اخبار و تازه های منابع طبیعی و محیط زیست

amin 2014

عضو جدید
دومین غارخفاش در استان ایلام کشف شد

دومین غارخفاش در استان ایلام کشف شد

[h=2]دومین غارخفاش در استان ایلام کشف شد/ تصویر[/h]ارسال شده در مهر ۲۳, ۱۳۹۲
دیده بان حقوق حیوانات: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستانآبدانان ازکشف دومین غارخفاش در این شهرستان خبرداد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام ،احمد ایمانی با اعلام این خبر گفت: این غار طبیعی که در اصطلاح محلی به غار قاژهل معروف است، در دامنه کوه بزرگ در منطقه عشایری و جنگلی قدح بالا قرار دارد.
وی افزود: اثر طبیعی دارای ۱۶۰متر عمق، هشت متر عرض و بین سه تا ۱۲متر ارتفاع است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبدانان ضمن اشاره به این که غار با مشارکت و همکاری عشایر منطقه توسط ماموران اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کشف و مورد بازرسی علمی و تحقیقاتی کارشناسان قرار گرفت،گفت: با توجه به آثار و شواهد و مشاهده شمار زیادی خفاش، این غار محل تجمع و زیست فصلی دو گونه خفاش دم موشی و خفاش بال بلند است.
ایمانی اظهارداشت: خفاش دم موشی یکی از گونه های کمیاب و نادر است که تاکنون در این شهرستان دیده نشده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبدانان تصریح کرد: با هماهنگی های بعمل آمده با اداره کل حفاظت محیط زیست و کارشناسان با استفاده از امکانات علمی در آینده نزدیک فعالیت های علمی تحقیقاتی بیشتری برای کشف و شناسایی کامل و گمانه زنی های پژوهشی این غار زیبا و طبیعی انجام می شود.
گفتنی است غار تازه کشف شده خفاش (قاژهل) آبدانان دارای چشم اندازی زیبا، هوای خنگ و دلپذیر، نماهای داخلی بسیار دیدنی و انواع بوته های قشنگ و سبز است که در ۵۷کیلومتری جنوب شرق آبدانان قرار دارد


برچسب‌هاغارخفاش
 

amin 2014

عضو جدید
تنها تمساح گوژپشت در دنیا

تنها تمساح گوژپشت در دنیا

[h=2]تنها تمساح گوژپشت در دنیا/ تصویری[/h]ارسال شده در مهر ۲۳, ۱۳۹۲​

دیده بان حقوق حیوانات: مردم برزیل از مشاهده تمساح گوژپشتی که ۳ متری به شدت شگفت زده شده اند به طوری که این تمساح به عنوان اولین تمساح گوژپشت جهان توصیف شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، مطمئنا نمی توان تسماح ها را در زمره زیباترین موجودات طبیعت دانست اما این تمساح بینوا با داشتن یک قوز روی پشت خود ظاهر بدتری پیدا کرده است.
این سوسمار تنها توسط پل گلدستاین عکاس حیات وحشت در تالابهای برزیل مشاهده شد.
گلدستان گفت که راهنماهای محلی به وی گفته اند که این نخستین بار است که تمساحی با این شکل و شمایل را مشاهده می کنند.
اگرچه تمساح ها همواره در گروه های بزرگتر مشاهده می شوند این تمساح ۳٫۳۵ متری گوژپشت تنها بوده است.
گمانه زنی کارشناسان برای توضیح علت این قوز از جراحت حین مبارزه یا نقص مادرزادی متنوع و مختلف است.



برچسب‌هاتمساح, قوز, گوژپشت



 

amin 2014

عضو جدید
حامیان حقوق حیوانات و کاشت نمادین نهال در روز عید قربان

حامیان حقوق حیوانات و کاشت نمادین نهال در روز عید قربان

[h=2]حامیان حقوق حیوانات و کاشت نمادین نهال در روز عید قربان/ تصویر[/h]ارسال شده در مهر ۲۳, ۱۳۹۲


 

amin 2014

عضو جدید
عقاب سفید ایرانی در کویت ۷۵۰ هزار دلار فروخته شد

عقاب سفید ایرانی در کویت ۷۵۰ هزار دلار فروخته شد

[h=2]عقاب سفید ایرانی در کویت ۷۵۰ هزار دلار فروخته شد[/h]ارسال شده در مهر ۲۳, ۱۳۹۲
دیده بان حقوق حیوانات: سایت ۲۴آنلاین نوشت: یک جوجه عقاب سفید ایرانی که توسط کبوتر مجهز به تور ویژه شکار شده بود، در مزایده‌ای در کویت به مبلغ ۷۵۰ هزار دلار (بیش از ۲٫۲ میلیارد تومان) به فروش رفت.
به گزارش العالم، رقابت شدیدی که میان تاجران کویتی و نمایندگان تاجران کشورهای حوزه خلیج فارس برای خرید یک نوع عقاب کمیاب درگرفت، با فروش این عقاب به قیمت ۲۰۹ هزار دینار کویت (نزدیک به ۷۵۰ هزار دلار آمریکا) به پایان رسید.
پرنده مورد معامله، یک جوجه عقاب ایرانی کاملاً سفید رنگ است که به علت قدرت و چابکی که در تعقیب شکار دارد، درنوع خود کم نظیر است. این “عقاب ایرانی” تا بامداد دوشنبه (۸ مهر)، آزاد بود، تا اینکه ۹ کویتی متخصص در شکار و تربیت عقاب موفق شدند این عقاب کم نظیر را از طریق فرستادن یک کبوتر که “تور صید عقاب” به همراه داشت، به دام بیاندازند.
خبر در دام افتادن این جوجه عقاب به دست صیادان از طریق پایگاه های اجتماعی منتشر شد و مزایده ای برای فروش آن از سوی هواداران پرندگان شکاری به راه افتاد.
حمود الرویعی کارشناس عقاب درباره نوع این عقاب ها گفت که این پرنده که اصل آن از کوه های ایران است، پرنده ای نادر است و همین مساله موجب گران بودن قیمت آن شده است.
وی در ادامه گفت که این جوجه عقاب که سنش از یک سال بیشتر نیست، بسیار نادر است و از سال ها پیش کسی نتوانسته است که چنین عقابی را شکار کند و به همین دلیل، قیمتش دو چندان شده است.
 

amin 2014

عضو جدید
کشف ۱۷ عدد از پرندگان ارزشمند شکاری در خراسان رضوی

کشف ۱۷ عدد از پرندگان ارزشمند شکاری در خراسان رضوی

[h=2]کشف ۱۷ عدد از پرندگان ارزشمند شکاری در خراسان رضوی[/h]ارسال شده در مهر ۲۳, ۱۳۹۲
دیده بان حقوق حیوانات: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی از کشف و ضبط ۱۷ عدد از پرندگان ارزشمند شکاری در دو ماه اخیر در این استان خبر داد.
حمید صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با اشاره به فرا رسیدن فصل مهاجرت پرندگان شکاری و تمرکز عمده فعالیت‌های یگان حفاظت محیط زیست استان بر پایش مستمر مناطق تحت مدیریت و عرصه‌های طبیعی به منظور پیشگیری از صید، زنده‌گیری و قاچاق پرندگان ارزشمند شکاری اظهار کرد: طبق گزارشاتی که در این‌باره استحصال شده ظرف دو ماه گذشته در استان خراسان رضوی ۱۷ عدد از پرندگان ارزشمند شکاری همچون بالابان، دلیجه و سارگپه از بازگیران کشف و ضبط شده است.
وی افزود: این موضوع درباره گونه تحت حفاظت و حمایت شده بالابان بیشتر به چشم می‌خورد و البته بیشتر بنا بر علاقه خاصی است که ساکنان کشورهای جنوب خلیج فارس به گونه بالابان ایران دارند و عمدتاً واسطه‌های سودجو این پرنده تعلیم‌پذیر را از ایران به کشورهای یاد شده قاچاق می‌کنند.
صالحی خاطرنشان کرد: هر چند آیین‌نامه‌ها و تصویب‌نامه‌های مختلفی در قانون شکار و صید در این‌باره به اجرا درآمده است ولی کماکان شاهد دستگیری متخلفان و سودجویان بی‌شماری در این زمینه هستیم و خراسان رضوی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی در این راستا به تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید اشاره کرد و ادامه داد: زنده‌گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و صدور پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه ممنوع است و متخلفان علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات مقرر که سه ماه حبس به استناد مصوبه شماره ۲۶۲۹۶۲ /۴۸۳۱۳ مورخ ۸/۱۲/۹۱ هیئت دولت است به جزای نقدی نیز از ۱۵ تا ۲۰۰ میلیون ریال محکوم می‌شوند.
این مسئول تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست طی مصوبه ۱۶۸ شورای عالی حفاظت محیط زیست در پی تعیین گونه‌های جانوران وحشی مشمول قانون شکار و صید و طبقه‌بندی آنها، پرندگان شاهین، بحری و بالابان را در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض و همچنین تمامی پرندگان شکاری را در فهرست گونه‌های حمایت شده قرار داده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی درباره اقداماتی که به منظور حفظ گونه‌های ارزشمند شکاری در استان صورت می‌گیرد، ادامه داد: به منظور نگهداری و تیمار گونه‌های آسیب دیده که بعضاً توسط دوستداران طبیعت به ادارات و نمایندگی‌های محیط زیست در مشهد و دیگر شهرستان‌های استان تحویل می‌شوند و نیز پرندگانی که از متخلفان شکار و صید کشف و ضبط می‌گردند این اداره کل، اقدام به استقرار مراکز تیمار پرندگان شکاری در مشهد و هفت شهرستان دیگر کرده است.
وی از طرقبه شاندیز، خواف، بجستان، تربت جام، گناباد، تربت حیدریه، جغتای و سبزوار به عنوان شهرستان‌های دارای مرکز تیمار پرندگان شکاری یاد کرد و افزود: گونه‌های منتقل شده به این مراکز پس از قرنطینه و گذراندن مراحل تیمار و مداوا تحت نظر دامپزشکان مربوطه و بازیابی قابلیت پرواز، در عرصه‌های طبیعی رهاسازی می‌شوند.
صالحی از رهاسازی بیش از ۸۰ پرنده شکاری تیمار شده در این مراکز در زیستگاه‌های طبیعی ظرف چند ماهه گذشته خبر داد و گفت: در ادامه آشنا‌سازی عموم مردم با ارزش تنوع زیستی و نیز ضرورت حفظ جایگاه گونه‌های ارزشمند و در رأس هرم غذایی به دنبال برگزاری سلسله کارگاه‌های آموزشی خصوصاً ویژۀ بومیان و حاشیه‌نشینان مناطق به عنوان جامعه هدف هستیم و این قبیل آموزش‌ها به منظور توسعه این فرهنگ تداوم دارد.
گفتنی است، پرندگان مهاجر شکاری در فصل پاییز بنابر غریزه طبیعی خود و به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی (دمای زیر صفر و یخبندان) و کمبود غذا در مرزهای شمالی مثل صحرای سیبری، قفقاز، ارمنستان، ترکمنستان و کشورهای آسیانه میانه چند ماهی را در زیستگاه‌های کشور ایران سپری می‌کنند و پس از طی این دوره با آغاز باران‌های پاییزی و سرد شدن هوا به مسیر مهاجرت خود ادامه داده و به طرف مناطق گرم‌تر از جمله آفریقا حرکت می‌کنند و در نهایت در فصل بهار برای زادآوری به مرزهای شمالی رفته و در آنجا زادآوری می‌کنند و این چرخه ادامه دارد.
 

amin 2014

عضو جدید
نخستین کارگاه پرنده شناسی برای هنرمندان برگزار شد

نخستین کارگاه پرنده شناسی برای هنرمندان برگزار شد

[h=2]نخستین کارگاه پرنده شناسی برای هنرمندان برگزار شد[/h]ارسال شده در مهر ۲۳, ۱۳۹۲
دیده بان حقوق حیوانات: نخستین کارگاه برای هنرمندان پذیرفته شده در تصویرسازی پرندگان در ایوان شمس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پیله بهشت، نخستین کارگاه آموزشی پرنده شناسی با حضور هنرمندان پذیرفته شده برای تصویرسازی پرندگان با حضور پرویز بختیاری از اساتید زیست شناس دوشنبه شب در ایوان شمس با رویکرد بررسی ارزش حیات و موجودات زنده، خرافات و باورهای عامیانه غلط در مورد پرندگان، تکامل پرندگان، معرفی باهوش ترین پرندگان دنیا، تعریف پرنده، معرفی کوچکترین و بزرگترین پرندگان دنیا و ایران، مشخصات کلی پرندگان، ارزش پرندگان در طبیعت، آشنایی با صنعت پرنده نگری و معرفی لوازم مورد نیاز برای سفر علمی‌پرنده نگری برگزار شد.
بختیاری در این نشست گفت: عدم شناخت دقیق از فضای زیستی کشور موجب شده حفاظت از محیط زیست کاهش یابد.
وی یادآور شد: پرنده نگری یکی از شاخص های اکوتوریسم و پردرآمد ترین بخش آن محسوب می شود.
این استاد محیط زیست تاکید کرد: پیشینه پرندگان به دایناسورها باز می گردد و بخشی از دایناسورها به پرندگان امروز تبدیل شدند.
بختیاری ادامه داد: این دایناسورها روی دوپا حرکت می کردند و نیای مشترک همه پرندگان محسوب می شوند.
وی به شاخص پرندگان اشاره کرد و گفت: پر، مهمترین شاخص یک پرنده است که در تصویرگری نیز کاربرد بسیاری دارد.
این استاد محیط زیست یادآور شد: ساختار پرها در پرندگان شاهکار است و ساختمان حساب شده ای دارد و در این میان پرندگانی وجود دارند که رنگ پر آنها منحصر بفرد است.
بختیاری تاکید کرد: در برخی تصاویر و گاه مجسمه هایی که از پرندگان در سطح شهرهای پرنده خیز وجود دارد تصویر و اثری به اصطلاح شتر گاو پلنگ به عنوان نماد یک پرنده خلق می شود که این امر به دلیل عدم احاطه به پرنده نگری است.
هما رستمی مدیر گروه هنری پیله بهشت پیش از آغاز این نشست توضیحاتی را درباره اهداف برگزاری نخستین دوره تصویرسازی محیط زیست با محوریت پرندگان ارائه کرد.
گروه هنرى پیله بهشت نخستین بار ۱۶ شهریورماه سال جاری بود که با انتشار فراخوان از تصویرگران دوست دار محیط زیست دعوت به عمل آورد تا در نخستین پیوند هنر و محیط زیست با محوریت تصویرسازی پرندگان مشارکت کنند که با پایان مهلت یاد شده در نهایت ۲۶۸ هنرمند آثار خود را به دبیرخانه این رویداد ارسال کردند.
هدف از برگزاری این رویداد فرهنگی هنرى، تقویت جایگاه طبیعت در عرصه هنر، پیوند هنر و طبیعت از دریچه ای جدید و ثبت گونه‌های مختلف پرندگان توسط هنرمندان اعلام شده است.
آثار خلق شده این هنرمندان در خانه هنرمندان ایران به معرض نمایش گذاشته می‌شود.
این رویداد توسط گروه هنری پیله بهشت با حمایت انجمن تصویرگران ایران، شهرداری تهران، خانه هنرمندان و سازمان آگهی های روزنامه ایران برگزار می شود.
علاقمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانند به آدرس اینترنتی www.cpart.ir مراجعه نمایند.

[h=4]
[/h]
 

amin 2014

عضو جدید
۳ عکس‌ ویژه از شکار گوزن توسط عقاب طلایی روسیه

۳ عکس‌ ویژه از شکار گوزن توسط عقاب طلایی روسیه


[h=2]۳ عکس‌ ویژه از شکار گوزن توسط عقاب طلایی روسیه/ تصویری[/h]ارسال شده در مهر ۲۳, ۱۳۹۲
دیده بان حقوق حیوانات: دانشمندان دوربین خود را در حیات وحش لازوسکی واقع در شرق روسیه کاشته بودند تا وضعیت گونه‌های نادر ببر سیبری را بررسی کنند؛ اما اتفاق دیگری رخ داد:
به گزارش همشهری آنلاین روزنامه اتریشی استاندارد گزارش داد، این گونه که در مناطق دور دست شرق روسیه و در مناطق هم مرز با کره شمالی و چین زندگی می‌کند، در معرض تهدید انقراض قرار دارد و تعدادش به کمتر از ۵۰۰ قلاده رسیده است. اما نه این گربه‌های عظیم الجثه، بلکه یک عقاب طلایی شکار این دوربین شد.

در این عکس، این پرنده غول پیکر پنجه‌هایش را به بدن شکار خود فرو می کند؛ فرو رفتن پنجه‌ها را می توان در عکس و به خاطر فوران خون دید.

معمولا عقاب‌های طلایی پرنده‌های کوچک و پستانداران را شکار می‌کنند. اما در این مناطق تا به حال حملات متعددی به گوزن‌های بزرگ دیده شده بود. این نخستین تصاویر از چنین شکاری است.

 

amin 2014

عضو جدید
زنده گیری پرندگان شکاری دغدغۀ بزرگ یگان حفاظت محیط زیست

زنده گیری پرندگان شکاری دغدغۀ بزرگ یگان حفاظت محیط زیست

[h=2]زنده گیری پرندگان شکاری دغدغۀ بزرگ یگان حفاظت محیط زیست[/h]ارسال شده در مهر ۲۳, ۱۳۹۲
دیده بان حقوق حیوانات: مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اعلام کرد:زنده گیری پرندگان شکاری دغدغۀ بزرگ یگان حفاظت محیط زیست است .
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی، پرندگان مهاجر شکاری در فصل پاییز بنا بر غریزه طبیعی خود و به دلیل شرایط نا مساعد آب و هوایی (دمای زیر صفر و یخبندان) و کمبود غذا در مرزهای شمالی مثل صحرای سیبری، قفقاز، ارمنستان، ترکمنستان و کشورهای آسیانه میانه چند ماهی را در زیستگاه های کشور ایران سپری می کنند و پس از طی این دوره با آغاز باران های پاییزی و سرد شدن هوا به مسیر مهاجرت خود ادامه داده و به طرف مناطق گرم تر از جمله آفریقا حرکت می کنند و در نهایت در فصل بهار برای زادآوری به مرزهای شمالی رفته و در آنجا زادآوری می کنند و این چرخه ادامه می یابد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی دراین خصوص ضمن اشاره به فرا رسیدن فصل مهاجرت پرندگان شکاری و تمرکز عمده فعالیت های یگان حفاظت محیط زیست استان بر پایش مستمر مناطق تحت مدیریت و عرصه های طبیعی به منظور پیشگیری از صید ، زنده گیری و قاچاق پرندگان ارزشمند شکاری اظهار داشت: متأسفانه طبق گزارشاتی که دراین خصوص استحصال شده ، ظرف دوماه گذشته دراستان خراسان رضوی ۱۷ بهله از پرندگان ارزشمند شکاری همچون بالابان، دلیجه و سارگپه از بازگیران کشف و ضبط شده است.
وی درادامه افزود: این موضوع در خصوص گونه تحت حفاظت و حمایت شدۀ بالابان بیشتر به چشم می خورد و البته بیشتر بنا بر علاقه خاصی است که ساکنان کشورهای جنوب خلیج فارس به گونۀ «بالابان» ایران دارند و عمدتا”واسطه های سودجو این پرندۀ تعلیم پذیر را از ایران به کشورهای یاد شده قاچاق می کنند.
حمید صالحی خاطر نشان کرد: هر چند آئین نامه ها و تصویب نامه های مختلفی درقانون شکار وصید در این خصوص به اجرا درآمده است ولی کماکان شاهد دستگیری متخلفان و سود جویان بی شماری دراین زمینه هستیم و خراسان رضوی نیز این قاعده مستثنی نیست.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی در این راستا به تبصره ۲ ماده «۱۳» قانون شکار و صید اشاره کرد که طبق آن زنده گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و صدور پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه ممنوع است و متخلف علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات مقرر که سه ماه حبس به استناد مصوبه شماره۲۶۲۹۶۲ /۴۸۳۱۳ مورخ ۸/۱۲/۹۱ هیئت دولت است به جزای نقدی از ۱۵ تا ۲۰۰ میلیون ریال محکوم می شود.
وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست طی مصوبه ۱۶۸ شورای عالی حفاظت محیط زیست، درپی تعیین گونه های جانوران وحشی مشمول قانون شکار و صید و طبقه بندی آنها، پرندگان شاهین، بحری و بالابان را در فهرست گونه های در معرض خطر انقراض و همچنین تمامی پرندگان شکاری را در فهرست گونه های حمایت شده و حفاظت شده قرار داده است.
صالحی در خصوص اقداماتی که به منظور حفظ گونه های ارزشمند شکاری دراستان صورت می پذیرد اذعان داشت: به منظور نگهداری و تیمار گونه های آسیب دیده که بعضا توسط دوستداران طبیعت به ادارات و نمایندگی های محیط زیست در مشهد و دیگر شهرستان های استان تحویل می شوند و نیز پرندگانی که از متخلفین شکار و صید کشف و ضبط می شوند این اداره کل ،اقدام به استقرار مراکز تیمار پرندگان شکاری در مشهد و هفت شهرستان دیگر نموده است .
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی از شهرستان های طرقبه شاندیز ،خواف،بجستان ،تربت جام ،گناباد ،ترتبت حیدریه ،جغتای و سبزوار به عنوان شهرستان های دارای مرکز تیمار پرندگان شکاری یاد کرد و افزود: گونه های منتقل شده به این مراکز پس از قرنطیه و گذراندن مراحل تیمار و مداوا تحت نظر دامپزشکان مربوطه و بازیابی قابلیت پرواز ،در عرصه های طبیعی رها سازی می شوند.
وی دراین خصوص، از رها سازی بیش از ۸۰ پرنده شکاری تیمار شده در این مراکز در زیستگاه های طبیعی ظرف چند ماهه گذشته سخن گفت و افزود: درادامه آشنا سازی عموم با ارزش تنوع زیستی و نیز ضرورت حفظ جایگاه گونه های ارزشمند و در رأس هرم غذایی اقدام به برگزاری سلسله کارگاه های آموزشی خصوصا” ویژۀ بومیان و حاشیه نشینان مناطق به عنوان جامعه هدف هستیم و این قبیل آموزش ها به منظور توسعه این فرهنگ تداوم خواهد داشت.
بر اساس ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی، هر کس بر خلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار یا صید حیوانات و جانوران وحشی حفاظت شده نماید به حبس و یا جزای نقدی تعیین شده در این قانون محکوم خواهد شد.

 

amin 2014

عضو جدید
کشته شدن خرس قهوه‌ای جوان با شلیک دو گلوله

کشته شدن خرس قهوه‌ای جوان با شلیک دو گلوله

[h=2]کشته شدن خرس قهوه‌ای جوان با شلیک دو گلوله/ تصویری[/h]ارسال شده در مهر ۲۳, ۱۳۹۲
هو
دیده بان حقوق حیوانات: با شلیک دو گلوله از سوی افراد ناشناس متاسفانه یک خرس قهوه‌ای جوان در منطقه دودانگه مازندران کشته شد و یک گونه ارزشمند دیگر از طبیعت کشور حذف گردید.
به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، روز چهارشنبه ۱۳۹۲/۷/۱۷ اهالی روستای محمدآباد مازندران متوجه حضور یک خرس قهوه ای در حاشیه روستا شده و موضوع را به اداره محیط زیست اطلاع دادند.
علی عمادی مسئول منطقه دودانگه و چهاردانگه ساری در این باره گفت: به محض اطلاع از موضوع بلافاصله به همراه اکیپی از محیط بانان و دامپزشک اداره کل به محل اعزام شدیم و با یک خرس قهوه ای نر مواجه شدیم که زخمی بوده و خونریزی داشت.
پس از شلیک تیر بیهوشی و انجام اقدامات اولیه توسط دامپزشک، خرس زخمی جهت درمان به پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری منتقل گردید.
علی کلانه مسئول پناهگاه حیات وحش سمسکنده در این باره گفت: پس از انتقال به ساری تلاش ها برای درمان خرس مجروح آغاز شد اما متاسفانه به دلیل خونریزی زیاد دامپزشکان موفق به نجات حیوان نشده و خرس جوان تلف شد.
علی کلانه در مورد علت زخمی شدن خرس قهوه ای اظهار داشت: در بررسی ها مشخص شد یک گلوله چهارپاره و یک گلوله اسلحه ساچمه زنی به قسمت شکم خرس برخورد کرده است که موجب آسیب به اندام داخلی و خونریزی شدید در حیوان شده بود.
کلانه افزود: تحقیقات برای شناسایی عوامل شلیک به این گونه جانوری ارزشمند آغاز شده و با سرنخ های بدست آمده امیدواریم متخلفین به زودی دستگیر شوند.


 

amin 2014

عضو جدید
دستگیری شکارچیان کبک در استان لرستان

دستگیری شکارچیان کبک در استان لرستان

[h=2]دستگیری شکارچیان کبک در استان لرستان[/h]ارسال شده در مهر ۲۲, ۱۳۹۲
دیده بان حقوق حیوانات: کارشناس حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان از دستگیری شکارچیان کبک در این استان خبرداد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان ،کامران سپه وند با اعلام این خبر گفت : در پی گشت وکنترل محیط بانان در سطح مناطق حفاظت شده استان، دو شکارچی متخلف که اقدام به شکار سه قطعه کبک وحشی کرده بودند، دستگیر شدند.
به گفته وی، از شکارچیان سابقه دار دو قبضه اسلحه شکاری و دو عدد فشنگ کشف و ضبط شد.
کارشناس حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان با اشاره به اینکه جبران ضرروزیان هر قطعه کبک ۶۰۰۰۰۰ریال می باشد، افزود: متخلفین به پرداخت مبلغ ۱۸۰۰۰۰۰ریال جریمه محکوم و پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارسال شد .
وی در پایان از دارایی دادیار شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان خرم آبادکه در مسائل وموارد زیست محیطی حساسیت ویژه داشته تقدیر و تشکر کرد.

 

amin 2014

عضو جدید
تنها 40 تا 70 یوز آسیایی در دنیا باقیمانده است

تنها 40 تا 70 یوز آسیایی در دنیا باقیمانده است























تنها 40 تا 70 یوز آسیایی در دنیا باقیمانده است
1392/07/13

براساس نتایج برنامه پایش ملی یوزپلنگ آسیایی که از سال 1390 تا 1392 توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و پانترا در زیستگاه های اصلی یوزپلنگ در ایران اجرا شد، نشان می دهد که در ایران 40 تا 70 یوزپلنگ آسیایی بیشتر باقی نمانده است.
پیش از این گمان بر این بود که 70 تا 100 یوزپلنگ در کشور زیست می کنند، با این حال کمبود امکانات بخصوص دوربین های تله ای که ابزاری کارامد برای برآورد جمعیت این گونه محسوب می شوند، هیچگاه اجازه نداد که پاسخ این پرسش به درستی مورد ارزیابی قرار گیرد. درعین حال، هرچند که قضاوت درخصوص روند جمعیتی این گونه براساس اطلاعات موجود اندکی دشوار می نماید، با این حال شاخص هایی وجود دارند که نشان دهنده نگرانی بیش از حد درخصوص یوزپلنگ آسیایی می باشند.
یکی از مهمترین شاخص، کاهش چشمگیر زادآوری یوزها در ایران می باشد، بطوریکه طی دو سال گذشته داده ها نشان می دهند که تنها یک یوزپلنگ در کشور زادآوری نموده و در اکثر زیستگاه ها، اطلاعات مستندی دال بر زادآوری این جانور در دست نمی باشد. برهمین اساس، درحال حاضر و با شرایط موجود نمی توان روند رو به رشدی را برای جمعیت یوزهای ایران انتظار داشت.
شرایط سخت پیش روی یوزهای آسیایی نیازمند توجه جدی و بیش از پیش سازمانهای دست اندرکار بخصوص سازمان حفاظت محیط زیست برای تضمین بقای این گونه در کشور که آخرین میزبان آن در آسیاست می باشد. درحال حاضر، انجمن یوزپلنگ ایرانی رویکردهای مختلفی را برای نیل به این مهم در دست دارد که مهمترین اولویت آن آموزش و ارتقای انگیزه محیط بانان زیستگاه ها، استفاده از ابزار ژنتیک برای برآورد جمعیت کارامدتر یوزها در کشور و آموزش جوامع محلی پیرامون زیستگاه ها می باشد.


یک یوزپلنگ در برابر دوربین تله ای، ابزاری کارامد برای برآورد جمعیت یوزپلنگها بواسطه تصاویر گرفته شده و مقایسه خالهای منحصربفرد یوزها
 

amin 2014

عضو جدید
افزايش جدی تلفات يوزپلنگ در ایران

افزايش جدی تلفات يوزپلنگ در ایران



افزايش جدی تلفات يوزپلنگ در ایران
1392/07/07



تلفات یوزپلنگ به دلیل شکار توسط انسان در ایران افزایش یافته است. نتایج بررسی های مستمر صورت گرفته توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی نشان می دهد که این رقم در دهه حاضر درحال افزایش می باشد. در دهه 1370، سالیانه حداقل 2 یوزپلنگ به دلیل کشته شدن توسط انسان از پا در می آمد. طی دهه 1380، در مجموع حدود 24 یوزپلنگ در ایران از پا در آمد که غیر از 11 مورد که بواسطه تصادف با خودروهای عبوری بود، 13 مورد بر اثر شکار توسط انسان گزارش شده بود (حدودا یک فرد در سال). با این حال، به رغم کاهش تلفات جاده ای از ابتدای دهه 1390، با این حال کشته شدن حداقل 5 یوزپلنگ از ابتدای دهه 1390 در ایران نشان از دو تا سه برابر شدن تلفات یوزپلنگ آسیایی در ایران دارد که به معنای آنست که نرخ تلفات يوزپلنگ در کشور از افزایش جدی برخوردار شده است.

تصادف با خودروهای عبوری عامل حدود 40% تلفات یوزها طی دهه 1380 در ایران بوده اند. با این حال، طی دهه 1390، گزارش مستندی از برخورد یوزها با خودروهای عبوری در دست نمی باشد و تمامی موارد ازبین رفتن یوزها بواسطه کشته شدن توسط انسان بوده اند.


افزایش حفاظت در زیستگاه ها، کنترل مناسبتر زیستگاه های یوزها، آموزش گسترده در سطح جوامع محلی و انگیزه بالاتر محیط بانان را شاید از مهمترین عوامل مؤثر در کاهش نرخ تلفات یوزها طی دهه 1380 در ایران دانست، با این حال کاهش انگیزه محیط بانان، مشکلات کنترل مناطق، کاهش حمایت سایر دستگاه ها از حفاظت از یوزپلنگ در ایران و مشکلات اقتصادی جوامع محلی را شاید بتوان برخی از عوامل موثر در افزایش چشمگیر تلفات یوزپلنگ به دلیل شکار توسط انسان دانست. این درحالی است که حداقل 2 فرد یوز دیگر نیز از ابتدای سال 1390 از پا در آمده اند که هنوز تأیید نشده اند. با توجه به جمعیت اندک یوزها در ایران، ضروری است تا حفاظت از این گونه مورد حمایت جدی همه سازمان های دست اندرکار قرار گیرد.



 

amin 2014

عضو جدید
فرود درناها در پارک ملی بوجاق

فرود درناها در پارک ملی بوجاق

[h=4]
فرود درناها در پارک ملی بوجاق
[/h]


[h=5]سبزپرس- گروه محیط زیست طبیعی: لیـــلا مســـروری: پاییز گیلان نه فقط زمان رنگ به رنگ شدن سبزی درختان که مجال مغتنم حضور پرندگانی است که نه فقط زیبایی دلبرانه ای دارند که حضورشان به لحاظ نقشی که در چرخه بوم سازگان منطقه ایفا می کنند در خور توجه و تامل است پرندگانی که گاه مهاجر عبوری هستند و گاه مهاجران زمستان گذران و پارک ملی بوجاق به لحاظ تنوع گونه ها در نیمه دوم سال موقعیت منحصر به فردی دارد.[/h][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]به گزارش سبز پرس دو دسته از درناهای معمولی که از مهاجران عبوری گیلان محسوب میشوند در پارک ملی بوجاق فرود آمدند.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در تکمیل این خبر گفت: دو دسته هفت و هشت تایی از درناهای معمولی پنجشنبه گذشته در بوجاق فرود آمدند .[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]عبدوس تصریح کرد با توجه به اینکه این مهاجران عبوری بطور منظم همه ساله به این پارک ملی می آیند امسال هم فرودشان را انتظار می کشیدیم که معمولا در زمانهای مهاجرت چه به سمت زیستگاهای جوجه اوری و چه برای زمستان گذرانی برای تجدید قوا در بوجاق توقف می کنند.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]وی تصریح کرد درناها در ردیف گونه های کمیاب استان طبقه بندی می شوند و از پرندگان حمایت شده و شکار ممنوع ایران هستند.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حلقه گذاری و رها سازی دلیجه[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]عبدوس همچنین از رهاسازی دلیجه معمولی که در تله " بندی" گرفتار شده بود خبر داد و گفت: این پرنده که از گونه های حمایت شده و شکار ممنوع ایران است در دام صیادان پرندگان شکاری گرفتار شده بود که توسط محیط بانان پارک ملی بوجاق کشف شد و پس از حلقه گذاری رها سازی شد.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]وی افزود : متاسفانه در سالهای اخیر صیادان متخلف با تغییر روش خود و تعبیه تله های بندی بر روی درختان، پرندگانی را که به قصد استراحت بر شاخه درختان می نشینند صید می کنند از سوی دیگر این نوع تله منجر به تلف شدن سایر گونه ها از جمله سارهای گرفتار در تله ها می شود.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با توجه به تحت حمایت بودن تمامی پرندگان شکاری در ایران تصریح کرد بدون چشم پوشی مطابق قانون با متخلفانی که اقدام به زنده گیری و شکار این پرندگان داشته باشند برخورد شدید خواهد شد.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]دلیجه معمولی که محلی ها آن را "پشه خور" یا " واشک" می نامند از تیره شاهینیان بوده و در همه فصول در گیلان مشاهده می شود و معمولا در اواخر تابستان و اوایل پاییز به صورت گروهی در تعداد زیاد در شالیزارها و تیرک ها و سیم های انتقال برق مشاهده میشوند قوشبازان معمولا برای به دام انداختن پرندگان شکاری از این گونه استفاده می کنند.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]



 

amin 2014

عضو جدید
خزنده‌ای که منقرض نشده بود!

خزنده‌ای که منقرض نشده بود!

[h=4]خزنده‌ای که منقرض نشده بود!
مشاهده مارمولک «پینوکیو» در اکوادور
[/h]


[h=5]سبزپرس – گروه محیط طبیعی: یک گروه پژوهشگر موفق شدند تا یک خزنده که مدت‌ها گمان انقراض آن می‌رفت را در اکوادور مشاهده کنند و تصاویر آن را به ثبت برسانند.[/h][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]به گزارش سبزپرس، این خزنده «مارمولک پینوکیو» یا «مارمولک شاخدار» با نام علمی Anolis proboscis است که اولین بار در سال 1953 به ثبت علمی رسیده بود اما از 40 سال قبل گزارش مستندی از آن وجود نداشت.

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]این خزنده بومی کشور اکوادور است و اولین بار نیز شش نمونه از آن در نزدیکی شهر «میندو» در این کشور مشاهده و زنده‌گیری شدند و به ثبت علمی رسیدند. در ابتدا گمان می‌رفت که تمامی افراد این گونه دارای زائده‌ای شاخ مانند روی پوزه خود هستند اما بعدها مشخص شد که تیم تحقیقاتی که در ابتدا شش نمونه از این خزنده را زنده‌گیری کرده بودند، تنها موفق شدند تا نمونه‌های نر را زنده‌گیری کنند.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]تنها افراد نر این گونه مارمولک دارای زائده‌ای شاخ مانند روی پوزه خود هستند.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]از 40 سال قبل، کسی موفق به مشاهده این مارمولک نشده بود و به همین دلیل گمان آن می‌رفت که مارمولک پینوکیو منقرض شده باشد. اما از 15 سال قبل، افراد محلی و گردشگران در چند مورد به صورت اتفاقی این مارمولک را مشاهده کرده بودند اما به دلیل عدم وجود عکس و مدرک علمی معتبر، این مشاهدات منجر به خروج این گونه از فهرست گونه‌های منقرض شده نشد.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]تا آنکه در سال 2005 یک گروه پرنده‌نگر در نزدیکی میندو به یک مارمولک با شکلی عجیب برخوردند که در حال عبور از جاده بود. یک نفر از این افراد که عکسی از این مارمولک گرفته بود، پس از بازگشت به خانه عکس مارمولک عجیب را منتشر کرد. با انتشار این عکس خزنده‌شناسانی که درباره خزندگان کشور اکوادور تحقیق می‌کردند دریافتند که این حیوان هنوز منقرض نشده است.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]این عکس، گروه‌های زیادی را برای مشاهده از نزدیک این مارمولک، به میندو کشاند. اما یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی یک خزنده شناس از دانشگاه نیومکزیکو به نام «استیو پو» بالاخره موفق به مشاهده مارمولک پینوکیو از نزدیک شدند. استیو پو که متخصص پژوهش درباره خزندگانی است که به سختی قابل مشاهده هستند، در این سفر دریافت که مشاهده این مارمولک از نزدیک اصلا کار سختی نیست! «به شرط آنکه بدانیم باید چه محلی را نگاه کنیم.»[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]پو و همکارانش دریافتندبا توجه به آنکه مارمولک‌های پینوکیو در انتهای شاخه درختان می‌خوابند، به دلیل سفیدی کمرنگ بخشی از بدنشان، در شب‌ها و با استفاده از چراغ قوه به راحتی قابل مشاهده هستند. آنها موفق شدند تعداد زیادی مارمولک پینوکیو ماده که هیچ‌یک زائده شاخ مانند را نداشتند، مشاهده کنند. اما هنوز چگونگی مشاهده این مارمولک در روز مانند یک راز ناشناخته بود.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]تا آنکه در 2010، یک گروه به سرپرستی یک زیست‌شناس تکاملی و خزنده‌شناس به نام «جاناتان لوسوس» از دانشگاه هاروارد به میندو رفتند. آنها توانستند از طریق حضور در مخفیگاه مارمولک‌ها در شب و انتظار تا بیدار ماندن حیوان و سپس تعقیب آن، دریابند که چرا مشاهده این مارمولک در روز مشکل است.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اولین دلیل، استتار بسیار مناسب حیوان بود. مارمولک‌های پینوکیو قادرند تا به خوبی در تاج پوشش درختان استتار کنند. همچنین سرعت بسیار کم آنها نیز در سخت بودن مشاهده‌شان موثر است. حرکت کردن آنها بسیار کند است و تنها اندکی سریعتر از خزیدن است.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]این گروه تحقیقاتی می‌گویند که محل زندگی مارمولک پینوکیو، بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی است که در کتاب‌ها آمده است. هیچ‌کس تاکنون نتوانسته بود تا این خرنده را در اعماق «جنگل ابر» اکوادور مشاهده کند. دومین نقطه‌ای که توانستیم آن را مشاهده کنیم، در حاشیه و مرز جنگل بود.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]با این حال هنوز کاربرد زائده شاخ مانند روی پوزه افراد نر این گونه مشخص نیست. برخی بر این باورند که احتمالا این شاخ، در نزاع افراد نر برای جفت‌گیری کاربرد دارد؛ هرچند که این به نظر می‌رسد شاخ مارمولک‌های نر برای مبارزه محکم نیست.[/FONT]
[/FONT]
 

amin 2014

عضو جدید
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران خبر داد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران خبر داد

[h=4]فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران خبر داد:
تشديد برخورد با متخلفان شکار در استان تهران
[/h]


[h=5]سبزپرس – گروه محیط طبیعی: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران از دستگیری دو گروه شکارچی غیرمجاز در حوالی رودخانه شور خبر داد.[/h][FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]به گزارش سبزپرس، اسماعیل میران‌زاده افزود: ماموران یگان حفاظت محيط زيست استان تهران در عمليات گشت‌زني در حوالی رودخانه شور به دو دستگاه خودرو برخورد كردند که به موازات رودخانه در مسیرجاده جیپ رو در حرکت بودند.
وي افزود: ماموران يگان محيط زيست پس از متوقف كردن آنها در كنترل و بازرسي موفق به كشف سه قبضه اسلحه ساچمه زنی مجاز و یک قبضه اسلحه ساچمه زنی قاچاق (فاقد پروانه حمل سلاح) به همراه لاشه شش قطعه پرنده وحشی (4 قطعه تیهو و دو قطعه خوتکا) شدند كه ضمن دستگيري متخلفان پرونده آنها به همراه ادوات شكار به دادگاه ارجاع شد.
وي افزود: همچنين در روز جمعه 12 مهرماه نيز ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین حوالی روستای اقبالیه در جوار رودخانه شور به دو نفر شکارچی متخلف که بر خلاف مقررات و قوانین اقدام به شکار یک قطعه مرغابی وحشی و سه قطعه قمری وحشی با استفاده از دو قبضه سلاح شکاری كرده بودند برخورد و لوازم و ادوات شکار آنها را ضبط كردند و اين افراد نيز پس از تشكيل پرونده براي طي مراحل قانوني به مراجع قضايي معرفي شدند.
وي با تاكيد بر اين كه شکار پرندگان وحشی برابر قوانین و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست مستلزم اخذ پروانه شکار از سازمان حفاظت محیط زیست بوده و مبادرت به شکار جانوران وحشی بدون اخذ پروانه شکار تخلف محسوب می‌شود افزود: متخلفان در اين زمينه علاوه بر جرایم کیفری موظف به جبران ضرر و زیان ناشی از شکار غیرمجاز مي‌شوند.
وي با اشاره به اين كه طی هفته گذشته 4 مورد دستگیری شکارچی غیرمجاز از سوی ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان صورت گرفته است به شكارچيان غيرمجاز هشدار داد كه برابر برنامه‌ريزي صورت گرفته برخورد با آنها به طور جدي در دستور كار قرار گرفته است و قطعا ماموران يگان حفاظت محيط زيست استان تهران بدون هيچ اغماضي و در تمام طول شبانه‌روز با گشت‌زني‌هاي مستمر با آنها برخورد مي‌كنند.
[/FONT]
[FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]
[/FONT]
 

amin 2014

عضو جدید
فریدونکنار و سرخرود مازندران سیاه چاله ای برای حیات پرندگان مهاجر غرب آسیا

فریدونکنار و سرخرود مازندران سیاه چاله ای برای حیات پرندگان مهاجر غرب آسیا

[h=4]فریدونکنار و سرخرود مازندران سیاه چاله ای برای حیات پرندگان مهاجر غرب آسیا :
صید و سموم کشاورزی نسل پرندگان مهاجر فریدونکنار و سرخرود را به خطر انداخته است
[/h]


[h=5]سبزپرس – گروه محیط طبیعی؛ محمدعلی الله قلی*: هرسال با شروع فصل پائیز انبوهی از انواع پرندگان مهاجر عمدتا آبزی برای زمستان‌گذرانی به منطقه فریدونکنار و سرخرود مازندران می‌آیند. این پرندگان تا شروع فصل بهار در این منطقه می‌مانند و سپس بار دیگر راهی مناطق شمالی‌تر زمین که در زمستان یخ زده و برای آنها غیر قابل زندگی بوده است، می‌شوند.[/h][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]ساکنان محلی فریدونکنار و سرخرود از دیر باز به صید پرندگان مهاجر می‌پرداخته‌اند و روشی نیز برای این‌کار ابداع کرده بودند که به وسیله این روش می‌توانستند تعداد مشخصی از مرغابی‌های وحشی را با استفاده از پرواز دادن اردک‌های اهلی به سمت دام‌ها هدایت و آنها را صید کنند. روش دیگری نیز به مرور زمان به این روش اضافه شد که در آن با استفاده از طور و تاریکی هوا پرندگان را صید می‌کردند.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]روش دوم در همان اوایل، توسط سازمان حفاظت از محیط زیست ممنوع اعلام شد اما بعد از پیروزی انقلاب، نه تنها ممنوعیت این روش جدید از یادها رفت بلکه روش دیگری نیز که به وسیله یک قفس بسیار بزرگ ساخته شده در حاشیه‌های شالیزار، پرندگان را در تعداد بیشتری نسبت به روش اول صید میکرد به آن اضافه شد.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]در این دام - قفس بسیار بزرگ (که قابلیت صید همه انواع پرندگان مهاجر در هر اندازه‌ای را دارد) محل‌هائی تعبیه شده است که در آن پرندگانی جهت جلب توجه پرندگان بیرون از دام در تمام شش ماه صید نگهداری می‌شوند. این قفس‌ها به حدی بزرگ هستند که چند مرد با جثه عادی می‌توانند همزمان و به راحتی درون آنها رفت و آمد کنند.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]روش جدید اول به نام گِذِر (gezer) که عمری در حدود ٤٠ سال دارد و روش جدید دوم با نام کِرِس (keres) هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با از میان رفتن کنترل و نظارت کامل مسولان محیط زیست بعد از انقلاب، روش گذر خود به دو شکل مختلف ثابت و متحرک تغیر کرد و روش کرس که تازه ابداع شده بود به سرعت روش اصلی صید پرندگان مهاجر در این منطقه شد. با روش کرس تا بیش از روزی 100 بال انواع پرندگان مهاجر نیز قابل صید است.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]این ٢ روش جدید را می‌توان بدترین روش‌های صید پرندگان مهاجر برشمرد.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]صیادان محلی این نوع صیادی را میراث اجدادشان که اینک به آنها رسیده معرفی می‌کنند در صورتی که روش‌های صید مورد استفاده آنها عمری بیشتر ازعمر اغلب خود صیادان ندارند و متاسفانه کمترین نظارتی روی هیچ‌یک از این دو روش جدید (که هیچ ارتباطی با سنتی بودن صیادی پرندگان در گذشته ندارند) در هیچکدام از بیش از ١٧٠ دامگاه فریدونکنار و سرخرود وجود ندارد.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اما داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود. صیادان برای اینکه بتوانند پرنده بیشتری در طول روز و شب صید کنند به شدت از محیط شالیزار- تالابی این پرندگان که آن را «دامگاه» می‌نامند حفاظت می‌کنند؛ تیراندازی، رفت و آمد، ایجاد هرگونه بو و سر و صدا حتی حضور فیزیکی در اطراف دامگاه‌ها کاملا ممنوع است و در صورت مشاهده، با فرد خاطی به شدت برخورد می‌شود. برخوردی که در برخی موارد به ضرب و شتم منجر می‌شود؛ حتی اگر آن فرد، مأمور حفاظت محیط زیست باشد. چرا که در این منطقه، تمامی زمین‌ها مالکیت شخصی دارند و هیچ منطقه حفاظت شده با مالکیت و نظارت دولتی در این محدوده وجود ندارد.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]در داخل دام‌گاه‌ها، نه فقط پرندگان مهاجر شامل انواع مرغابی‌ها و غازها، قوها، انواع حواصیل‌ها و پرندگان کنار آبزی بلکه شکارگران طبیعی آنها که با حضور این پرندگان به این محل‌ها می‌آیند نیز صید می‌شوند؛ انواع جغدها، انواع مختلف پرندگان شکاری، گربه جنگلی، سمورها، گورکن و... بدون هیچ نظارت و منع قانونی در دامگاه‌ها صید شده و برای تاکسیدرمی یا فروش به دلالان همیشه حاضر در این منطقه راهی سفری بی‌بازگشت می‌شوند.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]این امنیت ظاهری (جلوگیری از تیراندازی و شکار با اسلحه) موجب جلب شدن هرساله پرندگان بیشتری به سمت دامگاه‌ها و افزایش هرساله پرندگان مهاجر در این منطقه می‌شود؛ دقیقاً در زمانی که همزمان، وضعیت قریب به اتفاق تالاب‌های ایران چه از نظر کم آبی و چه از نظر امنیت برای حیات وحش خصوصا در تالاب های شمال کشور رو به وخامت گذاشته است.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حضور گونه‌های جدید که در گذشته در تعداد بسیار کم و یا حتی به صورت موردی در این منطقه مشاهده می‌شدند (اما در چند سال گذشته به وفور در این منطقه صید و شکار شده‌اند) گواهی بر این مدعاست.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حضور اردک‌های شور پسند مانند «تنجه»، «آنقوت» و «اردک سیاه کاکل» حضور رو به افزایش انواع قوها (که در زمستان ٩١ به ١٠ هزار بال هم رسید) همگی نشان از ناامنی شدید، حضور بی‌وقفه شکارچی‌ها و از بین رفتن کیفیت زیستگاهی این پرندگان در سایر تالاب‌های شمال ایران خصوصاً تالاب شناخته شده میانکاله دارد.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]امروز منطقه فریدونکنار و سرخرود فقط بدلیل امنیت ظاهری به واسطه صید با دام و تقریباً بدون صدای شلیک گلوله، تبدیل به آخرین پناهگاه ده‌ها هزار پرنده مهاجری شده است که به ناچار زیستگاه‌های نا امن دیگر را ترک و به این منطقه پناه می‌آورند.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
تمهیدات سازمان ها و گروه های خارجی در مواجهه با شرایط فعلی منطقه فریدونکنار و سرخرود
[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]در مقالات و بررسی‌های متعدد در ارتباط با مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی در غرب آسیا، از ایران به عنوان کشوری که در شاه ‌راه اصلی عبور پرندگان تا رسیدن به مقاصد دیگر درسایر قاره‌ها قرار دارد، یاد شده است .[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]سال ٢٠٠٣ میلادی کارشناسان موسسه بین المللی پرندگان (Bird Life International) صید سالیانه پرندگان در این منطقه را بیش از 700 هزار پرنده در شش ماه سال تخمین زدند و نام این منطقه را «سیاه‌چاله پرندگان مهاجر غرب آسیا» نهادند.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]پرندگان کمیاب و در خطر انقراضی نظیر «اردک مرمری»، «اردک بلوطی» و «غاز پیشانی سفید کوچک» که تا چند سال قبل در این منطقه صید می‌شدند در چهار سال گذشته دیگر هرگز در دامگاه‌های این منطقه دیده نشده‌اند. این مساله آغاز نگرانی‌های جدیدی در ارتباط با وضعیت این گونه‌ها بوده است که البته این نگرانی در سایر کشورها سرآغاز فعالیت آنها برای جلوگیری از ادامه این روند بوده است.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اصلی‌ترین زیستگاه جوجه‌آوری غاز پیشانی سفید کوچک که به دلیل کاهش چشمگیر جمعیت این گونه در سطح جهان یک گونه حمایت شده بین المللی است، در کشور فنلاند قرار دارد. کارشناسان حیات وحش این کشور برای حفظ آخرین بازمانده‌های این گونه و جلوگیری از مهاجرت طبیعی این پرنده به شمال ایران برای زمستان‌گذرانی دست به اقدام عجیبی زده‌اند.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]کارشناسان با کمک داوطلبان در فصل تولید مثل اقدام به جمع‌آوری تخم‌های این غاز و قرار دادن آنها زیر گونه‌های دیگر غازهای وحشی می‌کنند تا جوجه‌های متولد شده با والدین جدیدشان به نقاط دیگری به جز شمال کشور ایران مهاجرت کنند و به تدریج بتوان مسیر مهاجرت جدیدی در راستای حفظ این گونه به وجود آورد![/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]البته موفقیت این روش هنوز اثبات نشده است اما به هر شکل قطعا توسط عده زیادی از کارشناسان حیات وحش مورد بررسی قرار گرفته است و ریسک این اقدام به نظر کمتر از رها کردن این گونه به حال خود و نابودی قطعی آخرین بازماندگان آن به دلیل زمستان‌گذرانی در شمال ایران قلمداد شده است .[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]نیاز به یاد آوری است که تلاش‌های بین المللی برای حفاظت از آخرین بازمانده‌های جمعیت غربی «درنای سیبری» که اصلی‌ترین زیستگاه زمستان‌گذرانی آن در شمال ایران بوده است، یکی دیگر از این تمهیدات بود. این تمهیدات در قالب یک پروژه با سرمایه بالغ بر یک میلون دلار به دست کارشناسان ایرانی و با نظارت کارشناسان خارجی سپرده شد و آغاز به کار کرد. اما بعد از گذشت مدت کوتاهی به دلیل کارشناسی نادرست این پروژه با شکست کامل مواجه شد و تعداد درناها هر سال کمتر شد و از پنج سال گذشته تا زمستان قبل، فقط یک درنای نر از نژاد غربی درنای سیبری باقی ماند. گفتنی است متاسفانه شکست این پروژه علاوه بر شکست در احیا و حفظ نسل گونه درنا سیبری، دستاوردهای نامناسبی را هم در ارتباط با مواجهه با مشکلات و حل آنها و تقابل با مردم محلی و... در پی داشته است.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
بازار فروش پرندگان
[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]بازار فروش پرندگان صید شده فریدونکنار معضل بزرگ دیگری برای حیات وحش است. چرا که به دلیل نبود هیچ نظارت و کنترل از طرف سازمان حفاظت محظ زیست بر این بازار، این محل تبدیل به محل معامله پرندگانی شده است که علاوه بر خود این منطقه، از سایر شهرها و استان‌ها برای فروش به این بازار آورده می‌شوند. انبوهی از سایر پرندگان وحشی مانند «فلامینگو»، «قو»، «پلیکان»، پرندگان کمیابی مانند «اردک سر سفید»، «طاووسک»، «ابیا»، «قرقاول»، انواع «باقرقره» و... مرده و زنده به سادگی هرچه تمام در این بازار خرید و فروش می‌شوند.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]با به پایان رسیدن فصل سرما و نزدیک شدن به شروع فصل کشاورزی دامگاه‌داران اقدام به بیرون کردن پرندگان باقی مانده از زمین‌هایشان و آماده سازی زمین برای شخم و کشاورزی می‌کنند، این بیرون کردن همیشه با تیراندازی و دعوت از شکارچی‌ها برای ورود به دامگاه‌ها و تیراندازی به سمت باقی‌مانده پرندگان همراه می‌شود و در واقع چه موعد مناسب مهاجرت پرندگان رسیده باشد و چه نه، دامگاه‌داران پرندگان را از شالیزارها و منطقه بیرون کرده و به اصطلاح «غرق شکنی» می‌کنند.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
فاجعه جدید
[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]در دو سال گذشته پدیده‌ای به نام «کشت دوم برنج» در این منطقه (که برنج شناخته شده و معروفی نیز دارد) به شدت گسترش پیدا کرده است. بعد از کشت اول، برخی کشاورزان بلافاصله زمین را آماده کشت دوم می‌کنند. اما کشت دوم یک تفاوت بسیار عمده و مهم با کشت اول دارد؛ آنهم میزان استفاده چندین برابری آن از سموم کشاورزی و کود شیمیایی است. در کشت اول به طور متوسط تا برداشت محصول شالیزارها دو یا سه مرتبه سم‌پاشی می‌شوند اما در کشت دوم به دلیل گرمای هوا و مقاوم شدن آفات، این سمپاشی به هر دو هفته یکبار می‌رسد و این در حالی است که سم مورد استفاده، دیگر سم دفع آفات برنج نیست و از سموم دفع آفات مرکبات حتی سم پنبه (که بسیار از سم عادی مورد استفده برای برنج قوی‌تر و مرگبارتر است) استفاده می‌شود.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]ورود سموم و کود شیمیائی به داخل محیط‌های تالابی که در آنها کشت دوم انجام شده است، در ابتدا فقط با از بین رفتن جمعیت‌های دوزیستان و خزندگان (قورباغه‌ها، مارهای آبی و لاکپشت‌های برکه‌ای) این شالیزارها همراه است اما به مرور تاثیر خود را با عقیم شدن طیور اهلی منطقه نیز نشان داده است.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]بسیاری از کشاورزان و پرورش‌دهندگان محلی پرندگان این منطقه از ناباروری پرندگانشان خصوصا اردک‌ها و غازها نگران شده‌اند و جالب اینکه همگی دلیل اصلی این اتفاق را سم‌ها و کودهای جدید و قوی انتشار یافته در محیط می‌دانند.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
شروع مهاجرت و مرگ پرندگان بر اثر سموم
[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]در 10 روز گذشته با شروع فصل پاییز مهاجرت پرندگان به این منطقه بار دیگر آغاز شده است و دسته‌های پرندگانی مانند «خودکا ابرو سفید»، «خودکا معمولی»، «اردک سرسبز»، «فیلوش»، «چنگر»»، «گیلانشاه بال سفید» و تعداد زیادی از انواع پرندگان کنار آبزی به این منطقه آمده‌اند.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]امسال اما تاکنون بالغ بر ٢٥٠ بال از این پرندگان که عمدتاً شامل چنگر بوده‌اند بر اثر تغذیه در زمین‌هایی که در آن کشت دوم انجام شده است از بین رفته‌اند.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif] اما مسئله نگران کننده اصلی، تاثیر سموم شیمیائی جدید و قوی انتشار یافته در این منطقه است که نتیجه آن ناباروری ده‌ها گونه از پرندگان مهاجر و نابودی تدریجی نسل آنها در اثر تغذیه و زمستان‌گذرانی در این منطقه استراتژیک طبیعی خواهد بود.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]همین‌طور در چند روز گذشته بازار فروش پرندگان صید شده نیز به صورت موقت در ورودی بازار ماهی فریدونکنار کار خود را آغاز کرده است و هر روز صبح بین ١٠٠ تا ١٥٠ بال از انواع پرندگان صید شده روز قبل (%٣٠ کنار آبزی و %٧٠ انواع مرغابی‌های وحشی) طبق روال قبل خرید و فروش می‌شوند. این بازار با افزایش پرندگان به محل مستقل و اصلی خود در نزدیکی بازار ماهی منتقل خواهد شد.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
لزوم خرید یک عرصه و حفاظت دولتی از آن
[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]با توجه به شرایط ویژه این منطقه که پتانسیل تبدیل شدن به یکی از نقاط بی‌نظیر طبیعی از نظر پرنده‌نگری و اکوتوریسم و گردشگری در جهان را دارد، تنها زمانی می‌توان به حفظ و پایداری این منطقه امیدوار بود که سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به خرید و معرفی یک منطقه حفاظت شده در این محدوده کند.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]گفتنی است که سرمایه گذاری خصوصی نیز بدون نیاز به تغیر کاربری زمین‌ها از شالیزار می‌تواند بخشی از این منطقه را تبدیل به بهشتی برای پرنده‌نگران و گردشگران در کشور کند.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]منطقه فریدونکنار و سرخرود امروز از نظر غنای طبیعی و گردشگری فقط یک تالاب نیست، بلکه ارزشی معادل با مجموع چندین تالاب بزرگ کشور را داراست.[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
همه این وقایع در حالی صورت می‌پذیرد که کوچکترین نظارت و حفاظتی از جانب سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به این منطقه اعمال نمی‌شود و این آخرین مأوای پرندگان مهاجر غرب آسیا، درگیر سرنوشتی مبهم و رو به زوال است.
[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
 

amin 2014

عضو جدید
فرمانده ناجا: احداث جاده‌های مرزی با کمترین هزینه زیست محیطی انجام شود

فرمانده ناجا: احداث جاده‌های مرزی با کمترین هزینه زیست محیطی انجام شود

[h=4]در پاسخ به درخواست رییس سازمان حفاظت محیط زیست؛
فرمانده ناجا: احداث جاده‌های مرزی با کمترین هزینه زیست محیطی انجام شود
[/h]


[h=5]سبزپرس – گروه محیط طبیعی: فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد:در احداث جاده های مرزی باید از روش هایی استفاده کنیم که کمترین هزینه های زیست محیطی را به دنبال داشته باشد.[/h][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]به گزارش سبزپرس و به نقل از پایگاه خبری پلیس، «سردار اسماعیل احمدی مقدم» در حاشیه مراسم سخنرانی کارکنان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی در مسجد جامع خرمشهر واقع در باغ موزه دفاع مقدس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص نامه «معصومه ابتکار» رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره جاده مرزی در منطقه «گلول و سرانی» استان خراسان شمالی، اظهارداشت: با ارسال نامه ایشان بلافاصله من نیز دستوری به فرمانده مرزبانی ناجا ارسال کردم که با سازمان محیط زیست در احداث مرزها همکاری داشته باشند.

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]وی با اشاره به اینکه اگرچه احداث جاده، امری اجتناب ناپذیر است، افزود: هم اکنون مرز خراسان شمالی تنها مرزی است که جاده مرزی در آن وجود ندارد و با پاسگاه ها نیز 10 الی 15 کیلومتر فاصله دارد، به هر حال در احداث این جاده ها باید از روش هایی استفاده کنیم که کمترین هزینه های زیست محیطی را به دنبال داشته باشد.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]فرمانتد ناجا یادآور شد: من نیز با خانم دکتر ابتکار تماس گرفتم و تاکید کردم نیروی انتظامی نه تنها در حوزه خشکی بلکه در دریاها، جنگل ها و .... آمادگی همکاری در جهت حفظ محیط زیست را دارد.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]به گفته این مقام انتظامی، در کشور ایران روند توسعه رو به رشد است و در پی آن نیز آسیب های محیط زیست نیز اجتناب ناپذیر است که باید برای رفع این مشکل اقدام کنیم.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]سردار مقدم تصریح کرد: در دریاچه هامون مشکلات مرزی وجود داشت به همین منظور تعاملات و هماهنگی هایی با وزرات نیرو ایجاد کردیم اما ترک کردن و عدم حضور در مرز دلیل منطقی نیست بلکه باید روش های کم هزینه را انتخاب کنیم.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه‌ای به فرمانده نیروی انتظامی خواستار توقف قطع درختان ارس در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی واقع در خراسان شمالی در راستای اجرای پروژه احداث جاده مرزی در این منطقه شده بود.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]در ادامه نامه ابتکار، این منطقه به عنوان یکی از ارزشمندترین زیستگاه های طبیعی کشور به عنوان رویشگاه گونه ارزشمند گیاهی ارس توصیف شده بود که اقدامات اخیر موجبات تخریب وسیع اراضی جنگلی را ایجاد کرده بود.[/FONT]

[/FONT]
 

amin 2014

عضو جدید
ا ارتقای حفاظت 16 هزار هکتار از پناهگاه حیات وحش میاندشت؛ «پارک ملی ضامن آهو» به پارک‌های ملی خراسان شمالی اضافه شد

ا ارتقای حفاظت 16 هزار هکتار از پناهگاه حیات وحش میاندشت؛ «پارک ملی ضامن آهو» به پارک‌های ملی خراسان شمالی اضافه شد

[h=4]با ارتقای حفاظت 16 هزار هکتار از پناهگاه حیات وحش میاندشت؛
«پارک ملی ضامن آهو» به پارک‌های ملی خراسان شمالی اضافه شد
[/h]


[h=5]سبزپرس-گروه محیط طبیعی: 16 هزار هکتار از مساحت پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم به پارک ملی ارتقاء یافت. پارک ملی «ضامن آهو» سومین پارک ملی استان خراسان شمالی است.[/h][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«حسین آبسالان»، مدیر کل محیط زیست استان خراسان شمالی با بيان اين خبر به سبزپرس گفت: خوشبختانه اقدامات کارشناسی و حقوقی اداره کل محیط زیست استان خراسان شمالی و سازمان حفاظت محیط زیست در جهت ارتقاء محدوده امن پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم به نتیجه رسید و 16 هزار هکتار از منطقه میاندشت به نام پارک ملی ضامن آهو ارتقا یافت.

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]آبسالان افزود: با ارتقاء این محدوده امن به پارک ملی، پارک ملی ضامن آهو به لیست پارک‌های ملی افزوده شد و در روزنامه رسمی کشور به ثبت رسید.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]وی افزود: وجود گونه‌های منحصر به فرد گیاهی و جانوری نادر و در خطر انقراض، تنوع اکوسیستمی، توانمندی‌های گردشگری و تثبیت شن‌های روان در این منطقه نیمه بیابانی شایستگی‌های لازم جهت ارتقاء به پارک ملی آن هم با نام ضامن آهو را به اثبات رسانید.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]آبسالان افزود: با این ارتقاء، استان خراسان شمالی دارای سه پارک ملی، چهار منطقه حفاظت شده، يک پناهگاه حیات وحش و سه اثر طبیعی ملی است.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]وی اظهار داشت: اين منطقه از لحاظ تنوع زیستی و قابلیتهای جذب اکوتوریسم، از مناطق بی‌نظیر کشور به شمار می‌رود.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، ارتقاء این منطقه به پارک ملي را مدیون تلاش‌های همکاران زحمتکش خود و خصوصاً محیطبانان منطقه دانست.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]پارک ملی ضامن آهو، یکی از زیستگاه‌های با اهمیت یوزپلنگ آسیایی در ایران محسوب می‌شود. [/FONT]
[/FONT]
 

amin 2014

عضو جدید
تایید دردناک یک خبر: شرایط نگهداری ببر سیبری در قرنطینه باغ وحش ارم نامناسب است

تایید دردناک یک خبر: شرایط نگهداری ببر سیبری در قرنطینه باغ وحش ارم نامناسب است

[h=2]تایید دردناک یک خبر: شرایط نگهداری ببر سیبری در قرنطینه باغ وحش ارم نامناسب است[/h]ارسال شده در مهر ۲۱, ۱۳۹۲
دیده بان حقوق حیوانات: مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از شرایط نگهداری ببر سیبری اظهار نارضایتی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست به نقل از باشگاه خبرنگاران ، محمدی با بیان اینکه شرایط ببر سیبری به لحاظ تغذیه و سلامت عمومی خوب است گفت: شرایط نگهداری حیوان در قرنطینه اصلا شرایط مناسبی نیست چرا که این اتاق هم از نظر فضا و هم از نور خیلی محدود است.
وی با اشاره به تکرار آزمایش در دوره طی سه سال گذشته گفت: طبق آخرین تماسی که با مسئولان سازمان دامپزشکی داشته‌ایم آن‌ها اظهار می‌کنند که این موضوع مرتبط با وزارت بهداشت است و طبق نظر وزارتخانه باید حیوان در قرنطینه باشد اما طی مکاتبه‌ای که در چند هفته گذشته داشتیم از سازمان دامپزشکی درخواست کردیم با حضور محیط زیست، وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی جلسه برای تعیین تکلیف این ببر تشکیل شود و اگر امکانش هست نمونه گیری برای بار سوم انجام شود.
محمدی با اشاره به اینکه در صورت وجود مشمشه باید در این سه سال ببری تلف می‌شد ادامه داد؛ اگر حیوان مبتلا به مشمشه بود باید علاوه بر ظهور علائم آن تا کنون تلف می‌شد اما طبق نظر دامپزشکان ما طی این مدت حیوان مشکلی نداشته است.
وی با بیان این مطلب که نظر سازمان دامپزشکی همچنان معدوم شدن حیوان است گفت: سازمان دامپزشکی اصرار دارد که حیوان معدوم شود و تا به امروز نیز که این اتفاق نیفتاده به خاطر مخالفت مسئولان محیط زیست بوده است و اگر همچنان سازمان دامپزشکی اصرار بر بیماری حیوان دارد به صلاح نیست که بیشتر از آن این حیوان رنج ببرد.
مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اظهار نارضایتی از شرایط نگهداری ببر سیبری در پایان خاطر نشان کرد؛ با توجه به عدم تعیین تکلیف این حیوان مدیریت باغ وحش تهران اعلام آمادگی کرده تا هر شرایطی که مورد نظر سازمان دامپزشکی است را فراهم کند تا این حیوان از قرنطینه خارج شود در غیر اینصورت نیز امیدواریم هر چه زودتر این حیوان تعیین تکلیف شود.

 

amin 2014

عضو جدید
انقراض ۹۰ درصد از ماهیان دریای خزر

انقراض ۹۰ درصد از ماهیان دریای خزر

[h=2]انقراض ۹۰ درصد از ماهیان دریای خزر[/h]ارسال شده در مهر ۱۷, ۱۳۹۲
دیده بان حقوق حیوانات: یک کارشناس ارشد محیط زیست از انقراض ۹۰ درصد از ماهیان دریای خزر خبر داد.
هوشنگ ضیائی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بر اثر نابودی جنگل‌های خزری و فرسایش خاک بسیاری از رودخانه‌هایی که در گذشته محل تخم‌ریزی ماهی‌ها بودند خشک یا گل آلود شدند که بر اثر آن سالانه میلیون‌ها ماهی‌ها ازبین رفت.
وی ادامه داد: متاسفانه اکنون مشاهده می‌کنیم به دلیل نابودی جنگل‌ها خاکی که برای تولید هر سانتیمتر از آن ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون سال زمان احتیاج دارد به راحتی شسته شده و جای آن را سنگ می‌گیرد،‌ از سویی در مناطق شمالی کشور وقوع سیل افزایش یافته و خسارات بسیاری را به وجود آورده است.
این استاد دانشگاه گفت: اکنون بسیاری از شرکت‌های بزرگ از جنگل‌های شمالی بهره‌برداری کرده و غنای گیاهی و جانوری را از بین برده‌اند. در حالی که جنگل‌های شمال باقی مانده جنگل‌های تاریخی هیرکانی بوده و بسیاری از گونه‌های نادر گیاهی جهان را در خود جای داده‌اند.
وی ادامه داد: بی توجهی به جنگل‌های شمال و تنوع گیاهی منحصر فردش در حالیست که اگر ساعت‌ها بر فراز جنگل‌های روسیه و یا امریکا که به شدت محافظت می‌شوند پرواز کنید تنها گونه‌های محدودی مانند صنوبر و کاج مشاهده خواهید کرد.
 

amin 2014

عضو جدید
پانداهای تکثیری در آستانه نمایش

پانداهای تکثیری در آستانه نمایش

[h=2]پانداهای تکثیری در آستانه نمایش/ تصویر[/h]ارسال شده در مهر ۲۴, ۱۳۹۲
دیده بان حقوق حیوانات: توله‌های “پاندای بزرگ” در قفسی در “مرکز پژوهشی تکثیر پاندای بزرگ چنگ‌دو” در شهر چنگ‌دو در ایالت سیچوآن چین در کنار هم قرار دارند.
به گزارش همشهری آنلاین چهارده توله جدید اضافه شده خانواده ۱۲۸‌تایی پانداهای بزرگ این مرکز هفته آینده به نمایش عمومی در می‌آیند.
 

amin 2014

عضو جدید
چگونه سایه انقراض بر سر گونه‌های نادر ایرانی گسترده‌تر می‌شود؟

چگونه سایه انقراض بر سر گونه‌های نادر ایرانی گسترده‌تر می‌شود؟

[h=2]چگونه سایه انقراض بر سر گونه‌های نادر ایرانی گسترده‌تر می‌شود؟ (۲)/ وقتی محافظان محیط زیست، مدافع «شکار» از نوع «تروفه» می‌شوند![/h]ارسال شده در مهر ۱۶, ۱۳۹۲
دیده بان حقوق حیوانات: شکار تروفه (به انگلیسی trophy، به فرانسوی Trophée و به معنای جایزه) به شکاری گفته می‌شود که انتخابی است و شکارچی پیش از آن که عزم شکار کند، نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشد. به این معنا که به صورت کنترل شده تنها حیواناتی هدف قرار می‌گیرند که به جهاتی ممتاز هستند؛ حیوانات پیری که به لحاظ رشد جسمی در سطح بسیار خوبی قرار گرفته‌ ولی تأثیر زیادی در زادآوری ندارند. این تعریف یعنی حیوانات جوان و ماده از شمول شکار تروفه خارج می‌شوند تا تنها نرهای مسن اهداف شکارچیان تروفه شوند. در این نوع شکار که به عنوان نوعی رقابت ورزشی در برخی کشورها رایج است، شکارچی بخشی از شکار (مثل شاخ، پوست یا حتی سر حیوان) را به ‌یادگار‌ و تحفه با خود می‌برد. این تعریف را در ذهن نگه دارید تا بعد!
به گزارش «تابناک»، در شرایطی که مرحله نخست پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با محوریت پایش جمعیت این گونه‌ در خطر انقراض، در آخرین روزهای سال گذشته به پایان رسیده و تخمین باقی ماندن چهل تا هفتاد از پستاندار منحصر به فرد در سراسر کشور، نگرانی‌ها نسبت به تداوم نسل یوز را بیش از پیش کرده است، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در همایشی که به این منظور در آغاز هفته جاری برگزار شد، ضمن اعلام اجرای مرحله دوم این طرح، سخنانی بر زبان راند که اگر نگوییم سرشار از ناامیدی است، دست کم پر ابهام و قابل تأمل می‌نماید.
هومن جوکار اجرای فاز دوم پروژه یوزپلنگ آسیایی را در سه محور «توسعه اکوتوریسم»، «چرای دام پایدار» و «شکار پایدار» خواند و گفت: مردم و عوامل انسانی مشکل اصلی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی هستند که باید برای حل این مشکل، مردم را در سود این پروژه سهیم کنیم؛ روش‌هایی که به نگهداری از یوزپلنگ آسیایی منجر می‌شود، بسیار محدود بوده و دشوار است که از جمله آن می‌توان به مواجهه با شکارچیان اشاره کرد.
وی افزود: اگر نتوانیم به مردم ‌در راستای ‌حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض نفع برسانیم، آنان نیز کمتر با ما همراه شده و ادامه کار را بسیار سخت خواهند کرد. به همین منظور در فاز دوم این پروژه ـ که در پایان سال ۲۰۱۳ آغاز خواهد شد ـ این مسأله را نیز در نظر گرفته‌ایم که چگونه می‌توانیم زندگی مردم را ارتقا دهیم تا تخریب کمتری صورت بگیرد.
مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در ادامه وسعت زیستگاه‌های یوزپلنگ در کشور را شش میلیون هکتار خواند و با اشاره به سختی‌های کنترل مناطقی با این میزان گستردگی‌ گفت: قرار است همه فعالیت‌های متمم فاز دوم پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در بستر زیستگاه انجام شود و چند زیستگاه به عنوان ‌‌پایلوت انتخاب شده که قصد داریم در هر زیستگاه پایلوت، مدل مشارکتی مردم در حفاظت را به وجود آوریم.
جوکار با بیان این که کارکردهای هر کدام از این زیستگاه‌ها متفاوت خواهد بود، در تشریح محورهای فاز دوم افزود: در یک زیستگاه مدل اکوتوریسم،‌ در زیستگاه دیگر مدل مشارکت مدیریت مرتع با مشارکت دامداران و در مدل سوم قرار است مدیریت شکار پایدار را با مردم محلی انجام دهیم؛ در یک منطقه، زیبایی منطقه و حیات وحش می‌تواند توریسم را رونق دهد، در جای دیگر تولیدات گیاهی با مدیریت پایدار مشارکت مردم را به همراه خواهد آورد و در منطقه دیگر، «تروفه» می‌تواند محصول حفاظت برای مردم باشد.
بدین ترتیب آشکار شد که منظور مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از به‌کار‌گیری رویکرد «شکار پایدار» برای حفظ یک گونه در خطر انقراض، ترویج شکار تروفه است؛ گزینه‌ای پرابهام که حتی خود این مدیر به خوبی به فروانی ابهامات مطرح ‌در حاشیه آن آگاه است چراکه در ادامه سخنان خود گفته است: اجرای طرح شکار پایدار در بیرون از مناطق حفاظت شده توسط مردم و همکاری سازمان حفاظت محیط زیست از کارهای در دست اجراست که تا کنون با واکنش‌های منفی بسیاری روبه‌رو شده است؛ شکار پایدار، رویکرد جدیدی است که برای حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض در کشورهایی مانند پاکستان و تاجیکستان انجام شده و اتحادیه حفاظت از تنوع طبیعی نیز آن را تأیید کرده است.
هرچه در عجیب بودن ترویج رویکرد شکار، ولو شکار خاص و محدود و به نام شکار پایدار، توسط یکی از مدیران کاربلد سازمان محیط زیست که مأموریتی ویژه و تخصصی عهده‌دار است ـ و اگر از حق نگذریم، تلاش چشمگیری در این زمینه بروز داده است ـ بگوییم، به نظر کم است ولی ماجرا زمانی عجیب‌تر جلوه خواهد کرد که بدانیم «شکار» یکی از عوامل بسیار کارآمد در کاهش جمعیت گونه‌های مخ‌لف جانوری در کشورمان به شمار می‌آید که با توجه به شمار زیاد سلاح‌های مجوز‌دار و غیر قانونی در دست مردم و دشواری‌های پایش و کنترل مناطق حفاظت شده، تا همین جا هم ‌کنترل‌ناشدنی می‌نماید؛ چه برسد به روزی که نوعی از آن مجاز شناخته شده و حتی فرا‌تر، تبلیغ و ترویج شود!
تنها کافی است به یاد بیاوریم که گاه پدیده شکار غیر مجاز به تیراندازی شکارچیان متخلف به محیط بانان و یا بالعکس نیز انجامیده و مسائل دردناکی رقم زده است تا به این نتیجه برسیم که محدود کردن پدیده شکار در اوضاع کنونی در کشورمان شبیه سنگ بزرگی است که نزدنی به نظر می‌رسد.
از این بعد ماجرا که بگذریم، ترویج گونه‌ای از شکار در شرایطی که بسیاری از شکارچیان تا آن اندازه نا آگاه هستند که گاهاز ده تن ایشان یکی مانع دریده شدن یک پلنگ بسیار ارزشمند نشده و یا گاه آنقدر سبوعیت دارند که شکم توله خرس‌ها را زنده زنده می‌درند، به طنزی تلخ می‌ماند که نه تنها توجیهی نداشته، بلکه با در نظر گرفتن جایگاه گوینده این سخن، به اشتباهی فاحش و بزرگ بیشتر شباهت دارد تا رویکردی کارشناسی و برآمده از تفکر علمی و مبتنی بر حفاظت از محیط زیست!
این در حالی است که ظاهرا این مدیر فراموش کرده که لازمه اصلی مجوز دادن به شکارچیان تروفه (و نه ترویج و تبلیغ این نوع شکار!)، آگاهی دقیق یا برآوردی مبتنی بر روش‌های علمی و نزدیک به واقعیت از شمار گونه‌های حیات وحش به تفکیک هر یک از مناطق حفاظت شده و البته به روز است، حال آنکه خود ایشان به نیکی می‌داند که به رغم بهره‌گیری از تکنولوژی دوربین‌های تله‌ای و پس از گذشت یک بازه زمانی طولانی، آمار اعلام شده از جمعیت یوز ایرانی مبتنی بر تخمین است، چراکه تنها بیست یوز رصد شده‌اند و بر این اساس، شمار یوزهای ایرانی بین ‌چهل تا هفتاد قلاده برآورد شده است.
اینجاست که صدور مجوز شکار تروفه برای گونه‌هایی که حتی شمارشان معلوم نشده و چه بسا هرگز مورد پایش علمی قرار نگرفته، هیچ توجیه علمی نداشته و به غایت خطرناک است؛ به ویژه اگر بدانیم بسیاری از هم‌وطنانمانمان که شکارچیان هم زیر‌مجموعه آنها هستند، حتی تفاوت بین امثال جبیر و غزال حتی در قیاس با مرال و گوزن را نمی‌دانند، چه برسد به این که بتوانند تشخیص دهند کدامشان نر است و کدامشان ماده و البته کدام نری، اینقدر مسن است که بتواند هدف شکار تروفه باشد! بماند که اگر همه این‌ها هم حل شود، هنوز نمی‌توانیم بپذیریم که چرا گیاه‌خواران مسن به جای آنکه در چرخه غذایی نصیب گوشت‌خواران شوند، باید به تیر شکارچیانی کشته شوند که تنها مزیتشان به نسبت سایر شکارچیان، سکونت در نزدیکی مناطق حفاظت شده و قرار گرفتن در جرگه افراد محلی است!
اکنون اگر توجه کنیم که در میان عوامل تهدید‌کننده نسل جانوران گوناگون ساکن سرزمینمان، «شکار» ‌مهم‌ترین نباشد، بی‌گمان تلخ‌ترین، عامدانه‌ترین و قابل پیشگیری‌ترین آنهاست، آن زمان گفتن از شکار پایدار به عنوان رویکرد حفاظتی بسیار دردناک جلوه خواهد کرد مگر آن که مدیری که این راهکار را مطرح کرده آنقدر از ‌رویکرد شکار ممنوع به منظور حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض ناامید شده باشد که به دنبال راهی برای ساماندهی وضعیت زهوار در رفته شکار و پاسداشت حداقلی ‌باشد!
 

amin 2014

عضو جدید
تلاش برای حفظ زشت‌ترین سمندر جهان

تلاش برای حفظ زشت‌ترین سمندر جهان

[h=2]تلاش برای حفظ زشت‌ترین سمندر جهان/ تصویر[/h]ارسال شده در مهر ۱۶, ۱۳۹۲
دیده بان حقوق حیوانات: سمندر غول‌پیکر ژاپنی که تا بیش از یک متر قد می‌کشد و وزن آن به بیش از ۳۶ کیلو می‌رسد و می‌تواند به راحتی و در کسری از ثانیه انگشت دست انسان را از جا بکند، در معرض انقراض قرار گرفته و ژاپنی‌ها در تلاشند تا این گونه نازیبا را در طبیعت حفظ کنند.
براساس گزارش فاکس نیوز، در ساختار فیزیکی و بدنی این سمندر لزج و لکه لکه میلیون‌ها سال است که هیچ تغییری ایجاد نشده‌است.
این جانداران که زمانی به عنوان ماده غذایی شکار می‌شدند، اکنون به عنوان میراث ملی در ژاپن تحت حفاظت است و تلاش می‌شود تا با اصلاح نژاد این جاندار نسل آنها را حفظ کنند.
به گزارش همشهری آنلاین این سمندرها به ندرت در طبیعت مشاهده می‌شود و تنها شب‌ها از لانه خارج شده و در میان نهرهای آب سرد کنار تپه‌ها و کوهپایه‌ها حرکت می‌کنند.
به تازگی سمندر ماده‌ای به نام ساچیکو تخم‌گذاری کرده که در صورت نگهداری مناسب، ۵۰۰ سمندر متولد خواهند شد که شاید به چشم والدینشان زیبا به نظر بیایند، اما انسان‌ها نکته جالب توجهی در وجود این جانوران نمی‌بینند،‌به‌ویژه به این دلیل که این سمندرها به راحتی و سرعت می‌توانند تکه‌ای از بدن انسان را از جا بکنند.
 

amin 2014

عضو جدید
بازیگوشی یوزپلنگ ها در قاب دوربین های میاندشت

بازیگوشی یوزپلنگ ها در قاب دوربین های میاندشت

[h=2]بازیگوشی یوزپلنگ ها در قاب دوربین های میاندشت/ تصویر[/h]ارسال شده در مهر ۲, ۱۳۹۲

دیده بان حقوق حیوانات: رییس اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: رصد یوزپلنگ آسیایی توسط دوربین های تله ای در پناهگاه حیات محش میاندشت جاجرم همچنان ادامه دارد.
مهندس حسین آبسالان افزود این ۴ یوز که از سال قبل در کانون توجه پرو‍‍ژه حفاظت از یوز پلنگ آسیایی، رسانه ها و جوامع بین الملی و طرفداران حیات وحش قرار گرفته در ماههای اخیر با توسعه قلمرو خود در میاندشت و آموختن مهارت شکار، آماده استقلال از مادر شده اند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت با وسعت ۸۵۰۰۰ هکتار در شرق شهرستان جاجرم واقع شده است این منطقه یکی از قدیمترین مناطق ۴ گانه کشور به شمار می رود. از سال ۱۳۵۲ تحت حفاظت قرار داشته و با دارا بودن جمعیت مناسب آهو و در کنار آن یوزپلنگ، یکی از بهترین زیستگاه های اینگونه جانوران به شمار می رود.
 

amin 2014

عضو جدید
گریه ۵ ساعته بچه فیل نوزاد در باغ وحش

گریه ۵ ساعته بچه فیل نوزاد در باغ وحش

[h=2]گریه ۵ ساعته بچه فیل نوزاد در باغ وحش/ تصویری[/h]ارسال شده در شهریور ۲۷, ۱۳۹۲
دیده بان حقوق حیوانات: فیلی که پس از به دنیا آمدن مورد حمله مادرش قرار گرفته بود ۵ ساعت مدام گریه کرد.
این بچه فیل در یکی از باغ وحش های چین به دنیا آمد و مورد حمله مادرش قرار گرفت. ماموران او را از قفس خارج کرده و از آن مراقبت کردند. فیل مادر بلافاصله پس از زایمان به قصد مرگ به بچه فیل حمله کرد.
به گزارش دیده بان حقوق حیوانات دامپزشکان که ابتدا فکر می کردند این حادثه اتفاقی بوده، بچه فیل را پس از مداوا نزد مادر برگرداندن و پس از حمله مجدد ماده فیل و مجبور شدند بچه را جدا از مادر نگهداری کنند.
حیوانات در اسارتگاه ها دچار فشارهای شدید عصبی می شوند و رفتارهای خودتخریبی آنها گاه تا حد جرح و مرگ پیش می رود.
 

amin 2014

عضو جدید
طرح بین‌المللی IUCN برای حفاظت از حیات‌وحش

طرح بین‌المللی IUCN برای حفاظت از حیات‌وحش

[h=2]طرح بین‌المللی IUCN برای حفاظت از حیات‌وحش[/h]ارسال شده در شهریور ۲۶, ۱۳۹۲
دیده بان حقوق حیوانات: اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در بیانیه جدیدی از آغاز همکاری خود با چند نهاد تاثیرگذار بین‌المللی حفاظت از محیط زیست برای راه‌اندازی برنامه بی‌سابقه‌ای با عنوان «اتحاد برای حیات وحش» به منظور حفاظت بیشتر از گونه‌های زیستی جهان خبر داد.
به گزارش ایسنا این برنامه مشترک یک توافق بلندمدت برای مقابله با تهدیدهای جهانی پیشروی منابع طبیعی جهان نظیر تجارت غیرقانونی در حیات وحش است و برخی از اعضای خانواده‌ سلطنتی انگلیس و ولز نیز برای همکاری در اجرای این طرح بین‌المللی داوطلب شده‌اند.
«پرنس ویلیام»، شاهزاده انگلیس که یکی از طرفین این همکاری است درباره این برنامه گفت: تهدیدهای پیشروی میراث طبیعی ما بسیار گسترده است اما من معتقدم این گروه همکاری که از مغزهای متفکر حفاظت از طبیعت تشکیل شده می‌تواند سبب برانگیختن انگیزه برای ایجاد یک تعهد جدید و حرکتی برای حفاظت از گونه‌ها و زیستگاه‌های در معرض خطر نابودی برای نسل‌های آینده شود. به عنوان مثال در مسئله تجارت غیرقانونی حیات وحش، تقاضا برای محصولات تولید شده از اعضای بدن جانوران، منجر به مرگ سالانه ده‌ها هزار جانور گوناگون از گونه‌های مختلف و ارزشمند می‌شود که آنها را بیشتر به سودی نابودی سوق می‌دهد.
کارشناسان این اتحادیه تاکید کردند: ما باید با همکاری هم از این فاجعه جلوگیری کرده و به فرزندانمان فرصت دیدن حیات وحش زیباتر و متنوع‌تر را بدهیم.
این همکاری روی موضوع مهم «تجارت غیرقانونی حیات وحش» تمرکز خواهد کرد. شبکه نظارت بر تجارت غیرقانونی حیات وحش (TRAFFIC) طی یک برنامه مشترک و با همکاری IUCN و صندوق جهانی طبیعت (WWF) در حال تهیه گزارشی برای همکاری در بررسی وضعیت کلی تجارت غیرقانونی حیات وحش و بررسی گزینه‌هایی برای تحت کنترل درآوردن وضعیت موجود است.
IUCN نیز از طریق «کمیسیون نجات گونه‌ها»، دانش متخصصان خود را در تجارت حیات وحش در اختیار این برنامه همکاری قرار می‌دهد.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)، «سایمون استورات»، رییس کمیسیون نجات گونه‌های IUCN‌ ضمن ابراز خرسندی از این همکاری مشترک افزود: متاسفانه امروز شاهد رشد بی‌سابقه تجارت غیرقانونی حیات وحش هستیم و ارزش مالی این بازار هزاران میلیون دلار برآورد می‌شود. تجارت غیرقانونی و قاچاق حیات وحش همچنین تبعات امنیتی، اقتصادی، سیاسی و زیست محیطی فراوانی دارد که تلاش داریم با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در این زمینه گامی به جلو برداریم.
برنامه «اتحاد برای حیات وحش»، همچنین تلاش می‌کنند ضمن تاکید ویژه بر روی نسل آینده، رهبران حافظ محیط زیست و حیات وحش، سطح آگاهی‌ها و نگرانی‌ها را از بحران‌های پیشروی حفاظت از طبیعت افزایش دهد.
نهادهای بین‌المللی حافظ محیط زیست که در این برنامه با IUCN همکاری خواهند داشت شامل سازمان بین‌المللی حفاظت از محیط زیست، سازمان بین‌المللی حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری، سازمان حفاظت از طبیعت، انجمن حفاظت از حیات وحش، دفتر صندوق جهانی حفاظت از طبیعت در انگلیس و انجمن جانورشناسی انگلیس و تمامی سازمان‌های عضو اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) خواهند بود.
 

amin 2014

عضو جدید
۱۴ گونه جانوری کردستان درخطر انقراض

۱۴ گونه جانوری کردستان درخطر انقراض

[h=2]۱۴ گونه جانوری کردستان درخطر انقراض[/h]ارسال شده در شهریور ۲۶, ۱۳۹۲
دیده بان حقوق حیوانات: به علت وضعیت خاص طبیعی به ویژه پوشش گیاهی و اقلیم خاص، زندگی جانوری در استان کردستان از تنوع خاصی برخوردار است، در این استان تعداد متنوعی از مهره‌داران وجود دارند که علاوه بر اهمیت بوم‌شناختی، برخی گونه‌ها در اکوسیستم‌های منطقه دارای ارزش‌های ویژه بوده که به صورت ملی حفاظت می‌شوند.
به گزارش ایسنا گونه‌های جانوری کردستان عبارتند از جانوران کوهستانی ساکن در مناطق جنگلی همچون قوچ، میش، بزکوهی، گوزن و خرس، همچنین جانوران مزارع و مراتع کم‌ارتفاع مانند گراز، کفتار، شغال، گرگ، روباه، راسو، سمور و گورکَن، جانوران مناطق کوهستانی و ارتفاعات بلند مانند کل، بز و پلنگ که به‌صورت نادر و کمیاب یافت می‌شوند.
بر اساس مطالعات انجام شده، ۲۳ گونه خزنده شامل مارها، سوسمارها، مارمولک‌ها و لاک‌پشت‌ها در استان کردستان شناسایی شده است، سمندر آتشین نیز تنها گونه جانوری است که پراکنش آن در استان کردستان وجود دارد.
خزندگان از مهم‌ترین عناصر اکوسیستم هستند که با تغذیه کردن از حشرات و جوندگان کوچک، علاوه بر کنترل آفات، با تغذیه شدن توسط جانوران در سطوح بالاتر هرم غذایی، نقش بسزایی در حفظ چرخه اکوسیستمی و بقای این جانوران دارند.
متأسفانه در طول چند سال گذشته وجود پدیده‌ای به نام قاچاق گونه‌های مختلف جانوری در استان کردستان به سایر نقاط کشور و حتی کشورهای آسیای میانه، به عاملی جهت انقراض گونه‌های نادر تبدیل شده است که در این میان قاچاق سنجاب ایرانی بسیار رایج است و سبب به خطر افتادن حیات این جاندار باارزش می‌شود.
براساس آمار موجود ۳۴ شکارگاه در منطقه وجود دارد که گونه‌های متنوعی از انواع پستانداران و پرندگان در آن‌ها یافت می‌شود. استان کردستان دارای ۵ شکارگاه درجه یک، ۱۰ شکارگاه درجه دو، ۱۶ شکارگاه درجه سه و ۳ شکارگاه درجه چهار و شکارگاه منطقه حفاظت شده بیجار است.
منطقه حفاظت شده بیجار، تنها ذخیره‌گاه طبیعی استان کردستان است، این منطقه در شمال شرقی استان قرار گرفته و در حدود ۲۳ هزار هکتار وسعت دارد و از شمال به روستای حسن چاروق و حسن‌آباد یا سوگند و رودخانه قمچقا و از غرب به جاده آسفالته در دامنه‌های غربی کوه سلیم و از طرف جنوب به جاده کمرزرد و امتداد رودخانه قزل ‌اوزن و از طرف شرق به جاده قدیمی زنجان محدود می‌شود.
منطقه حفاظت شده بیجار به دلیل قرار گرفتن در میان رشته ارتفاعات و تحت تأثیر جریان‌های رطوبتی، از ریزش‌های جوی نسبتاً کافی برخوردار بوده و به همین دلیل تعداد زیادی چشمه دایمی و فصلی در این منطقه دیده می‌شود و از لحاظ حیات وحش غنی و گونه‌های مختلفی از پستانداران پرندگان و خزندگان در آن وجود دارند. گونه‌های اصلی پستانداران بزرگ در این منطقه قوچ و میش ارمنی است که زیستگاه آن‌ها تپه ماهورها و نقاط کم ارتفاع است. تعداد کمی آهو نیز در این منطقه زندگی می‌کنند.
علاوه بر این جانورانی مانند خرس قهوه‌ای، گراز، گرگ، گربه پالاس و خرگوش در این منطقه وجود دارند. در اطراف و داخل منطقه گونه‌های بسیاری از پرندگان بومی و مهاجر مشاهده می‌شود که از جمله این پرندگاه می‌توان از دلیجه، کبک، انواع چکاوک و حواصیل خاکستری نام برد. دیگر مناطق حفاظت شده استان منطقه حفاظت‌شده سرشیو، زرینه اوباتو و شاهو است.
ویسی، رییس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان کردستان گفت: متاسفانه قریب به ١۴ گونه جانوری در استان کردستان در خطر انقراض قرار دارند و وضعیت برخی دیگر از گونه های جانوری نیز مناسب نیست.
وی افزود: گونه‌های جانوری مانند خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گربه وحشی، گربه جنگلی، سگ آبی، سنجاب ایرانی، کل وبز، قوچ ومیش، عقاب طلائی، عقاب مارخور، کرکس (دال) هما، سمندر کردستانی، سمندر آتشین در خطر انقراض قرار دارند.
وی افزود: وضعیت خیلی از حیوانات دیگر مانند کبک با این روند برخورد و شکار آن اصلآ مناسب نیست.
در کردستان مطالعات عمیقی روی حیات وحش صورت نگرفته است
وی بیان کرد: متاسفانه در استان کردستان مطالعات جامع و عمیق روی حیات وحش وگونه های جانوری و گیاهی صورت نگرفته است و ما هنوز در باره خیلی از گونه هااطلاعات زیادی نداریم.
رییس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست استان کردستان، اعلام کرد: از جمله گونه های جانوری منقرض شده کردستان آهو است که زمانی دشتهای استان بخصوص جیران دوزی حسن آباد و یاسوکند بیجار جولانگاه این حیوان زیبا بوده و متاسفانه امروزه رد واثری از این گونه زیبا بصورت وحش باقی نمانده است.
وی با اشاره به اینکه میش مرغ یا میشه سی گونه جانوری دیگری بوده که آنهم متاسفانه چند سالی است در استان مشاهده نشده، اضافه کرد: سه چهار سال است این گونه جانوری در زرینه اوباتو که آخرین زیستگاه آن در استان بود، مشاهده نشده که بر این اساس حدسیات ندا دهنده انقراض آنها در کردستان می باشد.
ویسی تصریح کرد: امروزه با توسعه روز افزون جوامع بشری و افزایش فشار بر منابع طبیعی و محیط زیست به شمار عواملی که سلامت اکوسیستم ها و به طبع گونه ها را تهدید میکند افزوده میشود.
وی عوامل انقراض گونه‌های مختلف متفاوت دانست و گفت: علت مشترک و عمده گونه‌های جانوری تخریب و از بین بردن زیستگاه طبیعی آنهاست که این امر در استان کردستان هم دخیل است.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از مهمترین عوامل انقراض گونه ها که بطور مستقیم یا غیر مستقیم زیان های بسیاری را متوجه و متاسفانه توجه زیادی نیز به آن نمی شود، معرفی عمدی و غیر عمدی گونه های غیر بومی است که در کردستان تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.
به گفته این مقام مسئول بر همین اساس IUCN حل مساله گونه های مهاجم غیر بومی را در صدر فعالیت های جهانی خود قرار داده است.
ویسی با اشاره به وجود پدیده قاچاق گونه های جانوری در استان کردستان به سایر استان های کشور و همچنین قاچاق برون مرزی آن اعلام کرد: گونه های جانوری استان از جمله سمندر، عقاب و سنجاب برای خرید و فروش به صورت قاچاق به سایر استان های کشور و خارج از کشور منتقل می شود.
وی قاچاق جانداران عاملی مهم برای از بین رفتن گونه های جانوری نادر در استان دانست و بیان کرد: متاسفانه گونه های جانوری که قاچاق می شوند، به دلیل شرایط نامناسب نگه داری از بین می روند و همچنین در صورت کشف بازگشت آنها به طبیع و زیستگاه هشان بسیار سخت است.
رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست استان کردستان با اشاره به اینکه قاچاق گونه های جانوری در چند سال گذشته شدت داشته است، گفت: متاسفانه در سال های اخیر علاوه بر ماهی قرمز که در گذشته برای ایام نوروز قاچاق می شد، قاچاق گونه های دیگری از جمله سنجاب، لاک پشت، سمندر و غیره رواج یافته است.
وی تشریح کرد: شکار بی رویه و خارج از اصول و قائده انسانی یکی دیگر از عوامل انقراض گونههای جانوری در حیات وحش کردستان است. وی اضافه کرد: رویدادهای طبیعی مانند خشکسالی، آتش سوزی که در چند سال اخیر تاثیر منفی بر روی گونه های گیاهی و جانوری استان داشته و بهره گیری بی رویه از طبیعت موجب انقراض بعضی از گونه هاست.
وی اظهار داشت: عامل دیگر حضور دامداران در زیستگاهها، تصرف چشمه ها و همچنین تغییر کاربری چشمه ها و انتقال آب این چشمه ها به اراضی کشاورزی و خارج کردن آنها از دسترس وحوش است.
ویسی همچنین عدم وجود آگاهی و آشنایی مردم و جوامع با طبیعت و موجودات، نحوه برخورد با حیات وحش آن و در مجموع عدم وجود آموزش زیستمحیطی در میان مردم را عامل اصلی دیگر از بین رفتن گونه های جانوری در کردستان عنوان کرد.
وی از جمله اقدامات انجام شده در راستای کاستن از عوامل تهدید حیات وحش و جلوگیری از انقراض گونه ها ایجاد سایت تکثیر آهو در منطقه حفاظت شده بیجار دانست و افزود: در آینده نزدیک شاهد رهاسازی آن خواهیم بود.
رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست استان کردستان خاطرنشان کرد: افزایش سطح مناطق تحت حفاظت استان برای جلوگیری از تجاوز و تخریب زیستگاه های طبیعی و حفاظت از منابع آبی حیات وحش از دیگر اقدامات انجام شده در این راستاست.
وی در پایان یادآور شد: آموزش و حضور کارشناسان و تشکلهای زیست محیطی در میان جوامع محلی و ارتقاء فرهنگ زیست محیطی در راستای مقابله با انقراض گونه های جانوری امری موثر است.
 

amin 2014

عضو جدید
یوزپلنگ ایرانی میهمان برنامه نود

یوزپلنگ ایرانی میهمان برنامه نود

[h=2]یوزپلنگ ایرانی میهمان برنامه نود[/h]ارسال شده در شهریور ۲۵, ۱۳۹۲
دیده بان حقوق حیوانات: یوز ایرانی می تواند همپای بازیکنان تیم ملی ایران به جام جهانی برزیل برود و از این فرصت برای تبلیغ سفر گردشگران به ایران و معرفی یک گونه زیست محیطی استفاده شود. این پیشنهاد را فعالان محیط زیست و گردشگری ارائه داده‌اند و معتقدند می توان برند یوز ایرانی را روی لباس و وسایل بازی بازیکنان تیم ملی هنگام سفر به برزیل نشاند و برای برگزاری تورهای گردشگری زیست محیطی برنامه ریزی کرد.
به گزارش مهر، مدتی است که عروسک بازی های جهانی از میان گونه های جانوری انتخاب می شوند در این میان استفاده از عروسک جانوران در معرض خطر انقراض و معرفی آنها به جهان نیز از خلاقیت های برگزار کنندگان مسابقات جهانی است. سنت انتخاب عروسک بازیها به سال ۱۹۹۶ باز می گردد که یک شیر به نام ˈویلیˈ برای جام جهانی در انگلیس انتخاب شد.
به همین علت عروسک جام جهانی برزیل نیز از یک گونه جانوری انتخاب شده است که در معرض خطر انقراض قرار دارد و برگزار کنندگان مسابقه نام آن را “فولکو” گذاشتند.
جام جهانی فوتبال برزیل درحالی، سال آینده برگزار می شود که از تمامی شرکت کنندگان در این مسابقه در سطح جهان هزاران هزار خبر و عکس خبری منتشر خواهد شد و به طور حتم ایران نیز در میان کشورهای شرکت کننده، در صدر اخبار ورزشی جهان می نشیند.
به همین منظور فعالان گردشگری و محیط زیست در ایران پیشنهاد کرده اند که می توان از فرصت حضور بازیکنان ایرانی در این مسابقات جهانی برای معرفی جاذبه های زیست محیطی و گردشگری به جهان استفاده کرد.
در همین ارتباط، آرش نورآقایی، از راهنمایان گردشگری ایران نیز به خبرنگار مهر گفت: می‌توان از فرصت حضور ورزشکاران ایرانی در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل استفاده کرد و با نقش بستن نشان یوز ایرانی بر پشت پیراهن و دیگر وسایل این بازیکنان در یک مسابقه جهانی، این گونه در حال انقراض را به جهان معرفی کرد. یوزپلنگی که فقط هفتاد قلاده از آن باقیمانده و همین تعداد هم در ایران است.
وی گفت: اگر پیشنهاد استفاده از برند یوز ایرانی به فدراسیون فوتبال ابلاغ شود می توان این طرح را روی لباس، اتوبوس و کیف دستی ورزشکاران در هنگام برگزاری مسابقه دید حتی مگنت این برند و یا بادبادک های یوز ایرانی طراحی شود آن هنگام وقتی عکس بازیکنان با این تصویر روی وسایل منتشر می شود؛ همه حساس خواهند شد که این برند چه مفهومی دارد به این ترتیب توانسته ایم یوز ایرانی را به دنیا معرفی کنیم.
تیم ملی به کمک محیط زیست و گردشگری بیاید
این کارشناس گردشگری بیان کرد: باید توجه مردم جهان را نسبت به یوز ایرانی بیشتر کنیم و تیم ملی را نیز به کمک محیط زیست و گردشگری بیاوریم، حتی می توان از کنار برندهای ملی طراحی شده، اشتغالزایی کرد.
وی گفت: شعار گردشگری کنیا این است که اگر گردشگری می خواهد ۵ پستاندار معروف جهان را ببیند می تواند به این کشور سفر کند. می توان برای گردشگری ایران هم از این تبلیغ استفاده و عنوان کرد که اگر می خواهید یوز ایرانی را ببینید فقط کافی است به ایران سفر کنید همین موضوع باعث می شود تا از فرصت بوجود آمده برای ورزش ایران، یوز ایرانی را تبلیغ کرد و برای سفر گردشگران به ایران برنامه ریزی انجام داد.
این راهنمای گردشگری تصریح کرد: یوز ایرانی را قدرتمندترین دونده می دانند از سوی دیگر یک ورزشکار و یا فوتبالیست نیز باید دونده خوب و چابک باشد استفاده از نماد یوز می تواند این نگاه روانی را بوجود آورد که می توان مانند یوز پر قدرت و چابک بوده و خوب دوید. همانطور که برند وسایل ورزشی پوما، شیر کوهی است.
در همین رابطه یک کارشناسان محیط زیست نیز با بیان اینکه برزیل تصمیم گرفته نماد مسابقات جام جهانی فوتبال “آرمادیلو” گونه‌ای در حال انقراض در آمازون باشد،گفت: این روش در جهان سابقه داشته و چینی‌ها هم سمبل المپیک خود را با خرس پاندا پیوند زنده بودند.
به باور محمد درویش می توان از ظرفیت پربیننده ترین آوردگاه جهانی به نفع تنوع زیستی استفاده و توجه جامعه جهانی را جلب کرد. البته قرار است این هفته، در برنامه ۹۰ نیز این موضوع پیگیری و مطرح شود. همچنین در روز هفتم مهر ماه هم جلسه ای با حضور فعالان گردشگری، محیط زیست و ورزشکاران در خانه هنرمندان ایران تشکیل می شود که در آن برنامه بیشتر روی این پیشنهاد بحث خواهد شد ضمن اینکه چند نفر از گرافیست های مطرح کشور نیز برای طراحی این برند، اعلام آمادگی کرده اند.
محمدعلی فیاضی، مدیر کمیته طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از ارسال نامه درخواستی به رئیس سازمان میراث فرهنگی مبنی بر تشکیل کارگروهی با همین موضوع، در هیات دولت خبر داد که در این کارگروه نمایندگانی از سازمان محیط زیست، وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال، وزارت خارجه و کمیته طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی حضور خواهند داشت.
 

amin 2014

عضو جدید
تصویر زیبای ۳ یوزپلنگ آسیایی

تصویر زیبای ۳ یوزپلنگ آسیایی

[h=2]یزد: تصویر زیبای ۳ یوزپلنگ آسیایی/ تصویر[/h]ارسال شده در شهریور ۲۴, ۱۳۹۲
دیده بان حقوق حیوانات: تصویر ۳ عدد یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه های شهرستان بافق استان یزد توسط دوربین های تله ای ثبت شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، در هفته گذشته از ۳ عدد یوزپلنگ بالغ در زیستگاه های شهرستان بافق تصویر برداری شد.
این گزارش می افزاید: با تلاش مامورین اجرایی و مسوول محیط زیست شهرستان بافق و با همکاری انجمن حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، یوزهایی که وارد زیستگاه های منطقه می شوند نمایه های آنها بررسی و در مسیرهای مناسب، دوربین های تله ای نصب می شوند و بدین ترتیب جابجایی آنها و نیز حضور آنها در مناطق مختلف ثبت می شود.
 

amin 2014

عضو جدید
رهاسازی یک عدد عقاب طلایی در منطقه حفاظت شده دالانکوه

رهاسازی یک عدد عقاب طلایی در منطقه حفاظت شده دالانکوه

[h=2]رهاسازی یک عدد عقاب طلایی در منطقه حفاظت شده دالانکوه/ تصویری[/h]ارسال شده در شهریور ۱۹, ۱۳۹۲
یک عدد عقاب طلایی در منطقه حفاظت شده دالانکوه رهاسازی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست استان اصفهان از فریدن، در پی خبررسانی یکی از شهروندان طبیعت دوست مبنی بر نگهداری از یک عدد عقاب طلایی آسیب دیده، محیط بانان این شهرستان به محل اعزام و پس از انتقال جانور مذکور به اداره حفاظت محیط زیست فریدن، طی دوره درمان و اطمینان از سلامت کامل آن، این پرنده را در منطقه حفاظت شده دالانکوه رهاسازی نمودند.
گفتنی است عقاب طلایی پرنده ای حمایت شده است و زیستگاه آن کوهستان های کم گیاه و خشک، جنگل های کوهستانی و صخره های ساحلی است و روی درختان بلند و یا لبه پرتگاهها آشیانه می سازد.


 

Similar threads

بالا