خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] اکونومیست: آسیا تمام نفت ایران را می‌خرد

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91101710048
یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۹



گزارش جدید واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست حاکی از این است که چهار اقتصاد بزرگ آسیا در حال حاضر تقریبا تمام نفت صادراتی ایران را خریداری می‌کنند و در این میان 50 درصد نفت صادراتی ایران روانه چین می‌شود.
این گزارش نشان می‌دهد که تقریبا تمام نفت صادراتی ایران در حال حاضر روانه چین، کره جنوبی، ژاپن و هند میشود.

این گزارش همچنین حاکی از اینست که 80 درصد درآمد صادراتی ایران از فروش نفت و 50 درصد درآمد دولت از صادرات نفت تامین می‌شود.
پس از تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا، صادرات نفت ایران به آسیا و به ویژه به چین صورت می‌گیرد که در حال حاضر 50 درصد نفت صادراتی ایران را می‌خرد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] میدان سردار جنگل متعلق به ایران است

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 91101709771
یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۳



وزیر نفت ادعای دولت آذربایجان درباره مالکیت میدان نفتی سردار جنگل را رد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رستم قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که نظر شما درباره ادعای اخیر دولت آذربایجان در مورد مالکیت میدان نفتی سردار جنگل چیست و آن‌ها چرا چنین ادعاهایی را مطرح کرده اند؟ توضیح داد: این یک ادعا است؛ ما درحال حفاری در میدان نفتی سردار جنگل هستیم.
وی افزود: میدان نفتی سردار جنگل میدانی کاملا مستقل و داخل خاک ایران و متعلق به کشورمان است.
به گزارش ایسنا، در حالی کشف مخازن نفت و گاز در دریای مازنداران توسط ایران از ابتدا از سوی همسایگان شمالی مورد تردید قرار گرفت که عملیات حفاری دومین حلقه چاه اکتشافی – توصیفی میدان سردار جنگل نیز در مهرماه امسال آغاز شده است.
آذرماه سال گذشته وزیر نفت از کشف یک میدان جدید گازی در آب‌های دریای مازندران خبر داد که این خبر از سوی کشورهای همسایه و شرکت‌های بین‌المللی نفتی با تردید مواجه شد، اما بعد از مدتی با روشن شدن مشعل سکوی "ایران امیرکبیر" در آب‌های دریای مازندران علاوه بر وجود ذخایر گازی، ذخایر نفتی در مخزن این میدان نیز به اثبات رسید.
اگر چه همسایگان دریای مازندارن سال‌ها پیش تولید نفت از این منطقه را آغاز کرده ‌اند اما هیچ‌ کدام از این کشور‌ها نتوانستند با اتکاء به نیرو‌های داخلی خود نسبت به کشف و استخراج نفت اقدام کنند. این در حالی است که کشف نفت در دریای مازندارن توسط ایران با اتکاء به متخصصان و پیمانکاران داخلی صورت گرفته است.
میدان سردار جنگل در انتهای بخش مرزی و در عمق 700 متری آب‌های دریای مازندران قرار دارد. به گفته مسعود جهدی مدیر امور اکتشافات شرکت نفت دریای مازندران لایه نفتی میدان نفتی سردار جنگل میلیارد‌ها بشکه به ذخائر نفتی ایران می‌افزاید؛ به طوری که تنها ذخائر " بلوک 6.2" این میدان دو میلیارد بشکه و نفت قابل استحصال آن 500 میلیون بشکه برآورد شده است.

همچنین احمد قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به سرمایه‌گذاری 300 میلیارد تومانی برای کشف نفت در دریای مازندران از ابتدا تاکنون ارزش تنها یک لایه نفتی کشف شده در دریای مازندران را 50 میلیارد دلار عنوان کرده است.
بر این اساس در صورت حفر 24 حلقه چاه امکان تولید روزانه 95 هزار بشکه و در صورت حفر 32 حلقه چاه امکان تولید 120 هزار بشکه در روز از میدان سردار جنگل وجود دارد.
رستم قاسمی- وزیر نفت- از نفت میدان سردار جنگل به عنوان بهترین نوع نفت دنیا نام برده است؛ چراکه نفت این میدان از نوع سبک است، به‌طوری که در ابتدا API آن 38 بود، ولی اکنون به 41 هم رسیده است. یکی‌دیگر از امتیازات این نفت بدون گوگرد‌ بودن آن است.
همچنین پیش از این اعلام شده بود که مخزن گازی سردار جنگل حدود 50 تریلیون فوت مکعب یعنی بیش از 10 برابر میدان شاه دنیز ذخیره گازی دارد. این در حالی است که پیش از این سهم ایران در دریای مازندران 11 تریلیون فوت مکعب گاز اعلام شده بود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] راه‌اندازی سیستم کنترل هوشمند انرژی در پالایشگاه خانگیران

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91101709557
یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۵


مسوول برق و ابزار دقیق واحد مستغلات شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد از راه‌اندازی سیستم‌های کنترل هوشمند انرژی در این شرکت خبر داد.
عباس صارمی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، افزود: این سیستم در موتورخانه‌های پالایشگاه خانگیران سرخس نصب و راه‌اندازی شده است.
وی اظهار کرد: در گذشته برای تنظیم دمای مورد نیاز گرمایش و سرمایشی ساختمان‌ها در موتورخانه از ترموستات‌های معمولی استفاده می‌شد که این موضوع معایبی را همچون عدم واکنش در اثر تغییرات هوای بیرون و هدر رفتن دمای بیش از حد از ساختمان‌ها را به همراه داشت.
این مقام مسوول تصریح کرد: بنابراین برای حل این مشکل، پس از برگزاری جلسات مختلف با مسوولان شرکت، تصمیم به راه‌اندازی سیستم‌های کنترل هوشمند انرژی در پالایشگاه گرفتیم.
صارمی در ادامه به بیان برخی از ویژگی‌های این سیستم اشاره و بیان کرد: این سیستم دارای چند حسگر در محیط بیرون، لوله خارجی آب از دیگ، مشعل و دیگها است که با اندازه‌گیری دمای محیط، دمای مطلوب مورد نیاز ساختمان‌های اداری را تامین می‌کند.

مسوول برق و ابزار دقیق واحد مستغلات پالایشگاه خانگیران تاکید کرد: در حقیقت با این روش، انرژی گرمایی متناسب با نیاز ساختمان‌ها تولید و از تولید گرما و سرمای اضافی جلوگیری می‌شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تمدید قرارداد واردات نفت ژاپن از ایران در ۲۰۱۳

تمدید قرارداد واردات نفت ژاپن از ایران در ۲۰۱۳

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از پلاتز، یوسوشی کیمورا مدیر شرکت «جی ایکس نیپون»، بزرگ‌ترین پالایشگاه ژاپن،گفت: این شرکت قرارداد سالانه واردات نفت از ایران در سال 2013 را تمدید کرده است. وی با امتناع از ارائه جزئیات، افزود: واردات نفت «نیپون» از ایران در این قرارداد جدید به میزان اندکی کاهش یافته است.

کیمورا توضیح داد: این کاهش اندک هم به علت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و هم به علت کاهش تقاضای داخلی نفت صورت گرفته است.

این شرکت تا دسامبر 2012، بر اساس یک قرارداد سالانه‌، 80 هزار بشکه نفت از ایران وارد می کرده است. دومین قرارداد «نیپون» برای واردات روزانه 10هزار بشکه نیز در پایان مارس 2012 به پایان رسید.

از زمانی‌که گفته می‌شود شرکت ملی نفت ایران به «نیپون» اجازه تمدید قرارداد واردات 10 هزار بشکه نفت را داده است، این شرکت از ارائه نظر در مورد سرنوشت این قرارداد خودداری می‌کند.

این شرکت نخستین پالایشگاه ژاپنی است که قرارداد خود را برای واردات نفت ایران در سال 2013 تمدید کرده است؛ قرارداد‌های دیگر پالایشگاه‌های ژاپنی نیز در پایان ماه مارس (اسفند) پایان می‌یابند.

بر اساس برآورد پلاتز از اطلاعات مربوط به حرکت نفتکش‌ها و اطلاعات صنعتی، ژاپن در دسامبر سال گذشته 6 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است که 10 درصد از 5.46 میلیون بشکه خرید نفتی آنها در نوامبر بیشتر است.

بر این اساس، ژاپن در دسامبر و نوامبر، بترتیب، روزانه 194 هزار بشکه و 182 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت نفت کاهش یافت

قیمت نفت کاهش یافت

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از اکونومیک تایمز، قیمت نفت امروز، دو‌شنبه، به دنبال افزایش تردید‌ها در مورد اقدامات آتی «فدرال رزرو» آمریکا و انتشار اطلاعات مبنی بر عدم تغییر نرخ بیکاری این کشور، با کاهش رو‌به‌رو شد.

بر اساس این گزارش، قیمت نفت خام برای تحویل در فوریه، با کاهشی 20 سنتی، به بشکه‌ای 92دلار و 89 سنت رسید. نفت خام در روز جمعه با افزایشی 17 سنتی، بشکه‌ای 93 دلار و 9 سنت معامله شد.

بنا‌بر گزارش انجمن پترولیوم آمریکا، در هفته پایانی دسامبر، سهام نفتی نیز با کاهشی 12 میلیون بشکه‌ای همراه بود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش بی‌سابقه درآمد اوپک در 2012

افزایش بی‌سابقه درآمد اوپک در 2012

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از امارات 24/7، درآمد حاصل از صادرات نفت 12 کشور عضو اوپک در سال 2012 به بالا‌ترین حد خود، حدود یک هزار و 154 میلیارد دلار، از زمان ایجاد این سازمان، بیش از 40 سال پیش، رسید.

این گزارش افزود: درآمد حاصل از صادرات نفتی کشورهای عضو این سازمان در سال 2011 در حدود یک هزار و 26 میلیارد دلار تخمین زده شده بود.

بر اساس این گزارش، ارقام منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی وزارت انرژی آمریکا نشان می‌دهد که درآمد کلی اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت در سال 2012 در حدود 128 میلیارد دلار بیشتر از درآمد آنها در سال 2011 بوده‌است.

این اداره همچنین پیش‌بینی کرده‌است که این درآمد در سال 2013، به حدود یک هزار و 117 میلیارد دلار برسد.

اداره اطلاعات انرژی وزارت انرژی آمریکا دلیل خاصی را برای این افزایش بی‌سابقه در سال 2012 بیان نکرد؛ اما تحلیل‌گران آن را به قیمت‌های بالاتر نفت و افزایش تولید اوپک، نسبت می‌دهند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] 460 میلیارد تومان بدهی ایرلاین‌هاست/در صورت پرداخت نقدی به شرکت‌های بدهکار سوخت می‌دهیم

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91101810931
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۲



معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام این‌که شرکت‌های هواپیمایی از آغاز اجرای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها تا ابتدای آذر ماه 460 میلیارد تومانی بدهی در ازای سوخت دارند، اعلام کرد: به شرکت‌هایی که به صورت نقدی سوخت بخرند روزانه سوخت فروخته می‌شود.
جلیل سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره لغو پروازهای داخلی به دلیل بدهی ایرلاین‌ها و تصمیم برای پرداخت نقدی هزینه سوخت گفت: از ابتدای سال 91 قرار بود شرکت‌های هواپیمایی سوخت مورد نیاز خود را به صورت نقدی خریداری کنند. اما این اتفاق نیفتاد و شرکت ملی پخش نیز به دلیل اجرایی نکردن این موضوع مورد سوال دستگاه‌های نظارتی قرار گرفت.
وی افزود: به شرکت‌های هواپیمایی طی جلساتی اعلام شد که هم بدهی پیشین خود را که مربوط به زمان آغاز هدفمندی‌ یارانه‌ها تا ابتدای آذر ماه سال جاری می‌شد تسویه کنند و هم قراردادی جدید برای فروش سوخت با نرخ تازه منعقد نمایند.
معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: برای رسیدن به اهداف مشخص شده در زمینه فروش سوخت به شرکت‌های هواپیمایی و تسویه بدهی پیشین آن‌ها با سازمان خدمات فرودگاهی، ایرلاین ها و مجموعه وزارت راه و شهرسازی جلساتی گذاشته شد و تمام شرکت‌های هواپیمایی مکلف شدند که در جهت پرداخت بدهی خود اقدام کرده و قرارداد جدید منعقد کنند؛ اتفاقی که نیفتاد.
سالاری با یادآوری افزایش 65 درصدی نرخ بلیت هواپیما در آبان ماه سال جاری، گفت: ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها اعلام کرد با توجه به افزایش 65 درصدی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی، قیمت سوخت هواپیما برای مسیرهای داخلی هفت هزار ریال به ازای هر لیتر باشد و بدهی‌های معوقه تسویه شود.
این مقام مسوول در وزارت نفت گفت: رقم بدهی شرکت‌های هواپیمایی به ازای سوخت از ابتدای آغاز طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها تا سی‌ام آبان ماه سال جاری 460 میلیارد تومان است که بیشترین رقم آن مربوط به سه شرکت هواپیمایی هما، ماهان و آسمان می‌شود.
وی گفت:‌ برای انجام اقدامات لازم به منظور رسیدن به اهداف تعیین شده، پیش نویس قرارداد در چند مرحله برای شرکت‌های هواپیمایی فرستاده شد که آخرین ارسال سی‌ام فروردین 91 بود و درخواست کردیم شرکت‌ها آن را امضا کنند که هیچ اقدامی از سوی آن‌ها صورت نگرفت.
سالاری گفت: طبق تصمیم گرفته شده به شرکت های هواپیمایی اعلام کرده بودیم که از پنجم دی ماه سال جاری سوخت به صورت نقدی به هواپیماها فروخته می‌شود، اما بنا به درخواست این شرکت ها 10 روز دیگر مهلت دادیم و در این زمان تنها سه شرکت هواپیمایی هسا، معراج و ساها تسویه حساب کردند و بقیه حتی قرارداد جدید نیز بر مبنای نرخ سوخت جدید منعقد نکرده‌اند.
معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دلیل فروش نقدی سوخت به شرکت‌های هواپیمایی را جلوگیری از انباشت بدهی شرکت‌های هواپیمایی اعلام و اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در مسیرهای داخلی وخارجی روزانه 3.2 میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند که حدود دو میلیون لیتر آن در پروازهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی افزود: محاسبه این رقم به صورت روزانه با توجه به نیاز هر شرکت کار آسانی است که می‌تواند آن را هر روز پرداخت کند تا بدهی آن‌ها انباشته نشود و رقم هنگفتی را به وجود نیاورد که بعدا از عهده پرداخت آن برنیایند.
سالاری اظهار کرد:‌برای اجرای این طرح به تدریج به شرکت‌های فرودگاهی اعلام کرد‌ه‌ایم که سوخت باید نقدی فروخته شود که این امر همچنان ادامه دارد و هنوز تمامی فرودگاه‌های ما سوخت را به صورت نقدی تحویل نمی‌دهند.
معاون مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: در ابتدای طرح فروش نقدی سوخت شرکت‌های هواپیمایی برای سوخت گیری به فرودگاه‌هایی می‌رفتند که به صورت غیر نقدی سوخت در اختیار آن‌ها قرار می‌داد، اما با شرایط پیش آمده و پیشرفت طرح تمامی فرودگاه‌ها مجبور به فروش سوخت به صورت نقدی هستند پس ایرلاین‌ها باید برای تسویه بدهی خود نسبت به خرید نقدی اقدام کنند.
سالاری در پایان گفت: برای حل مشکل مردم و جلوگیری از سرگردانی مسافرین در فرودگاه‌ها حاضر هستیم سوخت به صورت نقدی حتی به شرکت‌های هواپیمایی که بدهی پیشین خود را تسویه نکرده‌اند بفروشیم.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] سبد محصولات پتروشیمی ایران به 85 محصول می‌رسد

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 0000287832
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۴



مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از تولید 85 نوع محصول پتروشیمی در برنامه ششم توسعه خبر داد.
عبدالحسین بیات در گفت و گو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه تمرکز بر حرکت در زنجیره و افزایش ارزش افزوده است.
وی افزود: پیش بینی شده که در برنامه ششم توسعه، تنوع محصولات از 25 نوع به میزان بالغ بر 85 نوع برسد.
معاون وزیر نفت پیش از این در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به وجود 80 نوع محصول در سبد صنایع پتروشیمی ایران گفته بود که با ساخت و توسعه واحدهای جدید پتروشیمی باید تا افق چشم انداز از عربستان پیشی بگیریم.
بیات در خصوص میزان تنوع پذیری سبد تولید محصولات پتروشیمی در ایران، با بیان این که در حال حاضر بیش از 80 نوع محصول مختلف پتروشیمی در داخل کشور تولید می شود، اظهار داشت: با ساخت واحدهای جدید تنوع تولید محصولات شیمیایی در داخل کشور افزایش می یابد.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه در سالهای اخیر مصرف کنندگان داخلی و خارجی کمترین میزان شکایت را از محصولات پتروشیمی ایران داشته اند، تاکید کرد: استفاده از فن آوریهای پیشرفته، رعایت استانداردهای بین المللی و کیفیت مناسب و مطلوب تجهیزات صنعتی موجب شده که محصولات پتروشیمی ایران از نظر کیفیت جایگاه قابل قبولی را در بازار جهانی داشته باشند.
وی از وجود ذخایر عظیم گاز طبیعی در داخل کشور به عنوان یک مزیت نسبی برای توسعه صنایع پتروشیمی یاد کرد و بیان داشت: وجود این ذخایر موجب شده که با تمرکز بیشتر برای ساخت واحدهای جدید، هزینه تمام شده اجرای طرح های مختلف پتروشیمیایی کاهش یابد.

معاون وزیر نفت با اشاره به سهم 25.8 درصدی ایران در تولید محصولات پتروشیمی در سطح منطقه خاورمیانه یادآور شد: هم اکنون ایران پس از عربستان سعودی بزرگترین تولیدکننده محصولات پتروشیمی در خاورمیانه بوده که تا سال 1404 باید ایران جایگاه نخست منطقه را به دست آورد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] بزرگترین تولیدکننده نفت دنیا تغییر کرد

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91101810775
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۶



روسیه در سال 2012 بیشتر از عربستان سعودی نفت تولید کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آمار وزارت انرژی روسیه حاکی از این است که تولید نفت این کشور به دلیل افزایش تولید شرکت روس‌نفت در سال گذشته بالاتر از عربستان سعودی بوده است.
متوسط تولید نفت روسیه در سال 2012 با حدود یک درصد افزایش به رکورد 10 میلیون و 370 هزار بشکه در روز رسید، اما این مقدار ممکن است امسال به دلیل خالی شدن میادین غربی سیبری کاهش پیدا کند.
روسیه که تقریبا نیمی از بودجه خود را با استفاده از درآمدهای نفت و گاز تامین می کند قصد دارد تولید خود را تا سال 2020 بالای 10 میلیون بشکه در روز نگه دارد.
پس از آنکه شرکت روس‌نفت برای به دست گرفتن سهام شرکت تی.ان.کی- بی.پی به قیمت 55 میلیارد دلار به توافق رسید، سهام دولت روسیه در صنعت نفت به بیش از 50 درصد رسیده است. پس از این خرید سهام که انتظار می‌رود در نیمه اول امسال تکمیل می‌شود روس‌نفت به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان با تولیدی معادل چهار میلیون و 600 هزار بشکه در روز تبدیل خواهد شد.

روسیه در سال گذشته 518 هزار و 18 تن نفت تولید کرد که نسبت به سال 2011(511 هزار و 432 تن) افزایش نشان می‌دهد.
تولید نفت روسیه در ماه دسامبر به 10 میلیون و 480 هزار بشکه در روز رسید در حالی که تولید این کشور در ماه نوامبر 10 میلیون و 500 هزار بشکه در روز بود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] بهای نفت آمریکا به زیر 100 دلار کاهش یافت

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91101810760
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۵



بهای نفت در بازار‌های جهانی امروز (دوشنبه) به دلیل نامشخص بودن اقدامات آتی بانک مرکزی آمریکا و همچنین انتشار اطلاعاتی مبنی بر عدم تغییر نرخ بیکاری این کشور کاهش یافت.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بهای نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه فوریه با 20 سنت کاهش 99 دلار و 89 سنت در هر بشکه معامله شد و نفت برنت دریای شمال با 16 سنت افزایش 111 دلار و 47 سنت در هر بشکه به فروش رسید. نفت آمریکا روز جمعه پس از انتشار گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا مبنی بر کاهش بیش از انتظار ذخایر نفت این کشور با 17 سنت افزایش به 93 دلار و 9 سنت رسیده بود.
ذخایر نفت آمریکا در هفته‌ منتهی به 28 دسامبر حدود 12 میلیون بشکه کاهش یافت.
قیمت نفت پس از انتشار گزارش بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر که نشان می‌دهد سیاستگذاران درباره‌ مدت زمان حفظ برنامه خرید اوراق قرضه اختلاف نظر دارند، کاهش یافت.

فعالان بازار اعلام کردند که ممکن است بانک مرکزی آمریکا زمان این برنامه را کوتاه کند که ممکن است باعث بالا‌تر رفتن نرخ بهره و همچنین دلار شود که این امر می‌تواند به قیمت نفت لطمه بزند.
بهای نفت براساس دلار محاسبه می‌شود و در صورت افزایش ارزش دلار، کاهش خواهد یافت و همچنین قیمت نفت برای سرمایه‌گذارانی که با ارز‌های خارجی معامله می‌کنند، گران تر خواهد شد.
در همین حال کارفرمایان آمریکایی در ماه دسامبر تنها 155 هزار شغل در آمریکا ایجاد کردند که برای کاهش نرخ بیکاری این کشور کافی نبوده است. نرخ بیکاری آمریکا در ماه گذشته 7.8 درصد باقی‌ ماند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
توسعه میادین مشترک با عراق آغاز شد/ انتشار500 میلیارد تومان اوراق مشارکت

توسعه میادین مشترک با عراق آغاز شد/ انتشار500 میلیارد تومان اوراق مشارکت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مهدی فکور صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به راه اندازی اولین پالایشگاه ملی گاز اظهار داشت: در حال حاضر مطالعات پایه برای توسعه دو میدان و طراحی پالایشگاه ملی به اتمام رسیده است و در انتظار نهایی شدن قرارداد آن با قرارگاه خاتم‌الانبیا هستیم.

وی با بیان این که پژوهشگاه صنعت نفت در این پروژه ملی تامین‌کننده دانش فنی، قرارگاه خاتم‌الانبیا پیمانکار و شرکت نفت مناطق مرکزی کارفرما هستند، پیش‌بینی کرد که پیش‌نویس اولیه قرارداد با پیمانکار طرح اوایل بهمن ماه امسال نهایی شود.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است با حفاری 12 حلقه چاه در میدان‌های هالگان و سفید باغون روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز به این پالایشگاه ارسال و فرآورش شود.

وی افزود: همچنین پیش‌بینی شده است که با توسعه میادین اقماری منطقه هالگان ظرفیت فرآورش این پالایشگاه به 50 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

فکور زمان مورد نیاز برای طراحی پالایشگاه امام خامنه‌ای و ساخت آن براساس دانش فنی بومی را حداقل 3 سال اعلام کرد و گفت: در کنار پرداختن به توسعه میادین مشترک باید به امر پژوهش و دستیابی به دانش‌های فنی مورد نیاز صنعت نیز توجه ویژه شود که کار ساخت پالایشگاه ملی گاز بنابراین ضرورت در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران دلیل انتخاب میدان‌های هالگان و سفید باغون را برای تامین گاز مورد نیاز این پالایشگاه مستقل بودن این میادین دانست و افزود: در کار توسعه میادین مستقل حساسیت‌های زمانی میادین مشترک وجود ندارد.

فکور تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز این پالایشگاه را یکی از دغدغه‌های اصلی در بومی‌سازی آن عنوان کرد و یادآور شد که برای رفع این دغدغه با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

وی با تاکید بر این که بسیاری از کشورهای جهان بدون داشتن یک قطره نفت چندین پالایشگاه در کشورهای خود ساخته‌اند، تصریح کرد: همین کشورها با دریافت نفت کشورهایی چون ایران و تبدیل آن به فرآورده‌هایی با ارزش افزوده بیشتر در کنار فروش این فرآورده‌ها به کشورهای صادرکننده، دانش‌های فنی ساخت پالایشگاه‌ها را نیز به چندین برابر قیمت می‌فروشند.

به گفته او در چنین فضایی دستیابی به دانش فنی ساخت پالایشگاه‌های نفت و گاز می‌تواند برای کشور دستاورد مهمی باشد که در آینده کشور را از این نظر بی نیاز و امکان صدور دانش فنی بومی را نیز فراهم می سازد.

* بیشترین جذب سرمایه در نفت مناطق مرکزی

وی همچنین با اشاره به جذب سرمایه گذاری صورت گرفته در شرکت نفت مناطق مرکزی از ابتدای سال تا کنون اعلام کرد: خوشبختانه شرکت نفت مناطق مرکزی از دیگر شرکت های تولیدی در صنعت نفت جلوتر بوده به طوری که تا کنون 1.2 میلیارد دلار جذب سرمایه از خارج صنعت نفت و 755 میلیارد تومان نیز از بودجه صنعت نفت جذب کرده ایم.

فکور ادامه داد: تا کنون 80 درصد از بودجه جذب شده در زمینه حفاری هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی تصریح کرد: در اواخر دی ماه جاری قصد داریم با کمک بانک ملت 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز عرضه کنیم که پیش بینی شده است تمام این اوراق به فروش رسد.

*سرمایه گذاری 1800میلیادر تومانی در 121 پروژه

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اعلام اینکه برای ساخت یک پالایشگاه 20 میلیون متر مکعبی گاز و حفاری 12 حلقه چاه در میادین گازی به حدود 1.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد، تصریح کرد: قرارداد ساخت پالایشگاه و توسعه این دو میدان گازی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده است.

فکور همچنین با یادآوری اینکه در شرایط فعلی 121 پروژه و قرارداد در شرکت نفت مناطق مرکزی در حال اجرا و یا بهره برداری است، بیان کرد : تاکنون 112 پروژه در مرحله راه اندازی و بهره برداری نهایی قرار گرفته است و پیش بینی می شود با تکمیل تمامی پروژه ها در مجموع 1800 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شود.

*توسعه میدان مشترک آبان آغاز شد

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با بیان اینکه از چند ماه گذشته تاسیسات فراورش و تولید نفت میدان چشمه خوش با ظرفیت 130 هزار بشکه در روز راه اندازی شده است، گفت: با بهره برداری از این پروژه در مجموع ظرفیت فراورش نفت میادین اقماری میدان چشمه خوش با افزایشی 200 درصدی به 180 هزار بشکه در روز رسیده است.

این مقام مسئول از آغاز توسعه یک میدان جدید مشترک نفتی با عراق در غرب کشور خبر داد و تصریح کرد: هم اکنون توسعه و تولید نفت از میدان آبان آغاز شده است .

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون در توسعه میادین مشترک نفت با عراق حتی به اندازه یک بشکه نفت از این کشور همسایه عقب نیفتاده ایم، بیان کرد: هم اکنون 10 دکل حفاری در میادین مشترک نفت کشور به طور همزمان مشغول به حفاری هستند.

وی با اشاره به راه اندازی تاسیسات ذخیره سازی و پمپاژ 360 هزار بشکه ای نفت در منطقه سبزآب، اظهار داشت: 192 کیلومتر خطوط لوله و ایستگاههای میان راهی در مناطق غربی کشور راه اندازی شده است.

وی با اشاره به آغاز تولید آزمایشی با ظرفیت 12 هزار بشکه نفت از میادین سروستان و سعادت آباد تبیین کرد : پیش بینی می شود فاز اول توسعه در مجموع حدود 15 هزار بشکه نفت در روز از این دو میدان مستقل برداشت شود.

*افزایش ذخایر گاز ایران در مناطق مرکزی

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی از افزایش ذخایر گاز طبیعی در میادین مناطق مرکزی کشور خبر داد و افزود: هم اکنون 8 تریلیون متر مکعب ذخایر گاز دریا در مناطق مرکزی ایران است که 5.2 میلیون تریلیون متر مکعب آن قابل برداشت است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت، ضریب بازیافت و برداشت از مخازن گاز کشور را 67 درصد عنوان کرد و افزود: همچنین حجم ذخایر نفت در مناطق مرکزی ایران حدود 21 میلیارد بشکه برآورد می شود که 3.6 میلیارد بشکه قابل برداشت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ضریب بازیافت از مخازن نفتی کشور در مناطق مرکزی حدود 17 درصد برآورد می شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش 10 درصدی واردات نفت ژاپن از ایران

افزایش 10 درصدی واردات نفت ژاپن از ایران

به گزارش خبرگزاری فارس، پلاتز در گزارشی در مورد واردات نفت ژاپن از ایران در ماه دسامبر سال 2012، با استفاده از اطلاعات مربوط به حرکت نفتکش‌ها و اطلاعات صنعتی نوشته است، توکیو در دسامبر (آذر) سال گذشته 6 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است که 10 درصد از 5.46 میلیون بشکه خرید نفتی این کشور از تهران در ماه نوامبر (آبان) بیشتر است.

بر این اساس، ژاپن در دسامبر و نوامبر، به ترتیب، روزانه 194 هزار بشکه و 182 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

میزان واردات نفت ژاپن از ایران در ماه دسامبر، به بیشترین حد خود از ژوئن گذشته، یعنی زمان آغاز تحریم‌های نفتی علیه ایران، رسید.

بر اساس اطلاعات وزارت اقتصاد ژاپن، واردات نفت این کشور از ایران طی مدت ژانویه تا نوامبر سال 2012، به طور متوسط 188 هزار بشکه در روز بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 40 درصدی را نشان می‌دهد.

واردات نفت ژاپن از ایران پس از ماه جولای، یعنی زمانی که این کشور برای اولین بار پس از فوریه سال 1981 هیچ نفتی از ایران وارد نکرد، با ثبات همراه بوده است. از آنجایی که حمل محموله‌های صادراتی ایران به ژاپن حدود 19 روز زمان می‌برد، محموله‌های بارگیری شده در اواخر جولای، در آمارهای واردات این کشور از ایران در این ماه ثبت نشده است.

شرکت‌های ژاپنی از اواسط ماه ژوئن تا نیمه ماه جولای، به علت تحریم‌های بیمه‌ای نفتکش‌ها، نتوانستند محموله ای از ایران بارگیری کنند. پس از اعلام یک چارچوب بیمه‌ای جدید توسط دولت ژاپن در اواخر ماه ژوئن، واردات نفت از ایران برای شرکت‌های ژاپنی مقدور شد.

واردات نفت ژاپن از ایران در سالهای اخیر با روند نزولی همراه بوده است و به نظر می‌رسد که با توجه به توافق آمریکا و ژاپن برای دریافت معافیت از تحریم‌ها علیه ایران، واردات نفت توکیو از تهران شاهد کاهش بیشتری باشد.

دولت آمریکا در 14 سپتامبر، معافیت ژاپن و 10 کشور اروپایی را از تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای 180 روز دیگر تمدید کرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
کویت تولید نفت خام خود را افزایش داد

کویت تولید نفت خام خود را افزایش داد

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از گالف‌نیوز، هانی حسین، وزیر انرژی کویت، روز دوشنبه گفت که این عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت، «اوپک»، ظرفیت تولید نفت خام خود را 100 هزار بشکه در روز افزایش داده‌است.

او افزود: در پی این افزایش، ظرفیت تولید نفت این کشور به 3.1 میلیون بشکه در روز رسیده است.

حسین ادامه داد: کویت قصد دارد تا ظرفیت تولید نفت خام خود را تا سال 2030، به 4 میلیون بشکه در روز برساند.

بر اساس این گزارش،‌ کویت، چهارمین تولید کننده بزرگ نفت اوپک، ماه گذشته به‌طور متوسط حدود 2.81 میلیون بشکه در روز تولید داشته است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت نفت کاهش یافت

قیمت نفت کاهش یافت

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از واشنگتن پست، امروز، سه‌شنبه، قیمت نفت با افت اندکی مواجه شد.

بر اساس این گزارش، این کاهش قیمت در پی پیش‌بینی تحلیل‌گران در‌باره افزایش ذخایر نفتی آمریکا اتفاق افتاده است.

بر این اساس، قیمت نفت برای تحویل در فوریه، 4 سنت کاهش یافت، تا بشکه‌ای 93 دلار و 15 سنت معامله شود.

این گزارش افزود، بهای نفت روز دو‌شنبه،‌ با افزایشی 10 سنتی، به بشکه‌ای 93 دلار و 19 سنت رسید.

این گزارش افزود، تحلیل‌گران تخمین زده‌بودند که انجمن پترولیم آمریکا و اداره اطلاعات انرژی این کشور در پایان هفته منتهی به 4 ژانویه، افزایشی را معادل 1.5 میلیون بشکه‌ در ذخایر نفتی خود گزارش کنند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مشکلي در فروش نفت نداريم

جام جم آنلاين: عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مشکلی در مورد فروش نفت و فرآورده‌های آن برای کشور به‌وجود نیامده است.

سید سعید حیدری طیب نماینده کرمانشاه روز سه شنبه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین گفت:تحریم هایی که علیه ایران از سوی کشورهای غربی شکل گرفته بیشتر از آنکه متوجه دولت باشد مردم را هدف قرار داده است اما این دشمنی به لطف خداوند نتوانسته تاثیری بر ملت بگذارد.
وی با اشاره به اینکه ایران به میزان احتیاج کشور قادر است نفت بفروشد افزود:با شناسایی بازارهای جدید در اقصي نقاط دنیا هم اکنون مشکلی در مورد فروش این محصول نداریم.
وی اعمال هر گونه فشار بر جمهوری اسلامی ایران را ایجاد یک جومنفی دانست و خاطرنشان كرد :بر اساس تصمیمات کلانی که در کشور گرفته شده است مقداری از فروش نفت آن هم به‌صورت اختیاری کاسته شده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] سقوط آزاد مصرف بنزین در کشور !

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91101911404
سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۴



میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در هفته دوم دی ماه همزمان با محدودیت تردد وسایل نقلیه شخصی به دلیل آلودگی هوا، 7.7 درصد کاهش یافت و به 55.9 میلیون لیتر رسید.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در فاصله روزهای نهم تا پانزدهم دی ماه امسال، میانگین مصرف روزانه بنزین کشور که هفته پیش از آن به 60.7 میلیون لیتر رسیده بود، با 4 میلیون و 600 هزار لیتر کاهش به 55.9 میلیون لیتر رسید.
بر اساس آمارهای رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مجموع مصرف بنزین کشور در هفته منتهی به پانزدهم دی ماه امسال به 391 میلیون و 900 هزار لیتر رسید که این رقم نسبت به هفته پیش از آن (425 میلیون لیتر)، 33 میلیون و 100 هزار لیتر (معادل 7.7 درصد) کاهش نشان می دهد.
بیشترین مصرف بنزین کشور در هفته گذشته مربوط به روز شنبه (9 دی) با 62 میلیون و 200 هزار لیتر و کمترین آن مربوط به روز یکشنبه (10 دی) با 49 میلیون و 800 هزار لیتر بوده است.
مصرف گازوئیل کشور 12.8 درصد کاهش یافت
طبق این آمار، مصرف گازوییل کشور در هفته گذشته کاهش یافت؛ به گونه ای که مجموع مصرف این فرآورده هفته گذشته در کشور با متوسط روزانه 91 میلیون و 600 هزار لیتر به 641 میلیون و 500 هزار لیتر رسید که در قیاس با هفته پیش از آن (736 میلیون و 300 هزار لیتر) 94 میلیون و 800 هزار لیتر، معادل 12.8 درصد کاهش نشان می دهد.
بالاترین رقم مصرف گازوییل کشور در زمان یاد شده مربوط به روز پنج شنبه (14 دی) با 149 میلیون و 800 هزار لیتر و کمترین آن مربوط به روز یکشنبه (10 دی) با 58.3 میلیون لیتر اختصاص دارد.
کاهش 4 درصدی مصرف بنزین پایتخت در هفته دوم زمستان
بر اساس آمار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، مجموع مصرف بنزین تهران در هفته گذشته 89 میلیون و 800 هزار لیتر اعلام شده که نسبت به هفته گذشته با 93 میلیون و 600 هزار لیتر، 3 میلیون و 800 هزار لیتر (معادل 4 درصد) کاهش یافته است.
میانگین روزانه مصرف بنزین تهران در هفته گذشته 12 میلیون و 800 هزار لیتر بوده است.
مصرف بنزین سوپر کشور 14.7 کاهش یافت
مجموع مصرف بنزین سوپر کشور نیز در هفته گذشته با میانگین روزانه 1 میلیون و 700 هزار لیتر، به 12 میلیون و 100 هزار لیتر رسید که نسبت به هفته گذشته (14 میلیون و 200 هزار لیتر)، 2 میلیون و 100 هزار لیتر، معادل 14.7 درصد کاهش یافته است.
مجموع مصرف نفت سفید کشور بر پایه آمار رسمی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در فاصله روزهای نهم تا پانزدهم دی ماه امسال افزایش یافته و در مجموع به 140 میلیون و 200 هزار لیتر رسیده است که این میزان در مقایسه با مصرف هفته پیش از آن (142 میلیون و 400 هزار لیتر)، 2 میلیون و 200 هزار لیتر (معادل 1.5 درصد) کاهش نشان می دهد.
هفته گذشته به طور میانگین روزانه 20 میلیون لیتر نفت سفید در کشور به مصرف رسیده است.
بر پایه آمار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، مجموع مصرف نفت کوره کشور در هفته گذشته 358 میلیون و 800 هزار لیتر ثبت شده که در مقایسه با هفته پیش از آن (346 میلیون و 300 هزار لیتر)، 12 میلیون و 500 هزار لیتر، معادل 3.6 درصد افزایش یافته است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] خاتم نخستین پالایشگاه ملی ایران را می‌سازد/ تولید از میدان مشترک آبان آغاز شد

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91101911494
سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۷



مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از انتشار و عرضه 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت این شرکت تا بهمن ماه امسال خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی فکور در نشست خبری خود با اعلام این موضوع توضیح داد: بانک ملت این اوراق را تا ماه بهمن عرضه خواهد کرد و در مجموع پیش بینی می شود در سال جاری اعتبارات خارج از محل اصلی شرکت نفت افزایشی چشمگیر پیدا کند و به نوعی رکورد بزند.
وی همچنین از طراحی و آماده سازی 121 طرح در مناطق مختلف کشور خبر داد وگفت: حدود 112 پروژه تا پایان امسال افتتاح خواهد شد و پروژه‌های دیگر نیز در حال پیگیری است که پیش بینی می شود امسال هزار و 800 میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری صورت گیرد.
فکور

فکور در ادامه توضیح داد: برای یک پالایشگاه با ظرفیت 20 میلیون متر مکعب در سال و 12 حلقه چاه در آن 1.6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری احتیاج است که بسیاری از این طرح‌ها به برنامه ریزی و طرح ریزی‌های بلند مدت احتیاج دارد به همین دلیل طرح پالایشگاه ملی ایران به قرارگاه خاتم الانبیا سپرده شده تا ساخت و راه اندازی آن توسط این نهاد صورت گیرد.
مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران همچنین از آغاز توسعه یک میدان جدید مشترک نفتی با عراق خبر داد و توضیح داد: تولید نفت از میدان آبان آغاز شده و می توانیم با قدرت ادعا کنیم در استفاده از این میدان نفتی حتی یک بشکه نیز از کشور همسایه عراق عقب نیستیم.
وی همچنین از آغاز تولید آزمایشی 12 هزار بشکه نفت در روز در میادین سروستان و سعادت‌آباد خبر داد وگفت: در فاز اول توسعه این دو میدان مجزا برنامه داریم 15 هزار بشکه نفت در روز برداشت کنیم که البته با افزایش ظرفیت‌ها برداشت‌ها نیز افزایش خواهد یافت.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پترو پالایشگاه ایران

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91101911257
سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۷



مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان ایران از بهره‌برداری بزرگ‌ترین پترو پالایشگاه ایران تا پایان دی‌ماه خبر داد و گفت‌: با راه‌اندازی این طرح کیفیت بنزین پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به یورو 5 ارتقاء خواهد یافت.
فرهاد احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این‌که اجرای طرح افزایش ظرفیت و ارتقاء کیفیت فرآورده‌های نفتی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک حدود چهار هزار و 300 میلیارد تومان هزینه‌ی سرمایه‌گذاری در برداشت، گفت: هدف از اجرای این پروژه افزایش ظرفیت پالایشگاه از 170هزار به 250 هزار بشکه در روز، افزایش ظرفیت تولید بنزین و ارتقاء کیفیت فرآورده‌های تولیدی بود.
به گفته‌ی وی با تدابیری که اندیشیده شده است امکان افزایش ظرفیت این پالایشگاه به بیش از 250 هزار بشکه در روز نیز با اجرای طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه شازند فراهم شده است.
احمدی با بیان این‌که 22 درصد از سرمایه‌گذاری چهار هزار و 300 میلیارد تومانی برای ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی این پالایشگاه هزینه شده است، گفت: برای افزایش استاندارد فرآورده‌های نفتی تولیدی در پالایشگاه شازند تاکنون 457 میلیون یورو هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان ایران در مورد حجم استحصال گوگرد از فرآورده‌های نفتی پالایشگاه امام خمینی شازند توضیح داد: قبل از انجام طرح افزایش ظرفیت و ارتقاء کیفیت این پالایشگاه حجم گوگرد استحصالی 60 تن در روز بود که با اجرای این طرح به 700 تن در روز افزایش یافت. بر این اساس تولید گوگرد این پالایشگاه 640 تن در روز افزایش یافته است. همین شاخص بیانگر ارتقاء کیفیت فرآورده‌های نفتی تولیدی پالایشگاه امام خمینی است.
وی با تاکید بر این‌که با اجرای فاز دوم این طرح تمام استاندارد‌های روز پالایشگاهی در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند رعایت شده است، گفت: بنزین تولید‌شده در این پالایشگاه با استاندارد یورو 5 و باقی محصولات نیز با استاندارد یورو 4 و در برخی موارد بهتر از یورو 4 تولید می‌شود.
احمدی با اعلام این‌که با بهره‌برداری از این طرح اولین واحد پتروشیمی تلفیقی با پالایشگاه در کشور ایجاد می‌شود، گفت: با در مدار تولید قرار‌گرفتن این طرح مرغوب‌ترین محصول پتروشیمی در این پالایشگاه تولید می‌شود.
به گفته مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان ایران، روزانه 1.2 میلیون لیتر پروپیلن با تکمیل این طرح به تولید می‌رسد.
وی با اشاره به این‌که برای اولین‌بار بزرگ‌ترین برج پالایشگاهی به ارتفاع 104 متر در داخل کشور برای این طرح ساخته شده است، گفت: در دنیا پنج جرثقیل با توناژ بالا وجود دارد که یکی از این جرثقیل‌ها در این طرح فعال بود.
احمدی در مورد تحریم‌ها علیه طرح‌های نفتی کشور توضیح داد: این تحریم‌ها در حالی انجام شد که پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین واحد بنزین‌سازی پالایشگاهی در دنیا توسط متخصصان داخلی در پالایشگاه امام خمینی شازند ساخته شد.
مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان ایران افزود: هم‌چنین واحد ایزومریزاسیون که بهترین بنزین را تولید می‌کند با دانش بومی ایرانی ساخته شد و در مدار تولید قرار گرفت. در واقع تمام این تحریم‌ها به فرصت برای جوانان ایرانی تبدیل شد.
وی با اظهار این‌که متخصصان ایرانی در بخش مهندسی به 90 درصد خودکفایی دست یافته‌اند، گفت: این رقم در نصب تجهیزات به‌طور کامل ایجاد شده است.
احمدی با اشاره به این‌که ایرانیان در بخش تامین کالا نیز به 70 درصد از خودکفایی دست یافته‌اند، گفت: با وجود این‌که شرکت‌های خارجی از اعلام رمز عبور نرم‌افزار‌ها خودداری کردند به متخصصان ایرانی این فرصت داده شد که خود این نرم‌افزار‌ها را طراحی کنند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت ملی نفت ایران دومین شرکت بزرگ نفتی جهان شناخته شد

شرکت ملی نفت ایران دومین شرکت بزرگ نفتی جهان شناخته شد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت نفت ، بر اساس رده بندی منتشر شده از سوی موسسه PIW، شرکت ملی نفت ایران به لحاظ وسعت عملیات و برخورداری از منابع نفت و گاز و میزان تولیدات، جایگاه دوم را پس از شرکت آرامکوی عربستان به خود اختصاص داده است.

این گزارش اضافه می کند: نشریه قطب انرژی (Energy Compass) در جدیدترین شماره خود ضمن اعلام این مطلب افزود: تمرکز روی عملیات در این رده بندی، مقایسه معناداری را میان شرکت های مختلف، اعم از دولتی و غیردولتی امکان پذیر می سازد و نتایج حاصله را از رده بندی هایی که بیشتر حوزه تجاری را مد نظر قرار می دهد، متفاوت می سازد.

در فهرست رده بندی PIW پنجاه شرکت برتر نفت و گاز جهان با یکدیگر مقایسه شده اند و مقوله هایی چون میزان ذخایر نفت و گاز، تولید، ظرفیت های پالایشی و حجم فروش تولیدات بر اساس اطلاعات عملیاتی دریافتی از بیش از 130 شرکت بین المللی مبنای این رده بندی قرار گرفته است.

رده بندی حاضر بر اساس نتایج عملیاتی شرکت های مورد مطالعه در سال مالی 2011 یعنی جدیدترین دوره ای که اطلاعات آن در دسترس بوده، استخراج شده است.

شرکت های سی ان پی سی چین، بریتیش پترولیوم انگلستان، گازپروم روسیه و استات اویل نروژ در این رده بندی پس از شرکت ملی نفت ایران قرار می گیرند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تخصیص 20میلیون مترمکعب گاز برای منطقه ویژه پتروشیمی چابهار

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91102011950
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۱



مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اعلام خبر تخصیص 20 میلیون متر مکعب گاز برای منطقه ویژه پتروشیمی چابهار، اظهار کرد: در حال حاضر با شرکت ملی نفت برای تامین خوراک اتان برای چابهار مذاکره می‌کنیم.
عبدالحسین بیات در گفت و گو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: اگر بتوانیم بخشی از اتان مازاد عسلویه را به چابهار منتقل کنیم و مطالعات فنی و اقتصادی آن جواب دهد، می‌توانیم از این نظر منطقه را تامین کنیم.
بیات ادامه داد: خوشبختانه در کشور مناطق ویژه‌ای را از نظر اقتصادی داریم که در آن مناطق به دلیل مزیت‌های موجود، توسعه طرح‌های پتروشیمی دارای مزیت نسبی یا ویژه است.
وی افزود: از جمله مناطق ویژه، منطقه چابهار است که در آن جا بسیاری از زیرساخت‌های عسلویه یا ماهشهر وجود دارد. منطقه ویژه چابهار از یک سو، نزدیک به بازارهای مصرف خارجی است و از سوی دیگر مسیر بازارهای مشرق کشور برای دسترسی محصولات پتروشیمی بسیار طولانی است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تصریح کرد: با توجه به جذابیت بازار می‌توانیم در چابهار یک منطقه ویژه پتروشیمی داشته باشیم.
بیات با تاکید بر این‌که در حال حاضر 20 میلیون متر مکعب تخصیص گاز اخذ شده، گفت: درصددیم که از میعانات گازی‌ای که در پارس جنوبی تولید می‌شود، در کنار اجرای برنامه توسعه در چابهار استفاده کنیم و منطقه ویژه‌ای را در چابهار بنا کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در پایان خاطر نشان کرد: طراحی و بلوک بندی منطقه ویژه چابهار در حد مطالعات فنی – اقتصادی اولیه، همچنین مطالعات شناسایی زمین پیش رفته است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش درخواست اروپا برای واردات نفت ایران/ کاهش فروش نفت به اروپا

افزایش درخواست اروپا برای واردات نفت ایران/ کاهش فروش نفت به اروپا

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه فروش نفت ایران به کشورهای اروپایی به پایین ترین حد خود رسیده است گفت:درخواست های متعددی از سوی برخی کشورهای اروپایی برای خرید نفت از ایران ارسال شده است ولی وزارت نفت قصد ندارد به این درخواستها جواب دهد.

وی ادامه داد: در راستای دستور وزیر نفت که سال گذشته قطع صادرات نفت به برخی کشورهای اروپایی صورت گرفت امسال نیز قصد نداریم به این کشورها نفت عرضه کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سال گذشته پس از آنکه اتحادیه اروپا صادرات نفت ایران را مورد تحریم قرار داد ایران در اقدامی عرضه نفت خود به چند کشوراروپایی مانند انگلیس و فرانسه را قطع کرد.

در همین رابطه علیرضا نیکزاد رهبر سخنگوی وزارت نفت چندی پیش اعلام کرده بود کشورهای اروپایی می دانند که ایران محور منابع هیدروکربوری منطقه خلیج فارس است از این رو برای تامین انرژی خود نیازمند به منابع نفتی و گازی ایران هستند.

وی تصریح می کند: هم اکنون وزارت نفت به درخواست کشورهای اروپایی جواب منفی می دهد اما صنعت نفت تنها به کشورهایی نفت می فروشد که در زمان سختی و مشکلات با ایران باشند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت نخستین نمونه دستگاه رسوب‌زدای مخازن نفت خام در داخل کشور

ساخت نخستین نمونه دستگاه رسوب‌زدای مخازن نفت خام در داخل کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، به نقل از روابط عمومی شرکت پایانه‌های نفتی ایران، محمدکاظم نیکنام با بیان این مطلب افزود: کل هزینه طراحی و ساخت این دستگاه یک میلیارد و 700 میلیون ریال بوده است که با حمایت شرکت پایانه‌های نفتی ایران، توسط یک شرکت ایرانی ساخته شده است.

وی توضیح داد: استفاده از این دستگاه در اجرای عملیات رسوب‌زدایی مخازن ذخیره‌سازی نفت‌خام، 50 درصد زمان و تعداد نیروی انسانی مورد نیاز پاک‌سازی مخازن را کاهش داده و موجب افزایش ایمنی، دقت و سرعت در این عملیات شده است.

نیک‌نام افزود: پیشنهاد ساخت دستگاه هیدرودوزر نخستین‌بار در سال 1390 در نظام مشارکت شرکت پایانه‌های نفتی ایران توسط کارشناسان مدیریت عملیات مطرح و پس از تصویب و طی تشریفات اداری پس از سه ماه کار شبانه‌روزی این وسیله در سال جاری به بهره‌برداری رسید.

مدیر عملیات شرکت پایانه‌های نفتی ایران با بیان اینکه ساخت این دستگاه به اتمام رسیده و در رسوب‌زدایی مخزن 108 پایانه نفتی شمال مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، تاکید کرد: این دستگاه را می‌توان در مخازن دیگر نقاط کشور استفاده کرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تفویض طرح تحقیقاتی پارس جنوبی از سوی رئیس جمهوری

تفویض طرح تحقیقاتی پارس جنوبی از سوی رئیس جمهوری

به گزارش شانا، دکتر محمدعلی عمادی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در نشست خبری مدیران پژوهشی شرکت های اصلی وزارت نفت با خبرنگاران درباره محورهای حضور این شرکت ملی نفت ایران در جشنواره پژوهشی و فناوری امسال صنعت نفت، گفت: امروزه پژوهش یه یکی از محورهای مورد تاکید مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیران عامل و نیز مدیران فنی شرکت های تابعه تبدیل شده است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با اشاره به گستره وسیع این شرکت، گفت: در سال 90 ، یکصد و بیست و هشت پروژه و طرح در این شرکت تصویب شد که 433 میلیارد تومان به اضافه 53 میلیون یورو و 9 میلیون دلار هزینه این تعداد از پروژه و طرح هاست، که در هئیت مدیره شرکت ملی نفت ایران تصویب شده است.

وی افزود: طرح های پژوهشی شرکت ملی نفت ایران در قالب دوازده حوزه فناوری تعریف شده است.

دبیر کمیسیون دائمی و شورای تخصصی کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور به دو طرح شرکت ملی نفت در شورای ملی عطف اشاره کرد و گفت: یکی از این دو طرح، طرح تحقیقاتی جامع میدان نفت و گاز پارس است از سوی رئیس جمهوری تفویض شد و طرح دوم مربوط به ذخیره سازی های زیر زمینی مربوط به نفت است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با اشاره به حجم بالای فعالیت های پژوهشی حوزه نفت، گفت: چهل و پنج پرونده در حوزه پژوهش و فناوری تهیه و به کمیته ممیزی ارسال شد که از این تعداد پانزده پرونده مورد تائید کمیته ممیزی قرار گرفت.

به گفته عمادی 3 پژوهشگر برتر، 5 مدیر پژوهشی، 4 کارشناس پژوهشی برتر، 2 پروژه برتر و یک واحد پژوهشی، قالب های معین شده برای ارزیابی پانزده پرونده منتخب در جشنواره است.

این مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران روند برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره پژوهش و فناوری امسال را از سوی معاونت پژوهشی و فناوری وزارت نفت را متمایز از سال های گذشته دانست و افزود: در مجموعه کمیته ما دکتر قلاوند از مجموعه اکتشاف، دکتر خرسند از طرف مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، آقایان پورقاسم و سید جلال موسوی به ترتیب از از مناطق نفت خیز جنوب و فلات قاره در جلسات مرتبط با جشنواره حضور داشتند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به این پرسش شانا که طرح های معرفی شده به جشنواره امسال نسبت به دوره قبل چه میزان افزایش داشته است، اظهار داشت: پروژه های مصوب با پروژه های تمام شده دو مقوله است امسال با توجه به شاخص های مشخص شده پانزده پرونده را شایسته حضور در جشنواره ارزیابی شد.

دکتر عمادی در پاسخ به پرسش دیگر شانا درباره برنامه های پیش روی بخش پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: در نظر داریم به یاری خداوند و با انجام پژوهش های کاربردی و نظام مند و جهت دار زمینه تبدیل شدن شرکت ملی نفت ایران از شرکت عملیات محور به شرکت دانش پایه را فراهم کنیم.

رئیس کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور افزود: البته در این میان به زیرساخت های فراوانی نیاز داریم که از آن جمله می توان به تغییرات ضروری در مقررات و قوانین اشاره کرد چرا که باید باور کنیم در شرایط نبرد نفتی هستیم.

این مدیر ارشد حوزه پژوهش کشور خواستار ترخیص سریع تر تجهیزات حوزه پژوهش صنعت نفت از گمرکات کشور شد و گفت: تخصیص منابع مالی باید به موقع و به اندازه به حوزه پژوهش صورت پذیرد.

نشست خبری تببین دستاوردها و محورهای چهار شرکت اصلی به منظور حضور در جشنواره پژوهش و فناوری صنعت نفت با حضور مدیران پژوهش و فناوری شرکت های ملی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش و پرویز نوری مدیرکل امور پژوهشی وزارت نفت، عصر روز چهارشنبه( 20 دی) به میزبانی روابط عمومی وزارت نفت برگزار شد.

به گزارش شانا، این جشنواره از امروز یکشنبه (24 دی) به میزبانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، با توجه به این که نظام جدید پژوهش و فناوری صنعت نفت بر اثربخشی پروژه ها، محصول محور کردن آنها و اجرای پروژه ها با هدف رفع مشکلات تاکید دارد، جشنواره پژوهش و فناوری نیز با این رویکرد برگزار می شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تجهیزات صنعت نفت را به ما ندهند حتماً خودمان خواهیم ساخت

تجهیزات صنعت نفت را به ما ندهند حتماً خودمان خواهیم ساخت

به گزارش فارس، رستم قاسمی امروز در چهارمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت نفت در تهران با بیان اینکه در صنعت نفت یک برنامه راهبردی به عنوان طرح تحول در صنعت نفت تهیه شده است، گفت: در این طرح همه محورهای صنعت نفت از جمله محورهای توسعه‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: تکلیف توسعه میادین نفت و گاز و تک‌تک میادین با محوریت میادین مشترک در این طرح مشخص شده است، به گونه‌ای که مشخص است، این میادین چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسند و هم درباره تولید و هم درباره شبکه‌سازی در کشور تصمیم‌گیری شده است.

وزیر نفت تأکید کرد: با همین برنامه در سال گذشته و امسال نقش توسعه‌ای در صنعت نفت در بهترین شرایط قرار داشته است.

وی با بیان اینکه: اولویت میادین مشترک تکلیف اکثر میادین معلوم قراردادها منعقد و اغلب وارد فاز اجرایی شده‌اند، گفت: در حال حاضر 250 میلیارد دلار کار پروژه‌ای در صنعت نفت در حال اجرا وجود دارد.

قاسمی اظهار داشت: براساس قانون برنامه پنجم، با توجه به کارهای در دست اقدام، به اهداف و ظرفیت تولید نفت و گاز پیش‌بینی شده در این برنامه دست پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: در بخش گاز از برنامه پنجم فراتر خواهیم رفت، چنانکه در پارس جنوبی با توسعه همه فازها به تولید روزانه 750 میلیون متر مکعب گاز و 1.5 میلیون بشکه میعانات گازی خواهیم رسید که بیش از اهداف قانون برنامه پنجم است.

وی در ادامه گفت: در بخش‌های مربوط به پژوهش و فناوری نقشه راه در برنامه راهبردی صنعت نفت مشخص شده است.

قاسمی افزود: بخش توسعه منابع انسانی در طرح تحول صنعت نفت دیده شده است، به گونه‌ای که طرح جامع خانواده‌ها و بازنشستگان نیز در این طرح لحاظ شده است.

وزیر نفت تأکید کرد: ما صاحب یک برنامه راهبردی هستیم که همه واحدها تکلیف خود را در رسیدن به این برنامه می‌دانند.

وی در ادامه با بیان اینکه انرژی مایه حیات اقتصادی جهان است، افزود: اگر چه در بخشهایی از جهان مانند اروپا و آمریکا شاهد رشد مطلوب اقتصادی نیستیم، اما کشورهای نوظهور به خصوص اعضای بریکس چشم‌انداز مطلوبی دارد و ما به عنوان صاحب ذخایر انرژی باید ظرفیت‌های بالقوه خود را به بالفعل تبدیل کنیم.

قاسمی تأکید کرد 80 درصد انرژی دنیا در سال‌های آینده هیدروکربنی خواهد بود و ما باید نسبت به اجرای مو به مو برنامه‌های خودمان در صنعت نفت تعهد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای توسعه علمی در صنعت نفت زنجیره پر ارزش پتروشیمی است، گفت: براساس برنامه پنجم باید به دو برابر وضع موجود در تولید محصولات پتروشیمی برسیم که این مسئله با تکمیل واحدهای در دست اجرا دور از دسترس نیست.

وزیر نفت افزود: پتروشیمی در آینده جایگزین بسیاری از صنایع مانند صنعت ساختمان خواهد شد و این مزیت بزرگی در کشور ماست که براساس آن باید محصولات خام پتروشیمی را از بالادست به پایین‌دست منتقل کرده و با تکمیل زنجیره ارزش صادرکننده محصولات نهایی شویم.

وی در ادامه با بیان اینکه پژوهش فناوری یکی از محورهای مهم برنامه استراتژیک صنعت نفت است، گفت: شورای داخلی‌سازی به عنوان مکمل پژوهش و فناوری تشکیل شده و تبدیل فناوری به محصول در آن پی‌گیری می‌شود.

قاسمی اضافه کرد: دانشگا‌ه‌ها و صنایع معتبر کشور عضو این شورا هستند و صنعت‌های مورد نیاز کشور در این زمینه آماده شده است.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها در شرایط فعلی وقت زیادی از ما می‌گیرد، گفت: تحریم‌های هشدار دهنده در سال 83 و 84 آغاز شد و به تحریم‌های بازدارنده و در نهایت به تحریم‌های فلج‌کننده رسید، تا حضور ما را در بازار نفت با مشکل روبرو کند، اما تحریم از دیدگاه داخلی‌سازی تجهیزات باید به عنوان بهار تولید داخل تلقی شود.

قاسمی تأکید کرد: کالاهایی که با هزینه زیاد بخش عمده‌ای از ارز صادرات نفت خام صرف واردات آنها می‌شد، در حال حاضر با هزینه کمتر در داخل ساخته می‌شود.

وزیر نفت گفت: حتی ماشین‌های مهمی مانند ماشین‌های دوار در داخل کشور در حال ساخت است و به زودی ایران از جمله سازندگان ماشین‌های مهم صنعت نفت خواهید شد.

وی اضافه کرد: با ایجاد صندوق حمایت از سازندگان صنعت نفت می‌توانیم نقیصه حمایت از تولید کنندگان را برطرف کنیم، تا اقدامات فناورانه به تولید محصول منجر شود.

قاسمی تصریح کرد: درست است که تحریم‌ها برای ما مشکل ایجاد کرده، اما در این نهاد دستاوردهای عمده‌ای نیز در داخلی‌سازی ایجاد شده است.

وزیر نفت افزود: در یکی از سفرها به یکی از مسئولان اروپایی گفتم، اگر به ما کالا ندهید، تصور می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد، حتماً خودمان آن را خواهیم ساخت و دست روی دست نمی‌گذاریم.

وی تأکید کرد: اگر این تحریم‌های سخت در هر کشور دیگری غیر از ایران وارد می‌شد، حتماً مشکل جدی در آن کشور ایجاد می‌شد.

وزیر نفت در پایان گفت: در میادین مشترک با عراق کارهای بزرگی انجام شده و در پارس جنوبی نیز 105 هزار نفر مشغول به کار هستند که در تاریخ این میدان بی‌سابقه است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
چین، هند و آفریقای جنوبی خریدار روزانه ۹۱۰ هزار بشکه نفت ایران

چین، هند و آفریقای جنوبی خریدار روزانه ۹۱۰ هزار بشکه نفت ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس هم اکنون صادرات نفت ایران حدود یک میلیون 300 هزار بشکه نفت است، به طوری که پس از تحریم اتحادیه اروپا روند صادرات نفت ایران رو به کاهش نهاد، اما پس از گذشت مدتی شاهد افزایش حجم صادرات نفت هستیم.

از حجم یک میلیون 300 هزار بشکه نفت صادراتی ایران بیش از 70 درصد از آن به 3 کشور عضو بریکس که شامل آفریقای جنوبی، چین، هند،برزیل و روسیه است صادر می شود. به طوری که بیش از 900 هزار بشکه نفت را سه کشور چین، هند و کره جنوبی وارد می کند.

این گزارش اضافه می کند مابقی حجم نفت ایران نیز به برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا، ترکیه، وچند کشور اروپایی صادر می شود.

بر اساس این گزارش نیمی از جمعیت جهان را کشورهای عضو بریکس تشکیل می دهند که 28 درصد از قدرت اقتصادی دنیا را شامل می شوند به طوری که تولید ناخالص داخلی این کشورها در سال 2012 به میزان 13.6 تریلیون دلار بوده است.

این گزارش اضافه می کند روز گذشته یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس از افزایش درخواست های متعدد برخی از کشورهای اروپایی مبنی برصادرات نفت ایران به این کشور ها خبرداده بود که مسئولان وزارت نفت به این درخواست ها جواب مثبت نداده‌اند و حتی صادرات نفت به کشورهای اروپایی به پایین ترین حد خود نیز رسیده است.

این مقام آگاه همچنین خبر داده بود کاهش صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی سیاست جدید وزارت نفت است که غیر قابل تغییر خواهد بود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش قیمت نفت در پی اجرای مانور نظامی ایران در تنگه هرمز

افزایش قیمت نفت در پی اجرای مانور نظامی ایران در تنگه هرمز

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، در پی اجرای مانور نظامی ایران در تنگه هرمز و بالا رفتن نگرانی‌ها نسبت به کاهش عرضه از سوی خاور‌میانه، امروز، دوشنبه، قیمت نفت خام برنت به بیش از بشکه‌ای 111 دلار افزایش پیدا کرد.

بر اساس این گزارش، اجرای مانور نظامی نیروی دریایی ایران در تنگه استراتژیک هرمز باعث افزایش نگرانی‌های غرب در مورد کاهش عرضه نفت از سوی این کشور شده‌است.

این گزارش افزود، در کنار مانور نظامی ایران، عوامل دیگری مانند کاهش صادرات نفت از سوی عراق به دلیل شرایط جوی نامطلوب، حمله تروریستی به فرستاده وزیر مالی این کشور و بالا گرفتن آشوب‌ها و درگیری‌ها در سوریه، در افزایش نگرانی‌ها نسبت به کاهش عرضه نفت از سوی خاور‌میانه تاثیر داشته‌است.

طبق این گزارش، امروز، قیمت نفت خام برنت برای تحویل در فوریه با 44 سنت افزایش به 111.08 دلار در بشکه رسید.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] آغاز عرضه بنزین یورو 4 و 5 در کشور از دهه فجر

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 91102615564
سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۹



مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از آغاز عرضه بنزین یورو 4 و 5 در هشت کلانشهر مهم کشور همزمان با ایام پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا ضیغمی گفت: با بهره برداری از بزرگ ترین طرح توسعه پالایشگاهی کشور در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک، روزانه 16 میلیون لیتر بنزین با کیفیت در این پالایشگاه تولید و همزمان در هشت کلانشهر مهم کشور توزیع خواهد شد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: با راه اندازی طرح توسعه پالایشگاه شهیدتندگویان تهران و تولید روزانه حدود 10 میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو 5، پیش از این عرضه گازوییل با کیفیت در سطح شهر تهران و دیگر کلانشهرها آغاز شده بود که با راه اندازی طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، عرضه بنزین با کیفیت یورو 4 و 5 تولیدی این دو پالایشگاه در سطح 8 کلانشهر تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، اهواز، کرج، اراک و شیراز آغاز خواهد شد.
ضیغمی تاکید کرد: زیرساخت های مربوط به توزیع بنزین و گازوییل استاندارد در انبارها و مخازن شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران انجام شده است و تمام مجاری عرضه این شرکت، آمادگی عرضه سوخت با کیفیت از بهمن ماه امسال را دارند.
وی تصریح کرد: وزارت نفت از سال های گذشته برای تولید بنزین و گازوییل با کیفیت برنامه ریزی و طرح های توسعه ای خود را در پالایشگاه های مهم کشور اجرا کرده است که با بهره برداری هر یک از این طرح ها، علاوه بر افزایش ظرفیت پالایشی پالایشگاه ها و تولید فرآورده کشور، کیفیت فرآورده های تولیدی پالایشگاه های کشور نیز به نحو قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، در 8 کلانشهر مهم کشور، روزانه بیش از 11 میلیون لیتر نفت گاز و 21 میلیون لیتر بنزین در بخش حمل و نقل مصرف می‌شود که توزیع سوخت با کیفیت در این کلانشهرها از اواسط بهمن ماه سال جاری، نقش موثری در کاهش آلاینده های زیست محیطی این شهرها خواهد داشت.
طبق برنامه‌ریزی‌های بخش پالایش صنعت نفت کشور، افزایش ظرفیت پالایشی کشور به حدود 526 میلیون لیتر در روز، افزایش طول خطوط لوله انتقال نفت خام به 6 هزار و 523 کیلومتر، افزایش طول خطوط لوله انتقال فرآورده به 12 هزار و 729 کیلومتر (47 درصد)، کارکرد خطوط لوله انتقال نفت خام به 12 هزار و 455 میلیون تن کیلومتر در سال، افزایش ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌ها به بیش از 17 میلیارد لیتر، افزایش تولید بنزین موتور به 187 میلیون لیتر، نفت سفید به 50.5 میلیون لیتر، نفت گاز به 179.6 میلیون لیتر، نفت کوره به 68.5 میلیون لیتر و گاز مایع به 12.5 میلیون لیتر در روز، از چشم‌انداز‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در افق 1404 است.
طبق این برنامه، دستیابی به توان صادرات روزانه 96.6 میلیون لیتر بنزین موتور، 37.3 میلیون لیتر نفت سفید و سوخت جت 59.7 میلیون لیتر نفت گاز، 50.5 میلیون لیتر نفت کوره و 20.6 میلیون لیتر گاز مایع تا پایان سال 1404 در دستور کار صنایع پالایشی صنعت نفت کشور قرار گرفته است.
توزیع کامل فرآورده‌های نفتی مطابق با استانداردهای یورو 4 و 5، کاهش شاخص مصرف انرژی پالایشگاه‌ها، بهره‌برداری از پالایشگاه‌های جدید و افزایش کارکرد خطوط لوله انتقال فرآورده، از دیگر چشم اندازهای صنعت پالایش کشور در افق 1404 خورشیدی است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
قيمت نفت ايران به 107 دلار در هر بشکه رسيد


جام جم آنلاين: اوپک در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که قیمت نفت سنگین ایران در نوامبر ۲۰۱۲ (آبان ۹۱) با کاهش 1.31 دلاری نسبت به ماه قبل از آن، به 106.80 دلار در هر بشکه رسیده است.


بر اساس گزارش ماهانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان در نوامبر 2012، برابر با آبان 91، با 1.50 دلار کاهش نسبت به ماه قبل از آن به 106.86 دلار در هر بشکه رسید.
به نوشته این گزارش، در ماه اکتبر (مهر) هر بشکه نفت اوپک در برابر 108.36 دلار معامله شد و تمامی نفت‌های این سازمان در نوامبر با کاهش قیمت مواجه بوده‌اند. بیشترین کاهش مربوط به نفت مرِیِ ونزوئلا بوده است که 4.22 دلار در ماه نوامبر نسبت به ماه اکتبر کاهش یافته است.
در همین ماه، متوسط قیمت نفت سنگین ایران 106.80 دلار گزارش شده است که نسبت به اکتبر 1.31 دلار کاهش را نشان می‌دهد. در عین حال متوسط قیمت نفت سنگین ایران طی 11 ماه نخست 2012 برابر با 109.27 دلار اعلام شده که حدود 3.22 دلار از مدت مشابه سال قبل بیشتر است.
بر اساس این گزارش، قیمت سایر نفت‌های اوپک در نوامبر به ازای هر بشکه به این شرح است : نفت سبک عربستان 108.47 دلار ، نفت سبک عراق 105.45 دلار، نفت بونی‌لایت نیجریه 110.91 دلار، ‌سیدر لیبی 109.01 دلار، نفت گیراسول آنگولا 108.91 دلار، نفت سنگین ایران 106.80 دلار، نفت صادراتی کویت 106.82 دلار، نفت مارین قطر 107.12 دلار، نفت مرِیِ ونزوئلا 93.28 دلار، نفت موربان امارات 109.69 دلار، نفت اورینت رکوادور 97.15 دلار و نفت صحرای الجزایر 109.36.
قیمت نفت برنت نیز در نوامبر با 2.50 دلار کاهش نسبت به ماه قبل به 109.11 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت سبک و شیرین آمریکا نیز در این ماه با 2.88 دلار کاهش به 86.59 دلار در هر بشکه رسید.(فارس)
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
هزينه آبونمان به قبض‌هاي گاز بازگشت



جام جم آنلاين: مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به بازگشت دوباره آبونمان به قبض های مشترکان از مهر ماه امسال اظهار کرد: سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها هزینه آبونمان را به یک سوم حالت قبل کاهش داده است.



"محمدرضا غروی" در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، توضیح داد: با توجه به گستردگی شبکه‌های گازرسانی تامین و نگهداری این خطوط هزینه‌هایی را در بر دارد که محل تامین این منابع، آبونمان پیش بینی شده که هزینه‌ای متعارف در کلیه سازمان‌های خدماتی به حساب می‌آید. این مبلغ نیز تابعی از قیمت گاز است که در ابتدای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها سازمان هدفمندی موافقت کرد تا بررسی مجدد و تصمیم گیری مناسب آبونمان، از قبض مشترکان حذف شود.
وی ادامه داد:‌ اما با گذشت طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها و پایان یافتن بررسی‌ها، آبونمان از اول مهر ماه امسال مجددا به قبض‌ها برگشت با این تفاوت که سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها مبلغ فعلی را به یک سوم مبلغی که از فرمول متعارف آبونمان به دست می‌آید کاهش داده است.
این مقام مسوول خاطرنشان کرد:‌ در فرمول متعارف هزینه آبونمان یک کنتور شش متری که 65 درصد از کنترل‌های ما در کل کشور را تشکیل می‌دهند مطابق بود با ضرب ظرفیت کنتور در متوسط قیمت گاز و عدد 9 که می‌شد سه هزار و 780 تومان، ولی این رقم در حال حاضر 1260 تومان است که یک سوم قیمت متعارف است. همچنین کنتورهای مجتمع مسکونی که قدرت 160 دارند به جای 140 هزار تومان با فرمول جدید 29 هزار تومان در نظر گرفته می‌شود.
توزیع هفت هزار کنتور هوشمند در شهر تهران
مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز همچنین از پییگیری طرح‌هایی که موجب تسهیل کار شهروندان می شود خبر داد و گفت: در این راستا دو هدف عمده در حال پیگیری است اولین طرح که در حال حاضر به صورت آزمایشی در 12 استان کشور در حال انجام است ارتباط پیامکی با مشترکان است که ما در قالب یک پیام کوتاه شناسه قبض شناسه پرداخت، مبلغ قبض و مهلت پرداخت را برای مشترک ارسال می‌کنیم با توجه به این که در حال حاضر حدود 91 درصد از تهرانی‌ها و 60 درصد از شهرستانی‌ها قبض خود را الکترونیکی پرداخت می کنند، عملی شدن این طرح موجبات تسهیل کار شهروندان را فراهم خواهد کرد.
وی گسترش کنتورهای هوشمند را دیگر طرح در دست اقدام این سازمان عنوان کرد و اظهار داشت: این طرح نیز به صورت آزمایشی در تهران آغاز شده و تاکنون حدود هفت هزار کنتور نصب شده است.
غروی درباره مزیت‌های کنتورهای هوشمند توضیح داد: این کنتورها امکان قرائت میزان مصرف مشترکان را از فاصله 500 متر می دهد که با وجود آن دیگر نیازی به حضور صاحب‌خانه نیست همچنین این کنتورها امکان دستکاری ندارند و از اندازه کوچکتری نیز برخوردارند. همچنین با ارائه امکان قرائت آنلاین به مشترک این امکان را می دهد بر میزان مصرف خود کنترل داشته باشد.
تا پایان سال 4500 مدرسه گازرسانی می‌شوند
این مقام مسوول همچنین از گازرسانی 4500 مدرسه که طرح مبحث 17 ساختمان در آن‌ها رعایت شده تا پایان سال خبر داد و تشریح کرد: مجلس به شرکت گاز اجازه داده 50 درصد از محل عوارض خود را صرف گازرسانی به شبکه روستایی و شهری کند که مدارس نیز جزیی از آن است.
وی ادامه داد: با توجه به ممنوعیت قانونی استفاده از بخاری در کلاس‌ها، کارگروه ویژه‌ای با حضور نماینده وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد تا مدارس که در آن‌ها مبحث 17 ساختمان که شامل زیرساخت‌های گرمایشی مناسب و طراحی شوفاژ است مشخص شود، در پایان به چهار هزار و 500 مدرسه رسیدیم، که با همت مسوولان تمام این مدارس تا پایان سال گازکشی خواهد شد.
غروی همچنین درباره طرح تخفیف 50 درصدی گازبهای مدارس گفت: طبق قانون باید نیمی از مصرف گاز مدارس بخشیده شود که با ابلاغ راهکار اجرایی برای اعمال آن، این طرح از ابتدای سال آینده اجرایی می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به خبرنگار ایسنا در خصوص چگونگی محاسبه گازبهای خانه‌های مناطق زلزله زده گفت:‌از مشترکان خانگی مناطق زلزله زده در سه ماهه زمستان، هیچ گازبهایی دریافت نخواهد شد.
گازرسانی به 850 روستا و 35 شهر تا پایان سال
این مقام مسوول با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده در طرح مهر ماندگار، بیان کرد: در این طرح ما موظف شده‌ایم که به هزار روستا و 50 شهر گازرسانی کنیم، که گازرسانی به 850 روستا و 35 شهر تا پایان سال و مابقی در سه ماهه نخست سال 92 به انجام خواهد رسید.
گازرسانی به مناطق دوررس با طرح‌های CNG و LNG
مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز همچنین از به کارگیری روش‌های مدرن در گازرسانی به مناطق دورافتاده خبر داد و گفت: ما در شهر لردگان به جای خط لوله، مخازن دائم CNG گذاشتیم تا گازرسانی صورت گیرد و یا در روستاهایی در منطقه چالوی طرح‌های LNG در حال پیگیری آزمایشی است که امیدواریم با محقق شدن آن بخشی از سختی کار گازرسانی به مناطق دورافتاده مرتفع گردد.
سهم گاز در سبد انرژی: جهان : 17 درصد، ایران 65 درصد
غروی با اشاره به میزان متفاوت سهم گاز در سبد مصرف انرژی در ایران و جهان گفت: در سبد انرژی جهانی نفت با 46 درصد و زغال سنگ با 21 درصد اصلی‌ترین عامل‌های انرژی‌اند و پس از آن گاز با 17، انرژی هسته‌ای 11 و برق‌آبی و تجدیدپذیرها نیز چهار درصد انرژی را بر عهده دارند ولی در ایران گاز با 65 درصد اصلی‌ترین حامل انرژی است و پس از نفت با 34 و انرژی‌های تجدیدپذیر، برق‌آبی و زغال سنگ تنها یک درصد از انرژی کشور را تامین می کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ درست است که ما 17 درصد از منابع گاز جهان را در اختیار داریم اما با مصرف بهینه می توان به فرآوری گاز پرداخت که ارزش افزوده و ارزآوری بیشتری برایمان به بار خواهد آورد. بسیاری از شهرهای کشور ما با توجه به شرایط طبیعی که دارند می‌توانند از منابع مختلف انرژی بهره گیرند و همین امر در کاهش مصرف انرژی موثر خواهد بود.(ايسنا)
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
هند در اجرای کامل تحریم‌های علیه ایران مردد است

هند در اجرای کامل تحریم‌های علیه ایران مردد است

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از «پرس تراست آو ایندیا»، یک موسسه تحقیقاتی وابسته به کنگره آمریکا در گزارشی اعتراف کرده است که هند در اجرای کامل تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران به علت اتکا این کشور به تهران در مسائل مربوط به افغانستان و داشتن قرابت‌های تاریخی و فرهنگی و روابط تجاری دوجانبه، مردد است.

موسسه تحقیقاتی مستقل و فراجناحی کنگره آمریکا در آخرین گزارش خود آورده است، هند تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را اجرا می‌کند اما روابط فرهنگی، اقتصادی و پیوندهای تاریخی 2 کشور به همراه نیاز راهبردی دهلی‌نو به تهران برای دسترسی به افغانستان سبب تردید این کشور برای اجرای تمامی جنبه‌های تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه تهران شده است.

در ادامه این گزارش آمده است، در ابتدا، در اواخر 2012، زمانی‌که بانک مرکزی هند مبادلات مالی با تهران را متوقف کرد و اتحادیه تسویه حساب‌های آسیایی مبادلات دهلی‌نو با تهران را به دست گرفت، این کشور نشانه‌هایی مبنی بر حمایت از تحریم‌های علیه ایران از خود بروز داد.

ظاهرا هند وابستگی خود را به نفت ایران کاهش داده است. هند از سال 2008، کاهش حجم واردات نفت از ایران را آغاز کرد و در پایان سال 2012، میزان صادرات نفت ایران به این کشور به 10 درصد کل واردات نفتی دهلی‌نو رسید؛ صادرات نفت ایران به هند در سال 2008، حدود 16 درصد کل واردات نفتی هند را تشکیل می‌داد.

دولت اوباما از این اقدام هند استقبال و در 11 ژوئن 2012 به هند معافیت از تحریم‌های علیه ایران عطا کرد. پالایشگاه‌های هند نیز به علت درخواست دولت این کشور، خرید نفت از ایران را تا حد زیادی کاهش دادند. معافیت هند در 7 دسامبر 2012 دوباره تمدید شد.

این گزارش می‌افزاید: هند از پروژه ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان فاصله گرفته است. دهلی‌نو در مورد امنیت این خط لوله، محل انتقال گاز به هند، نحوه قیمت‌گذاری گاز، تعرفه‌‌های گمرکی و مرجع فروش گاز در ایران ابراز نگرانی کرده بود.

در ادامه این گزارش مطرح می‌کند، اما اگر ایران اختلافات خود را با آمریکا حل کند، ممکن است هند در مورد استفاده از ذخایر عظیم گازی ایران تجدید نظر کند.

در پایان این گزارش آمده است، طی مذاکرات مقامات عالی‌رتبه اقتصادی 2 کشور در اوایل جولای 2010، مقامات ایرانی و هندی موضوع ساخت یک خط لوله زیر دریایی انتقال گاز را، برای انتقال گاز ایران به هند بدون عبور از پاکستان، مطرح کرده‌اند. اما ساخت چنین خط لوله‌ای احتمالا بسیار پرهزینه‌تر از ساخت خط لوله زمینی خواهد بود.

بر اساس جدول منتشر شده در این گزارش، باوجود اینکه دهلی‌نو به میزان قابل‌توجهی واردات نفت را از ایران کاهش داده است، یعنی آن را از 320 هزار بشکه در روز در سال 2011 به روزانه 280 هزار بشکه، در 2012 رسانده است، این کشور همچنان پس از چین، دومین واردکننده نفت خام ایران است. چین روزانه 400 هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند.
 

Similar threads

بالا