ايرانيمين ديل سيز باشي آذربايجان

لطفی88

عضو جدید
سلام دوستای عزیز
چرا هیچ کس نیست پس کجائید چرا دیگه نیستین
پس ائل دایاغی لار هاردادیلار
 

آیاتای

عضو جدید


شیخ شهاب الدین سهروردی در منطقه سهرورد از قیدار زنجان زاده شد. وی حکمت و اصول
فقه را نزد مجدالدین جیلی استاد فخر رازی در مراغه آموخت و در علوم حکمی و فلسفی سرآمد شد و بقوت ذکا، وحدت ذهن و نیک اندیشی بر بسیاری از علوم اطلاع یافت.
سهروردی پس از پایان تحصیلات رسمی، به سفر در داخل ایران پرداخت، و از بسیاری از مشایخ تصوف دیدن کرد و بسیار مجذوب آنان شد. به واقع، در همین دوره بود که به راه تصوف افتاد و دوره‌های درازی را به اعتکاف و عبادت و تامل گذراند.
سفرهای وی رفته رفته گسترده تر شد، و به آناتولی و شامات نیز رسید و در این سفر، مناظر شام «سوریه» او را بسیار مجذوب خود نمود.
در یکی از سفرها از دمشق به حلب رفت و در آنجا با «ملک ظاهر» پسر «صلاح الدین ایوبی» (سردار معروف مسلمانان در جنگ‌های صلیبی) ملاقات کرد. ملک ظاهر که محبت شدیدی نسبت به صوفیان و دانشمندان داشت، مجذوب این حکیم جوان شد و از وی خواست که در دربار وی در حلب ماندگار شود. سهروردی که عشق شدیدی نسبت به مناظر آن دیار داشت، شادمانه پیشنهاد ملک ظاهر را پذیرفت و در دربار او ماند. در همین شهر حلب بود که وی کار بزرگ خویش، یعنی، حکمةالاشراق را به پایان برد.
اما سخن گفتن‌های بی پرده و بی احتیاط بودن وی در بیان معتقدات باطنی در برابر همگان، و زیرکی و هوشمندی فراوان وی که سبب آن می‌شد که با هر کس بحث کند، بر وی پیروز شود، و نیز استادی وی در فلسفه و تصوف، از عواملی بود که دشمنان فراوانی مخصوصا از میان علمای قشری برای سهروردی فراهم آورد.
وفات
عاقبت به دستاویز آن که وی سخنانی برخلاف اصول دین می‌گوید، از ملک ظاهر خواستند که او را به قتل برساند، و چون وی از اجابت خواسته آن‌ها خودداری کرد، به صلاح الدین ایوبی شکایت بردند. متعصبان او را به الحاد متهم کردند و علمای حلب خون او را مباح شمردند.

صلاح الدین که به تازگی سوریه را از دست صلیبیون بیرون آورده بود و برای حفظ اعتبار خود به تایید علمای دین احتیاج داشت، ناچار در برابر درخواست ایشان تسلیم شد.
به همین دلیل، پسرش ملک ظاهر تحت فشار قرار گرفت و ناگزیر سهروردی را در سال ۵ رجب ۵۸۷ هجری قمری به زندان افکند و شیخ همان جا از دنیا رفت. وی در هنگام مرگ، ۳۸ سال داشت. علت مستقیم وفات وی معلوم نیست.(البته مشهور آن است که سهروردی به دلیل گرسنگی در زندان از دنیا رفت.)
 

آیاتای

عضو جدید
فلسفه اشراق
سهروردی کسی است که مکتب فلسفی اشراق را بوجود آورد که بعد از مرگش وسعت یافت. او نظریه خود را در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم ارائه کرد. سهروردی را رهبر افلاطونیان جهان اسلام لقب داده‌اند. او خود فلسفه اش را حکمت اشراق نامیده بود که به معنای درخشندگی و برآمدن آفتاب است و اقوام لاتین آن را aurora conurgens نام نهاده اند. اما این تفکر فلسفه خاص افلاطونی نیست و در آن آرای افلاطون و ارسطو و نوافلاطونیان و زرتشت و هرمس و اسطوره تحوت و آرای نخستین صوفیان مسلمان در هم آمیخته است.
مکتب سهروردی هم فلسفه هست و هم نیست. فلسفه است از این جهت که به عقل اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی‌داند. عرفان است از این نظر که کشف و شهود و اشراق را شریف ترین و بلندمرتبه ترین مرحله شناخت می‌شناسد. او به سختی بر ابن سینا می تازد و از کلیات و مثل افلاطون دفاع می‌کند. بر وجودشناسی ابن سینا ایراد می‌گیرد که چرا اظهار داشته که در هر شئ موجود، وجود امری حقیقی است و ماهیت امری اعتباری، و برای تحقق محتاج وجود است. در حالی که طبق حکمت اشراق، ماهیت امری حقیقی است و وجود امری اعتباری.

نورالانوار
سهروردی وجودشناسی خود را «نورالانوار» نام داده است. همان حقیقت الهی که درجه روشنی آن چشم را کور می‌کند. نور را نمی‌توان با کمک چیز دیگر و نسبت به آن تعریف کرد، زیرا تمام اشیا با نور آشکار می‌شوند و طبعا باید با نور تعریف شوند. «نورالانوار» یا «نور مطلق» همان وجود مطلق است و تمام موجودات، وجود خود را از این منبع کسب کرده اند و جهان هستی چیزی جز مراتب و درجات گوناگون روشنایی و تاریکی نیست. به همین دلیل سلسله مراتب موجودات بستگی به درجه نزدیکی آن ها با «نورالانوار» دارد، یعنی به میزان درجه «اشراق» و نوری که از نورالانوار به آن ها می‌رسد.

منبع: ویکی‌پدیا
 

zalzalak_amir

عضو جدید
دوستان دو تن از نوابغ آذربايجان كه هر كدام بنيانگذار علوم نوين هستند

دوستان دو تن از نوابغ آذربايجان كه هر كدام بنيانگذار علوم نوين هستند

سلام دوستان زياد حرف نميزنم :

هوش سياه رو كه حتما نگاه ميكنيد :

1-شما ايا بنيانگذار يا پدر علوم هكينگ ايران رو ميشناسيد مطمينا نميشناسيد
ايشون از اعضاي اصلي تيم نرم افزاري دلتا بودن و اولين منبع اموزشي هكينگ رو
در سال 81 منتشر كردن :
آراز صمدي پدر هكينگ ايران محسوب ميشه و در بين هكر هاي داخلي از احترام بالايي
برخوردار هستند و احتمالا بچه ي تبريز باشن.


2- بنيانگذار شبكه هاي عصبي و يكي از نوابغ حاضر دنيا كه خودش رو ايراني معرفي كرده
كسي نيست جز پرفسور لطفي زاده كه متاسفانه چهره ي ايشون به درستي در كشور
مطرح نگرديده و ايشون اهل استان اردبيل هستن..




iRanIAn TURK H4cker was here!
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
چند تا فحش ترکی به من یاد میدین؟:redface:
از مدیران محترم خواهشمندم با افرادی که سعی در به انحراف کشیدن فعالیت فرهنگی و هنری اعضای این تاپیک دارند برخورد قاطع داشته باشند
 

R-Quantum

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام خوبید؟ یه پیشنهاد بدم .............
موافقید اینجا ترکی صحبت کنیم ؟؟؟ البته اگه مخالفید خوب بعضی حرفامون ترکی باشه ؟
 

MADMAN

عضو جدید
>
تاريخ ورود اعراب به آذربایجان و مقابله دليرمردان اين ديار در مقابل آنها:

در زمان حمله اعراب در مدارک رومی و ارمنی نام سپاهبد و شاهزاده آذربایجان رستم پسر فرخ هرمز آورده شده‌است. که البته با توجه به متن شاهنامه در بخش نامه رستم فرخزاد به برادرش به نظر می‌رسد درست باشد.

چو نامه بخوانی تو با مهتران/برانداز و برساز لشکر بران

همی تاز تا آذرآبادگان/ دیار بزرگان و آزادگان

همیدون گله هرچه داری ز اسب/ببر سوی گنجور آذرگشسب

ساسانیان پی درپی از اعراب شکست خوردند و در قادسیه رستم فرخزاد کشته شد. در ۶۲۲ میلادی در نهاوند (دروازه ماد آتورپاتن) پیروزان سردارایرانی بار دیگر با عربها مقابل شد. جنگی سخت رخ داد، ولی شکست به ایرانیان افتاد.آنگاه ماد آتورپاتن (آذربایجان) در برابر حمله اعراب بی دفاع گشت و اثری از لشکر شاهنشاهی نماند.
اعراب به آذربایجان نیز مانند دیگر نقاط ایران سرازیر شدند. به نظر می‌آید در قرنهای اول و دوم هجری تعدادشان در آذربایجان زیاد بوده‌است. کسروی این امر را به دو دلیل دانسته یکی اینکه مردمان آذربایجان بسیار پایداری کردند به گونه‌ای که مسلمانان آذربایجان را به عنوان(الاراضی المفتوحه عنوه)یعنی «سرزمین‌های به زور گرفته شده» می‌شمردند که در فقه حکم خاص دارد. و دوم سرسبزی این دیار. از عشیره‌های عرب که در قرون اول و دوم هجری به آذربایجان وارد شدند بنوتغلب، یمانیان و حمدانیان ثبت شده‌است. آذربایجان در قرنهای ابتدایی ورود اسلام به ایران از کانونهای عمده مقاومت وشورش ایرانیان در برابر اعراب و عمال خلیفه بود و مردمانش همه گاه در حال زد و خورد با تازیان بودند.[نیازمند منبع]

معروف‌ترین این قیامها، قیام خرمدینان در حدود آذربایجان و جبال است. بنیان گزار این قیام جاوید بن سهل بود که سپس توسط بابک خرمدین به اوج رسید. ازدواج بابک با دختر واساک یکی از شاهزادگان ارمنی اتحاد عظیمی را در شمال بر ضد عباسیان ایجاد کرد. خرمدینان مدت طولانی توانستند در مقابل خلیفه و سرداران عرب مقاومت کنند و چهار بار سپاه بزرگ خلیفه را مغلوب کردند. در نهایت خلیفه سردار ایرانی‌تبار خود خیذر بن کاووس (افشین) شاهزاده اشروسنه (در شمال غرب تاجیکستان امروری) را برای دفع بابک فرستاد. افشین با حیله به قلعه بابک دست یافت بابک به ارمنستان گریخت اما سهل ابن سنباط شاهزاده ارمنستان او را به دشمنان فروخت. بابک را به بغداد بردند. وی پس از شکنجه، کشته شد. کشف ارتباط و همداستانی میان افشین، بابک و مازیار در نهایت به سقوط و مرگ افشین نیز منجر شد.
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام خوبید؟ یه پیشنهاد بدم .............
موافقید اینجا ترکی صحبت کنیم ؟؟؟ البته اگه مخالفید خوب بعضی حرفامون ترکی باشه ؟
سلام به همه دوستای عزیزم:gol:
به خاطر حضور کم خود که به خاطر مسائل کاری هست عذر میخام :(
ترکی صحبت کردن یا مطلب گذاشتن اگر با ترجمه فارسی همراه باشد مشکلی ندارد
ممنون
 

ساری قلی خان

عضو جدید
سلام
آقا راستش من قبلا شناخت کافی رو ایشون نداشتم
ممنونم
اگر بیشتر توضیح بدین فکر کنم مفید باشه
آخه بعضی اسما تو جامعه بد جا افتادن
سلام

ایشون بخاطر رک گویی و طنز تلخی که در بیانش بود معروف بود و اشعار زیبایی از ایشون بجا مونده
که بخاطر سیاسی بودنش نمیتونم اینجا بگذارم احتمال داره مقاله قفل بشه !!
امضا بنده هم از گزیده شعر این بزرگوار است.
 

magsod

كاربر فعال مهندسی كامپیوتر
کاربر ممتاز
سلام
من که نمیدونم موضوع چیه
واسه همین حرف نمیزنم فقط گگفتیم یه سلامی بدیم
ماشالله دوستان هم که همشون عوض شدن
 

آیهان

عضو جدید
سلام

ایشون بخاطر رک گویی و طنز تلخی که در بیانش بود معروف بود و اشعار زیبایی از ایشون بجا مونده
که بخاطر سیاسی بودنش نمیتونم اینجا بگذارم احتمال داره مقاله قفل بشه !!
امضا بنده هم از گزیده شعر این بزرگوار است.



من از ایشون بد شنیده بودم.
حالا میرم تحقیق کنم ;);)
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
من که نمیدونم موضوع چیه
واسه همین حرف نمیزنم فقط گگفتیم یه سلامی بدیم
ماشالله دوستان هم که همشون عوض شدن
سلام
امیدوارم که حالتون خوب باشه
موضوع که کاملا مشخصه اگر جای ابهامی هست ما در خدمتیم
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
سازمان جهانی یونسکو سال 1999 سال "ده ده قورقود " :gol:

دده قورقود

ده ده قورقود اثری است جاودانه با داستانهای حماسی و زیبا و دلنشین در مورد زندگی و اندیشه اقوام ترک اوغوز که سوار بر اسبان تیز پای خویش جهت تامین معاش خود و خانواده خود و ایل خود در قسمتهای شمالی ایران و کرانه های خزر و قفقاز و اسیای مرکزی در حال کوچ کردن بوده اند تا اینکه به اقلیم آذربایجان می رسند و این داستانها اغلب در این خطه عزیز ، خلق شده اند و سر منشا تمامی داستانهای آذربایجان می باشند .

شخصیت ده ده قورقود برای محققان در هاله ای از ابهام باقی مانده است به طوری که در مورد زمان و مکان او اختلاف نظر زیادی وجود دارد گاهی او را معاصر اوغوز ( جد بزرگ ترکها ) گاهی معاصر حضرت مسیح ، گاهی پیامبر(ص) و گاهی خلفایی عباسی ذکر کرده اند و مکان او را از اسیایی مرکزی ، سیر دریا ، قفقاز ، در بند و ... ذکر می کنند .

می توان گفت که او در پشت پرده افسانه و اسطوره پنهان است لیکن چنانکه از متن و محتوای کتاب بر می آید او مصلح و خیر اندیش مردم ترک بوده و بعضی امور را نیز پیش بینی می کرده است و او حلال مشکلات قوم ترک بوده و همیشه مورد مشورت قرار میگرفته است و هنرمندی بینظیر بوده که قوپوز ( ساز عاشقی ) به دست به سخن سرایی می پردازد و در میادین جنگ، شور و افتخار قهرمانا را بر می انگیزد و در محافل ، شادی و سرور بر دل ایل خویش می بخشد و در مواقع وجود اختلاف و مشکل ، با نوای تارهای قوپوز همه را به صلح و صفا دعوت نموده و به نصیحت انها می پردازد و در موارد آسایش و آرامش به بیان سرگذشت قهرمانان و تاریخ گذشتگان قوم خود عنایت می ورزد ، بنابراین می توان چنین بیان کرد که داستانهای ده ده قورقود ادبیات شفاهی بوده که سینه به سینه از قدیم نقل شده و در شرایط مختلف و حوادث گوناگون تکوین یافته و بعد مکتوب گشته است و قدیمی ترین تاریخی که بر آن ثبت شده است قرن دهم هجری می باشد که در آن تاریخ این کتاب هب کتابخانه احمد شاه وارد شد و ( فیلشر ) شرق شناس معروف آلمانی که برا ی اولین بار این کتاب را از روی تنها نسخه موجود آن در بین کتب خطی کتابخانه در سدن المان با نام کتاب دده قورقورد علی لسان ( طایفه اوغوزان) معرفی نموده تاریخ فوق را بر آن ثبت نموده است ولی ( بارتولد ) آن را متعلق به قرن هشتم هجری ( 14 میلادی ) و م . ح . طهماسب ان را متعلق به قرن هفتم و هشتم میلادی می داند .
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
کتاب ده ده قورقود یک شاهکار ادبی اصیل آذربایجانی است با یک مقدمه و دوازده داستان حماسی ( بوی ) ، که در مقدمه به برسی شخصیت قورقود آتا می پردازد و بعضی نظرات او را در مسائل اجتماعی و مذهبی و... بیان می دارد احتمالا این بخش بعدا به کتاب افزوده شده باشد بویهای ( داستانهای حماسی) کتاب عبارتند از :

1- دیرسه خان اوغلو ، بوغاج خانین بویو.

2- سالور قازانین ائوی یغمالاندی بویی.

3- بام بورانین اوغلو ، بامسی بئیرک بویو.

4- قازان بیگ اوغلو اوروز بیگین ، دوستاق اولدوغو بویو.

5- دوخا قوجا اوغلو ، دلی دومرول بویو.

6- قانلی قوجا اوغلو ، قان تورالی بویو.

7- قازلیق قوجا اوغلو یگتکین اوغلو.

8- بوسات تپه گوزی اولدوردوگو بویو.

9- بگیل اوغلو عمرانین اوغلو .

10- اوشون قوجا اوغلو سگره کین بویو.

11- سالور قازان دوستاغ اولوپ اوغلو اوروز چیغاردیغی بویو.

12- ایچ اوغوز دیش اوغوزا عاصی اولوب بئیرکی اولدیگی بویو.

در اینجا به ترجمه خلاصه ای از داستان قانلی قوجا اوغلو قان تورالی ( قان تورال یفرزند قانلی قوجا ) می پردازیم :

قان تورالی فرزند قانلی قوجا بود ، قانلی قوجا یک روز از پسرش می خواهد که ازدواج کند ولی قان تورالی شرایطی را برای همسر آینده اش بیان می دارد که دختری با آن شرایط را نمی تواند پیدا کند از جمله شرایطش این بوده که : زن من باید پیش از من بر خیزد و پیش از من بر پشت اسب سوار شود و پیش از آنکه من به سرزمین اهریمن حمله ببرم او سرهای بریده کفار ار برای من بیاورد . بنابراین پدر مجبور می شود خود به دنبال چنین دختری باشد تا شاید پیدا کند تا اینکه به طرابوزان رسیده و دختر سطان طرابوزان سالجان را که دختری زیبا و بی نظیر بود پسندید ، ولی دختر مهرش سه حیوان وحشی ( گاو سیاه ، شیر و شتر نر ) بود و هرکس او را می خواست باید این سه حیوان را می کشت . که در این راه 32 قهرمان جان خود را از دست داده بودند به همین خاطر پدر ترسید ، ولی پسر اعلام آمادگی کرد . و وقتی خواست به همراه چهل قهرمان از الی خود راه بیافتد پدر با این ابیات او را بدرقه نمود :

اوغول سن واراجاق یئرین

دولاماج دولاماج یوللاری اولور...

ترجمه این اشعار و ادامه آن در زیر می اید :

فرزند به راهی که تو در پیش گرفتی

پیچ و خمهای خطرناکی است

پهلوانان زیادی رفته اند

و در باتلاقهای آن افتاده اند

بیشه های در سر راه است که اهریمن به آن راه نمی یابد

قلعه های بر آسمانها سینه می سایند

و پریچهری در آنجا چشم ها را بسته جان ها می ستاند

و جلادی در آنجاست که سر ها را جدا می سازد از تن

اکنون تفکر کن تامل کن

قدم در سرزمین هولناکی می گذاری

اشک خون بر چشم کم نور پدر و مادر پیرت نیاری

قان تورالی راه افتاد و در طرابوزان با تشویق یاران وفادارش و یا مشقت و زحمت فراوان هر سه حیوان را سر برید و مهر سالجان را ادا نموده او را گرفت و سوار بر اسبش کرد .و راه افتاد و شب وقتی که قان تورالی در خواب بود سالجان که از وجود خواستگاران زیادش آگاه بود به نگهبانی پرداخت و نزدیکهای صبح با حمله لشکری روبرو شد و قان تورالی را بیدار کرد و گفت تو یک سمت لشکر را داشته باش و من با سمت دیگر لشکر می جنگم بعد از شکست دشمن قان تورالی از او ناراحت شد و گفت :تو کیستی چرا بدون اجازه من به کشتن دشمن من اقدام کرده ای ، در این موقع بر او هجوم برد بعد از در گیری نقاب او افتاد دید که سالجان است و گفت که به حق تو همان هستی که من می خواستم بعد شادمان به دیار خود بر گشتند و با هم عروسی کردند
 

آیاتای

عضو جدید
رضا براهنی، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی ایرانی است. او عضو کانون نویسندگان ایران و رئیس سابق انجمن قلم کانادا است. آثار او به زبان‌های مختلف از جمله انگلیسی، سوئدی و فرانسوی ترجمه شده‌است.

زندگینامه
رضا براهنی در سال ۱۳۱۴ خورشیدی، در تبریز به دنیا آمد خانواده‌اش زندگی فقیرانه‌ای داشتند و وی در ضمن آموزشهای دبستانی و دبیرستانی به ناگزیر کار می‌کرد. در ۲۲ سالگی از دانشگاه تبریز لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی گرفت سپس به ترکیه رفت و پس از دریافت درجه دکتری در رشته خود به ایران بازگشت و در دانشگاه به تدریس مشغول شد در سال ۱۳۵۱ خورشیدی به آمریکا رفت و شروع به تدریس کرد. یک سال بعد که به ایران آمد دستگیر و زندانی شد. در سال ۱۳۵۳ خورشیدی، بار دیگر به آمریکا رفت در سال ۱۳۵۶ جایزه بهترین روزنامه نگار حقوق انسانی را گرفت.


آثار ادبی:
اشعار

آهوان باغ (۱۳۴۱)
جنگل و شهر (۱۳۴۳)
شبی از نیمروز(۱۳۴۴)
مصیبتی زیر آفتاب(۱۳۴۹)
گل بر گسترده ماه(۱۳۴۹)
ظل الله(۱۳۵۸)
نقاب‌ها و بندها (انگلیسی)(۱۳۵۶)
غم‌های بزرگ(۱۳۶۳)
بیا کنار پنجره(۱۳۶۷)
خطاب به پروانه‌ها
اسماعیل(۱۳۶۶)


رمان

آواز کشتگان
رازهای سرزمین من
آزاده خانم و نویسنده‌اش، ناشر: انتشارات کاروان
الیاس در نیویورک
روزگار دوزخی آقای ایاز
چاه به چاه
بعد از عروسی چه گذشت
نقد ادبی

طلا در مس
قصه‌نویسی
کیمیا و خاک
تاریخ مذکر
در انقلاب ایران
خطاب به پروانه‌ها یا چرا من دیگر شاعر نیمایی نیستم
گزارش به نسل بی سن فردا (سخنرانیهاو مصاحبه‌ها)

جوایز
برنده جایزه ادبی یلدا (۱۳۸۴)
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام بچه ها
شرمنده من کم کیام اینورا
درگیر ارشد بودم
یه خبر خوب براتون دارم

رتبم شد 8
رشته نانومواد :smile:
وای آیهان جان نمیدونی چقدر خوشحال شدم به خدا
تبریک میگم عزیزم
انشا... دکتری
من شیرینی میخام
:w17::w17::w17::w17::w17::w17::w17::w33::w33::w33::w33::w33::w33::w32::w32::w32::w32::w32:
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه ها میخام اینجا یه فعالیتی هم راجع به شناسایی شهرهای آذربایجان،نقاط دیدنی تاریخی و... داشته باشیم
دوستان میتونن به معرفی شهر خودشون یا هر شهر دیگه که اطلاعات کافی راجع به اون شهر دارند بپردازند
ممنون:gol:
 

#MaHDi#

عضو جدید
کاربر ممتاز
 

hadi manafi

عضو جدید
سلام بچه ها
شرمنده من کم کیام اینورا
درگیر ارشد بودم
یه خبر خوب براتون دارم

رتبم شد 8
رشته نانومواد :smile:


اينو ديگه نميشه فاررررسي گفت

آذربايجانون ايگيد اوغلي سني ياشياسان ، عن سويوندوردون او گوني آرزيليرام بوتون توركلري سني كيمين اوسته گدلر . ياشا
 
بالا