◄[ساخت يه ساختمان فرضي]► گفتگو و تبادل نظــــر

sma519

عضو جدید
سلام به همگي

سلام به همگي

سلام دوستان
1 - آقا سپهر نقشه ها رو از امضاء نتونستم پيدا كنم . حالا نميشه لطف كني و لينك مستقيم بدي ؟
2 - من ديگه روي راهنمايي شما حساب كردم و از صفحه آخر شروع كردم ، اگه زيادي بيراهه رفتم ، لطفا" خصوصي اطلاع بديد .
3 - با اجازه دوستان منم ميخوام بازي كنم :
به نظر من ( فقط به نظر من ) بهتره بي خيال سقف تيرچه بلوك بشيم . چون همواره مشكلات اجرايي زيادي داشته ، دارد ، و خواهد داشت . از جمله : آب انداختن بتن دور ميلگرد تيرچه حين توليد ( به جرات ميشه گفت بيش از 70 درصد كارگاهها درست توليد نميكنن ) - مشكلات اجرايي سقف تيرچه بلوك با تيرچه پيش تنيده ( تا حالا فكر كردين ميلگردهاي حرارتي تو اين سقفها چطوري مهار ميشن ؟ ) - توليد نادرست خرپاي تيرچه در بعضي كارگاهها ( اكثرا" سليقه اي هم شده تازه گيها ) و ...
انتظار ميرود اگر در آينده نزديك پيمانكاران پروژه هاي خصوصي هم هزينه سنگين قالب بندي فلزي را تقبل كنند ، سقفهاي تيرچه بلوك به تاريخ خواهند پيوست . الان هم تا حدودي به خاطر كلاس بلوكهاي جديد لنگ لنگان رو پا ايستاده . ( اينها فقط نظر شخصي بود ) .
وقتي كه ما همه شكر خدا مثلا" مهندس هستيم ، يا خواهيم شد ، چرا دنبال سقفهاي صلبتر ، ايمن تر ، سبكتر و ... نريم .
اگه مايليد بيشتر روي دالها يك و دو طرفه صحبت كنيم . ( البته از صحبتها حدس زدم كه ساختمون بايد بتني باشه و از اونجايي كه سه طبقه و مسكوني هم هست ، شايد نيازي به دالهاي مجوف نباشه .
من تو اين سايت آقا مصطفي رو بيشتر از همه ديدم كه درگير محاسبات ميشه . اگه با اين سقف موافقيد ، چطوره از ايشون ( يا دوستان داوطلب ديگه ) بخوايم كه نقشه آرماتور بندي سقف و جداولش رو بهمون بدن ؟ :)
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
من در خدمت دوستان هستم ، ولی اینکه یک سقفی چطور اجرا بشه فقط بسته به نظر طراح داره . فعلاً که عمومی ترین و بهترین نوع سقف برای کاربری های مسکونی همون تیرچه بلوک سنتی هستش ، هم سبکه ، هم دم دستیه ، هم مقاومت خوبی داره . دال بتنی رو هم که گفتم خدمتتون ، وقتی بارگذاری زیاد باشه ، میاند یک بتن مسلح با دو ردیف مشبک میلگرد در بالا و پایین بتن اجرا میکنن و 15-20 سانت بتن میریزند و میرند صفا میکنند انقدر که مقاوم و سنگینه ، در مورد دال وافل هم همون کار تیرچه بلوک انجام میشه ، فقط اینجا دیگه از بلوک ها صرفنظر میشه ، و با توجه به فرم دوطرفه بودن دال و وجود تیرهای فرعی متعامد ، میتونید چشمه های بزرگتری رو پوشش بدید ، کامپوزیت هم که خوراک ساختمانهای تجاری و اداری هستش که همه چیز روی سقف پیش بینی شده و کسی با کف کاری نداره . ولی میگم ، باز هم همه اینها قبل از هر چیزی به صرفه اقتصادی اون برمیگرده ، چون شما وقتی یک سقف تیرچه بلوک بالفرض با متری 5000 تومن میتونی تهییه کنی ، نمیتونی توجیه کنی صابکار رو که بیا دال بزن متری 15 تومن ، بجاش بهتره و ..
 

sma519

عضو جدید
OK من تسلیم .

پس سقف تیرچه بلوک تصویب شده . برای سقفهای تیرچه بلوک من تازه گیها خرپاهایی رو دیدم که آماده از کارخانه بیرون میان و اختالف سلیقه به حداقل رسیده . این خرپاها حالت پرسی دارن و با چیزی که شنیدم متری حدود 3700 تومان در میان . گفتم بروشورش رو برام بیارن . هر موقع به دستم رسید تو سایت میذارم .
بلوک هم فکر میکنم یونولیتی بهتر باشه چون وزنش در نهایت صفر خواهد بود و ...


درسته که در ظاهر کمی گرونتره ، اما اگه دورشون نایلون بکشیم ، میتونیم تا دو – سه بار درشون بیاریم و در سقف بعدی دوباره استفاده کنیم .



اینطوری ضعفش رو در برابر آتش سوزی از بین میبریم و با اجرای سقف کاذب میتونیم کانال تاسیسات هم درست کنیم .


 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
سلام
خب من دوباره اومدم ، میبینم که بین علما اختلاف پیش اومده:w10:یه سوال داشتم اونم اینه که باید بتن تیر و سقف با هم ریخته شه دیگه؟
در این روش، بله!!
خوش اومدی!!!
وقتی آرماتور های حرارتی بسته شه، بتن ریزی به روش کلی انجام میشه!:w40:
 

sma519

عضو جدید
حالا ميگيم من فهميدم دال مجوف چيه اين يكي ديگه چيه؟؟؟:whistle::whistle:
وافل؟؟؟
:D
حفره هایی که در دال مجوف است ،به شکلهای مختلف ایجاد میشه .
در برخی موارد قالبهای آماده داره که متاسفانه الان عکسی ازش ندارم تا بذارم .
در برخی موارد هم کلا" آرماتور بندی تیرها انجام شده ، و محل حفره ها خالی میمونه تا احجام مکعبی به ابعاد مورد نیاز در آنجا قرار گیرند و بعد آرماتور بندی خود دال انجام بشه . ( توضیح اینکه کل سقف قالب بندی میشه )
بعد از بتن ریزی هم این مکعبها رو درشون میارن .
حالا این مکعبها از جنسهای مختلفی هستند که یکی از اونها وافله . واسه همین هم بعضی وقتها بهشون میگن سقف وافل .:)
تقریبا" تا همین حدود میدونم . اگه یه موقع خواستی در موردش سرچ کنی و به مطالب جدیدی رسیدی ، منو هم بی بهره نذار مهندس ویتامین .;) ( اگه به ویتامین حساس شدی ، معنیشو خصوصی بپرس )
 
آخرین ویرایش:

asemooni

عضو جدید
سلام
از کار ارزشمند همه باید تشکر کرد آخه این محیط باعث افزایش طلاعات ما جوجه مندسا میشه (خودم رو میگم به کسی توهین نشه)
اماuplifit از نظر سازه ای فشاری است که خاک به سازه یا بهتر بگم به ستون ها میاره و به نوعی سازه ستون رو بلند میکنه که تو مبحث بارگذاری به اون اثر واژگونی هم میگن که باید با اون مقابله کرد
البته با طراحی نوع پی اثر اون رو کاهش میدیم
(امیدوارم توی کارتون موفق باشید)
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
من توي يه بحث يه چيزي شنيدم به اسم uplift اين ديگه چيه؟؟؟؟
1خرده زبانت رو تقویت کن!!!
uplift نیروی کششی (یا به قول دوسمون همون فشار از طرف خاک) هست که در زلزله و اینجور چیزا، باید در محاسبات اعمال بشه!!
من هم همینقدر می دونم!!!
همینم توی کلاسی که با دوستم به عنوان مهمون رفته بودم، یاد گرفتم!! :thumbsup2:
 

sma519

عضو جدید
??????????/

??????????/

من شنيدم توي اين سقف تير چه بلوك بتنش اثر زيادي نداره؟؟؟؟
:surprised: بتنش اثر نداره !!!!!!!!!!!!!!!!
پس سقف چطوری بار تحمل میکنه ( یعنی انتقال میده ) ؟؟؟؟؟ :que:
البته شاید در مورد بتن 5 سانتی روی بلوکها بتونیم بگیم که تنها سقف رو یکپارچه میکنه و تاثیر زیادی نداره ( نه اینکه اصلا" تاثیر نداره ) ، اما بتن تیرچه ها ....
البته شاید نتونستی منظورت رو درست بگی ، نه ؟ :warn:
 

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
درسته منظورم همون بتن داخل بلوكه تاثير زيادي نداره:D
در مورد تير ريزي الان بايد صحبت كنيم يا بعد از بتن ريزي؟؟؟
 

sma519

عضو جدید
اجرای سقف

اجرای سقف

شروع بتن ریزی سقف :

البته شاید قسمتهایی از این نوشته تکراری باشد ، ولی جمع بندی شده و خلاصه آن هم خالی از لطف نیست . ضمنا" اگر مطلب مهمی رو جا گذاشتم ، لطف کنید و به موقع اطلاع دهید – متشکرم .:)


با فرض اینکه داریم بتن سقف طبقه اول رو میریزیم ، ابتدا یکی از ستونها رو مبنا قرار داده ، و مابقی ستونها رو از روی اون کدبندی میکنیم . سپس به تعداد تیرهایی که قرار است به ستونها برسد ، در کنار ستون به ارتفاع کد مربوطه ( یعنی کد زیر تیرها منهای ضخامت کلی قالب زیر تیر ) شمعهایی رو برپا میکنیم .
البته باید حین بتن ریزی ستونها ، بتن ریزی تا حدود 10 سانتیمتر مانده به کد مربوطه متوقف شود ،تا ااین مقدار باقیمانده به همراه سقف بتن ریزی شود و بدین شکل بتوانیم مشکل بوجود آمدن درز سرد اجرایی در محل اتصال تیر به ستون رو تا حدودی از بین ببریم .




سپس شروع به تنظیم شمعهای باقیمانده در زیر قالب تیرهای اصلی کرده و در شمع وسطی هر دهانه ، میزان خیز مورد نظر رو اعمال میکنیم .
در مرحله بعد اگر ضخامت تیرهای اصلی بیشتر از ضخامت تمام شده سقف باشد ، باید این اختلاف ارتفاع رو در قسمت ( ترجیحا" ) پایین تیر اصلی برطرف کنیم .






حالا نوبت به آرماتور بندی تیرهای اصلی میرسه که باید با توجه به نقشه های کارگاهی صورت بگیره . بعد از اتمام آرماتور بنی و اتصال آن به میلگردهای انتظار ستونها ، تیرچه ها با توجه به نقشه ها در محل مربوطه قرار داده شده و با یک بلوک ابتدا و انتهایی فواصل آنها تنظیم میشود . بعد شمعهای زیر تیرچه ها اجرا شده و بلوکها بطور کامل نصب میشوند . اگر در نقشه شناژ مخفی هم داریم باید در محل تعیین شده لحاظ شوند . ( متاسفانه شکلی که با بلوک یونولیت اجرا شده باشد ، نداشتم . )




البته تیرچه ها در این شکل کرمیت هستند که نیاز به شمع ندارد


در مرحله بعدی آرماتورهای حرارتی یک بار عمود بر محور تیرچه ها و بار دیگر موازی محور تیرچه ها نصب میشوند .




پس از اتمام کار باید مانند شکل مربعهایی به ابعاد 25 در 25 و یا گاها" 30 در 30 ایجاد بشه . ( در مواقعی که ارتفاع آرماتور فوقانی تیرچه به ارتفاع بتن خود سقف برسد ، میتوان از اجرای آرماتورهای حرارتیی که موازی با محور تیرچه و روی آن قرار میگیرد ، صرف نظر کرد . یعنی اینکه فواصل میلگردهای حرارتی موازی محور تیرچه ها به جای 25 سانت ، 50 سانت باشد ) .



ادامه دارد .....:)

 

aryashah

عضو جدید
اقا سلام!! از بس که این مملکت حساب کتاب داره همینجوری الکی دو هفته زدن نت رو از رو ما قطع کردن!! هر وقت حال کنن قطع میکنن هر وقت حال کنن وصل میکنن!! بگذریم!!

میبینم که که خیلی پیشرفت کردید! سرعت اجرایی خیلی بالا رفته.

سقف صلب رو دیدم بحث کردید قبلا اینرو هم من اضافه کنم که سقف صلب یهنی اینکه کل اجزای سقف به هم متصل باشن و وقتی زلزله میاد از شیش جا دهن وا نکنه خراب شه رو سر همه.مهمترین بحث تو سقف های جدید نحوه اتصالش هست.

راستی منظور از شناژ مخفی همون کلاف تقویتی هستش که وقتی دهنه زیاد میشه زیر تیرچه ها اجرا میکنن دیگه اره؟؟ همینیکه دوستمون اشاره کردند بالا؟؟؟
 

sma519

عضو جدید
راستی منظور از شناژ مخفی همون کلاف تقویتی هستش که وقتی دهنه زیاد میشه زیر تیرچه ها اجرا میکنن دیگه اره؟؟ همینیکه دوستمون اشاره کردند بالا؟؟؟
بله همونه . در دهانه های بیش از 4متر ، به ازای هر متر اضافه طول ، یکی تعبیه میشه .


ادامه بتن ریزی سقف :

خلاصه بعد از اینکه تمامی درزگیریهای قالب ، مهارکردنها و ... تمام شد ، دستگاه نظارت با تایید کیفیت محل بتن ریزی ( امضاء پرمیت یا اُردر ) اجازه بتن ریزی رو میده و ما با سفارش بتن به بتن آماده و یا با توجه به توانایی کارگاه ، تولید بتن در خود کارگاه ، بتن ریزی سرستونها ، تیرها و خود سقف را باهم شروع میکنیم . معمولا" در این مرحله ما دیگه به غیر از کنترل کیفیت بتن تازه ( آزمایش اسلامپ ) کار خاصی نمی دهیم . و خود پیمانکار جزء که کار بتن ریزی را بعهده دارد ، از اول صبح کارش را شروع کرده و تا پایان وقت کاری ادامه میدهد . ( البته لازم به توضیح است که شرکتهای قدرتمند برای همه بخشهای اجرائی پروژه با افراد اجرائی قدرتمندی عقد قرارداد کرده و همه مراحل اجرا را به طور فنی و اصولی کنترل میکنند . ولی در این نوشته در حد توان سعی شده این تاپیک را در حد خودمان یعنی دانشجویی ببینیم و فرض کنیم که در اولین پروژه ای که انجام خواهیم داد ، گرفتار یک شرکت ضعیف خواهیم شد . بنابراین باید یک سری مطالب ریز را هم مد نظر قرار دهیم ) .
نکته ای که در این مرحله باید بهش توجه کنیم ، درزهای اجرایی هستند که نبودن آنها بهتره. ولی در اجرا بعضا" به ناچار ایجاد میشن ، لذا تنها کاری که در ازای آن میتونیم انجام بدیم ، کنترل کردن اونهاست . کنترل کردن بدین شکله که محل قرارگیری این درزها رو از قبل روی نقشه های کارگاهی تعیین کنیم و بتنریز رو موظف کنیم که نظم ساعت کاری خودش رو فراموش کنه و اتمام بتن ریزی روزانه رو در این محلها صورت بده . یعنی اینکه اگه بخواد با ساعت کار بتن ریزی کنه ، ممکنه در پایان روز کاری ، بتن ریزی به نقاط حساسی در سقف رسیده باشه که ما نمیتونیم در آن نقاط درز سرد اجرایی قرار بدیم ( نقاطی که در آنها برش حدکثر است ) و این درزها باید در یک سوم میانی طول تیر قرار بگیرن .
گذشته از آن باید شکل مناسبی هم داشته باشن ( بصورت پله پله و یا در صورت امکان ، عمود بر محور نیروی برش ) ، و قبل از شروع مرحله بعدی بتنریزی در روز بعدی ، دوغاب خشک شده سطح بتن قبلی تمیز شده و سطح اون خشن بشه . شکل زیر که البته مربوط به دال بتنیه ، نمونه ای از این درزه که خودتون در موردش قضاوت کنید .


اینم یه جورشه دیگه ه ه .................

خلاصه اینکه بعد از اتمام بتن ریزی ، حداقل یک هفته هم عمل آوری بتن ( کیورینگ ) داریم که بعد از این یک هفته با نظر ناظر ، شمعهای میانی رو ( به جز شمعهای اصلی که باید تا 28 روز باقی بمونن ) برداشته ، قالبها رو باز کرده و عمل بارگذاری رو بتدریج شروع میکنیم ، بطوریکه بارگذاری نهایی به روز بیست و هشتم کشیده بشه .

فکر میکنم دیگه بیشتر از این ، در حوصله این تاپیک نباشه .
موفق باشید . :)
 

sma519

عضو جدید
دیوار برشی

دیوار برشی

در مورد دیوار برشی دو بحث به ذهنم میرسه . یکی از دید شکل آن ، و دیگری طرز اجرای آن .
همان طور که همه میدانیم ، دیوار برشی در سازه های بتن آرمه جهت مهار نیروهای جانبی اجرا میشه و از نظر شکل مقطع من تا حالا دو نوع از اون رو دیدم .




در شکل 1 جهت نیروی جانبی F از چپ به راست است که به دلیل خروج محور دیوار برشی از محور ستون به فاصله e ، لنگر M حادث شده . ولی در شکل 2 این مشکل وجود نداره .
من بیشتر شکل 1 رو دیدم که اجرا میشه . شاید به خاطر این باشه که این خروج از مرکزیت زیاد هم در مقطع تاثیر نمیذاره و طراحان ترجیح میدن که با ارائه شکل 2 فضا رو به هم نزنن . ( مثلا" در دیوارهای خارجی ، ویا دیوارهای کنار راه پله ، یا آسانسور . )

و اما در مورد اجرای دیوار برشی . به نظر من بهترین حالت اینه که بعد از آرماتور بندی کامل ، قالب بندی هم بطور یکسره انجام بشه ، و بتن ریزی آن هم در یک مرحله صورت بگیره . و برای جلوگیری از بهم خوردن دانه بندی بتن به دلیل ارتفاع زیاد و ضخامت کم دیوار ، از قیف استفاده کنیم .







این حالت در مورد ستونها هم وجود داره . وقتی که در ارتفاع بالاتر بار کمتر میشه ، به تبع اون مقطع کوچکتری هم برای ستون لازم داریم .


لذا می بینید که مشکل لنگر اینجا هم هست . اما در مورد ستونها نمیشه به راحتی از کنارش گذشت . اگه من طراح باشم ، سعی میکنم مقطع بتنی رو ثابت گرفته و تغییرات رو با کاهش معقول میلگرد اعمال کنم . ( البته در این مورد هر کس نظر خودش رو داره ) .

امیدوارم کافی باشه . :)
 

aryashah

عضو جدید
با کسب رخصت از استادان گرانقدر.

ساختمونهای کوچولو دیوار برشی زیاد احتایج نداره چون معمولا سازهای بتونی خودشون صلببیت بالایی دارن و از طرفی دیوار برشی هزینه فونداسیون رو بالا میبره. وکلا دیوار برشی خرجش یکمی زیاده که همه هم میدونیداین موضوع رو.
در مورد ریختن بتون ستون و دیوار برشی به صورت توام باید بگم اونجایی که من دیدم همزمان ریختن. از طرفی ادم خودشم فکر کنه میبینه ستون و دیوار باید با هم درگیر بشن و نمیشه از هم جدا ریخته بشن چون در این صورت یکپارچگیش میره زیر سوال. بقیه دوستان نظرشون چیه؟؟ اگه اشتباهی در گفته هام هست راهنماییم کنید.
 

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
براي محاسبه ديوار برشي همون طور برخورد ميكنن كه با مهاربند انجام ميشه؟؟؟
منظورم اينه كه نيروي برشي رو حساب ميكنن با توجه به اون تعداد دهنه ها لازم رو معلوم ميكنن؟؟؟
ولي خوب مقاومتش چطوري اندازه ميگيريم
مثلا اگه نيروي برشيه ما از مقاومت اين ديوار بيشتر بود چي؟؟؟
چطوري مقاومش رو افزايش ميدن توي مهار بند با به كار گيري تير مقاومتر يا افزايش تعداد و ... مقاوم رو ميبرن بالا اينجا چي؟؟؟
تازه ديوار برشي فقط با ستون درگيره به سقف كاري نداره؟؟؟؟
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خود ساختمون بتنی ، به تنهایی یک قاب خمشی کامل هستش ... اضافه کردن دیوار برشی فقط به نفس کشیدن تیرها و ستون ها کمک میکنه .. ( البته حالا نه اینکه فقط کارش این باشه ) ، دیورا هم کلاً 3 حلت باربر داره ، یکی نیروی جانبی ، یکی حالت ستونی و یکی هم تیر عمیق . نیروی زلزله هم با توجه به سختی دیوار و قاب بین اونها تقسیم میشه ، یک سری ضوابط ویژه هم داره برای طراحی و ... که بهتره به آیین نامه آبا مراجعه کنید .
 

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
از صحبتايي كه شد ميشه فهميد كه بتن ديوار برشي رو بايد با بتن ستونا ريخت ولي من هنوز نفهميدم چنتا ديوار بايد به كار برد ؟؟؟
خوب بعد از بتن ريزي كه انجام شد حالا دوباره بايد قالب ريزي ستون طبقه بالا رو انجام بديم؟؟؟؟
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ها ، آره بتن دیوار و با ستونو .. میریزند ، ابعادو اندازه هم با توجه به باربری جانبی دیوار معلوم میشه
 

masoud2535

کاربر فعال
با سلام خدمت دوستان

يک سوال؟! :D

در مورد ديوار برشي حداقل نظر دوستان چيست؟

به عبارتي چگونه يک قاب خمشي با اضافه کردن ديوار برشي تبديل به يک سيستم مختلط مي‌شود؟

در چه صورتي مي‌توان ادعا کرد که سيستم ترکيب قاب خمشي + ديوار برشي است؟

اگر دو ديوار به دهانه 2 متر در يک ساختمان با زيربناي هر طبقه بيش از 500 متر مربع اضافه شود آيا مي‌توان گفت که سيستم مختلط مي‌باشد؟ مسئله سر ضريب رفتار آئين نامه 2800 است؟! به عبارتي 7 يا 8 براي شکل پذيري متوسط؟ :razz: آيا محدوديتي وجود دارد؟ يا اينکه در هر ساختمان بتن آرمه‌اي که ديوار برشي وجود داشته باشد سيستم مختلط تلقي مي‌شود؟ (فرض اتصالات صلب است نه مفصلي!) به عبارتي ترکيب قاب خمشي با ديوار برشي ولي ديوار برشي با چه دهانه‌اي؟

منتظر جواب منطقي دوستان هستم! :cool:
دوستمان mmbidhendi از چهره‌هاي آشنا براي من هستند :D

موفق باشيد.
 

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
يه سوال وسط سوال اقا مسعود:D
اين كه ميگيم داريم از سيستم مختلط استفاده ميكنيم منظور در يه جهته يا در هر دو جهت ميشه؟؟؟
مثلا ما جهت xاز خمشي استفاده كنيم در جهت yاز مهاربندي اين ميشه مختلط؟؟؟؟
 

masoud2535

کاربر فعال
اين كه ميگيم داريم از سيستم مختلط استفاده ميكنيم منظور در يه جهته يا در هر دو جهت ميشه؟؟؟
مثلا ما جهت xاز خمشي استفاده كنيم در جهت yاز مهاربندي اين ميشه مختلط؟؟؟؟

در جهتي که ديوار برشي هست ميـتواند مختلط محسوب شود ولي در امتدادي که ديوار برشي وجود ندارد همان قاب خمشي محسوب مي‌شود :smile:
 
آخرین ویرایش:

masoud2535

کاربر فعال
سازه در امتداد X داراي ديوار برشي است. (قاب خمشي +ديوار برشي)
در امتداد Y بدون ديوار برشي (قاب خمشي تنها)

در اين حالت سازه در امتداد X مختلط محسوب مي‌شود و در امتداد Y قاب خمشي!
باز هم توضيح بدم؟ :D
 

afshin0341

عضو جدید
اق مدير اسپم كنه كسي نيست بهش اخطار بده شما چه جراتي كردي:D
حالا واسه اينكه الكي اسپم نشه ميتونم يه سوال بپرسم
ميشه توي ديوار برشي پنجره ايجاد كرد؟؟؟
ديوار برشي يه ديوار حماله؟؟؟
سر ستونا اگه بيرون نباشه بنظرم بايد از اول شروع كنيم نميدونم والا:D
سلام توی دیوار برشی اگه نیاز به باز شو داشته باشیم مثلا برای لوله هود می تونیم توی قالب جای مخصوص بذاریم ولی پنجره توی دیوار برشی نمی ذارن به ایین نامه بتن (آبا)مراجعه کنین یک فصل راجع به باز شو در دالها داره که توش توضیح راجع به دیوارم فکر کنم داده دقیقا یادم نیست
 

sma519

عضو جدید
اقا سعيد اونا ميلگرد سازه؟؟؟:D
نه ، اتصال حدیده ای .
اگه تراکم آرماتور در مقطع زیاد باشه ، و یا طول میلگردهای انتظار کم باشه ، از اینا استفاده میکنن .
البته برای سایز بالا مقرون به صرفه هستن ، نه همه جا .:)
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
سلام!!
این تاپیک چیزی قریب به 600 پست داشت، که بعد از مدت 3روز و بازخونی تمام پست ها، پست های اضافی شامل اسپم، سوالات بی ربط، سوالات با ربطی که در پست بعد با نقل قول جواب داده شده بود، تشکر ها و .... رو حذف و به جای دیگه منتقل کردم!!!
چند صفحه حاضر، بصورت خالص، پست های مفید، حاوی اطلاعات و کاربردی هستند!
امیدوارم از این به بعد از زدن پست برای تشکر و .... جلوگیری کنید، اما تا دلتون می خواد سوالات مربوط به بحث رو بپرسید و اینکه چند روز دیگه که سرم خلوت بشه، تاپیک رو دوباره راه اندازی می کنم، البته با کمک شما دوستان و سروران گرامی!!

:w27:با تشکر، مدیریت تالار مهندسی عمران، سپهر خسروداد:w27:
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
خوب حالا که در مورد دیوار برشی هم حسابی صحبت شد، حالا نو بت به آرماتور بندی ستون هاست که2تا از ستون ها قراره دایره ای شکل باشه تا در این مورد هم صحبت بشه!
خوب شروع کنید تا من برگردم و مطلب تایپ کنم! :thumbsup:
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
خوب، به آرماتور بندی ستون های طبقه ی بعدی رسیدیم!
یعنی جایی که میلگرد های انتظار رو باید با overlapکردن به میلگرد های این طبقه متصل کنیم و ادامه ی کار رو پیش بگیریم!
معمولاً با بالا رفتن طبقات، ابعاد ستون ها هم کوچکتر می شوند، مثلاً اگر در طبقه اول ستون 40 * 40 بود، در طبقه ی بعدی ممکن است 35*35 شود و یا شاید هم دست نخورد و همان 40*40 باقی بماند، اما اینجا فرض را بر این می ذاریم که ابعاد کوچک شود!
بننابراین، نیاز به 1خم کوچک داریم که ابعاد ستون ها کوچک شود، البته این خم را از قبل پیش بینی کرده و می زنند!
به این صورت که با 1خم به داخل، ابعاد را کوچک کرده و با خم بعدی اون رو به اندازه دلخواه می رسونند!
وقتی خم اول زده شد، میلگرد با تغییر درجه نسبت به راستای خودش بالا میره، و در خم دوم (هر خم 45 درجه است و دو خمدر خلاف جهت هم هستند) دوباره راستای yها رو حفظ کرده و عمود بر آسمان :) بالا میره!
به هر حال در مرحله جدید، با استفاده از 1فرمول خاص، ((که الآن یادم نیست) دو میلگرد رو بهم overlapمیکنند و خاموت بندی میشه و بقیه مثل طبقه ی قبله!
اما اگر ستون ها دایره ای شکل باشند;
که بیشترین کاربرد ستون های دایره ای شکل در جایی است که ستون در نما باشد، به این منظور که قابل رویت باشد!
مثلاً 1 ستون در وسط هال و پذیرایی باشد، به دلیل معماری معمولاً اون رو دایره ای در نظر می گیرند!
در ستون های دایره ای، حداقل تعداد میلگرد 6تاست و اینکه خاموت بندی این ستون ها کاملاً متفاوت است!
بدین صورت که در خاموت بندی این ستون ها، دیگه خبری از خم و برش نیست!
میلگرد خاموت رو به صورت دور پیچ و مارپیچ دور ستون میپیچند و در فواصل معین اون رو با سیم آرماتور بندی به میلگرد های اصلی محکم و متصل می کنند!
البته این روشی بود که من دیدم، حالا چه روش های دیگه ای وجود داره رو نمی دونم!
 

Similar threads

بالا