ببينيد من نميخوام بگم زن دوم گرفت چه با اجازه و چه بي اجازه كار درستي است اما تفاوتي در قانون و شرع وجود دارد كه توجه شما را به آن جلب مينمايم:
آيه 3 سوره نسا
و اگر بترسيد كه عدل نورزيد در يتيمان پس نكاح كنيد آنچه خوش آيد شما را از زنان دو و سه و چهار ،پس اگر بترسيد كه عدالت نورزيد پس يكي يا آنچه را مالك باشيد ...
حالا دقت كنيد :
اگر بترسيد كه عدل نورزيد .... پس نكاح كنيد آنچه خوش آيد .............
در جاي ديگر ميگويد پس اگر بترسي كه عدالت نورزيد پس يكي !
دو جمله با موضوعات يكسان و محمولهاي متفاوت
-چنانچه ملاحظه ميشود زن گرفتن از رو تا شروع ميشود نه از يكي (در جمله اول)
و اما در جمله دوم كه از يكي شروع شده داشتن زن ملكي در واقع اساسا جزو حساب نيست
كما اينكه به زن آزاده بايد صدقه داد (مهريه ترجمه شده) و به زن ملكي بايد دستمزد داد (اجور هن)
به اين ترتيب حرفاي ايشان شرعي نيست ولي قانون بر آن تاكيد دارد كه زن دوم بايد با اجازه زن اول باشد كه خود قانون هم هيچ محدوديتي نگذاشته
ببین آقا جون به این سادگی ها نیس که شما بشینی واسه خودت تفسیر آیه کنی این همه از علما
خودشون رفتن زحمت کشیدن 20 30 سال درس حوزوی و تفسیر و عربی هزار تا چیز دیگه خوندن ، اونوقت
شما میخوای با دو تا دونه تفسیر بفهمی چی نوشته ؟ پس بی خودی سعی نکن که خودت یه چیز
رو اثبات کنی ، هر وقت شدی مرجع تقلید یا چیز دیگه و تو این زمینه تخصص پیدا کردی بعدا ....
ايت الهي كه فتوا بده دختر تو سن 13 سالگي به بلوغ ميرسه آيا ارزش وقت گذاشتن رو حرفهاش رو داره /؟؟
من قبول دارم كه ازدواج دو باره يك مرد متاهل يك ظلم بسيار بزرگه اما اسلام اينقدر هركي هركي نيست كه هر كس هر چي بخواد فتوا بده .از دوستان خواهش مي كنم نسبت به مسائل دور و برشون يه مقدار با درايت بيشتري نگاه كنن .اما روشنفكر كسي نيست كه حرف جديد بزنه .امروزه مد شده هركي يه چيزي خلاف بقيه بگه ميشه روشنفكر.روشنفكر كسيه كه حرف درست بزنه.
بازم ممنون
حالا یه نفر پیدا شد و حرف درست زد ارزش فک کردن نداره ؟ اره اگه همون قوانینی شونصد سال پیشو تکرار می کرد اونوقت اوکی بود دختر نه ساله بدبخت که هنوز نمی تونه دست راس و چپشو بشناسه باید از نه سالگی روزه بگیره و نماز بخونه و حجاب بگیره چون دخترای گنده بگ عرب نه سالگی اندازه دخترای 20 ساله ما عقل داشتن بقیه هم باید به آتیش اونا بسوزن حرف زیادی نزن من خودم می دونم روزشنفکر کیه واسه انتخاب مرجع تقلید یه عالمه مطالعه کردم بعضیاشون اونقد سخت می گیرن که ادم تر جیح می ده اصلا نداشته باشه اما ایت الله صانعی حکماش متعادله همه احکامی که گفته طوریه که از عهده ادم بربیاد لطفا شما یه خورده فک کن ما قرن 21 هستیم و خیلی چیزا باید عوض شه این که دیگه قران نیست که نشه عوض شه همه چیز در تغییره پس چرا بعضی از احکام تغییرنکنه در ضمن اگه بگن جنبعالی شونصد تا زن همزمان بگیری این حرف درسته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اتفاقا من از اونایی هستم که در مورد هر چیزی فک می کنم شما برو فک کن یه خورده و چشماتو روی تعصبای مسخره وا کن بسه دیگه
توهین کنی خونتو حلال می کنم شوخی هم ندارم
من نمیدونم این صانعی کیه که Imaginary انقدر دوسش داره ... نمیدونم میدونه که حوزه ی علمیه بر
علیهش اعتراض کردن با اون فتواهای مسخرش یا نه ... نمیدونم میدونه که هیچ کس اونو جزو اعلم ها
حساب نمیکنه یا نه ... کلا این صانعی یه جورایی مشکلاتی داره ... اگه قرار بود که سن تکلیف دخترا بر
اثاث توان و ضعف بدنی شون باشه ، که پیامبر میگفت آقا جون فقط دخترای عرب تو سن 9 سالگی به
سن تکلیف میرسن و هر کسی که دید توان و ضعف داره و قوی نیس ، به سن تکلیف نرسیده ... پس چرا
نگفته؟ تمام مراجع ، با سواد و بی سواد ، هر چی مجتهده ، با سواد و ابله هم باشه سن تکلیف دخترا
رو 9 سالگی میدونن ... اونوقت این آقا که معلوم نیس از کدوم قوطی عطاری ای پیدا شده اومده داره
میگه سن تکلیف دخترا 13 سالگی . که همون طور گفتم بر علیهش اعتراض کردن . این نشون میده که
این آقا کم داره .
البته مراجع دیگه هیچ وقت نمیگن دختری که 9 سالشه و ضعیفه باید همون موقع روزش رو بگیره ،
میگن اگه تونس که باید بگیره اگه نمیتونه ، عیبی نداره ، اون موقع نگیره ، ولی بعدا باید فقط قضاش رو بکنه .
همین آیه الله بهجت که در سخت گیری معروفه هم همین نظر رو داره که اگه تونس ، بگیره ، اگه نتونس بعدا
باید قضا کنه ... ولی این جا این خانم گفته :
بعضیاشون اونقد سخت می گیرن که ادم تر جیح می ده اصلا نداشته باشه
که این حرفش کلا غلط در میاد چرا که گفتم تو این مورد هیچ کس سخت نگرفته ، این صانعیه که زده به
سرش ...
اینم بگم ، همون طوری که من بالا به اون آقا گفتم ما قدرت نداریم تو این مسائل دخالت کنیم ، چون علم
کافی ای نداریم ، منم در این فتوای این صانعی به این دلیل نظر دادم و این فتواشو رد کردم ، چرا که همه
ی علمای با سواد ، و تمام کسایی که تو این علم تخصص دارن ، بر علیهش با این فتواهاش و چند تا
فتوای دیگه که عجیب قریب بوده ، اعتراض کردن و گفتن این معلوم نیس داره چی کار می کنه ...
99درصد فتاوای مراجع در مسایل اصلی عبادی یکسان است فقط اختلاف نظر در برخی مسایل فرعی وجود دارد. با این حساب جمله "اما ایت الله صانعی حکماش متعادله همه احکامی که گفته طوریه که از عهده ادم"چندان درست به نظر نمیرسد.
البته خوب 99 درصد هم نیس ، تو خیلی چیزا با هم اختلاف دارن ، نه دیگه به این درصد زیاد ...
مثلا نجس پاکی غیر مسلمونا ، یکی میگه پاک ، اون یکی میگه نجس ... این خیلی اختلافه ... ولی خوب آره
در بیشتر موارد هم نظر یک سان دارن . معمولا در جای اختلاف نظر دارن که به حدیث یا سندی مثلا ضعیف
یا قوی بر خورد می کنن و کسی که خیلی احتیاط میکنه ، یه کم اگه با سواد باشه ، سند حدیث رو در میاره
و فتواشو میده که این جا بستگی داره به سواد طرف و علم رجالی که داره .
چرا همه چیز در حال تغییره و امروزی میشه اما ما حق نداریم در مورد حکمایی که مال 1400 سال پیش بوده حرفی بزنیم و تغییری بدیم؟
اول این که من درباره این موضوع که میگن برید علم بیاموزید و نمیدونم اختراعات جدید بکنید و از این حرفا
تحقیق خیلی کردم که بفهمم درسه یا نه ... که آخرسرم به این نتیجه رسیدم از روایات و حدیث و داستانا
و نظر مراجع هزار تا چیز دیگه که اینا کشکه .
علمی که تو حدیث اومده رو که میگه بخونید ، اینا برداشتن دارن با علم فیزیک و شیمی مقایسه می کنن
در صورتی که آخر یا اول حدیث رو اصلا در نظر نمیگیرن ، چرا که همون یه تیکه براشون سود داره ، نه آخر
حدیث که معمولا هم هیچ جا نمینویسن ... . اون علمی که سفارش شده برید یاد بگیرید ، علمی هس که
به درد آخرت بخوره ... علم محمد و آل محمده ... نه این که بریم یاد بگیریم که جذر 4 میشه 2 ، آفرین ، خیلی
خوبه ... روش های تست زدن ... . اون دنیا میان میگن خدات کیه ، گزینه ی اول : خدا ، گزینه ی دوم شیطان ؟
یعنی یه آدم بی کار الاف میره تمام زندگیش رو صرف این می کنه که وقتی نمیدونم میمون خوشحال میشه
چشمک میزنه و بعدشم زیر بغلشو میخارونه ... این به چه دردش میخوره؟ خوب میمون این طوری میکنه ،
حالا که چی ؟ البته خوب در بعضی موارد این علوم فرق میکنه ، این علم ها و این فنون به خودی خودش هیچ
ثوابی ندار ( حاضرم برای هر کسی خواس اثبات کنم ) ، ولی اگه نیت خاصی توش باشه ، چرا ثواب داره ،
مثلا پزشکی که برای نجات جون انسان های مومن باشه ، و هیچ مقصود دیگه ای از این که پزشکی بره یاد
بگیره نداشته باشه ( مثلا برای پول در اوردن و مشهور شدن و ... ) . اگه این طوری باشه که خوبه . ولی یا
همچین چیزی نیست ، یا اگه باشه همچین کسی که فقط برای رضای خدا این کارو بکنه ... کلا این بحث
خیلی داره که الان حال گفتنش رو ندارم ... هر کی خواس بیاد براش اثبات کنم . من چیزی رو بدون دلیل و
سند نمیگم .
حالا این جمله که این خانوم میگه که چرا همه دارن پیشرفت می کنن هم باز باید با همین مورد مقایش کرد
که اگه این طوری باشه ، می بینیم که کاملا غلط در میاد ... . چون اولا ما اومدیم تو این دنیا که آخرتمون رو
بسازیم نه این که تو این دنیا پیشرفت کنیم ( ما خلت الجن و الانس الا لیعبدون - جن و انس را به جز برای
عبادت نیافریدم . ذاریات - 56 ) .
ولی ما مشکل نداریم ، بذاریم بغیه دارن واسه خودشون علم میاموزن و کار می کنن و اختراع می کنن و
ما هم راحتیم ، و کار خودمونو میکنیم ... یعنی همون عبادت . بازم میگم این موضوع نیاز به بحث خیلی
زیاده داره که من تا حالا با چند نفر بحث کردم ،کاری کردم که طرف وسط امتحان نهاییش همه چی رو ول
کرد و بلند شد رفت حوزه ... هر کس خاص براش اثبات می کنم . من فقط خواستم بگم که این جمله ی این
خانم کلا مضخرفه .
چرا این که با کدوم پا اول وارد مستراح بشید واستون مهمه
اینو دیگه داری چرت میگی ، از همون صانعیتم بپرسی جوابتو میده که مهم هس یا نه ...
مگه اسلام شما نمی گه کسی که دزدی کرد دستشو قطع کنید چرا نمی کنید اونوقت می یاد با کمال وقاحت در مورد یه زن و مرد که دوتا بچه هم دارن حکم سنگسار می دی
این جا هم که شرو کردی قضاوت کردن در مورد احکام خدا و دستوراتش . تا اون جایی که من میدونم همین
الانشم به قول araghi قطع می کنن ( البته اگه چند شرطی که داره رو اون فرد داشته باشه و یه سری
موضوعات دیگه ) و سنگسارم میکنن ... شما مشکلی با این فتوا داری؟ اگه مشکل داری و این موضوع رو رد
می کنی ، که غلط می کنی . چون یا نباید بگی من مسلمونم ، یا اگه مسلمون هسی بهتره اصلا در
مورد فتوایی که همه میدن قضاوت نکنی . تو که مقلد صانعی هستی ، برو ازش بپرس که سنگسار کردن ایراد
داره یا نه ... .
چرا به خودت اجازه میدی راجع به یه مرجع تقلید به این راحتی نظر بدی ؟ چون فلسفه خوندی؟
به نظر من خیلی هم درست قضاوت کرد و بر اثاث منطق و استدلال ... شما منطقی بلد نیسی رفتار کنی
بهتره که حرف زیادی نزنی ... هر چی جواب تا الان دادی بی اثاث و بر روی احساسات بوده . ولی این آقا
لا اقل یه چیزایی حالیشه .
به خاطر روزه نبوده، بخاطر زود روز گرفتن بوده! بچه ي 24 كيلويي چي هست كه بخواهد روزه بگيره؟
خيلي سادست چون همين الانشم هر وقت روزه ميگيره خونريزي ميكنه!
در ضمن يكي از دستور هاي كلي اسلام اينه كه به خودتون آسيب نزنيد!
کاملا درسته ، دستور اسلام هم همینه که کسی که مریضه و نمیتونه روزه بگیره ، اگه بگیره ، کار حرامی
انجام داده .
پس قرار نیست هر چی 1400 سال پیش بوده ماعینا رعایت کنیم می تونیم تغییراتی بدیم که اصل حکم اجرا شه
اگه قبول داری که خدا بر همه چی آگاهه و از آینده و گذشته و همه چی با خبره و هیچ برگی هم یه ذره جابه
جا نمیشه مگر این که خدا از اون خبر داشته باشه ، نباید همچین حرفی رو بزنی ، چرا که خدا میدونه که
دستوراتی رو که داره به پیامبرش میگه که به مردم یاد بده ، هم برای همون زمانه و هم برای آینده، اگه قرار
بود ما دستورات دیگه ای رو اجرا کنیم ، خدا باید میگفت که ای پیامبر این دستورات هم برای نسل بعده ...
پس این حرفتم کلا بی اثاثه و یه جور توهین به خداس - استغفر الله . منظورت اینه که خدا اونقدر نفهمیده
که دستورات 1400 سال پیش رو داره الان به ما میگه اجرا کنید ... اگه غیر از اینه ، بگو . من یا هر کس دیگه
ای همین برداشت رو میکنه از این جملت .
فقط اینو می گم قران تحریف نشده اما تا دلتون بخواد اسلام تحریف شده این اسلامی که منو شما می شناسیم اون اسلام محمدی نیست
این درسه که قرآن تحریف نشده ، ولی این که بگی تا دلتون بخواد توش تحریف هست تو اسلام ، این یه کم
ایراد داره ، در بعضی موارد ، بعضی حدیثا و بعضی احکام اشتباه رسیده ، نه دیگه این طوری که تا دلمون
بخواد تحریف داره .
من اسلام الان و قبول ندارم
شما قبلش گفتی : اتفاقا من کسی هستم که اسلام رو واقعی و با باور قبول کردم .
پس باید حدیثای ( معتبر ) رو هم قبول داشته باشی دیگه ... همون حدیثی که پیامبر میگه احکام و قوانین
اسلام رو از علمای امت من پرسش کنید و همون حدیثی که میگه فقیهان از جانب پیامبران ، امین امت
هستند یا اون حدیثی که امام حسین میگه اجرای امور و قوانین در دست فقیهانی است که بر حلال و حرام
دین امین باشند و ....
پس چرا اینا رو نخوندی؟ اگه خونده بودی که نمیگفتی این اسلام رو قبول ندارم ...
تو بگو ترجمه ی صحیح قران چیه؟
همون که عقل باهاش جور دربیاد؟؟؟ پس بهتره به عقلمون رجوع کنیم
یه چیزایی هست که دیگه نمی شه منکرشون شد! معنای تحت اللفظی گاهی خیلی روشنه!
اصلا هم روشن نیس ، ترجمه و تفسیر ( عمیق ) قرآن رو به جز خدا و راسخون در علم کسی نمیدونه :
و ما یعلم تاویله الا الله و الراسخون فی العلم - آل عمران نمیدونم آیه ی چند .
پس هر چیزی رو با عقل نمیشه سنجید . اگه قرار بود که همه چی رو منو شما با عقل بسنجیم که الان
مراجع تقلید باید میرفتن جلو بوق میزدن که .
جایگاه دختران پشت سر مردان است! یا بهتره بگیم اصلا جایگاه ندارن!
جایگاه زن همینیکه الان تو عربستان ملاحظه می کنین، وگرنه ما ایرانی ها حتی قران رو ملایمش کردیم!
اقای صناعی هم می خواد دل طرفداراشو نشکونه و اومده یه حرف عقلانی زده!
وگرنه تا موقعی که یه مطلبی اینقدر صریح تو قران اومده که عقل نباید کار کنه!!!!!
ببینم تو اون حدیث پیامبر رو خوندی که میگه من سه چیز را دوست دارم ، زن و عطر و نماز ؟
و اینم که گفتی وضعیت زنان اونیه که تو عربستانه ، این ربطی به دین اسلام و پیامبر و خدا نداره ... دلیل
نمیشه که یه سری کار اشتباه می کنن ، ربطش بدیم به دینشون که آره ، اینا مسلمونن ، پس اسلام چرته
و همه چی رو منکر بشن . عربستان خیلی غلطا می کنه که نباید بکنه ... الان نصف شبکه های غیر اخلاقی
تو ماهواره برای عربستانه ، اونم کشوری که خانه ی خدا توشه ... . پس دلیل نمیشه ، تو باید عمل کسی
رو الگوی خودت قرار بدی و بر اثاث اون قضاوت کنی که آدم درستی باشه ، نه هر الاقی پیدا شد که بگه من
مسلمونم تو هم قبول کنی و همه چی رو بر اثاث رفتار و اعمال اون بسنجی . شما اگه معتبر ترین کتابای
حدیث رو بخونی مثل وسائل شیئه ، اونوقت می فهمی جایگاه زن تو اسلام چیه ...
یه چیزی هم میگم به آقای araghi اونم این که اگه این تفسیرا رو خودت کردی ، و تخصصی تو زمینه ی تفسیر
و علوم الهی نداری ، خوب نیس که از خودت تفسیر کنی ، چرا که اگه غلط باشه بعدا پات گیره ! ولی اگه از
اهل علمی نوشتی ، خوبه .