اصطلاحات خودرویی...

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
همون طور که از اسم تاپیک بر میاد قصد داریم اصطلاحات و وازه هایی که در صنعت خودرو به کار برده میشه رو بگیم....
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
كنترل فعال حركت بدنه
ABC:Active Body Control


ديفرانسيل قفل شونده خودكار

ABD :Automatic Brake Differential


سامانه ضد بلوكه (قفل شدن) ترمز

ABS :Antilock Brake System


سامانه فعال كنترل سرعت پيمايش

ACC :Active Cruise Control System


انجمن خودروسازان اروپا (اين حروف مخفف يك عبارت فرانسوي به همين معني هستند)
ACEA:European Automakers Association


سيستم فعال روشنايي پيچ ها بوسيله چراغ هاي جلو

ACHS :Active Cornering Head Lamp
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

تنظيم خودكار چراغ هاي جلو
AHA :Automatic Headlight Arrangment


كنترل اتوماتيك عملكرد موتور (جلوگيري از ضربه)

APC :Automatic Performance Control


سامانه صوتي كمكي براي پارك كردن

APS :Acoustic Parking System


سامانه ضد لغزش

ASR :Anti Spin Regulation


سامانه سرويس فعال خودرو (اطلاع دهنده سرويس لازم براي موتور)

ASSYST :Active Service System


سامانه چهار چرخ متحرك دائمي

AWD :All Wheel Drive
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سامانه كمكي ترمز كه در مواقع ترمزگيري حداكثر فشار را به ترمزها وارد مي آورد BAS :Brake Assist Control


واحد اسب بخار ، معادل 746 وات كه در زبان الماني با
PS نشان داده مي شود
BHP :Break Horse Power


سامانه اي براي بالاتر بردن كارايي ترمزها در پيچ هاي تند

CBC :Cornering Brake Control


قطعات باز شده يا منفصل يك محصول

CKD :Compelerely Knocked Down


گاز طبيعي فشرده شده

CNG :Compressed Natural Gas


سامانه راداري ضد تصادف

CRS :Collision Reducation System


جعبه دنده با تعويض پيوسته

CVT :Continously Variable Transmission


ميل سوپاپ دوتايي از بالا

DOHC :Double Over Head Camshaft


كنترل سواري پويا (براي فنربندي هاي جديد)

DRC :Dynamic Ride Control


كنترل ثبات پويا (با كمك ترمز)

DSC :Dynamic Stability Control


سامانه سوخت رساني الكترونيكي خودروهاي ديزل

EDC :Electronic Diesel Control


توزيع نيروي ترمز به صورت الكترونيكي

EBD :Electronic Brake force Distribution


واحد كنترل الكترونيكي

ECU :Electrical Control Unit


كنترل تزريق سوخت الكترونيكي

EFI :Electronic Fuel Injectio


چرخش دوباره گازهاي اگزوز (با ورود مقداري از گازهاي اگزوز به هواي ورودي دماي ويژه احتراق بالا مي رود)
EGR :Exhaust Gas Recirculation


تعويض دنده بادي با كنترل الكترونيكي

EPS :Electronic Pneumatic Shift


برنامه ثبات الكترونيك (ايجاد پايداري مناسب در پيچ هاي تند و لغزنده)

ESP :Electronic Stability Program


كنترل كشش الكترونيك (كه در سرعت بالاي 40 كيلومتر وارد عمل شده و با قفل ديفرانسيل در ارتباط است)
ETC :Electronic Traction Control


فدراسيون جهاني اتومبيل راني (عبارت فرانسوي)

FIA :Federation Inrenationale de L'Automobile & quot


سيستم چرخ متحرك جلو
FWD :Front Wheel Drive



سيستم سوخت پاش مستقيم (بنزيني)

GDI :Gasoline Direct Injection


كمپاني جنرال موتورز

GMC :General Motor Corporation


سامانه مكان يابي جهاني

GPS :Global Positioning System


خودرويي كه در كلاس خود بالاترين قدرت موتور و عملكرد را دارد

GT :Gran Touring
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
كنترل نزول از سراشيبي (با كاهش سرعت) HDC :Hill Descent Control


تزريق سوخت گازوئيل فشار بالا (در اين سيستم سوخت گازوئيل با فشار بسيار بالا به درون سيلندر تزريق مي گردد تا بطور كامل پودر شده و احتراق به بهترين شكل ممكن انجام گيرد)

HDI :High Pressure Diesel Injection


سازمان بين المللي استاندارد

ISO :International Standard Organization


سامانه هوشمند حمل و نقل

ITS :Intelligent Transportation System


گاز طبيعي مايع شده

LNG :Liquefied Natural Gas


گاز نفت مايع شده

LPG :Liquefied Petroleum Gas


ديفرانسيل با لغزش محدود

LSD :Limited Slip Differential


سيستم سوخت رساني چند نقطه اي

MPFI :Multi Point Fuel Injection


خودروي چند منظوره (داراي اتاقي كوچكتر از ون و مختص سرنشين)

MPV :Multi-purpose Vehicle


خودرويي براي تمام سطوح

MTV :Most Terrain Vehicle


انجمن ملي رقابت خودروهاي تقويت شده

NASCAR :National Association For Stock Auto Racing


سوپاپ در بالاي موتور (سرسيلندر)

OHV :Over Head Valve


مديريت ارتباطات پورشه با شش سيستم پيشرفته

PCM :porsche Communication Management


مديريت ثبات پورشه (سيستم م عبور كه با كم كردن گاز و يا ترمز كردن ، از چرخش و چپ شدن هودرو جلوگيري ميكند ، اولين بار در پورشه توربو

2002) PSM :porsche Stability Management





 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دور در دقيقه RPM :Revolutions Per Minute


سامانه چرخ متحرك عقب

RWD :Rear Wheel Drive


انجمن مهندسين خودرو (آمريكا)

SAE :Society of Automitive Engineers


كنترل ترمز سنسوترونيك (كه با احساس شرايط ترمز كردن ، قدرت وارده را تنظيم ميكند)
SBC :Sensotronic Brake Control


سامانه حفاظت ضربه جانبي (شامل ميله ها و تمهيداتي در درون درها)

SIPS :Side Impact Protection System


جعبه دنده دستي با تعويض متوالي (در خودروهاي سوپر اسپرت و خودروهاي مسابقات رالي)
SMG :Seguential Manual Geardox


وجود يك ميل سوپاپ در بالاي سيلندر

SOHC :Single Over Head Camshaft(OHC


سامانه ممانعت تكميلي براي بالش هاي هوا

SRS :Supplementary Restraining System


خودرويي با قابليت هاي اسپرت (اتومبيل بياباني با قابليت استفاده روزمره در شهر)
SUV :
Sport Utility Vehicle


سامانه كنترل كشش

TCS :Traction Control System


سامانه حفظ كنترل چسيندگي و لغزش در شرايط لغزنده

TSC :Traction Stability Control


خودرو با آلايندگي بسيار كم

ULEV :Ultra Low Emission Vehicle


در بعضي از خودروها كه موتور آنها در وسط اتومبيل قرار دارد براي سيستم خنك كاري در طرفين قسمت عقب اين خودروها دو دريچه هواگيري طراحي ميكنند كه سيستم مذكرو وظيفه دارد اين دريچه ها را بسته به دماي آب خنك كننده موتور در دورهاي گوناگون باز كرده و باعث خنك شدن موتور شود
VACS :Variable Air Cooling System


نوعي ترمز كمكي است كه با رگولاتور فشار دود اگزوز عمل ميكند و براي اولين بار در خودروهاي سنگين ولوو به كار رفته است
VEB :Volvo Engine Brake


توربين با هندسه متغير براي دستيابي به بهترين بازده محموعه پرخوران
VTG
:Variable Turbine Geometry


سيستم سوپاپ متغير باليستيك كه در اين سيستم از ميل سوپاپ استفاده شده و برجستگي هاي بر روي آن به گونه اي است كه در دورهاي بسيار بالا عملكرد سوپاپ ها به صورت كاملا مستقل انجام مي شود
VVB :Variable Valve Ballistic


سيستم زمان بندي متغير هوشمند سوپاپ ها

VVTI :Variable Valve Timing Intellignet


اين سيستم معمولا در صندلي هاي جلو بكار مي رود و عملكرد آن به اين صورت است كه بلافاصله پس از دريافت ضربه تصادف از پشت ، پشتي صندلي هاي جلو را به طرف عقب خوابانده و بدين وسيله مانع از وارد آمدن ضربات ناگهاني (شلاقي) به ناحيه گردن و ستون فقزات ميشود
WIL:Whiplash Injury Leesing


خودروهاي فاقد آلايندگي

ZEV :Zero Emission Vehicle


سيستم چهار چرخ متحرك
4Wd :4 Wheel Drive


امیدوارم فرصت پیش بیاد ادامه بدم
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[FONT=&quot] اصطلاحات مربوط به طراحی موتور[/FONT]

[FONT=&quot] قدرت ترمزی([/FONT][FONT=&quot]b[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]p[/FONT][FONT=&quot])یک موتور عبارتست از قدرت مفید خارج شده از میل لنگ آن.این قدرت را می توان در حالیکه موتور روشن است با استفاده از دینامومترهای مکانیکی( لگام پرونی)،الکتریکی،و یا هیدرولیکی بدست آورد.برای موتورهای پردور اتومبیل،بیشتر از دینامومترهیدرولیکی استفاده می شود[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot] قدرت اندیکاتوری:یک موتور عبارتست از قدرت حقیقی تولید شده در سیلندرهای آن.قدرت اندیکاتوری همواره بیشتر از قدرت ترمزی آن است.[/FONT]
[FONT=&quot] قدرت اصطکاکی [/FONT] [FONT=&quot] f[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]p[/FONT][FONT=&quot] :اختلاف قدرت اندیکاتوری و قدرت ترمزی یک موتور قدرت اصطکاکی نام دارد.[/FONT]
[FONT=&quot] دیاگرام اندیکاتوری :عبارتست از منحنی تغییرات فشار –کورس از شرایطی که در سیلندر موتور در حین یک سیکل کامل کار اتفاق می افتد.دیاگرام اندیکاتوری را می توان هنگامی که موتور کار می کند با استفاده از وسیله بنام اندیکاتور موتور معرف است با مقیاس نمود.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot] فشار موثر متوسط ([/FONT][FONT=&quot]m[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]e[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]p[/FONT][FONT=&quot]) :عبارتست از متوسط فشار خالصی که اگر در سرتاسر مرحله قدرت به پیستون اثر کند،درست همان مقدار کار بوجود آورد که در حین سیکل کامل بوجود می آید.که بوسیله ارتفاع متوسط دیاگرام اندیکاتوری معین می شود.[/FONT]
[FONT=&quot] رانمان مکانیکی :نسبت بین قدرت مفید موجود در محور خروجی موتور (میل لنگ) به قدرت ایجاد شده در سیلندرهای آن،راندمان مکانیکی موتور نام دارد.[/FONT]
[FONT=&quot] مصرف ویژه سوخت :مصرف سوخت موتورهای مختلف را بوسیله مقدار سوخت استفاده شده در طول زمان یک ساعت و بازا هر یک کیلووات قدرتی که موتور تولید می کند،می سنجند و به آن مصرف ویژه سوخت می گویند.[/FONT]
[FONT=&quot] راندمان حجمی :یک موتور احتراق داخلی عبارتست از نسبت حجم حقیقی مخلوط وارد شده به سیلندر در فشار و درجه حرارت استاندارد ([/FONT][FONT=&quot]S[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]T[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]P[/FONT][FONT=&quot]) در مرحله تنفس، تقسیم بر حجم جاروب شده توسط پیستون.[/FONT]
[FONT=&quot] نسبت هوا به سوخت :نسبت مقدار هوای مصرف شده در واحد زمان به مقدار سوخت مصرف شده در واحد زمان را می گویند.[/FONT]
[FONT=&quot] برگه تبدیل حرارت :انرژی حاصل از احتراق سوخت در داخل موتور به چه ترتیب پراکنده می شود.[/FONT]
[FONT=&quot] نقطه مرگ بالا( [/FONT] [FONT=&quot] TDC[/FONT][FONT=&quot]) :به بالترین نقطه حرکت پیستون در داخل سیلندر گفته می شود.[/FONT]
[FONT=&quot] نقطه مرگ پایین ( [/FONT] [FONT=&quot] B[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]T[/FONT][FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot]C[/FONT][FONT=&quot] ) :به پایین ترین نقطه حرکت پیستون در داخل سیلندر گفته می شود.[/FONT]
[FONT=&quot] کورس پیستون :به فاصله که پیستون از یک نقطه مرگ تا نقطه مرگ دیگر طی می کند گفته می شود.[/FONT]
[FONT=&quot] حجم آزاد بالای سیلندر :به حجم بالای پیستون وقتی که پیستون در نقطه مرگ بالا قرار دارد گفته می شود.به این فضا که بین نقطه مرگ بالا و سر سیلندر باقی می ماند،حجم محفظه احتراق و یا حجم مرده نیز اطلاق می شود.[/FONT]
[FONT=&quot] حجم ماکزیمم : به جحجم سیلندر وقتی که پیستون در نقطه مرگ پایین قرار دارد ،گفته می شود.[/FONT]
[FONT=&quot] حجم جابجایی :به حجمی که پیستون در موقع حرکت از نقطه مرگ بالا به نقطه مرگ پایین یا برعکس،طی می کند،گفته می شود.[/FONT]
[FONT=&quot] نسبت تراکم :نسبت حجم محفظه ماکزیمم به حجم آزاد بالای سیلندر است.[/FONT]
[FONT=&quot] منبع :کتاب معلومات مهندسی برای تکنسین های مکانیک/ مهندسی مجتبی ضیائی[/FONT]
[FONT=&quot] گردورنده : مهندس امیرعباس زمانی (همدان 1388)[/FONT]
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اصطلاحات مخفف انگلیسی خودرو
Abbreviations and Acronyms
2V - Two (Venturi) Valve (two barrel carburetor)
2WS - Two Wheel Steer
3GR - Third Gear
4GR - Fourth Gear
4EAT - Four speed Electronic Automatic Transmission
4R70W - Four speed, Rear wheel drive, (up to) 700 lb/ft torque rated, Wide ratio
4R100 - Four speed, Rear wheel drive, (up to) 1000 lb/ft torque rated
4V - Four (Venturi) Valve (four barrel carburetor)
4WAL - Four Wheel Antilock
4WAS - Four Wheel Air Suspension
4WD - Four Wheel Drive
4WS - Four Wheel Steer
5R55W - Five speed, Rear wheel drive, (up to) 550 lb/ft torque rated, Wide ratio
A - Amperes
A-6 - Axial 6 cylinder A/C compressor
AALA - American Automobile Labelling Act
AAT - Ambient Air Temperature
ABARS - Automobile Backward Automatic Ranging System
ABC - Active Body Control
ABS - Antilock Brake System
AC - Alternating Current
A/C - Air Conditioning
ACC - Adaptive Cruise Control
ACC - Air Conditioning Clutch
ACC - Automatic Climate Control
accel - Acceleration
ACCS - Air Conditioning Cyclic Switch
accum - Accumulator
accy - Accessory
ACD - Air Conditioning Demand
ACE - Active Cornering Enhancement
ACL - Air cleaner
ACM - Airbag Control Module
ACM - Audio Control Module
ACR4 - Air Conditioning Refrigerant, Recovery, Recycling, Recharging
ACON - Air Conditioning On
ACP - Air Conditioning Pressure
act - Actual
ACT - Air Charge Temperature
actv - Activate
ACV - (thermactor) Air Control Valve
A/D - Analog to Digital
AD - Accomodated Device
adapt - Adaptive
adapts - Adapters
ADAS - Advanced Driver Assistance System
ADBV - Anti Drainback Valve
ADC - Automatic Distance Control
ADG - Accomodated Device Gateway
adj - Adjust
ADL - Automatic Door Lock
ADS - Auxilliary Discriminating Sensor
ADU - Analog-Digital Unit
AECM - Airbag Electronic Control Module
A/F - Air Fuel Ratio (see also AFR)
AFC - Air Flow Control
AFC - Air Fuel Control
AFCD - Advanced Frontal Crash Dummy
AFCM - Alternate Fuel Control Module
AFECM - Alternate Fuel Engine Control Module
AFO - Alternate Fuel Operation
AFR - Air Fuel Ratio (see also A/F)
aft - After
AGSP - Auxilliary Gauge Switch Pack
AGVS - Automated Guided Vehicle System
AHLD - Automatic Headlamp Levelling Device
AHR - Active Head Restraint
ahrs - Amp Hours
AHS - Active Handling System
AIM - Automotive Interior Material
AIR - Air Injection Reaction (Secondary air injection)
AIRB - Secondary Air Injection Bypass
AIRD - Secondary Air Injection Diverter
AIS - Automatic Idle Speed
ALC - Automatic Lamp Control
ALC - Automatic Level Control
ALCL - Assembly Line Communications Link (replaced with DLC)
ALDL - Assembly Line Data Link (replaced with DLC)
ALM - Adaptive Learn Matrix
ALR - Automatic Locking Retractor
Alt - Alternative
ALT - Alternator (replaced with GEN)
AM - Amplitude Modulation
AMB - Ambient
AMM - Air Mass Meter
amp - Amplifier
amps - Amperes or Amperage
AMS - Automatic Music Search
AMT - Automated Manual Transmission
AOD - Automatic Overdrive
AODE - Automatic Overdrive Electronic (transmission)
AODE-W - Automatic Overdrive Electronic - Wide ratio (transmission)
AOS - Automatic Occupant Sensing
AP - Accelerator Pedal
APP - Accelerator Pedal Position
APADS - Air Conditioning Protection and Diagnostic System
APECS - Advanced Proportional Engine Control System
API - American Petroleum Institute
APT - Adjustable part Throttle
ARC - Active Roll Control
ARC - Automatic Ride Control
ARS - Adaptive Receptive System

 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
1) لامپ اخطار آب(نور قرمز)
چنانچه این لامپ روشن گردد لازمست تا اتومبيل متوقف گردد اما نبایستی موتور خاموش کرد بلکه باید باریختن آب روی رادیاتور به خنک شدن سریع موتور کمک کرد(در رادیاتور به هیچ وجه باز نشود)
2) لامپ اخطار فشار روغن(نور قرمز)
درصورت روشن شدن ، موتور را خاموش ، به رفع عیب اقدام نمائید.
3) لامپ اخطار نور پائین وچراغهای کوچک (نورسبز)
این لامپ با روشن شدن چراغهای نور پائین یا کوچک روشن می شود.
4) لامپ اخطارلنت(نورقرمز)
در هنگامی که ضخامت لنت ترمز چرخهای جلو از حد نرمال کمتر شود، این چراغ روشن می گردد بنابراین بایستی نسبت به تعویض لنت اقدام نمود.
5) لامپ اخطار نوربالا(نورآبی)
با روشن شدن چراغ نور بالا روشن می شود.
6) لامپ اخطار شارژدینام(نورقرمز)
بلافاصله ب بکار افتادن استارت، روشن و پس از رسیدن به دورکامل موتور ،خاموش می شود،نشانه عیب در مدار شارژ یا پاره شدن تسمه دینام است،
7) لامپ اخطار کاهش بنزین باک(نور زرد)
در صورتیکه حجم بنزین موجود درباک خودرو از 8 لیتر کمتر باشد این چراغ روشن می گردد.
8) لامپ اخطار راهنما(نور سبز)
هنگام استفاده از چراغهای راهنما روشن می شود.
9) درجه حرارت آب (شاخص دمای سیستم خنک کننده)
قرار گرفتن عقربه در سمت چپ حرارت سنج نمودار سردی آب و قرارگرفتن آن در سمت راست نماینده گرم بودن آن است.درحال عادی موتور، عقربه حدوداً در وسط قرارمی گیرد.
10) سرعت سنج و کیلومتر شمار:
صفحه سرعت سنج علاوه بر نشان دادن میزان سرعت اتومبيل ، کل مسافت پیموده شده ونیز مسافتی راکه درهر بار رانندگی پیموده می شود به طور جداگانه ثبت می نماید.
11) صفرکن کیلومتر
برای ثبت ویادداشت مسافت دکمه را به داخل فشرده، سپس درجهت گردش عقربه ساعت بچرخانیدوروی عدد صفر میزان کنید. پس از آن مسافت پیموده شده روی صفحه کیلومتر شمار خوانده می شود.
12) دورسنج موتور
دورسنج موتوررابرحسب RPM ( دوردردقیقه ) نشان می دهد.
اخطار: هرگزعقربه به ناحیه خطر(بالای 5500 دور دردقیقه ) وارد نشود.
13) درجه میزان شارژ باتری
درصورتیکه اندازه شارژ زیاد باشد عقربه به طرف علامت مثبت (+) وچنانچه اندازه شارژ کم باشدبه طرف علامت منفی (ـ) حرکت می کند.
توجه کم شارژ شدن ویاشارژبیش ازحد باتری ، موجب خرابی آن می شود.
14) درجه بنزین
مقداربنزین داخل باک رانشان می دهدوپس ازباز شدن سوئیچ موتور شروع به کارمی کند.
15) درجه فشار روغن
عقربه درجه ، مقدار روغن موجود درکارترراتعیین نمی کند بلکه کیفیت کارپمپ روغن وکانالهای روغن را مشخص می کند واگر درجه ، فشارکم نشان دهد یااصلا کارنکند باید فورا موتورراخاموش وعلت رابررسی وبرطرف نمود. ضمنا خودروهای پیکان مجهز به چراغ روغن می باشدکه درصورت روشن شدن باید از حرکت خودداری وعلت راجستجوکرد.





منبع: http://trafficbushehr.blogfa.com

 

siyamak2

عضو جدید
خب
turningدر واقع پیچ خوردن و برگرداندن اصطلاحیه که در تراشکاری به کار میبرن
اماcorneringگوشه دار کردن و گوشه گذاشتن میباشد

منظورم کاربرد این اصطلاحات در زمینه خودرو است. این اصطلاحات هر دو تقریبا به معنای دور زدن خودرو در سر پیچ می باشند ولی گاها کاربرد آنها جایگزین هم می باشد که می خواستم بدونم آیا تفاوتی دارند یا خیر
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
منظورم کاربرد این اصطلاحات در زمینه خودرو است. این اصطلاحات هر دو تقریبا به معنای دور زدن خودرو در سر پیچ می باشند ولی گاها کاربرد آنها جایگزین هم می باشد که می خواستم بدونم آیا تفاوتی دارند یا خیر


تفاوتشون در معنای واژه هاس که خدمتتون عرض کردم وگرنه اگه دقت کنید ما خیلی از واژه هارو در صنعت میبینیم که جابه جا گفته میشه در واقع یه جور قراردادیه که بعضی ها برای خودشون گذاشتن و اصلا به معنای اون توجه ای نمیکنن ولی خب منظورو بهم میفهمونن والا خیلی از واژه ها مث همین دو واژه در جاهایی به کار میره که ربط آنچنانی به معانیشون نداره...امیدوارم منظورمو رسونده باشم
 

siyamak2

عضو جدید
تفاوتشون در معنای واژه هاس که خدمتتون عرض کردم وگرنه اگه دقت کنید ما خیلی از واژه هارو در صنعت میبینیم که جابه جا گفته میشه در واقع یه جور قراردادیه که بعضی ها برای خودشون گذاشتن و اصلا به معنای اون توجه ای نمیکنن ولی خب منظورو بهم میفهمونن والا خیلی از واژه ها مث همین دو واژه در جاهایی به کار میره که ربط آنچنانی به معانیشون نداره...امیدوارم منظورمو رسونده باشم

خیلی ممنون از توجهت دوست عزیز
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
فيس ليفت :

تغييرات طراحي بدنه و گاها درون خودرو با حفظ رويه طراحي پايه و عدم تغيير در پلت فرم با تغييرات در امكانات فني ، امنيتي و تزئيني براي بهبود از نظر ظاهر و كيفيت براي به روز رساني خودرو مورد نظر كه بتواند علاوه بر حفظ بازار خود با رقبايي جديد هم بتواند رقابت كند كه با توجه به كم و يا زياد بودن اين تغييرات صورت گرفته فيس ليفت به دو نوع ماژور و مينور تقسيم ميشود.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ريديزاين :

تغييرات اساسي در طراحي و امكانات كه حتي با تغيير نوع موتور هم همراه هست و همچنين اكثر اوقات پلت فرم هم تغيير ميكند
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حجم موتور:
به حجم كل سيلندرها به اضافه حجم اتاق احتراق مي‌باشد كه مقداري از آن در سرسيلندر است.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
گشتاور (Torque)
با دو واحد سنجيده مي‌شود: 1- نيوتن‌متر 2- پوند بر فوت. وقتي گفته مي‌شود Torque = 520nm/ft lbs يعني ميزان گشتاور اين خودرو520 نيوتن‌متر مي‌باشد. اما برخلاف تصور همه در نهايت دور موتور، حداكثر گشتاور توليد نمي‌شود بلكه در يك دور موتور خاصي حداكثر ميزان گشتاور توليد مي‌شود.
مثلاً گفته مي‌شود حداكثر گشتاور اين خودرو 550 نيوتن‌متر در 6500rpm (دور در دقيقه) است. ‌يعني وقتي دور موتور به 6500 رسيد، حداكثر ميزان گشتاور توليد مي‌شود. قبل از آن و بعد از آن توليد گشتاور افت مي‌كند. به نقطه‌اي كه حداكثر ميزان گشتاور توليد مي‌شود نقطه اوج گشتاور گفته مي‌شود. هر چه اين نقطه در دور موتور بالاتر باشد ميزان گشتاور قابل استفاده در دورهاي بالا، بيشتر است. يعني زماني كه راننده مي‌خواهد سرعت بگيرد از حداكثر توان موتور استفاده كند حداكثر گشتاور در اختيار وي مي‌باشد.

مطلب ار هفته نامه دنیای خودرو
 

Y..or..Z

همکار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
acc: مخفف adaptive cruise control) سیستم کروز کنترل (بسیار سازگار وهما هنگ با شرایط) جاگوار سیستمی است که بدون کم کردن سرعت به راننده اجازه می دهد از امواج رادار بهره بگیرد وهمواره در ترافیک و وجود مانع بهترین عملکرد را داشته باشد.
سیستم کروز کنترل سرعت وفاصله را بطور اتوماتیک کنترل میکند، با استفاده از رادار بطور دائم فاصله خود را با اتومبیل جلویی اندازه گیری کرده ومیزان سرعت رادرهر لحظه ثبت می کند وهمواره فاصله منا سب را بطور خودکار باآن حفظ می کند .
حداقل سرعت 30کیلو متر در ساعت وحداکثر 80کیلومتر در ساعت میباشد بیشتر از این و کمتر از این سرعت کنترل ازمدار خارج می شود.


arts: مخفف ( adaptive restraint technology system )سیستم سازگار مهار کردن اتو مبیل(تحت هر شرا یطی)این سیستم بر روی مد لها ی(xj) بهره گرفته وسیستم سازگار مهار کردن اتومبیل ؛ برای راننده وسر نشینان جلو حسگرها ی صدا تعبیه شده که بطور خود کار عمل می کند واز لحاظ ایمنی کار آیی بسیار دارد.


agma: مخفف american gear manufacturers association )اتحادیه آمریکایی سیستمهای انتقا ل نیرو (دنده)


awd: مخففall well drive) انتقال نیرو به چهار چرخ، ترمز ضدبلوکه abs ،پخش نیروی تر مز به چهار چرخ.


ast: مخفف all season traction)کشش در تمام فصول درهرشرایطی نیروی مناسب رابه هرچهار چرخ میر ساند تابهترین کشش حاصل شود. این سیستم بر روی 5 bmw x نصب شده است.


(abc: مخفف active body control)) کنترل فعال بدنه است


( bas: مخففbrake assist system) )سیستم الکترونیکی کمکی ترمز،این سیستم در موقع حادثه وارد مدار شده وجهت ترمزکردن به پدال فشار می آورد.


command : سیستم کنترل دستورات راننده (در خصوص رادیو ،cd پلیر،تلویز یو ن ، راهیاب ماهواره ای،تلفن،0000)
 
آخرین ویرایش:

Y..or..Z

همکار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
cvirss : مخفف( contnvously variable roadsensing suspention)
سیستم فنر بندی هوشیار و قابل تغییر بسته به شرایط جاده علا وه بر بالا بردن ضریب امنیت خودرو راحتی بیشتری رادرشرایط گوناگون رانندگی به خودروبخشیده است.


crash test: آ زما یش تصادف


ncap - مخفف european new car assessment drogram )تست آزمایش تصادف توسط این مرکز اروپایی اجرا میشود.
طریقه آزمایش تصادف:
1- ازجلو باسرعت 60کیلومتر درساعت انجام میشود.
2- ازجانب باسرعت 50کیلومتر درساعت بادیوار متحرک ضربه می زند.


distronic : کنترل سرسخت هوشمند وکنترل فاصله ازاتومبیل جلو یی.


disi : مخفف direct injection spark iguition )تزریق مستقیم سوخت وجرقه زدن شمع در موتور


did: مخفف (direct injection diesel)سوخت پاش مستقیم گازوئیل


dsc: مخفف dynamic stability control) سیستم کنترل مقاومت حرکتی دینامیکی
 
آخرین ویرایش:

Y..or..Z

همکار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
ebfd: مخفف (electronic brake force distribvtion) ترمز abs مجهز به سیستم توزیع الکترونیکی نیرو. ebd : electronic brake force distribution) سیستم ضد بلوکه ترمز وتوزیع الکترو نیکی نیروی ترمزکه در داخل abs نصب میشود ووظیفه دیگرش تنظیم مداوم نیرو وترمز بین چرخهای عقب وجلو میباشد.طرز کار آن اینگونه است که به محض اینکه بروز پدیده قفل شدن در یک چرخ تشخیص داده شود ،کامپیوتر مرکزی از طریق واحد کنترل هیدرولیکی یک سیستم هماهنگ کننده راوادار به انجام واکنش مینماید.
سیستم ebd سیستمهای مکانیکی راکه درحکم یک سوپاپ یا دریچه تقسیم کننده نیرو به چرخهای عقب وجلو هستند حذف کرده واطلاعات برای کار خود رااز حسگرها یabs دریافت کرده وسیستم هیدرولیکی رابکار می اندازد وطرز کاری بسیار پیچیده ترودر عین حال پیشرفته تر دارد.

ebs : موتور ویافعال کردن ترمز برروی یک ویا چند چرخ عاملی می شود برای بازگشت مجدداتومبیل به مسیر اصلی آن ، درصورت بروز پدیده under steer یا انحراف چرخهای جلو اگر شدت انحراف زیاد نباشد عمل کنترل از طریق دوچرخ دایره پیچ انجام میگیرد وچنانچه شدت آن زیاد باشد کنترل برروی هرچهار چرخ اعمال می شود.


eco: دراین حالت چنانچه خودرو توقفی بیش از 4 ثانیه داشته باشد موتور خود بخود خا موش میشود.


ecu: واحد کنترل الکترونیکی


efi: مخفف( (electronic fuel injectionسیستم تزریق سوخت الکترونیکی میباشدوبجای کاربراتور از انژکتو ر استفاده شده ومقدار آلایندگی کم میباشد.


egr: مخفف (exhaust gas recirculation) این سیستم موجب بر گشت دو باره مقدار معتنا بعی از گازها ی خروجی وهوا می شود.



eon: مخفف enhanced other network) درصورت وجود ترافیک ویاخرابی هوا سسیتم ضبط وسی- دی بصورت خودکار قطع وبخش خبر اطلاعات فوق راگزارش مینماید.



esp: مخفف electronic brake force distribltion) برنامه پایداری الکترونیکی (درگیر کنده ترمز هادر ویراژها می باشد) وکنترل برای حرکت اتومبیل ازانجام مانورهای سریع وتقسیم قدرت ترمز به چهار چرخ ویا سیستم تعلیق ایرماتیک قابل تنظیم میباشد.
این سیستم به راننده کمک میکند که درانجام مانورهای سریع کنترل خودروی خود را از دست ندهد ولی نباید تصور کرد این سیستم می تواند کنترل خودرو را به عهده گیرد .
هرزمان که انحرافی از مسیر تعیین شده تشخیص داده شود سیستمesp بااستفاده از کاهش نیروی تورک .



eps - پخش نیروی ترمز به چهار چرخ همواره باچراغ چشمک زن خطر را به اتومبیل پشتی اعلا م میدارد
 
آخرین ویرایش:

Y..or..Z

همکار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
fsi: سیستم سوخت رسانی؛ که مخلوط هوا و سوخت با تخلیه الکتریکی مشتعل می شود وحرکت در محفظه احتراق کنترل شده وفنر این سيستم سوخت قبل از محفظه احتراق انجام می شود همین امر موجب کاهش چشمگیر مصرف سوخت است .
چون مخلوط کامل هوا وسوخت در محفظه احتراق اشتعال پذیريی بالایی دارد. از آنجایی که در موتورهای مسابقه ای تنها از مخلو ط همگن استفاده می شود وممکن است از این طریق استفاده بهینه ازسوخت بشود.

fcs : مخفف flonting car data system )
سیستم اطلاع رسانی خودروی در حال حرکت این سیستم درظرف چندسال آینده قادر خواهد بود ،تصویر بسیار جامعی از ازوضعیت ترافیک در سراسر آلمان رادر اختیار افراد مسئول ترافیک قراردهد.


gdi: مخففgasoline direct injection engine) سیستم سوخت پاش مستقیم
ابتدا هوا وارد سیلندر شده وبعد در بهترین زمان از لحاظ تراکم و زمان جرقه زنی ، سوخت درون آن تزریق میگردد . بااین روش موتور ازنظر مصرف سوخت وکارآیی دررتبه بالاتری قرار می گیرد.


hdi : مخفف high pressure diesel injection ) در این سیستم گازوئیل با فشار بسیار بالا به درون سیلندر تزریق میگردد تا بطور کامل پودر شده واحتراق به بهترین شکل انجام گیرد ،این سیستم در موتور های بنزین سوز قابل استفاده نمی با شد.
به این سیستم ، سیستم کامو ن ریل ویا تکنو لوژیhdi می گویند ،که تحت فشار بسیار زیاد (300تا1350بار)قرار داردونقش بسیار موثری در افزایش توان سیستم توربو دیزل دارد.
دراین سیستم سوخت گازوئیل بافشار بسیار بالا به درون سیلندر تزریق میگردد تا بطور کامل پودر شده واحتراق به بهترین شکل صورت پذ یرد.


itd -کمون ریل می باشد.


isc: کنترل هوشمند تعلیق isc موجب قرار گرفتن کمک فنرها در بهترین حالت با توجه به شرایط جاده قرار میگردد تاهمواره خوشد ستی وقابلیتهای حرکتی آن در سطح مطلوب باقی بماند.


iso - مخففinternatinal standard organization ) سازمان بین المللی استاندارد


its- سیستم هوشمند ترافیک وسیستم ایربک


kacs - مخففkoeniggsegg advenced control system ) کنترل راننده را روی سیستم تسبیت کننده ،کمک فنرها، تقسیم برتری ترمزها بر قرار میکند.
 

Y..or..Z

همکار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
- lpm ارتقای سطح کیفی پا نلهای بدنه.


pf - مخفف particle filter ) فیلتر خاصی است که برای نوع دوم تعبیه شده است ،واز میزان آلاینده ها تا حد بسیار زیادی می کاهد واین امر مهمی در اروپا محسوب می شود.


pta - مخفف presonel trarel assistant ) دستیار مسافرتهای خصوصی یاری رسا ن ترین ابزار رانندگان آتی - مثال: زمانی که شخصی ازمحل کار به منزل میخواهد برود کامپیوتر نزدیکترین مسیر رانشان می دهد


sbc - مخفف (sensotronic brake control )کنترل ترمز سنسوترونیک میزان فاصله توقف اتومبیل جلویی تا 3 درصد افزایش داده است.


steleaid - سیستم فراخوان هوشمند اورژانس در صورت بروز حادثه. stabilitracu system ) نصب بر روی کا د یلا ک 2001 ) سویل سیستم پایداری الکترونیکی خود رو میبا شد که در مواقع بحرانی از قبیل رانند گی با سرعت زیاد در جا ده های پر پیچ وخم ودر جادههای برفگیر بصورت اتو ما تیک با کم یا زیاد کردن فشاربرروی ترمزهای خودرو وضعیت حرکت خودرو رابه حالتی پایدار وقابل کنترل تبدیل میکند بهره مند است.

sam – مخففsitution adapted drive management) مدیریت رانندگی سازگار با شرایط محیط سیستم فوق تکمیل کننده سیستم acc در ترافیک وزیر سرعتهای اعلام شده میباشد (30الی 80 کیلو متر در ساعت) .


trc - مخفف traction control systam)) سیستم کنترل کشش ،این سیستم در لحظه شروع حرکت اگر چرخها حرکت دورانی تندی رابه دور خود شروع کنند ویا اگر در پیچها احتمال خروج اتومبیل از جاده وجود داشته باشد وارد مدار شده واز قدرت موتور می کاهد وبدین ترتیب به ایمنی سرنشینان کمک میکند.


van - مخففvahicle area network)) این سیستم توسط شرکت رنو وپژو طراحی شده است ،این شبکه الکترونیکی سیستم هایی راکه سرعت بالا برای انتقال اطلاعات نیاز ندارند، مانند کیسه های هوای ایمنی ،سیستم صوتی ،تهویه مطبوع ،قفل مرکزی ،نور چراغها،صفحه نشان دهنده را کنترل میکند.


vvb - مخفف (varaiable valve ballistic) بر روی خودرو فراریf-60 نصب میباشد.سوپاپ متغیر بالستیکی ، بر جستگی هایی روی سوپاپ تعبیه شده است که دردوره های بسیار بالا عملکرد سوپاپها بصورت کاملآ مستقل انجام میگردد.سیستم عملکردvvbحتی در دوره های پا یین دارای راندمان بالا است بطوریکه دردور2000 دردقیقه راندمان حجمی 30 درصد افزایش پیدا می کند ورانندگانی که با این اتومبیل رانده اند کاملآ بهبود عملکرد موتور دردورهای پایین را درک کرده اند .


welcab –تجهیزات ویژه افراد استثنایی.


distance controlling system)-dcs ) مخفف سیستم کنترل کننده فاصله با خودرو جلویی یاطرفین که برروی اتوبوس تراوگو بنزسوا ر میباشد.44 حسگردرسه صفحه.


aic- برف پاک کن مجهز به حسگر با ران به میزان رطوبت روی شیشه بستگی دارد.
 

Y..or..Z

همکار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
asc+t- نوعی کنترل وسیستم قابلییت حرکت که از بکسباد چرخها در شرایط غیرعادیجلوگیری کرده ومانع ناپایدارشدن اتومبیل میشود ،asc+t از طریق سیستم اداره موتوروباکنترل کردن گاز اتومبیل عمل میکند.


asr- مخففaccelaration skin control) سیستم مانع از بکسباد چرخها ی خودرو در سطوح لغزنده میشودو همچنین موجب شروع حرکت وشتابگیری سریع می گردد.
این سیستم ضد لغزش بهمراه absعمل می کند اگر در هنگام گاز دادن یک یا چند چرخ محر ک بلغزد در واقع سرعت چرخش آن از سرعت حرکت اتومبیل بیشتر است.
پس این عدم هماهنگی در سرعت چرخها از طریق بخش کنترل به ترمزچرخ مربوط دستورمی دهد باترمز گیری خودکار سرعت آن چرخ راکم کند .دربرخی اتومبیلهای دیگر سیستم asrبه همراه یک دیفرانسیل torque sensor torse)) یا حساس به گشتاور عمل می کند که دیفرانسیل بصورت خودکار نیروی مستقل شده رابه چرخ هرزگرد بصورت موقت از لحا ظ کوتاهی قطع می کند.
سيستم asr يا سيستم ضد بلو که ترمز abs در ارتباط بوده و همراه با سيستم vcd یک سيستم ايمنی فعال وکاملاً یکپارچه را تشکيل می دهند.


ads- مخففautomatische sperr differential) دیفرانسیل قفل شونده به صورت اتوماتیک بر اثر بکسباد یک چرخ وبروز لغزش بوسیله حسگر به چرخهای محرک انتقال یافته و دیفرانسیل به نسبت قفل می نما ید، میزا ن قفل شوند ه گی آن 35الی100درصدمیباشد .این عمل بوسیله کلاچهایی صورت می پذیرد که دردو طرف هوزینگ ها تعبیه شده است که به محض رفع بکسباد این قفل شدن به طور اتوماتیک قطع می شود.


arts – سيستم قابل تطبيق حفاظت سرنشينان ، سيستم فوق به کمک تعدادی حسگر به بررسي وضعيت راننده وسر نشين جلو ، وزن سرنشينان، موقعيت راننده دربرابر غربالک فرمان وساير موارد مورد نياز می پردازد.


arm- کنترل کج شدن بدنه ( اطاق ) .


4wd- مخفف ( four wheel drive) هر زمان نياز باشد ازنيروی چهار چرخ استفاده می شود .

awd- مخفف (all wheel drive)نيروی موتور بطور دائم بين هر چهار چرخ تقسيم می شود .

cbs- سیستم کنترل ترمز ها در پیچهای مکمل absمیباشد.

cng- مخفف compressed natural gas ) سيستم چهار چرخ حرکت ابداعی آلوار (ژاپن)

c.l.c– مخفف close loop car bar tor) ) کاربراتور مدار بسته که بر روی خودرو پرايد سوار می باشد.

cbc - کنترل ترمز درحال پيچ ؛ هنگام ترمزدرسرپيچ نيروی ترمز درچرخها داخل پيچ راکم ميکند که درنتيجه مسافت ترمز گيری کاهش می يا بد .


dsc – کنترل کشش وکنترل پايداری ديناميکی سیستمی برای حفظ پایداری اتومبیل در شرایط دشوار مانند رانندگی درپیچهای لغزنده ،این سیستم روی ترمزها عمل میکند وقادر است ترمز رابه هر یک از چرخها به تنهایی وبه میزان لازم اعمال کرده وازاین طریق پایداری اتومبیل راحفظ می کند.


d r c – dyn am ic ri de control ) کنترل ديناميکی سواری که يک سيستم فنربندی کاملاً جديد است اين سيستم در حقيقت ضربه گير و ضربات طولی وعرضی را خنثی می کند.


dbc – سيستم کنترل ديناميکی ترمز وظيفه آن فراهم آوردن شرايطی مناسبتردرمواجعه باموانع واعمال ترمزهای شديدمی باشد.
حسگرهايی دراين سيستم وجود دارد که وضعيت اضطراری را تشخيص می دهدواين درزمانی است که راننده به ناگهان پای خود رااز روی پدال گاز بر می دارد وبرروی پدال ترمز قرارمی دهد .درچنين حالتی حتی اگر راننده حداکثر فشار رادر کوتاهترين زمان به سيستم ترمز وارد نکند خود سيستم dbc اين وظيفه مهم و خطير را ا نجام می دهد و سپس abs بلافاصله در چرخها ی جلوو عقب فعال ميگردد. آن هم در جايی که فشار کمتری وجوددارد.


dod- درشرايط متفاوت باازکار انداختن سيستمی سيلندرهای موتور 8 سيلندراتومبيل به 4 سيلندر تبديل می شود و 12درصدصرفه جويی سوخت دارد .اين سيستم برروی اتومبيل شورولت ايمپالا مدل 2006نصب شده است.


dstc- سيستم کنترل کشش و پايداری ديناميکی


df - مخفف (dual floor) اين آپشن يک طبقه اضافی درصندوق عقب می باشد که شما می توانيد با نصب آن درصندوق عقب ؛ نظم وترتيب خوبی به وسيله های خود بد هيد . همچنين می توانيددر مواقع غير ضروری آنرابرداريد ودرکنار صندلی عقب بطور عمودی درجای خودقرار دهيد . البته نبايد از فضای زياد صندوق عقب اين هاچ بک به سادگی گذشت اين دو حسگر(sensor) برروی خودرو أپل کورسا طرح جديد مدل 2007 نصب شده است.


ebv- مخفف electronic brake valve)- این سیستم موجب استفاده از تمام توان ترمزی محور عقب می شود.


eba- چهار کاناله همراه باترمز کمکی اضطراری (کمک ترمز اورژانس)


ep- مخفف extreme pressure )- مهمترين ماده افزودنی روغنهای دنده ( علاوه بر مواد افزودنی ضداکسيده شده،ضدخورندگی ، ضد کف وغيره )ماده افزودنی کاهش دهنده اثرات فشار بر دنده ها است که در اصظلاحep ناميده ميشود.


efi – مخفف electronic feul injection )) تزريق سوخت الکترو نيکی
 

Y..or..Z

همکار مدیر مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
ebd- سيستم تقسيم ترمز الکترو نيک - اين سيستم برای جلوگيری ازبلوکه شدن ترمزبکار برده می شودکه درداخل absنصب می شود ووظيفه ديگرش تنظيم مداوم نيرو ترمزبين چرخهای عقب وجلومی باشد.طرز کار آن اينگونه است که به محض اينکه بروز پديده قفل شدن در يک چرخ تشخيص داده شود ،کامپيوتر مرکزی از طريق واحد کنترل هيدروليکی يک سيستم هماهنگ کننده راوادار به انجام واکنش می نمايد. سيستمebdسيستمهای مکانيکی راکه درحکم يک سوپاپ يادريچه تقسيم کننده نيرو به چرخهای عقب وجلو هستند حذف کرده واطلاعات برای کار خود راازطريق حسگرها absدريافت کرده وسيستم هيدروليکی را بکار می اندازد وطرزکاری بسيار پيچيده تر ودرعين حال پيشرفته تر دارد.


ff- مخفف (flex fix) اين آپشن يک کشوی بزرگ مخفی درداخل سپر عقب می باشد . شما می توانيد با بيرون کشيدن اين کشو از داخل سپر عقب جايي برای بار ايجاد کنيد .حتی می توانيد تا دو دستکاه دوچرخه به صورت ايستاده روی آن قرار دهيد. دردو طرف اين کشو دو چراغ خطرنيز برای ايمنی نصب شده است.


fw-مخففfire wall) آ مر یکا یی ها دیواره بین محفظه موتور واتاق سرنشینان رادرخودروهای سواری بدلیل جلوگیری از رسیدن آتش احتمالی موتور به داخل اتاق fire wall) می گویند.


fwd –مخفف (front wheel drive ) چر خ متحرک جلو .


gps- سیستم ارتباط ماهواره


over heat - زود باز شدن سوپاپ دود ورسیدن شعله به اگزوز که این امر موجب کاهش قدرت و گشتاور وافزایش مصرف سوخت همراه است.


hf- سیستم کنترل ازراه دور بدون کلید درداخل جا کلیدی کردن میتوان از فاصله چند متری دربها راباز کرد.


led - اين لامپ درسال 2 196توسط آقای نيک هولون باک جونيور که درزمينه نيمه ديودها کار می کرد اختراع شد .
led بدليل گرم نشدن درتمام نقاط اتومبيل ولوازم خانگی قابل مصرف می با شند .اهميت رنگ آبی آنست که به همراه رنگ زرد وبا ادغام با رنگهای ديگر می توانند سفيدی رنگ خورشيدرا تداعی نمايد.
اين لامپ کوچک صدبرابر بيشتر از لامپهای معمولی عمر می کند ومصرف برق آن ده برابر کمتر از لامپهای معمولی می باشد.بهای اين لامپها ده دلار است ومی توان از آن در انواع چراغ قوه ها ووسايل ديگر استفاده نمود
اين لامپها در حال حاضر برروی اتومبيل آئودیمصرف می شود.


mtv- مخففmost terrain vehicle) خود رو یی برای بیشتر زمینه ها، درمجله (کارانه درایور)برای اتومبیل های کار بیابانی درنظر گرفته شده است.


mig- روش اتصا لات ليزری می با شد ؛ اين روش جديد تلفيقی از جوشکاری ليزری وقوس نوری است با اين استفاده از اين روش جديد ؛ کيفيت ودرجه ايمنی اتصالات بالاتر می رود.


m d f i– نحوه سوخت بصورت پاشش چند نقطه ای. دراين سيستم سوخت مورد نياز هر سِيلندر در چندراهه ورودی بطور مجزا با هوای ورودی به هرسيلندر مخلوط شده وسپس وارد سيلندر می شود.


pdc - سیستم کنترل فاصله پارک بوسیله سیستم صوتی اعلا م می گردد.


rwd - مخفف rear wheel drive ) چر خ متحرک کنترل چرخش اتومبيل.


sls - سنسورجلوگيری از لغزش ترمزها


sae - مخففsociety of automitive engineers) انجمن مهند سین خو درو. این انجمن دارای 69هزار عضو از 90کشور صنعتی جهان می با شد.


srp - سیستم جلو گیری وحفا ظت - این سیستم شامل کمربند های ایمنی قابل برنامه ریزی همراه باپیش کشنده،دوکیسه هوا درجلو ،کیسه های هوای جانبی ،محافظ سر وقفسه سینه و همچنین زیرسریهای ایمنی است.


sbc - مخفف sensotornic brake control ) کنترل ترمز سنسوترونیک- درهنگام توقف ،راننده برروی پدال ترمز فشار وارد میآورد وبدنبال آن ،یک علامت الکترونیکی به میکروپروسسورsbcفرستاده می شود.این میکروپروسسورکه اطلاعات وسعیی از خواص دینامیکی اتومبیل رااز یک حسگر ویژه می گیرد ،میزان فشار ترمز رامحاسبه کرده وآنرا بطور مساوی بین چرخها تقسیم مینماید درنتیجه بایک عمل ترمزگیری اتومبیل بسیار نرم ودقیق متوقف می شود .لازم به ذکر است کلیه مراحل فوق درکمترین زمان ممکن صورت می گیرد.


s r s- کيسه هوای سيستم ايربک- در هر مرحله از کار کرد کيسه ايربک بايد کپسول هوا فشرده که باعث باد شدن کيسه می گردد تعويض گردد ودر اين صورت صدمه ديدن کيسه ،کيسه بايد تعويض گردد ودر غير اينصورت کيسه سر جای خود قرار می گيرد.


sips- مخفف side impact protection system ) سيستم حفاظت ضربه جانبی، اين سيستم بيا نگر مجمو عه ميله ها وتمهيدات بکار گرفته شده درون درهای جانبی خودروهای سواری برای حفظ سلامت سرنشينان دربرخوردها از پهلو وکنار اتومبيل است ،نخستين بار در خودرو ولومورد استفاده قرار گرفته است.


suv - مخفف ( sport utility vehicle ) اين سيستم بررویخودرو ولو مدل xc 90 suv که از پاييز 2002 تو ليد می شود نصب شده است.


tpc-سیستم کنترل فشار باد تایرها ،درهرشرایطی باد تایر ها را اندازه گیری کرده ودرصورت نیاز به راننده اخطار می دهد.


t.i.r - مخفف ( transport internation naux routieres )بر روی خودروهای سنگين بار بر درجاده های اروپايی نصب می گردد.تامشخص شودکه کاميون يا تريلر اجازه تردددر جاده های بين المللی جهت حمل بار را دارد .ودولت آن کشور مطابق قراردادهای بين المللی مسئِوليت حفا ظت ازآنهارا عهده دار است


|vvti-مخففvariable valve timing intelligent) سیستم سوخت پاشش الکترونیکی یا سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها، این سیستم درشرکت تویوتا vvtiمیباشد.این سیستم در شرکت هونداvtecودرروورvvcمیباشد.کارش اینست که دردور پایین نیروی کششی زیاد وتوان (اسب بخار)بالاتر از دورهای بالای موتور دارد.


vsc- مخففvehicle stability control)) سیستم ثابت کننده لغزشهای وسیله نقلیه. این سیستم در زمانی که اتو مبیل با سرعت درجاده های پرپیچ و خم ویا سطحی لغزنده در حرکت است وارد مدارمی شود وترمز ها چرخها ی مختلف اتومبیل رابسته به ضرورت ومطا بق با سرعت وحرکتهای جانبی خودرو فعال می کند.


vcu- مخففviseose clutch unit ) این سیستم امکان رانند گی بااین اتومبیل ها را در راههای خشک میسر میسازد در این حال اگر یکی از چرخها شروع به گردش دورانی بدور خود کند vcuبطوراتوماتیک وارد جریان شده و ضمن قفل کردن آن چرخ نیروی گشتاور موتور رابین چرخهای دیگر تقسیم کرده واز حالت واماند گی بیرون می آورد.خودروها ییکه از این سیستم بهره مند ند،لندرورفری لندر و رنجرور(مدلهای فول) میباشد.


vdc - اين سيستم با دريافت اطلاعات ارسالی ازحسگرهای مربوط به شتاب گيری جانبی ، افقی ،شيب مسيرومقايسه آنها به اطلاعات بدست آمده از موتور وغربالک فرمان ،ميزان صحت ودرستی مسير مورد نظر راننده با آنچه که هست راازطريق سنسو رها نصب شده در داشبورد اتومبيل به راننده نشان می دهد.
در صورتيکه مسير اتومبيل دلخواه راننده نباشد واتومبيل در جهت خلاف فرمان راننده حرکت کند ويابه عبارت ديگر مشغول لغزيدن يا سرخوردن باشد،سيستمvdc بلافاصله وارد عمل شده وبا دردست گرفتن کنترل گاز وترمزها مجدداٌ کنترل اتو مبيل را به راننده می سپارد .اگر راننده از عهده اينکار بر نيايد ، مانند ديگر سيستمهای مشابه که در اتومبيلهای رقيب به کار گرفته شده در اين مرحله تا پايان رفع مشکل تمام امور مربوط به حرکت اتومبيل را سيستمvdc تحت کنترل خود خواهد آورد.


vtec - سيستم جديد باز وبسته شدن سوپاپهای ورودی و خروجی را بهتر کنترل می کند . بنابر اين موتوردرتمامی دورها بهترين بازدهی را خواهد داشت .مثلاٌ ؛ در دورهای پايين سوپاپها کمتر باز شده وزودتر بسته می شوند تا انرژی حاصل از احتراق بنزين هدر نرود . 13درصد از مصرف سوخت کم می کند و با قوانين آلايندگی آمريکا وژاپن سا ل 2007 مطابقت دارد.


w i l- مخفف whiplash ingury lessingo - اين سيستم بلافاصله پس از دريافت ضربه تصادف از پشت ، پشتی صندليهای جلو را بطرف عقب خوابانده وبدين وسيله مانع از وارد آمدن ضربات نا گهانی (شلا قی ) به ناحيه گردن وستون فقرات ميشود. هنگام وقوع تصادف اين سيستم بطور خودکار کيسه های هوای داخل اتومبيل راتنظيم کرده و موجب حفظ ايمنی سرنشينان در برابر جراحات احتمالی می گردد.اين سيستم برروی جاگوار مدل xj و xk از سال 2001نصب گرديده است.


hids xenon - مخفف high intensity discharge hea lights ) تکنولوژی جد ید نوردهی یا چراغهایی با توان تابش بالامیباشد .درجه رنگ xenon hids درحدود 4500 درجه kelvinمیباشد که نزدیک به نور خورشید میباشد.نور خورشید 5250 درجه kelvinمیباشد ولی نور چراغهای هالوژن 3800 درجه kelvin میباشد. رنگ نور چراغهای hids به رنگ آبی ودرشب روشن ترو علائم واضع تر وسریعتر به چشم می آید ودر نتیجه ازنظرایمنی نیز مناسبتر هستند . ولی رنگ نور چراغهای معمولی نارنجی میباشد.
 

Similar threads

بالا