·▪•●سوالات و درخواست های مهندسی پلیمر فقط در اینجا مطرح شود●•▪·

lsarkhosh

عضو جدید
سوال از پليمرهاي شفاف

سوال از پليمرهاي شفاف

با سلام
من نياز به پليمرهاي شفاف با عبور نوري بالا كه در دماي اتاق مايع باشند و با عاملي بتوانم آنها را جامد كنم دارم. لطفا راهنمايي فرماييد.
متشكرم
 

kamal2838

عضو جدید
با سلام
من کارم تولید شیرینک و نایلون است.(جهت بسته بندی مواد غذایی)
ولی شیرینکی که تولید می کنم خاصیت جمع کنندگی خوبی نداره برای این کار هم از موادپتروشیمی با گرید LDPE 0075 استفاده می کنم.عرض قالبم هم 30 سانت و باهاش شیرینک عرض 54 سانت رو تولید میکنم.
می خواستم بدونم کسی هست تواین زمینه اطلاعات داشته باشه و منو کمک کنه؟
ممنون
 

nasim_sh

عضو جدید
سوال فوری

سوال فوری

من به تناقض رسیدم:surprised:؛لطفا یکی به دادم برسه:w20:
مانایی فشار لاستیک هرچه کمتر باشد بهتر است یا هرچه بیشتر؟؟؟؟؟؟
:w10:
 

achool

اخراجی موقت
منظورت لاستیک پخت شده است ؟
کاش سوالت رو واضح می پرسیدی
من فکر کنم مانایی کمتر باشه بهتر است چون فکر کنم با فشار بالا ماده جاری میشه و حالت خود را از دست میده

این اثتنبات من هست
نمی دونم درسته یا خیر
 

achool

اخراجی موقت
فکر کنم به ماده شبیه به مواد به کار برده شده در LCD احتیاج داری؟
 

achool

اخراجی موقت
یه پیشنهاد به رئیس دارم

اگه میشه اسم تازه وارد
عضو
عضو فعال
.............


را عوض کند و اصتلاح پلیمری جایگزین کند
 

7939

عضو جدید
درخواست کمک

درخواست کمک

با سلام
در ارتباط با تهیه الکل فورفوریل در ایران و قیمت آن اطلاعات میخواهم.
 

گلبرگ نقره ای

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
کاربر ممتاز
سلام.من برای سمینارم به مطالب جدید نیاز دارم.اگه براتون مقدوره کمکم کنید.موضوع سمینارم بلورهای مایع است.ممنون:smile:
 

گلبرگ نقره ای

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
کاربر ممتاز
کم.............................ک

کم.............................ک

سلام بچه ها.من اولین باره دارم اینجا درخواست میدم.اگه قصوری رخ میده ببخشید.می خواستم اگه میشه لطف کنید در باره سمینارم کمکم کنید.موضوع کریستالهای مایع.mer30:smile:marigold_ah69@yahoo.com
 
فوم EVA و یا فوم XLPE

فوم EVA و یا فوم XLPE

دوستان عزیز سلام

کسی تجربه و یا اطلاعی در مورد فوم EVA و یا فوم XLPE داره ؟
 

derdevil

عضو جدید
ضد یخ

ضد یخ

ببخشید
از بین دوستان کسی ترکیبات کلی ضد یخ رو می داند؟
ممنون.;)
 

alireza tohidi

عضو جدید
datasheet

datasheet

می تونید مشخصات تمام مواد پلیمری رو از این سایت بگیرید
www.ides.com datasheet polimers
 

پیوست ها

  • datasheet.pdf
    97.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

sadegh mousavi

عضو جدید
پلیمر

پلیمر

سلام.پلیمر درمقطع کارشناسی ارشدچه تعداددانشجو می پذیردوکدام دانشگاه.
مرسی
 

gelyerd

عضو جدید
سلام.خیلی وقت که دنبال یک مقاله در مورد ماحل تولید چسب ابکی حالا با هر مارک میگردم ولی نمی تونم به مراحل ساخت " مواد اولیه و سلسله واکنشهای ان دسترسی پیدا کنم.ممنون میشم که این مقاله رو اگر در اختیار دارین برای استفاده در دسترس قرار دهید.با تشکر
 

sina1

عضو جدید
سلام
میگم اگه بخوایم درپلاستیکی بطری های شیشه ای ترک نخوره باید با چه موادی تولید بشه؟
 
سلام
میگم اگه بخوایم درپلاستیکی بطری های شیشه ای ترک نخوره باید با چه موادی تولید بشه؟

معمولاً در بطری های پلاستیکی رو از HDPE می سازند. برای بالاتر بردن استحکامش میتونید از HDPE با MFI های پایین تر استفاده کنید.

اگه بگین برای چه کاری مد نظرتون هست، بهتر میشه راهنمایی کرد.
 
شاید دیگه دنبال این مطلب نباشید ولی من الان به این پستتون برخورد کردم و شاید برای بقیه دوستان جالب باشه که بدونن.

خلاصه بگم، واکنش هایی هستند که میشه اونها رو در اکسترودر و در حین پروسس ذوب کردن پلیمر انجام داد. این دسته واکنش ها باعث می شن که تغییراتی در زنجیر اصلی پلیمر بوجود میاد.
یکی از معروفترین این دسته واکنش ها، اضافه کردن مالئیک انیدرید به زنجیر اصلی (backbone) هموپلیمر و یا کو پلیمر «پلی اتیلن» هست که در اکسترودر در مجاورت مالئیک انیدرید و دی کیومیل پراکساید انجام میشه و به محصول تولیدی maleic-anhydride-grafted-polyethylene یا به اختصار MAH-g-PE گفته میشه.

از اکسترودر های واکنشی بیشتر در اختلاط 2 یا چند پلیمر غیر همسان استفاده میشه.
 
فرق پلی آمید dry و in service چیه ؟
من تو یک استاندارد دنبال شرایط و مشخصات مکانیکی یک قطعه پلی آمیدی بودم که این دو حالت را دیدم . از همه شما التماس کمک دارم؟ اجرکم عندالله.
پلی آمید تا حدود 0.3درصد وزنش میتونه آب جذب کنه که شدیداً روی خواص مکانیکیش تأثیر میذاره. برای همین مشخصات مکانیکی پلی آمید خشک با پلی آمیدی که در معرض هوا بوده و از اون رطوبت جذب کرده فرق می کنه. منظور از in service پلی آمیدی هست که در شرایط جوی از هوا جذب رطوبت داشته.
 
فوم های پلی استایرن به دلیل محبوس بودن گاز نیتروژن که خنثی هست در درون پلی استایرن ضد آتش نسیتند. بلکه ذوب میشوند ولی دیرتر آتش میگیرند! به همین دلیل در ساختمان استفاده میشوند. مثل PVC که به دلیل داشتن کلر (گروه 7 جدول مندلیوف) گاز سنگسنس بوده و بر روی آتش نشسته و از رسیدن اکسیژن به آن جلوگیری کرده و تقریباً از آتش جلوگیری میکند. ولی به هر حال ضد اتش نسیت! ولی با بالا رفتن دما گاز کلر بالا رفته و ماده سوزانده خواهد شد. همانطور که گفته شد فکر نکنیم که PVC و پلی استایرن آتش گیر نیستند بلکه دیرتر آتش میگیرند.
1- در فوم پلی استایرن گاز نیتروژن محبوس نیست !

2- علت ضد آتش بودن فوم پلی استارین استفاده از یک عامل پراکساید (غالباً DCP) به همراه یک ترکیب هالوژن دار (غالباً پارافین کلرینه 70درصد) هست که خاصیت ضد شعله (fire retard) به EPS میده

3- مهندس جان ! شما ترمودینامیک که پاس کردی ؟ دمای شعله رو اگه به خاطر داشته باشید می دونید که از دمای محیط بیشتره و گاز هم بر اثر گرما منبسط میشه. حالا چطور ممکنه گاز حاصل از احتراق، از اکسیژن موجود در هوای محیط سنگینتر باشه و روی شعله قرار بگیره و نزاره که اکسیژن به شعله برسه ؟ از این گذشته، اگر هدف نرسیدن اکسیژن هست، جرم مولکولی CO2 که از O2 بیشتره ! پس چرا کلاً ترکیبات آلی (بر اثر سوختن CO2 تولید می کنن) آتیش می گیرن و CO2 نمی تونه بلانکت برای شعله باشه ؟

4- علت نسوز بودن PVC این هست که بر اثر شعله رادیکال کلر آزاد می کنه. رادیکال کلر (کلاً رادیکال هالوژن ها) دارای خاصیت ضد شعله (fire retard / flame retard) هستن. به این دلیل که باعث میشن که از اکتیویته رادیکال هیدروکسی OH که عامل شعله هست کاسته بشه. هر ترکیبی که اکتیویته رادیکال هیدروکسی رو کاهش بده دارای خاصیت ضد شعله هست. به همین علت در آتش دارای پایداری هستن و جلوی شعله ور شدن رو می گیرن. البته برای سوختن یک فاکتوری تعریف میشه به اسم Oxygen Demand Value که نشاندهنده قابلیت ضد شعله وری ترکیب هست.

5- در مورد PVC بحثش یه کم فرق می کنه. چون PVC به صورت خالص هیچ جا نمی تونه استفاده بشه، همیشه از کامپاند PVC استفاده میشه. این کامپاند میتونه دارای نرم کننده (plasticizer) باشه و یا بدون اون باشه (uPVC). در کامپاند دارای نرم کننده، علت اصلی شعله ور شدن محصول، بخاطر شعله ور شدن نرم کننده هست نه خود PVC. اگه شما رزین PVC رو در معرض آتش بزارین، میبینید که رنگش اول زرد بعد قرمز، قهوه ای و در نهایت سیاه میشه ولی آتش نمیگیره! اگر در کامپاند PVC از نرم کننده های ضد شعله استفاده بشه، محصول تولیدی اصلاً آتش نخواهد گرفت ! (اگه شک دارین می تونم نمونه ای از کامپاند PVC -گرید ضد شعله که تولید می کنیم رو براتون بیارم و اگه تونستید آتیشش بزنید !)
 
معقولترین و ساده ترین روشش همون 2فاز شدن و استفاده از یک seperator هست. ولی اگه اصرار دارین که از روش دیگه ای استفاده کنید میتونید از تقطیر در خلاء استفاده کنید. یعنی مثلاً سیستم رو تا دمای 70گرم کنید و بعد پمپ خلاء رو بهش وصل کنید تا تمام آب موجود در سیستم تبخیر بشه و از سیستم خارج بشه. پارافینی که اینجوری بدست میاد تیره هست و علتش هم محلولیت جزئی آب در داخل پارافین هست. وقتی که کل آب خارج شد برای خارج کردن trace اب باقی مونده در بین مولکول های پارافین، سیستم رو تا دمای 85C گرم کنید و به مدت نیم ساعت تحت فشار 5-10 میلی متر جیوه قرار بدین تا محلول پارافین شفاف بشه.
(اگه درصد آب سیستمتون کم هست) میتونید از روش جذب (مثلاً استفاده از SiO2، CuSO4 بی آب، CaCl2 خشک) استفاده کنید. اگر هم که مقدار آب همراه پارافین زیاده می تونید از غربال های مولکولی استفاده کنید (البته صرف نظر از هزینه پروسس!).
 
میتونید از خانواده های آکریلیک اسید و آکریلات های آن استفاده کنید که در شرایط دمای محیط مایع هستند و با اضافه کردن عامل شبکه ای کننده (مثلاً پراکساید ها) اون ها در دمای محیط پلیمریزه کنید تا پلیمر شفاف بدست بیارین.
به عنوان مثال : آکریلیک اسید، متیل آکریلات، اتیل آکریلات، متیل متاکریلات، بوتیل آکریلات، 2-اتیل هگزیل آکریلات
می تونید از منومر استایرن هم استفاده کنید. این منومر در دمای محیط مایع هست و بر اثر پلیمریزه شدن به پلی استایرن تبدیل میشه که خب یک پلیمر شفاف هست. برای پلیمریزه شدن هم باز می تونی از پراکساید ها یا ترکیبات آزو استفاده کنید و به صورت رادیکالی پلیمریزاسیون رو انجام بدین.
 
چرا همه جواب هایی که در تاپیک های مختلف به پست های مختلف دادم، همشون یکجا اینجا جمع شدن ؟؟!!!!!!!! :eek:
سایت مشکل داره یا که کسی اونها رو جابجا کرده ؟!:surprised:
 

pirooz_fard2006

عضو جدید
POLYMER ..........help

POLYMER ..........help

salam

man lisans o taze tamoom kardam va mikham baraye edame tahsil be malezi beram....daneshgahe utm
age dar bareie in daneshgah etelaati darin va bekhosoos dar morede reshte polymer mara rahnamaie konid
sincrely
 

Similar threads

بالا