترين راه براي ورود غيرحرفه‌اي‌ها و افراد تازه‌وارد به بازار سرمايه است، یادآور شد: محاسبه لحظه‌اي ارزش واحدهاي سرمايه‌گذاري اين صندوق‌ها و كم‌ريسك بودن سرمايه‌گذاري در صندوق‌هاي قابل معامله از مهم‌ترين مزاياي آن برای ورود به بازار سرمایه است.
وی با بیان اینکه کاریزما صندوق سرمایه‌گذاری در سهام است، افزود: این نوع صندوق می‌تواند در سهام و حق تقدم خرید سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، اوراق مشارکت، انواع صکوک، اوراق بهادار رهنی، گواهی سپرده بانکی سرمایه‌گذاری یا نزد بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری سپرده‌گذاری کند؛ ضمن آنکه مطابق با امیدنامه صندوق سرمایه‌گذاری سپهر کاریزما حداقل
70 درصد از دارایی‌های آن باید در سهام پذیرفته شده در بورس یا بازار اول فرابورس و حسب مورد بازار دوم فرابورس ایران سرمایه‌گذاری شود.
به گفته اروجی؛ هر یک از دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری متناسب با تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری خود، در خالص دارایی‌های صندوق سهیم‌اند؛ اما حق تصمیم‌گیری در مورد دارایی‌های صندوق در چارچوب اساسنامه آن تنها در اختیار مدیر
صندوق است. شرکت سبدگردان کاریزما به عنوان مدیر، شرکت تامین سرمایه سپهر به عنوان بازارگردان، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی‌گستر به عنوان متولی و موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت سخن حق به عنوان حسابرس این صندوق معرفی شده‌اند.
همچنین ديروز در جریان مبادلات تسهیلات مسکن، آبان 91 با 81/1 درصد رشد 384 هزار و 23 ریال قیمت خورد و اوراق اردیبهشت 91 با 23/4 درصد کاهش به قیمت 375 هزار 162 ریال رسید.
در همین حال در بازار اوراق با درآمد ثابت، بیشترین حجم معاملات به ترتیب به خرید و فروش 22 هزار و 480 برگه گواهی سپرده انصار تعلق داشت و در بازار ETF هم 88 هزار و 600 واحد صندوق قابل معامله کاریزما پس از گشایش در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس مبادله شد.
از سوي ديگر مجوز افزایش سرمایه شرکت بیمه «ما» صادر شد.
براساس اين مجوز شرکت مزبور در نظر دارد، سرمایه خود را از مبلغ 400 میلیارد ریال به مبلغ 2,500 میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران طی سه مرحله افزایش دهد.
همچنین بر‌اساس پیام روز گذشته ناظر بازار، معاملات توافقی شرکت ساختمان اصفهان در نماد معاملاتی «ثاصفا1» پس از برگزاری مجمع در سامانه جدید معاملات توافقی امکان‌پذیر شد .
بیمه پاسارگاد و نیز اوراق مشارکت شرکت لیزینگ ایران و شرق به منظور پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه اوراق و اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری عام بانک انصار به منظور پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه متوقف شدند.
مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام شرکت کودشیمیایی اوره لردگان در نماد «شلردح1» نیز از ديروز سه‌شنبه تا روز شنبه 18 آبان ماه جاری تمدید شد.
فرابورس برای شرکت‌های کوچک تابلو می‌زند
ديروز اما در شانزدهمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه كه با محوریت توسعه تامین مالی از طریق بازار سرمایه و با تاکید بر بازار اولیه برگزار شده بود، امیر ‌هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران گفت: از 46 هزار میلیارد تومان معاملاتی که از ابتدای تاسیس فرابورس انجام شده است، بیش از 20 هزار میلیارد تومان تامین مالی بوده است.
وی ادامه داد: از این مبلغ 15 هزار میلیارد تومان نیز سهام جدید و حق تقدم و 6 هزار میلیارد تومان بازار تامین مالی خرد مسکن (تسهیلات مسکن) بوده است. همچنین دو هزار و 500 میلیارد تومان بازار با درآمد ثابت فرابورس است.
هامونی با اشاره به اینکه ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه شامل پذیره نویسی و بازار اولیه می‌شود، ابراز کرد: البته در پذیره‌نویسی‌ها، شعب بانک‌ها نیز می‌توانند شرکت داشته باشند و به گسترش بازار سرمایه
کمک کنند. وی به روش‌های تامین مالی از طریق فرابورس اشاره و تصریح کرد: می‌توان بر روی صندوق‌های زمین و ساختمان کار کرد و این نوع صندوق‌ها را وارد بازار کرد.
در کنار آن، تامین مالی مخترعان و طراحان هم دیده شده و به همین منظور، بازار ایده در فرابورس در حال طراحی است و در حال حاضر نیز ایده‌های خوبی به این بازار ارائه شده است. هامونی به پذیره‌نویسی شرکت‌ها، هلدینگ‌ها و اسناد خزانه اسلامی اشاره کرد و ابراز کرد: البته اسناد خزانه اسلامی فقط شامل بازار ثانویه می‌شود و پیشنهاد می‌شود تا بازار اولیه این اوراق از طریق شبکه کارگزاری و بانک‌ها صورت بگیرد. مدیرعامل شرکت فرابورس به بنگاه‌های کوچک مقیاس اشاره کرد و افزود: قرار است تابلویی در فرابورس راه اندازی شود تا شرکت‌هایی که با سرمایه کوچک راه‌اندازی می‌شوند، وارد این تابلو شوند.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
ششم آذرماه رخ می‌دهد
افزایش سرمایه 210 درصدی «غبشهر»
کد خبر: DEN-762602 تاریخ چاپ: ۱۳۹۲/۰۸/۰۸ منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۵۲
گروه بنگاه‌ها- شرکت صنعتی بهشهر معادل 210 درصد افزایش سرمایه می‌دهد.
به گفته یک منبع آگاه از شرکت صنعتی بهشهر این افزایش سرمایه از محل سود انباشته است و از رقم 330 میلیارد ریال به رقم یک هزار و 23 میلیارد ریال به انجام می‌رسد.
وی درباره زمان انجام افزایش سرمایه خاطرنشان کرد: مجمع عمومی فوق‌العاده صنعتی بهشهر برای تصمیم‌گیری در این باره در 6 آذرماه برگزار خواهد شد.
این مقام مسوول ارزش بازار هر سهم صنعتی بهشهر را معادل پنج هزار تومان اعلام کرد و در خصوص گزارش عملکرد 9 ماهه این شرکت گفت: صنعتی بهشهر در پایان دوره 9 ماهه منتهی به پایان شهریورماه امسال معادل دو هزار و 528 میلیارد و 481 میلیون ریال سود خالص شناسایی کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 208 درصد افزایش نشان می‌دهد.
وی در خصوص افزایش ظرفیت تولید شرکت تصریح کرد: صنعتی بهشهر قصد دارد ظرفیت تولید خود را از 360 هزار تن به 520 هزار تن افزایش دهد و این امر در دستور کار قرار دارد. این منبع آگاه افزایش قیمت محصولات شرکت را در حد شایعه دانست و گفت: هنوز مطلب مشخصی در این باره و به طور رسمی اعلام نشده است.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام کرد
تعداد پرونده تخلف شرکت‌های بورسی کم نیست
کد خبر: DEN-762603 تاریخ چاپ: ۱۳۹۲/۰۸/۰۸ منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۵۲
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با بیان اینکه ارائه اطلاعات خلاف واقع در پروسه رسیدگی به تخلفات بررسی می‌شود، گفت: عمده پرونده‌های تخلفات شرکت‌ها مربوط به عدم ارائه اطلاعات، ارائه اطلاعات خلاف واقع یا تاخیر در ارائه اطلاعات است.
امیرحمزه مالمیر در گفت‌وگو با «ایسنا»، در خصوص تخلفات شرکت‌های بورسی و پنهان کردن تعدیلات سود این شرکت ها گفت: زمانی که شرکت‌ها سود خود را تعدیل می‌کنند، این تعدیل سود بررسی می‌شود که آیا ناشی از اتفاقاتی است که در شرکت رخ داده یا از قبل وجود داشته است.
وی با بیان اینکه ارائه اطلاعات خلاف واقع در پروسه رسیدگی به تخلفات بررسی می‌شود، افزود: ارائه اطلاعات خلاف واقع در کمیته تخلفات رسیدگی شده و زمانی که کمیته به این جمع بندی برسد که ایراداتی در ارائه اطلاعات وجود داشته است، نظرات خود را اعلام می‌کند که در این میان ممکن است کمیته قانع نشده و پروسه بررسی یک ماه به طول بیانجامد و حتی پرونده به دادگاه برود. مالمیر با اشاره به اینکه تعداد پرونده تخلفات شرکت‌ها کم نیست، تصریح کرد:عمده پرونده‌های تخلف مربوط به عدم ارائه اطلاعات، ارائه اطلاعات خلاف واقع و یا تاخیر در ارائه اطلاعات است.
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در خصوص نوع جریمه متخلفات گفت: بسته به نوع تخلف، متخلف جریمه می‌شود که این جریمه از تذکر کتبی، جریمه نقدی یا ارجاع به دستگاه حقوقی و انتظامی و مراجع قانونی می‌تواند باشد. این در حالی است که بارها این موضوع در بورس تهران تکرار شده است که برخی شرکت‌های بورسی تعدیلات پیش بینی سود خود را پنهان کرده و اعلام می‌کنند که تعدیلی در پیش‌بینی سود خود ندارند، اما بعد از مدت کوتاهی که سهامدران جزء با فروش شرکت از آن خارج می‌شوند، شرکت اعلام می‌کند که قصد دارد سود خود تعدیل کند و نماد شرکت به منظور تعدیل سود متوقف می‌شود و در این میان کسانی که از رانت اطلاعاتی برخوردارند می‌توانند از سود شرکت بهره‌مند شوند.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
کشرق تعدیل مثبت 25 درصدی داد
کد خبر: DEN-762604 تاریخ چاپ: ۱۳۹۲/۰۸/۰۸ منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۵۲
گروه بنگاه‌ها- شرکت صنعتي و معدني شمال شرق برای هر سهم مبلغ 600 ریال سود خالص پیش بینی کرده که در مقایسه با اطلاعیه قبلی (مبلغ 481 ریال) نزدیک به 25 درصد تعدیل مثبت داده است.
بنابر اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، این شرکت در دوره 6 ماهه موفق به تحقق 50 درصد از فروش، 49 درصد از بهای تمام شده، 54 درصد از سود ناخالص، 55 درصد از سود عملیاتی و 59 درصد از سود خالص هر سهم شده است. شمال شرق شاهرود علت تعدیل مثبت اخیر را استقبال شرکت‌هاي توليد‌کننده کک در بخش خصوصي از زغال‌سنگ توليدي اين شرکت اعلام کرد. بر این اساس ميزان و مبلغ فروش زغال‌سنگ در اين بخش بيشتر از برنامه پيش‌بيني شده تحقق يافته که اين امر باعث افزايش EPS شرکت خواهد شد.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
«ثمسکن» دو شرکت جدید به فرابورس می‌آورد
کد خبر: DEN-762605 تاریخ چاپ: ۱۳۹۲/۰۸/۰۸ منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۵۲
گروه بنگاه‌ها- دو شرکت زیرمجموعه سرمایه‌گذاری مسکن به زودی وارد فرابورس می‌شوند. به گزارش بورس و اوراق بهادار، با پذیرش دو شرکت سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود و سرمایه‌گذاری مسکن پردیس در بازار اول فرابورس، جمع شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری مسکن در این بازار به پنج شرکت رسید؛
بنابراین گزارش سرمایه‌گذاری مسکن پردیس با سرمایه 300 میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود با سرمایه 200 میلیارد ریال در زمینه طراحی، ارائه خدمات مشاوره‌ای و فنی و مهندسی و اجرای پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن و ساختمان فعالیت دارند. براساس گزارش منتشره از سوی شرکت، سرمایه‌گذاری مسکن در مجمع فوق‌العاده 29 مهر ماه سال‌جاری سرمایه خود را از دو هزار میلیارد ریال به سه هزار میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران به میزان 60 درصد و سود انباشته به میزان 40 درصد افزایش داد.شرکت اعلام کرده این افزایش سرمایه تا تاریخ برگزاری مجمع در تاریخ 30 آذرماه نزد مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت نخواهد رسید. شرکت سرمایه‌گذاری مسکن با سرمایه 2 هزار میلیارد ریال سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان آذرماه 92 را مبلغ 501 ریال پیش‌بینی کرده که در دوره 9 ماهه، 5 درصد آن را محقق کرده است. این رقم در تاریخ 30 آبان و 20 آذرماه سال 91 و 28 فروردین‌ سال 92 مبلغ402 ریال اعلام شده بود. شرکت پیش‌بینی تقسیم سود سال مالی مزبور را 50 درصد سود خالص اعلام کرده است. بنابراین گزارش شرکت جمع درآمدهای سال 92 را یک هزار و 193 میلیارد ریال و سود عملیاتی آن را یک هزار و 98 میلیارد ریال پیش‌بینی کرده است. شرکت همچنین پیش‌بینی سود تلفیقی هر سهم سال مالی مزبور را در تاریخ‌های 30 آبان‌ماه 91، مبلغ 498 ریال، در تاریخ‌های 20 آذرماه 91 و 28 فروردین‌ماه 92 مبلغ 506 ریال و در تاریخ 6 و 16 مردادماه 92 مبلغ 529 ریال و در حال حاضر مبلغ 541 ریال اعلام کرده است.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
معرفی مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی
کد خبر: DEN-762606 تاریخ چاپ: ۱۳۹۲/۰۸/۰۸ منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۵۲
گروه بنگاه‌ها- مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی منصوب شد. با حکم مدیر عامل بانک ملی ایران دکتر فرهاد حنیفی به سمت مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی منصوب شد.
فرهاد حنیفی دارای مدرک دکترا در زمینه مدیریت مالی می‌باشد و عضویت در هیات مدیره بانک پارسیان، مدیرعاملی شرکت لیزینگ پارسیان، عضو هیات مدیره شرکت مبادلات غیربورسی IDRO OTC، عضو کمیته ریسک بانک پارسیان و ریاست هیات مدیره کانون شرکت‌های لیزینگ ایران را در کارنامه خود دارد.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]سردرگمي پالايشگاه‌ها در تاثيرگذاري بر شاخص[/h]

گروه بورس- محبوبه مغاني: روز گذشته در بازار فرابورس ايران 80 ميليون و 605 هزار و 547 سهم به ارزش 751 ميليارد و 577 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت تا بر اين اساس شاخص بازار در آخرين هفته كاري منتهي به هشتم آبان‌ماه از رشد 40/7 واحدي برخوردار شود.
بر اين اساس روز گذشته شاخص بازار فرابورس در پي 17 هزار و 462 دفعه معامله صورت گرفته فعاليت خود را با ثبت رقم 40/820 واحدي به پايان رساند تا براي شروعي مجدد در هفته آينده دو روز به استراحت بپردازد. اگرچه روز گذشته برخي نمادهاي موثر بر شاخص‌ مانند پتروشيمي مارون، زاگرس و جم همچنان از تاثير مثبت بر شاخص برخوردار بودند. اما اين بار دو نماد تاثيرگذار ديگر بر شاخص يعني پالايش نفت تهران و پالايش نفت لاوان از شاخص روي برگرداندند تا معاملات منفي صورت گرفته بر سهام آنها از رشد بيشتر شاخص بكاهد. در جريان معاملات ديروز بازار فرابورس ايران؛ گروه ساختماني مورد توجه فعالان قرار داشت، به طوري كه نماد مسكن شمال‌شرق در كنار افزايش تقاضا براي حق‌تقدم اين شركت و باغميشه از بيشترين رشد قيمتي در ميان نمادهاي فرابورسي برخوردار بودند. همچنين ديروز نماد معاملاتي سرمايه‌گذاري مسكن تهران به دليل تعديل با اهميت پيش‌بيني سال مالي 92 و 93 متوقف شد. در اين ميان روز گذشته بانك دي، ذوب‌آهن اصفهان، بانك سرمايه، پتروشيمي خراسان و حق‌تقدم سرمايه‌گذاري مسكن شمال شرق با حجم بالاي معاملات همراه بودند. از سوی دیگر اوراق تسهیلات مسکن بدون تغییر قابل توجهی در حدود 375 هزار ریال مبادله شد و در مبادلات اوراق با درآمد ثابت هم بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش 129 هزار و 620 برگه اجاره مپنا تعلق داشت. در بازار ETF 373 هزار و 199 واحد صندوق قابل معامله کاریزما به ارزش 93/3 میلیارد ریال و 92 هزار و 260 واحد صندوق قابل معامله آسام به ارزش 01/1 میلیارد ریال مبادله شدند. نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی آذر به منظور تامین مالی شرکت نفت پارس نیز پس از پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق معامله شد و نماد شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود هم پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد داد‌و‌ستد شد. با توجه به اتمام مدت اعتبار اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن آبان ماه سال 1389، این نماد معاملاتی در روز چهارشنبه 15 آبان‌ماه متوقف خواهد شد.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]گزارش 6 ماهه پالایش نفت تبریز منتشر شد[/h]

گروه بنگاه‌ها- پالایش نفت تبریز در عملکرد دوره 6 ماهه توانست 43 درصد از پیش‌بینی سود هر سهم و 47 درصد از پیش‌بینی فروش امسال را محقق کند.
به گزارش بورس و اوراق بهادار، شبریز در آمد هر سهم امسال را به طور خالص مبلغ 3854 ریال پیش‌بینی کرده که در دوره 6ماهه 1674 ریال آن را محقق کرده است. در همین حال پيش‌بيني عملکرد سال مالي92 شبریزدر مقايسه با عملکرد واقعي سال مالي قبل به‌ترتيب فروش مبلغ 55 هزارو 765ميليارد ريال افزايش، بهاي تمام‌شده کالاي فروش‌رفته 95درصد افزايش، سود عملياتي مبلغ 5904 ميليارد ريال افزايش و سود پس از کسر ماليات مبلغ 4693 ميليارد ريال افزايش داشته است. شبریز اعلام کرده است محاسبات هزينه حمل نفت خام درسال1392 به مانند سال1391 به مبلغ کل 341 ميليارد ريال به عنوان هزينه شناسايي و بازيافت شده است. همچنين شرکت اعلام كرده است، درصورتي که مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادلاتي نفت خام پايان دوره 91 مربوط به شرکت پالايش و پخش باشد، منجر به تاثير کاهش 295 ريال در سود هر سهم خواهد شد. از سوی دیگر شبریز از اول مهر ماه امسال از فهرست واحدهاي آلاينده حذف شد و در اين صورت سود هر سهم شرکت به ميزان 28ريال افزايش خواهد يافت. با این وجود پالایش نفت تبریز در خصوص عملکرد 6ماهه توضیح داده است که دليل عمده کاهش پیش بینی سود 6 ماهه نسبت به اولين پيش‌بيني، عدم فروش نفت سفيد در 6 ماهه اول سال به مقدار 246 ميليون ليتر است که معادل 454 ريال سود را کاهش داده است. اما به علت ماهيت نفت سفيد و فروش آن در نيمه دوم سال (فصل سرد سال) موجودي اماني نفت سفيد نزد پخش افزايش يافته و با توجه به اين که يکي از مفروضات تهيه اولين پيش‌بيني، توليد معادل فروش در نظر گرفته شده، بنابراین با فروش نفت سفيد در نيم سال دوم پیش‌بینی سود برآوردي پوشش داده خواهد شد. از سوی دیگر، موجودي نفت خام اول‌دوره سال 92 با نرخ ارز مرجع در صورت‌هاي مالي منعکس مي‌شود. همچنين کليه اطلاعات بر اساس آخرين اطلاعات دريافتي از پالايش و پخش است.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]انتخاب تراکتورسازي ايران به‌عنوان صادرکننده نمونه کشور[/h]

گروه صنعتي تراکتورسازي ايران از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي چهارمين سال متوالي به عنوان صادرکننده برتر و نمونه کشور براي سال 92 نيز انتخاب شد.
به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل گروه صنعتي تراکتورسازي ايران، مديرعامل اين گروه صنعتي با اعلام اين خبر گفت: اين انتخاب براساس شاخص‌هايي نظير ارزش صادرات، روند رشد ارزش صادرات، گستردگي بازارهاي هدف، حفظ و ماندگاري در بازار، نفوذ به بازارهاي جديد و تجارب بين المللي صورت گرفته است. ابوالفتح ابراهيمي مهارت فني و تخصصي شركت در امر صادرات را از ديگر ملاک‌هاي گزينش صادر کننده نمونه کشور عنوان کرد. ابراهيمي پيشنهادهايي را نيز براي ارتقاي تجارت و صادرات بين‌المللي نظير ثبت جهاني برند بنگاه براساس قواعد سازمان تجارت جهاني، بهره‌گيري از پوشش‌هاي صندوق ضمانت صادرات، شركت در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي داخلي و خارجي، حضور در هيات‌هاي بازرگاني و بازاريابي، استفاده از تبليغات در رسانه هاي خارجي، تلاش در جهت جذب سرمايه‌گذاري خارجي، استفاده از يك كارت بازرگاني را براي صادرات از تمامي گمرك‌هاي كشور و ... ارائه نمود.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
وزارت ارتباطات به سازمان بورس اعلام کرد:
[h=1]درآمد 5/6 تریلیون ریالی مخابرات از محل ممنوعه[/h]

رگولاتوری در نامه رسمی به سازمان بورس اعلام کرد: مخابرات از محل اجرای مصوبات افزایش تعرفه شورای رقابت 5/6 تریلیون ریال وجه اضافی از مشترکان دریافت کرده که باید بازگرداند، اما مدیرعامل مخابرات می‌گوید افزایش تعرفه قانونی بود.
به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نامه‌ای به ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از درآمد غیر قانونی مخابرات خبر داد و اعلام کرد: شرکت مخابرات از این سازمان پروانه فعالیت دریافت کرده و تمام مفاد پروانه برای مخابرات لازم الاجرا است که این موضوع در قرارداد فروش سهام کنترلی و مدیریتی مخابرات مورد تاکید سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته است. بر این اساس طبق موافقت‌نامه پروانه هرگونه افزایش تعرفه خدمات بدون اخذ مجوز از کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات ممنوع است. اخیرا مخابرات ایران بدون اخذ مجوز لازم اقدام به افزایش تعرفه برخی از خدمات کرده و 6 تریلیون و 554 میلیارد و 932 میلیون و 683 هزار و 928 ریال وجوه اضافی از مشترکان دریافت کرده است که سازمان در حال پیگیری موضوع است، تا مبلغ به مشترکان بازگردانده شود و نمی‌تواند به عنوان درآمد مخابرات ایران قلمداد شود. همراه اول نیز تابع مفاد موافقت‌نامه پروانه است و دستور فرمایید به منظور جلوگیری از مشکلات ناشی از این امر موضوع بررسی و نتیجه به این سازمان اعلام شود. این نامه که در تاریخ 16/7/92 در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته است ديروز همراه با نامه پاسخ مدیر عامل شرکت مخابرات خطاب به سازمان بورس روی کدال منتشر شده است. مظفر پوررنجبر مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به نامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده که پروانه فعالیت شرکت مخابرات ایران اگر چه از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صادر شده اما به استناد جزء 5 ماده 58 قانون اصل 44، شورای رقابت مرجع تصویب دستور العمل تنظیم قیمت است. وی اعلام کرده شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی در تاریخ 7 تیر 92 در دفتر ریاست‌جمهوری (با حضور ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ) تشکیل جلسه داده و نسبت به تصویب منع مداخله سایر نهادهای مرتبط با قیمت کالا و خدمات در امر تصمیم گیری شورای رقابت به اعتبار بند 5 ماده 58 اصل 44 اقدام و صرفا شورای یاد شده را مرجع نهایی قیمت گذاری اعلام کرده است. این مصوبه در تاریخ 24 تیر 91 توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده است. مرکز ملی رقابت از باب شفاف سازی مجدد در حوزه مسوولیت‌ شورای رقابت با ریاست جمهوری مکاتبه کرده و دستور وی مبنی بر دستور العمل قیمت گذاری بر عهده شورای رقابت بوده و دخالت در امور مرکز و شورای رقابت خلاف قانون خواهد بود را ابلاغ کرد. پور رنجبر با بیان این مطالب نتیجه گرفته که اقدام مخابرات در اجرای تعرفه‌ها صحیح بوده است. وی همچنین درخواست کرده که اگر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کماکان نظر به توقف اجرای مصوبه مربوطه را در اعمال تعرفه خدمات مورد ارائه به مشترکان دارد با مراجعه به راهکارهای مقرر در ماده 90 قانون اصل 44 برای تامین و واریز مابه‌التفاوت قیمت از محل اعتبارات و منابع دولت در سال جاری اقدام کند. مدیر عامل مخابرات تاکید کرده که از این رو بودجه پیش‌بینی شده سال 92 نیازمند اصلاح نیست.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
سیمان شرق شفاف‌سازی کرد

گروه بنگاه‌ها- شرکت سیمان شرق در خصوص زمان بهره‌برداری از پروژه کارخانه شرکت سیمان سفید شرق و تعدیل سود بودجه شده سال‌جاری حاصل از فروش سیمان سفید، شفاف‌سازی کرد.
براین اساس سیمان شرق با در نظر گرفتن احتمال بروز زیان به سهامداران ناشی از وقوع رویدادهای غیرقابل برآورد، اعلام سود پیش‌بینی شده حاصل از فروش سیمان سفید در بودجه سال مالی 93-92 را موکول به اطمینان از تحقق سود مزبور کرده است. به این ترتیب این شرکت سود حاصل از کارخانه سیمان سفید را در زمان آغاز بهره‌برداری آزمایشی از کارخانه مزبور در بودجه اعلامی به آن سازمان تعدیل خواهد کرد.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]انتشار پرتفوی «وامید»[/h]

گروه بنگاه‌ها- سرمایه‌گذاری امید پرتفوی مهرماه سال 92 را منتشر کرد. به گزارش بورس و اوراق بهادار سرمایه‌گذاری امید در ماه گذشته سهام شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالای ایران، سنگ‌آهن گل‌گهر، سیمان هرمزگان، گهر انرژی سیرجان، کویر تایر، مرجان کار، پتروشیمی پردیس، گسترش نفت و گاز پارسیان، شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، شرکت آهن و فولاد ارفع و پالایش نفت بندرعباس را به ارزش دو هزار و 343 میلیارد ریال به پرتفوی خود اضافه کرد.
«وامید» همچنین سهام سنگ‌آهن گل‌گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، سرمایه‌گذاری سپه، پتروشیمی جم، صنایع شیمیایی ایران را به ارزش 380 میلیارد ریال واگذار کرد که از این بابت 253 میلیارد ریال سود ساخت. بنابراین گزارش ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ شرکت 184میلیارد ریال اعلام شده است.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
وقایع شمار اقتصادی، سیاسی

به‌رغم افزايش 6/0 درصدي شاخص بورس
[h=1]بازارهاي موازي خوب نفس نمي‌كشند[/h]گروه بورس- محبوبه مغانی: به نظر می‌رسد این روزها تاثیر پذیری بازار سرمایه نسبت به اخبار مثبت ناشی از روابط ایران با جامعه بین‌المللی کمتر شده و شاید بتوان ادعا کرد که به گونه‌ای تاثير این اخبار در بازار سرمایه به اصطلاح «پیش خور» شده و تنها تاثیر ناچیزی بر شاخص بورس اوراق بهادار تهران دارند.

در واقع به نظر می‌رسد که در میان افت بازارهای سرمایه‌گذاری در عرصه اقتصادی کشور، بازار سرمایه نیز با کند کردن آهنگ رشد خود، به بازدهی‌های اندک به فعالانش بسنده کرده است.
اگرچه در عرصه بین المللی نیز هفته گذشته ايالات متحده آمريكا شاهد انتشار آمار مطلوب مخارج مصرف‌كننده بود اما با اين حال، عملكرد بخش صنايع توليدي اين كشور و آمارهاي فروش خانه‌ها، مایوس کننده بود که این مساله در کنار گزارش بازار کار و اشتغال، كاهش شاخص خرده‌فروشي و در نهایت افزايش هزينه زندگي شواهد بيشتري را از آسيب‌هاي اقتصادي ناشي از مشاجرات بودجه‌اي واشنگتن در اختيار فدرال رزرو قرار داد تا به اين واسطه اين نهاد وضع‌كننده سیاست‌های پولی در آمريكا با انتشار بيانيه‌اي، ضمن اشاره به ضعف رشد اقتصادي و بحران مالي در اين كشور، تصميم خود را مبني بر ادامه اجراي سياست‌هاي محرك پولي 85 ميليارد دلاري اعلام كند و در ادامه آن نسبت به روند بي‌ثبات و شكننده بازار مسكن و اشتغال در اين كشور هشدار دهد؛ تصمیمی که در نهایت منجر به تقویت دلار شد تا پس از کند شدن رشد یورو، يكي از اعضاي شوراي بانك مركزي اروپا اعلام كند که بانك مركزي این منطقه ابزاري براي مقابله با تقويت يورو ندارد؛ اگرچه در این بین این نهاد نسبت به کاهش نرخ رشد کشورهای عضو هشدار داد.
با این حال تصميم فدرال رزرو در كنار كاهش تقاضا براي طلا در آسيا و منفي شدن حاشيه سود این فلز زرد در مركز مبادلات شانگهاي در ابتداي هفته كاري گذشته، سبب شد تا از بازدهی هر اونس طلا در بازارهاي جهاني طی هفته گذشته تا به دیروز 8/2 درصد کاسته شود.
لازم به یادآوری است که كاهش تعداد بيكاران آمريكا طي ماه اكتبر نيز مي‌تواند موجب كاهش بيشتر قيمت اين فلز گرانبها شود.
از سوي دیگر در بازار جهانی نفت نیز می‌توان به انتشار گزارش‌هاي مربوط به كاهش درآمد شركت بريتيش پتروليوم در پي هزينه‌هاي ناشي از فاجعه نشت نفت در خليج مكزيك در سال 2010 ميلادي و قطع درآمد از پالايشگاه‌هاي کارسون و تگزاس اشاره کرد که به عنوان يكي از اخبار تاثيرگذار در بازار جهاني طلای سیاه محسوب می‌شود.
اگرچه كاهش توليد و صادرات نفت در ليبي و عربستان و چالش‌هاي عراق براي صادرات نفت از جمله عواملي بود كه افزايش قيمت نفت را در پي داشت و سبب تقویت قیمت نفت برنت دریای شمال در برابر نفت آمریکا شد، اما از سوی دیگر بنا بر اعلام سازمان اطلاعات انرژي آمريكا، ذخاير نفت در اين كشور در هفته گذشته چهار ميليون و صد هزار بشكه افزايش يافته است كه اين امر نیز دیگر عامل کاهنده بهاي نفت در بازار نيويورك بود.
به نظر می‌رسد از اين پس فعاليت پالايشگاهي در آمريكا به ويژه در خليج مكزيك از سر گرفته خواهد شد.
سازمان اطلاعات انرژي آمريكا همچنین به افزایش تولید نفت ایران به میزان 100 هزار بشکه طي ماه‌هاي سپتامبر و اكتبر سال جاري ميلادي اشاره کرده است كه اميدواري‌هايي از تحقق وعده‌هاي وزير نفت در رابطه با افزايش سطح توليد نفت كشور ايجاد كرده است.
درخواست رييس‌جمهور آمريكا از نمايندگان ارشد سنا براي به تعويق افتادن اعمال تحريم‌هاي جديد اقتصادي و تجاري عليه ايران، انجام مذاكرات كارشناسي ايران و 1+5 و تعيين فواصل زماني نزديك براي مذاكرات ايران و آژانس و مذاكرات كارشناسي آن در كنار رد توقف غني‌سازي 20 درصدي از سوي معاون وزير خارجه كشورمان از اخبار مهم تاثیر‌گذار بر فضای داخلی کشور از بعد سياست
خارجي بود.
اين در حالي است كه نتيجه مذاكرات جان‌كري با سناتورها در لغو تحریم‌های بانکی علیه ایران منوط به حصول نتایج مثبت‌تر در مذاکرات هسته‌ای شد.
از سوي ديگر، تلاش براي كاهش 6 درصدي ميانگين نرخ تورم، مذاكرات براي بازگرداندن پول‌هاي بلوكه شده نفت‌، اجراي گام دوم هدفمند كردن يارانه‌ها، تصويب اخذ عوارض آلايندگي از شركت‌هاي پالايشگاهي و پتروشيمي از جمله مصوبات دولت بود كه بازارهاي سرمايه‌گذاري در كشور را تحت تاثير خود قرار داد.
صادرات و واردات بيش از 45 ميليارد دلاري ايران در 7 ماهه نخست امسال، اعلام آمادگي يك شركت چيني براي تامين مالي طرح‌های هفت‌گانه فولادي، اعلام تورم سالانه 2/36 درصدي شهري در مهرماه امسال نيز از جمله مباحث مطروحه در عرصه اقتصادی طي هفته گذشته بود. اما در هفته گذشته هر دلار آمریکا در مرکز مبادلات ارزی از چهارم تا یازدهم آبان ماه جاری، از 24 هزار و 821 ریال به 24 هزار و 957 ریال افزایش و هر یورو از 34 هزار و 265 ریال به 33 هزار و 654 ریال کاهش یافت.
در بازار آزاد نیز نرخ برابری هر دلار آمریکا در بازه زمانی مزبور بدون تغییر ماند. در مورد یورو این نرخ برابری از کاهش 32/1 درصدی برخوردار بود.
سکه و هر گرم طلای 18 عیار نیز به ترتیب از کاهش 5/1 و 4/2 درصدی برخوردار شد.
اما در بازار مسکن؛ طبق گزارش دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي، قيمت زمين مسكوني در تهران بعد از رشد 80 درصدي در بهار 92، در تابستان افزايش 70 درصدي را نسبت به فصل مشابه سال قبل تجربه كرد. همچنين متوسط قيمت واحد مسكوني در شهر تهران در 4 ماه بعد از انتخابات رياست‌جمهوري در فاصله 22 خرداد تا 22 مهرماه سال جاري- در مجموع
11 درصد كاهش پيدا كرده است كه با محاسبه نوسان قيمت واقعي- احتساب نرخ تورم ماهانه يك تا دو درصد در اين ماه‌ها، تغییرات قيمت مسكن منفی 15 درصد برآورد مي‌شود.
براساس اعلام دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي، متوسط قيمت آپارتمان در تهران در نيمه مهرماه امسال به مترمربعي 3 ميليون و 840 هزار تومان رسيد. همچنين روند ماهانه قيمت زمين نيز از منفي شدن تغییرات قیمت در برخي ماه‌ها حكايت دارد.
اين در حالي است كه مركز آمار ايران پيشتر متوسط قيمت زمين مسكوني در تهران طي فصل بهار را مترمربعي 5 ميليون و 800 هزار تومان اعلام كرده و از افزايش 160 درصدي قيمت آن نسبت به بهار سال قبل خبر داده بود.
اما در بازار سرمايه؛ نماد پتروشيمي خراسان پس از تعديل مثبت 31 درصدي و پالايش نفت شيراز پس از توقف 115 روزه با رشد 13 درصدي و پتروشيمی خارک پس از تعديل 30 درصدی با رشد 8 درصدي بازگشایی شد. در این میان توجه بازار سرمایه به نمادهاي ساختماني با توجه به فصل مجامع اين گروه و پايين بودن P/E اغلب شركت‌هاي حاضر در اين صنعت و قوت گرفتن شايعات افزايش نرخ خوراك پتروشيمي‌ها از جمله عوامل تاثيرگذار بر فعاليت بازار سرمایه از چهارم تا يازدهم آبان‌ماه بود تا به اين واسطه فعالان بازار سرمايه در 6 روز كاري بورس اوراق بهادار تهران در بازه مزبور تنها شاهد بازدهي 65/0 درصدي اين بازار باشند؛ اگرچه فعاليت بورس تهران در اولين روز كاري خود در هفته جاري با افت 07/0 درصدی همراه شد.
صنعت روغن و جذابیت‌های آن
صنعت روغن به عنوان يكي از صنايع مورد توجه بازار سرمايه، هرچند که از نمايندگان معدودی در این بازار برخوردار است (دو شركت مارگارین و صنعتي بهشهر در حال حاضر توليدكننده مشهورترين برندهاي روغني يعني لادن و بهار هستند)، اما آنچه كه سبب توجه فعالان بازار سرمايه به اين شركت‌ها شده است شاید عدم رشد قیمت محصولات آنها در مقایسه با ساير كالاها باشد؛ مساله‌ای که سبب شد تا روغني‌ها به دنبال افزايش نرخ 12 تا 15 درصدي باشند.
اين در حالي است كه شرکت‌های شوینده پس از دریافت بيش از 3 بار افزايش نرخ در محصولات خود، این بار ناچار شده اند که فكري براي تعديل قيمت‌هاي خود كنند. از اين رو صنعت روغن در بورس تهران به دو دليل عمده مورد توجه است که می‌توان به پتانسيل رشد نرخ و افزايش سودآوري و برندهاي ارزشمند اين شركت‌ها اشاره کرد.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
همزمان با بازگشایی نماد پالایشگاه شیراز پس از پنج ماه اتفاق افتاد
رشد چشمگير معاملات

گروه بورس-مسعودرضا طاهری: روز گذشته در اولین روز کاری بازار فرابورس در هفته جديد، شاخص کل این بازار تقریبا 10 واحد کاهش ثبت کرد و از رقم 820 واحد با یک افت سریع در نیم ساعت اول تا 810 واحد فرو ریخت.
. در ادامه و تا قبل از ساعت 10 صبح تقریبا شاخص به زیر این سطح نیز افت کرد اما در نیم ساعت پایانی معاملات تقریبا به بالاتر از 810 واحد بازگشت و در نهایت روی همین رقم بسته شد؛ اين در حالي است كه شاخص فرابورس در پایان معاملات روز چهارشنبه قبل از 820 واحد هم فراتر رفته بود. روز گذشته در مجموع در این بازار 207میلیون و 307 هزاربرگه اوراق بهادار به ارزش يك هزار و 386 میلیاردو 869 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. از جمله اتفاقات مهم اين بازار در روز گذشته می‌توان به بازگشایی نماد پالایشگاه شیراز پس از ارائه اطلاعات شش ماهه و شفاف‌سازي، با محدوديت دامنه نوسان قيمت تا سقف 50 درصد اشاره کرد. بر اين اساس شراز با بيش از 13 درصد افزايش قيمت بازگشايي و با نرخ 26 هزار و 326 ريال معامله شد. همچنين اين نماد با جابه‌جايي يك میلیون و 559 هزار سهم به ارزش 43 میلیارد و 91 میلیون ریال بیشترین تقاضا را به خود اختصاص داد. روز گذشته اما در اولین روز کاری این بازار نمادهای شراز و زاگرس به ترتیب با 8/3 واحد و 95/1 واحد رشد بر روند تغییرات شاخص کل تاثیر‌گذار بودند. در عین حال نمادهای مارون، شتران، شاوان، جم و کنور به ترتیب با 4/5واحد، 62/3 واحد، 5/2 واحد، 99/1واحد و 94/0واحد تاثير منفي بر شاخص کل گذاشتند. در بازار فرابورس روز گذشته معامله بلوكي حق‌تقدم میدکو با تعداد 100 میلیون سهم به ارزش 500 میلیارد ریال و همچنین 16 میلیون و 866 سهم بانك دي به ارزش 27 میلیارد و 576 میلیون ریال به صورت بلوكي صورت نگرفت و به اين ترتيب حق‌تقدم میدکو در بازار دیروز بیشترین ارزش معاملات را همچنان به خود اختصاص داد. همچنین بر اساس این گزارش بیشترین افزایش قیمت در بازار ديروز نصیب نماد حق تقدم مجتمع معادن مس تکنار با پنج درصد افزایش شد و پس از آن نمادهای بازرگانی آینده‌سازان بهشت پارس، بیمه ما، حق‌تقدم بیمه پاسارگاد، حق‌تقدم سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق و سبحان دارو با بیش از 9/4 درصد افزایش، بیشترین افزایش قیمت را داشتند. در آن‌ سوی بازار هم پتروشیمی ممسنی، صنایع پتروشیمی زنجان و صنعتی مینو 5 درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. از سوی دیگر امتیاز تسهیلات مسکن اسفند 89 بیشترین رشد قیمت را ثبت کرد و به قیمت 385 هزار و 504 ریال معامله شد و امتیاز تسهیلات مسکن دی 89 نیز با بیشترین کاهش قیمت به نرخ 360 هزار و224 ریال رسید. در بازار ابزارهای نوین مالی بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش 56 هزار و 370 برگه گواهی سپرده انصار و 31 هزار و 110 برگه اجاره ماهان2 تعلق داشت. در بازار ETF هم 390 هزار و 960 واحد صندوق قابل معامله آرمان سپهر آیندگان به ارزش 27/4 میلیارد ریال و 184 هزار و 444 واحد صندوق قابل معامله کاریس به ارزش 94/1 میلیارد ریال معامله شدند.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
نگاهي به گزارش 6 ماهه فولاد خراسان
گروه بنگاه‌ها- شرکت مجتمع فولاد خراسان پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 92 را در تیر ماه 92 مبلغ 670 ریال اعلام کرده بود که این رقم در آبان ماه سال جاری به مبلغ 638 ریال رسید و طی 6 ماه با اختصاص 415 ریال سود به ازای هر سهم معادل 65 درصد از پیش‌بینی‌هایش را پوشش داد. «فخاس» اعلام کرد دلیل تعدیل منفی 5 درصدی، افزایش تولید آهن اسفنجی به میزان 400 هزار تن مربوط به تولید واحد یک احیاي مستقیم است.
گفتنی است؛ این طرح متعلق به شرکت ایمپادکو است که با توجه به اینکه از تیر ماه 92 بهره‌برداری از این واحد در قالب قرارداد اجاره به شرکت مجتمع فولاد خراسان واگذار شده است تولید این واحد در پیش‌بینی بودجه دوره منتهی به پایان اسفند ماه 92 اضافه شده است. بدیهی است که بخش عمده افزایش مواد مصرفی و هزینه‌های تولید ناشی از این امر است. بر‌اساس این گزارش هیات مدیره این شرکت در نظر دارد50 درصد سود خالص سال مالی 92 را جهت تقسیم به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
صنعتي مينو شفاف سازي كرد
گروه بنگاه‌ها- مدیر عامل شرکت صنعتی مینو طی اطلاعیه‌ای به اداره نظارت بر ناشران فرابورس در‌خصوص تغییرات پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 92 شفاف سازی کرد.
حمیدرضا قدری در این نامه آورده است: با توجه به افزایش قیمت فروش محصولات شرکت در 6 ماهه دوم سال 92 معادل 20 درصد و همچنین افزایش میزان تولید و شناسایی سود سهام شرکت‌های فرعی، پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی 92 مبلغ 1200 ریال محقق می‌شود که در دوره 6 ماهه اول سال تقریبا مبلغ 326 ریال معادل 27 درصد از سود مذکور محقق شده است.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
فرابورس

[h=1]آخر هفته خوش بازار[/h] کد خبر: DEN-764640 تاریخ چاپ: ۱۳۹۲/۰۸/۱۶ منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۵۹
گروه بورس- فرابورس به‌رغم شروع منفي و نامساعد خود در ابتداي هفته روزهاي پاياني را با شرايط مساعدي سپري كرد، به طوري كه در دو روز اخير با روند رو به رشدي مواجه شد و روز گذشته نيز 14 واحد صعود را به ثبت رساند.
براساس گزارش «دنياي اقتصاد» هرچند حجم و ارزش كل معاملات روز گذشته با كاهش محسوسي نسبت به روز سه‌شنبه روبه‌رو شد، اما شاخص اين بازار با 14 واحد (معادل 7/1 درصد) رشد به محدوده 5/818 واحدي رسيد كه اين صعود را به كمك نمادهاي پتروشيمي و پالايشگاهي تجربه كرد. در اين روز پتروشيمي مارون با 5/4 واحد تاثير مثبت بيشترين نقش را در رشد شاخص داشت. نمادهاي پالايش نفت تهران، ميدكو و پتروشيمي جم نيز هر كدام تاثير مثبتي در محدوده يك تا 3 واحد روي شاخص داشتند. همچنين در آخرین روز معاملاتی هفته، داد‌و‌ستد بیش از 5/65 میلیون اوراق بهادار به ارزش حدود 779 میلیارد ریال ثبت شد.
وجود تقاضای 23/6 میلیون سهمی برای بانک دی و 18/5 میلیون سهمی پتروشیمی جم و 59/4 میلیون سهمی ذوب‌آهن اصفهان این شرکت‌ها را در راس حجم معاملات فرابورس در روز چهارشنبه قرار داد و بیشترین ارزش معاملات نیز به ترتیب با بیش از 88/99، 12/51 و 65/71 میلیارد ریال توسط پتروشیمی جم، پالایش نفت تهران و پالایش نفت شیراز ثبت شد.در میان نمادهای داد‌و‌ستد شده ديروز اما پتروشیمی امیرکبیر با 5 درصد افزایش قیمت مواجه شد و پس از آن تکادو، رهشاد سپاهان و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در سوی دیگر بازار نیز پتروشیمی کازرون، توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد، کود شیمیایی اوره لردگان و قند شیروان قوچان و بجنورد بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
بر‌اساس این گزارش اوراق تسهیلات مسکن نیز بدون تغییر قابل توجهی در حدود 38 هزار تومان مبادله شد و با توجه به اتمام مدت اعتبار اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن آبان 89، شاهد توقف این نماد معاملاتی بودیم. در مبادلات اوراق با درآمد ثابت هم بیشترین حجم معاملات به ترتیب به خرید و فروش 18 هزار و 830 برگه اجاره ماهانه و 17 هزار و 370 برگه اجاره مپنا تعلق داشت.
در بازار ETF هم 127 هزار و 600 واحد صندوق‌ قابل معامله آسام با ارزشی بالغ بر 41/1 میلیارد ریال و 6 هزار و 610 واحد صندوق‌ قابل معامله کاریس به ارزش بیش از 70 میلیون ریال معامله شد.
از سوي ديگر در جریان معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان با توجه به تغییر با اهمیت در عملکرد واقعی و نماد معاملاتی حق تقدم شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه نيز با توجه به اتمام مهلت استفاده از حق تقدم متوقف شدند و نماد معاملاتی شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود به‌دلیل به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام و نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه پس از پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه به تابلو بازگشتند.
همچنین با توجه به اتمام مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام شرکت کود شیمیایی اوره لردگان در هجدهم آبان‌ماه، این نماد در پایان معاملات روز شنبه متوقف خواهد شد.
عرضه بلوک «کرمان»
افزون بر اين بلوک 45/3 درصدی از سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان معادل 6 میلیون و 900 هزار سهم به قیمت پایه هر سهم 5200 ریال، روز دوشنبه بیستم آبان‌ماه از طریق بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود.
به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، شرکت سرمایه‌گذاری و تجارت امید در نظر دارد تعداد 6 میلیون و 900 هزار سهم معادل 45/3 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان را به فروش برساند.
بر این اساس قیمت پایه هر سهم 5200 ریال اعلام شده و قرار است روز دوشنبه بیستم آبان‌ماه به صورت یکجا و نقد و طبق رویه جاری تسویه پایاپای (3+ T)، توسط کارگزاری حافظ از طریق بازار دوم فرابورس عرضه شود.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]کنتورسازی گزارش 6 ماهه داد[/h] کد خبر: DEN-764686 تاریخ چاپ: ۱۳۹۲/۰۸/۱۶ منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۵۹
گروه بنگاه‌ها- کنتورسازی در عملکرد 6 ماهه با پوشش 26 درصد از پیش‌بینی سود هر سهم امسال مواجه شده است.کنتورسازی درآمد هر سهم امسال را مبلغ 1019 ریال پیش‌بینی کرده که طی نیمه نخست امسال برای هر سهم 261 ریال کنار گذاشت. در اطلاعيه جدید درآمد حاصل از سرمايه گذاري در شرکت مزبور براي سال مالي 92 همچنان به مبلغ 84 میلیارد و 105ميليون ريال برآورد شده است. از سوی دیگر شرکت پيش‌بيني سود تلفيقي هر سهم براي سال مالي 92 را بر اساس سرمايه 200 ميليارد ريالي به مبلغ 1142 ريال اعلام کرده است. هيات مديره آکنتور در نظر دارد ميزان 10 درصد سود خالص دوره را به عنوان سود تقسيمي ميان سهامداران به مجمع عمومي عادي سال مالي 92 پيشنهاد کند. در بخش خالص ساير درآمد (هزينه)هاي عملياتي سال مالي 91 مبلغ 15 میلیارد و 797 ميليون ريال هزينه‌هاي جذب نشده توليد شناسايي شده است که بر اساس ظرفيت بلااستفاده توليد نسبت به هزينه‌هاي ثابت توليدي محاسبه شده است. در اين خصوص با توجه به اينکه شرکت هزينه‌هاي مزبور را در پايان سال مالي و پس از مشخص شدن ظرفيت مورد استفاده محاسبه مي نمايد، در پيش‌بيني درآمد هر سهم در سال مالي 92 هزينه‌اي از اين بابت در نظر گرفته نشده است. در پيش‌بيني قبلي مصارف ارزي گروه و شرکت اصلي براي سال مالي 92 جهت خريد مواد اوليه به ترتيب به مبالغ 53میلیون يورو و 20 میلیون و 267هزاريورو و نرخ تسعير هر يورو 35 هزار ريال اعلام شده بود که در اطلاعيه حاضر خريدهاي ارزي شرکت اصلي به مبلغ 5 میلیون و 337 هزار يورو و به نرخ تسعير هر يورو 32500 ريال تحقق يافته است.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
تعدیل 172 ریالی سود هر سهم «کچاد»
کد خبر: DEN-764687 تاریخ چاپ: ۱۳۹۲/۰۸/۱۶ منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۵۹
گروه بنگاه‌ها- شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، 6 ماهه، بیش از پیش‌بینی، سود محقق کرد.براساس اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار، چادرملو پیش‌بینی درآمد هر سهم امسال را مبلغ یک هزار و 110 ریال اعلام کرده است که در دوره 6 ماهه منتهی به پایان شهریورماه امسال بیش از 693 ریال سود به ازای هر سهم نسبت به بودجه شناسایی کرد. «چادرملو» پیش از این پیش‌بینی درآمد خود را مبلغ 938 ریال اعلام کرده بود که این رقم را به میزان 172 ریال تعدیل کرد.این شرکت در همین دوره از فروش محصولات خود بیش از 16 هزار و 914 میلیارد و 656 میلیون ریال درآمد کسب کرد. این در حالی است که بهای تمام شده هر تن کالای فروش رفته به دلیل اجرای بند 55 قانون بودجه کل کشور سال 92 به میزان 53/1 درصد رشد داشته است.شرکت اعلام کرده است که معادل 100 درصد اثر هزینه‌ای اجرای بند «55» قانون بودجه سال 1392 کل کشور، متناسب با مقادیر فروش محصولات، در قیمت تمام شده کالای فروش رفته، اعمال شده است. همچنین 60 درصد از اثر اجرای بند «55» قانون بودجه سال 1392 کل کشور در قالب افزایش قیمت فروش محصولات کنسانتره و گندله (به استثناي فروش گندله در 6 ماهه اول سال‌جاری به شرکت‌های آهن و فولاد غدیر ایرانیان و ارفع) به خریداران، تخصیص داده شده است. به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده به تاریخ 26 تیرماه امسال سرمایه شرکت از مبلغ 6.000 میلیارد ریال به مبلغ 12.000 میلیارد ریال (از محل مطالبات و آورده سهامداران) معادل 100 درصد افزایش یافته است و همچنین افزایش سرمایه از مبلغ 12.000 میلیارد ریال به مبلغ 17.100 میلیارد ریال در مجمع عمومی فوق‌‌العاده تصویب شد و در اختیار هیات مدیره قرار گرفت تا ظرف 2 سال آینده پس از اخذ مجوز از سازمان بورس به مرحله اجرا گذاشته شود.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
[h=1]تایرا از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت[/h] کد خبر: DEN-764688 تاریخ چاپ: ۱۳۹۲/۰۸/۱۶ منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۵۹
گروه بنگاه‌ها- تراکتورسازی ایران 6 ماهه 70 درصد از پیش‌بینی سود هر سهم را پوشش داد.بر اساس اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، تراکتورسازی ایران در حالی درآمد هر سهم امسال را با 900 میلیارد ریال سرمایه مبلغ 213 ریال پیش‌بینی کرده که طی دوره 6 ماهه برای هر سهم 149 ریال سود ساخت. بر این اساس در دوره 6 ماهه تایرا همچنین با کسب مبلغ 4321 میلیارد ریال درآمد حاصل از فروش توانست 60 درصد از بودجه خود را محقق کند. به این ترتیب تایرا از پیش‌بینی‌های خود فراتر رفت. در همین حال شرکت پيش‌بيني سود هر سهم تلفيقي گروه (حسابرسي شده) براي سال مالي 1392 را مبلغ 316 ريال اعلام کرده است. تایرا فروش‌هاي صادراتي و خريدهاي ارزي خود را با نرخ برابري اتاق مبادلاتي تسعير كرده است.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
با صندوق ها

کد خبر: DEN-764690 تاریخ چاپ: ۱۳۹۲/۰۸/۱۶ منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۰۵۹
 

Similar threads

بالا