اخبار و تازه های منابع طبیعی و محیط زیست

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
جاده هایی که تبدیل به نگرانی شده اند

جاده هایی که تبدیل به نگرانی شده اند




جاده هایی که تبدیل به نگرانی شده اند









به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ،




جاده ها یکی از مخرب ترین پیامد های توسعه و پیشرفت انسانها برای حیات وحش هستند، جاده ها نه تنها راههای ورود به مناطق تحت حفاظت را برای شکارچیان و افراد سود جو باز می کنند، بلکه خود نیز از عوامل مهم و مستقیم نابودی و کشتار حیات و حش به شمار می روند.


حیوانات وحشی که به غذای کنار جاده جذب می شوند اغلب با وسایل نقلیه برخورد کرده و خطر جدی بقای آنها را تهدید می کند و حتی می تواند منجر به کاهش تعداد آنها شود.


علیرضا مهدوی کارشناسی محیط زیست در این خصوص می گوید: در ایران و کشورهای در حال توسعه این خطر چشمگیر تر است، با ساخت جاده در بخش مرکزی یک منطقه حفاظت شده بخشی از ارزشهای حفاظتی آن از بین خواهد رفت یا آسیب جدی می بیند.


وی افزود: فاجعه بارتر آنکه بیشتر تلفات جاده ای مربوط به گوشتخوران و به ویژه گربه سانان کمیابی چون یوزپلنگ، پلنگ ، كاراكال و کفتار است، وقتی در عرض 10 سال ، 8 یوز پلنگ در استان یزد و 10 پلنگ در گلستان به عنوان گونه های راس هرم و در معرض خطر انقراض زیر ماشین می روند نشان دهنده این است که عبور جاده از زیستگاه های حساس تلفات غیر قابل جبران حیات وحش را به دنبال خواهد داشت، با مرگ و میر حیات وحش آن هم نمونه های بالغ و سالم جمعیت در اثر تصادفات جاده ای ؛ هزینه های زمانی ، مالی و نیروی انسانی صرف شده در پروژه های حفاظت تنوع زیستی به هدر می رود.


جاده ها چالشی پیش روی حفظ یوز پلنگ در کشور


کشته شدن 11 یوز پلنگ بین سالهای 1383 تا 1390 نشان می دهد که امروزه یکی از بزرگترین چالشهای پیش رو برای حفظ یوز پلنگ در کشور، جاده هایی هستند که از اطراف یک زیستگاه، بلکه از درون مناطق حفاظت شده می گذرند، منطقه حفاظت شده توران، کوه بافق و پناهگاه حیات وحش دره انجیر مناطقی هستند که هریک قربانیانی از یوزپلنگ در جاده های پیرامون خود داده اند.


مهدوی ادامه داد: امروزه تهدید اصلی علیه کفتارها تصادفات جاده ای است، چرا که آنها شب هنگام برای خوردن کشته های تصادفات جاده ای به کنار جاده ها و خیابانهای اطراف شهر و روستا می آیند و با اتومبیل برخورد کرده و جان می دهند.


بطوریکه از بیش از 24 مورد مرگ کفتار در یک دهه گذشته 11 مورد مربوط به تصادفات جاده ای بوده است.
*سنسورهای ردیابی be\reak-the-beam فناوری جدیدی برای کاهش حوادث جاده ای
این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: کشورهای توسعه یافته با برنامه ریزی صحیح در هنگام طرح مسیر جاده ها راهکارهایی را برای کاهش خطرات لحاظ کرده اند که معروفترین آنها استفاده از زیرگذرها و یا روگذرهای مناسب عبور حیات وحش است که باید دارای وسعت و ارتفاع مناسب و طراحی قابل قبول باشد تا حداقل ترس را در آنها ایجاد کرده و با پوششهای گیاهی مناسب در اطراف آنها به همگونی هرچه بیشتر شان با طبیعت کمک شود.


وی گفت: این راهکارها در کشور تا هم اکنون به واسطه عدم تقبل هزینه های اجرایشان از سوی ارگانهای زیربط محقق نشده و در شرایط فعلی تنها مسیر عبور حیات وحش از جاده ، محدود به آبگذرهای زیر جاده است که کارایی لازم برای عبور حیات وحش را نداشته و اساسا به منظور عبور سیلاب های موسمی طراحی شده اند.


براساس این گزارش ، در کشور های توسعه یافته از فناوری جدیدی تحت عنوان سنسورهای ردیابی استفاده می شود، در این سیستم از سنسورهای حساسی برای کاهش حوادث استفاده می شود تا حیوانات بزرگ جثه را به عنوان اینکه آنها به جاده نزدیک می شوند، شناسایی کند، این فناوری شامل مناطق تحت پوشش سنسور و سیستم تجزیه کننده پرتو های انعکاسی است که به دو صورت فعال و غیر فعال وجود دارد./ز


گزارش از هراتیان
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
قائم مقام سازمان محيط زيست خبرداد:
افتتاح بزرگترين سايت امحاي پسماندهاي ويژه در کشور
ايرن- قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست کشور از افتتاح بزرگترين سايت‌ امحاي پسماندهاي ويژه در کشور خبر داد و گفت: اين سايت در روز زمين پاک (دوم ارديبهشت سال 92) در اصفهان افتتاح خواهد شد.


علي محمد شاعري در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين رابطه افزود: فاز اول اين سايت با سرمايه 180 ميليارد تومان در اصفهان راه‌اندازي شده و در حال تجهيز است.


وي با بيان اينکه پسماندهاي ويژه در سايت‌هاي استان قزوين و اراک نيز جمع‌آوري و بي‌خطرسازي مي‌شود، افزود: پس از راه‌اندازي سايت اصفهان ، تمام پسماندهاي ويژه کشور به اين سايت منتقل و بي‌خطرسازي مي‌شود.


شاعري درخصوص امحاي اين پسماندها پيش از افتتاح سايت‌هاي داخلي نيز گفت: تا پيش از اين تمام پسماندهاي ويژه توسط شرکت‌هاي خصوصي جمع‌آوري و به کشورهاي ديگري مانند فرانسه، آلمان و چين منتقل مي‌شد که اين امر علاوه بر هزينه‌هاي بسيار سنگين، باعث آلايندگي زيست محيطي نيز مي‌شد.



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نیاز شدیدی به ساماندهی پسماندهای الکترونیکی احساس می شود

نیاز شدیدی به ساماندهی پسماندهای الکترونیکی احساس می شود





[h=1]نیاز شدیدی به ساماندهی پسماندهای

الکترونیکی احساس می شود
[/h]
نیاز شدیدی به ساماندهی پسماندهای الکترونیکی و جلوگیری از اسید شویی و بازیافت غیرمسئولانه این نوع زباله ها احساس می شود.
به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران، تمام قطعات الکترونیک شامل خازن ها، دیودها، ترانس های کوچک و ترانزیستور حاوی آلیاژهای فلزی و انواع مواد شیمیایی پیچیده هستند که نیاز به تفکیک، بازیابی و امحاء به روش های علمی دارند.
در غیر این صورت اگر توسط افراد ناآگاه، این قطعات بدون تفکیک با استفاده از روش های حرارتی بصورت مستقیم وارد کوره می شوند، به دلیل ماهیت چند عنصری آنها تمام طیف های آلاینده در هوا و محیط پخش خواهند شد.
پیمان فقیه نوبری کارشناس محیط زیست گفت: پسماندهای الکترونیک حاوی فلزات کمیابی مانند مس، روی، نقره و قلع هستند که برخی از آنها فلزات سنگین به حساب می آیند مانند قلع و روی که تمامی این عناصر بیش از غلظت های تعیین شده در استانداردهای زیست محیطی درصورت داخل شدن در خاک و در نهایت منابع آب شرب موجب بیماری و عدم کارکرد مناسب متابولیک انسان می شود.
وی افزود: همچنین با بر هم زدن تعادل شیمیایی خاک موجب تغییر مخرب و نقص در زیست بوم های طبیعی می شود بطوریکه با جذب در برخی گیاهان و نهایتا جانوران موجب مسمومیت زنجیره ای غذایی شده و در صورتیکه این گیاهان مورد تعلیف دام و چهارپایان قرار گیرد از طریق گوشت دام وارد غذای انسان ها خواهد شد.
نوبری خاطر نشان کرد: به این موارد در اصطلاح کارشناسان محیط زیست "بزرگنمایی زیستی و تجمع زیستی" می گویند که در چرخه غذایی موجودات از شکار به شکارچی منتقل و زنجیره حیات را تحت تأثیر قرار می دهد

./ز
گزارشی از هراتیان


 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پروانه شکار بدون اعلام آمار جمعیت حیات وحش صادر می شود؟

پروانه شکار بدون اعلام آمار جمعیت حیات وحش صادر می شود؟


پروانه شکار بدون اعلام آمار جمعیت حیات وحش صادر می شود؟











به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران، سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر مبنای یک سامانه پایش و سرشماری پیوسته و منظم، همه ساله تغییرات شمار وحوش، ظرفیت برد و میزان احتمالی حیوانات مازاد را به تفکیک هر زیستگاه اعلام می کرد اما دو دهه است که این سازمان از انجام چنین کاری خودداری می کند.محمد درویش عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، در این خصوص گفت: در چنین شرایطی که آماری رسمی و دقیق از شمار جانوران هدف شکار وجود ندارد چطور است که ادارات محیط زیست استان ها کشور مجوز شکار را اعلام می کنند.وی افزود: وقتی از تعداد گل و بز و قوچ و میش و هو و جبیر خبر نداریم اگر نمی دانیم ظرفیت نگهداری یا برد بوم شناختی هر زیستگاه برای هر علف خوار چقدر است چگونه اقدام به صدور پروانه شکار می کنیم؟وی ادامه داد: تخریب زیستگاه، تغییر کاربری اراضی، توسعه اراضی کشاورزی و ... از دلایل نابودی حیات وحش کشورمان باشد اما صدور پروانه شکار در شرایط کنونی مهم ترین دلیلی است که حیات وحش را تهدید می کند.درویش با اشاره به دیگر عوامل تهدید حیات وحش از جمله تصادف در جاده ها تصرف زیستگاه ها ، تخریب پوشش گیاهی و ... خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی دست کم سالانه یک میلیون و پانصد هزار قبضه اسلحه، 50 میلیون گلوله سربی و 300 میلیون ساچمه به سمت حیات وحش نشانه رفته است./​
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


پانگولین را می شناسید؟

یک حیوان عجیب و خارق العاده

پانگولین یا مورچه خوار پولک دار بر روی پوست خود فلس هایی از جنس کرانین دارند، ا

ین مورچه خوار یک حیوان عجیب و خارق العاده است








به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران ، علیرضا نادری گفت: این گونه جزو تنها پستاندارانی است که پوشش فلس مانند از جنس کراتین دارند.

وی افزود: پولک پوست ها در مناطق گرمسیری آفریقا و آسیا زندگی می کنند و نام پانگولین از زبان مالای گرفته شده و به معنی "جمع شونده دو به بالا است.

وی ادامه داد: این جانوران شب فعال هستند و از حس بویایی قوی خود برای یافتن حشرات در شب استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه پانگولین ها بیشتر روز را به خوابیدن می گذرانند و به هنگام خواب رو به بالا می غلتند ،‌خاطر نشان کرد: آنها به صورت گلوله ای در خود جمع می شوند فلس های پانگولین همه جای بدن او به جز شکم و سمت داخلی بازوهایش را می پوشانند پولک پوستها به هنگام احساس خطر خود را مانند جوجه تیغی جمع می کنند و تنها کفتار و گربه سانان بزرگ قادر به نفوذ به پوشش فلس آنها هستند./ف


 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

[h=1]کاراکال رکورد دار پرش ارتفاع بدون نیزه [/h]
کاراکال ها به سبب پرش های عمودی و زدن پرندگان در حال پرواز با پنجه مشهورند

زیرا می توانند از حالت ساکن تا ارتفاع 3 متری بپرند.










به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران،









طبیعت رام شونده و مهارت شکارگری بالای کاراکال موجب شده تا آن را از روزگاران باستان به عنوان حیوان شکاری اهلی کنند. در گذشته این حیوان را مانند یوزپلنگ برای انجام انواع شکارها تربیت می کردند و با آن به شکار حیوانات کوچکی از جمله پرندگان، خرگوش های صحرایی و یا غزال های جوان می رفتند.
بسیاری از کشاورزان این حیوان را آفت می دانند چون ممکن است به حیوانات خانگی همچون ماکیان یا گوسفند و بز حمله کند.

در کشورهای آسیایی از جمله ایران وضعیت این گربه سان به دلیل کمبود طعمه و همچنین شکار رو به کاهش است.
از جمعیت فعلی آنها در ایران وضعیت این گربه سان به دلیل کمبود طعمه و همچنین شکار رو به کاهش است. از جمعیت آنها در ایران آمار و اطلاعات دقیقی در دست نیست.


علیرضا مهدوی کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه کاراکال در دشت های مناطق استپی و بیابانی زندگی می کند، گفت: کاراکال را نباید با گربه سان دیگری با نام علمی (lynx لینکس) اشتباه گرفت. این دو جانور شباهت زیادی به هم دارند و از جمله در داشتن گوش هایی با موهای سیخ و سیاه.

وی افزود: این جانور گربه ای با دم کوتاه، اندامی بلند و کشیده و در عین حال عضلانی با پاهای جلوتر است که این ویژگی باعث می شود به یک شکارچی نیرومند تبدیل شوند.
همچنین به دلیل موهای بلند سیاه رنگی که بر روی گوش دارد گاهی سیاه گوش می نامند. کاراکال نام علمی این جاندار است که آن نیز برگرفته از قره قولاق یا قره قولاخ در زبان ترکی به معنی سیاه گوش است.


**‌ روش منحصر به فرد در شکار
کاراکال از کوچکترین گربه سانانی است که توانایی شکار حیوانات بزرگتر از خود را دارند.
مهدوی ادامه داد: کاراکال روش منحصر به فردی برای شکارش دارد. با وجود دست ها و پاهای بلند که قابلیت ارزشمندی در دویدن است این گربه در شکار پرندگان بیشتر از تکنیک پرش های بلند استفاده می کند. او قادر است در یک چشم بر هم زدن با انجام یک پرش بلند، پرنده ای را که در حال اوج گرفتن است، شکار کند.
با این روش این گربه قادر به شکار حیواناتی است که جسم بزرگتر از او دارند.


گزارشی از هراتیان
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ورود هزاران پرنده مهاجر به پناهگاه حيات وحش كاني برازان

ورود هزاران پرنده مهاجر به پناهگاه حيات وحش كاني برازان




هزاران پرنده مهاجر به پناهگاه حيات وحش كاني برازان وارد شدند.









به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران از حفاظت محيط زيست ،

بيش از 30 هزار قطعه پرنده مهاجر وارد تالاب بين المللي كاني برازان مهاباد شده اند.

اين تالاب به دليل وضعيت و امنيت مناسب آن، به يكي از استراحت گاه ها و زيستگاه هاي بسيار مهم پرندگان در شمال غرب كشور

تبديل شده كه همه ساله پذيراي شمار بسياري از انواع پرندگان مهاجري چون غاز خاكستري ،اردك سر سفيد ،اردك تاج دار ، اردك

سرحنايي ،فيلوش،اردك بلوطي مي باشد كه در مسير پرواز خود وارد اين تالاب مي شوند.


تالاب كاني برازان بعنوان اولين سايت پرنده نگري كشوردر 30 كيلومتري شمال شهرستان مهاباد واقع شده است./ف

 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تنها پرواز می کند اما امید ها را ناامید نمی کند

تنها پرواز می کند اما امید ها را ناامید نمی کند





امید تنها بازمانده درناهای گله غربی است که از سیبری می آید و در شمال اقامت می کند امید مردم منطقه این است

که این پرنده زیبا که هر سال اواسط آبان می آید و در اواسط اسفند به سیبری کوچ می کند را ببیند.



















به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، اگر خود را به جای مردمان باستانی ساکن ایران و به ویژه مردمان سیستان که باور زیادی به

وجود سیمرغ در شاهنامه فردوسی دارند بگذاریم، درناها پرندگانی بزرگ و سفید هستند که در دسته های پر جمعیت که از دور شبیه یک
پرنده بسیار زیبا بزرگ به چشم می آیند مسیر درناها از شمال شرق به سوی جنوب غربی و بر عکس است آنان یکبار نوید فرارسیدن سرما
و یکبار نوید فرا رسیدن گرما را می آورند درناها برای انسانها موجوداتی احترام برانگیز بوده اند تاجیکان جنوب ازبکستان و شمال افغانستان

باور دارند که وقتی درناها به بلخ می رسیدند بخاطر مبارکی و فرخندگی تاق نوبهار هرگز از بالای آن نمی گذشتند و از زیر آن رد می شدند

بسیاری از مردمان سیبری از جمله اسکیموهای جامعه ای به شکل درنا می پوشند و به هنگام جشن و شادمانی با همان جامعه برگرد آتش می رقصند آنان درنا را نشانه خوشبختی می دانند و از همه مهم تر اینکه پر او را دارویی شفا بخش برای زخم ها و دردها می دانند. درناها نامهای گوناگون دارند: بوتیمار، غم خورک، کلنگ، کرکی و حواصیل درناها پرندگان مهاجر هستند که تابستان ها را در سرزمین های سردسیر سیبری و دیگر نواحی سرد شمال شرقی فلات ایران سپری می کنند و در زمستان ها به سوی جنوب روی می آوردند.





احمدی دامگاه دار مازندرانی درباره درنا چنین می گوید: گله غربی درناهای سفید سیبری از حدود 25 سال پیش به دامگاهای شمال کشور می آیند و در 3 دامگاه شمال فریدون کنار، از باران، سر فرود می نشینند که تعداد آنها حدود 7 تا 12 قطعه بوده است ولی از حدود 10 سال گذشته به این طرف فقط 3 درنا به دامگاههای شمال می آیند.
وی افزود: با شروع پرژوه بین المللی درنای سیبری که به منظور حفاظت از درناها و ایستگاههای آنها، فرهنگ سازی و آشنایی مردم بومی منطقه با این پرنده اجرا می شود، این 3 درنا از 12 آبان تا 15 آبان از سیبری مهاجرت کرده و 10 تا 15 اسفند به سیبری باز می گردند.
وی ادامه داد: متاسفانه حدود 5 سال پیش 2 تا از درناها به دلایل نامعلوم و شاید شکار به دامگاههای شمال باز نگشتند و فقط یک درنا باقی مانده است که معروف و مشهور به امید است.
وی با اشاره به اینکه این درنا تنها بازمانده درناهای گله غربی است که از سیبری می آید و امید مردم منطقه هم به همین درناست، گفت: مردم بومی منطقه بالا دامگاهداران این پرنده را سفیر صلح و آزادی می دانند و بر ایشان بسیار دوست داشتنی است.



بسیاری از کارشناسان و فعالان محیط زیست زحمات زیادی برای افزایش جمعیت این درنا امید می کشند بطوریکه جفتهایی ار از روسیه می آورند و امید دارند که شاید تعدادشان زیاد شود ولی متاسفانه با آنها بر نگشته و همچنان تنها مهاجرت می کند.
این دامگاه دار افزود: درنا در فرهنگ مردم مناطق فریدون کنار، از باران و سر فرود شناخته شده است بطوریکه میدان، مغازه ها یا جایگاه خاص را درنا نامگذاری می کنند حتی خود منطقه و محصولات منطقه را به اسم درنا می شناسند.


احمد با اشاره به اینکه این پرنده معمولا تنهاست و به تنهایی زندگی می کند، خاطر نشان کرد: قلمروش مشخص است معمولا منزوی، گوشه گیر و بی آزار است جایی می نشیند که اطراف را زیر نظر داشته باشد و جایی که احساس خطر کند نمی نشیند و همه چیز خوار است زندگی و رفتار درنا در سر فصل تحقیقات رانشجویان و دانش آموزان است و به خاطر جذابیت این پرندگان که شامل زیبایی و رقص و آواز است مردم علاقه مند هستند که این پرنده منحصر به فرد را بشناسند.


گفتنی است، در سالیان اخیر این پرندگان به شدت مورد تهدید و کشتار قرار گرفته اند به همین خاطر درنای سفید سیبری از سوی نهادهای بین المللی پرنده ای به شدت در معرض خطر معرفی شده و برنامه های حفاظتی گوناگونی در 17 کشور منطقه و از جمله ایران برای آنها اجرای می شود.

در زمینه حفاظت از درنای سفید می توان از کوششهای ارزنده خانم الن توکلی فعال و علاقمند حفاظت از درنای سفید یاد کرد که انجمن درنای سیبری را در ایران بنیاد گذاشته شده است



گزارش از هراتیان
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رييس سازمان محيط زيست:
امسال در مساله ريزگرد‌ها وضعيت بهتري داريم
ايرن- رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت:‌ در مساله ريزگرد‌ها امسال نسبت به سال‌هاي گذشته وضعيت بهتري داريم.


به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس محمد جواد محمدي‌زاده، معاون رييس‌جمهوري در حاشيه جلسه هيات دولت با بيان اينکه امسال در موضوع ريزگرد‌ها وضعيت بهتري داريم، اظهار کرد: علت اين امر هماهنگي با وزارت نيرو و تامين حق‌آب‌ه مورد نياز تالاب‌ها بود که در اين راستا درياچه اروميه بيش از 70 سانتي‌متر بالا آمده است.

وي با اشاره به همکاري‌هاي خوب با کشور عراق گفت: نيروهايشان را آموزش داده‌ايم و با کشور عراق قرارداد بسته‌ايم که نتيجه‌ داده است و در اين زمينه تالاب بين‌النهرين آبدار شده است و به همين خاطر در سال جاري از کانون بحراني کشور عراق نسبت به سال گذشته کاسته شده است.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينکه هفته گذشته اجلاسي در مقر افريقايي سازمان ملل به پيشنهاد ايران برگزار شد،‌ اظهارکرد: در اين اجلاس کشورهايي که موضوع ريزگرد داشته‌اند،‌ به پيشنهاد ايران دور هم جمع شدند و صندوقي از اعتبارات بين‌المللي براي کمک به اين کشورها در جهت مقابله با ريزگرد‌ها ايجاد شد که در اين رابطه کشور عراق در اولويت ويژه قرار دارد و پس از آن سوريه،‌ اردن و عربستان هم مطرح هستند و اميدواريم با اين اقدامات شاهد بهبود شرايط باشيم.



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آغاز ممنوعيت صيد ماهي در استان خوزستان

آغاز ممنوعيت صيد ماهي در استان خوزستان

ممنوعيت صيد ماهي همزمان با فصل تكثير وتخم ريزي ماهيان در استان خوزستان آغاز شد
روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست خوزستان در اطلاعيه اي از عموم اهالي استان خوزستان خصوصا صيادان ماهي ممنوعيت صيد ماهي را طبق قانون و مقررات حفاظت محيط زيست از 15 اسفند سال جاري لغايت 15 ارديبهشت ماه سال 91 كه مقارن با فصل تكثير و تخم ريزي ماهيان است به مدت دو ماه در كليه منابع آبي استان اعم از رودخانه، تالاب، درياچه و آب بندهاي طبيعي و... اعلام نمود.

شهريار عسكري مسئول روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست خوزستان از كليه صيادان محترم استان درخواست نمود به منظور حفظ ذخاير آبزي و منابع طبيعي خدادادي در فصل ممنوعه از هر گونه فعاليت صيد و صيادي خودداري نمايند و از كليه اهالي و مردم شريف استان تقاضا دارد در صورت مشاهده هر گونه تخلف مراتب را به نزديك ترين اداره حفاظت محيط زيست مستقر در منطقه گزارش و يا با تلفن 71-3737768-0611 تماس حاصل نمايند.


http://doe.ir/
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
زيستگاه ميانكاله آماده پذيرش ببرهاي روسي

زيستگاه ميانكاله آماده پذيرش ببرهاي روسي

رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده ، ببرهاي روسي تا قبل از تابستان سال 92 وارد كشورمي شوند و طرف روسي هم آمادگي اين كار را دارد.




به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ،محمد جواد محمدي زاده افزود: دو قلاده ببر در روسيه و دو قلاده پلنگ در ايران براي


تبادل بين طرفين آماده هستند.

وي اظهار داشت:براي اين تبادل قرار شد روسيه تمام آزمايش هاي لازم براي سلامتي ببرها را انجام دهد و گواهي سلامت آنها را

تهيه و شناسامه صادر كند كه اين اقدامات انجام شده است .
محمدي زاده گفت: اين آزمايش ها به روش كشت بافت انجام مي شود ازاين رو تا حدودي زمانبر است در نتيجه انجام آنها و صادر شدن جواب حدود سه ماه زمان برد.
محمدي زاده افزود: بعد از اين روس ها اعلام كردند كه به گواهي اتحاديه بين‌المللي حفاظت از طبيعت ( IUCN ) نياز دارند كه چند روز

پيش نيز اين گواهي به آنها داده شد و هم اكنون طرف روسي در تلاش براي تهيه هواپيماي ويژه براي انتقال ببرها به ايران است.
محمدي زاده يادآور شد كه زيستگاه اين ببرها در ميانكاله كاملا آماده پذيرش آنهاست و سازمان محيط زيست اصرار دارد اين جابه جايي تا قبل از تابستان 92 انجام شود و طرف روسي هم اعلام كرده است حتما تا قبل از تابستان اين كار انجام مي شود.
بر اساس توافقنامه‌‌اي كه اول اسفند سال ۸۸ بين رييس سازمان حفاظت محيط زيست ايران و وزير محيط زيست روسيه امضا شد ، مقرر شد در قبال تحويل دو قلاده پلنگ ايراني به روسيه دو قلاده ببر به كشور ما منتقل شود و در زيستگاه ميانكاله مازندران اسكان داده شوند. /ف




http://www.yjc.ir/fa/news/4300622/زيستگاه-ميانكاله-آماده-پذيرش-ببرهاي-روسي
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
فعاليت هاي صنعتي، معدني و خدماتي بايستي هوشمندانه و مطابق با استانداردها و ضوابط زيست محيطي انجام پذيرد فعاليت هاي صنعتي، معدني و

فعاليت هاي صنعتي، معدني و خدماتي بايستي هوشمندانه و مطابق با استانداردها و ضوابط زيست محيطي انجام پذيرد فعاليت هاي صنعتي، معدني و





فعاليت هاي صنعتي، معدني و خدماتي بايستي هوشمندانه و مطابق با استانداردها و ضوابط زيست محيطي انجام پذيرد





پذيرد



مدير كل حفاظت محيط زيست قم گفت: فعاليت هاي صنعتي، معدني و خدماتي بايستي هوشمندانه و مطابق با استانداردها و ضوابط زيست محيطي انجام پذيرد.









به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از سازمان حفاظت محيط زيست ،،‌ محمودعلي ركني با اشاره به گزارش يازده ماه عملكرد محيط زيست انساني اين اداره كل گفت: تعداد استعلام رسيده جهت صدور گواهي تاسيس و استقرار به دبيرخانه محيط زيست 223 بوده است كه با 212 استعلام موافقت و 10 استعلام مخالفت و يك مورد هم در درست بررسي مي باشد.


مدير كل حفاظت محيط زيست استان قم همچنين تعداد استعلام براي صدور گواهي بهره برداري فعاليت و ادامه فعاليت را نيز 231 عنوان كرد و افزود از اين تعداد 219 استعلام جواب مثبت و 14 استعلام نيز به علت رعايت نكردن مسائل زيست محيطي جواب منفي گرفته اند.
وي اظهار داشت: فعاليت هاي صنعتي، معدني و خدماتي بايستي هوشمندانه و مطابق با استانداردها و ضوابط زيست محيطي انجام مي پذيردكه بدين ترتيب نه تنها چالش هايي را براي نسل كنوني ايجاد ننمايد بلكه قابليت ها و ظرفيت هاي حياتي آن را براي نسل هاي آينده پايا و مانا گردد.



مدير كل حفاظت محيط زيست استان قم خاطر نشان كرد: محيط پيرامون ما انسان ها كه نظر به دخل و تصرفات انساني محيط زيست انسان ساخت قلمداد مي شود گنجيه اي الهي است كه ما عهده دار پاسداري و صيانت آن مي باشيم كه در هنگام و مواقع صدور گواهي هاي زيست محيطي بايستي اين مهم به طور جد منظور نظر قرار گيرد./ف





http://www.yjc.ir/fa/news/4298435/ف...با-استانداردها-و-ضوابط-زيست-محيطي-انجام-پذيرد


 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با تصويب هيئت وزيران؛
بهاي پروانه شکار و صيد جانوران وحشي تعيين شد
با موافقت دولت و در راستاي جلوگيري از شکار غيرمجاز پرندگان و گونه هاي جانوري، بهاي پروانه شکار و صيد تعيين شد.



به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، شوراي عالي حفاظت محيط زيست بنا به پيشنهاد سازمان حفاظت محيط زيست و به استناد ماده(3) قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست-مصوب 1353- تصويب کرد؛ بهاي پروانه شکار و صيد و بهاي جانوران وحشي از لحاظ مطالبه ضرر و زيان تعيين شد.

بر اين اساس، بهاي پروانه ويژه شکار و صيد پستانداران شامل؛ کل(هر راس) براي اتباع خارجي از 4 تا 6 هزار دلار و اتباع ايراني از 2 تا 9 ميليون ريال، قوچ اوريال براي اتباع خارجي از 5 تا 8 هزار دلار و اتباع ايراني 9 ميليون ريال، قوچ البرز از 5 تا 7 هزار دلار براي اتباع خارجي و براي اتباع ايراني از 2 تا 9 ميليون ريال، قوچ ارمني بين 6000 تا 6500 هزار دلار و 2 تا 9 ميليون ريال به ترتيب براي اتباع خارجي و ايراني، قوچ اصفهان از 6 تا 7 هزار دلار براي اتباع خارجي و 2 تا 9 ميليون ريال براي اتباع ايراني، آهو و جبير از 3500 تا 4500 دلار و 5 ميليون ريال به ترتيب براي اتباع خارجي و ايراني، با مدت اعتبار حداکثر 5 روز از تاريخ صدور تعيين شده است.

همچنين بهاي پروانه ويژه شکار گراز(هر راس بر اساس طول دندان) از هزار تا 1500 دلار براي اتباع خارجي و 800 هزار ريال براي اتباع ايراني است که طول مدت مجاز براي دريافت پروانه حدود 8 ماه است و هر متقاضي مجاز به دريافت 5 پروانه در طول فصل است.

بر اساس اين مصوبه، بهاي پروانه شکار خرگوش و تشي براي اتباع خارجي 40 دلار و اتباع ايراني 150 هزار ريال با مدت اعتبار پروانه 1 ماه و شکارچي دو روز در هفته مجاز به شکار سه راي خرگوش و تشي در هر سفر، بهاي پروانه شکار هر گونه از پرندگان وحشي غير حمايت شده 50 دلار به ازاي هر پرنده براي اتباع خارجي و 600 هزار ريال براي اتباع ايراني است که مدت اعتبار شکار براي اتباع خارجي 3 روز و حداکثر تعداد مجاز صيد 10 قطعه است و براي اتباع خارجي 6 ماه و چهار قطعه در هر سفر تعيين شده است.

اين مصوبه از سوي محمدرضا رحيمي؛ معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
برخورد جدي با خريد و فروش جانوران وحشي

برخورد جدي با خريد و فروش جانوران وحشي

مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي گفت: خريد و فروش جانوران وحشي ممنوع بوده و با افراد متخلف برخورد مي شود.













به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران از اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي ، بيوك رئيسي با اعلام اين خبر اظهار داشت: با توجه به نزديكي ايام پاياني سال و بر اساس تجربيات مكتسبه از سنوات گذشته در خصوص خريد و فروش غير مجاز جانوران وحشي نظير مار، لاك پشت، سمندر توسط افراد سودجو و فرصت طلب اين اداره كل با افراد متخلف برخورد قانوني مي كند.

وي ادامه داد: اطلاع رساني هاي مختلف از طريق جرايد كثير الانتشار محلي در حال انجام است و اين اطلاع رساني ها ادامه خواهد داشت.
رئيسي گفت: در اجراي اين طرح همكاري هاي ارگان هايي همچون شهرداري، بهداشت و درمان، نيروي انتظامي و دامپزشكي مورد انتظار است.
مديركل حفاظت محيط زيست استان از آمادگي اين اداره كل براي حفاظت و صيانت از محيط طبيعي در ايام عيد خبر داد و گفت: يگان هاي حفاظت محيط زيست با تمام توان آماده حفاظت از مناطق تحت مديريت در ايام عيد نوروز است.






http://www.yjc.ir/fa/news/4310745/برخورد-جدي-با-خريد-و-فروش-جانوران-وحشي
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تلاش محققان برای جلوگیری از انقراض پانداها
از آنجا که تعداد پانداها در حال حاضر بسیار اندک است و آینده آنها نیز تیره و تار شده، محققان در چین تلاش می کنند تا با بررسی و اعمال روشهایی از خطر انقراض آنها جلوگیری کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، اگرچه تحقیقات وسیعی رفتار پانداهای ماده در رابطه با تولید مثل را بررسی کرده است، اما هنوز نیمی از جمعیت پانداها به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته اند، از این رو گروهی از دانشمندان تحقیقاتی را در زمینه پانداها نر انجام داده اند تا به نوعی توازنی میان تحقیقات انجام شده درباره هر گروه ایجاد شود. این گروه از دانشمندان سه سال را صرف مطالعه هشت پانداهای نر غول پیکر پایگاه شهر چنگدو در جنوب غربی چین کردند.
کوپت آیتکن- پالمر دامپزشک ارشد در موسسه حفاظت بیولوژی امیتسونیان و محقق ارشد تحقیقات جدیدی که درباره عادات پانداهای نر انجام شده اظهار داشت: هنوز هم مطالب بسیاری است که درباره پانداهای نر غول پیکر نمی دانیم.
نقطه اوج فصل جفت گیری پانداها بین 22 مارس(3 فروردین) و 15 آوریل (27 فروردین) ماه است. این اطلاعات به محققان کمک می کند که دریابند بهترین زمان برای تلقیح مصنوعی چه زمانی است.
این تحقیق در شماره 4 آوریل ( 16 فروردین) مجله " زیست شناسی تولید مثل" منتشر شده است.
این درحالی است که چالشهای تولید مثل تنها مواردی نیست که آینده پانداهای غول پیکر را تیره و تار نشان می دهد. چرا که تحقیقات دیگری که در این موسسه انجام شده به بررسی تأثیرات تغییرات جوی بر عادات پانداهای غول پیکر می گذارد پرداخته است. این تحقیق با استفاده از دو مدل جوی نشان می دهد که نیمی از جمیعت پانداها که تاکنون نیز بسیار محدود بوده تا سال 2080 از بین می روند.
این تحقیق در ماه مارس در مجله بین المللی اکولوژی منتشر شده است و محققان طی آن اظهار داشته اند حفاظت محیط زیست می تواند عاملی برای کم نشدن تعداد پانداها باشد.
 

rel!ance

کاربر فعال
سلام
لینک زیر را ببینید
این ویدئو درباره جزیره ای در شمال اقیانوس آرام است، 2000 کیلومتر دورتر از هر ساحل دیگری. بدون حضور انسانها ! تنها پرندگان و ..!

اما ببینید انسانها فقط با ریختن مواد پلاستیکی و ... به داخل دریا با محیط زیست چه کردند!

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=19215c77dbad0b9a22f18519522bed0b
 
آخرین ویرایش:

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مهندس عراقی برنده اسکار محیط زیست 2013 شد

مهندس عراقی برنده اسکار محیط زیست 2013 شد

مهندس عراقی برنده اسکار محیط زیست 2013 شد
یک مهندس عراقی به پاس تلاش‎هایش در احیای باتلاق‎هایی که به دلیل وندالیسم زیست محیطی صدام حسین خشک و نابود شده بود، برنده 'اسکار سبز 'یا جایزه زیست محیطی گلدمن شد.


تقریبا ده سال پیش یک مهندس عراقی زندگی راحت و آسوده خود را در کالیفرنیا رها کرد و پس ازجنگ عراق برای احیا و بازسازی مرداب‎هایی که قبلا در دوران صدام حسین خشک ومبدل به گودال‎های پراز خاک و غبار شده بودند، به کشورش بازگشت.

وی اکنون برنده جایزه زیست محیطی گلدمن یا "اسکار سبز "شده است که مهم ترین و معتبرترین جایزه جهانی در زمینه فعالیت‌های وابسته به حفاظت از منابع و محیط زیست درسراسر جهان است که هرسال از سوی بنیاد گلدمن به بهترین اقدامات صورت گرفته و عاملان این تلاش‎ها درسراسرجهان اهدا می‎شود.

اما تلاش‎های" اعظم الواش "، مهندس عراقی که سبب اهدای این جایزه به او شده است، عمدتا در زادگاهش یعنی زمین‎ها و باتلاق‎های واقع در منطقه میان رودان – بین دجله و فرات – درجنوب عراق، صورت گرفته است. منطقه‎ای که به عنوان گهواره تمدن‎ها شناخته شده و زمانی واهه‎ای غنی از انواع گونه‎های وحش آبزی همانندشیرآبی بود و نیز محل فرود گونه‎های بسیار مهمی از پرندگان مهاجر به شمار می‌آمد اما در سال‎های گذشته با نوعی وندالیسم زیست محیطی تقریبا محو و نابود شده بود.

این مرداب‎ها در اواسط دهه 90 برای نابود کردن عرب‎های شیعه که درجریان حمله عراق به کویت، دست به شورش زده بودند، توسط صدام حسین خشک و سوزانده و مسموم شد.درنتیجه این تالاب‎ها که زمانی به عنوان باغ‎های عدن شهرت داشت، از آن پس مبدل به گودال‎های انباشته از خاک و غبار درآمد .

رسال 2004 الواش دست به ایجاد موسسه غیرانتفاعی "طبیعت عراق" زد و تمام تجربه و تخصص خود را در مهندسی هیدرولیک به کار گرفت. همچنین کار بررسی منطقه و توسعه یک طرح جامع برای احیا و بازسازی تالاب‎ها را در دستور کار خود قرار داد. او همچنین موفق به آموزش مقامات دولتی درباره اهمیت محیط زیست و منابع آب و مزایای اقتصادی ناشی از احیای این باتلاق‎ها شد

"اعظم الواش" به عنوان یک پسرجوان روزهای زیادی را با پدرش در این باتلاق‎ها گذرانده بود که ریاست بخش آبرسانی در منطقه را در اوایل دهه 60 میلادی برعهده داشت. او بخوبی به یادمی آورد که زمانی در میان آب‎های زلال و شفاف برای تماشای ماهی‌های بزرگ همراه با پدرش که اغلب مشغول کار بود، به این منطقه می‎رفت.

پس از آن که به دلیل آزار و اذیت صدام حسین به امریکا فرار کرد، پس از تحصیل درمدارس معتبر و کسب درجه علمی معتبر و موفقیت حرفه‎ای به عنوان یک مهندس عمران در حومه مرفه نشین لس آنجلس، با همسر و دو دخترش زندگی می‎کرد ، از دور شاهد گزارش‎های باورنکردنی درباره نابودی این باتلاق‎ها بود.

پس ازسرنگونی صدام وی در سال 2003 سرانجام با هدف احیا و بازسازی تالاب‎های محبوب دوران کودکی‎اش به عراق بازگشت و زندگی دشوار را در عراق تکه پاره پس از جنگ عراق به زندگی مرفه در کالیفرنیا ترجیح داد.

او خود می‎گوید:«هنگامی که اولین بار باتلاق‎های خشک شده را دیدم بشدت شوکه شدم و در اولین روزها احساس کردم بازگرداندن حیات به این تالاب‎ها غیر ممکن است . حداقل جلب حمایت و انگیزه‎های زیست محیطی درحمایت از این کار و آوردن محیط زیست به الویت اول یک ملت، در ایجاد صلح و بازسازی زیر ساخت‎ها ناممکن است.»

درسال 2004 الواش دست به ایجاد موسسه غیرانتفاعی "طبیعت عراق" زد و تمام تجربه و تخصص خود را در مهندسی هیدرولیک به کار گرفت. همچنین کار بررسی منطقه و توسعه یک طرح جامع برای احیا و بازسازی تالاب‎ها را در دستور کار خود قرار داد. او همچنین موفق به آموزش مقامات دولتی درباره اهمیت محیط زیست و منابع آب و مزایای اقتصادی ناشی از احیای این باتلاق‎ها شد.

تلاش‎های او درشرایطی ادامه یافت که هرچند او و تمام افرادش به شدت تحت نظر نیروهای نظامی حاضر در منطقه بودند،اما خطر آدم ربایی و یورش تروریست‎ها همواره او و همکارانش را تهدید می‎کرد .

با وجودهمه این مشکلات باتلاق‎های بین‎النهرین هم اکنون مراحل شکوفایی و احیا را از سر گرفته‎اند و به تقریبا نیمی از منطقه هم اکنون دوباره زیر آب رفته و گویی سومریان دوباره زندگی خود را از سر گرفته‎اند. اما شاید مهم‎ترین شاهد بر موفقیت او درارتقای جایگاه و اهیمت محیط زیست در کشور عراق است که سبب شد این باتلاق‎ها به عنوان نخستین پارک مالی کشور عراق، بهار 2013 به بهره برداری برسد.

پروژه احیاو بازسازی تالاب‎های جنوب عراق همچنان درحال ادامه است اما الواش اکنون با چالش جدیدی در محیط زیست عراق مواجه است وآن زنجیره ای از 23 سد است که در مرزهای شمال ترکیه و سوریه دردست احداث است.

اگر این سدها تکمیل شوند، جریان آب به عراق به شدت کاهش می‎یابد و از این رو وی ازهم اکنون دست به برگزاری تورجهانی برای جلب توجه تمام محافل بین‎المللی به تهدید‎های آینده ناشی از درگیری برسر منابع آب و سازماندهی و توقف سدها برای حفاظت بهتر از منابع آب در منطقه‎ای گسترده‎تر زده است.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ويروس شبه ايدز در کمين کوآلاهاي استراليايي

ويروس شبه ايدز در کمين کوآلاهاي استراليايي

کارشناسان حيات وحش در گزارش جديدي هشدار دادند: نوعي ويروس شبه ايدز و نيز عفونت قارچي «کلاميديا»، زندگي هزاران کوآلاي استراليايي را تهديد مي کند.
به گزارش ايسنا، اين کارشناسان هم چنين تاکيد کردند که در حال حاضر انجام مطالعاتي روي سيستم دفاعي بدن اين پستانداران آغاز شده تا به زودي واکسن‌هاي جديدي براي حفاظت از آنها در برابر اين قبيل عفونت‌هاي خطرناک توليد شود.

به گزارش روزنامه گاردين، پس از کاهش چشمگير و نگران کننده جمعيت قابل توجهي از کوآلاهاي استراليايي ظرف دو دهه گذشته، نام اين پستاندار ارزشمند و کمياب از يک سال پيش وارد فهرست گونه‌هاي در معرض خطر انقراض شده است.

مهمترين خطرات و تهديدها براي کوآلاها شامل گسترش خشکسالي، تخريب زيستگاه‌ها و حمله ساير حيوانات مانند سگ هاي اهلي هستند که اين بار شيوع بيماري هاي عفوني نيز به اين تهديدها افزوده‌ شده است.

کارشناسان حيات وحش استراليا هم اکنون در تلاش براي توليد واکسني هستند که بتواند سيستم دفاعي کوآلاها را در برابر اين عفونت‌هاي کشنده نظير قارچ کلاميديا و ويروس ايدز کوآلايي مقاوم سازد.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رييس سازمان حفاظت محيط زيست:
ابرهاي جزاير درياچه اروميه بارور مي‌شوند
رييس سازمان حفاظت محيط زيست کشور گفت: درياچه اروميه به عنوان يک اکوسيستم حساس و شکننده مورد توجه دولت و مخصوصا سازمان حفاظت محيط زيست است.



به گزارش سرويس «محيط زيست» ايسنا، محمدجواد محمدي زاده در حاشيه افتتاح موزه تاريخ طبيعي اروميه افزود: تلاش‌هاي بسياري در راستاي حفاظت از اين سرمايه با ارزش ملي صورت گرفته و کارگروهي توسط دولت براي مديريت مسايل درياچه به صورت يکپارچه تعيين شده است.
وي اظهار کرد: هم اکنون مديريت روش‌هاي آبياري در حوزه آبريز درياچه اروميه در حال اجراست و جهاد کشاورزي در استان‌هاي آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي و کردستان نيز اقدامات بسيار خوبي در اين زمينه انجام داده اند.
وي گفت: درباره مديريت منابع آبي و آب مازاد پشت سدها نيز با همکاري سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت نيرو همکاري‌هاي خوبي صورت گرفته است.
محمدي زاده افزود: با استفاده از فنآوري‌هاي روز نيز عمليات بارور سازي ابرها در حوزه درياچه انجام مي‌شود که بررسي‌ها نشانگر اين است که در سال آبي گذشته بارندگي‌ها در جزاير درياچه اروميه خوب بوده است.
وي گفت: با مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه درياچه اروميه هم اکنون 50 سانتيمتر آب درياچه افزايش يافته است ولي به علت پس رفت آب و پايين آمدن سطح آن هنوز 3.5 متر تا رسيدن ارتفاع آب به سطح مطلوب فاصله هست.
محمدي زاده افزود: هم اکنون انتقال حوضه به حوضه آب براي رفع مشکل درياچه در دست بررسي است که در کارگروه کشاورزي استان منابع و نکات ريز اين طرح بررسي مي‌شود.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: تقويت زيستگاه‌هاي حوضه درياچه اروميه و جلوگيري از نابودي اين زيستگاه‌ها مهمترين برنامه سازمان حفاظت محيط زيست است.
محمدي زاده اظهار کرد: در سال گذشته تنشي به حيوانات جزاير وارد شد که موجب شد حيوانات از خود واکنش نشان دهند.
وي افزود: برخي افراد بر اين عقيده بودند که حيوانات اين زيستگاه‌ها را به جاي ديگري منتقل کنيم ولي ما معتقديم اين زيستگاه‌ها را بايد چنان تقويت کرد که قدرت زيستگاهي خود را به هر نحو ممکن حفظ کنند.
محمدي زاده گفت: بر همين اساس پروژه‌اي براي تامين آب در رشکان اروميه کلنگ‌زني شد و منابع استاني اين طرح نيز تامين و معرفي شدند.
وي با اشاره به هدف ديگر کلنگ زني طرح خطوط انتقال آب به جزاير درياچه اروميه ادامه داد: جلوگيري از عوارض حاصل از تنشهايي که به لحاظ شرايط خشکسالي حاصل مي‌شوند بر زيستگاه‌هاي درياچه اروميه، مهمترين هدف از اجراي اين طرح است


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

jangaliha

عضو جدید
سرانجام مهاربیابان‌زایی برنده‌ی جایزه‌ی نخست اجلاس جهانی رسانه‌ها شد

سرانجام مهاربیابان‌زایی برنده‌ی جایزه‌ی نخست اجلاس جهانی رسانه‌ها شد

به نقل از سایت دیده بان طبیعت بختیاری:

با پایان‌یافتن رأی‌گیری رقابت‌ بین‌المللی جایزه‌ی اجلاس جهانی رسانه‌ها؛ سرانجام وبلاگ مهاربیابان‌زایی به‌عنوان نماینده ایرانیان(فارسی زبانان)، برنده‌ی این جایزه‌ جهانی شد. وبلاگ مهار بیابان‌زایی در میان رقبای خود از کشورهای اسپانیا، روسیه، فرانسه، پرتغال، انگلیس، بنگلادش، چین، اوکرائین، عربستان سعودی، ترکیه، اندونزی، آلمان و هند با ۴۶ درصد آرای داده شده در روز ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ برابر با ۷ می‌۲۰۱۳ سزاوارانه در بخش رآی‌گیری آنلاین(عمومی) وبلاگ‌هایی که در این سال به بهترین وجه به‌موضوع «آینده رشد − اقتصاد، ارزش‌ها و رسانه‌ها» پرداخته‌اند، جایگاه نخست را تصاحب کرد. گفتنی‌است که رقبای اسپانیایی و روسی به‌ترتیب با ۴۰ و ۶ درصد؛ مقام‌های دوم و سوم این رقابت جهانی را کسب کردند. برگزیده هیأت داوران در این بخش از رقابت‌ها؛ وبلاگ بنگلادشی بود.
نگارنده نیز به سهم خود این پیروزی ستایش‌برانگیز را به محمد درویش عزیز نویسنده وب‌سایت مهاربیابان‌زایی و همه دوستانی که بی‌منت و تحسین‌برانگیز برای کسب این موفقیت بزرگ تلاش کردند؛ صمیمانه تبریک می‌گویم و ایرانی سرسبز و آباد را آرزو می‌کنم.
 

.angel.

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]ارایه تسهیلات کم بهره به زارعان چوب در کشور[/h] در شرایطی که توسعه زراعت چوب در دستور کار است برای کاهش فشار بر روی جنگل های کشور تسهیلات کم بهره به متقاضیان زراعت چوب پرداخت می شود

سرپرست دفتر امور جنگلی سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه توسعه زراعت چوب برای کاهش فشار بر روی جنگل‌ها انجام می‌شود، گفت: به همین منظور به تسهیلات کم بهره‌ای به افرادی که تقاضای خود را برای زراعت چوب اعلام کنند ارائه می‌شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران IENA ،به نقل از ایسنا پورمقدم افزود: در مواقعی نیز که متقاضیان تسهیلات نمی‌خواهند، به آنها نهال رایگان داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 150 هزار هکتار زراعت چوب داریم، اظهار کرد: از سال 83 به بعد که طرح زراعت چوب راه‌اندازی شده تحت عنوان قلمستان شمال و خارج از شمال توسط متقاضیان کار شده است.

به گفته سرپرست دفتر امور جنگلی سازمان جنگل‌ها، این کار عمدتا از طریق گونه‌های درختی که سریع رشد کرده و در مدت زمان کوتاهی به بهره‌برداری می‌رسد انجام می‌شود. به عنوان مثال گونه صنوبر در مناطق معتدل و سرد و گونه اکالیپتوس در مناطق گرمسیر جنوبی کشت می‌شود.

پورمقدم با اشاره به فعالیت موسسه تحقیقات جنگل‌ها برای کشت گونه‌های مناسب اظهار کرد: این موسسه، تحقیقات بسیاری بر روی کلون‌های اصلاح شده صنوبر انجام داده و موجب توسعه کشت این گونه درختی شده است.

وی همچنین با اشاره به ریاست سازمان جنگل‌ها بر کمیسیون بین‌المللی صنوبر در سازمان خاروبار کشاورزی (فائو) اظهار کرد: این کمیته که نزدیک به پنج سال است راه‌اندازی شده، فعالیت‌های بسیاری در زمینه تحقیقات، بهره‌برداری و ارزیابی صنوبر انجام داده است.

به گفته سرپرست دفتر امور جنگلی سازمان جنگل‌ها، پیش از سال 83 نیز زراعت چوب در کشور انجام می‌شده است اما هیچ ردیف اعتباری و برنامه منظمی نداشته است.
 

.angel.

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]احداث سدهای زیر زمینی در کشور برای استفاده بهینه از ذخایر آبی[/h]
فاز اول طرح احداث سدهای زیرزمینی برای استفاده از جریانات زیر سطحی در مناطق خشک و نیمه خشک اجرایی می شود، تحقیقات فرسایش خاک و روشهای حفاظت خاک و طرح ملی شناخت فرسایش "خندقی" در فازهای بعدی این طرح اجرایی خواهد شد .

عکس تزئینی است
رییس اداره توسعه فناوری و یافته‌های تحقیقاتی مرکزتحقیقات حفاظت خاک وآبخیزداری کشور از اجرایی شدن طرح احداث سدهای زیرزمینی برای استفاده از جریانات زیر سطحی در مناطق خشک و نیمه خشک خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران IENA ؛ عبدالمحمد غفوری روزبهانی درگردهمایی یک روزه «ارایه یافته‌های تحقیقاتی آبخوانداری و تغییر الگوی کشت دراراضی حاشیه دریاچه ارومیه» که امروز در محل ایستگاه آبخوانداری تسوج برگزار شده بود، گفت: این طرح ازسه سال پیش با همکاری پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری انجام می شود و کار مطالعاتی احداث یک سد زیرزمینی هم در شهرتسوج شهرستان شبسترانجام شده است که به زودی این طرح به صورت اجرایی پیاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه فاز اول طرح احداث سدهای زیرزمینی برای استفاده از جریانات زیر سطحی در مناطق خشک و نیمه خشک اجرایی می شود، تحقیقات فرسایش خاک و روشهای حفاظت خاک و طرح ملی شناخت فرسایش "خندقی" را از فازهای بعدی این طرح عنوان و اظهارکرد: این تحقیقات با هدف کاهش فرسایش خاک انجام شده است که طبق برنامه زمان بندی شده اجرایی می‌شود.

غفوری روزبهانی با اشاره به برنامه پنجم توسعه ادامه داد: طبق برنامه پنجم توسعه طرح تحقیقاتی پخش سیلاب بر آبخوان‌های کشور در حال اجراست و قرار است در وسعت یک میلیون هکتار در طول برنامه پنجم توسعه اجرایی شود.

وی بابیان اینکه مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری از مراکز وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می باشد که فعالیت آن در زمینه تحقیقات حفاظت خاک و آب، کنترل سیلاب، پخش سیلاب بر آبخوان، هیدرولوژی و منابع آب، مهندسی و حفاظت سواحل و مدیریت آبخیز می باشد.

رییس اداره توسعه فناوری و یافته‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری کشور در ادامه گفت: با توجه به شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک ایران و بروز مشکلات عدیده‌ای چون کم آبی در بسیاری از مناطق کشور، حفاظت خاک و آبخیزداری از سازنده‌ترین راهکارها برای مقابله با خشکسالی است و باید گفت آبخیزداری یکی ازشیوه‌های نوین حفاظت آب وخاک، مهار و پخش سیلاب‌ها است که باعث کنترل سیلاب‌های مخرب و نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

غفوری روزبهانی با بیان اینکه راهبرد اساسی کنترل سیلاب به تغذیه سفره‌های آب کمک می‌کند و موجب می‌شود که قنات‌ها، چشمه‌ها و چاه‌ها با تولید آب بیشتر بتواند زمین‌های کشاورزی بیشتری را به زیر کشت برده و در تولید محصولات غذایی بیشتر نقش مهمی را ایفا کنند، ادامه داد: این شیوه به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک معمولاً هر از گاهی با جاری شدن سیلاب‌های مخرب با دبی لحظه‌ای بالا، مواجه هستند و بسیار مؤثر و راه گشا است.

وی با بیان اینکه مطالعات انجام شده نشان می دهد که در حدود 44 میلیون هکتار آبرفت با کیفیت مطلوب تا متوسط در کشور وجود دارد، افزود: از این مقدار، حدود 14 میلیون هکتار اراضی است که هیچگونه محدودیتی جهت افکنه پخش سیلاب و اجرای پروژه‌های پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی ندارد.

غفوری روزبهانی با بیان اینکه 200 ایستگاه هواشناسی برای سنجش رطوبت خاک در کشور راه‌اندازی شده است، ادامه داد: طبق آمارهای موجود متوسط نزولات جوی کشور قریب 413 میلیارد مترمکعب درسال است که از این مقدار 63 میلیارد مترمکعب غیرتنظیمی بوده و فقط 40 درصد توسط سدها مهار می شوند و قریب 100 میلیارد متر مکعب آن به صورت آب‌های سطحی (40 میلیاردمترمکعب) و زیرزمینی (60 میلیاردمترمکعب) استحصال شده و قسمت عمده آن تبخیر می‌گردد و بقیه یا به دریاها ریخته و یا از مرزهای کشور خارج می‌شود.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
زادآوري گربه شني در پارك ملي سياهكوه در استان يزد

زادآوري گربه شني در پارك ملي سياهكوه در استان يزد

کد خبر:۴۴۵۱۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۹










در تيرماه سالجاري دو قلاده توله گربه شني در پارك ملي سياهكوه در استان يزد مشاهده شد كه اين اولين گزارش مستند
از زادآوري اين گربه شني كه داراي ارزش حفاظتي در استان يزد است،، مي باشد.




به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران از محيط زيست استان يزد، احدي از محيط بانان آن اداره كل بنام جواد شكوهي در تيرماه سالجاري موفق به ثبت
تصوير دو قلاده توله گربه شني در پارك ملي سياهكوه شد.
گفتني است گربه شني از گربه خانگي كوچكتر است و با سري پهن و گوش هاي بزرگ گاهي با نوارها و خالهاي تيره كه كف دست و پا پوشيده از موهاي بلند
است. همچنين اين گربه شبگرد است و به صورت انفرادي زندگي مي كند و جمعيت آن در ايران كمياب است.


 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
كشف 845 قطعه ماهي رودخانه اي و 6000 متر تور دامي در شهرستان نير

كشف 845 قطعه ماهي رودخانه اي و 6000 متر تور دامي در شهرستان نير





در استان اردبيل با تلاش شبانه روزي مامورين يگان حفاظت محيط زيست استان اردبيل، 845 قطعه ماهي رودخانه اي و 6000 متر تور دامي از متخلفين صيد ماهي در سد يامچي شهرستان نير كشف و ضبط گرديد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران محيط زست استان اردبيل، مامورين يگان حفاظت محيط زيست شهرستان اردبيل طي گشت و كنترل در محدوده سد يامچي از محل مخزن آبي اين سد تعداد 845 قطعه ماهي رود خانه اي صيد شده به همراه 20 رشته تور دامي جمعا به اندازه شش هزار متر از متخلفين كشف و ضبط كردند و در اين رابطه چند نفر دستگير شدند كه پس از تشكيل پرونده تحويل مراجع قضايي شدند.​
 

.angel.

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3]خودروهای سواری با مصرف نفت گاز از سال آینده در کشور تولید می‌شود[/h]
تهران – قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توافق انجام شده میان سازمان محیط زیست و صنایع خودروسازی، خودروهای سواری با مصرف نفت گاز و استاندارد یورو۴ از سال آینده در کشور تولید می‌شود.
[h=3]خودروهای سواری با مصرف نفت گاز و استاندارد یورو۴ از سال آینده در کشور[/h] سایت کشاورزی ایران به نقل از خبرنگار علمی ایرنا افزود: این خودرو‌ها کاملا منطبق با استاندارد یورو ۴ تولید می‌شوند و کارکرد آن‌ها آلودگی زیست محیطی به همراه نخواهد داشت.
[h=3]علی محمد شاعری[/h] علی محمد شاعری گفت: همچنین براساس توافق میان سازمان محیط زیست و وزارت نفت قرار است سوخت نفت گاز به اندازه کافی در کشور تولید و در جایگاه‌های سوخت عرضه شود.
[h=3]قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست[/h] قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از سال آینده که توزیع سوخت نفت گاز با استاندارد یورو ۴ در سراسر کشور انجام می‌شود، تولید خودروهایی با مصرف سوخت نفت گاز یورو ۴ هم در کشور عملیاتی خواهد شد.
[h=3]سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت[/h] قائم مقام سازمان محیط زیست اظهار داشت: بر اساس توافقی که قبلا بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت شده بود توزیع سوخت نفت گاز با استاندارد یورو ۴ در تمام جایگاه‌های عرضه سوخت تهران، کرج و مشهد برای ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری از ابتدای سال ۹۲ آغاز شده است.
[h=3]نفت گاز با استاندارد یورو ۴ در سراسر کشور[/h] شاعری افزود: تا پایان امسال حداقل ۵۰ میلیون لیتر نفت گاز با استاندارد یورو ۴ در سراسر کشور توزیع می‌شود. همچنین ۴۰ میلیون لیتر بنزین هم در جایگاه‌های سراسری کشور توزیع خواهد شد.
قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: این میزان سوخت از پالایشگاه‌های تهران، اراک، آبادان، لاوان، تبریز، اصفهان و بندرعباس تامین می‌شود.
سایت کشاورزی ایران – سرویس خبری : اقتصادی – اخبار انرژی – اخبار صنعت و معدن – اخبار محیط زیست – اخبار علوم – اخبار علمی
[h=4][/h]
 

.angel.

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]بخیزداری و آبخوان داری نمی تواند جایگزین سدسازی شود[/h] ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ // در این باره گفتگو کنید [h=3]آبخیزداری نمی تواند جایگزین سدسازی شود[/h]
تهران- سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو گفت: فعالیت های آبخیزداری و آبخوان داری از جمله اقدامات مکمل تامین آب است و چنین برنامه هایی نمی تواند جایگزین سدسازی در کشور شود.
[h=3]نحوه کشت، شخم زمین، پوشش گیاهی و چرای دام و اقدامات سازه ای[/h] سایت کشاورزی ایران به نقل از خبرگزاری اقتصادی ایرنا افزود:آبخیزداری که وزارت جهاد کشاورزی متولی آن است، اقدامی چند مولفه ای است که شامل نحوه کشت، شخم زمین، پوشش گیاهی و چرای دام و اقدامات سازه ای می شود.
[h=3]سرپرست معاونت آب وزارت نیرو[/h] سرپرست معاونت آب وزارت نیرو خاطرنشان کرد:این که کدام وزارتخانه متولی باشد بحث فرعی و درجه دوم است چرا که ارتباط خوبی بین وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد.
[h=3]فعالیت های آبخیزداری[/h] علیرضا دایمی با بیان این که فعالیت های آبخیزداری در برخی موارد کاملا از کارکردهای وزارت نیرو فاصله می گیرد، افزود: آبخیزداری مجموعه عملیاتی مدیریتی است که در صورت اجرای درست می تواند در حفظ آبخوان ها موثر باشد.
[h=3]سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو[/h] سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو گفت : متاسفانه هنوز هم شخم ها در راستای شیب زمین است و به مجرد بارشهای سریع، آب از آن خارج و خاک زمین ها هم دچار فرسایش می شود.
[h=3]آبخیز داری و آبخوان داری طرح مکمل تامین آب[/h] وی با بیان اینکه علاوه بر عملیات مدیریتی ،احداث تاسیسات آبی و تغذیه آبخوانها نقش مهمی در حفظ آبخوان دارد، افزود: با این وجود، آبخیز داری و آبخوان داری طرح مکمل تامین آب است و نمی تواند جایگزین سد سازی شود و هیچ گاه نمی توان آب مجموعه های بزرگ جمعیتی را از این طریق تامین کرد.
[h=3]اجرای طرح های آبخیز داری[/h] به گفته دایمی اجرای طرح های آبخیز داری در پهنه بزرگ در کنترل آبراهه ها ، مدیریت درست کشاورزی، دامپروری و حفظ رطوبت خاک خیلی موثر است.
سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو خاطرنشان کرد: برای مثال رودخانه کارون ۲۰ میلیارد متر مکعب آب دارد و در برخی مواقع یک میلیارد متر مکعب سیلاب در یک روز از آن عبور می کند که امکان ذخیره سازی این حجم آب از طریق آبخیز داری امکان پذیر نیست.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تخریب زیستگاه اصلی پلنگ و کل و بز/ اثرات راهسازی در الموت تا صد ها سال ادامه دارد

تخریب زیستگاه اصلی پلنگ و کل و بز/ اثرات راهسازی در الموت تا صد ها سال ادامه دارد

هشدار مدیر کل حفاظت محیط زیست قزوین:



تخریب زیستگاه اصلی پلنگ و کل و بز/ اثرات راهسازی در الموت تا صد ها سال ادامه دارد




مدیر کل حفاظت محیط زیست قزوین گفت: عملیات راهسازی در محور الموت – تنکابن اصلی ترین زیستگاه پلنگ و کل و بز را تخریب کرد.







فرهادی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: مطالعات احداث جاده الموت – تنکابن از 3 پیش اغاز شده که در ابتدا مقرر شد وزارت راه و شهرسازی به منظور عبور از ارتفاعات مسیر عاطشت تا باغدشت را با حفر تونل باز کند اما همین طور که الان مشاهده می کنیم ب گذشت 3 سال علاوه بر این که بر تعهد خود عمل نکرده سبب تخریب بهترین زیستگاه حیات وحش هم شده است.

وی در ادامه اذعان داشت: عملیات راهسازی گسستگی در زیستگاه حیات وحش ایجاد کرده که اثرات منفی آن تا صدها سال ادامه دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست قزوین با اشاره به پیگیری مجددانه از سوی محیط زیست در این مورد اظهار داشت: اگر چه هر بار ما اعتراض کردیم مسئولان امر کمبود اعتبار مرا مطرح کردند اما این دلیل قابل توجیه نیست چرا که پیشنهاد ما مبنی بر حفر تونل از نظر اقتصادی هم به صرفه تر بود اما آقایان در کمال بی توجهی به محیط زیست عملیات را طبق طراحی خود اجرا کردند.

فرهادی کاهش ظرفیت سدها را از جمله معایب این عملیات عنوان کرد و تصریح کرد: عملیات راهسازی کوه بری که به صورت غیرمجاز صورت می گیرد سبب می شود تا رسوبات مازاد را به سمت رودخانه های الموت رود، طالقان رود، رودخانه شاهرود جاری می کند و نهایتاً در پشت سد سفید رود ته نشین می شود و سبب کاهش ظرفیت سد می شود.

وی با اشاره به پیشرفت نزدیک به 50 درصدی پروژه گفت: در حال حاضر پیشرفت کار در مرحله ایجاد پل است و کمتر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و هم اکنون نیز می توانند مسیر را تغییر دهند چرا که اتمام آن‌ آسیب جبران ناپذیری را به حیات وحش وارد می کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در پایان خاطر نشان کرد: طی این 3 سال بارها این موضوع را پیگیری کردیم و حکم تعطیلی عملیات را گرفتیم اما آقایان از کانال های دیگری ورود پیدا کردند و پروژه را پیش بردند با توجه به این که باز هم دیر نشده و هم اکنون هم می شود مسیر را تغییر داد.

 

amin 2014

عضو جدید
هما پرنده ای افسانه ای یا واقعی

هما پرنده ای افسانه ای یا واقعی

چند درصد از ایرانی‌ ها می ‌دانند که هما، پرنده‌ ای که نقش‌ آن بارها در سرستون‌ های تخت جمشید بکار رفته و نامش در اشعار بزرگان ادب پارسی تکرار شده، چه نوع موجودی است؟!


حدود 45 سال پیش آقای ادوارد زهرابیان نقش هما را به عنوان آرم هواپیمایی ملی ایران طراحی کرد، اما سابقه نام هما باز می‌ گردد به نوشته‌ های گریشمن!
با این وجود، حقیقتا چند درصد از ایرانی‌ ها می‌ دانند که هما؛ پرنده‌ ای که نقش آن بارها و بارها در سرستون‌ های تخت جمشید به کار رفته و نام آن بارها و بارها در اشعار بزرگان ادب پارسی تکرار شده، چه نوع موجودی است؟! موجودی که از دیرباز در باورهای مردم این سرزمین نشانه خوشبختی و سعادت انسان ‌های پاک نهاد آریایی بوده. این پرنده نه تنها در ایران باستان بلکه در اساطیر مصر و یونان نیز صاحب کرامت است.
در ادبیات داستانی کهن این مرز و بوم آمده است که هرگاه پادشاهی درمی‌ گذشته و وارثی برای جانشینی نداشته است، مردم را در میدانی جمع می‌ کردند و همایی را رها می‌ ساختند. هما بر روی سر یا شانه هر کس که می ‌نشست آن شخص پادشاه آن سرزمین می‌ شد .
اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان، هما را پرنده‌ ای افسانه‌ای، همتراز یا شبیه به ققنوس می ‌دانند ؛ پرنده ‌ای که تنها در داستان‌ ها و اساطیر باستانی وجود داشته است. با این وجود زرتشتیان ایران که امروزه تعدادشان بسیار کم شده و با مشکلات بسیار زیادی برای ادامه زندگی در معدود روستاهای مناطق کویری ایران مواجه ‌اند به خوبی با این پرنده آشنایی دارند. آنها تا همین چند ده سال پیش بر این باور بودند که هرگاه هما به سراغ جسد فردی که بر روی بلندی قرار داده شده است بیاید، آن فرد در عالم جاودان سعادتمند خواهد شد.
اما هما بر اساس آنچه که در واقعیت وجود دارد یک نوع لاشخور است با نام علمی "Gypaetus Barbatus". لاشخوری که تنها استخوان می ‌خورد و یکی از بزرگترین جثه‌ها را در بین پرندگان ایران دارد. هما در حال حاظر جزو پرندگان حمایت شده ایران است.
اروپاییان نخستین بر این باور بودند که این پرنده به بره‌ها و نوزاد انسان آسیب می‌ رساند و از این رو با مسموم کردن لاشه حیوانات و یا شکار، تعداد این لاشخور را در کوهستان‌های قاره سبز به حداقل ممکن رساندند. اگرچه اروپاییان امروزه تدابیر بسیاری را برای حفظ و ازدیاد نسل این پرنده با شکوه اندیشیده ‌اند، اما وضعیت زیستی این پرنده هنوز هم در اروپا مورد رضایت نیست. در واقع هما در حال حاضر از مشکل کمبود تنوع ژنتیکی در میان تعداد اندک باقیمانده از جمعیت خود رنج می‌ برد.
هما بیشتر زمان روز را در حال بال ‌بازروی در ارتفاعات بالای 3000 متر مناطق کوهستانی می ‌گذراند؛ آشیانه خود را بر روی سکو یا شکاف صخره‌ های دور افتاده ساخته و در هنگام جوجه آوری به شدت از قلمرو وسیع 400 کیلومتر مربعی خود، در برابر جفت‌ های هم ‌نوع حفاظت می‌ کند. همای ماده معمولا یک تخم و به ندرت دو تخم درون آشیانه می ‌گذارد و هر دو جنس نر و ماده در امر تغذیه جوجه همکاری دارند. در آشیانه ‌هایی که دو جوجه مورد تغذیه پدر و مادر قرار می‌ گیرند معمولا جوجه کوچکتر توسط جوجه بزرگتر از بین رفته و جوجه باقیمانده پس از گذشت 107 تا 117 روز شروع به تجربه اولین پروازهای خود بر فراز آشیانه می‌ کند.
از نظر ریخت شناسی هما شباهت چندانی به دیگر لاشخورها ندارد. پرنده بالغ دارای بال‌ هایی کم عرض، دراز و نسبتا نوک تیز است که طول بال ‌های باز، گهگاه به 3 متر نیز می ‌رسد. دم بلند و لوزی شکل است؛ سطح پشتی بال ‌ها و دم به رنگ سیاه براق، سطح شکمی نارنجی مایل به زرد و سینه کاملا نارنجی رنگ می ‌باشد. سر و گردن این لاشخور برخلاف دیگر کرکس ‌ها پوشیده از پر بوده و برهنه نیست که دلیل آن هم به عدم لاشه خوار بودن پرنده باز می‌ گردد. گردن هما نارنجی رنگ بوده و دو رشته پر سیاه به شکل دو رشته سبیل از دو سوی منقارش آویزان است. پرندگان نابالغ سر و گردنی کاملا سیاه رنگ دارند.
یکی از عادات هما در هنگام تمیز و مرتب کردن پرهای سینه ‌اش استفاده از ترکیبات آهن ‌دار موجود در سنگ‌ های مناطق کوهستانی است. اکسید آهن موجود در این‌ گونه سنگ‌ ها باعث می ‌شود تا پرهای سطح شکمی پرندگان بالغ موجود در طبیعت به نارنجی پر رنگ تمایل داشته باشد، در حالی ‌که پرهای سطح شکمی پرندگانی که در اسارت بزرگ می‌ شوند بسیار روشن ‌تر از همنوعان آزاد خود است. هما با این عمل علاوه بر از بین بردن حشرات ذره‌ بینی موجود در میان پرهای خود، باعث استحکام و حفاظت بیشتر از پرهای آسیب دیده‌ اش می‌ شود. با این وجود اکسید آهن خاصیت عایق بودن سطح پرها را در برابر باد از بین برده و به همین دلیل هما هیچگاه شاهپرها و پرهای زیر بال‌ هایش را به این ماده آغشته نمی‌ کند!
هما پرنده ‌ای افسانه ‌ای یا واقعی ...؟!

نحوه تغذیه هما در میان انواع دیگر لاشخورها کاملا منحصر به فرد است. این پرنده برخلاف پسر عموهای خود هیچ گاه به محض از پا در آمدن حیوان بر سر لاشه فرود نمی‌ آید. معمولا منتظر می ‌ماند تا سایر لاشخورها کار پاکسازی لاشه را از گوشت و پوست انجام دهند و سپس به سراغ اسکلت رها شده لاشه می‌ آید. هما علاقه فراوانی به مغز استخوان دارد و برای به دست آوردن این ماده مقوی می ‌بایستی قطعات بزرگ استخوان لاشه را که در کشور ما معمولا کل و بز وحشی است به تکه ‌های کوچک قابل بلعیدن تبدیل کند. برای رسیدن به این منظور قطعات بزرگ و سنگین استخوان را به کمک چنگال‌ها و یا نوک بزرگ خمیده اش به آسمان برده و پس از اوج گیری کامل استخوان را بر روی صفحات سنگی مناطق کوهستانی مورد علاقه ‌اش پرتاب می ‌کند. هر پرنده در قلمرو خود معمولا از چند منطقه مشخص پوشیده شده از صخره ‌های سنگی برای انداختن قطعات استخوان و تبدیل آن‌ها به قطعات کوچکتر بهره می‌ برد و در مورد استخوان‌ های بزرگ این عمل گه‌گاه تا پنجاه بار نیز تکرار می ‌شود. جالب اینجاست که حتی پرندگان رشد کرده در اسارت هم کماکان از همین روش برای شکستن استخوان‌ها استفاده می‌کنند. اسید معده در این پرنده آن‌قدر قوی است که حتی قطعات بزرگ و تیز استخوان نیز به راحتی هضم می‌ شوند.
اگر چه در کشور ما آمار دقیقی از تعداد و پراکنش پرندگان ، به خصوص پرندگان شکاری در دست نیست، اما این باور که چند سال است هیچ کس هما را در منطقه البرز مرکزی و یا ارتفاعات دیگر البرز ندیده است نیز کاملا اشتباه است. اصولا هما پرنده‌ ای‌ است که در ارتفاعات بسیار بالای مناطق دور افتاده کوهستانی زندگی می ‌کند و مشاهده آن برای مردم عادی ممکن نیست. از طرف دیگر برخی خبرهای غیر کارشناسی در روزنامه‌ها، مجلات و سایت های مرتبط با محیط زیست باعث شده است تا تصوری غلط از وضعیت این پرنده در ایران به وجود بیاید.
هما در طی 4 سال گذشته بارها توسط علاقه‌مندان و کارشناسان پرنده ‌شناسی، رکورد شده است. حال بد نیست بدانید که متاسفانه حدود 30 سال است هیچ رکوردی از گونه ‌ای لاشخور ساکن در استان سیستان و بلوچستان با نام لاشخور پشت سفید نشده است ...


 

amin 2014

عضو جدید
کشف کهن ترین پرنده جهان

کشف کهن ترین پرنده جهان

نوشته شده توسط پرندگان ایران




یک موجود پر دار کوچک به نام Aurornis xui بعنوان ابتدایی ترین پرنده جهان معرفی شده است که حدود 160 میلیون سال قبل در چین زندگی می کرد.

نام این پرنده از کلمه لاتین Aurora به معنای سپیده دم، کلمه یونانی Ornis‌ به معنای پرنده و کلمه xui به منظور گرامیداشت یاد Xu Xing دیرین شناس چینی و متخصص دایناسورهای پردار، گرفته شده است.

«آندره کاو» از دیرین شناسان موزه زمین شناسی جیوانی کاپلینی ایتالیا تأکید می کند: بررسی ها نشان می دهد که این پرنده قدیمی ترین پرنده شناخته شده جهان است؛ این پرنده زمینی با دم دراز، پنجه بلند و آرواره های دندانه دار یک دایناسور پر دار کوچک محسوب می شود که 160 میلیون سال قبل در چین زندگی می کرده است. به گفته محققان، خط فاصل بین دایناسورهای غیر مرغی و پرندگان در اواسط تا اواخر دوره ژوراسیک دیده می شود.

بقایای فسیل پرنده Aurornis xui در استان لیائونینگ در شمال شرق چین کشف شده است؛ با این کشف جدید کتاب های علمی و منابع پرنده شناسی نیاز به بازنویسی مجدد داشته و نام این پرنده به جای Archaeoptryx در صدر فهرست قدیمی ترین پرنده شناخته شده جهان قرار می گیرد.

نتایج کشف قدیمی ترین پرنده جهان در مجله Nature‌ منتشر شده است.


نمونه شبیه سازی شده ای از پرنده AURORNIS XUI
 

amin 2014

عضو جدید
حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

سایت جشنواره هفتم روز حفاظت از یوزپلنگ آغاز به کار کرد.

نوشته شده توسط پرندگان ایران






در بیانیه منتشر شده در این سایت آمده است: ۹ شهریور، روز حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، یادآور سابقه درخشان، همت بلند و مسئولیت سنگین ما ایرانیان است. ۹ شهریور به یادمان می آورد که ایران تنها کشور قاره کهن است که توانسته نسل یوزپلنگ آسیایی را زنده نگه دارد. ۹ شهریور یادآور عهدیست که برای حفاظت از آخرین بازمانده های این گونه ارزشمند با یکدیگر بستیم. ۹ شهریور به ما یادآوری می کند که برای حفظ این میراث طبیعی چه مسئولیت سنگینی در قبال خالق هستی و در قبال جهانیان داریم. ۹ شهریور وعده ما برای دست به دست هم دادن، هم قسم شدن و یکی شدن برای حفاظت از نسل یوزپلنگ است. ما معتقدیم که بزرگترین عامل تهدید نسل یوزپلنگ آسیایی (ایرانی) عدم آگاهی کافی در مورد آن است. چرا که اگر آگاهی وجود داشت شاهد کشته شدن یوزپلنگ به دست مردم نبودیم. اگر آگاهی وجود داشت شاهد تجزیه و تخریب زیستگاه یوزپلنگ بوسیله جاده، معدن، چرای بی رویه دام و … نبودیم. پس مهمترین وظیفه ما بعد از حفاظت از زیستگاه های یوزپلنگ، نشر آگاهی در مورد آن است. ما در این روز بار دیگر هم پیمان می شویم تا:


۱- در زیستگاه یوزپلنگ به هیچ وجه شکار نکنیم.

۲- در هر شغل و مقامی با تخریب زیستگاه یوزپلنگ مقابله کنیم.

۳- محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست، که سربازان خط مقدم حفاظت از حیات وحش هستند، را در حفاظت از مناطق یاری کنیم.

۴- مشاهده یوزپلنگ در هر نقطه از ایران را به اداره حفاظت محیط زیست شهرمان اطلاع دهیم.

۵- اطلاعات خود در مورد یوزپلنگ را افزایش داده و آنرا به هر شکل – چه از طریق صحبت شفاهی و چه با بکارگیری هر رسانه و امکانی که در اختیار داریم- به دیگران هم منتقل کنیم.

۶- اخبار مربوط به یوزپلنگ را دنبال کرده و آنها را به اطلاع دیگران برسانیم.

۷- اهمیت حفاظت از یوزپلنگ و دیگر گنجینه های طبیعی سرزمین مادریمان را به کودکان، که آینده سازان این مرز و بوم هستند، آموزش دهیم.

ما اطمینان داریم اگر همه با هم، اعم از فرد یا گروه، دولتی و غیر دولتی، کوچک و بزرگ، تمام توانمان را برای حفاظت از یوزپلنگ به کار گیریم، مقابل فرزندانمان و جهانیان رو سفید خواهیم بود. به امید روزی که جمعیت یوزپلنگ ایرانی افزایش یافته و از این وضعیت بحرانی خارج شود تا بتوانیم با افتخار از آن به عنوان سرمایه طبیعی گرانبهای ایران زمین یاد کنیم.


 

Similar threads

بالا