فلسفه حرام بودن....

abolfaZZzl

عضو جدید
کاربر ممتاز
فعلا آهنگ ماهنگو بیخیال شید در مورد موضوع اصلی راه حل بدید.
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
دوست عزیز مرسی از مقدمه ی کاملا منطقی ای که نوشتین:gol:در مورد اینکه اشاره کردین اگر انسان چیزی رو ریشه ای متوجه بشه و قانع بشه بیشتر بهش معتقده کاملا درسته برای همین هم در دین ما تاکید شده که اصول دین تحقیقی اند (وفروع دین تقلیدی)و یعنی ما نباید تقلیدی خداپرست یا مسلمان بشیم باید بریم دنبالش تحقیق کنیم و جواب سوالامونو پیدا کنیم تا بهش برسیم اما اکثرا اینو تقلیدی پذیرفتیم متاسفانه واگر هم حالا مثلا تو مدرسه یا دانشگاه تو کتب درسیمون راجع به توحید معاد نبوت جهانشناسی و...اینا مطالبی بوده به جای اینکه یه جرقه ای باشه که ذهن مارو به چالش بکشونه بریم دنبالش و بیشتر بریم تو بحر این مسائل ،بیتعارف هممون طوطی وار خوندیم حفظ کردیم یه نمره ای بگیریم این معدله بره بالا و کارکرد دیگه ای برامون نداشت...حالا سر فروع دین وقتی یه عالمه سوال برامون پیش میاد کاملا طبیعیه... وبدیهیه اگر جواب سوال رو هم بگیریم ممکنه قانع نشیم!
در مورد حلال و حرام هم هم همینه....


برا نمونه در جواب سوال شما در فلسفه حرام بودن، حرام خوردن در زمینه ی تغذیه ی غذا،هویت وجودی و فطرت و زیبایی های انسان رو از بین میبره،حالا آدمی که خودشو شناخته میرسه به اینک. حالا آدمی که خودشو شناخته بهتر میرسه به اینکه چی براش مضره یا اونی که از اول فقط امرو نهیش کردن بکن نکن
اینا خیلیاشون وقتی علم تجربی هم پیشرفت میکنه میبینه واسه بدن ما هم چقدر مزایا داره نظیرش همون گوشت حلال که اخیرا تو امریکا در موردش تحقیق شده بود که اگه مطلبشو پیدا کنم میذارم اگر مایل باشید

سلام
ممنون بابت توضیحتون ولی جسارتا خیلی پیچوندینش.......
لازم دونستم چند نکته رو بیان کنم:
تو پست 8 بحث شد(لطفا مراجعه کنید)
کاملا درسته ولی این صرفا دلیل محسوب نمیشه.
بله خیلی از موارد دینی رو علوم تجربی با گذشت زمان اثبات میکنه ،ولی قبل از اثبات از یه جایی نشات گرفته که بصورت حکم درومده و ما الان دنبال اون جا(اون مرجع،اون دلیل،اون برهان)هستیم.
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
واقعا دارم نا امید میشم از دوستان
جدا کسی نیست که جواب بده؟؟؟؟؟
یعنی هممون چشم بسته یه چیز رو پذیرفتیم؟؟؟؟؟؟؟
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
شما میگین یک چیز
خب حالا اون چیز چیه؟
یه چیز خیلی چیزا میتونه باشه.......
شما گیر دادین به یه چیز و دو چیز و...
بهتر نیس فکری درباره تاپیک و جواب دادن بهش باشین؟؟؟
چند روزه گذشته و کسی نبوده جوابی بده.
ظاهر امر نشون میده که شما بیشتر از من به این مسایل واقف هستین،پس راه چاره(جواب) رو بیان کنید
ممنون
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
یه چیز خیلی چیزا میتونه باشه.......
شما گیر دادین به یه چیز و دو چیز و...
بهتر نیس فکری درباره تاپیک و جواب دادن بهش باشین؟؟؟
چند روزه گذشته و کسی نبوده جوابی بده.
ظاهر امر نشون میده که شما بیشتر از من به این مسایل واقف هستین،پس راه چاره(جواب) رو بیان کنید
ممنون
خب یه مثال میزنم:
الان 200 سال پیش,فکر کن مثلا اون امر مستحبی که میگفت تو دستشویی با پای چپ وارد شین واجب بود,شما میخواستی فلسفه اش رو بدونی,مطمئنا نمیتونستی بفهمی,خب حالا که نمیتونی چه اتفاقی قراره بیفته؟؟؟
 

بیتا24

عضو جدید
به نظر من همه ی اینا کشکه
مگه میشه آدم بدون موسیقی یا جنس مخالفش باشه:mad:
 

بیتا24

عضو جدید
لطفا دوستان ب تاپیکی ک میزارن توجه داشته باشن
و فقط حرف نزنن بعد جیم شن
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب یه مثال میزنم:
الان 200 سال پیش,فکر کن مثلا اون امر مستحبی که میگفت تو دستشویی با پای چپ وارد شین واجب بود,شما میخواستی فلسفه اش رو بدونی,مطمئنا نمیتونستی بفهمی,خب حالا که نمیتونی چه اتفاقی قراره بیفته؟؟؟
یعنی باید منتظر بمونیم که گذشت زمان بهمون جواب بده؟؟؟
اون کسایی که تو کتبشون این احکام رو نوشتن چی؟اونا هم فلسفش رو نمیدونن؟؟؟

به نظر من همه ی اینا کشکه
مگه میشه آدم بدون موسیقی یا جنس مخالفش باشه:mad:
این که چی کشکه و چی دوغ،به عقاید هرکسی برمیگرده.درضمن اینجا بحث موسیقی نشده.
میشه بگی بیشتر چی مد نظرتونه
گــــــــــــــــلم
تاپیک رو از ابتدا بخونین متوجه میشین.ممنون
لطفا دوستان ب تاپیکی ک میزارن توجه داشته باشن
و فقط حرف نزنن بعد جیم شن
لطفا از ادب خارج نشو دوست تازه وارد.
اینجا نمیشه همه منتظر بمونن که ببینن کی شما میای و جوابتون رو بدن.
بعد از هر پست کاربر مربوطه،خودش سر میزنه به پستش.
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
یعنی باید منتظر بمونیم که گذشت زمان بهمون جواب بده؟؟؟
اون کسایی که تو کتبشون این احکام رو نوشتن چی؟اونا هم فلسفش رو نمیدونن؟؟؟
برای بعضی از احکام بله
علما هم دستورات دین رو از قرآن و سنت بیرون میکشند و دلیل نمیشه فلسفه تمام احکام رو بدونند مثلا اینکه چرا طواف 7 دوره یا نماز ظهر 4 رکعت و...
این که به دستورات خدا عمل بکنی تقلید کورکورانه نیست گرچه فکر روی اون هم بسیار خوبه ولی نه فکری که بخواد دستور خدا رو زیر سوال ببره بلکه فکری که دنبال بندگی بیشتر باشه
تقلید کورکورانه اونه که خدای خودت رو هم نشناسی و به صرف اینکه پدر و مادرت مسلمون بودند تو هم مسلمون باشی:gol:
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای بعضی از احکام بله
علما هم دستورات دین رو از قرآن و سنت بیرون میکشند و دلیل نمیشه فلسفه تمام احکام رو بدونند مثلا اینکه چرا طواف 7 دوره یا نماز ظهر 4 رکعت و...
این که به دستورات خدا عمل بکنی تقلید کورکورانه نیست گرچه فکر روی اون هم بسیار خوبه ولی نه فکری که بخواد دستور خدا رو زیر سوال ببره بلکه فکری که دنبال بندگی بیشتر باشه
تقلید کورکورانه اونه که خدای خودت رو هم نشناسی و به صرف اینکه پدر و مادرت مسلمون بودند تو هم مسلمون باشی:gol:

منظور من از طرح این تاپیک همه احکام نبوده،بلکه فقط محرمات بوده.
بازم تکرار میکنم،گفتن ،چیزایی که برا بدن انسان ضرر داره رو اسلام حرام درنظر گرفته،ایا این حکم کلی منطقیه؟ به نظر من که نه.چون هر چیز حرامی اگر هم با در نظر گرفتن ضررش باشه،میتونه متفاوت باشه از نظر ضرری که میرسونه.
و اینم درنظر بگیریم که هر چیزی که در جایی ضرر داره ممکنه در جایی دیگه و برای فرد خاصی فایده هم داشته باشه.
ولی در کل من فقط دنبال اینم که فرضا y حرامه به دلایل a و b , c
حالا این a و b , c چیا هستن.
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
منظور من از طرح این تاپیک همه احکام نبوده،بلکه فقط محرمات بوده.
بازم تکرار میکنم،گفتن ،چیزایی که برا بدن انسان ضرر داره رو اسلام حرام درنظر گرفته،ایا این حکم کلی منطقیه؟ به نظر من که نه.چون هر چیز حرامی اگر هم با در نظر گرفتن ضررش باشه،میتونه متفاوت باشه از نظر ضرری که میرسونه.
و اینم درنظر بگیریم که هر چیزی که در جایی ضرر داره ممکنه در جایی دیگه و برای فرد خاصی فایده هم داشته باشه.
ولی در کل من فقط دنبال اینم که فرضا y حرامه به دلایل a و b , c
حالا این a و b , c چیا هستن.
حرام خدا همیشه حرام و حلال اون همیشه حلاله!
یادمون نره که وجهه دیگر محرمات نشانه بندگیه!
یعنی مثلا وقتی میگه شراب حرومه حتی خود قرآن هم گفته مزایایی داره ولی وقت گفت حرومه یعنی تو این دنیایی که توی بنده رو فرستادم برای امتحان دوست دارم عبد من باشی و بهانه جویی نکنی:gol:
اما اگه منظورتون اینه که محرمات رو قبول دارین ولی میخواهین دلیلش رو هم بدونید البته اگه کشف شده باشه اون بحثش جداست:gol:
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
حرام خدا همیشه حرام و حلال اون همیشه حلاله!
یادمون نره که وجهه دیگر محرمات نشانه بندگیه!
یعنی مثلا وقتی میگه شراب حرومه حتی خود قرآن هم گفته مزایایی داره ولی وقت گفت حرومه یعنی تو این دنیایی که توی بنده رو فرستادم برای امتحان دوست دارم عبد من باشی و بهانه جویی نکنی:gol:
اما اگه منظورتون اینه که محرمات رو قبول دارین ولی میخواهین دلیلش رو هم بدونید البته اگه کشف شده باشه اون بحثش جداست:gol:
بله همینه....
البته دونستن دلیل بهانه ای میشه واسه پایبندی بیشتر.
 

B@control

کاربر بیش فعال
سلام به همه دوستان
قبل از همه چیز به اطلاع مدیران برسونم که اگه این تاپیک رو اینجا زدم(نه تالار اسلام)به این دلیل بوده که زودتر به نتیجه برسه(به عبارتی تالار اسلام بازدید کننده نداره انچنان، که بخواد زود به نتیجه برسه) پس عذرم رو پذیرا باشید.مرسی

مقدمه:انسانها ذاتا اگه چیزی رو از ابتدا و بصورت ریشه یابی متوجه بشن بیشتر بهش معتقد هستن تا اینکه بگن فلان چیز به این صورت است و دلیلی جهت قانع کردن نباشه.
حال سوال اصلی این است که:
توی دین مبین اسلام یه چیزهایی رو حرام درنظر گرفتن(که همه میدونن)و بصورت کلی گفتن که هرچیزی که واسه انسان مضر باشه حرام است.
حالا فلسفه حرام بودن اون موارد رو اگه کسی میدونه لطفا بصورت منطقی و مستند و علمی بیان کنه.
ممنون

چيزي كه واضحه اينه :خدا هيچ امريرو بي حكمت مقرر نميكنه
تمامي موارد ذكر شده در قران در مورد حرام بودن.به صورت علمي مشخص شده
من همشو نميدونم

اما در مورد الكل ميدونم كه اگر خدا حرام اعلامش كرده به دليل ضررهايي كه به سلول هاي مغز وارد ميكنه و سلولهاي خاكستري مغزو از بين ميبره
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
چيزي كه واضحه اينه :خدا هيچ امريرو بي حكمت مقرر نميكنه
تمامي موارد ذكر شده در قران در مورد حرام بودن.به صورت علمي مشخص شده
من همشو نميدونم

اما در مورد الكل ميدونم كه اگر خدا حرام اعلامش كرده به دليل ضررهايي كه به سلول هاي مغز وارد ميكنه و سلولهاي خاكستري مغزو از بين ميبره
اینطوری بگیم چطوره؟؟؟
خداوند در شراب هم نفع و هم ضرری بیشتر قرار داد و بعد اونو حرام کرد چون هم ضرر دار بود و هم شد وسیله ای برای تست درجه بندگی
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
چيزي كه واضحه اينه :خدا هيچ امريرو بي حكمت مقرر نميكنه
تمامي موارد ذكر شده در قران در مورد حرام بودن.به صورت علمي مشخص شده
من همشو نميدونم


اما در مورد الكل ميدونم كه اگر خدا حرام اعلامش كرده به دليل ضررهايي كه به سلول هاي مغز وارد ميكنه و سلولهاي خاكستري مغزو از بين ميبره
لطف میکنین اگه اینا رو تعیین کنید
اینطوری بگیم چطوره؟؟؟
خداوند در شراب هم نفع و هم ضرری بیشتر قرار داد و بعد اونو حرام کرد چون هم ضرر دار بود و هم شد وسیله ای برای تست درجه بندگی

الکل هم مفیده و هم مضر
دلایل علمی زیادی هم این رو اثبات کردن
وسیله ای برای تست درجه بندگی رو من نشنیدم،اگه اقا جواد بگن کجا گفته شده ممنون میشم
در ضمن از الکل که بگذریم،بقیه رو چیکار کنم(دلایل بقیه)
 

B@control

کاربر بیش فعال
حقيقتش خواستم بگم استارتر محترم ولي چون مستندات علميشو نداشتم نگفتم ......
مثلا درمورد زنا يا ازدواج با محرمات
ازدواج محرمات كه خب به دليل وجود ژنتيكه......يعني اگر قرار باشه محرما باهم ازدواج كنن تعداد معلولين ذهني خيلي زياد ميشه

واما زنا........
مدونيد كه مقاربتهايي كه حالت شرعي نداشته باشن و به عبارتي مشكوك باشن بيماريهاي خاصي رو به دنبال داره
حتي اگرم ارتقاء سطح بهداشتو بهانه كنيم ...مشكلات روحي رواني رو نميتونيم توجيح كنيم
هر رابطه مشكوك مطمئنن احساسي رو به وجود مياره. كه بعد گذشت يه مدت خلاء عاطفي رو به دنبال داره

واما حجاب كه خيلي قبولش دارم
اگه بخوايم دليل علميشو بگيم
اول سلامت روح روان هم اقايون وهم خانومارو به همراه داره
دوم مطمئنا سلامت خانواده و جامعه در طوله اون قرار ميگيره

واما.................
ماءالشعير هم ميتونه خاصيت مفيد مشروب رو داشته باشه
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
لطف میکنین اگه اینا رو تعیین کنید


الکل هم مفیده و هم مضر
دلایل علمی زیادی هم این رو اثبات کردن
وسیله ای برای تست درجه بندگی رو من نشنیدم،اگه اقا جواد بگن کجا گفته شده ممنون میشم
در ضمن از الکل که بگذریم،بقیه رو چیکار کنم(دلایل بقیه)
خود قرآن گفته که هم نفع داره هم ضرر ولی ضرراش بیشتره!!!
تست بندگی یعنی اینکه بنده به حرف خالقش گوش میکنه اونم با ترک حرام:gol:
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
حقيقتش خواستم بگم استارتر محترم ولي چون مستندات علميشو نداشتم نگفتم ......
مثلا درمورد زنا يا ازدواج با محرمات
ازدواج محرمات كه خب به دليل وجود ژنتيكه......يعني اگر قرار باشه محرما باهم ازدواج كنن تعداد معلولين ذهني خيلي زياد ميشه

واما زنا........
مدونيد كه مقاربتهايي كه حالت شرعي نداشته باشن و به عبارتي مشكوك باشن بيماريهاي خاصي رو به دنبال داره
حتي اگرم ارتقاء سطح بهداشتو بهانه كنيم ...مشكلات روحي رواني رو نميتونيم توجيح كنيم
هر رابطه مشكوك مطمئنن احساسي رو به وجود مياره. كه بعد گذشت يه مدت خلاء عاطفي رو به دنبال داره

واما حجاب كه خيلي قبولش دارم
اگه بخوايم دليل علميشو بگيم
اول سلامت روح روان هم اقايون وهم خانومارو به همراه داره
دوم مطمئنا سلامت خانواده و جامعه در طوله اون قرار ميگيره

واما.................
ماءالشعير هم ميتونه خاصيت مفيد مشروب رو داشته باشه

این مواردی که شما گفتی تا حدودی درسته و میشه دلیل دونستشون ولی نه دلیلی که هرکسی بخواد بشنوه قبولش کنه،درسته؟
خب تو پست اول من گفتم که دلیل اورده شده باید دارای چه ویژگیهایی باشه(که اینا ندارن)
در مورد ماءالشعير باید بگم که در لغت به معنی ابجو است،و باید بدونید که ابجو (نه اینا که تو بازاره)نوعی از مشروبه که الکلش کمتره.اینا که تو بازاره همش عصاره مالته.در کل تو کتب پزشکی در مورد مفید و مضر بودن الکل زیاد صحبت شده(متاسفانه ندارم فایلی رو که ضمیمه کنم)
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
خود قرآن گفته که هم نفع داره هم ضرر ولی ضرراش بیشتره!!!
تست بندگی یعنی اینکه بنده به حرف خالقش گوش میکنه اونم با ترک حرام:gol:
تو قران عینا همین جمله رو بکار برده؟
راهای بندگی و همچنین تستش خیلیه؛که ترک حرام یکی از اوناست.
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
تو قران عینا همین جمله رو بکار برده؟
راهای بندگی و همچنین تستش خیلیه؛که ترک حرام یکی از اوناست.
تحریم شراب 4 مرحله داشته که آیه 219 سوره مبارکه بقره یکی از اونهاست ولی در آیه 90 سوره مبارکه مائده حکم تحریم و نجس بودن آن اومده
ترک حرام و انجام واجبات یکی از راهها نیست بلکه بیس تمام راههاست:gol:
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحریم شراب 4 مرحله داشته که آیه 219 سوره مبارکه بقره یکی از اونهاست ولی در آیه 90 سوره مبارکه مائده حکم تحریم و نجس بودن آن اومده
ترک حرام و انجام واجبات یکی از راهها نیست بلکه بیس تمام راههاست:gol:
بازم برمیگردیم به اول
اگه کسی بخواد بندگیش رو با اعمال دیگه ای انجام بده،و حرام بودن رو قبول داشته باشه به شرط اینکه باورش بشه (باور داشتن با اوردن دلایل محکم و قوی ایجاد میشه)،باید بگیم بندگی نکرده؟؟؟یا اگه کرده مقبول واقع نشده؟؟؟
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
بازم برمیگردیم به اول
اگه کسی بخواد بندگیش رو با اعمال دیگه ای انجام بده،و حرام بودن رو قبول داشته باشه به شرط اینکه باورش بشه (باور داشتن با اوردن دلایل محکم و قوی ایجاد میشه)،باید بگیم بندگی نکرده؟؟؟یا اگه کرده مقبول واقع نشده؟؟؟
بندگی یعنی اطاعت از رب
یه کم گنگ بود جملتون ولی همیشه دلایل محکم و قوی باعث ایمان نیست چه برسه ایمان عالی:gol:
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحریم شراب 4 مرحله داشته که آیه 219 سوره مبارکه بقره یکی از اونهاست ولی در آیه 90 سوره مبارکه مائده حکم تحریم و نجس بودن آن اومده
ترک حرام و انجام واجبات یکی از راهها نیست بلکه بیس تمام راههاست:gol:
آیه 90 سوره مبارکه مائده:ای اهل ایمان شراب و قمار و بت پرستی و تیرگروبندی(که رسمی بود در جاهلیت)همه اینها پلید و از عمل شیطان است از آن البته دوری کنید تا رستگار شوید.
جواد جان تو این ایه در مورد نجس بودن چیزی نیومده.
بازم برمیگردیم به اول
اگه کسی بخواد بندگیش رو با اعمال دیگه ای انجام بده،و حرام بودن رو قبول داشته باشه به شرط اینکه باورش بشه (باور داشتن با اوردن دلایل محکم و قوی ایجاد میشه)،باید بگیم بندگی نکرده؟؟؟یا اگه کرده مقبول واقع نشده؟؟؟

بندگی یعنی اطاعت از رب
یه کم گنگ بود جملتون ولی همیشه دلایل محکم و قوی باعث ایمان نیست چه برسه ایمان عالی:gol:
ساده بگم:یکی(فردی) خدا رو قبول داره و بندگی هم میکنه ولی به خاطر یقین نداشته اش به یه مورد (یا چند مورد)از محرمات،اون عمل رو انجام میده،حالا ما میخوایم با دلایل قوی و مستند اون یقین رو براش بوجود بیارم(اینم بگم که فرض رو بر این گذاشتیم که فرد مذکور منطقیه و با دلایل ما قانع میشه).
حالا دو تا موضوع پیش میاد:
1-نمیتونیم بگیم اون بندگی نکرده.(چون با منطق اون فرد بندگی اینه یعنی براش اون مورد یا موارد حرام حل شده نیست)
2- دلایلمون رو از کجا بیاریم که یقین رو حاصل کنیم؟(موضوغ اصلی تاپیک)
امیدوارم متوجه منظورم شده باشی
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
آیه 90 سوره مبارکه مائده:ای اهل ایمان شراب و قمار و بت پرستی و تیرگروبندی(که رسمی بود در جاهلیت)همه اینها پلید و از عمل شیطان است از آن البته دوری کنید تا رستگار شوید.
جواد جان تو این ایه در مورد نجس بودن چیزی نیومده.



ساده بگم:یکی(فردی) خدا رو قبول داره و بندگی هم میکنه ولی به خاطر یقین نداشته اش به یه مورد (یا چند مورد)از محرمات،اون عمل رو انجام میده،حالا ما میخوایم با دلایل قوی و مستند اون یقین رو براش بوجود بیارم(اینم بگم که فرض رو بر این گذاشتیم که فرد مذکور منطقیه و با دلایل ما قانع میشه).
حالا دو تا موضوع پیش میاد:
1-نمیتونیم بگیم اون بندگی نکرده.(چون با منطق اون فرد بندگی اینه یعنی براش اون مورد یا موارد حرام حل شده نیست)
2- دلایلمون رو از کجا بیاریم که یقین رو حاصل کنیم؟(موضوغ اصلی تاپیک)
امیدوارم متوجه منظورم شده باشی
در ترجمه مشکینی هست همچنین در تفاسیر واقعا اگه تو نجس بودن شراب هم شک دارید که اصلا بحثو باید عوض کنیم!!!
1-بندگی هم درجاتی داره
2-کتاب-سنت-اجماع
اما شما منظورت دلیل عقلیست که قبلا عرض شد بعضی محرمات دلیلش هنوز بر ما پوشیده است ولی اگه بخواین اونا رو در گزینه یکتون قرار بدین چیزی به نام بندگی دیگه نمیمونه!!!
اما چون بحث شراب بوده تا اینجا دلیلش کاملا واضحه:gol:
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
در ترجمه مشکینی هست همچنین در تفاسیر واقعا اگه تو نجس بودن شراب هم شک دارید که اصلا بحثو باید عوض کنیم!!!
1-بندگی هم درجاتی داره
2-کتاب-سنت-اجماع
اما شما منظورت دلیل عقلیست که قبلا عرض شد بعضی محرمات دلیلش هنوز بر ما پوشیده است ولی اگه بخواین اونا رو در گزینه یکتون قرار بدین چیزی به نام بندگی دیگه نمیمونه!!!
اما چون بحث شراب بوده تا اینجا دلیلش کاملا واضحه:gol:
من که از اول رو کل محرمات نظر داشتم
شراب رو دوستان به میون کشیدن که ناخواسته در موردش بحث شد
درجات بندگی رو اگه میشه بیشتر توضیح بده.
خب بر فرض که عقل رو در مرتبه اخر قرار بدیم
یعنی کتاب-سنت-اجماع-عقل
حالا دلایل رو طبق این ترتیب بیان کنید برای تک تک محرمات.
ممنون
 

Similar threads

بالا