اخبار و تازه های منابع طبیعی و محیط زیست

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
توقف 10پروژه سدسازی در ارومیه/ مذاکره ایران-آذربایجان برای انتقال آب ارس به دریاچه

توقف 10پروژه سدسازی در ارومیه/ مذاکره ایران-آذربایجان برای انتقال آب ارس به دریاچه

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از مذاکره با کشور آذربایجان برای فراهم شدن امکان انتقال آب رودخانه مرزی ارس به دریاچه ارومیه برای جلوگیری از ادامه خشکی آن خبر داد و گفت:

ساخت و آبگیری 10 سد در اطراف ارومیه متوقف شده است.
محمدرضا عطارزاده در گفتگو با مهر از آخرین برنامه ها و تلاشهای صورت گرفته در زمینه جلوگیری از ادامه خشکی دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: در مورد دریاچه ارومیه باید گفت که بارش های جوی به میزان 18 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهار داشت: به صورت کلی با توجه به کاستی ها و وضعیتی که در دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است، شرایط فعلا رو به بهبود نیست.


عطارزاده با اظهار امیدواری نسبت به اینکه خشکی دریاچه ارومیه متوقف شود، از کند شدن سرعت خشک شدن این دریاچه خبر داد و افزود:

در هر صورت هنوز در این بخش کاهش منابع آبی وجود دارد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو از توقف سدسازی و آبگیری سدها در حوزه دریاچه ارومیه و سدهای تاثیرگذار بر دریاچه خبر داد و تصریح کرد: فعلا 8 تا 10 پروژه در حوزه دریاچه ارومیه متوقف شده است.
وی از تعیین تکلیف احداث پروژه ها در اطراف دریاچه ارومیه خبر داد و بیان داشت: برای این منظور در زمینه های مطالعاتی تدقیق می شود و چندین گروه نیز برای انجام اقدامات زمین شناسی منطقه دریاچه ارومیه و مقایسه آن با دریاچه های اطراف ارومیه فعالیت دارند.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تاکید کرد: همچنین وضعیت بارشها، درجه حرارت و تبخیر آب نیز در این دریاچه در دست بررسی قرار گرفته است.
عطارزاده خاطر نشان کرد: همه این اقدامات برای این است که بتوانیم راهکاری برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه پیدا کنیم، البته تامین آب برای دریاچه ارومیه از خارج حوزه نیز از مباحث مطرح در این بخش است.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای انتقال آب از رودخانه مرزی ارس، گفت: مطالعات انتقال آب از رودخانه مرزی ارس در شمال غرب کشور در دست انجام است.
این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: البته رعایت سهم حقابه های ایران با کشورهای دیگر در این رودخانه در حال انجام است. ما تقاضایی را ارائه کردیم که دولت آذربایجان در استفاده ایران از سهم آبی خود در رودخانه ارس کمک کند.
به گفته عطارزاده، این بحثها و مذاکرات با کشور آذربایجان انجام شده است و امیدوارم در مراحل تکمیلی کار قرار بگیرد و به ما کمک شود که بتوانیم اقدامات عملیاتی را از این حوزه داشته باشیم. از برخی دیگر از حوزه ها نیز فعالیتها و مطالعاتی صورت گرفت که در برخی اجرایی و در مواردی نیز در دست انجام است.



MehrNews.com - Iran, world, political, sport, economic news and headlines
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اطراف دریاچه زریوار مریوان پاکسازی شد
ایرن :همزمان با برنامه های روز زمین پاک و با مشارکت فعالان عرصه محیط زیست اطراف دریاچه زریوار مریوان پاکسازی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این برنامه جمعی که با مشارکت مردم و اداره محیط زیست شهرستان مریوان برگزار شد، افراد شرکت کننده مسیر میدان ماموستا بیسارانی مریوان تا دریاچه زریوار را در آستانه فرا رسیدن روز زمین پاک پاکسازی کردند.رئیس اداره محیط زیست مریوان با اشاره به چگونگی برگزاری این برنامه به خبرنگار مهر گفت: زریوار یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین دنیا است که به همین دلیل مراقبت و مواظبت خاصی را نیز می طلبد و بنایراین تلاش می شود در مناسبت های مختلف با اجرای برنامه های اینچنینی زمینه برای حفاظت هرچه بهتر از این دریاچه فراهم شود.معروف قادری بیان کرد: هر ساله و به مناسبت های مختلف تلاش می شود که برنامه های مردمی برای حفاظت از این اثر طبیعی در شهرستان مریوان اجرایی شود و برنامه امروز نیز تلاشی برای فرهنگ سازی در بین مردم در راستای حفاظت هرچه بهتر از این اثر طبیعی و گردشگری است.این مراسم به مناسبت فرارسیدن روز جهانی زمین پاک برگزار شد و طی آن مسیر میدان ماموستا بیسارانی تا 500 متری دریاچه زریبار را که یکی از مهمترین قطب های گردشگری این شهرستان است، پاکسازی شد.این پاک سازی که توسط اداره محیط زیست و انجمن سبز چیای مریوان انجام شد تمامی کارمندان محیط زیست و بیش از 200 نفر از اهالی این شهرستان در آن حضور داشتند.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
اولین تمبر اختصاصی استان البرز با نماد باغ لاله ها در روستای گرماب بخش آسارای کرج رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار مهر، اولین تمبر اختصاصی استان البرز با نماد باغ لاله ها روز سه شنبه در روستا گرماب بخش آسارای کرج و با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و اصحاب رسانه رونمایی شد.
این تمبر اولین تمبر اختصاصی استان البرز است که همزمان با افتتاح چهاردهمین جشنواره لاله ها رونمایی شد.

در آیین پرده برداری از تمبر یادبود لاله ها، مدیران کل پست، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جهاد کشاورزی استان البرز، فرماندار کرج، فاطمه آجرلو نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، بخشدار و شهردار آسارا و جمعی از مسئولان حضور داشتند.
چهاردهمین جشنواره لاله ها در بخش آسارا به مدت 15 روز از ساعت 9 صبح تا شش بعد از ظهر برای بازدید عموم دایر است.
قرار است این تمبر به زودی و با اخذ مجوزهای لازم چاپ و در عرصه بین المللی عرضه شود.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
***... اخبـــــــــــار و تازه های آکــــــــــــواریومی ...***

***... اخبـــــــــــار و تازه های آکــــــــــــواریومی ...***

نخستين همايش ماهيان زينتي ايران


رييس موسسه تحقيقات سازمان شيلات ايران، گفت: تقريبا تمام گونه*هاي ماهيان زينتي كه در كشورمان تكثير شده و پرورش مي*يابند، وارداتي است و به جرات مي*توان گفت كه 100 درصد اين ماهي*ها به آب*هاي شيرين مربوط بوده و به ماهيان زينتي آب*هاي شور پرداخته نمي*شود.

دكتر عباسعلي مطلبي در نخستين همايش ماهيان زينتي ايران اظهار كرد: متاسفانه در كشور ما به شكل مدون و مشخص به موضوع وضعيت گونه*هاي بومي آب*هاي شيرين و شور پرداخته نشده است كه در اين زمينه به اصلاح ساختارها نياز داريم تا بتوانيم با اطمينان هرچه بيش*تر در اين زمينه حركت كنيم.

مطلبي با اشاره به اينكه دنيا در بحث ماهيان زينتي پيشرفت*هاي چشمگيري داشته است، *گفت: در سال 2004 نزديك به 700 هزار دلار واردات ماهيان زينتي داشته*ايم كه در حال حاضر اين ميزان افزايش بيش*تري داشته است، البته در بحث صادرات ماهيان زينتي فعالان كشورمان ورود داشته*اند ولي اين ورود در حد مختصري بوده است.

به گفته رييس موسسه تحقيقات سازمان شيلات ايران، بيش از دو هزار گونه از ماهيان زينتي در دنيا وجود دارد كه بخش عمده*اي از آن مختص *آب شيرين بوده و تنها 10 درصد آن به آب شور اختصاص دارد، ضمن اينكه تكثير و پرورش بيش از 98 درصد از ماهيان آب شيرين در مراكز و مزارع صورت مي*پذيرد و 2 درصد آن از منابع آب*هاي طبيعي صيد مي*گردد ولي در ماهيان زينتي آب شور برعكس بوده و بيش از 90 درصد آن از دريا صيد مي*شود.

وي تصريح كرد: تجارت ماهيان زينتي ميلياردها دلار در سال درآمد نصيب كشورهاي توليدكننده مي*كند كه بيش از 50 درصد آن متعلق به كشورهاي جنوب شرق آسيا است و بسياري از كشورها به صادرات مجدد اين محصول به ديگر كشورها اقدام مي*كنند.

مطلبي گفت: اخيرا مالزي با توليد بيش از 500 ميليون قطعه با 250 گونه به عنوان اولين توليدكننده و يكي از بزرگ*ترين صادركننده ماهيان زينتي در دنيا بوده و بعد از آن سنگاپور و تايلند و چين در رتبه*هاي بعدي قرار دارند.

رييس موسسه تحقيقات سازمان شيلات ايران، ادامه داد: با توجه به روند رو به رشد تكثير و پرورش ماهيان زينتي در كشورمان و جذب فارغ*التحصيلان شيلات و رشته*هاي مرتبط، اين حرفه در حال حاضر به يك فعاليت درآمدزا در كشور مبدل شده است و توليد برخي از گونه*اي ماهيان زينتي با كيفيت مناسب در سال*هاي اخير نويد بخش پويا بودن اين صنعت در كشور است.

وي خاطر نشان كرد:* همچنين موضوع آبزيان زينتي به عنوان قسمتي از برنامه راهبردي ساير آبزيان مصوب وزارت جهاد كشاورزي و توسط موسسه تحقيقات شيلات ايران و با همكاري ظرفيت علمي و اجرايي موجود در كشور تدوين و توسط وزير جهاد كشاورزي به تمامي معاونت*هاي اجرايي و سازمان*هاي تابعه ابلاغ شده است كه اميدواريم طي برنامه پنجم توسعه با همت كليه دست*اندركاران اين صنعت اجرا شده و به توسعه اشتغال پايدار و صادرات غيرنفتي در كشورمان بينجامد.

او در پايان با اشاره به ايجاد پارك*هاي ماهيان زينتي در برخي استان*هاي كشور،* گفت: در حال پيگيري ايجاد آكواريوم*هايي در كنار آبنماهاي استان*هاي كشور و ازجمله تهران هستيم.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهي که روزهايش2برابر انسان است



دو ميليون سال زندگي در تاريکي

ماهي که روزهايش2برابر انسان است

نوعی ماهی نابینا و ساکن غارهای اعماق آب در سومالی با وجود نابینایی زمان را تشخیص می دهد اما روز برای این ماهی ها دو برابر روز انسانها است.


به گزارش مهر، بیشتر جانوران از ساعت درونی بدن یا ریتم شبانه روزی برخوردارند که طول آن در حدود 24 ساعت بوده و بر اساس چرخه نور و تاریکی شب و روز تنظیم می شود. اما تیمی بین المللی از دانشمندان نشان دادند نوعی خاص از ماهی های غارنشین نابینا از ریتم 24 ساعته ای برخوردارند که در آن روز 47 ساعته است.
غارماهی از حدود دو میلیون سال پیش تا کنون در تاریکی غارها در زیر صحرای سومالی در انزوای کامل زندگی کرده است. محققان موسسه کارلسروهه می گویند این گونه های خاص از این جهت برای مطالعه انتخاب شده اند که از چرخه شب و روز طبیعی به دور بوده اند.
در روند تکاملی این ماهی ها، چشم ها، رنگ پذیری و حرارت سنجی از بین رفته اند زیرا در محیط تاریکی مطلق زیر زمین ماهی ها نیازی به این توانایی ها ندارند. اما اینطور به نظر می رسد نبودن شب و روز در محیط زندگی تغییرات اساسی تری نیز در ریتم زندگی غارماهی ها به وجود آورده است.
حساسیت به نور
ساعت داخلی بدن بیشتر پستاندارن کمی بیشتر از 24 ساعت است که البته این ویژگی برای هر فرد متفاوت بوده و به واسطه نور تنظیم می شود. در مقیاس کوچکتر ساعت بدن توسط ژنهای ساعتی در بدن تنظیم می شوند که به صورت مداوم و در زمانهای مختلفی از روز خاموش و روشن می شوند، فرایندی که با چرخه شب و روز بر اساس میزان تابش نور همگام است.
با اینکه نور معمولا به واسطه چشم ها ردیابی می شوند اما بیشتر سلول های بدن نسبت به میزان شدت نور از خود واکنش نشان می دهند، ردیاب هایی که در بدن جانداران دیگر به ویژه ماهی ها نقش بسیار مهمی را به عهده دارند. این به آن معنی است که حتی با وجود از بین رفتن چشمها در غارماهی بدن آنها باید هنوز بتواند نسبت به نور از خود واکنش نشان دهد.
با این همه مقایسه ردیابی نور توسط غارماهی ها و دیگر ماهی های عادی نشان می دهد غار ماهی ها نسبت به نور خارجی و محیطی هیچ یک از واکنشهای ماهی های عادی را از خود نشان نمی دهد. پس از دو میلیون سال زندگی در غار در واقع غار ماهی نیازی به واکنش نشان دادن به نور ندارد و ساعت داخلی بدن آنها نیز این را نشان می دهد.
اما این ماهی های نابینا از ساعت درونی بدن برخوردارند که با محرک هایی به جز نور واکنش نشان می دهند. غذا دادن به ماهی های عادی مانند زبرا فیشها و غارماهی ها در ساعت هایی منظم و تعیین شده نشان داد این ماهی ها بر اساس غذای دریافت شده ریتم 24 ساعته خود را تنظیم می کنند. در واقع محققان دریافتند زمانی که غارماهی ها برای آغاز چرخه 24 ساعته بدن به حال خود رها می شوند، روز آنها 47 ساعت طول می کشد.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
كشف دومين ميكرو ارگانيسم بومي ايران



محققان مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران موفق به كشف، شناسايي و نامگذاري دومين آركي بومي كشور شدند.
به گزارش سرويس علمي ايسنا، دكتر سيد ابوالحسن شاهزاده فاضلي، رييس مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران، در خصوص شناسايي و گزارش بين‌المللي اين ميكروارگانيسم جديد گفت: آركي‌ها، جزء سومين قلمرو حيات هستند و قادرند در شرايط سخت محيطي از قبيل غلظت بالاي نمك در حد اشباع، دماهای بسیار بالا تا 120 درجه سانتیگراد و شرايط بسیار اسيدي یا قلیایی زندگي كنند. اين شرايط كه اغلب بر فرايندهاي صنعتي حاكم است، باعث شده كه اين گروه از ميكروارگانيسم‌ها و فراورده‌هاي آنها در مقوله بيوتكنولوژي صنعتي مورد توجه قرار گيرند و از آنها به عنوان ميكروارگانيسم‌هايي با توانمندي خاص در توليد تركيباتي نظير آنزيم‌ها، رنگيزه‌ها و ترکیبات دارویی مختلف ياد شود. همچنین این میکروارگانیسم‌ها در پاکسازی زیستی ترکیبات فلزات سمی و ترکیبات نفتی در محیط زیست دارای کاربردهای فراوان هستند.شاهزاده فاضلي افزود: آركي شناسايي شده دومين جنس جديد بومي كشور است كه با نام علمي «Halovenus aranensis» در معتبرترين ژورنال بين‌المللي سيستماتيك میکروبیولوژی (IJSEM‌) منتشر شد.اين ميكروارگانيسم به عنوان يك ذخيره ارزشمند هم‌اكنون در بانك ميكروارگانيسم‌هاي مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران با شماره دسترسي IBRC-M 10015 ثبت و نگهداري مي‌شود
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حسين عمادى در سال ۱۳۲۲ در بروجرد به دنيا آمد. نخستين كتابش را در هفده سالگى و در دوره دبيرستان نوشته است با عنوان «تاثير تربيت خانواده» كه در سال ۱۳۳۹ توسط مطبوعاتى عطايى به چاپ رسيد. با خنده مى گويد كه هيچ ربطى به شيلات و آبزيان ندارد و ابتدا بيشتر به روانشناسى علاقه مند بوده است. در سال ۱۳۴۴ از دانشگاه تهران ليسانس زيست شناسى گرفت، به سربازى رفت و در تحقيقات شيلات شمال در بندرانزلى مشغول به كار شد. «در آن زمان تعداد پرسنل علمى شيلات در مجموع به تعداد انگشتان يك دست نمى رسيد. غير از مهندس فرهاد فريدپاك كه ماهى شناس بودند يك نفر شيمى خوانده بود و ديگرى دكتراى دامپزشكى داشت.»
دكتر حسين عمادى پس از هفت سال تحصيل در سال ۱۳۵۴ از دانشگاه ايالتى اورگون دكتراى «شيلات و حيات وحش» گرفت. اما كارهايش اختصاص به موضوع شيلات دارد. عنوان تز عمادى در دوره فوق ليسانس «ناهنجارىهاى زرده در ماهى آزاد اقيانوس آرام» و در دوره دكترا «اثراتمحيط زيست روى رشد و نمو و مرگ و مير خرچنگ دراز آب شيرين» است.
دكتر عمادى روش جديدى در عمل آورى خاويار با كمك براكس و اسيد بوريك ابداع كرده و در مورد وضعيت ماهى سفيد درياى خزر مقاله مشهورى دارد كه توسط آكادمى علوم شوروى به روسى و سپس توسط شيلات آمريكا به انگليسى ترجمه شده است. وى پس از بازگشت چند ماهى قائم مقام سازمان تحقيقات شيلات ايران بود و سپس به رياست سازمان تحقيقات منسوب شد. مى گويد "مسئوليت كلى آب هاى درياى خزر تمامى رودخانه هاى شمال، آب بندان ها و آب هاى داخلى كشور از نظر بررسى با ما بود. در چند سال اول تعدادى از منابع از نظر امكان پرورش ماهيان آب شيرين بررسى و چندين پروژه از جمله پرورش ماهى در استان هايى مانند خوزستان و سيستان و بلوچستان ارائه شد."
پس از اجراى طرح هاى عمرانى شيلات شمال به رياست بخش هاى تحقيقات و تكثير و پرورش منسوب شد كه در آن زمان درهم ادغام شده بودند. پس از انقلاب به تهران آمد و از طرف دكتر ايزدى وزير وقت كشاورزى مديرعاملى شيلات به وى پيشنهاد شد.
"به دليل مشكلاتى كه بود نپذيرفتم اما عضو هيات مديره شدم. پس از آن نيز به عنوان معاون توليد و بهره بردارى مشغول به كار شدم.» در سال ۱۳۷۶ دانشكده علوم و فنون دريايى دانشگاه آزاد واحد تهران شمال براى تاسيس نيازمند چند هيات علمى تمام وقت بود. دكتر عمادى پس از ۳۳ سال كار در شيلات بازنشسته شد و به آنجا پيوست. اين در حالى است كه وى از سال ۱۳۵۵ به كار تدريس اشتغال دارد و تاكنون در دانشگاه هاى تهران، شهيد چمران اهواز، تربيت مدرس، دانشگاه آزاداسلامي شرق گيلان لاهيجان و كيش تدريس كرده و هم اكنون عضو تمام وقت دانشگاه آزاد واحد تهران شمال است.
دكتر عمادى از ابتدا نسبت به انتشار كتاب هاى مورد نياز اهتمام ويژه اى داشته و هرگز كار ترجمه، تاليف و نشر را رها نكرده است. مى گويد: «در سطح كشور پتانسيل خوبى براى پرورش آبزيان وجود داشت اما اطلاعات لازم در دست نبود. كتاب «راهنماى كشت توام انواع ماهى كپورچينى» در سال ۵۸ انتشار يافت و به سرعت به چاپ چندم رسيد. كتاب «تكثير و پرورش ماهى قزلآلا و آزاد» پس از آن ترجمه شد و اكنون به چاپ هفتم رسيده است. قزل آلا اكنون پرطرفدارترين ماهى پرورشى در ايران است اما «در آن زمان فقط دو كارگاه يكى در جاجرود و ديگرى در ماهى سراى كرج وجود داشت كه در مجموع سالى ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن توليد مى كرد اما هيچ كتابى در اين زمينه نبود.»
با تعطيل شدن دانشگاه توجه دكتر عمادى به آكواريوم و تكثير و پرورش ماهيان زينتى جلب شد. وى در اين زمينه كتاب هاى «بيمارى هاى ماهيان آكواريومى و معالجه آنها در منزل»، «آكواريوم ماهى هاى آب شيرين»، «طراحى و تزئين آكواريوم»، «راهنماى تشخيص نر و ماده در ماهى هاى آكواريومى» و «آكواريوم ماهىهاى دريايى» را به چاپ رساند. وى يكى از دلايل مصرف ناچيز آبزيان در ايران را عدم آشنايى با شيوه هاى صحيح طبخ و شناخت ماهى سالم و تشخيص كيفيت آن مى داند. خانواده دكتر عمادى بيش از ۵۰ درصد از گوشت مصرفى خود را از آبزيان تامين مى كنند. وى در زمينه طبخ انواع ماهى و ميگو كتابى نفيس به چاپ رسانده است.
ترديدى نيست كه نگرش ايرانيان ظرف دو دهه گذشته نسبت به آبزيان به كلى تغيير كرده است و گوشت دريايى جاى واقعى اش را سر سفره هاى ما پيدا مى كند. نقش دكتر عمادى در اين تغيير فرهنگ تا چه اندازه تاثير گذار بوده است؟ واقعاً يك نفر به تنهايى چقدر مى تواند فرهنگ ساز باشد؟
براي آقاي دكتر عمادي آرزوي سلامتي و توفيق داريم.

به نقل از :پايگاه تحقيقاتي علوم و صنايع شيلاتي
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بررسي روشهاي علامت گذاري ميگو با تاكيد بر تگ زني در پروسه ارزيابي ذخاير آبزيان

طی سالیان گذشته جهت تعیین مسیر حرکت ماهیان ، برای مهاجرتهای مختلف از جمله مهاجرت تولید مثلی ، تعیین ضریب بازگشت، اقدام به نشانه گذاری در روی آبزيان می نمودند. این کار به علامت گذاری tagging موسوم است. در طی سالیان گذشته در فعالیت تکثیر و پرورش جهت بازسازی ذخایر در کشور ، از طریق بریدن باله های سینه ای ماهیان استخوانی یا قطع سیبیلک در ماهیان خاویاری اقدام به نشانه گذاری نمودند که هر کدام از این روشها اثرات منفی را بر روی ماهیان رهاسازی شده در طبیعت به همراه دارد. یکی از این نمونه فعالیتها بستن تگ یا علائمی در بدن ماهی یا قاعده باله های ماهی می باشد که ماهی این تگ ها را با خود حمل کرده که در محیط آبی جلبک ها بر روی تگ جایگزین شده و به شکلهایی در می آمدند که باعث آسیب رساندن به ماهی می شدند، و یا اینکه در اثر ضربه سایر ماهیها تگ ها از باله ماهی بیرون آمده که این امر نهایتا عفونتهایی را در ماهی ایجاد و منجر به مرگ ماهی می گردیدند.
لذا با توجه به مشکلات عدیده پدیده آمده در اثر اینگونه تگ گذاری ، از سال 1992 تگ هایی اختراع و ابداع شده است که روند تکاملی آن روز به روز کاملتر می گردد


 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سم کشنده ماهی ها امید بخش برای درمان سرطان


بر اساس یافته های تحقیقی مشترک تو سط میکرو ب شناس آمریکایی V. Zimba Paul ازUSDA و شیمیست Peter Moellerآمریکایی از NOAAیک ماده شیمیائئ که برای ماهی ها بشدت کشنده است باعث توقف رشد غددسرطانی می شود. این سمeuglenophycin نام دارد.که ساختار شیمایی مولکولی آن شبیهsolenopsin می باشداین ماده از دو گونهEuglena sanguinea and E. granulate که در آبهای شیرین یافت می شود تولید می شود.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تاثير استرس بر روي توليد مثل


مقدمه:
[h=3]در سالهاي اخير ارزش سازشي الگوهاي توليدمثلي در گياهان و جانوران شناخته شده است.ماهيان استخواني به واسطه تنوع توليد مثلي الگوي مناسبي براي تجزيه و تحليل توليد مثل بوده وبيانگر پاسخ گونه ها نسبت به بهره برداري و فشارهاي صيادي و يا تأثير تکثير و پرورش مي باشد.شناخت هورمونها و مکانيسم هاي فيزيولوژيک موثر بر توليدمثل ماهيها بعنوان شاخصي در جهت تعيين وضعيت توليدمثلي و مراحل جنسي ،در کنار استفاده از شاخص هاي بافت شناسي در بررسي چرخه توليدمثل ماهيها بسيار موثر است(حسين زاده صحافي ، 1376).[/h]در ساليان اخير امور صيد و بهره برداري وتکثير و پرورش مصنوعي آبزيان در کشورهاي مختلف دنيا تابعي از خصوصيات زيستي و توليد مثلي آنها بودند .
موفقيت توليد مثلي يکي از مهمترين وقايعي است که مي تواند سازگاري فرد ،گونه ويا جمعيت را در مسير تکامل روشن سازد.
مطالعه مواردي چون هم آوري ،زمانبندي توليد مثل ، سازمانبندي رفتارهاي توليد مثلي ، اندازه بلوغ جانور ، بقاي لارو ها ، نسبت جنسي و غيره از جمله موارد مورد بحث در امر توليد مثل مي باشد .
در اين گزارش سعي گرديده که تاثير عوامل زيست محيطي نظير نور ، دما ، شوري و ... بر رفتارهاي توليد مثلي در جانور هاي دريايي و نقش سيکل هاي فصلي بر فعاليت هاي توليد مثلي در آبزيان به همراه صفات ثانويه جنسي، فرومونها وهورمونها مورد بررسي قرار گيرد .
تعريف استرس:
مجموع تمام واكنشهاي فيزيولوژيكي كه به وسيله آن يك حيوان تلاش ميكند تا سوخت و ساز طبيعي خود را در برابر تغييرات فيزيكي و شيميايي ايجاد شده حفظ كند.
رابرتز تعريف ساده ديگري در مورد استرس بدين گونه دارد :
استرس كيفيتي است كه به وسيله يك متغير محيطي به ماهيان تحميل شده و باعث امتداد و استمرار واكنشهاي سازگاري ماهي در ماورا حدود طبيعي آن مي شود تا حدي كه باعث اغتشاش در فعاليتهاي فيزيولوژيك ماهي شده وشانس بقاي آن را تا حدود زيادي كاهش مي دهد.
انواع استرس:
استرسها بر اساس منشا توليد و كيفيت به چهار گره تقسيم ميشوند:
1- استرسهاي زيست شناختي شامل؛ تراكم وبار آلودگي، حضور ساير ماهيان، شيوع ميكروارگانيسمهاي بيماريزا وغير بيماريزا وماكروارگانيسمها نظير انگلهاي داخلي وخارجي اند.
2- استرسهاي شيميايي شامل؛ تغييرات پارامترهاي شيميايي آب، آلودگيهاي شيميايي، تركيب غذا وكميت آن، نيتروژن و ساير مواد دفعي و متابوليتها هستند.
3- استرسهاي مديريتي شامل؛ دستكاري، انتقال متراكم ماهي، روشهاي مختلف تغذيه دستي و خودكار، اجراي عمليات درماني و جريان شديد آب هستند.
4- استرسهاي فيزيكي شامل؛ فاكتورهايي مانند تغييرات درجه حرارت آب، روشنايي، صداها و گازهاي محلول هستند.
مهمترين عوامل موثر بر ايجاد استرس تغييرات در ميزان اكسيژن، دما، شوري، آمونياك و ... مي باشد.
اكسيژن مهمترين عامل در فعاليتهاي حياتي محسوب مي شود و در ماهيان مختلف نياز به اكسيژن متفاوت است. اكسيژن به عنوان يك عامل محدود كننده است و در صورت كاهش ميزان اكسيژن محلول در محيط يك عامل اصلي در ايجاد استرس براي ماهيان محسوب مي شود.
تاثير اكسيژن بر تغذيه، رشد، سلامتي و توليد مثل :
ميل به غذا وهمچنين هضم و مصرف غذا توسط ماهي كاهش مي يابد. ضريب تبديل غذايي (FCR) افزايش مي يابد. ميزان باروري (Fecundity) كاهش مي يابد و يا تخمريزي در ماهيان انجام نمي گيرد. تعداد بچه ماهياني كه به صورت لارو سالم تفريخ مي شوند، كاهش مي يابد. رشد عمومي و قدرت مبارزه با بيماريهاي مختلف كاهش مي يابد.
درجه حرارت :Temperature
ماهيان را از لحاظ تحمل تغييرات درجه حرارت به دو دسته تقسيم مي كنند :
Stenotherm -1: موجوداتي كه دامنه تحملشان در مقابل تغييرات درجه حرارت محدود است.
Eurytherm -2: موجوداتي كه دامنه تحملشان در برابر تغييرات شديد درجه حرارت بالاست.
حداكثر و حداقل درجه حرارت قابل تحمل براي هر ماهي به صورت ژنتيكي تعيين مي‌شود.توانايي مقاومت در برابر تغييرات حرارتي در گونه‌هاي مختلف متفاوت است.اين ميزان حداقل وحداكثر خود به عواملي نظير غلظت DO ، زمان سازگاري و مقدار و نوع يونهاي محلول و غيره ، بستگي دارد.
تغييرات هورمونها و يونها در ماهيان در اثر استرس:
عوامل استرس زا : 1- طبيعي : فرومونها , متابوليتهاي داخلي و هورمونها 2- مصنوعي

ميزان تغييرات بيوشيميايي هنگام استرس به فاصله زماني و فصول سال عوامل استرس‌زا بستگي دارد. آدرنالين و ACTH در هنگام استرس بيشترين ميزان تاثير را دارند. تغييرات ناموزون الكتروليتها به كاهش تبادل آنها منجر مي‌شود كه ناشي از تغييرات سيستم آدرنالين است. تزريق آدرنالين مي‌تواند گلوكز خون را در كپور كه در اثر يك عامل استرس زا به 150% مقدار عادي خود رسيده است به ميزان 225% برساند.
واكنش فيزيولوژيكي در برابر استرس:
مجموع تغييرات فيزيولوژيكي كه در زمان مواجهه ماهي با تغييرات فيزيكي ، شيميايي و زيست‌شناختي به وقوع مي‌پيوندد تحت عنوان ((واكنش در برابر استرس)) ناميده مي‌شود.
واكنش در برابر استرس:
1- عكس العمل هشدار دهنده اوليه:
- فعال شدن محور هيپوفيز
- ترشح هورمونهاي كاتكولامين و كورتيكوستروئيد
- آغاز مجموعه‌اي از تغييرات جبراني قلبي عروقي و شيمي خون
2- مرحله مقاومت:
- سيستمهاي فيزيولوژيك تغييرات ايجاد شده را جبران نموده، تطابق صورت مي‌گيرد.
- انرژي فراواني براي اين تطابق صرف مي‌شود. - رشد ماهي كاهش مي‌يابد.
3- مرحله خستگي ( فرسودگي ):
- طول دوره استرس‌زا يا شدت آن از حد تطابقي ماهي فراتر مي‌رود.
- تغييرات فيزيولوژيك براي حفظ ثبات خون كافي نيست.
- حفاظت ايمني مختل مي‌شود.
-بيماريها شيوع و وقوع مي يابند.
ماهيان يكسري تغييرات جبراني انجام مي دهند كه مكانيسم عمل آنها بدين صورت است:
1- واكنش اوليه ( سيستم غدد درون ريز):
- ترشح هورمون آزاد كننده كورتيكوتروپين از هيپوتالاموس
- تحريك هيپوفيز و آزاد شدن هورمون ACTH
- تاثير ACTH از راه گردش خون بر سلولهاي مياني بخش قشري غده فوق كليوي و ترشح كورتيزول
- تحريك ترشح آدرنالين و ساير هورمونهاي كاتيكولامين توسط سيستم سمپاتيك
2- واكنش ثانويه (تغييرات بافتي و خوني):
- بالا رفتن ميزان قند خون
- كاهش زمان انعقاد خون آغاز مي‌گردد
- خونريزي در تيموس و بزرگ شدن بافت بين كليوي
- كاهش ميزان الكتروليتهاي خون در اثر دفع مقادير زياد ادرار
- عدم تنظيم غلظت يونها و متلاشي شدن دستگاه گردش خون
3- واكنش سوم (تغييرات در كل بدن جانور):
- كاهش رشد
- اختلال در مقاومت در برابر بيماريها
- مختل شدن رفتار توليد مثلي
- كاهش بقا
4- واكنش چهارم (تغييرات در اكوسيستم ):
- كاهش بازماندگي كه منجر به كاهش جمعيت مي‌شود.
عوامل ايجاد كننده استرس كه در زمان بلوغ جنسي عمل مي كنند به طور عموم هورموني بوده اگر چه كمبودهاي غذايي در انواع مهاجر، خستگي مهاجرت و تغييرات اسموتيك هورموني داراي بيشترين افزايش دز غلظت 17- هيدروكسي كورتيكوستروييدها در خون است. فعاليت غدد هيپوفيز و فوق كليوي افزايش مي يابد و زماني كه بلوغ كامل ايجاد مي شود، غده هيپوفيز تغييرات دژنراسيون را تحمل كرده در حالي كه غده آدرنال حالت هيپرپلازي مي يابد. افزايش قند خون به همراهي هيپرپلازي اجسام بروكمن (جزاير لانگرهانس) در بسياري از انواع ماهيان از جمله آزاد ماهيان گزارش شده است.

1- استراتژي هاي توليد مثل در آبزيان
ماهي ها داراي تنوع قابل ملاحظه اي در روشهاي توليد مثلي هستند که درک صحيح استراتژي هاي به کار گرفته شده در اين امر در بسياري از تصميم گيري هاي مرتبط با تکثير و پرورش و صيادي نقش دارند . ماهي ها عمدتا استراتژي خاصي را براي توليد مثل انتخاب مي نمايند و آن ر از طريق تاکتيک هاي مختلف به نتيجه مي رسانند که اين تاکتيک به شدت ، تابع نوسانات فاکتورهاي زيست محيطي مي باشد ( Potts & Wotton , 1984 ) .
يک استراتژي در ماهي ها داشتن حد اکثر توليد گامت و ايجاد نسل جديد با توان بالا مي باشد . از ديگر استراژي هاي توليد مثل ماهي ها انتقال ژنهاي مختص گونه اي به نسل هاي آتي و حضور در ذخيره ژنتيکي جمعيت مي باشد .
برخي از ماهي ها داراي تخم ريزي گروهي بوده و گامتها را آزادانه در آب رها مي کنند و گروهي ديگر آشيانه سازي نموده و از تخمها خود محافظت مي نمايند بر اين اساس به دو دسته کلي تقسيم مي شوند .
1 ) محافظت کننده ها ( Gurders )
2) غير محافظت کننده ها ( None Gurders )
گروهي از ماهي ها لقاح داخلي و گروهي لقاح خارجي دارند . در عده اي از ماهي ها که لقاح داخلي دارند تخمها تا مراحل خاصي از رشد و نمو در داخل بدن ماهي مولد باقي مانده و به آنها Ovoviviparity مي گويند .
عده اي از ماهي ها تخم گذار بوده و به آنها Oviparity گويند در ميان ماهي هاي متعلق به جزاير مرجاني نوع خاصي از هرمافروديسم مشاهده مي شود که دو نوع رايج آن Protandrous ( تبديل نر به ماده ) و Protogenous ( تبديل ماده به نر ) مي باشد(Rankin et al., 1983).
در بسياري از ماهيان که در آبهاي عميق اقيانوسي زندگي مي کنند بدليل شرايط نامساعد و محدود آن اعماق بلوغ زود رس در لارو ها اتفاق مي افتد و به آن پروژنوس ( Progenesis ) گويند .
2- عوامل محيطي موثر بر بلوغ در ماهيان
عوامل و پارامترهاي محيطي نظير دما ، فتو پريود و عوامل اجتماعي در روند بلوغ و زمانبندي مراحل بلوغ نقش دارند . اين عوامل از طريق گيرنده هاي پوست ، غده بويايي ، غده پينه آل و چشم بر هيپوتالاموس اثر مي گذارند . حاصل اين تاثير[SUB]،[/SUB]تحريک و يا مهار ترشح نوروترانسميترها در سطح هيپوتالاموس و در نهايت تاثير بر ترشح گنادوتروپين ها از هيپوفيز مي باشد . در ماهي هاي مناطق حاره نقش فتو پريود در شروع فرايند تمايز و بلوغ جنسي به اثبات رسيده است .
در سال 1974 ، Scott ثابت نمود که سرعت روند بلوغ و توليد ويتلين در حالتي كه فتو پريود به طور ناگهاني تغيير يابد بسيار بيشتر از تغيير تدريجي مي باشد . شدت نور نيز بر زمان بلوغ تاثير دارد . نقش دما در تمايز جنسي و بلوغ کاملا شناحته شده است و بلوغ را تحت تاثير قرار مي دهد . دماسبب تسريع در ساخته شدن اسپرماتوسيت هاي اوليه و اووژنز مي گردد .فاکتور هاي اجتماعي در فرايند هاي بلوغ از طريق تاثير فرومونها ، بينايي ، شنوايي و محرکهاي لمسي مي باشد . در برخي از ماهيان پهن وجود ماهي نر بالغ مانع از بالغ شدن ساير ماهيات جوان همان گونه مي گردد . توليد صوت توسط ماهي نرو بينايي در ماهيها باعث بلوغ و رشد اووسيت ها مي گردد ( Hoar et al., 1983).
عواملي نظير وزن بدن و وضعيت تغذيه در تعيين زمان بلوغ ماهي تاثير دارند ، به عنوان مثال در مار ماهي ژاپني در هنگامي که غذا در محيط کم است اغلب ماهي ها به جنس نر مبدل مي شوند .
تاثيرات دما بر پديده توليد مثل در ماهي ها از طرق زير انجام پذير است.
1- تاثير مستقيم بر گامتوژنز
2- تاثير بر ترشح گنادوتروپين هاي هيپوفيزي
3- تاثير بر پاکسازي متابوليکي هورمونها
4- تاثير بر پاسخ دهي سلول هاي کبدي نسبت به افزايش توليد ويتيلوژنين
5- تاثير بر پاسخ گناد ها نسبت به تحريکات هورمونهاي موثر بر توليد مثل
عمده نوسانات هورمونهاي توليد مثلي در ماهي ها ، تابع نوسانات و تغييرات شرايط زيست محيطي مي باشد که منجر به بروز توليد مثل موفق مي شوند ( Hoar et al.,1983) .
در نظر گرفتن رابطه ي دستگاه عصبي محيطي ( P.N.S) براي دريافت اطلاعات از محيط و دستگاه عصبي مرکزي ( C.N.S ) جهت تلفيق و سنتز پيامها و تاثير بر اندامها از طريق ميانجي هاي عصبي و هورموني بحث اصلي کنترل توليد مثل از طريق عوامل محيطي نظير نور و دما را ميسر مي سازد . در اين رابطه بررسي ريتم هاي سيرکاديان ( شبانه روزي ) بسيار ضروري به نظر مي رسد . ريتمهاي شبانه روزي در هورمونها ، بافتها و پلاسماي ماهيان در دهه اخير بسيار مورد توجه قرار گرفته است
( Boujard , 1992 ) .
تاثير نوسانات کره ماه بر جزر و مد در رابطه با سيکلهاي توليد مثلي و تغذيه اي به ويژه در مناطق حاره به اثبات رسيده است ( Garcia , 1992 ) .
در ماهي Sea bass بلوغ نهايي تخمک ها قبل از تخم ريزي ناشي از نوسانات جزر و مدي و تحت تاثير حضور قرص کامل ماه دانسته شده است .
شوري در واقع به کليه املاح محلول در آب اطلاق مي گردد و عامل مهمي در محدوديت زيست جانوران محسوب مي شود . ماهيان در محدوده وسيعي از شوري زيست مي کنند و بالاترين حد شوري قابل تحمل براي ماهي ها 85 گرم در ليترمي باشد ولي برخي از سخت پوستان قادر به تحمل 300 گرم در ليتر مي باشند . اکثر ماهيان آب شور خود را با شرايط محيط از طريق تشکيلاتي نظير اوره ، تري متيل آمين ، اکسيد ، افزايش NaCl ، گليسرول و ... وفق داده اند . در ماهي هاي استخواني آبشش ها مهمترين نقش را در تنظيم اسمزي بدن به عهده دارند ليکن روده ، غده برانشيال ، اجسام استانيوس ، يوروفيز و کليه ها نيز در اين عمل نقش دارند . افزايش هدايت الکتريکي منجر به کاهش فعاليت گنادها در برخي از ماهي ها مي شود . عموما تخم ريزي ماهي ها در مناطق نزديک ساحل که داراي نوسانات بالاي شوري مي باشد انجام مي پذيرد .درک شوري توسط رسپتورهاي شيميايي موجود در سطح بدن ماهيها ميسر است و شواهدي مبني بر وجود اسمورسپتورها در هيپوتالاموس جهت تنظيم فشار اسمزي در ماهيها ارائه گرديده است ( Kime,1975).
کاهش اکسيژن در محيط مانع از تخم ريزي در ماهيها مي گردد وافزايش آن در برخي از ماهيها نظير کپور معمولي منجر به تحريک آغاز تخم ريزي مي شود.
کاهش هدايت الکتريکي آب بعد از بارندگي شديد باعث رسيدگي تخمدان در مراحل نهايي ميشود که اين تغييرات در ارتباط با تغيير PH آب مي باشد.در بسياري از گونه ها عدم بارندگي منجر به آتروفي اووسيت ها مي گردد. در برخي از ماهيها وتيلوژنز و تخم ريزي در محيطهاي اسيدي بشدت کاهش مي يابد. همچنين pH بالا تاثير منفي بر توليد مثل ماهيها دارد( Hoar et al., 1983).
اکثر ماهيها در محيطهاي آبي با قليائيت اندک (pH 7.8–8) سازش يافته اند. بارانهاي اسيدي ، پسابهاي صنعتي و آلودگي هاي زيست محيطي سبب کاهش شديد pH آب در محيطهاي بسته مانند رودخانه ها و درياچه ها شده و سبب اختلال در چرخه توليد مثلي ماهيان مي گردد.
4- مکانيسم هاي مغز و توليد مثل در تنظيم اعمال هورمونها
کنترل توليدمثل ماهي توسط مغز صورت مي گيرد فاکتورهاي موثر بر نوروترانسميترها به دو گروه داخلي و خارجي تقسيم مي شوند از طرف ديگر کنترلهاي فيدبکي نيز بر آزادسازي نوروترانسميترها موثرند.
نوروترانسميترها ( N.T ) از طريق ارتباطات نروني و اکسوني که با مغز دارند عوامل محيطي از قبيل درجه شوري، حرارت،O[SUB]2[/SUB]، pH و... را به مغز منتقل مي کنند.
محرکهاي داخلي نيز از طريق سلولهاي نوروترانسميتري پيام تحريکي يا مهاري خود را به مغز منتقل مي نمايند. اين پيامها توسط جسم سلولي نرون دريافت واز طريق رشته عصبي آکسون بصورت يک سيگنال شيميايي به مغز منتقل مي گردد.
دندریت

جسم سلولی

گیرنده حساس به عوامل محيطي

اکسون

گرانول های حاوی N.T.

مسیر نوروسکرتری

گیرنده های N.S.

RF
و
IF

سیاهرگ

خون



شکل 1. ساختمان يک سلول نوروترانسميتري
مواد شيميايي نوروترانسميتري در داخل سلول عصبي ساخته شده و در داخل گرانول هاي مخصوص ذخيره و پس از تحريک شدن سلول عصبي وزيکول ها به غشاي پيش سيناپسي متصل شده و محتويات آن با پديده اگزوسيتوز تخليه ميشود و به اين پديده نوروترانيميشن گويند.
نور و ترانسميتر تخليه شده توسط سلول عصبي بعدي که يک سلول نوروسکرتري است و داراي گيرنده هايي در سطح خود مي باشد دريافت مي شود. نوروترانسميتر روي گيرنده هاي خود نشسته وسبب آزادسازي مواد نوروسکرتري مي گردد.
مواد نوروسکرتري آزاد شده خود به دو گروه زير تقسيم مي شوند:
1- تحريک کننده (Releasing Factor)2-مهار کننده(Inhibiting Factor)
اين دو فاکتور از طريق مسير نوروسکرتري به انتهاي عصب رسيده و در داخل وزيکولهايي ذخيره مي گردد و در مواقع لزوم با يکي شدن غشاي وزيکول و انتهاي عصب آزاد شده و وارد خون ماهي مي گردد.
جريان خون هيپوتالاموس را به هيپوفيز اتصال نموده و به آن سيستم باب هيپوتالاموهيپوفيزي گويند زيرا ارتباط از طريق سياهرگ مي باشد.بنا بر آنچه گفته شدبين هيپوتالاموس و هيپوفيز وگناد در پديده توليدمثل ارتباطاتي وجود دارد که به اين ارتباطات محور هيپوتالاموس- هيپوفيز–گناد( H-P-G ) اطلاق مي گردد و به صورت زير مي باشد.
عوامل محرک داخلی

عوامل محرک خارجی

نورو ترنس میتر ها

سیکل ها

عوامل فیدبکی

مغـــز

هیپو تلاموس

هیپو فیز

هورمونهای تروفیکی

گناد ها

بیضه

تخمدان

تولید هورمونهای استروئیدی
( استروئیدوژنز و گامتو ژنز)

بافتهای هدف

واکنش های فیزیولوژیکی تولید مثل



1 – شبانه روزی ( سیرکادیان )
2 – ساعتی ( انفرادیال )
3 - فصلی (Annual)



انواع سيكل ها
فاكتورهاي آزاد كننده و مهار كننده (RF , IF)


در بدن ماهيها علاوه بر محور H-P-G سه محور ديگر نيز وجود دارد.
1- محور H – P – I ( محور هيپو تلاموس – هيپوفيز - غده فوق کليوي )
2- محور H – P – GH (محور هيپو تلاموس – هيپوفيز - هورمون رشد )
3- محورH – P – T (محور هيپو تلاموس – هيپوفيز – غده تيروئيد )
استرس :
هنگامي که يک ماهي در معرض يک استرس شديد قرار گيرد اثر استرس بر محور H – P – I اعمال شده و تغييرات حاصله از طريق عمل فيدبکي بر محور H – P – G تاثير مي گذارد . در زير به صورت شماتيک تاثير استرس بر محور H – P – G و H- P – I نشان داده شده است .
Stress

Brain مغز

هیپو تالاموس

CRH N.S.

هیپوفیز

Interrental Tissue

کورتیزول

اندامهای هدف

ACTH

Brain

NT

هیپو تالاموس

GnRh RF یا IF

هیپوفیز

GTHI – GTH II
FSH

گناد

گامتو ژنز

استروئیدو ژنز

استروژن

پروژسترون

آندروژن

بافتهای هدف

واکنش فیزیولوژیک

محور H – P – G

محور H – P – I

NT

مستقیم

با واسطه ترکیبات افیوئیدی

__

__

__

__

__

__

__

__



در محور H- P - I با قرار گرفتن در وضعيت استرس مغز ترکيبات نوروترانسميتري آزاد مي سازد که به صورت مستقيم بر ساخته شدن و آزاد شدن ترکيبات نوروترانسميتري محور H – P – G اثر منفي اعمال مي نمايد .
هورمون CRH ساخته شده از هيپوتالاموس از دو طريق اثر مهاري خود را بر ساخته شدن GnRH اعمال مي نمايد يکي به صورت مستقيم و ديگر از طريق ترکيبات افيوئيدي واسطه .
هورمون ACTH با تاثير بر بافتهاي مياني غده فوق کليوي سبب آزاد سازي کورتيزول مي گردد و کورتيزول به روشهاي متعدد اثر مهاري و منفي خود را بر محور HPG اعمال مي نمايد .
آبزيان در پاسخ به استرس ابتدا سعي در سازش با آن مينمايند و با حصول سازش به تدريج ميزان کورتيزول کاهش مي يابد و اثر مهاري آن از بين مي رود . آبزيان سه مرحله در هنگام قرار گرفتن در معرض استرس از خود بروز مي دهند .
1- پرواز Flight
2- جنگ Fight
3- لرز Fright
فتو پريود :
فتوپريود به عنوان يک محرک خارجي بر روي رشد و بلوغ گناد ها و سيکل ترشحGTH ( گنادوتروپيک هورمون ) اثر مي گذارد . فتو پريود از طريق اثر بر غده پينه آل يا صنوبري و آزاد سازي ملاتونين اثز مهــاري بر محور HPG اعمال مي نمايد برداشتن غــــــــده پينه آل در ماهي
( Pinealectomy ) و قرار دادن آن در معرض نور سبب افزايش اثر تحريکي بر گناد ها مي گردد
شب

کیاسمای بینایی



سرو تونين ملاتونين غده پينه آل نور
روز



ملاتونين خود خاصيت آنتي گونادال دارد و در نتيجه با کاهش فتو پريود مي توان ترشح ملاتونين را کاهش و فعاليت تحريکي گوناد را افزايش داد .
فرومونها ( Pheromones ) :
فرومونها عواملي از اسيد هاي معطر فرار هستند و پديده هاي مهاجرت ، تخم ريزي ، لانه گزيني و... را القا مي کنند . فرو مون به عنوان يک محرک خارجي بر پديده توليد مثل موثر است . هنگامي که ماهي نر تحت تاثير فرومون ماهي ماده قرار گيرد ( در ماهي Gold Fish) با تاثير بر سيستم بويايي ماهي طلايي نر سبب افزايش هورمون گنادوتروپين II ( GTH II ) مي گردد .
فرومونها به دو طريق سبب افزايش ميزان GTH II در ماهي ها مي گردد .
1- به طور مستقيم اثر تحريکي بر آزاد سازي GnRH دارد .
2- به طور غير مستقيم فعاليت دوپامين را مهار نموده که خود سبب افزايش GnRH مي شود .
ماهی ماده

فرومونها

+GnRH

دوپامین -

هیپوفیز

GnRH

هیپوفیز

GTH II

GTH II

گناد

استروئیدوژنز

گامتو ژنز



محرکهاي لمسي ( Tactil Stimoli ):
در ماهي طلايي در فصل جفت گيري با برخورد بدن نر و ماده محتوياتGnRH در سلولهاي عصبي نوروترانسميتري و همچنين پياز بويايي افزايش مي يابد رفتار تخم ريزي سبب القاي افزايشGTHII در سرم خون ماهي طلايي نر مي شود .
شکل شماره 2 :الگوي نور و آندو کريني در ارتباط با ميزان تنظيم ترشح GTH II در ماهي هاي استخواني
Serotonin ( 5HT ) - Gonadotropin Releasing Hormone( GnRH )
5- کيت تخم ريزي در ماهيان ( Spawning Kite ):
امروز به صورت مصنوعي با تذريق آنالوگهاي GnRH به ماهي زمان تخم ريزي را کنترل مي نمايند. آنالوگهاي GnRH به چندين دسته تقسيم مي شوند . با تزريق آنالوگ GnRH پستانداران و پرندگان به ماهيان Teleostei مي توان زمان بلوغ ، اوولاسيون و اسپرميشن را به طور قابل توجهي تسريع نمود . هورمون آزاد کننده گنادو تروپين از ده اسيد آمينه ساخته شده است که تغيير در موقعيت اين اسيد هاي آمينه ايجاد آنالوگ مي کند به عنوان مثال گلايسين را در موقعيت 6 قرار داده و مشاهده نمودند که اين آنالوگ توانايي بالاتري از سايرر GnRH هاي سنتتيك دارد . آنالوگ GnRH که طولاني ترين تاريخ استفاده در آبزي پروري دارد داراي ساختمان زير است .
[ D-Ali[SUP]6[/SUP] – des – GLY [SUP]10 [/SUP]] [SUB]m[/SUB] GnRH – ethyl amide
اين آنالوگ ترشح گنادوتروپين ها ، استروئيدوژنزو اوولاسيون را در ماهي آزاد وبسياري از ماهيان ديگر تحريک مي نمايد.
علاوه برآنالوگ هاي GnRH ، دوپامين بلوکرها به تنهايي و يا همراه با آنالوگ مي تواند براي القاي بلوغ نهايي ، اوولاسيون و اسپرميشن مؤثر باشد.اين ترکيبات سنتتيك بصورت آمپول عرضه مي گردد و تکنيک مورد استفاده تزريق داخل عضلاني ( IM ) و يا تزريق داخل صفاقي ( ID) مي باشد.امروزه مهمترين دوپامين بلوکر کاربردي در آبزي پروري Pimozyds و يا Dompridone مي باشد که با آنالوگ GnRH ترکيب مي نمايند و محصول نهايي را با نام تجاري Ova prime در بازار عرضه مي نمايند که همان کيت تخم ريزي است.مشکل استفاده از کيت تخم ريزي در آبزي پروري وارد نمودن استرس به مولدين بدليل تزريق متعدد و دستکاري زياد ماهي مي باشد که منجر به تضعيف اثرات هورموني مي گردد.بدين منظور امروزه با کار گذاشتن پلت هاي کلسترولي در داخل صفاق و يا عضله ماهي و يا کاربرد خوراکي و تلقيح راست روده اي اين مشکل را تا حدودي رفع نموده اند.
6-تمايز جنسيت ( *** Differentiation ) :
در ارتباط با تمايز جنسي ابتدا بايد از خود گناد اطلاعاتي داشته باشيم ، گنادها داراي سلول هاي زايشي هستند که بعداً توليد گامت ( اسپرماتوزوئيد و تخمک ) مي نمايد. علاوه بر سلول هاي زايشي ، سلولهاي بدني يا سوماتيک نيز وجود دارند که کار تغذيه ، تنظيم رشد و ظرفيت يابي (Capacitation) سلولهاي زايشي را به عهده دارند . سلولهاي زايشي اوليه (PGC) در ماهي ها نيز مانند ساير مهره داران منشاء خارج گنادي دارند ولي در طي دوران جنيني به گنادها مراجعت نموده و بعداً به سلول زايشي يا Germ cell تبديل مي شوند.در اغلب ماهي ها مجاري گنادي وجود دارد و وظيفه آنها حمل گنادها بسوي هدفهاي داخلي و خارجي است . بطورکلي در تمامي مهره داران از جمله ماهي ها از نظر سازمان بندي گنادها شباهت هاي اساسي وجود دارد ، در عين حال بايستي در نظر داشت که تفاوتهاي ساختاري بين گنادها مي تواند وجود داشته باشد که نشانگر الگوهاي اجدادي يا سير تکامل اجدادي ويا بيانگر سازش هاي خاص هر گونه با محيطي که در آن زيست مي کند باشد.بعنوان مثال گنادهاي دهان گردان(Cyclostomata) و تيلياست ها بر خلاف ساير مهره داران فاقد بافتي به نام مدولا يا لايه مياني مي باشد و تنها کورتکس قابل مقايسه با ساير مهره داران هستند.
اين ويژگي يعني عدم وجود يک منشاء دوگانه براي گناد در تيلياست ها مي تواند توضيحي براي امکان تمايز جنسي گسترده در اين گونه ماهيان باشد.
وظايف اصلي گنادها در ماهيان همانند ساير مهره داران توليد گامتهاي قابل لقاح مي باشد که لازمه توليدمثل ولقاح موثر است.
سنتز انواع متفاوتي از هورمونهاي استروئيدي سبب رشد و توسعه سلولهاي زايشي مي گردد که اين هورمونها تحت تاثير محور H-P-G هستند.
پروگنولون(Pregenelone)

کلسترول


پروژسترون


بلوغ اووسیت

هیدروکسی پروژسترون-17 α 17 α , 20 β –Dehydroxy-4- Pregenon

Androstene diole

تستوسترون

استرادیول -17 β

رشد اووسیت ها



شکل شماره 3 : مسير بيوسنتزي استروئيدهاي جنسي در فوليکول تخمدان ماهيان سالمونيده در طول دوره رشد و بلوغ اووسيت ها
تمايز جنسي گنادها در ماهيان فرايند پيچيده و ناپايداري است، اثر هورمونهاي گنادي در مغز مورد بررسي قرار گرفته است و مشخص گرديده که اين هورمونها در سه مرحله مي توانند موثر باشد:
1- تمايز جنسي 2-بلوغ جنسي 3-رفتارهاي جنسي 4- پايان فعاليت هاي جنسي يا يائسگي که در پستانداران قابل مشاهده است. تمايز جنسي تا حدي تحت تاثير ژنهاي خاصي صورت مي گيرد که به آنSDG(*** Determination Genes) مي گويند.
در ماهي ها عوامل زيست محيطي و اکولوژيکي نقش مهمي در تعيين جنسيت دارند و تعاملي که بين ژنها و فاکتورهاي محيطي مؤثر مثل درجه حرارت ،شوري، PH ، O[SUB]2[/SUB] و موقعيتهاي اجتماعي وجود دارد مي تواند به عنوان عامل تعيين کننده جنسيت شناخته شود.فرايند تمايز گنادها جداي از تمايز جنسيت است.
در پستانداران همه موجودات در اصل ماده هستند و در حضور هورمونهاي گنادي نر ،موجود به جنس نر مبدل ميشود و در غياب آن ماده باقي مي ماند.در ماهي ها همچنان که گفته شد تمايز جنسيت ناپايدار است ، در عين حال فرايند تمايز گنادها خود نسبت به مواد القا کننده جنسيت بسيار حساس است و به مواد القا کننده جنسيت *** Inducing Substrate گويند.اين مواد توسط اجزاي سوماتيک گنادهاي در حال رشد ويا احتمالاً توسط بافتهاي ديگر توليد مي شوند.سلولهاي زايشي تمايز نيافته که بالقوه توانايي تبديل شدن به هر دو جنس را دارند چنانچه تحت تاثير ترکيبات القا کننده جنسيت نر (Andro-Inducer) قرار گيرند به اسپرماتوگوني مبدل مي گردند و چنانچه تحت تاثير فاکتورهاي القا کننده جنسيت ماده (Gyno – Inducer) قرار گيرند به اووگوني مبدل مي شوند.
عوامل القا کننده هورمونهاي جنسي استروئيدي هستند که به صورت استروژن ،پروژسترون و تستوسترون تاثير مي گذارند.
جنين هم خود هورمون هاي استروئيدي مي سازد و هم اين هورمونها را از خون مادر دريافت مي نمايد.
فنوتيپ جنسي در ماهيان را مي توان در طول حساس دوره تمايز جنسي با مصرف درست و به موقع آندروژن هاي درون زا وبرون زا تغيير داد يعني آنکه با مصرف وتزريق آندروژن جنسيت را نرو با تزريق استروژن جنسيت را به ماده مبدل نمود .در ماهي ها زمان طبيعي آغاز تمايز جنسيت بر حسب گونه و جنس متغير است.
بنابراين مشخص گرديد که تمايز جنسي ، تمايز گنادي و تغيير جنسيت مباحث جدا از هم مي باشند که مرزهاي بين آنها قابل توجه است، تمايز جنسي را در ماهيان هرمافروديت نداريم ،ماهيان گونوکوريست نامتمايز بعداً مي توانند تغيير جنسيت از خود نشان دهند.
منابع :
1-حسين زاده صحافي ، همايون (1380) بيولوژي توليدمثل ماهي؛ شرکت سهامي شيلات ايران.
2-اميني، فرهاد (1374) مباني ژنتيک واصلاح نژاد ماهيان؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
3-عريان، شهربانو (1372) توليدمثل از ديدگاه پزشکي وبيولوژي؛ انتشارات ماجد.
4-جلالي، بهيار (1377) انگلها و بيماريهاي انگلي ماهيان آب شيرين ايران؛ معاونت تكثير و پرورش آبزيان شيلات ايران.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1]توصیه های سازمان دامپزشکی کشور جهت انتخاب و نگهداری ماهی قرمز:[/h][h=1]سازمان دامپزشکی کشور به هموطنان عزیز توصیه می کند که جهت خرید و نگهداری ماهی قرمز به نکات ذیل توجه کنند:[/h][h=1]1- ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت و کنترل شهرداری و دامپزشکی تهیه کنند.[/h][h=1]2- از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهیها را به صورت متراکم و در محل و شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی (از قبیل شرایط نامناسب اکسیژنی و دمایی آب) نگهداری می کنند، خودداری کنند.[/h][h=1]3- ماهی قرمز دارای ظاهر و تحرک مناسب و شنای متعادل باشد.[/h][h=1]4- از خرید ماهیانی که علایم زیر را نشان بدهند، خودداری کنند.[/h][h=1]- باله ها به صورت تا خورده و جمع شده درآمده باشند.[/h][h=1]- در اطراف دهان یا سطح بدن لکه های پنبه مانند مشاهده شود.[/h][h=1]- روی سطح بدن زخم یا لکه های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز مشاهده شود و یا آنکه بدن رنگ پریده و لکه لکه شده باشد.[/h][h=1]- لبه باله ها خورده و ساییده شده باشد.[/h][h=1]- ماهی بی قرار بوده و بدون آنکه در یک جا قرار گیرد، پیوسته بدن خود را به اطراف بمالد.[/h][h=1]- چشمها به صورت یک طرفه یا دو طرفه بیرون زده باشد.[/h][h=1]- پولکهای (فلسهای) ماهی ریخته شده باشد.[/h][h=1]5- در نگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز مثلا در خانه و کنار سفره های هفت سین مقدار آب مورد نیاز هر قطعه ماهی انگشت قد، حداقل یک لیتر منظور شود. یک تا دو بار در هفته آب ماهیان را تعویض کنند و از شن و ماسه های رنگی و تیز جهت تزیین آکواریومها و تنگهای ماهیان استفاده نکنند.[/h][h=1]6- شستشوی دوره ای آکواریومها و ضدعفونی و گندزدایی آنها با محلولهای نمک طعام (30 گرم در لیتر به مدت 10 دقیقه) و ترکیبات آمونیوم چهار تایی به مقدار یک صدم تا یک گرم در لیتر آب به مدت یک تا 15 دقیقه و یا ترکیبات یده به مقدار 200 میلیگرم در لیتر آب به مدت 10 ثانیه (مواد برای ضدعفونی آکواریوم بوده و برای ماهی خطرناک است.)[/h][h=1]7- استفاده از دستکش بخصوص برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی.[/h][h=1]8- شستشوی کامل دستها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان زینتی.[/h][h=1]9- جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهیان و آموزش بهداشت فردی به آنها و عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم.[/h][h=1]10- نگهداری مناسب غذاهای ماکیان آکواریومی در جاهای خنک، تاریک و خشک و در ظروف کاملا دربسته و رعایت تاریخ مصرف برای این مواد غذایی.[/h][h=1]11- ماهی قرمز باید با غذاهای کم پروتیین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شود و بهتر است که غذا در سطح آب شناور بماند. استفاده از غذای آماده بهتر است. غذادهی باید یک یا حداکثر دو بار در روز و به اندازه ای باشد که در مدت یک تا دو دقیقه مصرف شود.[/h][h=1]12- رعایت دوره حداقل دو هفته ای قرنطینه برای ماهیان جدیدالورود در یک آکواریوم جداگانه.[/h][h=1]13- جداسازی تمامی موارد اختلال و بیماری از سایر ماهیان و طی دوره زمانی برای آنها.[/h][h=1]14- مراجعه به دامپزشک در صورت بروز هر نوع علایم و ناراحتی در ماهیان آکواریومی.[/h][h=1]15- مراجعه به پزشک در صورت بروز هر نوع علایم و ناراحتیهای پوستی.[/h][h=1]16- آب مورد استفاده بدین منظور باید بهداشتی بوده و در مورد آبهای شرب شبکه آبرسانی شهری باید یا کلرزدایی شود و یا جهت تعادل گازها و خروج کلر قبل از مصرف حداقل به مدت 48 ساعت در ظروف دهان گشاد نگهداری و ذخیره شود.[/h][h=1]17- در صورت عزیمت به مسافرت و یا ترک منزل، ماهیان را در اماکن محصور مجاز مشخص شده جهت این منظور رهاسازی کرده و یا آن را به اقوام خود هدیه و یا به آکواریوم دارها تحویل دهید.[/h][h=1]18- از قرار دادن آکواریومها و یا تنگهای ماهی در جلوی نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه ها و یا داخل آشپزخانه خودداری کنید./[/h]
منبع :http://www.esfahanfishing.ir/1553-اخبار-ماهی-و-ماهیگیری.html
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=2]اخبار ماهی و ماهیگیری[/h][h=2]صادرات ماهی کردستان ۱۰ درصد افزایش یافت مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان کردستان از رشد ۱۰ درصدی صادرات ماهی این استان به خارج از کشور خبر داد. رحمان میرزایی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در سال جاری صادرات ماهی به خارج از کشور از طریق مرزهای رسمی استان کردستان نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است و این مهم نشان دهنده جایگاه کردستان در تولید و عرضه ماهی در کشور به شمار می رود. وی گفت: هزار و ۲۰۰ تن ماهی با ارزش ۲۴ میلیارد ریال از طریق بازارچه های مرزی سیرانبند بانه، سیف سقز و مرز رسمی باشماق مریوان به خارج از کشور صادر شده است. مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان کردستان یادآور شد: از ابتدای سال جاری پنج هزار و ۲۲۰ تن ماهی در استان کردستان تولید شده است که بخش زیادی از این میزان تولید در داخل استان مصرف شده و بقیه نیز به خارج از کشور صادر شده است. میرزایی به سهم پنج درصدی استان کردستان از تولیدات ماهی در کشور اشاره کرد و افزود: با تامین اعتبار لازم و بهره برداری از فاز دوم مجتمع پرورش ماهیان سردآبی سیروان که بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان در خاورمیانه است این میزان سهم افزایش قابل توجهی پیدا می کند. وی با اشاره به تولید این میزان ماهی در استان کردستان گفت: دو هزار و ۲۰۰ تن ماهیان سردآبی که در مجتمع های پرورش ماهیان سردآبی مزارع منفرد، استخرهای دو منظوره تولید شده است و سه هزار و ۲۰ تن آن از منابع آبی استان کردستان صید و روانه بازار مصرف شده است. مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان کردستان در پایان بیان کرد: در حال حاضر هزار و ۳۰۰ صیاد در قالب تعاونی های صیادی در سه مجتمع پرورش کامیاران، مجتمع سیروان سروآباد و مجتمع قمچقای بیجار در زمینه پرورش و صید ماهی فعالیت می کنند. مدیر کل شیلات خوزستان با اعلام خبر آغاز برداشت ماهیان گرمابی از مزارع پرورشی استان، پیش‌بینی کرد امسال 30 هزار تن ماهی گرمابی برداشت شود. سید رحیم مغینمی اظهار داشت: کار برداشت ماهیان گرمابی از سطح 8 هزار و 350 هکتار از مزارع پرورش استان آغاز شد. وی اظهار داشت: برداشت ماهی از مزارع انفرادی و مجتمع‌های استان تا پایان اسفند ماه ادامه دارد و پیش بینی می‌شود در این مدت بیش از 30 هزار تن انواع ماهیان گرمابی تولید شود که در مقایسه با سال گذشته 10درصد افزایش تولید دارد. مدیر کل شیلات خوزستان افزود: ماهیان گرمابی پرورش یافته در این مزارع از گونه‌های بومی استان و کپور ماهیان شامل بنی، شیربت، کپور، فیتوفاگ، آمور و بیگ هد است. استان خوزستان رتبه دوم تولید آبزیان پرورشی گرمابی کشور را دارد. باتوجه به شرایط آب وهوایی استان و وجود استعدادهای بالقوه در امر تولید آبزیان، در صورت تامین آب مورد نیاز مزارع پرورشی خوزستان بزرگترین قطب تولید ماهیان پرورش گرمابی کشور خواهد شد. . مرودشت - خبرگزاری مهر: بیش از یک هزار و 200 کیلوگرم ماهی فاسد در شهرستان مرودشت فارس معدوم شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در پی بازرسی بهداشتی و نظارت مستمر بازرسان شبکه دامپزشکی شهرستان مرودشت، محموله ای به میزان یک هزار و 200 کیلوگرم ماهی به دلیل فساد شدید و غیر قابل مصرف بودن، قبل از توزیع در شهرستان شناسایی و معدوم شد. رئیس شبکه دامپزشکی مرودشت با اعلام این خبر گفت: یکی از وظایف مهم این شبکه نظارت بر مراکز تولید و عرضه فرآورده های خام دامی و برخورد قانونی با تهدید کنندگان حوزه سلامت مردم با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضایی است. سیاوش پارسی ادامه داد: بر این اساس در راستای تامین امنیت غذایی شهروندان طی 9 ماه گذشته با انجام بیش از هشت هزار و 100 نوبت بازرسی بهداشتی از مراکز تولید و عرضه فرآورده های خام دامی بیش از دو هزار کیلوگرم گوشت قرمز و سفید به علت فساد و عدم قابلیت مصرف ضبط و معدوم شد. وی به شهروندان نیز توصیه کرد که فرآورده های پروتئینی مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به شماره تلفنهای 3314200 و 3313530 شبکه دامپزشکی مرودشت اطلاع دهند. مرودشت در 45 کیلومتری شیراز قرار دارد[/h]

منبع :http://www.esfahanfishing.ir/1553-اخبار-ماهی-و-ماهیگیری.html
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فهرست 10 گونه برتر سال 2011 میلادی اعلام شد
ایرن- «موسسه بین‌المللی اکتشاف گونه‌ها» در دانشگاه ایالتی آریزونا 10 نمونه از بهترین گونه‌های تازه کشف شده در سال 2011 میلادی را نامگذاری و فهرست این 10 گونه جدید را منتشر کرد.



به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به گفته کارشناسان این موسسه، نوعی میمون ساکن کوه‌های مرتفع میانمار، یک گونه میمون عطسه‌کن و همچنین یک گونه قارچ که یکی از شخصیت‌های معروف کارتونی است، در راس این فهرست جدید قرار گرفته‌اند.

بنابر گزارش سایت اینترنتی سای تک تودی، هم چنین یک نوع عروس دریایی بسیار زیبا اما سمی، یک گونه گل ارکید که شب‌ها شکفته می‌شود و گونه‌ای کاکتوس، از دیگر گونه‌های نامگذاری شده در فهرست جدید موسسه بین المللی اکتشافات گونه‌ها هستند. یک هیات بین المللی از بین بیش از 200 گونه مختلف جانوری و گیاهی این فهرست ده تایی را گزینش کرده‌ است.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
براي اولين بار در خراسان رضوي
مشاهده يک قلاده يوز در منطقه حفاظت شده درونه
ايرن- يک قلاده يوز در منطقه حفاظت شده درونه از مناطق تحت مديريت شهرستان بردسکن مشاهده و از آن عکس برداري و تصوير برداري گرديد.



به گزارش روابط عمومي اداره کل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي سيد حسين آقاميري با اعلام اين خبر افزود: با توجه به مشاهدات مردم محلي و گزارشات واصله احتمال حضور اين گونه براي ما قطعي شده بود ولي نياز به حضور مستمر و پايش دقيق در منطقه احساس ميشد تا بتوان از اين گونه بارزش عکس و فيلم تهيه شود.
وي ادامه داد : در همين راستا ضمن افزايش ضريب حفاظتي منطقه نسبت به آموزش جوامع محلي و عشاير اقدامات خاص و برنامه ريزي شده اي صورت گرفت.
او گفت: استقرار يک پايگاه حفاظتي در منطقه را از ديگر اقدامات موثر در اين زمينه عنوان کرد
مدير کل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي بيان داشت : اين منطقه در حاشيه منطقه حفاظت شده توران و از استان سمنان و پناهگاه حيات وحش دشت لاغري در استان خراسان رضوي قراردارد.
وي همکاري موثر و ارتقاء جوامع محلي و عشاير منطقه را مهمترين عامل در جهت اين اقدام دانست و افزود: اقدامات مديريت بهره برداري پايدار از مناطق نظير احداث آبشخور ، احداث تلمبه بادي ، احداث حوض انبار و آبرساني به حوزه هاي مختلف در خطر خشکسالي و توزيع دان و علوفه نيز از ديگر اقدامات شاخص براي اين موضوع بوده است.
وي در پايان از اهالي و عشاير روستاي کلاته برق بخش انابد شهرستان بردسکن به پاس همکاري و همراهي با محيط بانان اداره حفاظت محيط زيست شهرستان بردسکن تشکر و قدرداني نمود.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کارشناس اداره کل منابع طبيعي استان
معتادان عامل اصلی آتش سوزی جنگلها در کهگیلویه و بویراحمد
ایرن: کارشناس مسوول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، مهمترین عامل آتش سوزی مراتع و جنگل های این استان را معتادان و مصرف کنندگان مواد مخدر عنوان کرد.



سعید نظری در گفت و شنود اختصاصی با ایلنا گفت: متاسفانه معتادان و یا کسانی که بگفته خودشان بصورت سرگرمی اقدام به مصرف مواد مخدر می کنند مهمترین عامل آتش سوزی جنگل ها و مراتع هستند.

وی با تشریح نحوه آتش سوزی ها و کنترل آنها توسط ماموران یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد و مردم ، اظهارداشت: در زمان مراجعه ماموران و یا مردم به محل آتش سوزی ها، وسایل مصرف کنندگان مواد مخدر بخوبی قابل مشاهده است.

کارشناس مسوول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: وسایلی از قبیل سیخ، تریاک، لیوان های چای، کتری، میوه های مصرف شده به همراه تنقلات و شیرینی در محل های آتش سوزی به طور فراوان یافت می شود.

نظری، محل آغاز آتش سوزی ها در مراتع و جنگل ها را در ابتدای مراتع و جنگل ها ذکر و بیان داشت: معمولا معتادان به مواد مخدر حوصله صعود به ارتفاعات را نداشته و در همان ابتدای مراتع و جنگل ها اقدام به برپایی آتش می کنند.

وی گفت: متاسفانه برغم تمامی تلاش های صورت گرفته هنوز یک "بالگرد " تحویل استان نشده که نبود این وسیله امداد رسانی سریع مشکلات فراوانی را در هنگام آتش سوزی ها برای ما به همراه دارد.

مساحت جنگل ها و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و 724 هزار و 100 هکتار است.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خطرناکترين منبع آلودگي خليج فارس:
آب شیرین‌کن‌های کشورهای عربی
ایرن: "جمال قدوسی"، کارشناس محیط زیست گفت: در حال حاضر آب‌شیرین‌کن‌هایی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس استفاده می‌کنند یکی از خطرناکترین منابع آلوده کننده آب خلیج فارس است.



جمال قدوسی اظهار داشت: آلاینده‌های آب بطور کلی دو منبع دارند که یکی منابع نقطه‌ای و دیگری منابع آلاینده غیرنقطه‌ای است. منابع آلاینده نقطه‌ای را می‌توان تشخیص داد. این منابع شامل فاضلاب کارخانه‌ها، منازل مسکونی، تاسیسات و ... است که به راحتی می‌توان محل تولید آلاینده را مشاهده کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه به آلودگی خلیج فارس اشاره کرد و گفت: آلودگی خلیج فارس منشاهای نقطه‌ای‌اش بیشتر از منشاهای غیرنقطه‌ای است. ناوهای جنگی و غیرجنگی که در خلیج فارس تردد می‌کنند منشا غیرنقطه‌ای آلایندگی هستند.

قدوسی اضافه کرد: افرادی که در این ناوها هستند، پسماند‌های غذا، شست‌‌وشو و فاضلاب خود را به صورت مستقیم وارد آب می‌کنند و از یک سو تردد ناوهای جنگی، امنیتی و دفاعی باعث افزایش ورود آلایندگی نقطه‌ای به دریا می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین مسئله کشتی‌ها و نفتکش‌ها از دیگر منابع آلایندگی آب دریا است که به دلیل نشت نفت از این کشتی‌ها آلودگی در دریاها و خلیج فارس به وجود می‌آید. بنابراین هر چه ترددها بیشتر شود آلایندگی‌ها نیز بیشتر می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: از دیگر موارد آلودگی آب دریا وجود مجتمع‌های صنعتی در سواحل خلیج فارس است.

وی گفت: همچنین آب‌شیرین‌کن‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از آن استفاده می‌کنند یکی از خطرناکترین منابع آلوده کننده آب خلیج فارس است، زیرا این‌ها آبها را شیرین کرده و نمک آن را دوباره وارد دریا می‌کنند.

قدوسی افزود: همچنین نیروگاه نکاء‌ که در شمال کشور وجود دارد به وسیله آب خنک می‌شود و این آبی که این نیروگاه استفاده می‌کند پسماند آن وارد دریا می‌شود و تا یک محدوده‌ای حیات زیست محیطی را از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه مجتمع‌های نفت و گاز و مجتمع‌های صنعتی حاشیه خلیج فارس منبع عمده آلودگی هستند گفت: چون خلیج فارس به اقیانوس متصل است این آلودگی کمتر دیده می‌شود، اما اگر این آلودگی‌ها در دریاچه خزر وجود داشت آن را نابود می‌کرد.

این استاد دانشگاه افزود: یکی از مشکلات ما نشت نفت از لوله‌های خطوط نفت است که در رودخانه کارون این مشکل به وضوح دیده می‌شود و تا زمانی که متوجه می‌شوند این نشت از کجا صورت گرفته آلودگی به دریا منتقل می‌شود.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
توسط محققان جهاد دانشگاهي
مجتمع های تولید برق از زباله احداث می شود
ایرن: رئیس جهاددانشگاهی صنعتی شریف از امضای تفاهم نامه همکاری با قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیاء (عج) خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه اقدام به طراحی و ساخت تجهیزات و احداث مجتمع های زیاله سوز و تولید انرژی از زیست توده می شود.


کوروس حمزه با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیاء (عج)، افزود: این تفاهم نامه در زمینه تولید انرژی از زیست توده و زباله شهری، طراحی، ساخت تجهیزات و نصب و راه اندازی چندین مجتمع زباله سوز در شهرهای مختلف کشور به امضا رسید.
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این طرح توسط این واحد و جهاددانشگاهی علم و صنعت و چند سازنده داخلی انجام می شود، اظهار داشت: بر اساس مذاکرات تیم مشترک قرارگاه و جهاددانشگاهی با شهرداری های شهرهای مختلف کشور، هم اکنون طرح احداث مجتمع زباله سوز شهری با ظرفیت 300 تن زباله در روز در دستور کار این تیم قرار گرفته است و در روزهای آینده اجرای طرح آغاز خواهد شد.
به گزارش مهر، وی با بیان اینکه در این طرح با رویکرد انتقال دانش فنی از کشور کره جنوبی و بومی سازی دانش فنی ساخت تجهیزات اجرایی می شود، ادامه داد: با احداث مجتمع های زباله سوز، علاوه بر رفع مشکل دفع زباله و کاهش اثرات زیست محیطی، از برق تولیدی نیز جهت انتقال به شبکه برق سراسری استفاده می شود.
حمزه یادآور شد: احداث چنین مجتمع هایی علاوه بر حل مشکل دفن زباله، موجب کاهش مخاطرات زیست محیطی بر اثر جاری شدن شیرابه زباله و آلودگی آب های زیر زمینی خواهد شد.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

.angel.

عضو جدید
کاربر ممتاز
گونه در حال انقراض و 2500 تومنی!!!!

گونه در حال انقراض و 2500 تومنی!!!!

[h=2]جمع آوری۲۰۰سمندر از یک میدان میوه و تره بار[/h]


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به جمع‌آوری ۲۰۰ سمندر لرستانی در میدان میوه و تره‌بار در شهر تهران گفت: در آستانه سال نو فروش سمندر لرستانی افزایش چشمگیری می‌یابد چرا که مردم از اینجانور برای تکمیل سفره هفت سین استفاده می‌کنند.اسماعیل میران‌زاده اظهار داشت: یگان حفاظت محیط زیست استان تهران تعداد زیادی از افرادی را که به خرید و فروش جانوران غیر مجاز مشغول بودند، بازداشت کرد.​
وی افزود: اکثر این افراد فاقد مجوز برای فروش این حیوانات بودند بنابراین آن‌ها را به مراجع قضایی معرفی کردیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه با نزدیک شدن به ایام سال نو پایش‌های ما تشدید یافته، گفت: ‌در ایام منتهی به سال نو برخی افراد جانورانی مثل سمندر، مار آبی و لاک پشت را برای فروش به قیمت 2500تومان عرضه می‌کنند بنابراین از اوایل اسفند تا کنون در حدود ۲۰ سمندر

لرستانی را که برای فروش عرضه شده بودند ضبط کردیم.

می‌ران‌زاده ادامه داد: یگان حفاظت محیط زیست استان تهران روز گذشته در میدان میوه و تره‌باری در خیابان آزادگان ۲۰۰ سمندر لرستانی و ۲۵۰ حلقه مار آبی را که برای فروش عرضه شده بودند جمع‌آوری کرد.

وی بیان کرد: فردی که اقدام به فروش این سمندر‌ها کرده بود به دلیل ازدحام مردم توانست فرار کند و حیوانات به پارک پردیسان منتقل شدند تا بعد از آن به محل‌های نگه‌داری خود در لرستان و شمال کشور منتقل شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه سمندر لرستانی به لحاظ اکولوژیکی اهمیت بالایی دارد، گفت: ‌این جانور جزء گونه‌های در معرض انقراض است که فقط در ایران زیست می‌کند.

میران‌زاده تصریح کرد: در ایام نوروز فروش سمندر لرستانی افزایش می‌یابد چرا که مردم این حیوان را بر سر سفره‌های هفت سین قرار می‌دهند باید گفت که اینجانور در معرض انقراض است بنابراین باید از خرید آن خودداری کرد.

وی در پایان عنوان کرد: هر یک از شهروندان که عرضه سمندر لرستانی را در سطح شهر مشاهده کردند با شماره تلفن ۷۷۳۵۹۵۶۴ تماس گرفته و این موضوع را اطلاع دهند.
منبع:فارس​
[h=3].[/h][h=3].[/h][h=3][/h]
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
صیدماهی ۷۰ میلیونی درگیلان

صیدماهی ۷۰ میلیونی درگیلان

مسوول روابط عمومی شیلات گیلان از صید یک قطعه ماهی خاویاری به وزن ۴۰۰ کیلوگرم با ۶۰ کیلوگرم خاویار در آب های ساحلی خزر در این استان خبر داد.

علی صفاتی اظهار کرد: خاویار این ماهی که امروز در بندر کیاشهر در شرق گیلان صید شد، ۷۰۰ میلیون ریال ارزش دارد.

بر اساس داده های شیلات، ماهیان خاویاری یا استروژن، از خانواده تاس‌ماهیان از جمله گونه‌های آبزی کم نظیری هستند که از قدمتی چند صد میلیون ساله که به عصر ژوراسیک باز می‌گردد برخوردارند و از این رو ماهیان خاویار را فسیل‌های زنده جهان می‌نامند.



این ماهیان به ۲۷ گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می‌شوند.

دریای خزر به تنهایی ۹۳ درصد از ذخیره خاویار و ماهیان خاویاری جهان را در خود جای داده ‌است.

پنج گونه از ماهیان خاویاری ممتاز جهان شامل فیل‌ماهی یا بلوگا، تاس‌ماهی روسی یا چالباش، تاس‌ماهی ایرانی یا قره‌برون، ماهی شیپ و ماهی ازون‌برون یا سوروگا، گونه‌های اصلی ماهیان خاویاری دریای خزر هستند.

خاویار تخم ماهیان خاویاری و از گران‌ترین غذاهای جهان است.
 

.angel.

عضو جدید
کاربر ممتاز
مراتع كرمانشاه

مراتع كرمانشاه


رئيس اداره مراتع استان كرمانشاه:

ساليانه 300 هزار تن علوفه در مراتع استان كرمانشاه توليد مي‌شود.
خبرگزاري فارس: رئيس اداره مراتع استان كرمانشاه گفت: ساليانه 300 هزار تن علوفه به ارزش 180 ميليارد ريال در يك‌ميليون و 192 هزار و 586 هكتار مرتع استان كرمانشاه توليد مي‌شود.









هوشنگ بيگ‌رضايي در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در كرمانشاه افزود گراسهاي خوش خوراك ( چتريان ) و (لگومها) از انواع علوفه‌هاي موجود در مراتع استان كرمانشاه هستند كه علوفه توليدي نياز 50 درصد از دام‌هاي استان را تامين مي‌كند. رئيس اداره مراتع استان كرمانشاه، مراتع استان را 4/1 درصد كشور و دام‌هاي استان را بيش از چهار ميليون و 200 هزار راس عنوان كرد كه عامل مهم تخريب مراتع استان هستند و اين مديريت با تهيه طرح مرتع‌داري، واگذاي مديريت مراتع به بهره‌برداران زيرنظر كارشناسان و بذرپاشي گياهان چند ساله، تلاش زيادي براي افزايش توليد علوفه در مراتع استان انجام داده است. انتهاي پيام/
 

.angel.

عضو جدید
کاربر ممتاز
دبیر علمی انجمن دوستداران کوه دماوند با اعلام این مطلب گفت:
قامت دماوند کوتاه می‌شود/ موافقت میراث فرهنگی با کاهش ارتفاع دماوند به 2500 متر

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران در حاشیه نشست کمیته علمی صیانت از دماوند که عصر روز گذشته نهم آبان در مازندران برگزار شد، موافقت خود را با کاهش ارتفاع دماوند به دوهزار و 500 متر اعلام کرد.


به گزارش مهندس نیوز به نقل از ایانا ، دبیر علمی انجمن دوستداران کوه دماوند با اعلام این مطلب گفت: در این نشست که با حضور نمایندگان سازمان‌های منابع طبیعی، میراث فرهنگی و گردشگری، محیط زیست، استانداری آمل و... با محوریت پیگیری مصوبه‌های کمیته علمی دماوند برگزار شد، کاهش ارتفاع این قله مورد بررسی قرار گرفت که میراث فرهنگی و گردشگری مازندران با این امر موافقت کرد.عبادی با اشاره بر عضویت نمایندگان سازمان‌های منابع طبیعی و میراث فرهنگی در انجمن صیانت از دماوند در حاشیه این نشست افزود: ارتفاع دماوند همچنان مورد پیگیری است چرا که هنوز به نقطه ثابتی که تمامی دستگاه‌ها با آن موافت کنند، نرسیده‌ایم و در این نشست نیز نمایندگان منابع طبیعی مازندران بررسی بیشتر این موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.وی با بیان اینکه کاهش ارتفاع دماوند سطح پوششی و حفاظتی آن را افزایش خواهد داد، تصریح کرد: ارتفاع در نظر گرفته‌شده تاکنون بین سه‌هزار و 600 تا چهارهزار متر بوده است، اما با کم کردن ارتفاع، مناطق بیشتری از فلور و پوشش جانوری منطقه و در نتیجه سطح وسیع تری از حوزه دماوند مورد حفاظت قرار می‌گیرد.دبیر علمی انجمن دوستداران کوه دماوند ادامه داد: در همین رابطه محیط زیست قول‌های مساعدی داده است تا به طرح‌های بیش از دوهزار و 500 متر در منطقه مجوز اجرا ندهد.وی تأکید کرد: انجمن دوستدران کوه دماوند همواره با برقراری تعامل نزدیک با دستگاه‌های اجرایی مختلف مصوبات و برنامه‌های حفاظتی این حوزه را پیگیری می‌کند که به عضویت درآمدن نهادهای مختلف ازجمله میراث فرهنگی و منابع طبیعی در راستای پیشبرد سریع‌تر این اهداف تصدیقی بر این مدعا است.عبادی با اشاره بر قطعنامه نخستین همایش ملی دماوندکوه در نهم تیرماه سال جاری یادآور شد: کاهش ارتفاع مناطق حفاظت شده و شکارممنوع در حوزه کوه دماوند به حداقل دوهزار و 500 متر، ثبت جهانی دماوندکوه، تهیه و اجرای طرح‌های مرتعداری، آبخیزداری، جنگلداری، زیست محیطی و گردشگری علمی به‌منظور بهره‌برداری خردمندانه و پایدار از منابع طبیعی دماوند و جلوگیری از تخریب آن، شناسایی وحفاظت از رویشگاه‌های مهم گونه‌های گیاهان دماوند در جهت بهره‌برداری اصولی و پایدار و حفاظت از گونه‌های آسیب‌پذیر ازجمله بندهای این قطعنامه است.وی خاطرنشان کرد: شناسایی زیستگاه‌های مهم و معرفی حیات وحش دماوند، تعیین مناطق چرای حیات وحش بر اساس اصول علمی بوم‌شناسی و تعیین مناطق امن به‌منظور حمایت از حیات وحش، جلوگیری از بوته‌کنی و تخریب پوشش گیاهی، ممانعت از معدن کاوی و جاده‌سازی در دماوند، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، کنترل و مدیریت ساخت و سازهای مخرب، مطالعه و معرفی رویشگاه‌های مهم گیاهان دارویی، اعتبار بخشیدن به دانش بومی گیاه دارویی نیز از موارد تصویب‌شده بود.عبادی جلوگیری از برداشت بی‌رویه و غیرقانونی گیاهان، تعیین مناطق گردشگری بر اساس ارزیابی توان اکولوژیک و ظرفیت مناطق با رعایت اصول علمی و زیست محیطی، برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های جامع در جهت حفاظت از آب، خاک و پوشش گیاهی، شناسایی و کاهش عوامل فرسایش خاک و هدر رفتن آب، چاره جویی در جهت افزایش درآمد مردمان وابسته به منطقه، در چارچوب برنامه‌ریزی استفاده چندمنظوره از مراتع و رونق بخشیدن، توسعه و حمایت دولت از فعالیت‌های اقتصادی سازگار با شرایط محیطی از دیگر مباحث پرداخته شده در این قطعنامه عنوان کرد./
 

.angel.

عضو جدید
کاربر ممتاز
معدن کاوی غیر قانونی

معدن کاوی غیر قانونی


با توجه به ممنوع بودن هرگونه فعالیت معدن‌ها تا ارتفاع بیش از دوهزار و 200 متری قله دماوند، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران فعالیت تعدادی از معادن در دامنه‌های قله را از مشکلات جدی برای شتاب بخشی به ثبت بام ایران در فهرست یونسکو عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایران (ایانا)، سیف‌اله فرزانه با اشاره بر ثبت کوه دماوند به‌عنوان نخستین اثر ملی طبیعی و ملی کشور گفت: با توجه به مستندسازی سازمان میراث فرهنگی کشور برای ثبت جهانی کوه دماوند و حساسیت‌های ویژه آن برای ثبت در فهرست یونسکو، لازم است مجوز‌های پیشین برداشت معادن در این محدوده به‌طور کلی متوقف شود و مجوز‌های بهره‌برداری از معادن بالادست نیز لغو شود. وی افزود: وجود مجوز‌های دولتی صادرشده برای بهره‌برداری از معادن پیرامون کوه دماوند، چالش جدی در این بخش محسوب می‌شود و ضروری است تا سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران برای به ثبت رسیدن اثر ملی دماوند در یونسکو همکاری جدی‌تری داشته باشد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تصریح کرد: یکی از موارد دیگری که باید برای ثبت جهانی کوه دماوند مورد توجه قرار گیرد و بسترهای آن فراهم شود، راه دسترسی برای صعود‌های مختلف به این قله و دامنه‌های پیرامون و نیز ثبات بخشی به ظرفیت‌های گردشگری طبیعی و زیستی دامنه‌های آن است. فرزانه ادامه داد: به‌منظور پیگیرتر شدن و شتاب‌بخشی به روند ثبت جهانی دماوند در یونسکو و رفع موانع، کمیته ویژه‌ای در اداره‌کل میراث فرهنگی مازندران تشکیل شد و دوستداران طبیعت و دماوند هم برای همکاری اعلام آمادگی کردند. وی با اشاره به شهرت کوه دماوند به‌عنوان یکی از قله‌های مرتفع جهان، بر ضرورت تحریک عزم ملی برای همکاری در ثبت جهانی آن تأکید کرد و یادآور شد: ظرفیت‌هایی مانند باستان‌شناسی، مردم شناسی، طبیعت‌گردی و گردشگری در کوه دماوند و پیرامون آن می‌تواند به جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی برای این منطقه کمک کند. فرزانه به‌عنوان نمونه به برگزاری آیین سنتی "ورف چال" (انباشتن برف در چاه) با قدمت بیش از 600 سال در روستاهای دامنه دماوند اشاره کرد و اظهار داشت: این آیین نشانگر ظرفیت مردم‌شناسی این منطقه است. وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر کوه دماوند، چهار اثر طبیعی - تاریخی دیگر مازندران هم که در فهرست آثار ملی ثبت شد و برای ثبت در یونسکو ارائه شده است./
 

.angel.

عضو جدید
کاربر ممتاز
منابع طبیعی صرفا بانک زمین نیست

منابع طبیعی صرفا بانک زمین نیست


مدیرکل آبخیرداری استان البرز گفت: تمامی دستگاه‌ها باید بدانند که منابع طبیعی صرفاً نباید به‌عنوان بانک زمین شناخته شود، چرا که فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای حیات سالم و کاهش اثرات بحران‌های زیست محیطی نیز از دیگر قابلیت‌های آن به‌شمار می‌رود.

حسین میررجبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب افزود: علاوه بر تثبیت حاکمیت دولت، با انجام اقدامات ممیزی اراضی، کاهش اثرات بحران و بلایای طبیعی با فعالیت‌هایی نظیر آبخیزداری، توسعه فضای سبز، مبارزه با بیابان‌زایی، اصلاح و احیاء مراتع و کنترل دام از اهم فعالیت‌های اداره منابع طبیعی به‌شمار می‌رود که تبلور گستردگی این حوزه در کشور است. وی تصریح کرد: در حال حاضر عمده‌ترین معضل منابع طبیعی استان، افزایش ارزش افزوده اراضی به‌دلیل همجواری با پایتخت است که ضریب زمین‌خواری را افزایش می‌دهد. مدیرکل آبخیرداری استان البرز ادامه داد: در سال جاری حدود 600 هکتار از اراضی تصرف‌شده استان خلع ید شده‌اند که با این‌گونه اقدامات، باید از رشد تصرفات جلوگیری شود. میررجبی در پایان خاطرنشان کرد: حفاظت از منابع طبیعی باید با اشاعه فرهنگ زیست‌محیطی در کشور افزایش یابد که این امر نیز با همکاری دستگاه‌هایی نظیر آموزش و پرورش، شهرداری با محوریت سازمان پارک‌ها و فضای سبز، اوقاف، نیروهای مشارکت مردمی و... که در امر فرهنگ‌سازی دخیل هستند، محقق می‌شود./
 

.angel.

عضو جدید
کاربر ممتاز
hختراع خوشبوکننده‌های گیاهی هوا برای نخستین‌بار در دنیا

hختراع خوشبوکننده‌های گیاهی هوا برای نخستین‌بار در دنیا


نسل جدید خوشبوکننده‌های هوا با ساختاری کاملاً گیاهی و منطبق با اصول زیست‌محیطی برای نخستین‌بار به دست محققان کشورمان ساخته شد.

مخترع افشانه‌های خوشبوکننده گیاهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه این خوشبوکننده‌ها هیچ‌گونه آلاینده محیط زیستی را وارد هوا نمی‌کند، گفت: روش مرسوم خوشبو کردن فضا، استفاده از اسپری‌هایی است که برای افشاندن باید تحت فشار قرار گیرند و برای این منظور از گازهایی استفاده می‌شود که علاوه بر آلایندگی محیط زیست، مشکلات و حساسیت‌های بسیاری را نیز ایجاد می‌کنند. امام‌پور نسل جدید خوشبوکننده‌ها و دستگاه تصفیه هوا را از مهمترین عوامل افزایش ضریب حفاظت از محیط زیست دانست و افزود: محلول‌های خوشبوکننده اختراع‌شده به‌صورت افشانه‌هایی هستند که از هیچ‌گونه گاز و یا فرآورده‌ای برای تحت فشار قرار دادن آنها استفاده نشده است که علاوه بر این مهم، تمامی افشانه‌ها عصاره‌های گیاهی نعناع، لیمو، سیب، بهارنارنج و... نه‌تنها ساختار شیمیایی ندارند، بلکه گازهای آلاینده‌ای را نیز وارد محیط نمی‌کنند. وی تصریح کرد: در خوشبوکننده‌های معمولی، رایحه‌ها از ترکیب مواد صنعتی ساخته شده‌اند که با ماهیت انتشار آلاینده‌ها و میکروارگانیسم‌ها، افراد را در معرض بیماری‌های ریوی و حساسیت‌های پوستی قرار می‌دهند. امام‌پور ادامه داد: با توجه به اهمیت آلودگی هوا به‌عنوان مهمترین مبحث روز کشور که حاصل استفاده از سوخت‌های فسیلی است، اختراع دستگاه تصفیه‌کننده هوا با قابلیت از بین بردن کلیه ذرات گرد و غبار و میکروب‌ها یکی از اصلی‌ترین ابداعات سازگار با حوزه محیط زیست به‌حساب می‌آید. وی تأکید کرد: این دستگاه‌های تصفیه‌کننده هوا با مهار کردن و از بین بردن میکرواگانیسم‌ها و گازهای آلاینده در زمینه پرورش و افزایش رشد گیاه نیز مؤثر هستند. مخترع افشانه‌های خوشبوکننده گیاهی یادآور شد: با کمک دستگاه‌های تصفیه‌کننده هوای اختراع‌شده، از ذرات، بسته‌های کلوئیدی ساخته می‌شود که با چسبندگی آنها به هم و ته‌نشین‌شدنشان، به‌راحتی جمع‌آوری می‌شوند؛ به‌طوری‌که هریک از این دستگاه‌ها می‌توانند یک سرویس بهداشتی با 40 چشمه را بدون باکتری و آلودگی کنند. امام‌پور اظهار داشت: این دستگاه‌ها بدون اینکه نیازی به انتقال هوای فضا به محیط داشته باشند، تمامی آلاینده‌های گازی و آلودگی‌ها را از بین می‌برند؛ در حالی که دستگاه‌های تصفیه‌کننده معمولی هوای ناسالم را به فضایی منتقل می‌کنند که مورد استنشاق انسان و گیاه است و به همین دلیل موجب انتشار بیماری می‌شود. وی در پایان خاطرنشان کرد: مجموع این اختراعات که بدون مشابه خارجی و برای نخستین‌بار در دنیا ساخته شده‌اند، در نهایت افزایش ضریب سلامت و حفاظت از محیط زیست می‌انجامند./
 

*Behi

عضو جدید
تاثیرات خشک شدن دریاچه ارومیه

تاثیرات خشک شدن دریاچه ارومیه

رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی گفت: در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه، یک چهارم کشور خسارت خواهد دید و با توفان‌های گرد و غبار و نمک مواجه خواهد شد.



به گزارش ایرنا، وحید چگینی افزود: اگر دریاچه ارومیه خشک شود استان‌های زیادی در کشور از جمله مازندران، گیلان، زنجان، آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، تهران، قزوین و برخی مناطق دیگر تحت تاثیر قرار می‌گیرد به عبارت دیگر یک فاجعه زیست محیطی در سطح وسیعی از کشور رخ خواهد داد.
وی اظهارداشت: پدیده خشکسالی تاثیر زیادی در کاهش سطح آب دریاچه ارومیه داشته است. در حال حاضر مساله دریاچه ارومیه توسط سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو و استانداری‌های استان‌های مجاور این دریاچه پی گیری می‌شود که امیدوارم هر چه زودتر تدابیر اندیشیده شده برای نجات این دریاچه نتیجه دهد.

وی گفت: موسسه ملی اقیانوس شناسی در حال حاضر عضو گروه نجات دریاچه ارومیه نیست اما در گذشته توسط محققان این موسسه مطالعاتی بر روی رسوبات دریاچه انجام شد که این موسسه می‌تواند نتیجه این تحقیقات را در اختیارگروه نجات قرار دهد.
وی تاکید کرد: کاهش آب دریاچه ارومیه به مدیریت منابع آب در این حوضه آبی برمی‌گردد که این مشکل باید توسط مدیران منابع آب کشور مدیریت شود و یکی از راهکارهای مهم دراین زمینه آن است که یکی از رودخانه‌های مرزی کشور که هم اکنون به سمت کشورهای همسایه روان است با اتخاذ تدابیر لازم به سمت دریاچه ارومیه هدایت شود.

چگینی گفت: علاوه براین رودخانه‌هایی این چنینی در استان کردستان، نواحی غربی و شمال غربی کشور وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها ،جلوی فاجعه ملی زیست محیطی ˈخشک شدن دریاچه ارومیه ˈ را گرفت.
وی تاکید کرد: مدیریت صحیح آب پشت سدهایی که بر روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه بسته شده از اهمیت زیادی برخوردار است که تامین حق‌آبه این دریاچه و همچنین برداشت آب‌های زیر زمینی باید از سوی مدیران منابع آب کشور با جدیت دنبال شود.
چگینی تاکید کرد: درهر حال بحث آبیاری زمین‌های کشاورزی، تامین آب شرب و صنعت در این بخش مطرح است که این موضوعات باید به نحو صحیحی کنترل و مدیریت شود تا در آینده با یک بیابان خشک و شوره زاری به نام ˈارومیه ˈ رو به رو نشویم بنابراین توصیه جدی ما به مسوولان این است که راه حل مناسب‌تر و زود بازده تری برای نجات دریاچه ارومیه در پیش گیرند تا هر چه سریع‌تر مشکل پایین رفتن سطح آب دریاچه حل شود .
به گفته وی امروزه اهمیت دریاچه‌ها و رودخانه‌ها برای حیات بشری برکسی پوشیده نیست زیرا زندگی تعداد زیادی از انسان‌ها به این محیط‌های آبی وابسته است از این رو حفظ این پهنه‌های آبی از اهمیت زیادی برخوردار است.
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
وزارت بهداشت آمارمرگهاي آلودگي هوا را اعلام کند

وزارت بهداشت آمارمرگهاي آلودگي هوا را اعلام کند

35درصدکودکان تهراني علائم آسم وآلرژي دارند
وزارت بهداشت آمارمرگهاي آلودگي هوا را اعلام کند
ايرن:استاد دانشگاه علوم پزشکي با اشاره به تاثيرات آلودگي هوا بر روي چشم، قلب و اعصاب، گفت: آخرين تحقيق نشان مي‌دهد 35 درصد کودکان تهراني علائم آسم و آلرژي دارند که بخش قابل توجهي از آن به دليل آلودگي هواست.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر ابراهيم رضي، فوق تخصص ريه و استاد دانشگاه علوم پزشکي در کارگاه تخصصي اينورژن که براي خبرنگاران برگزار شد با اشاره به اينکه هواي پاک بايد 21 درصد اکسيژن و 78 درصد نيتروژن داشته باشد، گفت: هر انسان روزانه 15 تا 20 هزار ليتر هواي پاک نياز دارد. وي با اشاره به اينکه آلودگي هوا بر روي چشم، قلب و اعصاب تاثيرگذار است، افزود: آمارها نشان مي‌دهد سالانه سه ميليون نفر در جهان بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي‌دهند. اين فوق تخصص ريه و استاد دانشگاه علوم پزشکي با اشاره به اينکه آسم يک زماني آمارش زير شش درصد بود، گفت: متاسفانه آخرين تحقيق نشان مي‌دهد 35 درصد کودکان تهراني علائم آسم و آلرژي دارند که بخش قابل توجهي از آن به دليل آلودگي هواست. از سوي ديگر بر اساس آمارهاي سال 2002 ميلادي حدود 30 درصد کودکاني که آسم دارند، ناشي از تماس با گازهاي محيطي بوده است. وي با اشاره به پديده نوظهور آسم ناشي از ترافيک، گفت: تحقيقات نشان مي‌دهد خانه‌هايي که در کمتر از 75 متري بزرگراه‌هاي اصلي واقع‌اند، کودکان ساکن در آنها از شانس بيشتري در ابتلا به آسم برخوردارند.
رضي از بالا بودن آمار بيماري‌هاي قلبي و سکته‌هاي زودرس در کشور خبر داد و گفت: متاسفانه اين آمار در کشور ما بسيار بالا رفته و امروزه حملات قلبي و مرگ ناشي از سکته‌هاي قلبي و عمل بايپس در کشور ما بسيار شايع شده است.
نقش آلاينده‌هاي مختلف هوا در بروز بيماري‌ها
وي به نقش آلاينده‌هاي مختلف در بروز بيماري اشاره کرد و گفت: گاز مونوکسيدکربن به عنوان يکي از آلاينده‌هاي هوا، موجب سردرد و سرگيجه و احساس خستگي و اختلال ديد و اختلال تعادل مي‌شود. از سوي ديگر مطالعات نشان داده است گاز دي‌اکسيد نيتروژن به عنوان مهم‌ترين آلاينده به جز تهديد مخاط، حلق و بيني بر روي دستگاه تنفسي نيز اثرگذار بوده و يکي از گازهايي است که در ايجاد آسم تاثير مستقيم داشته و موجب تشديد اثر آلرژن‌ها در ريه شده و مقاومت ريه را در برابر عفونت کاهش مي‌دهد. اين فوق تخصص ريه و استاد دانشگاه علوم پزشکي با اشاره به اينکه گاز اوزون در جو بالا بسيار مفيد بوده و موجب جلوگيري از ورود اشعه فرابنفش خورشيد به سطح زمين مي‌شود، افزود: اين در حالي است که موجود اين گاز در سطح زمين به عنوان آلاينده محسوب شده و موجب تشديد اثرات آسم و بيماري‌هاي انسداد ريه مي‌شود. از سوي ديگر گاز دي‌اکسيد گوگرد نيز موجب انقباض راه‌هاي هوايي تنفسي مي‌شود. وي به تحقيقات انجام شده در خصوص سرطان ريه و آلودگي هوا اشاره کرد و گفت: در حالي که در موضوع سرطان ريه، سيگار حرف اول را مي‌زند، اما 10.7 درصد از سرطان‌هاي ريه در ارتباط با آلودگي هواست و اين سرطان در دنيا به شايع‌ترين سرطان خصوصا در کشورهاي صنعتي تبديل شده است. رضي به فاکتورهاي مرگ اعلام شده توسط سازمان بهداشت جهاني اشاره کرد و گفت: علاوه بر فشار خون، مصرف سيگار، قند، ورزش نکردن، چاقي و کلسترول امروزه آلودگي هوا در شهرها به عنوان يکي از عوامل و فاکتورهاي مرگ انسان‌ها تبديل شده است.
دولت مکلف به ارايه ساليانه گزارش آلودگي هوا در کشور شود
وزارت بهداشت آمار مرگ و ميرهاي ناشي از آلودگي هوا را اعلام کند
دکتر يوسف رشيدي، مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران نيز در اين کارگاه گفت: از مجلس انتظار مي رود که از دولت بخواهد، هر ساله گزارش وضعيت آلودگي هوا در کشور را ارايه دهد تا مشخص شود چه اقداماتي در راستاي حل اين معضل صورت گرفته است و روند آلودگي هوا در کشور رو به افزايش است يا کاهش.
وي اظهار کرد: 15 سال سابقه قانون گذاري براي حل معضل آلودگي هوا وجود دارد، چنانچه در برنامه هاي دوم، سوم، چهارم و پنجم توسعه قوانيني براي حل اين معضل وضع شده است و ما اکنون بايد به وضعيت مناسب در اين خصوص مي رسيديم و کيفيت هواي شهرهايمان مطابق با استانداردهاي جهاني بود اما حال که همچنان با اين معضل دست به گريبان هستيم مشخص نيست که چه کساني بايد پاسخگو باشد.
وي تاکيد کرد: از نمايندگان مجلس انتظار مي رود که حداقل يک ضمانت اجرايي براي قوانيني که خود تصويب مي کنند در نظر بگيرند چرا که تنها در قوانين مربوط به آلودگي هوا گفته مي شود که چه اقداماتي بايد صورت گيرد ولي اگر اين اقدامات صورت نگيرد چه اتفاقي مي افتد؟! در واقع هيچ اتفاقي رخ نمي دهد و کسي هم خود را موظف به پاسخگويي نمي داند.
رشيدي تصريح کرد: موضوع آلودگي هوا تنها در روزهايي که اين معضل حاد و بحراني مي شود، بر سر زبان‌ها مي افتد و به محض اينکه عيد مي‌رسد و بادي بر مي خيزد ، معضل آلودگي هوا هم به باد فراموشي سپرده مي شود تا سردي دوباره هوا و بحراني شدن وضعيت.
وي خاطر نشان کرد: از مجلس انتظار مي رود که از دولت بخواهد، هرساله گزارش وضعيت آلودگي هوا در کشور را ارايه دهد تا مشخص شود چه اقداماتي در راستاي حل اين معضل صورت گرفته است و روند آلودگي هوا در کشور رو به افزايش است يا کاهش. بايد مشخص شود هر يک از ارگان ها و نهادها در راستاي کاهش آلودگي هوا چه اقداماتي را انجام داده و چگونه به وظايف خود عمل کرده اند.
مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران گفت: همچنين اين سوال بايد مطرح شود که چرا وزارت بهداشت علي رغم اينکه آمار مرگ و ميرهاي ناشي از آلودگي هوا را منطبق با مدل ها و استانداردهاي جهاني بررسي مي کند نتايج اين بررسي ها و آمارها را اعلام نمي کند؟ اين حق مردم است که بدانند که به خاطر آلودگي هوا سالانه يا ماهانه چند نفر جان خود را در شهرها و کلان شهرهاي کشور از دست مي دهند.
وي همچنين با اشاره به قانون معافيت 5 ساله خودروها از مراجعه به مراکز معاينه فني گفت: متاسفانه اين قانون نيز قانوني غير کارشناسي،غير حرفه اي و نادرست بود که اميد است نمايندگان مجلس نسبت به اصلاح و بازنگري در اين قانون اقدام کنند.
وي تصريح کرد: من در مجموع فرد خوش بيني هستم و معتقدم که در مسير حل معضل آلودگي هوا، حرکت رو به جلو داريم اما اين حرکت مي تواند در طي 50 سال طي شود يا 5 سال و يا حتي کمتر و اين بستگي به همکاري و عزم جدي مسئولان ذي ربط براي حل اين معضل دارد.
رشيدي با بيان اينکه اگر نگاهي به وضعيت آلودگي هوا بين سال هاي 81 تا 82 بياندازيم مي بينيم نوع و ميزان آلاينده ها با امروز متفاوت است گفت: در آن زمان ميزان مونواکسيد کربن در هواي تهران بيش از حد استاندارد و بالا بود به گونه اي که شاخص اين آلاينده در روزهايي از سال بين 170،180 و حتي تا 237 مي رسيد اما امروز بيشتر شاهد آن هستيم که ذرات کمتر از 2.5 ميکرون در هواي شهر بالا تر از حد استاندارد است.
وي در پايان تاکيد کرد: طرح هايي محدوديت زا مانند طرح زوج و فرد کردن خودروها و... شايد در مواقع اضطراري بتوانند در کاهش ترافيک و آلودگي هوا نقش داشته باشند اما در بلند مدت نه تنها تاثير گذار نيستند بلکه پيامدهاي نامناسبي نيز به دنبال دارند چنانچه طرح زوج و فرد نيز افزايش تردد موتورسيکلت ها و مالکيت خودرو ها را به دنبال داشت. در اين ميان براي حل معضل آلودگي هوا بايد راه کارهاي اصلي مانند توسعه حمل و نقل عمومي، ارتقاي کيفيت سوخت و خودروها، خروج خودروهاي فرسوده و... به کارگيري شوند تا هواي شهرهاي کشورمان به هوايي پاک و سالم تبديل شود و اين معضل براي هميشه از بين برود.



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

.angel.

عضو جدید
کاربر ممتاز
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با فارس:
طرح جامع منابع طبیعی نهایی شد/ ورود دام به جنگل کارشناسی نیست
خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با نقد صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور در مجلس، گفت: ورود دام به جنگل کارشناسی نیست، برای صیانت از جنگل باید اعتبار مناسب اختصاص یابد و بهره‌برداری از آن در چارچوب قانون توسعه پایدار صورت گیرد.





محمدتقی برومندی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص صحبت‌های اخبر رئیس جمهور درباره ورود دامداران به جنگل در جهت حفاظت از آن گفت: نقدی بر صحبت‌های رئیس جمهور دارم و اینکه برای حفاظت از جنگل هیچ‌وقت دام را به جنگل نمی‌برند، جنگل جایی نیست که دام در آن تعلیف کند بلکه باعث ایجاد خسارت و مشکل برای جنگل می‌شود. *ورود دام به جنگل کارشناسی نیست عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه ورود دام به جنگل اصلاً کارشناسی و منطقی نیست، افزود: همواره در دامداری‌های صنعتی دام ساکن است و با علوفه آماده تعلیف می‌شود و در دامداری‌های سنتی نیز در مراتع چَرا می‌کند. برومندی در خصوص از بین رفتن 6 میلیون تن بلوط در جنگل‌ها که از سوی رئیس جمهور اعلام شد، گفت: البته این مباحث نیاز به کارشناسی دارد و بعد از تبادل نظرات آباید اعلام شود. وی افزود: جنگل‌های زاگرس بسیار خوبی در کشور وجود دارد و برای صیانت از آن باید اعتبارات مناسبی اختصاص یابد و بهره‌برداری از آن در چارچوب قانون و توسعه پایدار صورت گیرد. *طرح جامع منابع طبیعی تصویب می‌شود عضو کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین از نهایی شدن طرح جامع منابع طبیعی در کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد و گفت: به زودی این طرح در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد و با تصویب آن صیانت از جنگل و مرتع کشور با شدت بیشتری دنبال میشود
 

.angel.

عضو جدید
کاربر ممتاز
بنا به تصمیم شورای تأمین استان مازندران، عبور جاده از باغ گیاه‌شناسی نوشهر با توجیه اتصال کمربندی به بندر در دستور کار قرار گرفته است.
زیست نیوز به نقل از همشهری- هشتم آبان‌ماه سال89، شماری از نیروهای اداره کل بنادر و کشتیرانی با ماشین‌آلات سنگین راهسازی به‌صورت غیرقانونی و بدون مجوز وارد باغ شده و با تخریب سه هکتار ازعرصه‌های این باغ خسارات جبران‌ناپذیری به آن وارد کردند. این تخریب‌ها گرچه با پیگیری مسئولان وزارت جهادکشاورزی و با مساعدت تحسین برانگیز مراجع قضایی متوقف شد، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که ازسرگیری این عملیات مخرب در شورای تأمین استان به تصویب رسیده و براساس این تصمیم قرار است برخلاف نظر همه صاحب‌نظران، کارشناسان و اعضای هیأت علمی منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور این جاده احداث شود.
جاده، حساس‌ترین بخش باغ را هدف گرفته مهندس عیسی مومن، معاون مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها ومراتع و رئیس باغ‌های گیاه‌شناسی کشور در این‌باره به همشهری گفت: چنانچه جاده مورد نظردر فاصله‌ای کمتر از 300متر با باغ احداث شود تهدیدی جدی برای گونه‌های منحصربه‌فرد موجود دراین ایستگاه تحقیقاتی خواهد بود و بدیهی است هرچه این فاصله کمتر باشد میزان آسیب‌ها بیشتر خواهد بود. وی ضمن ابراز تأسف از تخریب ارزشمندترین باغ گیاه‌شناسی کشور تصریح کرد: بنا به اذعان کسانی که احداث جاده را پیگیری می‌کنند با ساخت این جاده روزانه حداقل 500کامیون در مسیر مورد نظر تردد خواهند کرد. این درحالی است که این جاده قدیمی‌ترین قطعه باغ را هدف گرفته؛ قطعه‌ای که شکل‌گیری باغ از آنجا آغاز شده و به‌دلیل وجود گونه‌های گیاهی نادر خارجی و ایرانی بیش از سایر بخش‌های باغ اهمیت دارد. این پژوهشگر منابع طبیعی با تأکید بر اینکه هرگونه عملیات اجرایی در ضلع شمالی باغ که فاصله آن کمتر از 300متر با باغ باشد خسارات جبران‌ناپذیری را سبب می‌شود خاطرنشان کرد: کسانی که بی‌توجه به هشدارهای دلسوزانه صاحب‌نظران و پژوهشگران منابع طبیعی بر احداث این جاده اصرار می‌کنند باید خودشان پاسخگوی تخریب این مرکز تحقیقاتی باشند؛ مرکزی که بی‌هیچ شک و تردیدی یکی از مهم‌ترین منابع و ذخایر ژنتیک کشور محسوب می‌شود و فراتر از ارزش‌های ملی و منطقه‌ای ازاهمیت جهانی برخوردار است. به گفته وی این شیوه برخورد با منابع طبیعی باعث سرخوردگی کارشناسان و اعضای جامعه منابع طبیعی کشور می‌شود. واگذاری ایستگاه قراخیل آنطور که برخی منابع آگاه خبرمی دهند براساس تصمیم شورای تأمین استان علاوه برآنکه عبور جاده از باغ گیاه‌شناسی نوشهر قطعی شده، قرار است ایستگاه تحقیقاتی قراخیل نیز به پارک فناوری واگذار شود. این ایستگاه تحقیقاتی که در حدفاصل قائم شهر وبابل واقع شده یکی از مراکز مطالعاتی محصولات زراعی محسوب می‌شود و با سه ارگان بین‌المللی همکاری تنگاتنگ دارد. کارشناسان معتقدند گرچه این ایستگاه به پارک فناوری واگذار می‌شوداما با این واگذاری، ایستگاه قراخیل مهم‌ترین کارکرد خود را که تولید دانش علمی است از دست می‌دهد. گزارش‌های دریافتی همشهری حاکی از آن است که اعضای هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران با واگذاری ایستگاه تحقیقاتی قراخیل به پارک فناوری و از سرگیری عملیات جاده درباغ گیاه‌شناسی نوشهر مخالفند و با ارسال نامه‌ای به مراکز ذی‌ربط این اعتراض خود را منعکس کرده‌اند. این درحالی است که پیش از این هم اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها (در حوزه منابع طبیعی و کشاورزی) با امضای نامه و ارسال آن به دفاتر مسئولان ارشد نظام خواهان مصون ماندن باغ گیاه‌شناسی نوشهر شده بودند. باغی به وسعت یک سرزمین باغ گیاه‌شناسی شمال کشور (نوشهر) به لحاظ وسعت، دومین باغ گیاه‌شناسی کشور محسوب می‌شود و از نظر قدمت، قبل از سال1335و در وسعت 35هکتار تأسیس شده است. در حال حاضر بالغ بر 800گونه از گونه‌های گیاهی نادر داخلی و خارجی را درخود جای داده است. این‌گونه‌های گیاهی طی سالیان متمادی با تغییرات شرایط محیطی سازگار شده و به بذر نشسته‌اند و سال‌هاست که به‌طور مستمر از نهال‌های آنها در جنگل‌کاری‌ها، پارک‌ها و فضای سبز کشور استفاده می‌شود. باغ گیاه‌شناسی نوشهر که با شماره 17795 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از آن به‌عنوان یکی ازشناخته‌شده‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی جهان نام برده می‌شود علاوه بر ارزش تحقیقاتی و مطالعاتی، تنها باغ گیاه‌شناسی ناحیه هیرکانی (ناحیه اکولوژیک که شمال ایران در آن قرار دارد) محسوب می‌شود و در مجامع بین‌المللی نظیر اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت از اهمیت و اعتبار ویژه‌ای برخوردار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد احداث راه دسترسی بندر به کمربندی نوشهر که بخشی از آن از داخل باغ گیاه‌شناسی عبور می‌کند نخستین بار در سال 1382 از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران طرح شد اما این طرح از همان ابتدا با مخالفت وزارت جهادکشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، سازمان جهادکشاورزی مازندران و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران مواجه شد؛ با وجود این به‌نظر می‌رسد نه این مخالفت‌ها و نه اعتراضات جامعه دانشگاهی نتوانسته است مانع از احداث این جاده شود.
 

*Behi

عضو جدید
شش تالاب ایرانی در فهرست قرمز کنوانسیون رامسر

شش تالاب ایرانی در فهرست قرمز کنوانسیون رامسر

همزمان با روز جهانی تالاب‌ها (دوم‌ فوریه/ 14 بهمن) اعلام شد همچنان شش سایت تالابی ایران در فهرست تالاب‌های دارای تغییرات شدید اکولوژیک یا «فهرست قرمز» کنوانسیون رامسر قرار دارند. اما 30میلیارد تومان اعتبار نیز امسال برای احیای تالاب‌هایی که منشأ داخلی ریزگردها هستند اختصاص یافته و آب دریاچه ارومیه نیز بالاخره بعد از چند سال حدود 40سانتی‌متر بالا آمده است.







ایران، بنیانگذار کنوانسیون رامسر (کنوانسیون حفاظت از تالاب‌های جهان) است که در فهرست این کنوانسیون بیشترین تالاب‌های ثبت‌شده به‌ترتیب متعلق به انگلیس، مکزیک و استرالیاست.
درحالی‌که ارزش اکولوژیک تالاب‌ها 10 برابر جنگل‌ها و 200 برابر زمین‌های زراعی است، تالاب‌های 27 کشور در قالب 48 سایت تالابی در فهرست مونترو کنوانسیون رامسر (فهرست قرمز) قرار گرفته‌اند که به‌ترتیب یونان با هفت تالاب، ایران شش تالاب و جمهوری چک با چهار تالاب، بیشترین تالاب‌ها را در این فهرست قرمز دارند.
همچنین نام 32 تالاب 20کشور جهان به‌دلیل بهبود شرایط اکولوژیکی تالاب‌هایشان از این فهرست خارج شده است.
کنوانسیون رامسر در سال 1975 جنبه قانونی یافت و هم‌اکنون 164 کشور عضو رسمی دارد و دو هزار و 83 تالاب با اهمیت بین‌المللی با مجموع مساحت 198 میلیون و 849 هزار و 428 هکتار را در سطح جهان به ثبت رسانده است.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

دریای مازندران با داشتن 93% ذخایر خاویاری مقام اول جهان را دارد






به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران،


دریای مازندران مثل قلبی تپنده همواره نبض شریان های اقتصادی به شمار می رود، درون دل و پوسته اش پیوسته رنجی در غلیان است و این پویش است که باروری تخمکی سیاه رنگ را منجر می شود و خاویار، مروارید سیاه گرانبهای مازندران را به ارمغان می آورد.


حسینعلی مهجوری کارشناس محیط زیست با بیان اینکه ماهیان استروژن که(خاویار) نامیده می شود در رده جانوران آبزی بسیار کم نظیر و ارزشمند هستند که قدمت چند صد میلیون ساله آنها به عصر ژوراسیک باز می گردد.


وی افزود: هم اکنون 5 گونه از این آبزیان، دریای مازندران را به مکانی جادویی و امن برای تفوق بر جهان

انتخاب کرده است.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون زیستگاه 5 نمونه ممتاز و درجه یک از 27 گونه ماهیان خاویاری جهان، دریای مازندران است.

در این میان ماهی بلوگا(فیل ماهی) بزرگترین ماهی آبهای دریاچه است که از نظر کیفیت جایگاه نخست را دارا است و تخم آن به عنوان گران ترین خاویار جهان محسوب می شود./ف


گزارش از هراتیان








 

Similar threads

بالا