بررسی سوالات آزمون معمــــاری ارشد 93

وضعیت
موضوع بسته شده است.

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
بالاخره هرسال سوالات متفاوته دیگه . سال قبلش سوالایی بوده شما بلد نبودی . سال بعدش سوالاتی اومده که مختص شما طراحی شده بوده :)



هرکی رتبشو اشتباه گفتم با مدرک بگه خسارتشو بدم :)



میانگین 50 درصد زدی تو هنرهای ساخت میخوای بهت بگم اول میشی ؟ :biggrin:




بببین آبجی من یه زمانی خودم رتبه بودم . بعدا ترک کردم آدم شدم :) . بعدشم مگه من دقیقا گفتم 257.5؟ گفتم زیر 300
خخخخخ نه بابا:biggrin:
از تیریپ سوالای هنر ساخت خوشم اومد...خخخخ و گرنه ما کجا و اونا کجا :|
 

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه ها من 2روزه میخوام اعتراض ثبت کنم...هرکاری میکنم منو قبول نمیکنه سنجش :|
اصلا نمیشه ی کابری بسازم :|
 

omid0000

عضو جدید
"اعتراض ارسال شده من به سوال 60 به سایت سنجش "


پاسخ صحیح 5 دسی بل هست . منبع: کتاب مبانی فیزیک ساختمان 1 آکوستیک دکتر زهرا قیابکلو صفحه 110 - خط ششم: نواری به ضخامت 30 متر از این گونه پوشش کاهشی معادل 5 دسی بل ایجاد می نماید. پس گزینه 1 صحیح است

عکس صفحه110 کتاب رو هم گذاشتم.



 

omid0000

عضو جدید
" اعتراض ارسال شده من به سوال 66 به سایت سنجش "


در کلید پاسخ صحیح گزینه 4 درج گردیده که اشتباه می باشد و گزینه صحیح گزینه 3 یعنی "یک استادیوم رومی برگرفته از استادیوم های یونانی" می باشد.
دلایل به شرح زیر:
دلیل اول ؛ در پاراگراف آخر صفحه 255 کتاب آشنایی با معماری جهان چاپ ششم 1385 به صراحت نوشته شده "این ساختمان از نظر شیوه های معماری ویژگی های ساختمانهای رومی را دارد." و در ادامه همین پاراگراف نوشته شده "بنای سرگشاده ای برای انواع ورزشها و مسابقات بوده است" .... بنابراین واضح است که این بنا یک استادیوم رومی است و نه سیرک رومی و در نتیجه گزینه 4 غلط است و گزینه صحیح 3 می باشد.
دلیل دوم ؛در جزوه آشنایی با معماری جهان دپارتمان آموزش مرکز معماری ایران، دکتر مهیار دادخواه در صفحه 104 به صراحت عین عبارت زیر نوشته شده است:
"کولوسئوم نمایشخانه سرگشاده عظیمی برای انواع ورزشها و مسابقات پهلوانی در مرکز شهر رم بود." بنابراین از اینجا نیز اثبات می شود که کولوسئوم یا کلیزه یک استادیوم رومی است و گزینه 3 صحیح می باشد.
( عکس صفحه 255 کتاب زارعی رو هم فرستادم)
 

nikky321

عضو جدید
کاربر ممتاز
"اعتراض ارسال شده من به سوال 60 به سایت سنجش "


پاسخ صحیح 5 دسی بل هست . منبع: کتاب مبانی فیزیک ساختمان 1 آکوستیک دکتر زهرا قیابکلوصفحه 110 - خط ششم: نواری به ضخامت 30 متر از این گونه پوشش کاهشی معادل 5 دسی بل ایجاد می نماید. پس گزینه 1 صحیح است

عکس صفحه110 کتاب رو هم گذاشتم.


سيستم سوالات فن يكم تغيير كرده. قيابكلو مهم هست ولي كم كم اين مقررات و ايين نامه ها داره جاي قيابكلو رو ميبره. يكي نوشت با منبع منم رفتم ديدم كه اره توي ايين نامه اينا بود نوشته بود ٧ تا ١١. واسه همين اعتراض نزدم كه فكر نكنن حالا هرجي اشتباه زدم اومدم اعتراض كنمو بقيه اعتراضامو توجه نكنن. :)
 

omid0000

عضو جدید
" اعتراض ارسال شده من به سوال 79 به سایت سنجش
"


در کلید گزینه 4 یعنی قاجار آمده که غلط است و پاسخ صحیح گزینه 3 یعنی صفوی می باشد. به دلایل زیر:
دلیل اول:در صفحات 283 کتاب سبک شناسی معماری ایرانی دکتر پیرنیا عنوان شده که در شیوه ی صفوی "رنگ کاشی را از لاجورد می گرفتند که دارای رنگ های خانواده آبی بود یعنی لاجوردی، سرمه ای، ماستی و آسمانی".... در مورد رنگ زرد نیز در ادامه به طیف رنگی اینچنینی در دوران صفوی اشاره می شود و در پی آن اشاره میشود که "هنگامی که این کار کنار گذاشته شد رنگ زرد زشتی را کار می کردند که در ساختمان های قاجاری مانند کاخ گلستان و دیگر ساختمان ها یافت می شود و دیگر آن زرد لیمویی زمان صفویان از کنار رفت." و در صفحه 284 نیز توضیحات در پی همین مطلب ارائه شده است پس بنابرتوضیحات ارائه شده کاملا واضح است که طیف رنگی در ترکیب رنگ کاشی کاری در زمان صفوی بوده است نه قاجار و جواب گزینه 3 صحیح است.
دلیل دوم: در جزوه ی معماری اسلامی دکتر متدین صفحه 30 در ویژگی شماره 10 شیوه ی صفوی عبارت مقابل آمده است: " تولید انبوه به خصوص در مورد کاشی هفت رنگ " و واضح است که رواج استفاده از کاشی هفت رنگ در زمان صفوی بوده است و کاشی هفت رنگ دارای طیف رنگی بسیار است و تمام اینها به وضوح نشان می دهد که کلید این تست اشتباه است و پاسخ صحیح گزینه 3 یعنی صفوی می باشد.

(عکس صفحه 283 و 284 سبک شناسی رو هم فرستادم)




 

omid0000

عضو جدید
" اعتراض ارسال شده من به سوال 81 به سایت سنجش
"



طبق توضیحات جزوه معماری اسلامی دکتر متدین پاسخ صحیح گزینه 3 و مسجد جامع ورامین می باشد.

 

omid0000

عضو جدید
" اعتراض ارسال شده من به سوال 86 به سایت سنجش
"
کلید گزینه 3 غلط است و پاسخ صحیح گزینه 1 "گسست از معماری گذشته " می باشد و با توجه به توضیحات زیر انتخاب گزینه 3 به عنوان کلید این سوال بسیار عجیب و نادرست می نماید
!
دلیل اول؛ صفحات 61 و 63 کتاب مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب دکتر وحید قبادیان.....صفحه 61: "وی در این کتاب توحه معماران را به فن آوری مدرن جلب می کند." صفحه 63: " وی در این کتاب نیز سعی نمود که توجه معماران و شهرسازان را از گذشته به سمت آینده معطوف کند."توضیحات متن کتاب و جملات ذکر شده از آن کاملاً نشان می دهد که لوکوربوزه به "گسست از معماری گذشته" اعتقاد داشت و گزینه 1 صحیح است
.
دلیل دوم: مطالعه نوشته های زیر نیز دلیلی دیگر بر اثبات صحیح بودن گزینه 1 از دفترچه A می باشد.سبک معماری لوکوربوزیه، معماری مدرن متعالی است. ولی بهتر است ابتدا در رابطه با سبک کلی معماری مدرن توضیحاتی داده شود.معماری مدرن که سبکی غالب و جهانگیر در قرن 20 میلادی بوده، ریشه در تحولاتی دارد که خاستگاه آن شهر فلورانس در شمال ایتالیا، در حدود چهار صد سال پیش از ظهور معماری مدرن بوده است، ولی باید توجه داشت که معماری مدرن بصورت یک مکتب معماری با مبانی نظری مدون و ساختمان های ساخته شده بر اساس اندیشه های مدرن از اواخر قرن 19 میلادی شکل گرفت. خاستگاه این معماری در شهر شیکاگو، و در اروپا، شهرهای پاریس، برلین و وین بود. همچنین قابل ذکر است که معماری مدرن، نقطه ی عطفی در تاریخ معماری غرب و یا به عبارت دیگر در تاریخ معماری جهان بود. زیرا برای اولین بار، نگرش از سنت و تاریخ و گذشته به عنوان منبع الهام معماری تغییر جهت داد و آینده و پیشرفت به عنوان موضوع و هدف اصلی معماری مطرح شد معماران و نظریه پردازان مدرن سعی کردند معماری را با علم، تکنولوژی و جهان در حال تحول همگون سازند. به هر حال اگر بخواهیم اعضای خانواده معماری مدرن را نام ببریم شامل سه دوره ی اصلی، معماری مدرن اولیه/ معماری مدرن متعالی/ معماری مدرن متاخر خواهد بود که هر کدام از آنها دارای زیر مجموعه هایی هستند (قبادیان، 1382: 30) معماری مدرن اولیه: (مکتب شیکاگو، نهضت هنر نو، جنبش فوتوریسم)اگر چه عمر مکتب شیکاگو از دو دهه فراتر نرفت ولی این مکتب از چند جهت حائز اهمیت است. آنکه پیشرفت تکنولوژی و استفاده از تکنیک ها و مصالح جدید ساختمانی مانند اسکلت فلزی ، شیشه ای وسیع، انرژی برق، تاسیسات مرکزی، ... مقتضیات جدیدی را در معماری ایجاد کرد که برای اولین بار در مکتب شیکاگو این مقتضیات تدوین و به مورد اجرا گزارده شده. احداث ساختمان های مرتفع با اسکلت تمام فولادی برای اولین بار در شهر شیکاگو صورت گرفت. تا قبل از آن در مکتب شیکاگو از چدن به عنوان ستون در ساختمان استفاده می شد. چدن در مقابل کشش، برش و تنش مقاومت فولاد را ندارد. این اولین سبک با گستره ی جهانی بود که در آمریکا آغاز شد. برای اولین بار معماران امریکایی به جای پیروی از اروپاییان، خود بانی سبک جدیدی درمعماری بودند. معماران اروپایی همچون آدولف لوس و لوکوربوزیه و همچنین جنبش فوتوریست ها به تحسین این نوع معماری پرداختند و تحت تاثیر آن قرار داشتند. (قبادیان، 1382: 34)پیتر بهرنز در آلمان یکی از معمارانی بود که برای نزدیک نمودن حرفه ی معماری و صنعت مدرن تاثیر زیادی در اروپا گذاشت. وی جزو یکی از بنیانگذاران مهم معماری مدرن در غرب می باشد. سه تن از نامدارترین معماران مدرن اروپا یعنی والترگروپیوس، لودویک میس وندروهه و لوکوربوزیه بین سال های 1911 -1907 هر یک به مدت یک الی 3 سال در دفتر بهرنز کار کردند. بهرنز نخستین معمار نامدار در اروپاست که طراحی کارخانه و تولیدات صنعتی را به صورت گسترده انجام داد. او در نزدیک کردن حرفه ی معماری با مقتضیات عصر مدرن و شرایط ویژه آن تاثیر به سزایی در غرب داشت. (قبادیان ، 1382: صص 45و 44)مطالب نظری معماری فوتوریسم همچون توجه به علم و تکنولوژی و جهان آینده، حمل و نقل سریع السیر، گسست از گذشته، حذف تزئینات، بلند مرتبه سازی، و نمایان کردن اجزای عملکردی و تکنولوژیک یک ساختمان، مواردی بودند که بعدها تاثیر بسیار زیادی بر افکار و طرح های معماران مدرن متعالی، همچون لوکوربوزیه و گروپیوس و همچنین سبک هایی چون کانستراکتیویسم (ساختار گرایی) و های- تک داشتند. (قبادیان، 1382: 48) معماری مدرن متعالی :معماری مدرن متعالی و یا به عبارتی اوج معماری مدرن در بین دو جنگ جهانی اول و دوم یعنی عمدتاً در دهه های 20 و 30 میلادی در اروپا و امریکا مطرح شده بود. در دوره ی معماری مدرن اولیه، کماکان سبک های تاریخ گرایی همچون نئوکلاسیک، رمانتیک و بالاخص التقاطی به عنوان سبک های مهم و رایج در غرب حائز اهمیت بودند. ولی با پایان جنگ جهانی اول و نیاز شدید به ترمیم خرابی های جنگ و تولید انبوه ساختمان، گرایش به سمت معماری مدرن افزایش یافت. لذا با استفاده از تکنولوژی روز، مصالح مدرن، پیش ساختگی، عملکرد گرایی و دوری از سبک های پر زرق و برق تاریخی مورد توجه قرار گرفت. در این دوره معماری مدرن به عنوان تنها سبک مهم و آوانگارد در غرب مطرح شد و دامنه ی نفوذ آن به صورت یک سبک جهانی، در اقصا نقاط گیتی گسترش یافت. یکی از موضوعات کلیدی و بسیار مهم در دوره مدرن متعالی مساله صنعت و تولیدات صنعتی و تکنولوژی بود. تمامی معماران صاحب نام در این دوره به نوعی با مساله ی تکنولوژی درگیر بودند. عده ای مانند والترگروپیوس، میس وندروهه و لوکوربوزیه سعی در قطع کردن وابستگی های معماری مدرن در گذشته و تاریخ گرایی داشتند. به جای آن، آنها خواهان جایگزینی تکنولوژی و عملکرد به عنوان منبع الهام معماری شدند. (قبادیان، 1382: 50)بطور کلی نهضت معماری مدرن در پی نسخه ای می گشت تا به کمک آن بتواند در بهبود بخشیدن به شرایط زیستی محیط شهری، امیدوار بماند. نقطه ی حرکت تلاشی که با نهضت مدرن آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد، قصد بوجود آوردن فضای ساخته شده به گونه ای است که انسان ها بتوانند چه آنگاه که به تنهایی زندگی می کنند و چه آنگاه که گردهم آمده و نوعی زندگی مشترک را ادامه می دهند، نه تنها محبوسش نباشند بلکه به خاطر تابع بودن آن از اندازه ها، رابطه ها، سلیقه ها و سنت های زنده ی محیط خود و موثر بودن کیفیت این فضا در توسعه ی مثبت ارتباطات فرهنگی و معنوی در سطح زندگی همجواری شهری، به شکلی فعال در آن جایگزین شوند. (لوکوربوزیه ،1382: صص 19-18)نهضت معماری مدرن دو شخصیت را بسیار بیش از دیگران پرورانده است : یکی: والترگروپیوس، در رابطه با تلاش هایش در اعتلای فونکسیونالیسم در معماری و دیگری: لوکوربوزیه در رابطه با تثبیت و ترویج اندیشه ی نوی رسیونالیسم درمعماری .«رسیونالیسم» با مفهومی از آن که بیشتر بین معمارها و شهرسازها رایج است نقاشی را از طراحی شهری و معماری را از طراحی صنعتی .... جدا نمی داند و جوابگویی به نیازهای خود را تنها از راه همکاری علمی- فنی و دانش های کاربسته وعلوم خالص مربوطه به فضای ساخته شده _ با همه ضابطه های روان شناختی _ میسر می داند. این راه تا آنجا دنبال می شود که از زبان لوکوربوزیه _ بارزترین و پیشگام ترین فردی که معرف و سازنده تفکر رسیونالیستی در معماری است_، «خانه» ماشینی برای سکونت تعریف می شود. (لوکوربوزیه، 1382: 21)
با این تفاسیری که عرض کردم باید گزینه 1 یعنی "گسست از معماری" گذشته صحیح باشد!
( عکس صفحه 61 و 63 معاری معاصر غرب قبادیان رو هم فرستادم)




 
آخرین ویرایش:

omid0000

عضو جدید
" اعتراض ارسال شده من به سوال 91 به سایت سنجش "

با توجه به توضیحاتی که در ادامه می آورم گزینه 4 یعنی حمل و نقل جاده ای قطعاً غلط می باشد و گزینه 3 یعنی " گردشگری و محیط زیست " پاسخ صحیح می باشد. با اندکی تامل در صورت سوال به کلیدواژه های مقابل بر می خوریم: روستا ، اقتصاد ، محصولات چوبی توجه به اقتصاد و محصولات چوبی می تواند هم گزینه 3 و هم گزینه 4 صحیح باشد، ولی نکته این تست در این است که مورد سوال روستا است و باز هم تاکید می کنم روستا است و نه شهر! و اگر شهر می بود گزینه 4 یعنی حمل و نقل جاده ای می توانست صحیح باشد. ولی با مطرح شدن روستا در این سوال به عنوان یک عامل بسیار تعیین کننده متوجه می شویم که جهت توسعه باید ضمن توجیه پذیری اقتصادی و تولید محصولات چوبی در جهت حفظ محیط زیست بوده و علاوه بر آن به گونه ای برخورد صورت گیرد تا با ایجاد صنعت گردشگری به رونق اقتصادی روستا و احیای آن و تامین روح زندگی در آن کمک نمود.... وگرنه حمل و نقل جاده ای که برای شهر یا شهر صنعتی یا شهر صنعتی یا شهر بندری یا اسکله تجاری نیز مهم خواهد بود و حتی خیلی بیشتر از روستا مهم خواهد بود. با توجه به این توضیحات بنده با اطمینان کامل کلید این تست را نادرست می دانم و گزینه 3 پاسخ صحیح تست می باشد. امیدوارم با توجه به اعتراضات و کسب نظر از اساتید ذیصلاح این مورد اصلاح گردد.


 

صالحی-م

عضو جدید
کاربر ممتاز
" اعتراض ارسال شده من به سوال 91 به سایت سنجش "


با توجه به توضیحاتی که در ادامه می آورم گزینه 4 یعنی حمل و نقل جاده ای قطعاً غلط می باشد و گزینه 3 یعنی " گردشگری و محیط زیست " پاسخ صحیح می باشد.با اندکی تامل در صورت سوال به کلیدواژه های مقابل بر می خوریم: روستا ، اقتصاد ، محصولات چوبی توجه به اقتصاد و محصولات چوبی می تواند هم گزینه 3 و هم گزینه 4 صحیح باشد، ولی نکته این تست در این است که مورد سوال روستا است و باز هم تاکید می کنم روستا است و نه شهر! و اگر شهر می بود گزینه 4 یعنی حمل و نقل جاده ای می توانست صحیح باشد. ولی با مطرح شدن روستا در این سوال به عنوان یک عامل بسیار تعیین کننده متوجه می شویم که جهت توسعه باید ضمن توجیه پذیری اقتصادی و تولید محصولات چوبی در جهت حفظ محیط زیست بوده و علاوه بر آن به گونه ای برخورد صورت گیرد تا با ایجاد صنعت گردشگری به رونق اقتصادی روستا و احیای آن و تامین روح زندگی در آن کمک نمود.... وگرنه حمل و نقل جاده ای که برای شهر یا شهر صنعتی یا شهر صنعتی یا شهر بندری یا اسکله تجاری نیز مهم خواهد بود و حتی خیلی بیشتر از روستا مهم خواهد بود.با توجه به این توضیحات بنده با اطمینان کامل کلید این تست را نادرست می دانم و گزینه 3 پاسخ صحیح تست می باشد. امیدوارم با توجه به اعتراضات و کسب نظر از اساتید ذیصلاح این مورد اصلاح گردد.

منم این سوال رو اشتباه زدم ولی از استادم که پرسیدم جواب منطقی دادند اینجوری توضیخ دادند که اگه حمل و نقل نباشه هیچ کدوم از گزینه های دیگه عملی نیستند..و امکان توسعه نیست
 

omid0000

عضو جدید
" اعتراض ارسال شده من به سوال 97 به سایت سنجش "


کلید سوال یعنی گزینه 1 غلط است و پاسخ صحیح گزینه 4 یعنی " 1و2 هم راستا و 3 و 4 هم راستا " می باشد.شکل داده شده بارها و بارها در کتابای مختلف آورده شده و دقیقاً دیاگرام مسجد امام اصفهان می باشد. که به دلیل هم راستا نبودن میدان شاه با قبله این چرخش را داریم.
و توضیحات زیر عیناً از صفحه 291 کتاب سبک شناسی معماری ایرانی دکتر محمد پیرنیا در اثبات ادعای اینجانب:" میان محور سردر و که رو به میدان نقش جهان ساخته شده و محور مسجد که رو به قبله هست زاویه ای پدید آمده که معمار آنرا به بهترین گونه پاسخ داده است. میدان نقش جهان رون اصفهانی دارد، یعنی حدوداً رو به جنوب است. اما مسجد رو به جنوب غربی است. معمار، ایوان شمالی مسجد در پشت هشتی را بگونه ای چرخانده که از هشتی می توان میانسرای مسجد را دید، ولی نمی توان یکراست به آن وارد شد، بلکه باید از یکی از دو دالان گرداگرد ایوان به میانسرا رسید. "
و حتی اگر فرض کنیم این دیاگرام مربوط به مسجد امام اصفهان نباشد و مربوط به جای دیگری است، جلوخان بایستی هم راستا با میدان باشد تا ارتباط فضایی و ارتباط بصری مناسبی در فضای میدان ایجاد گردد و با توجه به در جهت قبله نبودن میدان، مسجد کنار میدان باید به سمت قبله چرخش داشته باشد و حیاط مسجد در معماری اسلامی ایران همواره هم جهت با گنبد خانه بوده و در الگوی معماری اسلامی این امتداد محوری حیاط و ایوان و گنبدخانه است که الگوی تقارن محوری در معماری مساجد ایران در دوران اسلامی ایجاد می گردد. ( الگوی تقارن محوری در معماری اسلامی ایران در جزوه ی معماری اسلامی دکتر متدین ) آمده است.
و باز هم دلیل دیگر اینه که در صورت اقامه نماز در مواقع ازدحام و زیادی جمعیت، اگر فضای گنبد خانه و ایوان از جمعیت پر شود با هم راستا بودن حیاط و گنبدخانه و با رعایت فواصل لازم بین صفوف نمازگزاران در فصولی از سال که شزایط آسایش اقلیمی اجازه دهد، می توان از حیاط نیز جهت استفاده تعداد بیشتری از نمازگزازان و کمک اقامه نماز جماعت استفاده نمود
.

با توجه به تمام توضیحات ارائه شده امیدوارم با اخذ نظر از اساتید مجرب همچون جناب آقای دکتر متدین و سایرین، اینگونه اشتباه فجیعی در تصحیح پاسخبرگها رخ ندهد و حق من و بسیاری از دوستان دیگر تضییع نگردد
.
و باز هم تاکید می نمایم که گزینه 4 یعنی 1 و 2 هم راستا و 3 و 4 هم راستا گزینه صحیح می باشد.
منابع:
صفحه 290 و 291 کتاب سبک شناسی معماری ایرانی تالیف دکتر محمد کریم پیرنیا

صفحه 72 کتاب آشنایی با معماری اسلامی ایران تالیف استاد محمد کریم پیرنیا

صفحه 237 کتاب بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران تالیف دکتر وحید قبادیان


( عکس 290 و 291 سبک شناسی و شکل 237 قبادیان هم فرستادم)

 

omid0000

عضو جدید
" اعتراض ارسال شده من به سوال 106 به سایت سنجش "


درکلید گزینه 2 آمده است، در صورتی که پاسخ صحیح گزینه 3 " میز مستطیل شکل است و در بخش جلویی اتاق قرار دارد" می باشد.
با رسم نقطه گریز اتاق و میز و با توجه به مستطیل بودن اتاق با توجه به ابعاد صورت سوال مشخص می شود که میز مستطیل شکل است و نه مربع و بنابراین پاسخ صحیح گزینه 3 می باشد.

 

omid0000

عضو جدید
" اعتراض ارسال شده من به سوال 108 به سایت سنجش
"

کلید گزینه 2 "دو بیضی کامل" است که غلط می باشد و پاسخ صحیح گزینه 4 "یک دایره ناقص و یک خط مستقیم" می باشد.
توضیحات:
اگر به صورت کج ببریم و نگاه کنیم می توانیم 2 بیضی کامل ببینیم ( یکی فصل مشترک صفحه برش و کره و دیگری هم را دقیقا موازی با همین و داخل کره را تصور کنیم که به شکل بیضی می تواند باشد. ولی به هیچ طریقی نمی توان با توجه به صورت سوال پس از برش یک دایره ناقص و یک خط مستقیم دید. و با توجه به این توضیحات گزینه صحیح گزینه 4 خواهد بود.


 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
" اعتراض ارسال شده من به سوال 79 به سایت سنجش
"
در کلید گزینه 4 یعنی قاجار آمده که غلط است و پاسخ صحیح گزینه 3 یعنی صفوی می باشد. به دلایل زیر:دلیل اول:در صفحات 283 کتاب سبک شناسی معماری ایرانی دکتر پیرنیا عنوان شده که در شیوه ی صفوی "رنگ کاشی را از لاجورد می گرفتند که دارای رنگ های خانواده آبی بود یعنی لاجوردی، سرمه ای، ماستی و آسمانی".... در مورد رنگ زرد نیز در ادامه به طیف رنگی اینچنینی در دوران صفوی اشاره می شود و در پی آن اشاره میشود که "هنگامی که این کار کنار گذاشته شد رنگ زرد زشتی را کار می کردند که در ساختمان های قاجاری مانند کاخ گلستان و دیگر ساختمان ها یافت می شود و دیگر آن زرد لیمویی زمان صفویان از کنار رفت." و در صفحه 284 نیز توضیحات در پی همین مطلب ارائه شده است پس بنابرتوضیحات ارائه شده کاملا واضح است که طیف رنگی در ترکیب رنگ کاشی کاری در زمان صفوی بوده است نه قاجار و جواب گزینه 3 صحیح است. دلیل دوم: در جزوه ی معماری اسلامی دکتر متدین صفحه 30 در ویژگی شماره 10 شیوه ی صفوی عبارت مقابل آمده است: " تولید انبوه به خصوص در مورد کاشی هفت رنگ " و واضح است که رواج استفاده از کاشی هفت رنگ در زمان صفوی بوده است و کاشی هفت رنگ دارای طیف رنگی بسیار است و تمام اینها به وضوح نشان می دهد که کلید این تست اشتباه است و پاسخ صحیح گزینه 3 یعنی صفوی می باشد.
(عکس صفحه 283 و 284 سبک شناسی رو هم فرستادم)



فقط اطلاعاتی که دارمو میگم پس خواهشا دعوا نکنین :D
توی کاشی هفت رنگ دوره صفوی رنگهایی که استفاده می شده طیفی متشکل از رنگ لاجوردی، سبز، زرد داشته (نمی دونم ایا واقعا جایی "طیف رنگی بسیار" نوشته شده یا نه! برام جالب بود)
طیف رنگی نارنجی و قرمز علاوه بر رنگهای قبلی در دوره قاجار به کاشی کاری ها اضافه میشه که تقریبا یک طیف رنگی کامل رو تشکیل میده برای همین زده قاجار (مثل مسجد نصیرالملک شیراز)
طیف رنگی کامل توی دوره صفوی توی دیوارنگاری مرسوم بوده (یعنی نقاشی) مثل کاخ چهلستون یا کلیسای وانک
صرفا جهت اطلاع :confused:
 
  • Like
واکنش ها: imah

omid0000

عضو جدید
" اعتراض ارسال شده من به سوال 110 به سایت سنجش "


با توجه به صورت سوال که پرسیده است " در کدام اقلیم و برای تنظیم کدام شرایط محیطی مناسب تر است؟ " و با توجه به توضیحات تفصیلی که در ادامه می آورم کاملاً مشخص است که کلید این تست یعنی گزینه 3 غلط است و پاسخ صحیح گزینه 1 یعنی "در مناطق گرم و مرطوب و برای تنظیم درجه حرارت و رطوبت" می باشد.
دلیل اول:
با مطالعه و بررسی فصول سوم، چهارم، پنجم و ششم کتاب بررسی اقلیمی اینیه سنتی ایران تالیف دکتر وحید قبادیان و مقایسه شرایط آب و هایی این اقلیم ها و مخصوصاً مقایسه قسمت های فرم بنا در این چهار فصل از کتاب به این دیدگاه و استنتاج کلی خواهیم رسید که در مناطق کرانه شمالی خلیج فارس و دریای عمان که دارای اقلیم گرم و مرطوب هستند و گرما و رطوبت هوا بسیار زیاد است یکی از عوامل بسیار مهم ایجاد کوران هوا است. و موارد زیر نیز اشارات مشخصی به این اظهارات است که در کتاب یادشده آمده:
  • صفحه 69: با استفاده از سایه، کوران هوا، مصالح مناسب و جهت مناسب بنا می توان شرایط زیستی را به شرایط زیستی انسان نزدیک نمود.
  • صفحه 73 : در قسمت 3-4-فرم بنا در مورد "ج" از خصوصیات کلی فرم بنا در مناطق گرم و مرطوب ارتفاع اتاقها زیاد و پنجره ها بلند و کشیده آمده است.
  • صفحه 73: در ادامه توضیحات در هین صفحه به نقش پنجره های بلند و مرتفع در اقلیم گرم و مرطوب که هم در سمت حیاط و هم سمت کوچه قرار دارند اشاره میکند و به ذکر عبارت مقابل می پردازد: "به منظور استفاده از تهویه دوطرفه هوا در داخل اتاق و کاستن از شدت گرما، یا باز کردن پنجره های رو به حیاط از یک طرف و پنجره های رو به کوچه از طرف دیگر این تهویه صورت می گیرد."
دلیل دوم:
صفحات 128 و 129 و 130 کتاب اقلیم و معماری (ویراست دوم) چاپ ششم پاییز 89 نوشته ی مرتضی کسمائی، ویراسته ی محمد احمدی نژاد
در اینجا نیز پس از مطالعه این صفحات و مقایسه 4 اقلیم متوجه می شویم که نقش بازشوها در اقلیم گرم و مرطوب از دیگر اقلیم ها مهمتر است و در صفحه 130 در توضیحات اقلیم گرم و مرطوب به طور مشخص با عبارات و نوشته های زیر که دقیقاً از کتاب آورده شده مواجه می شویم:
  • "ضرورت ایجاد کوران موثر در منطقه ای که افراد حضور دارند، ایجاب می کند که تمام اتاق های ساختمان دارای قسمت های بازشو، در یا پنجره، در منطقه ی فشار و مکش باشند یا اتاق هایی که فقط در قسمت های پشت به باد یا رو به باد پنجره دارند، به وسیله ی بازشوهای بزرگ فقط به اتاق هایی راه داشته باشند که در منطقه عکس فشار خود هستند."
  • " در این مناطق استفاده از درها و پنجره های بسیار بزرگ بسیار سودمند است؛ البته در صورتی که در برابر تابش آفتاب، نفوذ باران و ورود حشرات محافظت شود. زیرا این بازشوها نه تنها میزان تهویه ی طبیعی را افزایش می دهد، بلکه باعث کاهش دمای هوای داخلی هنگام عصر و شب نیز می شود."
امیدوارم با استفاده از توضیحات اینجانب و همچنین اخذ نظر از اساتید مجربی همچون آقای دکتر قبادیان و سایر اساتید متخصص در زمینه اقلیم، اینگونه اشتباه واضحی در کلید آزمون اصلاح گردد و با توجه به توضیحات پاسخ صحیح یعنی گزینه 1 اعمال گردد.

 

omid0000

عضو جدید
" اعتراض ارسال شده من به سوال 116 به سایت سنجش "


در کلید گزینه 2 آمده است که غلط است و گزینه 3 صحیح می باشد.
در صفحه 4 جزوه ی درک عمومی معماری منظر دکتر آزاده شاهچراغی - چاپ مرکز معماری ایران که سیر تاریخی تحولات معماری منظر توضیح داده شده است در خصوص قبل از قرن 19 یعنی قرن 18 و قرن 17 در مورد هیچکدام اشاره ای به "طراحی با دید صنعتی و مستقل از ویژگی های موضوعی" نگردیده است. و با توجه به اینکه در صورت سوال آمده کدام مورد نادرست است، و با توجه به توضیحات ذکر شده گزینه 3 از نظر سیر تحولات تاریخی منظر نادرست است و پاسخ صحیح تست می باشد.

( عکس صفحه 4 جزوه رو فرستادم)
 

omid0000

عضو جدید
" اعتراض ارسال شده من به سوال 119 به سایت سنجش "


در کلید گزینه 3 "هماهنگی با شرایط محیطی" آمده است که غلط است و پاسخ صحیح گزینه 1 " در تضاد با محیط" می باشد.با مطالعه صفحات 149 ، 150 و 158 کتاب زیبایی شناسی در معماری نوشته ی یورک کورت گروتر و مخصوصاً با توجه به مطالب و تصاویر صفحه ی 158 کاملاً واضح است که باغ های انگیسی و فرانسوی تضاد و تقابل با منظر داشته اند که در کتاب مفصلاً شرح داده شده است.بنابراین توضیحات کاملاً مشخص است که پاسخ صحیح گزینه 1 "در تضاد با محیط" می باشد.


( عکس صفحات 149 و 150 و 158 رو فرستادم)
 

omid0000

عضو جدید
" اعتراض ارسال شده من به سوال 126 به سایت سنجش "


در کلید گزینه 3 "فرهنگی، عملکردی، زیبایی شناسانه " آمده است که غلط است و گزینه صحیح گزینه 4 "فرهنگی، اجتماعی، زیبایی شناسانه" می باشد.
توضیح اینکه در کتاب طراحی باغ و احداث فضای سبز نوشته ی مهندس غزاله روحانی در صفحات 15 تا 21در این خصوص شرح داده شده است. که دلایل اینجانب در خصوص نقش پررنگ مباحث اجتماعی در اهداف طزاحی منظر از همین منبع به شزح زیر تقدیم می گردد:
دلیل اول:در صفحه 15 عبارت مقابل آمده: " طراحان نیازهای روحی و جسمی و اجتماعی سنین مختلف مردم هر منطقه را در نظر گرفته و مطابق این احتیاجات طراحی می کنند."
دلیل دوم: در صفحه 16 و 17 عبارت زیر آمده است که در مورد چهارم آن اهداف اجتماعی معماری منظر را بیان می کند:
" نیازهای زیست محیطی بشر گاهی جسمی و گاهی روحی است ولی تمام این نیازها در یک زمان و به طور مداوم بروز نمی نماید، طراحان باغ برای رفع این نیازها چهار هدف کلی را دنبال می کنند:
1- ایجاد فضایی به منظور بهسازی محیط
2- احداث فضایی برای بازی کودکان
3- مکانی برای آموختن
4- گرد هم آوردن افراد جامعه
دلیل سوم:
توضیحات تفصیلی صفحات 20 و 21 در رابطه با بند 4 ذکر شده (گرد هم آوردن افراد جامعه) و نقش اجتماعی معماری منظر
بنابراین با توجه به توضیحات ارائه شده توسط اینجانب و اخذ نظر از اساتید مجربی همچون خانم مهندس غزاله روحانی که خود مولف این کتاب می باشند و همچنین سایر اساتید صاحب نظر، این کلید اشتباه تصحیح گردد و پاسخ صحیح یعنی گزینه 4 "فرهنگی، اجتماعی، زیبایی شناسانه" لحاظ گردد.
(عکس صفحات 15 و 17&16 و 21&20 رو فرستادم)
 

صالحی-م

عضو جدید
کاربر ممتاز
" اعتراض ارسال شده من به سوال 108 به سایت سنجش
"

کلید گزینه 2 "دو بیضی کامل" است که غلط می باشد و پاسخ صحیح گزینه 4 "یک دایره ناقص و یک خط مستقیم" می باشد.توضیحات:اگر به صورت کج ببریم و نگاه کنیم می توانیم 2 بیضی کامل ببینیم ( یکی فصل مشترک صفحه برش و کره و دیگری هم را دقیقا موازی با همین و داخل کره را تصور کنیم که به شکل بیضی می تواند باشد. ولی به هیچ طریقی نمی توان با توجه به صورت سوال پس از برش یک دایره ناقص و یک خط مستقیم دید. و با توجه به این توضیحات گزینه صحیح گزینه 4 خواهد بود.


دوست عزیز شما یه کره به صورتی که از وسط برش داده شده باشه رو تصور کن وقتی از بالا نگاه کنین یک خط و یک دایره ناقص رو می بینین
2525.jpg
 

farzaneh*memary

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
" اعتراض ارسال شده من به سوال 119 به سایت سنجش "


در کلید گزینه 3 "هماهنگی با شرایط محیطی" آمده است که غلط است و پاسخ صحیح گزینه 1 " در تضاد با محیط" می باشد.با مطالعه صفحات 149 ، 150 و 158 کتاب زیبایی شناسی در معماری نوشته ی یورک کورت گروتر و مخصوصاً با توجه به مطالب و تصاویر صفحه ی 158 کاملاً واضح است که باغ های انگیسی و فرانسوی تضاد و تقابل با منظر داشته اند که در کتاب مفصلاً شرح داده شده است.بنابراین توضیحات کاملاً مشخص است که پاسخ صحیح گزینه 1 "در تضاد با محیط" می باشد.


( عکس صفحات 149 و 150 و 158 رو فرستادم)

" اعتراض ارسال شده من به سوال 116 به سایت سنجش "


در کلید گزینه 2 آمده است که غلط است و گزینه 3 صحیح می باشد.در صفحه 4 جزوه ی درک عمومی معماری منظر دکتر آزاده شاهچراغی - چاپ مرکز معماری ایران که سیر تاریخی تحولات معماری منظر توضیح داده شده است در خصوص قبل از قرن 19 یعنی قرن 18 و قرن 17 در مورد هیچکدام اشاره ای به "طراحی با دید صنعتی و مستقل از ویژگی های موضوعی" نگردیده است. و با توجه به اینکه در صورت سوال آمده کدام مورد نادرست است، و با توجه به توضیحات ذکر شده گزینه 3 از نظر سیر تحولات تاریخی منظر نادرست است و پاسخ صحیح تست می باشد.

( عکس صفحه 4 جزوه رو فرستادم)
این دو تا رو منم همین طوری زدم ولی همه ش فک می کردم حتما نکته ای داشته که دقت نکردم!! البته همه شم برام عجیب بود آخه قبل از قرن 19 صنعت کجا بود؟!! :confused:
 

darab1360

عضو جدید
سلام دوستان:

زبان: 3.33
فنی: 35.55
تاریخ: 20
درک: 61.66
منظر: 31.66

میانگین: 33.62

نظرتون چیه؟ رتبه ام چطور می شه؟
 
آخرین ویرایش:

dmn

عضو جدید
قبل از حمل و نقل اگه محيط زيست جلوى بيرويه کندن درختهارو(حتى براى افزايش بيش از حد سووخت ,نه اقتصاد) نگيره ميشه نابود شدن جنگل..
 

omid0000

عضو جدید
سيستم سوالات فن يكم تغيير كرده. قيابكلو مهم هست ولي كم كم اين مقررات و ايين نامه ها داره جاي قيابكلو رو ميبره. يكي نوشت با منبع منم رفتم ديدم كه اره توي ايين نامه اينا بود نوشته بود ٧ تا ١١. واسه همين اعتراض نزدم كه فكر نكنن حالا هرجي اشتباه زدم اومدم اعتراض كنمو بقيه اعتراضامو توجه نكنن. :)
به هر حال قیابکلو خیلی مهمه.... ولی ممنون از نظرت.... برا من مهم اینه که خودم چیزیو که فک می کنم درسته برا رسیدن بهش تلاش کنم و اگه کسی دیگه هم سر این سوال یا سوالای دیگه برا اعتراض دنبال رفرنسه بتونم کمکش کنم...
بازم ممنون
 

omid0000

عضو جدید
منم این سوال رو اشتباه زدم ولی از استادم که پرسیدم جواب منطقی دادند اینجوری توضیخ دادند که اگه حمل و نقل نباشه هیچ کدوم از گزینه های دیگه عملی نیستند..و امکان توسعه نیست
والا من نظر ایشون رو قبول ندارم... چون سوال گفته روستا خیلی مباحث رو باید در نظر گرفت.... به نظر من حمل و نقل سطحی ترین پاسخ ممکن هست...
ولی ممنون از نظرت...
 

omid0000

عضو جدید
قبل از حمل و نقل اگه محيط زيست جلوى بيرويه کندن درختهارو(حتى براى افزايش بيش از حد سووخت ,نه اقتصاد) نگيره ميشه نابود شدن جنگل..

پس نشین اینجا....تو هم دلیل بنویس براش و بفرست....خواستی از نوشته من استفاده کن.... یه سوال درک غلطت بشه درست یعنی 6.7درصد یعنی اگه رتبت مثلاً میشده 500 ... میای زیر 400
حالا اگه فک می کنی ارزششو داره براش وقت بزار
 
آخرین ویرایش:

ترنج

عضو جدید
" اعتراض ارسال شده من به سوال 97 به سایت سنجش "


کلید سوال یعنی گزینه 1 غلط است و پاسخ صحیح گزینه 4 یعنی " 1و2 هم راستا و 3 و 4 هم راستا " می باشد.شکل داده شده بارها و بارها در کتابای مختلف آورده شده و دقیقاً دیاگرام مسجد امام اصفهان می باشد. که به دلیل هم راستا نبودن میدان شاه با قبله این چرخش را داریم.
و توضیحات زیر عیناً از صفحه 291 کتاب سبک شناسی معماری ایرانی دکتر محمد پیرنیا در اثبات ادعای اینجانب:" میان محور سردر و که رو به میدان نقش جهان ساخته شده و محور مسجد که رو به قبله هست زاویه ای پدید آمده که معمار آنرا به بهترین گونه پاسخ داده است. میدان نقش جهان رون اصفهانی دارد، یعنی حدوداً رو به جنوب است. اما مسجد رو به جنوب غربی است. معمار، ایوان شمالی مسجد در پشت هشتی را بگونه ای چرخانده که از هشتی می توان میانسرای مسجد را دید، ولی نمی توان یکراست به آن وارد شد، بلکه باید از یکی از دو دالان گرداگرد ایوان به میانسرا رسید. "
و حتی اگر فرض کنیم این دیاگرام مربوط به مسجد امام اصفهان نباشد و مربوط به جای دیگری است، جلوخان بایستی هم راستا با میدان باشد تا ارتباط فضایی و ارتباط بصری مناسبی در فضای میدان ایجاد گردد و با توجه به در جهت قبله نبودن میدان، مسجد کنار میدان باید به سمت قبله چرخش داشته باشد و حیاط مسجد در معماری اسلامی ایران همواره هم جهت با گنبد خانه بوده و در الگوی معماری اسلامی این امتداد محوری حیاط و ایوان و گنبدخانه است که الگوی تقارن محوری در معماری مساجد ایران در دوران اسلامی ایجاد می گردد. ( الگوی تقارن محوری در معماری اسلامی ایران در جزوه ی معماری اسلامی دکتر متدین ) آمده است.
و باز هم دلیل دیگر اینه که در صورت اقامه نماز در مواقع ازدحام و زیادی جمعیت، اگر فضای گنبد خانه و ایوان از جمعیت پر شود با هم راستا بودن حیاط و گنبدخانه و با رعایت فواصل لازم بین صفوف نمازگزاران در فصولی از سال که شزایط آسایش اقلیمی اجازه دهد، می توان از حیاط نیز جهت استفاده تعداد بیشتری از نمازگزازان و کمک اقامه نماز جماعت استفاده نمود
.

با توجه به تمام توضیحات ارائه شده امیدوارم با اخذ نظر از اساتید مجرب همچون جناب آقای دکتر متدین و سایرین، اینگونه
اشتباه فجیعی در تصحیح پاسخبرگها رخ ندهد و حق من و بسیاری از دوستان دیگر تضییع نگردد. و باز هم تاکید می نمایم که گزینه 4 یعنی 1 و 2 هم راستا و 3 و 4 هم راستا گزینه صحیح می باشد.
منابع:
صفحه 290 و 291 کتاب سبک شناسی معماری ایرانی تالیف دکتر محمد کریم پیرنیا

صفحه 72 کتاب آشنایی با معماری اسلامی ایران تالیف استاد محمد کریم پیرنیا

صفحه 237 کتاب بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران تالیف دکتر وحید قبادیان


( عکس 290 و 291 سبک شناسی و شکل 237 قبادیان هم فرستادم)


این سوال اگه سوال تاریخ بود میشد با مثال توجیهش کرد ولی الان سوال درکه.این که می گم فقط نظر خودمه هر کسیم آزاده نظر خودشو داشته باشه!به نظر من دلیلی نداره حیاط همراستا با گنبدخانه باشه.گنبدخانه باید رو به قبله باشه ولی واسه حیاط الزامی وجود نداره.به نظرم از نظر منظر شهری هم چرخش حیاط در میدان چندان زیبا و توجیه پذیر نیست.مطمئنا تو هر سوال درکی ی نکته ای هست.وگرنه چرخش مسجد امام رو همه بلدن .پس طراح دنبال چیز دیگه ای بوده و تداعی مسجد امام در ذهن دانشجویانٰ نکته انحرافی تست بوده.
دوست عزیز اگرم می خوای اعتراض کنی سعی کن از کلماتی استفاده کنی که توهین آمیز نباشه به هر حال طراحان جز اساتید دانشگاه هستند.من اگر جای شما بودم به جای اشتباه فجیع ی چیز دیگه می نوشتم!
 

omid0000

عضو جدید
این دو تا رو منم همین طوری زدم ولی همه ش فک می کردم حتما نکته ای داشته که دقت نکردم!! البته همه شم برام عجیب بود آخه قبل از قرن 19 صنعت کجا بود؟!! :confused:
ببین من کلاً دیشب نخوابیدم فرزانه... با اینکه کتابا و جزوه هایی که از دوستم امانت گرفته بودم بهش پس داده بودم ولی رفتم ازش گرفتم دوباره.... بعدم دیشب تاحالا اینا را زیرو رو کردم....
مثلن همین منظر من خیلی خونده بودم .... 5 6 تاکتاب + 5 ،6 تا جزوه... اینایی که نوشتم غلطه مطئنم....ولی بازم بگرد... اگه منبع بهتری برا اثباتش پیدا شد بفرست... اگه نه که همینا......
 

رسکان

عضو جدید
" اعتراض ارسال شده من به سوال 108 به سایت سنجش
"

کلید گزینه 2 "دو بیضی کامل" است که غلط می باشد و پاسخ صحیح گزینه 4 "یک دایره ناقص و یک خط مستقیم" می باشد.توضیحات:اگر به صورت کج ببریم و نگاه کنیم می توانیم 2 بیضی کامل ببینیم ( یکی فصل مشترک صفحه برش و کره و دیگری هم را دقیقا موازی با همین و داخل کره را تصور کنیم که به شکل بیضی می تواند باشد. ولی به هیچ طریقی نمی توان با توجه به صورت سوال پس از برش یک دایره ناقص و یک خط مستقیم دید. و با توجه به این توضیحات گزینه صحیح گزینه 4 خواهد بود.



پاسخ این سوال درسته ........... اگه به کره برش خورده از روبرو نگاه کنیم هر دو دایره . ....... اگه از بغل نگا کنیم یه دایره ناقص و یک خط .......... اگه از پایین نگاه کنیم یه دایره و یه بیضی ....... اما هیچ وقت دو تا بیضی نمیشه چون از هر سمت و زاویهای که به کره نگاه کنیم دایرست
 

dmn

عضو جدید
باشه.. فردا حتما ميفرستم. منتظر منبع هاى بچه ها بودم.. ولى نميدونم تاثير داره يانه..
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا