باورهای غلط بنزینی و خودرویی

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مطلب به نقل از عصر ایران
اگر فکر می کنید که سوختهای سوپر همیشه بهترین هستند و یا این که رانندگی با شیشه های پایین مصرف سوخت شما را افزایش می دهد، به شما توصیه اکید داریم که این تاپیک را مطالعه کنید.

جلوگیری از مصرف اضافه سوخت در خودروها از جمله دقدقه های اصلی سازندگان و استفاده کنندگان از خودروها است. در این میان باورهایی در مورد کاهش یا افزایش مصرف سوخت وجود دارند که برای سالها به عنوان باورهایی صحیح انگاشته می شدند. اما حقیقت این است که بخش زیادی از این باورها اشتباه هستند و یا با معرفی فناوری های جدید دیگر صحیح نیستند. در این تاپیک شما را با بعضی از این باورهای غلط آشنا می کنیم.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
***** هوای کثیف

در اتومبیل های قدیمی تر وجود یک ***** هوای کثیف باعث تغییر در حجم هوای ورودی به موتور برای عمل ترکیب با سوخت شده و باعث می شد که سوخت بیشتر مصرف شود. خودروهای مدرن امروزی که از سیستم های کامپیوتری برای محاسبه میزان هوا و سوخت ورودی به محفظه احتراق استفاده می کنند دچار این مشکل نمی شوند و زمانی که با کاهش حجم هوا رو به رو شوند به صورت اتوماتیک میزان سوخت ورودی به موتور را نیز کاهش می دهند.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سوخت گیری در هوای سرد

شاید شما هم این نکته را شنیده باشید که سوخت گیری در صبح و یا هوای سرد باعث می شود که شما حجم بیشتری سوخت دریافت کنید. دلیل ابراز این نظر نیز این است که بنزین در هوای سرد و یا صبح زود فشرده شده و شما حجم بیشتری از بنزین را دریافت می کنید. اما حقیقت این است که اکثر پمپ های بنزین مخازن خود را در زیر زمین نگاه داری می کنند و دمای بنزین در تمامی مدت روز ثابت است.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سوخت های سوپر همیشه بهترین هستند

زمانی که شما وارد یک پمپ بنزین می شوید با چند نوع بنزین رو به رو می شوید که هر کدام از درجه کیفی متفاوتی برخوردار هستند. نکته این است که این کیفیت مرتبط با میزان " اوکتان " موجود در بنزین است. میزان بالاتر اوکتان از سوختن بی دلیل بنزین در موتور جلوگیری می کند. اما نکته ای ظریف و مهمی که عمدتا در این جا مورد توجه قرار نگرفته است این است که مسئله سوختن بیش از حد بنزین در موتور مربوط خودروهای اسپرت و گران قیمت است که از موتورهای با توان بالا بهره می برند. حقیقت این است که نه فقط در جامعه ما و بلکه کلیه کشورهای جهان این گونه از ماشین ها متعلق به اقشار محدودی از جامعه هستند. پس در هنگام خرید سوخت نیز به نوع خودروی خود نیز دقت کنید.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
رانندگی با شیشه های پایین

بسیاری از ما تا به امروز این فکر را قبول داشتیم که رانندگی با شیشه های پایین به موتور فشار آورده و باعث می شود که مصرف سوخت خودرو افزایش یابد. باید به شما بگوییم که این تصور نیز غلط است. در آزمایشاتی که در تاسیسات شرکت " هوندا " انجام شده است مشخص شده است که در زمانی که شما با شیشه های بالا و کولر روشن و با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت حرکت می کنید به میزان 1 لیتر برای هر 1200 متر با افزایش سوخت مواجه می شوید. در صورتی که در زمان حرکت با شیشه های پایین میزان افزایش مصرف سوخت خیلی بالا نبوده و به نوعی قابل اندازه گیری نبوده است.
 
  • Like
واکنش ها: ?Why

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کارکرد خودرو و مصرف سوخت

یکی از اصلی ترین نکات در مورد ماشین های کارکرده میزان مسیری است که این خودروها طی کردند. بسیاری تصور می کنند که یک ماشین هر چه بیشتر کار کند مصرف سوخت آن نیز افزایش می یابد. این تصور غلط است و باید گفت که مصرف سوخت یک خودرو در ابتدا شروع به حرکت از کیلومتر صفر تا چند هزار کیلومتر حرکت تفاوت چندانی ندارد. اما این مسئله مستلزم رعایت یک مسئله است که آن هم رعایت اصول تعمیر و نگهداری خودرو است. در صورتی که خودروی خود را به موقع تحت بازدید و تعمیر مناسب قرار دهید تا مدتها از یک میزان مصرف سوخت ثابت بهره خواهید برد.
 
  • Like
واکنش ها: ?Why

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اندازه و دوگانه سوزی

شاید بسیاری تصور کنند که هر چه یک خودرو کوچکتر باشد کمتر مصرف می کند و یا اینکه دوگانه سوزها نیز کمتر مصرف می کنند. این تصور نیز یک اشتباه بزرگ است. بر اساس تحقیقات انجام شده در آمریکا مشخص شده است که میزان مصرف یک خودرو بیشتر به عواملی هم چون نوع موتور، نوع طراحی بدنه و یا قدرت پیشرانهای ثانویه ارتباط دارد تا به صرف اندازه خودرو یا دو گانه سوز بودن آن.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها:

این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی،اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد میکند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی:این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد می‌آورددرجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سنگین کردن بیش از حد خودرو:پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به آن احتیاجی نیست باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود حدالامکان باید خودرو خود را سبک کنیم .
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
استفاده از بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیستی:بنزین های معمولی موجود در کشور با اینکه روی پمپ ها نوشته بدون سرب اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیستی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولی دارد بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
استفاده از نور بالا در مه: در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر میکند در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شکن دارد باید آن را روشن کرد
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو:این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو های انژکتوری این کار مضر است زیرا زمانی که شما گاز میدهید وسپس سویچ را میبندید مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن میشود.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت:این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین میشود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باک وارد مسیر سوخت میشود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین؛***** بنزین و نهایتا انژکتور میشود.


 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو: این کار خود باعث این میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم.
 

?Why

عضو جدید
رانندگی با شیشه های پایین

بسیاری از ما تا به امروز این فکر را قبول داشتیم که رانندگی با شیشه های پایین به موتور فشار آورده و باعث می شود که مصرف سوخت خودرو افزایش یابد. باید به شما بگوییم که این تصور نیز غلط است. در آزمایشاتی که در تاسیسات شرکت " هوندا " انجام شده است مشخص شده است که در زمانی که شما با شیشه های بالا و کولر روشن و با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت حرکت می کنید به میزان 1 لیتر برای هر 1200 متر با افزایش سوخت مواجه می شوید. در صورتی که در زمان حرکت با شیشه های پایین میزان افزایش مصرف سوخت خیلی بالا نبوده و به نوعی قابل اندازه گیری نبوده است.

آخ خدا خیرت بده ...
سرِ این موضوع با استادِ تُخسِ سیالات 2 مون چقد کل کل که نکردم ...

این عدد هم یه صفر کم داره دیگه ؟ درسته ؟

ممنون اطلاعاتِ خوبی بود ، اگه ادامه بدی هم که چه بهتر ...
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آخ خدا خیرت بده ...
سرِ این موضوع با استادِ تُخسِ سیالات 2 مون چقد کل کل که نکردم ...

این عدد هم یه صفر کم داره دیگه ؟ درسته ؟

ممنون اطلاعاتِ خوبی بود ، اگه ادامه بدی هم که چه بهتر ...


خواهش میکنم
متاسفانه عادت غلط گریبان گیر همه اقشار شده با سواد و بی سوادم نداره تازه اگه یه بی سوادی این کارو بکنه کسی بهش خرده نمیگیره اما خیلی از ماها با وجودی که میدونیم که چه کاری علمی تره اما دوباره طبق اون چیزی که در جامعه رواج داره عمل میکنیم
 
  • Like
واکنش ها: ?Why

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور:این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ریخت ته آب به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایع های آماده هم در بازار هست که خوب روش اول قابل اطمینان تر است.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی : این کار برای ماشین های گازوییلی است نه بنزینی بیشتر دیده شده رانندگان صبر میکندد تا فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش میکنند این کار ضرر جدی به موتور وارد میکند کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد.اگر خودرو بیش از اندازه گرم باشد زمانی که اتومبیل را خاموش کنیم سیستم فن اتوماتیک روشن میماند و نیازی به روشن گذاشتن ماشین نیست
 

alimrd

عضو جدید
خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت:این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین میشود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باک وارد مسیر سوخت میشود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین؛***** بنزین و نهایتا انژکتور میشود.


باید به این نکته توجه کنید که لوله مکش پمپ بنزین در پایین ترین قسمت باک نصب میشود .
از آنجایی که رسوبات همیشه در کف باک تجمع میکنند ، پس پر یا خالی بودن باک تاثیر چندانی بر عملکرد پمپ ندارد . ( صافی را هم نباید فراموش کرد که از ورود رسوبات به مسیر سوخت جلوگیری میکند )
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
باید به این نکته توجه کنید که لوله مکش پمپ بنزین در پایین ترین قسمت باک نصب میشود .


سلام مهندس جان تا حالا تو ماشین هایی که من دیدم بالا بوده و یک لوله دارن که بنزینو مکش مکنه

با شما هم موافقم ***** بنزین نمی ذاره سوبات وارد انژکتور بشن اما در دراز مدت کم بودن بنزین موجب سوختن پمپ بنزین میشه
 

Риал Краесис

عضو جدید
رانندگی با شیشه های پایین

بسیاری از ما تا به امروز این فکر را قبول داشتیم که رانندگی با شیشه های پایین به موتور فشار آورده و باعث می شود که مصرف سوخت خودرو افزایش یابد. باید به شما بگوییم که این تصور نیز غلط است. در آزمایشاتی که در تاسیسات شرکت " هوندا " انجام شده است مشخص شده است که در زمانی که شما با شیشه های بالا و کولر روشن و با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت حرکت می کنید به میزان 1 لیتر برای هر 1200 متر با افزایش سوخت مواجه می شوید. در صورتی که در زمان حرکت با شیشه های پایین میزان افزایش مصرف سوخت خیلی بالا نبوده و به نوعی قابل اندازه گیری نبوده است.

نمیدونم چقدر طراحی خودرو بلدی اما این حرف اشتباهه حد اقل با توجه به نوع تولید خودرو های سدان غلط است.
اگه دقت بکنی میبینی شر کت هایی مثل پژو(به خاطر اینکه هم تو ایران قدیمیه هم تقریبا قشر بزرگی ازخودرو ها رو شامل میشه مثالش میزنم) طرا حی در خودرو رو طوری انجام میدن که هوای خارج به اون فشار میاره این کار باعث افزایش 2 مقذار میشه ظریب پسا و نیروی رو به پایین یا همون دون فورس که منجر به افزایش پایداری خودرو میشه اما اینکه میگن شیشه پایین در سرعت منجر به مصرف سوخت بیشتر میشه همون افزایش نیروی ظریب پسا هستش که اگه اشتباه نکنم تویودا (تلفظ صحیح اسم کمپانی همین است) یاریس با ظریب 0.25 بهترین ظریب رو داره.حالا اگه ظریب پسا افزایش پیدا کنه چی میشه معلومه مصرف سوخت بیشتر میشه.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نمیدونم چقدر طراحی خودرو بلدی اما این حرف اشتباهه حد اقل با توجه به نوع تولید خودرو های سدان غلط است.
اگه دقت بکنی میبینی شر کت هایی مثل پژو(به خاطر اینکه هم تو ایران قدیمیه هم تقریبا قشر بزرگی ازخودرو ها رو شامل میشه مثالش میزنم) طرا حی در خودرو رو طوری انجام میدن که هوای خارج به اون فشار میاره این کار باعث افزایش 2 مقذار میشه ظریب پسا و نیروی رو به پایین یا همون دون فورس که منجر به افزایش پایداری خودرو میشه اما اینکه میگن شیشه پایین در سرعت منجر به مصرف سوخت بیشتر میشه همون افزایش نیروی ظریب پسا هستش که اگه اشتباه نکنم تویودا (تلفظ صحیح اسم کمپانی همین است) یاریس با ظریب 0.25 بهترین ظریب رو داره.حالا اگه ظریب پسا افزایش پیدا کنه چی میشه معلومه مصرف سوخت بیشتر میشه.

شما حرف خودت رو میزنی و بنده به زبان آزمایشی و تحقیقاتی صحبت میکنم اونم آزمایش و تحقیق شرکت بزرگی مثل هندا...
 

.BAHMAN.

عضو جدید
نمیدونم چقدر طراحی خودرو بلدی اما این حرف اشتباهه حد اقل با توجه به نوع تولید خودرو های سدان غلط است.
اگه دقت بکنی میبینی شر کت هایی مثل پژو(به خاطر اینکه هم تو ایران قدیمیه هم تقریبا قشر بزرگی ازخودرو ها رو شامل میشه مثالش میزنم) طرا حی در خودرو رو طوری انجام میدن که هوای خارج به اون فشار میاره این کار باعث افزایش 2 مقذار میشه ظریب پسا و نیروی رو به پایین یا همون دون فورس که منجر به افزایش پایداری خودرو میشه اما اینکه میگن شیشه پایین در سرعت منجر به مصرف سوخت بیشتر میشه همون افزایش نیروی ظریب پسا هستش که اگه اشتباه نکنم تویودا (تلفظ صحیح اسم کمپانی همین است) یاریس با ظریب 0.25 بهترین ظریب رو داره.حالا اگه ظریب پسا افزایش پیدا کنه چی میشه معلومه مصرف سوخت بیشتر میشه.

درسته ... ولی بحثِ مقایسست ...
که شیشه ی پایین مصرف رو بیشتر زیاد میکنه یا کولرِ روشن ...

یه چیزِ دیگه ... دوستان کسی هست که مصرف 5.3 لیتر رو با پراید تجربه کرده باشه ؟
از این هاچ بک جدیداست ...
تو سفرِ بندر عباس ، از یزد تا بندر ، مصرفمون به 5.3 هم رسید !
تو شهر 7 رو راحت پر میکنه و تو شرایط نرمال ، تو جاده 6 میسوزونه ... ولی دیگه 5.3 خیییییییییییلی کمه ...
اول فکر کردیم اشتباه حساب کردیم ... ولی همه چی درست به نظر میرسید ! حتی به کیلومتر ماشین هم شک کردیم که با GPS یکی در میومد !

ما دو تا احتمال دادیم ، یکی باد لاستیکا ، که دوستم همیشه 30 پر میکرد و ایندفه 32 پر کرد ... و دیگه رطوبت هوا !
چی بوده داستان به نظرتون ؟
 

MehranVB

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
درسته ... ولی بحثِ مقایسست ...
که شیشه ی پایین مصرف رو بیشتر زیاد میکنه یا کولرِ روشن ...

یه چیزِ دیگه ... دوستان کسی هست که مصرف 5.3 لیتر رو با پراید تجربه کرده باشه ؟
از این هاچ بک جدیداست ...
تو سفرِ بندر عباس ، از یزد تا بندر ، مصرفمون به 5.3 هم رسید !
تو شهر 7 رو راحت پر میکنه و تو شرایط نرمال ، تو جاده 6 میسوزونه ... ولی دیگه 5.3 خیییییییییییلی کمه ...
اول فکر کردیم اشتباه حساب کردیم ... ولی همه چی درست به نظر میرسید ! حتی به کیلومتر ماشین هم شک کردیم که با GPS یکی در میومد !

ما دو تا احتمال دادیم ، یکی باد لاستیکا ، که دوستم همیشه 30 پر میکرد و ایندفه 32 پر کرد ... و دیگه رطوبت هوا !
چی بوده داستان به نظرتون ؟
من مصرف 4 هم تجربه کردم! به این صورت که 10 لیتر بیشتر توی باکم نبود و توی این اتوبانی که جدیداً از خرم آباد به سمت اهواز زدن و 5 تومن هم عوارضی میگیرن و یه دونه پمپ بنزین هم داخلش نیست، بنزین تموم کردم. اون طور که حساب کردم 150 کیلومتر رو با 7 لیتر اومدم. دلیلش این بود که فقط با دنده خلاص روندم و جاده هم شیب داشت و ماشین خودش با سرعت میانگین 60 حرکت میکرد.
منظورم اینه که مصرف سوخت خیلی بستگی داره به نوع رانندگی و نوع جاده و وزن ماشین و ...
به نظر من اون چیزی که گفتید دور از ذهن نیست.
 

MehranVB

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
من با بعضی از مطالب تاپیک مخالفم،

در مورد سوخت سوپر، درصد اوکتان بیشتری داره و قاعدتاً باید 90 باشه، البته بنزینای حاضر در ایران بیشتر از 80 فکر نکنم باشن، ولی با این حال هر چی اوکتان بنزین کمتر باشه عملکردش هم پایینتر خواهد بود. توی تاپیک گفته شده:
"
مسئله سوختن بیش از حد بنزین در موتور مربوط خودروهای اسپرت و گران قیمت است که از موتورهای با توان بالا بهره می برند. حقیقت این است که نه فقط در جامعه ما و بلکه کلیه کشورهای جهان این گونه از ماشین ها متعلق به اقشار محدودی از جامعه هستند."
در حالی که به جز بعضی موتورها مثل موتور پراید و XU7 سمند و 405 و...، تقریباً اکثر موتورها توسط کارخونه سازنده توصیه میشن که با سوپر پر شه. حتی موتور TU5 206 هم جزء این دسته هست، در مورد مزدا و تویوتا و هیوندا و .... که دیگه این امر واجبه!

رانندگی با شیشه‌های پایین هم امتحان کنید، با هر ماشینی که میخواین امتحان کنید، به هیچ وجه مصرف نسبت به شیشه بالا پایینتر نمیاد.
جدیداً یه سری مدل‌ها توسط هوندا و پژو و ... طراحی شده که میگن آیرودینامیکش طوریه که مصرف پایین میاد، اما در مورد خودروهای داخل ایران هیچ مدلی نمیتونید پیدا کنید!
 

.BAHMAN.

عضو جدید
من مصرف 4 هم تجربه کردم! به این صورت که 10 لیتر بیشتر توی باکم نبود و توی این اتوبانی که جدیداً از خرم آباد به سمت اهواز زدن و 5 تومن هم عوارضی میگیرن و یه دونه پمپ بنزین هم داخلش نیست، بنزین تموم کردم. اون طور که حساب کردم 150 کیلومتر رو با 7 لیتر اومدم. دلیلش این بود که فقط با دنده خلاص روندم و جاده هم شیب داشت و ماشین خودش با سرعت میانگین 60 حرکت میکرد.
منظورم اینه که مصرف سوخت خیلی بستگی داره به نوع رانندگی و نوع جاده و وزن ماشین و ...
به نظر من اون چیزی که گفتید دور از ذهن نیست.
ما تو شرایط خاص نبودیم و مثل همیشه رانندگی کردیم ...
البته حالا که گفتی ، اینو هم باید اضافه کنم که به خاطر اعصاب خوردیِ اون بوق مسخره ، از 120 بیشتر نرفتیم ...

من با بعضی از مطالب تاپیک مخالفم،
در مورد سوخت سوپر، درصد اوکتان بیشتری داره و قاعدتاً باید 90 باشه، البته بنزینای حاضر در ایران بیشتر از 80 فکر نکنم باشن، ولی با این حال هر چی اوکتان بنزین کمتر باشه عملکردش هم پایینتر خواهد بود. توی تاپیک گفته شده:
"مسئله سوختن بیش از حد بنزین در موتور مربوط خودروهای اسپرت و گران قیمت است که از موتورهای با توان بالا بهره می برند. حقیقت این است که نه فقط در جامعه ما و بلکه کلیه کشورهای جهان این گونه از ماشین ها متعلق به اقشار محدودی از جامعه هستند."
در حالی که به جز بعضی موتورها مثل موتور پراید و XU7 سمند و 405 و...، تقریباً اکثر موتورها توسط کارخونه سازنده توصیه میشن که با سوپر پر شه. حتی موتور TU5 206 هم جزء این دسته هست، در مورد مزدا و تویوتا و هیوندا و .... که دیگه این امر واجبه!

میشه گفت بنزین با اکتان بالا اومد که جایگزین بنزین با سرب بشه ... که از خودسوزی و در نتیجه کوبش در موتور جلوگیری بشه ... ولی خودسوزی تو نسبت تراکم های بالا پیش میاد ، یعنی یه جاهایی مثلِ همون موتورِ ماشینهای اسپرت ...
رانندگی با شیشه‌های پایین هم امتحان کنید، با هر ماشینی که میخواین امتحان کنید، به هیچ وجه مصرف نسبت به شیشه بالا پایینتر نمیاد.
جدیداً یه سری مدل‌ها توسط هوندا و پژو و ... طراحی شده که میگن آیرودینامیکش طوریه که مصرف پایین میاد، اما در مورد خودروهای داخل ایران هیچ مدلی نمیتونید پیدا کنید!
دوستان ، اینجا کسی ادعا نکرد که شیشه پایین ، مصرف رو پایین میاره !
آقا بحث ، بحثِ مقایسه بود ... !

 

ali90_mehr

عضو جدید
بابا بی خیال بنزین به فکر یه سوخت جدید یا یه مکانیزم جدید باشید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
 

milad0121

عضو جدید
نمیدونم چقدر طراحی خودرو بلدی اما این حرف اشتباهه حد اقل با توجه به نوع تولید خودرو های سدان غلط است.
اگه دقت بکنی میبینی شر کت هایی مثل پژو(به خاطر اینکه هم تو ایران قدیمیه هم تقریبا قشر بزرگی ازخودرو ها رو شامل میشه مثالش میزنم) طرا حی در خودرو رو طوری انجام میدن که هوای خارج به اون فشار میاره این کار باعث افزایش 2 مقذار میشه ظریب پسا و نیروی رو به پایین یا همون دون فورس که منجر به افزایش پایداری خودرو میشه اما اینکه میگن شیشه پایین در سرعت منجر به مصرف سوخت بیشتر میشه همون افزایش نیروی ظریب پسا هستش که اگه اشتباه نکنم تویودا (تلفظ صحیح اسم کمپانی همین است) یاریس با ظریب 0.25 بهترین ظریب رو داره.حالا اگه ظریب پسا افزایش پیدا کنه چی میشه معلومه مصرف سوخت بیشتر میشه.

مثل اینکه شما مطلب را خوب نخوندی دوستمون اقایی سروش7 بین خودرویی که شیشه اش پایینه با خودرو که کولرش روشن مقایسه کرده و به نظر من کاملا حرف ایشون منطقیه.
 

Similar threads

بالا