خلیج همیشه فارس ایران

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
قبلا عرض کرده ام
باز هم تذکر میدم!

در صورت تکرار انحراف تایپیک ، تایپیک قفل خواهد شد !
حرف جناب مدیر کاملا درسته
منم دقیقا به همین خاطر وقتمو بیشتر صرف این تاپیک میکنم که از بحث اصلی منحرف نشه و البته خیل عظیمی از دوستان
بازم تشکر از شما
 
  • Like
واکنش ها: Sarp

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تذکر

تذکر

از ارسال پستهای کاملا نامرتبط به تاپیک بپرهیزید


خوشبختانه مدیریت صاحب دفترن واگه بحثی با ایشون دارید یا هست چه خوبه در دفتر ایشون مطرح بشه که زمینه منحرف شدن بحث تاپیک فراهم نشه
با تشکر
 
  • Like
واکنش ها: Sarp

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
در ادامه تاپیک قصد دارم به معرفی جاذبه های گردشگری خلیج پارس و استان هرمزگان بپردازم


آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان بندرعباس

  • حمام گله داری
حمام گله داری در محله اوزی ها و پشت هتل امین قرار دارد. قدمت این حمام به دوره قاجاریه می رسد و در سال 1330 هجری به همت حاج احمد گله داری مرمت شده است. در این بنا بیشتر از سنگ های دریایی ـ اسفنجی، ساروج محلی و گچ دستکوب استفاده شده است. کف آن سنگ فرش است. حمام شامل قسمت های مختلفی از قبیل بینه، سربینه، گرم خانه و خزینه است و پنج گنبد کوچک و بزرگ دارد. سیستم گرمادهی حمام شامل انبار سوخت، آتشدان، دیگ، دودکش ها و گودال جمع آوری خاکستر است. آب مصرفی حمام از چاهی به عمق ده متر تامین می شده است.

  • مسجد گله داری
این مسجد در خیابان امام خمینی و در کوی اوزی ها واقع شده است و دارای صحن، شبستان و مناره است. شبستان بزرگ آن 63 ستون مزین به گچبری و محرابی بسیار زیبا دارد.

  • خانه گله داری
این بنا مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی می باشد و مالک آن حمزه گله داری است. بنا در دو طبقه که طبقه پایین آن فاقد ارزش معماری است، ساخته شده است.

  • عمارت کلاه فرنگی
این بنا در سال 1623 میلادی برابر با 1033 قمری در دروه صفویه و هنگام حضور هلندی ها در بندرعباس، در کنار اسکله قدیم ساخته شد. عمارت مذکور شامل دو طبقه و حیاط وسیعی در شمال و مغرب با انبارهای متعدد بود. برفراز طبقه دوم، ساختمان هشت گوشی از چوب ساخته بودند که در وسط آن گنبدی مخروطی شکل قرار داشت. گنبد مذکور شبیه به کلاهی بود که آن روزگار، مردم اروپا یا فرنگی ها بر سر می گذاشتند.

  • امامزاده سیدمظفر
آرامگاه سیدمظفر در خیابان امام خمینی بندرعباس، بر فراز تپه ای واقع شده و از زیارتگاه های مشهور بندرعباس است. نسبت این امامزاده به فرزندان امام موسی کاظم(ع) می رسد. ساختمان اولیه آرامگاه گلی و فاقد گنبد بوده تا اینکه در سال 1305 شمسی سقف گنبدی بنا ساخته شد. این بنا دارای سنگ قبر و گنبد کاشیکاری قدیمی با 6 گلدسته است.

  • امامزاده شاه محمدتقی
این امامزاده مورد توجه بسیاری از مردم قرار دارد، به حدی که در گذشته زواری که از پاکستان و بنگلادش به زیارت امام رضا(ع) می رفتند، ابتدا به این زیارت می آمدند. نسبت امامزاده شاه محمد تقی را نیز به امام موسی کاظم(ع) می رسانند. این امامزاده در جوار مسجد جامع در نزدیکی بازار بزرگ بندرعباس واقع شده است.

  • امامزاده سید کامل
این امامزاده گنبدی سفید رنگ دارد. سیدکامل را به یکی از نوادگان امام موسی کاظم(ع) نسبت می دهند. در ضلع شمالی آرامگاه چاهی وجود دارد که از آب آن برای شفای برخی بیماری ها از جمله سردرد استفاده می نمایند.

  • زیارتگاه خواجه خضر
بنای این زیارتگاه مربوط به دوران پس از اسلام و متعلق به یکی از اولیا، معروف به خضر است. محل آن در پارک زیبا، سرسبز و دیدنی هتل هما واقع شده است.

  • مسجد جامع اهل سنت
این مسجد در سال1175 هـ ق توسط شخصی به نام «زین العابدین ابوالقاسم اوزی» در حاشیه بلوار طالقانی ساخته شد و شبستان مسجد دارای ستون های متعدد و زیبایی است.

  • گنبد سرخ
این بنا در 60 کیلومتری شمال شرقی بندرعباس، در روستایی به نام گنبد سرخ در بخش جرونات قرار دارد و متعلق به سده میانی دوره اسلامی است. این بنای مربع شکل دارای چهار درگاه در چهار طرف و دیوارهایی به طول تقریبی چهار متر می باشد.

  • قلعه فین
این بنا در قرن دهم هجری مقارن با حکومت صفوی و پادشاهی شاه عباس یا اندکی پیش از آن یعنی زمان تسلط پرتغالی ها بر جزیره هرمز و بندرعباس بنا شده و دارای برج و باروها و تاسیسات بسیار است. حسینیه کربلایی ابوتراب و مسجد آن، قبرستانی متروک و قدیمی و آثار چندین خانه قدیمی در اطراف قلعه دیده می شود.

  • معبد هندوها
معبد هندوها یا بت گوری(بت گوران)، واقع در خیابان امام خمینی بندرعباس در سال1310 هـ.ق از محل جمع آوری هدایای هندوها توسط تجار هندی ساخته شده است. بنا تقریبا 100 متر مساحت دارد و شامل یک اتاق چهار گوش میانی با محرابی از جنس چوب در قسمت شمالی، سه اتاق در ضلع شمالی، یک اتاق و راه پله ای منتهی به گنبد در ضلع غربی و دو اتاق در ضلع جنوبی است که در اتاق بزرگتر عود و معطرات مشابهی را می سوزاندند. گنبد زیبای معبد که بر روی تالار اصلی قرار گرفته و مقرنس های پیرامونی آن به همراه 72 برجک به اضافه نقوش گل نیلوفر نه تنها در سواحل جنوبی بلکه در تمام ایران نمونه منحصر به فرد سبک معماری هندی را نمایش می دهد.

  • منطقه حفاظت شده گنو
این منطقه حفاظت شده در 29 کیلومتری شمال غربی بندرعباس و روی کوه گنو واقع شده است. تنوع پوشش گیاهی این دامنه تا قله مشتمل بر درختان گرمسیری، استپ کوهپایه ای و گونه های نواحی سردسیر است. جانوران منطقه حفاظت شده عبارتند از:قوپ، بزکوهی، آهو، گرگ، خرس ، روباه و ...
از منطقه گنو به عنوان جزیی از میراث طبیعی و ذخیره گاه زیست کره جهانی نیز یاد می شود و از شهرت بین المللی برخوردار است.

  • مجتمع توریستی و آب درمانی گنو
شرکت تفریحی ، توریستی آب درمانی گنو با مطالعه چشمه آب گرم گنو، ضمن توجه به پتانسیل مناسب منطقه در زمینی به مساحت ده هزار متر مربع، اقدام به ساخت استخر زنانه، مردانه ، جکوزی، مجموعه اقامتی 23 اتاقه، نمازخانه، محوطه سازی آلاچیق و رستوران سنتی، سرویس بهداشتی، پارک شادی، و ... نموده که شرایط مناسبی برای بهره بردن از خواص درمانی چشمه آب گرم و گذران اوقات فراغت فراهم آمده است.

  • مجموعه برکه های باران
این مجموعه شامل 6 برکه یا آب انبار مربوط به دوران صفویه است و در گذشته از منابع ذخیره آب شیرین بندرعباس بوده و هر برکه دارای چهار دهانه اصلی برای برداشت آب بوده است. این برکه ها در فضای مشجر وسیعی در خیابان 22بهمن بندرعباس قرار دارند و دارای گنبدهای موزون زیبا و منحصر به فردی هستند. این مجموعه را میراث فرهنگی استان مرمت کرده و با تغییر کاربری به صورت آمفی تئاتر و موزه آب در آورده است.

  • حمام گپ
این حمام بزرگترین حمام شهر در دوره قاجاریه می باشد که تا اواخر دهه پنجاه از آن استفاده می شده است. حمام از دو قسمت زنانه و مردانه تشکیل شده و مصالح آن سنگ، آجر با ملات ساروج، گچ و در دهه های اخیر سیمان بوده است. حمام گپ در دوره پهلوی دوم با راه اندازی لوله کشی شهری در بندرعباس به تاسیسات لوله کشی مجهز می شود و در بخش هایی از آن از دوش استفاده می شده است.
سایر آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری طبیعی بندرعباس عبارتند از:
روستاهای نمونه گردشگری سیخوران و سرخاء، باغات مرکبات، مجموعه برکه های باران، مزارع گلایل روستای سرخون، آب انبار شاه حسینی، آسیاب های آبی گنو، آسیاب بهرغ(1.هاش زیرین 2. هاش کهور 3. هاش کوندوک) آسیاب های آبی تخت، آسیاب مارم، بادگیر منبر گپ، برکه طولی، برکه گرد، حمام ایسین، حمام فین، خانه شریف، خانه احمدی، کاروانسرای خونسرخ، کارونسرای گچین، سواحل شرقی بندرعباس، پوشش گیاهی و گونه جانوری منحصر در منطقه حفاظت شده گنو، دامنه زیبای کوه هماک، باغ شهر فین، آب گرم باری، آب گرم چستانه، آب گرم خورگو، آب گرم سیاه کش، آب گرم کشکو، آب گرم نیان، اثر طبیعی ملی خرسین، پشت کوه، دهستان سیاهو، کوه ذرتو، بازار ماهی، فروشگاه صنایع دستی ، گنجینه آب استان، مسجد دزک، مسجد دلگشا، مسجد صحراباغی، مسجد گپ و سایر مکان های مذهبی مانند آستانه سیداحمد، آستانه سید سلیمان، آستانه شاه معزالدین، زیارت سید رجب و بی بی رقیه و ...
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
جزاير خليج فارس

منطقه خليج فارس در حدود 130 جزيره بزرگ و كوچك دارد كه جزاير شمالي آن كه همگي در مالكيت و حاكميت ايران هستند كم‌وبيش مسكوني و آباد مي‌باشند در حاليكه جزاير جنوب و شمال غرب كه متعلق به كشورهاي عربي‌اند غالباً مرجاني و سنگي و غير مسكوني مي‌باشند. بزرگترين جزيره خليج فارس «قشم» است كه 115 كيلومتر طول و بين 35-10 كيلومتر عرض دارد. پس از قشم به ترتيب جزاير بوبيان (كويت) و بحرين بزرگترين جزاير منطقه هستند. جزايري مانند هرمز، قشم، خارك، كيش، بحرين و فيلكه (كويتي) داراي سوابق ديرينه تاريخي و يا تجاري هستد. مهمترين جزاير ايران عبارتند از:
هرمز- لارك- قشم- هنگام- تنب بزرگ- تنب كوچك- ابوموسي- فرور بزرگ- فرور كوچك- سيري- كيش- هندورابي- لاوان- ام الكريم- نخيلو- خارك- خارگو- ام مسيله- دوبه- حاج صلبوخ- دارا- مينو و جزيره فارسي و ...
اين جزاير متعلق به سه استان جنوبي ايران يعني خوزستان، بوشهر و هرمزگان مي‌باشند كه در اينجا به شرح مختصر هر يك مي‌پردازيم.
جزيره كيش

اين جزيره بيضي شكل با مساحت 7 / 89 كيلومتر مربع و با طول 6 / 15 و عرض 7 كيلومتر ، در جنوب غربي بندرعباس و در ميان آب هاي نيلگون خليج فارس واقع شده است. فاصله دريايي اين جزيره تا بندرلنگه پنجاه مايل دريايي است. جزيره كيش از نظر محيط زيست طبيعي، يكي از بكرترين مناطق خليج فارس است. استعدادهاي طبيعي و موقعيت جغرافيايي ويژه آن زمينه بهره‌برداري جهانگردي و تجاري از آن را در حد قابل توجهي فراهم ساخته است. سواحل كم نظير اين جزيره مرجاني، نه تنها در فصول گوناگون سال، بلكه در طول يك روز،‌ در ساعات مختلف جلوه‌هاي بديع و گونه‌گون و بسيار زيبايي از طبيعت را به تماشا مي‌گذارند. سواحل كيش در شرق و شمال شرقي و جنوب از زيباترين سواحل جهان است. در سواحل جنوب غربي آن زيباترين منظره غروب خورشيد را ميتوان ديد. از جمله نقاط ديدني جزيره كيش آكواريوم بزرگ آن است كه در گوشه شرقي جزيره، با معماري زيبا قرار دارد و گونه‌هاي مختلف ماهيان و آبزيان اطراف جزيره در آن به تماشا گذارده شده است.قريب هفتاد نوع ماهيهاي تزئيني در اين آكواريوم وجود دارد كه از نظر شكل و رنگ پولك ‌ها و زيبايي ظاهري، كم نظير و برخي از آنها نيز بسيار كمياب هستند. علاوه بر اين، مركز پرورش و كشت مرواريد كيش يكي از جذاب ‌ترين ديدني ‌هاي جزيره است. اسكله تفريحي جزيره كيش با امكانات مفيد و مختصر در بخش جنوبي جزيره از ديگر جاذبه‌ هاي كيش است. در اين اسكله سرگرمي‌ هايي از قبيل گردش در روي آب با قايق كف شيشه‌اي كه از بالاي آن مي‌توان عبور گروهي ماهي‌ ها و زيبايي ‌هاي دنياي زير آب را مشاهده كرد، ‌هم‌ چنين امكانات ورزش اسكي روي آب براي علاقه ‌مندان فراهم شده است. تفريح غواصي نيز از جمله تفريحات به يادماندني است كه در آب ‌هاي گرم خليج فارس همراه راهنمايان مجرب امكان‌پذير است. در كنار اسكله‌ تفريحي، پيست دوچرخه ‌سواري نيز در پيرامون جزيره احداث شده است. در اين مجموعه (اسكله تفريحي) امكان بازديد از هتل بزرگ كيش و ساختمان ساحلي كازينوي سابق وجود دارد. هم‌ چنين در اطراف يكي از كهنسال ‌ترين درختان جزيره، مجموعه‌اي تفريحي و ديدني ايجاد شده كه به مجموعه درخت سبز معروف است و از جمله مراكز زيبا و جذاب جزيره كيش مي‌باشد و مسافران بسياري را به خود جذب مي‌كند. جزيره كيش همچنين معماري خاصي را به نمايش گذاشته است كه براي هر تازه واردي جالب و در خور تحسين است. معماري كيش دو شكل متمايز دارد: يكي معماري سنتي و ديگري معماري مدرن. معماري سنتي جالب توجه است و مصالح آن غالباً از سنگ ‌هاي مرجاني موجود در جزيره تشكيل شده است. معماري جديد و مدرن جزيره نيز تقليدي از معماري بومي و سنتي آن است كه نمونه آن در «صفين» ديده مي‌شود. تنها تفاوتي كه ميان خانه‌‌هاي جديد و قديم وجود دارد، پراكندگي نسبي و تنوع ارتفاع آنها است. علاوه بر آن، معابر عمومي جديد نيز به نسبت وسيع‌ تر از معابر بخش قديمي هستند. وسيله رفت و آمد به كيش، كشتي و هواپيما است كه از طريق پرواز از تهران يا شيراز يا بندر عباس صورت مي‌گيرد. از جمله امكانات موجود در اين جزيره مي‌توان به هتل سه طبقه،‌ هتل كيش، كلبه‌هاي ويلايي، چهاركاخ از مجموعه كاخ‌ها، يك رستوران ساحلي همراه با يك سلسله ويلاهاي خصوصي و توريستي مدرن و غيره اشاره كرد. افزون بر اين، جزيره كيش داراي امكاناتي از قبيل قايق‌راني، شهربازي، بازارها، مراكز عمده خريد و فروش نيز مي‌باشد. جزيره كيش همچنين اولين بندر آزاد تجاري ايران است كه امروزه به طور روزانه هزاران نفر جهت خريد و ديدار از زيبايي های طبيعی اين جزيره به سمت کيش عزيمت می کنند .
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
جزيره خارگ

جزيره خارگ در فاصله ٥٧ كيلومتری شمال غربی بوشهر واقع گرديده، طول تقريبی اين جزيره ٨ و عرض آن ٤ تا ٥ كيلومتر در ٢٨ كيلومتری بندر گناوه قرار دارد.
با اكتشاف نفت در خليج فارس و فعال شدن شركت آيپک در سال ١٣٣٨ در اين جزيره استخراج نفت در اين منطقه نفتی، عملياتی گرديد.
اکتشاف و توليد در اين ناحيه توسط شرکت ايپاڨ در سال ١٣٣٨ پس از عقد قرارداد بين شرکت ملی نفت ايران (طرف اول) و شرکت آموکو (طرف دوم) شروع گرديد که تا سال ١٣٥٧ ادامه داشت و در طی سال فعاليت خود، چهار حوزه نفتی شامل ابوذر، فروزان، دورود ١ و سروش کشف و پس از تجارتی شماخته شدن، توليد از هر ميدان شروع گرديد. پس از تشکيل شرکت نفت فلات قاره، تاسيسات دورود ٢ که در حوزه فعاليتهای شرکت نفت مناطق نفت خيز جنوب بود به شرکت نفت فلات قاره محول گرديد. اخيرا پس از بازسازی تاسيسات نفتی ميادين نوروز و سروش مسئوليت ميدان سروش بعهده ناحيه بهرگان قرار گرفت. چاههای ميدان سروش به پمپهای درون چاهی مجهز ميباشند و برنامه تزريق آب دردست مطالعه ميباشد.
ادامه دارد... /س
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
خليج فارس و جاذبه هاي گردشگري(2)
تهيه كنندگان : عبدالامير كربلايي و ف. مدرك
منبع:راسخون




جزيره لاوان

اين جزيره از شمال شرقي به بندر مقام، از شرق به جزيره شتور و از جنوب به حوزه‌ هاي نفتي رسالت، رشادت و سلمان محدود مي‌شود. وسعت اين جزيره 76 كيلومتر مربع است و پس از قشم و كيش بزرگ ‌ترين جزيره ايران در آب ‌هاي خليج فارس است. فاصله اين جزيره تا بندر لنگه 91 و تا بندرعباس حدود 198 مايل دريايي است. جزيره لاوان دور ترين جزيره نسبت به مركز استان هرمزگان است. آب و هواي آن گرم و مرطوب و دماي آن در تابستان به حدود پنجاه درجه سانتي ‌گراد ميرسد و رطوبت هواي آن نيز بسيار زياد است. ذخاير نفتي آب ‌هاي نزديك جزيره لاوان بسيار قابل توجه است. در حال حاضر صنايع جزيره منحصر به تأسيسات نفتي است كه با نام «مجتمع پالايشي لاوان» فعاليت دارد.
يكي ازشگفتي‌هاي اين جزيره وجود كندو هاي عسل در كنار تأسيسات نفتي و مخازن آنها است كه عسل آنها به رنگ سبز تيره است و بوي نفت مي‌دهد، اما طعم آن مشابه عسل‌هاي معمولي است. اهالي جزيره در فصل معيني از سال به صيد مرواريد مي‌پردازند و تنها كالاي صادراتي جزيره، مرواريد آن است. اين جزيره يك بندرگاه مناسب براي صدور فرآورده‌ هاي نفتي و يك اسكله فلزي جهت حمل و نقل دريايي دارد.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
جزيره هندورابي

جزيره هندورابي با 8 / 22 كيلومتر مربع مساحت، در فاصله 325 كيلومتري بندر عباس و 133 كيلومتري بندرلنگه و در حد فاصل بين دو جزيره كيش و لاوان قرار گرفته است. اين جزيره سرزميني هموار و تقريباً بدون عارضه طبيعي است. بلندترين نقطه آن بيست و نه متر و بزرگ‌ترين قطر آن هفت و نيم كيلومتر است. اين جزيره از يك رشته ارتفاعات كوتاه پوشيده است و كرانه‌هاي آن با شيب ملايمي به دريا منتهي مي‌شوند. مجاورت با دريا، اغلب موجب بالا رفتن ميزان باران و رطوبت مي‌شود. با اين حال در تمام كرانه‌هاي خليج فارس، همجواري با دريا، تأثير چنداني بر ميزان بارش اين نواحي ندارد. فعاليت اقتصادي اكثر اهالي در جزيره هندورابي، صيد و غواصي است. فعاليت ‌هاي صنعتي يا بهره‌ برداري از معادن و منابع زيرزميني و حتي صنايع دستي در هندورابي وجود ندارد. محيط زيست جزيره به دليل بسته بودن آن محدود است و موجوداتي از قبيل انواع پرندگان كوچك، پرندگان مهاجري نظير باز و شاهين و انواع كمي از خزندگان و موش صحرايي در آنجا يافت مي‌شود. منابع تأمين آب جزيره بسيار محدود و كم است و آب مصرفي آن از طريق چاه يا آب انبار تأمين مي‌شود. اين جزيره از نظر سياحت و ايرانگردي از زير مجموعه‌هاي كيش است كه با توجه به امكانات و استعداد طبيعي جزيره از نظر آب، خاك، هوا و شرايط خاص تجاري جزيره كيش و هم‌چنين برخورداري از زيبايي‌هاي طبيعي، قادر است بخشي از نيازهاي سياحتي و گردشگري ايرانگردان را تأمين كند.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
جزيره شتور

جزيره شتور در فاصله حدود يك و نيم كيلومتري جنوب شرقي جزيره لاوان قرار دارد. طول جزيره 7 / 1 كيلومتر و عرض آن 800 متر است. جزيره شتور غير مسكوني است و هيچ‌گونه فعاليتي در آن ديده نمي‌شود. اين جزيره از با ارزش ‌ترين و مهم ‌ترين پناهگاه‌ هاي حيات وحش (پرندگان،‌ لاك‌پشت ‌هاي دريايي، ماهي‌ ها و دلفين ‌ها) در خليج فارس است و جزء مناطق حفاظت شده كشور مي‌باشد.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
جزيره ابوموسي

جنوبي ‌ترين جزيره ايراني آبهاي خليج ‌فارس، جزيره ابوموسي است. اين جزيره در 222 كيلومتري بندرعباس و هم‌ چنين در 75 كيلومتري بندر لنگه واقع شده است. جزيره ابوموسي يكي از چهارده جزيره استان هرمزگان است كه بيشترين فاصله از سواحل ايراني خليج فارس را دارد و طول و عرض آن درحدود 5 / 4 كيلومتر است. شهر ابوموسي مركز جزيره ابوموسي مي‌باشد. ارتفاع آن از سطح دريا 46 متر و مساحت آن دو و دو دهم كيلومتر مربع است.
جزيره ابوموسي نزديك ‌ترين پهنه خشكي از خاك ايران به خط استوا است كه‌ آب و هواي مرطوب و گرم‌تري دارد. اين جزيره فاقد آب و اراضي مناسب كشاورزي است؛ ولي كشت و زرع محدودي در آن صورت مي‌گيرد و بيشتر مردم بومي محل به صيد ماهي اشتغال دارند.
اين جزيره يكي از مراكز صدور نفت خام كشور است كه با ظرفيتي قابل توجه فعاليت مي‌كند. وسعت شهرستان ابوموسي 8 / 68 كيلومتر مربع است كه مشتمل بر جزاير ابوموسي (با 12 كيلومتر مربع)، جزيره تنب‌ بزرگ (با 3/10 كيلومتر مربع) تنب كوچك (با 5/1 كيلومتر مربع)، سيري (با 3/17 دهم) كيلومتر مربع، فرور بزرگ (با 2/26كيلومتر مربع) و فرور كوچك (با 5/1 كيلومتر مربع) مي‌باش
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
جزيره تـنب بزرگ

اين جزيره در فاصله چهارده مايل دريايي از جنوب غربي جزيره قشم، در فاصله نود و هفت مايل دريايي از بندرعباس و در فاصله بيست و هفت مايل دريايي از شمال شرقي ابوموسي واقع شده است. طول و عرض آن سه و هفتاد و پنج دهم در سه و نه دهم كيلومتر و مساحت آن ده و سه دهم كيلومتر مربع مي‌باشد. مرتفع ‌ترين نقطه جزيره تنب پنجاه و سه متر از سطح دريا ارتفاع دارد در قسمت‌هاي جنوب غربي اين جزيره و در نزديكي سواحل آن، خانه ‌هاي مسكوني از راه چندين خيابان و جاده به هم پيوسته‌اند. اين جزيره داراي موج ‌شكن و لنگرگاه است. مردم بومي اين جزيره از صيد ماهي و مرواريد امرار معاش مي‌كنند. در اين جزيره معدن خاك سرخ نيز وجود دارد.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
جزيره تـنب ‌كوچك

اين جزيره مثلث شكل در شش مايلي غرب جزيره تنب بزرگ قرار دارد. فاصله آن تا مركز استان،‌ از طريق دريا، حدود صدو پنج مايل دريايي مي‌باشد. بزرگ‌ترين قطر جزيره يك و نه دهم كيلومتر و مساحت آن حدود دو كيلومتر مربع است. اين جزيره غيرمسكوني است و مرتفع ‌ترين نقطه آن از سطح دريا، بيست و يك متر ارتفاع دارد.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
زيره سيري
اين جزيره در قلب آب‌هاي خليج فارس قرار دارد. فاصله آن تا مركز شهرستان ابوموسي كه در قسمت شرقي جزيره سيري واقع شده، درحدود بيست و هفت كيلومتر است همچنين فاصله دريايي آن تا مركز استان، در حدود 152 مايل دريايي است. وسعت جزيره سيري 3/17 كيلومتر مربع مي‌باشد. اين جزيره فاقد پستي و بلندي بوده و نسبتاً مسطح است. مرتفع ‌ترين نقطه آن بيست و چهار متر از سطح دريا ارتفاع دارد و بزرگ ‌ترين ابعاد طولي و عرضي جزيره شش و يک و چهار و شش دهم كيلومتر است. در قسمت ‌هاي شمالي و نزديك سواحل جزيره، مناطق مسكوني همراه با ساير تأسيسات جاي گرفته‌اند. اهالي بومي جزيره از طريق ماهيگيري و صيد ميگو و كشاورزي محدود، زندگي و امرار معاش مي‌كنند و همچنين عده‌اي ازمردم جزيره در تأسيسات نفتي كار مي‌كنند. در اين جزيره تعداد قابل توجهي نخل خرما بطور پراكنده وجود دارد كه محصول آن فقط مصرف محلي دارد. اين منطقه پوشش گياهي فقيري دارد. در اين جزيره معدن خاك سرخ نيز موجود است.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
جزيره فرور بزرگ

يكي ديگر از جزاير قلمرو استان هرمزگان، جزيره فرور بزرگ است كه در فاصله سي و شش مايلي شهر ابوموسي و در فاصله حدود صد و چهل و يك مايلي از بندرعباس قرار دارد. بزرگ ‌ترين ابعاد طولي و عرضي جزيره هفت و نيم و چهار و نيم كيلومتر مي‌باشد. فاصله آن تا نزديك‌ ترين نقطه سواحل ايران در حدود بيست كيلومتر و مساحت آن بيست‌ و ‌شش و دو دهم كيلومتر مربع و ارتفاع بلندترين نقطه ‌آن از سطح دريا صد و چهل و پنج متر است. سطح جزيره از تپه ماهورهاي كوچك تشكيل شده است. اين جزيره بر روي يكي از كمربندهاي زلزله‌ خيز جهان قرار دارد. رنگ‌ آب در نزديكي جزيره سياه است. جزيره شيب‌هاي تند و پرتگاه‌هايي دارد كه گاهي ارتفاع آنها از ده متر بيشتر است. بقاياي ساختمان‌هاي مخروبه و اراضي كشاورزي باير و چاه هاي آب نشانه مسكوني بودن جزيره در زمان‌هاي گذشته است؛ ولي در حال حاضر، جزيره غيرمسكوني است و تنها تعدادي مأمور دولتي در آن حضور دارند. در آب‌هاي اين جزيره ماهي فراوان وجود دارد و به همين خاطر صيادان در اطراف آن فعاليت زيادي دارند. از كانسارهاي مهمي كه در اين جزيره وجود دارد،‌ معدن آهن است است كه از يك لايه رسوبي تشكيل شده و ذخيره آن حدود پانصدهزار تن برآورد شده است. در اين جزيره يك چراغ دريايي نيز وجود دارد.
جزيره فرور بزرگ يكي از كانون‌هاي زيست حيات وحش است و تعداد بي‌شماري از پرندگان از قبيل: عقاب ماهيگير، طوطي، چك‌چك، قمري خانگي، چكاوك كاكلي، پرستو، بلبل خرما، چاخ لق، هدهد، دم جنبانك زرد، دو سرخ معمولي، چك‌چك سرسياه، زنبور خور معمولي، ياكريم و ... همچنين پستانداراني از قبيل جير و جانوراني همچون يك نوع خارپشت، مارمولك، مار جعفري و عقرب در آن زندگي مي‌كنند.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
جزيره فرور كوچك

اين جزيره در قسمت شمال غربي جزيره ابوموسي واقع شده است و حدود سي و شش مايل دريايي تا شهر ابوموسي و صد و چهل و نه مايل دريايي تا بندرعباس فاصله دارد. مساحت اين جزيره يك و نيم كيلومتر مربع و بلندي مرتفع ‌ترين نقطه آن از سطح دريا سي و شش متر است. بزرگ ‌ترين ابعاد طولي و عرضي جزيره، يك‌ و چهار دهم و يك ‌و يك دهم كيلومتر مي‌باشد. جزيره فرور كوچك و سواحل آن، به علت موقعيت اقليمي و استقرار در مسير مهاجرت پرندگان دريايي، زيستگاه گونه‌هاي متنوع پرندگان مهاجر و بومي است. اين جزيره غير مسكوني مي‌باشد.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
زیبایی های خلیج فارس

جزیره کیش





اين جزيره بيضي شكل با مساحت 7 / 89 كيلومتر مربع و با طول 6 / 15 و عرض 7 كيلومتر ، در جنوب غربي بندرعباس و در ميان آب هاي نيلگون خليج فارس واقع شده است. فاصله دريايي اين جزيره تا بندرلنگه پنجاه مايل دريايي است. جزيره كيش از نظر محيط زيست طبيعي، يكي از بكرترين مناطق خليج فارس است. استعدادهاي طبيعي و موقعيت جغرافيايي ويژه آن زمينه بهره‌برداري جهانگردي و تجاري از آن را در حد قابل توجهي فراهم ساخته است. سواحل كم نظير اين جزيره مرجاني، نه تنها در فصول گوناگون سال، بلكه در طول يك روز،‌ در ساعات مختلف جلوه‌هاي بديع و گونه‌گون و بسيار زيبايي از طبيعت را به تماشا مي‌گذارند. سواحل كيش در شرق و شمال شرقي و جنوب از زيباترين سواحل جهان است. در سواحل جنوب غربي آن زيباترين منظره غروب خورشيد را ميتوان ديد. از جمله نقاط ديدني جزيره كيش آكواريوم بزرگ آن است كه در گوشه شرقي جزيره، با معماري زيبا قرار دارد و گونه‌هاي مختلف ماهيان و آبزيان اطراف جزيره در آن به تماشا گذارده شده است.

کيش يکي از چهار منطقه دنيا است که درصد اکسيژن خالص آن از ديگر مناطق بيشتر است و به همين دليل است که جانبازان شيميايي جنگ، بدون استفاده از ماسک اکسيژن در اين جزيره مي توانند به راحتي تنفس کنند و مردم عادي هم بعد از ساعت ها گشت و گذار و تفريح کمتر احساس خستگي مي کنند.اگر از گشت و گذار در بازارهاي بزرگي که در اين روزها اجناس خود را با قيمتي بسيار پايين تر از مغازه هاي تهران به فروش مي رسانند، صرف نظر کنيد فرصت خواهيد داشت تا در چند روز اقامت خود در اين جزيره زيبا، بار ديگر با زيبايي هاي طبيعت آشتي کنيد. ديدن مرغ هاي مينا و پرندگان سفيدرنگ دريايي که در فضاي سبز اطراف خيابان هاي کيش بدون هيچ ترسي از انسان ها در حال راه رفتن هستند، و البته آهوهاي تيزپايي که بيشتر در خارج از محدوده مسکوني جزيره قابل مشاهده هستند، از مواردي است که شايد در هيچ نقطه يي از ايران نتوان آن را تجربه کرد. از ديگر جذابيت هاي جزيره کيش، درختان انجير معابد (لور) است که عمر آن بين 500 تا 600 سال برآورد شده است. شاخه هاي بلند اين درختان به دليل جاذبه زمين دوباره به سمت زمين کشيده مي شوند و تبديل به ريشه مي شوند و آنقدر اين چرخه تکرار شده است که درختاني با تنه هايي قطور رشد کرده است که اين تنه هاي قطور در حقيقت مجموعه به هم پيچيده يي از شاخه هاي درختان است.
پارک دلفين ها که با سرمايه گذاري بخش خصوصي در جزيره کيش ساخته شده است، يکي ديگر از جاذبه هاي گردشگري اين جزيره است که شاهد صحنه هايي شايد تکرارنشدني از رقص و هنرنمايي دلفين ها و البته يک شير دريايي 350 کيلويي خواهيد بود؛ دلفين هايي که با سختي زياد و تعبيه آکواريوم هاي مخصوص در هواپيما از ژاپن به ايران آورده شده اند و البته يکي از اين دلفين ها اولين فرزند خود را چندماه قبل در آکواريوم کيش به دنيا آورد و يکي ديگر هم تا چند روزي ديگر مادر خواهد شد. البته قبل از هنرنمايي دلفين ها که هر روز در ساعت مشخصي صورت مي گيرد، افراد مي توانند از باغ پرندگان همين مجموعه ديدن کنند؛ باغي به مساحت 20 هکتار که انواع پرندگان آبزي و خشکي زي نادر مناطق استوايي در حال رفت و آمد در اطراف شما هستند و البته شش تمساحي که هرچند ساعت ها در آب بي حرکت مانده بودند اما ابهت ترسناک شان باعث مي شد بيشتر افراد از ايجاد کوچک ترين سروصدايي پرهيز کنند.​
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام زیبای خلیج فارس
پریسا حیدری

تا نام قشنگ تو
بر دامن ایران است
صد خانه‌ ی دشمن هم
از نام تو ویران است
گر خسته شود ماهی
از دامن زیبایت
لبریز شود صبرش
از نام شکیبایت
با سجده ی اقیانوس
خاموش شده فانوس
هر هاله ی این فانوس
آید به رهت پا بوس
ای مرغ قشنگ عشق
پر پر بزن از شادی
از حرمت این دریا
امروز تو آزادی
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان عزیز در ادامه بحث بنا د ارم جاذ به های گردشگری خلیج فارس / خلیج فارس شناسی / نماهای خلیج فارس / اسناد خلیج فارس / جزایر خلیج فارس / اکو سیستم خلیج فارس / گردشگری خلیج فارس / باستان شناسی خلیج فارس / ژئو استراتژیک خلیج فارس / ژئو پلتیک خلیج فارس / امنیت ملی و خلیج فارس / فرهنگ و تمدن حوزه خلیج فارس / و بسیاری پست های مرتبط با خلیج فاس رو ارسال کنم .


فقط یک خواهش کوچولو از تون دارم و اونم اینکه میخوام در بحث های علمی مربوط به خلیج پارس منو یاری بدین .
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
غروب خلیج همیشه فارس
خلیج فارس.......خاک وطنم
با هر نگاه
بر آسمان این خاک هزار بوسه میزنم
نفسم را از رود سپید و آسمان خزر و
خلیج همیشگی فارس میگیرم

من نگاهم از تنب کوچک و بزرگ و
ابوموسی نور میگیرد
ضربانم از خارگ و بهرگان و سیری و
لاوان جان میگیرد

من عشقم را در کوه گواتر در سرخس
و خرمشهر ...
با زبان مادری فریاد خواهم زد...
خلیج همیشه فارس دوستت دارم
ای خاک پاک وطنم دوستت دارم

جان فشانم در ره آزاد ماندن تو
تفنگم در دست
سرودم بر لب
همه ی ایران را می بوسم
من خورشید هزار پاره ی عشق را

بر خاک وطن می آویزم
ای وارثان پاکی
من آخرین نگاهم
بر آسمان آبی این خاک و خلیج نیلگون
همیشگی فارس ...فارس ...فارس ..
خواهد بود....
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
غروب خلیج همیشه فارس
خلیج فارس.......خاک وطنم
با هر نگاه
بر آسمان این خاک هزار بوسه میزنم
نفسم را از رود سپید و آسمان خزر و
خلیج همیشگی فارس میگیرم

من نگاهم از تنب کوچک و بزرگ و
ابوموسی نور میگیرد
ضربانم از خارگ و بهرگان و سیری و
لاوان جان میگیرد

من عشقم را در کوه گواتر در سرخس
و خرمشهر ...
با زبان مادری فریاد خواهم زد...
خلیج همیشه فارس دوستت دارم
ای خاک پاک وطنم دوستت دارم

جان فشانم در ره آزاد ماندن تو
تفنگم در دست
سرودم بر لب
همه ی ایران را می بوسم
من خورشید هزار پاره ی عشق را

بر خاک وطن می آویزم
ای وارثان پاکی
من آخرین نگاهم
بر آسمان آبی این خاک و خلیج نیلگون
همیشگی فارس ...فارس ...فارس ..
خواهد بود....
دوست عزیزم بازهم صمیمانه از تو و سایر دوستان ممنونم :gol::gol::gol:
ما رو با خیلی از ناگفته های خلیج فارس عزیزمون آشنا کردی.

یسیستم کل امروز به من هم اجازه رای دادن نداد ولی الان رای دادم
نتیجه به نفع ما عوض نشده، لطفا باز هم رای بدین ...
 

maryam_22

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساحلت زیبا غروبت دلنشین است
موج هایت نیزه های آتشین است
دلت همچون کویری بی انتظاراست
غرورت آیینه های افتخار است
در این سرزمین مردان مرد
تویی مروارید درون صدف
می در خشی بر این شهر لیان
تویی مظهر آرامش ایلیان
می کنی بوسه باران قدم های این دوستداران
می بری قلب هاشان آن سوی دوران
تو زادی مردان مرد
توآوردی کودکی چون ریسعلی
تویی درسای این قوم آریایی
تویی خلیج همیشه فارس من...

زهرا رضایی
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پرچم جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس پهن شد

پرچم جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس پهن شد

تاریخ خبر 10/اردیبهشت/90
تاریخ انتشار 11/اردیبهشت/90
خبر24 :

برای نخستین بار در کشور با حضور مردم و مسئولان جزیره خارک پرچم جمهوری اسلامی ایران در آب‌های نیلگون خلیج فارس پهن شد.




به مناسبت روز ملی خلیج فارس، به صدا در آوردن بوق کشتی‌ها، ارسال پیامک تبریک به مردم، اجرای برنامه‌های ویژه در مدارس از برنامه‌های ویژه روز ملی خلیج فارس در جزیره خارک بود.
در این مانور شناورهای شرکت‌های نفتی پایانه‌های شرکت نفتی ایران و فلات قاره، نیروی دریایی ارتش و سپاه، قایق‌های صیادی مردم و یک فروند هلی کوپتر شرکت داشتند‌.



این پرچم به طول ۷۰ و عرض ۶ متر است و نام خلیج فارس و پرشن گلف در دو سوی آن طراحی شده و بر سطح آب‌های خلیج فارس شناور شد.



مردم و مسوولان جزیره خارک با حضور در شناورها از این پرچم سان دیدند و بر سند همیشه فارس بودن این دریا صحه گذاشتند.



امام جمعه خارک در آیین گرامیداشت روز خلیج فارس با بیان اینکه این بزرگ‌ترین و نخستین پرچم در دنیاست که روی آب شناور شده است، عنوان داشت: در این حرکت نمادین ۶۰ فروند شناور اعم از کشتی مسافری، شناورهای شرکت‌های نفتی، لنج‌ها، یدک‌کش‌ها و قایق‌های صیادی در پشت پرچم و با ادای احترام به آن به صورت رژه خلیج فارس را طی کردند.
حجت‌الاسلام موسی کمالی بیان داشت: اجرای این طرح یک هفته به طول انجامید و حدود ۱۰۰ میلیون ریال نیز هزینه داشت.



وی با اشاره به کشف سند تاریخی خلیج فارس در چند سال اخیر در جزیره خارک گفت: حضور مردم در جزیره خارک به ۳ هزار قبل می‌رسد و امروز حضور با شکوه مردم و مسئولان در این حرکت نمادین نشان داد که هیچ کس نمی‌تواند با سیاست بازی نام خلیج فارس را عوض کند و مردم خود مدافع این دریا هستند.
کمالی گفت: امروز نه تنها روز ملی خلیج فارس بلکه روز وحدت ملی بین ادیان و اقشار مختلف مردم این خطه است.
وی خاطرنشان کرد: شناور کردن پرچم بر روی آب در دنیا بی‌سابقه بوده و توسط جوانان این جزیره با همکاری مردم اعم از شیعه و سنی صورت گرفته است‌.
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کتاب و تمبر يادبود روز ملي خليج فارس رونمايي شد

کتاب و تمبر يادبود روز ملي خليج فارس رونمايي شد

در حاشیه های هفتمین همایش ملی خلیج فارس
قشم- "کتاب خلیج فارس" و "تمبر یادبود روز ملی خلیج فارس" و " لوح یادمان خلیج فارس" در روز دهم اردیبهشت ماه در جزیره قشم رونمایی شد .







 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
عرض تشکر ویژه خدمت شما شقایق خانوم همچنین محمدآقا و پری خانوم و بقیه بچه ها به خاطر زحمتهای زیادی که تو این تاپیک برای حفظ نام خلیج همیشه فارس می کشید:gol::gol::gol:
 

صنار

عضو جدید
رای برادرم2259079
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]2222262.222222222%[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Arabian Gulf الخليج العربي[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]37.8%[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Total votes: 2259079
[/FONT]
 

صنار

عضو جدید
خلیج فقط خلیج فارس

خلیج فقط خلیج فارس

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Persian Gulf خليج فارس - 62.2%[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Arabian Gulf الخليج العربي - 37.8%[/FONT] [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Total votes: 2259042
[/FONT]
:gol::heart::gol::heart::)


 

Similar threads

بالا