خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
رایزنی مقامات هند و ایران برای تبادل پول نفت

رایزنی مقامات هند و ایران برای تبادل پول نفت

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از پرس تراست آو ایندیا، با اجرای دور جدید تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران از 6 فوریه (18 بهمن)، احتمال دارد که هند دیگر از ماه آینده نتواند پول نفت ایران را از طریق بانک ترکیه‌ای «هالک» پرداخت کند.

بر اساس این گزارش، هند 18 ماه است که 55 درصد پول نفت وارداتی از ایران به ارزش 10 میلیارد دلار را به یورو و از طریق این بانک ترکیه‌ای پرداخت می‌کند و باقی این مبلغ به روپیه و از طریق بانک «یو‌سی‌اُ» هند در کلکته به حساب ایران واریز می‌شود.

تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا که از 6 فوریه به اجرا درخواهد آمد، بانک‌های خارجی را از انتقال درآمدهای نفتی ایران به تهران منع می‌کند.

این امر به این معنی است که ایران مجبور خواهد شد تا درآمدهای نفتی خود را در حساب‌ بانک‌های محلی کشورهای خریدار نفت خود نگاه دارد. ایران تنها می‌تواند از این درآمدها برای خرید خدمات و کالاهای «مجاز» از آن کشور مانند غذا، دارو و تجهیزات پایه پزشکی استفاده کند.

مقامات هندی می‌گویند: در صورت اجرای این تحریم‌ها، شرکت ملی نفت ایران مجبور خواهد بود تا تمامی درآمدهای حاصل از فروش نفت به پالایشگاه‌های هندی را در بانک «یو‌سی‌اُ» یا بانک‌های دیگر این کشور سپرده‌گذاری کند و از این پول تنها می‌تواند برای خرید کالاها و خدمات مجاز هندی استفاده کند.

به نوشته این گزارش، این اقدام عملی است اما مشکل اینجاست که واردات ایران از هند تنها یک پنجم درآمدهای حاصل از فروش نفت به دهلی‌نو است.

یک گروه از مقامات هندی از روز جمعه به منظور رایزنی در مورد چگونگی پرداخت پول نفت به ایران پس از 6 فوریه، موعد اجرای تحریم‌های جدید، در تهران به سر می‌برند.

حدود 14 هزار کرور روپیه در حساب شرکت ملی نفت ایران در بانک «یو‌سی‌اُ» وجود دارد.

به گفته مقامات هندی، اگر پرداخت با یورو متوقف شود و تمامی پرداخت‌ها با روپیه صورت گیرد، حساب ایران در این بانک یک‌‌‌شبه پر از پول می‌شود و این امر ایران را به افزایش واردات گندم و دیگر کالاها از هند ترغیب خواهد کرد.

واردات نفت از ایران از 17.4 میلیون تن در سال گذشته به حدود 14 میلیون تن در سال مالی کنونی رسیده است و در صورتی که راه‌حلی برای مشکل پرداخت یافت نشود، این میزان به شدت کاهش خواهد یافت.

این مقامات تصریح کردند: حتی کشورهای معاف از تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز در صورت اجرای تحریم‌های جدید اگر از بانک های خود برای انتقال پول نفت به ایران استفاده کنند، با مجازات‌های تحریمی دولت آمریکا روبرو خواهند شد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] خودزنی اروپا و عصر جدید مشتریان نفتی برای ایران

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91110302061
سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۳



تحریم نفتی یکجانبه اروپا علیه ایران درحالی به یک‌سالگی خود رسیده است که شرایط اصلا آن‌طور پیش نرفت که اروپایی‌ها پیش‌بینی می‌کردند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نماینده‌های اتحادیه اروپا که باوجود راه انداختن شوی تبلیغاتی تحریم نفتی ایران، تصمیم خود را بلافاصله عملی نکردند و اجرای آن را به تابستان سال بعد موکول کرده‌ بودند که با گرم تر شدن هوا تقاضا برای نفت کاهش پیدا ‌کند، فکرش را هم نمی‌کردند که ایران به‌جای واکنش انفعالی به این تصمیم، تصمیم بگیرد پاتک زودهنگامی به اروپا بزند.
اما رویکرد واکنشی وزارت نفت که از زمان روی کار آمدن رستم قاسمی نسبت به آن هشدار داده شده بود، باعث شد تا ایران با تصمیمی غیرمنتظره سیاستگذاران اروپایی را آچمز کند و با پیش‌دستی در قطع صادرات نفت به دو کشور اروپایی، بازار نفت را در انتظار یک سونامی بزرگ قرار دهد.
در حقیقت تصمیم ایران برای قطع صادرات نفت به شرکت‌های نفتی انگلیسی و فرانسوی، هرچند تاثیر چندانی در درآمد ایران از صادرات نفت نداشت، ولی تاثیر غیر قابل انکاری بر قیمت جهانی نفت گذاشت، همان‌طور که چهارشنبه هفته‌ای که خبر تحریم نفتی ایران منتشر شد، تنها خبر اولتیماتوم نفتی ایران به غرب کافی بود تا قیمت نفت اروپا از مرز 120 دلار بگذرد. با تصمیم قطعی ایران، اروپایی‌ها باید فکری به‌حال روزهای سرد بدون نفت ایران می‌کردند و از طرف دیگر، ایران به راحتی مشتریان جدیدی برای نفت خود جایگزین کرد یا میزان صادرات نفت به مشتریان آسیایی خود را افزایش داد.
با فاصله اندکی پس از تصمیم نفتی اتحادیه اروپا و بیش از پنج ماه باقی مانده تا زمان اجرایی شدن تحریم‌ها، با دستور رستم قاسمی وزیر نفت صادرات نفت شرکت ملی نفت ایران به پالایشگاه های فرانسه و انگلیس قطع شد. رستم قاسمی، وزیر نفت روز یکشنبه 30 بهمن ماه با صدور دستوری به مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خواستار توقف صادرات نفت خام ایران به پالایشگاه‌ها و شرکت‌های نفتی انگلیس و فرانسه شد که بر این اساس، شرکت ملی نفت ایران فروش و صادرات هرگونه نفت خام و میعانات گازی به پالایشگاه‌های نفتی این دو کشور اروپایی را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورد.
کدام طرف بیشتر ضرر کرد؟
درحالی که وزارت نفت ایران رسما اعلام کرده بود که "هیچ گونه نگرانی در خصوص جایگزینی فروش نفت ایران با مشتریان جدید وجود ندارد"، این بار این اروپایی‌ها بودند که پس از خودزنی که انجام‌ دادند باید به دنبال خون جایگزین برای پمپاژ در رگ‌های اقتصاد بیمارشان در صف نفت بی کیفیت عربستان و هم‌پیمانانش می‌ایستادند، هرچند از همان ابتدا مشخص بود عربستان در درازمدت توان جایگزینی نفت ایران در بازارهای جهانی را ندارد و حتی اگر در جلسات پشت پرده، قولی به غربی‌ها داده باشد، اصول عرضه و تقاضای بازار پیچیده نفت این اجازه را به عربستان نمی‌دهد که در درازمدت جایگزینی برای نفت ایران به بازار عرضه کند.
سئوالی که طرح اتحادیه اروپا را از همان ابتدا به چالش می‌کشید با پاسخی تقریبا روشن همراه بود. این سوال که با اجرایی شدن این طرح ایران بیشتر ضرر می کند یا اروپا برای فعالان سابقه‌دار بازار نفت پاسخ مبهمی نداشت. از همان ابتدا بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار جهانی نفت تاکید داشتند که بیش از آن که ایران از این بازی متضرر شود، این اتحادیه اروپا خواهد بود که خود را برای یافتن جایگزین به دردسر خواهد انداخت.
به گفته آن‌ها ایران پس از این طرح، در جهت فروش نفت خود در بازارهای دیگر تلاش خواهد کرد و باتوجه به این‌که نفت خود را با نفت‌کش به بازار های خارجی صادر می کند، خیلی راحت می‌تواند با عوض کردن مسیر نفت‌کش‌ها، درآمد جایگزین خود را به دست بیاورد. صحت این موضوع را درخواست پالایشگاه‌های آسیایی برای افزایش واردات نفت از ایران تایید می‌کرد و حتی چین کار را تاجایی پیش برد که مخازن جدیدی سفارش داد تا بتواند نفت مازاد وارداتی از ایران را ذخیره کند. بنابراین حداکثر ضرر طرح تحریم از سوی اتحادیه اروپا برای ایران، این خواهد بود که مسیر نفت‌کش‌هایش را تغییر دهد و با پرداخت هزینه‌ بیشتری نفتش را به مشتریان دیگری در سمت دیگر دنیا برساند. ولی از طرف دیگر، با تحریم نفت ایران قبل از هرچیز قیمت طلای سیاه در بازار افزایش یافت که در این میان مصرف‌کنندگان غربی با اقتصاد بیمارشان بیش از هرچیز ضرر می‌کنند.
تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از سوی منابع رسمی نیز این موضوع را به خوبی تایید می‌کند، این آمارها که اتفاقا در سالگرد تحریم‌های نفتی اروپا علیه ایران منتشر شده از افزایش 39 درصدی واردات نفتی چین و 24 درصدی واردات نفتی کره جنوبی از ایران حکایت می‌کند که هر دو از اقتصادهای روبه رشد جهان و غول‌های اقتصادی آسیا به شما می‌روند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] افزایش 39 درصدی واردات نفت چین از ایران

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 91110301887
سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۲



اطلاعات رسمی نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران به چین در ماه دسامبر 2012 میلادی نسبت به ماه قبل 39درصد افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، به رغم تحریم‌های غرب علیه ایران، چین در دسامبر سال گذشته حدودا 593 هزار و 390 شبکه در روز نفت از ایران نفت وارد کرده که نسبت به سال گذشته 3.6 درصد و نسبت به ماه نوامبر 39 درصد افزایش یافته است.
بالاترین میزان واردات نفت چین از ایران در سال 2012 میلادی 633 هزار بشکه در روز بوده است.
مقامات صنعت نفت در چین این افزایش واردات را ناشی از ارتقای حمل و نقل نفت ایران می‌دانند.
یک مقام آگاه صنعت نفت گفت: مشکلات تاخیر در انتقال محموله‌ها اخیرا بهبود یافته و دوره تاخیر کوتاه‌تر شده و در مجموع کمتر اتفاق می‌افتد.
ایران درحال حاضر سومین تامین کننده بزرگ نفت چین است و سالانه 12 درصد مجموع نیاز نفتی این کشور را تامین می‌کند.

آمریکا و اتحادیه اروپا در شروع سال 2012 تحریم‌های جدیدی را علیه بخش‌های نفت و مالی ایران اعمال کردند تا مانع خرید نفت دیگر کشورها از ایران و معامله با بانک مرکزی شوند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] واردات نفت کره جنوبی از ایران 24 درصد افزایش یافت

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 91110301970
سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۰



واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه دسامبر نسبت به دوره مشابه سال قبل 24.8 درصد افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس آمار شرکت ملی نفت کره جنوبی، واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه دسامبر با 24.8 درصد افزایش نسبت به دسامبر 2011 به 184 هزار و 645 بشکه در روز رسید.
کره جنوبی در ماه دسامبر گذشته در مجموع پنج میلیون و 720 هزار بشکه (روزانه 184 هزار و 645 بشکه) نفت از ایران نفت وارد کرد که البته نسبت به ماه نوامبر 2.5 درصد کاهش نشان می دهد.
این کشور در ماه دسامبر در مجموع 79 میلیون و 730 هزار بشکه نفت وارد کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 0.8 درصد کاهش نشان می‌دهد.
همچنین مجموع واردات نفت کره جنوبی از ایران در سال 2012 نسبت به سال قبل 35.6 درصد کاهش یافته است.

متوسط واردات نفت کره جنوبی از ایران در سال گذشته 56 میلیون و 150 هزار بشکه (153 هزار و 405 بشکه در روز) بوده است.
کره جنوبی یکی از بزرگترین مشتریان نفت ایران است. واردات نفت این کشور پس از تحریمهای اتحادیه اروپا علیه بیمه نفت‌کش‌های ایران برای مدتی متوقف شد.
پالایشگاه‌های کره جنوبی واردات نفت از ایران را اواخر سپتامبر و پس از یک وقفه دو ماهه با واردات روزانه 200 هزار بشکه در روز (بالاترین رقم قید شده در قراردادها) از سر گرفتند.
آمریکا در هفتم دسامبر گذشته کشورهای چین، هند، کره جنوبی و برخی دیگر از کشورهای خریدار نفت ایران را برای 180 روز دیگر از تحریم‌های مالی خود علیه خریداران نفت ایران معاف کرد.
این در حالیست که آمار گمرک کره جنوبی اوایل این ماه نشان داد که مجموع واردات نفت این کشور در ماه دسامبر نسبت به دسامبر سال قبل با 0.3 درصد کاهش به 80 میلیون بشکه در روز رسیده است.
 

Hosse!N_206

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اگه میدونستین چین و هند نفت ایران را به چه قیمت و چطور میخرند اینجور نمیگفتی !
حساب ذخیره ارزی کشور ته کشیده ! بودجه های عمرانی کشور نصف شده !

نفت ایران رو بشکه ای 60 دلار میخرند با پرداخت 6 ماهه ..یا مبادله با کالای چینی !
این سیاست خود امریکاس ...
تحریم کرده .بعد با هند و چین تبانی کرده که هند از ایران نفت رو 60 دلار بخره و 70 دلار بده امریکا ... در حالی که قیمت جهانی نفت 110 دلاره
این وسط امریکا به هدفش رسیده و هند و چین هم سود کرده علاوه بر اینکه بازپرداخت همون بشکه ای 60 دلار 6 ماهه اونم با منت !
.
.
.
خبرگزاری ها همیشه پشت پرده را نمیگن !
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] شرکت ملی نفت بیش از 2600 نفر را جذب می‌کند

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91110402712

چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۲



معاون توسعه منابع انسانی و مدیریت وزیر نفت با بیان این که برگزاری آزمون استخدامی شرکت ملی نفت ایران در سال‌جاری به تاخیر افتاده است، از برگزاری این آزمون در اسفند ماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر کریم سلحشور دلیل تاخیر در برگزاری این آزمون را بررسی آزمون‌های استخدامی دوره‌های گذشته و رفع نواقص و کاستی‌ آنها اعلام کرد.
وی یادآور شد: پیش تر مجوز استخدام 2 هزار و 676 نفر برای شرکت در آزمون سال 91 از وزیر نفت گرفته شده‌ است.
سلحشور پیش‌تر به شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی گفته بود که آزمون استخدامی امسال با هماهنگی و نظارت معاونت توسعه منابع انسانی برگزار می‌شود، ضمن این که داوطلبان مورد نظر از طریق دانش آموختگان گروه "الف" دانشگاه صنعت نفت، دانش‌ آموختگان ممتاز دانشگاه‌ها و فراخوان عمومی انتخاب می‌شوند.
به گفته او این افراد در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و در گروه‌های شغلی مورد نیاز جذب صنعت می‌شوند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] بهای جهانی نفت به بالای 112 دلار رسید

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91110402717
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷



بهای نفت در بازار‌های جهانی به دلیل برنامه‌های بانک ژاپن برای خرید اموال و دارایی و اطلاعاتی مبنی بر افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران در آلمان باعث تقویت چشم‌انداز تقاضای نفت و افزایش قیمت آن شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اخباری مبنی بر اینکه بانک ژاپن یک تعهد بی‌پایان مبنی بر خرید اموال در سال آینده خواهد داد و هدف‌گذاری خود را درباره‌ تورم برای پایان ‌دادن به سال‌ها رکود اقتصادی دو برابر خواهد کرد، باعث تشدید قیمت نفت شد.
نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه فوریه با 71 سنت افزایش 112 دلار 42 سنت معامله شد و نفت سبک آمریکا با 68 سنت افزایش به 96 دلار و 24 سنت در هر بشکه رسید.

بالا رفتن غیرمنتظره اعتماد سرمایه‌گذاران در آلمان باعث بالا ‌رفتن قیمت نفت شد. این مساله باعث این شده که بحران منطقه یورو دیگر همانند سال گذشته به بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا لطمه نزند.
هم‌چنین ارتقای بازار سهام آمریکا نیز در این افزایش قیمت نقش داشته است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بزرگترین قطب تولید بنزین کشور بهمن‌ماه راه‌اندازی می‌شود



» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91110703903
شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۸



مجری طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند گفت: طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) در بهمن ماه سال جاری راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه مرکزی، رشید سیدیان تولید کنونی بنزین پالایشگاه را حدود 8 میلیون لیتر در روز عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی کامل طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، تولید بنزین در این مجتمع به 16 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت.



وی اشاره کرد: طی سال‌های 89 و 90، عملیات احداث 20 واحد از مجموع 30 واحد طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه امام خمینی (ره) به اتمام رسید، در این راستا عملیات اجرایی واحدهای تصفیه نفتا و اکتانایزر با ظرفیت سه میلیون و 300 هزار لیتر بنزین در روز با اکتان بالای 98 و واحد ایزومریزاسیون با ظرفیت 1.2 میلیون لیتر بنزین با اکتان 87 در شهریورماه سال گذشته به پایان رسید و با راه اندازی واحد تصفیه نفت سفید با ظرفیت 5.5 میلیون لیتر ادامه یافت.

سیدیان ادامه داد: علاوه بر آن، واحدهای جانبی نظیر آب و برق، بخار، هیدروژن و آمین در لیست واحدهای آماده بهره‌برداری قرار گرفت و واحد تصفیه باقی مانده تقطیر نفت خام (RCD) با ظرفیت 58 هزار بشکه در روز نیز، هم اکنون به بهره برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: خروجی واحد تصفیه باقی مانده تقطیر نفت خام به واحد شکننده کاتالیستی (RFCC) انتقال داده می‌شود.



به گزارش ایسنا از روابط عمومی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، مجری طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه امام خمینی (ره) افزود: به این صورت روزانه 8.3 میلیون لیتر بنزین به تولید پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اضافه می‌شود و تولید بنزین پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به ظرفیت نهایی یعنی روزانه 16 میلیون لیتر می‌رسد.

در این مرحله از راه‌اندازی، واحد تصفیه نفت گاز نیز که به دلیل عدم همکاری سازنده کمپرسورهای رفت و برگشتی با مشکلاتی در راه اندازی موجه شده بود به همت متخصصان داخلی با ظرفیت 8 میلیون لیتر در روز به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آغاز تولید مرغوب‌‎ترین بنزین جهان در ایران



مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به آغاز تولید مرغوب ترین بنزین جهان در پالایشگاه نفت شازند از افزایش 4 میلیارد دلاری درآمدهای نفتی کشور و بهره‌برداری از طرح توسعه پالایشکاه شازند خبر داد.

مهر: احمدی امروز با اشاره به اجرای همزمان 27 طرح جدید پالایشگاهی و خطوط انتقال نفت و فرآورده های نفتی در کشور، گفت: برای طراحی، ساخت و راه اندازی این تعداد پروژه نفتی بیش از 17هزار و550 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اعلام اینکه هم اکنون ساخت 5 پروژه جدید، افزایش ظرفیت، بهینه سازی و بهبود کیفیت فرآورده های نفتی در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: بر این اساس، تاکنون پروژه بهینه سازی و بهبود کیفیت پالایشگاه تهران راه اندازی شده است و طرح توسعه افزایش ظرفیت پالایشگاه شازند در دهه فجر به بهره برداری رسمی می رسد.

این مقام مسئول با اشاره به ساخت 13 طرح جدید خطوط لوله انتقال نفت به فرآروده های نفتی، سه پروژه اسکله و پایانه های نفتی و 10 طرح مقاومت سازی، خدماتی و پشتیبانی اظهار داشت: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری 9 طرح جدید پالایشگاهی با هزینه سرمایه گذاری 5 هزار 200 میلیارد تومان راه اندازی شود.

وی همچنین از آغاز طراحی، مطالعه و برنامه ریزی برای ساخت اولین پالایشگاه تمام ایرانی نفت در کشور خبر داد و افزود: برای نخستین بار در طرح توسعه پالایشگاه نفت شازند کشور به دانش فنی بومی صنعت پالایش نفت دست یافت.

احمدی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی امکان طراحی و ساخت 70 دستگاه تجهیزات و کالای صنایع پالایش نفت کور در داخل کشور فراهم است بیان کرد: همچنین در بخش ساختمان و نصب تجهیزات و واحدهای مختلف فرآیند نفت کشور به 100 درصد دانش فنی بومی دست یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیان اینکه با بهره برداری از فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه شازند حدود 4 میلیارد دلار درآمد جدید نفتی نصیب کشور می شود، افزود: در این مگا پروژه نفتی برای نخستین بار 30 کمپرسور بزرگ، 1200 ماشین دوار و بیش از 250 نرم افزار فرعی و اصلی توسط متخصصین داخلی نصب و راه اندازی شده است.

این مقام مسئول همچنین از امضای قراردادهای جدید نفتی به منظور ساخت پالایشگاه جدید نفت در کشور خبر داد و یادآور شد: پیش بینی می شود با توجه به بومی سازی ساخت اکثر کالاها و تجهیزات پالایشگاهی و پیشرفت پیمانکاران داخلی در مراحل ساختمان و نصب تجهیزات به زودی جشن پالایشگاه سازی در کشور برگزار شود.

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر ایران برای نخستین بار به تکنولوژی تولید مرغوب ترین بنزین جهان دست یافته است، خاطرنشان کرد: پس از بومی سازی دانش فنی، دانش فنی ایزومریزاسیون به زودی دانش فنی و لیسانس چندین طرح و پروژه فرآیند پالایش نفت در کشور بومی سازی خواهد شد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] سامسونگ-توتال به نفت ایران بازگشت

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91110704190
شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳



شرکت پتروشیمی "سامسونگ-توتال" کره جنوبی به دلیل متحمل شدن ضرر و زیان در سال گذشته، خرید نفت از ایران را مجددا از سر گرفت.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، توقف واردات نفت از ایران سال گذشته ضرر هنگفت 6.5 میلیون دلاری را برای شرکت پتروشیمی سامسونگ-توتال به همره داشت و این شرکت را مجبور کرد که مجددا به واردات نفت از ایران بازگردد.
منابع آگاه گفتند: این قرارداد نمونه‌ای از بازگشت خریداران نفت ایران به رغم موانع موجود ناشی از تحریمها و تلاش‌های قدرت‌های غربی برای متوقف کردن فروش نفت ایران است.
پس از اختلالات موجود در صادرات نفت ایران در سال گذشته که شامل توقف انتقال محموله‌های نفتی ایران به مشتریانی نظیر ژاپن و کره جنوبی شد، واردکنندگان راه‌هایی را برای ادامه دادن به واردات نفت ایران بدون نقض تحریمها پیدا کرده‌اند.
جذابیت نفت ایران به دلیل قیمت ارزانتر باعث شده که شرکت سرمایه‌گذاری مشترک سامسونگ-توتال به دنبال راههایی برای دور زدن تحریمها باشد.
این قرارداد احتمالا باعث خواهد شد که شرکت سامسونگ-توتال سالانه شش میلیون و 700 هزار دلار در هزینه‌های خود صرفه جویی کند.
به گفته یک منبع آگاه دولتی در کره جنوبی، اگر به وضعیت مالی شرکت سامسونگ-توتال نگاهی بیندازید، این قرارداد به راحتی درک خواهد شد.
این شرکت یک سرمایه‌گذاری مشترک بین گروه سامسونگ کره جنوبی و شرکت نفتی توتال فرانسه است.
افراد آگاه در شرکت توتال فرانسه، سامسونگ-توتال و همچنین گروه سامسونگ از اظهارنظر در این زمینه خودداری کردند.
سامسونگ-توتال سال گذشته و پس از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران، واردات نفت از ایران را متوقف کرد. همچنین شرکت توتال نیز خرید نفت ایران را برای تبعیت از تحریم‌های اتحادیه اروپا متوقف کرد.
اما جایگزین کردن نفت ایران به قمیت افزایش هزینه‌های شرکت سامسونگ-توتال و کاهش 90 درصدی سود این شرکت در سه ماهه دوم سال گذشته تمام شد. این شرکت پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، سراغ میعانات گازی استرالیا و روسیه که قیمت بالاتری دارند، رفت.
سامسونگ-توتال تا ژوئن سال گذشته، قرارداد سالانه‌ای برای خرید ماهانه حدود 550 هزار بشکه از میعانات گازی کنگان داشت، اگرچه مشخص نیست که آیا این شرکت در نیمه اول سال 2012 میلادی مقدار قید شده در قرارداد را به طور کامل وارد کرده یا خیر. مقدار قید شده در قرارداد جدید هنوز مشخص نیست.
اگر سامسونگ-توتال خرید نفت از ایران را از سر بگیرد واردات نفت کره جنوبی از ایران به میزان 10 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
واردات میعانات گازی در مذاکرات مقامات کره جنوبی و آمریکایی درباره کاهش واردات نفت ایران مطرح نبوده، اما در مورد گفت‌وگوهایی که قرار است در ماه مه برگزار شود، مشخص نیست که آیا میعانات گازی ایران نیز در آمار واردات نفت ایران قید خواهد شد یا اینکه به طور جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
یک مقام کره‌ای گفت: طرف آمریکایی اگر متوجه افزایش واردات میعانات گازی ایران شود، ممکن است این مسئله را در گفت‌وگوهای آینده مطرح کند. در گفت‌وگوهای دسامبر گذشته با آمریکا ما صرفا درباره کاهش واردات نفت خام ایران صحبت کردیم و میعانات گازی ایران مورد مذاکره قرار نگرفت.
شرکت سامسونگ توتال واردات حدود 30 هزار تن (280 هزار بشکه) از میعانات گازی کنگان را که در ماه مارس به این شرکت در بندر دیسان تحویل خواهد شد، شروع کرده است.
میعانات گازی یک نوع نفت سبکه است که معمولا در واحدی که برای تولید بنزین سنگین و مواد پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد، پالایش می‌شود.
میعانات گازی کنگان معمولا یک تا دو دلار در هر بشکه ارزان‌تر از رقبای خود شامل میعانات گازی استرالیا می‌شود. بدون احتساب تخفیف، تفاوت قیمت بین این دو به این معنی است که محموله کنگان برای تحویل ماه مارس چیزی در حدود 280 تا 560 هزار دلار کمتر از میعانات گازی استرالیا قیمت دارد.
اگر سامسونگ توتال محموله‌ای با این حجم را هر ماه برای یک سال از ایران خریداری کند رقمی درحدود شش میلیون و 700 هزار دلار صرفه جویی خواهد کرد.
سود این شرکت در سه ماهه دوم سال 2012، پنج میلیون و 160 هزار دلار نسبت به سال قبل کاهش یافته است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تولید اوپک کاهش می‌یابد

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91110704402

شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۰



سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به دلیل عدم تحقق تقاضای اواخر زمستان در آسیا، تا اوایل فوریه صادرات نفت خود را کاهش خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اوپک که حدود 40 درصد نفت جهان را تامین می‌کند، ظرف چهار هفته و تا 9 فوریه، روزانه 23 میلیون و 700 هزار بشکه نفت صادرات خواهد کرد که نسبت به دوره قبل کاهش 150 هزار بشکه ای یا 0.6 درصدی را نشان می‌دهد.
به گفته کارشناسان، تولید محموله‌های نفتی معمولا در این موقع از سال، به دلیل آخرین مرحله تقاضای نفت زمستانی در نیمکره شمالی افزایش پیدا می‌کند.
روی میسون، رئیس یک شرکت بررسی کننده حرکت نفتکش‌ها گفت: دومین افزایش تولید در زمستان اتفاق نمی‌افتد.
گزارش ماهانه اوپک حاکی از این است که تولید اوپک در ماه دسامبر به دلیل کاهش چهار درصدی تولید عربستان، به پایین ترین سطح 14 ماه اخیر رسید. نفت برنت روز گذشته در حدود 113 دلار در هر بشکه معامله شد.
تعداد محموله‌های نفتی خاورمیانه در این دوره با 0.7 درصد کاهش به 17 میلیون و 400 هزار بشکه در روز رسید در حالیکه در چهار هفته منتهی به 12 ژانویه، 17 میلیون و 520 هزار بشکه بود.
در این دوره نفت موجود در نفت‌کش‌ها به طور متوسط 467 میلیون و 600 هزار بشکه خواهد بود که 1.5 درصد نسبت به دوره قبلی کاهش یافته است.
اوپک شامل الجزایر، آنگولا، اکوادور، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ونزوئلا است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
جشن‌خودکفائی بنزین باحضور رئیس‌جمهور



مرحله دوم فاز سوم طرح توسعه و نوسازی پالایشگاه آبادان به عنوان قدیمی‌ترین پالایشگاه نفت خاورمیانه امروز با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود که در این صورت ایران رسما در تولید بنزین انواع هواپیما و بالگرد به خودکفائی می‌رسد.
مهر: مرحله نهائی فاز سوم طرح توسعه پالایشگاه نفت آبادان بعد از ظهر امروز پنج‌شنبه 12 بهمن ماه با حضور رئیس جمهوری به‌طور کامل به بهره برداری می رسد.
خرداد ماه سال 1390 واحد FCCU پالایشگاه آبادان افتتاح رسمی شد که با راه اندازی این طرح حدود 4 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا به ظرفیت تولید کشور افزوده شد که با بهره برداری نهائی از فاز سوم توسعه و نوسازی پالایشگاه آبادان حدود 2 میلیون لیتر دیگر به ظرفیت تولید بنزین یورو کشور افزوده خواهد شد.

از سوی دیگر با راه‌اندازی رسمی برخی از واحدهای فرآیندی همچون ایزومریزاسیون، آلکیلاسیون، بازیافت اسیدسولفوریک، کت کراکر و شیرین سازی بنزین در مجموع کل ظرفیت 14.1 میلیون لیتری تولید بنزین قدیمی ترین پالایشگاه نفت خاورمیانه با استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا تولید و به بازار عرضه می‌شود.
هزینه سرمایه گذاری در طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی کل این پروژه و نیروگاه آن را نزدیک به یک میلیارد دلار است و در مجموع با بهره‌برداری از این پروژه در بهمن ماه سالجاری کل ظرفیت 14.1 میلیون لیتری تولید بنزین پالایشگاه آبادان با استاندارد یورو 4 تولید خواهد شد.
افزایش عدد اکتان بنزین تولیدی به 95، کاهش تولید نفت کوره به 2.7 میلیون لیتر در روز، افزایش تولید گوگرد، گازمایع و افزایش تولید برخی از محصولات با ارزش افزوده همچون انواع گریدهای سوخت هواپیما، بالگرد و هواپیماهای آموزشی و کوچک از دیگر دستاوردهای این پروژه است.
با بهره برداری رسمی از مرحله دوم فاز سوم طرح توسعه و نوسازی پالایشگاه نفت آبادان، پس از حضور ایران در جمع کشورهای صادرکننده سوخت جت و هواپیماهای مسافربری، امکان خودکفایی در تامین بنزین هلی‌کوپتر و انواع هواپیماهای آموزشی و کشاورزی هم فراهم می‌شود.
در شرایط فعلی ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بنزین انواع هواپیماهای مسافربری، باربری و سوخت جت است که با بهره برداری از فاز سوم طرح توسعه پالایشگاه نفت آبادان امکان تولید بنزین انواع هلی کوپتر و برخی از هواپیماهای کوچک آموزشی و کشاورزی فراهم شده به طوری‌که تولید بنزین "هلی‌کوپتر" جز محصولات فرعی این پروژه نفتی است.
برآوردها نشان می‌دهد در مجموع با راه اندازی واحد آلکیلاسیون مرحله دوم فاز سوم توسعه پالایشگاه آبادان، ظرفیتی برای تولید روزانه 2 میلیون لیتر سوخت هلی کوپتر فراهم شود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
صادرات نفت ایران رکورد زد



خبرگزاری رویترز به نقل از کارشناسان و منابع نزدیک به شرکت های کشتیرانی خبر از افزایش کم سابقه صادرات نفت ایران در ماه دسامبر گذشته(10آذر تا 10 دی سال جاری) داد.

عصر ایران: رویترز نوشت که صادرات نفت خام ایران در ماه دسامبر سال 2012 به 1 میلیون و 400 هزار بشکه در روز رسیده است.

بر اساس این گزارش از زمان آغاز تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران در جولای سال گذشته این میزان صادرات برای ایران یک رکورد محسوب می شود.

رویترز دلیل این رشد بی سابقه را افزایش واردات چین و هند از ایران و نیز افزایش امکان ایران برای صادرات با تانکرهای نفتکش خود به مقصد بنادر کشورهای مختلف آسیایی عنوان کرده است.

رویترز می نویسد ؛ ایران اخیرا از چین چند تانکر نفتکش خریده است و این تانکرهابه این کشور این امکان را می دهد که بر تحریم های بیمه ای اتحادیه اروپا فائق آمده و نفت صادراتی خود را در بنادر کشورهای خریدار تحویل دهد.

بر اساس این گزارش هند در ماه دسامبر با افزایش 29 درصدی واردات نفت از ایران نسبت به ماه قبل از آن ،روزانه از این کشور 275 هزار بشکه نفت وارد کرده است.

این گزارش پیش بینی کرده است با تحریم های جدید آمریکا که از 6 فوریه علیه ایران آغاز می شود ، صادرات نفت ایران در ماه ژانویه 2013 نسبت به ماه دسامبر کاهش یابد.

بر اساس این گزارش کارشناسان پیش بینی کرده اند صادرات نفت ایران با توجه به افزایش تانکرهای نفت کش این کشور در نیمه نخست سال 2013 رقمی بین 1 میلیون و100 هزار تا 1 میلیون و سیصد هزار بشکه باشد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خودکفایی ایران درتولیدسوخت جت وهواپیما



با بهره‌برداری نهایی از فاز سوم توسعه و نوسازی پالایشگاه آبادان به دست رئیس جمهور، حدود 2 میلیون لیتر دیگر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده خواهد شد و ایران به جمع تولید کنندگان سوخت جت و هواپیما می‌پیوندد.

فارس: خردادماه سال 1390 واحد FCCU پالایشگاه آبادان به افتتاح رسمی رسید که با راه‌اندازی این طرح حدود 4 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو چهار به ظرفیت تولید کشور افزوده شد.

با بهره‌برداری نهایی از فاز سوم توسعه و نوسازی پالایشگاه آبادان حدود 2 میلیون لیتر دیگر به ظرفیت تولید بنزین یورو کشور افزوده خواهد شد.

مرحله دوم فاز سوم طرح توسعه و نوسازی پالایشگاه آبادان به عنوان قدیمی‌ترین پالایشگاه نفت خاورمیانه امروز با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود که در این صورت ایران رسما در تولید بنزین انواع هواپیما و بالگرد به خودکفایی می‌رسد.

*تولید بنزین قدیمی‌ترین پالایشگاه نفت خاورمیانه با استاندارد یورو 4 و 5

از سوی دیگر با راه‌اندازی رسمی برخی از واحدهای فرآیندی همچون ایزومریزاسیون، آلکیلاسیون، بازیافت اسیدسولفوریک، کت‌کراکر و شیرین سازی بنزین در مجموع کل ظرفیت 14.1 میلیون لیتری تولید بنزین قدیمی‌ترین پالایشگاه نفت خاورمیانه با استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا تولید و به بازار عرضه می‌شود.

با بهره برداری رسمی از مرحله دوم فاز سوم طرح توسعه و نوسازی پالایشگاه نفت آبادان، پس از حضور ایران در جمع کشورهای صادرکننده سوخت جت و هواپیماهای مسافربری، امکان خودکفایی در تامین بنزین هلیکوپتر و انواع هواپیماهای آموزشی و کشاورزی هم فراهم می‌شود.

در شرایط فعلی ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بنزین انواع هواپیماهای مسافربری، باربری و سوخت جت است که با بهره برداری از فاز سوم طرح توسعه پالایشگاه نفت آبادان امکان تولید بنزین انواع هلیکوپتر و برخی از هواپیماهای کوچک آموزشی و کشاورزی فراهم شده به طوری‌که تولید بنزین "هلیکوپتر" جز محصولات فرعی این پروژه نفتی است.

در مجموع با راه‌اندازی واحد آلکیلاسیون مرحله دوم فاز سوم توسعه پالایشگاه آبادان، ظرفیتی برای تولید روزانه 2 میلیون لیتر سوخت هلیکوپتر فراهم شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
انواع ریسک‌ پروژه‌های بالادستی نفت باید در قراردادها دیده شود

انواع ریسک‌ پروژه‌های بالادستی نفت باید در قراردادها دیده شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس منوچهری در دومین کنگره ملی نظام پیمانکاری در صنعت نفت اظهار داشت: باور کارشناسان این است که برای موفقیت یک پروژه بالادستی باید لایه‌های مختلف کار در یک بسته کاری فراتر از آنچه که به عنوان پیمانکاری می‌شناسیم در قالب توسعه میدان دیده شود.

وی افزود: ریسک‌های اجرای کار، ریسک‌های تأمین مالی، ریسک تأمین تجهیزات و افق کار و MDP و ریسک‌های مرتبط با آنها در قالب مدل و نوع قرارداد بین مالک و پیمانکاران باید پیش‌بینی و دیده شده باشد.

مدیرعامل سدید اضافه کرد: زمانی که از نظام پیمانکاری بالادستی نفت صحبت می‌کنیم درباره مسئله مجزایی از اغلب پیمانکاری‌ها و پروژه‌ها صحبت می‌کنیم، کما اینکه پیمانکار در این پروژه‌ها باید به مواردی چون طول دوره برداشت منابع نفت و گاز از میدان و ضریب بازیافت و اجزای آن فکر کند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] آمادگی ایران برای صادارت گاز به کشورهای عربی/ تعیین تکلیف پنج میدان مشترک
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91120100592
سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۸



عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران از آمادگی ایران برای صادارت گاز به کشورهای عربی در صورت تکمیل طرح‌های نفت و گاز ایران در خلیج فارس خبر داد و گفت: مجوز تعیین تکلیف پنج میدان مشترک صادر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود زیرکچیان‌زاده در یک نشست خبری با اعلام آمادگی ایران برای صادرات گاز به کشور‌های حاشیه‌ی خلیج‌فارس اظهار کرد: صادرات گاز به امارات تنها با ساخت 40 تا 70 کیلومتر خط لوله و عمان با ساخت 130 تا 160 کیلومتر صورت می‌گیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در صورت تحقق چنین امری جزیره "سیری" به عنوان هاب صادرات گاز در خلیج‌فارس شناخته خواهد شد.

17 میدان مشترک نفت و گاز در خلیج‌فارس

زیرکچیان‌زاده اظهار کرد که شرکت نفت فلات قاره بیشترین میدان مشترک را داراست؛ به‌طوریکه تاکنون 17 میدان مشترک نفت و گاز در آبهای خلیج‌فارس شناسایی شده است و بیشترین تولید از میدان‌های مشترک نفتی در خلیج‌فارس توسط شرکت نفت فلات قاره و بیشترین گاز توسط شرکت نفت و گاز پارس صورت می‌گیرد.


درخواست برای توسعه غیررقابتی میدان‌های مشترک

وی با تاکید بر این‌که ایران خواهان توسعه‌ی میدان‌های مشترک با همکاری کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس است گفت: ایران ترجیح می‌دهد در توسعه‌ی این میدان‌ها از همکاری به جای رقابت استفاده کند؛ چرا که در جهان توسعه‌ی غیررقابتی میدان‌های مشترک یک روال معمولی است، اما متاسفانه کشورهای حاشیه‌ی خلیج‌فارس به این موضوع اهمیتی نمی دهند.

عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران با اعلام این‌که تاکنون ایران با پنج کشوری که در آب‌های خلیج‌فارس دارای میدان‌های مشترک هستند نامه‌نگاری کرده است تا این میدان‌ها به صورت غیررقابتی توسعه یابند، یادآور شد: توسعه غیررقابتی این میدان‌ها باعث آرامش در منطقه می‌شود.

وی با اظهار این‌که عمان یکی از استقبال‌کنندگان از این درخواست بوده است، اظهار کرد که با توجه به این‌که تاکنون در خلیج‌فارس میدانی به صورت مشترک توسعه نیافته است رسیدن به چنین موضعی نیاز به زمان دارد.

توسعه میدان‌های مشترک معطل کشورهای عربی نمی‌شود

زیرکچیان‌زاده البته تصریح کرد که ایران در توسعه میدان‌های مشترک معطل کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس نخواهد ماند.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره از کاهش محدودیت‌های پیش روی توسعه میدان‌های مشترک خبر داد و گفت: البته باز هم محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد که اگر این موارد حذف شود صد‌درصد عملکرد ایران در این زمینه بهتر خواهد شد.

تعیین تکلیف 5میدان مشترک

عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت از صدور مجوز لرزه‌نگاری سه‌بعدی و تعیین‌تکلیف پنج میدان مشترک در خلیج‌فارس خبر داد و گفت: عملیات لرزه‌نگاری میدان "رشادت غربی" اتمام یافته و درحال حاضر لرزه‌نگاری میدان "ساتر" در حال انجام است و عملیات لرزه‌نگاری سه میدان دیگر (نصرت، فرزام، صالح شمالی) نیز تا سال آینده انجام و بعد از آن مرحله‌ی تهیه ام.دی.پی این میدان‌ها آغاز خواهد شد.

زیرکچیان در مورد آخرین وضعیت میدان "فرزاد A " با اشاره به این که توسعه‌ی این میدان به شرکت پتروپارس واگذار شده است نیز توضیح داد: تاکنون لرزه‌نگاری این میدان اتمام یافته و حفاری‌ چاه‌های آن در حال تکمیل است. همچنین جکت‌های آن ساخته و در فروردین‌ماه نصب می‌شود.

سهم 96 میلیارد بشکه‌ای ایران از نفت خلیج فارس

به گفته وی آخرین آمار نفت درجای ثبت‌شده ایران در آب‌های خلیج‌فارس 96 میلیارد بشکه (به جز لایه نفتی میدان پارس جنوبی) است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] باز هم خلف‌وعده نفتی‌ها؛ فاز 15 و 16 امسال هم به گاز نمی‌رسد!
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91120100042
سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۳



امسال نه‌تنها تولید از دو فاز 15 و 16 میدان مشترک پارس‌جنوبی محقق نمی‌شود بلکه با وجود وعده‌های مدیران نفتی تکمیل پالایشگاه گازی این دو فاز نیز به سال آینده موکول شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وعده تکمیل پالایشگاه و تولید گاز از فاز 15 و 16 پارس جنوبی از پاییز سال 1389 توسط مدیران نفتی داده شد اما با گذشت حدود شش سال از امضای قرارداد این طرح توسعه‌ای و وعده‌های متفاوت از سوی مسوولان برای تکمیل این دو فاز، پیشرفت پروژه نشان می‌دهد که آخرین وعده نفتی‌ها برای تولید گاز از فاز 15 و 16 هم محقق نمی‌شود.

آخرین وعده‌ای که به طور رسمی از سوی وزارت نفت برای تولید گاز از فاز 15 و 16 اعلام شده بود دهه فجر امسال بود. 22 بهمن ماه گذشت ولی خبری از تولید گاز و حتی راه‌اندازی پالایشگاه این دو فاز نشد. البته پیشرفت کار نشان می‌دهد که در خوش‌بینانه ترین حالت تولیدی شدن این دو فاز با ظرفیت کامل تا اواخر سال 1392 به طول خواهد انجامید.

چهار سال مذاکره برای امضا قرارداد

از زمان شروع مذاکره برای واگذاری طرح توسعه فاز 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی تا شروع به کار نزدیک به چهار سال به طول انجامید. در واقع توسعه این دو فاز که به کنسرسیومی به رهبری شرکت "اکر کورنر" نروژ و با حضور صدرا و قرارگاه سازندگی خاتم‌ الانبیا(ص) سپرده شده با خارج شدن شرکت اروپایی از این طرح در تیرماه 1385 به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) به صورت ترک تشریفات و با ارزش 2.7 میلیارد دلار واگذار و عملیات اجرایی آن تابستان 1386 آغاز شد.


فاز 15 و 16 امسال هم به گاز نمی‌رسد


در واقع قرارداد ساخت پالایشگاه این دو فاز بین شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرمای اصلی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به عنوان مسوول بخش خشکی و نماینده‌ پیمانکاران در طرح و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به عنوان مسوول بخش دریا بسته شده بود.

هم‌چنین قرار بود که ساخت سکوها و سازه‌های فوقانی آن‌ها از سوی دو شرکت ایزوایکو و صف با نظارت شرکت تاسیسات دریایی انجام شود و ساخت لوله‌های دریایی و مدیریت بخش دریا نیز مستقیما بر عهده‌ شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی باشد اما به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه شرکت تاسیسات دریایی و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) این دو پیمانکار در سال 1389از این پروژه خارج شدند و در نهایت "شرکت نفت و گاز آریا شهاب" مسوولیت این پروژه را بر عهده گرفت.

شاید یکی از علت ‌های تاخیر در اجرای این طرح طولانی شدن مذاکرات و تغییر پیمانکاران طرح به دلیل فشارهای صورت گرفته غرب علیه صنعت نفت کشور بود.

شاید پالایشگاه خردادماه 92 پیش‌راه‌اندازی شود

11 تیر 1386، یک سال بعد از امضا قرارداد، کلنگ ساخت پالایشگاه فاز‌های 15 و 16 پارس جنوبی و عملیات اجرایی این طرح توسط روسای جمهور ایران و ونزوئلا بر زمین زده شد.



کلنگ‌زنی ساخت پالایشگاه فازهای 15 و 16


شرکت نفت‌وگاز آریا شهاب مجری بخش خشکی متعهد شده بود که در مدت زمان 52 ماه این پالایشگاه را تکمیل کند اما بعد از گذشت 78ماه هنوز این کار صورت نگرفته است و طبق پیش بینی کارشناسان احتمالا پالایشگاه فاز 15 و 16 اواخر اسفند امسال به مرحله پیش‌راه‌اندازی برسد و در خرداد 92 راه‌اندازی شود.

این در حالی‌است که وعده‌های زیادی برای تکمیل این پالایشگاه در دو سال گذشته از سوی مدیران نفتی داده شده بود که دو زمان تعیین شده آخری برای راه‌اندازی پالایشگاه به نقل از موسی سوری- مدیرعامل سابق شرکت نفت و گاز پارس- به شرح زیر است:

چهار شهریور 1390

به گفته موسی سوری- مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، امسال (سال 1390) پالایشگاه این فاز 15 و 16 به بهره‌برداری خواهد رسید، البته گاز مورد نیاز این پالایشگاه از طریق فازهای 6 تا 8 تامین خواهد شد.

30 فروردین 1391

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: پالایشگاه گازی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی سوم خرداد ماه 1391همزمان با سالروز آزادی خرمشهر افتتاح خواهد شد و پس از گذشت چهارماه به تولیدگاز شیرین می رسد.

کمک نیروهای فنی فازهای دیگر به 15 و 16

به گزارش ایسنا، یکی از مدیران حاضر در پارس جنوبی از اعزام نیروهای فنی فازهای 12 و 22 تا 24 به فاز 15 و 16 برای انجام عملیات پیش‌راه‌اندازی این پالایشگاه خبر داد و گفت: با توجه به حجم پروژه‌های در حال اجرا در صنعت نفت تعداد نیروهای فنی مورد نیاز برای پیش‌راه‌اندازی پالایشگاه این دو فاز کم است به همین علت نیاز است از نیروهای سایر فازها برای عملیات پیش‌راه‌اندازی پالایشگاه 15 و 16 استفاده کنیم.

البته باید یادآور شد که فاز 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی اولین فاز این میدان مشترک با قطر است که با وجود همه محدودیت‌های تحمیل شده از سوی غرب و پیچیدگی‌های کار، توسط متخصصان ایرانی و بدون حضور کارشناسان خارجی راه‌اندازی می‌شود.

حفاری چاه‌ها در نیمه راه

از سوی دیگر حفر چاه‌های فاز 15 از دی‌ماه 1388 و فاز 16 از آبان ماه 1389 آغاز شده است و با توجه به این که حفر یک حلقه چاه حداقل حدود 75روز زمان نیاز دارد، برای حفر 10 تا 11 حلقه چاه هر کدام از فازها 800 روز(26 ماه) زمان نیاز است؛ بر این اساس حفاری این چاه‌ها با توجه به این که عملیات حفاری از پاییز امسال تا کنون به دلیل تعمیر دکل متوقف شده است و با احتساب زمان نصب تجهیزات سرچاهی و حفاری تکمیلی تا اواخر سال 92 به طول خواهد انجامید.

یکی از دلایل تکمیل نشدن عملیات حفاری تاخیر سه ساله در ساخت جکت‌های این دوفاز بود. بعد از آن نیز دکل فاز 15 با دو ماه تاخیر و دکل فاز 16 با 11 ماه تاخیر در محل مستقر شد.



تاخیر سه ساله در ساخت جکت‌های این دوفاز


بنابراین با توجه به این که حفر چاه‌های تولیدی فاز 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی طبق برنامه پیش نرفته است، پیش‌بینی می‌شود تا اواخر سال آینده تولید گاز از این دو فاز ممکن نخواهد شد.

این درحالیست که موسی سوری - مدیرعامل سابق شرکت نفت و گاز پارس جنوبی- در مورد حفاری چاه‌های این دو فاز وعده داده بود که حفاری چا‌ه‌های فاز 15، اسفندماه 1390 و چاه‌های فاز 16 نیز تابستان سال 91 تکمیل می‌شود.

از سوی دیگر تولید گاز علاوه بر تکمیل حفاری منوط به ساخته شدن دو عرشه‌ایست که توسط شرکت‌های صف و ایزوایکو باید ساخته شود که تاکنون عرشه فاز 15، 89 درصد و عرشه فاز 16، 83 درصد پیشرفت داشته است که پیش‌بینی می‌شود عرشه‌ها خرداد 1392 تکمیل شود.


بر این اساس به دلیل همزمان نبودن راه‌اندازی پالایشگاه با تولیدی شدن چاه‌های این دو فاز قرار است در صورت پیش راه‌اندازی پالایشگاه قسمتی از گاز فازهای 6-7-8 و 12 به این پالایشگاه تزریق شود.


فاز 15 و 16 امسال هم به گاز نمی‌رسد



وعده‌های تولید گاز از سال 1389 تا 1391

این شرایط در حالیست که مدیران نفتی بهتر از دیگران از پیشرفت و وضعیت فازهای در حال توسعه میدان گازی پارس جنوبی باخبرند اما مشخص نیست چرا آنها از سال 1389 وعده تولید گاز از فاز 15 و 16 را طی چند ماه آینده را می‌دهند، وعده‌هایی که هیچ کدام آنها محقق نشده است.

در ادامه تعدادی از وعده‌های مجریان طرح و مدیران نفتی از سال 1389 تا 1391 آمده است.

ابوالقاسم نوبختی، مدیر فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس 24 آبان 1389

تلاش می‌شود در آبان سال 1390 ترین (خط تولیدی) اول با ظرفیت 500 میلیون فوت متر مکعب معادل 12.5 میلیون متر مکعب گاز وارد سرویس شود. به‌این ترتیب تا پایان سال آینده به تدریج همه چهار ردیف تولیدی وارد چرخه فعالیت خواهند شد و ظرفیت کامل دو فاز به میزان دو میلیارد فوت مکعب خواهد رسید.

علی وکیلی مدیرعامل اسبق شرکت نفت و گاز پارس‌- 19 آذر 1389

ترین اول فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی برای تولید روزانه 12.5 میلیون متر مکعب گاز در آبان سال 1390 به مرحله تولید خواهد رسید. برنامه‌ریزی شده این دو فاز در پایان سال آینده (1390) به تولید نهایی معادل 50 میلیون متر مکعب در روز برسند.

پیروز موسوی- مدیرعامل سابق منطقه ویژه اقتصادی پارس (عسلویه) - در 11 اردیبهشت 1390

مدیرعامل منطقه‌ ویژه اقتصادی انرژی پارس درگفت‌وگوبا ایسنا: فازهای 15و16پارس جنوبی تا پایان امسال به تولید کامل می‌رسند.

موسی سوری - مدیرعامل سابق شرکت نفت وگاز پارس- 10 خرداد 1390

سوری گفت: امسال برای فازهای 15 تا 18 پارس جنوبی برنامه تولید نداریم، اما از اواخر سال آینده تا اوایل سال 1392 "تولید" از این فازها آغاز می‌شود.

رستم قاسمی- وزیر نفت- 5 مهر 1390

وزیر نفت خبر داد: تا پایان امسال فاز‌های 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی وارد مدار تولید خواهد شد.

رستم قاسمی- وزیر نفت-6 آذر 1390

وزیر نفت اعلام کرد: بهره برداری و آغاز تولید گاز از چهار فاز 15 ، 16 ، 17 و 18 پارس جنوبی تا پایان سال 1391اجرایی خواهد شد.

احمد قلعه‌بانی- مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران- 28 آذر 1390

قلعه‌بانی از بهره‌برداری از فازهای 12 و 15 تا 18 میدان گازی پارس جنوبی در سال 1391 خبر داد.

عباس حاج‌حسینی - مدیر پروژه فاز‌های 5 و 16 شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی- 4 دی 1390

مدیر پروژه‌ فازهای 15 و 16 پارس جنوبی از نصب سکوهای این دو فاز در تیرماه 1391 خبر داد.

رستم قاسمی- وزیر نفت - 12 دی 1390

قاسمی گفت: فازهای 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی مراحل پایانی خود را طی می‌کند و امیدواریم بهره‌برداری از این دو فاز در سال آینده محقق شود.

موسی سوری – مدیرعامل سابق شرکت نفت و گاز پارس - 5 بهمن 1390

مدیرعامل سابق شرکت نفت و گاز پارس از تولید گاز از فازهای 15 و 16 پارس جنوبی تا مهرماه سال 1391 خبر داد.

موسی سوری- مدیرعامل سابق شرکت نفت و گاز پارس- 30 فروردین 1391

مدیرعامل سابق شرکت نفت و گاز پارس گفت: پالایشگاه گازی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی سوم خرداد ماه 1391همزمان با سالروز آزادی خرمشهر افتتاح خواهد شد و پس از گذشت چهارماه به تولیدگاز شیرین می رسد.

قاسمی- وزیر نفت – 24 شهریور 1391

رستم قاسمی در بازدید از «یارد» خرمشهر از راه‌اندازی فازهای 15 و 16 و یک ترین از فاز 12 میدان گازی‌پارس جنوبی در سال جاری خبر داد.

قاسمی- وزیر نفت – 29 آبان 1391

وزیر نفت در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا که باتوجه به این‌که هنوز مرجله پیش‌راه‌اندازی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی که وعده تولید گاز از آن در پایان فصل پاییز داده شده، عملیاتی نشده است آیا در زمان اعلام شده تولید از آنها محقق می‌شود یا خیر؟ گفت: ان شاء الله تا پایان امسال این دو فاز افتتاح و تولید گاز از آن آغاز می‌شود.

علیرضا نیکزاد رهبر – سخنگوی وزارت نفت- 6 دی 1391

نیکزاد در مورد تولیدی نشدن فاز 15 و 16 پارس جنوبی در فصل پاییز امسال نیز اظهار کرد: هشت فاز میدان گازی پارس جنوبی نیز به تدریج تا پایان خرداد 1392 وارد مدار تولید می‌شود.


محسن خجسته مهر- معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت- 10دی 1391

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گفت: بهره برداری از طرح های مهر ماندگار صنعت نفت افزون بر توسعه این صنعت،شکوفائی اقتصادی را به همراه خواهد آورد و در این مسیر آغاز مراحل راه اندازی فاز های 15 و16 پارس جنوبی به زودی آغاز خواهد شد.


1.5 سال تاخیر با وجود قبول همه تاخیرات مجاز

البته غلام‌حسین خواجه‌علی – مجری سابق بخش خشکی فاز 15 و 16- پیش‌تر اعلام کرده بود که اگر چه مدت زمان اجرای این دو فاز 52 ماه است اما این طرح مشمول تاخیرات مجاز شده و احتمالا طی 62 ماه تکمیل ‌شود. اما حتی با ارفاق زمانی خواسته شده بازهم تکمیل فاز 15 و 16 پارس جنوبی و تولید گاز از آن با حدود 1.5 سال تاخیر هنوز انجام نشده است.

درآمد بیش از 3میلیارد دلاری از فاز 15 و 16

به گزارش ایسنا، هدف‌ از طرح توسعه فاز 15و 16 پارس جنوبی تولید روزانه 50میلیون متر مکعب گاز طبیعی، 80هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن گاز مایع (ال.پی.جی) و یک میلیون تن اتان است که درآمد حاصل از فروش محصولات تولیدی آن معادل سه میلیارد دلار تخمین زده شده است.

تاسیسات‌ دریایی‌ و ساحلی‌ این‌ دو فاز مشترک گازی از دو سکوی‌ حفاری‌ تولید شامل‌ 24 حلقه‌ چاه‌، دو رشته‌ خط‌ لوله‌ 32 اینچ‌ دریایی‌ انتقال‌ گاز به‌ طول‌ تقریبی‌ 100 کیلومتر، دو خط‌ لوله‌ 4.5 اینچی‌ انتقال‌ محلول‌ گلایکول‌ به‌ طول‌ تقریبی‌ 100 کیلومتر، واحدهای‌ شیرین‌سازی‌ گاز و سرویسهای‌ جانبی است.

چرا وعده‌ها مححق نمی‌شود؟

با توجه به این که رستم قاسمی - وزیر نفت - بعد از انتصاب به این سمت هر دو هفته یک بار به همراه مدیران مسوول از فازهای در حال توسعه پارس جنوبی بازدید می‌کند و از پیشرفت فازها به خوبی مطلع است، اما همچنان زمانی‌هایی برای راه‌اندازی و تولید از فاز 15 و 16 تعیین می‌شود که با پیشرفت فاز هم‌خوانی ندارد.

در نهایت اگر از سود حاصل از تولید شدن این فاز و افزایش تقریبا دو برابری هزینه‌های(افزایش از 2.7 به 4.5 میلیارد دلار) این طرح بگذریم و بپذیریم که قسمتی از این هزینه‌ها را فشارهای تحمیل شده به کشور موجب شده است اما این موضوع همچنان مطرح است که چرا دو سال است وعده‌های مدیران نفتی در مورد تولید از فاز 15 و 16 محقق نمی‌شود؟
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
عراق با ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا در خاک خود موافقت کرد

عراق با ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا در خاک خود موافقت کرد

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از میدل‌ایست آنلاین، عراق با ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به سوریه و پس از آن اروپا، در خاک این کشور، موافقت کرد.

در بیانیه دولت عراق آمده است، عبدالکریم اللعیبی، وزیر نفت این کشور، موظف شده‌است تا توافقنامه این پروژه را که از طریق آن گاز طبیعی ایران در آینده به اروپا صادر خواهد شد، امضا کند.

در جولای گذشته، ایران، عراق و سوریه تفاهم‌نامه‌ای برای احداث این خط لوله به امضا رساندند. تهران نیز اعلام کرد که هزینه احداث این پروژه حدود 10 میلیارد دلار خواهد بود.

جواد اوجی، معاون وزیر نفت ایران، نیز در همان زمان اعلام کرد: ساخت این خط لوله، به طول چندین هزار کیلومتر، از زمان تامین سرمایه، 3 تا 5 سال به طول خواهد کشید.

اوجی توضیح داد: این خط لوله با ظرفیت انتقال 110 میلیون مترمکعب گاز در روز، بندر عسلویه در جنوب ایران را به عراق و سپس به سوریه متصل می‌کند و احتمال توسعه آن به لبنان و اروپا وجود دارد.

وی اضافه کرد: عراق و سوریه، در ابتدا به‌ترتیب روزانه حدود 20 و 20 تا 25 میلیون مترمکعب گاز دریافت خواهند کرد.

پس از روسیه، ایران دارای بزرگترین ذخایر اثبات شده گازی جهان است و از این نظر رتبه دوم را دارا است. این کشور در حال حاضر، تقریبا تمام 600 میلیون مترمکعب گاز تولیدی خود در روز را مصرف می‌کند اما در نظر دارد از سال 2015 با توسعه میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس، تولید خود را 2 برابر کند و روزانه250 میلیون مترمکعب گاز به همسایگان خود و اروپا صادر کند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] چین رقیب جدید اعضای اوپک می‌شود !

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 91120603651
یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲



چین با سرمایه گذاری بی‌سابقه 35 میلیارد دلاری برای خرید شرکتهای نفتی خارجی رقیب در مسیر تولید کافی نفت در خارج از مرزهای خود و تبدیل شدن به رقیبی جدی برای اعضای اوپک نظیر کویت و امارات قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از روزنامه فایننشیال تایمز، آژانس بین‌المللی انرژی در خصوص تاثیر سرمایه گذاری نفتی خارجی چین روی تولید نفت این کشور گزارش داد: شرکتهای نفتی ملی چین در سال 2015 روزانه سه میلیون بشکه نفت در خارج از کشور تولید خواهند کرد که دو برابر تولید 1.5 میلیون بشکه ای این کشور در سال 2011 و برابر با تولید کویت است.
فاتح بیرول اقتصاددان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی در حاشیه یک کنفرانس انرژی در لندن گفت: چین در حال تبدیل شدن به یک تولیدکننده بزرگ نفت خام در خارج از مرزهای خود است.
بیرول افزود: افزایش فعالیتهای شرکت‌های نفتی چینی در زمینه خرید دارایی‌های شرکتهای رقیب و سرمایه‌گذاری آنها در زمینه فناوریهای حفاری غیرسنتی در حال تغییر چارچوب صنایع نفتی در جهان است.
شرکتهای نفتی دولتی چینی نظیر CNOOC و سینوپک در سال‌های اخیر برای خرید دارایی‌های خارجی تلاش زیادی انجام داده اند و از سال ۲۰۰۹ بیش از ۹۲ میلیارد دلار از داراییهای نفتی و خارجی در کشورهای مختلف از آمریکا گرفته تا آنگولا خریداری کرده‌اند به طوری‌که ارزش دارایی‌های خارجی آنها در سال 2012 به رقم بی سابقه ۳۵ میلیارد دلار رسید. این خریدها علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک شامل خرید سهام شرکتهای خارجی است.
سیاستگذاران نفتی و تحلیلگران معتقدند: تلاش چین برای تولید نفت در خارج از کشور برای تضمین تامین نیاز داخلی خود به انرژی است اما به گفته آژانس بین‌المللی انرژی شرکتهای نفتی چینی عمدتا نفت تولیدی در خارج از کشور را در بازارهای بین‌المللی می فروشند و این نفت را روانه بازار داخلی چین نمی کنند.
با این وجود برخی مدیران نفتی چین می‌گویند: احتمال استفاده از نفت تولیدی در میادین نفتی خارجی برای تامین نیاز بازار داخل وجود دارد چرا که چین به عنوان دومین کشور بزرگ مصرف کننده نفت جهان تقاضای نفت بسیار بالایی دارد.
فایینشیال تایمز افزود: به دستور دولت شرکتهای نفتی دولتی چین ملزم به ترسیم اهداف سالانه تولید هستند و از آنجا که بسیاری از میادین نفتی داخلی پیر و قدیمی هستند، این شرکتها از ذخایر نفتی خارجی برای رسیدن به این اهداف سالانه استفاده می کنند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] نفت برنت در محدوده 100 تا 130 دلار خواهد ماند

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91120603807

یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰



یک بانک آمریکایی پیش بینی کرد که قیمت نفت برنت تا سال 2015 در محدوده 100 تا 130 دلار در هر بشکه خواهد ماند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) بانک مریل لینچ آمریکا در گزارشی جدید اعلام کرد: متوسط قیمت نفت برنت تا سال 2015 در محدوده 100 تا 130 دلار در هر بشکه باقی خواهد ماند.
این بانک آمریکایی با بررسی خطرات روند نزولی قیمت نفت اعلام کرد: بعید است متوسط قیمت نفت برنت به زیر 80 دلار در هر بشکه برسد.
در این گزارش برای این پیش‌بینی‌ها سه دلیل عنوان شده که شامل افزایش هزینه‌های تولید نفت در پروژه‌های جانبی کشورهای غیرعضو اوپک، افزایش بودجه کشور‌های عضو اوپک، انعطاف پذیری قیمت در برابر تقاضا که نشان ‌دهنده افزایش شدید مصرف در قیمت‌های پایین است.
در آمریکا تولید نفت شیل باعث شده که پیش‌بینی شود بهای نفت سبک آمریکا در یک دوره‌ 18 تا 24 ماهه به 50 دلار در هر بشکه برسد.
این گزارش می‌افزاید: عرضه نفت از ذخایر غیرمتعارف محصور در خشکی می‌تواند باعث عرضه بیش از حد نفت خام سبک آمریکا شود. این اتفاق در حال حاضر در برخی نقاط رخ داده و افزایش تولید و نبود راههای حمل‌ و نقل باعث شده که نفت سبک آمریکا 20 دلار زیر قیمت نفت برنت معامله شود.
با توجه به محدودیت‌های صادراتی قیمت نفت سبک تولید ‌شده در دریا در آمریکا در سال 2013 نسبت به نفت برنت کاهش خواهد یافت.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تقاضای نفت در آمریکا کاهش یافت

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 91120603399
یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹



تقاضای نفت در آمریکا در ماه ژانویه کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح در 18 سال اخیر رسید.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، موسسه نفت آمریکا اعلام کرد: مجموع تحویل نفت که یک شاخص برای سنجش میزان تقاضا در آمریکا است، در ماه ژانویه نسبت به دوره مشابه سال قبل با 1.7 درصد کاهش به 17 میلیون و 962 هزار بشکه در روز رسید.
موسسه نفتی آمریکا که در گزارش ماهانه خود افزود: تقاضای نفت آمریکا در تمام ماههای سال 2012 به جز ماه می کاهش یافته است.
جان فلمی اقتصاددان ارشد این موسسه گفت: آمارهای ماه ژانویه تقاضای ضعیف سال گذشته را جبران می‌کند. با توجه به اقتصاد ضعیف موجود این آمارها تعجب‌آور نیستند.
در ماه ژانویه تحویل بنزین به هشت میلیون و 384 هزار بشکه در روز رسید که به میزان 2.4 درصد بالاتر از سال گذشته است .
در عوض تولید داخلی نفت آمریکا در ماه ژانویه به هفت میلیون و 11 هزار بشکه در روز رسید. این اولین بار در 20 سال گذشته است که تولید نفت آمریکا به بالای هفت میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان تولید در 21 سال گذشته است.
تولید نفت آمریکا به مدد توسعه میادین غیرمتعارف نفتی در این کشور نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
با توجه به تولید در حال افزایش انرژی در آمریکا، واردات نفت و فرآورده‌های پالایش شده در ماه ژانویه به پایین‌ترین سطح در 13 سال گذشته رسید و به طور متوسط 10 میلیون و 400 هزار بشکه در روز بود.
در این گزارش همچنین آمده است که ذخایر نفتی آمریکا در ماه ژانویه 371 میلیون و 800 هزار بشکه در روز بوده که این رقم جدا از ذخایر نفتی استراتژیک است.
موسسه نفتی آمریکا متشکل از 500 شرکت نفت و گاز است که بیشتر انرژی مورد نیاز آمریکا و 7.7 درصد اقتصاد این کشور را تامین می‌کنند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تشدید رقابت برای احداث خط لوله صادرات گاز به لبنان/ قطری‌ها عقب‌تر از ایران

تشدید رقابت برای احداث خط لوله صادرات گاز به لبنان/ قطری‌ها عقب‌تر از ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با نهایی شدن قرارداد صادرات گاز ایران به عراق رقابت ایران و قطر برای احداث خط لوله صادرات گاز به لبنان تشدید شد به طوری که قطری ها برای آنکه بتوانند گاز خود را به لبنان و اروپا صادر کنند به دنبال احداث خط لوله صادرات گاز به کشور عراق و سوریه و از آنجا به لبنان هستند.

بر اساس این گزارش عراق و ایران برای ساختن خط لوله صادرات گاز خود از یکی دو سال گذشته توافقاتی انجام دادند، در روزهای آینده نیز این توافقات نهایی می شود و گاز ایران در اواخر سال 2013 به عراق صادر خواهد شد.

براساس توافقات اولیه صورت گرفته که به امضای دو طرف رسیده است، ایران 25 میلیون متر مکعب گاز به صورت روزانه به عراق صادر می‌کند.

این گزارش حاکی است، گاز صادراتی ایران به عراق از طریق خط لوله 42 اینچ منشعب از خط لوله ششم سراسری به نقطه صفر مرزی منطقه ایلام به 2نیروگاه المنصوره و بغداد انتقال داده می‌شود.

برای انتقال گاز از خاک ایران به نیروگاه‌های المنصوره و بغداد270 کیلومتر خط لوله گاز در خاک عراق احداث خواهد شد که طرف عراقی برای شتاب بخشیدن به این پروژه، همکاری پیمانکاران ایرانی را خواستار شده است.

این خط به گونه‌ای طراحی شده که بتواند ظرفیت خود را افزایش داده و به جز کشورهای عراق و سوریه، به کشورهایی نظیر اردن و لبنان نیز گازرسانی کند.

براساس این گزارش مقرر شده تا 18 ماه آینده گاز ایران به عراق وصل و از آنجا مقدمات صادرات گاز به سوریه و لبنان نیز انجام شود.

این درحالی است که قطر به تکاپو افتاده است تا هر چه زودتر بتواند خط لوله ای را برای ارسال گاز گنبد شمالی یا همان پارس جنوبی به عراق و سوریه و از آنجا به لبنان صادر کند هر چند هنوز نتوانسته است با عراقی ها به توافق برسد.

از طرف دیگر باید گفت قطر با دولت فعلی سوریه نیز مشکلات عدیده ای دارد و بعید به نظر می رسد که بتواند با دولت سوریه برای صادرات گاز خود به لبنان به توافق برسد.

این شرایط موجب شده است که گمانه زنی ها برای ایجاد اختلال در مسیر جدید صادرات گاز ایران به اروپا از سوی قطر ایجاد شود و این درحالی است رفت و آمدهای مقامات قطری به عراق در این روزها افزایش یافته است.

از آنجا که خیال ایران برای صادرات گاز به عراق راحت است، اما از هم اکنون باید به دنبال ایجاد شرایطی باشد تا بتواند گاز خود را به صورت ایمن به سوریه و لبنان و ازآنجا به اروپا صادر کند. به طوری که اخیرا وزیر انرژی عراق با حضور در ایران و گفت‌وگوهایی که با وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران انجام داده است، به نظر می رسد قرار دادنهایی صادرات گاز به این کشور قبل از پایان سال جاری نهایی و به امضای دو طرف برسد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
فناوری نانو مواد و میکروحباب‏ ها در سیال حفاری به کارگرفته می شود

فناوری نانو مواد و میکروحباب‏ ها در سیال حفاری به کارگرفته می شود

رئیس پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت از به کارگیری فناوری نانو مواد و میکروحباب‏ ها در سیال حفاری برای بهبود خواص سیال حفاری با ملاحظات زیست‏ محیطی خبر داد.


عزت الله کاظم‏ زاده در گفت‌ و گو با خبرنگار شانا تاکید کرد: در این طرح نیز با ساخت انواع نانو افزایه ‏ها و همچنین میکروحباب‏ های پایدار می‏ توان سیال حفاری نسل جدید را در عملیات حفاری مناطقی با شرایط ویژه به کار برد.

وی ادامه داد: در بخش حفاری و برای کاهش آسیب سازند، طرح ‏های دیگری چون تحقیقات در زمینه تقابل سنگ و سیال، استفاده از نمک‏های دانه‏بندی، طراحی سیالات نوین حفاری، انتخاب مناسب‏ترین روش اسیدکاری و استفاده از سیستم‏های اسیدکاری با قدرت نفوذ بیش‏تر در خمیره سنگ و مناطقی با نفوذپذیری کمتر در دست اجراست.

کاظم‏ زاده به انجام تحقیقات آزمایشگاهی، مدل‏سازی داده‏ های آزمایشگاه، شبیه‏ سازی مخزنی و به کارگیری نتایج آنها در مطالعه میادین اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در مطالعات رسوبات واکس و آسفالتین، چگونگی تشکیل رسوبات در مخزن و تاثیر آنها بر خواص مخزنی، تعیین مشخصه‏های آزمایشگاهی لازم در شبیه‏سازی، شرایط تشکیل رسوبات در ستون چاه، ارائه مواد بازدارنده برای کاهش تشکیل رسوب و تهیه نرم‏افزار پیش‏بینی رسوب انجام می‌شود.

وی طراحی و ساخت سیمان فوق سبک را از دستاوردهای بزرگ این پژوهشکده دانست و گفت: مراحل تجاری‏سازی این نوع سیمان با استفاده در ده حلقه چاه انجام شده و دانش فنی آن آماده واگذاری است.

رئیس پژوهشکده مهندسی نفت ادامه داد: به تازگی برای تولید انواع دیگری از سیمان در پژوهشگاه صنعت نفت برنامه‌ریزی شده است مانند سیمان‌ الاستیک و سیمان دانه‏ بندی.

به گفته او هم‌اکنون سیمان الاستیک در مرحله آزمایش میدانی و سیمان دانه‌بندی در مراحل آزمایشگاهی و تولید نیمه ‏صنعتی قرار دارد.

کاظم‌زاده‏ از انجام همزمان بیش از ده طرح پژوهشی در این پژوهشکده خبر داد و گفت: متقاضیان این طرح‏ ها شامل شرکت‌های مناطق نفت‏خیز جنوب، نفت مناطق مرکزی، مهندسی و توسعه نفت و شرکت نفت و گاز اروندان می‌شود.

وی با تاکید بر این که رویکرد پژوهشکده به سمت طرح‏های پژوهشی جامع و اثربخش تغییر کرده است، افزود: تعداد و اعتبار این طرح‏ های پژوهشی نیز نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل ‏ملاحظه ای داشته است
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تکمیل NGL خارک تا پایان 92/ خاموش‌ شدن برخی فلرهای خلیج فارس
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91121308152
یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۹



مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره با اعلام این‌که NGL خارک ابتدای سال 93 به تولید خواهد رسید از خاموش‌ شدن تعدادی دیگر از مشعل‌های میدان‌های نفتی ایران در آبهای خلیج فارس تا پایان امسال خبر داد.

رضا بیاضی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که نیمه اول سال 92 عملیات نصب و ساخت مخازن، اسکله، نیروگاه و یوتیلیتی NGL خارک تمام می‌شود، گفت: تمام تلاش متخصصان ایرانی این است که تا پایان سال 92 کلیه عملیات اجرایی به اتمام برسد و تولید گاز در سال 93 از NGL خارک محقق شود.

به گفته وی پیشرفت کل پروژه هم‌اکنون به 42 درصد و پیشرفت اجرایی آن به 50 درصد رسیده است.

بیاضی ظرفیت فراورش NGL خارک را 600 میلیون فوت مکعب در روز اعلام کرد.

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت فلات قاره سرمایه مورد نیاز برای ساخت NGL خارک را 1.2 میلیارد یورو اعلام کرد و در مورد تامین هزینه‌های آن توضیح داد: خوشبختانه بودجه این طرح به‌طور کامل تامین شده است و مشکلی در زمینه‌ی مالی نداریم. متناسب با پیشرفت پروژه هزینه‌های آن پرداخت می‌شود.

فلرهای ابوذر خاموش می‌شود

بیاضی از خاموش‌شدن فلرهای میدان نفتی ابوذر تا پایان سال خبر داد و گفت: سکوی جمع‌آوری گاز‌های همراه این میدان نصب شده است.

وی با اشاره به این‌که تا پایان امسال بخشی از فلرینگ کشور کاهش می‌یابد، گفت: طرح جمع‌آوری گاز‌های همراه میدان ابوذر مراحل آخر خود را می‌گذراند به‌طوری که در این هفته آخرین مرحله‌ی آن یعنی راه‌اندازی کمپرسور‌ها آغاز خواهد شد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] دعوت برای صادرات پتروشیمی بدون دادن مجوز!
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91121308352
یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۰



صنعت پتروشیمی در انتظار اخذ مجوز صادرات است اما وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت بدون دادن مجوز می گوید که صادر کنید! از سوی دیگر شرکت ملی پتروشیمی از هدر رفتن تولید در شرایطی که نمی‌تواند واحدها را در نوروز تعطیل کند بیم دارد اما وزیر صنعت، معدن و تجارت احتمال ورشکستگی یا تعطیلی واحدهای پتروشیمی را رد می‌کند.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درحالی که به گفته معاون وزیر نفت تنها 40 درصد از اکثر محصولات پتروشیمی در بورس به دلیل وفور عرضه جذب می‌شود، در مقابل وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید دارد که واحدهای پتروشیمی بدون تامین نیاز صنایع داخلی حق صادرات محصولات خود را ندارند.

چندی پیش مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نسبت به صدور دیر هنگام مجوز صادرات محصولات پتروشیمی اعلام نگرانی کرد و گفت: مصرف مواد اولیه در آغاز سال جاری کاهش می‌یابد در صورتی که نمی‌توان واحدهای پتروشیمی را تعطیل کرد.

بر این اساس واحدهای پتروشیمی نمی‌توانند تعطیل شوند و باید پیوسته به تولید ادامه دهند، حال آن‌که به‌خاطر محدودیت رفت و آمد وسایل حمل و نقل در روزهای نوروز، خرید این محصولات کاهش می‌یابد و در این صورت به گفته مسوولین صنعت پتروشیمی صادرات می‌تواند یک اقدام موثر در حفظ رونق پتروشیمی باشد.

به گفته بیات معمولا 10 روز قبل از شروع سال و دو هفته بعد از آغاز سال جدید، تردد وسایل سنگین جاده‌ای ممنوع و محدود می‌شود بنابراین امکان نقل و انتقال محصولات پتروشیمی به وسیله کامیون در کشور به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

ممنوعینت صادرات برای حفظ بازار

وزارت صنعت، معدن و تجارت چند ماه پیش به دنبال کمبود مواد اولیه پتروشیمی در بازار داخلی و همچنین افزایش شدید قیمت این مواد صادرات برخی از محصولات پتروشیمی را برای تامین نیاز صنایع داخلی محدود و ممنوع کرد بنابراین یکی از گروه‌های محصولی که در فهرست محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی قرار گرفت، محصولات پتروشیمی است.

در ادامه شرکت‌های پتروشیمی بنا به قانون تمام محصولات تولیدی خود را در بورس عرضه کردند که در مقابل به گفته مسوولان پتروشیمی، با مازاد عرضه بیش از 50 درصدی روبرو شدیم.

ادعای پتروشیمی‌ها علیه وزارت صنعت، معدن و تجارت

درحالی که مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به ایجاد مشکل برای واحدهای پتروشیمی در پی ممنوعیت‌های صادراتی اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به تعهدات خود درباره صادرات پتروشیمی عمل نکرده است.

هنگامی‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده بود که واحدهای پتروشیمی بدون تامین نیاز صنایع داخلی حق صادرات محصولات خود را نخواهند داشت، بیات تاکید می‌کند که قرار این بود پس از دو بار عرضه کالا در بورس ممنوعیتی در صادرات وجود نداشته باشد، اما این موضوع رعایت نشده است.

وزیر‌ صنعت، معدن و تجارت نیز در واکنش به اظهارات بیات با رد احتمال ورشکستگی یا تعطیلی واحدهای پتروشیمی به دلیل محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی گفت: هر محصول پتروشیمی که موظف بوده نیاز بازار داخلی را تامین کند و این کار را انجام داده است هیچ محدودیتی بر سر راه صادراتش نیست.

وی افزود: هر شرکتی در این زمینه مشکلی دارد به ما مراجعه کند تا وضعیتش را بررسی کنیم؛ تنها محدودیتی که در مورد واحدهای پتروشیمی وجود دارد این است که آن‌ها باید نیاز تولیدکنندگان داخلی را درخصوص مواد اولیه تامین کنند و می‌توانند مازاد محصولات خود را نیز صادر کنند.

اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت درحالی است که فعالان صنعت پتروشیمی مدعی هستند که این وزارتخانه هنوز هیچ مجوزی برای صادرات به صنعت پتروشیمی نداده است و تنها فعالان این حوزه را برای مذاکره دعوت می‌کند.

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اظهار کرده بود که در نوروز به ناچار برای جلوگیری از انبارش و توقف کار واحدها باید بخش قابل توجهی از محصولات را حتما صادر کنیم.

بیات با تاکید بر این‌که صادرات محصولات پتروشیمی ارز مورد نیاز کشور را تامین می‌کند، اظهار کرد: صادرات محصولات پتروشیمی از سوی دیگر گردش اقتصادی را در مدار طبیعی خود حفظ می‌کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به گونه‌ای صادرات را برنامه‌ریزی خواهیم کرد که بعد از تعطیلات نوروزی که واحدهای صنایع تکمیلی دوباره به کار و تلاش عادی خود ادامه می‌دهند، محصولات کافی برای عرضه در بورس وجود داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر وفور عرضه کالا در بورس گفت: در حال حاضر از صددرصد عرضه بیش از 40 درصد جذب نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در پایان خاطرنشان کرد: به دنبال اخذ مجوز برای صادرات هستیم تا خطوط تولید مجتمع های پتروشیمی که عوامل اصلی رونق اقتصادی کشور ما هستند آسیب نبینند.

پتروشیمی پس از گرانی محصولات متهم به کاهش ندادن نرخ ارز شده است

یکی دیگر از گلایه‌های موجود از صنعت پتروشیمی از زبان رییس سازمان توسعه تجارت مطرح می‌شود و بر اساس آن واحدهای پتروشیمی هنوز به تعهد خود در زمینه عرضه ارز حاصل از صادراتشان به مرکز مبادلات ارزی عمل نکرده‌اند و اگر آن‌ها ارز خود را وارد این مرکز کنند نرخ ارز در بازار کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

حال آنکه در پاسخ شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفته است که در صورت داشتن ارز مازاد، ارز را به نرخ مبادلاتی می‌فروشد اما باید در نظر گفت که این بخش ارز حاصل از صادرات را برای بازپرداخت فاینانس‌ها، تامین تجهیزات و ... هزینه می‌کند.

از سوی دیگر شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید دارد که برای انجام پروژه‌های مهر ماندگار از صندوق توسعه ملی وام نگرفته و خود منابع مالی مورد نیاز را تامین کرده است.

همچنین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در این اواخر در نامه‌ای به تمام شرکت‌ها ابلاغ کرده است که ارز مازاد خود را در اتاق میادلات ارزی به فروش برسانند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش ظرفیت سوآپ نفت خام کشورهای حوزه خزر تا 500 هزار بشکه

افزایش ظرفیت سوآپ نفت خام کشورهای حوزه خزر تا 500 هزار بشکه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شرکت مهندسی و ساختمان نفت، علی محمدی ظرفیت ذخیره سازی و تعادل نفت خام این بخش را 500 هزار بشکه در روز ذکر کرد و گفت: قطع خوراک‌رسانی به تاسیسات بالادستی نظیر واحدهای پالایشگاه‌ها منجر به توقف آن تاسیسات می‌شود که این توقف، هزینه‌ گزافی به دنبال خواهد داشت.

وی مخازن تعادلی را مخازنی استراتژیک قلمداد کرد و گفت: احداث مخازن تعادلی در این بخش امنیت تامین خوراک رسانی به تاسیسات بالادستی نظیر پالایشگاه‌های تهران و تبریز را تامین می‌کند.

مجری طرح انتقال و فرآورش نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر، افزود: در صورتی که فعالیت یکی از تاسیسات مذکور به دلیل توقف انتقال خوراک متوقف شود، به مدار برگرداندن آن واحد زمان و هزینه‌های زیادی را به تاسیسات تحمیل می‌کند.

وی حجم سرمایه‌گذاری پروژه احداث مخازن تعادلی ساری – مغانک را 400 میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: این پروژه فاز سوم از طرح انتقال و فرآورش نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر است که فاز نخست آن در بخش انتقال از نکا تا تاسیسات ری و فاز دوم در بخش فرآورش شامل انجام عملیات در پالایشگاه های تهران و تبریز و ساخت پایانه نفتی نکاء، به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: اکنون با اجرای پروژه مخازن ساری – مغانک فاز سوم این طرح به طور کامل به اتمام می‌رسد.

محمدی افزود: با انجام فاز نهایی طرح انتقال و فرآورش نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر، امکان انتقال روزانه 500 هزار بشکه نفت خام ممکن می‌شود.

به گفته وی، عملیات اجرایی پروژه احداث مخازن تعادلی ساری – مغانک از پائیز 87 آغاز شد که دهه فجر سال جاری بخش نخست آن که شامل تاسیسات ساری است، به بهره‌برداری رسید و تا پایان سال جاری با بهره برداری از تاسیسات مغانک، شاهد به بارنشستن این فاز از طرح خواهیم بود.

وی تصری کرد: در این پروژه 175 هزار متر مکعب خاکبرداری، 16 هزار و 500 متر لوله گذاری، 386 عدد شمع کوبی، 17 هزار و 900 متر مکعب بتن ریزی، 1350 تن آرماتوربندی و 62 هزار و 350 متر کابل کشی انجام شده است.

محمدی تصریح کرد: همچنین در این پروژه چهار مخزن ذخیره نفت خام 40 هزار متر مکعبی با سقف شناور در ساری و مغانک، 2 عدد مخزن ذخیره آب آتش نشانی با سقف ثابت 6 هزار متر مکعبی در مغانک و 2 عدد مخزن ذخیره آب آتش نشانی بدون سقف 6 هزار متر مکعبی در ساری احداث شده است.

محمدی اعلام داشت، با هدف سیاست‌های حمایتی دولت از صنایع داخلی برای اولین بار از پمپ های API ساخت داخل در این پروژه جهت انتقال نفت خام استفاده شده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
بریتیش پترولیوم مقامات آمریکا را فریب داد

بریتیش پترولیوم مقامات آمریکا را فریب داد

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از پرس‌تی‌وی، شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم، مقامات آمریکا را در مورد میزان نشت نفت در خلیج مکزیک در سال 2010 فریب داده است.

بر اساس این گزارش، این حادثه، بزرگ‌ترین نشت دریایی نفت در تاریخ است.

ترنسوشن، مالک چاه نفت «دیپ هوریزون» که این چاه را به «بی‌پی» اجاره داده بود، گفت: بریتیش پترولیوم با گزارش برآوردهای کمتر از میزان نفت نشت کرده به آب‌ها، مانع آگاهی یافتن دولت آمریکا و افکار عمومی از میزان واقعی این بحران شده‌است.

وی در دادخواستی که به دادگاه فدرال نیواورلند ارائه داده است، توضیح داد: از اواخر آوریل تا ماه می 2010، «بی‌پی» مرتبا به منابع نظارتی تصمیم‌گیرنده، کنگره آمریکا، رسانه‌ها و افکار عمومی گزارش می‌داد که در بهترین برآورد، روزانه 5 هزار بشکه نفت به آب‌های خلیج مکزیک وارد شده است.

در این دادخواست آمده است، این شرکت از ارائه تعداد بیشماری از اسناد، تحلیل و برآورد‌ها که می‌توانست این فریبکاری «بی‌پی» را آشکار کند، خودداری کرده است.

ترنسوشن توضیح داد: درصورتی که این شرکت انگلیسی، مقامات را از اندازه درست حادثه آگاه کرده بود، این نشت 2 ماه زودتر کنترل شده بود اما کوتاهی «بی‌پی» سبب شد تا اقدامات انجام شده برای متوقف کردن نشت نفت، عملی نشود چراکه اطلاعات دریافت شده دقیق نبوده و بر پایه برآوردهای غیرواقعی بوده‌است.

ترنسوشن گفت: «بی‌پی» مدعی است که روزانه 5 هزار بشکه نفت در این خلیج نشست کرده‌است اما ارقام واقعی، نشت روزانه 70 تا 100 هزار بشکه در روز را نشان می‌دهد و اطلاعات نادرست سبب شده‌است تا مقامات روش‌های غلطی برای مسدود کردن چاه به کار گیرند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] سهمیه نوروزی بنزین قطعی شد

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 91122717643
یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۳



50 لیتر سهمیه بنزین نوروزی ساعت 24 امشب در کارت‌های سوخت شارژ می‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طبق وعده مسوولین 50 لیتر بنزین 400 تومانی امشب در کارت سوخت دارندگان خودرو شارژ خواهد شد، هرچند که علی ربیعی، معاون ستاد سوخت در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تایید واریز سهمیه 50 لیتر سهمیه بنزین نوروزی، زمان واریز این سهمیه را همزمان با سهمیه ماهانه فروردین ماه اعلام کرد.
با وجود آن‌که خبرها حاکی از پرداخت سهمیه بنزین نوروزی است اما شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که تاکنون هیچ دستوری مبنی بر پرداخت چنین سهمیه‌ای تاکنون اعلام نشده است.
داوود عرب‌علی رییس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت:‌ نرم افزارهای سامانه هوشمند سوخت برای واریز سهمیه بنزین نوروزی آماده شده است و در صورت اعلام پرداخت این سهمیه طبق دستور سهمیه نوروزی در کارت‌های سوخت شهروندان خواهد بود.
وی با تاکید بر این‌که تاکنون هیچ دستوری برای پرداخت سهمیه نوروزی به این شرکت اعلام نشده است گفت: سامانه هوشمند سوخت را برای عرضه سهمیه بنزین نوروزی آماده کرده‌ایم.
به گزارش ایسنا، سهمیه بنزین فروردین ماه نیز بدون تغییر در حجم و قیمت ساعات پایانی 30 اسفند ماه در کارت‌های سوخت خواهد بود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] بسته اجرایی وزارت نفت ابلاغ شد

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 91122717202
یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۹



با موافقت دولت و در راستای تدوین و ارائه بسته‌های اجرایی بخش بالادستی صنعت نفت شامل ظرفیت تولید نفت خام و گاز طبیعی در طول برنامه پنجم توسعه کشور، بسته اجرایی وزارت نفت ابلاغ شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت نفت و تأیید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و به استناد ماده (217) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 1389 بسته اجرایی وزارت نفت را تصویب کرد.
این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.
ماده (217) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه
ماده217 کلیه وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی موظفند برنامه‌های اجرائی و عملیاتی خود را در قالب بسته‌های اجرائی برنامه ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این قانون تهیه کنند. این بسته‌ها که پس از تصویب هیئت وزیران جهت اطلاع به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود، مبنای تنظیم و تصویب بودجه سنواتی دستگاه قرار می‌گیرد.
تبصره بسته اجرائی مجموعه‌ای از چندین پروژه‌ به هم پیوسته و یا خوشه‌ای از پروژه‌های متجانس و به هم مرتبط اولویت‌دار است که به منظور حل یک مشکل اقتصادی، اجتماعی و یا فرهنگی در چهارچوب اهداف برنامه به اجرا درمی‌آید.
بسته اجرایی وزارت نفت
برنامه پنجم توسعه کشور را می توان دومین گام در جهت دستیابی به تحقق چشم انداز ملی در افق 1404 دانست. از آنجا که درآمدهای نفتی کماکان مهم‌ترین نیروی پیشران اقتصادی کشور به شمار می رود، برنامه‌ریزی جامع در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی در مقطع برنامه پنجم توسعه (94-1390) از اهمیت استراتژیک برخوردار است.
بدین منظور وزارت نفت در چارچوب دستورالعمل تدوین برنامه پنجم که از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ابلاغ شد، اقدام به تهیه بسته اجرایی شامل بسته های اجرایی فرعی 6 گانه صنعت نفت نمود.
این بسته با هدف تدوین و ارائه بسته های اجرایی بخش بالادستی صنعت نفت شامل ظرفیت تولید نفت خام و گاز طبیعی در طول برنامه پنجم توسعه کشور است. در این رابطه لازم است اجزا و بخشهای مختلف این بسته های اجرایی با یکدیگر هماهنگ باشند و در قالب سیستمی از مجموعه اجزاء به هم پیوسته و در قالب یک زنجیره در بالادستی صنعت نفت تنظیم گردد.
در همین راستا در بسته اجرایی با توجه به منابع برنامه ریزی استراتژیک، اهداف کلان، راهبردها، و سیاستهای توسعه صنعت نفت، گار و پتروشیمی ارائه شده است.
اهداف کلان:
- حفظ و ارتقای جایگاه ایران در بین کشورهای دارای ذخایر نفت و گاز و اوپک
- تامین خوراک نفت خام پالایشگاه های کشور و تامین فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور
- حفظ توان (ظرفیت) صادرات نفت خام و سطح درآمدهای ارزی کشور
-کاهش هزینه های تولید و بهره برداری از میادین نفت و گاز
راهبردهای اساسی برای تحقق اهداف
اکتشاف
- اکتشاف کامل مناطق مرزی با کشورهای همسایه در طول برنامه پنجم توسعه
- اصلاح و طراحی الگوهای قراردادی جدید برای عملیاتهای اکتشافی
توسعه و افزایش ظرفیت تولید میادین نفت و گاز
- دستیابی به فن آوری های نوین توسعه، تولید و بهره برداری نفت خام
- تقویت و بهینه سازی ناوگان و روشهای حفاری مخازن نفت و گاز
- ارتقای امنیت عرضه گاز طبیعی جهت مصارف داخلی
فناوری و نیروی انسانی
- جذب، نگهداری و بهسازی سرمایه های انسانی آموزش دیده، ممتاز و خلاق

- افزایش بودجه تحقیق و پژوهش در شرکتهای اصلی تابعه وزارت نفت
- بکارگیری روش های نوین مدیریت مخازن نفت و گاز
- دستیابی به فن آوری های نوین ازیاد برداشت از مخازن
- تامین گاز مورد نیاز برای تزریق به مخازن نفت کشور
- افزایش ظرفیت پالایشی
- افزایش تولید فرآورده های نفتی سبک و کاهش تولید نفت کوره
- افزایش سطح استاندارد های فرآورده های تولید داخل
اهم سیاست های اجرایی متخذه برای تحقق راهبردهای اصلی به شرح ذیل است:
- نوسازی ناوگان حفاری کشور
- افزایش تعداد دستگاه های حفاری کشور
- حمایت موثر از ورود بخش خصوصی در زمینه حفاری
- رفع مشکلات و موانع تولید در چاهها و تاسیسات سطح الارضی
- بکارگیری روشهای هوشمند مدیریت هوشمند مخازن نفت و گاز
- ایجاد فرصت برای بخش خصوصی داخلی برای ورود به تجارت نفت و گاز
- اصلاح و بهبود وضعیت تامین منابع مالی از بانکهای داخل کشور
- برقراری نظام ویژه پرداخت و جذب براساس استعدادها
- تدوین سند بهره وری منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران
- مشارکت با بخش غیر دولتی در تولید علم و فن آوری
- حمایت و پشتیبانی از کارآفرینی در صنعت نفت
- تجمیع اطلاعات و تشکیل بانک جامع اطلاعات بالادستی نفت و گاز
- جمع آوری گازهای سوزانده شده
- ایجاد زیرساختهای لازم جهت تزریق گاز طبیعی به مخازن نفتی
- آموزش و کسب دانش مدیریت موثر پروژه
- نوسازی و ارتقا فناوری شبکه های انتقال و توزیع انرژی
- حداقل نمودن گازهای سوزانده شده در میادین نفتی
- حفظ ظرفیت و بهبود عملیات پالایشگاه ها
- احداث پالایشگاه های جدید
- افزایش ظرفیت پالایشگاه های موجود
- اجرای پروژه های بنزین سازی در پالایشگاه های موجود
- ارتقا سطح فناوری پالایشگاه های کشور
- گسترش ناوگان بانکرینگ کشور
- افزایش ظرفیت پالایش و نم زدایی
- تامین گاز مورد نیاز نیروگاه ها
- تامین گاز مورد نیاز صنایع کشور
- تامین گاز مورد نیاز بخش خانگی – تجاری
- تامین گاز مورد نیاز بخش حمل و نقل
- افزایش ظرفیت ذخیره سازی گاز
- افزایش طول خطوط سراسری انتقال گاز
- احداث شبکه گاز شهری
- افزایش ایستگاه های تقویت فشار
- تامین خوراک مورد نیاز طرحهای پتروشیمی
- اولویت سرمایه گذاری در طرحهایی که محصولات با ارزش افزوده بیشتر تولید می کنند
مهمترین اقدامات که در وزارت نفت طی برنامه پنج ساله پنجم مکلف به انجام و یا مشارکت در اجرای آنهاست به شرح ذیل قابل احصاء است:
استفاده از انواع روشهای اکتشاف، توسعه، تولید در دوره زمانی معین در میادین نفت و گاز
استفاده از روش بیع متقابل با رعایت اصول و شرایط موضوع بند (ب) ماده (14) قانون برنامه چهارم توسعه
با همکاری سایر دستگاه های اجرایی ذیربط «برنامه اجرایی طرح جامع انرژی کشور» را ظرف دوازده ماه پس از تصویب قانون سند ملی راهبرد انرژی کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسانند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک‌چهارم پول نفت خرج نفت شود

یک‌چهارم پول نفت خرج نفت شود

همانطور که می دانیم مقام معظم رهبری سال جاری را به عنوان سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامگذاری کردند بنابراین باید در این سال کاری حماسه وار و جهادی در عرصه سیاست و اقتصاد انجام شود.

حماسه به این مفهوم است که در کوتاه ترین زمان ممکن بزرگترین نتیجه را عاید کشور کرد نتیجه ای که منجر به رشد سیاسی و اقتصادی در کشور شود.

ازآنجا که بحث ما باید بیشتر به سمت حماسه اقتصادی باشد لازم به توضیح نیست که نفت و گاز می تواند سرمنشا حرکت بزرگ اقتصادی در سال جاری باشد.

بنابراین در چنین شرایط سخت و دشواری که کشور آن را سپری می کند چند نکته قابل ذکر است.

از ابتدای برنامه چهارم توسعه تاکنون که در اواسط برنامه پنجم به سر می بریم روند رو به رشد قیمت نفت خام در بازارهای جهانی شدت گرفته است و در سالجاری هم در ادامه گران شدن بهای طلای سیاه در بازارهای جهانی، قیمت این کالای استراتژیک اقتصادی از مرز یکصد دلار به ازای هر بشکه فراتر رفته است.

آمارهای غیر رسمی نشان می دهد که در مدت فعالیت دولت نهم و دهم در مجموع درآمد دولت از محل فروش نفت از مرز 500 میلیارد دلار عبور کرده است و با توجه به جذب این میزان درآمد نفتی باید راهکارهای کارشناسی شده‌ای برای خرج و هزینه آن تدوین و اجرایی کرد.

از سوی دیگر همواره این سوال اساسی در بین مردم و حتی کارشناسان اقتصادی مطرح است که آیا افزایش قیمت نفت تاثیری در بهبود اقتصاد ملی داشته است؟ در پاسخ به این سوال باید به این موضوع توجه کرد که در شرایط فعلی زیرساخت‌هایی متعددی همچون شبکه گسترده تولید و انتقال برق، گاز طبیعی، بنادر، راه، مخابرات، بهداشت و درمان در سطح کشور ایجاد شده است.

بدون شک بخش عمده‌ای از توسعه این زیرساخت‌ها از محل فروش و اختصاص درآمدهای نفتی حاصل شده است و این واقعیت حاکی از آن است که افزایش درآمدهای نفتی در توسعه اقتصادی کشور چندان هم بی‌تاثیر نبوده است.

از سوی دیگر بخشی از فاینانس‌هایی به توسط برخی از بانکهای کشورهای خارجی در اختیار طرح‌های مختلف صنعتی کشور قرار می‌گیرد هم به پشتوانه همین درآمدها و ذخایر عظیم نفتی است پس باید قبول کنیم که درآمدهای نفتی برای اقتصادی کشور کارآمد بوده است.

صرف نظر از آثار و پیامدهای تاثیر فروش نفت در اقتصاد ملی باید به این موضوع هم توجه ویژه‌ای شود که باید درآمدهای نفتی در طرحها و پروژه‌های هزینه شود که منجر به ایجاد درآمد و اشتغال مولد شود که در این بین صنعت نفت و گاز یکی از مهمترین بنگاه‌های اقتصادی بوده که از توجیه اقتصادی بالایی برای سرمایه‌گذاری و اختصاص درآمدهای نفتی برخوردار است.

در شرایط فعلی حفظ جایگاه نفتی ایران در اوپک، حفظ، نگهداشت و افزایش تولید نفت و گاز یکی از سیاستهای محوری دولت در برنامه پنجم توسعه است و از این رو اختصاص درآمدهای نفتی در صنایع نفت و گاز می تواند در کوتاه مدت و بلند مدت راهگشای اقتصادی کشور باشد.

در بودجه و لوایح بودجه سالانه کشور قرار شد بیش از 14 درصد درآمدهای نفتی به طور مستقیم به طرحهای صنایع نفت و گاز کشور اختصاص یابد که البته با توجه به نیاز به حجم گسترده سرمایه‌گذاری و کاهش مشارکت خارجی در صنعت نفت نمی تواند پاسخگوی این صنایع استراتژیک کشور باشد.

بر این اساس پیشنهاد می‌شود که سالانه حداقل 25 دلار از درآمد حاصل از فروش یک بشکه نفت و 30 تومان فروش هر متر مکعب گاز به توسعه صنایع نفت و گاز اختصاص یابد که در این صورت با وجود تمامی تحریمها امکان جذب سرمایه و توسعه صنعت نفت فراهم می‌شود.

از سوی دیگر باید به این موضوع توجه داشت که سرمایه‌گذاری در میادین مشترک نفت و گاز از نان شب هم برای کشور واجب تر است زیرا گزارش‌های کارشناسی شده نشان می دهد ایران به دلیل عدم برداشت مناسب از میادین مشترک نفت و گاز باید سالانه 50 میلیارد دلار عدم‌النفع داشته باشد که در لایه نفتی پارس جنوبی به دلیل برداشت بیش از 800 هزار بشکه‌ای قطر و سهم صفر درصدی ایران، فقط 18 میلیارد دلار عدم النفع در این حوزه مشترک هیدروکربوری نصیب اقتصاد ملی می‌شود.

علاوه بر این در برنامه پنجم راهکارهای مناسبی برای استفاده از منابع مالی بانک‌های داخلی و سندیکای شبکه بانکی دیده شده است که در کنار طرح جدید وزارت نفت مبنی فروش اوراق سلف نفتی می‌تواند تاثیر قابل توجه ای در جذب سرمایه‌های سرگردان در صنایع نفت و گاز داشته باشد.
 

Similar threads

بالا