طرح از سحر تا افطار ویژه ماه مبارک رمضان

venous_20

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان گلم

امیدوارم نماز و روزه هاتون قبول درگاه حق باشه

عزیزان ختم قرآن فردا رو به نیت شفای همه بیماران سرطانی بالاخص شفای یکی از دوستانمون در باشگاه که التماس دعا دارن انجام میدیم

ممنونم از همگی

اللهم اشفع کل مریض
دوست عزیزخیلی لطف کردی ..الهی هیچوقت هیچکس بیمارنشه
انشالله بچه ها پست شماروببینن وهمه باهم به این نیت بخونن
 

mina_p

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اعمال مشترک سحرهاى ماه رمضان

1) سحرى خوردن
در روایتى از رسول خدا(ص) آمده است که خوردن سحرى را ترک نکنید، هر چند یک عدد خرما باشد.

در روایت دیگرى رسول خدا(ص) فرموده است: فرشتگان براى کسانى که در سحرها طلب آمرزش مى کنند و سحرى مى خورند، استغفار مى کنند.

2) تلاوت قرآن
خواندن سوره قدر به هنگام خوردن سحرى ثواب بسیاری دارد، در روایتى از امام صادق(ع) آمده است که هر مؤمنى، در وقت افطار و خوردن سحرى، این سوره را بخواند، در میان این دو وقت ثواب شهیدان را دارد.

3) دعاى سحر

دعایی از امام رضا(ع) نقل شده که فرمود: این دعا را امام باقر(ع) در سحرهاى ماه مبارک رمضان مى خواند و مى فرمود: در این دعا اسم اعظم الهى آمده است، که در سرعت اجابت دعا بسیار مؤثر است.

4) دعاى ابو حمزه ثمالى

دعاى ابو حمزه ثمالى که در سحرهاى ماه رمضان خوانده مى شود از مضامین و محتواى بسیار بلندى بر خوردار است که اگر کسى اندکى آمادگى روحى داشته باشد و با توجه، این دعا را بخواند، به یقین در عمق وجودش نورانیت خاصى وارد مى شود و در دل و جانش انقلابى ایجاد مى کند.
 

mina_p

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اعمال مشترک روزهاى ماه رمضان

1) دعا
هر روز این دعا را بخواند که در کتب معتبر نقل شده است

اَللّهُمَ هذا شَهْرُ رَمَضانَ، اَلَّذى أنْزَلْتَ فیهِ الْقُرآنَ، هُدىً لِلنّاسِ وَ بَیِّنات مِنَ الْهُدى وَ الْفُرقانِ،...الخ.

شیخ کفعمى(رحمه الله) در بلدالامین و مصباح از کتاب اختیار، سید بن باقى نقل کرده است که هر کس بخواند این دعا را در هر روز از ماه رمضان، خداوند متعال گناهان بسیارى را از او بیامرزد: اَللّهُمَ رَبِّ شَهْرِ رَمَضانِ الَّذى أنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ، وَافْتَرَضْتَ عَلى عِبادِکَ فیهِ الصِّیامَ،..الخ.

2) تسبیحات و صلوات
الف) در هر روز از ماه رمضان این تسبیحات را که از امام صادق(ع) نقل شده است بخواند. این تسبیحات ده بخش است و هر بخش از آن مشتمل بر ده تسبیح است:

سُبْحانَ اللّهِ باِرئِ النَّسمِ، سُبْحانَ اللّهِ المَصِّوِر، سُبْحانَ اللّهِ خالِقِ الْأَزْواجِ کُلِّها،...الخ.

ب) در هر روز از ماه مبارک رمضان، این صلوات خوانده شود که بسیار پر محتوا و پر ارزش است: إنَّ اللّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبىِّ، یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَ سَلِّمُوا تَسلیماً، لَبَّیْکَ یا رَبِّ وَ سَعْدَیْکَ وَ سُبْحانَکَ،...الخ.

ج) شیخ مفید(رحمه الله) آورده: از مستحبات ماه رمضان صلوات فرستادن بر رسول خدا(ص) است، در هرروز صد مرتبه و اگر زیادتر بفرستد فضیلت بیشترى دارد.
 

vitaminb12

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعاى روز دوم ماه مبارك رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الى مَرْضاتِكَ وجَنّبْنی فیهِ من سَخَطِكَ ونَقماتِكَ ووفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِكَ برحْمَتِكَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین.

خدایا نزدیك كن مرا در این ماه به سوى خوشنودیت وبركنارم دار در آن از خشم وانتقامت وتوفیق ده مرا در آن براى خواندن آیات قرآن به رحمت خودت اى مهربانترین مهربانان.
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرح دعای ابوحمزه ثمالی به روایت آیة الله جوادی آملی

شرح دعای ابوحمزه ثمالی به روایت آیة الله جوادی آملی

شرح دعای ابوحمزه ثمالی به روایت آیة الله جوادی آملی...قسمت اول

گرچه همواره راه نیایش عبد و مولا باز است، ولی برای زمان مشخص مانند ماه مبارك رمضان كه عید اولیای الهی است ، فضیلت مخصوص است . در این فرصت كوتاه كه شرح اجمالی دعای نورانی ابوحمزة ثمالی به عرضتان می رسد ، متون و خطوط اصلی این دعا بازگو خواهد شد.

این دعائی است كه وجود مبارك امام سجاد، زین العابدین سلام الله علیه در تمام سحرهای ماه مبارك رمضان این دعا را می‌خواندند. شایسته است پیروان عترت طاهرین تأسّی كنند و در سحرها بیدار باشند و این دعای نورانی را قرائت كنند.


دعا طبق بیان نورانی امام سجاد سلام الله علیه بهترین عبادت است و ذات أقدس إله در این آیه مباركه كه فرمود: ادْعُونی اَستَجِبْ لَكُمْ إنَّ الَّذین یَسْتَكْبِرونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرین؛ به سه نكته اشاره كرد. نكته اول این كه دعا عبادت است. دوم این كه ترك دعا استكبار است. سوم این كه خداوند مستكبران را، یعنی تاركان دعا را به دوزخ تهدید كرده است.



چرا كلمه بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم در طلیعه و آغازش نیست. با این كه به ما دستور دادند هر كاری كه شروع می‌كنید اول نام ذات أقدس إله را ببرید.؟ پاسخ این سئوال این است كه هر كاری را باید به نام خدا شروع كرد. نام خدا گاهی به صورت بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم است، گاهی به صورت اذكار و اُوراد دیگر . هیچ دعائی نیست كه بدون نام خدا شروع نشده باشد. همین دعای ابوحمزه ثمالی گرچه اولش بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم ندارد، اما اول «الهی» و مانند آن است. خدایا! الهی ! لا تُؤدِّبْنِی بِعُقُوبَتِكْ وَلا تَمْكُرْ بِی فِی حِیلَتِكْ . پس به نام خدا شروع شده است. چون به نام شروع شده است، مشمول آن احادیثی نخواهد بود كه هر كاری كه به نام خدا شروع نشده است، ابتر و بی نتیجه است.
 

vitaminb12

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعاى روز سوم ماه مبارك رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ والتّنَبیهَ وباعِدْنی فیهِ من السّفاهة والتّمْویهِ واجْعَل لی نصیباً مِنْ كلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِكَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ.

خدایا روزى كن مرا در آنروز هوش وخودآگاهى را ودور بدار در آن روز از نادانى وگمراهى وقرار بده مرا بهره وفایده از هر چیزى كه فرود آوردى در آن به بخشش خودت اى بخشنده ترین بخشندگان.
 

vitaminb12

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر دیابت دارید و روزه دارید نوشیدن مایعات فراوان را فراموش نکنید

عضو مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: توجه بر کنترل قند خون و نوشیدن مایعات فراوان در بیماران دیابتی روزه دار بسیار اهمیت دارد.

دکتر پروین لایق با اشاره به اینکه بیماران دیابتی که به تنهایی از روش رژیم غذایی برای کنترل قند خون استفاده می‌کنند و یا داروی متفورمین را با دوز کم مصرف می‌کنند می‌توانند روزه بگیرند، اظهار داشت: افراد دیابتی که قصد روزه داری دارند حتما باید دستگاه کنترل قند خون در منزل داشته باشند و نسبت به کنترل قند خون خود در طول روز اقدام کنند.

استادیار گروه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این بیماران می‌توانند با رعایت رژیم غذایی مناسب و نوشیدن مایعات فراوان روزه بگیرند، افزود: باید توجه داشته باشند که در خوردن مواد غذایی زیاده روی نکنند اگر در زمان روزه داری دچار عارضه‌هایی همچون سردرد، لرزش و یا ضعف شدند و پس از انجام تست قند خون متوجه نوسانات شدند باید روزه خود را افطار کنند.

بنا براعلام وبدا عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بیماران دیابتی که از داروهای انسولین و یا دیگر داروهای دیابت استفاده می‌کنند و دچار نوسانات قند خون هستند، نمی‌توانند روزه بگیرند.

وی افزود: به طور کلی بیماران دیابتی که بیماری آنها کنترل شده نیست، بیماران دیابتی که به رژیم دارویی خود عمل نمی‌کنند، بیمارانی که سابقه کمای دیابتی DKA دارند، بیماران مبتلا به دیابت که باردار می‌شوند و بیمارانی که در بارداری دچار دیابت می‌شوند، بیماران دیابتی که به‌ طور همزمان دچار عفونت در جایی از بدن هستند، بیمارانی که علاوه بر دیابت، دچار بیماری یا عارضه جدی دیگری مثل فشار خون کنترل نشده یا بیماری قلبی هستند، بیماران دیابتی مسنی که اختلال تمرکز و حواس دارند، نمی‌توانند روزه بگیرند.
 

vitaminb12

عضو جدید
کاربر ممتاز
فاصله افطار تا سحر، 10 تا 12 لیوان آب بنوشید


عضو مرکز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نوشیدن مایعات فراوان و مصرف انواع میوه در وعده سحر بهترین راهکار برای پیشگیری از تشنگی در ماه مبارک رمضان است.

دکتر مجید غیور مبرهن با اشاره به طولانی بودن ساعات روزه داری در فصل تابستان و فاصله 15 تا 16 ساعتی میان سحر و افطار، اظهار داشت: نوشیدن مایعات فراوان و مصرف غذاهای مقوی و میوه در وعده سحر می‌تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه را تامین و عوارض ناشی از کمبود مواد غذایی و مایعات را کاهش دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: برای اینکه در طول روز، بدن با مشکل کمبود آب مواجه نشود، در فاصله افطار تا سحر، نوشیدن 10 تا 12 لیوان آب ضروری است زیرا تنها آب است که می‌تواند نیاز بدن را تامین کند.

استادیار گروه بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: سایر نوشیدنی‌ها از جمله چای، قهوه و نوشابه نه تنها به رفع تشنگی کمک نمی‌کند بلکه سبب دفع آن از بدن نیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمان افطار نیز با توجه به این‌که روزه‌داران ساعات طولانی گرسنه و تشنه‌اند، توصیه می‌شود با یک نوشیدنی ولرم همچون شیر و قندهای طبیعی از جمله عسل و خرما روزه خود را افطار کنند.

وی با اشاره به این‌که استفاده از غذاهای سبک از جمله نان و پنیر و سبزی و سوپ بهترین نوع تغذیه برای وعده افطار به شمار می‌رود، بیان کرد: روزه‌داران می‌توانند پس از یک تا دو ساعت از زمان افطار شام (شبیه وعده غذایی ناهار) میل کنند.

غیور مبرهن با بیان این‌که برخی روزه‌داران در زمان افطار از نوشیدنی‌های بسیار سرد همچون نوشابه برای رفع عطش استفاده می‌کنند، عنوان کرد: این امر نه تنها موجب رفع عطش تشنگی نمی‌شود بلکه در بلندمدت مشکلات دستگاه گوارش را نیز به همراه دارد.
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرح دعای ابوحمزه ثمالی به روایت آیة الله جوادی آملی

شرح دعای ابوحمزه ثمالی به روایت آیة الله جوادی آملی

شرح دعای ابوحمزه ثمالی به روایت آیة الله جوادی آملی ... قسمت دوم

أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشِّیطانِ الرَّجِیم . بِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم . وَ إذَا سَألَكَ عِبادِی عَنّی فَإنّی قَرِیبٌ اُجِیبُ دَعوَةَ الدّاعِ إذا دَعانِ فَالیَسْتَجِیبُوا لِی وَ الیُؤمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرشُدُون (1)

چون انسانِ تبهكار تا طاهر نشود راه قُرب الهی به سوی او گشوده نخواهد شد. در طلیعه این دعا به ما آموخت كه از ذات أقدس إله طلب عفو و بخشایش كنیم . وجود مبارك امام سجاد به ذات أقدس إله عرض كرد: "الهی! لا تُؤدِّبنِی بِعُقُوبَتِكْ وَلا تَمْكُرْ بِی فِی حِیلَتِكْ. مِن إیْنٍ لِیَ الخِیرُ وَلا یُوجَدُ إلا مِنْ عِندِكْ. وَ مِنْ إیْنٍ لِیَ النَجاهُ یا رَبّی وَلا تَستَطاعُ إلا بِكْ . لَا الَّذِی أحسَنَ استَغْنی عَنْ عُونِكَ وَ رَحمَتِكْ. وَ لَا الَّذِی أسآءَ وَاجتَرَأ عَلَیْكَ وَ لَمْ یُرضِكَ خَرَجَ عَنْ قُدرَتِكْ."

یعنی خدایا! گرچه ما در اثر گناه استحقاق داریم كه به عقب و به دنبال گناه عقوبت بشویم. آن تنبیه و كیفر را می‌گویند: (عقوبت) . چون تعاقِب و در عقب گناه پدید می‌آید. عرض می‌كند كه ما در اثر گناه گرچه استحقاق تأدیب داریم كه ما را اَدب بكنی و گرچه در اثر كارهای ناروا كه كردیم استحقاق داریم كه شما با آن حیلت الهی و مكر الهی كه وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ الله وَ اللهُ خِیرُ المَاكِرین(2)، مكر كنی و با حیلتی كه داری نگذاری ما به مقصد مشئوم مان برسیم . چون خداوند حائل خوبی است.

نمی‌گذارد افراد به آن مقصد مشئوم شان برسند. و مكر هم استفاده كردن از وسائل مرموز است. خدا تمام وسائل را در اختیار دارد وَ عِندَاللهِ مَكرُهُمْ وَ إنْ كَانَ مَكرُهُمْ لَتَزُولُ مِنْهُ الجِبال.(3) چون این چنین است خداوند توان آن را دارد كه مكر ماكران را به خود آنها برگرداند. و نگذارد با ایجاد آن حائل كه آن حائل را و ایجاد حائل را حیلوله و حیله می‌گویند، نگذارد با ایجاد حائل كسی به مقصد برسد. امام سجاد سلام الله علیه عرض می‌كند: خدایا! ما را در اثر گناهانمان عقوبت نكن! در اثر مكر و بدرفتاری‌مان مبتلا به مكر و حیله خود قرار نده! هیچ كس به هیچ مقصدی نرسیده است، مگر به فیض و فوز تو ! و هیچ كسی از شرّ نرهیده است، به خیر نرسیده است، مگر به عنایت تو
.

مِنْ إینٍ لِیَ الخِیرُ یا رَبِّ وَ لا یُوجَدُ إلا مِنْ عِندِك. اگر خیر به دست توست و در غیر تو، در نزد غیر تو خیری نیست، ما از كجا خیر را فراهم بكنیم ؟ مِنْ إینٍ لِیَ الخِیرُ یا رَبِّ وَ لا یُوجَدُ إلا مِنْ عِندِك. نه پیش ماست، نه پیش دیگران. و اگر كسی گناه كرد و خواست نجات پیدا كند، راه نجات نه پیش خود گنه كار است، نه پیش دیگران. وَ مِنْ إینٍ لِیَ النِجاهُ یا رَبّی وَ لا تُستَطاعُ إلا بِكْ . هیچ كسی توان رهائی از عذاب را ندارد، مگر به فیض خاص تو ! نه آنها كه راه خیر را طی كردند از تو بی‌نیاز بودند، نه آنها كه راه تباهی و تیرگی را طی كردند، از قلمرو قدرت تو بیرون بودند.
بر اساس كریمه: مَا بِكُمْ مِنْ نِعمَهٍ فَمِنَ الله(4) هر كه هر چه دارد در كنار سفره تو دارد. بر اساس آیاتی كه وَ لا یَحسَبَنَّ الَّذِینَ كَفَرُوا سَبَقُوا (5) و آیاتی از قبیل "وَ مَا أنْتُمْ بِمُعجِزینَ فِی الأرض"(6) و مانند آن هیچ كس نمی‌تواند قدرت إله را جلو بزند و قدرت إله را عاجز كند. هیچ كس مُعجز خدا نیست كه قدرت خدا را عاجز كند. هیچ كسی سابق نیست كه قدرت خدا را لاحِق كند. در این آیات قرائت شده ذات أقدس إله فرمود: لا یَحسَبَنَّ الَّذینَ كَفَرُوا سَبَقُوا . آنها خیال نكنند جلو زدند. یا فرمود: وَ مَا أنْتُمْ بِمُعجِزِینَ فِی الأرض . بعد از این كه این جمله‌ها گفته شد و روشن شد هیچ كسی قدرتی در قبال ذات أقدس إله ندارد و هیچ كسی بی‌نیاز از ذات أقدس إله نیست . هم پرهیزكاران به او نیازمندند، هم وارستگان از عذاب به او نیازمندند. آنگاه دستور داد چند بار كلمه (یا رَبِّ) را بگوئید. آن كلمه یا رَبِّ را با یك نفس انسان بگوید . حالا سه بار ، چهار بار ، پنج بار این كلمه نورانی را گفتن عیب ندارد .
.......
1-سوره بقره / آیة 168
2-سورة آل عمران / آیه 54
3- سورة ابراهیم / آیة 46
4- سورة نحل / آیة 53
5- سورة انفال / آیة 59
6- سورة عنكبوت / آیة 22

ادامه دارد.....
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلوک امام خمینی ره در ماه رمضان

از جمله برنامه‏های ویژه‏ حضرت امام، رضوان‌الله علیه، در ماه مبارک رمضان، عبادت و تهجد بود. امام، عبادت را ابزار رسیدن به عشق الهی می‏دانستند و به صراحت‏بیان می‏کردند که در وادی عشق، نباید به عبادت به چشم وسیله‏ای برای رسیدن به بهشت نگاه کرد.
اکثر آشنایان امام نقل می‏کنند که از سن جوانی، نماز شب و تهجد، جزو برنامه‏هایشان بود.
بعضی از نزدیکان ایشان می‏گفتند که وقتی در ظلمت و تاریکی نیمه‏ شب، آهسته وارد اتاق امام می‏شدند، می‏دیدند که با خضوع و خشوعی خاص، نماز می‏خواندند و قیام و رکوع و سجود را به‏جا می‏آوردند که حقاً وصف ناپذیر بود.
یکی از اعضای دفتر ایشان، در این باره می‏گوید: پنجاه سال است که نماز شب امام، ترک نشده است. امام در بیماری و در صحت و در زندان و در خلاصی و در تبعید، حتی روی تخت‏بیمارستان قلب هم نماز شب خواندند.

امام، توجه خاصی به نوافل داشتند و هرگز، نوافل را ترک نمی‌‏کردند. نقل شده است که امام، در نجف اشرف، با آن گرمای شدید، ماه مبارک رمضان را روزه می‏گرفت و با این که در سنین پیری بودند و ضعف بسیار داشتند، تا نماز مغرب و عشا را به همراه نوافل به‏جای نمی‏آوردند، افطار نمی‏کردند! و شب‏ها تا صبح، نماز و دعا می‏خواندند و بعد از نماز صبح، کمی استراحت می‏کردند و صبح زود برای کارهایشان آماده می‏شدند.

 

mina_p

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
مهمترین عواملی که باعث کاهش ارزش روزه می شوند عبارت اند از:


1. افكار ناپسند

روزه ظاهرى همان خوددارى ارادى و مطیعانه از خوردن اغذیه است ، ولى روزه نفس ، عبارت است از: خوددارى حواس پنجگانه از افعال ناستوده و خوددارى دل از نیت هاى پلید.
قلب انسان روزه دار باید همسو با خود صائم باشد؛ آدم روزه دار از بسیارى از كارها خوددارى مى كند؛ قلب او هم باید به خاطر حفظ حریم روزه از افكار آلوده و عصیان آمیز پرهیز و اجتناب نماید و هر گونه افكار ناپسند را از سر خود بیرون كند. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمود: روزه قلب از اندیشه روى آوردن به گناه از روزه شكم از خوردن غذا برتر است . (1)
همچنین آن حضرت (علیه‌السلام) فرمود: روزه قلب بهتر از روزه زبان و روزه زبان بهتر از روزه شكم است .(2)

2. لقمه ناپاك و اثر آن

روزه باید با لقمه پاك و بدور از هر گونه شبهه گرفته شود، بنابراین چنانچه انسان بدون توجه و رعایت حلال و حرام و لقمه شبهه ناك روزه بگیرد، روزه از ارزش و اعتبارى كه شرع برایش تعیین كرده برخوردار نخواهد بود.

اهتمام به خوردن حلال و پرهیز و اجتناب از حرام خوارى یكى از نشانه هاى بارز پیروى از خط حق است .

پیامبر اكرم (صلی‌الله‌ علیه و آله) فرمود: واى به حال كسى كه روزه خود را با غذاى حرام افطار كند ( حلیة الابرار، بحرانى ، ج 1، صص 219، 345)؛ آرى ، روزه، با غذاى حلال، روزه راستین است .

3. سخن چینى

الف) كاهش اعتبار روزه :
پیامبر (صلی‌الله‌ علیه و آله) فرمود: چهار چیز موجب تباهى روزه و بطلان كارهاى خیر مى شود، یكى از آن چهار چیز نمامى سخن چینى است .(3)

ب) عذاب قبر:
در رهنمودهاى پیامبر (صلی‌الله‌ علیه و آله) به امیرالمؤ منین (علیه‌السلام) آمده است : یا على! از غیبت و نمامى بپرهیز؛ زیرا غیبت، روزه را از پا در مى آورد و سخن چینى نیز باعث عذاب قبر است .(4)

4. عاق والدین

روزه دار علاوه بر انجام واجبات و مستحبات و ترك مبطلات روزه و احیانا مكروهات ، باید از هر گونه والدین آزارى بپرهیزد؛ روزه كسى كه والدین او از وى ناراضى هستند، ارزشى ندارد.(5)

در قرآن مى خوانیم : خدا مقرر داشت كه : جز او را نپرستید و در حق پدر و مادر خود نیكى كنید نیكوكار باشید و آنگاه كه هر دو یا یكى از آنها با پیرى رسیدند نسبت به آنها كم لطفى نكنید حتى به آنان اف نگویید؛ آنان را نیازارید؛ فروتنى خود را در برابرشان اظهار كنید و بگوئید: خدایا آنان را مورد رحمت خویش قرار ده چنانكه آنان ما را در كودكى مان مورد رحمت خویش داشتند(6).

5. تكبر و عجب

یكى از آفات روزه از رذائل اخلاقى خود بزرگ بینى و تكبر فروشى است . تكبر اولین معصیتى است كه در برابر خدا صورت پذیرفته است .
تكبر، چیزى است كه از آن به عنوان اصول ریشه هاى كفر، یاد شده است(7).

سرچشمه و ریشه كفر سه چیز است : حرص ، تكبر و حسد(8). تكبر نه تنها زشت ترین اخلاق است بلكه از بزرگترین گناهان مى باشد.(9)

پی نوشت ها:
1. غررالحكم ، شماره 5873.
2. همان ، شماره 5874.
3. ر.ك : حر عاملى ، وسایل الشیعه ، ج 7، ص 21.
4. ر.ك : طبرسى ، جوامع الجامع ، ج 1، ص 103.
5. وقایع الایام ، خیابانى ، صیام ، ص 431.
6. بنى اسرائیل : 22-25.
7. مستدرك ، ج 2، ص 309.
8. ر.ك : تزكیة النفس ، مبحث كبر.
9. ر.ك : تزكیة النفس ، مبحث كبر.
 
آخرین ویرایش:

المینا

عضو جدید
ثواب روز سوم ماه مبارک رمضان از زبان پیامبر(ص):
و روز سوم به تعداد هر موئی که بر بدن دارید خداوند بارگاهی در فردوس به شما می دهد که از درّ بیضاء ساخته شده و در بالایش دوازده هزار اتاق نور است ، و در زیرش دوازده هزار اتاق از نور که در هر اتاق هزار تخت است و بر هر تختی یک حوری ، و بر شما در هر روز هزار فرشته وارد می شود که با هر فرشته ای هدیه ای است.
منبع:ثواب الاعمال/ص199



 

المینا

عضو جدید
مهمترین عواملی که باعث کاهش ارزش روزه می شوند عبارت اند از:


1. افكار ناپسند

روزه ظاهرى همان خوددارى ارادى و مطیعانه از خوردن اغذیه است ، ولى روزه نفس ، عبارت است از: خوددارى حواس پنجگانه از افعال ناستوده و خوددارى دل از نیت هاى پلید.
قلب انسان روزه دار باید همسو با خود صائم باشد؛ آدم روزه دار از بسیارى از كارها خوددارى مى كند؛ قلب او هم باید به خاطر حفظ حریم روزه از افكار آلوده و عصیان آمیز پرهیز و اجتناب نماید و هر گونه افكار ناپسند را از سر خود بیرون كند. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمود: روزه قلب از اندیشه روى آوردن به گناه از روزه شكم از خوردن غذا برتر است . (1)
همچنین آن حضرت (علیه‌السلام) فرمود: روزه قلب بهتر از روزه زبان و روزه زبان بهتر از روزه شكم است .(2)
2. لقمه ناپاك و اثر آن

روزه باید با لقمه پاك و بدور از هر گونه شبهه گرفته شود، بنابراین چنانچه انسان بدون توجه و رعایت حلال و حرام و لقمه شبهه ناك روزه بگیرد، روزه از ارزش و اعتبارى كه شرع برایش تعیین كرده برخوردار نخواهد بود.

اهتمام به خوردن حلال و پرهیز و اجتناب از حرام خوارى یكى از نشانه هاى بارز پیروى از خط حق است .

پیامبر اكرم (صلی‌الله‌ علیه و آله) فرمود: واى به حال كسى كه روزه خود را با غذاى حرام افطار كند ( حلیة الابرار، بحرانى ، ج 1، صص 219، 345)؛ آرى ، روزه، با غذاى حلال، روزه راستین است .

3. سخن چینى

الف) كاهش اعتبار روزه :
پیامبر (صلی‌الله‌ علیه و آله) فرمود: چهار چیز موجب تباهى روزه و بطلان كارهاى خیر مى شود، یكى از آن چهار چیز نمامى سخن چینى است .(3)
ب) عذاب قبر:
در رهنمودهاى پیامبر (صلی‌الله‌ علیه و آله) به امیرالمؤ منین (علیه‌السلام) آمده است : یا على! از غیبت و نمامى بپرهیز؛ زیرا غیبت، روزه را از پا در مى آورد و سخن چینى نیز باعث عذاب قبر است .(4)
4. عاق والدین

روزه دار علاوه بر انجام واجبات و مستحبات و ترك مبطلات روزه و احیانا مكروهات ، باید از هر گونه والدین آزارى بپرهیزد؛ روزه كسى كه والدین او از وى ناراضى هستند، ارزشى ندارد.(5)

در قرآن مى خوانیم : خدا مقرر داشت كه : جز او را نپرستید و در حق پدر و مادر خود نیكى كنید نیكوكار باشید و آنگاه كه هر دو یا یكى از آنها با پیرى رسیدند نسبت به آنها كم لطفى نكنید حتى به آنان اف نگویید؛ آنان را نیازارید؛ فروتنى خود را در برابرشان اظهار كنید و بگوئید: خدایا آنان را مورد رحمت خویش قرار ده چنانكه آنان ما را در كودكى مان مورد رحمت خویش داشتند(6).

5. تكبر و عجب

یكى از آفات روزه از رذائل اخلاقى خود بزرگ بینى و تكبر فروشى است . تكبر اولین معصیتى است كه در برابر خدا صورت پذیرفته است .
تكبر، چیزى است كه از آن به عنوان اصول ریشه هاى كفر، یاد شده است(7).

سرچشمه و ریشه كفر سه چیز است : حرص ، تكبر و حسد(8). تكبر نه تنها زشت ترین اخلاق است بلكه از بزرگترین گناهان مى باشد.(9)

پی نوشت ها:
1. غررالحكم ، شماره 5873.
2. همان ، شماره 5874.
3. ر.ك : حر عاملى ، وسایل الشیعه ، ج 7، ص 21.
4. ر.ك : طبرسى ، جوامع الجامع ، ج 1، ص 103.
5. وقایع الایام ، خیابانى ، صیام ، ص 431.
6. بنى اسرائیل : 22-25.
7. مستدرك ، ج 2، ص 309.
8. ر.ك : تزكیة النفس ، مبحث كبر.
9. ر.ك : تزكیة النفس ، مبحث كبر.

تشکر نداشتم عزیزم.....ممنون خیلی قشنگ بود
 

mina_p

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
[h=1]5 عامل ارتقاى ارزش روزه[/h][h=2]
1. امام شناسى ولایت[/h]یكى از ابعاد معارف روزه ، امام شناسى است . آیا به این نكته اندیشیده اید كه چرا در ماه رمضان ، در بسیارى از دعاها سخن از امام زمان (عج ) است : و چرا در شب قدر مستحب است كه مومنان بیشتر دعاى فرج بخوانند؟
هنگامى كه از امام باقر (علیه السلام) پرسیدند كه آیا شما شب قدر را مى شناسید؟ پاسخ دادند: وكیف لا نعرف و الملائكه یطوفون بنا (1) چگونه آن را نمى شناسیم در حالى كه فرشتگانى كه آن شب نازل مى شوند، به طواف وجود ما مى پردازند. بنابراین در ماه رمضان باید به مساله امام شناسى توجه شود.

عمار مى گوید: امام صادق (علیه السلام) همواره مى فرمود: من مات و لیس له امام مات میت جاهلیة كفر و شرك و ضلالة .(2)در خطبه آخر شعبان معروف پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) آمده است : یا على ... و اختارنى للنبوة و اختارك للامامة .(3)

[h=2]2. ورع[/h]یكى از معارف روزه ، ورع پارسایى است . ورع و پارسایى باعث افزایش پاداش روزه دار و عامل افزایش كمالات روزه مى باشد. وقتى رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در آستانه ماه رمضان خطبه اى خواند همگان را به رعایت بیش از پیش دستورات خداوند و حرمت این ماه فرا خواند، امیرالمومنین (علیه السلام) كه در آن جلسه حضور داشت ، از جاى برخاست و پرسید: بهترین عمل در این ماه چیست ؟
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: برترین عمل در این ماه ، پارسایى و تقوا پیشه كردن و چشم پوشى از آنچه خداوند حرام كرده ، مى باشد.(4)

پارسایى یكى از نشانه هاى انتظار راستین نیز مى باشد. امام صادق (علیه السلام) فرمود: كسى كه دوست دارد از اصحاب امام زمان (علیه السلام) به شمار آید، باید انتظار بكشد، ورع و پارسایى پیشه نماید و متخلق به اخلاق ستوده شود.(5)

ورع آن است كه آدمى براى دورى و اجتناب از محرمات حتى از موارد مجاز و شبهه ناك نیز استفاده نكند.(6)

در كتاب تهذیب و نیز در كتاب من لا یحضره الفقیه آمده است : هنگامى كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شنید زنى به كنیز خود ناسزا مى گوید، طعامى خواست ، وقتى فراهم شد، به آن زن گفت : بخور. زن گفت من روزه دار هستم . پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: چگونه روزه دار هستى كه فحاشى مى كنى ؟! روزه ، فقط امساك از آب و غذا نیست ؛ لذا مریم مقدس حتى از گفتن سخنان عادى در دفاع از خود به خاطر روزه اجتناب كرد و گفت من روزه دار هستم : انى نذرت للرحمن صوما.(7)

[h=2]3. انفاق[/h]
یكى از اعمال مورد توجه ماه مبارك رمضان ، انفاق جهاد مالى است. در خطبه معروف پیامبر (صلی الله علیه و آله) درباره اعمال روزه داران فرمود: هر كسى در این ماه ، فریضه اى چه مالى و چه غیر آن ادا كند پاداش هفتاد برابر اداء در سایر ماه ها را دریافت مى دارد.
روزه دار در ماه رمضان ، همواره با ذكرهایى سر و كار دارد كه به یاد نیازمندان بودن به ویژه به فكر مستضعفان جامعه بودن را تداعى مى كند او همه روزه به این دعا مترنم است كه : اللهم اعن كل فقیر؛ خدایا فقرا را دستگیرى كن ، اللهم اشبع كل جائع ؛ خدایا همه گرسنگان را سیر كن ، اللهم اكس كل عریان ؛ خدایا همه برهنگان را بپوشان ، اللهم اقض دین كل مدین ؛ خداى قرض همه قرض داران را ادا كن ، اللهم اشف كل مریض ؛ خدایا همه بیماران را شفا بده ، اللهم رد كل غریب ؛ خداى همه مسافران را به وطن برسان ، اللهم فك كل اسیر؛ خدایا همه اسیران را از اسارت رهایى ببخش .

[h=2]4. تحصیل دانش[/h]یكى از معارف روزه ، تحصیل دانش و توجه به اهمیت علم است . در شب هاى قدر برترین عمل ، پرداختن به مذاكره علمى است . مطرف مى گوید كه از ابن عباس شنیدم كه مذاكره علمى در شب قدر، برتر از احیا آن شب است .
حدیث : اول ما خلق الله القلم (8)؛ به تنهایى ارزش و اهمیت دانش اندوزى را اثبات مى كند.

[h=2]5. عفو و گذشت[/h]یكى از معارف روزه عفو و گذشت از خطاهاى دیگران در مدار معقول و مجاز است . بر این اساس در دعاى جوشن كبیر كه در ماه مبارك ، بویژه در شب هاى قدر قرائت آن توصیه شده است ، مى خوانیم : یا خیر الغافرین ، یا غافر الخطیئات ، یا غافر الخطایا، یا غافر الذنب یا قابل التوب ، یا غافر من استغفره ، یا غافر یا ساتر، اللهم انى اسئلك باسمك یا عفو یا غفور و اللهم انى اسئلك باسمك یا ستار یا غفار.
امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود: چشم پوشى از خطاها پیشه كن ، تا كارهایت به وجه احسن و خوب پیش رود. همچنین آنحضرت در جاى دیگر فرمود: كسى كه از بسیارى از آگاهى ها چشم پوشى نكند، زندگى او از لذت بدور مى ماند

ماه رمضان ، ماه عفو، اغماض و گذشت است ؛ بنابراین چشم پوشى و تغافل باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) در خطبه آخر ماه شعبان ، تاكید فراوان نمود تا روزه داران در این ماه بیشتر اهل عفو و اغماض باشند.


پی نوشت ها:
1. نورالثقلین : ج 4، ص 630؛ تفسیر المیزان : ج 20، ص 437.
2. بحار الاءنوار، ج 72، ص 134.
3. همان ، ج 96، ص 341.
4. بحار الاءنوار، علامه مجلسى ، ج 96، ص 359.
5. مستدرك سفینة البحار: ج 6، ص 184، ماده صحب .
6. ر.ك : صدوق ، معانى الاءخبار، ص 252.
7. ر.ك : صدوق ، معانى الاءخبار، ص 252.
8. ر.ك : راغب ، مفردات ، ماده سلم .
 

mina_p

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
چگونه به بالاترین درجه روزه برسیم؟


1. توكل


یکی از عوامل ارتقاى روزه ، توكل است. در فرازى از دعاى روز دهم ماه مبارك مى خوانیم : خدایا، در این روز مرا از جمله توكل كنندگان بر خود قرار بده . و در دعاى جوشن كبیر آمده است : ... یا من لا یتوكل الا علیه ... و یا من الیه یتوكل المتوكلون و یا سید المتوكلین .
امام على (علیه السلام ) در نهج البلاغه مى فرماید: كسى كه بر خداوند توكل كند، خداوند او را كفایت مى كند.(1)

2. توسل

یكى از ابعاد معارف روزه ، توسل جستن و برخوردارى از وسیله و ابتغوا الیه الوسیله است . در دعاى روز بیست و هشتم رمضان مى خوانیم ...و قرب فیه وسیلتى الیك من بین الوسایل . لذا مى توان گفت : یكى از عوامل ارتقاى درجه روزه دار كه از فرهنگ و معارف ماه صیام نشات مى گیرد، توسل است . توسل به اولیاء الله ، توسل به وسائط فیض و مجارى امور الهى ، نوعى برخوردار شدن از رحمت واسعه الهى به گونه اى غیر مستقیم است .


3. صله رحم

یكى دیگر از ابعاد معارف روزه ، توجه به انجام صله رحم است . در ضمن خطبه معروف پیامبر (صلی الله علیه و آله) در آستانه حلول ماه رمضان آمده است : ... وصلوا ارحامكم .(2)
صله رحم یكى از مسائلی است كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نسبت به آن اهتمام مى ورزید و بر آن تاكید فراوان داشت . صله رحم موجب تحكیم پیوند میان خویشاوندان و ارحام مى شود.
اولین منشور رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در میان مسلمانان مدینه ، این بود: یا ایها الناس افشوا السلام وصل الارحام خ نى لتمیخ ثما وصلوا فى اللیل و الناس نیام تدخلوا الجنة بسلام .(3)
همچنین حضرت پیامبر (صلی الله علیه و آله) در آستانه ماه مبارك رمضان فرمود: ... وصلوا ارحامكم و من وصل فیه رحمه و صله الله برحمته یوم یلقاه و من قطع رحمه قطع الله عنه رحمته یوم یلقاه .(4)
ارحام به نزدیكان و خویشاوندانى كه در قید حیات هستند، خلاصه نمى شود، بلكه اموات نیز از ارحامند و باید به یاد آنان نیز بود و در ذیل آیه : و اذا المؤودة سئلت(التكویر 8) آمده است: المراد بذالك الرحم .(5)

4. امر به معروف و نهى از منكر

یكى از برنامه ها و ویژگی هاى ماه مبارك رمضان و وظیفه روزه دار در این ماه خیرخواهى براى دیگران است . این ماه، ماه پندپذیرى و پند دهى است .
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در آستانه این ماه ، مردم را پند مى داد و به رعایت تقوا و حرمت ماه رمضان سفارش مى نمود. دقت در خطبه پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) كه در آستانه حلول ماه رمضان ، ایراد نمود نشان مى دهد كه آن حضرت به بسیارى از مسائل اساسى امر كرد، و از ما خواست تا بدانها پاى بند باشیم و از بسیارى صفات و اعمال ، نهى و نكوهش به عمل آورد، و از ما خواست تا از آنها دورى گزینیم . خطبه پیامبر (صلی الله علیه و آله) درس چگونه زندگى كردن براى تمام مسلمانان است .

یكى از اعمال شایسته اى كه از فرهنگ و معارف ماه رمضان نشات مى گیرد، پرداختن به مساله امر به معروف و نهى از منكر است؛ یعنى یكى از وظایف مهم روزه دار در ماه مبارك رمضان این است كه بیش از اوقات دیگر به امر به معروف و نهى از منكر اهتمام بورزد.


پی نوشت‌ها:
1. نهج البلاغه ، خطبه 90.
2. ر.ك : مراجعه شود به قسمت اوایل منبع .
3. وسایل الشیعة : ج 12، ص 59، ح 15642.
4. من لا یحضره الفقیه : ج 2 ص 59، امالى مفید، مجلس 66، ص 301.
5. كـنـزالعـمـال : حـدیـث شـمـاره 6914؛ كـافـى ، ج 2، ص 151، ح 9، تـحـف العقول ، ص 57.

 

vitaminb12

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِكَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِكْرِكَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُكْرَكَ بِكَرَمِكَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْكَ وسِتْرِكَ یـا أبْصَرَ النّاظرین.

خدایا نیرومندم نما در آن روز به پا داشتن دستور فرمانت وبچشان در آن شیرینى یادت را ومهیا كن مرا در آنروز راى انجام سپاس گذاریت به كـرم خودت نگهدار مرا در این روز به نگاه داریت وپرده پوشى خودت اى بیناترین بینایان.
 

vitaminb12

عضو جدید
کاربر ممتاز
تشکر میکنم از مطالب بسیاز زیبای همه دوستان

التماس دعا
 

المینا

عضو جدید
ثواب روزه روز چهارم ماه مبارک رمضان:
روز چهارم خداوند به شما در بهشت جاوید هفتاد هزار کاخ عطا می کند ، در هر کاخی هفتاد هزار اتاق و در هر اتاق پنجاه هزار تخت ، و بر هر تختی یک حوری و در برابر هر حوری هزار خدمتکار کمر بسته به خدمت ، که روسری یک تن از آنان بهتر است از دنیا و آنچه در آنست.

منبع : (ثواب الاعمال /ص199و200)


 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرح دعای ابوحمزه ثمالی به روایت آیة الله جوادی آملی ... قسمت سوم

آنگاه به آن جمله حسّاس و كلیدی این دعای نورانی ابوحمزه ثمالی می‌رسیم كه بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلْتَنِی عَلِیكَ وَ دَعوتَنِی إلَیكَ وَ لُولا أنْتَ لم أدْرِ مَا أنْت . در نوبت قبل اشاره شد كه برخی از جمله‌های این دعای نورانی ابوحمزه در حدّ كلید درهای دیگر است . یكی از آن جمله‌های كلیدی همین است كه بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلْتَنِی عَلَیْك . این بِكَ عَرَفتُكَ را همه داعیان عرض می‌كنند: خدایا! به وسیله تو ما تو را شناختیم .

آنها كه از آیات آفاقی مدد می‌گیرند، چون آیات آفاقی مخلوق خداست، دلالت انسان متفكّر به آیات آفاقی مخلوق خداست، لذا به خدا عرض می‌كنند: ما به وسیله تو، تو را شناختیم . آنها كه از آیات أنفسی طرفی می‌بندند نشانه‌های روح و آیاتی كه در جان انسان موجود است، مخلوق خداست، دلالت انسان به استفاده از آیات انفسی مخلوق خداست و آنها هم از راه عنایت‌های الهی به خدا رسیده‌اند.

آنها كه جامع بین آیات آفاقی و آیات انفسی‌اند به شرح ایضاً . آنها هم می‌گویند: بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلْتَنِی عَلَیْك . آنها كه از این سه گروه بالاترند، آنها كسانی‌اند كه به خصوص آیات آفاقی بسنده كنند، یا به خصوص آیات انفسی بسنده كنند، یا به جمع آیتین بسنده كنند، بلكه می‌خواهند خدا را با خود خدا بشناسند. آنها هم می‌گویند : بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلْتَنِی عَلَیكْ. این أوَلَمْ یَكْفِ بِربكَ أنَّهُ عَلی كُلِّ شِیءٍ شَهِید(1)، یعنی خداوند برای این كه روشن بشود، برای این كه دیگران به خوبی درك بكنند خداوند حقّ است، خود را به آنها نشان می‌دهد . آنها با مشاهده خداوند، خداوند را می‌شناسند. نیازی به آیات آفاقی و انفسی نیست. در اینجا راه و هدف یكی است.
مَسلك و مَسلوكٌ إلیه یكی است. و چون سالك از خود خبری ندارد و خود را نمی‌بیند، خود را نمی‌بیند، سلوك خود را نمی‌بیند . فقط هدف را می‌بیند، در حقیقت مسلك و هدف یكی خواهد بود. در بعضی از روایاتی كه ذیل این بخش از آیات سوره مباركه یوسف آمده است كه أأنْتَ یُوسُف، آنجا وجود مبارك امام صادق طبق نقل صاحب تُحَف العقول این بیان نورانی را در شناخت خدا ذكر كرد كه معرفت شاهد قبل از معرفت وصف اوست. یعنی ما شاهد را اوّل می‌شناسیم ، بعد صفات او را می‌شناسیم . ولی اگر موجودی غائب بود، اوّل وصفش را می‌شناسیم ، بعد ذاتش را می‌شناسیم . خلاصه آن حدیث این است كه: شناخت ذات شاهد قبل از وصف اوست.
شناخت ذات غائب بعد از وصف اوست . بعد استشهاد می‌كند كه برادران یوسف اوّل او را دیدند، بعد به یوسف بودن او پی بردند. أأنْتَ یُوسُف. نگفتند: یوسف توئی! گفتند: تو یوسفی؟ وجود مبارك امام صادق هم می‌فرماید به این كه: خدا مشهود همه ماست. ما اوّل او را می‌شناسیم، بعد اوصاف او را می‌شناسیم . بعد آیات آفاقی و انفسی او را می‌شناسیم . چون این چنین است
این گروه چهارم كه برترین گروه معرفتی‌اند، خدا را با خود خدا می‌شناسند.

این بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلتَنِی عَلَیك وَ لُولا أنْتَ لَمْ أدْرِ مَا أنْت برای این چهار گروه چهار مصداق مشخّص دارد. جامع همه یكی است كه انسان خدا را به وسیله خدا بشناسد. خدا راهنمای انسان است و اگر خدا كسی را راهنمائی نكند نمی‌تواند خدا را بشناسد . و خدا راهنمائی‌های فراوانی را اِعمال كرده است . منتها این سالك مُتطرّق است كه باید از این راه‌ها استفاده بكند و به مقصد برسد. پس همگان، همه این طوائف أربعه این جمله را می‌خوانند، منتها هر كس در حدّ خاصّ خود.
.......
1-سورة فصّلت / آیة 53
ادامه دارد.....
 

sabahat

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلوک امام خمینی ره در ماه رمضان

خانم زهرا مصطفوی می‏گوید:
راز و نیاز امام و گریه‏ها و ناله‏های نیمه شبش، چنان شدید بود که انسان را بی‌اختیار به گریه می‏انداخت.

یکی از اساتید قم نقل می‏کرد: شبی مهمان حاج آقا مصطفی بودم. ایشان خانه‏ جداگانه‏ای نداشتند و در منزل امام زندگی می‏کردند. نصف شب از خواب بیدار شدم و صدای آه و ناله‏ای شنیدم، نگران شدم که مگر اتفاقی افتاده است؛ حاج‌آقا مصطفی را بیدار کردم و گفتم: «ببین چه خبر است!». ایشان نشست و گوش داد و گفت: «صدای امام است که مشغول تهجد و عبادت است‏»
در ماه مبارک رمضان، این شب زنده‌داری و تهجد، وضعیت دیگری داشت. یکی از محافظان بیت می‏گوید در یکی از شب‏های ماه مبارک رمضان، نیمه شب، برای انجام کاری مجبور شدم از جلوی اتاق امام گذر کنم. حین عبور، متوجه شدم که امام زار زار گریه می‏کردند! هق‌هق گریه‏ امام که در فضا پیچیده بود، واقعاً مرا تحت‌تأثیر قرار داد که چگونه امام، در آن موقع از شب با خدای خویش راز و نیاز می‏کند.

آخرین ماه مبارک رمضان دوران حیات امام، به گفته‏ ساکنان بیت، از ماه مبارک رمضان‏های دیگر متفاوت بود! به این صورت که امام، همیشه، برای خشک کردن اشک چشم‏شان دستمالی را همراه داشتند، ولی در آن ماه مبارک رمضان، حوله‏ای را نیز همراه بر می‏داشتند تا به هنگام نمازهای نیمه شب‏شان، از آن استفاده کنند!

 

Similar threads

بالا