خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] افزایش 16 درصدی واردات نفت ژاپن از ایران

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 92010901419
جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰



واردات نفت خام ژاپن از ایران در ماه فوریه 2013 با رشد 16 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل مواجه شد.
به گزارش ایسنا، این رقم بالاترین میزان واردات نفت ژاپن از ایران از مارس 2012 تاکنون محسوب می‌شود. براساس آمار وزارت اقتصاد ژاپن این کشور در ماه گذشته میلادی 1.43 میلیون کیلولیتر معادل روزانه 321 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرد. این رقم در فوریه 2012 به حدود 1.23 میلیون کیلولیتر رسیده بود.
همچنین واردات نفت ژاپن از ایران در فوریه 2013 نسبت به ماه قبل از آن رشد 67 درصدی را نشان داد. در نخستین ماه سال جاری میلادی ژاپن 857 هزار و 700 کیلولیتر نفت از ایران وارد کرده بود.
تا پیش از این بیشترین میزان واردات نفت ژاپن از ایران طی یک ماه در مارس 2012 به میزان 1.75 میلیون کیلولیتر رخ داده بود.
مجموع واردات نفت ژاپن در ماه فوریه امسال با کاهش 2.7 درصدی بالغ بر 18.7 میلیون کیلولیتر شد.
براساس آمار وزارت اقتصاد ژاپن این کشور در سال گذشته میلادی بالغ بر 11.1 میلیون کیلولیتر نفت از ایران وارد کرده بود.
به گزارش بلومبرگ، رشد واردات نفت ژاپن از ایران در حالی رخ داده است که آمریکا به مدت شش ماه ژاپن و دیگر خریداران آسیایی نفت ایران را از تحریم‌های خود علیه ایران مستثنی کرده است.
چند روز پیش نیز رسانه‌های خبری از رشد بیش از 80 درصدی واردات نفت چین از ایران در دومین ماه سال جاری میلادی خبر دادند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
افزایش تولید 50 میلیون مترمکعبی گاز از پارس جنوبی



» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 92012911508
پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰



مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام این‌که امسال ظرفیت تولید از میدان گازی پارس جنوبی 50 میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد، اعلام کرد: تولید گاز از فاز 12 و 17 و 18 امسال محقق می‌شود.


به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا زهیری با اعلام این‌که برخی از واحد‌های فاز 12 در اسفند‌ماه 91 راه‌اندازی شد، گفت: نیمه اول سال 92 برداشت گاز از مخزن فاز 12 صورت خواهد گرفت.


وی با اشاره به این‌که یک سکوی فاز 12 با 40 یا 50 درصد پیشرفت در حال راه‌اندازی است، گفت: تولید گاز از سکوی A این فاز آغاز خواهد شد.


به گفته‌ی زهیری پالایشگاه فاز 12 نیز با 89 درصد پیشرفت در حال تکمیل‌شدن است.


مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام این‌که تا پایان تابستان دو سکوی دیگر فاز 12 آماده می‌شود، گفت: در حال حاضر در حال تکمیل حفاری چاه‌های سکوی C و B هستیم.


به گفته‌ی وی، امسال 25 میلیون مترمکعب گاز از فاز 12 تولید خواهد شد.


***فاز 15 و 16 امسال به گاز نمی‌رسد

زهیری با اظهاراین‌که سکوهای 15 و 16 تا هشت ماه دیگر آماده نمی‌شود، گفت: نیمه اول سال 92 پالایشگاه این فاز با انتقال گاز فاز 6 و 7 و 8 به بهره‌برداری می‌رسد.


مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس تایید کرد که امسال تولید گاز از فاز 15 و 16 محقق نخواهد شد.


به گفته‌ی وی پالایشگاه 15 و 16، 12.5 میلیون مترمکعب گاز فاز 6، 7 و 8 میدان پارس جنوبی را پالایش خواهد کرد.


***تولید گاز از فاز 17 در سال 92


زهیری در مورد تولید گاز از فاز 17 و 18 نیز توضیح داد: بحث یوتیلتی فاز راه‌اندازی شد و سکوی A آن نیز در حال راه‌اندازی است، ضمن این‌که یک ترین از پالایشگاه آن نیز تا خرداد‌ماه تکمیل و امکان تولید 12.5 میلیون مترمکعب گاز در سال 92 فراهم می‌شود.


به گفته مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس بخشی از گاز فاز‌های 6 و 8 نیز به پالایشگاه فاز 17 و 18 برای شیرین‌سازی منتقل می‌شود.


*** پیشرفت 50 تا 60 درصدی فاز‌های 35 ماهه

وی در مورد توسعه فاز‌های 35 ماهه میدان پارس جنوبی که اردیبهشت‌ماه امسال 35 ماه آن به اتمام می‌رسد، گفت: پیشرفت فاز 19، 22 تا 24 از مرز 50 تا 60 درصد عبور کرده است.


زهیری در مورد تاخیر در تکمیل این فاز‌ها گفت: با توجه به این‌که توسعه‌ی فاز‌های یک تا هشت توسط پیمانکاران خارجی صورت گرفت، اما الان توسعه‌ی 14 فاز توسط پیمانکاران ایرانی انجام می‌شود بنابراین اگر چه پیشرفت این پروژه‌ها کند بود اما تجربه گرانبهایی کسب شد.


مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این‌که در آینده روند کار توسعه‌ی فاز‌های پارس جنوبی سرعت خواهد گرفت، گفت: تحریم صنعت نفت، مبادله‌ ارز و موانع موجود برای انتقال کالاهای خریداری‌شده به داخل کشور از جمله مشکلاتی بود که موجب شد توسعه‌ی فاز‌های 35 ماهه با تاخیر مواجه شود.


وی یادآور شد: زمانی وعده تکمیل فاز‌های پارس جنوبی در 35 ماه داده شد که صنعت نفت کشور به این شدت مورد تحریم قرار نگرفته بود و بانک مرکزی تحریم نشده بود.


*** تکذیب توقف توسعه فاز‌های 35 ماهه

زهیری توقف تزریق منابع مالی به برخی از فاز‌های پارس جنوبی را برای تکمیل توسعه فاز‌های 12، 15، 16، 17 و 18 تکذیب کرد و گفت: منابع متعدد برای تامین هزینه‌های مالی توسعه‌ی فاز‌های پارس جنوبی وجود دارد البته توسعه فاز‌ها اولویت دارد به‌طوری که فاز‌هایی که در مرز قرار گرفته‌اند به دلیل اهمیت آن در اولویت هستند.


مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس هرگونه توقف کار در فاز‌های در حال توسعه میدان گازی پارس جنوبی را رد کرد.


*** تولید نفت از پارس جنوبی منتظر شناور پالایشی

وی در مورد آخرین وضعیت برداشت نفت از میدان گازی پارس جنوبی گفت: در حال حاضر حفاری بخش A لایه نفتی تمام شده و عرشه‌ی آن آماده است که در صورت شناور پالایشی تولید نفت از این میدان آغاز می‌شود.


زهیری در مورد تهیه شناور FPSO نیز توضیح داد: طبق مذاکره با شرکت نفت فلات قاره قرار است یکی از شناورهای آنها را با تغییراتی برای برداشت نفت از لایه نفتی پارس جنوبی آماده کنیم که شاید این تغییرات توسط متخصصان ایرانی انجام شود.


مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در مورد آخرین وضعیت توسعه فاز 11 نیز گفت: با توجه به این‌که این فاز از فاز‌های مهم و مرزی میدان پارس جنوبی است و مدت زیادی شرکت‌های اروپایی و بعد چینی‌ها در توسعه‌ی آن تعلل کردند، اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است که یکی از آنها فسخ قرار‌داد با طرف چینی بود.


وی ادامه داد: ساخت جکت فاز 11 به یکی از پیمانکاران فراساحل سفارش داده شد که این جکت تا خرداد‌ماه آماده خواهد شد و اولین شرکت حفاری که بتواند حفر چاه‌های این فاز را آغاز کند وارد توسعه‌ی این فاز خواهد شد.


به گفته زهیری علی‌رغم انتظار چینی‌ها حفاری چاه‌های فاز 11 در نیمه اول امسال آغاز می‌شود.


*** تحقق کمتر از 50 درصد بودجه پارس جنوبی

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام این‌که از بودجه 22 میلیارد ریال مصوب این شرکت در سال 91 کمتر از 10 میلیارد دلار آن محقق شد، اظهار کرد: با وجود این پیشرفت فاز‌های در حال توسعه بسیار بیشتر از حجم سرمایه‌گذاری‌ها بود به‌طوری که فاز 12، 5.7 درصد، فاز 13، 21.5 درصد، فاز 14، 13 درصد، فاز 19، 26.7 درصد، فاز 21 و 22، 11.6، فاز 22 تا 24، 12 درصد پیشرفت داشته‌اند.


به گفته وی، پیشرفت فاز‌های 15 و 16، 7.3 و فاز 17 و 18، 15 درصد در سال گذشته بود.


زهیری یاد‌آور شد: در سال گذشته 15 میلیارد دلار کارسازی شده بود که به دلیل مشکلات جابه‌جایی تنها 10 میلیارد دلار آن محقق شد.


مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس از تولیدی‌شدن فاز 19 در 93 خبر داد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کشف یک لایه عظیم جدید نفتی/ ذخایر نفتی ایران بالاتر از آمریکا
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از کشف لایه جدید هیدروکربوری با نام زکین خبر داد که دارای نفت سبک است.


  • Tweet

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس هرمز قلاوند در یک نشست خبری که عصر امروز در نمایشگاه بین‌المللی نفت برگزار شد از کشف یک لایه جدید هیدروکربن که مربوط به دوران اول زمین‌شناسی است، خبر داد.
وی ادامه داد: با بررسی‌های این لایه جدید متوجه شدیم از منطقه فارس و برازجان تا میناب‌ گسترانیده شده و حتی تا زیر خلیج فارس نیز کشیده شده است.
وی ادامه داد: برای رسیدن به این لایه 3 هزار و 300 متر حفاری کردیم و پس از حفاری اولین چاه متوجه شدیم نفت موجود در این لایه با درجه سبکی 56 است بنابراین می‌توان گفت نفت این لایه از انواع نفت سبک محسوب می‌شود.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد:‌ از بررسی‌های اولیه به نظر می‌رسد از هر چاه این لایه هیدروکربوری می‌توان 26 میلیون فوت مکعب گاز به صورت روزانه استخراج کرد.
وی با اشاره به وضعیت اکتشاف در سال گذشته گفت: حدود هزار و 891 میلیون بشکه نفت به همراه 388 میلیارد فوت مکعب گاز قابل استحصال کشف گردید که براساس آمارهای جهانی که از سوی سازمان اوپک اعلام می‌شود ایران توانست از رتبه چهارم به رتبه سوم ارتقا یابد.
قلاوند تصریح کرد:‌براین اساس در رتبه‌بندی ذخایر نفتی اولین کشور ونزوئلا و بعد از آن عربستان و سپس ایران و بعد از آن آمریکا قرار گرفته است.
وی با اشاره به برنامه سال 92 گفت: در سال جاری نیز تصمیم داریم با مبلغ 550 میلیارد تومان 400 میلیون بشکه نفت و 125 میلیارد متر مکعب گاز اکتشاف کنیم که این آمار دست‌یافتنی است و می‌تواند رتبه ایران را ارتقا بخشد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
180 میدان نفت و گاز کشور در نوبت توسعه

» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 92020905860
دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳



مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت با اعلام این که در حال حاضر 180 میدان نفت و گاز در نوبت توسعه قرار گرفته است، گفت: در آینده نزدیک همه کشورهای منطقه توانمندی های صنعت نفت ایران را به رسمیت خواهند شناخت.

عبدالمحمد دلپریش در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در پاسخ به این سوال که آیا طرح‌های صنعت نفت کشور می‌تواند ظرفیت سازندگان داخلی را پوشش دهد؟ توضیح داد: طبق برمنامه پنجم توسعه کشور باید تا پایان سال 1394 ، ظرفیت تولید نفت خام به 5.1 میلیون بشکه و گاز 1.5 میلیاردمتر مکعب در روز برسد که این یعنی حفاری هزاران چاه و خط لوله و ساخت صدها پالایشگاه و واحدهای نمک زدایی. ضمن این که بعد از آن نیز این تاسیسات نیازمند تعمیر و نگه داری هستند.

وی با اشاره به این که در حال حاضر 160 میدان نفت و گاز کشور در حال توسعه و 180 میدان دیگر در نوبت توسعه قرار گرفته است گفت: این موضوع نشان دهنده بازار بسیارگسترده و طولانی مدت در کشور برای سازندگان صنعت نفت است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران البته یادآور شد که نگاه سازندگان داخلی صنعت نفت باید به خارج از مرزها نیز معطوف شود؛ چرا که غالب همسایگان ایران د رحال توسعه و دارای منابع هیدروکربوری هستند و این برای آنها مزیت محسوب می‌شود که از پتانسیل‌ و توانمندی‌های سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران استفاده کنند.

دلپریش افزود: از سوی دیگر برای کشورهای همسایه بصرفه‌تر است که تجهیزات صنعت نفت را از ایران تهیه کنند تا این که از هزاران کیلومتر آن طرف تر نیاز خود را تامین کنند.

وی با بیان این که در آینده نزدیک همه کشورهای منطقه علاوه بر این که توانمندی های صنعت نفت کشور را به رسمیت خواهند شناخت نیاز سخت افزاری و نرم افزاری خود را از ایران تامین خواهند کرد گفت: به طور کلی می‌توان گفت در چند سال گذشته در زمینه علوم مربوط به صنعت نفت کشور انقلاب صورت گرفته است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
توقف تولید بنزین پتروشیمی‌ها از نیمه دوم امسال



» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 92020905909
دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۹



معاون وزیر نفت اظهار کرد: در نیمه دوم سال جاری دیگر نیازی به بنزین پتروشیمی نداریم.

علیرضا ضیغمی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: در حال حاضر روزانه چهار تا پنج میلیون لیتر بنزین از پتروشیمی می‌گیریم تا حجم ذخایرمان بیشتر شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآروده‌های نفتی ایران افزود: بعد از راه اندازی سه پالایشگاه اصفهان، لاوان و تبریز در پایان خرداد ماه،‌ در نیمه دوم سال دیگر نیازی به بنزین پتروشیمی نداریم.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر برخی از پالایشگاه‌ها برنامه‌های اورهال و تعمیرات اساسی دارند، گفت: به این دلیل اکنون از پتروشیمی بنزین می‌گیریم. برخی از پالایشگاه‌ها مثل پالایشگاه امام خمینی (ره) بعد از راه اندازی تا جا بیفتند حداقل شش ماه و حداکثر یک سال زمان نیاز دارند.

ضیغمی افزود: برای این‌که کمکی برای پالایشگاه اراک داشته باشیم اکتان افزا را از پتروشیمی برای احتیاط می گیریم.

وی با اشاره به این‌که نمی‌توان به پتروشیمی گفت که امروز اکتان افزا می‌خواهیم و فردا نمی‌خواهیم گفت: پتروشیمی سیستم خود را دارد و فعلا گفته‌ایم تولید داشته باشند.

با تثبیت پالایشگاه‌ها نیازی به پتروشیمی نداریم

معاون وزیر نفت ادامه داد: وقتی که پالایشگاه اراک از مرحله راه‌اندازی و آزمایشی گذشت می‌توانیم به تولید مستمر آن اعتماد کنیم. همچنین یک واحد پالایشگاه اصفهان نیز در ماه جاری راه‌اندازی می‌شود و تا خرداد خروجی آن بیرون می‌آید؛ بنابراین در صورتی که سه واحد اصفهان، لاوان و تبریز تثبیت شوند دیگر نیازی به اکتان افزا پتروشیمی نداریم.

ضیغمی در ادامه عدم نیاز بخش پالایشگاه کشور به اکتان افزای پتروشیمی را مشروط به رعایت صرفه‌جویی توسط مردم دانست و گفت: اگر قرار باشد مصرف، مانند فروردین ماه 70 میلیون لیتر شود باز باید دست به دامن پتروشیمی شویم و یا واردات داشته باشیم.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] سکوت دولت در مقابل حذف سهمیه بنزین

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 92021610767
دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸



دولت سه سناریوی خود را برای افزایش قیمت بنزین اعلام کرد اما در واکنش به این که در این سناریوها قیمت پیشنهادی مربوط به بنزین سهمیه‌ایست یا آزاد و یا این که قرار است بنزین تک نرخی شود، سکوت کرده است.
به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در ابتدا سناریوی دولت رساندن قیمت بنزین به 90درصد فوب خلیج فارس یعنی 2160 تومان برای هر لیتر بود که در این حالت یارانه نقدی ماهانه هر نفر به 250 هزار تومان افزایش می‌یافت.
البته به گفته دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها به دلیل این که دولت احساس کرد که در مجلس شرایط برای ارائه سناریو بنزین 2160 تومانی مناسب نیست از آن صرف‌نظر کرده و سناریوی دیگری را برای بنزین ارائه داده است.
در این سناریو که سناریو " اول" دولت نام گرفته است مبنای محاسبه قیمت حامل‌های انرژی نرخ ارز 1226 تومانی است که بر اساس آن قیمت هر لیتر بنزین 1060 تومان می‌شود.
البته محمدرضا فرزین مشخص نکرده است که در صورت اجرای سناریوی اول یارانه نقدی ماهانه هر فرد چه مقدار افزایش می‌یاید.
سناریو دیگر دولت میانگین دو قیمت پیشنهادی 1060 و 2160 تومان است؛ یعنی برای هر لیتر بنزین 1600 تومان.
در میان سه سناریو اعلام شده از سوی دولت بنزین سه هزارتومانی وجود ندارد و دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها تاکید کرد که اصلا بنزین سه هزار تومانی نخواهیم داشت همچنین رییس جمهور خاطرنشان کرد که " اگر هدفمندی صددرصد اجرا شود بنزین بیشتر از دو هزار تومان نخواهد شد و بیش‌تر از آن را به جیب مردم خواهیم گذاشت."
با وجود این که دولت برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها سه قیمت برای بنزین اعلام کرده است، اما مشخص نکرده که این قیمت مربوط به بنزین سهمیه‌ای یا آزاد است و یا این که قرار است در مرحله دوم هدفمندی سهمیه بنزین حذف شود.
فرزین – دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها - نیز در پاسخ به این سوال ایسنا که قیمت‌های پیشنهادی دولت مربوط به بنزین یارانه‌ای است یا آزاد؟ تنها سکوت کرد.
احتمالا این سکوت یا به معنی حذف بنزین سهمیه‌ای است و یا این که سناریوهای دولت برای افزایش قیمت برای بنزین سهمیه‌ای است.
به گزارش ایسنا، سوم اردیبهشت ماه مجلس شورای اسلامی با تصویب درآمد 50 هزار میلیارد تومانی دولت از محل اجرای هدفمندی یارانه‌ها مجوز افزایش 38 درصدی قیمت حامل‌های سوخت را صادر کرد که بر این اساس قیمت بنزین سهمیه‌ای 550 و بنزین آزاد به هزار تومان افزایش می‌یابد.
البته به دولت این اجازه داده شده است که قیمت حامل‌های انرژی را به یک نسبت ثابت (38 درصد) افزایش ندهد، بلکه می‌تواند قیمت برخی فرآورده‌های نفتی را با توجه به شرایط کشور بیش از این رقم افزایش دهد که در مقابل سوخت‌های دیگر افزایش کمتری می‌یابند.
به گزارش ایسنا، از دی ماه 1389 قیمت هر لیتر بنزین از 100 تومان به 400 تومان سهمیه‌ای و 700 تومان آزاد افزایش یافت که این رقم برای بنزین سوپر سهمیه‌ای 500 و آزاد 800 تومان است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
افزایش طول صف‌های سی.ان.جی و درگیری در جایگاه‌ها

افزایش طول صف‌های سی.ان.جی و درگیری در جایگاه‌ها

[h=1] افزایش طول صف‌های سی.ان.جی و درگیری در جایگاه‌ها

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 92021611068

دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۵



مدیر انجمن صنفی جایگاه‌داران سی.ان.جی کشور با گله از رد شدن طرح نظام حق العمل کاری به جای کارمزد جایگاه داران سوخت، تصریح کرد: بی توجهی دولت و مجلس به صنعت سی.ان.جی نتیجه‌ای جز افزایش صف‌های سی.ان.جی و درگیری در جایگاه‌ها نخواهد داشت.
به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اردشیر دادرس با اعلام این‌که در سه سال گذشته صنعت سی.ان.جی کشور دچار رکود شدید شده است از عقب ماندن 300 درصدی توسعه صنعت سی.ان.جی خبر داد و گفت: در سه سال گذشته توسعه جایگاه‌های سی.ان.جی 120 درصد رشد منفی داشته‌است.
به گفته وی، در سال 88، تعداد 372 باب جایگاه، در سال 89 451 باب جایگاه، در سال 90 226 باب جایگاه و در سال 91 96 باب جایگاه سی.ان.جی ساخته شده است.
دادرس با اشاره به این‌که تعداد خودروهای گازسوز به ترتیب در سال‌های 89 تا 91 به 5.4 میلیون، شش میلیون و 7.1 میلیون افزایش یافته است گفت: به این ترتیب تعداد خودروهای دو گانه سوز در این سه سال 180 درصد رشد داشته است که براین اساس توسعه صنعت سی.ان.جی از برنامه خود عقب است.
مدیر انجمن صنفی جایگاه‌داران سی.ان.جی کشور با اشاره به این‌که در 30 ماه گذشته و بعد از هدفمندی‌ یارانه‌ها قیمت کارمزد جایگاه‌داران سی.ان.جی افزایش نیافته اما قیمت سایر کالاها افزایش چشمگیری داشته است، گفت: این درحالی است که هزینه‌های این صنعت در سه سال گذشته 85 درصد افزایش یافته است.
وی با بیان این‌که در 70 سال گذشته نتوانسته‌ایم سیستم صحیح جایگاه‌داری را اجرا کنیم گفت: با وجود این که انجمن صنفی جایگاه‌داران سی.ان.جی طرح نظام حق العمل کاری به جای کارمزد را ارائه داد اما این طرح بعد از کشمکش های بسیار در دولت رها شد و بعد از آن‌که این انجمن طرح را به مجلس ارائه کرد کمیسیون انرژی آن را تایید کرد اما کمیسیون تلفیق این طرح را نپذیرفت.
دادرس افزود: علاوه بر این طرح دو پیشنهاد دیگری از سوی جایگاه‌داران پیشنهاد شد که کاربری تجاری در داخل جایگاه و واگذاری زمین برای ساخت جایگاه‌های سی.ان.جی از جمله آن دو طرح بود که این دو طرح نیز توسط کمیسیون تلفیق مجلس رد شد.
مدیر انجمن صنفی جایگاه‌داران سی.ان.جی کشور ادامه داد: در حالی که در کشورهای خارجی 20 تا 30 درصد جایگاه‌های سوخت کاربری رایگان و بدون مالیات دارند این امکان برای اقتصادی شدن جایگاه‌داری در ایران اعمال نمی‌شود.
به گفته وی، در ترکیه 12هزار جایگاه برای هشت میلیون خودرو وجود دارد این درحالی است که در ایران تنها 5000 باب جایگاه سوخت برای 16 میلیون خودرو در نظر گرفته شده است.
دادرس با اعلام این‌که تعداد جایگاه‌های سی.ان.جی کشور نسبت به کشورهای دیگر بسیار کم است، تصریح کرد: کیفیت جایگاه‌های سی.ان.جی ایران درجه سه و چهار است.
مدیر انجمن صنفی جایگاه‌داران سی.ان.جی کشور با اشاره به این‌که با افزایش تعداد خودروهای سی.ان.جی شاهد افزایش صف‌ها خواهیم بود گفت: اگر شرایط کنونی صنعت سی.ان.جی (بی توجهی مسوولین به این صنعت) ادامه پیدا کند وضعیت جایگاه‌های سی.ان.جی بحرانی خواهد شد به طوری که باید شاهد زد و خورد در این جایگاه‌ها باشیم.
به گفته وی، پیش از این مدت زمان انتظار در صف‌های جایگاه‌های سی.ان.جی 20 تا 25 دقیقه بود که اکنون این رقم به 50 دقیقه افزایش یافته است. همچنین صف‌های یک تا دو کیلومتری جایگاه‌ها به سه تا 3.5 کیلومتر رسیده است.
او گفت:‌علاوه بر آن که صف‌های جایگاه‌ها در حال دو برابر شدن است HSE (موارد بهداشتی، ایمنی و محیط زیست) در جایگاه‌های سی.ان.جی اصلا رعایت نمی‌شود.

دادرس از رونمایی سند چشم انداز توسعه صنعت سی.ان.جی در افق دهه 90 خبر داد و افزود: البته رسیدن به چنین چشم اندازی نیازمند حمایت مجلس و دولت وایجاد شورای عالی انرژی است.
مدیر انجمن صنفی جایگاه‌داران سی.ان.جی کشور از خروج سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از صنعت سی.ان.جی خبر داد و گفت: در حالی که در ابتدا ساخت جایگاه سی.ان.جی 4700 متقاضی داشت اکنون این رقم به 120 متقاضی رسیده است.
وی یکی از دلایل خروج سرمایه گذاران از این صنعت را پایین بودن نرخ کارمزد اعلام کرد و گفت: با وجود این‌که در سال 90 کارمزد جایگاه‌داران 10 تومان افزایش یافت این رقم عملیاتی نشد و در سال 91 نیز کارمزد 60 تومانی جایگاه‌داران ابلاغ نشد.
دادرس با اشاره به این‌که باید قیمت گاز سی.ان.جی 25 تا 35 درصد قیمت بنزین محاسبه شود، گفت: در مرحله دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها در صورت افزایش قیمت بنزین قیمت سی.ان.جی نباید افزایش یابد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] از حساب کشی از پارس جنوبی تا بازگشت بانوان به نفت
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 92032917932
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶



مشاور رییس جمهور منتخب که سابقه حضور چهار ساله در وزارت نفت را دارد به عنوان یک کارشناس اولویت‌های وزیر نفت جدید و تیمش را تشریح کرد.

اکبر ترکان در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد اولویت وزیر نفت دولت یازدهم گفت: در حوزه بالادستی صنعت نفت و گاز طبق فرمایشات جناب آقای وزیر نفت، 250 میلیارد دلار قرارداد بسته شده است، این در حالی که کل منابع ملی در برنامه پنجم توسعه کشور 90 میلیارد دلار است، بنابراین مشخص می‌شود که قراردادهای بسته شده سه برنامه پنج ساله نیاز دارد و در واقع عملی شدن آنها شدنی نیست.
ترکان معتقد است که گروه جدیدی که وارد صنعت نفت می شود باید از ابتدا بررسی کند که کدام طرح‌ها و پروژه‌ها متناسب با منابع مالی موجود در برنامه پنجم در دستور کار قرار گیرد. همچنین باید بررسی شود که آیا اولویت‌های مقام معظم رهبری که در سیاست‌های کلی نظام بیان شده و در برنامه پنجم توسعه هم آمده در قراردادهای بسته شده اعمال شده است یا خیر.
او با تاکید بر این‌که "منابع اختصاص یافته نیز باید متناسب با برنامه پنجم توسعه باشد نه بر مبنای ارزیابی‌های غیر واقعی و رویایی" گفت: برخی از طرح‌هایی که قرارداد آنها بسته شده و جزو 250 میلیارد دلار قرارداد اعلام شده از سوی وزیر نفت است ممکن است تداوم آن‌ها معنادار نباشد و از سوی دیگر اولویت‌هایی نیز در برنامه پنجم توسعه وجود دارد که در قراردادهای منعقد شده این دوره جایی ندارند؛ به طور مثال یکی از برنامه‌های پنجم توسعه افزایش یک درصدی ضریب بازیافت از مخازن نفتی بود که سهم چندانی از 250 میلیارد قراردادی که بسته شد نداشت.

[h=4]حساب کشی از پارس جنوبی[/h]
این مدیر اسبق صنعت نفت از حسابرسی در برخی پروژه‌ها به عنوان یکی از اقدامات تیم جدید وزارت نفت نام برد و توضیح داد: طبق شنیده‌های بنده از رسانه‌ها گفته می شود که در پارس جنوبی تاکنون 46 میلیارد دلار هزینه شده است این در حالی است که هزینه قرارداد هر دو فاز پارس جنوبی 4.5 میلیارد دلار است. بنابراین برای 18 فاز باقی مانده سرمایه مورد نیاز کمتر از میزان سرمایه‌گذاری است که اعلام می‌شود. از سوی دیگر گفته می‌شود که باز هم میلیاردها تومان باید در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شود.
او با تاکید بر این‌که "باید مشخص شود پول‌های خرج شده در پارس جنوبی کجا خرج شده است" گفت: هزینه 46 میلیارد دلاری معادل سرمایه مورد نیاز برای توسعه حدود 20 فاز است، بنابراین هیچ پیمانکاری در پارس جنوبی نباید کسری داشته باشد چرا که پول‌هایی که داده شده است بیشتر از رقم قراردادهاست به همین دلیل رسیدگی‌ مالی از این زاویه مدیریتی لازم است.
ترکان در مورد این که گفته می‌شود یکی از علت‌های افزایش هزینه ‌ها این بود که پیمانکاران به دلیل تحریم‌ها مجبور شده‌اند تجهیزات مورد نیاز خود را با چندین برابر قیمت خریداری کنند گفت: این از جمله مواردی است که باید بررسی شود که چند برابر قیمت اجناس را تهیه کرده‌اند.


[h=4]خروج منابع مالی دولت از صنایع پایین دستی[/h]
قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی روحانی ادامه داد: در صنایع پایین دستی نیز طبق قانون اصل 44 سرمایه‌گذاری دولت در این بخش ممنوع است؛ بنابراین اگر دولت از منابع خود در صنایع پایین دستی سرمایه‌گذاری کرده است باید منابع دولتی را از این حوزه‌ها خارج کند چرا که این موارد، حوزه‌های فعالیت بخش خصوصی است.
ترکان در مورد کمک به بخش خصوصی فعال در صنعت نفت نیز توضیح داد: با استفاده از سازوکارهای برنامه پنجم توسعه مانند صندوق توسعه ملی، سیستم‌های حمایتی و پشتیبانی‌هایی در بخش قانون و مقررات می توان از بخش خصوصی برای ورود به بخش پایین دستی و توسعه این بخش بدون حضور منابع مالی دولتی کمک گرفت.
وی تاکید کرد: ‌قطعا هر کس که وارد وزارت نفت شود باید بازنگری‌هایی در دو بخش بالادستی و پایین دستی نفت انجام دهد تا حرکت وزارت نفت مطابق برنامه پنجم صورت گیرد.

[h=4]تعیین تکلیف چینی‌ها توسط وزیر نفت جدید[/h]
ترکان در مورد حضور ضعیف شرکت‌های چینی در برخی از پروژه‌های مهم نفتی که منجر به رکورد توسعه برخی از میدان‌های نفتی مشترک شده است نیز اظهار کرد که وزیر جدید باید در این زمینه تصمیم گیری کند.


[h=4]از پیمانکاران خارجی استقبال می‌کنیم[/h]
ترکان در مورد حضور پیمانکاران داخلی صنعت نفت در دولت یازدهم هم گفت: قبل از خروج شرکت‌های خارجی نفتی پیمانکاران داخلی و خارجی با هم در طرح نفتی مشارکت داشتند و طبق قانون سهم 51 درصدی ساخت داخلی هم جزو الزامات بود.
قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی روحانی با تاکید بر این‌که اگر پیمانکاران خارجی بیایند از آن‌ها استقبال می شود خاطرنشان کرد: این به معنای دست کم گرفتن پیمانکاران ایرانی نیست البته در جاهایی که نیازمند تکنولوژی و فن ‌آوری خارجی هستیم حتما باید از خارجی ها استقبال کنیم.
وی استفاده از توان شرکت‌های خارجی را "مشارکت هوشمندانه" نامید و گفت: قرار نیست که کشور دور خودش دیوار بکشد. در کل باید برای توسعه صنعت با دنیا کار کنیم. در این شرایط دو طرف آموخته‌های خود را منتقل و از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده می‌کنند.

[h=4]سطح پیمانکاران ایرانی جهانی است[/h]
این مدیر اسبق صنعت اظهار کرد: پیمانکاران ایرانی الان در سطحی هستند که باید وارد بازارهای جهانی بشوند. دیگر کشورها نیز مشتاق استفاده از ظرفیت‌های پیمانکاران ایرانی هستند چرا که ایران بهترین مهندسان نفت را دارد.

ترکان با تاکید بر این که " فرصت همکاری با پیمانکاران طراز اول بین‌المللی را از دست نخواهیم داد" خاطرنشان کرد:‌ این به معنی این نخواهد بود که بازار پیماکاران ایرانی را شوهر دهیم بلکه مشارکت یعنی استفاده از نقاط قوت یکدیگر.


[h=4]قانون افزایش قیمت انرژی اجرا می‌شود[/h]
قائم مقام رییس ستاد انتخاباتی روحانی در مورد افزایش قیمت بنزین گفت: طبق قانون بودجه سال 92، 40 درصد درآمدهای حاصل از هدفمندی‌ افزایش خواهد یافت اما 40 درصد درآمد از افزایش قیمت کدام فرآورده‌ها نفتی و حامل‌های انرژی اعمال می‌شود تصمیمی است که باید توسط دولت جدید گرفته شود.
او افزود:‌ البته به طور کلی بودجه‌ای که در مجلس برای هدفمندی‌ یارانه‌ها تصویب شده است مستلزم افزایش متوسط 40 درصدی حامل‌های انرژی است اما به این معنی نیست که همه حامل‌های انرژی 40 درصد افزایش یابد بلکه ممکن است که یک فرآورده بیشتر و دیگری کمتر افزایش قیمت یابد. در هر صورت دولت جدید قانون مصوب مجلس را اجرا خواهد کرد.

[h=4]زنان از صنعت نفت حذف نمی‌شوند[/h]
قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی روحانی در پاسخ به این سوال که آیا بانوان می‌توانند امیدوار باشند در دولت جدید دوباره در مشاغل مهندسی نفت به استخدام صنعت نفت درآیند هم گفت: با وجود این که برخی مشاغل ایجاب می‌کند که فقط مردان و یا زنان در آن‌ها فعالیت کنند اما قطعا نظر دکتر روحانی حذف زنان از صنعت نفت نیست؛ چرا که زمان حضورم در پارس جنوبی زنان نیز در منطقه حضور داشتند و با وجود شرایط کاری سخت، طوری ساماندهی صورت گرفته بود که بانوان نقش خود را ایفا کنند.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستاورد محققان ایرانی برای حفاظت از خطوط لوله نفت‌ و گاز با تلفن همراه

دستاورد محققان ایرانی برای حفاظت از خطوط لوله نفت‌ و گاز با تلفن همراه

[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92040804103
شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴



با دستگاه ساخته شده در یک شرکت دانش‌بنیان پارک علم و فناوری خلیج فارس، از این پس متخصصان خطوط لوله انتقال نفت و گاز می‌توانند، با استفاده از تلفن همراه به ایستگاه‌های حفاظت کاتدیک این خطوط سرکشی کنند.


به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متخصصان این شرکت یک رکتیفایر(همسوکننده) برای سیستم حفاظت کاتدی طراحی کرده‌اند که هوشمند است و با استفاده از سیستم GSM نصب شده بر روی آن، از طریق شبکه تلفن همراه قابل دسترسی است.
حفاظت کاتدی یک سیستم جلوگیری یا کاهش سرعت خوردگی فلزات است که با اعمال یک ولتاژ خاص و کنترل شده به سازه فلزی، روند خوردگی و فرسایش آن را کند می‌کند. رکتیفایر نیز وظیفه اعمال جریان خارجی را در این نوع حفاظت بر عهده دارد.

علیرضا زنگنه‌نژاد- از اعضای شرکت سازنده- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره ساخت این رکتیفایر توضیح داد: شرکت در ابتدا خدمات تعمیر این دستگاه‌ها را بر عهده داشت و متوجه شد که به دلیل قدیمی بودن آنها، هزینه‌های تعمیر و نگهداری بالا رفته است.

به گفته وی همین مشکل باعث شد که متخصصان این شرکت به سمت طراحی و ساخت نمونه جدید و ارتقاء یافته این رکتیفایر پیش روند تا پاسخگوی خطوط لوله انتقال نفت و گاز باشد.

این رکتیفایر افزون بر صنایع نفت و گاز در حوزه نیرو و صنایع آب و برق و هر صنعت دیگری که خطوط لوله و تجهیزات فلزی دارد، کاربرد خواهد داشت.

دستگاه ساخته شده توسط وی و همکارانش وزنی معادل یک‌سوم رکتیفایرهای معمول (حدود 2 تن) دارد و 10 کیلو واتی است.

زنگنه‌نژاد درباره ضرورت کم‌وزن بودن این دستگاه خاطرنشان کرد: رکتیفایر در نقاط مختلفی در مسیر حرکت خط لوله نصب می‌شود که ممکن است مکان‌های صعب‌العبور باشد، بنابراین حجم و وزن کم، قابلیت نصب و سرویس پذیری آن را بالا می‌برد.

تنظیم میزان ولتاژ به صورت هوشمند

در فصل‌های تابستان و زمستان به دلیل تغییر رطوبت خاک و دما، که نسبت مستقیم با خوردگی لوله دارند، دستگاه‌ها به سرکشی و تنظیم منظم نیاز پیدا می‌کنند.
معمولاً برای این سرکشی‌ها یک گروه به مکان‌های نصب رکتیفایر اعزام می‌شوند تا پس از اندازه‌گیری میزان رطوبت و مقاومت خاک، رکتیفایر را کالیبره ‌کنند.

به گفته وی با هوشمند کردن رکتیفایر ساخت این شرکت، دستگاه‌ها با استفاده از سنسورهایی که در آنها نصب شده است، دما و رطوبت را اندازه‌گیری کرده و به صورت اتوماتیک خود را تنظیم می‌کنند.
با چنین ویژگی‌ ای میزان سرکشی و کنترل این دستگاه‌ها کم می‌شود و دیگر به اپراتور نیاز نخواهند داشت.

استفاده از شبکه تلفن همراه برای بازرسی دستگاه

همچنین رکتیفایرها هر چند ماه نیاز به سرکشی فنی دارند که سیستم GSM نصب شده بر روی این رکتیفایر از آن تعداد آن می‌کاهد.

زنگنه نژاد در این باره توضیح داد: با این سیستم می‌توان از طریق شبکه تلفن همراه با دستگاه ارتباط برقرار کرد و اطلاعات تک‌تک ایستگاه‌های حفاظت کاتدی را به دست آورد. سخت‌افزار و نرم‌افزار این سیستم، این امکان را به دست می‌دهد که اپراتور از محل کار خود این دستگاه‌ها را بررسی و ارزیابی کند.

سرکشی چند ماه یک بار به این ایستگاه‌ها گاهی اوقات پاسخگوی میزان نیاز آنها به سرویس نیست چرا که ممکن است یک صاعقه دستگاه را در ارتفاعات کوهستان از کار انداخته و لوله چند ماه در معرض آسیب مانده باشد.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] تبدیل پوست موز به پلاستیک زیستی توسط یک دانش‌آموز
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92040904641
یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۵



یک دانش آموز 16 ساله ترک، موفق به تبدیل پوست موز به پلاستیک زیستی شده است که می تواند در آینده جایگزین استفاده از نفت برای تولید پلاستیک شود.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «الیف بیگلین» در تحقیقات خود دریافت که نشاسته و سلولز موجود در پوست موز می تواند برای تولید عایق کننده سیم و ساخت پروتزهای پزشکی کاربرد داشته باشند.

این دانش آموز پس از بررسی طرح استفاده از پوست انبه در صنعت پلاستیک سازی در برخی نقاط جهان، به فکر توسعه فرآیندی برای تبدیل پوست موز در تولید پلاستیک زیستی افتاد.

در فرآیند شیمیایی که توسط این دانش آموز مبتکر توسعه یافته است، پوست موز به پلاستیک زیستی غیر پوسیده تبدیل شده و می تواند در آینده جایگزین استفاده از نفت شود؛ برای توسعه این فناوری دو سال زمان صرف شده است.

این طرح برنده جایزه 50 هزار دلاری رقابت علمی آمریکا شده و همچنین به مرحله نهایی نمایشگاه علوم گوگل راه یافته است.

در تایلند روزانه 200 تن پوست موز دور ریخته می‌شود که می تواند بعنوان منبع بالقوه برای تولید پلاستیک زیستی مورد استفاده قرار گیرد و با آلودگی های زیست محیطی مقابله کند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] توضیحات شرکت پخش در مورد تبخیر بالای بنزین یورو4
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 92040904993
یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۱



سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام این که انصراف برخی از جایگاه‌های عرضه کننده بنزین یورو4 صحت ندارد در مورد تبخیر بیش ازحد طبیعی بنزین یورو4 توضیح داد.

داوود عربعلی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون جایگاه‌داری از توزیع بنزین یورو 4 به دلیل تبخیر زیاد این سوخت انصراف داده است، گفت: این موضوع واقعیت ندارد و کسی که چنین موضوعی را مطرح کرده باید خود پاسخ‌گو باشد.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال، بازیافت بخارات بنزین) خاطر نشان کرد: به دلیل این‌که در جایگاه‌های عرضه‌کننده سوخت بخارات بنزین جمع‌آوری می‌شود، دور ریز و پرتی بنزین وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در جایگاه‌های جدید و حتی قدیمی عرضه سوخت طرح کهاب اجرا شد و براین اساس سیستم مخازن جایگاه‌داران بسته و بخارات بنزین جمع‌آوری و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رییس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی یادآور شد که اگر تبخیر بنزین یورو 4 آنقدری باشد که بعضی از جایگاه‌داران مطرح می‌کنند امنیت جایگاه باید در خطر باشد در حالی که چنین چیزی صحت ندارد.

عربعلی در پاسخ به این سوال که طرح کهاب در مورد باک خودروها اجرا نشده است بر این اساس تبخیر بنزین یورو4 در باک خودرو را نمی توان ندید گرفت گفت: تبخیر معمولا در فضای آزاد رخ می‌دهد پس در صورتی که باک خودرو بسته باشد، تبخیر بنزین نخواهیم داشت.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این‌که فراریت بنزین یورو 4 مانند بنزین سوپری است که هم‌اکنون در جایگاه‌ها توزیع می‌شود، گفت: کسانی که چنین موضوع‌هایی را مطرح می‌کنند تخصصی در مورد جایگاه‌داری ندارند.

وی در مورد این‌که یکی از علت‌هایی که برای فراریت زیاد بنزین یورو 4 تولید کشور بیان می‌شود، رسیدن گوگرد آن به 10 ppm است در حالی که استاندارد اروپا 50 ppm است توضیح داد: این بسیار عالی است چرا که کاهش گوگرد بنزین به کمتر از 50 ppm یکی از افتخارات ما محسوب می‌شود.


عربعلی در مورد افزایش تعداد جایگاه‌های عرضه‌کننده بنزین یورو 4 پایتخت در روزهای آینده گفت: تا زمانی که حجم بیشتری از این نوع سوخت به شرکت ملی پخش تحویل داده نشود، نمی‌توان تعداد جایگاه‌ها را افزایش داد.


وی با اشاره به این‌که با توجه به مقدار تحویلی بنزین یورو4 به شرکت پخش این نوع سوخت در حدود 22 جایگاه توزیع می‌شود، تاکید کرد: هرچقدر که سوخت یورو 4 به این شرکت تحویل داده شود، همان مقدار در شهر تهران توزیع خواهد شد.


به گزارش ایسنا، بیژن حاج محمدرضا - رییس انجمن جایگاه داران سوخت کشور- با اعلام این که برخی از جایگاه‌داران از توزیع بنزین یورو4 انصراف داده اند در مورد علت این موضوع به ایسنا گفت: دلیل عدم تمایل برخی از جایگاه داران برای توزیع سوخت یورو4 پایین بودن گوگرد آن بیش از استاندارد اروپاست که موجب فرار بودن بیش از حد بنزین می شود که نتیجه آن ضرر مالی به جایگاه دار و حتی مصرف کننده خواهد بود.


به گفته وی گوگرد بنزین یورو4 باید 50 PPM باشد اما گوگرد بنزین یورو4 تولید داخل 10 PPMاست که موجب تبخیر بیش از حد بنزین در مخرن جایگاه و باک خودرو می شود.


حاج محمدرضا گفت: شرکت ملی پخش برای تبخیر بنزین مقدار مشخصی را تعیین کرده است که در مقابل آن درصدی را به جایگاه داران پرداخت می کند اما حجم تبخیر بنزین یورو4 از رقم تعیین شده بالاتر است و این به زیان جایگاه داران است.


به گزارش ایسنا، هم اکنون روزانه 22 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 در کشور تولید می‌شود که می‌توان تمام مصرف منطقه تهران (منطقه تهران علاوه بر شهر تهران، شامل نواحی شهرری، فیروزکوه، دماوند، شهریار، ورامین، پاکدشت، رباط کریم و اسلامشهر هم‌ می‌شود) را که متوسط مصرف روزانه آن بین 13 تا 14 میلیون لیتر است پوشش داد.

به گزارش ایسنا، با وجود این در حال حاضر به دلیل این که بنزین یورو4 تنها در انبار سوختگیری ذخیر سازی شده است امکان توزیع گسترده آن وجود ندارد اما طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ذخیره سازی این سوخت در دو انبار کن - شمال غربی - و قوچک- شمال شرقی- درحال انجام است که در صورت انجام این کار توزیع بنزین یورو4 در جایگاه‌های بیشتری انجام خواهد شد.

همچنین در صورت افزایش تولید بنزین با استانداردهای اروپا توزیع آن در سایر کالانشهرهای کشور از جمله کرج، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و اراک آغاز خواهد شد.

به گفته ضیغمی امسال تولید بنزین یورو 4 و یورو 5 به روزانه 52 میلیون لیتر می‌رسد که از این رقم 3 میلیون لیتر آن در آبادان، 3 میلیون لیتر در تهران، 16 میلیون لیتر در شازند، ۲.۹ میلیون لیتر در لاوان،۳.۸ میلیون لیتر در تبریز، 11 میلیون لیتر در اصفهان و ۱۲.۴ میلیون لیتر در بندرعباس تولید خواهد شد.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش کارایی خطوط انتقال نفت و گاز با طرح دانشجوی ایرانی

افزایش کارایی خطوط انتقال نفت و گاز با طرح دانشجوی ایرانی

[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92041811100
سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵



یک دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر دستگاهی را طراحی کرده است که با ایجاد پوشش‌های نانویی بر روی خطوط انتقال نفت وگاز، کارایی این خطوط را بالاتر می‌برد.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا آبدارباشی - دانشجوی رشته مهندسی متالورژی - این دستگاه را براساس یک روش شیمیایی - مکانیکی خاص ساخته است که می‌تواند بر روی قطعات مختلف، پوششی از مواد نانوکامپوزیتی لایه نشانی کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره‌ دستگاه طراحی شده توضیح داد: دستگاه لایه‌نشانی پوشش‌های نانوکامپوزیتی براساس روش جدیدی کار می‌کند که در دنیا نیز بیش از 10 سال سابقه ندارد.

به گفته‌ی آبدارباشی، این دستگاه می‌تواند پوشش‌های قابل اطمینان‌تری نسبت به پوشش‌های فعلی خطوط انتقال نفت و گاز ایجاد کند؛ موضوعی که در چند سال اخیر از اولویت‌های پژوهشی وزارت نفت در حوزه خطوط لوله انتقال بوده است.

کاربرد در صنایع خودروسازی

طراح و سازنده‌ی این دستگاه معتقد است که می‌ توان برای آن افزون بر صنایع نفت و گاز بازار دیگری در حوزه ساخت خودرو یافت.

آبدارباشی گفت: هم‌اکنون استفاده از پلیمر‌ها در قطعات مختلف خودروها رو به گسترش است و می‌توان از دستگاه لایه‌نشانی پوشش‌های نانوکامپوزیتی برای پوشش‌دهی به قطعات پلیمری که با سایر روش‌ها قابل پوشش‌دهی نیستند، استفاده کرد.

کاهش 70 درصدی مصرف انرژی

دستگاه ساخته شده توسط آبدارباشی پوشش متفاوتی نسبت به سایر روش‌های پوشش‌دهی ایجاد نمی‌کند، اما ویژگی‌هایی دارد که روش‌های دیگر لایه‌نشانی مانند الکترولس و الکتروپلیتینگ فاقد آن هستند.

به گفته‌ی این طراح جوان، دستگاه می‌تواند میزان مصرف برق و گاز را تا 70 درصد کاهش دهد که با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای صنایع مختلف بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: این دستگاه نسبت به دو روش دیگر لایه‌نشانی، بازده بالاتری دارد و نکته‌ی مهم دیگر آن است که قابل حمل است و به حمام نمک نیز احتیاج ندارد که این موضوع باعث می‌شود تا برای تاسیسات در دورترین نقاط نیز قابل استفاده باشد.

نیاز به استفاده از ربات‌ها برای به‌کارگیری در خط تولید
آبدارباشی با اشاره به این‌که نمونه‌ی ساخته شده توسط او با راهنمایی دو تن از اساتید دانشکده مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، یک نمونه‌ی صنعتی است، خاطر نشان کرد: این نمونه می‌تواند در صنعت استفاده شود، اما برای به‌کار گرفتن آن در خط تولید قطعات به لوازم دیگری نیز نیاز است.

به گفته‌ وی برای به کارگیری این نمونه در خط تولید لازم است تعدادی ربات و بازوهای مکانیکی نیز به آن افزوده شود تا بدون دخالت انسان و با برنامه‌ریزی قبلی قابل استفاده باشد.

شیوه کار دستگاه

طراح این دستگاه درباره‌ کار آن توضیح داد: دستگاه از یک پیستوله با دو نازل برخوردار است که دو محلول اکسید‌کننده و احیا‌کننده را از دو مخزن جداگانه بر روی قطعه می‌پاشد، این دو محلول بر روی سطح با یکدیگر واکنش نشان می‌دهند و پوششی را بر روی قطعه ایجاد می‌کنند.

آبدارباشی با اشاره به این‌که نمونه صنعتی این دستگاه با حمایت مالی اداره کل انجمن‌های علمی و امور المپیاد‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شده است، اظهار کرد: پنج میلیون تومان کمک این اداره تنها برای خرید وسائل عمده و ضروری این دستگاه کافی بود و ساخت نمونه‌ کامل صنعتی آن به حداقل 15 میلیون تومان سرمایه احتیاج دارد که در مقایسه با هزینه‌های دو روش الکترولس و الکتروپلیتینگ مبلغ پایینی است.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
طراحی سامانه نمایشگر پروفیل رسوبات کف مخازن ذخیره سازی نفت خام در جهاد دانشگاهی

طراحی سامانه نمایشگر پروفیل رسوبات کف مخازن ذخیره سازی نفت خام در جهاد دانشگاهی

[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92051206371
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴



سامانه نمایش‌دهنده پروفیل رسوبات کف مخازن ذخیره سازی نفت خام با تلاش محققان پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی طراحی و ساخته شد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، با گذشت زمان در کف مخازن ذخیره نفت خام، رسوبات نفتی ایجاد می‌شود که وجود این رسوبات مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند. روش سنتی و دستی برای شناسایی و اندازه گیری میزان و محل این رسوبات در کف مخازن، استفاده از میله فلزی توسط اپراتور است که با مشکلات زیاد و دقت کم همراه است.

در این پروژه براساس سفارش شرکت پایانه های نفتی، سیستم جدیدی طراحی و ساخته شده که به روش التراسونیک عمل می‌کند و با دقت بالا، پروفیل رسوبات در کف مخزن را اندازه گیری و بر روی مانیتور رایانه دستگاه نشان می‌دهد.

پیاده سازی سخت افزاری و نرم افزاری این سامانه با توجه به شرایط خطرناک و سخت روی مخازن نفت و بدون در دست داشتن نمونه مشابه خارجی دارای پیچیدگی های خاص پژوهشی بوده است که خوشبختانه نتایج عملیاتی خوبی را در بر داشته است. مشابه این سیستم تنها توسط یک شرکت خارجی تولید و با قیمت بسیار بالا عرضه می شود و این دستگاه جزو اقلامی است که صدور آن به ایران تحریم شده است.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهبود عملکرد کاتالیست‌ها در صنعت نفت با فوم‌های فلزی متخلخل محققان ایرانی

بهبود عملکرد کاتالیست‌ها در صنعت نفت با فوم‌های فلزی متخلخل محققان ایرانی

[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92051407709
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴



پژوهشگران یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با تولید فوم‌های فلزی متخلخل موفق به افزایش راندمان کاتالیست‌های مورد استفاده در صنعت نفت شدند.

منصور همتی،‌ مدیر عامل این شرکت در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: محیط‌های متخلخل طبقه‌بندی جدیدی از مواد هستند که به دلیل چگالی کم و ویژگی‌های حرارتی، مکانیکی، الکتریکی و اکوسیتکی، تاثیر شگرفی در بهبود راندمان و پیشرفت پروژه‌های آزمایشگاهی و صنعتی دارند.

وی ادامه داد: ایران جزء سه تولیدکننده برتر فوم‌های فلزی متخلخل در دنیا و تنها تولید کننده فوم‌های فلزی متخلخل با اشکال گوناگون متناسب با نوع نیاز مشتری است.

همتی افزود: فوم‌های فلزی از محیط‌های متخلخل پیشرفته‌ای هستند که با توجه به افزایش سطح، در حجیم‌تر کردن و باز نمودن سلول‌ها (گذردهی بالا) در صنایع مختلف کاربرد و به همین دلیل در افزایش راندمان سیستم نقش بسزایی دارند.

همتی در خصوص کاربردهای فوم‌های متخلخل فلزی خاطرنشان کرد: این فوم‌ها در فرآیند انتقال حرارت به عنوان افزایش دهنده سرعت انتقال حرارت استفاده می‌شوند. همچنین قابلیت استفاده در کلیه مبدل‌های حرارتی، لوله‌های گرمایی، کولرهای آبی و گازی را دارند.

به گفته وی، پژوهشگران این شرکت دانش بنیان طی پروژه‌ای توانسته‌اند با استفاده از فوم‌های فلزی متخلخل، راندمان کاتالیست‌های مورد استفاده در صنعت را افزایش دهند.

همچنین با بهره‌برداری از فوم‌های متخلخل در محصولات شرکت بوتان، اتلاف انرژی محصولات را تا 30 درصد کاهش داده‌اند.

همتی اظهار کرد: فوم‌های متخلخل در فرآیندهای الکتروشیمیایی به عنوان الکترودهایی با سطح بسیار زیاد در انواع باتری‌ها و پیل‌های سوختی و در فرآیندهای شیمیایی به عنوان کاتالیست‌هایی با طول عمر زیاد در صنایع پتروشیمی کاربردهای بسیاری دارند.

وی در پایان تصریح کرد: این فوم‌های متخلخل در مرحله نیمه صنعتی قرار دارند و به سفارش صنایع مورد نیاز به تولید تجاری می‌رسند.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] موفقیت محققان کشور در اندازه‌گیری «متانول» سوخت سبز
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92051609666
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳



پژوهشگران شیمی تجزیه دانشگاه تربیت مدرس با استفاده از نانوساختارهای پلیمر سنتز شده به روش الکتروشیمیایی موفق شدند به یک ماده ‏حساس به متانول برای اندازه‌گیری این ماده در سوخت سبز بیودیزل دست پیدا کنند. ‏

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، محسن بابایی، دانش آموخته شیمی تجزیه مقطح دکتری دانشگاه تربیت مدرس، در رابطه با اهداف این تحقیقات گفت: ابتدا ‏تهیه حسگر گازی با ساختارنانو بر پایه پلیمر هادی به روش الکتروشیمیایی بر روی بسترهای اینتردیجیت هدف این تحقیق بود. به خاطر ‏پاسخ انتخابی این حسگر به متانول و این نکته که اندازه‌گیری این الکل (در فرآیند تهیه بیودیزل استفاده می‌شود) دارای اهمیت ‏است، به عنوان یکی از کاربرد‌های تجزیه‌ای حسگر گازی، اندازه‌گیری متانول موجود در بیودیزل مورد توجه واقع شد.

وی با اشاره به نحوه انجام این تحقیقات افزود: ابتدا بستر مورد نظر که یک اینتردیجیت بود، با استفاده از بوردهای مدار ‏چاپی تهیه شد. با یک مرحله آبکاری، سطح مسی این بسترها با طلا بی‌اثر شد. در ادامه از روش جریان ثابت در حضور آنیون ‏دوپان پرکلرات و پاراتولوئن سولفونات و مونومر پیرول، سطح اینتردیجیت با پلی پیرول پوشش داده شد. در ادامه به مطالعه ‏مورفولوژی پلیمرهای تهیه شده با استفاده از عکس‌های‎ SEM ‎و طیف‎ FTIR‏ پرداخته شد. در ادامه در یک محفظه آنالیزور ‏گازی، آنالیت‌های مختلف به حسگر معرفی شد.

بابایی تصریح کرد: برای انجام تست‌های دیگر، یک نمونه بیودیزل تهیه شده از پسماند‌های روغن در گروه کشاورزی دانشگاه ‏تربیت مدرس انتخاب و سه نمونه از این بیودیزل تهیه شد. برای اندازه‌گیری متانول در این نمونه‌ها، نمونه‌های بیودیزل به ‏حسگر معرفی شده و با استفاده از منحنی درجه‌بندی رسم شده، متانول موجود در بیودیزل به‌ دست آمد.

وی با بیان این که این طرح در صنایع مختلف که اندازه‌گیری ‏متانول در آنها اهمیت دارد، مورد توجه است، یادآور شد: نتایج نشان داد که در سنتز با آنیون پرکلرت و جریان خاص، پلیمر حاصل همگن و دارای ذرات نانومتری است. نانوساختار بودن ‏سطح این نانوحسگر باعث می‌شود که سطح تماس نانوحسگر با گاز مورد آنالیز افزایش یابد و همین موضوع سبب می‌شود تا ‏نانوحسگر، گازها را در مقادیر یا غلظت‌های بسیار کم‌ شناسایی کند و دارای حساسیت و حد تشخیص‌های بهتری برای آنالیز ‏متانول در دمای محیط باشد. از همین رو می‌تواند برای اندازه‌گیری متانول موجود در بیودیزل مورد استفاده قرار گیرد.‏

نتایج این کار تحقیقاتی که توسط محسن بابایی و دکتر نادر علیزاده مطلق از دانشگاه تربیت مدرس صورت گرفته، ‏در مجله ‏Sensors and Actuators B: Chemical ‎‏ منتشر شده است.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] حمایت مرکز رشد واحدهای فناور نفت و گاز از نوآوران و پژوهشگران
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92052513837
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸



معاون مرکز رشد واحدهای فناور نفت و گاز دانشگاه صنعت نفت از موافقت شورای فناوری مرکز با ورود چهار طرح دانش‌بنیان به دوره رشد و تصویب چهار طرح دیگر جهت ورود به دوره رشد مقدماتی خبر داد.

محمدزمان قدوسی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری‌ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان با اشاره تصویب این طرح‌ها در سومین جلسه شورای فناوری مرکز، اظهار کرد: در این جلسه با حضور ایده‌دهندگان و نمایندگان آن‌ها از برنامه کسب و کار طرح‌های ارائه‌ شده دفاع و در نهایت با ورود چهار طرح به دوره رشد موافقت شد.

وی خاطرنشان کرد: این طرح‌ها شامل «سیستم انتقال دیتا و تله‌متری از طریق خطوط لوله فلزی و پلی اتیلن»، «تدوین دانش فنی و ساخت آلیاژ فولاد زنگ‌نزن آفتینتی پرنیتروژن»، «نم‌زدایی گاز با استفاده از روش مکانیکی» و «تهیه و تدوین دانش فنی، فناوری طراحی و ساخت مجموعه کامل دستگاه فوران‌گیر دورانی جهت انجام عملیات حفاری زیر فشار تعادل» هستند.

قدوسی افزود: همچنین از میان طرح‌های مختلف رسیده به مرکز جهت ورود به مرحله رشد مقدماتی طرح‌های «توسعه بسته نرم‌افزاری محاسبه توزیع فشار در خطوط لوله نفت و گاز»، «سیستم ردیابی تانکرهای حمل سوخت جهت مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی مبتنی بر شبکه GSM-GPRS»، «تصفیه پساب صنعتی توسط نانوبیوپلیمر کیتوسان» و «ساخت ربات‌های حامل تجهیزات بررسی مخازن، لوله‌ها و کانال‌ها» تصویب شدند.

معاون مرکز رشد واحدهای فناور نفت وگاز دانشگاه صنعت نفت با بیان این‌که در حال حاضر تعداد شرکت‌ها و واحدهای فناور پذیرفته‌شده و مستقر در مرکز به 12 واحد رسیده است، تصریح کرد: این واحدها از بین 20 طرح رسیده به مرکز به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان تصویب شدند. همچنین هم‌اکنون سه طرح دیگر در مرحله داوری است.

قدوسی، حوزه حمایتی این مرکز را نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی و بیشتر در زمینه ساخت یا اصلاح فرایندها عنوان و با دعوت از دانش آموختگان دانشگاهی، نخبگان و مبتکران دارای تفکر و ایده‌های محوری در حوزه صنعت نفت جهت ثبت ایده، تجاری‌سازی و استفاده از تسهیلات این مرکز خاطرنشان کرد: صاحبان ایده‌های نوآور در این حوزه‌ها می‌توانند با مراجعه به وبگاه مرکز به نشانی http://roshd.put.ac.ir و بخش سامانه الکترونیک جذب و پذیرش الکترونیکی‌(وندا) نسبت به ارائه طرح و ایده خود جهت بررسی در مرکز اقدام کنند.

وی با بیان این‌که این مرکز در حال حاضر از فضایی به مساحت حدود یک هزار و 100 مترمربع با ظرفیت استقرار حداقل 30 واحد فناور برخوردار است، ادامه داد:‌ طرح‌های پذیرفته‌شده در مرکز علاوه بر برخورداری از فضا و تجهیزات اداری جهت دفتر کار، می‌توانند از تسهیلات مالی تا سقف پنج میلیون تومان در مرحله پیش‌رشد و 30 میلیون تومان در مرحله رشد بهره‌مند شوند.

معاون مرکز رشد واحدهای فناور نفت و گاز دانشگاه صنعت نفت با اشاره به راه‌اندازی این مرکز در سال گذشته، عملکرد آن را در طول مدت فعالیت آن مطلوب خواند و از معرفی چهار شرکت دانش‌بنیان مرکز برای حضور در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی «علم تا عمل» خبر داد.

قدوسی همچنین با برشمردن پتانسیل‌های منطقه از قبیل حضور شرکت‌های ملی حفاری، مناطق نفت‌خیز جنوب، انجمن سازندگان تجهیزات نفت و گاز، پالایشگاه آبادان و پتروشیمی‌های مستقر در منطقه بندر امام(ره)، عرصه فعالیت در حوزه نفت و گاز را در استان در زمینه واحدهای فناور بسیار وسیع توصیف کرد و افزود: به نظر می‌رسد تنها حدود 20 درصد استعدادهای نهفته در استان در حوزه نفت و گاز بروز یافته و هنوز 80 درصد استعدادها و پتانسیل‌ها فعال نشده‌ است که توجه بیشتر نهادهای حمایتی، دانشگاه و صنعت را می‌طلبد.

وی با بیان این‌که این مرکز از ایده‌های نوآورانه دانش‌آموختگان دانشگاهی و پژوهشگران تمام مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور حمایت می‌کند، اظهار کرد:‌ در حال حاضر طرح‌هایی از سوی دانش آموختگان دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، تهران، شهیدچمران اهواز‌، صنعت نفت و دانشگاه آزاد اسلامی در مرکز پذیرفته و مستقر شده‌ است.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
سند راهبری فناوری نانو در صنعت نفت تصویب شد



» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92052513945
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰



سند راهبری فناوری نانو در صنعت نفت با هدف کسب جایگاه نخست در منطقه و ایجاد ارزش بالای اقتصادی، تصویب شد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، وزارت نفت همچنین مصوب کرد که 10 درصد از بودجه‌های پژوهشی صنعت نفت به فناوری‌های نوین شامل زیست‌فناوری، فناوری نانو و فناوری غشا اختصاص یابد.

وزارت نفت، نظر به اهمیت فناوری نانو، تعامل نزدیک و هماهنگ آن با فناوری‌های موجود و اثرات فرآوان اقتصادی و اجتماعی این فناوری و همچنین نقش تعیین‌کننده آن در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، سند راهبری فناوری نانو در صنعت نفت را با هدف کسب جایگاه نخست در منطقه و ایجاد ارزش بالای اقتصادی تصویب کرد.

مطابق چشم انداز این سند، صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران، در افق 1404، صنعتی پیشرو با ویژگی‌ تولید محصولات و فرآورده‌های نفتی مبتنی بر فناوری نانو با ارزش افزوده بالا، به کارگیری فرایندهای مبتنی بر فناوری نانو برای ازدیاد برداشت، افزایش کارایی، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و بهبود کمی و کیفی محصولات و رفع معضلات عملیاتی،
مصرف‌ محصولات داخلی نانو برای افزایش کارایی، کاهش وابستگی و کاهش هزینه ها و صدور محصولات و خدمات فناوری نانو است.

معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت، تصویب کرده است که 10 درصد از بودجه‌های پژوهشی صنعت نفت به فناوری‌های نوین شامل زیست‌فناوری، فناوری نانو و فناوری غشا اختصاص یابد.

از اهداف این سند می‌توان به مدیریت طرح‌های پژوهش و فناوری، تولید محصول براساس تقاضای شرکت‌ها، تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و کمک به توسعه تجهیزات نانویی ساخت داخل اشاره کرد.

مطابق این سند، دستیابی به 27 فناوری کلیدی تا پایان سال 1395 هدف‌گیری شده که از جمله این فناوری‌ها می‌توان به ازدیاد برداشت از مخازن نفتی با استفاده از مواد نانوساختار، اصلاح مته‌های حفاری با پوشش‌های نانوالماس، استفاده از نانوفیلتر‌ها در توربین‌ها و واحدهای عملیاتی، استفاده از نانولوله‌های کربنی و گرافن در سیمان حفاری، استفاده از نانوکاتالیست برای فرآیند‌های HDS، نانو عایق‌های حرارتی و نانوامولسیون ها اشاره کرد.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] پیکر مرحوم دکتر سعیدی، صبح یکشنبه تشییع می‌شود
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92053017774
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳



پیکر مرحوم دکتر علی‌ محمد سعیدی، متخصص و محقق برجسته بین‌المللی صنعت نفت، صبح یکشنبه سوم شهریورماه در بهشت زهرا (س) تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، پیکر استاد سعیدی قرار است در قطعه 89 بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شود. مراسم یادبود مرحوم دکتر سعیدی نیز روز دوشنبه چهارم شهریورماه از ساعت 16 تا 17:30 در مسجد جامع شهرک قدس (غرب) برگزار می‌شود.

دکتر علی محمد سعیدی روز دوشنبه ۲۲ مردادماه جاری در سن هشتاد سالگی به دنبال عارضه قلبی در بیمارستانی در پاریس درگذشت.

وی که در سال 1340 دکتری مهندسی نفت و ریاضیات کاربردی خود را از دانشگاه استانفورد اخذ کرده بود برای مدتی رییس بخش نظارت بر فعالیت های اکتشاف و تولید نفت و گاز کشور بود و در اوایل انقلاب، سمت کفیل مدیر اکتشاف و تولید نفت را بر عهده داشت.

دکتر سعیدی که سال‌ها پیش از وزارت نفت بازنشسته شده بود ازصاحب نظران بین المللی مهندسی مخازن نفت و گاز به شمار می‌رفت.

کتاب وی با عنوان «مبانی مهندسی مخازن شکاف دار» (Reservoir Engineering of Fractured Reservoirs: Fundamental and Practical Aspects) مرجع بین ‌المللی مهندسی مخازن شکافدار در بسیاری از دانشگاه های جهان است.

علی‌ محمد سعیدی در سال ۱۳۱۲ در محله امامزاده یحیی تهران به دنیا آمد. دوران جوانی وی همزمان با جنبش ملی‌ شدن صنعت نفت ایران بود. سعیدی در آن‌ سالها به دلیل فعالیت‌های سیاسی در حمایت از جنبش چند بار بازداشت شد.

وی مدرک لیسانس خود را در سال ۱۳۳۴ در رشته مهندسی‌ شیمی‌ در دانشگاه تازه تاسیس پلی‌تکنیک تهران با رتبه اول و دریافت نشان زرین از وزارت فرهنگ وقت به پایان رساند. سپس به عنوان مهندس حفاری به استخدام شرکت ملی‌ نفت ایران درآمد و پس از دو سال با دریافت بورسیه تحصیلی‌ وزارت فرهنگ به مدرسه معدن کلرادو به آمریکا رفت و در سال ۱۳۳۸ دوره فوق لیسانس را به پایان رساند.


دکتر علی محمد سعیدی


وی بلافاصله وارد دوره دکتری دانشگاه استنفورد شد و ظرف دو سال و شش ماه دکتری مهندسی‌ نفت و ریاضیات کاربردی را در سال ۱۳۴۰ به اتمام رساند. وی اولین فارغ‌التحصیل دره دکتری مهندسی‌ نفت از دانشگاه استنفورد بود.

دکتر سعیدی پس از بازگشت به ایران به عنوان مهندس مخزن به شرکت نفت بازگشت و در سال ۱۳۴۴ مدیریت اداره مهندسی‌ مخازن شرکت نفت را به عهده گرفت. از همان زمان وی نماینده شرکت نفت در پروژه‌های تحقیقاتی‌ مشترک با شرکت‌های عضو کنسرسیوم بود و در سالهای ۱۳۵۳-۱۳۵۷ مدیریت این پروژه‌ها را به عهده داشت. در همین سالها با اهتمام و اصرار وی و علیرغم مخالفت‌های فراوان شرکتهای کنسرسیوم به صورت علمی‌ اثبات کرد که تزریق گاز به مخازن نفتی‌ آهکی ایران بهترین روش برای افزایش ذخایر و تولید نفت است. نهایتاً پروژه تزریق گاز به میدان نفتی‌ هفتکل در دهه ۵۰ آغاز شد. تولید روزانه این مخزن پس از ۴۰ سال کماکان در سطح اولیه باقی‌ مانده است. با اثبات عملی‌ نظردکتر سعیدی ذخایر اثبات شده قابل استحصال نفت ایران حداقل ۳۵ میلیارد بشکه افزایش یافت.

مطالعات دکتر سعیدی در سال 55 نشان داد که در آن زمان مخازن نفت ایران نیاز به تزریق 250 میلیون متر مکعب گاز در روز داشتند. برنامه تزریق 250 میلیون مترمکعب گاز به میادین در سال 1355 به تصویب هیات مدیره شرکت ملی نفت رسیده و تمامی تجهیزات آن خریداری شده بود، این در حالی است که به رغم برداشت بیش از30 میلیارد بشکه از سال 55، آمارهای متفاوتی از زبان کارشناسان و مسوولان در حدود 100 میلیون متر مکعب گاز درباره میزان تزریق روزانه گاز به مخازن ارائه می شود.

مرحوم دکتر سعیدی از سال ۱۳۵۲ تا 1357 رییس بخش نظارت بر اکتشاف و تولید نفت و گاز شرکت نفت بود و پس پیروزی انقلاب سمت کفیل مدیر اکتشاف و تولید شرکت نفت را بر عهده گرفت.

وی در سال ۱۳۵۸ با گرد آوردن کارکنان پیشین شرکت‌های سرویس خارجی‌، شرکت ملی‌ حفاری ایران را تاسیس و نخستین رییس هیات مدیره آن شد. دکتر سعیدی پس از بازنشستگی از شرکت نفت در سال ۱۳۵۹ در فرانسه اقامت گزید.

دکتر سعیدی در سالهای ۱۳۶1-۱۳۶۶ به تشویق مدیر وقت شرکت توتال، کتاب «مهندسی مخازن ترکدار»( Reservoir Engineering of Fractured Reservoirs) را در فرانسه به رشته تحریر در آورد که یکی‌ از مهمترین منابع تحقیق و آموزش در این زمینه در دنیاست. در همین سالها در اقصی نقاط دنیا به کارهای مشاوره و تدریس برای شرکتهایی نظیر توتال، استات اویل، پمکس، اِلف و...پرداخت.


دکتر علی محمد سعیدی


در دهه ۷۰ و اوایل دهه۸۰، وی یکی‌ از منتقدان قرارداد‌های بیع متقابل شرکت نفت با شرکت‌های نفتی‌ بین‌المللی بود. به اعتقاد او برنامه‌های توسعه میادین نفتی‌ پیشنهاد شده توسط طرف‌های خارجی‌ با هدف سرمایه گذاری کم و افزایش تولید زود بازده ولی‌ کوتاه مدت طراحی شده که به نفع طرف خارجی‌ و به ضرر منافع ملی‌ ایران است چرا که اصل تولید صیانتی از مخازن را مدّ نظر قرار نمی‌دهد.

وی همچنین معتقد بود گاز تولیدی از میدان مشترک پارس جنوبی باید صرف تزریق در مخازن نفتی‌ قدیمی‌ داخلی‌ شود؛ به این ترتیب با سرمایه گذاری کمتر ارزش افزوده بسیار بیشتری از طریق افزایش ذخایر نفت عاید ایران می‌شود، ضمن اینکه این کار مانع بهره برداری طرف قطری از ذخایر گازی ایران می‌شود. این نظرات در نشریه مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان نفت و منابع ملی‌ در سال ۱۳۸۱ به چاپ رسیده است.

وی در سالهای فعالیت با تدریس در دانشگاه‌های ایران از جمله دانشگاه نفت آبادان، دانشگاه صنعتی‌ شریف و مدرسه عالی‌ پارس و دیگر دانشگاه‌های دنیا پرداخت دانشجویان بسیاری تربیت کرد و مقالات مهمی نیز به چاپ رساند

زنده یاد دکتر سعیدی در سالهای پایانی عمر مشغول نگارش کتاب دیگری با عنوان «Realism of Flow in Reservoirs» در زمینه مهندسی‌ نفت بود که به زودی در ایران زیر چاپ خواهد رفت.

انتهای پیام

کد خبرنگار: 71006
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] دوران خوب پتروشیمی در راه است/ فروش داخلی 20 درصد رشد کرد
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 92060200817
شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹



مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از انجام فعالیت‌های خوب در صنعت پتروشیمی با وجود تجربه هشت ساله زنگنه در صنعت نفت خبر داد و گفت: برنامه های وزیر در حوزه پتروشیمی متناسب با برنامه های مدون این شرکت، اسناد بالادستی، سند چشم انداز و اقدامات جاری صنعت پتروشیمی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالحسین بیات با اشاره به هماهنگی برنامه‌های زنگنه با نیاز امروز صنعت پتروشیمی به ویژه در بخش های حذف خام فروشی، توجه به ایجاد ارزش افزوده در زنجیره تولید نفت و گاز و تاکید بر افزیش تولید محصولات پتروشیمی، حمایت از سرمایه گذاری، رفع فوری موانع عملیاتی تولید و صادرات محصولات پتروشیمی، حمایت از ساخت داخل و بخش خصوصی خبر داد و افزود: وی رسالت اصلی این صنعت را پرهیز از خام فروشی و توسعه زنجیره ارزش اعلام کرد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی همچنین با تاکید بر این که برنامه های اصلی وزیر نفت در حوزه پتروشیمی هم بر اساس پرهیز از خام فروشی و توسعه زنجیره ارزش تدوین شده، ابراز امیدواری کرد که با حمایت زنگنه حرکت پتروشیمی در راستای تحقق این رسالت مهم شتاب بیشتری گیرد.

بیات با اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه پژوهش و فناوری صنعت پتروشیمی و رسیدن به مرحله تجاری سازی دانش های فنی بومی شده، نیز گفت: توسعه حمایت از ساخت داخل و داخلی سازی بیش از پیش تجهیزات صنعت نفت از دیگر برنامه های زنگنه است؛ در حوزه پتروشیمی تعامل خوبی بین بخش دولتی و بخش خصوصی برقرار است و روند داخلی سازی و حمایت از ساخت داخل بیش از سایر بخش های وزارت نفت دنبال شده است که با رویکرد مثبت وزیر نفت، این روند با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

افزایش 64 درصدی فروش محصولات پتروشیمی در داخل کشور

به گزارش ایسنا میزان تولید محصولات پتروشیمی با 3.6 درصد افزایش نسبت به سال قبل تا پایان تیر 92 به 14.3 میلیون تن و در این مدت فروش کل محصولات پتروشیمی با 20 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال قبل به 10.2 میلیون تن رسید.


همچنین فروش داخلی محصولات پتروشیمی با 64.6 درصد رشد به 5.5 میلیون تن به ارزش 101 هزار میلیارد ریال و صادرات محصولات پتروشیمی به 4.7 میلیون تن به ارش 3.3 میلیار دلار رسیده است.

علاوه بر این ارزش فروش کل محصولات پتروشیمی با 3.5 درصد افزایش نسبت به پارسال به 7.4 میلیارد دلار رسیده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیوستن فارس به جمع سازندگان دکل‌های حفاری دریایی

پیوستن فارس به جمع سازندگان دکل‌های حفاری دریایی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس، محمد حاجیان با بیان اینکه کنسرسیوم بزرگ نفتی به راهبری شرکت صاحب لیسانس ساخت دکل حفاری دریایی (صنایع فراساحل) با عضویت شرکت‌های بزرگ صنعتی فارس با پیشنهاد مسئولان این استان در سال 91 در پایتخت انرژی کشور تشکیل شده است، اظهار داشت: این کنسرسیوم توانست 12 مردادماه 92 مجوز قانونی ساخت دو دکل حفاری دریایی را از سازمان گسترش صنایع ایران طبق مصوبه کارگروه نفت و گاز دولت اخذ کند.

وی تصریح کرد: این موفقیت بزرگ که با تلاش و رایزنی مسئولان این استان به ویژه استاندار، مشاور نفت و گاز و مجمع نمایندگان فارس محقق شده است، برای این استان برکات بسیاری در سطح ملی و جهانی خواهد داشت.

مشاور استاندار فارس در امور نفت و گاز با اشاره به اینکه دکل حفاری دریایی یکی از شناورهای متحرک برای حفاری در آب‌های کم‌عمق است، خاطرنشان کرد: این‌گونه دکل‌ها قابلیت حفاری چاه‌های نفت و گاز تا عمق 30 هزار فوت را دارا بوده و کشور ما با توجه به در اختیار داشتن منابع سرشار نفت و گاز به ویژه میادین بزرگ نفت و گاز در خلیج فارس و داشتن میادین بزرگ مشترک با کشورهای همسایه نیاز مبرم به در اختیار داشتن تعداد بسیاری از این نوع دکل‌های حفاری دارد.

حاجیان ادامه داد: همین احساس نیاز باعث شد صنایع بزرگ کشور در سال‌های گذشته عزم خود را برای دستیابی به تکنولوژی پیشرفته ساخت این نوع دکل‌های حفاری جزم کند که نتیجه تلاش شبانه‌روزی متخصصان شرکت صنایع فراساحل باعث پیوستن جمهوری اسلامی ایران به جمع چند کشور محدود سازنده جک‌آپ شد.

وی اضافه کرد: امیدواریم با حمایت جدی مسئولان استانی بتوانیم باقی‌مانده مسیر برای اخذ سایر مجوزها از وزارت نفت به منظور آغاز ساخت این طرح بزرگ صنعتی در استان فارس را با موفقیت طی کنیم.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهره‌برداری از دومین میدان گازی دنیا در ترکمنستان

بهره‌برداری از دومین میدان گازی دنیا در ترکمنستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در استان مرو، میدان گازی «گالکینیش» دومین میدان بزرگ گازی دنیا بعد از «پارس جنوبی» عصر روز گذشته (13 شهریور) در مراسمی با حضور رؤسای جمهور ترکمنستان و چین در منطقه «یولوتان» در 500 کیلومتری جنوب عشق‏‌آباد در استان «ماری» این کشور به بهره‏‌برداری رسید.

با آغاز به کار 3 دستگاه تصفیه گاز از گوگرد توسط شرکت ملی نفت و گاز چین، شرکت‏‌های «هیوندای» و «الجی اینژینیرینگ» کره جنوبی و شرکت «پتروفاک» امارات متحد عربی، میدان گازی مذکور با ظرفیت تولید کلی 30 میلیارد متر مکعب گاز در سال، به بهره‏‌برداری صنعتی رسید.





رئیس جمهور ترکمنستان در مراسم افتتاحیه مجتمع تهیه گاز صادراتی در میدان گازی گالکینیش در سخنانی تأکید کرد که در این میدان بزرگترین و مجهزترین مجتمع پالایش و تصفیه گاز احداث شده‏ است.



قربانقلی بردی‏ محمداف با اشاره به اینه مجتمع مذکور یکی از بزرگترین مجتمع‌های گازی در منطقه است، تصریح کرد: در این مجتمع سالانه 30 میلیارد متر مکعب گاز قابل عرضه و تولید خواهد شد که بخش عمده آن از طریق خط لوله گازی ترکمنستان– چین که در سال 2009 راه اندازی شده است، به کشور چین صادر خواهد شد.

وی افزود: ترکمنستان و چین موافقت‌نامه جدید برای خرید و فروش 25 میلیارد گاز اضافی را نیز امضا کردند که میزان صادرات ترکمنستان به چین در مجموعه به 65 میلیارد متر مکعب در سال خواهد رسید.







وی گفت: تعاملات انرژی میان عشق‏‌آباد و پکن نقش مهمی را در اجرای سیاست دولت ترکمنستان در زمینه تنوع بخشیدن به صدور حامل‏‌های انرژی به بازارهای جهانی ایفا می‏‌کند.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین نیز در سخنانی تأکید کرد که طرح مذکور نمونه بارز تعاملات موفقیت‏‌آمیز چین و ترکمنستان می‏‌باشد.





وی افزود: روند رو به رشد مراودات اقتصادی بویژه در زمینه نفت و گاز از جنبه راهبردی روابط میان چین و ترکمنستان خبر می‏‌دهد و تعاملات انرژی میان 2 کشور جوابگوی منافع ملی چین و ترکمنستان است.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به میدان گازی گالکینیش، رؤسای جمهوری ترکمنستان و چین پس از مراسم افتتاحیه رسمی، از بخش‌های مختلف 3 دستگاه تصفیه گاز که شامل مجتمع گاز میدان گالکینیش هستند، بازدید کردند و کلید راه‌اندازی بخش‌های فنی آن را فعال کردند.

نگاهی به میدان گازی «گالکینیش»

در سال 2007 در جنوب ترکمنستان یک میدان جدید گازی بزرگ کشف شد که ابتدا با توجه به موقیعت جغرافیایی خود که در جنوب منطقه مسکونی یولوتان قرار داست، میدان «یولوتان جنوبی» نامیده شده اما سپس به حوزه «گالکینی»(رستاخیز) که شعار اصلی دولت قربانقلی بردی‏ محمداف رئیس جمهور ترکمنستان بود، تغییر نام داد و عنوان رسمی آن میدان گازی گالکینش ((Galkynysh) نامگذاری شد.





ترکمنستان قصد دارد 2 خط لوله دیگر برای صادرات گاز میدان گالکینیش بسازد، یکی از این خطوط لوله به سمت پاکستان و هند و دیگری با عبور از دریای خزر به اروپا متصل می‌شود چراکه عشق‌آباد به دنبال کاهش وابستگی در زمینه صادرات گاز به روسیه است.

بنابر آمار شرکت بی پی، ترکمنستان پس از روسیه، ایران و قطر، چهارمین دارنده ذخایر بزرگ گازی در جهان است.

مؤسسه «گافنی، کلین اند اسوشیتس» انگلیس، ذخایر میدان گازی گالکینیش را 21 تریلیون متر مکعب برآورد کرده‏ است که این رقم بعدا تا 26 ترلیون نیز افزایش یافت.

«کاکاگلدی عبدا...‏یف» رئیس شرکت گاز ترکمنستان (ترکمن گاز) چندی پیش درباره میدان گازی مذکور این کشور، گفت: فعالیت اصلی میدان گالکینیش در حال آماده‌سازی جهت بهره‌برداری بوده و ذخایر این میدان از سوی یک شرکت نظارتی مستقل اثبات شده ‏است.



وی افزود: شرکت «ترکمن گاز» در حال عرضه سالانه حدود 20 میلیارد متر مکعب گاز به چین است که این رقم تا سال 2020 به 65 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت.

عبدا...‏یف اظهار داشت: چین تنها بازار هدف ترکمنستان نیست، اما بازار بزرگی در تحقق اهداف ترکمنستان برای تنوع‌بخشی به بازار صادرات گاز به شمار می‏‌رود.

چین، بزرگ‏ترین مصرف‌کننده انرژی جهان، قصد دارد مصرف گاز خود را دهه پیش‌رو 3 برابر افزایش دهد.

وی افزود: برنامه ما تمرکز بر روی یک کشور خاص نیست و درهای صادرات گاز ترکمنستان بر روی همه (روسیه، چین، ایران، هند و پاکستان) باز است.


میدان گالکینیش براساس یک قرارداد، ارائه خدمات از سوی شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی)، «گلف اویل اند گس اف زد یی» مستقر در «دوبی»، «پتروفک» مستقر در انگلیس و کنسرسیومی متشکل از شرکت‏‌های «ال جی اینترنشنال» و «هیوندای اینجییرینگ» کره جنوبی از محل اختصاص یک وام بلندمدت بیش از 10 میلیارد دلاری دولت چین به دولت ترکمنستان در قالب احداث 3 دستگاه تصفیه گاز به ظرفیت هر کدام 10 میلیارد متر مکعب، در حال توسعه‏ است.

دولت ترکمنستان طبق برنامه ملی مصوب خود در راستای توسعه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی این کشور، قصد دارد میزان تولید گاز طبیعی خود را تا سال 2030 به 250 میلیارد متر مکعب در سال برساند که بخش عمده‌ای از آن قرار است به کشورهای خارجی صادر شود.

ترکمنستان هم‏‌اکنون با تولید سالانه بیش از 80 میلیارد متر مکعب گاز و بیش از 11 میلیون تن نفت خام، گاز طبیعی خود را به ایران، روسیه و چین صادر می‏‌کند و قصد دارد در آینده نیز از طریق افغانستان گاز خود را به پاکستان و هند و همچنین از طریق بستر دریای خزر به مصرف‌کنندگان اروپایی عرضه کند که میدان گازی مذکور یکی از مهمترین منابع تأمین صادرات گاز ترکمنستان خواهد بود.

بنابر اعلام دولت ترکمنستان، رئیس جمهور این کشور خواهان نصب تأسیسات و تجهیزات در حوزه های جدید نفت و گاز و افزایش فعالیت حفاری و اکتشافی برای کشف ذخایر جدید هیدروکربن و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در تولید سوخت و دیگر حوزه‌های انرژی است.

قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان قبلا تأکید کرده بود: اولویت کنونی حوزه انرژی در ترکمنستان افزایش تولید نفت و گاز به منظور تنوع‌بخشی به صادرات مواد هیدروکربن و به روز کردن تجهیزات و سوخت در بخش‌های انرژی است.
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در استان مرو، میدان گازی «گالکینیش» دومین میدان بزرگ گازی دنیا بعد از «پارس جنوبی»


میدان گالکینیش براساس یک قرارداد، ارائه خدمات از سوی شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی)، «گلف اویل اند گس اف زد یی» مستقر در «دوبی»، «پتروفک» مستقر در انگلیس و کنسرسیومی متشکل از شرکت‏‌های «ال جی اینترنشنال» و «هیوندای اینجییرینگ» کره جنوبی از محل اختصاص یک وام بلندمدت بیش از 10 میلیارد دلاری دولت چین به دولت ترکمنستان در قالب احداث 3 دستگاه تصفیه گاز به ظرفیت هر کدام 10 میلیارد متر مکعب، در حال توسعه‏ است.


به نظرم رسید که مبلغ ده میلیارد دلار زیاد باشد
کمی جستجو کردم دیدم نوشته چند پروژه هستند که بزرگترین آنها ده میلیارد دلار ارزش دارد.

با توجه به اینکه فازهای پارس جنوبی سرمایه گذاری کمتری نیاز دارند
دو حالت مطرح میشود یا سرمایه گذاری در پارس جنوبی هزینه کمی دارد
یا این پروژه ده میلیارد دلاری شامل ایجاد زیر ساخت و خیلی مسائل دیگر میشود.
در هر حال رقم به نظر من بالاست و هنوز بهش شک دارم
با ده میلیارد دلار میشه توی عسلویه سه تا فاز پالایشگاهی را اجراء کرد!
 

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
وضعیت گازکشور در زمستان 92

وضعیت گازکشور در زمستان 92

احتمال منفی شدن تراز گاز تا زمستان

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۱
همزمان با عدم افزایش قابل توجه تولید گاز، رشد ۲۵ میلیون مترمکعبی تقاضا، منفی شدن تراز تولید و مصرف گاز برای زمستان سالجاری و کمبود شدید منابع مالی، توسعه شبکه‌های گاز به شهرهای گرمسیر و کویری ایران ادامه دارد

از ابتدای سالجاری تاکنون نزدیک به یک میلیون مشترک جدید خانگ، تجاری و صنایع غیرعمده به جمع مصرف کنندگان گاز طبیعی ایران افزوده شدند که پیش بینی می‌شود برای زمستان سالجاری متوسط مصرف گاز کشور را روزانه بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون مترمکعب افزایش دهد

همزمان با افزایش تقاضا برای مصرف گاز طبیعی برای زمستان سالجاری، ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران برای زمستان سالجاری با افزایش قابل توجه‌ای همراه نخواهد شد

از این رو در صورت تکمیل دو حلقه چاه توسعه‌ای در سکوی اول فاز ۱۲ پارس جنوبی و افزایش حدود ۱۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز، پروژه جدیدی تا پیش از زمستان به منظور افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران وارد مدار بهره برداری نخواهد شد

در حال حاضر طرح توسعه میدان گازی کیش، فاز ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی، طرح ذخیره‌سازی گاز شوریجه و طرح توسعه میدان سلمان از مهمترین پروژه‌های اولویت دار به‌منظور افزایش ظرفیت تولید گاز ایران هستند که برای زمستان سالجاری هیچ یک از این پروژه‌ها به دلیل وجود مشکلاتی در بخش‌های بالادستی و پایین دستی به تولید نخواهند رسید

بر این اساس در صورتی‌که گاز ترش فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی هم که باید به تزریق به مخازن نفتی اختصاص یابد هم در پالایشگاه‌های پارس جنوبی، فجرجم و بیدبلند هم پالایش شود، ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران نسبت به سال ۹۱ بیش از ۱۵ میلیون مترمکعب در روز افزایش نمی یابد

از سوی دیگر با وجود مشکلات متعدد فنی و عملیاتی توسعه بخش بالادستی صنعت گاز، هم اکنون تعمیرات اساسی و دوره ای تاسیسات میان دستی و پائین دستی صنعت گاز شامل پالایشگاه‌ها، خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار مطلوب ارزیابی می شود

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که متوسط مصرف گاز بخش خانگی و تجاری در دی ماه سال گذشته حدود ۴۲۵ میلیون مترمکعب در روز بوده که با توجه به افزایش تعداد مشترکان، این مصرف در سالجاری از مرز ۴۵۰ میلیون مترمکعب در روز عبور می کند

در همین حال به منظور تحویل گاز طبیعی به نیروگاه‌ها، صنایع عمده، پتروشیمی‌ها، تزریق به مخازن نفت و صادرات هم به حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز نیاز بوده که امکان تامین حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون مترمکعب با جایگزینی نفت کوره و گازوئیل وجود دارد

توسعه شبکه‌های گاز در کویر ایران

با توجه به محدودیت‌های شدید منابع مالی و افزایش تولید گاز در کشور کماکان توسعه شبکه‌های گازی شهری و روستایی به قوت ادامه دارد به طوری‌که از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از ۲۱۰۰ شهر و روستای جدید به شبکه گازرسانی متصل شده اند

در این بین اگر گازرسانی به روستاهای استان های سردسیر توجیه داشته باشد اما این روزها شاهد توسعه شبکه های گازرسانی به قلب شهرها و روستاهای کویری کشور هستیم

در حال حاضر عملیات گازرسانی به شهرهای واقع در کویر طبس و کویر فلات مرکزی ایران شتاب گرفته است به طوری که عملیات اجرایی ساخت خطوط لوله به شهرهای هرات، مروست و چندین شهر گرمسیری واقع در استان یزد از پیشرفت بیش از ۷۰ درصد برخوردار است

از این رو پیش بینی می شود تا پیش از زمستان بخش عمده‌ای از روستاها و شهرهای واقع در استان یزد و کرمان به شبکه گاز بپیوندند و همزمان با افزایش تقاضا قطعا تولید گاز طبیعی با افزایش قابل توجه‌ای برای روزهای سرد زمستان سالجاری روبرو نخواهد شد

علاوه بر این توسعه شبکه‌های گاز به شهرهای گرمسیر جدا از رشد تقاضا برای مصرف این حامل انرژی، منجر به هزینه های چندین میلیارد تومانی می شود و این در حالی است که هم اکنون مهمترین مشکل پیش روی صنعت نفت برای توسعه و اجرای طرح‌ها کمبود منابع مالی است.
 

alikia

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت شلمبرژر برگشت دوباره جزیره خارگ
فعلا هم نیرو های قبلی خودشو دوباره داره میگیره
میگن total هم داره میادش...
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] ایران و روسیه در شرف امضای قرارداد نفتی 20 میلیارد دلاری هستند

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 93011603250
شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴



خبرگزاری رویترز گزارش داد ایران و روسیه در شرف امضای یک قرارداد 20 میلیارد دلاری برای تهاتر نفت و کالا هستند؛ امری که برخلاف تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رویترز در گزارشی اعلام کرد: روسیه تمام اسناد مربوط به این توافق نامه را آماده کرده است.
یک منبع آگاه افزود: نهایی شدن این توافق در انتظار توافق دو طرف در خصوص قیمت نفت است که در حال حاضر حدود صد دلار در هر بشکه معامله می‌شود. اگر این توافق‌نامه نهایی شود براساس آن روسیه روزانه 500 هزار بشکه نفت ایران را در ازای تجهیزات و کالاها خریداری خواهد کرد.
مقامات ایران هنوز در خصوص این گزارش اظهار نظر نکرده اند. این درحالی است که وزارت امور خارجه آمریکا فورا به این گزارش درباره توافق تهاتر نفت و کالا بین تهران و مسکو واکنش نشان داد.
ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:‌ما به طور شفاف نگرانی‌هایمان را به هر دو طرف اعلام کرده‌ایم که اگر این توافق نامه پیشرفتی داشته باشد نگرانی‌های جدی را برخواهد انگیخت.
وی افزود: چنین توافقی برخلاف مفاد توافق نامه حاصل شده بین ایران و گروه شش قدرت جهانی در ماه نوامبر است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: چنین توافق نامه‌ای برخلاف توافق هسته‌ای ایران و 1+5 است.
وی گفت: این توافق نامه می تواند تحریم های آمریکا را علیه افراد و شرکت‌های حاضر در این توافق نامه به همراه داشته باشد.
ایران و شش قدرت جهانی (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان) در ماه نوامبر گذشته در تلاش برای حل مساله هسته‌ای ایران به یک توافق موقت دست یافتند. براساس این توافق نامه شش قدرت جهانی با لغو بخشی از تحریم‌های ایران در ازای محدود شدن برخی از جنبه‌های فعالیت هسته‌ای ایران در یک دوره شش ماهه منتهی به 20 ژوئیه موافقت کردند.
براساس این قرارداد همچنین مقرر شد که در این بازه زمانی هیچ گونه تحریم بیشتری علیه ایران اعمال نشود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] عقب‌ماندگی پارس جنوبی در بخش دریا زیاد است

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 93011603232
شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴



وزیر نفت می‌گوید عقب ماندگی پارس جنوبی در بخش دریا بسیار زیاد است و باید تصمیماتی اتخاذ شود تا وضع احداث تاسیسات در دریا بهتر شود و عقب ماندگی در بخش دریا امسال و سال آینده جبران شود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیژن زنگنه درباره برنامه توسعه فازهای پارس جنوبی در سال جدید گفت: سالهای 93 و 94 سالهای تعیین کننده ای برای پارس جنوبی است چون بیشترین واحدها در این دو سال وارد مدار تولید می شوند.
زنگنه افزود: امیدوارم امسال سال خوبی برای پارس جنوبی باشد و ان شاءالله بیشتر واحدهای فازهای اولویت دار (12، 15و16، 17و18) امسال وارد مدار تولید می شوند.
وی، امسال را سالی پرتلاش برای پارس جنوبی دانست و گفت: باید تا رسیدن فصل زمستان و سرما بیشتر واحدها وارد مدار تولید شوند.
زنگنه افزود: برای رسیدن به این هدف، هر دو هفته یک بار جلسه دائمی و منظم باپیمانکاران و شرکت ملی نفت برگزار و مرتب به پارس جنوبی سفر می کنم.
وی با اشاره به این که تا پایان سال 93 بیش از 100 میلیون متر مکعب در روز به تولید پارس جنوبی افزوده می شود، درباره جزئیات این افزایش تولید گفت: گاز فازهای 12، 16و15، 18و17 به ترتیب با ظرفیت روزانه 50 ، 50 و 25 میلیون مترمکعب تا زمستان وارد مدار تولید می شود.
زنگنه با اشاره به این که بخش مهمی از این گاز از دریا استخراج می شود، تصریح کرد: عقب ماندگی در بخش دریا بسیار زیاد است و باید تصمیماتی اتخاذ شود تا وضع احداث تاسیسات در دریا بهتر شود و عقب ماندگی در بخش دریا امسال و سال آینده جبران شود.
اوراق مشارکت پاسخگوی نیاز مالی صنعت نفت نیست
زنگنه درباره کمبود منابع مالی پروژه های پارس جنوبی هم گفت: در این زمینه مشکلات زیاد است اما باید منابع مالی پروژه ها تامین شود.
وی افزود: بخشی از منابع از صندوق توسعه ملی و بخشی از منابع داخلی تامین می شود.
وزیر نفت درباره این که آیا انتشار اوراق مشارکت می تواند پاسخگوی نیاز مالی پروژه ها باشد، اظهار کرد: اوراق مشارکت به تنهایی جواب نمی دهد و قرار است بخشی از منابع مالی پروژه ها از صندوق ذخیره تامین شود و برای بخشی هم دنبال راهکار جدید هستیم.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ذخایر راهبردی نفت و گاز در کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت در تحولات بازار جهانی انرژی نقش غیر قابل انکاری دارند. چنانکه اعلام میزان ذخایر راهبردی نفت آمریکا که مصرف دو ماه این کشور بزرگ مصرف‌کننده نفت را کفایت می‌کند یکی از عوامل پیشران قیمت نفت در بازارهای جهانی محسوب می‌شود.


مصرف‌کنندگان بزرگ دیگر از جمله کشورهای عضو OECD و چین نیز برنامه‌های مفصلی برای ایجاد ذخایر راهبردی انرژی به خصوص نفت دارند.


کشورهای بزرگ تولیدکننده گاز نیز برای حضور فعال در تجارت گاز و تضمین پایداری عرضه گاز در بازار جهانی ذخیره‌سازی گاز طبیعی را در دستور کار قرار داده و برنامه‌های مفصلی برای این کار ترتیب داده‌اند.


ایران، به عنوان کشوری که در مجموع نفت و گاز، صاحب بزرگ‌ترین ذخایر هیدروکربوری متعارف دنیا محسوب می‌شود هنوز تاسیسات ذخیره‌سازی راهبردی نفت و گاز را به میزان لازم برای تاثیرگذاری روی تجارت نفت و گاز جهان در اختیار ندارد.


بهره‌برداری از مخزن ذخیره‌سازی نسبتا کوچک سراجه قم و پس از آن مخزن ذخیره‌سازی شوریجه در دو سال اخیر طلیعه ورود ایران به این حوزه راهبردی محسوب می‌شود. طلیعه‌ای که از یک برنامه قابل اتکای ذخیره‌سازی راهبردی با تکیه بر مطالعات وسیع در این حوزه نوید می‌دهد.


برای اطلاع از برنامه کشور برای ذخیره‌سازی راهبردی نفت و گاز با علی وطنی به گفت‌وگو نشستیم. وطنی معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فن‌آوری رئیس جمهور و مدیر اجرایی طرح کلان ملی ذخیره‌سازی زیر زمینی نفت و گاز است.


در کارنامه وی مسئولیت‌هایی چون مدیرکل دفتر امور پژوهشی وزارت فرهنگ و آموزش‌عالی، عضو شورای گسترش آموزش‌عالی، معاون امور پژوهشی معاونت منابع انسانی و آموزش وزارت نفت، مدیرکل دفتر امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس دانشکده نفت آبادان، رئیس اداره مهندسی و طرح های شرکت ملی گاز ایران به چشم می‌خورد.


وی همچنین عضو کار گروه تدوین نقشه راه فناوری صنایع بالا دستی صنعت نفت بوده است.


فارس: به عنوان سؤال اول بفرمایید در کشور چه طرح‌هایی در زمینه ذخیره‌سازی راهبردی نفت و گاز در حال اجرا است؟


وطنی: ابتدا باید توضیح بدهم که ذخیره‌سازی راهبردی نفت و گاز در کشورها در زیرزمین انجام می‌شود و به طور عمومی با ذخیره‌سازی نفت و فرآورده‌ در مخازن سطح‌الارضی که ظرفیت پایینی دارد متفاوت است. ذخیره‌سازی راهبردی درباره نفت خام، فرآورده‌ها و گاز طبیعی انجام می‌شود.


در حال حاضر اولین طرح کلان ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز در مخزن سراجه قم در حال بهره‌برداری است و در 8 ماه گرم سال روزانه به طور متوسط 8 میلیون متر مکعب گاز در این مخزن ذخیره می‌شود و در پیک مصرف زمستان روزانه 24 میلیون مترمکعب از آن گاز برداشت می‌شود.


این کار برای جبران کمبودها در شهرهای بزرگ و جلوگیری از قطع گاز در شهرهایی مانند تهران و قم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل در زمستان سخت گذشته در تهران و قم با قطعی گاز مواجه نشدیم.


چند مخزن دیگر تخلیه شده در دست مطالعه هستند. یکی از این مخازن، مخزن شوریجه در خانگیران و نزدیکی شهر سرخس است. سال گذشته مطالعات این مخزن پایان یافت و با اجرای عملیات فنی دومین مخزن ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز ما محسوب می‌شود. دو مخزن دیگر ذخیره‌سازی دیگر گاز در دست مطالعه هستند که یکی از آنها در نزدیکی شیراز است که به مخزن احمدی شهرت دارد و مطالعه امکان‌سنجی آن به وسیله شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی پایان یافته است.


در حال حاضر یک پروژه کلان راهبردی ملی از زیرپروژه‌های طرح کلان ملی ذخیره‌سازی زیرزمینی نفت و گاز که به تصویب شورای عالی عتف رسیده است و توسط دانشگاه تهران تحت عنوان امکان‌سنجی ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز در مخزن قزل‌تپه استان گلستان در حال انجام است.


فارس: به ذخیره‌سازی راهبردی نفت اشاره کردید. این کار معمولا در مصرف‌کنندگان بزرگ انجام می‌شود. مساله ذخیره‌سازی راهبردی نفت در کشور نفت‌خیزی مانند ایران موضوعیت دارد؟


وطنی: در زمینه نفت استحضار دارید که اگر چه دارای ذخایر زیرزمینی نفت فراوانی هستیم اما اگر به هر دلیلی در شرایط بحرانی با مشکل تولید یا انتقال نفت خام مواجه شویم چه برای مصارف داخلی و چه برای صادرات مشکل جدی خواهیم داشت.


به عنوان مثال در حال حاضر روزانه 1.9 میلیون بشکه نفت در پالایشگاه‌های داخلی مصرف می‌شود و از طرف دیگر 4.25 میلیون بشکه سهمیه تولید نفت ما در اوپک است و می‌توانیم نزدیک به 2.5 میلیون بشکه نفت صادر کنیم. اگر تولید نفت خام با مشکلات عملیاتی مواجه شود آیا ذخیره نفت خام برای تأمین نفت خام مورد نیاز پالایشگاه‌ها داریم؟ یا نفتی برای صادرات برای اجرای تعهدات نسبت به خریداران داریم؟


لذا ضرورت ذخیره‌سازی زیرزمینی نفت چه به لحاظ اجرای تعهدات و داشتن توان رویارویی با نوسانات قیمت نفت در تعاملات بین‌المللی کاملاً احساس می‌شود به همین دلیل ما مخازن سطح‌الارضی در مبادی صادرات نفت خام داریم اما هیچ مخزن راهبردی ذخیره نفت خامی در کشور نداریم.


بر اساس مذاکره با شرکت پایانه‌های نفتی ایران، حدود 10 میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی زیرزمینی نفت خام در حاشیه جنوبی کشور به منظور تضمین صادرات ایجاد خواهد شد. علاوه بر آن به دلیل مسائل پدافند غیرعامل ضرورت دارد علاوه بر تأسیسات سطح‌الارضی، تعدادی مخزن زیرزمینی راهبردی برای فرآورده‌های نفت خام هم ایجاد کنیم.


خوشبختانه بر اساس بند 14 ابلاغیه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز به منظور اثرگذاری بر بازار جهانی نفت و گاز به ویژه میادین مشترک مورد تأکید قرار گرفته است. بدون اغراق تنها بندی از سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی که با طرح‌های مصوب شورای عالی عتف ارتباط دارد همین بند است.


فارس: برنامه آینده کشور درباره میزان ذخایر راهبردی نفت مشخص شده است؟


وطنی: ذخیره‌سازی نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی از جمله اقدامات راهبردی است که دستیابی به فن‌آوری آن مهم‌تر از میزان ذخایر است.


دلیل این مسأله آن است که در این قبیل مطالعات فن‌آوری‌های مرتبط با کشف مخازن مناسب دارای قابلیت ذخیره‌سازی مشخص می‌شود، تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز ذخیره‌سازی مشخص می‌شود. روش‌های برداشت مجدد از ذخایر مشخص می‌شود، تضمین ماندگاری نفت خام و فرآورده‌های نفتی و گاز در مخازن زیرزمینی و آشنایی با ساختار مخازن به منظور جلوگیری از هدرروی آن مشخص می‌شود و انواع فن‌آوری‌هایی که برای تأسیسات تزریق، برداشت، پالایش مجدد و بهره‌برداری و انتقال و همه موارد مربوط به مخازن از جمله حفاری، بهره‌برداری، تأسیسات سر چاهی در این فرآیند مدنظر قرار می‌گیرد.


به دلیل داشتن ذخایر نفت و گاز تضمین برای تأمین دسترسی منابع نفت وگاز در شرایط بحرانی از قبیل جنگ یا هر دلیل دیگری برای کشور اهمیت زیادی دارد. بسیاری از مخازن گازی کشور مشترک است و باید دائماً از آن گاز برداشت کنیم. در فصول سرد سال گاز مصرف می‌شود و در فصول گرم اگر بتوانیم گاز را ذخیره کنیم تولید گاز از میادین مشترک را کاهش نخواهیم داد تا همسایگان آن را برداشت کنند.


نکته مهم در این ارتباط آن است که این قبیل طرح‌ها باید با همکاری بین چند دانشگاه انجام شود و در وهله بعد شرکت‌های بهره‌بردار علاوه بر همکاری بین دانشگاهی باید همکاری دانشگاه و صنعت را ساماندهی کنند.


نکته بعدی اجرای طرح‌های کلان ملی مصوب شورای عالی عتف است و نکته آخر اینکه شرکت ملی گاز، شرکت ملی نفت و دیگر شرکت‌های مسئول مشتاق هستند تا نتیجه مطالعات ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز توسط دانشگاه‌های محوری و همکار به پایان برسد تا حفاری چاه‌ها و نصب تأسیسات تزریق، تولید، بهره‌برداری و انتقال گاز را آغاز کنند.


در ضمن نگاه پدافند غیرعامل و پیوست فرهنگی آثار و تبعات اجرای این طرح‌ها با محوریت شورای عالی عتف در این طرح ملی مورد توجه قرار می‌گیرد.


فارس: وضعیت دانش فنی ذخیره‌سازی در کشور چگونه است؟ در این باره هم نقشه راهی وجود دارد؟


وطنی: برای دانش فنی ذخیره‌سازی زیرزمینی نفت یا گاز باید دانش فنی شناخت و انتخاب مکان‌های مناسب را تدوین کنیم. این دانش فنی درباره نفت در حال حاضر در کشور کامل نیست.


تدوین دانش فنی آماده‌سازی مکان‌های ذخیره‌سازی نفت و گاز را نداریم. فرآیندهای ذخیره‌سازی نفت و گاز را باید استخراج کنیم. دانش فنی تأسیسات سر چاهی ذخیره‌سازی نفت و گاز با هم متفاوت است. این موارد باید تدوین شود.


دانش فنی بهره‌برداری و انتقال نفت و گاز از محل مخازن ذخیره به واحدهای عملیاتی باید تکمیل شود. دانش فنی بهره‌برداری از مخازن ذخیره‌سازی گاز نیز مهم است. در این مخازن یا آب یا گاز یا هر دو مورد وجود دارد. دانش فنی نحوه خالص‌سازی گاز و نفت بعد از بهره‌برداری باید تدوین شود. رطوبت‌زدایی و نم‌زدایی از گاز، انتقال گاز، توپک‌رانی هوشمند خطوط لوله و امثال آن هم نیاز به فن‌آوری و دانش فنی دارد.


این موارد هنوز در کشور محقق نشده است اما اینکه توان دسترسی به این دانش را داریم یا نه باید بگویم اگر چه دانش فنی این مراحل مدون نشده است اما عملیات ذخیره‌سازی و موارد مرتبط با آن در کشور وجود داشته است.


در اجرای چنین طرح کلان ملی در صورت لزوم هیچ محدودیتی برای استفاده از توان شرکت‌های خارجی وجود ندارد. باید نقشه راه و اسناد راهبردی ذخیره‌سازی را تدوین کنیم.


فارس: آیا طراحی لازم برای دسترسی به این دانش فنی انجام شده است؟ آیا قرار است این دانش فنی در حد نیازهای کشور باقی بماند یا از آن فراتر برود و صادرات تجهیزات یا دانش فنی مد نظر قرار بگیرد؟


وطنی: خیر. محدود به نیازهای کشور نخواهیم ماند. مثلاً اگر قرار است دانش فنی مکان‌یابی را در مغارهای نمکی، سنگی یا مصنوعی به دست بیاوریم ، حسب نزدیکی این قبیل مخازن به مبادی مصرف، کار روی آنها را به ما تحمیل می‌کند و اگر این مخازن در نزدیکی شهرهای پرجمعیت و یا مصرف بالا نباشد باید مطالعات فنی و اقتصادی روی آن انجام شود و حتی‌الامکان در نزدیکی خطوط لوله برای گاز و پالایشگاه‌ها و سواحل برای نفت مکان یابی شود.


مشکل اصلی مکان‌یابی و بحث مخزن است چون موارد دیگر از جمله حفاری و تأسیسات و امثال آن مشخص است. پس هدفگذاری اولیه ما توسعه دانش فنی و فن‌آوری برای تأمین نیازهای ملی و در درجه بعدی نظر به اینکه هیچ کدام از کشورهای همسایه یا اعضای اوپک دارای ذخایر استراتژیک زیرزمینی نفت و گاز نیستند، صادرات این فن‌آوری ارتقا و افزایش توان فن‌آوری ایران و قدرت چانه‌زنی کشور در مواجهه با شرکت‌های بزرگ خارجی نفت و گاز را در پی خواهد داشت و منجر به ارتقای جایگاه ایران در اوپک و GECF خواهد شد. در آن صورت ایران قادر خواهد بود با کشورهای صنعتی برای ذخیره‌سازی نفت و گاز رقابت کند.


فارس: این پروژه تاکنون چه میزان پیشرفت داشته است؟ چالش‌های اجرا چه بوده‌اند؟


وطنی: اولاً طرح کلان ملی ذخیره‌سازی نفت و گاز مصوب کمیسیون انرژی شورای عتف است. حدود 12 درصد از اعتبار مربوط به این طرح از سوی شورای عالی عتف در اختیار دانشگاه تهران و امیرکبیر قرار گرفته است.


در مرحله اول یک کلان پروژه تحت عنوان پیش امکان سنجی ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز در مخزن قزل تپه در استان گلستان در حوزه ذخیره‌سازی گاز و 5 پروژه در حوزه ذخیره‌سازی زیرزمینی نفت با شرکت‌های بهره‌بردار به تصویب رساندیم و همچنین برای انجام 2 پروژه در خصوص پیوست فرهنگی ذخیره‌سازی زیرزمینی در حوزه نفت و گاز و 2 پروژه با عنوان تدوین سند راهبرد ملی توسعه فناوری ذخیره‌سازی زیرزمینی نفت و گاز به توافق نهایی رسیدیم و با توجه به میزان اعتبار دریافتی، پروژه‌ها به اجرا درآمد که بحمدالله 2 پروژه با عناوین پیوست فرهنگی ذخیره‌سازی زیرزمینی در مخزن قزل تپه و پروژه تدوین نقشه راه فناوری ذخیره‌سازی زیرزمینی نفت به اتمام رسیده‌اند و کلان پروژه پیش امکان‌سنجی در مخزن قزل تپه تا ماه آینده به اتمام خواهد رسید و 2 پروژه سند ملی نیز با پیشرفت‌های بسیار مناسب در حال پیگیری است.


شرح خدمات جامع ذخیره‌سازی زیرزمینی نفت را نیز در قالب 4 فاز و 32 محور به تصویب رساندیم و در حال تهیه جزییات محورها هستیم.


نکته مهم درباره مخزن قزل تپه آن است که 45 سال پیش دو حلقه چاه اکتشافی و مطالعاتی در آنجا حفر شده و اطلاعات ما خیلی قدیمی است. بر اساس همان اطلاعات ابعاد، توان و امکان ذخیره‌سازی در این مخزن را باید مشخص کنیم. در این مرحله حدود 1 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده اما حفاری هر حلقه چاه 30 میلیارد تومان هزینه دارد.


بنابراین تدوین دانش فنی این مراحل این امکان را برای شرکت ذخیره‌سازی گازی طبیعی و شرکت پایانه‌های نفتی فراهم می‌کند که برای سرمایه‌گذاری با اطمینان بیشتری اقدام کنند.


بنابراین اولین چالش کمبود داده‌ها است که باید به طرق مختلف با استفاده از امکانات موجود و مطالعه تطبیقی و مدلسازی بر این چالش فائق شویم. این کار را، معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت نفت، شورای عالی علوم، تحقیقات و فن‌آوری و دانشگا‌ه‌هایی از جمله دانشگاه تهران و دانشگاه امیرکبیر دنبال می‌کنند.


چالش بعدی، منابع مالی است اگر بتوانیم با شرکت‌های بهره‌بردار به توافق برسیم که منابع مالی به صورت وام در اختیار دانشگاه‌های درگیر در این طرح قرار بگیرد، پس از تأیید مطالعات انجام شده توسط شرکت‌های بهره‌بردار، این منابع مالی عودت داده شود می‌توانیم مسائل مالی را مدیریت کرده و این چالش را پشت‌سر بگذاریم.


چالش سوم عملیات است. در عملیات حفاری، یکی از چالش‌ها دستگاه‌های حفاری و تجهیزات است. این چالش درباره خرید دیگر تجهیزات مرتبط نیز در حوزه‌های دستگاه‌های الکترونیکی، مکانیکی و مواد شیمیایی نیز وجود دارد.


باید با عزم ملی با این قبیل طرح‌های ملی برخورد کنیم و با مدیریت جهادی در کوتاه‌ترین مدت، بهترین کیفیت و رعایت استانداردها و کمترین قیمت آن را عملیاتی کنیم.


فارس: به نظر شما از جایی که قرار داریم چقدر طول می‌کشد تا اولین ذخیره‌سازی‌ها را در حوزه نفت خام محقق کنیم؟


وطنی: ما در زمینه گاز دو مخزن ذخیره‌سازی را در اختیار داریم و به لحاظ عملی مشکلی نداریم. این دو مخزن یعنی سراجه و شوریجه در اوج شرایط تحریم عملیاتی شده‌اند.


موضع ما تدوین دانش فنی است تا در شرایط متفاوت بتوانیم از آن استفاده کنیم. ما به فن آوری پیچیده هسته‌ای با عزم ملی دسترسی یافتیم و فن‌آوری ذخیره‌سازی زیرزمینی نفت و گاز با همه چالش‌ها قابل دسترسی است. بحث زمانبندی قیمت و استاندارد در کنار چالش‌ها و تحریم‌ها مدنظر ما قرار دارد. کنفرانس ذخیره‌سازی گاز را هم در همین راستا به زودی برگزار می‌کنیم.


فارس: هدف از برگزاری و برنامه‌های این کنفرانس چیست؟ انتظار چه دست‌آورد مشخصی از برگزاری این کنفرانس دارید؟


وطنی: این همایش را در 30 و 31 اردیبهشت ماه 93 برگزار می‌کنیم با یک شرکت برای اجرا تفاهمنامه امضا کردیم با 114 دانشگاه و 290 شرکت مرتبط مکاتبه کردیم.


از شرکت‌های بین‌المللی از جمله KBB آلمان و گاز پروم روسیه و Ital Gas storage ایتالیا برای همکاری و حضور در همایش دعوت کردیم و انتظار داریم با دستاوردهای ملی و بین‌المللی در خصوص ذخیره‌سازی راهبردی نفت و گاز بیشتر آشنا شویم.


در یک کلام در دولت جدید رویکرد جدیدی در خصوص نحوه ورود به طرح‌های کاربردی آغاز شده است. در این راستا طرح‌های تحقیقاتی مورد نیاز جامعه در دستور کار قرار می‌گیرد و تجاری‌سازی فن‌آوری مدنظر است.


با توجه به کمبود منابع باید اعتبارات را به صورت بهینه مصرف کنیم این یک نگاه علمی و عملی به اقتصاد مقاومتی است. اجرای این طرح‌ها منجر به اشتغال مولد و بهبود کلی سطح زندگی و معیشت مردم می‌شود. در این کار از ظرفیت مردم، محققان و جوانان استفاده می‌کنیم.


فارس: به عنوان سؤال آخر معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری دو ستاد در حوزه انرژی تشکیل داد که یکی از آنها ستاد نفت، گاز و زغال سنگ و دیگری ستاد بهینه‌سازی مصرف انرژی. آخرین وضعیت این ستادها چطور است و برنامه‌های جدی آنها آغاز شده است یا نه؟


وطنی: در میان اولویت‌های الف نقشه جامع علمی کشور 3 زمینه تعقیب نشده بود یکی از آنها توسعه فن‌آوری‌های نفت و گاز و زغال سنگ و بهینه‌سازی مصرف انرژی در تولید و مصرف و انتقال بود.


در 26 اسفند 92 علاوه بر 2 ستاد یاد شده، ستاد جدیدی با عنوان ستاد توسعه فن‌آوری‌های راهبردی صنایع دریایی به عنوان چهاردهمین ستاد راهبردی در معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری تشکیل شد.


طی این چند سال بر اساس مطالعات شرکت بهینه‌سازی مصرف انرژی و دیگر سازمان‌ها جایگاه ایران را که در شدت مصرف انرژی 17 برابر کشور ژاپن بود تغییر دادند و به 9 برابر کاهش دادند. یعنی نمی‌توان فقط تولید را افزایش داد مصرف نیز باید کنترل شود.


در همه تجهیزات صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دانش فنی عموماً از خارج از کشور آمده است و با راه‌اندازی ستاد توسعه فن‌آوری و نوآوری صنایع نفت و گاز در مرحله انتخاب طرح‌هایی هستیم که مطالعات پژوهشی آنها به اتمام رسیده، صنعت نفت سرمایه‌گذاری لازم برای مطالعات را انجام داده‌اند و نتایج مطالعات آماده شده، برخی از آنها مرحله توسعه فن‌آوری را پشت سر گذاشته‌اند و حتی ساخت نمونه نیز در بعضی از آنها اتفاق افتاده است.


ما در حال شناسایی و تشکیل شرکت‌های دانش بنیان بخش خصوصی هستیم تا 4 شرکت اصلی وزارت نفت اولویت‌های اصلی خود را به ستاد توسعه فن‌آوری معاونت علمی اعلام کنند. با تأمین منابع مالی از طریق تأمین خطوط اعتباری شرکت‌ها را در این اولویت‌ها فعال خواهیم کرد. از اسفند ماه خط اعتباری منابع به مبلغ بیش از 1.5 میلیارد تومان تأمین شده است.


در عین حال تفاهمنامه‌ای بین معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت نفت منعقد شده است و شرکت ملی نفت و ملی گاز اعتباراتی را در صندوق مشترکی برای حمایت از طرح‌های کاربردی تدوین دانش فنی و توسعه فن‌آوری اختصاص خواهند داد. مبلغی را هم معاونت علمی در این صندوق واریز خواهد کرد و طبق مکانیزم صندوق‌های ریسک‌پذیر از مطالعات پشتیبانی خواهد کرد. امیدواریم سال 93 شاهد تصویب تعدادی از طرح‌های فن‌آوری نفت و گاز، زغال سنگ، بهینه‌سازی و دیگر ستادها باشیم.
http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930227000172
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] دستیابی ایران به فناوری کامل ذخیره‌سازی زیرزمینی نفت و گاز در آینده نزدیک

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري ايران

کد خبر: 93023119942
چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷



نخستین همایش و نمایشگاه ملی ذخیره‌سازی زیرزمینی نفت و گاز در دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا، دکتر علی وطنی، معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نخستین همایش و نمایشگاه ملی ذخیره سازی زیرزمینی نفت و گاز ضمن توضیح درباره طرح کلان ملی ذخیره سازی زیرزمینی نفت و گاز، از دستیابی به فناوری‌های کامل این طرح در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: علومی که ما به آن مسلط هستیم روش کشف، حفاری، استخراج، پالایش، شبکه و مصرف است اما در این طرح، موضوع به صورت برعکس انجام می‌شود.
وی که صبح امروز در سالن شهید چمران دانشگاه تهران سخنرانی می کرد، ادامه داد: تاکنون فناوری استخراج گاز به روش تزریق در اختیار چند کشور معدود بود که ایران نیز توانست به آن دست یابد. حضور 14 فناوری در این طرح کلان ملی پیش‌بینی شده است که برای بهره برداری از آن، کارشناسان و نخبگان ما در حال فعالیت هستند.
وطنی با تاکید بر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و مبارزه با تحریم‌ها و همچنین حفظ منابع سوخت‌های فسیلی برای نسل‌های آینده افزود: بند 14 این ابلاغیه به طور مشخص در مورد ذخیره‌سازی به عنوان یک سیاست راهبردی است. آثار و برکات این ذخیره‌سازی نیز در ده ها سال آینده مشخص خواهد شد. اگر بدون اشراف به میزان مخازن نفت و گاز، این ذخایر از زیر زمین برداشت شود، منابع را از دست خواهیم داد و نسل‌های آینده بر ما خرده خواهند گرفت.
معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به سرمای سختی که در سال 1386 کشور را فرا گرفت و کشور ترکمنستان از دادن گاز به ایران امتناع کرد، این اتفاق را تلنگری برای اقدام مسئولان به ذخیره‌سازی دانست و اضافه کرد: قرار نیست تمام گاز کشور برای مصارف خانگی باشد بلکه اگر قرار به ایجاد اشتغال در عرصه پتروشیمی است نیاز به خوراک پایدار داریم. همچنین کشور باید برای بلایای طبیعی آماده باشد تا امنیت و اقتدار مردم ایران حفظ شود.
وی از اتمام دو طرح ذخیره‌سازی زیرزمینی نفت و گاز سراجه قم و شوریجه خانگیران در استان خراسان توسط شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی خبر داد و خاطرنشان کرد: مهندسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بالاترین راندمان، این کاری جهادی را انجام دادند.
در ادامه این مراسم مهندس کاروچکین نماینده شرکت گازپروم روسیه، دکتر محمد ابویی رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و دبیر شورای عالی علوم تحقیقات فناوری و دکتر عمادی معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.
در بخش بعدی همایش، درباره گزارش مطالعات امکان‌سنجی احداث مخازن زیرزمینی نفت خام در ایران، عملکرد آب زیرزمینی در اطراف مغارهای سنگی بدون پوشش ذخیره‌سازی نفت خام و موضوعات دیگر، چند کارشناس به سخنرانی پرداختند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاثیر دوگانه توافق هسته ای بر قیمت نفت

تاثیر دوگانه توافق هسته ای بر قیمت نفت

[h=1]تاثیر دوگانه توافق هسته ای بر قیمت نفت[/h]به نقل از نکونیوز _ پس از حمله عربستان به یمن، قیمت نفت تا حدی افزایش یافت و به مرز ۶۰ دلار نزدیک شد اما همانند درگیریهای گذشته منطقه ای از جمله درگیری ها با داعش در عراق طی ماههای اخیر، افزایش قیمت نفت پایدار نبود و قیمت نفت امروز (جمعه) دوباره کاهش یافت. در چنین شرایطی توجه تحلیلگران بازار نفت، بر مذاکرات هسته ای ایران و غرب در لوزان جلب شده است چرا که نتیجه این مذاکرات می تواند تاثیر پایدارتری بر قیمت نفت داشته باشد. در صورت توافق دو طرف در مذاکرات لوزان، پیش بینی می شود قیمت نفت کاهش یابد چرا که این توافق به معنای بهبود وضعیت صنعت نفت ایران و بازگشت بشکه های نفت ایران به بازار خواهد بود. پتانسیل تولید نفت ایران در کوتاه مدت – کمتر از یک سال – ۴ و نیم میلیون بشکه در روز تخمین زده می شود که کمتر از ۱۰ سال پیش به این میزان تولید نزدیک شده بود و با توجه به اینکه هم اکنون میزان تولید ایران روزانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه است، با افزایش یک و نیم میلیون بشکه ای تولید نفت ایران، به مرور زمان شاهد افزایش عرضه نفت در بازار و به تبع آن کاهش قیمت نفت خواهیم بود و بدین ترتیب تاثیر ناگزیر توافق هسته ای بر قیمت نفت، کاهش قیمت جهانی نفت خواهد بود. البته این به معنای کاهش درآمدهای ایران نخواهد بود چراکه با افزایش صادرات نفت توسط ایران، تاثیر منفی کاهش قیمت نفت در درآمدهای ارزی ایران تا حدی جبران می شود. ضمن اینکه توافق هسته ای موجب کاهش یا لغو تحریمها و به تبع آن افزایش سرمایه گذاری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران خواهد شد که رشد سریعتر صنعت را در پی خواهد داشت. علاوه بر آن، افزایش تولید نفت ایران، حتی اگر به بهای کاهش قیمت جهانی نفت باشد، می تواند قدرت تاثیرگذاری ایران را در اوپک باز هم افزایش دهد و به مثابه ابزاری سیاسی به مدد دولت بیاید.

اما اگر توافق هسته ای ایران و ۱+۵ حاصل نشود، در کوتاه مدت اگرچه شاهد افزایش قیمت نفت خواهیم بود اما این افزایش قیمت پایدار نخواهد بود چراکه به مرور زمان تاثیرگذاری نفت ایران در بازارهای جهانی به دلیل کاهش تولید و صادرات ایران در سالهای اخیر کاهش یافته است. ضمن اینکه فشارهای بین المللی بر اقتصاد ایران و بویژه صنعت نفت افزایش خواهد یافت که این امر می تواند موانع تازه ای پیش روی صنعت نفت ایران ایجاد کند. با توجه به اینکه در حدود ۶ ماه اخیر میزان تولید نفت ایران روی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز تثبیت شده است، این امر نشانه ای از چالشهای پیش روی صنعت نفت ایران برای افزایش تولید در شرایط دشوار کنونی است که در صورت عدم دو توافق دو طرف، این چالشها افزایش خواهد یافت.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مزایای خرید برق تولیدی از گازهای همراه نفت

مزایای خرید برق تولیدی از گازهای همراه نفت

[h=1]مزایای خرید برق تولیدی از گازهای همراه نفت[/h]به نقل از تسنیم _ مناسب ترین راهکار استفاده از گازهای همراه نفت سوزانده شده کشور در کوتاه مدت و میان مدت، تبدیل آنها به برق است و در ماه های اخیر، بخش غیردولتی برای شرکت در مزایده وزارت نفت برای فروش این گازها به دنبال دیدگاه وزارت نیرو درباره قیمت خرید این برق تولیدی بوده است. وزارت نفت و بخش غیردولتی اعتقاد داشتند که موافقت وزارت نیرو با خرید برق تولیدی از گازهای همراه نفت با قیمتی مناسب (متناسب با قیمت برق صادراتی)، شرط لازم برای اقتصادی شدن پروژه های تولید برق از این گازها در کشور است. با این وجود، حمید چیت چیان، وزیر نیرو با حضور در برنامه «نگاه یک» (۱۶ اسفند)، ضمن رد آمادگی این وزارتخانه برای خرید برق تولیدی از گازهای همراه نفت با قیمت بالاتر، این اقدام را از لحاظ منطق اقتصادی «نادرست» خواند و گفت: «این گازهای فلر برای اینکه تبدیل به برق شود، راه هایی وجود دارد که هزینه های آنها کاهش یابد. مثلا این گازهای فلر که الان دارد سوزانده می‌شود و غیر از آلودگی اثر دیگری در کشور ما ندارد، خوب؛ این گاز به صورت مجانی در اختیار تولیدکننده برق می‌تواند قرار بگیرد». در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا راهکار پیشنهادی وزیر نیرو، مشکل قیمت خرید برق تولیدی از گازهای همراه نفت را حل می کند یا خیر؟

۱- از آنجا که به ازای مصرف هر متر مکعب گاز، حدود سه کیلووات ساعت برق تولید می شود؛ اگر قیمت گازهای همراه نفت از ۳ سنت به ازای هر متر مکعب (به طور متوسط) به صفر کاهش یابد، قیمت خرید برق تولیدی از گازهای همراه نفت با هدف تحقق نرخ بازگشت سرمایه ۲۵ درصد، از ۸ سنت به ۷ سنت به ازای هر کیلووات ساعت کاهش می یابد یعنی فقط یک سنت به ازای هر کیلووات ساعت تفاوت می کند. در نتیجه، بدون موافقت وزارت نیرو با خرید برق تولیدی از گازهای همراه نفت با قیمتی مناسب (متناسب با قیمت برق صادراتی)، اقتصادی شدن تولید برق از این گازها در کشور امکان پذیر نیست (۱).
۲- با وجود تمامی مشکلات مالی وزارت نیرو، خرید برق تولیدی از گازهای همراه نفت با قیمت ۸ سنت به ازای هر کیلووات ساعت برای وزارت نیرو توجیه اقتصادی مناسبی دارد زیرا:
الف- قیمت برق صادراتی به عراق، ۱۲ سنت به ازای هر کیلووات ساعت است و از محل مابه التفاوت خرید برق تولیدی از گازهای همراه نفت توسط بخش غیردولتی و فروش برق صادراتی به کشورهای همسایه، درآمد خوبی نصیب وزارت نیرو خواهد شد.
ب- قیمت برق تولیدی با سوخت گازوئیل حدود ۱۷ سنت به ازای هر کیلووات ساعت است و با انجام این کار، میزان مصرف سوخت مایع (بخصوص گازوئیل) در نیروگاه های برق کشور و در نتیجه، هزینه تمام شده تولید برق کاهش می یابد.
ج- با توجه به کمبود منابع مالی وزارت نیرو، ظرفیت تولید برق کشور با استفاده از این روش، بدون سرمایه گذاری دولت افزایش می یابد و این موضوع در تراز شدن میزان تولید و مصرف برق کشور بخصوص در فصل تابستان کمک شایانی می کند.
د- در صورتی‌که وزارت نیرو، صرفاً تعرفه برق پله های بالای الگوی مصرف در بخش خانگی را به صورت موثری افزایش دهد، افرادی که بیش از ۴۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می کنند (پله های پنجم تا هفتم)، باید حداقل به اندازه هزینه خرید برق تولیدی از گازهای همراه نفت، هزینه مصرف برق خود را بپردازند.
در مجموع می توان گفت که بی توجهی وزارت نیرو به تعیین قیمت مناسب برای خرید برق تولیدی، به معنای استمرار هدررفت روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز همراه نفت معادل تولید گاز یک فاز پارس جنوبی در میادین نفتی به ارزش ۴.۱ میلیارد دلار است و هیچ توجیه منطقی برای این وزارتخانه حتی از دید منافع بخشی نیز ندارد.

پی نوشت: (۱): البته در برخی مناطق کشور مانند فلات قاره که شبکه سراسری انتقال برق وجود ندارد و تنها خریدار برق، خود وزارت نفت است و این وزارتخانه باید در زمینه تعیین قیمت مناسب برای خرید برق، همکاری لازم را داشته باشد.

 

Similar threads

بالا