خلیج همیشه فارس ایران

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
از هشت گونه موجود در جهان​
پنج گونه لاک پشت دریایی در آبهای خلیج فارس زندگی می کنند​

بندرعباس - خبرگزاری مهر: سرپرست محیط زیست هرمزگان گفت: 8 گونه لاک پشت دریایی در آبهای کل جهان مشاهده شده است که از این هشت گونه پنج گونه در آب های خلیج فارس و دریای عمان زندگی می کنند.
مجید وفادار در گفتگو با خبرنگار مهر در بندرعباس گفت: از این پنج گونه تنها دو گونه لاک پشت عقابی و سبز در سواحل و جزایر ایران تخمگذاری می کنند.
وی بیان کرد: لاک پشتان دریایی از گونه های حفاظت شده آبزان در سطح جهان محسوب می شوند و سازمان IUCN از سال 1966 فعالیت خود را با یک گروه متخصصین لاک پشتان دریایی شروع کرد.
وی خاطرنشان کرد: این سازمان اخیرا تمام گونه های لاک پشتان دریایی را در فهرست موجودات در حال انقراض قرار داده است. همچنین تمامی گونه های لاک پشتان دریایی را در فهرست پیمان نامه جهانی گونه های گیاهی و جانوری در معرض انقراض و همچنین فهرست طرح مواظبت از گونه های وحشی حیوانات مهاجر گنجانیده است.
وفادار افزود: لاک پشت سبز کاراپاس بیشتر در نواحی گرمسیری جهان یافت می شود و در قسمتهای مرکزی اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام هند پراکنش دارد و در آبهای کم عمق سواحل صخره ای در خلیجها و خورها زیست می کند و پراکنش مناسبتری به سایر گونه ها در خلیج فارس و دریای عمان دارند.
به گفته وی، در سواحل جزایری همچون هرمز، لارک، قشم، کیش، فارور و بنی فارور و مناطق کم عمق ساحلی از این دو گونه مشاهده می شود و عمده مکانهای تخم ریزی آنها از جزایر هرمز، هنگام، فارور، شیدور، لاوان،کیش و نخیلو، تیمادون و ام الگرم گزارش شده است.
وی بیان کرد: وارد شدن نفت به دریا از طریق ایجاد مسمومیت حاد و مزمن عامل نابودی لاک پشتان دریایی می باشد.
به گفته وی، فعالیت های صید و صیادی، زباله، ساخت و ساز در سواحل، صید بالفین، فاضلاب شهری و شکارچیان طبیعی از جمله موارد عمده نابودی لاک پشتان دریایی می باشدو علاوه برآن تردد شناورها، انفجارات جهت اکتشاف منابع، آلودگی حرارتی، تخریب آبسنگ های مرجانی ،پدیده ذوب شدن یخ های قطبی و افزایش سطح دریاها عامل انقراض این موجودات است.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
فراز و نشيب جزاير ايرانى خليج فارس
باغهاى دريايى ايران زمين در خلیج فارس​
دانلود کامل
خليج فارس از ديرباز كانون توجهات كشورهاى منطقه و نيز جهان بوده است. به دليل امكان دسترسي به كليه سواحل و كشورهاي حوزه خليج فارس كه اين دريا فراهم مى كند همواره مورد توجه بوده است به طوري كه مى توان خليج فارس را محل انعكاس سياست هاي بي نالمللى بدانيم. تاريخ پر نشيب و فراز خليج فارس خودگوياي اين مطلب است. در اين ميان جزاير خليج فارس همچون سربازان كشور عمل كرده و خود منافع كشور را حفظ و نگهباني مى كنند. كشور جمهوري اسلامى ايران به عنوان پهناورترين كشور خليج فارس مؤثرترين عامل تأثير گذار بر جريانات منطقه بوده است و در اين بين نقش جزاير بيش از پيش حائز اهميت مى باشند. در مقاله ذيل فهرستي كه سعي شده است تا تمامي جزاير را در برگيرد، تهيه شده است. اميد است كه چنين باشد.

ادامه در دانلود...
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
زنگ انقراض دلفین ها و كوسه‌های خلیج فارس
هشدار به ایرانیان برای پاسداری از خلیج فارس​

منابع‌طبيعی- كاملیا مافی:
خليج‌فارس بزرگترين پناهگاه موجودات دريايی به‌ويژه آبزيان ظريف و كوچك از قبيل ماهی‌های تزئينی زيبا و رنگارنگ، مرجان‌ها، ماهیان خوراكی و غیرخوراكی، كوسه ماهیان، صدف‌ها، حلزون‌ها، نرم‌تنان، شقايق‌ها، اسفنج‌ها، عروس‌های دريايی و... است.
تعداد زيادی از اين آبزيان كه در نوع خود زيباترين موجودات دريايی نیز هستند، به دلایلی همچون حوادث مختلف و مسائل زيستی به اين پناهگاه آرام و گرم پناه آورده‌اند و از هزاران سال پيش در آن به زندگی خويش ادامه می‌دهند.
قباد (شاه ماهي)، شوريده، حلوا سياه، سرخو، شعري، سبيتي، خاور و دختر ناخدا از مهمترين ماهی‌های خــوراكی و اره‌ماهي، بمبك، ماهی لقمه و اسب‌ماهی از ماهی‌های غيرخوراكی خليج‌فارس محسوب می‌شوند
كه علاوه بر این صدها گونه ماهی تزئينی نیز در این خلیج زندگی می‌كنند كه از میان آنها می‌توان به جراح دم زرد، آنتن‌دار، دلقك آبي، كاردينال، ‌هامور، سقماهي، دم گاوي، نئون، آرايشگر، صندوق ماهي و شاخدار اشاره كرد.علاوه بر این ماهیان، در آب‌های خلیج فارس می‌توان كوسه‌های كولی را نیز یافت كوسه‌های از تیره Carcharias menisorrah كه از انواع ماهیان، نرمتنان و میگوها تغذیه می‌كنند.
صيد كوسه ماهيان، رعب انگیز اما هميشگي
تا چند سال پیش هر شنونده‌ای كه نامی از كوسه می‌شنید، اول دچار ترس و دلهره می‌شد و سپس مرگ‌آفرینی این حیوان را به یاد می‌آورد و سریعا به این ایده در ذهن خود می‌رسید كه اگر حیوانی خطرناك و دردسرآفرین است پس باید به هر طریقی شده از بین برود
پس با صید اتفاقي و بعضا تفنني كار خود را آغاز كرد به‌طوری كه طي ساليان اخير با راه‌اندازي كارخانه‌هاي عمل‌آوري پيشرفته در كشورهاي عربي حوزه خليج‌فارس و حتي در كشورمان و گرایش و علاقه صیادان به لحاظ گرانی قيمت كوسه در مقابل ديگر ماهيان خليج فارس، نسل اين گونه ارزشمند دريايي به‌طور جدي در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.
این در حالی است كه با گران شدن هزينه‌هاي سوخت، هزينه تعمير و نگهداري موتور و افت محصول در ميان صيادان جنوب كشور، صيادان با صيد بي‌رويه كوسه‌ها به دنبال جبران هزينه‌هاي خود هستند تا به حدي كه متاسفانه برخي از صيادان جنوب كشورمان با مجهز كردن شناورهاي خود به فن‌آوري و تكنيك‌هاي متنوع و مخرب به صيد كوسه ماهيان روي آورده‌اند.
حميد عالي حسيني كارشناس شيلات استان بوشهر در اين خصوص به خبرگزاری مهر می‌گوید: «به گفته محققان كوسه‌ها، قديمي‌ترين گونه آبزي در جهان هستند كه بيش از ۴۰۰ ميليون سال پيش شكل گرفتند و در ۱۰۰ ميليون سال اخير به ندرت دستخوش تغيير و دگرگوني شده‌اند.» امروزه اين گونه در خليج فارس همانند ديگر ماهيان با خطر انقراض روبرو شده‌اند.
زیرا در گذشته در خليج فارس صيد كوسه به‌صورت اتفاقي و بعضا تفنني صورت مي‌گرفت اما متاسفانه طي ساليان اخير برخي صيادان صيد كوسه‌ها را به‌عنوان صيد هدف مورد نظر قرار داده‌اند. صيادان ما گرايشي عجيب به صيد كردن آبزيان در هر شرايط و با هر وسيله‌اي دارند و با اين كار خود به انقراض گونه‌هاي آبزي كمك مي‌كنند همانطور كه گونه‌هاي ذي قيمتي مثل «حلوا سفيد، راشگو و ذخاير ميگو» رو به نابودي است.
فواید درمانی گونه‌های مختلف كوسه ماهیان
نرسی نصیرآبادی استاد دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز در مورد مصارف كوسه ماهیان می‌گوید: «كوسه ماهیان علاوه بر تعادل اكولوژیكی دریاها، مصارف مختلفی در جهان دارند. پوست كوسه در برخی كشورها به عنوان غذا خورده می‌شود اما بیشتر پوست كوسه ماهی (دباغی نشده) در تهیه چرم استفاده می‌شود. در گذشته از پوست كوسه برای تهیه سنباده و صیقل دادن وسایل چوبی استفاده می‌شد.
از چرم كوسه ماهی نیز، در تهیه وسایل لوكس مانند كیف دستی، كفش، چكمه، كیف زنانه و مردانه، بند ساعت، كمربند، جاكلیدی، جلد هفت‌تیر و دسته چاقو استفاده
می‌شود.
همچنین از كبد این آبزی علاوه بر استخراج ویتامین A برای تهیه روغن استفاده می‌شود. تعدادی از كوسه‌هاي Ginglymostoma cirratum پوست باارزشی دارند، در حالی كه گوشت آنها بی‌ارزش است.
از طرف دیگر گوشت كوسه باله كوتاه Isurus oxyrinchus ممكن است در بازار از ارزش زیادی برخوردار باشند.»وی ادامه می‌دهد: «از دندان كوسه استفاده تزئینی و از غضروف آن استفاده دارویی می‌شود.
باله كوسه صادراتی است و در ژاپن از آن سوپ تهیه می‌كنند. به علاوه ارزش غذایی كوسه زمانی آشكار می‌شود كه سوپ باله‌های كوسه در زمره گران‌ترین غذای مردمان جنوب شرق آسیا است كه این نوع غذا به‌عنوان غذای اختصاصی ملی آنها محسوب می‌شود.
همچنین جالب است بدانید كه هرگونه آسیب فیزیكی و خشك شدن سطح پوست در كاهش كیفیت پوست كوسه اثر داشته و احتمالا موجب اكسید شدن آن نیز می‌شود. استخراج مواد چربی خاصی از یك نوع كوسه برای تهیه مواد آرایشی و یا تهیه نخ جراحی از باله‌های كوسه از دیگر كاربرد آن در صنعت است.
بهروز انواري محقق و كارشناس رفتارشناسي كوسه‌هاي خليج فارس نيز می‌گوید: متاسفانه خواص درماني، صنعتي و بهداشتي كوسه‌ها عاملي براي به خطر افتادن نسل شان شده است. كوسه ماهيان علاوه بر تعادل اكولوژيكي در درياها، مصارف مختلفي در جهان دارند.
در گذشته از پوست كوسه براي تهيه سنباده و صيقل دادن وسايل چوبي استفاده مي‌شده است. امروزه پوست كوسه در برخي كشورها به عنوان غذا خورده مي‌شود اما همچنان بيشتر پوست كوسه ماهي در تهيه چرم و در تهيه وسايل لوكس استفاده مي‌شود.
علي طياري يكي ديگر از كارشناسان شيلات نيز در این باره می‌گوید‌: براي جلوگيري از انقراض كوسه ماهيان در سال‌هاي قبل ديدگاه ترويج لانگ‌لاين (رشته قلاب) اين گونه‌هاي باارزش توسط شيلات مورد توجه قرار گرفت زيرا اين روش علاوه بر انتخابي بودن روش صيد، هيچ گونه ضرري نيز متوجه بستر دريا نمي‌كند.
طياري با بيان آنكه مسئوليت حفظ كوسه ماهيان و جلوگيري از كاهش اين گونه‌ها و انقراض آنها متوجه مسئولان شيلاتي است، می‌افزاید: بهره‌برداران نيز بايد به‌طور مسئولانه در حفظ اين گونه‌ها كوشا باشند به علاوه به‌رغم حساسيت‌هاي به وجود آمده چند سالي است شيلات، در جهت قانونمند شدن صيد و صيادي و همچنين اعمال مديريت صيد بهينه ممنوعيت صيد كوسه ماهيان را اجرا كرده است كه مي‌توان تا حدودي گفت اعمال ممنوعيت‌هاي شيلاتي در صيد كوسه‌ها تاثيرگذار نبوده است.
زیرا راه‌اندازی كارخانه‌های عمل‌آوری پیشرفته در حوزه خلیج فارس (كشور‌های عربی) و قیمت بالای كوسه از یك طرف و ارتباطاتی كه برخي صیادان ما با آن كشور‌ها برقرار كرده‌اند باعث شده تا تلاش صیادی در منطقه جنوب افزایش چشمگیری پیدا كند. تا جايی كه باله‌های كوسه خشك شده بین 25 الی30 هزار تومان و باله ‌تر آنها 5 الی 7 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
همانطور كه قبلا گفته شد امروزه صیادان با استفاده از روش‌های صید غیرمرسوم و با وارد كردن ادوات صید مخرب عملا به جنگ كوسه‌ها شتافته‌اند زیرا صیادان ما گرایشی عجیب به صید گسترده آبزیان در هر شرایط و با هر وسیله‌ای می‌كنند و با این كار خود تا حد انقراض یا نزدیك به انقراض گونه‌های آبزی پيش مي‌روند و درك نمی‌كنند
كه یك موجود زنده یك منبع غیرقابل تجدید است كه حامل اطلاعات با ارزش ژنتیكی بوده كه طی هزاران سال یا ميلیون‌ها سال تكامل یافته است و هنگامی كه این موجود منقرض شود؛ این اطلاعات برای همیشه از بین می‌رود.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرگ مرجان ها در آبهای خلیج فارس​
زهرا دانسفهانی
خلیج فارس که همواره از آن به عنوان گهواره تمدن و قلب تپنده خاورمیانه یاد شده، به عنوان دریایی نیمه بسته دارای اکو سیستم منحصر به فردی در میان حوزه‌ ها‌ی آبی جهان است و انصاف نیست امروز نظاره گر نابودی آن باشیم.
به گزارش خبرگزاری مهر، خلیج فارس دریای نیمه بسته ای است که با مساحتی برابر ۴۰ هزار کیلومتر مربع از یک طرف توسط تنگه هرمز به اقیانوس هند راه دارد و در منطقه گرمسیری و و خشک واقع شده است و این وضعیت سایکولوژیکی و محیطی موجب شده که آبزیان موجود در این پیکره آبی به خاطر فشارهای زیاد دامنه تحمل شان نسبت به تغییرات محیطی کم باشد و با ورود آلاینده ها در اثر بروز آلودگی ها ، به شدت آسیب پذیر باشند.
خلیج فارس به دلیل شرایط اقلیمی ویژه حاکم بر آن بسیار شکننده و آسیب پذیر است و ورود کمترین آلاینده به داخل دریا اثرات مخربی بر روی سلامت آبزیان و موجودات آن دارد چرا که حداکثر درجه حرارت آب دریا در تابستان گاهی اوقات به ۳۶ تا ۳۷ درجه و در شمال خلیج فارس به ۱۲ می رسد که البته میانگین آن در سطح دریا بین ۲۶ تا ۲۷ درجه است و در اثر شدت گرما میزان تبخیر نیز بسیار بالا و به ۱۴۰۰ میلیون لیتر در سال می رسد.
خلیج فارس با تمام مشکلات محیطی و اقلیمی که بر آن حاکم است از تنوع زیستی بالایی برخوردار است ، به طوری که نسبت به دریای خزر وضعیت بسیار مطلوب تر و متنوع تری دارد به گونه ای فقط بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ گونه ماهی در این دریا زندگی می کنند که از تعداد زیادی از این ماهیان بهره برداری اقتصادی می شود.
همچنین علاوه بر ماهی ها ، ۳۰۰ تا ۴۵۰ نوع دیگر آبزیان نیز در این دریا زیست دارند که این عامل دریای خلیج فارس را از نظر تنوع زیستی جزء مناطق کم نظیر و پرتنوع معرفی کرده است.
خلیج فارس به عنوان یکی از زیستگاههای مرجان های دریایی است اما طی چند سال اخیر به دلیل صید بی رویه توسط غواصان و افراد سودجو و فروش آنها ، مورد تهدید جدی واقع شده است.
احداث اسکله های نفتی و بار اندازها و به دنبال آن افزایش غلظت آب ، موجب نابودی و خفه شدن مرجان ها در دریای خلیج فارس می شود ، به طوری که این موجودات دیگر قادر نیستند که غذای خود را از آب تامین کنند. همچنین ، تمام مرجان های اطراف جزیره قشم بر اثر توسعه شهری و ورود فاضلاب های شهری و صنعتی دچار مرگ تدریجی شده اند و امروزه کمتر می توان آنها را مشاهده نمود .
از سوی دیگر، خلیج فارس محل حمل و نقل جهانی نفت محسوب می شود و این امر باعث شده طی سالهای گذشته لکه های نفتی بسیاری از این نفت کش ها در آبهای خلیج فارس به جای بماند و در نهایت تاثیرات نامطلوبی بر محیط زیست منطقه وارد شود.
علاوه بر آلایند هایی که از طریق صنایع حاشیه سواحل وارد آب این دریا می شوند ، بخش عظم آلاینده های موجود در دریای خلیج فارس از نوع نفتی است که تا کنون باعث نابودی درصد بالایی از آبزیان و ماهیان این دریا شده است.
مدیرکل دفتر زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن تایید آلودگی خلیج فارس ، کاهش آلودگی دریای خلیج فارس را مستلزم همکاری کشورهای هموار دریا و همکاری واحد های صنعتی می داند و می گوید: با افزایش آلاینده ها دراین دریا آبزیان ، ماهیان و مرجان ها رو به نابودی خواهند رفت و آن زمان انجام هر اقدامی به طور حتم بی فایده خواهد بود.
محمد باقر نبوی تصریح می کند: بخشی از آلاینده ها در اثر حرکت نفتکش ها و شناورها ، رها کردن آب توازن کشتی ها ، حفاری ها و عملیات کشف نفت ، تراوش و استخراج نفت ، ریختن زباله ها از داخل شناورها به دریای خلیج فارس تزریق می شوند و با این معضل سالهاست که مواجه هستیم.
تنها ایران را نمی توان مسبب اصلی آلودگی دریای خلیج فارس دانست و می بایست ۸ کشور ساحلی این دریا را در آلودگی خلیج فارس سهیم دانست. به طوری که ، ساخت جزیره مصنوعی در آبهای خلیج فارس از سوی امارات متحده عربی پروژه ای که است تا ۱۰ سال آینده به نتیجه می رسد و به طور حتم این امر می تواند تهدید جدی برای آبهای خلیج فارس باشد.
بنا شده این جزایر در حاشیه سواحل دوبی که یکی از ۷ امارت این کشور کوچک حاشیه جنوبی خلیج فارس است احداث شوند اما طرفداران محیط زیست معتقدند که این توسعه جدید (جزایر مصنوعی) عوارض سنگینی را بر اکوسیستم منطقه خاص حوزه خلیج فارس وارد می‏ کند.
در راستای بررسی آلودگی دریای عمان و خلیج فارس سومین گشت منطقه راپمی که شامل بخشی از دریای عمان و خلیج فارس می شود با هدف بررسی مسائل بیولوژیکی (موجودات معلق در آب) ، شفافیت آب و همچنین بررسی خطرات آلاینده های نفتی ، در منطقه انجام شد تا نتایج ان نقش راهبردی در اقدام در جهت کاهش آلودگی این دریا داشته باشد اما هنوز مسئولان سازمان حفاظت محیط پس از مدتها از اجری این طرح ، نتیجه مطالعات صورت گرفته را اعلام نکرده اند.
مرجان های زیبا و گونه های نادر گیاهی و جانوری در حالی قربانی توسعه بی رویه ، غیر اصولی و هجوم انواع آلاینده ها به درون دریا می شوند که هنوز سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه متولی حفظ محیط زیست نتوانسته اقدام موثر و شایسته ای در این زمینه انجام دهد.
در حالی که به لحاظ اهمیت جلوگیری از آلودگی و حفظ محیط زیست خلیج فارس در ارتباط با اکتشافات ، حفاریها و آلودگی های نقتی سازمان های منطقه ای مهمی همچون راپمی توسط امضاء کنندگان کنوانسیون ۱۹۷۸ کویت ، (کشوهای حاشیه خلیج فارس و حتی امارات عربی متحده) ، تشکیل شده و فعالیت می ‏کنند اما تاکنون اقدامات جدی و بازدانده ای در این رابطه از سوی هیچ یک از کشورها به طور گروهی و یک جانبه انجام نشده است.
این سهل انگاری غیر قابل قبول به غیر از آنکه به نابودی حیات نمونه حوزه آبی خلیج فارس ختم خواهد شد، به طور حتم دیگر کشورهای کوچک حاشیه جنوبی خلیج فارس را نیز که با کمبود جدی حوزه سرزمینی و وسعت مواجه هستند به اقدامات مشابه رهنمون می‏ کند.

نشریه الکترونیک جغرافیای ایران
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
در ميزگرد بررسي وضعيت آلودگي هاي زيست محيطي خليج فارس اعلام شد:​
چاههای نفتی علت عمده آلودگی خلیج فارس​
درياهاي جهان متاسفانه در دهه هاي اخير به عنوان مدفن آلاينده ها، مخصوصا آلاينده هاي نفتي از سوي انسان استفاده مي شود. مساله آلودگي محيط زيست درياها از زمان تاسيس سازمان تخصصي سازمان ملل متحد، يعني سازمان جهاني دريانوردي (IMO) مورد توجه ويژه آن بود; اما با رشد سريع آلودگي دريا به دليل نشت نفت از کشتي ها و سراريز شدن ضايعات صنعتي و فاضلاب هاي شهري به دريا، متدها و رويکردهاي جديدي به وجود آمد.
به گزارش ايسنا شهرام فداکار، مسوول محيط زيست دريايي اداره کل محيط زيست هرمزگان در اين نشست با اشاره به وجود 60 درصد ذخاير نفتي دنيا در خليج فارس و به همين نسبت صادرات نفت از خليج هميشه فارس گفت: در حال حاضر حدود 90 درصد صادرات نفت و فرآورده هاي نفتي توسط نفت کش هاي دنيا از تنگه هرمز انجام مي شود که براساس آمار سازمان بنادر و دريانوردي ساليانه 40 هزار شناور از اين تنگه عبور مي کنند.
فداکار افزود: حجم عمده آلودگي هايي که در خليج فارس و تنگه هرمز ايجاد شده، ناشي از چاه هاي نفت و سکوهاي نفتي فراوان است به شکلي که از 160 سکوي نفتي حدود 70 سکوي نفتي در خليج فارس فعال است و آمارها نشان مي دهد که خليج فارس يکي از آلوده ترين خليج هاي دنيا است که بزرگترين آلودگي ايجاد شده در خليج فارس به زمان جنگ ايران و عراق باز مي گردد که 8/5 ميليون بشکه نفت در آن رها شد و بعد از آن آتش سوزي چاه هاي نفتي که باعث ورود حجم زيادي از نفت خام به دريا شد و علاوه بر آن آلودگي هوا در اثر سوختگي نفت که دامنه پراکندگي آن تا هيماليا رصد شد و تحقيقاتي که در ايران براي طرح دعوي به دادگاه لاحه انجام شد نشان داد که حدود 28 ميليارد دلار خسارت به اکوسيستم خليج فارس وارد شده است ولي با اين وجود باز هم تاثيرات اين آلودگي ها را هنوز شاهديم.
مسوول محيط زيست دريايي اداره کل محيط زيست هرمزگان عمده آلودگي هاي دريايي را تردد نفتکش ها از تنگه هرمز، آب توازون کشتي هايي که هنوز از سازمان IMO مجوز نگرفته اند و تخليه آب موتورخانه ها و قاچاق سوخت از خوريات شرق استان عنوان و خاطرنشان کرد: يکي از مسائلي که استان هرمزگان را در بحث آلودگي دريايي تهديد مي کند، قاچاق مواد سوختي به صورت قاچاق به کشورهاي حاشيه خليج فارس و جابه جايي غيراستاندارد توسط شناورهاي غيرمجاز از خوريات شرق استان در شهرستان جاسک است که زماني که با نيروهاي انتظامي و درياباني برخورد مي کنند براي اينکه از تخلفات خود کم کنند مواد نفتي را در دريا رها مي کنند.
وي افزود: فاضلاب شهري به خصوص شهر بندرعباس، پساب صنايع بزرگ که در مجاورت دريا قرار دارند، پسابهاي سکوهاي نفتي و پساب پالايشگاه ها است که با توجه به رعايت استانداردهاي اعلام شده باز هم اين اتفاق مي افتد همچون اتفاقي که سال گذشته توسط توانير به وجود آمد که مي توان اتفاقات را با مديريت و امکانات به روز بررسي و رفع و رجوع کرد.
وي همچنين به دو حوضه بزرگ نفتي در هرمزگان اشاره و بيان کرد: حوضه نفتي رسالت در جزيره لاوان و حوضه نفتي جزيره سري و بواسطه اينکه خطوط نفتي اين سکوها تا جزيره انتقال پيدا مي کند، بعضا نشتي اتفاق مي افتد که شرکت نفت فلات قاره و وزارت نفت با استفاده از تکنيک هاي به روز براي کنترل نشتي از لوله ها که تا حدودي موثر واقع شده است. فداکار شناورهاي صيادي را به خاطر نداشتن جاي مشخص براي تردد يکي از عوامل آلوده کننده در خليج فارس دانست و افزود: لنج ها و شناورهاي موتوري از آلوده کنندگان به حساب مي آيند که در حال حاضر 5 هزار قايق موتوري که روغن موتور و مواد نفتي را در دريا رها مي کنند در اسکله حقاني وجود دارد که نظارتي بر اين قايقها نيست.
به گزارش ايسنا، در اين نشست مهندس هوشنگ ملايي، مجري طرح فاضلاب بندرعباس در خصوص وضعيت فاضلاب شهري و طرح ساماندهي فاضلاب در شهر بندرعباس گفت: طرح فاضلاب شهري در سال 45 مطالعات و ضرورت اجراي آن انجام و عملا عمليات اجرايي از سال 72 آغاز شد که فقط براي جمع آوري فاضلاب هاي توليدي طراحي شده است و يک طرح کلي نيست.
وي اظهار کرد : طرح اجراي فاضلاب در کشور يک طرح جديد و نوپا است که بجز شهر اصفهان تقريبا در هيچ جاي ايران طرح کاملي نداريم و طرح فاضلاب شهر اصفهان کامل ترين پروژه فاضلاب در کشور است.
وي افزود: طرح فاضلاب شهر بندرعباس به عنوان يکي از طرح هاي زيست محيطي کشور شناخته شده است و وضعيت بحراني آبهاي زيرزميني در شهر بندرعباس و افزايش جمعيت شهري نسبت به شهرهاي حاشيه خليج فارس ايجاب مي کند که اين طرح با سرعت بيشتري انجام گيرد به همين خاطر در سال هاي 80 و 81 نگاه ويژه تري به اين طرح صورت گرفت.
وي گفت: در هر جاي شهر بندرعباس که شبکه فاضلاب انجام شود يک زمان دوره زماني 4 ساله طول مي کشد که سطح آب زيرزميني پايين تر برود که اين امر مستلزم آن است که مردم فاضلاب خود را به طور کامل دفع کند که زمان پايان طرح فاضلاب شهر بندرعباس سال 1390 است ولي بستگي دارد که دولت چگونه تامين اعتبار کند در حال حاضر 640 ميليارد ريال براي اتمام پروژه مورد نياز است که هر چقدر اين پرداخت طولاني تر شود به خاطر تورم و موارد تاثيرگذار ديگر اين مبلغ افزايش خواهد يافت.
شهرام فداکار، مسوول محيط زيست دريايي اداره کل محيط زيست هرمزگان در پاسخ به اين مبني بر اين که مجوز زيست محيطي صنايع چگونه صادر مي شود و چه اقداماتي انجام شده است؟ گفت: از سال 83 آخرين مصوبه شوراي عالي محيط زيست عنوان کرد هر صنعت، مراکز خدماتي و هر نوع فعاليتي که در کنار سواحل دريا مستقر مي شود شامل مطالعات ارزيابي قرار مي گيرد و از آن زمان به بعد تمام صنايع حتي دهکده هاي ساحلي و مجتمع هاي توريستي و کارگاه هاي خدماتي و انبارها شامل مطالعات قرار مي گيرند و در هر مرحله اجرا تا مجوز نگيرد به بهره برداري نخواهد رسيد ولي بايد اين را قبول کنيم که در ايران هنوزبه دنبال صنعت هستيم و نتوانسته ايم از توسعه جلوتر حرکت کنيم.
 

sami1984

عضو جدید
کاربر ممتاز
تقدیم به همه دوستداران خلیج فارس
نقشه ترسیم شده توسط دولت انگلیس از موقعیت سرزمینی ایران که برای نخستین بار در نمایشگاه نقشه های تاریخی در دفتر مطالعات سیاسی بین المللی وزارت امور خارجه به نمایش گذاشته شده ، همان نقشه ای است که انگلیسی ها را در مذاکرات سال 1888میلادی با ایران مات کرد.





به گزارش آخرین به نقل از ایرنا، شش قطعه مجزای این نقشه در کنار هم موقعیت سرزمینی و محدوده مرزهای ایران در دوره ناصرالدین شاه را به تصویر می کشد و در نقطه محوری نمایشگاه نقشه های تاریخی قرار دارد که امروز با حضور علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه افتتاح شد.
صالحی در این بازدید و در حالی که از سوی سفرای برخی کشورهای خارجی و نیز برخی اساتید برجسته جغرافیای ایران از جمله پرفسور محمدحسن گنجی، چهره ماندگار ایران در این حوزه همراهی می شد، بیشترین زمان را در کنار این نقشه سپری کرد و به اطلاعات ارایه شده از سوی کارشناس نمایشگاه گوش فرا داد.
این نقشه شش قسمتی بر اساس منابع تاریخی و توسط دولت انگلستان تهیه و ترسیم شده است.
بر اساس منابع تاریخی که در نمایشگاه نقشه های تاریخی به آنها استناد شده است، در سالهای 1877 و 1888 میلادی و در پی بروز برخی اختلاف نظرها در خصوص جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس، ناصرالدین شاه از دولت انگلستان درخواست کرد که نسخه ای از نقشه جدید ایران را که در شش برگ و توسط اداره کل جنگ انگلستان تهیه شده در اختیار داشته باشد.
در پی این درخواست در ژوئیه 1888 میلادی، سر دراموند وولف وزیر مختار انگلستان در تهران به موجب دستور لرد سالیسبوری، وزیر امور خارجه کشورش نسخه ای از این نقشه را در اختیار دولت ایران گذاشت و اندکی بعد نسخه دیگری را برای وزیر مختار ایالات متحده آمریکا در تهران ارسال کرد.
استناد ایران به این نقشه که در آن جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی به همان رنگ قلمروی اصلی خاک ایران ترسیم شده موجب توقف مذاکرات در اوت 1888 میلادی شد.
به واسطه این ناکامی و شکست انگلیس، چندی بعد لرد سالیسبوری وزیر خارجه وقت این کشور دستور داد که از این پس اهدای نقشه از سوی مقام های انگلیسی به دولتهای خارجی متوقف شود.
ارزش حقوقی این نقشه که در سالهای 1891 و 1898 میلادی نیز با همین مشخصات تجدید چاپ شده است در این است که توسط دولت انگلستان ترسیم شده و با یادداشتی رسمی تحویل دولت وقت ایران شده است.
نام خلیج فارس در این نقشه با واژگان PERSIAN GULF بر آبهای جنوبی ایران نقش بسته و خودنمایی می کند.
گفته می شود این نقشه سالها در آرشیو وزارت امور خارجه مفقود بوده و به دنبال انجام پژوهشی تاریخی درباره نام خلیج فارس کشف شده است.

مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه ایران 40 میلیون برگ سند از جمله نقشه های تاریخی را در خود جای داده که این اسناد روایتگر تاریخ دیپلماسی ایران است.
این مرکز با دارا بودن بیش از شش هزار نقشه و 155 جلد اطلس یکی از آرشیوهای غنی نقشه در کشور محسوب می شود.
مجموعه نقشه های تاریخی ایران که در مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه نگهداری می شود 13 دی ماه 1389 به شماره 1015 در کمیته ملی حافظ جهانی کمیسیون ملی یونسکو به ثبت رسیده است.

منبع:http://www.news.niksalehi.com/view/024499.php



 
آخرین ویرایش:

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
خليج فارس​
محسن محمودي
اي آب نيلگون و گهر بار كشورم
اي آخرين پنا هم و مأ وا و سنگرم

امواج تو تلاطم عشق است دردلم
اي عشق پر تلاطم و موج شناورم

ما خون خويش دردل جام تو كرده ايم
تا شهدعشق جمله بريزي به ساغرم

صد جان فداي شوكت نام تو گشته است
اي جان فداي همت يار دلاورم

آواز عاشقانه بخوان اي خليج عشق
اين جمله بود ذكر شهيدان لشكرم

آنان كه خون خويش به كام تو كرده اند
حكم خليج فارس به نام تو كرده اند

از آن زمان كه نقشه ايران كشيده شد
نام و نشان كشور شيران كشيده شد

هر قطعه را فضايي و نامي نهاده اند
نقش توهم خليج دليران كشيده شد

شكل ترا به گونه ي يك تاج بسته اند
تاج وطن زحكمت پيران كشيده شد

اين قطعه هم بنام وطن شد خليج فارس
اين نقشه ها به حكم اميران كشيده شد

گلبانگ عشق از دل ميهن ترانه زد فرياد
شوق از دل ايران كشيده شد

آنان كه خون خويش به كام تو كرده اند
حكم خليج فارس به نام تو كرده اند

ياران نظر كنيد بر اين آب نيلگون كز خون
عاشقان وطن گشته غرق خون

امواج بي امان كه بپيچد درون آب
هر موج سهمگين كه بر آيد ز اندرون

فرياد موج هاي بلند خليج عشق
آن غرشي كه مي جهد ازقلب آن برون

آن نعره هاي محكم مردان سينه چاك
فرياد داد خواهي عاشقان بيستون

پيچد در آسمان همه يك سو و يك صدا
چون ضربتي كه دولت دشمن كند نگون

آنان كه خون خويش به كام تو كرده اند
حكم خليج فارس به نام تو كرده اند

مـردان كشـورم همـه در راه ايـن وطـن
ازجـسم خـود گذشته و از جان خويشتن

در راه اعتـلاي چـنيـن خـاك لاله گـون
صـدجـان فـدا نموده به پيـكارتن به تن

از خـاك پـاك ميـهن و آب خليـج فارس
كـوته شــده دو دست طـمع‌كـار اهـرمن

تـا مرد جنگ باشد و يـاران جان به كـف
پــيروز و جــاودانــه بــمانـد سراي من

سركـن سرود عشـق كه مانـد به يـادگـار
از عـاشقـان تـرانــه و از شـاعران سخن

آنان كه خون خويش به كام تو كرده اند
حكم خليج فارس به نام تو كرده اند

دوشيـزگان ما هـمه هشيار و بي‌قـرار
مـاننـد مرد جـنگ به مـيدان كـارزار

از جان خود گذشته و با عشق اين ديار
يـورش بـرند بـرسر دشمـن عقـاب‌وار

هم‌چون طناب دار به پيچند وقت جنگ
حـلقـوم دشمنـان به دو گيسوي تابـدار

نـازم بـر ايـن وطـن كه زنانش زاقتدار جان
مي‌دهنـد در ره ميهـن بـه افتـخار

خوانـدم سرود عشـق به‌نام خليج فارس
بـا آن ترانـه‌اي كه بــماند بـه يـادگار

آنان كه خون خويش به كام تو كرده اند
حكم خليج فارس به نام تو كرده اند

امشب بخوان كه كشور جانان سراي ماست
اين دشت لاله‌گون خراسان سراي ماست

آن رود پـرتـلاطـم و ايـن خـاك پـرگــهر كارون
پـرصلابت و كـرمان سراي ماست

از ســرزمـين رستــم و دريــاچـه خــزر
تـا خـاك سرخ بانه و مهران سراي ماست

از كـــوه بـيستـون و دمــاوند پــرغـرور
تـا خطه سهنـد و سپـاهان سـراي ماست

مجموع اين وطن همه يك خانه بيش نيست
امشب بخوان كه خانه ايران سراي ماست

آنان كه خون خويش به كام تو كرده اند
حكم خليج فارس به نام تو كرده اند

اي دل بـخوان ترانه به ‌نام خليـج فارس
گـلبانگ عاشقـانـه بـه‌نـام خـليج فـارس

سـركـن سرود عشـق بـزن ساز عـاشقي
بـا چـنگ و بـا چغانه بـه‌نـام خـليج فارس

مـا دل سپـرده‌ايم بـرايـن آب نــيلگـون
ايـن لولوي زمـانه بـه نـام خـليـج فـارس

سـر مي‌دهيـم و بر كف دشمن نمي‌دهيم
ايــن جـام بـي كـرانه بـه‌نام خليج فـارس

اي دل بـخوان چـو شـاعر آزاد ايـن وطن
اشـعـار جـاودانـه بـه نـام خــليج فـارس

آنان كه خون خويش به كام تو كرده اند
حكم خليج فارس به نام تو كرده اند
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گزارش تصویری/مسابقه نقاشی دیواری خلیج فارس در بوشهر

گزارش تصویری/مسابقه نقاشی دیواری خلیج فارس در بوشهر

بوشهر - خبرگزاری مهر: مسابقه نقاشی دیواری به مناسبت روز ملی خلیج فارس بعدازظهر امروز شنبه با پشتیبانی اداره کل بنادر و دریانوردی در بوشهر برگزار شد.(تاریخ:11 اردیبهشت 90)

















ادامه دارد...













 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گزارش تصویری/مسابقه نقاشی دیواری خلیج فارس در بوشهر

گزارش تصویری/مسابقه نقاشی دیواری خلیج فارس در بوشهر

http://www.www.www.iran-eng.ir/%C3%9A%C2%AF%C3%98%C2%B2%C3%98%C2%A7%C3%98%C2%B1%C3%98%C2%B4%20%C3%98%C2%AA%C3%98%C2%B5%C3%99%C2%88%C3%9B%C2%8C%C3%98%C2%B1%C3%9B%C2%8C/%C3%99%C2%85%C3%98%C2%B3%C3%98%C2%A7%C3%98%C2%A8%C3%99%C2%82%C3%99%C2%87%20%C3%99%C2%86%C3%99%C2%82%C3%98%C2%A7%C3%98%C2%B4%C3%9B%C2%8C%20%C3%98%C2%AF%C3%9B%C2%8C%C3%99%C2%88%C3%98%C2%A7%C3%98%C2%B1%C3%9B%C2%8C%20%C3%98%C2%AE%C3%99%C2%84%C3%9B%C2%8C%C3%98%C2%AC%20%C3%99%C2%81%C3%98%C2%A7%C3%98%C2%B1%C3%98%C2%B3%20%C3%98%C2%AF%C3%98%C2%B1%20%C3%98%C2%A8%C3%99%C2%88%C3%98%C2%B4%C3%99%C2%87%C3%98%C2%B1












عکس / صابر زمانی
خبرگزاری مهر


:gol:پاینده باد ایران و ایرانی:gol:
:gol::heart:جاودان خلیج همیشه فارس ایران
:heart::gol:
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
تنگه استراتژیک هرمز در خلیج فارس
دانلود کامل پژوهش

نویسنده : روزبه پارساپور

بی شک تنگه راهبردی هرمز از مهم ترین تنگه های بین المللی محسوب میشود که در ردیف حیاتی ترین تنگه های عبور و مرور جهان شناخته شده است . بیش از 100 تنگه میان اقیانوس و آبراه در جهان وجود دارد که عرض آنها کمتر از 40 کیلومتر (25 مایل) می باشد ، چنانچه امکان رتبه بندی این آبراه ها بر اساس تعداد کشتی ها، قطب اقتصادی ، آسیب پذیری جغرافیایی و استفاده نظامی وجود داشته باشد اهمیت 4 تنگه ای که بسان دروازه های خاورمیانه و شمال آفریقا عمل میکنند میتوان به چنین تنگه هایی اشاره نمود :
تنگه هرمز در جنوب ایران ، تنگه جبل اطارق ، تنگه بسفر و داردانل در ترکیه و تنگه باب المندب در نزدیکی سومال. تنگه هرمز باریکه دریایی خمیده شکلی است که فلات ایران را از شبه جزیره عربستان جدا می‌کند و آب‌های خلیج‌فارس را به دریای مکران (عمان) و اقیانوس هند پیوند می‌دهد.
این تنگه یک فرورفتگی از دوره سوم زمین‌شناسی است که ادامه رشته کوه‌های جنوبی ایران به شبه جزیره مُسَنْدَم را قطع می‌کند.برای تعیین درازای تنگه هرمز معیار ویژه‌ای وجود ندارد؛ شاید بهترین معیار، مرز دریایی تعیین شده میان ایران و عمان باشد. طول این خط مرزی 1/202 کیلومتر (8/124 مایل دریایی) است.
طولانی‌ترین فاصله تنگه هرمز 84 کیلومتر (از کرانه‌های بندرعباس در شمال تا شمالی‌ترین نقطه کرانه‌های مسندم در جنوب)، کوتاه‌ترین آن (میان جزیره ایرانی لارَک در شمال و جزیره عمانیِ‌السلامه ــ که نام دیگر آن قوئین بزرگ است ــ در جنوب) 6/33 کیلومتر برآورد شده است.

کف دریا در تنگه هرمز شیب نسبتاً تندی در جهت شمالی ـ جنوبی دارد. با به کارگیری نفتکش‌های سنگین در دهه‌های اخیر، عبور و مرور این نفتکش‌ها به ژرف‌ترین بخش تنگه‌هرمز در نزدیکی کرانه‌های مسندم منحصر شد. تا سال 1358 راه کشتی‌های نفتکش در تنگه‌هرمز، از میان جزیره قوئین کوچک و کرانه‌های صخره‌ای جزیره مسندم می‌گذشت.

در این سال، دولت عمان به سازمان مشاوره دریایی بین‌المللی (ایمکو) اعلام کرد که نمی‌تواند سلامت کشتی‌هایی را که از میان صخره‌های جزیره قوئین کوچک و صخره‌های جزیره مسندم عبور می‌کنند، تضمین کند و خواست تا مسیر کشتیرانیِ شمال جزیره السلامه تا مرزهای دریایی با ایران را به رسمیت بشناسد.از آن تاریخ 2 مسیر دریایی برای عبور نفتکش‌ها در شمال و جنوب و به موازات هم در میان جزایر قوئین (قوئین بزرگ و قوئین کوچک) و مرزهای ایران و عمان در نظر گرفته شد.

ادامه در دانلود...
نقشه های جغرافیایی و ماهواره ای تنگه هرمز
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
تنگه هُرمز در دایره المعارف بزرگ اسلامی​
دکتر پیروز مجتهدزاده
تنگه ای در میان خلیج فارس و دریای عمان . تنگة هرمز باریکة دریایی خمیده شکلی است که در منتهی الیه شرقی خلیج فارس واقع شده است و فلات ایران را از شبه جزیرة عربستان جدا می کند و آبهای خلیج فارس را به دریای عمان و اقیانوس هند پیوند می دهد. این تنگه یک فرورفتگی از دورة سوم زمین شناسی است که ادامة رشته کوههای جنوبی ایران به شبه جزیرة مُسَنْدَم را قطع می کند.
برای تعیین درازای تنگة هرمز معیار ویژه ای وجود ندارد؛شاید بهترین معیار، مرز دریایی تعیین شده میان ایران و عمان باشد. طول این خط مرزی 1ر202 کیلومتر (8ر124 مایل دریایی ) است ( رجوع کنید به ادامة مقاله ). طولانیترین فاصلة تنگة هرمز 84 کیلومتر (از کرانه های بندرعباس در شمال تا شمالیترین نقطة کرانه های مسندم در جنوب )، کوتاهترین آن (میان جزیرة ایرانی لارَک در شمال و جزیرة عمانیِالسلامه ــ که نام دیگر آن قوئین بزرگ است ــ در جنوب ) 6ر33 کیلومتر بر آورد شده است (همانجا).
کف دریا در تنگة هرمز شیب نسبتاً تندی در جهت شمالی ـ جنوبی دارد. ژرفای پیش کرانه های شمالی بیشتر از چند متر نیست اما در نزدیکی کرانه های مسندم در جنوب از نود متر افزونتر است ( رجوع کنید به مجتهدزاده ، 1372ش ، ص 82) که ژرفترین نقطة خلیج فارس به شمار می آید. نیمة شرقی تنگة هرمز، بویژه در نزدیکی دریای عرب ، بسیار ژرف است . ژرفای نسبتاً اندک آب تنگه در بخش شمالی و شیب کف دریا به سوی جنوب ، سبب برقراری مسیرهای کشتیرانی تنگه از نزدیکی کرانه های عمان شده است . با به کارگیری نفتکشهای سنگین در دهه های اخیر، عبور و مرور این نفتکشها ــ که حجم عمدة صادرات نفتی و بازرگانی بین المللی خلیج فارس را انتقال می دهند ــ به ژرفترین بخش تنگة هرمز در نزدیکی کرانه های مسندم منحصر شد. تا 1358ش راه کشتیهای نفتکش در تنگة هرمز، از میان جزیرة قوئین کوچک و کرانه های صخره ای جزیرة مسندم ــ که کوتاهترین راه است ــ می گذشت . در این سال ، دولت عمان به «سازمان مشاورة دریایی بین المللی » (ایمکو) اعلام کرد که نمی تواند سلامت کشتیهایی را که از میان صخره های جزیرة قوئین کوچک و صخره های جزیرة مسندم عبور می کنند، تضمین کند و خواست تا مسیر کشتیرانیِ شمال جزیرة السلامه تا مرزهای دریایی با ایران را به رسمیت بشناسد. از آن تاریخ دو مسیر دریایی برای عبور نفتکشها در شمال و جنوب و به موازات هم در میان جزایر قوئین (قوئین بزرگ و قوئین کوچک ) و مرزهای ایران و عمان در نظر گرفته شد. گسترة هریک از این دو مسیر 852 ، 1 متر (یک مایل دریایی ) است که یک مایل دریایی حفاظتی نیز میان آنها فاصله است . نفتکشهای خالی از مسیر شمالی به خلیج فارس وارد می شوند و نفتکشهای پُر برای عبور از خلیج فارس به دریای عمان از مسیرهای جنوبی که ژرفتر است ، استفاده می کنند (همان ، ص 85 ـ86).
نام تنگة هرمز در نوشته های کهن دیده نمی شود. هنگام اقتدار بریتانیا در خلیج فارس (1199 ش ـ 1349ش / 1820ـ 1971) نام تنگة هرمز از جزیرة هرمز گرفته شد که مهمترین جزیرة خلیج فارس به هنگام روی آوردن استعمار اروپایی به منطقه بود (نیز رجوع کنید به هرمز * ، جزیره ).
در سالهای نخستین قرن دهم / شانزدهم نیروهای پرتغالی به فرماندهی آلفونسو آلبوکرک * سراسر تنگه را در اختیار گرفتند، جزیرة هرمز را تسخیر و حاکم خودمختار هرمز را دست نشاندة خود کردند. این دگرگونی بر اهمیت سیاسی و رونق اقتصادی تنگه و جزیرة هرمز افزود و حاکمان آن در پناه پرتغالیها توانستند در بخش پهناوری از کرانه ها و جزیره های خلیج فارس نفوذ یابند ( رجوع کنید به ویلسون ، ص 125ـ131). در آغاز قرن دهم ، شاه اسماعیل اول صفوی در ایران حکومت مرکزی تشکیل داد که سرآغاز پایان بخشیدن به استعمار پرتغالیها در خلیج فارس بود. شاه عباس بزرگ در 1030 با همکاری نیروی دریایی بریتانیا، پرتغالیها را در خلیج فارس شکست داد و آنان را در 1031 از جزیرة هرمز بیرون راند (اسکندر منشی ، ج 3، ص 959ـ960، 979). به این ترتیب ، جزیره و تنگة هرمز و سراسر خلیج فارس دوباره در اختیار ایران قرار گرفت .
در تنگة هرمز جزایر بسیاری وجود دارد که از جملة آنهاست : 1) جزایر متعلق به ایران که مهمترین آنها عبارت اند از: چهار جزیرة بزرگ به نامهای هرمز و لارک و هنگام * و قشم * ؛ تُنب بزرگ و ابوموسی * که در فاصله ای از تنگة هرمز، در خلیج فارس واقع اند و موقعیت سوق الجیشی ویژه ای در دهانة خلیج فارس دارند(نیز رجوع کنید به تنب ، جزایر * ؛ مجتهدزاده ، 1999، ص 28ـ29). تنب کوچک هم در پشت تنب بزرگ واقع شده و دارای اهمیت سیاسی است . ساکنان این جزایر، ایرانی و عرب اند. 2) جزایر متعلق به عمان که شامل جزیره های کوچک و آبخَست و صخره های سر از آب بر آورده در پیش کرانه های جنوبی تنگة هرمز و آبهای ساحلی عمان است و مهمترین آنها عبارت اند از: جزیرة السلامه ، قوئین کوچک ، مسندم ، الغَنَم و الفیارین . السلامه بزرگترین و مهمترین جزیرة عمان است و حدود چهار کیلومتر مربع وسعت دارد. در 1354 ش ، کار ساخت پایگاه دریایی در جزیرة الغنم آغاز گردید که گفته می شد برای استفادة مشترک ایران و عمان برنامه ریزی شده است اما در 1357ش (پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ) ساخت آن متوقف شد ( رجوع کنید به همو، 1371ش ، ص 60ـ62). در برخی از جزیره های عمانی افرادی از قبیلة کُمازُرَه از کنفدراسیونِ شَیْحوی عمان شمالی زندگی می کنند که ایرانی تبار و در تابعیت دولت عمان اند ( رجوع کنید به همو، 1379ش ، ص 87 ـ 88).
از آنجا که هم کشورهای توسعه یافته و هم کشورهای در حال توسعه به صدور نفت از خلیج فارس وابسته اند و بیش از نیمی از نفت مورد نیاز جهان باید از تنگة هرمز بگذرد، امنیتِ تنگة هرمز اهمیت بین المللی دارد. پیش بینی می شود که با افزایش ظرفیت گستردة صدور نفت و گاز از این تنگه ، منطقة خلیج فارس همچنان بی رقیب بماند (همان ، ص 139ـ144). اهمیت سوق الجیشی تنگة هرمز سبب شد که عمان و ایران
در 1353 ش / 1974 قرارداد مرزی دریایی ببندند تا برای حفظ امنیت تنگه مشترکاً تلاش کنند اما عمان در 1358 ش / 1979 برای حفظ امنیت راههای کشتیرانی تنگة هرمز درخواست همکاریهای بین المللی کرد و نیروهای غربی ،بویژه یگانهای دریایی ایالات متحدة امریکا، را تشویق کرد تا در این تنگه حضور یابند (همان ، ص 186ـ 188). با توجه به اینکه تنگة هرمز در محدودة حاکمیت ایران و عمان است ، تلاش یگانهای رزمی کشورهای دیگر برای حفظ امنیت در آنجا، جنبه ای مداخله جویانه به خود می گیرد و ممکن
است به منبعِ ناامنی تبدیل شود، همچنانکه در جنگ عراق با ایران اینگونه تهدیدهای امنیتی و تلاشهای مداخله جویانه صورت گرفت .
از آنجا که ایران بزرگترین و نیرومندترین کشور خلیج فارس است و بیشترین گسترة جغرافیایی و مواضع حفاظتی را در این منطقه دارد، تنگة هرمز برای آن از اهمیت بسیار برخوردار است و در حقیقت دروازة ارتباطی ایران با جهان و منطقه شمرده می شود ( رجوع کنید به همان ، ص 130). برخی از کشورهای عرب خلیج فارس ، از جمله عراق و کویت و عربستان سعودی ، در پنجاه سال اخیر برای کاهش وابستگی خود به صادرات نفتی از راه تنگة هرمز، تلاش کردند تا با لوله های نفتی بخشهایی از نفت خود را از راههایی غیر از راه تنگه صادر کنند. این تلاش تا حدودی موفقیت آمیز بود ولی نتوانست از اهمیت سوق الجیشی تنگة هرمز و اهمیت نظارت ایران بر این تنگه بکاهد، بویژه آنکه بسته شدن لوله های نفتی عراق ــ که از ترکیه و سوریه و عربستان سعودی عبور می کرد ــ در دهة 1360ش / 1990، ثابت کرد که تنگة هرمز همچنان امنترین راه صدور نفت و گاز خلیج فارس به بازارهای جهانی است (همان ، ص 145ـ 147). ایران برای اعمال بیشترین نظارت بر تنگة هرمز، به بهره گیری از جزایر شش گانة خود در این تنگه توجه دارد و بر همة رفت و آمدهای دریایی در تنگة هرمز نظارت می کند ( رجوع کنید به همان ، ص 33؛ همو، 1375ش ، ص 37). اهمیت سوق الجیشی تنگة هرمز و موقعیت ایران ، بر روابط سیاسی ایران با کشورهای صادرکنندة نفت و گاز خلیج فارس از یک سو، و با کشورهای مصرف کنندة نفت و گاز از سوی دیگر، اثر می گذارد.
ایران و عمان گسترة آبهای سرزمینی خود را در تنگة هرمز دوازده مایل دریایی (ح 2ر22 کیلومتر) اعلام کرده اند. هر دو کشور کرانه های جنوبی جزیرة ایرانیِ لارک در شمال و کرانه های شمالی جزیرة عمانی السلامه در جنوب را به عنوان خط مبنای محاسبه برای تعیین و ترسیم مرز پذیرفتند و در 29 تیر 1353/ 20 ژوئیة 1974 قرارداد مرز دریایی امضا کردند و از 7 خرداد 1354/ 28 مه 1975 آن را به اجرا گذاشتند (همو، 1379 ش ، ص 186).
مرزهای تعیین شده در این قرارداد، در مدخل تنگة هرمز در خلیج فارس یک نقطة آغاز دارد که با نقطة آغاز مشترک تعیین نشده میان ایران و عمان (رأس الخیمه ) برابر است . از نقطة آغاز، این خط مرزی 21 نقطة گردش را پشت سر گذاشته با شکلی منحنی در دریای عمان و مدخل دریای عرب به پایان می رسد. با توجه به امکان حفر چاههای نفتی افقی (اُریبی ) در دریا، در قرارداد مرزی ایران و عمان منطقه ای 125 متری در دو سوی خطِ مرزیِ تعیین شده ، منطقة ممنوعه اعلام شد و هر دو کشور تعهد کردند که در این منطقة ممنوعه به اکتشاف و استخراج نفت نپردازند (همو، 1999، ص 94ـ96).
قرارداد مرزی ایران و عمان روش مطالعة ویژه ای را در ترسیم نشان نمی دهد، جز اینکه مرز تعیین شده ، بر اساس محاسبة خط میانة تنگة هرمز نسبت به کرانه های دو جزیرة لارک و السلامه و نسبت به کرانه های دیگر جزایر دو کشور ترسیم شده است ( رجوع کنید به همو، 1379ش ، ص 186). طول این خط مرزی 1ر202 کیلومتر (8ر124 مایل دریایی ) است و تعیین نقطة آغاز این مرز در خلیج فارس و نقطة پایان آن در دریای عمان ، به توافق عمان و امارات متحدة عربی بر سر مرزهای خشکی و دریایی در دو طرف خلیج فارس و دریای عمان موکول شده است (همان ، ص 186ـ187).
منابع : اسکندر منشی ؛ پیروز مجتهدزاده ، جزایر تنب و ابوموسی : رهنمونی در کاوش برای صلح و همکاری در خلیج فارس ، ترجمة حمیدرضا ملک محمدی نوری ، تهران 1375ش ؛ همو، جغرافیای سیاسی تنگة هرمز: توسعة تدریجی نقش ایران ( دهة 1970 و 1980 )، ترجمة محسن صغیرا، اصفهان 1371ش ؛ همو، خلیج فارس : کشورها و مرزها ، تهران 1379ش ؛ همو، کشورها و مرزها در منطقة ژئوپلیتیک خلیج فارس ، ترجمة حمیدرضا ملک محمدی نوری ، تهران 1372 ش ؛ آرنولد تالبوت ویلسون ، خلیج فارس ، ترجمة محمد سعیدی ، تهران 1348ش ؛
Pirouz Mojtahedzadeh, Security and territoriality in the Persian Gulf , Richmond, Surrey 1999.
 

sorani88

عضو جدید
عشق به خلیج فارس، تنها نباید به حساسیت در حفظ پسوند «فارس» خلاصه شود؛ اگر عاشقانه و مسئولیت‌شناسانه و مقتدرانه به تمامیت ارضی خویش و نام ایرانی این پهنه‌ی نیلگون آبی، باور داریم، باید نشان دهیم که از هر نوع تجاوزی به این خلیج مقدس و ارزشمند، دفاع کرده و نخواهیم گذاشت تا کیفیت آب آن و حیات زیستمندان ارزشمندش دچار تهدید و تحدید شود. باور کنید، این فقط ناو آمریکایی وینسنت نیست که می‌تواند به آبهای خلیج فارس تجاوز کند؛ مدیریت نابخردانه‌ی ما در رعایت آموزه‌های بنیادین زیست‌محیطی در صنایع مستقر در کرانه‌های این پهنه‌ی آبی، در بندر ماه‌شهر، در عسلویه، در بندعباس، در بوشهر، در … می‌تواند به مراتب تجاوزی دردناک‌تر به شمار آید.همین.

 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز

تنگه هرمز چهار راه حوادث​

مترجم : شیرین مهرگان​
بیش از 90 درصد نفت صادره از خلیج فارس و یا به عبارتی نزدیک به 17 میلیون بشکه نفت در روز از تنگه هرمز عبور می کند. در صورت افزایش تنش ها میان ایران و آمریکا تنگه هرمز مکانی است که نه تنها برای مخالفین بلکه برای تمام دنیا حائز اهمیت خواهد بود.
در گوشه و کنار جهان تنگه ها و گذرگاه های آبی وجود دارند که از لحاظ استراتژیک بسیار مهم تلقی می شوند. در این میان تنگه جبل الطارق، تنگه مالاکا، کانال پاناما، کانال سوئز و مسلماً تنگه هرمز از جمله گذرگاه هایی هستند که نامشان به آسانی به اذهان خطور می کند.تنگه هرمز مدتی است که در سایه تنش های رو به افزایش و جنگ لفظی میان آمریکا، اسرائیل و ایران مایه تشویش افکار عمومی دنیا شده است. علاوه بر آن با توجه به اظهارات اخیر سر لشگر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در مصاحبه با روزنامه جام جم این نگرانی وجود دارد که تنگه هرمز بار دیگر دستمایه درگیری نظامی میان آمریکا و ایران شود.
جعفری در این مصاحبه اظهار داشت:" طبیعی است که وقتی به کشوری حمله شود، این کشور از تمام قابلیت های خود علیه دشمن استفاده کند. با توجه به مسیر اصلی انتقال انرژی به خارج از منطقه، مطمئناً یکی از قدم های ایران کنترل کردن خلیج فارس و تنگه هرمز خواهد بود. در صورت وقوع درگیری میان ما و دشمن دامنه درگیری ها قطعاً به مسئله نفت نیز کشیده خواهد شد. قیمت نفت به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت و این یکی از عواملی است که دشمن را از انجام عملیات نظامی علیه ایران بازخواهد داشت."
سخنان وزیر نفت ایران و سایر مقامات دولتی مبنی بر اینکه حمله به ایران باعث ناآرامی و عدم ثبات در عرضه نفت در بازار خواهد شد نیز تنها به وخامت اوضاع افزوده و اسباب نگرانی بیشتر حلقه های رسمی و تجاری را در مورد نتایج احتمالی بسته شدن تنگه هرمز فراهم آورده است. در پاسخ به این تهدیدها، دریابان کوین جی کاسگریف، فرمانده ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین که فرماندهی نیروهای تحت رهبری ناو هواپیمابر یواس اس آبراهام لینکلن را بر عهده دارد، هشدار داد که چنین اقدامی از جانب ایران به منزله جنگ تلقی خواهد شد و اعلام کرد که آمریکا به ایران اجازه نخواهد داد که یک سوم نفت تولیدی دنیا را به گروگان بگیرد.
بنابراین با تهدیدات ایران و عکس العملهای نیروی دریایی آمریکا، تنگه هرمز دوباره در صدر مسائلی قرار گرفته که ممکن است به درگیری نظامی میان این دو کشور بیانجامند. در دی ماه 1386 قایق های تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ناوهای جنگی نیروی دریایی آمریکا تا مرز درگیری پیش رفتند.
تنگه هرمز گذرگاه آبی باریکی است که دریای عمان را در جنوب شرق به خلیج فارس در جنوب غرب متصل می کند. ایران در ساحل شمالی و امارات متحده عربی در ساحل جنوبی این تنگه واقع شده اند. تنگه هرمز در باریکترین قسمت 34 کیلومتر عرض دارد. پهنای گذرگاهی که کشتی ها در آن رفت و آمد می کنند تنها 9 کیلومتر است که با در نظر گرفتن 3 کیلومتر منطقه حائل میان کشتی هایی که در جهت مخالف از کنار یکدیگر عبور می کنند، عرض این گذرگاه دریایی در هر جهت تنها 2/3 کیلومتر است.این تنگه تنها گذرگاه دریایی است که مناطق وسیعی از کشورهای صادرکننده نفت حاشیه خلیج فارس را به آب های آزاد متصل می کند.
بیش از 90 درصد نفت صادره از خلیج فارس و یا به عبارتی نزدیک به 17 میلیون بشکه نفت در روز از این تنگه عبور می کند. با توجه به اینکه نزدیک به دو پنجم نفت دنیا از طریق تنگه هرمز به بازارهای جهانی فرستاده می شود، این تنگه یکی از شراین اصلی نفتی دنیا محسوب می گردد. با توجه به این حقایق، اگر تنگه هرمز در کنترل ایران قرار بگیرد و یا توسط این کشور بسته شود، تنها حدود 3 میلیون از 17 میلیون بشکه نفت صادره از این منطقه می تواند از طریق خط لوله نفتی بین عربی که حدود 2 هزار کیلومتر طول دارد از طریق خاک عربستان سعودی به دریای سرخ انتقال یابد.

با این وجود هیچگونه راه جایگزینی برای انتقال 18 درصد از گاز طبیعی مایع مصرفی در دنیا که از قطر و امارات متحده عربی صادر می شود وجود ندارد. در نتیجه بستن تنگه هرمز و یا تحت کنترل گرفتن رفت و آمد در این تنگه تأثیری جدی بر بازارهای جهانی انرژی و همین طور بازارهای آشفته بورس خواهد داشت. در صورت افزایش تنش ها میان ایران و آمریکا تنگه هرمز مکانی است که نه تنها برای مخالفین بلکه برای تمام دنیا حائز اهمیت خواهد بود.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
اقتصاد دنیا در دست تنگه هرمز​
زبان تهدید رسانه‌‌ای غرب و همراهان عربی آنها درباره تحریم‌های اخیر یك جانبه آمریكا علیه كشتیرانی و تجارت ایران در حالی دراز شده است كه گویا اقتصاد تمام وابسته آمریكا، اروپا و عربی به نفت و تجارت نسبت به اهمیت تنگه هرمز غافل شده و فراموش كرده كه بسته شدن این تنگه اقتصاد دنیا را فلج می‌كند.
اهمیت استراتژیك تنگه هرمز با توجه به عبور حجم بالا و غیر قابل جایگزین حامل‌های انرژی از آن غیر قابل انكار است. این مساله با توجه به عرض كم مناطق قابل كشتیرانی در این تنگه كه چیزی در حدود 3 كیلومتر برای هر یك از خطوط رفت و برگشت است و از میان جزیره‌های ایرانی می‌گذرد اهمیت تسلط بر این منطقه را دو چندان می‌نمایاند.
بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریكا، روزانه 16.5 تا 17 میلیون بشكه نفت خام از منطقه خلیج‌فارس عمدتا به مقصد ژاپن، آمریكا، اروپای غربی و دیگر كشورهای آسیایی صادر می‌شود كه تمام آن از تنگه هرمز عبور می‌كند و این به جز حجم عظیم فرآورده‌های نفتی، گاز مایع و مایحتاج كشورهای منطقه است كه از این تنگه عبور می‌كند.
در واقع بر اساس آمارهای موجود حداقل 88 درصد نفت عربستان سعودی، 90 درصد نفت ایران، 98 درصد نفت عراق، 99 درصد نفت امارات متحده عربی و 100 درصد نفت كشورهای كویت و قطر از تنگه هرمز عبور می‌كند كه در مجموع می‌توان گفت 90 درصد صادرات نفت تولید كنندگان خلیج فارس توسط تانكرهای نفتی از این مسیر عبور می كند.
بر این اساس تنها در سال 2007 روزانه 15 كشتی نفتكش حامل نفت خام به جز تانكرهای حامل فرآورده‌های نفتی و گاز مایع از تنگه هرمز عبور كرده‌اند و سالانه به طور كلی 12 هزار كشتی نفتی و تجاری از تنگه هرمز تردد كرده‌اند كه سهم هر روز از این تعداد 32 كشتی بوده است و البته آمار امروز به مراتب بیش از این ارقام است.
اداره اطلاعات انرژی آمریكا عبور این میزان نفت خام از تنگه هرمز را به معنای عبور 40 درصد از نفت عبوری از دریا و 20 درصد از كل نفت دنیا از این آبراهه استراتژیك می‌داند.
كارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت بسته شدن تنگه هرمز بازار با كمبود 20 میلیون بشكه‌ای نفت مواجه خواهد شد و بهای نفت از مرز 250 دلار خواهد گذشت. بعضی كارشناسان پا را فراتر از این نهاده و از سقوط اقتصاد جهانی در صورت بسته شدن این تنگه سخن می‌گوینددر عین حال شركت بین‌المللی بیمه لویدز در گزارشی اعلام كرده است بسته شدن تنگه هرمز به معنای توقف نود درصد صادرات نفت كشورهای منطقه خلیج فارس و توقف معاملات تجاری بسیاری از این كشورها خواهد بود.
این شركت در گزارش خود با اشاره به اینكه 90 درصد صادرات نفت و 50 درصد كلیه معاملات تجاری این كشورها از طریق تنگه هرمز صورت می‌گیرد یادآور شده است: بسته شدن تنگه هرمز باعث توقف همه معاملات امارات، كویت، قطر و تقریبا همه صادرات عراق و نیز 88 درصد صادرات نفت عربستان خواهد شد.
واقعیت آن است كه مجموع معبرهای جایگزین انرژی مانند خط لوله شرق به غرب از عربستان به دریای سرخ و خطوط لوله عراق در خوشبینانه‌ترین حالت و در صورت تعمیر و در مدار قرار گرفتن نمی‌توانند بیش از 7 میلیون بشكه از 17 میلیون بشكه نفت عبوری از این تنگه را از خود عبور دهند.
این در حالی است كه كارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت بسته شدن تنگه هرمز بازار با كمبود 20 میلیون بشكه‌ای نفت مواجه خواهد شد و بهای نفت از مرز 250 دلار خواهد گذشت. بعضی كارشناسان پا را فراتر از این نهاده و از سقوط اقتصاد جهانی در صورت بسته شدن این تنگه سخن می‌گویند. چنانكه "پاتریك كلاوسون "پژوهشگر مسائل خاورمیانه در موسسه راستگرای خاورنزدیك واشنگتن در ضمن نشستی در كمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریكا گفته است: "با توجه به عبور 40 درصد نفت مورد نیاز جهان از این شاهراه حیاتی ، اگر این تنگه برای مدتی طولانی بسته شود، اقتصاد جهانی سقوط خواهد كرد. "
با توجه به همه این موارد مشخص است در صورت اقدام نیروهای خارجی به بازرسی از كشتی‌های ایرانی كه به احتمال زیاد با واكنش متقابل ایران برای بازرسی كشتی‌ها در ورودی این تنگه مواجه خواهد شد، قطعا با توجه به عرض بسیار كم این تنگه در مسیر عبور و مرور كشتی‌ها اختلال جدی ایجاد خواهد شد و با وجودی كه تنگه هرمز بسته نمی‌شود اما واضح است كه هرگونه اختلال و كندی در روند عبور انرژی از این آبراهه راهبردی تاثیرات مستقیمی را بر اقتصاد بحرانی جهان خواهد گذاشت.

تنظیم:س.آقازاده
 

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز
View Larger Map
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]What do you think is the right name for gulf ?[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Persian Gulf خليج فارس[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]60.9%[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Arabian Gulf الخليج العربي[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]39.1%[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Total votes: 2377702 [/FONT]


[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]What do you think is the right name for gulf ?[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Persian Gulf خليج فارس - 60.9%[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Arabian Gulf الخليج العربي - 39.1%[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Total votes: 2377702[/FONT]

Share |


این چرا همش کم میشه
بابا من خودم تا حالا با 50-60 تا کامپیوتر دانشگاه چند سری رای دادم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
ژئوپلتیک تنگه هرمز و مزایای امنیتی آن برای ایران​

عمده ترین دلیل اهمیت خلیج فارس برای کشورهای غربی به وجود ذخایر عظیم گازی و نفتی در این منطقه باز می گردد. خلیج فارس دارنده بیش از 60 درصد ذخایر اثبات شده نفت جهان است و 30 درصد تجارت جهانی نفت را در اختیار دارد. در سال 2006 کشورهای خلیج فارس(بحرین، ایران، کویت، قطر، عربستان، امارات متحده عربی) در حدود 28 درصد نفت جهان را تولید کردند.

این درحالی است که این کشورها 55 درصد(728 میلیارد بشکه) از ذخایر نفت خام جهان را در مالکیت خود دارند. میزان صادرات کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال 2006 روی هم رفته 2/18 میلیون بشکه در روز بود که از این میزان 17 میلیون بشکه آن ازطریق تنگه هرمز (معادل یک پنجم تقاضای جهانی) و الباقی ازطریق خطوط لوله نفتی ترکیه به مدیترانه و از عربستان به دریای سرخ منتقل گردید. در طول سال 2006 عمده واردات نفت آمریکا از خلیج فارس 2/2 میلیون بشکه در روز، معادل 17 درصد کل واردات نفت آمریکا بود.

66 درصد این میزان واردات نفت از عربستان؛ 25 درصد از عراق؛ 8 درصد از کویت؛ و کمتر از 1 درصد از قطر و امارات متحده عربی صورت گرفت. درکل کشورهای حاشیه خلیج فارس حدود 18 درصد واردات نفت خالص (Net Oil Imports) و بطور تقریبی 11 درصد تقاضای نفت آمریکا در سال 2006 را تامین کردند.

اروپای غربی (مشتمل بر کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD) بطور میانگین 8/2 میلیون بشکه در روز واردات نفتی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال 2006 داشتند که کاهشی کمتر از 1/0 میلیون بشکه در روز نسبت به سال 2005 را شاهد بود. بالاترین سهم صادرات نفت خلیج فارس به اروپای غربی توسط عربستان(44 درصد) انجام شد. همچنین مقدار قابل توجهی از نیاز اروپا توسط ایران (33 درصد)، عراق(13 درصد) و کویت (7 درصد) تامین گردید.

در سال 2006 ژاپن نیز بطور میانگین 4/4 میلیون بشکه در روز واردات نفت از خلیج فارس داشت. تهیه نفت توسط این کشور از خلیج فارس از پائین ترین سطح در سال 1988 یعنی 57 درصد به بالای 83 درصد در سال 2006 رسید.

درحدود 35 درصد واردات نفت این کشور از خلیج فارس در سال 2006 از عربستان سعودی، 29 درصد از امارات متحده عربی، 12 درصد از ایران، 12 درصد از قطر ،10 درصد از کویت و بیش از 1 درصد از بحرین و عراق بود.

آمار و ارقام بازار جهانی نفت نشان می دهند که علی رغم پیشرفت های تکنولوژیک در 20 سال آینده تقاضای ایالات متحده برای نفت بطور مداوم افزایش خواهد یافت. بر این اساس انتظار می رود تقاضای ایالات متحده برای نفت در فاصله سال های 2002 تا 2025 چهل درصد افزایش یابد. این افزایش تقاضا تنها مختص ایالات متحده نیست.

بر طبق پیش بینی آژانس بین المللی انرژی در سال 2002 میزان تقاضای جهانی برای نفت تا سال 2030 به مقدار دو سوم افزایش می یابد و به 17 میلیون بشکه در روز یا سالانه 3/15 میلیارد تن می رسد.

بخش اعظم این تقاضا متعلق به کشورهای درحال توسعه خواهد بود. تقاضای نفت این گروه در دوره مذکور 62 درصد افزایش خواهد یافت. بیشتر نفتی که عموما از تنگه هرمز عبور می کند( حدود 17 میلیون بشکه در روز) به آسیا مخصوصا ژاپن، چین و هند و غرب (از طریق خطوط لوله و کانال سوئز) ارسال می شود.

همچنین جدای از نفت، منطقه خلیج فارس ذخایر عظیم گاز طبیعی (642/2 تریلیون فوت مکعب یعنی 45 درصد کل ذخایر کشف شده) جهان را دارد که سهم ایران از آن 3/15 درصد (8/970 تریلیون فوت مکعب) است.

خط ساحلی ایران در صدور این انرژی ها نقش حیاتی بازی می کند. زیرا تانکرها ونفت کش ها از مسیرهایی عبور می کند که بسیار نزدیک به خاک ایران، جزایر تحت کنترل و پایگاههای نیروی دریایی اش در خلیج فارس است.

این حساسیت بالا و تهدیدهای ایران به انسداد تنگه هرمز در صورت هرگونه حمله نظامی علیه ایران، اکنون یکی از دغدغه های کشورهای پیشرفته صنعتی برای تضمین امنیت صدور انرژی شده است. اگر چه در صورت بسته شدن تنگه هرمز استفاده از مسیرهای جایگزین امکانپذیر است؛ اما این مسیرها طولانی تر و پرهزینه تر هستند.

در حال حاضر بطور تقریبی روزانه 5 میلیون بشکه با خطوط لوله شرق به غرب از طریق عربستان به بندر ینبع(Yanbu) و گاز مایع طبیعی بقیق- ینبع( Bqaiq-Yanbu) به دریای سرخ منتقل می شود.

توافقاتی برای ساخت خطوط لوله استراتژیک جدید از طریق عمان به بندری در خلیج فارس صورت گرفته است اما همچنان بهترین مسیر حمل نفت از طریق نفت کش است. جدای از تهدیدات ایران آنچه که نگرانی کشورهای منطقه و وارد کنندگان نفت را بیشتر می سازد تحرکات نظامی ایران در دهانه تنگه هرمز می باشد.

ایران حدود 140 گارد ساحلی و قایق گشت زنی(Light Patrol Boats) شامل 11 قایق گشت زنی موشکی کمان کلاس ساخت فرانسه با 2 تا 4 موشک ضد ناو CSS-N4/yj1 دارد. اینها موشک هایی با سوخت جامد، کم ارتفاع، بردی 42 تا 52 کیلومتری و کلاهک های 165 کیلوگرمی هستند که قابلیت گریز از رادار همانند موشک های اگزوسه(Exocet) را دارند و می توانند به هنگام جنگ به کشتی های غیر نظامی، نفت کش ها و تأسیسات نزدیک به ساحل آسیب برسانند.

ایران حتی ممکن است بسیار بیشتر از آنچه ادعا می کند موشک های چینی و روسی پیشرفته داشته باشد. همچنین در حال ساخت موشک های پیشرفته برضد اهداف ثابت و ضد ناو است. ایران در رزمایش پیامبر اعظم 2 موشک فاتح 110، تندر69، کوثر و نور را که موشک هایی از نوع برد کوتاه و ضد کشتی(برد 150 تا 200 کیلومتر) هستند آزمایش کرد.

با توجه به باریکی آبراه خلیج فارس بخصوص در تنگه هرمز که 34 کیلومتر (22 مایل) بیشتر نیست موشک های نور و کوثر قادر به رسیدن به هر هدفی در هر نقطه از آب های خلیج فارس خواهند بود. موشک کوثر گفته می شود قابلیت فرار از رادار و موشک های ضد موشک را دارد و هیچ کشتی جنگی نمی تواند آن را بیابد.

ایران همچنین 20 هزار نیروی دریایی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارد که 5000 نفر از این نیروها تفنگدار دریایی هستند. این شاخه سپاه 10 قایق کشتی مجهز به موشک هودونگ (Hodung) مدل CSS-N-8/C-802N- J2 با قابلیت حمل کلاهک 165 کیلوگرمی و سیستم هدایت اینرسی و نهایت برد 120 کیلومتر دارد.

تهران موشک های ضد موشک CSS-C-3/HY-2/Sea Eeagle/searsukerزمین پایه متحرک را دارد که می تواند به سرعت در سواحل ایران یا جزایر نزدیک به دهانه تنگه هرمز مستقر شود. این سیستم ها بردی حدود 95 تا 100 کیلومتر دارند و قادر هستند کلاهکی بسیار بزرگ را با خود حمل کنند. مشخصه مهم این موشک¬ها سیستم هدایت خودکار آنها می باشد.

سپاه تعداد زیادی قایق های گشت زنی بوقامر Boghammar مجهز به پرتابگرهای موشک، موشک های زمین به هوا و موشک های هدایت شونده ضد زره دارد. سپاه معمولا کشتی های غیر نظامی کوچک و ناوچه ها را در عملیات های غیر متعارف در تمرین های مختلف شامل مین ریزی و تهاجم به تاسیسات دور از ساحل استفاده می کند.

این نیروها که در اکثر بنادر جنوبی و شمالی ایران مستقرند می توانند به سرعت متفرق و در پناهگاهها و سایت¬های مستحکم پنهان شوند. کشتی های کوچک به سختی می توانند توسط رادار حتی در وضعیت عادی دریا شناسایی شوند و کشتی های غیر نظامی می توانند به آسانی پرچم خود را تغییر دهند و در میان کشتـی های تجاری پنهان شوند.

با وجود همه این تفاسیر کارشناسان نظامی معتقدند که گزینه مسدود کردن تنگه هرمز اگر چه جزء استراتژی-های ایران برای مقابله با حمله احتمالی آمریکا می باشد اما گزینه نخست نیست. پیتر بروکز (Brokes Peter)، کارشناس امنیت ملی موسسه تحقیقاتی هریتیج، بر این نظر است که «ایران انبوهی از گزینه ها را در اختیار دارد.

از گزینه های سنتی گرفته تا گزینه های غیر متعارف و از موشک گرفته تا تروریسم؛ و امکان استفاده از همه این گزینه ها برای تلافی حمله آمریکا وجود دارد. با اینحال اقتصاد ایران در وضع دشواری قرار دارد و تصور نمی کنم تهران بتواند تنگه هرمز را مسدود کند اما قطعا قادر به غرق کردن حداقل یک نفتکش خواهد بود.»

آنتونی اچ کوردسمن، کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل آمریکا، نیز معقتد است ایران نمی تواند برای بیش از چند روز یا دو هفته تنگه هرمز را ببندد تا رفت و آمد کشتی ها و نفتکش ها را متوقف کند اما در مقابل می تواند عبور نفت کش ها را مختل و باعث ایجاد شوک در بازارهای نفت شود.

وی می نویسد:«ایران نمی تواند تنگه هرمز را برای بیش از چند روز یا دو هفته ببندد حتی اگر متمایل باشد تا در این راه همه توان و دارایی خود را فدا کند انتقام های گسترده را تحمل نماید و بالقوه بسیاری از تاسیسات نفتی و درآمد حاصل از صادرات را از دست دهد.

چرا که سوء مدیریت اقتصادی ایران این کشور را شدیدا به مشتقات نفتی، واردات کالا و غذا وابسته ساخته است.» اما با اینحال مقامات نظامی کشورمان انسداد تنگه هرمز برای مدتی طولانی را امری ممکن می دانند که می تواند اقتصاد کشورهای غربی را بواسطه بالا رفتن قیمت نفت فلج نماید.

نتیجه گیری
خلیج فارس از ابتدا دریای صلح و دوستی بوده و ایران به هیچ وجه تمایل ندارد تا امنیت و آرامش آن را برهم زند اما کشورهای منطقه که اکنون همراهی بسیاری با غرب در اعمال فشارها علیه کشورمان در تضییع حقوق هسته ای ایران انجام می دهند باید آگاه باشند که این اقدام آنها می تواند هزینه های سنگین اقتصادی برای کشورشان به همراه آورد.
ایران همواره اعلام داشته است که خواهان صلح، دوستی، مفاهمه و مذاکره با کشورهایی است که به حق ایران درخصوص انرژی هسته ای احترام گذاشته و آن را برسمیت می شناسند.

اما در صورتی که غرب بخواهد از طریق گزینه های نظامی این حق ایران را نادیده بگیرد بالطبع پاسخ ایران قاطع، سریع و به فرموده مقام معظم رهبری دندان شکن خواهد داد. غرب باید توجه داشته باشد که ایران در استراتژی نظامی خود تنها متکی بر گزینه انسداد تنگه هرمز نیست و در دفاع از حقوق خویش از تمامی گزینه ها استفاده خواهد کرد.
بن مایه : جاشوان
 

BIGHAM

عضو جدید
کاربر ممتاز
View Larger Map
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]What do you think is the right name for gulf ?[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Persian Gulf خليج فارس[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]60.9%[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Arabian Gulf الخليج العربي[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]39.1%[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Total votes: 2377702 [/FONT]


[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]What do you think is the right name for gulf ?[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Persian Gulf خليج فارس - 60.9%[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Arabian Gulf الخليج العربي - 39.1%[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Total votes: 2377702[/FONT]

Share |


این چرا همش کم میشه
بابا من خودم تا حالا با 50-60 تا کامپیوتر دانشگاه چند سری رای دادم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اونا هم همین کار رو می کنند.
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نام شعر: خلیج همیشه فارس من ...تقدیم به همه ی مردان از کشور مرد به خصوص بوشهریان عزیز /شاعر: زهرا رضایی

نام شعر: خلیج همیشه فارس من ...تقدیم به همه ی مردان از کشور مرد به خصوص بوشهریان عزیز /شاعر: زهرا رضایی


ساحلت زیبا غروبت دلنشین است
موج هایت نیزه های آتشین است
دلت همچون کویری بی انتظاراست
غرورت آیینه های افتخار است
در این سرزمین مردان مرد
تویی مروارید درون صدف
می در خشی بر این شهر لیان
تویی مظهر آرامش ایلیان
می کنی بوسه باران قدم های این دوستداران
می بری قلب هاشان آن سوی دوران
تو زادی مردان مرد
توآوردی کودکی چون ریسعلی
تویی درسای این قوم آریایی
تویی خلیج همیشه فارس من ...
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز

اهميت جغرافياي سياسي خاور ميانه و خليج فارس​
مرضیه کاظمی
جايگاه و نقش استراتژيك خاورميانه را باتوجه به گفته هاي «بورديس فون لوهازن»، ژنرال بازنشسته ارتش اتريش، بهتر مي توان درك كرد. او اعتقاد دارد كه خاورميانه مركز دنياي قديم است. مركزي كه در دل آن، منطقه خليج فارس قرار دارد و به منزله «مركز مركز» شناخته مي شود. در اين منطقه فقط مسئله نفت نيست كه حائز اهميت است، بلكه اگر به اطلس جهاني نگاهي داشته باشيم، متوجه مي شويم كه در هيچ جاي ديگر، اقيانوس ها تا بدين حد در آفريقا و اوراسيا رخنه نكرده اند، اقيانوس هند با دو بازوي خود در دو منطقه «درياي سرخ و خليج فارس» و همچنين اقيانوس اطلس از راه «مديترانه و درياي سياه» در اين منطقه رسوخ كرده اند. ميان دو اقيانوس كه به يك اندازه از سواحل آفريقا و آسيا فاصله دارند، سرزمين باستاني اور (ur) در مصب رودخانه هاي دجله و فرات قرار گرفته است.
اين منطقه كه همان «مركز مركز» را تشكيل مي دهد و بدان اشاره كرديم، از هرجهت حساس ترين نقطه دنياي قديم است. هرگونه آشفتگي كه براثر عوامل بيروني در اين منطقه پديد آيد، پيامدهائي براي دو قاره اروپا و آفريقا خواهد داشت. يعني تحولاتي كه در اين منطقه ايجاد مي شود مانند سنگي است كه در درياچه ايي مي افتد و ما امواج آن را در تمام سطح درياچه شاهد هستيم. از آن هنگام كه آمريكايي ها به زور ناوهاي جنگي خود در سال 1845 بنادر ژاپن را گشودند. سياست ايالات متحده بر اين پايه بوده كه سرپل هائي در سواحل دنياي قديم ايجاد كند. به همين دليل آنها در سال 1898 به فيليپين، در سال 1945 به ژاپن و آنگاه به كره جنوبي و ويتنام نفوذ كردند. البته اين سرپل ها معمولاً سرزمين هايي را دربر مي گرفت كه داراي سطح بالائي از توسعه بود، ليكن اين نواحي همواره در كناره هاي اوراسيا قرار داشت.
كناره هاي اقيانوس هند و خليج فارس دقيقاً در اين منطقه حساس يعني در محل تلاقي محورهاي بزرگ ارتباطي زميني، كه خاور دور را به آفريقا و اروپا و هند متصل مي سازد، قرار دارد. در كرانه هاي خليج فارس، جهان اسلام به دو نيمه تقسيم مي شود، نيمه غربي كه به سمت باختر تا اقيانوس اطلس گسترش يافته و نيمه هند و ايراني كه از كوهستان هاي ايران شروع ميشود و با گذر از پاكستان و بنگلادش تا اندونزي و فيليپين پيش مي رود. بنابراين، هر قدرتي كه در اينجا استقرار يابد، به صرف همين واقعيت، مي تواند نه تنها پشتيبان يا تهديدي همه جانبه براي كشورهاي خاورميانه، بلكه در وراي آن خطري براي اروپا، شبه قاره هند و آفريقا به شمار آيد. وانگهي، چنين امري مي تواند پيش طرح تكوين جبهه سومي را در برابر قدرت نظامي روسيه تشكيل دهد و خطوط جبهه كشور ايالات متحده آمريكا را كه در تركيه مي باشد، در برابر روسيه تقويت كند و بر كشورهاي مصر، سوريه، ايران و نيز اروپا و ژاپن- عمدتاً ازطريق نفت- فشار وارد سازد. باتوجه به اينكه بين 7 ماده معدني 70% انرژي در قرن 21 از نفت تأمين مي شود و همانطور كه هم اكنون و در آينده اي نزديك مي بينيم در اين دوره كشورهاي قدرتمند به جاي توجه محض به ژئوپولتيك عمدتاً به ژئواكونوميك روي آورده و سعي مي كنند به مناطق حساس جهان به جاي توجهات سياسي- نظامي، نگرشي سياسي- اقتصادي داشته باشند.

براي اينكه انرژي از محل توليد صحيح و سالم به محل مصرف برسد تأمين امنيت اين منطقه بسيار حائز اهميت است. اين امنيت معمولاً تحميلي مي باشد همانطور كه در سال هاي اخير شاهد برقراري آن در خاور نزديك به بهانه هاي مختلف توسط ابرقدرتها بوده ايم. آنها سعي بر اين دارند كه اين امنيت رابه نفع خودشان يعني صدور نفت با قيمت بسيار ارزان و بدون وجود مانع بر سر راه صدور آن بطور مداوم و پي در پي ايجاد كنند، كه اين براي كشورهاي دارنده نفت زياد خوشايند نبوده و همين امر است كه در قرن 21 ما شاهد نزاعهاي فراوان بين دارندگان انرژي و ابرقدرت ها هستيم.

با اينكه حوزه خليج فارس هنوز بزرگترين منبع انرژي را در خود جاي داده است، ليكن با گشايش حوزه بزرگ خزر بر روي جهان، از اتكاي انحصاري بسياري از كشورهاي مصرف كننده عمده انرژي به نفت خليج فارس كاسته شد، كه اين امر براي كشورهاي مصرف كننده بسيار جدي خواهد بود. ولي نكته مهم اين است كه ذخاير نفت و گاز خزر محصور در خشكي بوده و به عبارتي كشورهاي توليد كنندگان انرژي در اطراف درياي خزر از بازارهاي مصرفشان به لحاظ جغرافيايي جدا افتاده اند. در گذشته تنها راه انتقال نفت حوزه خزر، خطوط لوله اي بود كه از روسيه عبور مي كرد كه با فروپاشي شوروي سابق، انتقال انرژي در كشورهاي تازه استقلال يافته با توجه به عدم تمايل آنها به وابستگي به روسيه شكل حادي را به خود گرفته است و آنها سعي در ايجاد مسيري براي عبور و رسيدن به درياهاي آزاد را دارند.
اينكه كدام مسير بهتر است و چه كشوري شرايط مساعدتري را براي عبور لوله هاي نفتي دارد، در اين دوره از زمان مسئله اي بسيار مهم و حياتي است، به طوري كه اصطلاح سياست خط لوله و ديپلماسي خطوط انتقال و ايجاد نقشه اي به نام نقشه لوله هاي نفتي، اصطلاحي رايج در ادبيات سياسي شده است. با به وجود آمدن جمهوري هاي تازه استقلال يافته آسياي مركزي و قفقاز، اين حدس در ميان عده اي بوجود آمد كه ايران اهميت گذشته خود را به دليل عقب كشيده شدن مرزهاي شوروي سابق از دست داده است، ولي برخي ديگر يك پيش بيني بسيار متفاوت رادارند و آن اين است كه با استقلال كشورهاي آسياي مركزي و قفقاز، دامنه ژئوپولتيك ايران در شمال گسترش پيدا كرده و قرار گرفتن بين دو منطقه نفت خيز خزر- آسياي مركزي و خليج فارس و مسئله انتقال انرژي، اهميت ايران را دو چندان كرده است، به طوري كه ناديده گرفتن اين كشور در نظام آينده جهاني امري غيرممكن خواهد بود و اينجاست كه به ياد زماني مي افتيم كه ايران داراي موقعيت گذرگاهي (جاده ابريشم و ادويه) بود و اين موقعيت تأثيرات فراواني را در امنيت داخلي و خارجي ايران ايجاد مي كرده است.
وجود اين موقعيت گذرگاهي، كه به گفته بسياري از كارشناسان، ارزانترين، كوتاه ترين و مناسبترين مسير براي انتقال منابع انرژي حوزه درياي خزر مي باشد و قرار گرفتن در نقطه اي نفت خيز و بسيار حساس از خليج فارس در خاورميانه با همان موضوع قابل توجه مركز مركز و همچنين داشتن 7/89 ميليارد بشكه ذخيره نفتي، كه جزء بزرگترين حوزه هاي ذخاير اثبات شده دنيا مي باشد و افزودن حداقل 12% سهم گاز جهان و توجه و تأكيد به اين نكته كه اكنون در عصر جهاني شدن كه پايه اقتصاد جهاني بر محور انرژي مي گردد، هر كشوري كه داراي نفت باشد يا در مسير عبور لوله هاي نفتي باشد داراي مقام ويژه اي در عرصه سياست و اقتصاد جهاني مي باشد، همه اين موضوعات عواملي هستند كه تأثير عمده اي بر امنيت جمهوري اسلامي ايران مي توانند داشته باشند.

با تبديل شدن ايران به گذرگاه انرژي حوزه درياي خزر و پيامدهاي سياسي و اقتصادي كه از اين بابت نصيب ايران مي شود، ميتوان جايگاه ايران را به عنوان يك قدرت منطقه اي ثبت كرده و حتي آنرا به يك قدرت فرامنطقه اي تبديل كرد. در ايران با همه تلاش هايي كه بعد از انقلاب در جهت كم كردن وابستگي كشور به اقتصاد نفتي براي ايجاد امنيت سياسي و اقتصادي صورت گرفته، هنوز انرژي حرف اول را زده و تمام اركان اقتصادي- سياسي و حتي امنيتي كشور به نوعي وابسته به نفت هستند. متأسفانه با ذكر اين نكته كه حدود 80% درآمدهاي ارزي و 40% عايدات دولت ايران از محل درآمدهاي نفتي تأمين مي شود و اين وابستگي شديد باعث شده كه ثبات اقتصادي - سياسي كشور دچار چالش گردد و با مقوله انرژي پيوندي عميق بخورد.

اگر به ريشه ها و دلايل كودتاي 28 مرداد 1332 بنگريم متوجه خواهيم شد كه حتي مشروعيت سياسي حاكمان و شكست حكومت ها با مقوله انرژي پيوند خورده و اين امر به ما گوشزد مي كند كه در جهت ثبات اقتصادي و سياسي و امنيتي بايد تلاش شود و از وابستگي نفت كاسته و به درآمدهاي باثبات تري روي آوريم. با توجه به مطالب ذكر شده، چنين برداشت مي شود نفت كه مي بايست صرفاً يك مقوله اقتصادي باشد، چگونه به عنوان ابزار و اهرم فشار درآمده و از سياسي ترين موضوعات شناخته شود. چنانچه كوچكترين تغيير و تحولات انرژي در دنيا به جاي درج در صفحات اقتصادي، در صفحات سياسي روزنامه ها با تيتر درشت عنوان مي گردد.

به هر حال در اين دوره تحولات و دگرگوني ها، شرايط جديدي را در نظام هاي بين المللي ايجاد كرده كه از آن به عنوان «دوران گذار» ياد مي كنند، يعني دوراني كه هيچ ثبات و دوامي در روابط بين دولت ها و عرصه بين المللي وجود ندارد.بنابراين، براي دور ماندن از اين تهديدات و چالشهاي بين المللي و ايجاد آمادگي براي ورود به بازارهاي جهاني قرن بيست و يك، درك شرايط به وجود آمده در عرصه بين المللي و پيش بيني تحولات آن و همچنين استفاده مطلوب از انرژي چه در جهت استخراج و چه در جهت انتقال آن، امري انكارناپذير است، تا براساس آن، با در نظر گرفتن امكانات جغرافيايي و توانائي هاي بالقوه سياسي- نظامي، اقتصادي و انساني ايران كه داشتن منابع غني انرژي در رأس آنها قرار مي گيرد، برنامه ريزي دقيق و اصولي براي آمادگي پذيرفتن نقش و مسئوليت در نظام سياسي آينده صورت گيرد، به طوري كه كمترين تهديدات متوجه منافع ملي گشته و سود عادلانه اي از مشاركت در سيستم بين المللي نصيب ايران گردد و زمينه ثبات اقتصادي و بالطبع ثبات سياسي و امنيتي را براي كشور فراهم سازد.
 

rozmary3000

اخراجی موقت

اهميت جغرافياي سياسي خاور ميانه و خليج فارس​
مرضیه کاظمی
جايگاه و نقش استراتژيك خاورميانه را باتوجه به گفته هاي «بورديس فون لوهازن»، ژنرال بازنشسته ارتش اتريش، بهتر مي توان درك كرد. او اعتقاد دارد كه خاورميانه مركز دنياي قديم است. مركزي كه در دل آن، منطقه خليج فارس قرار دارد و به منزله «مركز مركز» شناخته مي شود. در اين منطقه فقط مسئله نفت نيست كه حائز اهميت است، بلكه اگر به اطلس جهاني نگاهي داشته باشيم، متوجه مي شويم كه در هيچ جاي ديگر، اقيانوس ها تا بدين حد در آفريقا و اوراسيا رخنه نكرده اند، اقيانوس هند با دو بازوي خود در دو منطقه «درياي سرخ و خليج فارس» و همچنين اقيانوس اطلس از راه «مديترانه و درياي سياه» در اين منطقه رسوخ كرده اند. ميان دو اقيانوس كه به يك اندازه از سواحل آفريقا و آسيا فاصله دارند، سرزمين باستاني اور (ur) در مصب رودخانه هاي دجله و فرات قرار گرفته است.
اين منطقه كه همان «مركز مركز» را تشكيل مي دهد و بدان اشاره كرديم، از هرجهت حساس ترين نقطه دنياي قديم است. هرگونه آشفتگي كه براثر عوامل بيروني در اين منطقه پديد آيد، پيامدهائي براي دو قاره اروپا و آفريقا خواهد داشت. يعني تحولاتي كه در اين منطقه ايجاد مي شود مانند سنگي است كه در درياچه ايي مي افتد و ما امواج آن را در تمام سطح درياچه شاهد هستيم. از آن هنگام كه آمريكايي ها به زور ناوهاي جنگي خود در سال 1845 بنادر ژاپن را گشودند. سياست ايالات متحده بر اين پايه بوده كه سرپل هائي در سواحل دنياي قديم ايجاد كند. به همين دليل آنها در سال 1898 به فيليپين، در سال 1945 به ژاپن و آنگاه به كره جنوبي و ويتنام نفوذ كردند. البته اين سرپل ها معمولاً سرزمين هايي را دربر مي گرفت كه داراي سطح بالائي از توسعه بود، ليكن اين نواحي همواره در كناره هاي اوراسيا قرار داشت.
كناره هاي اقيانوس هند و خليج فارس دقيقاً در اين منطقه حساس يعني در محل تلاقي محورهاي بزرگ ارتباطي زميني، كه خاور دور را به آفريقا و اروپا و هند متصل مي سازد، قرار دارد. در كرانه هاي خليج فارس، جهان اسلام به دو نيمه تقسيم مي شود، نيمه غربي كه به سمت باختر تا اقيانوس اطلس گسترش يافته و نيمه هند و ايراني كه از كوهستان هاي ايران شروع ميشود و با گذر از پاكستان و بنگلادش تا اندونزي و فيليپين پيش مي رود. بنابراين، هر قدرتي كه در اينجا استقرار يابد، به صرف همين واقعيت، مي تواند نه تنها پشتيبان يا تهديدي همه جانبه براي كشورهاي خاورميانه، بلكه در وراي آن خطري براي اروپا، شبه قاره هند و آفريقا به شمار آيد. وانگهي، چنين امري مي تواند پيش طرح تكوين جبهه سومي را در برابر قدرت نظامي روسيه تشكيل دهد و خطوط جبهه كشور ايالات متحده آمريكا را كه در تركيه مي باشد، در برابر روسيه تقويت كند و بر كشورهاي مصر، سوريه، ايران و نيز اروپا و ژاپن- عمدتاً ازطريق نفت- فشار وارد سازد. باتوجه به اينكه بين 7 ماده معدني 70% انرژي در قرن 21 از نفت تأمين مي شود و همانطور كه هم اكنون و در آينده اي نزديك مي بينيم در اين دوره كشورهاي قدرتمند به جاي توجه محض به ژئوپولتيك عمدتاً به ژئواكونوميك روي آورده و سعي مي كنند به مناطق حساس جهان به جاي توجهات سياسي- نظامي، نگرشي سياسي- اقتصادي داشته باشند.

براي اينكه انرژي از محل توليد صحيح و سالم به محل مصرف برسد تأمين امنيت اين منطقه بسيار حائز اهميت است. اين امنيت معمولاً تحميلي مي باشد همانطور كه در سال هاي اخير شاهد برقراري آن در خاور نزديك به بهانه هاي مختلف توسط ابرقدرتها بوده ايم. آنها سعي بر اين دارند كه اين امنيت رابه نفع خودشان يعني صدور نفت با قيمت بسيار ارزان و بدون وجود مانع بر سر راه صدور آن بطور مداوم و پي در پي ايجاد كنند، كه اين براي كشورهاي دارنده نفت زياد خوشايند نبوده و همين امر است كه در قرن 21 ما شاهد نزاعهاي فراوان بين دارندگان انرژي و ابرقدرت ها هستيم.

با اينكه حوزه خليج فارس هنوز بزرگترين منبع انرژي را در خود جاي داده است، ليكن با گشايش حوزه بزرگ خزر بر روي جهان، از اتكاي انحصاري بسياري از كشورهاي مصرف كننده عمده انرژي به نفت خليج فارس كاسته شد، كه اين امر براي كشورهاي مصرف كننده بسيار جدي خواهد بود. ولي نكته مهم اين است كه ذخاير نفت و گاز خزر محصور در خشكي بوده و به عبارتي كشورهاي توليد كنندگان انرژي در اطراف درياي خزر از بازارهاي مصرفشان به لحاظ جغرافيايي جدا افتاده اند. در گذشته تنها راه انتقال نفت حوزه خزر، خطوط لوله اي بود كه از روسيه عبور مي كرد كه با فروپاشي شوروي سابق، انتقال انرژي در كشورهاي تازه استقلال يافته با توجه به عدم تمايل آنها به وابستگي به روسيه شكل حادي را به خود گرفته است و آنها سعي در ايجاد مسيري براي عبور و رسيدن به درياهاي آزاد را دارند.
اينكه كدام مسير بهتر است و چه كشوري شرايط مساعدتري را براي عبور لوله هاي نفتي دارد، در اين دوره از زمان مسئله اي بسيار مهم و حياتي است، به طوري كه اصطلاح سياست خط لوله و ديپلماسي خطوط انتقال و ايجاد نقشه اي به نام نقشه لوله هاي نفتي، اصطلاحي رايج در ادبيات سياسي شده است. با به وجود آمدن جمهوري هاي تازه استقلال يافته آسياي مركزي و قفقاز، اين حدس در ميان عده اي بوجود آمد كه ايران اهميت گذشته خود را به دليل عقب كشيده شدن مرزهاي شوروي سابق از دست داده است، ولي برخي ديگر يك پيش بيني بسيار متفاوت رادارند و آن اين است كه با استقلال كشورهاي آسياي مركزي و قفقاز، دامنه ژئوپولتيك ايران در شمال گسترش پيدا كرده و قرار گرفتن بين دو منطقه نفت خيز خزر- آسياي مركزي و خليج فارس و مسئله انتقال انرژي، اهميت ايران را دو چندان كرده است، به طوري كه ناديده گرفتن اين كشور در نظام آينده جهاني امري غيرممكن خواهد بود و اينجاست كه به ياد زماني مي افتيم كه ايران داراي موقعيت گذرگاهي (جاده ابريشم و ادويه) بود و اين موقعيت تأثيرات فراواني را در امنيت داخلي و خارجي ايران ايجاد مي كرده است.
وجود اين موقعيت گذرگاهي، كه به گفته بسياري از كارشناسان، ارزانترين، كوتاه ترين و مناسبترين مسير براي انتقال منابع انرژي حوزه درياي خزر مي باشد و قرار گرفتن در نقطه اي نفت خيز و بسيار حساس از خليج فارس در خاورميانه با همان موضوع قابل توجه مركز مركز و همچنين داشتن 7/89 ميليارد بشكه ذخيره نفتي، كه جزء بزرگترين حوزه هاي ذخاير اثبات شده دنيا مي باشد و افزودن حداقل 12% سهم گاز جهان و توجه و تأكيد به اين نكته كه اكنون در عصر جهاني شدن كه پايه اقتصاد جهاني بر محور انرژي مي گردد، هر كشوري كه داراي نفت باشد يا در مسير عبور لوله هاي نفتي باشد داراي مقام ويژه اي در عرصه سياست و اقتصاد جهاني مي باشد، همه اين موضوعات عواملي هستند كه تأثير عمده اي بر امنيت جمهوري اسلامي ايران مي توانند داشته باشند.

با تبديل شدن ايران به گذرگاه انرژي حوزه درياي خزر و پيامدهاي سياسي و اقتصادي كه از اين بابت نصيب ايران مي شود، ميتوان جايگاه ايران را به عنوان يك قدرت منطقه اي ثبت كرده و حتي آنرا به يك قدرت فرامنطقه اي تبديل كرد. در ايران با همه تلاش هايي كه بعد از انقلاب در جهت كم كردن وابستگي كشور به اقتصاد نفتي براي ايجاد امنيت سياسي و اقتصادي صورت گرفته، هنوز انرژي حرف اول را زده و تمام اركان اقتصادي- سياسي و حتي امنيتي كشور به نوعي وابسته به نفت هستند. متأسفانه با ذكر اين نكته كه حدود 80% درآمدهاي ارزي و 40% عايدات دولت ايران از محل درآمدهاي نفتي تأمين مي شود و اين وابستگي شديد باعث شده كه ثبات اقتصادي - سياسي كشور دچار چالش گردد و با مقوله انرژي پيوندي عميق بخورد.

اگر به ريشه ها و دلايل كودتاي 28 مرداد 1332 بنگريم متوجه خواهيم شد كه حتي مشروعيت سياسي حاكمان و شكست حكومت ها با مقوله انرژي پيوند خورده و اين امر به ما گوشزد مي كند كه در جهت ثبات اقتصادي و سياسي و امنيتي بايد تلاش شود و از وابستگي نفت كاسته و به درآمدهاي باثبات تري روي آوريم. با توجه به مطالب ذكر شده، چنين برداشت مي شود نفت كه مي بايست صرفاً يك مقوله اقتصادي باشد، چگونه به عنوان ابزار و اهرم فشار درآمده و از سياسي ترين موضوعات شناخته شود. چنانچه كوچكترين تغيير و تحولات انرژي در دنيا به جاي درج در صفحات اقتصادي، در صفحات سياسي روزنامه ها با تيتر درشت عنوان مي گردد.

به هر حال در اين دوره تحولات و دگرگوني ها، شرايط جديدي را در نظام هاي بين المللي ايجاد كرده كه از آن به عنوان «دوران گذار» ياد مي كنند، يعني دوراني كه هيچ ثبات و دوامي در روابط بين دولت ها و عرصه بين المللي وجود ندارد.بنابراين، براي دور ماندن از اين تهديدات و چالشهاي بين المللي و ايجاد آمادگي براي ورود به بازارهاي جهاني قرن بيست و يك، درك شرايط به وجود آمده در عرصه بين المللي و پيش بيني تحولات آن و همچنين استفاده مطلوب از انرژي چه در جهت استخراج و چه در جهت انتقال آن، امري انكارناپذير است، تا براساس آن، با در نظر گرفتن امكانات جغرافيايي و توانائي هاي بالقوه سياسي- نظامي، اقتصادي و انساني ايران كه داشتن منابع غني انرژي در رأس آنها قرار مي گيرد، برنامه ريزي دقيق و اصولي براي آمادگي پذيرفتن نقش و مسئوليت در نظام سياسي آينده صورت گيرد، به طوري كه كمترين تهديدات متوجه منافع ملي گشته و سود عادلانه اي از مشاركت در سيستم بين المللي نصيب ايران گردد و زمينه ثبات اقتصادي و بالطبع ثبات سياسي و امنيتي را براي كشور فراهم سازد.


تشکر دوست عزیز
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
خلیج فارس من​
نفیسه
کودک خلیج با چشمانی صدف گون و لبخندی بی پروا مرا می خواند.
حوصله ندارم؛ اما می روم و در کنارش آرام می گیرم.
دریا عادت دارد غصه هایم را در خود جا دهد.
ابرها خفته؛ شن ها خاموش و من در ساحل آرمیده ام.
چشمانم را می بندم و به صدای برخورد امواج در ساحل گوش می سپارم.
در یک چشم بر هم زدن هوا دگرگون می شود و باران می بارد.
چشم هایم را باز می کنم و بی آنکه تکان بخورم به حرکت ابرها در آسمان خیره می شوم.
قطره های آب روی صورتم می ریزد.
صدای برخورد دانه های باران روی دریا و شن ها ی ساحل
با صدای امواج در هم می آمیزد و سمفونی طبیعت را زیباتر می کند.
شن ها زیر رگبار باران مدام شکل عوض می کنند
و حباب ها روی آب چند لحظه نشسته ناپدید می شوند.
پرواز یک مرغ دریایی در پشت پرده اشک چشمانم ناتمام می ماند.
من گریه می کنم یا باران به چشم هایم رفته؟!
به همه ی آدم ها و یک کره ی خاکی به نام زمین و چند روز زندگی می اندیشم
و به اذالشمس کورت......
طعم باران از میان لبهایم عبور می کند.
آن را می چشم.
روزی همه ی ستاره ها تاریک و بی نور شده
و دنیا و آدم هایش از بین خواهند رفت.
جدایی همه ی ما از هم روزی سر نوشتی محتوم خواهد بود
اما بیچاره بچه هایی که به خاطر تحمیل جنگ به سرزمین شان
فصل جدایی زود رس را تجربه می کنند.
من به آن دختر زیبای بعلبکی می اندیشم
که پریشان در حالی که مادرش را از دست داده
عروسک خود را در آغوش خویش می فشارد
تا نقش مادری را تمرین کند.
خودم از یادم می رود.
شبیه کبوتر عطش زده ای شده ام
که ساعت ها به دنبال آب شیرین گشته.
ترانه ی ساحل خلیج فارس ؛ این بار صدای دریا نیست
و نه حتی آواز مرغان دریایی در باران...
ترانه ی ساحل این بار
هق هق گریه های من است
که طاقتم برخی از رنج ها را بر نمی تابد....
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز

خلیج فارس​
استاد نواب صفا

ای خــــلیج فارس ، جاویدان تویی
مــــظهر ایـــرانی وایــــــران تویی

اشک ما، خود قطره دریای توست
تا ســــری داریم خــاک پای توست

صـــــخره تو پـــــیکر پـــولاد مـــا
ای وجــــــــودت مـــــــــایه ایجاد ما

شوری آب تو زاشک شور ماست
موج هایت موج شوق وشورماست

نمی گــــــذاریمت جدا از ما شوی
تا جهان باقی ست ، کی تنها شوی؟

کی ســــخن از کفر واسلام توست
نــــام ایـــــــران در کنار نام توست

تا تن تو پاره ای از جـــان ماست
پـــاره بی تو – پــیکر ایران ماست

بی تو هرگز مادر ایــــــران مباد
زنده در ایران زمـــین یک تن مباد
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
http://maps.google.com.my/?ie=UTF8&ll=27.059126,52.69043&spn=9.735925,19.753418&z=6&source=embed

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]What do you think is the right name for gulf ?[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Persian Gulf خليج فارس[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]60.9%[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Arabian Gulf الخليج العربي[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]39.1%[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif] Total votes: 2379764
[/FONT]

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]What do you think is the right name for gulf ?[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Persian Gulf خليج فارس - 60.9%[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Arabian Gulf الخليج العربي - 39.1%[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Total votes: 2379764
[/FONT] http://www.addthis.com/bookmark.php?v=250&username=xa-4bec2d883d85a0b3
 

نقاب خردادی

کاربر بیش فعال
'خلیج فارس' در اسناد تاریخی مصر+عکس

'خلیج فارس' در اسناد تاریخی مصر+عکس

با اینکه گفته می‌شود جمال عبدالناصر کسی بود که در اعتراض به حمایت محمد رضا پهلوی از رژیم صهیونیستی برای اولین بار نام مجعولی برای خلیج فارس به کار برد اما واقعیت حکایت از موضوع دیگری دارد.




به گزارش مشرق به نقل از فارس، جمال عبدالناصر بارها از نام تاریخی خلیج فارس در اظهارات و نوشته‌های خود استفاده می‌کرد و اسناد تاریخی بر این موضوع گواهی می‌دهد. مصری‌ها به عنوان یک کشور دارای فرهنگ و تمدن قدیمی فهم این موضوع را داشتند که بازی با اسامی قدیمی و تاریخی، بازی بچه گانه‌ای است که کشورهای با سابقه از آن ضرر خواهند کرد. به همین علت مصری‌ها صرف نظر از اقدامات سیاسی که گاه برای اعمال فشار در صحنه سیاسی از آن سود می‌بردند، در صحنه عملی همواره نام صحیح و کامل خلیج فارس را به کار می‌بردند.


نمونه این نگرش صحیح را به نام واقعی خلیج فارس در مراجعه به نقشه های تاریخی که در مصر به چاپ رسیده، می‌توان مشاهده کرد. در اسناد و نقشه‌هایی که در مرکز نقشه برداری مصر به چاپ رسیده است ( مربوط به سال 1908) از نام صحیح خلیج فارس استفاده شده که هم اکنون در مراکز رسمی مصر، قابل دستیابی است.


موضوع مهم دیگر، وجود خیابانی به نام خلیج فارس در قاهره است. این خیابان که در نزدیکی خیابان‌های ایران، تهران و مصدق قرار دارد و کمی دورتر، خیابانی به نام قمبیز (معرب شده کمبوجیه و کامبیز) ناشی از همین نگاه صحیح مصری‌ها به واقعیت‌های تاریخی است. مصری‌ها در دوره اخیر نام خلیج فارس را بر اساس مسائل سیاسی زودگذر تغییر داده و آن را ابتدا به نامی مجعول تبدیل کردند، اما گویا به خطرناکی بازی با اسامی تاریخی پی‌بردند و آن را با نام «عبدالمحسن سلیمان» عوض کرده‌اند؛ که هنوز تابلوهای قدیمی هر 3 نام قابل مشاهده است.


بدون تردید چندان دور از ذهن نیست که با گذشتن موجی که سال‌ها می‌خواست مصر را از تاریخ و تمدن و هویت خود دور کند و به رفتاری شبیه به رفتار برخی کشورهای نوظهور و ماجراجو بکشاند، جای خود را به رفتاری متناسب با ملت ریشه داری چون مصر بدهد و بار دیگر نام خلیج فارس را بر یکی از خیابان‌های مهم مصر شاهد باشیم. اقدامی که تحقق آن از سوی دولتی برآمده از یک انقلاب مردمی، چندان دور از انتظار نیست.




 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
غارهای خربس قشم


روستاى بزرگ خوربيز يا خربس (خربز) (XARBEZ) اکنون کاملاً ويران شده و جز کلاته گورستان و برکه‌اى از آن باقى نمانده است. اين روستا حداقل تا زمان ساسانيان (1400 سال قبل) مکانى آباد و محل تردد سياحان و کشتى‌بانان بوده است. نام خربس خود واژه‌اى است که در زبان پهلوى از آن مى‌توان نشان يافت.در فاصله 10 کيلومترى غرب شهر قشم، خربز در ميانکاسه‌اى وسيع قرار گرفته که اطراف آن را دايره‌وار تپه‌هاى کوتاه و بلند مرجانى پوشانيده‌اند. اين ارتفاعات همگى مشرف به شهرند و شهر تا دريا فاصله کوتاهى دارد. در سمت راست، برکه ـ يا آبدان ـ بزرگى است که طاق گهواره‌اى آن نشان‌دهنده قدمت اين بنا حداقل تا دوره ساسانى است.در مياندشت خربس، وقتى رو به شمال بايستيم، آثار ساختمانى قلعه مخروبه‌اى از سنگ را مى‌بينيم که احتمال مى‌رود در دوران بعد (از صفويه به بعد) آن سنگ‌چين‌ها را چندبار بازچين کرده و دوباره فروريخته باشد. در جلو همين قلعه، در فاصله‌اى نه چندان دور از غارهاى خربس، گورستانى وسيع و قديمى وجود دارد که هم گورهاى پيش از اسلام و هم بعد از اسلام در آن ديده مى‌شود.درست مشرف بر اين گورستان، در ديواره صخره‌ها و در سينه کوه در ارتفاع 20 تا 30 متر چند دهانه به صورت غار مانند به چشم مى‌خورد که به غارهاى خربس شهرت دارند و درباره آنها سخنان بسيار گفته‌اند.اين غارها که از پديده‌هاى کهن زمين‌شناختى به شمار مى‌روند، همراه با ديگر پديده‌ها و کوه‌ها و خود جزيره قشم دنباله چين‌خوردگى‌هاى رشته کوه‌هاى زاگرس هستند که در هزاره‌هاى گذشته از زير آب سربرآورده‌اند. روشن است که اين غارها در دوره‌هاى تمدنى بعد دچار دگرگونى و تغييرات ديگرى شده‌اند.










غارهاى خربس که از بيرون ساختار ساده و طبيعى و زمين‌شناختى خود را همچنان حفظ کرده‌اند از درون با مجموعه دهليزها، تالارها و اتاق‌هاى متعدد به ابعاد 5/5 ×4 متر و چشمه‌ها و روزن‌هاى گوناگونى که رو به شمال و جنوب دارند مؤيد حضور مردمانى از دوران‌هاى کهن در اين جزيره هستند.پيداست که دست آدميان به مرور زمان و به منظور کاربردهاى گوناگون، شکل و سيماى اين غارها و ديواره‌هاى آنها را دگرگون ساخته و مناسب نيازهاى خود درآورده است. ساختار رازآميز و تودرتوى غارهاى خربس و قرار گرفتن آن بر بلندى کوه اين عقيده را دامن زده که اينجا در روزگار مادها نيايشگاه مهر و محلى براى ستودن الهه ميترا بوده است.غارهاى خربس را به لحاظ شکل و ساختار با دخمه‌هاى آذربايجان، کردستان، لرستان، بوشهر، اهواز و شوشتر مقايسه مى‌کنند. غارهاى خربس به ويژه از نظر فضاهاى درونى شکل و طرح اوليه خود را حفظ کرده و به همان صورت کهن خود باقى‌مانده است.اما در جانب راست اين غارها و در امتداد ديواره بلند و گسترده زيارتگاه شاه شهيد، دهليزها و دالان‌هايى نو به دست سنگتراشان هنرمند روزگار کنونى در دل کوه تراشيده شده تا به عنوان الگويى تازه، به شناسايى غارهاى اصلى يارى رساند. در درون اين غارهاى جديد و دهليزها نقش‌هايى با الهام از طرح‌هاى باستانى کنده شده که همگى از جلوه و نمودى باستانى و حالتى رمزگونه و نمادين برخوردارند.غارهاى خربس را بعضى معبد مهرى مى‌پندارند، بعضى آن را استودان (جاى نگهدارى استخوان‌هاى مردگان پس از مرگ، در آيين زرتشت) مى‌دانند و حدسى که قريب به يقين مى‌تواند باشد اين است که اين حفره‌هاى دست کنده در دل صخره‌ها اگر استودان (استخوان‌دان) دوره‌هاى پيش از اسلام نباشد، به‌طور مسلم پناهگاه‌هايى است براى مردم بى‌دفاع که روزگارى در دشت هموار خربز زندگى مى‌کرده‌اند و دزدان دريايى با ايلغار و يورش امان آنها را بريده بودند. ناچار، آنان اين حفره‌هاى درهم را که از درون با يکديگر مرتبط هستند در دل اين ديواره به صورت غارهاى دست‌کند به وجود آورده‌اند تا به هنگام احساس خطر بتوانند کودکان، زنان و پيرمردها را به درون غارها منزل دهند، نان و آب و غذا نيز لاشه سنگ‌هايى براى دفاع و پرت کردن از ارتقاع در اختيارشان مى‌گذاشته و خود به مقابله با دشمن غارتگر مى‌پرداخته‌اند.





اين غارهاى دست‌کنده، مجموعه‌اى از حفره‌هايى است که با راهروهاى باريک به همديگر راه دارند و در تالار مرکزى، که جاى اجتماع بوده و دو تاقچه کوچک جاچراغى نيز ساخته شده است. در پاى دهانه اين غارها برکه‌اى براى نگهدارى آب باران وجود دارد که اکثر ايام سال (جز مواقع بى‌بارانى) آب دارد.در روزگار کنونى بر فراز اين غار، هميشه يک جفت عقاب ماهيگير (که از انواع نادر و مرغوب عقاب‌هاى جهانند و در جزيره قشم خوشبختانه فراوانند) به چشم مى‌خورند که در ارتفاعات صخره‌اى لانه دارند و تخم مى‌گذارند.نکته قابل توجه و تأمل در مورد غارهاى خربز وجود خفاش‌هاى دم موشى است که بيشتر در زاويه‌هاى تاريک و بخش انبار ذخاير غار (حفره‌هاى زيرين) زندگى مى‌کنند و مدام نيز مشغول زاد و ولد هستند. کارشناسان محيط زيست به علت کاربرى سموم دفع آفات نباتى و عوارض ديگر، نسل اين حيوان در جهان را در حال انقراض مى‌دانند و اين جاى اميدوارى است که فعلاً خفاش‌هاى دم موشى در غارهاى خربس در امنيت کامل به سر مى‌برند.روستای خربس (خربــز) روستایی قدیمی بر سر راه قشم به رمچاه و سوزا واقع شده‌است که هم اکنون خالی از سکنه است.


 

Similar threads

بالا