امام زمان(ع)تنها با چند گروه برخورد مي كند كه به برخي اشاره مي شود:

اوسپید

عضو جدید


قیام حضرت مهدی (عج) و از میان برداشتن ستمگران و سپاهیان شیطان


با سلام و با کسب اجازه از استاد عزیز جناب عرفان

در این باب گفتنی است: بـا ظهور حضرت مهدى (عج ) دوران ستمگران به سر رسيده و زمين از لوث وجودشان پاكسازى مى شود.


امام جواد(ع) در اين باره فرمود: وقـتـى شـمار لشكر مهدى (عج ) به ده هزار نفر رسيد، به فرمان خدا خروج مى كند و پيوسته دشمنان خدا را از دم تيغ مى گذراند تا آنكه خداوند از او خشنود شود.(1)


روايـات بسیار دیگری نیز مؤید این مطلب است که ظهور حضرت و تشکیل حکومت عدل مهدوی بدون خون و خون ریزی محقق نمی شود.


مـفـضـّل از يـاران امـام صـادق عـليـه السـلام نقل مى كند كه روزى در حضور ايشان سخن از قائم (عج ) پيش آمد و من گفتم: اميدوارم كارش (قیام حضرت مهدی) به آسانى پيش رود.

امـام عـليـه السلام فرمود: چنين نخواهد بود و اين پيروزى دست نخواهد داد، جز در غرقاب خون و عرق بدن .(2)

بنابر روايت ديگرى يكى از ياران امام باقر عليه السلام به ايشان عرض كرد: مـى گـويـنـد وقـتـى مـهـدى عليه السلام قيام كند، همه كارها برايش خود به خود رو به راه مى شود، بى آنكه قطره خونى ريخته شود.


امام فرمود: ابـداً چنين نيست. به حق آن كه جانم در دست اوست، اگر بنا بود كارها بدين آسانى پا گيرد، براى پيامبر اسلام چنين مى شد؛ پس چرا در راه مبارزاتش دندانش شكست و صورتش زخم برداشت. نـه چنين نيست به خدا قسم (پيروزى حاصل نخواهد شد) جز اينكه ما و شما غرق در عرق و خون زخمهاى خود گرديم.(3)


در بيانى ديگری نیز امام صادق عليه السلام فرمود: گويا قائم عليه السلام و يارانش را مى بينم كه خطر از هر سو بر سرشان سايه انداخته، توشه هاى آنان تمام شده، جامه هايشان فرسوده گشته، سجده بر پيشانى آنان اثر گذارده اسـت، روزهـا هـمـچـون شـيـر ژيـان و شب هنگام نيايشگر حق، دلهايشان چون پاره هاى آهن است ... .(4)


اینها همه و همه نشانگر انست که صاحبان زر و زور و تزویر و دنیاپرستان و دین ستیزان، در سپاه تا دندان مجهز شیطان، در برابر سپاه حضرت مهدی (عج) صف آرائی می کنند و به راحتی تمکین نمی کنند از اینرو بی شک نتیجۀ این مقاومت و ایستادگی سپاهیان شیطان، که در نهایت، به نصرت الهی با پیروزی سپاه حضرت مهدی (عج) ختم به خیر می شود، از یکسو شهادت بسیاری از یاران حضرت مهدی و از سوی دیگر ریختن خون ستمگران و مخالفان قیام قائم (عج) و حکومت عدل وی می باشد.


موفق باشید ...




 

اوسپید

عضو جدید
آیا امام زمان علیه السلام با ظهور گردن همه را خواهند زد ؟

آیا امام زمان علیه السلام با ظهور گردن همه را خواهند زد ؟

به نام خدا

آیا امام زمان علیه السلام با ظهور گردن همه را خواهند زد ؟

پاسخ : ( بررسی از دیدگاه قرآن )

در ابتدا باید گفت که مسئله ظهور میبایست بازشناسی شود که اصلاً علت اصلی ظهور چیست ؟

در طول تاریخ خوانده و شنیده ایم ، که خدایتعالی سیل انبیاء و اولیا را به سوی عالمیان گسیل داشت تا به ایشان راه بندگی و اطاعتش را بیاموزاند و آنها را از پرستش هر آنچه غیر خود بازدارد !

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ(النحل/36)

اما از سویی به ایشان اختیار داده بود تا در پذیرش دعوت این بزرگواران آزادانه و بدون هیچ گونه جبر دست به انتخاب بزنند ،

وَقُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ شَاءَ فَلْيؤْمِنْ وَمَنْ شَاءَ فَلْيكْفُرْ(الکهف/29)

در این میان افرادی بودند که در مقابل دعوت انبیا سر تسلیم فرود آوردند و آنچه را که شنیدند با جان و دل پذیرفتند و عده ای سر باز زده و به مخالفت با این رسولان آسمانی پرداختند .

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيهِ الضَّلَالَةُ(النحل/36)

خداوند تعالی از مخالفت این اقوام مطلع بود و با تمام این مخالفت ها باز هم رسولانش را بر مردمان فرستاده و آنان را بر تبلیغ امر میفرمود ، اما هواهای نفسانی و دنیا پرستی مانع از پذیرش این دعوت میشد !

به هر ترتیب سیل این فرستادگان امتداد یافت به یگانه مخلوقات و سید موجودات محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله ، ایشان نیز دعوت خود را پنهانی و آشکار انجام داد و در طی بیست و سه سال خون دلها خورد تا توانست عده ای را به آیین خداپرستی دلالت کند !
اما حتی ایشان هم با تمام عظمت که داشتند نتوانستند تمام افرادی را که در پیرامونشان بودند به دین اسلام دعوت کنند و عده ای از مخالفت با این انسان عظیم ابا نکردند . ( و چه بسا که به آنچه که امانت رسول در نزدشان بود خیانت هم ورزیدند و دوباره مردمان را به جاهلیت کشاندند .)

خلاصه اینکه اگرچه درمقاطعی کوتاه ( در زمان حضرت نوح و حضرت موسی علیهما السلام ) زمین از وجود گنه کاران و دنیا پرستان پاک شد اما هیچگاه نتوانست مأمنی و آرامگاهی ابدی برای ایمان آورندگان باشد . و حال آنکه خداوند فرموده :

إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يورِثُهَا مَنْ يشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ(الأعراف/128)

آری ، آرزوی تمامی انبیا و اوصیا این بود که این زمین از هر گونه شقی پاک شده و تماماً رنگ خدایی به خود بگیرد و یا به نوعی از مردگی پای به حیات نهد .

اما این آرزو تحقق نیافت ، و خداوئد بنا را بر آزمایش گذاشت ، چرا که خواستش این بود که :

لِيمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيبِ وَيجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلَى بَعْضٍ فَيرْكُمَهُ جَمِيعًا فَيجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ(الأنفال/37)

اما به هر حال خداوند وعده داده که روزی زمین را زنده کند :

اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يحْيي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا(الحديد/17)

و وعده داده که زمین را بنور خویش روشن گرداند :

وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا(الزمر/69)

و وعده داده که هر گز غیر او را نپرستند ، آری او وعده داده :

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يعْبُدُونَنِي لَا يشْرِكُونَ بِي شَيئًا وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ(النور/55)

و این وعده خداست و همانا :

إِنَّ اللَّهَ لَا يخْلِفُ الْمِيعَادَ(آل عمران/9)

به هر حال ، خداوند وعده داده و خلف وعده از او بری است ، این وعده باید روزی محقق شود ، حال اگر قرار باشد برای تحقق این وعده و جلوه گر شدن دین الهی قتال صورت پذیرد ، نباید تعجب کرد ، چرا که خداوند خود فرموده :

وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ (البقرة/193)

این وعده باید محقق شود ، چه بسا همانطور که بسیار بودند افرادی که در برابر پیامبران خدا ایستادند و مانع رسالت ایشان گشتند ، آیا عجیب است بگوییم عده ای ( چه زیاد و چه اندک ) در برابر امام عصر علیه السلام بایستند ؟

پس یقیناً قتال امام زمان علیه السلام با آنانی است که دنیا پرستی و شهوترانی و گمراهی را بر هدایت انتخاب کرده اند و اینگونه نیست که امام زمان علیه السلام بخواهند ، یکسویه و بدون هیچ گونه دلیل گردن همه را بزنند .

اما نحوه برخورد ابتدایی امام عصر با دشمنانشان چگونه است ؟

مطمئناً امام زمان علیه السلام فرزند پیامبر است ، آنکه آنقدر خوش اخلاق بود که خداوند در حقش نازل فرمود :

فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ(آل عمران/159)

در روایات آمده که مهدی موعود از هر کسی به رسول خدا شبیه تر است !
 

اوسپید

عضو جدید
آیا امام زمان علیه السلام با ظهور گردن همه را خواهند زد ؟

آیا امام زمان علیه السلام با ظهور گردن همه را خواهند زد ؟

آیا امام زمان علیه السلام با ظهور گردن همه را خواهند زد ؟

چگونه است که پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله حتی با اطرافیانشان اینگونه محبت آمیز بر خورد میکردند ( و به همین طریق بسیاری را به آیین خویش رهنمون میگشتند ) و آنوقت امام زمان علیه السلام بخواهند در مرحله اول و بدون هیچ گونه دعوت دست به خشونت ببرند !

پس سیره حضرت هم همانند جد بزرگوارشان رافت و بزرگواری و احتجاج با دلایل متقن است !

اما در این میان خواهند بود عده ای که در برابر احتجاجات حجت زمان هم تسلیم نخواهند شد ، چه بسا که در گذشته هم وجود داشتند و براستی اینان همانهایی هستند که خداوند در باره شان فرموده :


و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین و سلم تسلیماً کثیرا و حسبنا الله و نعم الوکیل



وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيهِ الضَّلَالَةُ(النحل/36)

حال سوال اینجاست ، آیا نباید با این گروه برخودر کرد و آیا نباید زمین را از لوس این گروه پلید پاک نمود ؟

مطمئناً اینگونه است ، که اگر اینچنین نباشد دیگر وعده خداوند هم محقق نخواهد شد !

خلاصه اینکه : ظهور ( که وعده حتمی خداوند است ) مسئله ای است که محقق کننده هدف غایی خلقت است ، و اگر محقق نشود گویی بعثت تمامی انبیا از آدم تا خاتم ( جمیعاً علیهم السلام ) بیهوده بوده !

و از سویی سیره و روش امام عصر علیه السلام همانند جد بزرگوارشان احتجاج و رأفت و گذشت و برگواری است و جنگ و خونریزی هم در مقابل افرادی است که پس از معلوم شدن حق از پذیرش آن استنکاف نمایند .

و البته آنجا که خداوند به رسولش فرمود : فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيدًا(الطارق/17) دلالت بر همین مسئله دارد که خداوند به این کافران تا مدتی مشخص مهلت داده و آن ظهور مولای مهربان ما امام عصر علیه السلام است .

در پایان تفسیر زیبای امام صادق از سوره عصر را مرور میکنیم :

عن مفضل بن عمر قال سالتُ الصادق عن سورةِ العصر ، فقال : . . .

« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ »
« وَالْعَصْرِ(العصر/1) » عصرُ خروج ِالقائِم علیه السلام

« إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ(العصر/2) » والخُسرُ خُسرانُ اَعدائِه

« إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ » والمؤمنون الصالحون اصحابُ القائم مِن الخُسرانِ مُبرَّؤون

« وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ » و تَوَاصَوا بالقَول بالاِمامة

« وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ(العصر/3) » و صَبَروا فی ایّامِ الفَترَة

از مفضل بن عمر روایت شده است از امام صادق علیه السلام تفسیر سوره عصر را پرسیدم ، ایشان فرمودند :

« به نام خداوند همه مهر مهر ورز »

« قسم به آن روزگار » منظور روزگار قیام قائم علیه السلام است

« همانا تمام انسانها در زیان هستند » منظور از زیان ، زیانی است که دشمنان قائم علیه السلام خواهند داشت ،

« مگر کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند » منظور از مومنان صالح اصحاب قائم علیه السلام میباشند که از زیان به دورند ،

« و همدیگر را به حق سفارش کرده اند » منظور این است که همدیگر را به اعتقاد به امامت سفارش کرده اند ،

« و همدیگر را به صبر سفارش کرده اند » منظور این است که در ایام غیبت حجت خدا ( ایام فترت ) صبر و شکیبایی پیشه کرده اند .

«« منتخب الانوار المضیئه / 179 »»
 

اوسپید

عضو جدید
امام زمان(ع)تنها با چند گروه برخورد مي كند كه به برخي اشاره مي شود:

امام زمان(ع)تنها با چند گروه برخورد مي كند كه به برخي اشاره مي شود:

1- راحت طلبان: راحت طلبان كه هميشه در صدد تأمين منافع خويش هستند، ادعاي پيروي امام زمان(ع) را مي كنند ولي حكومت جهاني امام را مخالف خويش مي دانند، از اين رو با حضرت مخالفت نموده و حضرت نير با آن ها برخورد مي كند. امام صادق(ع) فرمود: چه بسيار كساني كه ادعاي پيروي او را دارند، ولي پس از ظهور حضرت، از او روي مي گردانند.[1]

2- كافران و منافقان: در طول تاريخ كافران و منافقان با دين و دين مداري به مخالفت برخواسته و عدالت و آزادي را مخالف و متضاد با منافع خود دريافته اند؛ از اين رو با دين و عدالت مخالفت نموده اند. كافران و منافقان به دليل اين كه حكومت امام زمان(ع) را مخالف منافع خويش مي دانند، با حكومت عدالت گراي امام زمان مخالفت مي كنند و امام زمان(ع) با آنان مبارزه مي نمايد. امام صادق(ع) فرمود: إذا فرج القائم لم يبقِ مشركٌ بالله العظيم و لا كافر، إلاّ كره خروجه؛[2] مشركان و كفار از قيام امام زمان ناخشنودند، از اين رو هرگاه حضرت قائم ظهور كند مشرك و كافر باقي نمي مانند.

3- جمود انديشان: جمود انديشان و ظاهر گرايان از مهم ترين موانع احياي دين و حكومت جهاني امام هستند. جمود انديشان را مي توان به چند دسته تقسيم نمود كه برخي روحانيون از آن دسته هستند و امام زمان(ع) با اين گروه برخورد مي كند.

4- مستكبران:
مستكبران جهان از مخالفان سرسخت حكومت جهاني امام زمان(ع) به حساب آمده و امام با آنان برخورد مي كند. بيان اين نكته ضروري است كه شيوة برخورد و مبارزه حضرت با مخالفان بر اساس عدالت و قانون است. امام با بيان اهداف حكومت و استراتژي حكومت جهاني خود همگان را به پذيرش حق و دين خدا فرا مي خواند و مخالفان مذهبي خويش را به خاطر گرايش هاي مذهبي مجازات نكرده و با آن ها مبارزه نمي كند. امام زمان(ع) در ابتدا از آنان دعوت نموده و با آنان با خشونت رفتار نمي كند و با استدلال و منطق، مخالفان سياسي و مذهبي را به حكومت خويش دعوت نمي كند. از سوي ديگر به ف رهنگ سازي و فرهنگ پروري پرداخته و به مردم رشد فرهنگي مي دهد تا جمود انديشان و ظاهر گرايان نيز با معارف واقعي دين و حكومت امام زمان آشنا شوند. هر گاه رفتار صلح آميز امام با مخالفات تأثير گذار شد، آن گاه حضرت با مخالفان برخورد مي كند.

پاورقی:

[1] ميزان الحكمه، ج 1، ص 292.
[2] سيد هاشم بحراني،البرهان في تفسير القرآن، ج 2، ص 121
 

اوسپید

عضو جدید
آيا امام زمان ظهور كنند همه رو ميكشند؟

آيا امام زمان ظهور كنند همه رو ميكشند؟

آيا امام زمان ظهور كنند همه رو ميكشند؟

گاهي شنيده مي شود و يا افرادي را مي بينيم كه تصور خوبى از ظهور امام مهدى(عليه السلام) ندارند و مى‏ گويند كه ظهور ايشان همراه با قتل و خشونت و خونريزيهاى فراوان است. آيا واقعا همينطور است؟ اما توجه به چند نكته مشخص خواهد كرد كه چنين چيزي واقعيت ندارد.مهمترين نكاتي كه در مواجهه با چنين سخنان و يا رواياتي بايد بدانها توجه داشته باشيم عبارتند از:


1. امام مهدى(عليه السلام) شبيه‏ترين مردم به رسول خدا(صلي الله عليه و آله)

در روايات متعددى براين موضوع تأكيد شده است كه امام مهدى(عليه السلام) شبيه‏ترين مردم به رسول خدا(صلي الله عليه و اله) چه از نظر چهره و شمايل ظاهرى و چه از نظر خلق و خو و رفتار است.

از جمله در روايتى كه از پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) نقل شده مى ‏خوانيم:

نهمين نفر از ايشان (فرزندان امام حسين(عليه السلام)) قائم (برپا دارنده) اهل بيت من و مهدى است. او شبيه‏ترين مردم به من در شمائل، گفتار و رفتار است(1)...

در روايت ديگرى وقتى راوى از امام محمدباقر(عليه السلام) مى‏پرسد: «وقتى قائم به ‏پا خيزد چگونه با مردم رفتار مى‏كند؟» آن حضرت پاسخ مى‏دهند:
آن‏گونه كه رسول خدا ـ كه درود و سلام خدا بر او و خاندانش باد ـ رفتار مى‏كردند تا زمانى اسلام آشكار و فراگير شود.

دوباره راوى مى‏ پرسد: «سيره رسول خدا(صلي الله عليه و آله) چگونه بود؟»
و امام پاسخ مى ‏دهند:
آنچه مربوط به جاهليت بود نابود ساخت و با عدالت به مردم روى نمود...(2) .

و امام حسن عسكرى(عليه السلام) نيز فرزند خود را شبيه‏ ترين مردم به رسول خدا معرفى مى‏ كنند:
خدا را سپاس مى ‏گويم كه مرا از دنيا نبرد تا اين ‏كه جانشينم را به من نشان داد. او شبيه ‏ترين مردم به رسول خدا ـ كه درود خدا بر او و خاندانش باد ـ است...(3) .

همه ما مى ‏دانيم كه رسول خدا(صلي الله عليه و آله) چنان مهربان و رئوف بودند كه حتى حاضر نشدند دشمنان خود را نفرين كنند. اين ويژگى رسول خدا(صلي الله عليه و آله) در قرآن كريم نيز مورد ستايش قرار گرفته و خداوند مى ‏فرمايد: به سبب رحمت خداست كه تو با آنها اينچنين خوشخوى و مهربان هستى، اگر تندخو و سخت‏دل مى ‏بودى از گرد تو پراكنده مى ‏شدند(4)

بنابراين، نسبت دادن خشونت و سنگدلى به فردى كه شبيه ‏ترين مردم به پيامبر خاتم، حضرت رحمة ‏للعالمين(صلي الله عليه و آله) است، هرگز شايسته نيست.


2. قاطعيت لازمه گسترش عدالت

چنانكه مى ‏دانيم امام مهدى(عليه السلام) با هدف گسترش ايمان، عدالت و معنويت و از بين بردن همه مظاهر كفر، ستم و فساد، قيام جهانى خود را آغاز مى ‏كنند و طبيعى است نهضتى كه با اين اهداف آغاز شود با مقاومت و مانع‏تراشى سران كفر و ستم و مروجان فرهنگ فساد و تباهى روبرو مى ‏شود.

بنابراين امام مهدى(عليه السلام) براى پيشبرد اهداف خود چاره ‏اى جز جنگيدن و درگير شدن با سران جبهه كفر و استكبار و برخورد قاطع با كسانى كه مانع قيام عدالت‏ گستر ايشان هستند ندارند.

اما آن حضرت در نبردهاى خود هرگز خون بى‏گناهى را بر زمين نمى‏ريزد و در آغاز حركت خود نيز از يارانش بيعت مى‏گيرد كه: مسلمانى را دشنام ندهند؛ خون كسى را به ناحق نريزند؛ به آبروى كسى لطمه نزنند؛ به خانه كسى لطمه نزنند؛ به خانه كسى هجوم نبرند؛ كسى را به ناحق نزنند و..(6) .

به دليل همين رفتار مناسب با عموم مردم است كه در روايات مى ‏خوانيم پس از ظهور همه ساكنان زمين از امام مهدى(عليه السلام) خشنودند و به او عشق مى ورزند:
شما را به مهدى، مردى از قريش بشارت مى‏ دهم كه ساكنان آسمان و زمين از خلافت و فرمانروايى او خشنودند(7)

با اين همه افرادي هم پيدا مي‌شوند كه همچنان عناد ورزيده و بر موضع ظالمانة خود پافشاري مي‌كنند؛ حضرت مجبور مي‌شوند كه در مقابل آنها به شيوه‌هاي قهرآميز متوسل شوند. در اشاره به اين حقيقت، در روايات مي‌خوانيم كه آن حضرت از ظالمان و ستم‌پيشگان انتقام مي‌گيرد(8) تا جور و ستم را از ريشه بركند؛ شوكت و عظمت پوشالي سركشان را درهم ‌شكند؛ كاخ شرك و نفاق را ويران سازد و شاخه‌هاي گمراهي و شقاوت و فسق و فجور را قطع كند... (9)

اينجاست كه مسئلة انتقام خون به ناحق ريخته شدة مظلومان عالم از آدم(عليه السلام) تا آخرالزمان مطرح مي‌شود چنانكه در بخشي از دعاي ندبه در اشاره به اين واقعيت مي‌خوانيم:
«كجاست آن‌كه انتقام خون انبياء و فرزندان انبياء را مي‌گيرد و خون كشتة در كربلا را باز مي‌ستاند...» .(10)

3. روايتهاى ساختگى و نسبتهاى ناروا

متأسفانه در طول تاريخ اسلام، افراد مختلفى با اغراض و انگيزه‏ هاى متفاوت به وارد كردن روايات ساختگى در مجموعه روايات نقل شده از پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) يا دستكارى در روايات ايشان پرداخته‏ اند و روايات باب مهدويت نيز از اين موضوع دور نمانده است. با بررسى روايات متعددى كه به نوعى تصويرى خشن از حركت عدالت ‏گستر امام مهدى(عليه السلام) ارائه مى‏ دهند روشن مى‏ شود كه راوى تعداد زيادى از آنها افرادي هستند كه علماى رجال آنها را بدنام و دروغگو خوانده‏اند كه در نتيجه اين روايات از اعتبار ساقط شده و نمى‏توان به آنها استناد كرد.

بنابراين، در بررسى روايات مربوط به حوادث پس از ظهور بايد بسيار مراقب بود و هر روايتى را به راحتى نپذيرفت.

با توجه به نكات ياد شده متوجه مى ‏شويم كه هرگز نمى ‏توان ظهور امام مهدى(عليه السلام) را كه از ابتداى آفرينش تا كنون همه عدالت‏ خواهان جهان در آرزويش بوده ‏اند، حركتى خشونت ‏بار، همچون جنگهايى كه در سراسر تاريخ در كره خاك در جريان بوده، تلقى كرد. بلكه اين حركت به دليل آن‏كه با هدف از بين بردن همه مظاهر ظلم و ستم و گسترش عدالت در سراسر جهان آغاز شده در همه مراحل خود از هرگونه شائبه ظلم و ستم به دور و كاملاً منطبق بر موازين عدالت است.

پی نوشتها :
1 .بحارالانوار: ج52، ص379.

2 .همان، ج52، ص381، ح192.

3 .همان، ج51، ص161، ح9.

4 .سوره ال‏عمران(3)، آيه 159.

5 .سوره توبه(9)، آيه 128.

6 .لطف‏ اللّه‏ صافى گلپايگانى، منتخب‏ الاثر، ص469.

7 .شيخ حرّ عاملى، اثبات الهداة: ج2، ص524.

8. موسوي اصفهاني، محمدتقي، مكيال المكارم، ج 1، ص 49.

9. فيومي اصفهاني، جواد، صحيفة المهدي، ص 139 و دعاي ندبه و ... .

10. همان، ص 140.
 

kalla

عضو جدید
امام زمان طبق احادیث شیعه قراره از هر 1000 نفر 999 نفر رو بکشن..از هفت میلیارد جمعیت زمین 7 میلیونش باقیی میمونه!! یهنی 90% شیعیان خودشونم زیر تیغ میبرن!! در واقع هدف اصلی ایشون از ظهور به نظر میاد تکمیل کار ناتمام نائبان ایشان در ....باشد!
 

smn_ash

عضو جدید
امام زمان طبق احادیث شیعه قراره از هر 1000 نفر 999 نفر رو بکشن..از هفت میلیارد جمعیت زمین 7 میلیونش باقیی میمونه!! یهنی 90% شیعیان خودشونم زیر تیغ میبرن!! در واقع هدف اصلی ایشون از ظهور به نظر میاد تکمیل کار ناتمام نائبان ایشان در ....باشد!
سلام من بازم اومدم:smile:
کالا منظورت ازون جا خالی چی هست؟
تا چند سال پیش یادمه همین حرفی که شما میزنید به منم گفته بودند.واسه همین من همیشه از ظهور امام زمان میترسیدم.خدا شاهده راست میگم.همیشه میگفتم که امام زمان شاید بیاد سر منم بزنه یا اگر قراره جنگ بشه و ادم کشی واسه چی پس ظهور کنه.این حرف شما نیست.من مطمئنم هنوزم خیلی از مردم ما این حرف شمارو میزنن.
این حرفا همیشه واسم مسئله بود تا یکی دو سال پیش که من در کلاس های مهدویت شرکت کردم.یادمه استادمون بهم گفت خیلی ها میگن اما زمان بیاد قراره با شمشیرش سر همه ادمارو بزنه یا قراره که همش بلا از زمین و اسمون بیاد .اون یک حدیثی گفت

پیامبر خدا(ص)فرمودند:امت من در زمان مهدی (عج)آنچنان از نعمت های الهی بهرمند میشوند که هرگز نظیر آن دیده نشده است,آسمان باران رحمتش را به صورت سیل آسا برآنها فرو می ریزد, زمین چیزی از گیاهانش را در خود باقی نمی گذارد و همه را می رویاند در آن روز ثروت به روی هم انباشته می شود به طوریکه هرکس بگوید:ای مهدی به من عطا کن می فرماید (آنچه خواستی) بگیر.


گفتند اگر هم قرار باشه سر کسی زده بشه سر حاکمان ظالم هست.نه مردمی که زیر دست حاکمان نادان و ظالم هستند و مردمشون و گمراه کردن.مثل امریکا یا اسرائیل .فقط حاکمان اونا محاکمه میشن حتی اگر اونا هم قبول کنن عدالت واقعی را انها هم مورد عفو قرار میگیرند.


رسول خدا(ص) فرمودند:امت اسلام به مهدی مهر می ورزند و به سویش پناه می برند چنانکه زنبوران عسل به ملکه ی خود پناه می جویند او عدالت را در پهنه ی گیتی می گستراند صفا و صمیمیت صدر اسلام را به آنها باز میگرداند خفته ای را بیدار نمی کند خونی را نمی ریزدمردم در زمان ظهور حضرت همچون قبل از ظهور نخواهند بود که خون یکدیگر را به راحتی و مثل زمان جاهلیت بریزند . درآن هنگام پرندگان در آشیانه های خود شادمانندو ماهیان در قعر دریا ها به سرور می پردازند چشمه سار ها سرازیر شده و زمین چندین برابر محصول خود را می رو یاند ساکنان زمین و آسمان به او عشق می ورزند آسمان بارانش را فرو می ریزد و زمین گیاهانش را می رویاند.او هفت یا هشت یا نه سال در میان مردم زندگی می کند زندگان آرزو می کنند که ایکاش نیاکانشان زنده بودند و آن عدالت و آرامش را مشاهده می کردند
 

دالان بهشت

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام من بازم اومدم:smile:
کالا منظورت ازون جا خالی چی هست؟
تا چند سال پیش یادمه همین حرفی که شما میزنید به منم گفته بودند.واسه همین من همیشه از ظهور امام زمان میترسیدم.خدا شاهده راست میگم.همیشه میگفتم که امام زمان شاید بیاد سر منم بزنه یا اگر قراره جنگ بشه و ادم کشی واسه چی پس ظهور کنه.این حرف شما نیست.من مطمئنم هنوزم خیلی از مردم ما این حرف شمارو میزنن.
این حرفا همیشه واسم مسئله بود تا یکی دو سال پیش که من در کلاس های مهدویت شرکت کردم.یادمه استادمون بهم گفت خیلی ها میگن اما زمان بیاد قراره با شمشیرش سر همه ادمارو بزنه یا قراره که همش بلا از زمین و اسمون بیاد .اون یک حدیثی گفت

پیامبر خدا(ص)فرمودند:امت من در زمان مهدی (عج)آنچنان از نعمت های الهی بهرمند میشوند که هرگز نظیر آن دیده نشده است,آسمان باران رحمتش را به صورت سیل آسا برآنها فرو می ریزد, زمین چیزی از گیاهانش را در خود باقی نمی گذارد و همه را می رویاند در آن روز ثروت به روی هم انباشته می شود به طوریکه هرکس بگوید:ای مهدی به من عطا کن می فرماید (آنچه خواستی) بگیر.


گفتند اگر هم قرار باشه سر کسی زده بشه سر حاکمان ظالم هست.نه مردمی که زیر دست حاکمان نادان و ظالم هستند و مردمشون و گمراه کردن.مثل امریکا یا اسرائیل .فقط حاکمان اونا محاکمه میشن حتی اگر اونا هم قبول کنن عدالت واقعی را انها هم مورد عفو قرار میگیرند.


رسول خدا(ص) فرمودند:امت اسلام به مهدی مهر می ورزند و به سویش پناه می برند چنانکه زنبوران عسل به ملکه ی خود پناه می جویند او عدالت را در پهنه ی گیتی می گستراند صفا و صمیمیت صدر اسلام را به آنها باز میگرداند خفته ای را بیدار نمی کند خونی را نمی ریزدمردم در زمان ظهور حضرت همچون قبل از ظهور نخواهند بود که خون یکدیگر را به راحتی و مثل زمان جاهلیت بریزند . درآن هنگام پرندگان در آشیانه های خود شادمانندو ماهیان در قعر دریا ها به سرور می پردازند چشمه سار ها سرازیر شده و زمین چندین برابر محصول خود را می رو یاند ساکنان زمین و آسمان به او عشق می ورزند آسمان بارانش را فرو می ریزد و زمین گیاهانش را می رویاند.او هفت یا هشت یا نه سال در میان مردم زندگی می کند زندگان آرزو می کنند که ایکاش نیاکانشان زنده بودند و آن عدالت و آرامش را مشاهده می کردند

فقط هشت یا نه سال؟ این خیلی کمه که؟ بعدش چی میشه ؟قیامت میشه؟
 

Similar threads

بالا