***** اخبار نفت و گاز*****

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
پایان حفاری نخستین چاه دریایی میدان گازی کیش در شهریور ماه
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 23 تير 1388


حفاری چاه شماره 3 میدان گازی کیش در بخش دریا با سرمایه گذاری 40 میلیون یورو از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران، تا پایان تابستان امسال به اتمام می رسد و حفاری چاه شماره 4 آن آغاز می شود. مدیر حفاری بخش دریایی طرح توسعه میدان گازی کیش در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر پیش بینی کرد، چاه شماره سه این میدان تا پایان هفته جاری با رسیدن به نقطه کیسینگ (مرحله نصب لوله های جداری هشت و یک دوم) به مخزن وارد شده و نمودارگیری و آزمایش های آن آغاز شود.
علی عباسی لرکی افزود: هم اکنون حفاری چاه شماره سه میدان گازی کیش از عمق 3500 متری گذشته است و تا عمق نهایی 4250 متر حفاری می شود. وی با بیان اینکه در بخش حفاری دریایی طرح توسعه میدان گازی کیش، چاه های توصیفی – تحدیدی کیش 3 و 4 در برنامه حفاری قرار دارد، تصریح کرد: چاه کیش 3 در فاصله هفت کیلومتری از ساحل غربی جزیره کیش و کیش 4 در جنوب جزیره است؛ عمق آب در این نقطه حدود 80 متر است. آغاز حفاری دومین چاه دریایی کیش از پایان تابستان امسال به گفته لرکی، پاکات و اسناد مالی مناقصه حفاری چاه شماره 4 کیش که از پیش اعلام شده بود، در نیمه نخست مرداد ماه امسال دریافت شده و با انجام بررسی های لازم، برنده مناقصه در شهریور ماه اعلام و پیش بینی می شود حفاری این چاه از پایان تابستان آغاز شود و حدود یک سال به طول انجامد. تعداد 17 شرکت در مناقصه چاه شماره چهار کیش حضور فعال پیدا کرده اند؛ قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، شرکت ملی حفاری و شرکت گلوبال پتروتک از جمله این شرکت ها هستند. با پایان حفاری چاه های 3 و 4 کیش در بخش دریا، اطلاعات دقیق تری از این مخزن گازی استخراج شده و مشخصات مخزن تکمیل می شود. مدیر حفاری بخش دریایی طرح توسعه میدان گازی کیش با اشاره به مطالعات انجام شده در باره چاه شماره 2 کیش در بخش خشکی از سوی مدیریت اکتشاف پرکت ملی نفت ایران، پیش بینی کرد، از چاه توصیفی شماره 2 این میدان روزانه حدود یک میلیارد فوت مکعب معادل یک فاز عسلویه، گاز تولید شود. گاز استخراج شده از مجموع چاه های خشکی و دریا میدان گازی کیش به جزیره کیش انتقال یافته و سپس به وسیله خط لوله به تأسیسات سطح الارضی و پالایشگاهی در بندر لنگه منتقل می شود؛ در این منطقه سه فاز گازی در حال ساخت است. به گزارش شانا، طرح توسعه میدان کیش یکی از طرح ها و میدان های بسیار مهم کشور است که برای تأمین مصارف داخلی و صادرات گاز در سال های آینده، روی آن حساب ویژه ای باز شده است؛ از این رو هم اکنون این طرح در اولویت طرح های شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) قرار دارد و مطالعه جامع آن از این شرکت در دست انجام است. توسعه و فرآورش گاز ترش تولیدی از 13 حلقه چاه در دو مجموعه کلاستر موجود در جزیره کیش در پالایشگاه و تولید میعانات گازی تثبیت شده به میزان 15 هزار بشکه، گاز سبک شیرین به میزان 970 میلیون فوت مکعب و گوگرد جامد به میزان چهار تن در روز از اهداف طرح توسعه میدان کیش به شمار می رود. بر اساس مطالعات اولیه انجام شده، میزان حجم گاز درجای اولیه مخزن کیش در مخازن گروه دهرم معادل‪ 48 ‬تریلیون فوت مکعب و میزان گاز قابل برداشت آن معادل ‪ ۳۶‬ تریلیون فوت مکعب است. حجم میعانات گازی درجای اولیه این میدان ‪ ۵۱۴‬ میلیون بشکه و مقدار گاز قابل استحصال آن‪ ۳۶۰ ‬میلیون فوت مکعب تخمین زده شده است. بر اساس مذاکره های صادرات گاز به کشورهای حاشیه خلیج فارس، قرار است خط لوله زیر دریایی به طول 200 کیلومتر، بخشی از گاز تولیدی از میدان کیش را به کشور عمان انتقال دهد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری پاکستان در بخش نفت و گاز
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 23 تير 1388


مشاور نخست وزیر پاکستان در امور نفتی از سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری کشورش در بخش نفت و گاز در 5 سال آینده خبر داد. به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، عاصم حسین همچنین گفت: این در حالی است که عملیات حفاری توسط شرکت های اکتشافی از جمله شرکت انی ایتالیا در میدان‌های فراساحلی این کشور انجام می شود.
عاصم حسین با بیان اینکه عمده این سرمایه‌گذاری‌ها برای دکل‌های حفاری و تجهیزات نفتی در ساحل جنوبی پاکستان صورت می‌گیرد، افزود: یک میلیارد دلار از این میزان سرمایه گذاری برای سال جاری میلادی پیش‌بینی شده است. وی در مصاحبه‌ای در اسلام‌آباد با اشاره به اینکه پیشنهادهای پاکستان بسیار سودمند است، تاکید کرد: ما از شرکت‌های نفتی می‌خواهیم در صنعت نفت پاکستان سرمایه گذاری کنند و منابع به بهره برداری نرسیده آن را کشف کند. توسعه میدان‌های فراساحلی خطر حمله شبه نظامیان که اکتشاف در نفت و گاز این کشور را مختل کرده‌اند، کاهش می دهد. شرکت اکتشافی تالو اویل بریتانیا ماه مارس گذشته عملیات اکتشاف در منطقه شمال غرب پاکستان را متوقف کرد. ارتش پاکستان در این منطقه عملیات نظامی ضد گروه طالبان آغاز کرده است. محمد اظفر نسیم، تحلیل گر انرژی در موسسه اینویزور سکیوریتیز در کراچی گفت: با توجه به وضعیت سرمایه گذاری کشور در سا‌ل‌های گذشته و عدم موفقیت در تامین امنیت کشور، هدف اعلام شده بسیار خوشبینانه و جاه طلبانه است. شرکت‌ها از حفاری در بخش‌های خشکی و به ویژه در شمال کشور بیمناک خواهند بود. صابری یکی از مقام‌های ارشد وزارت نفت پاکستان نیز در مصاحبه ای مشابه اعلام کرد وزارت نفت پاکستان 14 مجوز فراساحلی اکتشاف برای شرکت‌های نفتی از قبیل بی. پی انگلیس و شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان صادر کرده است. وی افزود: شرکت انی ایتالیا نیز عملیات اکتشافی در دو بلوک فراساحلی را از ابتدای سالی که از اول ژوئیه (10 تیر) شروع می‌شود، را آغاز کرده است. پاکستان قصد دارد به منظور کاهش هزینه‌های واردات نفت و تامین نیاز داخلی کشور که شاهد رشد 5 درصدی در سال است، تولید سوخت داخلی را افزایش دهد. پاکستان روزانه چهار میلیارد و 100 میلیون فوت مکعب گاز تولید می کند که این میزان 60 درصد تقاضای داخلی آن را تامین می‌کند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
مذاکره امارات با دو شرکت خارجی برای ساخت پالایشگاه فجیره
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 23 تير 1388


یک مقام شرکت آی.پی.آی.سی امارات اعلام کرد این شرکت در حال مذاکره با دو شرکت خارجی به منظور حضور در ساخت پالایشگاه فجیره است. به گزارش شانا به نقل از رویترز، خادم الغبیسی، مدیرعامل شرکت دولتی سرمایه گذاری های نفت بین المللی امارات (آی.پی.آی.سی) اظهار کرد: این شرکت به منظور ساخت پالایشگاه فجیره و واگذاری بخش هایی از این پروژه، در حال انجام مذاکره با دو شرکت بین المللی است.
شرکت آی.پی.آی.سی یکی از بخش هایی است که ابوظبی به منظور سرمایه گذاری ها برای افزایش درآمدهای نفتی خود از آن استفاده می کند. بخش عمده ای از تولید نفت امارات در امارت ابوظبی صورت می گیرد. امارات سومین صادر کننده نفت جهان به شمار می آید. خادم الغبیسی در مصاحبه با رویترز تصریح کرد: ما به منظور واگذاری بخشی از سهام پالایشگاه فجیره و همچنین راه اندازی بخش هایی از این پروژه، در حال انجام مذاکره با دو شرکت شناخته شده خارجی هستیم. وی از ذکر نام این شرکت ها خودداری کرد. غبیسی گفت: آی.پی.آی.سی در مورد توسعه پالایشگاه فجیره در سال آینده میلادی نیز تصمیم گیری خواهد کرد. شرکت کونوکو فیلیپس آمریکا در ابتدا در پروژه پالایشگاه فجیره حضور داشت اما در سال 2007 به علت افزایش هزینه ها از ادامه حضور در این پروژه کناره گیری کرد. غبیسی ادامه داد: آی.پی.آی.سی حتی با وجود کاهش سطح تقاضا در سال گذشته و همچنین ادامه این روند در سال جاری، کار بر روی پروژه پالایشگاه فجیره را مقرون به صرفه می دانست. وی همچنین افزود: میزان تقاضای نفت در طولانی مدت افزایش خواهد یافت. این مقام اماراتی در پاسخ به سوالی درباره تحت تاثیر قرار گرفتن سرمایه گذاری های آی.پی.آی.سی از افت میزان تقاضا، تصریح کرد: ممکن است امسال سال سختی را پیش رو داشته باشیم اما احتمال آن می رود تا 4 سال آینده، وضعیت خوبی پیش روی ما باشد. غبیسی یادآور شد: ظرفیت پالایش پالایشگاه فجیره روزانه بین 150 تا 200 هزار بشکه نفت در روز برآورد شده است. آی.پی.آی.سی در ابتدا در نظر داشت پالایشگاهی عظیم با ظرفیت پالایش 500 هزار بشکه در روز احداث کند، اما این شرکت برای صرفه جویی در هزینه های خود ظرفیت این پالایشگاه را کاهش داد. غبیسی عنوان کرد: هزینه احتمالی برای احداث پالایشگاه فجیره رقمی بین چهار تا پنج میلیارد دلار برآورد شده است. در پی بحران جهانی اقتصاد، هزینه های پروژه های انرژی در سرتاسر جهان به دلیل کاهش بهای مواد خام اولیه، هزینه نیروی کار و خدمات انرژی با کاهش روبرو شده است. غبیسی ادامه داد: آی.پی.آی.سی همچنین در نظر دارد پالایشگاهی در پاکستان نیز احداث کند و همچنین قصد دارد دو کارخانه در این کشور را ادغام کند. این ادغام با پیچیدگی همراه بوده و سبب شده تا روند احداث پالایشگاه فجیره با تاخیر روبرو شود. وی یادآور شد: ظرفیت پالایش پالایشگاه پاکستان 250 هزار بشکه در روز برآورد شده است و همچنین هزینه توسعه آن در حدود 5 میلیارد دلار برآورد شده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
برنامه لهستان برای واردات گاز از روسیه
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 23 تير 1388


وزیر اقتصاد لهستان گفت کشورش امیدوار است بر سر قرارداد اولیه عرضه طولانی مدت گاز در ژوئیه جاری با روسیه به توافق برسند و این قرارداد را در سپتامبر آینده منعقد کنند. به گزارش شانا به نقل از رویترز، والدیمار پولاک، روز گذشته (دوشنبه 22 تیرماه) در یک کنفرانس خبری تصریح کرد: ما امیدواریم قرارداد اولیه عرضه طولانی مدت گاز از میدان یامال را در ژوئیه جاری منعقد کنیم و قرار داد نهایی آن نیز در سپتامبر آینده امضا شود.
روسیه در حال توسعه میدان گازی یامال با سرمایه گذاری بیش از 60 میلیار دلار است، این کشور باید از این میدان تا سال 2020 سالانه 250 میلیارد متر مکعب گاز تولید و بخش عمده آن را در دهه های آینده به اروپا عرضه کند. لهستان به منظور دریافت نزدیک به دو میلیارد و 500 میلیون متر مکعب گاز در سال از سال 2010 و برای رفع تقاضای داخلی خود در حال مذاکره با روسیه است. بنا براین گزارش، لهستان در حدود دو سوم گاز مصرفی سالانه خود را از روسیه وارد می کند اما دولت لهستان با ساخت پایانه دریافت گاز طبیعی مایع شده (ال.ان.جی) خواهان تنوع بخشی به راه های واردات گاز و کاهش وابستگی به گاز روسیه است. همچنین یک سوم باقی مانده گاز مورد نیاز لهستان از میدان های گازی داخلی تامین می شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
بیش از 6 میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصرف نفت‌کوره
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 23 تير 1388


گاز رسانی به کوره‌های سنتی جنوب سبزوار و بهره‌برداری 60 باب از 280 کوره در این منطقه منجر به کاهش مصرف 13 میلیون لیتری این فراورده و صرفه‌جویی بیش از 6 میلیارد تومان در منطقه سبزوار شده است. مهندس ابوالفضل چلوی، در این‌باره به شانا گفت: پیگیری موضوع گازرسانی به کوره‌های سنتی جنوب شهر سبزوار در کمیته بهینه‌سازی شهرستان شده است و همچنین بهره‌برداری 60 باب از 280 کوره تاکنون، منجر به کاهش مصرف نفت‌کوره به میزان 13 میلیون و 200 هزار لیتر در سال شده که با متوسط نرخ فوب نفت کوره خلیج‌فارس در سال 87 (4865 ریال) از پرداخت مبلغ 62 میلیارد و 970 میلیون و 600 هزار ریال یارانه جلوگیری شده است.
مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه سبزوار افزود: با توجه به نیاز 220 باب کوره باقیمانده به انرژی برق برای تبدیل سوخت نفت کوره به گاز طبیعی، با هماهنگی فرمانداری سبزوار، مجوز نیرو رسانی به کوره‌های مذکور در سفر وزیر نیرو به این شهرستان گرفته شده است. مهندس چلوی ادامه داد: با توجه به آماده بودن زیر ساخت‌های لازم پس از برق‌رسانی به کوره‌ها امکان بهره‌مندی 220 کوره باقیمانده از گاز فراهم شده و با این کار مقدار 48میلیون و 400 هزار لیتر مصرف نفت کوره در طول یکسال کاهش یافته است. وی با اشاره به اینکه از سال 85 تاکنون 336 هزار لیتر انواع فراورده‌های قاچاق در منطقه سبزوار کشف شده، اقدامات انجام شده در مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه سوخت گفت: بازرسی مستمر از مجاری عرضه و نقاط مصرف، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کارشناسان دستگاه‌های اجرایی، اعزام گروه‌های بازرسی ویژه با همکاری دستگاه‌های نظارتی، اطلاع‌رسانی به متصدیان مجاری عرضه – مصرف‌کنندگان و پیمانکاران حمل مواد نفتی از جمله اقدام‌های موثر برای کاهش میزان قاچاق سوخت در منطقه سبزوار بوده است. به گفته مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه سبزوار، دو دستگاه مخزن 11 میلیون لیتری به ذخایر فراورده‌های نفتی شرکت پخش منطقه سبزوار اضافه می‌شود تا ظرفیت ذخیره‌سازی انبار نفت سبزوار به 90 میلیون لیتر برسد. چلوی با اشاره به اینکه پایگاه مجازی این شرکت به نشانی www.niopdc-sabzevar.com در اختیار مشترکان منطقه سبزوار است، درباره فروش اینترنتی فرآورده‌های نفتی در منطقه سبزوار گفت: برای طرح تکریم و کاهش مراجعات مشتریان و جلوگیری از اتلاف وقت مدیران محترم مجاری عرضه و مصرف‌کنندگان بخش‌های مختلف از اوائل خرداد ماه 88 فروش اینترنتی در منطقه سبزوار آغاز و تاکنون از نظر مقداری 2/31 درصد و از نظر ریالی 3/46 درصد فروش انواع فرآورده‌های منطقه به‌صورت اینترنتی انجام گرفته است. به گفته چلوی، حدود هزار و500 مصرف‌کننده عمده در محدوده سوخت‌رسانی منطقه فعال هستند و پیش‌بینی ظرفیت ذخیره‌سازی آنها در مقایسه با نیاز آنها مطلوب بوده و علی‌رغم بهره‌مندی تعدادی از مصرف‌کنندگان جدید به‌ویژه در شهرستان‌های جوین و جغتای از گاز طبیعی برنامه‌ریزی لازم برای سوخت ذخیره به‌عمل آمده و در صورت مراجعه مصرف‌کنندگان و درخواست سوخت ذخیره زمستانی طبق ضوابط اقدام می‌شود. وی درباره چگونگی مقابله با سرمای زمستان و اقدامات انجام گرفته در فصل گرم سال اظهار داشت: با توجه به هماهنگی انجام گرفته با مدیر تامین و توزیع و اخذ مجوز ذخیره‌سازی سوخت زمستانی برای روستاهای فاقد گاز طبیعی هماهنگی لازم با بخشداری‌های مربوطه به‌ عمل آمده و مشکل خاصی برای ذخیره‌سازی وجود ندارد. مدیر شرکت ملی پخش منطقه سبزوار افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از هم‌اکنون نفت سفید مورد نیاز روستاها در حال ارسال است و با هماهنگی بین مردم توزیع می‌شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
آغاز حفاری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی از مرداد ماه امسال
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 23 تير 1388


با پایان نصب نخستین جکت فازهای 17 و 18 پارس جنوبی تا دو هفته آینده، حفاری چاه های این دو فاز از مرداد ماه امسال آغاز می شود. مدیر بخش فراساحل طرح توسعه مراحل 17 و 18 پارس جنوبی در گفت و گو با خبرنگار شانا، افزود: هم اکنون جکت SPD23 در مرحله نهایی نصب و شمع (Pile) کوبی قرار دارد و با پایان عملیات نصب تا دو هفته آینده، این جکت برای حفاری تحویل آماده خواهد بود.
شمع (Pile) های 90 متری جکت فاز 17 پارس جنوبی در عمق 81 متری در بستر دریا کوبیده می شود. احمد پوریایی یادآور شد: با توجه به اینکه تمام فعالیت های مربوط به ساخت جکت فاز 17 از ابتدای ساخت تا پایان نصب از سوی پیمانکاران ایرانی انجام شده، حدود 50 درصد صرفه جویی ارزی حاصل شده است. وی با بیان اینکه جکت فاز 18 پارس جنوبی نیز برای نصب آماده است، گفت: بارج ابوذر 110 که قرار است این جکت را حمل و به محل نصب خود انتقال دهد، هم اکنون جکت فاز 15 در بندرعباس را بارگیری کرده که پس از به آب اندازی آن، برای حمل جکت فاز 18 به خرمشهر می رود. پوریایی با بیان اینکه جکت فاز 18 تا یک ماه آینده آماده بارگیری و حمل به دریا می شود، توضیح داد: بارج ابوذر 110 پس از تخلیه جکت فاز 17، برای حمل جکت فاز 16 به بندر عباس می رود؛ از این رو با وجود آمادگی جکت فاز 18 برای حمل از یارد شرکت مهندسی و تأسیسات دریایی در خرمشهر به دریا، حدود سه ماه به طول می انجامد. هم اکنون جکت فاز 18 پارس جنوبی در کارگاه شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران در خرمشهر برای بارگیری آماده است و پیش بینی می شود تا یک ماه آینده بارگیری شده و برای حمل و نصب در محل دریایی آماده شود. به گفته پوریایی، ساخت عرشه های فازهای 17 و 18 پارس جنوبی از مهر ماه امسال در کارگاه شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی در خرمشهر آغاز و پیش بینی می شود با توجه به تجربه های پیشین این سکوها پس از دو سال ساخته و بهره برداری شوند. وی مجموع سرمایه گذاری بخش دریایی فازهای 17 و 18 پارس جنوبی بدون احتساب حفاری را حدود 432 میلیون دلار برآورد کرد و اظهار داشت: از این میزان سرمایه گذاری در قرارداد، حدود 245 میلیون دلار به خط لوله و حدود 187 میلیون دلار برای ساخت جکت ها و سکوها اختصاص دارد پوریایی همچنین یادآور شد: دو خط لوله 32 اینچ فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در مجموع به طول 210 کیلومتر از سکوها به ساحل و از آنجا به طول پنج کیلومتر به سمت پالایشگاه احداث می شود، لوله گذاری بخش خشکی این پروژه در حال انجام است و تا سه ماه آینده به پایان می رسد. اوایل سال آینده آغاز عملیات لوله گذاری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی وی با بیان اینکه هم اکنون لوله های دریایی فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در حال ساخت است، بیان کرد: ساخت ورق و تبدیل به لوله و سپس کتینگ آنها حدود هشت ماه به طول می انجامد؛ از این رو پیش بینی می شود لوله گذاری دریایی این فازها از اوایل سال آینده آغاز می شود. مدیر بخش فراساحل طرح توسعه مراحل 17 و 18 پارس جنوبی پیش بینی کرد که بخش دریایی این فازها تا دو سال و نیم آینده به بهره برداری برسد. به گزارش شانا، توسعه فازهای 17 و 18 میدان گازی پارس جنوبی به منظور تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی، 80 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون و 50 هزار تن گاز مایع (پروپان و بوتان LPG) انجام می شود که در سال 1384 طراحی و تدوین شده است. تأسیسات فراساحلی این طرح در فاصله یکصد کیلومتری از ساحل عسلویه ساخته می شود؛ چهار سکوی حفاری تولیدی شامل 44 حلقه چاه دو رشته خط لوله 32 اینچ دریایی انتقال گاز و دو خط لوله 5/4 اینچ انتقال محلول گلایکول، تأسیسات دریایی این دو فاز را تشکیل می دهد. پالایشگاه ساحلی این طرح مشابه طرح توسعه فازهای 15 و 16 و در زمینی به مساحت تقریبی 150 هکتار و در مجاورت فازهای 9 و 10 پارس جنوبی ساخته می شود که شامل چهار واحد شیرین سازی گاز، واحد تثبیت میعانات گازی و مخازن ذخیره آن، واحد شیرین سازی و نم زدایی گاز، تیرید گاز و جداسازی گاز اتان، پروپان و بوتان، واحد مرکاپتان زدایی و تراکم گاز برای انتقال واحد بازیافت و دانه بندی گوگرد و واحد احیای منو اتیلن گلایکول است. در زمان تدوین طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی، به میزان 4 میلیارد و 252 میلیون دلار برای اجرای این طرح برآورد هزینه شده بود که 51 درصد آن سهم داخلی برآورد می شد. اجرای پروژه فازهای 17 و 18 به مشارکت سازمان گسترش و نوسازی ایران (IDRO)، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران (IOEC) و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (IOEC) واگذار شده است که در مدت 52 ماه اجرا خواهد شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
کاهش بهای سبد نفتی اوپک
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 23 تير 1388


بهای سبد نفتی اوپک روز گذشته (22 تیر ) با 20 سنت کاهش نسبت به روز جمعه گذشته، به هر بشکه 59 دلار و 66 سنت رسید. به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، بهای سبد نفتی این سازمان روز جمعه گذشته (19تیر)، هر بشکه 59 دلار و 86 سنت بود.
سبد نفت خام اوپک در بردارنده 12 نوع نفت خام اعضای این سازمان، شامل مخلوط الجزایر، گریسول آنگولا، اورینته اکوادور، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، اس ‌سیدر لیبی، سبک «بونی» نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان سعودی، موربان امارات و بی.سی.اف 17 ونزوئلا است. همچنین بهای نفت خام سبک شیرین پایه بورس نیویورک برای تحویل در ماه اوت با 87 سنت کاهش نسبت به رقم پایانی روز جمعه گذشته، به هر بشکه 59 دلار و دو سنت در معاملات روز گذشته بازار آسیا رسید.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
مذاکرات هیئت عراقی با وزیر نفت ایران
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 23 تير 1388


مذاکرات هیئت عراقی به ریاست عبدالکریم لعیبی باهض، معاون وزیر نفت عراق در امور استخراج با مهندس غلامحسین نوذری وزیر نفت ایران، ظهر امروز (سه شنبه 23 تیر) انجام شد. به گزارش خبرنگار شانا، مذاکرات این دوره ایران و عراق پیرامون گسترش همکاری های مشترک و شناخت استعدادهای دو طرف برای همکاری بیشتر و بررسی جزئیات بیشتر این همکاری است.
این مذاکرات روز گذشته در سطح مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران و برخی از مدیران زیرمجموعه این شرکت در مهمانسرای نفت انجام شد؛ در نشست روز گذشته طرف ایرانی نوع خدمات قابل ارائه به این کشور تشریح و آمادگی خود را در انجام فعالیت هایی مانند خدمات حفاری، اکتشاف، مهندسی نفت و خدمات جانبی حفاری، عملیات لرزه نگاری و مین روبی اعلام کرد، هیئت عراقی نیز از آمادگی ایران برای بهره گیری از خدمات صنعت نفت به این کشور به خصوص در زمینه لرزه نگاری، اکتشاف و مین روبی بسیار استقبال کرد و مقرر شد در جلسات بعدی هیئت ایرانی و عراقی طی چند روز آینده، به جزئیات موارد یاد شده پرداخته شود. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز گذشته در این باره به خبرنگار شانا گفت: ایران با داشتن امکاناتی مطلوب در این صنعت، همچنین به دلیل همجوار بودن با کشور عراق آماده ارائه خدمات در صنعت نفت به کشور عراق است؛ ضمن اینکه از نظر امنیتی نیز ایران بهتر از سایر کشورها می تواند به عراق خدمات ارائه دهد. مهندس سیف الله جشن ساز پیش بینی کرد که مذاکرات این دوره ایران و عراق به انعقاد تفاهمنامه یا چند قرارداد اجرایی در مذاکرات دو طرف منجر شود. معاون وزیر نفت در امور استخراج نیز هدف از این دیدار را فراهم شدن امکان توسعه همکاری میان دو کشور در زمینه های مختلف دانست و از توسعه 85 میدان جدید نفتی و گازی طی 10 سال آینده در عراق خبر داد. عبدالکریم لعیبی باهض، با بیان این که به منظور اجرای پروژه های توسعه ای این کشور، چشم به همکاری تنگاتنگ با ایران دوخته ایم تا یار و یاور ما در اجرای پروژه ها باشد، گفت: برای اجرای این تعداد پروژه به طور حتم شرکت های مختلفی در رقابت خواهند بود، در همین حال معتقدیم شرکت های ایرانی به دلیل داشتن توانمندی و تجربه بالا، فرصت بسیار خوبی برای حضور در این رقابت دارند. وی، همچنین شرکت ملی نفت ایران را شرکتی قوی ارزیابی کرد و اظهار داشت: این شرکت دارای تاریخ طولانی در صنعت نفت است و در این مدت توانسته بخشی از فعالیت های خود را به طور مستقل و بخشی دیگر را با برقراری ارتباط خوب با سایر کشورها به سرانجام رساند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
دومین مجمع عادی سالانه شرکت پتروشیمی ممسنی برگزار شد
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 23 تير 1388


دومین مجمع عادی سالانه هیئت مدیره شرکت پتروشیمی ممسنی با هدف ارائه گزارش عملکرد سال منتهی به اسفند 1387 با حضور سهامداران شرکت و نمایندگان قانونی برگزار شد. به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی پتروشیمی ممسنی، دومین مجمع عادی سالانه هیئت مدیره شرکت پتروشیمی ممسنی 10 صبح روز دوشنبه (22 خرداد) در محل آمفی تئاتر هتل سیمرغ و با حضور سهامداران و نمایندگان قانونی شرکت برگزار شد.
ارائه گزارش هیئت مدیره و بازرس قانونی، رسیدگی و تصویب صورت های مالی منتهی به اسفند سال 1387، انتخاب بازرس قانونی و حسابرس شرکت برای سال مالی منتهی به 30 اسفند 1387 و تعیین روزنامه های کثیرالانتشار برای درج آگهی های شرکت و سایر مواردی که در صلاحیت مجمع عادی است، دستور جلسه مجمع عادی شرکت بوده است. شرکت پتروشیمی ممسنی از جمله مجتمع های مسیر خط لوله اتیلن غرب و محصول آن پلی اتیلن سنگین با ظرفیت اسمی تولید 300 هزار تن در سال است که درصدی از تولیدات آن برای تامین نیاز بازارهای داخلی و درصدی هم برای تغذیه صنایع پایین دستی برای صدور به بازارهای جهانی در نظر گرفته شده است که قرارداد مدیریت طرح و لیسانس آن در خرداد ماه امسال با شرکت های تدبیر نیرو بازل آلمان به امضاء رسید.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
صادرات روزانه نفت عراق در ژوئیه به 2 میلیون و صد هزار بشکه رسید
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 25 تير 1388


وزیر دارایی عراق گفت میزان صادرات نفت عراق در ماه ژوئیه به دو میلیون و 100 هزار بشکه در روز رسید. به گزارش شانا به نقل از رویترز، بیان جابر، وزیر دارایی عراق، روز سه شنبه (23 تیر ماه) اعلام کرد: میزان صادرات نفت عراق در ماه ژوئیه به دو میلیون و 100 هزار بشکه در روز رسیده است.
وی افزود: افزایش درآمدهای نفتی باید به متمم بودجه این کشور کمک کند. رویترز همچنین در گزارشی دیگر به نقل از جابر آورده است: وزارت دارایی عراق بودجه سال آینده این کشور را بر مبنای صادرات روزانه دو میلیون و 150 هزار بشکه با قیمتی معادل 58 دلار برای هر بشکه تنظیم کرده است. این طرح هنوز در مراحل اولیه خود به سر می برد. وی ادامه داد: کمیته ای که ناظر بر تنظیم بودجه نفت بر مبنای صادرات روزانه دو میلیون و 150 هزار بشکه ای است، در نظر دارد این موضوع را تا دو هفته آینده نهایی سازد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
جلسه معارفه پیش از عرضه سهام شرکت حفاری شمال در بورس تهران
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 25 تير 1388
جلسه معارفه پیش از عرضه شرکت حفاری شمال در بورس اوراق بهادار تهران، با حضور جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت و بیش از 400 نفر از نمایندگان شرکت های کارگزاری بورس برگزار شد. به گزارش خبرنگار شانا، این جلسه عصر دیروز (چهارشنبه 24 تیرماه) با حضور جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت، مدیران سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس ارواق بهادار و بیش از 400 نفر از نمایندگان شرکت های کارگزاری بورس در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد.
هدایت‌الله خادمی در این جلسه با اشاره به روند رو به رشد سوددهی شرکت حفاری شمال تصریح کرد: سود هر سهم همگن شده از سال 85 تا پایان سال 87 به ترتیب 19، 79 و 104 ریال است و پیش‌بینی می‌کنیم سود سهام شرکت حفاری شمال در سال 88 به 158 ریال برای هر سهم افزایش داشته باشد. وی افزود: آخرین سرمایه ثبت شده شرکت حفاری شمال 2,605,405 میلیون ریال است که از محل مطالبات حال شده صاحبان سهام تأمین منبع شده است. وی صنعت حفاری را یکی از مهمترین و اساسی‌ترین صنایع بالادستی نفت قلمداد کرد و افزود: با توجه به نیازهای آتی صنعت نفت کشور برای دستیابی به اولویت‌های سند چشم‌انداز 20 ساله نظام جمهوری اسلامی ایران، نیاز به صنایع حفاری و خدمات جانبی آن بیش از پیش احساس می‌شود. به گزارش شانا، قرار است پنج درصد سهام شرکت حفاری شمال برای کشف قیمت‌ها روز شنبه 27 تیرماه در تابلوی بورس اوراق بهادار تهران درج شود. شرکت حفاری شمال بعد از شرکت ملی حفاری ایران، دومین شرکت فعال در صنعت حفاری کشور است و بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، سهم شرکت حفاری شمال از مجموع حفاری‌های داخلی و خارجی حدود 21 درصد بوده که با توجه به برنامه‌های آتی این شرکت به نظر می‌رسد این رقم در آینده افزایش یابد. در حال حاضر شرکت نفت مناطق مرکزی با عقد قراردادی 10 ساله برای اجاره 10 دکل سنگین حفاری خشکی با ظرفیت دو هزار اسب بخار و شرکت نفت فلات قاره با عقد قرادادی پنج ساله برای اجاره دو دستگاه دکل سنگین حفاری خشکی و همچنین قراداد 10 ساله برای اجاره دو دستگاه دکل حفاری دریایی از مهمترین مشتریان این شرکت به شمار می‌آیند. همچنین شرکت های نفت خزر و شرکت ملی نفت ایران نیز از مشتریان داخلی شرکت محسوب می‌شوند. از سوی دیگر، شرکت "دراگون اویل" ترکمنستان نیز به عنوان مهمترین مشتری خارجی شرکت حفاری شمال به شمار می‌آید. با توجه به جذابیت سهام شرکت حفاری شمال و همچنین عملکرد مطلوب سال های اخیر این شرکت و نرخ بازگشت سرمایه به نسبت تضمین شده آن، پیش بینی می شود 5 درصد سهام در نظرگرفته شده برای عرضه در مرحله اول به سرعت به پایان برسد. برخی پیش بینی ها درباره نرخ قطعی قیمت سهام این شرکت حاکی است که به احتمال فراوان نرخ 100 تومانی سهام این شرکت در نهایت بر روی 260 تومان توقف کند. شرکت حفاری شمال با اتکا به قراردادهایی که در دست دارد، سودآوری خود در پنج سال آینده تضمین کرده است. ضمن این که باید توجه داشت مهمترین روش افزایش تولید در شرکت ملی نفت ایران، حفر چاه جدید است. به همین دلیل، حفاری یکی از موتورهای مهم توسعه صنعت نفت است که بازار خوبی برای آن پیش بینی می شود. بازار کار تضمین شده در کنار تجهیزات نو و نیروی انسانی جوان، برای سهام حفاری شمال، سود خوبی ایجاد می کند. این شرکت یک دستگاه حفاری در ترکمنستان دارد که با این کشور قرارداد سه ساله دارد. این قرارداد، درآمد ارزی با قیمت خوبی برای شرکت ایجاد می کند. از سوی دیگر مسئولان شرکت حفاری شمال 4 دستگاه حفاری نو خریده اند و دکل پنجم هم در راه است. برای این دستگاه ها هم قراردادهایی پنج ساله با شرکت های فلات قاره و نفت مناطق مرکزی دارند که سود تضمین شده دارد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
صادرات سومین محموله ال.ان.جی اندونزی به چین
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 25 تير 1388


اندونزی سومین محموله صادراتی ال.ان.جی خود در را در ماه جاری به چین ارسال خواهد کرد. به گزارش شانا به نقل از بلومبرگ، ادی پوروانتو معاون عملیات گاز بی.پی میگاس اندونزی دیروز (24 تیر ماه) اظهار کرد: اندونزی در 24 ماه جاری میلادی (2 مرداد ماه) سومین محموله ال.ان.جی صادراتی خود از واحد تولید ال.ان.جی بونتانگ این کشور را به پروژه ال.ان.جی فوجیان چین ارسال خواهد کرد.
گزارشی دیگر می افزاید: بر اساس قرارداد منعقد شده میان دو کشور اندونزی و چین، طرف اندونزیایی سالانه دو میلیون و 600 هزار تن «ال.ان.جی.» را به قیمت سه دلار و 35 سنت برای هر میلیون «بی.تی.یو» از امسال به مدت 25 سال به استان «فوجیان» صادر می کند. اندونزی همچنین یک تفاهمنامه فروش سالانه 600 تا 800 هزار تن ال.ان.جی به قیمت سه دلار و 50 سنت برای هر میلیون بی.تی.یو به مدت 20 سال به شرکت «کی پاور» کره جنوبی و 550 هزار تن ال.ان.جی به قیمت سه دلار و 36 سنت برای هر میلیون بی.تی.یو برای مدت 20 سال به شرکت «پوسکو» کره جنوبی امضا کرد. برپایه این گزارش، کنسرسیومی به مدیریت شرکت بی پی در بلوک «تانگو» اندونزی فعال است. انتظار می رود در اولین فاز بهره برداری این بلوک در سال 2009، سالانه 7 میلیون تن ال.ان.جی تولید شود. اندونزی دومین صادر کننده بزرگ ال.ان.جی پس از قطر و ذخایر گازی آن به مراتب بیشتر از ذخایر نفتی آن است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
امضای دو تفاهمنامه میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت عراق
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 25 تير 1388
پس از سه روز مذاکرات فشرده هیئت های کارشناسی، بعد از ظهر دیروز (چهارشنبه 24 تیرماه) دو تفاهمنامه میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت عراق امضا شد. به گزارش خبرنگار شانا، این دو تفاهمنامه در زمینه مدیریت مشترک میادین مرزی مشترک و همکاری های دو کشور در زمینه انرژی امضا شده است.
برپایه این گزارش، تفاهمنامه میان ایران و عراق در زمینه انرژی میان سیف الله جشن ساز، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و عبدالکریم لعیبی باهض، معاون وزیر نفت عراق در امور استخراج امضا شد. این تفاهمنامه در زمینه پژوهش، آموزش و فعالیتهای خدمات حفاری، آموزش پرسنل حفاری امضا و مقرر شد هیئت هایی از ایران به عراق و از عراق به ایران سفر و چارچوب این همکاری را مشخص کنند. همچنین تفاهمنامه مدیریت مشترک میادین مشترک میان علیرضا ضیغمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی و علی معارج صویدج، مدیرکل شرکت نفت میسان امضا شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ایران و عراق زمینه‌های خوبی برای همکاری مشترک در بخش انرژی دارند
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 25 تير 1388


سیف الله جشن ساز گفت که ایران و عراق زمینه‌های خوبی برای همکاری مشترک در بخش انرژی دارند و هر دو کشور برای همکاری مشترک اعلام آمادگی کرده‌اند. به گزارش شانا، سیف الله جشن ساز، بعداز ظهر دیروز(چهارشنبه 24 تیر) در دومین دور نشست مشترک هیئت های نفتی ایران و عراق که در حاشیه آن دو تفاهمنامه میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت عراق منعقد شد، افزود: ایران و عراق دو کشور دوست و برادر و مسلمانند که دارای منبع بسیاری غنی هیدروکربنی و پتانسیل های متعدد شناخته شده و ناشناخته هستند.
وی با بیان اینکه هر دو کشور از نظر منابع نفت و گاز غنی هستند، اظهار داشت: دو کشور دارای برنامه‌های بسیاری برای توسعه هستند که از جمله آنها برنامه عراق برای توسعه میادین خود در 10 سال آینده و برنامه ایران نیز توسعه میادین در دوره پانزده ساله است. وی ادامه داد: عراق یکی از کشورهای منحصر به فرد در خاورمیانه و جهان است که دارای 85 میدان جدید نفتی و گاز است که برنامه توسعه آنها را در 10 سال آینده در دستور کار دارد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به تشابهات فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و سیاسی دو کشور اشاره کرد و گفت امروز بنای دو دولت چنان است که با تحکیم روابط اقتصادی، قرابت های فرهنگی و اجتماعی دو کشور نیز تقویت می شود. جشن ساز به حدود دو هزار کیلومتر مرز مشترک میان ایران و عراق اشاره کرد و اظهار داشت: این موقعیت، وضعیت بسیار استراتژیکی را برای دو کشور در جوار مرزها ایجاد کرده که امید است با استفاده از مزیت های اقتصادی از طریق مرزها، به گسترش همکاری ها دست یابیم. وی ادامه داد: از سوی دیگر منافع مشترک ایران و عراق در موارد بسیاری است و تلاش شده مذاکرات حول این محورها باشد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: تصمیم گیری ها باید بر اصل تامین منافع طرفین به طور مساوی مورد توجه قرار گیرد تا مذاکرات برد - بردی را داشته باشیم. وی اظهار داشت: در جلسات پیشین ایران در عراق و همچنین در جلسات سه روز پیش هیئت عراقی در ایران در مورد خدماتی که ایران می تواند به عراق ارائه کند بحث شد. جشن ساز از جمله زمینه های همکاری را ارائه خدمات اکتشافی، شامل لرزه نگاری، مطالعات اکتشافی، تعبیر و تفسیرهای اطلاعات لرزه نگاری و عملیات حفاری اعلام کرد و گفت: کشور عراق در زمینه های یاد شده به خدمات ایران نیاز دارد؛ همچنین ارائه خدمات در بخش های مطالعات مهندسی مخازن، تعمیرات توربین و سایر خدمات از جمله در زمینه آ موزش و پژوهش که امروزه به عنوان چالشی عمده مطرح است از دیگر زمینه های همکاری بین دو کشور خواهد بود. وی تصریح کرد: کشور عراق 25 مخزن همجوار ایران دارد که ایران آماده ارائه خدمات یاد شده در این زمینه ها هست. جشن ساز اظهار امیدواری کرد ایران که با توجه به انگیزه ایران برای حمایت‌های اقتصادی و سیاسی از عراق، این کشور در جهت بکارگیری این خدمات به بهترین نحو همکاری و از آن بهره جوید. بر اساس این گزارش، معاون وزیر نفت عراق در امور استخراج نیز در این جلسه گفت: در مذاکرات سه روز اخیر آمادگی عراق برای استفاده از خدمات ایران اعلام و تصریح شد با اعزام گروه های کاری از عراق به ا یران فعالیت مشترک میان دو کشور گسترش یابد. معاون وزیر نفت عراق در امور استخراج آمادگی خود را برای همکاری و تحکیم روابط میان دو کشور اعلام کرد و گفت: امید است با امضای دو تفاهمنامه میان ایران و عراق صفحه مهمی بر دیگر صفحات کتاب قطور دو ملت اضافه شود و همکاری ها بیش از پیش افزایش یابد. عبدالکریم لعیبی ادامه داد: تبادل تجارب میان ایران و عراق و تبادل امکانات و پتانسیل ها میان دو کشور نقطه عطفی در صنعت نفت دو کشور ایجاد می کند و از سوی دیگر روابط دو کشور را بیش از پیش تحکیم می بخشد. وی اظهار داشت: این روابط انعکاس مهمی در راستای ثبات و امنیت و پیشرفت منطقه خواهد داشت و به طور قطع تحکیم و تقویت روابط اقتصادی میان دو کشور می تواند نقطه عطفی در تقویت روابط سیاسی ایران و عراق نیز باشد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
توپکرانی بیش از هزار و 400 کیلومتر از خطوط دوم تا چهارم سراسری گاز
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 25 تير 1388


سرپرست منطقه پنج عملیات انتقال گاز ایران گفت: بر اساس برنامه های تعیین شده از ابتدای سال تاکنون، هزار و 437 کیلومتر از خطوط لوله دوم، سوم و چهارم سراسری مورد عملیات توپکرانی و پیگ تمیز کننده و مغناطیسی قرار گرفت. به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی منطقه پنج عملیات انتقال گاز ایران، مهندس خداخواست زارعی از انتقال روزانه بیش از 304 میلیون متر مکعب گاز طبیعی از این منطقه در 93 روز ابتدایی امسال خبر داد.
سرپرست منطقه پنج عملیات انتقال گاز ایران با بیان این که در مجموع در سه ماه نخست سال جاری، 28 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب گاز در این منطقه انتقال داده شده است، گفت: در سال گذشته در مجموع بیش از 104 میلیارد و 636 میلیون متر مکعب گاز به ناطق مختلف منتقل شد. زارعی در مورد مدیریت انتقال گاز در سه استان فارس، بوشهر و کهکیلویه و بویر احمد و بخشی از استان خوزستان از سوی منطقه پنج عملیات انتقال گاز اظهار داشت: انتقال این حجم گاز از طریق 9 ایستگاه تقویت فشار و بیش از چهار هزار کیلومتر خطوط لوله فشار قوی انجام شده است. وی با بیان این که هم اکنون عملیات پیگرانی هوشمند در خط لوله سوم سراسری گاز نیز در دست انجام است، اظهار داشت: ادامه عملیات پیگرانی خطوط لوله مطابق برنامه تا پیش از فرا رسیدن فصل سرد سال انجام خواهد شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
راه اندازی مرکز هدایت اورژانس پارس جنوبی تا دو ماه آینده
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 25 تير 1388


رییس بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر اعلام کرد: حداکثر تا دو ماه آینده مرکز هدایت اورژانس پارس جنوبی با حداقل پنج آمبولانس مجهز و پیشرفته در این منطقه راه اندازی می شود. به گزارش شانا، در حاشیه بازدید مهندس موسی سوری مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از مرکز اورژانس و کلینیک جراحی مجتمع گاز پارس جنوبی، دکتر مهرداد حسین زاده در جمع خبرنگاران گفت: با راه اندازی مرکز یادشده، در مواقع بروز حادثه امکانات و تجهیزات پزشکی و آمبولانس ها در سریع ترین زمان ممکن به منطقه حادثه دیده اعزام می شوند.
وی تصریح کرد: همچنین تا دو ماه آینده یک مرکز مشاوره و طرح توسعه اورژانس درمانگاه سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز به بهره برداری می رسد. حسین زاده اظهار داشت: در طرح توسعه اورژانس درمانگاه سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، حداقل 100 متر مربع به فضای فیزیکی اورژانس اضافه می شود. وی گفت: فعالیت های درمانی مرکز اورژانس منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با جذب پزشک متخصص داخلی و راه اندازی دو تخت بستری به منظور مانیتورینگ بیماران قلبی، افزایش یافته است. رییس بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر، با بیان این که این مرکز مجهز به دستگاه های ادیومتری، تمپانوتری و اسپیرومتری پیشرفته (I.O.S ) است، تاکید کرد: وسایل و تجهیزات مرتبط با معاینه های طب صنعتی که از سوی سازمان منطقه ویژه خریداری شده، از پیشرفته ترین دستگاه های موجود در سطح کشور است. حسین زاده گفت: دستگاه I.O.S که در شناسایی فعالیت های ریوی و تنفسی کاربرد دارد، سومین دستگاه موجود در سطح کشور است. وی راه اندازی درمانگاه مرکزی شهر بوشهر را از جمله طرح های کوتاه مدت بهداشت و درمان صنعت نفت برشمرد که در سال جاری به بهره برداری می رسد و افزود: در این درمانگاه پزشکان متخصص به درمان شهروندان بوشهری خواهند پرداخت. رییس بهداشت و درمان صنعت نفت استان بوشهر، اعلام کرد: همزمان با سالروز میلاد امام زمان (ع) در نیمه شعبان امسال، درمانگاه فازهای شش، هفت و هشت پارس جنوبی، همچنین بخش بستری 24 تخته بیمارستان توحید جم به بهره برداری می رسد. بر پایه این گزارش، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، همچنین با حضور در شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی از مرکز سلامت کار این مجتمع بازدید کرد. مرکز سلامت کار شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی از واحدهای طب صنعتی، ادیومتری (شنوایی سنجی)، اسپیرومتری (تست تنفسی)، اورژانس، داروخانه و مهندسی بهداشت محیط و حرفه ای تشکیل شده است و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به کارکنان رسمی و غیر رسمی فازهای پالایشگاهی یک تا 10 پارس جنوبی را برعهده دارد. پنج پزشک، دو دندانپزشک، سه مهندس بهداشت، یک کارشناس ادیومتری، دو کارشناس آزمایشگاه، دو تکنسین دارویی، 16 پرستار مرد، 16 بهیار راننده آمبولانس و سه پرستار خانم در مرکز سلامت کار شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی و درمانگاه های زیرمجموعه آن به کارکنان این شرکت خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می دهند. سه نفر ماما و یک پرستار خانم نیز به حدود 300 خانم شاغل در شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی خدمات ارایه می دهند؛ در آزمایشگاه این مرکز آزمایش های بیوشیمی، هماتولوژی خون، انگل شناسی و بیوشیمی ادرار انجام می شود. همچنین، 9 آمبولانس در درمانگاه های مرکز سلامت کار شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی مستقر هستند و در مجموع بیش از دو هزار و 200 نفر پرسنل رسمی، بیش از سه هزار و 300 نفر پرسنل غیر رسمی و بیش از یک هزار و 500 خانواده این پرسنل تحت پوشش خدمات این مرکز قرار دارند. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز پس از بازدید از این مراکز درمانی تاکید کرد: خدمات بهداشتی و درمانی به پرسنل حاضر در پارس جنوبی و مردم منطقه باید با رفع نواقص موجود، به شایسته ترین نحو انجام شود. موسی سوری پارس جنوبی را مهمترین منطقه عملیاتی وزارت نفت برشمرد و گفت: برای تامین نیازهای بهداشتی و درمانی در این منطقه و نزدیک شدن به ارایه خدمات استاندارد، توجیح کافی وجود دارد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تولید 16 میلیارد متر مکعب گاز در شرکت نفت و گاز شرق
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 27 تير 1388


مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق از تولید 16 میلیارد متر مکعب گاز در این شرکت در سال گذشته خبر داد و گفت: این شرکت روزانه 4/10 میلیون متر مکعب نسبت به سال پیش از آن (86) و 9/13 میلیون متر مکعب نسبت به برنامه تکلیفی سال 1387، افزایش ظرفیت تولید داشته است. مهندس محمد رضا نقیبی در گفت و گو با خبرنگار شانا، تولید گاز این شرکت در سال های 1384 ، 1385 ، 1386 و 1387 را به ترتیب در حدود 98/13، 14، 5/14 و 16 میلیارد مترمکعب خواند و گفت: شرکت نفت مرکزی تامین کننده 65 درصد گاز کل کشور و شرکت نفت و گاز شرق تامین کننده 20 درصد گاز شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است.
وی با بیان این که این شرکت، بهره برداری از میدان های گازی خانگیران (داری مخازن مزدوران و شوریجه B و شوریجه D ) و گنبدلی را برعهده دارد، گفت: سال گذشته متوسط تولید شرکت روزانه 6/43 میلون متر مکعب و در پیک مصرف روزانه بیش از 58 میلیون متر مکعب بود. وی ظرفیت تولید گاز از مخزن مزدوران را روزانه 51 میلیون مترمکعب گاز ترش و از مخازن شوریجه B و D را هشت میلیون متر مکعب اعلام و تصریح کرد: در سال جاری با حفر دو حلقه چاه جدید و تعمیر یک حلقه چاه، میزان تولید گاز شیرین مخزن مزدوران روزانه در حدود یک مییلون متر مکعب افزایش می یابد. نقیبی، عملکرد شرکت در سال 1387را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در سال گذشته روزانه 4/10 میلیون متر مکعب گاز نسبت به سال پیش از آن و 9/13 مییلون متر مکعب نسبت به برنامه تکلیفی سال 1387، افزایش ظرفیت تولید داشتیم. وی در باره تولید گاز از میدان مشترک گنبدلی (با ترکمنستان) اظهار داشت: تولید از این میدان در سال 1364 آغاز شد که تولید اولیه آن روزانه 5 میلیون متر مکعب بود و هم اکنون با بهره برداری از سه چاه و افت طبیعی فشار مخزن، تولید آن به روزانه یک میلیون متر مکعب کاهش یافته است؛ هم اکنون حفاری چاه شماره 10 گنبدلی به منظور افزایش برداشت از این مخزن و شناخت بیشتر از مخزن در دستور کار قرار دارد. وی به پرمخاطره بودن برداشت گاز از مخازن دارای گاز ترش اشاره و تصریح کرد: مخزن گازی مزدوران یکی از ترش ترین مخازن خاورمیانه است، در همین حال برداشت گاز از این مخزن با داشتن 33 هزار پی پی ام، خوشبختانه تاکنون هیچ حادثه ای بر جای نگذاشته است. وی افزود: از سوی دیگر برای برداشت گاز از این مخزن به تجهیزات ویژه ای نیازمندیم که به دلیل محدود بودن منابع، ناگزیر به توانمند کردن کارگاه های خود شده ایم. تمهیدات ما در قالب 2 گروه عمده بازرسی فنی و حفاظت از خوردگی تاسیسات و ایمنی و آتش‌نشانی است که در هر گروه، فعالیت‌های لازم انجام می‌شود؛ علاوه‌بر این‌ها، فعالیت هایی مانند برگزاری دوره‌های آموزشی ایمنی برای کارکنان رسمی و پیمانکاری، استقرار نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست و (HSE) نیز انجام شده‌است. وی در باره شرایط جغرافیایی و آب و هوایی منطقه خانگیران، تصریح کرد: دمای هوا در زمستان تا منهای 27 درجه و در تابستان تا 46 درجه سانتیگراد می رسد؛ از این رو با وجود طوفان های شن در تابستان برف و کولاک در زمستان، همکاران ما در شرایط سخت آب و هوایی مشغول به تولید گاز ترش در این منطقه هستند. بیش از 14 هزار درخواست از ساخت قطعه تا تحویل در محل مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق گفت: در سال گذشته تعداد درخواست های دریافی ما از ساخت قطعه تا تحویل در محل، چهارده هزار و 29 مورد بود که شامل روزانه 42 درخواست به طور متوسط می شود. وی ادامه داد: شرکت نفت و گاز شرق ضمن تجهیز کارگاه‌های تعمیراتی و استفاده مطلوب از امکانات و توانایی پرسنل مجرب خود در تعمیر و ساخت بعضی قطعات مورد نیازکه ارزبری بالایی نیز داشته‌است (در کارگاه مرکزی منطقه خانگیران)، به‌دنبال یافتن سازندگان داخلی و کمک به آن‌ها در ساخت و تست میدانی برخی دستگاه‌ها و قطعات پیشرو بوده و همیشه از صنایع داخلی که توانایی ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز شرکت را داشته‌باشند، حمایت کرده ‌است. نقیبی به نمونه هایی از این موارد اشاره و تصریح کرد: به‌منظور تامین انواع آب‌بند کننده از قبیلPacking و O-Ring، تامین قطعات فلزی از قبیل توپی و استم شیرها، تامین مواد ضد خورندگی، تامین انواع توپک‌ها، تامین انواع پیچ و مهره‌های صنعتی، تامین قطعات شیرهای درون‌چاهی و سرچاهی، تامین انواع لوازم برقی و ابزاردقیقی و ساخت تفکیک‌گرهای 2 فازی و 3 فازی و... این شرکت از سازندگان داخلی استفاده می‌کند. یکی از راه کارهای مهم برای صرفه‌جویی ارزی و ریالی، بهره‌گیری از دانش فنی کارکنان و مشارکت آنان در مدیریت است. نقیبی، ادامه داد: هم اکنون غیر از بدنه برخی از شیرها که از سوی سازندگان معدودی در دنیا ساخته می شود، مابقی تجهیزات در داخل کشور ساخته می شود به طوری که هم اکنون تنها 20 از تجهیزات درون چاهی و برون چاهی از خارج وارد می شود و مابقی از داخل کشور تامین می شود. وی به ساخت رشته های تکمیلی برای نخستین بار در کشور اشاره کرد و گفت: در ساخت رشته های تکمیلی در حال خودکفایی هستیم و تست آزمایشگاهی آن به پایان رسیده و در مرحله تست میدانی آن هستیم و درصورتی که موفق به تولید انبوه شویم، به خودکفایی کامل در ساخت رشته های تکمیلی دست می یابیم؛ همچنین برای نخستین بار شیر ایمنی درون چاهی از سوی سازندگان داخلی در کشور ساخته شد. وی از طراحی پروژه اسکادا برای کنترل چاه ها از راه دور در این منطقه خبر داد و گفت: پیش بینی شده این پروژه با استفاده از سیستم فیبر نوری از سوی پیمانکاران داخلی در سال جاری به بهره بردای برسد. آموزش بیش از هشت هزار نفر ساعت نیروی انسانی مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق به آموزش نیروی انسانی در این شرکت اشاره و تصریح کرد: در سال گذشته هشت هزار و 451 نفر ساعت آموزش نیروی انسانی داشتیم. نقیبی در باره برنامه شرکت برای افزایش تولید از این منطقه اشاره و تصریح کرد: پیش بینی شده است به منظور افزایش تولید گاز در این منطقه با کاهش فشار در بخش پایین دستی، تولید را افزایش دهیم؛ از سوی دیگر حفاری دو حلقه چاه جدید و تعمیر یک حلقه چاه به منظور افزایش تولید گاز شیرین مخزن مزدوران در دستور کار قرار دارد. وی تصریح کرد: تولید از سه چاه یاد شده بیش از یک میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت تولید این شرکت می افزیاد، اما با درنظر گرفتن کاهش طبیعی فشار و تولید از مخزن، پیش بینی می شود تولید امسال شرکت نفت و گاز شرق پیش از زمستان امسال روزانه یک میلیون متر مکعب افزایش یابد. نقیبی، از تحقق برنامه های سال گذشته این شرکت خبر داد و گفت: در سال 1387، تمام اهداف شرکت برای افزایش روزانه 7/5 میلیون متر مکعب گاز محقق شد. مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق، همچنین در باره راه کارهای به کار گرفته شده برای افزایش برداشت از مخازن مزدوران و شوریجه شوریجه B و شوریجه D گفت: کار مطالعاتی برای شناخت بیشتر از مخازن یاد شده و امکان برداشت بیشتر گاز از آنها از سوی یک پیمانکار در حال انجام است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
نیاز کشور به واردات نفت‌گاز تا 3 ماه آینده مشخص می‌شود
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 27 تير 1388


مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: نیاز کشور به واردات نفت‌گاز با توجه به آغاز فصل سرما در نیمه دوم سال، تا سه‌ماه آینده مشخص می‌شود. غلامرضا ربانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شانا از واردات روزانه 90 میلیون لیتر نفت‌گاز در سال گذشته خبر داد و افزود: این رقم در روزهای اوج مصرف به 110 تا 115 میلیون لیتر ‌رسید.
وی با بیان این که از ابتدای امسال تاکنون واردات نفت‌گاز نداشته‌ایم، افزود: شدت سرمای زمستان، مقدار مصرف نفت‌گاز از سوی مصرف‌کنندگان در زمستان، نحوه گازرسانی به نیروگاه‌ها و نیاز آنها به سوخت جایگزین (نفت گاز و نفت کوره) از عوامل موثر در میزان واردات نفت‌گاز است. به گفته وی، هم‌اکنون 56 درصد از نفت‌گاز کشور در بخش حمل‌ونقل، 19 درصد در بخش خانگی، تجاری و خدماتی، 15 درصد در بخش صنعت و نیروگاه‌ها، 6 درصد در بخش کشاورزی و سه درصد در سایر موارد مصرف می‌شود. پس از اجرای طرح کارت سوخت گازوییل، امسال مصرف نفت‌گاز در بخش حمل‌ونقل و فروش جایگاهی بین دو و نیم تا سه میلیون لیتر کاهش داشته است و هم‌اکنون عرضه نفت‌گاز به بخش حمل‌و‌نقل تنها با استفاده از کارت هوشمند انجام می‌شود و باقی مصرف‌کنندگان عمده این فرآورده را با روش‌های قبلی و از طریق حواله‌های صادر شده از مناطق و نواحی شرکت ملی پخش، در قالب سهمیه‌های تعیین شده از سوی سازمان‌های متولی مانند جهاد کشاورزی، شیلات، تعاونی یا غیره تحویل می‌گیرند. عرضه بنزین و مدیریت بیشتر مصرف سوخت مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در تشریح تصمیم نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری عضو در کارگروه ستاد توسعه حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت درباره عرضه بنزین به بخش غیر حمل ‌و نقل به استثنای قایق‌های صیادی، با قیمت آزاد، تصریح کرد: سالانه حدود 250 تا 300 هزار لیتر بنزین در بخش غیر حمل‌ونقل مصرف می‌شود و این بخش حدود یک درصد کل مصرف بنزین کشور را تشکیل می‌دهد. وی با بیان این که بخش غیرحمل‌ونقل (شامل دستگاه‌های چمن‌زنی بنزین سوز، خودروهای باند فرودگاه، اره‌های بنزینی و مصرف‌کنندگانی از این قبیل) بخش کوچکی از کل مصرف‌کنندگان بنزین در کشور را تشکیل می‌دهند، افزود: با توجه به پراکندگی تعداد و نوع این گروه از مصرف‌کنندگان سوخت، ساماندهی اطلاعات آنها دشوار بود و سوء استفاده‌های زیادی برای دریافت سوخت از سوی آنها صورت می‌گرفت که در برخی موارد به تحویل سوخت بیشتری از سهمیه مصرفی آنها می انجامید و سبب مشکلاتی زیادی برای مدیریت مصرف سوخت در کشور می‌شد. ربانی اظهار امیدواری کرد که با عرضه بنزین آزاد به مصرف‌کنندگان بخش غیرحمل‌و‌نقل، کنترل بیشتری روی مصرف سوخت این گروه از مصرف انجام شود و مصرف سوخت آنان کم شود. وی با بیان این که بنزین قایق‌های صیادی همچنان با نرخ سهمیه‌بندی عرضه می‌شود، تصریح کرد: با توجه به این که قایق‌های صیادی وسیله تامین درآمد و معاش گروهی از مردم هستند، عرضه بنزین با نرخ آزاد به این گروه از مصرف‌کنندگان سبب ایجاد مشکلاتی برای آنان می‌شود. بر اساس این مصوبه، بنزین بخش غیرحمل و نقل به نرخ آزاد (هر لیتر 400 تومان) و قایق‌های صیادی به نرخ سهمیه‌بندی (هر لیتر 100تومان) عرضه می‌شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
آنگولا: ما سزاوار معافیت های تولیدی اوپک هستیم
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 27 تير 1388


وزیر نفت آنگولا معافیت از سهمیه تولید نفت اوپک را خواستار شد. به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری فرانسه، خوزه ماریا بوتلهو دو واسکنسیلوس، رئیس اوپک و وزیر نفت آنگولا اظهار کرد: آنگولا باید از حمایت های ویژه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) بهره مند شود. بوتلهو دو واسکنسیلوس با مطرح کردن موضوع بحث برانگیز سهمیه تولید نفت آنگولا از سوی اوپک تصریح کرد: این کشور به منظور سرمایه گذاری در زمینه باسازی ویرانی های بعد از دوران 30 ساله، نیاز به تولید نفت بیشتری دارد.
وی در جریان برگزاری یک نمایشگاه تجاری در لواندا پایتخت آنگولا یادآور شد: کشور ما از 30 سال پیش گرفتار جنگ بوده است و شهرهای ما در حال باسازی هستند. رئیس اوپک ادامه داد: می کوشیم در این باره با اوپک به توافق هایی دست یابیم. اوپک سال گذشته سهمیه تولید اعضای این سازمان را کاهش داد و این در حالی بود که با افت قیمت های نفت، آنگولا با شرایط سختی روبه رو شده است. 90 درصد اقتصاد این کشور به درآمدهای نفتی وابسته است. وزیر نفت آنگولا با اشاره به عراق و درگیری های موجود در این کشور که سبب شده است تا از سهمیه های تولید اوپک معاف شود گفت: آنگولا به منظور اجرای برنامه توسعه بخش های مختلف خود، نیازمند افزایش ظرفیت تولید نفت است. مطرح کردن موضوع افزایش سهمیه تولید آنگولا از سوی خوزه ماریا بوتلهو دو واسکنسیلوس پس از آن صورت گرفت که مانوئل نانس جونیور، وزیر اقتصاد این کشور، وعده داد تا پایبندی کشورش به سهمیه های تولید در اوپک بیشتر شود. آنگولا در سال 2008 برای مدت کوتاهی توانست با تولید روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت در زمینه تولید نفت، نیجریه بزرگترین تولید کننده نفت آفریقا را پشت سر بگذارد. اوپک سهمیه تولید نفت آنگولا را روزانه یک میلیون و 517 هزار بشکه اعلام کرده در حالی که این کشور معتقد است سهمیه تولید آن معادل یک میلیون و 656 هزار بشکه است. بر اساس گزارش های بخش صنعت این کشور، تولید نفت آنگولا در ماه ژوئن گذشته معادل یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز بوده است. جنگ های داخلی آنگولا در سال 2002 به پایان رسید. این کشور از سال 2007 به عضویت اوپک درآمد و در ژانویه گذشته ریاست دوره ای اوپک را به عهده گرفت.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
وعده عراق به محافظت از شرکت های خارجی در برابر تهدیدها
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 27 تير 1388


سخنگوی وزارت نفت عراق گفت: عراق شرکت‌های خارجی را در مقابل تهدید‌ها محافظت می‌کند. به گزارش شانا به نقل از پایگاه خبری گلف دیلی نیوز از بغداد، عاصم جهاد سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد کشورش از شرکت های بی.پی و شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی.سی) در مقابله هر گونه تهدید از جانب اتحادیه‌های تجاری که قصد ایجاد وقفه در قراردادهای اصلی با این شرکت ها را دارند، محافظت خواهد کرد.
عراق چندی پیش به منظور توسعه صنعت نفت خود اقدام به برگزاری یک دور مناقصه کرد و دو شرکت بی.پی و سی.ان.پی.سی برنده دو قرارداد عمده در این دور از مناقصه شدند. عاصم جهاد با بیان این که وزارت نفت عراق هرگونه تهدید و تحریک علیه دولت، وزارت نفت و شرکت‌های خارجی را رد می کند، افزود: دولت از شرکت‌ها محافظت می‌کند. جهاد گفت" وعده‌هایی مبنی بر اعتصاب یا تحصن برای ایجاد وقفه در قرارداد وزارت نفت با شرکت بی.پی و سی.ان.پی.سی با انگیزه‌های سیاسی طراحی شده است که این اهداف سیاسی را می‌توان در برگزاری انتخابات ملی سال آینده جست و جو کرد. فدراسیون اتحادیه‌های نفت عراق و فدراسیون شورای کارگران و دیگر اتحادیه‌ها در عراق تصمیم به بسیج کارگران در مقابل تصمیم‌های دولت برای اعطای امتیاز توسعه میدان نفتی رومیله به شرکت‌های نفتی خارجی گرفته‌اند. رومیله بزرگترین میدان نفتی در حال تولید عراق است. این قرارداد 20 ساله قراردادی انحصاری است که در زمان وزارت حسین الشهرستانی و در تاریخ 10 ژوئن (20 خرداد) به این شرکت‌ها اعطا شد. عبداله اسکندر حبیب، یکی از اعضای کمیسیون نفت و انرژی پارلمان عراق گفت: چنین تهدید‌هایی باعث تعلل شرکت‌هایی می‌شود که در شش سال اخیر در باره سرمایه گذاری در عراق تردید داشتند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
جابه‌جایی و نصب تجهیزات مخابراتی از تلمبه‌خانه اراک به مرکز منطقه
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 27 تير 1388


تجهیزات مخابراتی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه مرکزی از تلمبه‌خانه اراک به مرکز منطقه منتقل شدند. به گزارش شانا، مهندس محمدرضا ناطقی، مهندس مایکروویو منطقه گفت: این عملیات طی 10 روز کاری توسط کارکنان واحد مخابرات منطقه با همکاری کارکنان اتاق رادیو تهران و با تأیید و نظارت ستاد مخابرات انجام شد.
وی همچنین بیان کرد: این طرح با توجه به نصب تجهیزات مخابراتی در مرکز منطقه (اراک) و طرح‌های مخابراتی آتی صنعت نفت و به دلیل اینکه این منطقه در آینده به عنوان مرکز STAND BY یا پشتیبان سیستم مخابرات صنعت نفت در نظر گرفته شده ، بررسی و اجرا شد. مهندس ناطقی افزود: برای اجرای این طرح، آنتن‌های قدیمی باز شده و سه آنتن جدید در ایستگاه‌های PASSIVE کوه مستوفی و مرکز منطقه نصب شدند. وی به ظرفیت مخابراتی منطقه اشاره کرد و گفت: ظرفیت ارتباط مخابراتی اراک -سمنگان از 1+1 به 1+3 افزایش یافت و ارتباط فیبرنوری از تلمبه‌خانه اراک به مرکز منطقه انتقال یافت. ناطقی یادآور شد: برای اجرای این طرح از تجهیزات موجود و آنتن‌های بی‌استفاده قبلی شرکت ملی نفت، استفاده شده ‌است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
پرداخت تسهیلات ارزی به پتروشیمی کردستان با اعلام نظر بانک مرکزی
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 27 تير 1388


مدیرعامل مجتمع پتروشیمی کردستان از ابلاغ مصوبه هیئت دولت برای پرداخت تسهیلات ارزی به این مجتمع خبر داد و گفت: این مصوبه خرداد ماه ابلاغ شده و برای دریافت تسهیلات در انتظار اعلام نظر بانک مرکزی هستیم. مهندس فریدون خالد‌زاده به خبرنگار شانا گفت: این پروژه برای تامین تجهیزات سایت به 215 میلیون یورو تسهیلات ارزی نیاز دارد که پرداخت به موقع آن می تواند کمک شایان توجهی به اتمام پروژه در زمان مقرر کند.
وی یادآور شد: البته زمان اتمام پروژه از زمان دریافت تسهیلات ارزی در قرارداد سه ساله شده است. خالدزاده با بیان اینکه فعالیت های جاری سایت در حال پیگیری است، گفت: برگزاری مناقصه انتخاب پیمانکار طرح در مراحل نهایی است و ظرف چند روز آینده کارهای سیویل صنعتی طرح نیز آغاز می شود. وی با اشاره به پیشرفت های صنعتی که با بهره برداری از این پروژه در استان حاصل خواهد شد، تاکید کرد: این طرح در دوره نصب و ساختمان هزار و 500 نفر و در زمان بهره برداری به صورت مستقیم برای 500 نفر ایجاد اشتغال می کند، ضمن این که هرچقدر صنایع پایین دست پتروشیمی در این استان افزایش یابد، نرخ اشتغال نیز افزایش می یابد. براساس این گزارش، پتروشیمی کردستان یکی از 11 مجتمع‌ پتروشیمی موجود بر سر خط لوله اتلین غرب کشور است که سالانه 300 هزار تن پلی‌اتیلن سبک تولید می‌کند. اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح به همراه سرویس‌های جانبی آن 350 میلیارد ریال برآورد شده است. سهام این شرکت به منظور خصوصی سازی و اجرای اصل 44 قانون اساسی قرار است به صورت 25 درصد در اختیار پتروشیمی باختر، 20 درصد در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی، 25 درصد بخش خصوصی و 30 درصد سهام عام برای مردم باشد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
عملیات گازرسانی به هفت روستای استان مرکزی آغاز شد
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 27 تير 1388


مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی از آغاز عملیات گازرسانی به هفت روستای منطقه جاسب از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی در آستانه مبعث حضرت رسول اکرم (ص) خبر داد. به گزارش شانا، مهندس غلامرضا مشایخی در مراسم کلنگ زنی گازرسانی به روستاهای واران، بیجگان، زر، کروگان، وسقونقان، وشتگان، هزاریجان از توابع شهرستان دلیجان این استان گفت: با همکاری مسئولان استان از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 60 پروژه گازرسانی روستایی با اعتبار 150 میلیارد ریال با سرعت بالایی در حال انجام است؛ به طوری که تعدادی از این پروژه ها با گذشت سه ماه از شروع عملیات اجرایی آنها به بهره برداری رسیده است.
وی در باره گازرسانی به هفت روستای منطقه جاسب شهرستان دلیجان گفت: همکاران مهندسی شرکت گاز استان مرکزی مرحله طراحی و تهیه پکیج گازرسانی به این منطقه را با سرعت و در کمتر از سه ماه تهیه کردند و مراحل انتخاب پیمانکار این پروژه انجام شده است. مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی اعتبار گازرسانی به هفت روستای یاد شده را 21 میلیارد و 36 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: اعتبار گازرسانی به این منطقه از محل تابع داخلی شرکت گاز استان مرکزی است که این اعتبار برای اجرای 22 هزار و 150 متر خط تغذیه گاز (لوله اصلی) از نوع فولادی به قطر 4 و 6 اینچ همچنین تامین کالای مورد نیاز این پروژه در نظر گرفته شده است. مهندس مشایخی مدت اجرای این پروژه را 425 روز تقویمی خواند و گفت: با توجه به کوهستانی بودن منطقه ای که لوله گاز باید از آن عبور کند، مدت پیمان اجرای پروژه 425 روز در نظر گرفته شده است که امید است ساکنان 700 خانواری این هفت روستا زودتر از مدت پیمان از گاز طبیعی برخوردار شوند. مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی گفت: مرحله اجرای شبکه های داخلی و نصب علمک گاز این هفت روستا در موازات و مرحله پایانی اجرای خط تغذیه یاد شده انجام خواهد شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
پیشرفت فیزیکی نیروگاه گازی پالایش گاز فجر جم 42 درصدی شد
نويسنده : علیرضا قنبری (منبع:شانا) :: تاريخ:: 27 تير 1388


رئیس مهندسی عمومی پالایشگاه فجر جم پروژه گفت: احداث نیروگاه گازی جدید در شرکت پالایش گاز فجر جم با 42 درصد پیشرفت در حال انجام است. مهندس احمدرضا اسدنیا در این باره به خبرنگار شانا گفت: اعتبار ساخت این پروژه حدود 441 میلیارد ریال است که در قالب EPC و با مشارکت شرکت های «پتروتکسان» و «مهندسی و ساختمان نفت ایران» در حال انجام است. وی مدت زمان اجرای این پروژه را 27 ماه اعلام و تصریح کرد: هم اکنون مراحل ساخت و حمل مولدها و فونداسیون این دستگاه ها در حال انجام است.
رئیس مهندسی عمومی پالایشگاه فجر جم، استهلاک مولدهای توربین های گازی موجود در نیروگاه قدیم این شرکت، دشواری تأمین قطعات یدکی، هزینه بالای تعمیرات توربو ژنراتورهای المپوس Sk-30 موجود، همچنین کاهش بازدهی مولدها و ناپایداری و اطمینان از شبکه برق نیروگاه برای افزایش اطمینان از پایداری عملیات تولید گاز را از دلایل ضرورت اجرای این پروژه خواند. وی از احداث سه دستگاه مولد توربین گازی با ظرفیت هر یک 5/27 مگاوات در این نیروگاه خبر داد و گفت: معاونت مهندسی و توسعه پالایشگاه مدیریت و نظارت عالی این پروژه را عهده‌دار شده است. به گزارش روابط عمومی شرکت پالایشگاه گاز فجر جم، واحد مهندسی عمومی و اجرای طرح ها در شرکت پالایش گاز فجر جم یکی از واحدهای زیرمجموعه معاونت مهندسی و توسعه شرکت و شامل بخش های مهندسی برق، مهندسی ابزاردقیق، مهندسی مکانیک، مهندسی سیویل و نقشه‌کشی است. واحد مهندسی عمومی و اجرای طرح ها علاوه بر بررسی طرح های اصلاحی برای بهبود راندمان کار دستگاه ها، همچنین ارائه دستورعمل در باره رفع مشکلات فنی پالایشگاه و ارزیابی فنی کالا اجرای 18 پروژه را در دست اقدام دارد و به زودی تعداد این پروژه ها با اضافه شدن پیمانکاران جدید به مجموعه، به 24 پروژه افزایش خواهد یافت. این واحد در دو سال گذشته توانسته است بیش از 34 پروژه در زمینه های مختلف در پالایشگاه و بندر سیراف اجرا کند و سهم قابل توجهی در بهبود و کیفیت تولید داشته باشد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
افزایش جایگاه‌های دومنظوره سی.ان.جی به حدود 800 باب تا پایان امسال
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 3 مرداد 1388


مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از ساخت 422 باب جایگاه دومنظوره عرضه سوخت در کشور تا پایان امسال و افزایش تعداد این جایگاه‌ها به 793 باب خبر داد. مهندس فرید عامری در گفت‌و‌گو با خبرنگار شانا افزود: تاکنون 371 جایگاه دو منظوره سی.ان.جی (بنزین و گاز طبیعی فشرده) در کشور راه‌اندازی شده است و 422 باب جایگاه دومنظوره دیگر نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
عامری اقتصادی بودن قیمت هر متر مکعب گاز در مقایسه با هر لیتر بنزین، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و پاک و ایمن بودن سوخت سی.ان.جی، را از مهمترین مزیت‌های استفاده از این سوخت در خودروها برشمرد. مهندس علوی، مدیرعامل شرکت گازخودرو ایران، پیش از این درباره روند ساخت جایگا‌های تک‌منظوره سی.ان.جی در کشور به خبرنگار شانا گفته بود: هم اکنون 595 جایگاه جدید تک منظوره سی.ان.جی مراحل مختلف ساخت و تکمیل خود را پشت سر می‌گذارند و پیش‌بینی می‌شود از این تعداد جایگاه تا پایان امسال، حداقل تعداد 400 جایگاه تک منظوره وارد مدار بهره‌برداری شوند و ظرفیت سوخت‌گیری بیش از 600 هزار دستگاه خودرو گاز سوز در کشور فراهم شود. ساخت 160 باب جایگاه عرضه بنزین در کشور، تا پایان سال جاری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه تعداد جایگاه‌های عرضه بنزین کشور را دو هزار و 642 جایگاه در کشور اعلام و تصریح کرد: حدود 171جایگاه عرضه سوخت سال گذشته در کشور راه‌اندازی شد و امیدواریم 160 جایگاه دیگر نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد. عامری با بیان این که سال گذشته 30 جایگاه عرضه سوخت در تهران راه‌اندازی شد، گفت: 67 تا 70 باب جایگاه دیگر در تهران در حال ساخت و قرار است تا پایان امسال به بهره‌برداری برسند. وی تصریح کرد: با اجرای طرح‌های دو نازله کردن تلمبه‌های عرضه سوخت، زمان توقف در جایگاه‌های عرضه سوخت را به کمتر از پنج دقیقه کاهش دادیم. به گفته او در سال پیروزی انقلاب اسلامی 12 هزار و 518 فروشندگی فرآورده‌های نفتی در کشور وجود داشته که در سال گذشته به 18 هزار و 68 مورد رسیده و مراکز سوخت گیری هواپیمایی نیز از 16 مرکز به 37 مرکز افزایش یافته است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
دستگاه تفکیک گر نفت سیار روی چاه 135 گچساران مستقر شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 3 مرداد 1388


دستگاه تفکیک گر نفت سیار (M.O.S) با هدف جلوگیری از کاهش تولید نفت چاه شماره 15 میدان گچساران روی تسهیلات سرچاهی این چاه مستقر شد. به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، با استفاده از این دستگاه، 448 هزار بشکه در سال 86، 715 هزار بشکه در سال 87 و در سه ماه نخست سال جاری نیز 96 هزار و 200 بشکه نفت تولید شده است؛ به بیان دیگر با استفاده از تفکیک گر سیار از دو سال پیش تا کنون، از کاهش تولید نفت به میزان یک میلیون و 261 هزار بشکه جلوگیری شده است.
هم اکنون دو دستگاه تفکیک گر سیار در حوزه عملیاتی گچساران مشغول فعالیت است و سومین دستگاه تفکیک گر سیار نیز به زودی وارد مدار عملیاتی می شود. نخستین دستگاه تفکیک گر سیار در سال 86 و دومین دستگاه نیز در تاریخ مرداد سال گذشته وارد مدار عملیاتی شد؛ استفاده از دستگاه تفکیک گر سیار که به همت و تلاش کارکنان شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران ساخته شده، نقش مهمی در زنده سازی چاه ها و جلوگیری از کاهش نفت در حوزه عملیاتی گچساران داشته است. با استفاده از دستگاه تفکیک گر سیار علاوه بر تولید نفت، می توان آزمایش های فنی و ضروری چاه مانند آزمایش اندازه گیری شاخص بهره دهی، مشخص کردن نسبت گاز به نفت و آزمایش های دیگر را انجام داد، ضمن این که جلوگیری از آلودگی محیط و رعایت مسائل زیست محیطی، از دیگر شاخص های برجسته دستگاه MOS است. دستگاه تفکیک گر سیار، یک تفکیک گر بوستری است که با استفاده از لوله های مفصل دار فشار قوی (چکسون) به نحو مناسبی به تسهیلات سرچاهی متصل می شود و بعد از باز کردن چاه به این دستگاه، فرآیند تفکیک نفت از گاز انجام و نفت خام جدا شده بعد از فشار افزایی به وسیله یک دستگاه تلمبه برقی از طریق یک خط لوله به مجموعه سرچاهی دیگر هدایت و سپس به کارخانه بهره برداری ارسال می شود. جلوگیری از هدررفت نفت به عنوان یک سرمایه ملی، فراهم آمدن امکان آزمایش های دقیق بر روی چاه ها به منظور کسب اطلاعات بهینه از بهره وری و تولید چاه ها، جلوگیری از آلودگی زیست محیطی ناشی از سوزاندن نفت و افزایش بهره وری و سود و صرفه اقتصادی حاصل از افزایش تولید را از جمله اهداف ساخت دو مجموعه تفکیک گر سیار نفت است که به همت مدیریت عملیات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران ساخته شده اند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
برای توسعه منابع خزر دست کم 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 3 مرداد 1388


مدیر عامل شرکت نفت خزر از سرمایه گذاری دست کم 10 میلیارد دلاری برای توسعه مخازن نفتی و گازی خبر داد و گفت: نخستین حلقه چاه اکتشافی در این منطقه طی شش ماه آینده حفاری می شود. به گزارش خبرنگار شانا، محمد حسین دانا در جمع خبرنگاران با بیان این که افتتاح سکوی نیمه شناور ایران البرز نخستین قدم در حلقه تکمیلی فعالیت های اکتشافی ایران در منابع هیدروکربوری دریای خزر است، افزود: در مجموع حدود 500 میلیون دلار برای ساخت سکوی نیمه شناور ایران البرز، 3 فروند شناور یدک کش پشتیبانی (کاسپین) و تجهیز پایگاه پشتیبانی بندر نکا سرمایه گذاری شده و تاکنون در این طرح بیش از 10 میلیون نفر ساعت کار انجام شده است.
وی در باره تحویل سومین شناور سکوی البرز از سوی شرکت صدرا اظهار داشت: شناور سوم نیمه نخست سال آینده تحویل شرکت ملی نفت ایران می شود. دانا، با بیان این که در کاسپین 3 تجهیزات و فناوری های جدید و پیشرفته تری نصب شده است، تصریح کرد: این شناور حتی قادر است عملیات لوله گذاری را نیز در آیهای عمیق دریای خزر انجام دهد. حفر نخستین چاه اکتشافی تا 6 ماه آینده دانا، در ادامه با بیان این که برای حفر نخستین حلقه چاه در دریای خزر شش ماه تا یک سال زمان نیاز است، یادآور شد: توسعه میدان های هیدروکربوری ایران در دریای خزر به طور حتم به زمان زیادی نیاز دارد؛ به طوری که پیش بینی می کنیم برای توسعه هر موقعیت اکتشافی به پنج سال زمان نیاز باشد. وی با اشاره به وزن 15 هزار تنی سکوی البرز، افزود: سایر سازه‌های دریایی مورد نیاز برای توسعه موقعیت های هیدورکربوری به مراتب عظیم تر است؛ به طوری که ممکن است وزن این سازه‌ها به 200 تا 300 هزار تن برسد. به گفته مدیر عامل شرکت نفت خزر، برای توسعه میدان های احتمالی دریای خزر باید توان پیمانکاران دریایی در این منطقه افزایش یافته و 20 پیمانکار، مشابه صدرا در این منطقه ایجاد شود. ابزار حاکمیتی ایران در دریای خزر مدیرعامل شرکت نفت خزر، با تاکید بر این که بهره برداری از سکوی ایران البرز و آغاز فعالیت های اکتشافی در خزر آثار سیاسی و اقتصادی خاص خود را به همراه دارد، تصریح کرد: سکوی ایران البرز تثبیت حاکمیت ایران در دریای خزر و تعیین رژیم حقوقی را به همراه دارد و این سازه دریایی ابزار حاکمیتی برای کشور محسوب می شود. وی با بیان این که فعالیت های اکتشافی صورت گرفته در آب های کم عمق خزر موفقیت آمیز نبوده است، بیان کرد: با تکمیل مراحل اکتشافی، به سرعت عملیات توسعه ای در خزر آغاز خواهد شد و در مجموع برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد که منابع هیدروکربوری دریای خزر پتانسیل 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری را دارد. دانا، گفت: فعالیت سکوی نیمه شناور ایران البرز، شناورهای یدک کش و پشتیبانی و پایگاه پشتیبانی بندر نکا فرصتی را فراهم کرده که ایران به جمع صاحبان تکنولوژی حفاری در آب های عمیق بپیوندد. وی در باره آغاز زودهنگام حفاری آزمایشی در دریای خزر اظهار داشت: زمان دقیق شروع حفاری در آب های عمیق دریای خزر به شرکت حفاری شمال و آمادگی آنان بستگی دارد. مدیرعامل شرکت نفت خزر تاکید کرد: میزان دقیق ذخایر هیدروکربوری پس از حفر نخستین حلقه چاه اکتشافی در خزر مشخص خواهد شد. مشارکت نکردن پتروبراس برزیل در فعالیتهای اکتشافی خزر مدیرعامل شرکت نفت خزر در باره مشاکت شرکت پتروبراس برزیل در فعالیت های اکتشافی ایران در دریای خزر گفت: مسئولان پتروبراس اعلام کرده اند که با توجه به کشف ذخایر جدید در برزیل قادر به حضور در ایران نیستند و به نوعی در شرایط کنونی نیروی انسانی و منابع سرمایه ای لازم را برای فعالیت در خزر ندارند. دانا اظهار داشت: تصمیم داریم از دانش فنی این شرکت در فعالیت های نفتی در آب های عمیق استفاده کنیم.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
کسب هشت مدال رنگین تیم دومیدانی نفت تهران
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 3 مرداد 1388


تیم دومیدانی نفت تهران به عنوان نماینده ایران در تورنمنت بین المللی تایوان،در نخستین روز این رقابت صاحب سه مدال طلا، دو نقره و سه برنز شد. به گزارش خبرنگار شانا، تیم دومیدانی نفت تهران که برای سومین سال متوالی به عنوان قهرمان لیگ باشگاه های ایران مجوز حضور در رقابت های بین المللی تایوان را به دست می آورد، روز گذشته (دوم مرداد) در نخستین روز این مسابقات صاحب هشت مدال رنگین شد.
این رقابت ها با حضور 20 تیم مختلف ملی و باشگاهی از کشورهای مختلفی مانند کنیا، تایلند، ژاپن، چین، سنگاپور، ماکائو، هنگ کنگ، کره، امریکا و استرالیا از روز گذشته آغاز شده است. در مسابقات روز گذشته، در رشته پرتاب چکش «کاوه موسوی» ملی پوش تیم دومیدانی ایران با رکورد 66 متر و 10 سانتی متر به مدال طلا رسید و نمایندگانی از ژاپن و چین دوم و سوم شدند و «مسعود مقدم» دیگر نماینده کشورمان در این رشته با رکورد 61 متر و 29 سانتی متر، به مقام چهارم این مسابقه دست یافت. در بخش پرش ارتفاع، «امین حسین زاده رهبر» با تکرار رکورد شخصی اش یعنی دو متر و 15 سانتی متر به مدال طلا رسید، در این ماده نمایندگان تایلند و کره دوم و سوم شدند. پرتاب وزنه مسابقات با حضور 25 شرکت کننده برگزار شد که در نهایت نماینده آمریکا با 19 متر و 17 سانتی متر اول شد، چین تایپه با 18 متر و 12 سانتی متر دوم و حمید رضا نودهی فراهانی از ایران با 17 مترو 40 سانتی متر نشان برنز دریافت کرد. در دوی 400 متر بهترین نتیجه برای نماینده ایران به دست آمد، احسان مهاجر شجاعی با 47 ثانیه و 25 صدم ثانیه، سجاد هاشمی با 47 ثانیه و 37 صدم ثانیه و محمد عاکفیان با 47 ثانیه و 66 صدم ثانیه به ترتیب مدال طلا، نقره و برنز را دریافت کردند. در دوی1500 متر، علیرضا آریانیک از ایران با سه دقیقه و 55 ثانیه و 85 صدم ثانیه بعد از دونده مالزی مدال نقره گرفت و کشور کره نیز سوم شد. در دوی هزار متر نیز دوندگانی از کنیا اول و دوم شدند و محمد خزایی از شرکت ملی نفت ایران به نشان برنز دست یافت. بر پایه این گزارش، رقابت های بین المللی دومیدانی تایوان عصر امروز شنبه (سوم مرداد) در رشته های مختلف شامل دوی 800 متر با حضور احسان مهاجر شجاعی و علیرضا آریانیک در مرحله فینال، پرش طول با حضور روزبه اسدی بخش، پرتاب دیسک با حضور محمد و محمود صمیمی و دوی 200 متر با حضور پیمان رجبی ادامه دارد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
بهای نفت خام از مرز 68 دلار گذشت
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 3 مرداد 1388


بهای نفت خام در پایان معاملات روز گذشته بازار نیویورک همچنان افزایش یافت و از مرز هر بشکه 68 دلار فراتر رفت. به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری فرانسه از نیویورک، بهای نفت خام در پایان معاملات روز گذشته (جمعه دوم مرداد) افزایش یافت که به نظر می رسد خوشبینی ها در باره بهبود شرایط اقتصادی در کشور بحران زده آمریکا به دنبال انتشار گزارش هایی مثبت در باره درآمد شرکت ها در این کشور به این تقویت قیمت ها کمک کرده است.
بهای نفت خام سبک شیرین پایه بورس نیویورک برای تحویل در ماه سپتامبر با 89 سنت افزایش، به هر بشکه 68 دلار و پنج سنت در پایان معاملات روز گذشته رسید. همچنین بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه سپتامبر یک دلار و هفت سنت افزایش یافت و هر بشکه 70 دلار و 32 سنت داد و ستد شد. آمریتا سن، تحلیلگر موسسه «بارکلیز کپیتال» در این باره گفت: این افزایش قیمت ها به شدت از بهبود بخش اقتصادی متاثر بوده و انتظار می رود روند افزایشی قیمت ها همچنان ادامه یابد. مایک فیتپاتریک، تحلیلگر موسسه «ام.اف گلوبال» نیز اعلام کرد: افزایش ارزش سهام، نشان از تولید کل بالاتر و در نتیجه افزایش تقاضای انرژی دارد. بر پایه این گزارش، گزارش هایی مثبت در باره درآمدهای شرکت های آمریکایی و برخی اطلاعات اقتصادی که خبر از بهبود شرایط در این کشور بزرگ مصرف کننده انرژی دارد، به تقویت بازار نفت کمک کرده است. بهای نفت خام در بازار نیویورک نزدیک به 10 دلار در دو هفته گذشته افزایش یافته است. همچنین انتشار ارقام و اطلاعات مثبت درباره اقتصاد ناحیه یورو و کشور آلمان در روز گذشته عامل دیگر تقویت بازار نفت به شمار می رود. گزارشی اقتصادی نشان می دهد فعالیت در بخش تولید ناحیه یورو و بخش های خدماتی از 6/44 درصد در ژوئن گذشته به 8/46 درصد در ژوئیه رسیده است. این بالاترین رقم از سپتامبر 2008 تاکنون است. همچنین در آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا شاخص آی.اف.او در ژوئیه به 3/87 درصد افزایش یافته است که بالاتر از پیش بینی ها به میزان 5/86 درصد و همچنین بیشتر از رقم 9/85 درصد ماه ژوئن است. این رقم نیز بالاترین میزان از نوامبر 2008 تاکنون است؛ با وجود این فیل فلین، تحلیلگر موسسه «پی.اف.جی بست ریسرچ» هشدار داد که افزایش قیمت های نفت از بنیادهای اقتصادی متاثر نشده است. فلین همچنین از احتمال کاهش قیمت نفت پس از این افزایش ها خبر داد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
بازسازی و تعمیر پنج دستگاه کنترل کننده فشار جانبی حفاری چاه
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 3 مرداد 1388


کارشناسان و متخصصان شرکت پیرا حفاری ایران موفق به تعمیر و بازسازی پنج دستگاه کنترل کننده فشار جانبی از نوع A شدند. به گزارش خبرنگار شانا در اهواز، این دستگاه ها می توانند با کاهش فشار چاه تا 10 هزار پوند بر اینچ مربع(پام)، زمینه را برای نصب ماسوره های مغزی و جداری در چاه فراهم کنند. شرکت پیرا حفاری ایران که یکی از شرکت های تخصصی تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است و بیشتر در ارتباط با پروژه های تعمیر و تکمیل چاه های نفت و گاز فعالیت می کند این دستگاه ها را که مدتی در انبارهای مازاد بدون استفاده مانده بود تعمیر، بهینه سازی و روزآمد کرد.
این دستگاه ها که در واحد عملیات و تعمیرات سرچاهی اداره خدمت فنی چاه ها تعمیر و بازسازی شد، پس از انجام آزمایش های کارگاهی و میدانی در ناوگان عملیاتی شرکت به کار گرفته شده است. شرکت پیرا حفاری ایران در سال 1382 تاسیس شد و هم اکنون با بهره گیری از 3 دستگاه دکل تعمیراتی و 3 دستگاه لوله مغزی سیار انجام عملیات تعمیر و تکمیل چاه های نفت و گاز، تعمیر، ترمیم و مانده‌ یابی چاه ها، بازسازی و تکمیل تجهیزات سرچاهی و درون چاهی را در مناطق نفت خیز و گاز خیز کشور را بر عهده دارد.
 
بالا