اصول نوشتن یک مقاله ی خوب چیست؟

s.1.8.1.18

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام به همگی

خب هدف از ایجاد این تاپیک این هست تا از تجربه های شما در نوشتن مقاله استفاده کنیم.
شاید دغدغه ی خیلی ها عین من چگونگی نوشتن یه مقاله ی خوب هست!!
تو اینترنت زیاد مطلب درباره اش خوندیم ولی خب به نظرم تجربه های افراد یه دید بهتر به آدم میده! و بنظرم موثر تر هست!

اکثر دوستان اینجا ارشد میخونن و اکثرا یا دارن مقاله میدن یا نوشتن و....
میشه تجربیات خودتون رو اینجا به اشتراک بذارید؟

اینکه از کجا شروع کردید؟
کلیت مقاله تون چجوری هست؟
چقد استاد راهنما موثر هست؟
چند درصد منابعتون فارسی بود چند درصد انگلیسی؟
منابعتون بیشتر از کجا بود؟
مقاله تون رو برای چه جاهایی فرستادید؟
چقد وقت گذاشتید؟
مقاله ی شما یه ایده ی جدید رو مطرح میکرد یا نه خلاصه ای از ایده های موجود بود؟ و بیشتر ترجمه ی مقالات خارجی؟

ممنون میشم اطلاعاتی رو که فکر میکنید میتونه مفید باشه برای کسی که میخواد مقاله بنویسه رو بگید
 

nafis...

مدیر بازنشسته
سلام به همگی

خب هدف از ایجاد این تاپیک این هست تا از تجربه های شما در نوشتن مقاله استفاده کنیم.
شاید دغدغه ی خیلی ها عین من چگونگی نوشتن یه مقاله ی خوب هست!!
تو اینترنت زیاد مطلب درباره اش خوندیم ولی خب به نظرم تجربه های افراد یه دید بهتر به آدم میده! و بنظرم موثر تر هست!

اکثر دوستان اینجا ارشد میخونن و اکثرا یا دارن مقاله میدن یا نوشتن و....
میشه تجربیات خودتون رو اینجا به اشتراک بذارید؟

اینکه از کجا شروع کردید؟ (1)
کلیت مقاله تون چجوری هست؟ (2)
چقد استاد راهنما موثر هست؟ (3)
چند درصد منابعتون فارسی بود چند درصد انگلیسی؟ (4)
منابعتون بیشتر از کجا بود؟ (5)
مقاله تون رو برای چه جاهایی فرستادید؟ (6)
چقد وقت گذاشتید؟ (7)
مقاله ی شما یه ایده ی جدید رو مطرح میکرد یا نه خلاصه ای از ایده های موجود بود؟ و بیشتر ترجمه ی مقالات خارجی؟ (8)

ممنون میشم اطلاعاتی رو که فکر میکنید میتونه مفید باشه برای کسی که میخواد مقاله بنویسه رو بگید
سلام سحر جان:heart:
بله چرا که نشه
:redface::D

1: خب من مقاله نویسی رو از سال آخر لیسانسم شروع کردم با یکی از بهترین استادام که هیچ وقت هم کسی مثل اون رو ندیدم. الان ایشون در حال تحصیل در مقطع دکترا در کانادا هستن:(
ما یه گروه چهار نفره بودیم که همه جوره با هم جور بودیم. وقتی بحث کار گروهی به میان میاد باید همه اعضای گروه حداکثر هماهنگی با هم دیگه رو داشته باشن وگرنه یا کار عقب میفته یا اینکه اصلا ادامه پیدا نمیکنه
تو دوران ارشد هم با دوستم(یکی از همین چهار نفر که با هم قبول شدیم) مقاله مینوشتم

2: تجربه اول به این خاطر که زیاد اشنایی چندانی نداشتیم خب براساس موضوعی مورد علاقه استادمون بود که بعدها با توضیحاتی که برامون دادن علاقه ای رو هم در ما ایجاد کرد که باعث شد به کار ادامه بدیم
ولی در دوران ارشد براساس دروس و علاقه شخصی خودمون بود

3: مطمئنن در هر کاری یک فرد با تجربه تاثیر گذار هست و مقاله نوسی نیز هم
حتی استاد دوران لیسانس ما با اینکه سال ها از ارشدش میگذشت باز مقاله مارو برای استاد راهنمای خودش فرستاد تا ایشون نگاهی دوباره به اون بندازن
بنابراین در اولین تجربه استاد خیلی تاثیر گذار هست که به شما جهت رو نشون بده

4: استاد دوران لیسانسومون بهمون گفته بود که درباره موضوعتون اول تا میتونید مطالب فارسی بخونید بعد که به موضع اشراف کامل پیدا کردین دنباله مراجع انگلیسی باشین
الان هم همین کار رو میکنم
مطالب فارسی تا جایی که امکان داره میخونم و بعد دنباله مراجع انگلیسی هستم
اما در مقالاتی که نوشتیم فقط از منابع انگلیسی که اون هم طبقه بندی داره از نظر اعتبار استفاده میکنیم

5: از دیتابیس های خارجی مثل ساینس اشپرینگر وایلی و منابع فارسی هم سیویلیکا...

6: مقاله دوران لیسانس رو برای یک کنفرانس بین اللملی فرستادیم و اکثپت شد
مقاله های ارشد رو هم برای کنفرانس های تبریز و شیراز فرستادم که اون ها هم اکثپت شدن
یه ژورناله اشپرینگر هم فرستادم که هنوز نتیجش نیومده:|

7: برای مقاله لیسانس چون تجربه اولمون بود و علاوه بر پؤوزه پایانی دروس دیگه هم داشتیم از بهمن ماه وقت گذاشتیم و اوج کار سه ماه تابستون بود. از 7 صب تا 7 غروب دانشگاه بودیم
اما برای مقالات ارشدم خب بستگی به کیفیت مقاله داشت:D مثلا یک مقاله رو با دوستم دو ماه تموم کردیم تا برای کنفرانس شیراز بفرستیم که رد شد و دوباره اشکالات رو برطرف کردیم و برای تبریز فرستادیم:D

8: همه ایده جدید بود. اگر میخواد که در جایی پذیرفته بشه باید شامل ایده جدید باشه
و اگر به صورت یک کار review باشه باید چندین کار رو با فرمت خاصی بیان کنی


 
آخرین ویرایش:

l-mohajeri

عضو جدید
نگارش علمی: چگونه يك مقدمه خوب براي مقاله خود بنويسيم؟ مقدمه‌ يكي از بخشهاي يك مقاله علمي است كه همچون دريچه‌اي، خواننده را از دنياي بيرون به دنياي درون مقاله مي‌برد و در حكم نقشه راه براي خواندن كل مقاله مي باشد. هدف اصلي از بيان مقدمه پاسخ به اين سوال است كه «چرا پژوهش انجام شده است». خيلي از اوقات مقدمه مقاله‌اي كه براي مجله فرستاده مي‌شود، تنها قسمتي است كه خوانده مي‌شود. براساس بررسي‌هاي صورت گرفته به عبارت ديگر اكثر داوران در مجلات علمي تصميم خود را پيرامون قبول يا رد مقاله در 15 دقيقه اول خواندن آن كه عمدتاً منطبق با مقدمه است مي‌گيرند. لذا صاحبنظران مقاله‌نويسي پيشنهاد مي‌كنند كه حداقل نيمي از زمان نوشتن مقاله، به نگارش مقدمه و نتيجه‌گيري اختصاص يابد.

ساختار كلي و محتواي مقدمه چيست؟
بطور كلي ساختار مقدمه از توالي زير پيروي مي‌كند:
1) ارائه زمينه و ديدگاه درباره موضوع و اهميت
2) مروري كوتاه بر متون علمي موجود
3) بيان منطق منجر به انجام پژوهش
4) بيان هدف مطالعه
رسالت اصلي مقدمه، پاسخ گويا به اين سوال است كه چرا مطالعه انجام شده و انگيزه پژوهشگر از انجام آن چه بوده است. ذكر دقيق اينكه چه مطلبي قرار است در مقاله بيان شود و موضوع اصلي مطالعه چيست مهمترين موضوعي مي‌باشد كه به آن پرداخته مي‌شود.


اولين خط مقدمه:
اولين خط مقدمه را مي‌توان مهمترين بخش آن در نظر گرفت چرا كه محور آن ايجاد انگيزه در خواننده از طريق تبيين اهميت و گستردگي موضوع مطالعه است. در جمله اول مقدمه معمولاً موضوع اصلي مطالعه معرفي مي‌شود.
پاراگرافهاي بعدي به بررسي متون و ذكر هدف مطالعه اختصاص دارد.


سير ارائه مطالب در مقدمه:
همواره سير ارايه مطلب در مقدمه از عام به خاص است؛ به عبارت ديگر نويسنده، مطلب را از جنبه‌هاي كلي شروع مي‌كند و رفته رفته به قسمتهاي اختصاصي‌تر مي‌پردازد تا در نهايت لزوم انجام مطالعه را براي تكميل آنچه تاكنون انجام شده روشن نمايد.


هنر و تكنيك نوشتن يك مقدمه خوب:
لازم است نويسنده در مقدمه به خوبي تاكيد نمايد كه چگونه فرضيه را تهيه كرده است. در اين راستا نويسنده بايد به خوبي ارتباط مطالعات قبلي با تحقيق خود را روشن كند؛ چرا كه عدم توجه به اين نكته از شايعترين مشكلات موجود در بخش مقدمه است.


مراجع در مقدمه:
نه آنقدر از مطالب كتب مرجع استفاده كنيد كه فرم كلي مقاله حالت عاميانه و بديهي به خود بگيرد و نه آنقدر اختصاصي بنويسيد كه براي عمده خوانندگان ابهام آفرين باشد.


پاراگراف آخر مقدمه:
خصوصيات مهم پاراگراف آخر مقدمه بهترين محل براي بيان هدف مطالعه است. اين قسمت همچنين محل نوشتن مزاياي تكنيك يا متدولوژي جديد (اگر تحقيق در اين مورد است) نيز مي باشد. در جمله آخر اين پاراگراف مي توانيد به اختصار به روش اجراي مطالعه نيز اشاره كنيد. اما بهتر است آن را به بخش مواد و روشها واگذار كنيد.

زمان نوشتن مقدمه چه موقعي است ؟
يك ترتيب منطقي براي نگارش مقاله مي تواند به اين صورت باشد كه ابتدا بخش مواد و روشها، سپس نتايج، آنگاه مقدمه و در انتها بخش بحث مقاله به رشته تحرير درآيد.
با اين حال عده‌اي معتقدند مقدمه بايد قبل از نوشتن ساير قسمتهاي مقاله نوشته شود و برخي ديگر نيز بر اين اعتقادند كه در انتها اضافه شود؛ اما به هر شكل بذل توجه و دقت كافي از جانب نويسنده در تنظيم مقدمه ضروري است.

در پايان اين قسمت توجه شما را به شايع ترين مشكلات در نوشتن مقدمه جلب مي‌نماييم :
برخي مشكلات شايع در نوشتن مقدمه:
- عدم بيان هدف از انجام مطالعه كه موجب سر در گمي خواننده مي‌شود.
- عدم اشاره به مراجع مرتبط كه از اعتبار مطالعه مي‌كاهد.
- شرح تحقيقاتي كه ارتباط دوري با مطالعه فعلي دارند و موجب خستگي خواننده مي شود.
- عدم توضيح ساختار تئوريك كلي مطالعه كه مخاطب را در خواندن ساير قسمتهاي مقاله فاقد ديدگاه نگه بازميدارد.


حجم يك مقدمه خوب چقدر است؟
پيشنهاد مي‌شود طول مقدمه حداكثر دو صفحه يا 6 / 1 كل مقاله باشد ( هر كدام كه كمتر است).

درپايان به چندنكته مهم توجه كنيد:

1. هرگز در مقدمه به نتايج حاصل از مطالعه اشاره نكنيد.
2. تا حد امكان از افعال معلوم استفاده كنيد. البته « من » كلمه‌اي است كه اكثر داوران از آن دل خوشي ندارند، لذا در استفاده از ضمير اول شخص پرهيز كنيد.
3. به هنگام نوشتن، آنجا كه از موضوعي پذيرفته و اثبات شده سخن به ميان مي‌آوريد، از زمان حال ساده و آنجا كه به پژوهشها و مطالعات قبلي اشاره مي‌كنيد از زمان گذشته استفاده نماييد. چنانچه خواستيد عبارتي را عيناً از ديگران نقل كنيد آنرا داخل گيومه قرار دهيد.
4. تا حد امكان از مخفف‌هاي نادر و بعضاً نامانوس استفاده نكنيد. هيچ چيز نمي‌تواند سريعتر از علايم اختصاري بي‌معني يا اشاره به بيماريها، داروها، گزارشها يا مكانهايي كه مخاطب « نمي‌داند » او را از خواندن مقاله منصرف نمايد.
5 . از تكرار فراوان واژگان كليدي پرهيز كنيد زيرا به زيبايي مقدمه لطمه مي زند.
6. همواره به همخواني عنوان مقاله و مشكل مورد مطالعه توجه كنيد و در گيرودار تحرير مقاله از اين نكته مهم غافل نمانيد.
7. « براي مخاطبتان بنويسيد؛ نه براي خودتان ». بعضاً مولفان در خصوص آنچه مي‌خواهند بگويند و نيز مخاطبينشان توجه كافي ندارند. آنها نگارش خود را با ايده‌اي شروع مي‌كنند و اميدوارند خواننده با درايت شخصي خود نكات مهم آنرا دريابد و اعتراضي هم نكند. اين اشكال بويژه در مقالاتي كه از جانب متخصصان براي پزشكان عمومي نوشته مي‌شود به وفور ديده مي‌شود.


سخن پاياني اينكه براي كسب مهارت در نوشتن مقدمه، زياد بنويسيد و از نويسندگان ماهرالگو بگيريد.

منبع
 
بالا