آشنایی با تجهیزات نظامی ایران

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
پهپاد کرار



پهپاد کرار یک پهپاد چندمنظوره با موتور توربوجت است که در خدمت بسیاری از یگان‌ها و رده‌های نظامی ارتش و سپاه از جمله نیروی هوایی، نیروی دریایی، نیروی پدافند هوایی و نیروی هوافضای سپاه قرار دارد. کرار اولین تجربهٔ ایران در ساخت پهپاد با پیشرانهٔ جت و همچنین اولین پهپاد رزمی ایران با قابلیت حمل سلاح است. این پهپاد در ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ توسط محمود احمدی‌نژاد رونمایی شد.

کرار اکنون در نقش‌های مختلفی مانند حمل انواع موشک کروز و بمب، پهپاد انتحاری، رهگیر هوایی و پهپاد هدف به کار گرفته می‌شود.

در تاریخ ۶ خرداد ۱۴۰۲ دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از نسخهٔ جدید پهپاد کرار ویژهٔ ضد زیردریایی دارای برد بسیار بلند بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر و با قابلیت حمل اژدر مارک ۴۶ خبرداد.

نسخه‌ها​

پهپاد کرار دارای نسخه‌های رزمی متعددی است:

  • پهپاد انتحاری
  • پهپاد ضد زیردریایی
  • پهپاد رهگیر هوایی
  • پهپاد حامل موشک کروز

مشخصات​

طول: ۳.۷۵ متر

وزن: ۵۰۰ کیلوگرم

وزن تسلیحات قابل حمل: تا ۲۵۰ کیلوگرم

بیشترین سرعت: ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت

ارتفاع: ۱.۵ متر

طول بال: ۳.۱ متر

برد عملیاتی: تا ۵۰۰ کیلومتر (بیشترین برد حدود ۱۰۰۰ کیلومتر)

سقف پروازی: ۱۰۷۰۰ تا ۱۳۱۰۰ متر

به‌کارگیری​

همزمان با برگزاری رزمایش ذوالفقار ارتش در تاریخ ۱۰ دی ۱۴۰۱ هواپیمای سرنشین‌دار اطلاعاتی پی-۸ پوسایدون نیروهای فرامنطقه‌ای که سعی در کاهش ارتفاع برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق‌تر از منطقهٔ رزمایش را داشت، با شلیک یک پهپاد کرار از سوی سامانهٔ یکپارچه پدافند هوایی مجبور به ترک منطقه شد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
پهپاد سفره‌ ماهی



سفره ماهی یک پهپاد رادارگریز ایرانی است که در حال توسعه است.

اطلاعات کمی در مورد این پهپاد وجود دارد، اما ماکت‌های کوچک‌تر نشان داده شده در رژه روز ارتش در سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که بدنه‌ای به شکل الماس تخت با سکان‌های عمودی دوگانه دارد.

اولین اشاره به این پهپاد توسط سرتیپ عزیز نصیرزاده انجام شد که از پایان یافتن اولین آزمایش‌های این پهپاد خبر می‌داد.

خصوصیات​

این پهپاد که توسط نیروی هوایی ارتش ایران به‌عنوان یک پهپاد بمب افکن در حال توسعه است از طرحی متفاوت بهره می‌برد. دو موتوره بودن، بال دلتایی یکپارچه با بدنه و ریشه امتداد یافته تا نوک دماغه، سکان عمودی V شکل و استفاده از اصول طراحی هواپیماهای پنهان‌کار (رادارگریز) از ویژگی‌های قابل دریافت از ظاهر آن است.

این پهپاد به همراه یک نمونه دیگر که از نظر ظاهری شبیه به جنگنده‌ها به‌نظر می‌رسد از رژه ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ ارتش جمهوری اسلامی ایران در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
پهپاد شاهد ۱۲۹



شاهد ۱۲۹ یک پهپاد ایرانی است که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و تولید شده‌ است. این پهپاد در شهریور سال ۱۳۹۲ رونمایی شد.

گفته می‌شود که ۴۲ فروند «شاهد ۱۲۹» شامل دو فروند پیش‌نمونه تا به امروز ساخته شده‌است. از این تعداد سه فروند ساقط شده و یک فروند دیگر که در کنارک دچار سانحه شده بود بازسازی شده‌است. پهپادهای شاهد ۱۲۹ در حال حاضر در ارومیه، سمنان، کنارک، بندرعباس، بوموسی و دمشق مستقر هستند.

ویژگی‌ها​

طول: ۸ متر
فاصله دو سر بال: ۱۶ متر
قطر بدنه استوانه‌ای: ۶۵ الی ۷۵ سانتیمتر
ارتفاع: ۳٫۱ متر
جنس: کامپوزیت
سکان: عمودی «وی» (V) شکل
قابلیت حمل سلاح: ۴۰۰ کیلوگرم
موتور: موتور روتاکس۹۱۴ (Rotax ۹۱۴) چهار سیلندر پیستونی
سامانه کنترل و ارتباط: ساخت شرکت صا ایران (صنایع الکترونیک ایران)
ملخ:سه‌گانه
دوربین نظارتی و هدف‌گیری: ساخت صنایع اپتیک ایران موسوم به عقاب-۶
شعاع عملیاتی: ۱۷۰۰ کیلومتر
استقامت: ۲۴ ساعت
سقف سرویس: ۲۵۰۰۰ فوت (۷۶۲۰ متر)


به گفته سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، پهپاد «شاهد ۱۲۹» با مداومت پروازی ۲۴ ساعت و شعاع عملیاتی ۱۷۰۰ کیلومتر می‌تواند مأموریت‌های خود را در حوزه‌های شناسایی و رزمی انجام دهد. کنترل و هدایت این پهپاد توسط مراکز قابل حمل کنترل زمینی از راه دور انجام پذیر می‌باشد. قدرت پیشرانه این هواپیما توسط یک موتور پیستونی با مصرف سوخت بنزین سوپر تأمین می‌شود که این خود در کاهش هزینه‌های عملیات تأثیر بسزایی داراست.

با نصب موشک‌های هدایت پذیر سدید که خود طراحی و ساخته سازمان هوا فضای سپاه پاسداران است بر روی این پهپاد، هواپیمای بدون سرنشین شاهد ۱۲۹ می‌تواند اهداف مورد نظر را در حوزه عملیاتی خود مورد اصابت قرار دهد.

سرتیپ امیر علی حاجی‌زاده در یک برنامه تلویزیونی گفت برد عملیاتی شاهد ۱۲۹، ۱۷۰۰ الی ۱۸۰۰ کیلومتر و سقف پروازی آن ۲۴ هزار پا است.

«شاهد ۱۲۹» توانایی حمل هم‌زمان ۸ بمب یا موشک هوشمند سدید، ساخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را دارد و برای اهداف ثابت و متحرک طراحی شده‌است. دقت در هدف‌گیری با شعاع عملیاتی هزار و ۷۱۱ کیلومتر و ۲۴ ساعت مداومت پروازی با یک بار سوختگیری از ویژگی‌های این هواپیمای بدون سرنشین رزمی ایرانی است و هر فرودگاهی می‌تواند محل نشست و برخاست شاهد ۱۲۹ باشد. سقف پروازی این پهپاد ۲۴ هزار پاست که با ایستگاه‌های کنترل قابل حمل زمینی در ارتباط بوده و می‌تواند با هزینه بسیار پایین پرواز کند.

رونمایی و تولید انبوه​

در تاریخ ۱۳ تیر ماه ۱۳۹۱ در رزمایش پیامبر اعظم ۷ نخستین پرواز عملیاتی پیش‌نمونه شاهد ۱۲۹ مجهز به ارابه فرود ثابت و فاقد قابلیت حمل سلاح، بر فراز منطقه رزمایش و سایت پرتاب موشک‌های بالستیک نیروی هوافضای سپاه در کویر لوت انجام شد. این پهپاد فیلم پرتاب موشک‌های بالستیک را به‌طور زنده به تهران مخابره کرد.

در هفته دفاع مقدس همان سال در یک برنامه تلویزیونی دربارهٔ دستاوردهای نظامی ایران، صحنه‌ای از پرواز شاهد ۱۲۹ بدون ذکر نام آن به نمایش درآمد. یک سال پس از آن در مهر ماه سال ۱۳۹۲، فرمانده وقت سپاه، عزیز جعفری رسماً از پهپاد شاهد ۱۲۹ رونمایی کرد و دستور تولید انبوه آن صادر شد.

پس از رونمایی در مهر سال ۱۳۹۲ ابتدا سالی چهار فروند شاهد ۱۲۹ تولید شد بنابراین بین سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴، هشت فروند شاهد ۱۲۹ تحویل گردید. برخلاف برنامه‌ریزی اولیه، هرگز امکان استفاده موشک هوا به سطح سدید ۳۶۱ یا فتح ۳۶۲ برای شاهد ۱۲۹ فراهم نشد، علت ناکامی در طراحی و ساخت یک لانچر مناسب برای حمل این موشک‌ها در زیر بال‌های شاهد بود و همچنین ناتوانی در حل مشکلات هدف‌گیری و هدایت موشک.

در عوض متخصصان صنایع هوایی شاهد اقدام به طراحی و ساخت نمونه‌ای از موشک سدید ۳۶۱ نمودند که همانند بمب هوشمند هدایت تلویزیونی، می‌توان آن را ضد اهداف زمینی متحرک و غیر متحرک به کار گرفت. این بمب هوشمند فاقد راکت موتور، سدید ۳۴۱ نام گرفت. وقتی باله‌های پایدارکننده در طرفین آن نصب شد، سدید ۳۴۵ نام گرفت و تبدیل به سلاح اصلی شاهد ۱۲۹ شد.

در سوریه​

نخستین بار در فرودین ماه سال ۱۳۹۳، دستور اعزام دو فروند پهپاد شناسایی رزمی شاهد ۱۲۹ به سوریه صادر شد. هر دو فروند به همراه ایستگاه کنترل زمینی (GCS)، خلبانان، کاربران سنسور و نفرات فنی به همراه لوازم یدکی با یک فروند ایلیوشین ۷۶ از پایگاه قدر در فرودگاه مهرآباد تهران به فرودگاه بین‌المللی دمشق منتقل شدند.

پهپادهای شاهد ۱۲۹ و ایران تاکنون بیش از 800 عملیات موفق ضد داعش و جبهه النصره انجام داده‌اند.

سه فروند شاهد ۱۲۹ دیگر در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به سوریه منتقل شدند. دو فروند نیز بر اساس تجارب عملیات‌های قبلی ارتقا یافته و اصلاح شده بودند. این پهپادها بر اساس تصاویر ماهواره‌ای در پایگاه هوایی تیاس و پایگاه هوایی حمات نیروی هوایی سوریه مستقر شده‌اند.

از تابستان سال ۱۳۹۵ تاکنون شاهد ۱۲۹ مأموریت‌های گشت مسلح هوایی انجام می‌دهد و هر پهپاد مجهز به دو یا چهار فروند بمب هدایت‌شونده سدید ۳۴۵ است. در این پهپاد از موتور روتکس (Rotax 914) استفاده شده‌است.



در مرزهای شرقی ایران​

در روز ۱۷ فروردین ۱۳۹۴، یک تیم از گروه جیش العدل در منطقه نگور از خاک پاکستان وارد مرزهای ایران شدند و پس از کشتن هشت مرزبان ایرانی به پاکستان فرار کردند. بلافاصله بعد از آن قرارگاه سلمان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سراوان، دو فروند شاهد ۱۲۹ و ایستگاه کنترل زمینی آن را به پایگاه دهم شکاری برادران دلحامد نیروی هوایی ارتش (نهاجا) در کنارک، چابهار منتقل کرد.

ماموریت‌های شناسایی رزمی ۲۴ ساعته این پهپادها بر فراز مناطق مرزی شرقی ایران موجب ناخشنودی دولت پاکستان شد و در تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۱۷ (۲۹ خرداد ۱۳۹۶)، فرمانده اسکادران دوم نیروی هوایی پاکستان با یک تیر موشک هدایت حرارتی سایدویندر شلیک شده از یک جی‌اف-۱۷ تاندر یکی از این پهپادها را در منطقه پنجگور منهدم کرد. گفته می‌شود این پهپاد ۳ یا ۴ کیلومتر وارد خاک پاکستان شده‌است.

نسخه دریایی​

در ۱۶ آذرماه ۱۳۹۸ نمونه دریایی این پهپاد به نام سیمرغ با حضور امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش و امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی در منطقه سوم نبوت نداجا در کُنارک رونمایی شد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
پهپاد سایه



بوئینگ اسکن‌ایگل (به انگلیسی: Boeing ScanEagle) یک پهپاد کوچک، کم‌هزینه با توان پرواز طولانی ساخت شرکت Insitu زیرمجموعه شرکت هواپیمایی آمریکایی بویینگ می‌باشد که از سال ۲۰۰۵ توسط نیروی دریای آمریکا به کار گرفته شده‌است.
اسکن ایگل علاوه بر نیروی دریایی ایالات متحده، توسط نیروهای نظامی استرالیا و کانادا نیز به کار گرفته می‌شود.

ایران از نسخه بومی خود به نام سایه استفاده می‌کند.

ویژگی‌ها​



  • دوربین الکترو اپتیکال
  • غیرمسلح
  • بدون نیاز به باند برای پرواز
  • دوربین مادون قرمز
  • برجک ثابت سبک‌وزن با دامنه ارتباطات بیش از ۱۰۰ کیلومتر
  • استقامت پرواز تا بیش از ۲۰ ساعت[۲]

مشخصات ظاهری​

  • ۱٫۱۹ متر طول
  • ۳٫۰۵ متر عرض (دو سر بال)
  • ۱۸ کیلوگرم جرم[۲]

کاربران​



  • استرالیا: ارتش استرالیا
  • کانادا: نیروی هوایی کانادا
  • کلمبیا
  • هلند: نیروی زمینی هلند نیروی دریایی هلند
  • سنگاپور: نیروی دریایی سنگاپور
  • لهستان
  • ایالات متحده آمریکا: نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا
  • ایران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

شکار توسط ایران​

در تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۹۱، دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعلام کرد که یک فروند هواپیمای بدون سرنشین اسکن ایگل پس از ورود به آسمان کشور توسط نیروی پدافند الکترونیک سپاه به دام انداخته شده‌است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
پهپاد یسیر



پهپاد یسیر یک پهپاد ایرانی است که با الهام از بوئینگ اسکن‌ایگل در سال ۲۰۱۳ در صنایع هوایی قدس توسعه یافت.

در این پهپاد آرایش قسمت دم و نیز انتهای بال‌ها نسبت به نمونهٔ آمریکایی تغییر کرده‌است. این پهپاد با نام صیاد ۲ نیز شناخته می‌شود.

این پهپاد در مهر ۱۳۹۲ در مراسمی با حضور احمدرضا پوردستان فرمانده وقت نیروی زمینی رونمایی شد و در اختیار این نیرو و نیز نیروی دریایی ارتش قرار گرفت.

یسیر با توجه به ابعاد کوچک خود هدفی دشوار برای شناسایی توسط رادار محسوب می‌شود و از این رو برای تصویربرداری از فاصلهٔ نزدیک به خصوص از شناورهای در حال تردد در خلیج فارس استفاده می‌شود.

ایران پهپاد یسیر را در نمایشگاه ماکس ۲۰۱۷ در روسیه نیز به نمایش درآورده است.

فرماندهان نیروی زمینی ارتش بعدها استفاده از یسیر در نقش پهپاد انتحاری را نیز تأیید کردند.

پهپاد یسیر با برد متوسط، پهپادی با ابعاد کوچک، بومی و تولید شده توسط متخصصین ایرانی است که تاکنون مأموریت های زیادی از جمله شناسایی و ارسال تصاویر از شناور های بیگانه در خلیج فارس را با موفقیت به انجام رسانده است.

این پهپاد در واقع نمونه مهندسی معکوس شده پهپاد «اسکن ایگل» Scan Eagle ساخت شرکت بوئینگ آمریکا است. پهپاد اسکن ایگل نخست برای صنعت ماهیگیری و نظارت بر مناطق دریایی مورد استفاده قرار گرفت، اما بعدها فناوری آن ارتقا یافت و در اختیار نیروی تفنگداران دریایی آمریکا برای انجام مأموریت های شناسایی به ویژه در ماموریت های خارجی در عراق و کشورهای دیگر قرار گرفت.

در آذر 1391 پهپاد اسکن ایگل توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکار شد و در اختیار متخصصان داخلی قرار گرفت. در 14 آذر 1391 سردار سرتیپ «علی فدوی» فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی توسط پدافندهوایی سپاه به دام انداخته شد.

کمی بعد، این پهپاد توسط مهندسین داخلی تحت فرایند مهندسی معکوس قرار گرفت و پس از انجام فرایندهای تجاری سازی و تولید انبوه در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفت.

چندی بعد تصاویری از خط تولید انبوه این پهپاد در صنایع دفاعی کشور با نام پهپاد سایه منتشر شد. پهپاد شناسایی سایه به عنوان نمونه نخست مهندسی معکوس شده از پهپاد اسکن ایگل با شعاع عملیاتی 200 کیلومتر و تصویربرداری 360 درجه با قابلیت بزرگنمایی تا 40 برابر و زاویه دید تا 56 درجه با رزولوشن و شفافیت بسیار بالا و سقف پروازی 15000 پا است.

پس از آن نیز نمونه دیگری از این پهپاد با نام «یسیر» در اختیار نیروهای زمینی و دریایی ارتش قرار گرفت که دارای دمی به‌شکل عدد 8 است. از پهپاد یسیر در مهر 1392 در یگان پهپادی نیروی زمینی ارتش واقع در پرندک با حضور امیر سرتیپ امیر سرتیپ «احمدرضا پوردستان» فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش و سایر فرماندهان ارشد این نیرو رونمایی شد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در آبان 1394 اعلام کرد که پهپاد یسیر برای اولین بار در رزمایش محمد رسول الله(ص) 3 عملیاتی شد.

پهپاد یسیر همچنین در تمرین امنیت دریایی 98 بر فراز دریای خزر عملیات شناسایی خود را انجام داد و در تمرین دریایی امنیت پایدار 1400 در دریای خزر، نیز با انجام مأموریت محوله قابلیت خود را نشان داد. در این تمرینات نظامی پهپاد «یسیر» و یگان‌های پدافندی نیروی دریایی ارتش، با موفقیت اهداف مورد نظر را شناسایی و اطلاعات را به صورت برخط به مرکز کنترل و فرماندهی ارسال کردند.

در راستای سناریوهای از پیش تعیین شده در محدوده تمرین دریایی امنیت پایدار در دریای خزر و جلوگیری از انجام فعالیت‌های مقابله جویانه نیروهای دشمن فرضی، پهپاد «یسیر» با شناسایی و پایش منطقه عمومی رزمایش نسبت به ارسال تصاویر به صورت آنلاین به مرکز کنترل و فرماندهی اقدام و اهداف مورد نظر را به صورت کاملاً تخصصی شناسایی کرد.

پهپاد «یسیر» هم چنین مأموریت های موفقیت آمیز متعددی از جمله شناسایی و ارسال تصویر از شناورهای بیگانه در خلیج فارس را انجام داده است.پهپاد یسیر در نمایشگاه‌های بین المللی مانند ماکس 2017 در روسیه و ادکس 2018 در آذربایجان حضور داشته است.

مشخصات فنی

پهپاد یسیر در حدود یک متر طول، فاصله دو سر بال سه متر و وزن آن نیز در حدود 20 کیلوگرم تخمین زده می‌شود. از ویژگی‌های پهپاد یسیر می‌توان به سقف پروازی 15 هزار پا، مداومت پروازی هشت‌ساعته و برد پروازی تا شعاع 200 کیلومتر اشاره کرد که از طریق ارتباط با ایستگاه‌های کنترل زمینی متحرک کنترل می‌شود. از خصوصیات پهپاد یسیر می توان به مداومت پروازی بالا، دوربین بسیار قوی و توانایی رصد و شناسایی نقاط کور اشاره کرد.این پهپاد با توجه به وزن کم خود نیازی به باند پروازی ندارد و می توان آن را با یک لانچر (سامانه هوای فشرده) به بالا پرتاپ کرد. برای فرود پهپاد یسیر از چتر استفاده می شود.

حداکثر سرعت این پهپاد 120 کیلومتر بر ساعت است. دوربین الکترو اپتیکال، دوربین مادون قرمز و دامنه ارتباط حدود 200 کیلومتری به این پرنده امکان ارسال تصاویر دقیق با وضوح بسیار بالا را ارائه می کند.

پهپاد یسیر از طریق لانچر (سکوی پرتاب) به پرواز درآمده و از طریق چتر نیز بازیابی می‌شود. این پهپاد، به وسیله دوربین‌های شناسایی با فناوری روز دنیا قادر به انجام عملیات شناسایی خود است که این کار به کمک ویژگی‌هایی مانند وزن سبک، سرعت و قدرت تحرک بالا انجام می‌پذیرد. یکی از توانمندی‌های ویژه این پهپاد رادارگریز بودن است به نحوی که سیستم‌های راداری و پدافندی قادر به شناسایی آن نیستند.

اجزاء اصلی یسیر مانند بال، بدنه و دم، از هم جدا شده و براحتی در یک محفظه مستحکم قرار می گیرندو بدین ترتیب به آسانی قابل حمل می شود که این امتیازی خیلی مهم است.

این پهپاد به دوربین های شناسایی خیلی قوی مجهز شده و از یک ایستگاه کنترل زمینی و از راه دور کنترل شده و حتی در صورت نیاز قابلیت پرواز خودکار را هم دارد.

اخیرا در خبری گفته شد قابلیت انتحاری بودن هم به پهپاد یسیر اضافه شده یعنی می تواند مانند یک موشک مواد منفجره را با خود حمل کرده و خود را با سرعت به هدف کوبیده و آن را منهدم نماید. ولی بعدها این خبر به طور رسمی تکذیب شد. پهپاد یسیر چرخ یا ارابه فرود نداره و مانند نمونه اصلی با کمک گرفتن از یک پرتابگر جداشونده شروع به پرواز می کند.

فرود این پهپاد هم بدون چرخ است یعنی بر روی سینه می نشیند که البته در زیر آن ضربه گیر برای جلوگیری از آسیب رسیدن نصب شده است. این قابلیت مهمی محسوب می شود چون این پهپاد می تواند بدون نیاز به باند فرودگاه در هر جایی امکان نشست و برخاست داشته باشد.

نحوه هدایت یسیر

این پهپاد دارای دو خلبان است، یک خلبان در بیرون و در جوار محل پرتاب ، آن را به پرواز در آورده و تنظیمات مربوط را انجام می‌دهد و سپس این هواپیما را در اختیار خلبان داخلی قرار می‌دهد. خلبان داخلی هم کسی است که در داخل ایستگاه کنترل زمینی و وظیفه هدایت هواپیما را به‌عهده دارد، اما در عین حال پهپاد دارای یک حافظه داخلی و یک خلبان خودکار است که در زمان انجام مأموریت به هر سه این‌ها متکی است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
پهپاد حماسه



حماسه یک پهپاد ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است. از این پهپاد در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ و در جریان همایش شهدای وزارت دفاع و با حضور سردار احمد وحیدی رونمایی شد.

خصوصیات​

به گفته وزیر دفاع ایران این پهپاد قادر است شناسایی و مراقبت و حمله به اهداف را با هم انجام دهد. همچنین این پهپاد می‌تواند به انواع راکت‌ها و موشک‌ها مجهز شود و هم به لحاظ دید راداری و هم دید اپتیکی و مدت ماندگاری در هوا از توان بالایی برخوردار است.

ویژگی‌ها​

برجستگی‌های نزدیک دماغه، رادار نصب شده زیر بدنه و دماغه مشهود است.

این پهپاد در ردهٔ پهپاد شاهد-۱۲۹ که دارای مداومت پروازی ۲۴ ساعت است، قرار می‌گیرد.

تسلیحات​

هر چند از حماسه به عنوان یک پهپاد با قابلیت‌های رزمی یاد می‌شود اما هیچ اشاره ای به نوع تسلیحات محمول آن نشده‌است. در مراسم رونمایی از آن زیر هر یک از بال‌ها جایگاه حمل سلاح دیده می‌شد که در هر یک از آنها یک راکت ۱۰۷ میلیمتری نصب شده‌است.

این پهپاد قابلیت حمل بار تا حدود ۴۵ تا ۶۰ کیلوگرم را داراست. همچنین این پهپاد قابلیت نصب موشک‌های ضد زره نیمه سنگین یا موشک‌های هوا به هوا را دارد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
پهپاد رعد ۸۵



رعد ۸۵ پهپاد انتحاری با برد ۱۰۰ کیلومتر است که دارای قابلیت شناسایی اهداف ثابت و متحرک می‌باشد. این پهپاد ایرانی توانِ حمل تجهیزات مختلف را دارد و قدرت انتحاری آن مربوط است به تجهیزاتی که بر روی آن نصب می‌گردد. رعد ۸۵ توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخته شده و به مرحله تولید رسیده‌است.

بنا به گفتهٔ امیر پوردستان، فرمانده (پیشین) نیروی زمینی ارتش:

نیروی زمینی ارتش دارای همکاری با صنعت هوایی قدس بوده و پهپادهای انتحاری را آماده نموده‌اند. وی افزود: «پهپاد انتحاری رعد ۸۵ این قابلیت را دارد که همزمان که هدف را شناسایی می‌کند، می‌تواند آن را مورد اصابت قرار دهد، حتی اگر هدف ده‌ها کیلومتر دورتر از محدوده پرواز این پهپاد باشد. این هدف می‌تواند هم هدف متحرک باشد و هم هدف ثابت باشد و قدرت انفجاری نیز بسته به انفجار منفجره بوده که در پهپاد پیش‌بینی شده‌است.»

رعد ۸۵ بعنوان بمبی متحرک عمل می‌نماید بطوریکه قادر است اهداف هوایی را هم مورد هدف قرار دهد و به این معناست که این پهپاد دارای قابلیت قرارگیری در مسیر بالگردها/هواپیماهای دشمن است و با این قابلیت، آنرا را هدف‌گیری و ساقط می‌نماید. این پهپاد، با توجه به قدرت بارگیری و تواناییِ خود، نقاط انفجاری در آن قرار گرفته می‌شود و با توجه به نسبت اندازه‌هایی که دارد، مواد منفجره را با خود حمل می‌نماید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
پهپاد سیمرغ





سیمرغ یا شاهد ۱۷۱ پهپادی ساخت ایران است که نوعِ مهندسی معکوس شدهٔ RQ-۱۷۰ می‌باشد و در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۳ توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی گردید. نیروی پیشران پهپاد سیمرغ از موتور «تی‌اف۳۴» جنرال الکتریک و سرعتِ آن ۸۰۰ الی ۹۷۰ کیلومتر در ساعت است. ارتفاع این پهپاد ۳ متر، طول بال‌ها در آن ۱۳ متر، و ارتفاع پروازی سیمرغ ۱۵۰۰۰ متری می‌باشد. همچنین برد این پهپاد به ۴۴۰۰ کیلومتر می‌رسد.

سیمرغ نوعی پهپاد «تاکتیکی عملیاتی» محسوب می‌شود که اصلی‌ترین کاربردِ آن در زمینهٔ شُنود سیستم‌های مخابراتی (همانند موبایل، بی‌سیم رادیویی) و عکس برداری از منطقه‌های نظامی-استراتژیکی است. این پهپادِ مهندسی معکوس شده، قادر به حمل چهار بمب هدایت شونده می‌باشد. حسگرهای دقیق و حساسی در سیمرغ تعبیه شده‌است که با هدف اندازه‌گیری حرارت، حرکت، تشعشع‌های رادیو اکتیو و دیگر کمیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر مشخصات آن، بکارگیری دوربین‌های قدرتمند و سیستم ناوبری هوشمند می‌باشد.

رونمایی​

پهپاد سیمرغ در زمان بازدید رهبر جمهوری اسلامی ایران در آبان سال ۱۳۹۴ از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه، بعنوان اولین نوع ایرانی از پهپاد غنیمت گرفته شده RQ-۱۷۰ آمریکایی رونمایی گردید. پس از گذشت مدتی، فیلم‌هایی از پرواز کردن سیمرغ به تصویر کشیده شد.



سپس، در طی بازدید علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از نمایشگاه دستاوردهای پهپادی نیروی هوافضای سپاه پاسدان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۵ از دو نمونه از این خانواده رونمایی کردید که مجهز به پیشرانه‌های جت و ملخی بودند.

تولید​

در تاریخ یکشنبه ۱۳ آذرماه سال ۱۳۹۰، مقامات نظامی ایرانی اعلام داشتند که یک فروند پهپاد شناسایی RQ-۱۷۰ ساختهٔ آمریکایی مشهور به جانور قندهار را ردیابی نموده‌اند و توانستند با رخنه به سیستم‌های راداری-کنترلیِ این پهپاد که در درون مرزهای ایران در آسمان پرواز کرده بود را در مکانی در نزدیکی شهر مشهد بر روی زمین بنشانند. متخصصان دفاعی ایران از طریق مهندسی معکوس، قطعات RQ-۱۷۰ را از یکدیگر جداسازی نموده و قطعه‌های آنرا بومی سازی کردند و با کنار هم قراردادن آن قطعات، پهپادی بنام «سیمرغ» در ۲ نوع شناسایی و رزمی را طراحی و تولید نمودند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
پهپاد فُطرُس







فُطرُس (به انگلیسی: fʊtros) پهپادشناسایی ایران است که ساخت وزارت دفاع و در شرکت صنایع هواپیماسازی ایران وابسته به سازمان صنایع هوایی ایران در ۲۶ آبان ۱۳۹۲ (نوامبر ۲۰۱۳) در شهر اصفهان و در مراسم سالگرد آزادسازی سوسنگرد توسط وزیر دفاع ایران سرتیپ حسین دهقان، اولین وزیر دفاع رئیس‌جمهور حسن روحانی پرده‌برداری شد. این پهپاد، به‌عنوان بزرگ‌ترین نوع در بین پهپادهای ایران، با قابلیت پرواز برای محدوده عملیاتی ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر (بسته به تعداد موشک هوابه‌سطح و پیچیدگی مسیر پرواز) و همچنین مداومت پرواز ۱۶ تا ۳۰ ساعت می‌باشد، که ۶ ساعت بیشتر از شاهد ۱۲۹ است.

وضعیت کنونی​

تا سال ۲۰۱۸، هیچ استفادهٔ عملیاتی مستندی از این پهپاد، گزارش نشده و به‌نظر می‌رسید که پروژهٔ تولید این پهپاد، لغو شده‌است. با این حال، در سال ۲۰۲۰ گفته شد که فطرس وارد خدمت عملیاتی شده و تصاویر بیشتری از آن، در جریان یک رزمایش، منتشر شد. تا کنون، دست‌کم ۲ فروند از این پهپاد، تولید شده‌است.

ویژگی‌ها​

  • محدوده: ۲۰۰۰ کیلومتر (۱٫۲۴۳ مایل، ۱٫۰۸۰ ناتیکال مایل)
  • مداومت: ۱۶ تا ۳۰ ساعت
  • سقف پروازی خدمات: ۷٫۶۲۰ متر (۲۵٫۰۰۰ پا)
  • امکان تجهیز به انواع موشک‌های هوابه‌سطح، کروز و راکت
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
پهپاد غزه





غزه یا شاهد ۱۴۹ دوربردترین پهپاد ساخت صنایع هوایی شاهد است که در ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ توسط فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران رونمایی شد. این پهپاد از نوع سنگین و پهن‌پیکر است. این پهپاد در تاریخ ۲۲ آبان ۱۴۰۲ آزمایش شد.

پهپاد غزه دارای ۲۲ متر دهانه بال و ۳۱۰۰ کیلوگرم جرم برخاست است. مداومت پروازی آن ۳۵ ساعت و سرعت پروازی آن ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده‌است. میزان محموله قابل حمل توسط غزه نیز دستکم ۵۰۰ کیلوگرم و تا ۱۳ بمب بیان شده. برد پهپاد غزه ۷۰۰۰ کیلومتر اعلام شده‌است. به گفته خبرگزاری تسنیم پهپاد غزه شعاع عملیاتی معادل ۴۰۰۰ کیلومتر دارد.

نام​

در پی بحران ۲۰۲۱ اسرائیل و فلسطین پس از آتش‌بس بین غزه و اسرائیل و پایان جنگ یازده روزه، این پهپاد رونمایی شد و احتمالاً به دلیل حمایت از غزه این نام گذاشته شد. همچنین از این پهپاد با نام شاهد ۱۴۹ نیز نام برده می‌شود.

مشخصات​

طبق گفته امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه این پهپاد با ۳۵ ساعت مداومت پروازی قادر است تا ارتفاع ۳۵ هزار پایی پرواز کند؛ در ماموریت‌های عملیاتی توانایی حمل ۱۳ بمب را داشته و در ماموریت‌های شناسایی و پایش اطلاعاتی تا شعاع ۵۰۰ کیلومتر را پوشش می‌دهد

غزه طول دهانه بال ۲۲ متر، جرم برخاست ۳۱۰۰ کیلوگرم و برد نهایی ۷ هزار کیلومتر دارد. همچنین احتمالاً می‌تواند ۵۰۰ کیلوگرم تجهیزات شناسایی به جای بمب حمل کند. با توجه به ویژگی‌های پروازی به نظر می‌رسد از یک موتور توربوپراپ PT-6A 25c بهره می‌گیرد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
پهپاد آرش





پهپاد آرش یکی از انواع پهپادهای انتحاری ساخت ایران می‌باشد که با ۲۰۰۰ کیلومتر بُرد، دوربرد ترین پهپاد انتحاری در ایران و جهان محسوب می‌شود. این پهپاد در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده و نمونه ارتقا یافته پهپاد کیان ۲ است که به جای پیشرانه جت از پیشرانه پیستونی نیرو می‌گیرد.

مشخصات​

پهپاد آرش از نظر اندازه و ظاهرا تقریبا همان کیان ۲ است، اما یک تفاوت بزرگ در اینجا وجود دارد. در کنار بحث انتحاری، پهپاد آرش قابلیت سرکوب پدافند هوایی را در اختیار دارد. این پهپاد برای اولین بار در رزمایش پهپادی ارتش در دی ۱۳۹۹ رونمایی شد و پس از آن در مراسم مختلف رژه نیروهای مسلح نیز به نمایش درآمد.

آرش به همراه چند نوع دیگر از انواع پهپادها در اولین ناودسته پهپادبر ایران نیز بکار گرفته شده است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در مصاحبه‌ای در خصوص آرش گفت : «ما این پهپاد را برای تهاجم به حیفا و تل‌آویو در نظر گرفته‌ایم.».

همچنین برخی محافل غربی مدعی شده‌اند ایران پس از پهپاد شاهد ۱۳۶ نیروهای روسی را برای استفاده از پهپاد آرش نیز آموزش می‌دهد.



نوع پهپاد : انتحاری

خاستگاه : ایران

تاریخچه خدمت : استفاده‌شده توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران

تاریخچه تولید : تاریخ تولید ۱۳۹۹

ویژگی‌ها :

وزن

بیشترین وزن برخاستن ۲۰۰ کیلوگرم

طول۴٫۵ متر

عرض۴ متر

خدمه : بدون سرنشین

موتور : MD550 یا MDSO-4-520 tempest
با توان ۵۰ اسب بخار

سقف پرواز۱۲۰۰۰ پا (۳۶۵۷ متر)

بیشینهٔ سرعت۱۸۵ کیلومتر بر ساعت

سکوی پرتاب : پرتابگرهای جعبه‌ای که پشت یک کامیون قرار می‌گیرد یا پرتابگرهای Jeto
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
پهپاد شاهد ۱۳۶





هسا شاهد ۱۳۶، که در نام روسی با نام ژرانیوم ۲ نیز شناخته می‌شود، یک پهپاد انتحاری ایرانی است که از سال ۲۰۲۱ توسط هسا ساخته شده‌است. این پهپاد در اصل برای خنثی کردن اهداف زمینی از راه دور طراحی شده‌است.

در سال ۲۰۲۱، روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نوشت که ایران راه جدیدی برای پرتاب پهپادها از طریق پرتاب‌های چندگانه یا انبوه ایجاد کرده‌است. ازدحام پهپادها فناوری جدیدی است که در آن از چندین پهپاد برای حمله به هدفی استفاده می‌شود که می‌تواند بر پدافند هوایی دشمن غلبه کند.

طراحی​

شاهد ۱۳۶ یک پهپاد انتحاری است. طول این پهپاد ۳٫۵ متر، وزن آن ۲۰۰ کیلوگرم و حداکثر سرعت آن ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت است. برد آن نیز طبق گفته‌های منابع ایرانی ۲۰۰۰ کیلومتر است. همچنین طول بال‌های این پهپاد ۲٫۵ متر است. طراحی این پهپاد توسط صنایع هوایی شاهد انجام شده؛ اما شرکت سازنده آن هسا است. قیمت این پهپاد طبق برآوردهای مختلف از ۲۰ هزار دلار تا ۵۰ هزار یورو برای هر فروند تخمین زده شده‌است.

شرکت کنترون که بعدها به دنل داینامیکس تغییر نام داد در دهه ۱۹۸۰ پهپاد سرگردان ARD-10 را برای نیروی دفاعی آفریقای جنوبی توسعه داد، اما با پایان جنگ‌های مرزی آفریقای جنوبی وارد خدمت نشد. کنترون طرح‌ها را به صنایع هوافضای اسرائیل فروخت که از آنها برای توسعه پهپاد هارپی استفاده کرد که اولین بار در سال ۱۹۸۹ آزمایش شد. این طرح‌ها در سال ۵/۲۰۰۴ به سازمان صنایع هوایی ایران فروخته شد و توسط صنایع هوایی شاهد برای توسعه شاهد ۱۳۱ و شاهد ۱۳۶ استفاده شدند.

سردرگمی با شاهد ۱۳۱​

شاهد ۱۳۶ از نظر بصری بسیار شبیه به مدل کوچک‌تر شاهد ۱۳۱ است و عمدتاً به‌لطف تثبیت‌کننده‌های نوک بال آن که برخلاف شاهد ۱۳۱ که فقط به سمت بالا است، به سمت بالا و پایین گسترش می‌یابند نسبت به آن قابل شناسایی است.شاهد ۱۳۱ از سامانه ناوبری اینرسیایی (INS) و رهیاب با اقدام مقابل الکترونیکی بهره می‌برد که ممکن است در شاهد ۱۳۶ نیز وجود داشته باشند.

اقتباس ترکی​

شرکت «رابیت تکنولوژی» ترکیه در فروردین ۱۴۰۲ از یک پهپاد انتحاری به نام «عذاب» پرده برداشت که به ادعای برخی از کارشناسان یک اقتباس از پهپاد شاهد ۱۳۶ است. با این حال، یک منبع در شرکت رابیت تکنولوژی در مصاحبه با الجزیره مدعی شد که ساختار این پهپاد با پهپادهای انتحاری ایرانی متفاوت است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
پهپاد ابابیل ۳





ابابیل ۳ یک پهپاد شناسایی و رزمی ساخت ایران با بدنه استوانه‌ای، بال بالا و پیکربندی دم دوگانه است.

رونمایی​

از ابابیل ۳ در هفتمین نمایشگاه دوسالانه بین‌المللی صنعت هوایی و هوانوردی ایران با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت داخلی و خارجی با حضور مونسان مدیرعامل منطقه آزاد کیش، جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشور، منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی و برخی از مسئولان کشوری و محلی در ۲۷ آبان ۹۳ در جزیره کیش رونمایی شد. همچنین بالگرد سورنا نیز در این مراسم مورد رونمایی قرار گرفت.

ویژگی‌ها​

ابابیل ۳ دارای قابلیت شناسایی در تمامی حوزه‌های نظامی، تجاری و تحقیقاتی است. همچنین شبیه‌ساز بدون سرنشین (سمیلاتور) این پهپاد که به منظور آموزش خلبان‌ها انجام می‌شود نیز با حضور مسوولان کشوری و محلی مورد رونمایی شد.

توانایی‌ها​

این پهپاد قابلیت پرواز تا ارتفاع ۱۵ هزار پا را داشته و نیز می‌تواند در ۸ ساعت به لحاظ مداومت پرواز در پروژه‌های تحقیقات نظامی و تجاری عمل کند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
پهپاد کیان ۱






پهپاد کیان ۱ هدفی گمراه‌کننده برای پدافند دشمن

پیشرفت های پهپادی جمهوری اسلامی ایران در سه دهه اخیر همواره چشمگیر بوده و پهپادهای ساخت ایران به ویژه در یک دهه اخیر با توجه به بروز درگیری های منطقه ای به خوبی ارزش بالای خود را در زمینه های نظارت و شناسایی، هدف یابی و اجرای عملیات تهاجمی در میادین نبرد منطقه نشان داده اند.

قدرت پهپادی ایران دامنه امنیت و پاسداری از مرز‌های کشور را کیلومتر‌ها دورتر از از مرز‌های زمینی و دریایی آن افزایش داده است. توان پهپادی ایران طی سال‌های گذشته با تمرکز بر دو عنصر کمیت و کیفیت پرنده‌های بدون سرنشین با جهش قابل توجهی همراه بوده و امروزه به قدرت پهپادی منطقه تبدیل شده و در بین کشور‌های صاحب فناوری ساخت پهپاد، جایگاه ویژه ای دارد.

پهپاد «کیان» یکی از دستاورد‌های مهم حوزه پهپادی صنعت دفاعی کشور است، این پهپاد کاملاً ایرانی که مجهز به موتور میکروجت است، در فهرست پهپاد‌های پدافندی بومی قرار داشته و توسط متخصصان نیروی پدافند هوایی ساخته و به این نیرو الحاق شده است.

نگاهی کلی

پهپاد «کیان» یکی از دستاوردهای مهم حوزه پهپادی صنعت دفاعی کشور است. نوع کیان 1 به عنوان هدف پرنده و سنجش گر تجهیزات پدافندی مورد استفاده قرار گرفته است.

در حالی که کیان 2 مجهز به سیستم دریافت امواج راداری خصم بوده و شکارچی مراکز راداری و جنگ الکترونیک دشمن است. پهپاد کیان 1 در 6 دی 1393مورد آزمایش عملیاتی قرار گرفت و در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ در نمایشگاه دستاوردهای پدافند هوایی ارتش به نمایش عمومی درآمد.

این پرنده بدون سرنشین پیشرفته با دستور و حمایت فرمانده کل ارتش، توسط متخصصین جوان یگان پهپاد نیروی پدافند هوایی ارتش در زمان تقریبی یکسال طراحی، تولید و آزمایش عملیاتی شده است.مأموریت این پهپاد سنجش تجهیزات پدافند هوایی،استفاده به عنوان پهپاد هدف و نیز دارای قابلیت کاربرد به عنوان پهپاد تهاجمی انتحاری بوده و با ابعادی کوچک و مجهز به موتور میکروجت ساخته شده است.

به گفته امیر علیرضا صباحی فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ؛ پهپاد کیان که در دسته بندی پهپادهای نظامی و پدافندی قرار داد ، در دو نوع (یعنی کیان 1 و کیان 2 ) ساخته شده و با توانایی سرعت بالا به منظور ماموریت‌های رهگیری و شناسایی و با مداومت پروازی بالا و نیز انجام ماموریت‌های نقطه زنی، طراحی شده است.

پهپاد پیشرفته کیان با توسعه توانمندی پهپادی، ظرفیت پدافند هواپایه را در نیروی پدافند هوایی ارتقا می‌دهد. پهپاد کیان به منظوراجرای مأموریت های تهاجمی لازم برای عملکرد موثر شبکه پدافند هوایی کشور از جمله انهدام مراکز شنود یا جنگ الکترونیک دشمن که برای عملکرد پدافند هوایی کشور تهدید به شمار می رود مد نظر قرار گرفته اند.

پهپاد کیان در دو نوع مختلف عملیاتی شده است. هر دو پهپاد کیان 1 و کیان 2 از بوستر سوخت جامد برای شروع پرواز و رسیدن به سرعت اولیه لازم برای شروع به کار موتور جت استفاده می کنند.



پهپاد کیان ۱ که در دی 1393 از آن رونمایی شد با مأموریت سنجش تجهیزات پدافند هوایی و پهپاد هدف با ابعادی کوچک و با موتور میکروجت و به تعداد زیاد به خدمت گرفته شده است. این پرنده بدون سرنشین با دهانه بال ٢ متر، قابلیت حمل محموله ٣٠ کیلوگرمی با سقف پرواز نزدیک به ٥٥٠٠ متر بوده و با سرعت پیمایشی ٣٥٠ کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت480 کیلومتر بر ساعت پرواز می نماید.پهپاد کیان ١ از بوستر سوخت جامد برای شروع پرواز و رسیدن به سرعت اولیه لازم برای شروع به کار موتور جت استفاده می کنند. کیان 1 به منزله مبنایی برای توسعه نوع جدیدی از این پهپاد با ابعادی دو برابر آن مورد استفاده قرار گرفت که کیان 2 نام گرفت.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
پهپاد کیان 2








پهپاد کیان ۲، در شهریور ۱۳۹۸ با حضور مقامات لشکری به ویژه فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی از جمله امیر سرتیپ صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش رونمایی شد. کیان ٢ بر اساس طرح موفق و عملیاتی کیان ١ با ابعادی در حدود دو برابر و برای مأموریت های متنوع ساخته شده است. از جمله مأموریت های پهپاد کیان ٢ انهدام اهداف مدنظر پدافند هوایی به صورت نقطه زن و انتحاری است.

پهپاد کیان ۲ قادر است با مداومت پروازی بسیار بالا، اهدافی بسیار دورتر از مرزهای کشور را مورد هدف قرار داده و پدافند را از خاک دشمن انجام دهد. این پهپاد با دهانه بال حدود ٣.٥ تا ٤ متر و طول حدود ٤.٥ متر ساخته شده است. این ابعاد بزرگتر نسبت به کیان ١ و بال های با ضخامت بالا که مناسب پرواز در سرعت های فروصوت است، امکان حمل سوخت بسیار بیشتری را به کیان ٢ داده است.

برد عملیاتی این پهپاد بیش از ١٠٠٠ کیلومتر عنوان شده که با توجه به بزرگی قابل توجه ابعاد کیان ٢ نسبت به کیان ١ قابل دستیابی است.امکان نصب نوعی از سیستم های دریافت کننده امواج راداری خصم نیز در درون این پهپاد وجود دارد که می تواند آن را تبدیل به یک گزینه مناسب برای نقش ضد رادار کند.

کیان ٢ از موتور جت توربین گازی کوچک و احتمالاً از نوع توربوجت در داخل بدنه استفاده می کند که دو ورودی هوای آن با طراحی بسیار پیشرفته ای به صورت منطبق بر بدنه و طرفین آن قرار گرفته اند.این پهپاد از نوع بال دلتا بوده که خصوصیات پروازی مطلوبی برای آن در سرعت های بالا ایجاد می کند. از جمله مانورپذیری بالا که برای افزایش دقت در انهدام هدف نیز به کار می آید.پهپاد کیان ٢ نیز مثل مدل قبلی خود یعنی کیان ١ از بوستر سوخت جامد برای شروع پرواز و رسیدن به سرعت اولیه لازم برای شروع به کار موتور جت استفاده می کنند.

مشخصات فنی جزیی این پهپاد نیز مانند نسخه اول خود اعلام نشده است. اما شناسایی، نقطه زنی و سرکوب سامانه های راداری پدافندی دشمن از ماموریت‌های اصلی آن عنوان شده است. این پهپاد ظرفیت پدافند هواپایه را در نیروی پدافند هوایی ارتقا می‌دهد.

کیان 2 می‌تواند به صورت نقطه‌زن در فاصله بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر به پرواز درآید و هدف‌گیری کند. پهپادهای انتحاری مانند کیان 2 در کنار بمب ها و موشک های نقطه زن به عنوان یکی از ابزارهای تهاجمی اما با قیمت ارزان در اختیار فرماندهان نیروهای عملیاتی در سراسر کشور قرار دارند. برخی از این پهپادها بر اساس تغییر پهپادهای شناسایی قدیمی برای مأموریت انتحاری آماده شده و برخی با خصوصیات جدید مانند کیان 2 به عنوان سلاحی جدید طراحی شده اند. وجود این پهپادها سبب می شود تا آرایه تجهیزات تهاجمی نیروهای مسلح در برابر گستره متنوع تهدیدات دشمن، کاملتر شده و در مجموع امکان برتری یافتن بر آن را افزایش دهد.



پهپاد کیان در سال 1393 در رزمایش اقتدار ارتش برای نخستین بار جهت ارزیابی سامانه‌های راداری و موشکی این قرارگاه به عنوان هدف پرنده مورد آزمایش عملیاتی قرار گرفت.

به گفته امیر سرتیپ دوم شاهرخ شهرام سخنگوی قرارگاه پدافند هوایی در رزمایش محمد رسول الله (ص) این پهپاد در منطقه عمومی رزمایش جهت اجرای عملیات حاضر و توسط سامانه راداری مرصاد شناسایی و با موشک ضد هوایی شلمچه نابود شد. همچنین در سومین روز از این رزمایش این پهپاد به همراه پهپاد حازم بر فراز دریای عمان به پرواز درآمده و توسط سامانه اسکای گارد مورد هدف قرارگرفتند.

در دی ماه 1399 نیز روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در اجرای مرحله اصلی تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش، پهپادهای انتحاری برد بلند که ظاهرا پهپاد کیان 2 بودند با طی مسافت 1400 کیلومتر از سواحل مکران هدف پیش‌بینی‌شده در منطقه تمرین در سمنان را با موفقیت منهدم کردند. امیر دریادار موسوی معاون عملیات و سخنگوی تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش با بیان اینکه برای تمام تهدیدات هوایی، زمینی و دریایی طرح‌های عملیاتی متناسب پیش‌بینی شده است، گفت: با تلاش جهادگران ارتش جمهوری اسلامی ایران مداومت پروازی پهپادهای انتحاری ارتش به‌صوررت مستمر تا 2000 کیلومتر افزایش یافته است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
پهپاد مهاجر ۱۰





مهاجر ۱۰ یک پهپاد رزمی و شناسایی از خانواده پهپادهای مهاجر است که در ۳۱ مرداد ۱۴۰۲، در حضور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران رونمایی شد



گفته می‌شود مهاجر ۱۰، حداکثر ۴۵۰ لیتر ظرفیت سوخت و ۳۰۰ کیلوگرم ظرفیت محموله دارد. حداکثر سرعت آن به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.



به گزارش رسانه‌ها این پهپاد می‌تواند بدون توقف تا ۲۰۰۰ کیلومتر و در ارتفاع ۷۰۰۰ متری پرواز کند.



توسعه و طراحی



مهاجر ۱۰ بر اساس اعلام نیاز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، و به‌خصوص نیروی دریایی سپاه، نیروی زمینی سپاه و نیروی زمینی ارتش توسعه یافته‌است. این پهپاد از نظر برد و وزن محموله شباهت‌هایی به پهپادهای شاهد ۱۲۹، کمان ۲۲، شاهد ۱۴۹ و فطرس داراست اما مطابق گفتهٔ طراح این پهپاد، مهاجر ۱۰ دارای اویونیک، اپتیک و فناوری به‌روزتری نسبت به شاهد ۱۲۹ است.



مهاجر ۱۰ جزو پهپادهای نیمه سنگین ایران دسته‌بندی می‌شود که از دیگر اعضای خانواده مهاجر دارای ابعاد بزرگ‌تری است اما در قیاس با شاهد ۱۴۹، فطرس و کمان ۲۲ کوچک‌تر است.

در روز رونمایی این پهپاد در زیر هر بال مجهز به ۳ مهمات جنگی از انواع بمب قائم، موشک الماس و بمب دستواره (آرمان-۱) بود.

با توجه به شکل آنتن‌پوش این پهپاد، مهاجر ۱۰ احتمالاً توانایی هدایت ماهواره‌ای را داراست که در صورت دسترسی کاربران این پرنده به ماهواره‌های ارتباطی، دستیابی به برد بلند بدون نیاز به رله ارتباطی امکان‌پذیر می‌شود.

پرنده‌ای که در فیلم آزمایش پرواز به نمایش درآمد دارای ارابه فرود ثابت بود اما نسخه‌ای که در رونمایی به نمایش گذاشته شد، دارای شیارهایی در پشت ارابه‌های عقبی است که احتمال جمع شونده بودن آنها را مطرح می‌کند.

سامانه اپتیکی منصوب بر روی مهاجر ۱۰ جزو پیشرفته‌ترین و کامل‌ترین نمونه‌های توسعه یافته توسط ایران است.



تشریح دلایل ساخت پهپاد مهاجر۱۰ در گفتگو با طراح پروژه/ مهاجرهای ۷ و ۹ در دست تولید هستند



مسئول طراحی پهپاد مهاجر۱۰ گفت: این پهپاد بر اساس اعلام نیاز نیروهای مسلح به‌خصوص نیروهای زمینی و دریایی سپاه و نیروی زمینی ارتش طراحی و تولید شده است.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته با حضور رئیس جمهور، پهپاد مهاجر10 با بیشینه مداومت پروازی 24 ساعت در ارتفاع 7هزارمتری و با شعاع عملیاتی 2هزارکیلومتری رونمایی شد



.بیشینه ظرفیت سوخت پهپاد «مهاجر10»، 450 لیتر و بیشینه وزن محموله آن 300 کیلوگرم است. حداکثر سرعت این پهپاد 210 کیلومتر بر ساعت است و قابلیت حمل انواع مهمات و بمب‌های قائم، الماس و دستواره را داراست و مجهز به سامانه‌های جنگ الکترونیک و اشراف اطلاعاتی است.



از زمان رونمایی و انتشار تصاویر و مشخصات این پهپاد به‌خصوص برد 2000کیلومتری آن، سؤالاتی مبنی بر اینکه با وجود پهپادهای مانند شاهد129 و مهاجر6 یا کمان22 که آنها هم برد 2000کیلومتری دارند، چه‌نیازی به ساخت این پهپاد بود و یا اینکه بعد از پهپاد مهاجر6 پهپادهای مهاجر 7، 8 و 9 چه سرنوشتی پیدا کردند، مطرح شد.

در همین رابطه مسئول طراحی پهپاد مهاجر10 در گفتگو با خبرنگار دفاعی تسنیم گفت: اصولاً طراحی هر محصولی بر اساس نیاز اعلام‌شده از سوی نیروهای مسلح و با تأیید ستادکل نیروهای مسلح صورت می‌گیرد.

وی افزود: پهپاد مهاجر10 نیز بر اساس اعلام نیاز نیروهای مسلح به‌خصوص نیروهای زمینی و دریایی سپاه و نیروی زمینی ارتش طراحی و تولید شده است.



مسئول طراحی پهپاد مهاجر10 ادامه داد: علاوه بر این، طراحی پهپاد شاهد129 مربوط به حدود 10 سال پیش است و بر اساس نیاز نیروهای مسلح لازم بود یک پهپاد جدید با فناوری بِروز در حوزه‌های مختلف مخصوصاً با اویونیک جدید طراحی شود، به همین جهت پهپاد مهاجر10 با اویونیک، اپتیک و فناوری‌ بِروزتر طراحی و تولید شد.

این مقام وزارت دفاع تأکید کرد: در مورد پهپادهای مهاجر 7 تا 10 نیز باید گفت که پهپاد مهاجر8 تولید شده است و در حقیقت پهپاد بِروزشده مهاجر6 و عملیاتی است، پهپادهای مهاجر 7 و 9 نیز در دست ساخت قرار دارند و فعلاً نمی‌توان جزئیات بیشتری از مشخصات آنها را رسانه‌ای کرد.

در ادامه این گزارش نگاهی گذرا به خانواده پهپادهای مهاجر خواهیم داشت:

اولین نمونه از خانواده مهاجر که پس از دوران جنگ تحمیلی ساخته و به نیروهای مسلح تحویل داده شد، مهاجر‌ـ‌2 بود. این پهپاد با بدنه‌ای از جنس مواد مرکب، دارای طول 2.91 متر، دهانه بال 3.8 متر و بیشینه جرم 85 کیلوگرم است و به بالاترین سرعت 210 کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد. مدت پروازی نمونه پایه این پهپاد پرتعداد ایرانی 90 دقیقه، ارتفاع پروازی آن 11000 پا (حدود 3300 متر) و شعاع عملیاتی آن 50 کیلومتر است. موتور مهاجرـ‌2 توانی برابر با 25 اسب بخار دارد و سوخت آن بنزین و روغن است.

مهاجر‌ـ‌2 نیز همانند پهپاد مهاجر ساخته‌شده در دوران جنگ، به راکت‌های RPG برای عملیات هوا به سطح مجهز شد. این پهپاد در حالت مسلح به 12 راکت در قالب 2 پرتابگر 6فروندی مشاهده شده است که گویای توان حمل بیش از 28 کیلوگرم سلاح توسط آن است. مهاجرـ2 به‌عنوان یک محصول صادراتی نیز در چند بازار منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای موفق عمل کرده است.

پهپاد مهاجر2 نوین (M2N) برای نخستین مرتبه در آذرماه سال 93 رونمایی شد و در دی ماه همان سال در رزمایش محمد رسول الله(ص) نیروی زمینی ارتش به‌کارگیری شد.



این پهپاد نسبت به نمونه قبلی آن یعنی مهاجر2 که 50کیلومتر برد داشت، افزایش برد قابل‌ملاحظه‌ای داشت و برد این پهپاد به 150 کیلومتر رسید. این پهپاد علاوه بر نصب دوربین‌هایی با قابلیت گردش 360 درجه، لانچرهایی زیر بال خود دارد که می‌تواند موشک‌های مختلفی با خود حمل کنند. مهاجر2 نوین نسبت به پهپاد مهاجر2 از لحاظ ظاهری و همچنین از نظر ابعاد تفاوتی ندارد ولی با این حال پیشرفت‌های بسیار بهتری نسبت به نمونه قبلی خود دارد که افزایش 100کیلومتری برد و همچنین افزایش مداومت پروازی به 6 ساعت از جمله مهمترین آنهاست.

مهاجر4 عضو دیگری از خانواده پهپادهای مهاجر است. پهپاد مهاجر4 تا سالها یکی از پرشمارترین پرنده‌های بدون سرنشین در نقش شناسایی بود. پهپاد «مهاجر4» برای مراقبت هوایی و شناسایی اهداف تا فاصله 150کیلومتری طراحی و ساخته شده است و سطح مقطع راداری کم، کاهش سطح هواپیما از روبه‌رو، کمک اثرسطح به بلند شدن پرنده در صورت برخاست از باند و کاهش نیروی مقاومت هوا (درگ) القایی از جمله مزیت‌های این پهپاد است. هواپیمای مهاجر4 با بیشینه سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، مداومت پروازی 7ساعته دارد و می‌تواند در انواع شرایط جوی به پرواز درآید.



وزن این هواپیما در حدود 175 کیلوگرم و ارتفاع پروازی آن نیز در حدود 4500 متر است. این پهپاد فاقد چرخ است و معمولاً از روی نوعی پرتابگر و بعد از گرفتن یک شتاب سریع به پرواز در می‌آید و در مرحله نهایی نیز توسط یک چتر فرود می‌آید و بازیابی می‌شود.

هر دو پهپاد مهاجر2 نوین و مهاجر4 از طریق لانچر‌های زمینی قابل پرتاب هستند و از طریق چتر و یا ارابه‌های ثابت‌فرود (‌اسکید) قابل بازیابی هستند.

اسفند ماه سال 95 بود که سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه از تقویت یگان پهپادی در این نیرو خبر داد، حدود یک سال بعد و در جریان رزمایش محرم در شمال‌غرب کشور بود که یگان پهپادی نیروی زمینی سپاه ظهور و بروز عینی پیدا کرد اما از فعالیت آن چیزی رسانه‌ای نشد.



تا اینکه چندی بعد در بهمن ماه سال 96 با تحویل پهپادهای مهاجرM-6 به نیروی زمینی سپاه قدرت پهپادی نزسا به‌صورت چشمگیری افزایش یافت.

مهاجرـ6 پهپاد تاکتیکی و رزمی است، این پهپاد که برای مأموریت‌های مختلف نظامی و غیرنظامی طراحی شده است، قادر به به‌کارگیری در انواع مأموریت‌های گشت مرزی، گشت و پایش ساحل، پایش زیست‌محیطی و... است.

پهپاد مهاجرM-6 که یک پهپاد رزمی ــ شناسایی با برد عملیاتی 2000 کیلومتر است که توسط صنایع قدس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح به تولید انبوه رسیده است و توانمندی انجام مأموریت‌های شناسایی، مراقبت و رزمی با شعاع عملیاتی گسترده و مداومت پروازی بالا را با قابلیت اطمینان مناسب، فراهم می‌سازد تا بتوانند عملیات مراقبت، شناسایی و انهدام اهداف مورد نظر را انجام دهند.

این پهپاد از بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن قائم استفاده می‌کند که در دو نوع با جست‌وجوگرهای اپتیکی و حرارتی تجهیز شده‌اند و مهاجر6 می‌تواند 2 تا 4 بمب قائم را زیر بال‌های خود حمل کند.

این پهپاد همچنین با استفاده از سامانه اپتیکی پیشرفته می‌تواند در شب و روز و شرایط نامساعد جوی پرواز کند و به اجرای عملیات بپردازد، از دیگر ویژگی‌های این پهپاد می‌توان به نشست و برخاست آن در باندهای کوتاه اشاره کرد.

با رونمایی از پهپاد مهاجر10 علاوه بر آنکه عضو جدیدی به خانواده‌ پرافتخار پهپادهای مهاجر افزوده شد،‌ یک عضو جدید نیز به خانواده پهپادهای 2000کیلومتری ایران نیز افزوده شده است که این امر موجب افزایش تنوع سبد محصولات پهپادی و در نتیجه افزایش توان رزم نیروهای مسلح خواهد شد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
موشک فاطر







فاطر یک موشک هوا به هوا است که بر پایه موشک ایم-۹ سایدوایندر ساخته شده‌ است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
موشک سجیل (موشک بالستیک)





سجیل نسلی از موشک‌های بالستیک میان‌برد ساخت ایران است. این موشک زمین‌به‌زمین دو مرحله‌ای، دارای ۲ موتور سوخت جامد مرکب و ۱۹۰۰ کیلومتر برد دارد. این موشک طراحی شده تا در جنگ احتمالی ایران و اسرائیل استفاده شود.

به گفته کارشناسان نظامی ایران، این موشک مسافت بین سایت هسته‌ای نطنز که اسرائیل تلاش دارد به آن حمله کند تا تل آویو را در عرض ۷ دقیقه طی می‌نماید.

در صبح روز چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۸، تلویزیون دولتی ایران، تصاویر آزمایش موفقیت‌آمیز سجیل را پخش کرد. اداره تبلیغات دفاعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ابراز داشت که این موشک زمین‌به‌زمین، سوخت جامد و دو مرحله‌ای دارد. براساس این گزارش، موشک سجیل-۲، بهینه شده موشک سجیل است که در مقایسه با موشک سجیل زمان پرتاب کمتر و بنابراین از سرعت عملیاتی بیشتری برخوردار است.



هدایت موشک​

این موشک در بحث هدایت فاقد کلاهک هدایت شونده می‌باشد یعنی این موشک پس از رهایش سرجنگی خود در ارتفاعات بیرون جو توسط مرحله دوم نمی‌تواند خودش را هدایت کند و دارای خطای نسبتاً زیادی می‌باشد خطای این موشک با توجه این که کلاهک هدایت شونده نیست بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر خواهد بود. اما در موشک سجیل ۲ کلاهک موشک دستخوش تغییراتی شده از جمله اضافه شدن بالک های هدایت کننده موشک تا لحظه اصابت به هدف هم چون موشک های سری قیام ۲ و عماد و ... که با استفاده از این بالک ها دقت موشک فوق العاده بالا رفته و به زیر ۵۰ متر رسیده نحوه هدایت موشک سجیل ۲ ترکیبی از اینرسی+کلاهک و ژیرسکوپ های دقیق و Gps میباشد.



نام‌گذاری​

نام سجیل به معنی «گِل پخته» به آیه‌ای از قرآن اشاره می‌کند که براساس آن خداوند پرندگانی را که با نوک خود سنگ‌هایی از جنس گل پخته حمل می‌کردند، برای دور کردن متجاوزان به شهر مکه فرستاد و بدین وسیله حتی فیل‌ها زیر تکه‌های گِل مدفون و کشته شدند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
موشک سجیل (موشک هوا به‌ هوا)





موشک سجیل یک موشک هوابه‌هوای هدایت نیمه‌فعال راداری ساخت ایران است، که نسخه تغییر کاربری داده شده موشک زمین‌به‌هوای ام‌آی‌ام-۲۳ هاوک محسوب می‌شود. موشک هاوک در دوران حکومت قبلی محمدرضا پهلوی از آمریکا خریداری و به خدمت گرفته شد. در سال ۱۳۶۵ در پی فرسایشی شدن جنگ ایران و عراق و کمبود قطعات و تسلیحات مورد نیاز اف ۱۴ تامکت مانند باتری های موشک فینیکس و خود این موشک، نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران با به‌کارگیری یکی از خلبانان با تجربه تامکت خود به نام سروان خلبان فریدون علی‌مازندرانی به عنوان خلبان ازمایشگر طرح و بهره‌گیری از طرح کارشناسان جهادخودگفایی نیروی هوایی خود موفق به انجام این امر شد، که بتواند این موشک را با رادار ای‌ان/ای‌دابلیوجی-۹ هماهنگ کرده و از پلتفرم تامکت شلیک کند.



در نخستین کاربرد رزمی این موشک و توسط سروان مازندرانی، یک فروند سوپراتاندارد فرانسوی در اجاره عراق بر روی خلیج فارس و از فاصله ۲۰ کیلومتری منهدم شد.در اسناد و مدارک نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و کتاب نبرد در آسمان نوشته سرتیپ فضل الله جاویدنیا نیز امده که این موشک توانسته است در سال ۱۳۶۷ یک میگ ۲۹ نوع A را توسط اف ۱۴ به هدایت کاپیتان عادلی منهدم کند.بعد از جنگ وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران با تولید داخلی ورژنهای مختلف موشک هاوک موسوم به سامانه مرصاد، سامانه شلمچه، سامانه شاهین و موشک هوا به هوای سجیل این تسلیحات را بومی‌سازی کرد.



در سال ۱۳۶۵ جهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پشتیبانی نیروهای مسلح، طی تغییراتی توانست ضمن کاهش وزن موشک سجیل با حذف موتور اولیه و برخی سامانه‌های شلیک از زمین با افزایش سوخت اصلی برد این موشک را به ۶۰ کیلومتر افزایش دهد.ضمناً وزارت دفاع طبق گفته مصطفی محمد نجار وزیر دفاع محمود احمدی‌نژاد در حال انجام تستهایی جهت ارتقاء هدایت این موشک به شلیک کن و فراموش کن و همچنین تغییر موتور موشک و لود سوخت جدید به منظور افزایش سرعت موشک به ۴ تا ۵ ماخ بوده است. ضمناً در همان هنگام دوران جنگ مشکل عدم تأخیر لانچ موشک به جهت جدا شدن از پایلون جنگنده و امکان آسیب رسیدن به جنگنده حل شد و موشک سجیل از یک سامانه تأخیری برای روشن کردن موتوراستفاده می‌کند. به گونه‌ای که پس از فشار دکمه شلیک توسط خلبان، موشک از جنگنده جدا شده و پس از ۱۰ متر سقوط و فاصله‌گیری از جنگنده موتور خود را روشن کرده و به سمت هدف پیش می‌رود



موشک سجیل یک موشک ضد هواپیمای بسیار قوی است. کلاهک این موشک ۵۴ کیلوگرم و همانند نمونه زمین به هوای هاوک است. طبق استانداردهای موشک‌های میانبرد این مقدار مواد منفجره برای یک موشک میانبرد هواپایه زیاد است. معمولاً از موشکهایی با این مقدار خرج جنگی جهت انهدام بمب افکن‌هایی نظیر توپولف-۹۵ یا بوئینگ بی-۵۲ استراتوفورترس استفاده می‌شود.وزن کلی موشک هم در حدود ششصد و پنجاه کیلوگرم است که برای یک موشک هواپایه باعث ایجاد محدودیت حمل توسط جنگنده میگردد. به همین دلیل و همچنین وجود بالچه های بزرگ موشک ،جنگنده تامکت تنها دو تیر از این موشک را می‌تواند در دو پایلون زیر بالهای خود حمل کند. در حالی که تامکت در حالت استاندارد می‌تواند شش موشک ایم-۵۴ فینیکس و دو موشک حرارتی ایم-۹ سایدوایندر یا چهار تیر موشک فینیکس دو تیر موشک ایم-۷ اسپارو و دوتیر موشک حرارتی سایدوایندر حمل کند.در سالهای اخیر نمونه ای از این موشک با نام فکور ۹۰ در ایران ساخته شده است که همان تجهیزات درونی موشک سجیل را (البته با بروز رسانی های فراوان)در بدنه ای همانند فینیکس جا داده است تا بتوان ان را از پایلونهای استاندارد فینیکس شلیک کرد.به این ترتیب محدودیت حمل فقط دو فروند سجیل از بین رفته و هر تامکت ایرانی میتواند تا حد اکثر ۶ فروند فکور ۹۰ را حمل کرده و به کار بگیرد.همین مورد و شباهت ظاهری فکور ۹۰ با فینیکس باعث به اشتباه افتادن بسیاری از افراد شده است که فکر میکنند فکور ۹۰ کپی ایرانی فینیکس است در حالیکه این موشک هیچ ارتباطی به فینیکس ندارد.
 

Similar threads

بالا