برای چه موتورهایی می توانیم خودمان سیستم توربو شارژ نصب کنیم؟؟

rmi-ansys

عضو جدید
سلام

برای چه خودروهایی یا بهتر بگم برای چه موتورهایی می توانیم خودمان سیستم توربو شارژ نصب کنیم؟؟
موتور باید ویژگی خاصی داشته باشد یا نه؟

مثلا برای موتور روآ هم می شود؟
 

parsa s

عضو جدید
موتورهايي قابليت نصب توربوشارژ دارن كه از تكنولوژي بالا در ساخت اونا استفاده شده باشه و تحمل فشار و دماي بالا رو داشته باشن معمولا براي نصب توربوشارژ يه سري كارها روي موتورها انجام ميشه مثلا فورجكاري جداره سيلندرها استفاده از پيستون - رينگ - سوپاپ با جنس مقاوم تر و ...
در مورد روا فك نمي كنم چنين كارهايي عملي باشه چون موتور خيلي قديميه و ... البته كار نشد نداره ولي با امكانات موجود در ايران فعلا چنين كاري عملي به نظر نميرسه - بعدشم توربوشارژي كه براي موتور روا طراحي و كاليبره شده باشه وجود نداره و انجام اين كار هم تخصصي هستش و نياز به تجربه و علم كافي داره ...

موفق باشيد
 

#nobody#

عضو جدید
کاربر ممتاز
موتورهايي قابليت نصب توربوشارژ دارن كه از تكنولوژي بالا در ساخت اونا استفاده شده باشه و تحمل فشار و دماي بالا رو داشته باشن معمولا براي نصب توربوشارژ يه سري كارها روي موتورها انجام ميشه مثلا فورجكاري جداره سيلندرها استفاده از پيستون - رينگ - سوپاپ با جنس مقاوم تر و ...
در مورد روا فك نمي كنم چنين كارهايي عملي باشه چون موتور خيلي قديميه و ... البته كار نشد نداره ولي با امكانات موجود در ايران فعلا چنين كاري عملي به نظر نميرسه - بعدشم توربوشارژي كه براي موتور روا طراحي و كاليبره شده باشه وجود نداره و انجام اين كار هم تخصصي هستش و نياز به تجربه و علم كافي داره ...

موفق باشيد

نه بابا اینجوریا هم نیست. دوست من رو لاندیور نصب کرده.

از اونجایی که فشار داخل سیلندر زیاد میشه باید نسبت تراکم ماشن رو کم کنی که راحت ترینش تعویض پیستونه.

باید به نسبت فشار خروجی توربوشارژر که وارد سیلندر میشه و تراکم ماشین براش طراحی بشه دیگه...
 

parsa s

عضو جدید
آره درست مي فرماييد روي هر موتوري ميشه نصب كرد در ضمن همونطوري كه گفتين بايد نسبت تراكم رو هم كم كرد
ولي اينكه اين كار اصوليه و عمر موتور رو چقدر كم مي كنه جاي بحث داره به نظر من اگه عمر موتور خيلي كم بشه نصب توربوشارژر ديگه توجيهي نداره - در ضمن فك مي كنم دوست شما روي ماشينش ( فك مي كنم منظورتون لندرور باشه ) سوپرشارژر نصب كرده باشه نه توربوشارژر - چون نصب توربوشارژر پيچيده تره و براحتي نميشه اونو انجام داد چون فشار تخليه موتور اگه زياد بشه قدرت كم ميشه و چه بسا افرادي كه توربو نصب كردن و بعدش با كاهش قدرت مواجه شده اند !!!
ولي سوپرشارژر ديگه اين حساسيت رو نداره و بالاخره با افزايش فشار هواي ورودي و افزايش مصرف سوخت توان افزايش پيدا مي كنه

موفق باشيد
 

rmi-ansys

عضو جدید
بچه ها ممنون از اطلاعات مفیدتان

1- پس با این حساب آن طور که من فهمیدم روی هر موتور دلخواهی نمی شود توربو شارژ نصب نکرد

2- برای هر موتور هم یک توربو شارژ مخصوص می خواهیم. حالا یک سوال: توربو شارژی وجود ندارد که بخریم و بعد برای آن موتور دلخواهمان پارامترهایش را تغییر بدهیم؟ منظورم این است که توربو شارژها همان طور که در کارخانه طراحی شده اند همواره ثابت هستند یا اینکه قابیلت تغییر دارند؟

3- برای چه خودروهایی در ایران (خودروهای داخلی) به عبارتی موتورهای مونتاژ داخل (نه خودروهای وارداتی) می شود توربو شارژ نصب کرد؟

4- اینکه چه تغییراتی برای آن موتور باید داد؟ هزینه تغییرات موتور زیاد است؟ اصلا قیمت یک توربو شارژ چه قدر است؟

5- مثلا برای موتور خودرو رانا که گویا موتور پایه آن همان 206 است چه طور؟

بازهم سپاس از راهنمایی شما دوستان مهندس گل






رضا معززی
Reza Moazezi
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
رو موتور انژکتوری بعید میدونم بشه نصب کرد
چون اطلاعات سیستم سنسور فشار مانیفولد رو بهم می ریزه
کار نشد نداره
میشه ولی با کمی تغیر و تحول
شخصا این کار رو نکردم ولی یه مستند در این مورد دیدم که روی انژکتوری هم سوار میکردند( توربو شارژر)
 

#nobody#

عضو جدید
کاربر ممتاز
آره درست مي فرماييد روي هر موتوري ميشه نصب كرد در ضمن همونطوري كه گفتين بايد نسبت تراكم رو هم كم كرد
ولي اينكه اين كار اصوليه و عمر موتور رو چقدر كم مي كنه جاي بحث داره به نظر من اگه عمر موتور خيلي كم بشه نصب توربوشارژر ديگه توجيهي نداره
آره دقیقا
وقتی هوای فشرده با تراکم یک و نیم برابر رو وارد سیلندر کنین یعنی سیلندر شما که 500 سیسی هست و باقی قطعات موتور دارن فشار یه سیلندر 750 سیسی رو تحمل میکنن که ممکنه مشکلساز بشه

در ضمن فك مي كنم دوست شما روي ماشينش ( فك مي كنم منظورتون لندرور باشه ) سوپرشارژر نصب كرده باشه نه توربوشارژر - چون نصب توربوشارژر پيچيده تره و براحتي نميشه اونو انجام داد

آره همون لاندیور :surprised:
 

a_elahi2006

عضو جدید
بچه ها ممنون از اطلاعات مفیدتان

1- پس با این حساب آن طور که من فهمیدم روی هر موتور دلخواهی نمی شود توربو شارژ نصب نکرد

2- برای هر موتور هم یک توربو شارژ مخصوص می خواهیم. حالا یک سوال: توربو شارژی وجود ندارد که بخریم و بعد برای آن موتور دلخواهمان پارامترهایش را تغییر بدهیم؟ منظورم این است که توربو شارژها همان طور که در کارخانه طراحی شده اند همواره ثابت هستند یا اینکه قابیلت تغییر دارند؟

3- برای چه خودروهایی در ایران (خودروهای داخلی) به عبارتی موتورهای مونتاژ داخل (نه خودروهای وارداتی) می شود توربو شارژ نصب کرد؟

4- اینکه چه تغییراتی برای آن موتور باید داد؟ هزینه تغییرات موتور زیاد است؟ اصلا قیمت یک توربو شارژ چه قدر است؟

5- مثلا برای موتور خودرو رانا که گویا موتور پایه آن همان 206 است چه طور؟

بازهم سپاس از راهنمایی شما دوستان مهندس گل






رضا معززی
Reza Moazezi
سلام دوست عزیز شما turbocharger و supercherger رو روی هر موتوری می تونی ببندی ولی اما :
1 : همونجور که می دونی کار توربو افزایش فشار هوای ورودی که راندمان حجمی موتور زیاد می کنه شما از توربو می تونی 1 % افزایش توان تا 75 % بگیریی که نسبت مستقیم با boost داره یعنی هرچی boost بیشتر توان بالاتر
2: افزایش boost محدودیت داره با ساختار موتوره شما
3: هر خودرویی قابلیت تبدیل به توربو شدن داره
4: بابت تغییرات موتور از تعویض پیستون و میل لنگ و شاتون و ecu گرفته تا چیزای دیگه نسبت به توانی که می خوای
5: انتخاب توربو نسبت به حجم موتور و مقدار boost داره که می خوای ازش بگیری
6: قیمت turbocharger از 800$ تا 3000$ هست ( فقط قیمت توربو )
7:اگه خواستی ما تو ایران انجام میدیم ...
در کل بحث turbocharger and supercharger توی این topic نمی گنجه اگه قیمت خواستی بپرس
 

milad&ahvaz

عضو جدید
دوست من روی آر دی توربو توجیه نداره چون اگر بخوای توان خوبی از موتور بگیری تقریبا باید تمام قطعات داخلی موتور با نمونه قویتر تعویض بشه تازه اگر موتورت هم ازیت نکنه دیسک وصفه و گریبکس دیفرانسیل مطمئا باش برات دردسر می شه نصب توربو خیلی پیچیدگی داره ولی موتور رو آ برای تقویت خیلی جا داره که می تونی این کار را بکنی سوپر شارژ هم خیلی مصرف سوخت را بالا می بره روی موتور 1600سی سی خیلی هم توان اضا فه نمی کنه برای موتور های پر حجم است ...
اما اگر مشینی مثل 206 یا ال 90 بگیری کیت کامل توربو مال آلمان و هلند تو بازار فوق الاده توان موتور را تا 2 برابر هم می کنه استاندارد هم است فقط بین 10000000 تا50000000 تومان باید هزینه کنی
 

HaMiD.TcI

مدیر تالار موبایل متخصص سیستم عامل Apple
مدیر تالار
برای ماشینی مثل روا که حدود 10 اسب رو فقط توی سیستم انتقال قدرتش از دست میده نثب توربو یه امر کاملا" غیر منطقیه.
شما باید ببینی برای چی میخوای روی ماشین توربو ببندی؟ اون هزینه ای که برای توربو میخوای بکنیو برو یه پژو بخر بنداز زیر پات اما کار نشد نداره. ولی در مورد روا اینو بدون که فطعات این ماشین جای تقویت خاصی ندارن. مثلا" شما گریبکس و دیفرانسیل و میل گاردان و کرانویل! و گاردان رو میخوای با چه مدلی عوض کنی که وقتی 1 رو با توربو دادی 2 4 شاخت از 10 جا نپوکه؟! :دی
تجربه ی نصب روی پراید اینو نشون داده که با پیشبینی تعویض تمام قطعات مورد نیاز مثل میل لنگ و پیستون و سوپاپ ها بعد از یک هفته دچار شکستگی دسته پلوس از توی گریبکس و در نتیجه شکستگی پوسته گریبکس شدند!
بهتره شما یه فکر یه ست مکش هوا ی درست حسابی توی حدود 100 تومن برای ماشینت باشی.
 

amir gl

عضو جدید
سلام من یه سوال داشتم ایا میشه روی پزو جی ال مال سال 71 توربو نصب کرد و چه چیزایی لازم هست برای اینکه شتا

سلام من یه سوال داشتم ایا میشه روی پزو جی ال مال سال 71 توربو نصب کرد و چه چیزایی لازم هست برای اینکه شتا

سلام من یه سوال داشتم ایا میشه روی پزو جی ال مال سال 71 توربو نصب کرد و چه چیزایی لازم هست برای اینکه شتاب افزایش یابد با تشکر
 

SHELLBY

کاربر بیش فعال
سلام من یه سوال داشتم ایا میشه روی پزو جی ال مال سال 71 توربو نصب کرد و چه چیزایی لازم هست برای اینکه شتاب افزایش یابد با تشکر
برای موتور کاربراتور شرایط یکم فرق میکنه، بوست مناسب مهم تر میشه. تا یه وقت هوا پشت ونتوری پرس نشه، نسبت ترکیب هوا و بنزین بهم نریزه، بنزین قطره ای نشه و...
برای تقویت، توربو رو بذارید آخرین کار!
 
  • Like
واکنش ها: 3peh

حامد۲۵

عضو جدید
فرق سوپرشارژر با توربوشارژر چیه؟

فرق سوپرشارژر با توربوشارژر چیه؟

کسی از دوستان میدونه؟
 
سلام _بااستفاده از توربو شارژ در واقع دانسیته هوای درون محفظه احتراق را افزایش میدهیم که در نتیجه افزایش قدرت حاصل از انفجار را داریم که باید تمهیداتی در این زمینه هنگام طراحی اجزا موتور مانند رینگ و پیستون وشاتون غیره انجام شود ضمن اینکه با توجه به پیشرفت تکنولوژی برای مصارف عمومی نیازی به افزایش قدرت موتور تا به این حد بنظر نمیرسد
 
سوپر نیروی خود را از انتقال مکانیکی تامین میکند در صورتی که در توربو تامین نیروی مورد نیاز با استفاده از دود خروجی از موتور است
 

hossein.vw

عضو جدید
سلام دوستان
میخواستم بدونم توربو شارژ روی گلف مدل1995 نصب میشه موتور1800سی سی انژکتور البته اگه رو انژکتور نصب نمیشه میتونم رو ماشینم کابرات دو دهنه نصب کنم فقط میخوام بدونم رو مدل ماشین من قابل نصب هست یا نه؟
 

SHELLBY

کاربر بیش فعال
سلام دوستان
میخواستم بدونم توربو شارژ روی گلف مدل1995 نصب میشه موتور1800سی سی انژکتور البته اگه رو انژکتور نصب نمیشه میتونم رو ماشینم کابرات دو دهنه نصب کنم فقط میخوام بدونم رو مدل ماشین من قابل نصب هست یا نه؟
بله نصب میشه، چرا نشه؟
کار نشد نداره، مهم هدف، توجیه پذیری، هزینه و دوام کاره.
اتفاقا بستن توربو روی کاربراتوری ملاحظات بیشتری میخواد
برای موتور کاربراتور شرایط یکم فرق میکنه، بوست مناسب مهم تر میشه. تا یه وقت هوا پشت ونتوری پرس نشه، نسبت ترکیب هوا و بنزین بهم نریزه، بنزین قطره ای نشه و...
برای تقویت، توربو رو بذارید آخرین کار!

شماه همون کارب دوال و میل سوپاپ پیدا کن ببند، بعد اگر راضی نشدین برین سراغ توربو.
 

mshahpoori

عضو جدید
سلام دوستان.
آیا میشه یه پمپ دمنده هوا را به تسمه کولر وصل کرد و خروجی پمپ را به ورودی هوای موتور داد؟واسه موتورtu5 slx؟تاثیری داره بدون اینکه ضرری داشته باشه؟
 

SHELLBY

کاربر بیش فعال
سلام دوستان.
آیا میشه یه پمپ دمنده هوا را به تسمه کولر وصل کرد و خروجی پمپ را به ورودی هوای موتور داد؟واسه موتورtu5 slx؟تاثیری داره بدون اینکه ضرری داشته باشه؟

خب میشه مکانیزم SUPERCHARGER

از شدن که میشه، تاثیرش هم بستگی به اون پمپ و توربینش داره دیگه مثلا چه دبی و بوستی تولید میکنه و ...، نمیشه نظر خاصی داد
 
  • Like
واکنش ها: 3peh

mshahpoori

عضو جدید
خب میشه مکانیزم SUPERCHARGER

از شدن که میشه، تاثیرش هم بستگی به اون پمپ و توربینش داره دیگه مثلا چه دبی و بوستی تولید میکنه و ...، نمیشه نظر خاصی داد
ممنون از جوابتون.یه سوال دیگه :اگه سیستم توربو بخایم نصب کنیم یا همون سیستم که گفتم ،ecuهم باید تغییری داشته باشه یا نه؟یعنی با افزایش چگالی هوای ورودی موتور نسبت ترکیب سوخت با هوا به هم نمیخوره؟
یا اگه یه کپسول اکسیژن به ورودی هوا وصل کرد به نظر شما اونوقت تاثیری در حد توربو داره ؟
آقا یه سوال دیگه :این هدرز چه جوری باعث افزایش قدرت موتور میشه؟ عملکردش چه جوریه؟و آیا از عمر رینگ و پیستون کم نمیکنه؟
 
آخرین ویرایش:

SHELLBY

کاربر بیش فعال
اگه سیستم توربو بخایم نصب کنیم یا همون سیستم که گفتم ،ecuهم باید تغییری داشته باشه یا نه؟یعنی با افزایش چگالی هوای ورودی موتور نسبت ترکیب سوخت با هوا به هم نمیخوره؟
نسبت ترکیب که به هم میخوره. در واقع شما داری سیلندر رو با هوای بیشتر شارژ میکنی.
در مورد نیاز به تغییرات بعدی مثل ecu، اضافه کردن اینتر کولر و چیزای دیگه گفتم که بستگی به میزان شارژ کمپرسور داره.... . ولی اگر شما بخوای یه کار اصولی با افزایش توان محسوس انجام بدی تغییرات ecu و... هم لازم میشه.
توربو هم که دنگ و فنگش بیشتره.

در کل استفاده از سوپر یا توربو بخصوص توربو اگه بخواد بصورت کارگاهی انجام بشه و اصولی هم باشه کار پر دردسر و هزینه بریه و متخصص میخواد.
ولی برای موتور شما که tu5 هست کیت های پیاده سازی توربو شامل کلیه لوازم مربوطه تو بازار موجود هست که توسط شرکت های معتبر مهندسی شده و اماده هست. البته گران هستن ولی دیگه خیالت راحت که اصولیه و اجراشم راحته.

اگه یه کپسول اکسیژن به ورودی هوا وصل کرد به نظر شما اونوقت تاثیری در حد توربو داره ؟
اطلاعی ندارم.

آقا یه سوال دیگه :این هدرز چه جوری باعث افزایش قدرت موتور میشه؟ عملکردش چه جوریه؟و آیا از عمر رینگ و پیستون کم نمیکنه؟
هدرز که میدونید چیه در واقع همون لوله های خروجی اگزوز از موتوره. عملکردش بر میگرده به نحوه طراحی و شکل لوله( خم ها، قطر، جنس و...). یه هدرز پرفورمنس فرقش با فابریک کارخونه اینه که طوری طراحی شده که خروج دود از موتور رو روان تر و تسهیل تر میکنه و روی تنفس موتور اثر مثبت میزاره و البته گرانتره.
هیچ تاثیری هم روی رینگ و پیستون نداره
برای tu5 هدرز های پرفورمنس موجوده در بازار.
 
آخرین ویرایش:

mshahpoori

عضو جدید
سلام آقا یه سوالی: این فشار هوای توربو از لوله برگشت بخار روغن که میاد به دریچه هوا ،روغن موتور را از سوراخ گیج بیرون نمی پاشه؟
 

SHELLBY

کاربر بیش فعال
سلام آقا یه سوالی: این فشار هوای توربو از لوله برگشت بخار روغن که میاد به دریچه هوا ،روغن موتور را از سوراخ گیج بیرون نمی پاشه؟

راستش متوجه سوالت نمیشم.
ولی اگه بحث روغنکاریش هست اگر واشر و اوررینگهای شفت سالم باشن مشکلی پیش نمیاد، اگرم که خراب بشن دود میکنه
اگر مسئله رگلاتور و سوپاپ تخلیه فشاره یه شیلنگ روی قالپاق سوپاپه که میره به سمت رانر هوا، باید ببریش و سه راهه نصب کنی و لوله و وکیوم رو بهش وصل کنی.
 

3peh

عضو جدید
یه توضیح هم میدادی . فشار نمیاره روی موتور؟؟ بر چه اساسی این توربو انتخاب شده؟؟ چون من شنیدم انواع مختلف با تاثییرای گوناگون دارع. جوابی هم داده؟؟
 

کاکایی

عضو جدید
راستش متوجه سوالت نمیشم.
ولی اگه بحث روغنکاریش هست اگر واشر و اوررینگهای شفت سالم باشن مشکلی پیش نمیاد، اگرم که خراب بشن دود میکنه
اگر مسئله رگلاتور و سوپاپ تخلیه فشاره یه شیلنگ روی قالپاق سوپاپه که میره به سمت رانر هوا، باید ببریش و سه راهه نصب کنی و لوله و وکیوم رو بهش وصل کنی.
دوست عزیز حالا چه اصراری داری که رو پراید توربو ببندی .
ماشین های که توربو شارژ روشون نصب شده نیاز به نگهداری بیشتری دارند چون حساس هستند و باید فیلتر هوای که استفاده می کنی رو سر موقع عوض کنی چون گرد وخاک باعث آسیب پره ها میشه و روغن رو نیز سر موقع تعویض کنی و کیفیتش مرغوب باشه چون باعث میشه شافتش نتونه خوب روغنکاری بشه و در اثر حرارت زیاد ببره اصولا به دردسرس نمی ارزه.
 

SHELLBY

کاربر بیش فعال
دوست عزیز حالا چه اصراری داری که رو پراید توربو ببندی .

والا من اصراری ندارم :D
ولی خب خیلی ها به تیونیگ و تقویت موتور علاقه دارن و دوست دارند تجربه کنند. به هر حال شنیدن سوت توربو و کل کل با ماشنای گرون قیمت لذت های خاص خودشو داره...!


ماشین های که توربو شارژ روشون نصب شده نیاز به نگهداری بیشتری دارند چون حساس هستند و باید فیلتر هوای که استفاده می کنی رو سر موقع عوض کنی چون گرد وخاک باعث آسیب پره ها میشه و روغن رو نیز سر موقع تعویض کنی و کیفیتش مرغوب باشه چون باعث میشه شافتش نتونه خوب روغنکاری بشه و در اثر حرارت زیاد ببره اصولا به دردسرس نمی ارزه.

قطعا همینطور هست.

یه توضیح هم میدادی . فشار نمیاره روی موتور؟؟ بر چه اساسی این توربو انتخاب شده؟؟ چون من شنیدم انواع مختلف با تاثییرای گوناگون دارع. جوابی هم داده؟؟


چیرو دقیقا توضیح بدم؟ فشار بستگی به بوستی داره که میره تو موتور. خب اگه با حداقل بوست باشه طبیعتا فشار خاصی نیماد رو موتور از طرف افزایش توان هم کمه. ولی اگر بوست رو ببرید بالا خب توان بیشتری میگیری فشار رو موتور بیشتر میشه که باید چیزای دیگه هم تقویت کنی و تغییرات دیگه هم ایجاد کنی


هر توربویی یه نمودار مپ کمپرسور داره که شکل شمایل مثل نمودار زیره:


قسمت (pressure ratio (Y ميزان فشاري هست كه كمپرسور در دورهاي مختلف شفت توربو در واحد bar ميتونه توليد كنه . و قسمت (air flow (X هم كه مشخصه ، مقدار فلويي كه كمپرسور توربو در هر دور از شفت توربو ميتونه ايجاد كنه بر حسب lbs/min . در داخل نمودار يه سري خطوط خميده و چند تا هم بيضي داخل هم ميبينيد كه اولي دور شفت توربو رو نشون ميده و دومي هم محدوده توليد بوست رو نشون ميده . (خطههای خمیده بیضوی همون بازدهی رو نشون میدن در اصل)
براي شروع اول از مقدار فشار هواي مورد نظر رو روي نمودار بايد مشخص كنيم . براي اينكار بوستي كه مد نظرمونه به موتور بديم رو بر حسب psi انتخاب ميكنيم و اون رو با يك اتمسفر يعني 14.7psi جمع و حاصل جمع رو تقسيم بر 1 اتمسفر (14.7) ميكنيم . يعني ميشه اين فرمول :

pressure ratio : (engine boost + 14.7) / 14.7

براي مثال من تصميم دارم 12psi بوست با توربويي كه مپش رو در بالا گذاشتيم به موتور بدم ، بنابراين فشار هواي توليدي توربو در اين ميزان بوست ميشه :

(12+14.7)/14.7 = 1.81 bar

خوب پس مقدار فشار توليدي كمپرسور براي 12psi بوست موتور ميشه 1.8 bar ، حالا مقدار 1.8 بار رو در محور Y پيدا ميكنيم و از اون نقطه يك خط موازي با محور X ميكشيم . حالا نوبت پيدا كردن فلويي هست كه توربو براي توليد اين مقدار بوست بايد توليد كنه . اول از همه بايد حجم موتور مورد نظر رو بر مبناي cubic inches بدست بياريد . براي اينكار حجم موتور رو بر حسب cc تقسيم بر عدد 16.35 كنيد . بعد از اون بايد از ميزان volumetric efficiency موتور اطلاع داشته باشيد . volumetric efficiency به زبون ساده ميشه درصد هوايي كه موتور در حداكثر دوران خودش ميتونه به داخل سيلندر بكشه . به عنوان مثال اين مقدار براي موتور پرايد 65% در دور موتور 6000 دور هست . خوب حالا براي محاسبه مقدار فلوي كمپرسور براي موتور مورد نظر ما طبق فرمول زير عمل ميكنيم

CFM = Displacement in CI* RPM / 3456 * VE

كه براي موتور مورد نظر ما (موتور پرايد) حجم موتور بر مبناي cubic inches ميشه 81 ، دور موتور هم 6000 دور و ve هم برابر با 0.65 . طبق فرمول بالا فلوي مورد نياز كمپرسور ميشه :

216.3 = 0.65 * 3456 / 6000 * 81

اما عددي كه در اين فرمول بدست آوردیم بر مبناي cfm/min هست و واحدي كه در نمودار map توربو براي فلوي كمپرسور استفاده شده lbs/min هست . براي تبديل cfm/min به lbs/min ميتونيم مقدار عددش رو در 13.73 ضرب كنيم . منتهي اين فرمول براي دماي 27 درجه هست كه چون همه محاسبات ما بر مبناي اين دما بوده بنابراين ايرادي نداره . با اين حساب فلوي مورد نياز در كمپرسور توربو براي اين موتور بر مبناي lbs/min ميشه : 15.75 lbs/min
ما مقدار 15.75 رو در محور X مشخص و يك خط عمودي از اين نقطه به موازات محور Y روي نمودار رسم ميكنيم . محل تلاقي دو تا خط ميشه نقطه اي كه توربو ميتونه در اون قسمت 12 psi بوست در 6000 دور بر دقيقه در اختيار موتور پرايد قرار بده . حالا از روي مپ كمپرسور ميتونيم بفهميم اين توربو براي موتور مورد نظر ما با اون بوستي كه مد نظر ماست مناسبه يا نه ، به اين صورت كه بايد ببينيم نقطه اي تلاقي فشار و فلويي كه بدست آورديم در كدوم ناحيه از مپ كمپرسور قرار گرفته ، بهترين حالت وقتيه كه اين نقطه در قسمت 70 الي 75 % از efficiency كمپرسور قرار گرفته باشه .
مثلا در مورد اين توربويي كه مپش رو اينجا گذاشتم و این بوستی که میخوایم زیاد مناسب نیست.

اصولا اگر نقظه تلاقی تو وسطای نمودار بیوفته خوبه. جاهایی که ابی کردم ...


اگر نقطه طلاقی به surge line یا choke line (قسمت پایینی نمودار) نزدیک باشه خوب نیست. اگر به surge line نزدیک بشه احتمال lag زدن زیاده، یعنی توربو تاخیر زیاد داره، تخته که میکنید گاز رو دیر عمل میکنه توربو یا حتی ماشین کپ میکنه...
اگر به choke lin نزدیک بشید بازده خیلی کمه و بوست حرارتش خیلی بالاست و خوب نیست.

اگه بخواهید واقعا از توربو بستن اثر رضایت بخش بگیرید خیلی فاکتورهای تئوری محاسباتی و عملی باید در نظر گرفته بشه اگرنه نه تنها اثر مثبت نداره بلکه در خوش بینانه ترین حالت بی اثره!!


 

پیوست ها

  • gt28 map.jpg
    gt28 map.jpg
    14 کیلوبایت · بازدیدها: 1
آخرین ویرایش:

3peh

عضو جدید
شما یه نمودار گذاشتی ، بنظر من احتمالا این نموادر متعلق به یک توربو نیست و مربوط به توربوهای مختلف با توان های ایجاد فشار مختلفه!
چرا؟؟؟
چون شما میگی 12 psi یا 1/8 بار ولی این نمودار بارهای مختلفی را نشان میده.
صحیح میگم؟؟!
 
بالا