خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران با رفع تحریم‌ها

افزایش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران با رفع تحریم‌ها

[h=1]افزایش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران با رفع تحریم‌ها[/h]به نقل از فارس _ کارشناسان صنعت نفت می‌گویند بعید است که با رفع تحریم‌ها علیه ایران سیل صادرات نفت به راه بیفتد و ایران تنها می‌تواند ۳۰۰ هزار بشکه صادرات نفت خود را افزایش دهد. مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ در حال برگزاری است و با نزدیک شدن به احتمال توافق گمانه‌زنی‌هایی برای افزایش صادرات نفت ایران و احتمال کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی وجود دارد. کارشناسان می‌گویند ایران ذخایر نفت کافی دارد اما هنوز میزان دقیق آن کاملا مشخص نیست. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که این رقم می‌تواند به ۳۷ میلیون بشکه برسد که در روی آب‌ها ذخیره شده است. رویترزدو روز پیش اعلام کرد که میزان ذخایر نفتی ایران روی آب‌ها ۳۰ هزار بشکه است. برخی نگران این هستند که تزریق صدها هزار بشکه در روز در بازارهای جهانی می‌تواند موجب افزایش عرضه و کاهش قیمت نفت شود. آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده است که ایران ممکن است موضع افزایش سریع تولید و عرضه را در پیش گیرد. طی سال‌های گذشته میزان تولید نفت ایران از ۳.۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۱ به ۲.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.اگرچه ایران ۱۰ درصد ذخایر نفت آزمایش شده دنیا را در اختیار دارد اما در سال‌های گذشته میزان سرمایه‌گذاری در صنعت نفت تهران کمتر شده است.

ریچارد مالینسون، تحلیل گر ژئوپولتیک در انرژی آنالیست ارزیابی می‌کند تا آخر امسال و سال ۲۰۱۶ که می‌تواند تولید نفت خود را به ۳.۱ میلیون بشکه در روز برساند که حتی با تزریق ۳۰ میلیون بشکه نفت ذخیره شده روی آبها هم میزان افزایش صادرات ایران از ۳۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر نخواهد بود.اگرچه این رقم قابل توجه است اما سیل صادرات نفت نیست.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] افزایش قیمت نفت در پی کاهش ارزش دلار

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 94010400662
سه‌شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶



در پی کاهش ارزش دلار، قیمتهای نفت در معاملات پایانی روز دوشنبه بیش از یک درصد افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) بنا بر اعلام رویترز، کاهش ارزش دلار و در پی آن تحت‌الشعاع قرار گرفتن فشارهای ناشی از عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی، سبب شد تا قیمتهای نفت در معاملات پایانی روز دوشنبه با افزایش یک درصدی همراه شود.
قیمت نفت دابلیوتی‌آی آمریکا در معاملات پایانی روز دوشنبه با ٨٨ سنت افزایش به ٤٧ دلار و ٤٥ سنت در هر بشکه رسید که این رقم رشد ١,٩ درصدی را نشان می‌دهد.
همچنین نفت خام برنت در معاملات پایانی روز دوشنبه با ٦٠ سنت افزایش با قیمت ٥٥ دلار و ٩٢ سنت در هر بشکه معامله شد. قیمت این محصول نیز با رشد بیش از یک درصدی همراه بود.
در این زمینه جیم مک‌گیلان، تحلیلگر بلندپایه موسسه تردیشن انرژی، گفت: با تحت فشار قرار گرفتن ارزش دلار، شاهد ورود خریداران به بازار هستیم.
بر اساس این گزارش، پافشاری عربستان سعودی بر تصمیم خود مبنی بر حفظ سقف تولید نفت، قیمتهای این محصول را تحت فشار قرار داد. این کشور اعلام کرد تنها در صورتی که تولیدکنندگان غیراوپک تولید خود را پایین بیاورند، کاهش تولید نفت را بررسی می‌کند.
علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی، نیز اعلام کرد که این کشور هم‌اکنون حدود ١٠ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند که نشان می‌دهد تولید روزانه نفت عربستان نسبت به ماه فوریه ٣٥٠ هزار بشکه افزایش یافته است.
بنا بر این گزارش، تحلیلگران موسسه بارکلیز روز دوشنبه پیش‌بینی کردند که چنانچه تولید اوپک در سطح کنونی ٣٠ میلیون بشکه در روز حفظ شود، مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی از ٩٠٠ هزار بشکه به ١,٣ میلیون بشکه افزایش می‌یابد.

در همین حال، شرکت شلمبرژه، بزرگترین شرکت خدمات میدانهای نفتی در جهان، با پیش‌بینی کاهش ١٠ تا ١٥ درصدی سرمایه‌گذاریهای جهانی در بخش اکتشاف و تولید نفت در سال ٢٠١٥ میلادی، اعلام کرد که قیمتهای نفت در نیمه دوم سال جاری رشد می‌یابد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] مصر با گازپروم قرارداد 5 ساله امضا کرد

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 93122816187

پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴


وزارت نفت مصر اعلام کرد: شرکت گاز مصر(ایگاز) برای واردات 35 محموله گاز طبیعی مایع(ال ان جی) قرارداد پنج ساله ای را با شرکت گازپروم روسیه امضا کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مصر در ماه آوریل سال گذشته برای واردات هفت محموله ال ان جی با گازپروم به توافق اصولی رسید. مصر این محموله‌ها را در راستای تلاش برای تامین گاز مورد نیاز نیروگاههای برق این کشور وارد کرده است.
وزارت نفت مصر در بیانیه ای اعلام کرد: گازپروم ارسال محموله‌ های ال ان جی به مصر را در نیمه دوم 2015 به طور متوسط به میزان هفت محموله در سال آغاز می‌کند.
مصر توان صادرات ال ان جی را دارد ولی با نبود تاسیساتی که گاز مایع را به گاز تبدیل کند، قادر به واردات ال ان جی نیست.
شرکت هاگ نروژ ماه نوامبر اعلام کرد، قرارداد پنج ساله ای را با شرکت "ایگاز" مصر برای تجهیز این شرکت به نخستین تاسیسات شناور تبدیل گاز مایع به گاز طبیعی امضا کرد. این تاسیسات قرار است اواخر ماه مارس راه‌اندازی شود.
وزارت نفت مصر اعلام کرد: با قرارداد امضا شده با گازپروم، مجموع محموله‌های ال ان جی خریداری شده توسط شرکت ای‌گاز به 90 محموله می‌رسد.
مصر برای فعال نگه داشتن نیروگاه‌های برق به شدت به گاز وابسته است.
ایگاز پیشتر برای واردات 49 محموله گاز طبیعی مایع در سال‌های 2015 و 2016 قراردادهایی را امضا کرد و33 محموله از شرکت ترافیگورا، 9 محموله از شرکت سوئیسی ویتول، هفت محموله از شرکت نوبل کلین فیولز انگلیس و شش محموله از شرکت سوناتراک الجزایر خریداری کرده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش یک میلیون بشکه ای صادرات نفت ایران در صورت لغو تحریم‌ها

افزایش یک میلیون بشکه ای صادرات نفت ایران در صورت لغو تحریم‌ها

[h=1]افزایش یک میلیون بشکه ای صادرات نفت ایران در صورت لغو تحریم‌ها[/h]به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، بیژن زنگنه از احتمال افزایش یک میلیون بشکه ای صادرات نفت ایران در صورت لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: این میزان از مجموع ظرفیت تولید از مدار خارج شده در میدانهای نفتی موجود انجام می شود و به سرعت می‌توان آن را عملیاتی کرد. وی فازهای ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی را فازهای اولویت دار جدید وزارت نفت برای توسعه در سال ۹۴ خواند و اظهار کرد: این فازها به دلیل پیشرفت مناسب در بخش دریا در اولویت قرار دارند؛در عین حال فازهایی که از سوی قرارگاه خاتم الانبیا در حال توسعه هستند به دلیل مشکلات شرکت صدرا در بخش دریا به شدت از برنامه زمانبندی عقب افتاده اند.


زنگنه تاکید کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته، امسال بخشی از فازهای ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ برای کاهش مشکلات ناشی از کمبود گاز در زمستان به تولید می رسند. وزیر نفت در مورد زمان کلنگ زنی پروژه هشت پالایشگاه کوچک میعانات گازی به ظرفیت ۴۸۰ هزار بشکه در منطقه سیراف افزود: پیش بینی می شود اواخر اردیبهشت یا خرداد ماه این مراسم برگزار شود. وی با اشاره به مراحل نهایی توسعه فازهای ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی تصریح کرد: تا پایان نیمه نخست امسال با راه اندازی واحدهای اتان زدایی در این فازها دو میلیون تن خوراک به پتروشیمیها تحویل می شود
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید نفت میدان مشترک خزر از اولویت خارج شد

تولید نفت میدان مشترک خزر از اولویت خارج شد

[h=1]تولید نفت میدان مشترک خزر از اولویت خارج شد[/h]
به نقل از فارس _ آذر ماه سال ۹۰ بود که وزیر سابق نفت از آغاز فعالیت‎های اکتشافی ایران و ساخت سکوی نیمه شناور امیرکبیر در آبهای عمیق دریای خزر یک مخزن با ذخیره ۵۰ تریلیون فوت مکعبی گاز طبیعی خبر داد و در اردیبهشت ماه سال ۹۱ نیز وجود ذخایر نفتی در این میدان کشف شد. اما براساس تصمیمی ژنرال‌های نفتی فعلا برنامه‌ای برای تولید نفت در خزر وجود ندارد و احتمال حفاری اکتشافی در بلوک‌های دیگری غیر از سردار جنگل در حال بررسی است. علی اصولی، مدیرعامل شرکت نفت خزر درباره انجام عملیات حفاری با اشاره به تفاوتهای کار در آبهای عمیق خزر و خلیج فارس گفت که محل انجام عملیات حفر چاه در میدان سردار جنگل در عمق بیش از ٧٠٠ متری قرار دارد و در چنین عمقی امکان اعزام غواص جهت انجام عملیات میسر نیست و به منظور انجام فعالیتهای نصب، تعمیرات و نظارت بر عملیات حفاری در آبهای عمیق از رباتهای زیر دریای ویژه آبهای عمیق (ROV) استفاده می‌شود.



پیش‌تر نیز وزیر نفت درباره برداشت نفت ازمیدان سردار جنگل با اشاره به این که وجود نفت در بخش عمیق دریای خزر اثبات شده است، تاکید کرد: موضوع تولید در آبهای عمیق را با توجه به تجهیزات خاص مورد نیاز در این حوزه مستلزم سرمایه گذاری بالا می‌دانیم و در بهترین حالت برای ورود به مراحل تولید در آبهای عمیق خزر باید شریک صاحب فناوری داشته باشیم. اگرچه موضوع کمبود منابع مالی در تمام بخش های کشور مشهود و تاثیر آن در صنعت نفت هم ملموس است اما آنچه که باعث می شود تلفیق این دو بخش از سخنان مقام یادشده زمینه ساز نگرانی کارشناسان اقتصادی شود احتمال درافتادن به تصمیمی خسارت بار در توسعه اقتصاد نفت ایران است.

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی تابع آیین‌نامه دولتیم
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 94010801394
شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳



معاون وزیر نفت اعلام کرد: در زمینه افزایش قیمت حامل‌های انرژی تابع مصوبه مجلس و آیین نامه اجرایی دولت هستیم.

عباس کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در پاسخ به این که آیا افزایش قیمت بنزین و سایر فراورده‌های نفتی منتفی شده است؟ گفت: در زمینه قیمت حامل‌های انرژی تابع مصوبه مجلس هستیم و بر اساس آیین نامه اجرایی دولت عمل می کنیم.

وی با بیان اینکه آیین نامه اجرایی بودجه هنوز ابلاغ نشده است، تصریح کرد: وظیفه ما تولید و توزیع بنزین است که در این زمینه آمادگی کامل وجود دارد و وضعیت مطلوبی داریم.

به گزارش ایسنا پیش‌تر مجلس شورای اسلامی، تصویب کرده بوده که شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی از محل افزایش 5 درصدی قیمت فراورده‌های نفتی نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های تأمین، ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده‌ اقدام کند.

در این زمینه محمد باقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام کرده که این 5 درصد هر ساله در قانون بودجه وجود داشته و اکنون آنچه عمل می‌شود همان بنزین 700 تومان سهمیه‌ای و هزار تومان غیر سهمیه‌ای است، در واقع 5 درصد از این مبلغ کسر و به وزارت نفت داده می‌شود.

نوبخت همچنین تاکید کرده که نیازی به افزایش برای قیمت حامل‌های انرژی در سال 94 نیست.
وی همچنین در واکنش به پیشنهاد مجلس در زمینه افزایش درآمد ناشی از هدفمندی گفته بود که امکان افزایش بیش از این در حامل‌های سوخت و انرژی وجود ندارد چرا که ما نمی‌توانیم به مردم بیش از این فشار وارد کنیم، افزایش قیمت حامل‌های انرژی فشار و نارضایتی ایجاد می‌کند پس راه دیگری که وجود دارد محدود کردن یارانه‌بگیران است.
درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی در سال جاری 33 هزار میلیارد تومان بوده که در سال آینده نیز حداکثر همین میزان خواهد بود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
گسترش فعالیتهای اکتشافی در حاشیه دریای خزر

گسترش فعالیتهای اکتشافی در حاشیه دریای خزر



  • توسعه فعالیتهای اکتشافی در استانهای شمالی کشور و حاشیه دریای خزر از راهبردهای امسال شرکت نفت خزر است.
  • مدیرعامل شرکت نفت خزر در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: افزایش فعالیتهای اکتشافی و نیز جذب سرمایه گذاریهای جدید از مهمترین برنامه های این شرکت در سال ١٣٩٤ است.علی اصولی افزود: فعالیتهای اکتشافی خوبی در شمال کشور انجام شده و به ویژه در استان گلستان فعالیتهای قابل توجهی در بحث اکتشاف انجام شده است.وی تصریح کرد: امیدواریم امسال آخرین حلقه فعالیتهای اکتشافی در استان گلستان را رقم بزنیم.اصولی ادامه داد: جذب سرمایه گذاریهای جدید به ویژه از طرف شرکتهای دارای فناوری در آبهای عمیق می تواند منجر به تحول در فعالیتها در دریاری خزر و استانهای شمالی شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت و تکمیل ٥ سکوی پارس جنوبی شتاب می گیرد

ساخت و تکمیل ٥ سکوی پارس جنوبی شتاب می گیرد



  • شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، ساخت و تکمیل ٥ سکوی پارس جنوبی را در سال ٩٤ به عنوان راهبرد خود شتاب می بخشد.
  • مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران،در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: این شرکت با هدف بهره برداری زودتر از فازهای باقیمانده پارس جنوبی ساخت ٥ سکوی فازهای ١٩ و نیز ٢٠ و ٢١ را با شتاب خوبی در دست اقدام دارد.
    غلامرضا منوچهری افزود: ٢ سکوی فازهای ٢٠ و ٢١ و نیز ٣ سکوی فاز١٩ در یارد خرمشهر در حال ساخت است و با برنامه ریزیهای انجام شده یک سکوی فاز ١٩ و نیز یک سکوی فازهای ٢٠ و ٢١ امسال مورد بهره برداری قرار گرفته و نصب خواهد شد.
    وی با بیان این که خط لوله ٣٢ اینچ فازهای ٢٠ و ٢١ نیز به طول٢٤٠ کیلومتر بزودی تکمیل خواهد شد گفت: در مسیر توسعه پارس جنوبی با تمام ظرفیت تلاش خواهیم کرد.
    منوچهری ادامه داد: نصب و راه اندازی بخشی از تجهیزات فازهای مورد اشاره نیز با جدیت در حال انجام است و طبق برنامه ریزیهای انجام شده در موعد مقرر امید است که نهایی شود.
    مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران ادامه داد: یک سکوی فرایندی و یک سکوی مسکونی را نیز امسال در میدان فروزان خواهیم ساخت و در سال آینده این سکوها نصب خواهند شد.

 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
انجام موفق رکوردگیری نفت خام در شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب

انجام موفق رکوردگیری نفت خام در شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب

  • عملیات رکوردگیری نفت خام در واحدهای عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب در آخرین روزهای اسفند ٩٣ با موفقیت انجام شد.
  • به گزارش شانا، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب با اشاره به روند رو به رشد این منطقه عملیاتی، بر تسریع در انجام طرحهای نیمه تمام در این منطقه تاکید کرد و گفت: با تلاش کارشناسان این شرکت، همکاری و همراهی مدیریت در شرکت نفت و گاز غرب و مسئولان نفت مناطق مرکزی، بزودی شاهد اتمام همه طرحهای نیمه تمام در این منطقه خواهیم بود.کیومرث کرمی مقدم افزود: با توجه به دور بودن منطقه عملیاتی چشمه خوش از نقاط شهری و خشکی و بیابانی بودن این منطقه ایجاب می‌کند که امکانات رفاهی، تفریحی و ورزشی بیشتری در این منطقه برای همکاران ایجاد شود.به گزارش شانا، با توجه به دستور مدیریت نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران مبنی بر انجام رکوردگیری نفت خام در شرکتهای تولیدی، این شرکت همسو با تحقق اهداف تولید تکلیفی، این مهم را با موفقیت انجام داد.
    بر پایه این گزارش، ظرفیت تولید شرکت بهره برداری نفت (در استانهای کرمانشاه، ایلام و لرستان) هم اکنون ١٦٥ هزار بشکه نفت خام و هفت میلیون مترمکعب گاز بوده؛ ضمن این که چشم انداز تولید ١٠ ساله شرکت، ٤٤٠ هزار بشکه نفت و ١٥ میلیون مترمکعب گاز تعیین شده است
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
٤ حلقه چاه نفت و گاز در نقاط مختلف کشور تولیدی شدند

٤ حلقه چاه نفت و گاز در نقاط مختلف کشور تولیدی شدند




  • در هفته نخست سال نو عملیات حفاری چهار حلقه چاه نفت و گاز در مناطق مختلف کشور به پایان رسیده، آماده ورود به چرخه تولید شدند.
  • به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری در این باره توضیح داد: نخستین حلقه چاه تکمیل شده در سال ٩٤، چاه توسعه ای (جدید) شماره ٥٨ کوپال است که حفاری آن اواسط اردیبهشت ماه سال ٩٣ با کاربست دستگاه حفاری ٩١ فتح در میدان نفتی کوپال در حوزه فعالیت شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون کلید خورده بود.

    مهران مکوندی با اشاره به تحقق ٦ هزار و ٨٩٧ متر حفاری چاههای نفتی و گازی در مدت پیش گفته، اظهار کرد: همچنین در روزهای دوم، سوم و ششم فروردین ماه شاهد پایان حفاری ٣ حلقه چاه تعمیری توسط این شرکت در مناطق گچساران، اهواز و خانگیران بودیم.
    وی با بیان این که کار حفاری در طول سال به صورت شبانه روزی و بدون وقفه انجام می شود، افزود: هرسال در ایام تعطیل سال نو و عید نوروز بخشی از نیروهای عملیاتی و پشتیبانی این شرکت در قالب کارکنان اقماری دور از خانواده ها در مناطق خشکی و دریایی در نقاط دور و نزدیک در حال کار و تلاش برای تحقق برنامه های تعریف شده در زمینه حفر، تکمیل و ارائه خدمات فنی و تخصصی به چاههای نفت وگاز هستند.
    مکوندی گفت: هم اکنون خدمات این شرکت به شرکتهای ملی مناطق نفتخیز جنوب، نفت مناطق مرکزی، نفت فلات قاره، نفت و گاز پارس، مهندسی و توسعه نفت، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و پروژه های کلید در دست شرکت ارائه می شود.

    معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری اولویت نخست سال ٩٤ این شرکت را توسعه ناوگان حفاری شرکت در بخشهای خشکی و دریا عنوان کرد و با اشاره به تقویت این ناوگان در میدانهای مشترک افزود: هم اکنون حدود ٣٠ درصد دکلهای حفاری شرکت در میدانهای نفتی آزادگان، یاران، آذر و میدان گازی پارس جنوبی به کار گرفته شده اند و امسال تعداد دکلهای بیشتری به این امر اختصاص خواهد یافت.
    شرکت ملی حفاری ایران از شرکتهای بالادستی زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران است که با بهره گیری از ٧٤ دکل حفاری خشکی و دریایی در زمان حاضر بخش وسیعی از عملیات حفاری و خدمات فنی و تخصصی این صنعت را در مناطق نفتخیز ١٠ استان کشور در اختیار شرکتهای متقاضی قرار می دهد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
جابجایی ٢ دکل حفاری توسط شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت

جابجایی ٢ دکل حفاری توسط شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت




  • مدیرعامل شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت گفت: عملیات جابجایی دو دستگاه دکل حفاری توسط ناوگان ترابری سنگین این شرکت در تعطیلات نوروز انجام شد.
  • به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، مراد کمالی افزود: جابجایی این دکلها با بکارگیری حدود ١٢٠ دستگاه کشنده در قالب محموله‌های ترافیکی با هماهنگی پلیس راهور در محورهای ارتباطی استان خوزستان صورت گرفت.وی اظهارکرد: در جابجایی این دکلها کارکنان عملیات و تعمیرات ترابری سنگین و ترافیک و خدمات جاده‌ای مشارکت داشته‌اند که تلاش آنها با در نظر گرفتن وضع ترافیک جاده‌های استان در این ایام قابل قدردانی است.
    کمالی گفت: در این مدت همچنین بیش از ٦٩٦ هزار لیتر آب، یک میلیون و ٥٤٠ هزار لیتر گازوئیل، ٢٤٠ تن مواد شیمیایی و ٦٤٦ تن لوله جداری بوسیله ناوگان این شرکت به منظور استفاده در عملیات حفاری در سطح مناطق نفتخیز جنوب جابجا شد.مدیرعامل شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت در پایان از همکاری پلیس راه در استانهای خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و فارس در زمینه جابجایی محموله‌های ترافیکی این شرکت در تعطیلات نوروز تشکر کرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
حفاری فاز ١٤ پارس جنوبی از مرز ٧٠ هزار متر گذشت

حفاری فاز ١٤ پارس جنوبی از مرز ٧٠ هزار متر گذشت




  • متراژ حفاری ٢٢ حلقه چاه در فاز ١٤ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی از مرز ٧٠ هزار متر گذشت.
  • به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، مدیر پروژه حفاری فاز ١٤ پارس جنوبی در شرکت ملی حفاری ایران روز پنجشنبه (٦ فروردین ماه) در این باره گفت: حفاری این چاهها که بر روی دو سکوی A و C با کاربست ٢ دستگاه حفاری دریایی به صورت دسته‌ای (جمعی) انجام می‌شود تا کنون ٥١ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
    حمیدرضا شفیعی مکوند، با بیان این‌که در این پروژه که در قالب قرارداد بین این شرکت و شرکت نفت وگاز پارس اجرا می‌شود تا به حال ٧٠ هزار و ٤٥٧ متر حفاری صورت گرفته، افزود: مجموع حفاری در این فاز ٩٥ هزار متر پیش بینی شده است. وی اظهارکرد: این پروژه توسط شرکت ملی حفاری ایران به صورت کلید اجرا می‌شود و تامین دکل، کالا و مواد حفاری، مهندسی، زمین شناسی، پشتیبانی و خدمات فنی برعهده این شرکت است.در فاز ١٤ پارس جنوبی قرار است ٤٤ حلقه چاه گازی حفاری شود که حفاری ٢٢ حلقه آن به شرکت ملی حفاری واگذار شده است.به گزارش شانا، فاز ١٤ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ٥٦ میلیون و ٥٠٠ هزار مترمکعب گاز ترش و ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال اجراست.
    تولید سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ٤٠٠ تن گوگرد از دیگر تولیدات این فاز خواهد بود
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] بودجه وزارت نفت، یک دهم سرمایه مورد نیاز!

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 93121005370
یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۸



در حالی میزان سرمایه لازم برای نگهداشت، حفظ تولید و توسعه طرحهای صنعت نفت سالانه 30 میلیارد دلار اعلام شده که در پی کاهش قیمت نفت، در سال آینده سهم وزارت نفت از درآمدهای نفتی حدود 3 میلیارد دلار است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در زمانی که قیمت نفت حدود 100 دلار بود سهم وزارت نفت از درآمدهای نفتی به حدود 13 میلیارد دلار می رسید اما با کاهش قیمت نفت، آنطور که بیژن زنگنه وزیر نفت اعلام کرده این درآمدها به 3 میلیارد دلار کاهش می یابد.
البته در بودجه سال 1394 کل کشور به وزارت نفت اجازه داده شده که از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط با تصویب شورای اقتصاد به منظور سرمایه‌گذاری در طرحهای نفت و گاز با اولویت میادین مشترک نسبت به انتشار اوراق مشارکت ارزی – ریالی از طریق بازار سرمایه در سقف پنجاه هزار میلیارد ریال با تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق ازمحل تولیدات همان طرحها اقدام کند.
همچنین 4.8 میلیارد دلار نیز ار منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد تا طرح‌های توسعه‌ای در میادین مشترک نفتی و گازی توسعه یابد.
بر اساس این گزارش منصور معظمی،معاون وزیر نفت، با اشاره به این که متاسفانه درسالهای اخیر سرمایه گذاری در صنعت نفت کاهش یافته است، اظهار کرد: کاهش سرمایه گذاری در صنعت نفت طرحهای توسعه ای و نگهداشت وضع موجود را با تاخیر و یا توقف روبرو کرده است.
معظمی پیش تر نیز به توقف پروژه های توسعه ای وزارت نفت در پی یرداخت ماهانه سه هزارو 400 میلیارد تومان برای پرداخت یارانه اشاره کرده بود.
از این میزان سهم شرکت ملی پالایش و پخش و گاز به ترتیب حدود دو هزار و ٦٠٠ میلیارد تومان و گاز نیز ٨٠٠ میلیارد تومان است.
بر اساس این گزارش، سال گذشته وزیر نفت و معاونان وی مذاکراتی را با کمیسیون انرژی مجلس برای مشخص شدن سهم وزارت نفت از درآمد یارانه ها و میزانی که باید بابت پرداخت یارانه به خزانه واریز شود،انجام دادند همچنین وزارت نفت به دنبال آن است تا در برنامه ششم توسعه این سهم مورد بازنگری قرار گیرد .
در این راستا با توجه به انتقاداتی که نسبت به شیوه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها مطرح می شود،دولت یازدهم اقداماتی را در راستای حذف یارانه اقشار مرفه انجام داد که تاکنون موفقیت آمیز نبوده است، اما از سوی دیگر دولت در سال آینده برنامه ای برای افزایش قیمت حامل های سوخت و انرژی ندارد و دلیل این موضع را وارد نکردن فشار بیشتر به مردم عنوان کرده است، اما سخنگوی دولت علاوه بر این مسئله به محدود کردن یارانه‌بگیران اشاره کرده است،بنابراین در صورتی که تعداد یارانه بگیران کاهش یابد مبلغی که وزارت نفت برای پرداخت یارانه اختصاص می دهد نیز احتمالا کاهش می یابد و شاید این اقدام گامی در راستای رفع این مشکل وزارت نفت در برنامه ششم باشد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهره گیری از حداکثر توان بخش خصوصی در تامین نیازهای صنعت حفاری

بهره گیری از حداکثر توان بخش خصوصی در تامین نیازهای صنعت حفاری




  • رئیس قراردادهای شرکت ملی حفاری ایران بر استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی در تامین خدمات مورد نیاز این شرکت تاکید کرد.



  • به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، افشین مکوندی در توضیح بیشتر در این باره گفت: اداره قراردادها به عنوان یکی از واحدهای ستادی نقش مستقیم و موثری در امور جاری شرکت و تامین خدمات مورد نیاز از طریق بخش خصوصی ایفا می کند.
    وی افزود: در این واحد، همه خدمات قراردادی از جمله مربوط به حمل و نقل، تعمیر و نگهداری ماشین آلات، تامین سوخت و خرید کالا و مواد و تجهیزات، دکلهای حفاری و تامین نیروی انسانی و خدمات غذایی طی برگزاری مناقصه عمومی و انتخاب مجری کار صورت می پذیرد.

    مکوندی اظهار کرد: در حال حاضر همه معاملات راجع به خرید کالا ، مواد شیمیایی ، ماشین آلات و دستگاههای حفاری طی تنظیم قراردادهای جداگانه انجام می پذیرد و این اقدامات در کمترین زمان ممکن با به کارگیری نیروی مجرب سازماندهی شده است.
    رئیس قراردادهای شرکت ملی حفاری ایران، پیمانکاران را بازوان توانمند صنعت نفت و حفاری عنوان کرد و گفت: این شرکت، استفاده از حداکثر توان بخش خصوصی را در تامین نیازهای خود در دستور کار داشته است.
    اداره قراردادهای شرکت ملی حفاری ایران فعالیت خود را از فروردین ماه ١٣٦٠ در ساختاری مشترک با امور حقوقی آغاز کرد و درسال ١٣٦٦ به دلیل حجم امور محوله ، حسب تصمیم هیئت مدیره شرکت از امور حقوقی منفک و هم اکنون در دو بخش داخلی و بین المللی فعالیت می کند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید نفت اوپک در ماه مارس افزایش یافت

تولید نفت اوپک در ماه مارس افزایش یافت




  • تولید نفت اوپک در ماه مارس به بالاترین رقم از ماه اکتبر سال ٢٠١٤ رسید.
  • به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، تازه ترین تحقیقات رویترز نشان می دهد که عرضه نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه مارس ٢٠١٥ افزایش یافته است که دلیل آن افزایش صادرات نفت عراق پس از بهتر شدن شرایط جوی و عربستان بود.

    با وجود برخی نشانه ها مبنی بر این که نصف شدن قیمتهای نفت خام از ماه ژوئن سال ٢٠١٤ میلادی، افزایش تقاضا برای نفت را سبب می شود، اما رشد عرضه نفت کشورهای اوپکی به عرضه اضافی در بازار می افزاید.اطلاعات رویترز که از داده های حمل و نقل دریایی، منابع شرکتهای نفتی، و اوپک و مشاوران نفتی به دست آمده، نشان می دهد که عرضه نفت اوپک در ماه مارس ٣٠,٦٣ میلیون بشکه در روز بود. این سازمان در ماه فوریه روزانه ٣٠.٠٧ میلیون بشکه نفت به بازار عرضه کرده بود.
    کارستن فریتسچ، تحلیلگر موسسه کامرزبنک در فرانکفورت گفت: تقاضای نفت در اوایل سال نو میلادی باید اندکی بیش از انتظارها باشد، اما فکر می کنم که به اندازه کافی برای جذب همه مازاد عرضه نفت کافی نیست.وی افزود: هنوز مازاد عرضه نفت در بازار وجود دارد و این مازاد عرضه نفت در حجم ذخیره سازیهای این ماده مشهود است.
    این ارزیابیها نشان می دهد که اگر کل تولید ٣٠,٦٣ میلیون بشکه در روز نفت اوپک در ماه مارس بازنگری نشود، عرضه نفت این سازمان در ماه مارس، بالاترین رقم از ٣٠.٦٤ میلیون بشکه در روز نفت عرضه شده اوپک در ماه اکتبر سال ٢٠١٤ خواهد بود.اعضای اوپک در آخرین نشست سال گذشته تصمیم گرفتند، سقف تولید نفت این سازمان را در سطح ٣٠ میلیون بشکه در روز حفظ کنند. این تصمیم ابتدا قیمتهای جهانی نفت را به کمترین سطح چهار سال گذشته یعنی بشکه ای ٧١ دلار رساند و پس از آن، قیمتها پایین تر رفته و به بشکه ای ٤٥ دلار و ١٩ سنت که کمترین مقدار آن در ٦ سال گذشته بود رسید.

    عراق بیشترین حجم صادرات نفت در ماه مارس را در میان کشورهای عضو اوپک داشته است که بنا بر آمار کشتیرانی و منابع صنعتی، بهبود صادرات نفت عراق از پایانه های جنوبی که به دلیل شرایط بد جوی بارگیری نفتکشها را به تعویق انداخته بود؛ دلیل این افزایش بوده است.صادرات نفت از شمال عراق اندکی کمتر بود.
    بر اساس این ارزیابی، صادرات نفت عراق در ماه مارس به رکورد ٢,٩٤ میلیون بشکه نفت صادرشده این کشور در ماه دسامبر نزدیک بوده است.
    عراق امیدوار بود که در ماه مارس به رقم صادرات ٣ میلیون بشکه در روز دست یابد.
    به گفته منابع، عربستان سعودی نیز تولید نفت خود را در ماه مارس به دلیل افزایش تقاضای مشتریانش و نیازهای داخلی پالایشگاههایش افزایش داده است.علی النعیمی، وزیر نفت عربستان ٢٢ ماه مارس گفته بود که تولید نفت این کشور حدود ١٠ میلیون بشکه در روز است.
    بنا بر آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، بالاترین رقم تولید نفت عربستان در سال ٢٠١٣ میلادی با تولید ١٠,٠٥ میلیون بشکه در روز بوده است.بیشترین افت تولید در میان اعضای اوپک در ماه مارس مربوط به آنگولاست که بخش عمده ای از آن به دلیل اعلام وضعیت اضطرار (فورس ماژور) در پروژه صادرات نفت خام ساتورنو شرکت بی پی بوده است.
    دیگر تولیدکنندگان غرب آفریقایی عضو اوپک، نیجریه نیز درماه مارس محموله های نفتی کمتری صادر کرده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] مروری بر وعده‌های گازی زنگنه در سال ٩٣

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 94011302479
پنجشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲



افزایش بیش از 100 میلیون متر مکعبی تولید گاز از فازهای اولویت‌دار پارس جنوبی در سال جاری را شاید بتوان از مهم ترین رویدادهای حوزه نفت و گاز کشور عنوان کرد که علاوه بر تامین گاز زمستانی، توان کشور را در زمینه صادرات گاز افزایش داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روند رو به رشد مصرف گاز در کشور طی سال‌های گذشته به گونه‌ای بوده که همواره میزان مصرف از تولید پیشی گرفته و این امر تا جایی پیش رفته که ایران به عنوان دومین کشور دارای ذخایر گازی در دنیا نتوانسته در بازارهای بین‌المللی نقش چندانی در صادرات گاز داشته باشد و حتی برای تامین نیاز خود اقدام به واردات هم کرده است. از سوی دیگر میدان گازی پارس جنوبی که با قطر مشترک است یکی از منابع عظیم گازی کشور به شمار می‌رود که متاسفانه طی سال‌های گذشته آنطور که باید توسعه نیافته و در نتیجه ایران از برداشت از این میدان مشترک از کشور قطر عقب مانده است.
اما بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان فروردین ماه سال 1393 با ارائه برنامه‌ای به حسن روحانی، رییس‌جمهوری وعده داد که تا پایان سال ظرفیت برداشت و فرآورش گازهای ترش از این میدان مشترک حداقل حدود 100 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.
اگرچه عملی شدن این وعده از ابتدا با انتقاداتی از سوی کارشناسان داخلی و حتی خارجی روبه‌رو و حتی گفته شد که تحقق چنین وعده ای طی یکسال و در شرایط تحریم امکان پذیر نیست اما این امر محقق شد و با اقدامات صورت گرفته فازهای 15 و 16 حدود 37 میلیون متر مکعب، فاز 17 حدود 18 میلیون متر مکعب و فاز 12 حدود 70 میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور اضافه کردند.
در این بین بهره برداری رسمی از فاز ١٢ پارس جنوبی به عنوان بزرگترین پروژه پارس جنوبی و صنعت نفت کشور با سرمایه بیش از هفت میلیارددلار در روزهای پایانی سال1393 در شرایطی که کشور با مشکل تحریم ها و همچنین محدودیت منابع مالی روبه رو بوده با استفاده از توان مهندسان و کارشناسان داخلی کاری بوده که زنگنه آن را کارستان دانسته و بهره برداری از بزرگترین فاز پارس جنوبی را در آستانه شصت و چهارمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت نشان از عزم ملی و کاری جهادی عنوان کرد.
به گفته او بهره برداری از هفت عرشه پارس جنوبی طی یک سال و نیم کاری است که حتی در زمان حضور شرکت های خارجی در کشور انجام نشده بود.
زنگنه که پیش تر با اشاره به تجربه سخت اولین زمستان دولت تدبیر و امید گفته بود که شب های زمستان از فکر تامین گاز خوابش نمی‌برد، در سال 1393 با عمل به وعده افزایش تولید 100 میلیون متر مکعب گاز توانست تا حدودی عقب ماندگی ایران از قطر در برداشت از پارس جنوبی را جبران و زمینه صادرات گاز ایران به بصره، عراق، عمان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس را فراهم کند.

زنگنه وعده تولید ١٠٠ میلیون متر مکعب در سال 1394 را نیز داده و گفته که با برنامه ریزی صورت گرفته برداشت روزانه ایران از میدان گازی پارس جنوبی با قطر برابر می‌شود. باید دید این وعده زنگنه که طی سال‌های گذشته به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده محقق خواهد شد یا خیر.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
توافق ایران روی قیمت جهانی نفت اثر گذاشت

توافق ایران روی قیمت جهانی نفت اثر گذاشت

[h=3]نیویورک - ایرنا - قیمت جهانی نفت در واکنش به خبرهای مثبت رسیده از مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو 1+5 در لوزان سوییس و پیش بینی برداشته شدن تحریم های ایران و امکان جهش ایران در تولید نفت، با کاهش 4 درصدی روند تنازلی به خود گرفت.[/h]

به گزارش ایرنا، رویترز پنجشنبه شب نوشت، طی هشت روز گذشته تمام نگاه ها به نتیجه مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 بود.

در پی تعیین چارچوب توافقات انجام شده بین ایران و 5+1 و طرح لغو تحریم های غرب و سازمان ملل و در پی آن احتمال افزایش سهم ایران در تولید و صادرات نفت در اوپک قیمت جهانی نفت با کاهش 4 درصدی روبرو شد.

قیمت نفت برنت به عنوان شاخص تعیین کننده در قیمت نفت جهان با تنزل 3.8 درصدی ، 2دلار و15 سنت کاهش یافت و به رقم 54.95 دلار در بشکه رسید.

قیمت نفت آمریکا نیز با 2 درصد تنزل 95 سنت کاهش یافت و به رقم 49.14 دلار در بشکه در روز پنجشنبه رسید.

دومینیک چریچلا کارشناس موسسه مدیریت انرژی در نیویورک در این رابطه گفت: این سقوط قیمت به دلیل توجه بیش از حد سرمایه گذاران به توافقات بین ایران و 5+1 بود و انتظار می رود قیمت نفت در آینده ای نزدیک دوباره روند افزایشی به خود بگیرد.

رویترز با اشاره به کاهش صادرات نفت ایران از 2و نیم میلیون بشکه در روز به یک میلیون و یکصد هزار بشکه افزود، حجم قابل توجه نفت ذخیره شده ایران برای صادرات با برداشته شدن تحریم ها می تواند درقیمت بازار نفت تأثیر گذار باشد.

جان کیلدوف ازصندوق سرمایه گذاری انرژی نیویورک در اظهار نظری گفت: با توجه به اطمینان از بالارفتن توان صادرات نفت ایران، حالا نوبت اعضای دیگر اوپک از جمله عربستان سعودی است که با کاهش صادرات نفتی خود در بالا نگاه داشتن قیمت نفت، تلاش کنند.

اواسط سال گذشته میلادی عربستان با متقاعد کردن دیگر اعضای اوپک در ثابت نگاه داشتن سطح تولید نفتی شان موجب تنزل قیمت نفت برنت ازرقم 115 دلار در هر بشکه شده بود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
احتمال بروز کمبود نفت به دلیل شرایط یمن

احتمال بروز کمبود نفت به دلیل شرایط یمن

[h=3]تهران - ایرنا - برخی کارشناسان بر این باورند که در صورت گسترش درگیری در یمن، خطر بروز کمبود نفت در بازار به وجود خواهد آمد.[/h]

به گزارش ایرنا از وزارت نفت به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، محمود ناظم معاون اول سابق وزیر نفت مصر درباره تاثیر عملیات جنگی در یمن بر قیمت نفت گفت: تمام کشورهای شرکت کننده در عملیات جنگی علیه یمن، تولید کننده نفت هستند و این نگرانی وجود دارد که درگیری در این کشور گسترش یابد و این موضوع بر صادرات تاثیر بگذارد.

وی اظهارداشت: به همین دلیل هم اکنون بسیاری از طرفها تلاش می کنند در صورت بروز چنین وضعی (گسترش درگیری) نفت بیشتری برای داشتن ذخیره خریداری کنند.

کریم خاص، کارشناس مرکز ملی مطالعات اوراسیایی ترکیه برخلاف کارشناس مصری، بروز مشکل و مسائل زیاد را به خاطر رویدادهای کنونی در یمن مشاهده نمی کند.

این کارشناس ترک می گوید: قیمت نفت که رو به کاهش بود و حتی زمانی به بشکه ای ٤٠ دلار رسیده بود، اکنون تحت تاثیر رویدادهای فعلی در یمن و بروز تنش در این منطقه به بشکه ای حدود ٦٠ دلار رسیده است.

وی پیش بینی می کند که قیمت طلای سیاه با وجود اندکی نوسان و پایین و بالا رفتن، در مجموع در همین حد فعلی باقی بماند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش حدود 43 هزارمتری حفاری چاه های نفت و گاز در سال 93

افزایش حدود 43 هزارمتری حفاری چاه های نفت و گاز در سال 93

[h=3]تهران - ایرنا - مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: ٣٨٢ هزار و ٧٠٠ متر حفاری چاه های نفت و گاز در سال ١٣٩٣ بوسیله ناوگان شرکت ملی حفاری ایران در نقاط خشکی و دریایی کشور انجام شد که این رقم نسبت به سال قبل از آن حدود ٤٣ هزار متر افزایش داشته است.[/h]


به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی شانا حیدر بهمنی افزود: در این مدت ١٦١ حلقه چاه حفاری و تکمیل شده است که از این تعداد چاه ٨٦ حلقه توسعه ای توصیفی، یک حلقه اکتشافی و ٧٤حلقه تعمیری بوده است.

وی گفت: از چاه های پیش گفته ١٠٩ حلقه در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، ١٥ حلقه در شرکت نفت مناطق مرکزی، ١٠ حلقه در شرکت نفت فلات قاره، ١٢ حلقه در شرکت مهندسی و توسعه نفت، ٢ حلقه به سفارش مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و ١٣ حلقه در قالب پروژه های کلید در دست بوده است.

بهمنی در ادامه از انجام موفقیت آمیز ٧ هزار و ٥٠٠ مورد خدمات فنی و تخصصی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: خدمات ابزار در گردش حفاری، فنی حفاری از جمله سیمانکاری انواع جداره ها، اسید کاری ویژه و گسترده ، لوله گذاری چاه، نصب آویزه ، چاه پیمایی ، تکمیل و آزمایش چاه ، تعیین بهره دهی چاه، حفاری با هوا، تزریق نیتروژن، حفاری فروتعادلی (UBD)، لوله مغزی سیار و نمودارگیری درون چاهی و سطحی را از شمار خدماتی برشمرد که همسو با عملیات حفاری توسط این شرکت ارائه می شود.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران درباره توان مهندسی این شرکت گفت: برنامه ریزی، طراحی، اجرا و نظارت بر عملیات حفاری، حفاری چاه های اکتشافی / توصیفی، حفاری چاه های توسعه ای، تعمیر و ترمیم چاه ها، ایجاد چاه های تزریقی، مهندسی کالای حفاری، طراحی بهینه سازی و انتخاب جدیدترین و مناسبت ترین روشهای حفاری، طراحی برنامه ریزی و اجرای خدمات فنی حفاری متناسب با برنامه های چاههای نفت و گاز و هدایت پروژه های حفاری EPD را از جمله توانمندیهای شرکت ملی حفاری در این بخش است.

وی درباره پروژه های کلید در دست این شرکت خاطرنشان کرد: حفاری ٢٢ حلقه چاه در فاز ١٤ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی، ٤٢ حلقه چاه در بخش جنوبی میدان نفتی آزادگان، ٢٢ حلقه چاه در میدان یاران جنوبی، ١٣ حلقه در بخش خشکی میدان گازی کیش، ٧ حلقه چاه در میدان نفتی آذر و تامین نیازهای شرکت های ملی مناطق نفتخیز جنوب ، نفت مناطق مرکزی، فلات قاره ، مهندسی و توسعه نفت را برنامه های در دست اجرای این شرکت در زمان حاضر است.

بهمنی حفاری ٢٢ حلقه چاه گازی در فازهای ١٧ و ١٨ و ٤ حلقه در فاز یک پارس جنوبی را از پروژه های کلید در دست برشمرد که در سال ٩٣ عملیات حفاری و تکمیل آنها به پایان رسید.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در ادامه با تقدیر از تلاشهای چشمگیر مجموعه کارکنان شرکت در بخش های مختلف یادآور شود: با توجه به هدف گذاری وزارت نفت برای افزایش تولید، در سال ٩٤ متناسب با برنامه های صنعت نفت در زمینه توسعه ناوگان عملیاتی و خدمات فنی وابسته، افزایش راندمان کار و بهره وری ، کاهش انتظارات ، رفع تنگناها و مشکلات تدارکاتی و پشتیبانی، کار بر اساس برنامه زمانبندی شده، مشتری مداری و پاسخگویی به نیازهای واحدهای متقاضی برنامه های متعددی تبیین کرده است.

شرکت ملی حفاری ایران از شرکت های بالادستی زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران است که با بهره گیری از ٧٤ دکل حفاری خشکی و دریایی هم اکنون بخش وسیعی از عملیات حفاری و خدمات فنی و تخصصی این صنعت را در مناطق نفتخیز کشور به شرکتهای متقاضی ارائه می دهد.

این شرکت اول دیماه سال ١٣٥٨ به فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد و از بدو تاسیس تا کنون حفاری ٣ هزار و ٨٤٨ حلقه چاه نفت و گاز شامل ٢ هزار و ١٣٦ حلقه توسعه ای، ٦٤ حلقه توصیفی، ١٢٩ حلقه اکتشافی و یک هزار و ٥١٨ حلقه تعمیری در مجموع به متراژ ٨ میلیون و ٢٧٠ هزار متر و ١٣٣ هزار مورد خدمات فنی مهندسی را در کارنامه فعالیت خود دارد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
عملی شدن افزایش صادرات نفت ایران تا سال آینده میلادی زمان می برد

عملی شدن افزایش صادرات نفت ایران تا سال آینده میلادی زمان می برد

[h=3] تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز اعلام کرد که دستیابی ایران و ٥+١ به چارچوب توافق هسته ای نهایی اگرچه در نهایت موجب بازگشت ایران به بازار جهانی نفت می شود اما این اتفاق امسال رخ نخواهد داد و تا سال ٢٠١٦ زمان می برد.
[/h]

به گزارش ایرنا از رویترز، براساس این گزارش، با توجه به آنکه مذاکرات هسته ای میان ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان همچنان تا ٣٠ ژوئن سال جاری میلادی (٩ تیرماه ٩٤) ادامه خواهد داشت، شانس کمی برای افزایش قابل توجه صادرات نفتی ایران تا قبل از سال ٢٠١٦ میلادی وجود دارد.

براین اساس، اگرچه قیمت نفت خام برنت، پنجشنبه (١٢ فروردین ماه ٩٤) به دلیل پیش بینی ها از موفقیت مذاکرات هسته ای ایران و ٥+١ و مجاز بودن ایران برای افزایش عرضه نفت خام خود در چند ماه آینده، به ٥٤ دلار در هر بشکه کاهش یافت، اما معامله گران بازار نفت به تدریج شروع به بررسی و تحلیل زمان بازگشت نفت ایران به بازارها کردند. در نتیجه قیمت نفت در پایان آن روز به بیش از ٥٥ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

باب مک نالی رئیس گروه تحقیقات انرژی «راپیدان» آمریکا در این باره گفت: مذاکرات هسته ای حتی ممکن است از ٣٠ ژوئن نیز فراتر رود و حتی بعد از آن نیز چندین ماه برای تایید اجرای تعهدات ایران زمان نیاز است.

جیسون بوردوف مدیر مرکز سیاستهای انرژی دانشگاه کلمبیا آمریکا نیز تاکید کرد که بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی زمان می برد و این مسئله تا قبل از سال ٢٠١٦ محتمل نیست.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکتهای نفت و گاز دنیا برای بازگشت به ایران صف کشیده اند

شرکتهای نفت و گاز دنیا برای بازگشت به ایران صف کشیده اند

[h=3] تهران - ایرنا - نشریه گاردین در گزارشی تاکید کرد که شرکتهای نفتی و گازی بین المللی با نزدیک شدن به نهایی شدن توافق هسته ای ایران و ٥+١، برای بازگشت به بازارهای ایران صف کشیده اند.
[/h]

به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت نفت، پایگاه اینترنتی نشریه گاردین در گزارشی به پیشرفتهای اخیر مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ٥+١ پرداخته و تاکید کرده که توافقات اولیه دو طرف می تواند آغازی بر'هجوم' شرکتهای غربی برای حضور در بازار دست نخورده ایران باشد.

براساس این گزارش، شرکتهای فعال در حوزه انرژی و حمل و نقل از جمله شرکتهایی هستند که هم اکنون برای بهره گیری از روابط تجاری با ایران صف کشیده اند.

این گزارش حاکی است، حتی با آن وجود که مذاکرات همچنان در مراحل نهایی خود است، انتظارات برای رسیدن به یک توافق نهایی و لغو تحریم ها علیه ایران موجب شده تا شرکتهای بین المللی برای برقراری ارتباط با تهران و ابراز علاقه به حضور در بازارهای این کشور هجوم بیاورند.

اما اگرچه در صدر صف شرکتهای آماده برای ورود به بازار ایران، شرکتهای نفتی و گازی قرار دارند، شرکتهای فعال در دیگر حوزه ها نیز به دنبال بهره گیری از ظرفیتهای کلان ایران هستند. برای مثال هم اکنون رقابت شدیدی میان ایرباس و بویینگ برای تامین قطعات یدکی مورد نیاز ناوگان هوایی ایران وجود دارد.

این گزارش با اشاره به تمایل شرکتهای نفتی برای ورود به بازار ایران می نویسد: بی پی که پیش از این از بازار ایران اخراج شده بود، هم اکنون بدون جلب توجه و با خودداری از هرگونه اظهارنظر، امیدوار است تا به زودی قادر به بازگشت به ایران باشد.

مدیران عامل شرکتهای صنعتی نیز اذعان می کنند که ایران چشم اندازها و فرصتهای قابل توجهی برای آنها دارد.

براساس این گزارش، میادین نفتی مثل آزادگان و یادآوران در مرز ایران و عراق و همچنین میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس، در کانون توجهات شرکتهای نفتی و گازی بین المللی قرار دارند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
رکورد جدید مصرف بنزین در ایران

رکورد جدید مصرف بنزین در ایران



به نقل از مهر _ با وجود تدابیر و اعمال سیاست‌های مختلف قیمتی و غیر قیمتی دولت تدبیر و امید به منظور مدیریت مصرف بنزین در طول سال گذشته، اما مصرف این فرآروده استراتژیک نفتی در ایام نوروز یک سونامی جدید مصرف را تجربه کرده است. بر این اساس دولت و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از ابتدای سال‌ گذشته به منظور مدیریت مصرف بنزین سیاست ها و برنامه‌های مختلف قیمتی و غیر قیمتی را در دستور کار قرار دادند. حذف بیش از ۶ میلیون کارت هوشمند بنزین خودروهای شخصی، خدماتی و موتورسیکلت ها، ابطال سهمیه های ویژه بنزین برخی از خودروهای عمومی و تاکسی ها، افزایش قیمت هر لیتر بنزین به بیش از ۱۰۰۰ تومان با وجود کاهش قیمت جهانی این فرآورده نفتی از مهمترین برنامه های دولت و ستاد سوخت برای مدیریت مصرف بنزین در کشور بود.
از سوی دیگر، در طول دو سال اخیرا با مخالفت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور سهمیه ویژه بنزین نوروزی به خودروسواران اختصاص نیافته و حتی از اول بهمن ماه سال ۹۳ با ابطال سهمیه‌های بنزین ۴۰۰ تومانی، عرضه این فرآورده پرطرفدار نفتی به صورت دو نرخی در جایگاه‌ها عرضه و توزیع شده است. با وجود تمامی این تدابیر مشترک ستاد سوخت و دولت، آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از افزایش مصرف بنزین کشور سال گذشته حدود ۲۵ میلیارد لیتر بوده است. در طول دو روز پایانی سال گذشته و هفت روز نخست نوروز سال جاری حدود ۷۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که بیشترین میزان مصرف بنزین در روز ۲۸ اسفند ماه سال ۱۳۹۳ به ثبت رسیده است. آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران نشان می دهد ۲۸ اسفند ماه سال گذشته بیش از ۱۰۳ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور ثبت شده است که یک رکورد جدید مصرف این فرآورده پر طرفدار نفتی در کشور به شمار می رود. در همین حال، عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر روند مناسب تامین بنزین مسافران نوروزی تاکید کرده است: با وجود افزایش مصرف بنزین در ایام نوروز هیچ جایگاهی بدون سوخت نمانده است. معاون وزیر نفت با اعلام اینکه از ابتدای فروردین ماه تاکنون به طور میانگین روزانه ۸۴.۵ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است تصریح کرده است: پیش بینی می شود این رقم تا پایان تعطیلات نوروزی تداوم داشته باشد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
آخرین جزئیات از وضعیت تولید در میادین مشترک

آخرین جزئیات از وضعیت تولید در میادین مشترک



به نقل از فارس _ ایران از کشورهایی است که میادین متعدد مشترک نفتی و گازی با همسایگانش دارد. میادین مشترک در طیف متنوعی در کشور پراکنده شده اند، اما بیشتر آن در نوار غربی و جنوبی کشور تا آب های گرم دریای عمان قرار گرفته است. براساس اطلاعات موجود، ایران ۲۸ میدان مشترک نفتی و گازی دارد. از این تعداد ۱۸ میدان نفتی، چهار میدان گازی و شش میدان دارای ذخایر نفت و گاز است. شرکت ملی نفت ایران تاکنون تولید از بیش از ۱۰ میدان مشترک نفت و گاز را آغاز کرده، اما تولید از ۱۸ مخزن مشترک هنوز آغاز نشده است.
میادین نفتی و گازی مشترک ایران در خشکی و دریا واقع شده است. از ۲۸ میدان مشترک، ۱۵ مخزن در آب های گرم خلیج همیشه فارس و ۱۳ مخزن در خشکی قرارگرفته اند.
مطابق مرزهای غربی و جنوبی ایران با کشورهای عربی، بیشتر میادین مشترک ایران نیز با این کشورها هم مرز است . عراق با ۱۲ میدان مشترک در راس همسایگان مشترک هیدروکربوری ایران قرار دارد. پس از آن امارات با هفت مخزن، عربستان سعودی با چهار مخزن، قطر با دو مخزن و کشورهای عمان، کویت و ترکمنستان هر یک با یک مخزن قرار گرفته‌اند.
مهم ترین موضوع در میادین مشترک نفتی و گازی، برداشت هر چه بیشتر از مخزن با اعتبار سرمایه گذاری در امر اکتشاف و استخراج است. با این همه چاره ای نیست که اعلام شود، حجم برداشت ایران از این میادین مشترک کمتر از همسایگان است.

شرایط برداشت ایران از میادین مشترک هیدرو کربوری
براساس آخرین اطلاعاتی که شرکت ملی نفت ایران در سال ۸۹ در این‌باره منتشر کرده و اطلاعات جدیدتر، تاکنون در دسترس نیست، مثلا برداشت عربستان از چهار میدان نفتی مشترک با ایران، بیش از ۱۰ برابر ایران است. به عبارت دیگر عربستان روزانه ۴۵۰ هزار بشکه منابع هیدروکربور برداشت می‌کند، اما برداشت ایران فقط ۴۲ هزار بشکه در روز است. حتی عراق نیز در برداشت از میادین مشترک بیش از دو برابر از ایران جلوتر است. این کشور از ۱۲ میدان مشترک نفتی با ایران روزانه ۲۹۵ هزار بشکه برداشت می‌کند حال آن که برداشت ایران روزانه ۱۳۰ هزار بشکه بیشتر نیست.سایر میادین نفتی و گازی مشترک ایران نیز چنین وضعی دارند، بماند که برداشت ایران از برخی میادین مشترک، مانند لایه نفتی پارس جنوبی که با قطر مشترک است، صفر است. حال آن که طرف قطری روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت استخراج می کند. همچنین ایران هنوز کار اکتشاف و استخراج از برخی میادین مشترک تازه کشف شده در دریای خزر، مانند میدان سردار جنگل را به طور ملموس و قابل توجه شروع نکرده و گزارشی هم از آن در دست نیست.کارشناسان دلایل متنوعی را برای کمبود برداشت ایران از میادین مشترک نفتی و گازی عنوان می کنند که از تحریم تا کمبود پول و سرمایه و فناوری و نوع قراردادهای نفتی ایران گسترده است.
اما اصلی‌ترین علت این موضوع در کم توجهی خلاصه می‌شود که نمود بارز آن را می‌توان در حوزه گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگ‌ترین میدان مستقل گازی جهان مشاهده کرد.
در ادامه این گزارش به بررسی برخی از میادین مشترک که به اصطلاح ایران نیز در برداشت از این میادین فعالیت می‌کند می پردازیم.

آزادگان،بزرگترین میدان مشترک نفتی ایران
میدان نفتی آزادگان ـ که دارای دو بخش شمالی و جنوبی است ـ یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان است که سال ۱۳۷۶ کشف شده و در محدوده‌ای به وسعت ۲۰ در ۷۵ کیلومتر در یکصد کیلومتری غرب اهواز و منطقه‌ای به نام دشت آزادگان واقع شده است. این میدان نفتی که در بخش عربی ـ عراق ـ از آن با نام مجنون یاد می شود، براساس تحقیقات و لرزه‌نگاری‌های موجود حدود ۳۳ میلیارد بشکه نفت خام با ضریب بازیافت ۶ درصد را در خود جای داده است. این در حالی است که سال ۱۳۷۸ نیز لایه جدیدی در آن میدان به ظرفیت ۲.۲ میلیارد بشکه کشف شده است
.
بخش شمالی این میدان با مساحتی حدود ۴۶۰ کیلومتر مربع در حدود ۱۲۰ کیلومتری (غرب اهواز و غرب رودخانه کارون) در منطقه مرزی مشترک ایران و عراق واقع شده است. با توجه به اطلاعات و آماری که وزارت نفت اعلام کرده، تولید نفت در بخش جنوبی این میدان نفتی از سال ۱۳۷۸ با ظرفیتی حدود ۲۵ هزار بشکه آغاز شده و هم اکنون به میزان تقریبی ۵۰ هزار بشکه در روز ادامه دارد.این شرایط در حالی است که توسعه میدان آزادگان در سمت عراق توسط غول نفتی ریال داد شل با سرعت هرچه تمام‌تر انجام می شود و این کشور کمپانی‌های نفتی چینی ازجمله شرکت ملی نفت چین را به همکاری طلبیده است.
عراق از شهریور سال ١٣٩۲ تنها از میدان مجنون ـ که بخشی از میدان آزادگان جنوبی محسوب می شود ـ روزانه ۱۸۵ هزار بشکه نفت استخراج کرده و امیدوار است این میزان را بزودی به ۴۰۰ هزار بشکه در روز برساند.
میدان نفتی آزادگان همان طور که یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان شناخته شده، تاکنون یکی از خبرسازترین میادین نفتی مشترک ایران با کشورهای همسایه نیز بوده است. هرچند این نوع اخبار مربوط به مناقشات مالکیتی نبوده و در این زمینه تقریبا مشکلی وجود ندارد، اما بحث توسعه و بهره برداری در این میدان همواره یکی از اصلی رین مناقشات داخلی کشورمان شناخته شده که تازه ترین آن، اخراج شرکت چینی سی ان پی سی از منطقه یاد شده از سوی وزیر نفت به دلیل کارشکنی‌های متعدد و وقت کشی بوده که باعث عقب ماندن کشورمان در برداشت از این میدان مشترک شده است.
البته این اخراج ها در میدان نفتی آزادگان مسبوق به سابقه است. اوایل سال ۲۰۰۱ میلادی شرکت ژاپنی ایندکس برای بهره برداری از این میدان انتخاب شد و با امضای قراردادی روند اداری انجام این پروژه صورت گرفت، اما با فشارهای مستقیم و غیرمستقیم آمریکا بر ژاپن و وضع برخی تحریم های بین‌المللی یکجانبه علیه ایران، این شرکت ژاپنی از این میدان خداحافظی کرد تا این که دولت ایران برای ادامه انجام کار به دنبال شرکای روسی یا هندی رفت که این روند هم با دخالت‌های ناجوانمردانه آمریکا به نتیجه نرسید تا این که پای چین به میادین نفتی ایران بخصوص میدان آزادگان با تمام ویژگی هایش باز شد.
هرچند آمریکا نتوانست چین را رسما از حضور در این میدان نفتی منصرف کند، اما با توجه به فشارهای بین المللی و البته کارشکنی‌ها و وقت کشی‌های متعددی که شرکت چینی طرف قرارداد ایران در این میدان داشت، در نهایت بیژن زنگنه اقدام به اخراج و خلع ید این شرکت چینی از مهم‌ترین میدان نفتی جهان کرد.
جالب است که شرکت چینی با گذشت مدت زمان زیادی که در ایران مشغول کار شده از مجموع ١٨۵ حلقه چاهی که باید براساس برنامه در فاز نخست توسعه این میدان به بهره برداری می رساند، فقط هفت حلقه چاه حفاری کرده، همچنین در حالی که پیمانکار چینی طرح (CNPCI) طبق قرارداد به استقرار ٢۵ دکل حفاری در این میدان سال ۲۰۱۴ میلادی ملزم شده بود، فقط برای افزودن یک دکل حفاری در این میدان مشترک برنامه ریزی کرد.
با این حال طرح جامع توسعه جدید میدان نفتی آزادگان جنوبی در دو فاز تعریف شده است که در فاز نخست توسعه، تولید٣٢٠ هزار بشکه نفت در روز و ١٩٧ میلیون فوت مکعب گاز پیش بینی و مقرر شده است این میزان تولید با حفر ١٨۵ حلقه چاه، ۵٢ ماه پس از تصویب طرح جامع تجدیدنظر شده توسعه میدان محقق شود. بر این اساس، افزایش تولید نفت این میدان به روزانه ۶٠٠ هزار بشکه نیز در فاز دوم توسعه میدان مدنظر قرار دارد.
این در حالی است که حداکثر میزان استخراج نفت ایران از این میدان مشترک ۵۰ هزار بشکه در روز گزارش شده است.
هرچند اهمیت این میدان نفتی ـ گازی مشترک بین ایران و عراق برای کشورمان از بابت وجود ذخایر عظیم کربوهیدراتی در این مخزن مطرح است، اما با توجه به پیر شدن برخی چاه های نفت در ایران این میدان جوان با توجه به ظرفیت‌های بالقوه ای که دارد می تواند به عنوان یکی از امیدهای صنعت نفت کشورمان برای حفظ تولید روزانه و ارتقای جایگاه ایران در اوپک نیز مطرح باشد.

میدان نفتی سلمان
میدان نفتی سلمان یکی از میادین نفت و گاز بسیار غنی در آب های خلیج همیشه فارس و در محدوده جزیره لاوان واقع است. براساس قوانین بین المللی مالکیت ۷۰ درصد از آن متعلق به ایران و ۳۰ درصد باقیمانده در اختیار امارات متحده عربی قرار دارد.ابعاد این میدان نفتی مشترک ایران و امارات تقریبا ۱۱ کیلومتر در ۱۴ کیلومتر برآورد شده است. براساس آمارهای ارائه شده، سلمان دارای ۴۴ حلقه چاه نفتی و ۱۰ حلقه چاه گازی است. اگر بخواهیم اوضاع کشورمان در استخراج نفت و گاز در این میدان مشترک گازی را برآورد کنیم، درمی یابیم اوضاع کشورمان در برداشت از بخش نفتی این میدان مشترک بسیار مناسب‌تر از محصول گازی آن است و براساس برخی شواهد برداشت گازی در حد صفر است.
در مطالعات اولیه از این میدان نفت و گاز مشترک بین ایران و امارات متحده عربی، برآورد شده بود این میدان حدود ۴.۵ میلیارد بشکه نفت را در خود جای داده در صورتی که به دلیل شرایط زمین شناسی این مخزن، فقط ۱.۶ میلیارد بشکه از آن قابل استخراج است و با توجه به استخراج هایی که تاکنون در این میدان صورت گرفته تنها نیم میلیارد بشکه از ذخایر نفتی میدان سلمان باقی مانده است.
از سوی دیگر سهم ایران از این میدان نفتی ۴.۶۷ درصد برآورد شده است.
در بخش ایرانی میدان نفتی سلمان ۴۲ حلقه چاه نفتی حفر شده که از این تعداد چاه ۲۵۰ هزار بشکه مایعات هیدروکربوردار استخراج می شود و با توجه به ترکیب مواد خارج شده از این چاه ها تنها ۵۰ درصد نفت به دست می آید و براساس آمار روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت از این میدان نفتی استخراج شده است. در حالی که کشور امارات عربی متحده از میدان ابوالبخوش (نام عربی سلمان) روزانه ۴۰ هزار بشکه نفت از ۷۰ حلقه چاه به دست می آورد و تاکنون در مجموع ۴۰۰ میلیون بشکه نفت از میدان یاد شده به دست آورده است.

میدان نفتی دهلران
میدان نفتی دهلران گرچه براساس اطلاعات اولیه به طور کامل در داخل مرزهای خاکی کشورمان قرار گرفته بود، اما مطالعات نهایی پس از خاتمه جنگ تحمیلی بیانگر آن است که بخش هایی از میدان نفتی دهلران داخل خاک عراق قرار دارد و همین موضوع باعث بروز اختلافاتی میان دو کشور شده است.میدان نفتی مشترک دهلران در ۲۲ کیلومتری شهری با همین نام واقع شده است. براساس مطالعات تخصصی طول و عرض این میدان به ترتیب ۴۸ و ۸ کیلومتر تعیین شده و دارای ۴۲۱۲ میلیون بشکه نفت خام و حدود ۶۳۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی است.
این میدان نفتی سال ۱۳۵۱ شمسی کشف شد و با حفر یک حلقه چاه بهره برداری از آن آغاز شد. میدان نفتی دهلران دارای نفتی با ۴۳.۳ درجه API و ۲.۷ وزنی گوگرد بوده و تاکنون در مجموع ۲۳ حلقه چاه در آن حفر شده است. در این بین از ۲۳ چاه حفر شده تعدادی به دلیل مشکلات حفاری متروکه شده اند.در بخش ایرانی این میدان نفتی مشترک هم اکنون ۱۲ حلقه چاه مشغول به کار است که روزانه ۲۴ هزار بشکه نفت را به صنعت نفت کشورمان تحویل می دهد این در حالی است که با توجه به مشترک بودن این میدان نفتی با ابوغریب در کشور عراق و سرمایه گذاری های گسترده شرکت های خارجی در این میدان نفتی در خاک عراق، لزوم توسعه و البته انجام امور تحقیقاتی هرچه بیشتر بر هیچ کس پوشیده نیست، چون در غیر این صورت میزان برداشت کشور عراق بیشتر از ایران یا مالک اصلی این میدان خواهد شد و این اتفاق ارمغانی بجز زیان مالی و ملی برای ایران به دنبال نخواهد داشت.

میدان نفتی اسفندیار
اسفندیار نام یکی دیگر از میادین مشترک نفتی میان ایران و کشور عربستان است که در بخش عربی از آن به نام میدان نفتی لؤلؤ یاد می شود و سال ۱۳۴۵ شمسی توسط شرکت آیپک در تاقدیس اسفندیار کشف شد. این میدان نفتی در ۹۵ کیلومتری جنوب غربی جزیره خارک قرار گرفته و با توجه به بررسی های لرزه نگاری و طرح نقشه های سه بعدی حاوی ۵۳۲ میلیون بشکه نفت خام درجا با درجه سبکی ای. پی. آی ۳۰ به عنوان یکی از پرمتقاضی‌ترین محصولات نفتی در بازار های جهانی است.هرچند براساس شواهد هنوز هیچ یک از طرفین در این میدان نفتی اقدام به برداشت نکرده اند ولی با توجه به شتاب برداشت نفت از میادین مشترک از سوی شرکای ایران،بی تردید عربستان نیز پس از امضای قرارداد با کنسرسیومی خارجی بزودی مشعل برداشت نفت را از میدان یاد شده روشن می کند و هر روز کمتر از روز قبل نفت برای بخش ایرانی باقی خواهد گذاشت.
این در حالی است که در بخش ایران برسر طرح های توسعه یا بهره برداری اما و اگرهای فراوانی وجود داشته و دارد و شرکت های خارجی بسیاری در این میدان آغاز به کار کردند اما در نهایت هنوز برداشت نفتی از این میدان صورت نگرفته است.
این در حالی است که براساس قراردادهای موجود مقرر است با توسعه میدان اسفندیار و سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی در آن، روزانه ۱۲ هزار بشکه نفت استخراج و روانه بازارهای بین المللی شود؛ اما ظاهرا اسفندیار هنوز برای ایران دستاوردی نداشته و درگیر کاغذبازی های توسعه ای و تعیین سرمایه گذار است.با این اوصاف و کاهش نسبی تحریم های غرب علیه ایران و بازشدن جریان پول و فناوری بالادستی نفتی به سوی ایران انتظار می رود وزارت نفت به سرعت این میدان را تعیین تکلیف کند.

میدان نفتی- گازی هنگام
تنها میدان نفتی ـ گازی مشترک ایران با کشور عمان که در استان هرمزگان و تنگه هرمز قرار گرفته میدان نفتی هنگام یا اخوی غربی نام دارد. این میدان نفتی گازی سال ۱۳۵۴ شمسی توسط شرکت سفیران کشف و پس از تائید وجود هیدروکربور در منطقه معلوم شد میزان دو تریلیون مترمکعب گاز نیز در این میدان موجود است.در این میدان مشترک نفتی ـ گازی باز هم اختلافاتی میان دو کشور ایران و عمان وجود داشته، اما با توجه به این که حدود ۸۰ درصد آن در آب ها و مرز بین المللی ایران واقع شده است این گونه می توان گفت که کمترین مشکل بین دو کشور در این میدان گازی رخ داده، چون پس از اکتشاف هر دو کشور شروع به برداشت زودهنگام از مخزن نفتی گازی هنگام کرده و در این زمینه به فعالیت های توسعه ای نیز دست زده اند.برآورد شده است میزان برداشت زودهنگام نفت ایران از این مخزن روزانه ۲۰ هزار بشکه و در بخش گازی ۴۰ میلیون فوت مکعب بوده است. در حالی که عمان به دلیل شرایط جغرافیایی مخزن توانسته در این میدان تنها ۱۰ هزار بشکه نفت استخراج کند. محصولات گازی و نفتی ایران از این میدان مشترک با استفاده از خط لوله برای تفکیک اولیه به جزیره قشم انتقال داده می شود و در نهایت بازهم با استفاده از خط لوله برای صادرات یا مصرف داخلی به جزیره سیری می‌رود.
با توجه به اهمیت تولید محصولات نفتی و گازی این میدان نفتی ـ گازی برای ایران و البته کیفیت بالای نفت سبک استخراج شده ایران از آن، لزوم اجرای طرح های توسعه و سرمایه گذاری های بیشتری در آن مشاهده شد و با استفاده از تجارب داخلی و البته سرمایه گذاری های خارجی، در سال ۱۳۹۰ مقام های مسئول از جلوافتادگی ۵ درصدی ایران نسبت به عمان در برداشت از این میدان خبر داده و ظرفیت برداشت روزانه ایران را با اتمام طرح های توسعه چیزی حدود روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت در روز اعلام کردند در حالی که عمان تنها حدود ۱۰ هزار بشکه نفت از هنگام به دست می آورد.

میدان نفتی نصرت
میدان نفتی نصرت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی جزیره سیری قرار گرفته است. نصرت نیز یکی از میادین مشترک نفتی در آب های خلیج فارس است که با میدان نفتی فاتح کشور امارات ذخایر مشترکی را در خود جای داده است.میدان نصرت سال ۱۹۶۶ از سوی شرکت نفت ابوظبی کشف و تولید از آن ازسال ۱۹۶۹ به وسیله این امیرنشین آغاز شده است. در حالی که اولین چاه اکتشافی ایران در سال ۱۳۶۰ توسط شرکت نفت فلات قاره در این میدان حفاری و بهره برداری ایران از این میدان از سال ۱۳۶۵ بااستفاده از فشار طبیعی داخل مخزن آغاز شد.براساس آمار، متوسط تولید میدان نصرت سال ۱۳۷۰، ۳۳۰۰ بشکه در روز بود و کل تولید نفت خام آن در پایان سال ۱۳۸۰ حدود ۳۱ میلیون بشکه رسید. با توجه به کاهش حجم تولید و البته با در نظر گرفتن ۱۸۸ میلیون بشکه حجم نفت خام در جای میدان نصرت، سال ۱۳۸۹ طرحی به منظور افزایش تولید، ارزیابی و توسعه این میدان نفتی مشترک در قالب قرارداد بیع متقابل تعریف شد که هدف آن افزایش تولید نفت خام و دستیابی به حداکثر تولید ۱۶ هزار و ۴۵۰ بشکه نفت در روز بود. اما احتمالا طرح افزایش تولید میدان مشترک نفتی نصرت با غیراقتصادی شدن آن منتفی شده است، چراکه به گفته یکی از مدیران شرکت فلات قاره ۹۸ درصد برداشت از این میدان به دلیل تزریق آب از سوی طرف اماراتی، منتفی و تنها ۲ درصد ذخایر نفت آن قابل برداشت است.
به گفته مقامات وزارت نفت، هزینه حفر یک چاه چه در میدان نصرت و چه در دیگر میادین دیگر حدود ۳۵ میلیون دلار است و با توجه به این که هزینه های تولید برای همه میادین نفتی یکسان است، بهتراست به جای سرمایه گذاری در این میدان در همه میادین مشترک (مثل هنگام، فروزان و سلمان) که تولید آنها بیشتر از میدان نصرت است، سرمایه گذاری شود.وضعیت سایر میادین مشترک در بخش دوم این گزارش بررسی خواهد شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
وضعیت توسعه ۸ میدان مشترک هیدروکربوری در ایران

وضعیت توسعه ۸ میدان مشترک هیدروکربوری در ایران



به نقل از فارس در بخش اول گزارش جزئیات توسعه میادین مشترک نفت و گاز ایران از حدود ۱۴ میدان مشترک هیدروکربوری که ایران با کشورهای همسایه خود دارد، به ۵ میدان پرداختیم که در ادامه این گزارش شرایط توسعه دیگر میادین مشترک نفتی و گازی ایران را ملاحظه می کنید.

میدان نفتی – گازی فروزان
میدان نفتی ـ گازی فروزان که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به نام فریدون شناخته می شد، یکی دیگر از میادین مشترک نفت و گاز ایران با کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس است و در منطقه خارک و صد کیلومتری جنوب غربی این جزیره است. این میدان در عربستان به نام منطقه نفتی و گازی مرجان شناخته می شود و برداشت از آن در عربستان تقریبا از اواخر دهه ۶۰ میلادی آغاز شده است. میدان نفت و گاز فروزان براساس اسناد موجود سال ۱۳۴۵ شمسی (۱۹۶۶ میلادی) با ذخیره نفت درجای دو میلیارد و ۳۰۹ میلیون بشکه توسط شرکت پان آمریکن کشف شد و تقریبا از اوایل دهه ۵۰ به چرخه تولید نفت کشورمان افزوده شد و بیشترین میزان برداشت ایران از میدان فروزان مربوط به سال ۱۹۷۸ با ۱۸۰ هزار بشکه نفت در روز بوده است. از آنجا که تقریبا بیش از چهار دهه از عمر فعالیت این میدان می‌گذرد، در سال‌های گذشته قرار شد طرح های توسعه و تجهیز گوناگونی در آن صورت گیرد و با اجرای آن در این میدان مشترک سهم برداشت نفت و گاز ایران به میزان قابل توجهی افزایش یابد، اما بنا به گزارش های رسمی هنوز این طرح ها به نتیجه نرسیده اند و میزان برداشت عربستان از این میدان نفت وگاز ۹ برابر بیشتر از ایران یعنی حدود ۴۰۵ هزار بشکه در روز است. در همین حال یکی از امتیازات ویژه نفت استخراج شده از این میدان که باعث معروف شدن نام فروزان در میان بیشتر خریداران بین المللی شده است، میزان درجه آ.پی. آی (API) بسیار مناسب نفت استخراجی از آن یعنی در حدود رقم ۳۰ تا ۳۱ است. به روایت بسیاری از کارشناسان مسائل نفتی، این میزان درجه آ. پی. آی یکی از بهترین درجات برای نفت خام و پرتقاضاترین محصول در بازارهای بین المللی است، این در حالی است که میدان فروزان از لحاظ تجهیزات نیز سنگین‌ترین سکوی شش پایه را نیز به خود اختصاص داده و نامش همچنان در صدر بازارهای بین المللی نفت و گاز قرار گرفته است.

پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان
بزرگ‌ترین میدان گازی جهان به نام پارس جنوبی در آب های گرم خلیج همیشه فارس بین کشورمان و قطر به صورت مشترک قرار گرفته است. هر چند میزان قابل ملاحظه ای از این میدان داخل مرزهای قطر قرار دارد، اما مهم ترین امتیاز در بخش ایرانی وجود نفت وگاز با یکدیگر است چون بخش عربی آن که به نام گنبد شمالی از آن یاد می شود، حاوی مقادیر کمی نفت و بیشتر گاز است. این میدان عظیم گازی در اوایل سال ۱۹۹۱ میلادی کشف و از سوی قطر برای نخستین بار سال ۱۹۹۷ میلادی گاز آن به خارج صادر شد. مساحت این میدان ۹۷۰۰ کیلومتر مربع تعیین شده که ۳۷۰۰ کیلومتر مربع آن در آب های سرزمینی ایران و ۶۰۰۰ کیلومتر مربع آن در آب های سرزمینی قطر قرار دارد. کل حجم گاز قابل برداشت میدان به همراه میعانات گازی، معادل ۲۳۰ میلیارد بشکه نفت خام است. این در حالی است که ذخیره بخش ایرانی میدان ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز درجا و ۱۰ تریلیون مترمکعب گاز قابل برداشت و ۱۷ میلیارد بشکه میعانات گازی (۹میلیارد بشکه قابل برداشت) است که باوجود این پارس جنوبی ۵۰ درصد ذخایر گازی ایران و ۸ درصد از ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است، اما ذخیره بخش قطری میدان ۳۷ تریلیون مترمکعب گاز درجا و ۲۶ تریلیون مترمکعب گاز قابل برداشت و ۳۰ میلیارد بشکه میعانات گازی (۱۰میلیارد بشکه قابل برداشت) است که معادل ۹.۹۹ درصد ذخایر گازی قطر و ۲۱ درصد ذخایر گازی جهان است. این میدان نفتی و گازی که تقریبا توان تامین انرژی مورد نیاز ۱۰درصد از جمعیت کره زمین را دارد، همواره محل بحث و گفت و گو بین مسئولان و کارشناسان نگران ایرانی بوده است. البته نه برای مالکیت و تعیین حدود مرزی آن بلکه برای میزان برداشت و نحوه استحصال از ذخایر این منبع عظیم گازی جهان؛ چون مدت هاست که ایران دربرداشت گاز از رقیب خود قطر عقب افتاده است. در حالی که قطر با سرعت هرچه تمام تر با استفاده از تمام امکانات خود در برداشت از میدان گازی و نفتی پارس جنوبی اقدام می کند، ایران هنوز مشغول تعیین تکلیف یا اخراج پیمانکاران داخلی و خارجی مستقر در میدان یاد شده و فراهم کردن سرمایه فعالیت، فناوری و نظارت بر بهبود اجرای فازهای ۲۴ گاه تعریف شده است. به عبارت بهتر کاهلی ، کندی و بی مدیریتی در برداشت از این میدان، ایران را از قطر عقب انداخته و مصداق بارز ضرب المثل: « در تقسیم ارث خانه پدری: از کف تا سقف از برای من ،از سقف تا به ثریا برای تو» یا «من از بیگانگان هرگز ننالم، که با من هر چه کرد، آن آشنا کرد» شده است. در همین حال اگر از بحث ذخایر گازی این میدان بزرگ جهانی بگذریم به بحث استخراج منابع نفتی پارس جنوبی خواهیم رسید که در این باره هم شرایط تقریبا برهمین منوال است و باز هم نشان‌های گسترده ای از عقب افتادگی ایران در تولید نفت دیده می شود. به طوری که براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت نفت در حالی که تولید ایران از لایه نفتی این میدان مشترک هنوز به هدف اولیه ۳۵ هزار بشکه نرسیده که قطر با حفر ۱۶۰ حلقه چاه تقریبا روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت سنگین از این میدان که در کشور قطر به عنوان الشاهین از آن یاد می شود، استخراج می کند. رسانه ها از این رویداد به عنوان خیمه عربی در منابع نفتی ایران یاد کرده اند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که با یک حساب سرانگشتی درمی یابیم، اگر ایران می توانست طبق برنامه در پارس جنوبی توسعه های لازم را انجام دهد با صادرات گاز طبیعی برداشت شده از این میدان نیازی به صادرات نفت نداشت، چون درآمد برداشت ۱۰۰ میلیون مترمکعبی گاز از این میدان می توانست تمامی نیازهای ارزی ایران را تامین کند.

میدان آرش؛ مشترک میان ۳ کشور
یکی از پرحاشیه ترین میادین مشترک نفتی و گازی کشورمان در آب های خلیج فارس میدان آرش نام دارد. این میدان میان ایران، کویت و عربستان مشترک است و همواره درباره قدرالسهم هر یک از کشورهای نام برده شده مشکلاتی وجود داشته است. میدان نفتی ـ گازی آرش که در میان کشورهای عربی به «الدوره» شناخته می شود به طور کلی حدود ۷۰ کیلومتر مربع وسعت دارد که ۵ درصد از آن به طور کامل در مرزهای کشورمان قرار گرفته و بقیه در نقطه صفر مرز آبی میان سه کشور است. براساس مطالعات اولیه در این میدان مشخص شده میزان گاز موجود در آن به یک میلیارد مترمکعب و میزان نفتش ۴۵۰ میلیون بشکه است و با توجه به سهم کشورمان از این میدان مشترک، این گونه می توان گفت که سهم گازی ایران از میدان آرش ۷۰ میلیون بشکه میعانات گازی و ۴۲ میلیون بشکه نفت خواهد بود. تاکنون برداشت کشورمان بسیار ناچیز بوده و شرکای عرب با تمام قدرت مشغول برداشت از آن هستند.مناقشات ایران، کویت و عربستان بر سر میدان آرش راه به جایی نبرد تا جایی که سال ۲۰۰۰ میلادی دو کشور عربی توانستند بر سر میدان الدوره میان خود به توافق برسند و از آن زمان به بعد بدون در نظر گرفتن سهم قابل ملاحظه ایران از این ذخایر، یک طرفه دست به اکتشاف در منطقه زدند و برآورد می شود از این رهگذر، برداشت حدود یک میلیارد مترمکعب گاز و تقریبا ۳۵۰ هزار بشکه نفت برای مالکان الدوره به ارمغان آورده شود.نمونه اصلی کارشکنی دو کشور عربی درباره سهم ایران در این میدان مشترک، مناقشات سال ۲۰۰۱ میلادی بود که کویت با شکایت کردن از ایران مانع از اکتشاف و انجام هر گونه عملیات از سوی کشورمان در آب های این میدان مشترک شد. ایران نیز به مقامات بین المللی در این زمینه شکایت نامه ای ارسال کرد، اما از آن تاریخ تاکنون همواره کارشکنی‌های دو کشور عربی یاد شده مانع از انجام عملیات اکتشاف و استخراج بدون دردسر برای کشورمان بوده است.

میدان نفتی یادآوران
میدان نفتی ـ گازی یادآوران برای اولین بار سال ۱۳۵۷ با عملیات لرزه نگاری در غرب کارون کشف و وجود ذخایر قابل توجه هیدروکربور در آن محرز شد. این میدان نفتی که در گذشته از آن با نام کوشک یاد می کردند جزو حوزه نفتی مرکزی و زاگرس است و از ترکیب دو میدان طاقدیس حسینیه و کوشک تشکیل شده است. طاقدیس حسینیه در ناحیه دزفول شمالی و طاقدیس کوشک در جنوب شرق ساختمان آزادگان و جنوب غرب اهواز، نزدیک مرز ایران و عراق قرار گرفته است. گسترش این میدان از نظر جغرافیایی از شمال به جنوب و از شرق به غرب تعیین شده است. حجم نفت در جای این میدان مشترک نفتی که در مجاورت میدان نفتی سنباد عراق قرارگرفته حدود ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه برآورده شده که از این میزان تقریبا سه میلیارد بشکه آن قابل استحصال است. این در حالی است که از سال ۱۳۹۱ با تولید زودهنگام از این میدان تقریبا روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت استخراج شده است. این در حالی است که در صورت محقق شدن اجرای طرح های توسعه این میدان تولید از یادآوران به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. اما علاوه بر ذخایر عظیم نفتی با توجه به اکتشافات صورت گرفته حدود ۱۳ تریلیون فوت مکعب گاز همراه نفت نیز در این میدان وجوددارد که مایعات گازی آن تقریبا به ۲ میلیارد بشکه خواهد رسید. از این میزان نیز ۲.۷ تریلیون فوت مکعب گاز و ۳۹۷ میلیون بشکه میعانات گازی قابل استحصال و استفاده است. این در حالی است که براساس اطلاعات و آمار ارائه شده از سوی کشور عراق تا سال ۲۰۱۳ میلادی، این کشور نتوانسته از میدان یاد شده برداشتی داشته باشد و به این ترتیب ایران با وجود تمام مشکلات از جمله کم کاری‌های پیمانکار چینی و کارت زرد گرفتن وی از وزیر نفت، پیشگام در توسعه و برداشت میدان نفتی یادآوران بوده است؛ موردی که در میان دیگر میادین نفتی و گازی یک استثنا محسوب می شود!

میدان های نفتی فرزاد
میدان مشترک گازی فرزاد A و فرزاد B که به برادران فرزاد نیز مشهور است، در آب های خلیج همیشه فارس قرار گرفته و میان ایران و عربستان مشترک است. از این میدان گاهی در نقشه ها و مستندات نفت و گاز به نام های فارس (A) و فارس (B) نیز یاد می شود. براساس اطلاعات موجود این میدان گازی به دو بخش فرزاد A(در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی بوشهر) و فرزاد B با کمی فاصله از فرزاد A تقسیم می شود که بخش کوچکی از فرزاد A در مرزهای آبی کشورمان قرار دارد، اما روایت فرزاد B یا همان فارس B کاملا متفاوت است، چون عمده ذخایر این میدان گازی به ایران تعلق دارد و بخش کوچکی از آن در آب‌های عربستان سعودی واقع شده است. به طور کلی روند ساختمان فرزاد A به صورت شمال شرقی ـ جنوب غربی است در حالی که روند ساختمان فرزاد B به​صورت شمال غربی ـ جنوب شرقی شکل گرفته است. مطالعات نشان می دهد میدان گازی فرزاد (B) دارای ۱۲.۵ تریلیون فوت مکعب گاز است. اما از حجم ذخایر فرزاد (A) که در عربستان به آن میدان گازی «حصبه» می گویند زیاد اطلاعاتی در دست نیست.زیرا بررسی و ارزیابی آن به طور جدی آغاز نشده است. البته عملیات اکتشاف و ارزیابی میدان یاد شده از سال ۱۳۹۰ با حفر اولین چاه توصیفی آغاز شد، ولی با شروع به کار دولت یازدهم و به دستور وزیر نفت قرارداد کنسرسیوم هندی، مالزی و کانادایی لغو شد. اما در فرزاد B موضوعی کاملا متفاوت رخ داد و از آنجا که قرارداد توسعه و بهره برداری بیع متقابل این میدان با هندوستان بسته شده بود، بارها ایران طی اولتیماتوم های مختلف از هند خواست تا درباره انجام قرارداد با حداکثر سرعت زمانی اقدام کند که به دلیل تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران این اتفاق رخ نداد. براساس قرارداد هند باید طی سه فاز توسعه ای ظرفیت تولید این میدان را به ۲.۲ میلیارد فوت مکعب می رساند که ظاهرا هنوز در این زمینه اتفاق خاصی رخ نداده است و روند کار بلاتکلیف است.

میدان مشترک نفت شهر
میدان مشترک نفت و گاز نفت شهر که بین کشورهای ایران و عراق مشترک است، سال ۱۹۲۳ میلادی در طاقدیس شهری با همین نام کشف و به نام نفت شاه معروف شد. این میدان جزو یکی از میادین مشترک واقع در خشکی است و در فاصله صد کیلومتری شمال غرب ایلام و ۲۲۵ کیلومتری جنوب غرب کرمانشاه قرار گرفته و از سال ۱۳۱۵ با به نفت رسیدن چاه معروف شماره ۱۳ استخراج از آن رسما آغاز شد. گرچه تاسیسات استخراج از میدان نفت شهر در دوران دفاع مقدس خسارات فراوانی دید، اما هم اکنون به عنوان تنها میدان نفتی در حال تولید استان کرمانشاه با ذخیره ای بالغ بر ۶۹۲ میلیون بشکه و شش چاه مشترک میان دو کشور و ۲۵ حلقه چاه در خاک ایران، فعالیت می کند. این در حالی است که در کلاهک گازی این میدان مقادیر زیادی گاز طبیعی ذخیره شده است. طبق اطلاعات موجود درجه خلوص نفت حاصل از این میدان ۴۲ درصد بوده که پس از فرآوری، شیرین سازی و نمک زدایی به تلمبه خانه اطاق سپس به پالایشگاه کرمانشاه می رسد. از سوی دیگر با توجه به آمار منتشر شده از سوی وزارت نفت، ایران در این منطقه روزانه حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار بشکه نفت تولید می کند، اما اطلاع دقیقی از میزان برداشت نفت در بخش عراقی در دست نیست. اما بد نیست بدانیم در مجموع، تولید نفت ایران در میادین مشترک با کشور عراق حدود ۱۴۰ هزار بشکه است، اما عراق از همین میادین حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت استخراج می کند. در طول تاریخ تولید نفت در این منطقه، همواره مناقشات زیادی در میدان یادشده میان دو کشور ایران و عراق صورت گرفته است به عنوان مثال در طول سال های ۵۱ تا ۵۳ شمسی ارتش عراق ۷۵ بار برای تصرف این منطقه اقدام کرد، اما موفق به تصرف منطقه نفتی مذکور نشد.

میدان سردار جنگل که دیگر در اولویت نیست
میدان گازی سردار جنگل از میادین گازی بسیار مهم ایران در شمال کشور در بخش انتهایی استان گیلان و در آب‌های دریای خزر ثبت شده که بنابر اطلاعات مندرج در اسناد رسمی، این میدان گازی میان ایران و کشور آذربایجان به صورت مشترک قابل بهره برداری است. این میدان گازی که بزرگی آن ۱۰ برابر میدان گازی شاه نیز در کشور آذربایجان شناخته شده در عمق ۷۰۰ متری دریای خزر است که ۲۴ کیلومتر طول و ۱۶ کیلومتر عرض دارد. میدان گازی سردار جنگل در سال ۱۳۸۰ شمسی کشف شد، اما مدارک و آمارهای نهایی در این زمینه یک دهه پس از اکتشاف آن ارائه شد که بر این اساس میدان گازی سردار جنگل ۵۰ تریلیون فوت مکعب ذخیره درجای گاز دارد و پیش از این سهم ایران در این میدان گازی حدود ۱۱ تریلیون فوت مکعب گاز اعلام شده بود. اما براساس آمار و تائید سازمان های معتبر این میدان ذخیره عظیمی از لایه نفتی نیز دارد که میزان آن حدود دو میلیارد بشکه تعیین شده است؛ ولی فقط ۵۰۰ میلیون بشکه نفت آن قابل استخراج است. این در حالی است که آزمایشات انجام شده روی لایه نفتی میدان سردار جنگل نشان داده نفت این میدان از مرغوب رین نفت های جهان و با درجه خلوص ۳۸ تا ۴۰ است که از پرمتقاضی ترین نفت جهان به شمار می رود. از سوی دیگر با توجه به اعلام مسئولان وزارت نفت قرار بود توسعه میدان سردار جنگل به سرعت هرچه تمام تر صورت گیرد تا عقب ماندگی در سایر میادین از جمله پارس جنوبی جبران شود. اما با تدبیر دولت یازدهم تولید نفت از این میدان مشترک از اولویت وزارت نفت خارج شد.

میدان نفتی آذر
میدان نفتی آذر در شهرستان مهران به عنوان یکی از مهم ترین میادین مشترک نفتی ایران و عراق در بلوک اناران در خشکی واقع شده است. این میدان با مخزن نفتی «به درا» کشور عراق مشترک بوده و در شمال غربی آن میدان نفتی زنگوله قرار گرفته است. به همین دلیل میدان نفتی آذر و اشتراک های داخلی و خارجی آن بر اهمیت توسعه و بهره برداری توسط ایران افزوده، هرچند طرف عراقی نیز بیکار نشسته و همواره مشغول انجام امور اکتشافی در منطقه یاد شده است. میدان نفتی آذر نیز به عنوان تنها میدان توسعه نیافته مشترک میان دو کشور و به تناسب اهمیتی که برای هر دو طرف ایرانی و عراقی دارد، گاهی دستخوش مناقشاتی شده است، اما همین اهمیت باعث شده تا دو طرف به سرعت به توافقی برد برد رسیده و به ادامه کار و توسعه مشغول باشند و از حاشیه پردازی بپرهیزند.به هر حال با انجام طرح های توسعه ای در طرف ایرانی قرار است از سال ۱۳۹۵ شمسی که این میدان به بهره برداری می رسد، با تکمیل ۱۹ حلقه چاه، روزانه بین ۵۰ تا ۶۵ هزار بشکه نفت خام سبک از این میدان مشترک استخراج و از طریق خط لوله ۱۶ اینچی به دهلران منتقل شود. نکته ظریفی که مسئولان نفتی کشورمان برای برداشت سریع و زودهنگام از این میدان در نظر دارند، این است که با واگذاری بخش های مختلف توسعه این میدان به صورت بسته های کوچک به شرکت های مختلف سعی در کاهش زمان اجرای عملیات توسعه و اجرایی شدن هرچه سریع تر آن دارند. هم اکنون مقامات وزارت نفت از اتمام کار حفاری دو حلقه چاه شامل یک حلقه چاه توصیفی و یک حلقه چاه توسعه ای در منطقه حداکثر تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۳ خبردادند. این در حالی است که براساس آخرین اخبار اعلام شده، طرف عراقی هنوز نتوانسته به نفت این مخزن دست یابد و از شریک ایرانی خود عقب تر است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بیانیه هسته ای لوزان، قفل توسعه میادین نفتی و گازی مشترک را می گشاید

بیانیه هسته ای لوزان، قفل توسعه میادین نفتی و گازی مشترک را می گشاید

[h=3] تهران - ایرنا - توسعه میادین نفتی و گازی مشترک در سال های اخیر به علت کمبود منابع مالی و فنی کند شده و سود سرشاری را نصیب کشورهای همسایه ایران کرده بود، اما بیانیه لوزان می تواند با جذب شرکت های نفتی بین المللی که به منابع مالی و فناوری های پیشرفته تر مجهز هستند، قفل توسعه این میادین را بگشاید.
[/h]


به گزارش ایرنا، ده ها میدان مشترک در مرزهای غربی و جنوبی کشور وجود دارد که توسعه آنها به علت کمبود منابع مالی و محدودیت های فنی متوقف شده است.

در نتیجه این محدودیت ها، وزارت نفت ناچار شده است که اولویت اصلی را بر توسعه میادین مشترک مهم در پارس جنوبی و غرب کارون قرار دهد.

اگرچه در دوران تحریم، اقدامات قابل توجهی انجام شده و حتی توانسته ایم که بزرگترین فاز پارس جنوبی را توسط متخصصان داخلی، به بهره برداری برسانیم، اما همکاری با شرکت های معتبر بین المللی که به منابع مالی و فناوری های پیشرفته تر مجهز هستند، می تواند روند توسعه این میادین را شتاب بیشتری بخشد.

هرچند قراردادهای توسعه بیشتر فازهای پارس جنوبی با شرکت های ایرانی به امضا رسیده، اما حضور شرکت های خارجی که به فناوری های روز دسترسی دارند، می تواند روند توسعه پارس جنوبی را شتاب بخشد.

همچنین به علت کمبود منابع مالی، توسعه همزمان همه فازهای پارس جنوبی متوقف شده و اغلب بودجه، صرف فازهای اولویت داری که پیشرفت بیشتری دارند، شده است؛ بنابراین ورود منابع مالی جدید می تواند زمینه توسعه سریع همه فازهای پارس جنوبی را فراهم کند.

علاوه بر لایه های گازی، در پارس جنوبی لایه نفتی بزرگی نیز وجود دارد که به دلایل مختلف توسعه آن متوقف شده به طوری که قطر روزانه بیش از 600 هزار بشکه نفت از لایه نفتی پارس جنوبی برداشت می کند، اما میزان برداشت ایران از این لایه نفتی، صفر است.

لایه نفتی پارس جنوبی، عرصه دیگری است که شرکت های بین المللی می توانند در آن حضور داشته و زمینه جبران عقب ماندگی از قطر را فراهم کنند.

علاوه بر این، اثبات شده است که لایه های جدید گازی در بخش های عمیق تر پارس جنوبی وجود دارد که برای اکتشاف و برداشت گاز از آن نیز، شرکت های خارجی که از فناوری اکتشاف در لایه های عمیق تر برخوردار هستند می توانند فعالیت کنند.

بزرگترین میادین نفتی ایران در غرب کارون و به صورت مشترک با عراق قرار دارند که توسعه آنها نسبت عراق پیشرفت اندکی داشته است.

این در حالی است که عراق در سال های اخیر با امضای قراردادهای جذاب با غول های نفتی اروپایی، آمریکایی و آسیایی، این میادین مشترک را توسعه داده و برداشت نفت از آنها را آغاز کرده است.

میادین نفتی آزادگان شمالی و جنوبی، یادآوران، یاران شمالی و جنوبی و آذر بخشی از میادین نفتی مشترک با عراق هستند که توسعه آنها روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام از آنها تولید خواهد شد.

پارس جنوبی و میادین غرب کارون، تنها بخشی از میادین هیدروکربنی مشترک ایران را تشکیل می دهند که ورود شرکت های خارجی صاحب منابع مالی و فنی می تواند، روند توسعه آنها را تسریع کند.

علاوه بر میادین فوق، ده ها میدان گازی و نفتی مشترک نیز در خلیج فارس جای گرفته اند که منتظر سرمایه گذاری و توسعه هستند.

شرکت های بین المللی نفتی که به غول های نفتی نیز مشهور هستند به خوبی از این ظرفیت ها و فرصت ها در ایران آگاهی داشته و در انتظار رفع تحریم ها و محدودیت ها نشسته اند.

جذابیت های صنعت نفت و گاز ایران به حدی است که غول های نفتی نمی توانند در مقابل آن مقاومت کنند، بنابراین تلاش خود را برای مذاکره و رایزنی با وزارت نفت و شرکت ملی نفت آغاز کرده اند.

حتی چندی پیش روزنامه گاردین در گزارشی اعلام کرد که شرکتهای نفتی و گازی بین المللی با نزدیک شدن به نهایی شدن توافق هسته ای ایران و ٥+١، برای بازگشت به بازارهای ایران صف کشیده اند.

گاردین در گزارشی به پیشرفتهای اخیر مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای عضو گروه ٥+١ پرداخته و تاکید کرده است که توافقهای اولیه دو طرف می تواند آغازی بر هجوم شرکتهای غربی برای حضور در بازار دست نخورده ایران باشد.

شرکتهای فعال در حوزه انرژی و حمل و نقل از جمله شرکتهایی هستند که هم اکنون برای بهره گیری از روابط تجاری با ایران صف کشیده اند.

این گزارش در ادامه با اشاره به تمایل شرکتهای نفتی برای ورود به بازار ایران، می نویسد: بی پی که پیش از این از بازار ایران اخراج شده بود، هم اکنون بدون جلب توجه و با خودداری از هرگونه اظهارنظر، امیدوار است تا به زودی قادر به بازگشت به ایران باشد.

میدانهای نفتی مثل آزادگان و یادآوران در مرز ایران و عراق و همچنین میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس، در کانون توجهات شرکتهای نفت و گاز بین المللی قرار دارند.

روند مذاکرات شرکت های نفتی بین المللی با ایران پس از توافق ژنو در سال گذشته شروع شد که به سفر برخی از هیات های خارجی به ایران نیز منجر شد.

شرکت های بزرگ بین المللی همواره با رصد وقایع سیاسی و اقتصادی تلاش می کنند، روند تحولات آینده را پیش بینی و برای عقب نماندن از رقبا و کسب جایگاهی بهتر برنامه ریزی کنند.

در این میان، شرکت های اروپایی که در مقایسه با رقبای آمریکایی خود با فشار سیاسی کمتری مواجه هستند، گوی سبقت را از آنها ربوده و مذاکرات مخفیانه و غیررسمی را در ماه های اخیر با مقامات ایرانی انجام داده اند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران نفت روی آب ندارد : کیفیت بالا ؛ برگ برنده نفت ایران

ایران نفت روی آب ندارد : کیفیت بالا ؛ برگ برنده نفت ایران

سید محسن قمصری در گفتگو با مهر با رد ادعای برخی از سانه های بین المللی مبنی بر ذخیره سازی بیش از ۳۰ میلیون بشکه نفت خام ایران در داخل کشتی های نفتکش و و بر روی آب، گفت: هم اکنون ایران هیچگونه نفت فروخته نشده و یا بدون مشتری ندارد. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه در صورت تعلیق کامل تحریم‌ها ظرفیت تولید و صادرات نفت خام ایران در مدت زمان کوتاهی افزایش می یابد، تصریح کرد: در طول چند سال گذشته با وجود اعمال شدیدترین تحریم‌ها اما صادرات نفت ایران ادامه یافته است. این مقام مسئول با اعلام اینکه کیفیت بالا مهمترین مزیت نفت خام صادراتی ایران به بازارهای جهانی است، اظهار داشت: پالایشگرها و خریداران بین المللی از خرید نفت ایران در صورت تعلیق کامل تحریم‌ها استقبال خواهند کرد.



قمصری با بیان اینکه طراحی پالایشگاه های بزرگ نفت جهان براساس نفت با کیفیت بالا انجام می شود، اظهارداشت: کیفیت بالا مهمترین مزیت نفت ایران بوده و خریداران خارجی به علت مرغوبیت بالا همواره متقاضی خرید نفت از شرکت ملی نفت ایران هستند. رویترز هفته گذشته با انتشار گزارشی به نقل از منابع آگاه مدعی شده بود که ایران ۳۰ میلیون بشکه از نفت تولیدی خود را بر روی آب در نفتکش‌های غول پیکر خود ذخیره سازی کرده است. براساس این گزارش ۱۵ فروند از نفتکش‌های بسیار بزرگ شرکت ملی نفتکش ایران با ظرفیت ۲ میلیون بشکه برای ذخیرسازی بر روی آب انفت خام صادراتی ایران ختصاص یافته اند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرانجام تهاتر نفت در برابر کالا پس از توافق موقت ژنو

سرانجام تهاتر نفت در برابر کالا پس از توافق موقت ژنو



به نقل از نکونیوز _ در بحبوحه توافق موقت ژنو بین ایران و گروه ۱+۵ بر سر مساله هسته‌ای کشورمان، خبرگزاری رویترز طی گزارشی اعلام کرد که ایران و روسیه در حال مذاکره بر سر قراردادی هستند که براساس آن ایران طی ۳ سال روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت به روسیه تحویل می‌دهد و در ازای آن از این کشور کالا دریافت می‌کند. در حالی که مقامات کشورمان در آن دوره اکیدا وجود چنین قراردادی را رد کردند، هر روز اخبار بیشتری در مورد جزئیات این قرارداد از سوی نشریات خارجی منتشر ‌می‌شد. در ابتدا، انتشار این خبر ۳ واکنش متفاوت را از سوی ایران، روسیه و آمریکا در پی داشت. مقامات ایرانی با قاطعیت وجود هرگونه قراردادی را رد می‌کردند، به طوری که تنها یک روز پس از انتشار این خبر، اکبر نعمت اللهی، مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت عقد هرگونه قرارداد و توافق‌نامه میان ایران و روسیه را برای معامله پایاپای نفت و کالا تکذیب کرد. وی در این زمینه گفت: «تاکنون هیچ گونه توافق‌نامه‌ای میان دو کشور انجام نشده است.» مقامات روسی موضع متفاوتی در این باره داشتند. آنها بدون آنکه منکر وجود چنین قراردادی شوند اعلام کردند انعقاد و توافق بر سر هر قراردادی بین ایران و روسیه تا پایان مدت ۶ ماهه توافق ژنو اجرایی نخواهد شد. از آنجایی که روسیه جزو کشورهای شامل رژیم تحریم‌های نفت ایران (چین، هند، کره‌جنوبی، تایوان، ژاپن و ترکیه) نیست، مقامات این کشور معتقدند با انعقاد این قرارداد، روسیه ناقض تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نمی‌شود.

اما آمریکا که نشریاتش هر روز جزئیات بیشتری از این قرارداد منتشر می‌کرد، با تاکید بر اینکه وجود مذاکرات بر سر این قرارداد کاملا قطعی است روی نقض تحریم‌ها توسط روسیه و توافق ژنو توسط ایران پا فشاری می‌کردند. آن طور که به نظر می‌رسد گفت‌وگو بر سر قرارداد تهاتر نفت و کالا تنها درسطح مقامات بالای دو کشور صورت گرفته‌است، به طوری که یک منبع ناشناس در دولت روسیه در گفت‌وگو با روزنامه روسی «کامرسانت» تایید کرد که گفت‌وگوهایی بین مقامات ایران و روسیه انجام شده و ایده تبادل نفت و کالا در جریان اولین دیدار بین پوتین و حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران که ماه سپتامبر گذشته در بیشکک انجام شد، مطرح شده است. پس از آن پیشنهاد‌های مشخصی توسط وزرای امور خارجه دو کشور به‌ویژه در جریان سفر «لاوروف» به تهران در ماه دسامبر مورد مذاکره قرار گرفته است. انتشار این خبر در زمانی که ایران با کشورهای عضو گروه ۱+۵ به توافق نسبی دست پیدا کرده بود آن هم از طرف منابع آگاه روس در مطبوعات آمریکا، بیشتر نشان از سیاست خارجی روسیه در قبال توافق ژنو و بازی این کشور با کارت ایران در مقابل کشورهای غربی دارد. روسیه، به جهت اینکه از نظر جغرافیایی به منطقه خاورمیانه نزدیک است، سعی دارد نقش پررنگ‌تری نیز در منطقه داشته باشد و از این طریق بتواند امتیازاتی از کشورهای غربی برای خود بگیرد. روسیه نشان داده با وجود همه چانه‌زنی‌هایی که با غرب بر سر مساله هسته‌ای کشورمان داشته نهایتا در این مورد همسو با سیاست‌های آمریکا عمل می‌کند. از سوی دیگر، روسیه نیمی از بودجه خود را از منابع نفت و گازش تامین می‌کند و بازگشت ایران به جامعه جهانی چندان برای این کشور خوش یمن نیست. ایران به دلیل اینکه بزرگ‌ترین منابع گازی دنیا را در دست دارد، همواره به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی تامین گاز اروپا و جایگزین روسیه یا حداقل قدرت گازی به موازات این کشور مطرح بوده‌ است. در صورتی که تحریم‌های ایران برداشته و روابط بین‌المللی کشورمان با کشورهای اروپایی بهبود یابد، به‌طور قطع این کشورها با هدف تنوع در تامین منابع گازی خود با ایران وارد مذاکره خواهند شد و این موضوع از قدرت روسیه که در حال حاضر منبع بلا منازع تامین گاز اروپاست، خواهد کاست. گذشته از اینکه ایران رقیب گازی روسیه است، در صورت توافق ایران با غرب و افزایش صادرات نفت کشورمان، روسیه باز هم بازنده توافقات هسته‌ای خواهد بود. زیرا با توجه به اظهارات وزیر نفت که نشان از افزایش مصرانه تولید نفت ایران دارد و همچنین اعلام جنگ قیمت در مجمع سالانه اوپک در صورتی که اعضای این سازمان برای نفت کشورمان جا باز نکنند، این احتمال وجود دارد که در صورت حصول توافق قطعی ایران و گروه۱+۵ قیمت نفت کاهش یابد و بودجه روسیه را که بر اساس نفت ۱۰۰ دلاری بسته شده‌، به چالش بکشد.

ابعاد اقتصادی تهاتر نفت و کالا بین ایران و روسیه
پیش‌تر جزئیاتی از چگونگی این قرارداد در نشریات منتشر شده است. بر اساس این گزارش‌های روسیه در قبال نفتی که از ایران دریافت می‌کند غذا، دارو و کالاهای صنعتی و … در اختیار ایران می‌گذارد. اگر توافق ژنو به نتیجه برسد و تحریم‌ها از نفت ایران برداشته شود، روسیه با این قرارداد به یکی از بازیگران مهم عرصه صادرات تکنولوژی به ایران تبدیل می‌شود، از طرفی همه کارشناسان این حوزه متفق‌القول هستند که مدت‌ها طول می‌کشد که با برداشتن تحریم‌ها ایران بتواند صادرات نفت خود را به شکل قابل توجهی تغییر دهد. پس روسیه با بستن قرارداد تهاتر نفت با ایران مطمئن است قیمت نفت را چندان تغییر نخواهد داد؛ از سوی دیگر، پس از اینکه ایران از تحریم‌ها آزاد شود به بازار مهمی برای صدور کالاهای صنعتی و تکنولوژی تبدیل خواهد شد و به‌طور قطع شرکت‌های غربی مانند شل و توتال و انی و… برای ورود به این بازار جلوی صف ایستاده‌اند. روسیه با شروع مذاکرات بر سر این قرارداد پیشاپیش سعی در به دست آوردن این بازار مهم و پر سود دارد. این در حالی است که به گفته رئیس‌ اتاق بازرگانی ایران که طی هفته پیش با همتای روس خود دیدار داشت، اوج حجم مبادلات تجاری دو کشور رقمی بالغ بر ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده که در سال ۹۱ تحقق یافته است و از آن به بعد در اثر تحریم‌ها این رقم سیر نزولی داشته‌است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، اگر ایران روزانه ۵۰۰‌هزار بشکه نفت ۱۰۰ دلاری به روسیه صادر کند، حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور طی یک سال به ۱۸ میلیارد دلار افزایش می‌یابد. این در حالی است که این میزان مبادلات تنها به واردات ایران از روسیه در قبال نفت اختصاص دارد.

روسیه با ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران چه خواهد کرد؟
در حال حاضر روسیه با پیشی گرفتن از عربستان، بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت دنیا ‌است. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که این کشور با این میزان نفت چه خواهد کرد؟ پاسخ به این سوال بیشتر در حد حدس و گمان مانده است و نظرات متفاوتی در باره آن مطرح می‌شود. بعضی کارشناسان بر این باورند که روسیه نمی‌تواند پاسخگوی تعهداتی باشد که اخیرا در قبال صادرات نفت به چین داده ‌است، بنابراین قصد دارد نفت ایران را به چین بفرستد. عده‌ای دیگر معتقدند که روسیه نفت خریداری شده از ایران را مانند نفت کشورهای آذربایجان و قزاقستان خریداری کرده و با مخلوط کردن با نفت اورال خود تحت عنوان نفت «اورال» به بازار اروپا عرضه می کند. اخیرا روس‌ها یک خط لوله جدید نفتی به نام «خط لوله دوستی یا دراژبا» طراحی و راه‌اندازی کرده‌اند که با بهره‌برداری دولت مسکو از این شاه لوله نفتی به عنوان طولانی‌ترین خط لوله نفت جهان، جا برای طلای سیاه روس‌ها در اروپا بیش از گذشته باز شده است.

سیاست روسیه در قبال ایران پس از وقایع کریمه
اما پس از وقایع پیش‌بینی نشده کریمه واکنش به این قرارداد بیش از پیش بوی سیاسی به خود گرفته ‌است، به طوری که روسیه در حال حاضر با تاکید بیشتر بر این قرارداد سعی در نشان دادن استقلال خود از کشورهای غربی خصوصا آمریکا را دارد. این در حالی است که کار کشورهای غربی بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از گذشته شده‌ است. غرب و روسیه که پیش از این با وجود اختلافات و جنگ‌های قدرت پس پرده، در قبال تحریم ایران نهایتا هم موضع عمل می‌کردند، اکنون به وضوح در مقابل هم قرار گرفته‌اند. روسیه بیشتر از قبل به دنبال متحدانی برای خود می‌گردد و ایران یکی از کشورهای تاثیرگذار در این زمینه است. زیرا با وجود تحریم‌های وضع شده علیه نفت ایران، تحریم منابع هیدروکربنی روسیه برای جوامع جهانی بسیار سخت یا حتی غیر‌ممکن است. در حال حاضر روسیه با جدیت نشان دادن بر سر انعقاد این قرارداد، بیش از آنچه که هست سعی دارد با برگ ایران روبه‌روی کشورهای غربی بازی کرده و اعمال تحریم‌های بیشتر و شدیدتر علیه خود را به تعویق بیاندازد.

 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
آغاز مذاکرات نفتی ایران و هند : اروپایی‌ها در انتظار لغو تحریم‌ها

آغاز مذاکرات نفتی ایران و هند : اروپایی‌ها در انتظار لغو تحریم‌ها


به نقل از مهر _ عباس شعری مقدم در گفتگو با مهر درباره وضعیت توسعه صنعت پتروشیمی ایران پس از بیانیه مشترک ایران و گروه ۱+۵ گفت: در طول چند ماه گذشته شرکت‌های بزرگ اروپایی و آسیایی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران اعلام آمادگی کرده اند. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه تمامی شرکت‌های بزرگ اروپایی و آسیایی برای سرمایه گذاری و مشارکت در طرح‌ها و پروژه‌های صنعت پتروشیمی در انتظار تعلیق کامل تحریم‌های بین‌المللی هستند، تصریح کرد: هم اکنون سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی و پلیمری ایران دارای توجیه اقتصادی و سود قابل توجهی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی و بین‌المللی است. معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه اخیرا چندین شرکت هندی برای مشارکت و سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی ایران به طور رسمی اعلام آمادگی کرده و مذاکراتی با این شرکت‌ها آغاز شده است، بیان کرد: شرکت‌های هندی می خواهند در طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی ایران مشارکت داشته باشند. این مقام مسئول در تشریح مهمترین مزیت‌های سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی ایران توضیح داد: ایران بزرگترین دارنده ذخایر هیدروکربوری جهان بوده و این ظرفیت عظیم نفت و گاز مهمترین پشتوانه توسعه صنعت پتروشیمی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی و خارجی است.

شعری مقدم همچنین از در اختیار داشتن سواحل طولانی آبی در خلیج فارس و دریای عمان و حمل دریایی محصولات پتروشیمی به عنوان مزیت دوم توسعه صنعت پتروشیمی در کشور یاد کرد و افزود: حمل دریایی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری به مراتب ارزان قیمت تر از حمل زمینی است. معاون وزیر نفت با اشاره به نزدیکی ایران به بازارهای بزرگ مصرف محصولات پتروشیمی همچون ترکیه، هند، چین، منطقه آسیای میانه و مرکزی و خاورمیانه به عنوان سومین برگ برنده توسعه صنعت پتروشیمی در ایران، تاکید کرد: اخیرا در کشورهای اروپایی و اکثر کشورهای توسعه یافته نرخ بازگشت سرمایه در بانکها کاهش و حتی منفی شده است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: به عبارت دیگر، در این کشورها بانکها برای نگهداری پول از سپرده گذاران هزینه دریافت می کنند. این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم اکنون نرخ سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران دستکم ۱۰ درصد سود برای سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی دارد، گفت: علاوه بر این در ایران امنیت بالای فیزیکی سرمایه گذایر وجود دارد. وی در پایان با اعلام اینکه برنامه ریزی برای تعیین قیمت و فرمول فروش خوراک گاز طبیعی و مایع به سرمایه گذاران بخش خصوصی و خارجی آغاز شده است، خاطرنشان کرد: ایران از سرمایه گذاری خارجی در صنایع پتروشیمی و پلیمری حمایت می کند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
اولین واحد فاز ۱۹ پارس جنوبی راه اندازی شد

اولین واحد فاز ۱۹ پارس جنوبی راه اندازی شد



سیدهادی میرباقری در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی، گفت: پس از بهره برداری از فاز ۱۲ به عنوان بزرگترین فاز پارس جنوبی در سال گذشته، راه اندازی و آغاز تولید گاز از فاز ۱۹ پارس جنوبی در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است. مدیر پیگیری پروژه های پتروپارس با اعلام اینکه هم اکنون پیشرفت ساخت پالایشگاه های ساحلی فاز ۱۹ پارس جنوبی به بیش از ۸۳ درصد رسیده است، تصریح کرد: علاوه بر این پیشرفت حفاری چاه های دریایی این پروژه مشترک گازی حدود ۹۵ درصد تخمین زده می شود. این مقام مسئول با اشاره به پیشرفت ۹۱ درصد ساخت، نصب و راه اندازی خطوط لوله دریایی به منظور انتقال گاز ترش از سکوها به پالایشگاه های ساحلی، اظهار داشت: ساخت سکوهای دریایی این طرح گازی هم از پیشرفتی بیش از ۷۲ درصد برخوردار است. وی با بیان اینکه هدف از طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی شیرین و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی است، تبیین کرد: از این رو با توجه به پیشرفت اجرایی بخش‌های مختلف پالایشگاهی، خطوط لوله و سکوهای دریایی پیش بینی می شود در سال جاری تولید زودهنگام گاز از این فاز پارس جنوبی آغاز شود.

میرباقری از راه اندازی اولین واحد فاز ۱۹ پارس جنوبی در سیزدهمین روز فروردین ماه سال جاری خبر داد و یادآور شد: بر این اساس تاسیسات برق ١٣٢ فاز ۱۹ پارس جنوبی به طور کامل به بهره برداری رسیده است. مدیر پیگیری پروژه های پتروپارس مهمترین ماموریت راه اندازی این تاسیسات جدید برقی فاز ۱۹ پارس جنوبی را دریافت برق از نیروگاه و توزیع آن در سایت پالایشگاه عنوان کرد و گفت: با ورود برق با واحدهای پالایشگاهی پیش بینی می شود مراحل ساخت، نصب و راه اندازی واحدهای مختلف شتاب بگیرد. به گزارش مهر، هدف از طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی تولید روزانه ۵٠ میلیون متر مکعب گاز شیرین در روز، ٧۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴٠٠ تن گوگرد، ١,٠۵ میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان در سال است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
توافق هسته‌ای تا قبل از ۲۰۱۶ نفت ایران را به بازار بر نمی‌گرداند

توافق هسته‌ای تا قبل از ۲۰۱۶ نفت ایران را به بازار بر نمی‌گرداند


به نقل از رویترز _ طی گزارشی نوشت: بیانیه مشترکی که پنجشنبه شب توسط وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرائت شد می تواند در نهایت به تهران اجازه دهد، سهم از دست رفته خود از بازار جهانی نفت را باز یابد. اما این اتفاق تا قبل از سال آینده نمی تواند رخ دهد. با تضمین اینکه تحریم ها تا زمان راضی شدن قدرت های غربی از پایبندی ایران به شروط توافق دست نخورده باقی خواهند ماند و تعیین مهلت حدودا ۳ ماهه برای رسیدن به تنظیم یک توافق جامع، این تفاهم در بردارنده شانس چندانی برای هرگونه افزایش قابل توجه صادرات نفت ایران تا سال ۲۰۱۶ نیست. هرچند قیمت نفت برنت روز پنجشنبه و به دلیل پیش بینی رسیدن دو طرف به تفاهم، ۵ درصد کاهش یافت و به ۵۴ دلار رسید، اما تجار بعدا شروع به سبک سنگین کردن زمان بندی بازگشت نفت ایران به بازار کردند. در نتیجه قیمت نفت در پایان معاملات دیروز به بالاتر از ۵۵ دلار رسید. باب مک نالی، رئیس گروه تحقیقات انرژی رپیدان گروپ و مشاور سابق جورج بوش، گفت، تایید تبعیت ایران از شروط این توافق، «احتمالا ماه ها پس از اجرای آن خواهد بود. ضمن اینکه خود این توافق هم احتمالا نخواهد توانست دقیقا تا پیش از ۳۰ ژوئن به دست بیاید.»

جیسون بوردوف، تحلیلگر بازار نفت و مشاور سابق باراک اوباما نیز گفت: «زمان خواهد برد تا نفت ایران به بازار جهانی برگردند و زودترین زمانی که این اتفاق رخ خواهد داد سال ۲۰۱۶ خواهد بود.» این تاثیر همراه با تاخیر احتمالا خبری خوب برای عربستان، عراق و دیگر اعضای اوپک خواهد بود که نگران بودند بازگشت فوری نفت ایران به بازار نفت موجب وارد آمدن فشاری بیشتر بر قیمت ها شود که از تابستان گذشته تاکنون به دلیل فزونی عرضه به نصف کاهش یافته است. نشست بعدی اوپک قرار است روز ۵ ژوئن برگزار شود. در همین حال، تقاضای جهانی سریعتر از حد انتظار رشد داشته و رشد تولید نفت شیل آمریکا به سرعت در حال کند شدن است و این بر بی ثباتی در بازار افزوده است.
 

Similar threads

بالا