آیا می شه وجود امام زمان رو اثبات کرد؟!

نازي_مو

عضو جدید
کاربر ممتاز
چند تا سئوال تو ذهنمه كه فكر مي كنم اگه مطرخ كنم بهتر متوجه بشيد كه هدف من چيه ؟

مثل سئوالاتي كه كتيبا گفت من يه جور ديگه مطرح مي كنم

اول اينكه يادمون باشه هميشه در دين اسلام سفارش شده كه خوب فكر كنيد و تفكر داشته باشيم در مورد دنياي اطراف و در مورد ديني كه مي پذيريم ف بارها به ما سفارش شده در قران كه يه دنياي اطراف بنگر به مخلوقات و اتفاقاتي كه در اطرافتون مي گذره

پيامبر خاتم هم درحديثي گفته انسان داراي دو پيامبر هست پيامبر دروني و بيروني و منظور از پيامبر دروني عقل انسانهاست ، پس من مي گم نبايد بپذيريم چون گذشتگان ما به چيزي اعتقاد داشتن ما هم بايد اعتقاد داشته باشيم بر اساس همين بايد به چيزهاي كه اعتقاد داريم و مسائل مهمي چون غيبت و وجود امام زمان خوب فكركنيم و خودمون به نتيجه برسيم

1- چرا بايد امام غايب باشه ؟ اصلا فلسفه وجود امام چيست ؟ چرا مقام امام بالاتر از نبوت در قران ذكر شده ؟

سئوالي كه هميشه در ذهنم هست اينه خدا محمد رو در دنياي فرستاد كه مردم در جهل مطلق بودن و با تلاش فراوان و سختي هاي زيادي سعي كرد مردم رو وادار به تفكر و داشتن اعتقاد به مسائل اخلاقي كنه همه مي دونيم در غدير خم چه اتفاقي افتاد و بعد اين رسالت به دوش امام گذاشته شد يعني بحث امامت

و محمد گفت دو چيز گرانبها در ميان شما به يادگار مي گذارم مادامي كه به انها تمسك جوئيد و چنگ بزنيد گمراه نمي شويد كه يكي قران و دومي ائمه اطهار مي باشد كه يكي خاموش وديگري ناطق، حالا سئوال من اينه چرا بايد امام غايب باشه مگه نه اينكه قرار بر اين بوده كه هميشه بين ما باشه تا ما به اون متصل باشيم و به واسطه دو چيز با خدا در ارتباط باشيم ، (قران و امامت ) اصلا مگه فلسفه وجود امام ، براي هدايت انسانها نيست كسي كه مي تواند در دين دخل و تصرف داشته باشد كسي كه مي تواند قوانين الهي را بر اساس هر دوره و هر زمان به قول امروزيها به روز كنه ، مگه غير از اينه كه تنها امام هست كه معصوم هست و قادر به اين مي باشد كه باطن قران را ببيند و درك كند
مگه غير از اين هست كه رهبري جامعه مسلمين و هدايت انها وظيفه امام هست و كسي صلاحيت رهبري جامعه مسلمين را غير از امام ندارد
پس چرا امام غيبت كرده اون هم به مدت 1400 سال
به گفته گذشتگان غيبت امام به دليل وجود دشمنان زيادي بوده كه در اون زمان داشته

يعني امام از دست دشمنانش فرار كرده مگه علي روزي كه به امامت رسيد دشمن نداشت مگر امام حسين به جنگ كفار نرفت و شهيد نشد مگه امامان ديگر دشمن نداشتن ، چرا امام دوازدهم بايد از دست دشمنانش غايب بشه اون هم به مدت 1400 سال

مي گن وقتي مهدي ظهور مي كنه گردن تمام مخالفانشو مي زنه ، به نظر شما كسي كه قراره گردن مخالفاشو بزنه مي تونه امام باشه اگه قرار به گردن زدن بود كه علي هم بلد بود گردن بزنه چرا علي گردن مخالفاشو نزد و 25 سال سكوت كرد تا بعد به خلافت رسيد

اگه مهدي قراره بياد دنيا رو به خون بكشه ، به نظر شما اين منطقيه كه ديگران بپذيرن اون منجي بشريته

منجي عالم كيه ، كسي هادي وهدايت كننده باشه نه اينكه گردن مخالفاشو بزنه


يك چيز كه براي من غير قابل قبوله اينكه :

مي گن وقتي مهدي بياد و دنيا رو پر از عدل مي كنه و بعد قيامت ميشه

ببخشيد اينو مي گم اگه قرار بعد از مهدي قيامت بشه چه كاري كه بياد دنيارو پر از عدل كنه و انتقام تمام مظلومان جهان رو از ظالمين بگيره ، مگه خود خدا در روز قيامت نمي تونه جواب كافرين و ظالمين رو بده مگه قيامت و جهنم و بهشت براي همين نيست كه ستمديدگان رو به ظالم ها كنند و بگويند سزاي شما جهنم هست مگه خدا قدرت گرفتن انتقام نداره

خداوند در قران گفته من براي هدايت بشر كساني را مي فرستم كه در روز قيامت بهانه اي نداشته باشيد كه ما نااگاه بوديم فلسفه وجود پامبران و امامان براي هدايت و اگاه كردن مردم هست نه براي گرفتن انتقام و زدن گردن و اگر با وجود اين همه پيامبر و امام باز هم گمراه ماندي در روز قيامت بايد جوابگو باشي

اين دو با هم تناقض داره

 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
دليل عقلي و نقلي

دليل عقلي و نقلي

من جوابم رو گرفتم!
به امید عصر خرد

سلام،
خیلی دوست نداشتم که وارد بحث عقلی و این برنامه ها بشم چون به نظر من ارزش یک عقیده به ایمان قلبیه نه به ایمان عقلی. من این دلایل رو برای شما و کسانی که مشتاقند میگذارم گرچه اگر واقعاً خود شما مشتاق پیدا کردن بودید، قبل از من میتونستید این مطالب رو ببینید.

به چه دليل امام زمان (عليه السلام) متولد شده اند؟ عقيده به مهدويت و منجي جهاني در اسلام امري مسلم است و در ديگر اديان هم وجود دارد; اما به چه دليل حضرت مهدي (عليه السلام) متولد شده اند، نه اين که در آخرالزمان به دنيا خواهند آمد؟
دليل عقلي و نقلي قطعي داريم بر اين که حضرت مهدي (عليه السلام) قبل از شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسکري (عليه السلام)، متولد شده اند:
1 ـ دليل عقلي: با توجه به سه مطلب ذيل عقل هر انسان منصفي حکم مي کند به اين که امام زمان (عليه السلام) متولد شده و هم اکنون زنده هستند:
الف) در علم کلام به اثبات رسيده که «هيچ گاه زمين نمي تواند از حجت الهي، خالي باشد.» در روايات هم به اين مطلب تصريح شده است، در روايت است «لو بقيت الارض بغير امام لساخت» اصول کافي، ج 1، ص 179. اگر زمين بدون امام باشد، فرو مي رود و نابود مي شود.
ب) در علم کلام ثابت شده است «که امامان معصوم بعد از پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) دوازده نفر بيش تر نيستند و همگي از خاندان پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) مي باشند.» روايات هم در اين مورد فراوان است.
ج) «يازدهمين امام معصوم ـ حضرت امام حسن عسکري (عليه السلام) ـ در سال 260 هجري قمري در شهر سامرا به شهادت رسيدند،» اين از مسلمات تاريخ است.
نتيجه ي اين سه مقدمه اين است که حضرت مهدي (عليه السلام)، قبل از شهادت امام حسن عسکري (عليه السلام) تولد يافته و به مقام رفيع امامت رسيده اند، و گرنه زمين از حجت و امام خالي خواهند ماند.



2 ـ دليل نقلي:
الف) روايات: در روايات آمده است که حضرت مهدي (عليه السلام)، نهمين فرزند امام حسين (عليه السلام) است، ششمين فرزند امام جعفر صادق (عليه السلام) است، پنجمين فرزند امام موسي بن جعفر (عليه السلام) است، چهارمين فرزند امام رضا (عليه السلام) است، سومين فرزند امام محمد تقي (عليه السلام) است، و فرزند امام حسن عسکري (عليه السلام)است. مجموع اين روايات بيش از 780 مورد است.
از مجموع اين روايات استفاده مي شود که حضرت مهدي (عليه السلام) متولد شده اند، زيرا حضرت امام حسن عسکري (عليه السلام) در سال 260 هجري قمري به شهادت رسيدند.
ب) نقل تاريخي: مورخان شيعه و سني جريان تولد حضرت مهدي (عليه السلام) و زمان و مکان آن را ضبط کرده اند. مروج الذهب، ج 4، ص 199 ـ ينابيع المودة، ج 3، ص 114.
ج) ملاقات حضرت: از زمان تولد حضرت مهدي (عليه السلام) تا اين زمان، افراد زيادي حضرت را ملاقات کرده اند، مانند: حکيمه خاتون ـ عمه ي امام حسن عسکري (عليه السلام)ـ که شب تولد حضرت در خانه ي امام حسن عسکري (عليه السلام) بودند و جريان تولد را شاهد بودند. ينابيع المودة، ج 3، ص 114. غيبت شيخ طوسي، ص 141.
ابو نصر خادم، حضرت مهدي (عليه السلام) را در گهواره ملاقات نموده است. کشف الغمه، ج 2، ص 499 و اثبات الهداة، ج 7، ص 344. سعدبن عبدالله قمي در زمان حيات امام حسن عسکري (عليه السلام) با جمعي براي زيارت امام حسن (عليه السلام)به سامرا رفتند، در طرف راست امام کودکي را مشاهده نمودند که مانند ماه درخشان بود. پرسيدند: اين کيست؟ فرمود: «مهدي قائم آل محمد (صلي الله عليه وآله وسلم)است.» الزام الناصب، ج 1، ص 342.
در زمان غيبت هم افراد زيادي حضرت را ملاقات کرده اند، که در خصوص ملاقات با حضرت کتاب هايي نوشته شده است.بنابراين حضرت متولد شده اند و گرنه ملاقات با ايشان معنا نخواهد داشت.


(منبع)


این رو چون خلاصه گفته بود گذاشتم، منابع دیگر (بررسي ادله عقلي اثبات وجود امام زمان(عج)، مبانى اعتقادى مهدويت و...) هم هستند که به دلیل زیاد بودن حجم مطالبشون از آوردن اونها خودداری کردم.

حالا میرسیم به بحث اینکه چرا زمین نمیتونه از حجت الهی خالی باشد. این مربوط میشه به بحث اثبات امامت (اثبات ضرورت امامت، دلایل عقلی و نقلی در اثبات لزوم وجود امامت و...)


اما قبل از اینکه بحث اثبات امامت انجام بشه باید پیش فرض هایی اثبات شوند که در اینجا گفته شده، پس به بحث اثبات وجود خدا میرسیم و باید خدا رو اثبات کنیم (اثبات خدا و...).




نمیدونم خاطرتون هست یا نه که اول بحث من به شما چی گفتم،
اثبات خدا از طریق عقل، اثبات نبوت از طریق عقل، اثبات امامت از طریق عقل، قبول مکتب از طریق عقل و در آخر اعتقاد به مهدویت.
الان به نظر شما، راهی به غیر از این رو رفتیم؟ فقط از آخر اومدیم به اول بحث.
این سایت که در بالا هم آوردم، از نظر جمع کردن تمام این مطالب در یک جا، از نظر من از بقیه بهتره گرچه خیلی گفتم تا کسی نخواد باور کنه، عالمی هم براش دلیل بیاریم، باور نخواهد کرد و باور داشتن یا نداشتن ما خدشه ای به اصل موضوع وارد نمیکنه.

یا علی
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
چند تا سئوال تو ذهنمه كه فكر مي كنم اگه مطرخ كنم بهتر متوجه بشيد كه هدف من چيه ؟

مثل سئوالاتي كه كتيبا گفت من يه جور ديگه مطرح مي كنم

اول اينكه يادمون باشه هميشه در دين اسلام سفارش شده كه خوب فكر كنيد و تفكر داشته باشيم در مورد دنياي اطراف و در مورد ديني كه مي پذيريم ف بارها به ما سفارش شده در قران كه يه دنياي اطراف بنگر به مخلوقات و اتفاقاتي كه در اطرافتون مي گذره

پيامبر خاتم هم درحديثي گفته انسان داراي دو پيامبر هست پيامبر دروني و بيروني و منظور از پيامبر دروني عقل انسانهاست ، پس من مي گم نبايد بپذيريم چون گذشتگان ما به چيزي اعتقاد داشتن ما هم بايد اعتقاد داشته باشيم بر اساس همين بايد به چيزهاي كه اعتقاد داريم و مسائل مهمي چون غيبت و وجود امام زمان خوب فكركنيم و خودمون به نتيجه برسيم

1- چرا بايد امام غايب باشه ؟ اصلا فلسفه وجود امام چيست ؟ چرا مقام امام بالاتر از نبوت در قران ذكر شده ؟

سلام،
خوب من یک بار گفتم اما شما زیر بار نرفتید، کاش کمی بیشتر در مورد احادیث، علم رجال و صحت و سقم احادیث مطالعه می کردید. (به دلیل درهم‌آمیختگی احادیث صحیح و جعلی اسلامی، سه تن از بزرگان شیعه، اقدام به جمع آوری و نوشتن چهار کتاب روایی کردند معروف به کتب اربعه و مؤلفان آن‌ها را محمد بن ثلاث می‌نامند؛ زیرا اسامی هر سه محمد و کنیه هر سه ابوجعفر بوده‌است. این کتاب‌ها عبارت‌اند از:
۱. الکافی، تألیف ابوجعفر محمد بن یعقوب شیخ کلینی‌، دارای‌ ۱۶۱۹۹ حدیث؛
۲. من لایحضره الفقیه، تألیف ابوجعفر محمد بن علی‌ بن بابویه قمی‌ ملقب به شیخ صدوق شامل ۵۹۶۳ حدیث؛
۳. تهذیب الاحکام، تألیف ابوجعفر محمد بن الحسن معروف به شیخ‌ طوسی دارای‌ ۱۳۵۹۰ حدیث
۴. الاستبصار، که این کتاب نیز تألیف شیخ‌ طوسی است و ۵۵۱۱ حدیث دارد.
(منبع))
شما می تونید نهج البلاغه رو هم اضافه کنید، گرچه این کتاب ها، کتب اصلی هستن. اگر دقت کنید در این 4 کتاب، کتاب بحار الانوار نیست چونکه خود علامه مجلسی گفته که صرفاً جمع آوری کرده و اصالت احادیث رو تایید نمی کنه. در مورد تایید احادیث هم روالی هست که فکر نمی کنم مایل به دونستن باشید.

در مورد حدیث ثقلین، یعنی به نظر شما تمسک به زندگی سایر ائمه نباید صورت بگیره چونکه فوت شده اند و فقط باید از یه نفر زنده تبعیت کرد؟ یعنی زندگی امام علی، حضرت فاطمه و سایر معصومین غیر قابل استناده چونکه شما نمی تونید به اونها اطمینان پیدا کنید؟ خوب شما که نمی تونید به علما اطمینان داشته باشید، چرا خودتون نمی رید و عالم بشید؟ یه سر به دانشگاه علوم حدیث بزنید.

در مورد علت اینکه چرا امام علی قیام نکرد، چونکه تازه اسلام پا گرفته بود. مگر چند وقت بود که اسلام نشر پیدا کرده بود که حالا بیاد و جنگ داخلی راه بیفته. چرا امام حسین قیام کرد؟ چون مسئله ای که پیش پای امام علی بود یعنی نوپایی اسلام، برداشته شده بود. چرا سایر ائمه قیام نکردن؟ حکایت امام صادق و گوسفندها رو بخونید(آن حضرت گرچه قیام مسلحانه بر ضد طاغوت‏هاى عصرش نكرد، ولى با شمشیر زبان و قلم، در هر فرصتى به جنگ آنها رفت و آنها را محكوم كرد، و در مورد قیام ‏مسلحانه، به یكى از شاگردانش به نام سدیر كه در كنار چند عدد گوسفند توقف كرده‏ بودند فرمود: «والله لو كان لى شیعه بعدد هذه الجداء ما وسعنى القعود؛ سوگند به خدا اگر شیعیان (راستین) من به اندازه تعداد این گوسفندها بودند، خانه نشینى‏ برایم روا نبود، و قیام مى‏كردم.» وقتى كه سدیر آن گوسفندها را شمرد، هفده عدد بودند.).

چرا امام غایبن رو از اینجا و اینجا بخونید.

در مورد جنگ امام زمان و کشتن افراد هم اینجا رو ببینید. جواب خیلی سوالات دیگه رو هم می تونید اینجا پیدا کنید.

یا علی
 

phalagh

مدیر بازنشسته
خوب من هم مسلمون هستم هم شيعه

من نمي گم كه اعتقادي به امامت ندارم و يا اينكه اعتقادي به اسلام ندارم ، حرف من اينه كه خدا براي هدايت انسانها فرستادي به نام محمد داشته كه براي خودش جانشيني انتخاب كرده به نام علي و اين ادامه داشته همه اينها قبوله ولي اگه من مي گم حرف هاي گذشتگان و احاديثو نمي تونم قبول كنم دليلش هم اينه كه در زمان گذشته ارتباط بين امام و مردم يه رابطه مستقيم نبوده در زمان گذشته فقط تعداد افراد كمي بطور مستقيم با امامان در ارتباط بودن كه احاديثو رو به مردم مي رسوندن و اين حرفها نسل به نسل گشته تا به حال ولي هيچ جا به صورت رسمي مكتوب نشده و درطول تاريخ هر كسي به هر دليلي مي تونه اين احاديثو و گفته هاي بزرگان تاريخ اسلام رو تغيير داده باشه در تاريخ جعل حديث وجود داشته و.......... پس بايد بر اساس يك چيزي حرف بزنيم كه همه قبول داشته باشن كه من ايات قران رو پيشنهاد دادم و خواستم بر اساس قران و منطق حرف بزنيم
قرآن يعنى مهمترين منبع اسلامى، در اين زمينه مانند بسيارى زمينه هاى ديگر تنها يك بحث كلّى و اصولى دارد، بدون اين كه وارد جزئيات مسأله شود; و به تعبير ديگر، آيات قرآن همان را تعقيب مى كند كه در استدلالات عقلى و الهام فطرت داشتيم; يعنى، خبر از تحقّق يك حكومت عدل جهانى در سايه ايمان مى دهد.
* * *​
چند نمونه از آياتى كه اين بحث را مطرح ساخته ذيلا از نظر مى گذرانيم.
1ـ در سوره انبياء (آيات 105 و 106) مى خوانيم:

ولقد كتبنا فى الزّبور من بعد الذّكر انّ الارض يرثها عبادى الصّالحون انّ فى هذا لبلاغاً لقوم عابدين.
قبلا به مفهوم اين چند لغت بايد توجّه كرد:


«ارض» به مجموع كره زمين گفته مى شود و سراسر جهان را فرا مى گيرد; مگر اينكه قرينه خاصّى در كار باشد.
«ارث» در لغت به معنى چيزى است كه بدون معامله و داد و ستد به دست كسى مى افتد، ولى در بعضى موارد از قرآن كريم، ارث به تسلّط و پيروزى يك قوم صالح بر ناصالحان; و در اختيار گرفتن مواهب و امكانات آنها گفته شده است.
«زبور» در اصل به معنى هرگونه كتاب و نوشته است; ولى معمولا به كتاب «داوود» كه در عهد قديم از آن تعبير به «مزامير داود» شده اطلاق مى گردد; و آن مجموعه اى از مناجاتها و نيايشها و اندرزهاى داوود پيامبر است; اين احتمال نيز وجود دارد كه زبور تمام كتب آسمانى پيشين (قبل از قرآن) بوده باشد.
«ذكر» در اصل به معنى هر چيزى است كه مايه تذكّر و يادآورى باشد ولى در آيه فوق به كتاب آسمانى موسى(عليه السلام) «تورات» تفسير گرديده به قرينه اين كه قبل از زبور معرّفى شده است، و طبق تفسير ديگرى «ذكر» اشاره به قرآن مجيد است زيرا كه در خود آيات قرآن اين عنوان به قرآن گفته شده (ان هو الاّ ذكر للعالمين(1)).
بنابراين، عبارت «من بعد» به معنى «علاوه بر» خواهد بود (دقّت كنيد).
«صالح» به معنى شايسته و صلاحيت دار است و هنگامى كه بطور مطلق گفته شود صلاحيّت و شايستگى از تمام چيزها را فرا مى گيرد; شايستگى علمى; شايستگى اخلاقى; شايستگى از نظر ايمان و تقوى و آگاهى و مديريت.
و به اين ترتيب مفهوم آيات چنين مى شود:
ما در كتاب زبور علاوه بر قرآن مجيد (يا پس از تورات) نوشتيم كه زمين را بندگان صالح و شايسته من در اختيار خواهند گرفت; و همين براى گروه عبادت كنندگان (و آنها كه در مسير بندگى خدا گام بر مى دارند) براى رسيدن به اهدافشان كافى است.
ذكر اين موضوع در زبور (اگر به معنى همه كتب آسمانى پيشين باشد) دليل بر آن است كه اين موضوع در همه كتابهاى آسمانى به عنوان يك اصل ثابت وجود داشته.
و اگر هم منظور از آن كتاب داوود بوده باشد شايد به تناسب آن است كه داوود حكومت وسيع و پهناورى داشت كه در مسير حقّ و عدالت و منافع انسانها بود; اگرچه جنبه منطقه اى داشت و فراگير همه جهان نبود; ولى در زبور به او بشارت داده شد كه يك حكومت فراگير جهانى بر پايه آزادى و امنيّت و عدالت در انتظار جهانيان خواهد بود.
يعنى هنگامى كه شايستگى كافى پيدا كنند، و مصداق زنده «عبادى الصّالحون» و بندگان شايسته خدا گردند. وارث همه ميراثها و مواهب زمين خواهند شد. هم وارث حكومت مادّى و هم حكومت معنوى.
در پاره اى از روايات كه در تفسير آيه فوق آمده تعبيرات روشنتر و صريحترى در اين زمينه ديده مى شود.


از جمله در تفسير معروف «مجمع البيان» در ذيل آيه فوق از امام باقر(عليه السلام) نقل است: «هم اصحاب المهدى فى آخر الزّمان»:
اينها همان ياران مهدى(عليه السلام) در آخر زمان خواهند بود; همان مردان و زنان خود ساخته اى كه وارث همه ميراثهاى زمين خواهند شد; و شايستگى اين رسالت بزرگ را خواهند داشت.
جالب توجّه اينكه، در كتاب «مزامير داوود» كه امروز جزء كتب عهد قديم (تورات) است عين اين موضوع به تعبيرات گوناگون ديده مى شود:
از جمله در مزمور 37 مى خوانيم:
زيرا كه شريران منقطع خواهند شد و اما متوكّلان به خداوند وارث زمين خواهند شد، هان بعد از اندك مدّتى شرير نخواهند بود، در مكانش تأمّل خواهى كرد و نخواهد بود امّا حكيمان وارث زمين خواهند شد.
در همان «مزمور 37» همين موضوع به تعبيرات ديگرى نيز آمده است:
«... زيرا متبرّكان خداوند وارث زمين خواهند شد، امّا ملعونان وى منقطع خواهند شد ـ صديقان وارث زمين شده ابداً در آن ساكن خواهند شد».(2)
همانگونه كه ملاحظه مى كنيد كلمه صالحون كه در قرآن آمده كلمه جامعى است كه هم «حكيمان» و هم «صدّيقان» و هم «متوكّلان» و هم «متبرّكان» را در بر مى گيرد.
و همانطور كه يادآور شديم از آيه اخير يعنى «انّ فى هذا لبلاغاً لقوم عابدين» استفاده مى شود كه حكومت روى زمين هدف نهايى صالحان و شايستگان نيست بلكه وسيله اى است كه با آن به هدف نهايى يعنى تكامل انسان در همه زمينه ها خواهند رسيد زيرا بلاغ به معنى «چيزى كه با آن به هدفشان خواهند رسيد» مى باشد.

1ـ سوره تكوير، آيه 27.

2ـ جمله هاى فوق را از ترجمه تورات كه در سال 1878 ميلادى توسّط مجمع ترجمه كتب مقدّسه به زبانهاى خارجى در لندن به فارسى بر گردانده شده، آورديم.
 

phalagh

مدیر بازنشسته
در سوره نور، آيه 55، مى خوانيم:
وعداللّه الّذين آمنوا منكم و عملواالصّالحات ليستخلفنّهم فى الارض كمااستخلف الّذين من قبلهم وليمكننّ لهم دينهم الّذى ارتضى لهم و ليبدّلنّهم من بعد خوفهم امنا يعبدوننى لايشركون بى شيئاً و من كفر بعد ذلك فاولئك هم الفاسقون
در اين آيه سه وعده صريح به آنها كه گروه افراد با ايمان و شايسته را تشكيل مى دهند داده شده است.
و مى دانيم در هر وعده سه ركن وجود دارد:
وعده دهنده كه در اينجا خدا است; و وعده گيرنده كه «الّذين آمنوا منكم و عملوا الصّالحات» يعنى مؤمنان صالح هستند; و موادّ مورد وعده كه امور سه گانه زير است:
1ـ استخلاف فى الارض ـ «حكومت روى زمين به عنوان نمايندگى خدا» ; يعنى حكومت حق و عدالت.


2ـ تمكين دين ـ «نفوذ معنوى و حكومت قوانين الهى بر تمام پهنه زندگى»
3ـ تبديل خوف به امنيّت; و بر طرف شدن تمام عوامل ترس و ناامنى، و جايگزين شدن امنيّت كامل و آرامش در همه روى زمين.
منظور از «تمكين دين» همانطور كه از ساير موارد استعمال كلمه تمكين بر مى آيد اين است كه تعليمات الهى بطور ريشه دار و پا بر جا در تمام شؤون زندگى نفوذ خواهد داشت، نه همانند الفاظ صلح و آزادى و حقوق بشر كه امروز بازيچه دست مدافعان قلاّبى آن است و تنها گلوهايشان را براى شعارهاى داغ در اين زمينه پاره مى كنند، و در خارج از آن اثرى نيست; گوئى الفاظى هستند رؤيايى كه جز در عالم خيال نمى توان به آنها دست يافت.
در آن روز تعليمات حياتبخش و آزاد كننده اسلام نه بشكل يك سلسله تشريفات خشك و صورى، و نه بگونه يك مشت الفاظ موميائى شده; بلكه به عنوان يك دكترين زندگى در همه جا ريشه خواهد دوانيد، و تلاش بازسازى به ريشه ها كشيده خواهد شد نه به شاخ و برگها و نقش ايوان.
آن روز آگاهى و احساس مسؤوليّت جنبه عمومى خواهد داشت; و گسترش و تعميم آن مانع از آن خواهد بود كه افرادى با الفاظ بازى كنند، و مفاهيم سازنده را مسخ نمايند; چه اينكه اين گونه كارها تنها در جوامعى امكان پذير است كه آگاهى و احساس مسؤوليّت همگانى نيست، يا به سر حدّ نصاب نرسيده، و الاّ فرصتى براى اين بازيهاى كودكانه باقى نخواهد ماند.
آن روز منافع شخصى و خصوصى مانع از قضاوت صحيح عمومى نخواهد شد، نه چون امروز كه پاره اى از محو كنندگان همه حقوق بشر، هنگامى كه بر كرسى خطابه در مجامع پر عرض و طول جهانى كه به اصطلاح براى دفاع از حقوق بشر تشكيل مى گردد، چنان داغ و پر هيجان سخنرانى مى كنند كه دهانها از تعجّب باز مى ماند; حتّى اعلاميّه هاى موجود را در زمينه حقوق بشر (كه در واقع به هيچيك از آنها عمل نكرده است) ناقص و نارسا و غير كافى مى شمرد، و حتّى سردمداران حقوق بشر در دنيا، براى آنها كف مى زنند، چرا كه با هم دوستند و منافعشان بدون اين كار در خطر است.
آرامش و امنيّت در آن روز آميخته با خوف نيست، نه چون امنيّتى كه گهگاه در جهان امروز پيدا مى شود، و زائيده ترسى از سلاح هاى مخوف و وحشتزا است.
اين تعادل وحشت است نه امنيّت! اين آرامش ناشى از خوف عظيم از عواقب دردناك جنگ است نه آرامش واقعى! لذا هر روز تعادل وحشت به هم خورد پايه هاى اين امنيّت و آرامش كاذب نيز فرو خواهد ريخت.
* * *​
نتيجه اين وعده هاى سه گانه الهى فراهم شدن زمينه ها براى انسان سازى، و تكامل هر چه بيشتر در مفاهيم انسانى و بندگى خالص خداوند، و شكسته شدن همه بتها در تمام قالبها است (يعبدوننى لا يشركون بى شيئا).


بد نيست در اينجا نگاهى به گفته هاى مفسّران و آنچه در شرح نزول آيه فوق آمده است بيندازيم:
بعضى از مفسّران معتقدند كه اين آيه هنگامى نازل شد كه ياران پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) به مدينه هجرت كرده بودند.
يك جنبش نوين آغاز شده بود، جنبشى كه لرزه بر اركان جامعه كهنه و پوسيده پر از خرافات و پر از جهل و ظلم و تبعيض جاهلى افكنده بود و طبعاً پرچمهاى مخالفت از هر سو برافراشته شد.
گرچه ياران محدود امّا فداكار اين انقلاب الهى با بهره گيرى از ديناميسم عظيم آئين جديد، ابتكار واقعى را در دست داشتند، ولى انبوه مخالفان و هياهوى آنها بقدرى زياد بود كه آهنگ حق طلبانه آنان در ميانشان گم مى شد.
شدّت مخالفت قبايل بقدرى بود كه سربازان انقلابى پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)هميشه در حال آماده باش بودند; هر شب با اسلحه مى خوابيدند و صبح با اسلحه و در لباس تنگ و سنگين جنگ بيدار مى شدند.
ادامه اين وضع براى مدّت طولانى مسلماً ناراحت كننده بود، چگونه با زره و چكمه در كنار شمشير و سپر مى توان خوابيد؟! آنهم خوابى توأم با بيدارى و بريده!
گاهى آرزو مى كردند زمانى فرا رسد كه بتوانند يك شب آسوده در بستر استراحت كنند; و خطرى از ناحيه دشمن آنها را تهديد نكند. نه در موقع نماز وحشتى از حمله غافلگيرانه دشمن داشته باشند; و نه شب هنگام ترسى از شبيخون آنها، آزادانه خدا را بپرستند; و بتها را بشكنند و در سايه حكومت عدالت پرور قرآن زندگى آسوده اى داشته باشند.
لذا گاهى از وضع خود ابراز نگرانى كرده و از يكديگر مى پرسيدند آيا چنان روزى فرا خواهد رسيد؟!
در اين موقع آيه فوق نازل شد و به آنها بشارت داد:
آرى چنان روزى فرا مى رسد، و اين وعده بزرگ خدا است; وعده اى قطعى و تخلف ناپذير!
و در تاريخ اسلام ديده ايم چگونه با پيروزى كامل پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) بر جزيره عرب آن روز فرا رسيد.
اين شأن نزول براى آيه كاملا طبيعى به نظر مى رسد ولى ما كه با آيات مختلف قرآن و شأن نزولهاى آن آشنا هستيم مى دانيم هيچ گاه مفاهيم وسيع آيات را نمى توان در محدوده نزولها محصور ساخت; بلكه هميشه شأن نزول يكى از مصداق هاى آيه را تشكيل مى دهد.

تخصيص يك آيه با شأن نزولش درست به اين مى ماند كه اسلحه اى را كه به حكم ضرورت براى جنگ با دشمن تهيه مى كنيم پس از پايان آن جنگ كنار بگذاريم هر چند كاملا قابل استفاده و گرانقيمت و ناياب بوده باشد.

البتّه در اواخر عصر پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) قسمتى از مفهوم وسيع اين آيه جامه عمل بخود پوشيد، امّا پياده شدن تمامى مفهوم آن، و استخلاف در سراسر روى زمين، هنوز پياده نشده و جهان در انتظار آن است.
آيه همه مؤمنان شايسته را در همه اعصار و قرون بشارت مى دهد كه سرانجام، حكومت جهان از آنِ شايستگان خواهد بود و براى هميشه بازيچه دست يك مشت خودخواه خود كامه استعمارگر كه دنيا را همانند يك توپ بازى به يكديگر پاس مى دهند نخواهد بود.
لذا در روايات مى خوانيم كه اين آيه به قيام مهدى موعود تفسير شده; از جمله «طبرى» مفسّر ارزنده در «مجمع البيان» از امام سجاد(عليه السلام)نقل مى كند كه فرمود:

«هم واللّه شيعتنا اهل البيت يفعل اللّه ذلك بهم على يدى رجل منّا و هو مهدى هذه الامّه; اين گروه همان پيروان ما
هستند كه خداوند به وسيله مردى از خاندان ما اين موضوع را تحقّق مى بخشد و او مهدى اين امّت است.»

سپس همين مضمون را از امام باقر(عليه السلام) و امام صادق(عليه السلام) نقل مى كند.
بعد اضافه مى نمايد كه آيه مطلق است و خلافت همه روى زمين را شامل مى شود و چون اين وعده الهى هنوز تحقّق نيافته بايد منتظر آن بود.
و در تفسير «برهان» ذيل همين آيه روايات متعدّدى از امام صادق(عليه السلام) و امام باقر(عليه السلام) نقل شده كه اين آيه اشاره به قيام قائم(عليه السلام) است.
يادآورى اين نكته نيز لازم است كه با توجّه به كلمه منكم وجود يك اقلّيّت شايسته و با ايمان و صالح كافى است كه به هنگام فراهم شدن زمينه ها دست به انقلاب وسيع جهانى خود بزنند، و با رهبرى همه جانبه آنها اين كشتى طوفان زده به ساحل نجات برسد.
3ـ در سوره توبه، آيه 33، آمده است:

هوالّذى ارسل رسوله بالهدى و دين الحق ليظهره على الدّين كلّه ولو كره المشركون


براى معنى فهم اين آيه بايد نخست به آيه پيش از آن باز گرديم آنجا كه مى گويد:
يريدون ان يطفؤا نور اللّه بافواههم ويأبى الله الاّ ان يتمّ نوره و لو كره الكافرون; دشمنان مى خواهند نور خدا را با دهان
خود خاموش سازند ولى خدا مى خواهد نور خود را تكميل كند اگر چه كافران كراهت داشته باشند.

از اين آيه بخوبى روشن مى شود كه اراده پروردگار بر تكامل نور اسلام تعلّق گرفته، و تكامل واقعى آن هنگامى خواهد بود كه بر سراسر پهنه جهان سايه افكند.
سپس با وضوح بيشتر اين حقيقت را در آيه مورد بحث بازگو كرده مى فرمايد:
خداوند كسى است كه پيامبرش را با هدايت و آئين حق فرستاد تا او را بر همه اديان پيروز گرداند اگرچه مشركان ناخشنود باشند.
همينوعده با تفاوت مختصرى در آيه 28، سوره فتح، تكرار شده است:
هوالّذى ارسل رسوله بالهدى و دين الحق ليظهره على الدّين كلّه و كفى باللّه شهيداً; او كسى است كه پيامبرش را با
هدايت و دين حق فرستاد تا بر تمامى اديان پيروزش گرداند، و همين بس كه خداوند گواه (اين وعده بزرگ) است.
و بالاخره براى سومين بار اين وعده بزرگ را در سوره صف، آيه 9، با همان تعبير سوره توبه ملاحظه مى كنيم:


هوالذى ارسل رسوله بالهدى و دين الحق ليظهره على الدّين كلّه ولو كره المشركون
از مجموع اين آيات كه در سه سوره از قرآن ذكر شده اهمّيّت اين وعده الهى اجمالا به دست مى آيد.
ولى مهم اين است كه مفهوم جمله «ليظهره» در اينجا روشن گردد:
اولا، ضمير «ه» آيا به پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) باز مى گردد يا به «دين الحق»؟
در صورت اوّل مفهومش پيروزى پيامبر بر همه اديان است، در صورت دوم پيروزى آئين اسلام.
امّا با توجّه به اين كه «دين الحق» نزديكتر است، طبق قواعد ادبى رجوع ضمير به آن صحيحتر به نظر مى رسد (اگرچه در نتيجه تفاوت چندانى نخواهد داشت).
بعلاوه، پيروزى يك آئين بر آئينهاى ديگر، تعبير مناسبترى است تا پيروزى شخص بر آئينها. (دقّت كنيد)
ثانياً، (و مهم همين قسمت است) منظور از ظهور در اينجا چيست؟ شك نيست كه «ظهور» در اينجا به معنى بروز و آشكار شدن نمى باشد بلكه به معنى غلبه و پيروزى است; زيرا يكى از معانى مشهور اين كلمه همين معنى است; در كتاب قاموس كه از منابع معروف لغت عربى است چنين آمده: ظهر به و عليه غلبه.
در كتاب مفردات راغب نيز آمده است ظهر عليه غلبه.
در آيات متعدّدى از قرآن مجيد كه در سوره مؤمن و كهف و «توبه»

آمده اين كلمه به معنى «غلبه و پيروزى» استعمال شده است مانند:
كيف و ان يظهروا عليكم لايرقبوا فيكم الاّ و لاذمّة(1);
چگونه پيمان آنها احترام دارد با اينكه اگر بر شما پيروز شوند مراعات خويشاوندى و پيمان را نخواهند كرد!
يا قوم لكم الملك اليوم ظاهرين فى الارض(2); اى گروه فرعونيان! امروز شما در روى زمين پيروزى داريد امّا...
انّهم ان يظهروا عليكم يرجموكم(3); آنها اگر بر شما (اصحاب كهف) پيروز گردند سنگبارانتان مى كنند!
* * *​
ولى سخن در اين است كه منظور از پيروزى اين آئين بر ساير آئينها چه نوع پيروزى است؟
مفسّران سه تفسير براى آن ذكر كرده اند.
1ـ پيروزى منطقى; يعنى با مقايسه اسلام با آئينهاى ديگر كه غالباً آميخته با خرافات شده، پيروزى منطق مستدلّ آن بر ساير منطقها آشكار است.
طرفداران اين تفسير معتقدند هرگاه توحيد خالص اسلامى را با انواع توحيدهاى آميخته با شرك، و يا شرك خالص، مقايسه كنيم برترى مكتب اسلام بر ساير مكاتب روشن مى شود، همچنين مباحث ديگر.
اين وعده الهى جامه عمل به خود پوشيده است; حتّى مقايسه شعار اذان كه شعارى گويا و تكاندهنده است با شعار ناقوس و بى شعارى بسيارى از اديان، روشنگر اين پيروزى منطقى است.
2ـ منظور پيروزى عملى و غلبه خارجى بر ساير اديان است، منتها در يك مقياس منطقه اى نه جهانى و عمومى.
اين نيز تحقّق يافته; چرا كه اسلام در عصر پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) بر شبه جزيره عرب، و پس از آن بر بخش عظيم آبادى از جهان غلبه يافت و پيروان اديان و مذاهب ديگر در اين مناطق كه از ديوار چين ـ بلكه ماوراى ديوار چين ـ تا ساحل اقيانوس اطلس امتداد مى يافت، غالباً در برابر اسلام سر تعظيم فرود آوردند. حتّى زمانى كه سلطه حكومت اسلامى از اين نقاط بر چيده شد باز اسلام به عنوان يك مكتب و آئين پا برجا در اين مناطق متوطّن گرديد.
3ـ منظور پيروزى و غلبه خارجى و عملى در سطح جهان و تمامى روى زمين است، كه شامل پيروزى فرهنگى، اقتصادى، و سياسى مى شود، و اين تفسير را جمعى از مفسّران اهل تسنّن علاوه بر مفسّران شيعه پذيرفته اند.
مسلّماً اين وعده تا كنون عملى نشده و تنها بر حكومت جهانى مهدى موعود منطبق مى گردد كه حكومت حق و عدالت همه جا را فرا گيرد و اين آئين بر تمام آئينها در مقياس جهانى غلبه يابد.
و قرائنى در دست داريم كه اولويّت تفسير سوم را بر تفاسير ديگر به ثبوت مى رساند; زيرا:
اوّلا، غلبه و پيروزى كه از كلمه «ظهور» استفاده مى شود ظاهر در غلبه حسّى و عينى و خارجى است، نه غلبه ذهنى و فكرى، و لذا در هيچيك از مواردى كه از قرآن بر شمرديم «ظهور» به معنى غلبه ذهنى نيامده بلكه اگر به آيات گذشته بازگرديم و دقّت كنيم مى بينيم در تمام اين موارد به معنى غلبه عينى و خارجى است.
ثانياً، ذكر كلمه «كلّه» به عنوان تأكيد روشن مى كند كه غلبه جنبه منطقه اى و محدود ندارد بلكه شامل عموم اديان و مذاهب جهان مى شود و اين جز از طريق فراگيرى و شمول اسلام نسبت به جهان ممكن نيست.
ثالثاً، رواياتى كه در تفسير آيه فوق به ما رسيده، تفسير سوم را تقويت مى كند مانند روايات زير:
1ـ «عيّاشى» به اسناد خود از «عمران بن ميثم» از «عبايه» چنين نقل مى كند:
امير مؤمنان على(عليه السلام) هنگامى كه آيه «هو الّذى ارسل رسوله بالهدى و دين الحق...» را تلاوت فرمود از ياران خود پرسيد:
اظهر ذلك؟ (آيا اين پيروزى حاصل شده است؟)
عرض كردند: آرى!
فرمود:
كلاّ; فوالّذى نفسى بيده حتّى لايبقى قرية الاّ و ينادى فيها بشهادة ان لا اله الاّ اللّه بكرة و عشيّاً; نه، سوگند به كسى كه جانم به دست او است اين پيروزى آشكار نمى شود مگر زمانى كه هيچ آبادى روى زمين باقى نماند مگر اين كه صبح و شام بانگ لا اله الااللّه از آن به گوش مى رسد!(4)
2ـ در حديث ديگرى از امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم:
انّ ذلك يكون عند خروج المهدى من آل محمّد فلا يبقى احدا الاّ اقر بمحمّد(5)(صلى الله عليه وآله وسلم); اين پيروزى به هنگام قيام مهدى از آل محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم) خواهد بود، آنچنان كه هيچ كس در جهان باقى نمى ماند مگر اينكه اقرار به محمد(صلى الله عليه وآله وسلم)خواهد كرد.
3ـ مقداد بن اسود چنين مى گويد:
سمعت رسول اللّه(صلى الله عليه وآله وسلم) يقول لا يبقى على ظهر الارض بيت مدر و لا و بر الاّ ادخله اللّه كلمة الاسلام(6); بر سراسر
روى زمين خانه اى از خشت و گل و خيمه اى (در بيابان باقى نمى ماند) مگر اين كه آئين اسلام در آن ورود خواهد كرد.
روايات ديگرى نيز در تفسير آيه فوق به همين مضمون وارد شده است.
* * *​
اين بود قسمتى از آيات قرآن مجيد كه صلح و عدالت جهانى و ايمان به توحيد و اسلام را در سراسر جهان تأكيد مى كند.

1ـ سوره توبه، آيه 8.

2ـ سوره مؤمن (غافر)، آيه 29.

3ـ سوره كهف، آيه 20.

4ـ مجمع البيان، ذيل آيه 9، تفسير سوره صف.

5ـ تفسير برهان، ج 2، ص 121.

6ـ تفسير مجمع البيان، ذيل آيه 33، سوره توبه.
 

rabin_huood

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام خوشحالم که شما بجای اینکه مانند دیگران فکر نکنید و به دیگران تهمت فکر نکردن بزنید ، تفکر کردید و سوالاتتون رو قرار دادید امیدوارم بتونم جواب های قانع کننده ای بدم
اول اينكه يادمون باشه هميشه در دين اسلام سفارش شده كه خوب فكر كنيد و تفكر داشته باشيم در مورد دنياي اطراف و در مورد ديني كه مي پذيريم ف بارها به ما سفارش شده در قران كه يه دنياي اطراف بنگر به مخلوقات و اتفاقاتي كه در اطرافتون مي گذره

پيامبر خاتم هم درحديثي گفته انسان داراي دو پيامبر هست پيامبر دروني و بيروني و منظور از پيامبر دروني عقل انسانهاست ، پس من مي گم نبايد بپذيريم چون گذشتگان ما به چيزي اعتقاد داشتن ما هم بايد اعتقاد داشته باشيم بر اساس همين بايد به چيزهاي كه اعتقاد داريم و مسائل مهمي چون غيبت و وجود امام زمان خوب فكركنيم و خودمون به نتيجه برسيم

خب مطمئن باشید کسانی که فکر نمی کنند ، فقط دم از امام زمان می زنند و در اعمالشان بویی از امام زمان شنیده نمی شود ...
اعتقاد به امام زمان خلاف بر عقل نیست ...

1- چرا بايد امام غايب باشه ؟ اصلا فلسفه وجود امام چيست ؟ چرا مقام امام بالاتر از نبوت در قران ذكر شده ؟
در این ضمینه هم خب نبی فقط بوسیله وحی احکام خدا رو منتقل می کنه و وظیفه اش بشارت و ترساندن است ، اما وظیفه امامت ، وظیفه ای سخت تر و والاتر است ، همچنین در قرآن می خوانید که ابراهیم ( ع ) بعد گذراندن آزمایش های بسیار با لطف پروردگار به مقام امامت رسیدند .

سئوالي كه هميشه در ذهنم هست اينه خدا محمد رو در دنياي فرستاد كه مردم در جهل مطلق بودن و با تلاش فراوان و سختي هاي زيادي سعي كرد مردم رو وادار به تفكر و داشتن اعتقاد به مسائل اخلاقي كنه همه مي دونيم در غدير خم چه اتفاقي افتاد و بعد اين رسالت به دوش امام گذاشته شد يعني بحث امامت

و محمد گفت دو چيز گرانبها در ميان شما به يادگار مي گذارم مادامي كه به انها تمسك جوئيد و چنگ بزنيد گمراه نمي شويد كه يكي قران و دومي ائمه اطهار مي باشد كه يكي خاموش وديگري ناطق، حالا سئوال من اينه چرا بايد امام غايب باشه مگه نه اينكه قرار بر اين بوده كه هميشه بين ما باشه تا ما به اون متصل باشيم و به واسطه دو چيز با خدا در ارتباط باشيم ، (قران و امامت ) اصلا مگه فلسفه وجود امام ، براي هدايت انسانها نيست كسي كه مي تواند در دين دخل و تصرف داشته باشد كسي كه مي تواند قوانين الهي را بر اساس هر دوره و هر زمان به قول امروزيها به روز كنه ، مگه غير از اينه كه تنها امام هست كه معصوم هست و قادر به اين مي باشد كه باطن قران را ببيند و درك كند
مگه غير از اين هست كه رهبري جامعه مسلمين و هدايت انها وظيفه امام هست و كسي صلاحيت رهبري جامعه مسلمين را غير از امام ندارد
پس چرا امام غيبت كرده اون هم به مدت 1400 سال
در درجه اول امام زمان از دید غایب هستند ، یعنی فقط از دید پنهانند اما وجودشون هست و حضور دارند ... خب با اینکه شما می خواهید از روایات و ... چیزی گفته نشود اما تشرفاتی که پیش حضرت انجام شده زیاد است ، راستش اگر من می خواستم درد دل کنم اینجور می گفتم امام زمان ما هم مثله امام حسینن ، امام حسین رو همه میدیدند اما با چشم بدن ، فقط 72 نفر بودند که امام حسین رو با چشم دل دیدند ... امیدوارم منظورم واضح باشه
در درجه بعدی خدا بیامرز ایت الله بهجت فرمودند : شما چیزهایی رو که میدوونید انجام بدید ، چیزهایی رو که نمی دونید خدا خودش بهتون نشون میده ... ما اعمال ، کارها و چیزهایی رو که می دونیم رو انجام نمی دیم ، خب می خوایم امام زمان چی بهمون یاد بدن ؟ چه جوری هدایتمون کنند
در یه بحث کلی که اینجا جاش نیست می توان گفت تمام فیض هایی که به انسان ها می رسه بخاطر وجود امام زمان هست ( یه ایه هم در این رابطه خوندم که الان حضور ذهن ندارم ) بسیاری از اتفاقاتی که ما توش هدایت میشیم به دست امام زمانمون هست اما ما متوجه نمی شیم ...
به گفته گذشتگان غيبت امام به دليل وجود دشمنان زيادي بوده كه در اون زمان داشته

يعني امام از دست دشمنانش فرار كرده مگه علي روزي كه به امامت رسيد دشمن نداشت مگر امام حسين به جنگ كفار نرفت و شهيد نشد مگه امامان ديگر دشمن نداشتن ، چرا امام دوازدهم بايد از دست دشمنانش غايب بشه اون هم به مدت 1400 سال

مي گن وقتي مهدي ظهور مي كنه گردن تمام مخالفانشو مي زنه ، به نظر شما كسي كه قراره گردن مخالفاشو بزنه مي تونه امام باشه اگه قرار به گردن زدن بود كه علي هم بلد بود گردن بزنه چرا علي گردن مخالفاشو نزد و 25 سال سكوت كرد تا بعد به خلافت رسيد

اگه مهدي قراره بياد دنيا رو به خون بكشه ، به نظر شما اين منطقيه كه ديگران بپذيرن اون منجي بشريته

منجي عالم كيه ، كسي هادي وهدايت كننده باشه نه اينكه گردن مخالفاشو بزنه
متاسفانه این اطلاعات نادرستی هست که از بچگی تو گوش ما می خونن
امام زمان غایب نشدند تا مگر در زمانی که خدا وعده فرموده بیایند و زمین رو پر از عدل و داد کنند ( وعده ای که خدا در قران به صالحان داده و آنها را وارث زمین کرده ) اگر قرار بود امام زمان در همان کودکی کشته شوند دیگر امامی نبود و آخرین ولی خدا از دنیا میرفت ، پس امام زمان به اختیار خود در 5 سالگی غایب نشدند ، همونطور که به اختیار خود ظهور نمی کنند .
وقتی مهدی میاد گردن هیچ کس رو نمی زنه الا دشمنان خدا ( کفار ، که در قران هم برای به قتل رساندن انها توصیه شده ) ، ان هم کسانی که راه هدایت بر آنها بسته شده ( که انهم بدلیل جنگی است که خود کفار با حضرت می کنند ) نام امام زمان ، اباصالح است نه اباحرب ، ابا صالح : پدر صلح ، ایشون میان صلح رو حکم فرما کنند نه جنگ ، راه و روش ایشون به مانند پیغمبر است ، تا حد امکان با صلح و در جایی که دشمنان دست به سلاح بردند ایشون هم به مانند پیامبر دست به سلاح می برند .


يك چيز كه براي من غير قابل قبوله اينكه :

مي گن وقتي مهدي بياد و دنيا رو پر از عدل مي كنه و بعد قيامت ميشه

ببخشيد اينو مي گم اگه قرار بعد از مهدي قيامت بشه چه كاري كه بياد دنيارو پر از عدل كنه و انتقام تمام مظلومان جهان رو از ظالمين بگيره ، مگه خود خدا در روز قيامت نمي تونه جواب كافرين و ظالمين رو بده مگه قيامت و جهنم و بهشت براي همين نيست كه ستمديدگان رو به ظالم ها كنند و بگويند سزاي شما جهنم هست مگه خدا قدرت گرفتن انتقام نداره

خداوند در قران گفته من براي هدايت بشر كساني را مي فرستم كه در روز قيامت بهانه اي نداشته باشيد كه ما نااگاه بوديم فلسفه وجود پامبران و امامان براي هدايت و اگاه كردن مردم هست نه براي گرفتن انتقام و زدن گردن و اگر با وجود اين همه پيامبر و امام باز هم گمراه ماندي در روز قيامت بايد جوابگو باشي

اين دو با هم تناقض داره
برای این سوال شما هم پاسخ هست ، بحث رجعت ... اما به دلیل سنگینی این بحث و حساسیت بسیار زیاد ، در این محفل صلاح نیست باز شود
فقط در همین حد بگویم بعد از ظهور حضرت مهدی به شهادت میرسند ، اما دنیا ادامه دارد و هر روز به عدل و پاکی نزدیک تر میشود ... تا روز که کاملا به دست صالحان می افتد
شما اول اعتقاد به امام زمان رو از لحاظ منطقی و عقلی مستحکم کنید و بعد به سراغ این بحث برویم ...

جوابها را بسیار خلاصه دادم ، اگر در جایی باز هم سوالی بود بفرمایید ، اگر هیچ کدام از جواب ها ، اندکی هم قانع کننده نبود بفرمایید تا کامل تر توضیح بدم ...
کتیبا هم به نظرم اندکی زود قضاوت کرد و رفت اگر عمری بود و ایشون بازگشتند ، سوالات هدفمندشون را در صورت توانایی جواب می دم ...
یا حق
 

peggijaan

عضو جدید
سلام،
خیلی دوست نداشتم که وارد بحث عقلی و این برنامه ها بشم چون به نظر من ارزش یک عقیده به ایمان قلبیه نه به ایمان عقلی. من این دلایل رو برای شما و کسانی که مشتاقند میگذارم گرچه اگر واقعاً خود شما مشتاق پیدا کردن بودید، قبل از من میتونستید این مطالب رو ببینید.

به چه دليل امام زمان (عليه السلام) متولد شده اند؟ عقيده به مهدويت و منجي جهاني در اسلام امري مسلم است و در ديگر اديان هم وجود دارد; اما به چه دليل حضرت مهدي (عليه السلام) متولد شده اند، نه اين که در آخرالزمان به دنيا خواهند آمد؟
دليل عقلي و نقلي قطعي داريم بر اين که حضرت مهدي (عليه السلام) قبل از شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسکري (عليه السلام)، متولد شده اند:
1 ـ دليل عقلي: با توجه به سه مطلب ذيل عقل هر انسان منصفي حکم مي کند به اين که امام زمان (عليه السلام) متولد شده و هم اکنون زنده هستند:
الف) در علم کلام به اثبات رسيده که «هيچ گاه زمين نمي تواند از حجت الهي، خالي باشد.» در روايات هم به اين مطلب تصريح شده است، در روايت است «لو بقيت الارض بغير امام لساخت» اصول کافي، ج 1، ص 179. اگر زمين بدون امام باشد، فرو مي رود و نابود مي شود.
ب) در علم کلام ثابت شده است «که امامان معصوم بعد از پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) دوازده نفر بيش تر نيستند و همگي از خاندان پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) مي باشند.» روايات هم در اين مورد فراوان است.
ج) «يازدهمين امام معصوم ـ حضرت امام حسن عسکري (عليه السلام) ـ در سال 260 هجري قمري در شهر سامرا به شهادت رسيدند،» اين از مسلمات تاريخ است.
نتيجه ي اين سه مقدمه اين است که حضرت مهدي (عليه السلام)، قبل از شهادت امام حسن عسکري (عليه السلام) تولد يافته و به مقام رفيع امامت رسيده اند، و گرنه زمين از حجت و امام خالي خواهند ماند.

آقا اين دليل عقلي شما بيش از اندازه عقل مي خواد؛ يه دلايلي بياريد كه پايه شون هم عقلي باشه.
 

aznajm

عضو جدید
دوست عزیز شما میتوانیداثبات کنیدکه چراخواب میبینید؟یابه قول راسل که میگوید" من فکرمیکنم پس هستم"شما میتوانیدبگویید که آدم چگونه به فهم چیزی پی می برد؟اصلا" خود فهم یعنی چه؟
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
آقا اين دليل عقلي شما بيش از اندازه عقل مي خواد؛ يه دلايلي بياريد كه پايه شون هم عقلي باشه.

شما دلیل عقلانی خواستید، من هم ذکر کردم اما از میزان و مقدار عقل چیزی نگفتید. فکر نمی کنم خیلی سخت باشه فهم این استدلال. در مورد پایه هم ادامه اش نوسته بودم که یه سری پیش فرض گرفته شده که پیش فرض ها رو هم با دلیل های دیگه اثبات می کنن (اون دلیل ها رو هم لینک دادم). یک بار دیگه پست من رو بخونید.
 

نازي_مو

عضو جدید
کاربر ممتاز
ميشه لطف كنيد بحث رو به سمت جنجال نبريد

دوستان عزيز كه مخالفن لطفا فعلا سكوت كنن منم فعلا حرفي نمي زنم تا دوستان نظراتشونو بدن
درضمن كساني هم كه مخالفن بايد دليل بيارن
 

peggijaan

عضو جدید
جهانشمولي

جهانشمولي

شما دلیل عقلانی خواستید، من هم ذکر کردم اما از میزان و مقدار عقل چیزی نگفتید. فکر نمی کنم خیلی سخت باشه فهم این استدلال. در مورد پایه هم ادامه اش نوسته بودم که یه سری پیش فرض گرفته شده که پیش فرض ها رو هم با دلیل های دیگه اثبات می کنن (اون دلیل ها رو هم لینک دادم). یک بار دیگه پست من رو بخونید.



  • اول اينكه، منظورم رو نگرفتيد خوشكل. منظور من اين بود كه اون استدلال شما عقلي نيست، مثل اون همشهريه كه مي گفت يك سگ داره كه بهش مي گه هافو اما ديگران بهش مي گن كروكوديل. اين دليل عقلي هم كه شما آورديد ديگران بهش چيز ديگه اي مي گن.
  • دوم اينكه، دليل عقلي يه دليل جهانشموله؛ نه به ميزان اعتقادات يك شخص كار داره، نه به ميزان عقلش. بگرد يه چنين دليلي پيدا كن.
 

meytim

متخصص محاسبات عددی و MATLAB
کاربر ممتاز
المدرية الاقوم

المدرية الاقوم

[/list]
دوست عزيز...
درصورت تكرار اينگونه كلمات در مخاطب قرار دادن كاربر اخطار خواهيد گرفت.
در بحث احترام به طرف مقابل رو فراموش نكنيد.


من فقط خواننده اين تاپيك هستم و هيچ نظري ندادم، اما اين اخطار شما براي من خيلي جالب بود. چون شما خطاب كردن "خوشگل" رو عدم احترام به طرف مقابل در نظر گرفتيد، در صورتي كه در فرهنگ ما اين كلمه براي چنين منظوري به كار نمي‏ره. تازه اين در صورتيه كه توي يه تاپيك ديگه از همين سايت يه شخصي مياد و به خانمهاي طرفدار يك شخص مي‏گه "دختراي هرزه" و به آقايان طرفدارش مي‏گه "پسراي فاسد" اما از طرف مديران سايت كسي بهش تذكر نمي‏ده. مي‏دونيد چرا؟ من بهش فكر كردم؛ چون مديران اين سايت فقط به كساني كه باهاشون هم‏نظر نيستند اخطار مي‏دن. تازه اخطارشون هم به‏جا نيست. البته اين يكي از ويژگيهاي بارز جهان سومه.
 

rabin_huood

عضو جدید
کاربر ممتاز
من فقط خواننده اين تاپيك هستم و هيچ نظري ندادم، اما اين اخطار شما براي من خيلي جالب بود. چون شما خطاب كردن "خوشگل" رو عدم احترام به طرف مقابل در نظر گرفتيد، در صورتي كه در فرهنگ ما اين كلمه براي چنين منظوري به كار نمي‏ره. تازه اين در صورتيه كه توي يه تاپيك ديگه از همين سايت يه شخصي مياد و به خانمهاي طرفدار يك شخص مي‏گه "دختراي هرزه" و به آقايان طرفدارش مي‏گه "پسراي فاسد" اما از طرف مديران سايت كسي بهش تذكر نمي‏ده. مي‏دونيد چرا؟ من بهش فكر كردم؛ چون مديران اين سايت فقط به كساني كه باهاشون هم‏نظر نيستند اخطار مي‏دن. تازه اخطارشون هم به‏جا نيست. البته اين يكي از ويژگيهاي بارز جهان سومه.
سلام
دوست عزیز اولا ما آدم هایی که میایم تو این فضا حداقل به درجه فهمی رسیدیم که فرق بین کنایه و غیر کنایه رو تشخیص بدیم ...
دوما اگر در بخشی دیگر مدیری کاهلی کرده نباید به مدیران دیگر خرده گرفت .
به نظر من شما این نظرتون رو به مدیران ارشد تر ارجاع کنید ...
فکر نکنم کسی تو این تاپیک موافق با بی احترامی به شخص یا اشخاصی خاص باشه
باز هم من از طرف خودم تشکر می کنم از این ظرافت در نگاهتون .
یا حق
 

rabin_huood

عضو جدید
کاربر ممتاز
1. تخریب ادیان و تحریف به دست حکومت ها
2. ظلم فراگیر در جهان
3. تشکیل ادیان غیر موحد
4. سوء استفاده از دین به دست افراد سود جو
5. فقر و مظلومیت اقشار مختلف جامعه
6. ارث رسیدن زمین به صالحان
7. نیاز بشر به راهنما ( عدم شناخت مزایای دین )
8. پر شدن زمین از گناه ( به رسمیت شناختن همجنس بازان ، مانند قوم لوط و ...)
9. از بین رفتن عدل
10. قانون های اشتباه و مخرب در سطح جهان
11. کشتار مردم بی گناه در سراسر جهان
12. ...
آیا نیاز به تغییر در جهان وجود دارد ؟
آیا جهان در فرم ایده آل خود به سر می برد ؟
آیا خدای احد نیازی به این همه دین و دین بازی دارد ؟ اگر او یکیست پس دین او هم یکیست ...
آیا نباید زمانی برسد که مردم دنیا همه با هم برادر و برابر باشند ؟
آیا صلح در دنیا آرزوی دیرینه بشر نبوده ؟
منتظر نظرات شما هستیم تا به گام های بعدی برسیم
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
در این سایت به هر کسی که از خردش استفاده کند اخطار میدهند شما هم بدور از این اخطار ها نیستید ولی به راهتان ادامه دهید تا غبار تعصب از این سایت زدوده شود .
چیزی را که اهل تشیع به ان امام زمان میگویند در اهل تسنن تعریف نشده بنابراین دارندگان این عقیده حتی در یک مرام دینی با هم عقیده نیستند از طرفی دیگر ادیان الهی نیز که بیش از چند میلیارد انسان را تشکیل میدهد نیز عقیده اهل تشیع را قبول ندارند و باز هم شیعیان شش امامی و دیگر فرق اسلامی هم انرا قبول ندارند بنابراین برای درک اینکه این موضوع هم یک موضوع سمبلیک است حتی نیاز به اثبات عقلی هم نیست .
  • اول اينكه، منظورم رو نگرفتيد خوشكل. منظور من اين بود كه اون استدلال شما عقلي نيست، مثل اون همشهريه كه مي گفت يك سگ داره كه بهش مي گه هافو اما ديگران بهش مي گن كروكوديل. اين دليل عقلي هم كه شما آورديد ديگران بهش چيز ديگه اي مي گن.
  • دوم اينكه، دليل عقلي يه دليل جهانشموله؛ نه به ميزان اعتقادات يك شخص كار داره، نه به ميزان عقلش. بگرد يه چنين دليلي پيدا كن.
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
وقتی به این دلایل جهان تغییر کرد اونوقت چی میشه؟اینکه میگویند یه پیرزنی ریش دار میاد امام زمان شیعیان رو میکشه یعنی چی؟وقتی جهان بدست مسلمین تسخیر شد اونوقت تکلیف اینکه باید انسان دو بعد داشته باشه تا با ملائک فرق کنه چی میشه؟ وقتی جهان پر از عدل و داد شد اونوقت تکلیف بهشت و جهنم چی میشه؟
خرد نگهدارت
1. تخریب ادیان و تحریف به دست حکومت ها
2. ظلم فراگیر در جهان
3. تشکیل ادیان غیر موحد
4. سوء استفاده از دین به دست افراد سود جو
5. فقر و مظلومیت اقشار مختلف جامعه
6. ارث رسیدن زمین به صالحان
7. نیاز بشر به راهنما ( عدم شناخت مزایای دین )
8. پر شدن زمین از گناه ( به رسمیت شناختن همجنس بازان ، مانند قوم لوط و ...)
9. از بین رفتن عدل
10. قانون های اشتباه و مخرب در سطح جهان
11. کشتار مردم بی گناه در سراسر جهان
12. ...
آیا نیاز به تغییر در جهان وجود دارد ؟
آیا جهان در فرم ایده آل خود به سر می برد ؟
آیا خدای احد نیازی به این همه دین و دین بازی دارد ؟ اگر او یکیست پس دین او هم یکیست ...
آیا نباید زمانی برسد که مردم دنیا همه با هم برادر و برابر باشند ؟
آیا صلح در دنیا آرزوی دیرینه بشر نبوده ؟
منتظر نظرات شما هستیم تا به گام های بعدی برسیم
 

rabin_huood

عضو جدید
کاربر ممتاز
در این سایت به هر کسی که از خردش استفاده کند اخطار میدهند شما هم بدور از این اخطار ها نیستید ولی به راهتان ادامه دهید تا غبار تعصب از این سایت زدوده شود .
چیزی را که اهل تشیع به ان امام زمان میگویند در اهل تسنن تعریف نشده بنابراین دارندگان این عقیده حتی در یک مرام دینی با هم عقیده نیستند از طرفی دیگر ادیان الهی نیز که بیش از چند میلیارد انسان را تشکیل میدهد نیز عقیده اهل تشیع را قبول ندارند و باز هم شیعیان شش امامی و دیگر فرق اسلامی هم انرا قبول ندارند بنابراین برای درک اینکه این موضوع هم یک موضوع سمبلیک است حتی نیاز به اثبات عقلی هم نیست .
چیزی که شیعیان به آن امام زمان می گویند در اهل سنت هست با تفاوت هایی ... پس شما که دم از خرد میزنید چه خوب است با این مطالعه بالایی که دارید کمی فکر شده تر سخن بگویید ...
چه خوب است به این هم اشاره می کردید که این امام زمانی که ما او را صدا می زنیم یعنی همان منجی در ادیان بزرگ دنیا هست ... پس کمی خردمندانه تر با اعتقادات 5 میلیارد انسان صحبت کنید ... خرد خردمندان نگهدارتان ...
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
آنچه را که شما امام زمان می شناسید یقینا اهل تسنن نمی شناسد و بلعکس و انچه را که مسیحیت امام زمان می شناسد یقینا شیعیان انرا امام زمان نمیدانند ولی شکی نیست که تمامی ادیان چه ادیان پیامبران شناخته شده در کشورمان و چه انهایی که در دیگر کشورها معنا دارند یک امام زمانی در دینشان طراحی کرده اند .اما سخن اینجاست که با آمدن ان امام زمان تکلیف بشریت چه خواهد شد ؟آیا انسانهای باقی مانده در زمان حکومت امام زمان شیعیان و مسیحیت و اهل تسنن و ... دیگر خلاف نمیکنند و از ان زمان به بعد همه بهشتی میشوند؟اینکه انسان دو بعد دارد که یکی او را به انجام اعمال بد و دیگری انرا به انجام اعمال نیک هدایت میکند از بین میرود؟آیا بهشت همون مکانی خواهد شد که امام زمان در ان حکومت میکند؟و هزاران چرای دیگر که اصل تئوری شیعیان را نیز به چالش میکشد.
خرد نگهدارت
چیزی که شیعیان به آن امام زمان می گویند در اهل سنت هست با تفاوت هایی ... پس شما که دم از خرد میزنید چه خوب است با این مطالعه بالایی که دارید کمی فکر شده تر سخن بگویید ...
چه خوب است به این هم اشاره می کردید که این امام زمانی که ما او را صدا می زنیم یعنی همان منجی در ادیان بزرگ دنیا هست ... پس کمی خردمندانه تر با اعتقادات 5 میلیارد انسان صحبت کنید ... خرد خردمندان نگهدارتان ...
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
چیزی که مسلمه این هست که تمام ادیان در دین خود بشارت به ظهور یک منجی در دین خود دارند. زرتشت به نام سوشیانات، یهود و مسیحیت به نام عیسی و اسلام فردی همنام پیامبر اسلام.
اما تکلیف نفس های انسان، در اسلام (و فکر کنم سایر ادیان) اعتقاد بر این است که منجی آخر الزمان، شیطان را نابود می کند ولی آیا این به معنای درستکاری محض انسان است؟ اگر انسان بدون وجود شیطان، فقط باطن درستکار دارد پس در زمان وجود شیطان هم باید یعک فرد درستکار باشد! خیر، شیطان تنها عملی که انجام می دهد تحریک انسان از طریق نفس لوامه او است و در نهایت این انسان است که با اراده خود، عمل گناه را انجام می دهد. برای همینه که در مثل می گوییم طرف دست شیطان را از پشت بسته، یعنی در واقع همه ما باور داریم که خود ما هستیم که گناه را انجام می دهیم و شیطان تنها یک محرک است.
حال، با ظهور منجی و از میان رفتن شیطان، محرک از بین می رود اما عامل از میان نمی رود و انسان با نفس لوامه و شهوات خویش باقی خواهد ماند. در این زمان هم انجام گناه وجود دارد اما بحثی که در این بین هست، مجازات آن گناه است. در این زمان اگر شخصی گناهی را در خفا انجام دهد ممکن است از مجازات آن بگریزد اما با ظهور منجی و امام زمان -عج- با اشراف آن حضرت به علوم غیب، گناهکاران محکوم به اجرای حد هستند.


آنچه را که شما امام زمان می شناسید یقینا اهل تسنن نمی شناسد و بلعکس و انچه را که مسیحیت امام زمان می شناسد یقینا شیعیان انرا امام زمان نمیدانند ولی شکی نیست که تمامی ادیان چه ادیان پیامبران شناخته شده در کشورمان و چه انهایی که در دیگر کشورها معنا دارند یک امام زمانی در دینشان طراحی کرده اند .اما سخن اینجاست که با آمدن ان امام زمان تکلیف بشریت چه خواهد شد ؟آیا انسانهای باقی مانده در زمان حکومت امام زمان شیعیان و مسیحیت و اهل تسنن و ... دیگر خلاف نمیکنند و از ان زمان به بعد همه بهشتی میشوند؟اینکه انسان دو بعد دارد که یکی او را به انجام اعمال بد و دیگری انرا به انجام اعمال نیک هدایت میکند از بین میرود؟آیا بهشت همون مکانی خواهد شد که امام زمان در ان حکومت میکند؟و هزاران چرای دیگر که اصل تئوری شیعیان را نیز به چالش میکشد.
خرد نگهدارت
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
به این ترتیب بر حسب نظر جنابعالی امام زمان در نقش حاکم شرع قرار خواهد گرفت "مثل مثلا قاضی مرتضوی"حالا این حاکم شخص پیامبر است و یا مسیح بن مریم است و یا امام زمان زرتشتیان و یا دیگر امام زمانها؟آیا رای آنها در مورد خلاف انسانها یکسان است؟ توجه نمایید در اسلام شرابخوارگی منع شده ولی در مسیحیت منع نیست!
حالا رای را صادر کردند که مثلا خاطی بدار آویخته شود و یا دست چپ و پای راستش قطع شود و یا حدود شرعی دیگر که در دیگر ادیان وجود ندارد به اجرا دراید !آیا این به ان معناست که فرد خاطی با دریافت مجازاتش تسویه حساب نموده و میرود بهشت و یا نه دوباره اونجا هم مجازات میشود؟دیگر اینکه مردمی که میلیونها سال در انتظار امام زمان بوده اند و خلافها کرده اند و بدست حاکم شرع مجازات نشده اند فرقشان با اونهایی که از زمان ظهور به بعد زندگی میکنند چیست؟
چیزی که مسلمه این هست که تمام ادیان در دین خود بشارت به ظهور یک منجی در دین خود دارند. زرتشت به نام سوشیانات، یهود و مسیحیت به نام عیسی و اسلام فردی همنام پیامبر اسلام.
اما تکلیف نفس های انسان، در اسلام (و فکر کنم سایر ادیان) اعتقاد بر این است که منجی آخر الزمان، شیطان را نابود می کند ولی آیا این به معنای درستکاری محض انسان است؟ اگر انسان بدون وجود شیطان، فقط باطن درستکار دارد پس در زمان وجود شیطان هم باید یعک فرد درستکار باشد! خیر، شیطان تنها عملی که انجام می دهد تحریک انسان از طریق نفس لوامه او است و در نهایت این انسان است که با اراده خود، عمل گناه را انجام می دهد. برای همینه که در مثل می گوییم طرف دست شیطان را از پشت بسته، یعنی در واقع همه ما باور داریم که خود ما هستیم که گناه را انجام می دهیم و شیطان تنها یک محرک است.
حال، با ظهور منجی و از میان رفتن شیطان، محرک از بین می رود اما عامل از میان نمی رود و انسان با نفس لوامه و شهوات خویش باقی خواهد ماند. در این زمان هم انجام گناه وجود دارد اما بحثی که در این بین هست، مجازات آن گناه است. در این زمان اگر شخصی گناهی را در خفا انجام دهد ممکن است از مجازات آن بگریزد اما با ظهور منجی و امام زمان -عج- با اشراف آن حضرت به علوم غیب، گناهکاران محکوم به اجرای حد هستند.
 

rabin_huood

عضو جدید
کاربر ممتاز
آنچه را که شما امام زمان می شناسید یقینا اهل تسنن نمی شناسد و بلعکس و انچه را که مسیحیت امام زمان می شناسد یقینا شیعیان انرا امام زمان نمیدانند ولی شکی نیست که تمامی ادیان چه ادیان پیامبران شناخته شده در کشورمان و چه انهایی که در دیگر کشورها معنا دارند یک امام زمانی در دینشان طراحی کرده اند .اما سخن اینجاست که با آمدن ان امام زمان تکلیف بشریت چه خواهد شد ؟آیا انسانهای باقی مانده در زمان حکومت امام زمان شیعیان و مسیحیت و اهل تسنن و ... دیگر خلاف نمیکنند و از ان زمان به بعد همه بهشتی میشوند؟اینکه انسان دو بعد دارد که یکی او را به انجام اعمال بد و دیگری انرا به انجام اعمال نیک هدایت میکند از بین میرود؟آیا بهشت همون مکانی خواهد شد که امام زمان در ان حکومت میکند؟و هزاران چرای دیگر که اصل تئوری شیعیان را نیز به چالش میکشد.
خرد نگهدارت
سلام
با یاری از خداوند عزوجل

امام زمان ( عج ) پس از ظهور مانند اول اسلام ( جد خویش حضرت رسول اکرم ( ص ) ) همگان را به دین اسلام ناب محمدی دعوت می کنند . پس از ان مردم فوج فوج به دین اسلام گرویده می شوند ... خیلی ها هم بر دین خود ثابت می مانند ... امام زمان ( عج ) برای پیوند دادن انسان ها به هم و برای صلح و عدل و داد می آیند ...
در حکومت ایشان عدل و قانون از مهمترین رکن های حکومتی است ... در حکومت ایشان هر کس با قوانین اصلی دین خودش محاکمه می شود ... قوانین و حدود ها بر اساس دین اصلی و دست نخورده پیامبران پیشین است ( بدعت هایی که در ادیان ایجاد شده جزء دین حساب نمی آید ) ... حضرت عیسی ( ع ) که به عقیده مسیحیان نیز باز می گرددند ، در زمان امام زمان ( عج ) می آیند و مدعیان مسحیت را به اسلام دعوت می کنند ... ولی در کل حکومت امام زمان ( عج ) مانند حضرت علی ( ع ) است با تفاوت اینکه این حکومت بر مبنای زمان حاضر تعریف می شود ... در حکومت پیامبر ( ص ) و علی ( ع ) ادیان دیگر وجود داشتند و قوانینی برای آنها چیده شده بود و تا زمانی که آنها پیمان های خود را نمی شکستند اسلام از آنها کاملا حمایت می نمود .
در زمان مهدی موعود ( عج ) گناه هست ، همه چیز پیدا می شود اما به پایین ترین درجه خود میرسد و از لحاظ آماری به صفر نزدیک می شود ... بهشت برین کجا و زمین دون کجا ! ( اما شاید بتوان شمه ای از بهشت را در آن زمان درک کرد )
این چالشی که شما فرمودید با کمی تامل حل می شد ...
خرد کل نگهدار همه
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
پس امام زمان شیعیان میاد و همه را به دین اسلام دعوت میکند مثلا حتی پیامبر اسلام رو!اما چون پیامبر خودش رسول خدا بوده پس نیازی به دعوت جدید ندارد از طرفی برای او خیلی جالب نیست که در رکاب امام دوازدهم و در مقام معاونت با او همکاری کند این دیگه یه قدری بی حرمتی به پیامبر است بنابراین بهتر است که خود پیامبر امام زمان باشه!از سوی دیگر امت عیسی بن مریم یه عمری به خودشون گفته اند که مسیح امام زمان خواهد بود حالا اگر به یک باره بیاید و بگوید بابا من امام زمان نیستم فقط امام شیعیان امام زمانه به نظر نمیاد که این مشکل به راحتی حل بشه . یا باید بپذیرند یه عمری مبلغین دین مسیح به مردمشون دروغ گفته اند که اگر واقعا دروغ گفته باشند هیچ بعید نیست مابقی هم دروغگو نباشند!؟ضمنا پیامبر مسیحیت حد اقل در شام اخر شراب نوشیده و اصلا خمس و ذکات نداده و با پای راست دستشویی نرفته و خلاصه فروع دین رو نه خودش و نه امتش مراعات نکرده اند بویژه امت او آیه حجاب نداشته اند اونجاست که یکی از امام زمانها باید بگه اینها جرم نیست و دیگری بگوید امت مسیح خلافکار است!!حالا از همه بدتر امت موسی انتظار دارند که حتما موسی امام زمان باشه و اگر این سمت از او گرفته شود دوباره بین مسلمین و یهود جنگهای بنی قریظه و دیگر جنگها تکرار میشوند با عنایت به اینکه شما جکومت امام زمان شیعیان را با حکومت امام علی قیاس کردید باید عرض کنم دوران حاکمیت امام علی تمام با جنگ شروع و با جنگ تمام شد و اگر ادعای شما درست باشه پس جنگ و درگیری مجدد شیعیان با یهودیان قطعی است بنابراین بهتره همین روزها کلک قوم یهود کنده بشه و در زمان ظهور هم موسی بدار آویخته گردد تا سمت امام زمانی به پیامبر اسلام برسد.
شنیدم در اسلام گفته شده که مسلمین باید در ادعاهایشان قدری تدبر و تامل نمایند قطعا به اینجور استدلالات که همه پیامبران خدا میایند در رکاب امام دوازدهم و معاونت او را می پذیرند باید تدبر اسلامی گفته شود.و یا شاید هم اینکه اهل تشیع مدعی است که امام زمان کشته خواهد شد و آقای بهجت هم او را دیده راست باشه و او به همین علت ها کشته خواهد شد .
خرد نگهدارتان

سلام
با یاری از خداوند عزوجل

امام زمان ( عج ) پس از ظهور مانند اول اسلام ( جد خویش حضرت رسول اکرم ( ص ) ) همگان را به دین اسلام ناب محمدی دعوت می کنند . پس از ان مردم فوج فوج به دین اسلام گرویده می شوند ... خیلی ها هم بر دین خود ثابت می مانند ... امام زمان ( عج ) برای پیوند دادن انسان ها به هم و برای صلح و عدل و داد می آیند ...
در حکومت ایشان عدل و قانون از مهمترین رکن های حکومتی است ... در حکومت ایشان هر کس با قوانین اصلی دین خودش محاکمه می شود ... قوانین و حدود ها بر اساس دین اصلی و دست نخورده پیامبران پیشین است ( بدعت هایی که در ادیان ایجاد شده جزء دین حساب نمی آید ) ... حضرت عیسی ( ع ) که به عقیده مسیحیان نیز باز می گرددند ، در زمان امام زمان ( عج ) می آیند و مدعیان مسحیت را به اسلام دعوت می کنند ... ولی در کل حکومت امام زمان ( عج ) مانند حضرت علی ( ع ) است با تفاوت اینکه این حکومت بر مبنای زمان حاضر تعریف می شود ... در حکومت پیامبر ( ص ) و علی ( ع ) ادیان دیگر وجود داشتند و قوانینی برای آنها چیده شده بود و تا زمانی که آنها پیمان های خود را نمی شکستند اسلام از آنها کاملا حمایت می نمود .
در زمان مهدی موعود ( عج ) گناه هست ، همه چیز پیدا می شود اما به پایین ترین درجه خود میرسد و از لحاظ آماری به صفر نزدیک می شود ... بهشت برین کجا و زمین دون کجا ! ( اما شاید بتوان شمه ای از بهشت را در آن زمان درک کرد )
این چالشی که شما فرمودید با کمی تامل حل می شد ...
خرد کل نگهدار همه
 
آخرین ویرایش:

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
آقای عراقی،
بهتره یک مطالعه ای در زمینه نحوه ظهور و شرایط ظهور امام زمان انجام بدید، بعد بحث رو ادامه بدید. فقط در همین حد میگم که:
1- آن گاه که امام زمان(علیه السلام) قیام مى کند، به پیراستن دین اسلام از انحرافات و پیرایه هایى خواهد پرداخت که از سوى منحرفان بر دین اسلام تحمیل شده است و مردم را به اسلامى که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) آن را ابلاغ کرده بود، دعوت خواهد کرد. نه اینکه دین جدیدی عرضه کند و پیامبر اسلام رو به این دین دعوت کند.

2- ممکنه منظورتون از دعوت پیامبر اسلام اشاره به بحث رجعت بوده باشد وگرنه هنگامیکه امام زمان که ظهور می کنند به همراه حضرت عیسی و 313 یار خود از اولیاء الله هستند.

3- با آمدن پیامبر اسلام و تحقق وعده های حضرت عیسی، دوره شریعت حضرت عیسی تمام شده است و پیروان این پیامبر باید به پیامبر آخرالزمان که وعده آن در کتب مقدسشان آورده شده ایمان بیاورند.

4- پیامبران و ائمه معصومند. اینکه شما می گویید قطعاً حضرت عیسی شراب خورده را نمی دانم از کجا آورده اید اما وقتی گفته می شود پیامبران از گناه معصومند، مصداق سنجش دینی است که خداوند آنرا دین خود معرفی کرده و آن اسلام است. پس پیامبران گرچه ممکن است در دین خود شرابخواری را حرام نکرده باشند (که این هم جای تحقیق دارد که آیا همچین چیزی هست یا نه؟) اما خود نمی توانند شراب نوشیده باشند.

5- با پای چپ به دستشویی رفتن مستحب است. دلیل این امر هم این است که طرف راست بدن کمی سنگین تر است و اگر خدای نکرده کسی موقع رفتن به مستراح سکته کرد، پاش لیز خورد یا هر چیز دیگر، به رو در مستراح نیفتد و به پشت بیفتد. برعکس این قضیه برای رفتن به مسجد صدق می کند.

6- قبلاً هم خدمتتون گفتم که منجی یهودیان هم حضرت عیسی است نه حضرت موسی.


پس امام زمان شیعیان میاد و همه را به دین اسلام دعوت میکند مثلا حتی پیامبر اسلام رو!اما چون پیامبر خودش رسول خدا بوده پس نیازی به دعوت جدید ندارد از طرفی برای او خیلی جالب نیست که در رکاب امام دوازدهم و در مقام معاونت با او همکاری کند این دیگه یه قدری بی حرمتی به پیامبر است بنابراین بهتر است که خود پیامبر امام زمان باشه!از سوی دیگر امت عیسی بن مریم یه عمری به خودشون گفته اند که مسیح امام زمان خواهد بود حالا اگر به یک باره بیاید و بگوید بابا من امام زمان نیستم فقط امام شیعیان امام زمانه به نظر نمیاد که این مشکل به راحتی حل بشه . یا باید بپذیرند یه عمری مبلغین دین مسیح به مردمشون دروغ گفته اند که اگر واقعا دروغ گفته باشند هیچ بعید نیست مابقی هم دروغگو نباشند!؟ضمنا پیامبر مسیحیت حد اقل در شام اخر شراب نوشیده و اصلا خمس و ذکات نداده و با پای راست دستشویی نرفته و خلاصه فروع دین رو نه خودش و نه امتش مراعات نکرده اند بویژه امت او آیه حجاب نداشته اند اونجاست که یکی از امام زمانها باید بگه اینها جرم نیست و دیگری بگوید امت مسیح خلافکار است!!حالا از همه بدتر امت موسی انتظار دارند که حتما موسی امام زمان باشه و اگر این سمت از او گرفته شود دوباره بین مسلمین و یهود جنگهای بنی قریظه و دیگر جنگها تکرار میشوند با عنایت به اینکه شما جکومت امام زمان شیعیان را با حکومت امام علی قیاس کردید باید عرض کنم دوران حاکمیت امام علی تمام با جنگ شروع و با جنگ تمام شد و اگر ادعای شما درست باشه پس جنگ و درگیری مجدد شیعیان با یهودیان قطعی است بنابراین بهتره همین روزها کلک قوم یهود کنده بشه و در زمان ظهور هم موسی بدار آویخته گردد تا سمت امام زمانی به پیامبر اسلام برسد.
شنیدم در اسلام گفته شده که مسلمین باید در ادعاهایشان قدری تدبر و تامل نمایند قطعا به اینجور استدلالات که همه پیامبران خدا میایند در رکاب امام دوازدهم و معاونت او را می پذیرند باید تدبر اسلامی گفته شود.و یا شاید هم اینکه اهل تشیع مدعی است که امام زمان کشته خواهد شد و آقای بهجت هم او را دیده راست باشه و او به همین علت ها کشته خواهد شد .
خرد نگهدارتان
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب وقتی امام زمان شیعیان آمد آیا پیامبر هم از سوی اهل تسنن خواهد آمد؟اگر ایشان هم می آیند کارشان در زمان ظهور چیست؟فرمودید او خواهد آمد تا دین اسلام را از انحرافات نجات دهد !آیا این انحرافات در دین اسلام توسط مسلمین بوجود می آید یا دیگر ادیان موجب انحراف اسلام میشوند؟آیا این انحرافات فقط در آینده بوجود می آید و یا حتی در زمان پیامبر و یه کمی بعد از فوت ایشان هم بوجود آمده؟حتما امیر المومنین ابوبکر هم مجازات خواهد شد چون مردم با او بیعت کرده و حق امام علی را ضایع کردند!و یا عمر هم مجازات خواهد شد و قس علی هذا...اساسا زنده های زمان ظهور مجازات میشوند یا مرده ها؟
فرمودید عیسی هم خواهد آمد "من تمام انجیلها را خوانده ام و جایی ندیدم که بگوید کس دیگری امام زمان خواهد شد مگر عیسی" خوب کار عیسی در زمان ظهور چیست؟هرچند که یهودیان در توراتشان مدعی ظهور موسی هستند ولی فرض بر این میگذاریم که موسی نمی آید چرا؟یعنی خدا او را برای این دوران قبول نکرده است؟اون 313 نفر چه کسانی هستند؟همه از قوم سامی ها هستند و از اون دنیا بر میگردند ؟و یا 313 تا دیگه در اون زمان پیداشون میشه؟
اون پیر زن ریش دار که امام زمان رو میکشه کیه؟اگر امام زمان هم میخواد بیاد که کشته بشه پس چرا میاد؟البته شاید هم ادعا شده کشته میشود تا دوباره بعدا ظهور کنه!!!!
وقتی اومد چه اتفاقی می افته؟یعنی اونهایی که قبلا خلاف کردند رو احضار میکنه و به مجازات میرسونه و یا اونهایی که در اون زمان زنده اند رو فقط مکافات میکنه؟و یا همه این قصه ها واسه اینه که شیعیان فکر تسخیر جهان را با بمب هسته ای در سر می پرورانند؟
دست بردارید از این ادعا های بی پشتوانه و توهومی!!!!


آقای عراقی،
بهتره یک مطالعه ای در زمینه نحوه ظهور و شرایط ظهور امام زمان انجام بدید، بعد بحث رو ادامه بدید. فقط در همین حد میگم که:
1- آن گاه که امام زمان(علیه السلام) قیام مى کند، به پیراستن دین اسلام از انحرافات و پیرایه هایى خواهد پرداخت که از سوى منحرفان بر دین اسلام تحمیل شده است و مردم را به اسلامى که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) آن را ابلاغ کرده بود، دعوت خواهد کرد. نه اینکه دین جدیدی عرضه کند و پیامبر اسلام رو به این دین دعوت کند.

2- ممکنه منظورتون از دعوت پیامبر اسلام اشاره به بحث رجعت بوده باشد وگرنه هنگامیکه امام زمان که ظهور می کنند به همراه حضرت عیسی و 313 یار خود از اولیاء الله هستند.

3- با آمدن پیامبر اسلام و تحقق وعده های حضرت عیسی، دوره شریعت حضرت عیسی تمام شده است و پیروان این پیامبر باید به پیامبر آخرالزمان که وعده آن در کتب مقدسشان آورده شده ایمان بیاورند.

4- پیامبران و ائمه معصومند. اینکه شما می گویید قطعاً حضرت عیسی شراب خورده را نمی دانم از کجا آورده اید اما وقتی گفته می شود پیامبران از گناه معصومند، مصداق سنجش دینی است که خداوند آنرا دین خود معرفی کرده و آن اسلام است. پس پیامبران گرچه ممکن است در دین خود شرابخواری را حرام نکرده باشند (که این هم جای تحقیق دارد که آیا همچین چیزی هست یا نه؟) اما خود نمی توانند شراب نوشیده باشند.

5- با پای چپ به دستشویی رفتن مستحب است. دلیل این امر هم این است که طرف راست بدن کمی سنگین تر است و اگر خدای نکرده کسی موقع رفتن به مستراح سکته کرد، پاش لیز خورد یا هر چیز دیگر، به رو در مستراح نیفتد و به پشت بیفتد. برعکس این قضیه برای رفتن به مسجد صدق می کند.

6- قبلاً هم خدمتتون گفتم که منجی یهودیان هم حضرت عیسی است نه حضرت موسی.
 
آخرین ویرایش:

bamboo

عضو جدید
خوب وقتی امام زمان شیعیان آمد آیا پیامبر هم از سوی اهل تسنن خواهد آمد؟اگر ایشان هم می آیند کارشان در زمان ظهور چیست؟فرمودید او خواهد آمد تا دین اسلام را از انحرافات نجات دهد !آیا این انحرافات در دین اسلام توسط مسلمین بوجود می آید یا دیگر ادیان موجب انحراف اسلام میشوند؟آیا این انحرافات فقط در آینده بوجود می آید و یا حتی در زمان پیامبر و یه کمی بعد از فوت ایشان هم بوجود آمده؟حتما امیر المومنین ابوبکر هم مجازات خواهد شد چون مردم با او بیعت کرده و حق امام علی را ضایع کردند!و یا عمر هم مجازات خواهد شد و قس علی هذا...اساسا زنده های زمان ظهور مجازات میشوند یا مرده ها؟
فرمودید عیسی هم خواهد آمد "من تمام انجیلها را خوانده ام و جایی ندیدم که بگوید کس دیگری امام زمان خواهد شد مگر عیسی" خوب کار عیسی در زمان ظهور چیست؟هرچند که یهودیان در توراتشان مدعی ظهور موسی هستند ولی فرض بر این میگذاریم که موسی نمی آید چرا؟یعنی خدا او را برای این دوران قبول نکرده است؟اون 313 نفر چه کسانی هستند؟همه از قوم سامی ها هستند و از اون دنیا بر میگردند ؟و یا 313 تا دیگه در اون زمان پیداشون میشه؟
اون پیر زن ریش دار که امام زمان رو میکشه کیه؟اگر امام زمان هم میخواد بیاد که کشته بشه پس چرا میاد؟البته شاید هم ادعا شده کشته میشود تا دوباره بعدا ظهور کنه!!!!
وقتی اومد چه اتفاقی می افته؟یعنی اونهایی که قبلا خلاف کردند رو احضار میکنه و به مجازات میرسونه و یا اونهایی که در اون زمان زنده اند رو فقط مکافات میکنه؟و یا همه این قصه ها واسه اینه که شیعیان فکر تسخیر جهان را با بمب هسته ای در سر می پرورانند؟
دست بردارید از این ادعا های بی پشتوانه و توهومی!!!!

شما كه با اجازه خودت به اعتقادات شيعه چند موردم اضافه كردي كه تا حالا خود شيعه چيزي در موردش نشنيده!(براي اين قسمت"اگر امام زمان هم میخواد بیاد که کشته بشه پس چرا میاد؟البته شاید هم ادعا شده کشته میشود تا دوباره بعدا ظهور کنه!!!!")
منطقي بحث كنيد تا منطقي جواب بشنويد! چرا حرفهايي ميزنيد كه در هيچ جاي تشيع نيامده و بعد هم با استفاده از همون حرفا حكم به توهم تشيع ميديد؟

ثاني اينكه در انجيل در حال حاضر اثري از احمد(ص) هم نيست.وقتي كه كتاب آسماني يك قوم بيش از 100 تا بشه و بخاطر جمع و جور كردن اوضاع بزرگان مسيح 4 تا از اون كتابها رو بعنوان انجيل اصلي! معرفي كنند مشخصه كه در اين انجيل ها بيشتر هدفهاي بزرگان مسيحيت نهفته باشه تا احكام الهي.
 

rabin_huood

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب وقتی امام زمان شیعیان آمد آیا پیامبر هم از سوی اهل تسنن خواهد آمد؟اگر ایشان هم می آیند کارشان در زمان ظهور چیست؟فرمودید او خواهد آمد تا دین اسلام را از انحرافات نجات دهد !آیا این انحرافات در دین اسلام توسط مسلمین بوجود می آید یا دیگر ادیان موجب انحراف اسلام میشوند؟آیا این انحرافات فقط در آینده بوجود می آید و یا حتی در زمان پیامبر و یه کمی بعد از فوت ایشان هم بوجود آمده؟حتما امیر المومنین ابوبکر هم مجازات خواهد شد چون مردم با او بیعت کرده و حق امام علی را ضایع کردند!و یا عمر هم مجازات خواهد شد و قس علی هذا...اساسا زنده های زمان ظهور مجازات میشوند یا مرده ها؟
فرمودید عیسی هم خواهد آمد "من تمام انجیلها را خوانده ام و جایی ندیدم که بگوید کس دیگری امام زمان خواهد شد مگر عیسی" خوب کار عیسی در زمان ظهور چیست؟هرچند که یهودیان در توراتشان مدعی ظهور موسی هستند ولی فرض بر این میگذاریم که موسی نمی آید چرا؟یعنی خدا او را برای این دوران قبول نکرده است؟اون 313 نفر چه کسانی هستند؟همه از قوم سامی ها هستند و از اون دنیا بر میگردند ؟و یا 313 تا دیگه در اون زمان پیداشون میشه؟
اون پیر زن ریش دار که امام زمان رو میکشه کیه؟اگر امام زمان هم میخواد بیاد که کشته بشه پس چرا میاد؟البته شاید هم ادعا شده کشته میشود تا دوباره بعدا ظهور کنه!!!!
وقتی اومد چه اتفاقی می افته؟یعنی اونهایی که قبلا خلاف کردند رو احضار میکنه و به مجازات میرسونه و یا اونهایی که در اون زمان زنده اند رو فقط مکافات میکنه؟و یا همه این قصه ها واسه اینه که شیعیان فکر تسخیر جهان را با بمب هسته ای در سر می پرورانند؟
دست بردارید از این ادعا های بی پشتوانه و توهومی!!!!
به نام خدا ...
اقای عراقی با شلوغ کردن هیچی درست نمی شه اگر شما بر این نیت هستید که جواب بگیرید ، درست و منطقی سوال کنید تا درست و منطقی هم جواب بشنوید ، اگر هم فقط دوست دارید اثبات کنید که ما اشتباه می کنیم ، شما بر این فرض خود باقی بمانید ما هم بر فرضیات خود باقی می مانیم ، بالاخره روزی میرسد که حق از نا حق شناخته می شود ، یا ما پیروز می شویم و یا شما ...
خرد کل نگهدار همه ...
 

rabin_huood

عضو جدید
کاربر ممتاز
دست بردارید از این ادعا های بی پشتوانه و توهومی!!!!
به نام خرد کل ، خداوند عزوجل ...
حتما ادعا های شما پشتوانه دارند که هر چه می گویید یا از تاریخ طبری است و یا از کتب ...
ما در تاریخ استناد را بر قران می گذاریم که میلیاردها نفر قبول دارند ، شما اتفاق عام الفیل رو زیر سوال می برید ، اتفاقی که از زمان بعثت پیامبر آنچنان دور نبوده ، یعنی اگر دروغ بوده تمام مسلمان های آن زمان قرآن را رد می کردنند ، بعد سخن از پشتوانه می زنید ؟
از انقلاب صنعتی تا به حال کسانی که نام خود را روشن فکر و خردمند گذاشته اند حرف از تحول و جهانی بی دردسر را می زند بجز اختراعات چه چیز را برای بشر آوردند ، بجز نابودی زمین و جنگ های پی در پی جهانی چه کردند ، بجز بمب هسته ای و موشک های غاره پیما چه لطفی در حق بشر کردند ، اگر طاعون را برچیدند بجایش ایدز آوردند ، هر بیماری که رفت بجایش بیماری خطرناک تری آمد ، لایه ازن سوراخ شد ، منابع یخی دنیا در حال آب شدن است ، نفت تا چند سال دیگر دوام میاورد ، سرطان هر روز رو به افزایش است ، و و و ...
همین خردمندان قرار است دنیا را نجات دهند ؟ به آنها بگویید ما کمک شما را نخواستیم ، شما به ما ضرر نرسانید ، سود پیش کش شما ... همین خردمندان چندی پیش در bbc گفتند که در سال 2100 زمین ها در زیر آب فرو می روند و زندگی درچار مشکل می شود ، یعنی فرزندان و نوه های ما در آن همان نسل هستند ... حال ما در توهم هستیم یا شما ، اگر تاریخ را زیر سوال می برید اینها را چه این وقایع که مستند است ... به قول یکی از دوستان هنر این نیست که آدم اقیانوسی باشد به عمق 1 سانتی متر ، هنر اینه که آدم چاهی باشه به عمق 1 کیلومتر ... شما هم بجای این همه مطالعه کمی بر روی مطالعاتتون فکر کنید ... فقط آنها را انتقال ندید ...
خرد کل نگهدار همگان
 

ture

عضو جدید
به نام خرد کل ، خداوند عزوجل ...
حتما ادعا های شما پشتوانه دارند که هر چه می گویید یا از تاریخ طبری است و یا از کتب ...
ما در تاریخ استناد را بر قران می گذاریم که میلیاردها نفر قبول دارند ، شما اتفاق عام الفیل رو زیر سوال می برید ، اتفاقی که از زمان بعثت پیامبر آنچنان دور نبوده ، یعنی اگر دروغ بوده تمام مسلمان های آن زمان قرآن را رد می کردنند ، بعد سخن از پشتوانه می زنید ؟
از انقلاب صنعتی تا به حال کسانی که نام خود را روشن فکر و خردمند گذاشته اند حرف از تحول و جهانی بی دردسر را می زند بجز اختراعات چه چیز را برای بشر آوردند ، بجز نابودی زمین و جنگ های پی در پی جهانی چه کردند ، بجز بمب هسته ای و موشک های غاره پیما چه لطفی در حق بشر کردند ، اگر طاعون را برچیدند بجایش ایدز آوردند ، هر بیماری که رفت بجایش بیماری خطرناک تری آمد ، لایه ازن سوراخ شد ، منابع یخی دنیا در حال آب شدن است ، نفت تا چند سال دیگر دوام میاورد ، سرطان هر روز رو به افزایش است ، و و و ...
همین خردمندان قرار است دنیا را نجات دهند ؟ به آنها بگویید ما کمک شما را نخواستیم ، شما به ما ضرر نرسانید ، سود پیش کش شما ... همین خردمندان چندی پیش در bbc گفتند که در سال 2100 زمین ها در زیر آب فرو می روند و زندگی درچار مشکل می شود ، یعنی فرزندان و نوه های ما در آن همان نسل هستند ... حال ما در توهم هستیم یا شما ، اگر تاریخ را زیر سوال می برید اینها را چه این وقایع که مستند است ... به قول یکی از دوستان هنر این نیست که آدم اقیانوسی باشد به عمق 1 سانتی متر ، هنر اینه که آدم چاهی باشه به عمق 1 کیلومتر ... شما هم بجای این همه مطالعه کمی بر روی مطالعاتتون فکر کنید ... فقط آنها را انتقال ندید ...
خرد کل نگهدار همگان

با سلام .یک سوال

منجی زمانی خواهد امد که جهان به سمت اصطلاحاً منفی حرکت خواهد کرد . از جمله های شما چنین بر می آید که می خواهید بگید جهان به سمت منفی در حال حرکت است . ولی اگه یه کم فکر کنیم در طول سال های گذشته امنیت ؛ اخلاق ؛ احترام و آسایش به سمت مثبت پیشروی داشته اند ( منظورم کل جهانه ) و سردرمدار این پیشرفت عقل بوده . در کشور هایی هم که دیانت بر عقلانیت ارجحیت داشته وضعیتشان مشخصه که به انسان ارزشی قائل نیستند و به وضوح می توان آنرا دید .
. آیا فکر تمی کنید منجی ما عقلانیت - احترام و اخلاق است ؟ آیا تا حالا دیانت برای ما کاری کرده که دلخوش به آن باشیم ؟ اگر « کسی » قراره بیاید و فرض کنیم معصومه ، فقط یه نفره و همراهان او از گناه و معصیت و بی عدالتی به دور نخواهند بود .
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا