خلیج همیشه فارس ایران

vahid_007_006

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام خدمت دوستان خودم اللخصوص بچه های خوب ایران....
به نظر بنده که نتونستم کل تایپیک رو بخونم اینه که درسته که ایرانی جماعت زیاد به فکر دعوا نیستند....
درسته که ممکنه با هم دعوا داشته باشند....
درسته که ممکنه بعضی ها اصلا دوست نداشته باشند بعضی ها رو ببینند...
ولی باید یادمون باشه که تویه ۸ سال جنگ.... همه ی اقوام کنار هم واستادند و یه جورایی با کل دنیا مبارزه کردند...
حالا اونها تونستند که با کل دنیا مبارزه کنند...
پس ما هم می تونیم که با اعراب و در پشت پرده با بقیه ی دنیا در این مبحث مبارزه کنیم... (حرف های بنده سیاسی نیست...پس برداشت سیاسی نکنید)
ما باید نشون بدیم که ما هم بچه های همون نسل هستیم...
در آخر هم باید یاد آوری کنم که.....
سردر سازمان ملل.....شع رفردوسی نوشته شده...
برترین منشور سازمان ملل هم منشور کورش کبیر هستش....
و یک بار هم تویه تلویزیون شنیدم که در زمان کوروش..برده ها رو برای کارهای اجباری نمیگرفتند...بلکه اونها رو به صورت قرار دادی استخدام می کردند....
تویه ایران همه ی اقوام در کنار هم زندگی می کردند....و اون زمانها به ایران می گفتند ..کشور هزار ملت.... و به فرمانده هان ارتش هم فرمانده ی هزار ملت می گفتند.... چون بلد بودند که با انواع روشهای جنگی مبارزه کنند....
به هرحال...ایرانی ها آدم های صلح طلبی هستند...اگه کسی کفش اونها رو نپوشه..اونها هم به کسی کار ندارن....:gol:
با تشکر...:gol:
دوست عزیز شعر سر در سازمان ملل مال سعدی هست قاطی نشه
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
باید به نقشه های قدیمی نگاه کنید و ببینیم اسمش چی بوده ما نباید به حق کسی تجاوز کنیم تا دیگران هم به حق ما تجاوز نکنن
یه سوال؟
اگه ما به حق کسی تجاوز کنیم اونم می تونه به حق ما تجاوز کنه؟
خب اونا به حق مسلم ما (خلیج همیشه فارس) تجاوز کردن ....
این فقط یه شوخی بود
بگذریم.
( ما اگه قرار بر کل کل و انتقام جویی داشتیم، قبل هر جا تو همین سایت این کارو انجام می دادیم ...)
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه سوال؟
اگه ما به حق کسی تجاوز کنیم اونم می تونه به حق ما تجاوز کنه؟
خب اونا به حق مسلم ما (خلیج همیشه فارس) تجاوز کردن ....
این فقط یه شوخی بود
بگذریم.
( ما اگه قرار بر کل کل و انتقام جویی داشتیم، قبل هر جا تو همین سایت این کارو انجام می دادیم ...)




افرین بر شما که نشون دادین طرفداران خلیج پارس از نبوعغ و رفتار شایسته و منطقی برخوردارن
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز

خليج فارس بزرگترين پناهگاه موجودات دريايی به ويژه آبزيان ظريف و كوچك از قبيل ماهی های تزئينی زيبا و رنگارنگ مرجان ها، صدف ها، حلزون ها، نرم تنان، شقايق ها، اسفنج ها، عروس های دريايی و غيره است.تعداد زيادی از اين آبزيان كه در نوع خود زيباترين موجودات دريايی هستند، به علت حوادث مختلف و مسايل زيستی به اين پناهگاه آرام وگرم پناه آورده اند و از هزاران سال پيش در آن به زندگی خويش ادامه می دهند. قباد( شاه ماهي)، را شكوه حلوا سفيد يا زبيده، شوريده، حلوا سياه، سرخو، شعري، سبيتي، خاور و دختر ناخدا از مهمترين ماهی های خــوراكی و اره ماهي، بمبك، ماهی لقمه،اسب ماهی از ماهی های غير خوراكی خليج فارس محسوب می شوند.علاوه بر اين خليج فارس دارای صدها گونه ماهی تزئينی است. كه برخی از نمونه های آن مانند(امپراتور) در جهان نادر است جراح دم زرد، آنتن دار، دلقك آبي، كاردينال، هامور، سقماهي، دم گاوي، نئون، آرايشگر، صندوق ماهي، شاخدار، خروس دريايي، پيكاسو، ملوان، چيتي، شقايق، ژله و پيكاسوی مشكی از ديگر ماهی های تزئينی آبهای پيرامون كيش هستند.
ماهیهای خوراکی خلیج فارس
شیر ماهی:شیر ماهی در خلیج فارس زیست و صید می شود و دارای اسکلت استخوانی است. ماهی شیر تقریباً به شکل هواپیمای جت است و رگه های عرضی تیره به مقدار کم و روی بدن ماهی مشاهده می شود و تقریباً شبیه ماهی قباد بوده اما از آن بزرگتر است.
هوور یا تن: این ماهی دارای گوشتی پرخون به رنگ شکلاتی تیره است و در بنادر خلیج فارس از آن برای تهیه ماهی سوری استفاده می کنند.
کولی: همان کوسه است که در داخل دهان دارای دندانهای مخروطی نوک تیز و بسیار برنده است. از انواع کولی می توان به انواع زیر اشاره کرد: کولی بلند، کولی بی دندان، کولی پنگ، کولی جرجور(ظاهر این کوسه نوزاد خود را در شکم پرورش داده و بعد به دریا رها می سازد).
شوریده: این ماهی که در بندرعباس موش دندان نامیده می شود در جلوفک دو دندان شبیه دندان موش دارد و رنگ بدن آن در پشت و در قسمت شکم نقره ای می باشد و پولک های آن ریز است.
حلوا: این ماهی از انواع ماهی استخوانی است که دو نوع حلوا سفید و حلوا سیاه دارد. ماهیهای حلوا عموماً در دریا زندگی کرده و وارد خلیج کوچک چابهار و خورموسی شده و تغذیه می کنند و در زمستان و اواسط پاییز به دریا می آیند.
شورت: بدن ماهی شورت نقره ای با اثرات تیره در پهلوهاست. دارای 11 تا 12 شعاع در باله پشتی است. ماهی شورت بیشتر در شن و یا روی شن و در کنار دریا زندگی می کند.
سرخو: نام دیگر این ماهی حمرو یا سبیتی است. رنگ آن قرمز متمایل به صورتی می باشد و دارای گردن ضخیم و گوشتالویی است، دهان سرخو بزرگ بوده و کوهان دارد، وزن آن به سه تا چهار کیلو هم می رسد. از انواع آن می توان به سرخوی دم سیاه، سرخوی خونی، سرخوی کم پولک و ... اشاره کرد.
شهری: رنگ این ماهی سفید مایل به زرد و دارای پولک است، لبه سرپوش آبشش نوعی از آن قرمز درخشنده است. از سخت پوستان و نرم تنان تغذیه می نماید، از انواع آن می توان به شهری خال قرمز، دراز صورت، جلادار، نوار زرد و قوزی چشم درشت اشاره کرد.
سنگسر یا دختر ناخدا: تقریباً دراز و به رنگ سفید تقریباً دراز و به رنگ سفید و مات بوده، پشت سرش مثل سنگ سفت و شکم و پهلوهایش دارای پولکهای کاملاً نقره ای است. رنگ بدن در ماهی بالغ خاکستری با جلای نقره ای می باشد.
میش ماهی یا ماهی کر(KER): ماهی درشت و بزرگی است، رنگ شکم آن تقریباً کاهی سفید و سرش بزرگ است، پولکهای نسبتاً پهنی داشته و در پشت قهوه ای رنگ و در ناحیه شکم سفید متمایل به زرد می باشد.
گاریز یا کاریز: ماهی کوچکی است به اندازه 10 تا 15 سانتیمتر یا بیشتر به وسیله مشتا Moushta یا حدر (Hadr) صید می شود.
چمن:شبیه سرخو و از نوع سرخو است. اما بزرگتر و کمرنگتر از آن است و تقریباً صورتی است.
بیاه: این ماهی بزرگ و شبیه ماهی راشگو است ولی سرش پهن تر می باشد و در بیشتر مواقع در سطح آب شناور است.
راشگو: این ماهی در آبهای گرم و ساحل شنی به مقدار خیلی کم یافت می شود ولی طرفداران بسیار دارد. پشت این ماهی سرمه ای کم رنگ و شکم آن نقره ای است. ماهی راشگو نسبتاً بزرگ و دارای گوشت لذیذی است،ضممناً خیلی زود صید می شود.
قباد: این ماهی در قسمت شکم نقره ای رنگ و در سراسر پشت سیاه می باشد و در زمره ماهیان پرطرفدار جنوب می باشد.
سچل: این ماهی را سه کله، سکله هم می نامند و معتقدند که در اصل سگ کله بوده است، رنگ آن سیاه روشن است، طول آن نیز گاهی به شصت سانتیمتر می رسد و گوشت خوشمزه ای دارد و از خانواده تن ماهیان است.
صافی یا سافی: دو نوع دارد. صافی عجمی، با رنگ سیاه (یا قهوه ای متمایل به سبز) و لکه های سفید و ماهی صافی عربی با رنگ قهوه ای روشن تا سبز و شکم نقره ای. این ماهی در ماههای تیر و مرداد و شهریور در آبهای خلیج فارس فراوان است و با گرگور صید می شود. جثه ماهی صافی کوچک است و طول بزرگترین آن به سی و پنج سانتیمتر می رسد و گوشت لذیذی دارد.
ساردین: ساردین یا حشینه یا مومغ دارای رنگ سفید است و طول آن بین 10 تا 20 سانتیمتر می باشد. پشت این ماهی متمایل به رنگ آبی، پهلوها نقره ای و بدن دراز و الستوانه ای می باشد. در بنادر و جزایر خلیج فارس این ماهی را نمک سود کرده و با آن مهیاوه تهیه می کنند.
سینگو SINGOO
در اصطلاح مردم جنوب، به خرچنگ سنگو(Sengoo) یا سینگو، می گویند. سینگو دارای انواعی به این شرح می باشد:
سینگو آدمی: خوراکی است.
سینگو کلگری(Kolgery): خرچنگی است که به وسیله کلگر یا قفس سیمی صید می شود.
سینگو شه یوب(hahyyoob): به مصرف صید ماهیان می رسد.
سینگو باکمال(Bacoumal): در سنگهای ساحلی زندگی می کند.
سینگو کندراشکن(Kandar Eshkan)، یا خرچنگ چوب شکن، سینگو گاری: چثه ای کوچک دارد.
سینگو ملا(Mulla): رنگش سفید و پشتش گل گلی است.
خرچنگ: دراری رنگ سرخ است و سنگو نرمو: پشتش نرم است.
سینگو مرجان: در محلهای سنگی و در بین مرجانها، زندگی می کند.
میگوی خلیج فارس
یکی از محصولات پر ارزش خلیج فارس و دریای عمان، میگو، است.میگوی خلیج فارس از جنس پنائاس، میباشدو بین 7 تا 15 سانتیمتر طول دارد. بدن میگو کشیده و دراز و از دو طرف به هم فشرده است، میگو از سه قسمت سر و سینه و شکم تشکیل یافته و بر روی سر و قطعات سینه، پوسته سختی موجود است. در دنبال شکم، دم میگو واقع گردیده که از شش حلقه کیتینی پوشیده شده است، این قسمت که در واقع دنبه میگو محسوب می شود مملو از یک قطعه پروتئینی سفید است. همین دم میگو است که پس از صید در کشتی بلافاصله از سر جدا و مخلوط با یخ نگهداری شده تا به موقع ممنجمد و بسته بندی و آماده صدور به داخل یا خارج کشور گردد.
انواع میگو: بنا به اظهار کارشناسان شیلات، تاکنون بیش از ده نوع میگو در آبهای خلیج فارس صید و شناخته شده است که مشهورترین آنها لابستر یا شاه میگو است که وزن آن تا یک کیلو و گاه بیشتر می رسد. از این نوع میگوی کمیاب که در سواحل صخره ای و نزدیک ساحل زیست می کند سالی حدود 200 هزار عدد صید می شود. بعد از شاه میگو معروفترین نوع میگو یوفایو است که هر 5 عدد آن یک پاوند وزن دارد. کوچکترین نوع میگوی خلیج فارس که در زبان محلی به آن چکو و سرتیز میگویند، برای کنسرو مورد استفاده قرار می گیرد. وزن یکصد تا دویست عدد از این میگو به یک پاوند میرسد و به حد وفور در خلیج فارس یافت می شود.
راههای صید میگو: صید میگو تا چند سال گذشته توسط صیادان محلی و به مقدار ناچیز انجام می شد ولی از چند سال پیش به این طرف شرکت سهامی شیلات جنوب اهمیت خاصی به این محصول داده و بهره برداری بیشتر، از آن به عمل می آید. صید محلی به وسیله تورهای مخصوص و در برخی مناطق توسط قایقهای کوچک و موتور لنج انجام می شود، گرچه وفور محصول در سواحل جنوبی ایران به حدی است که حتی با وسایل ابتدایی صیادان محلی، و در اعماق 5/3 تا 5/5 متر نیز صید قابل ملاحظه ای انجام می شود. میگو معمولاً چسبیده به کف دریا زندگی می کند، روی این اصل تورهای کشتیهای صید میگو از نوع تورهای خاص کیسه ای هستند که می توانند با دهانه باز خود در حال حرکت کشتی در کف دریا میگو را صید نمایند. هر کشتی دارای دو دستگاه از این تورها می باشد، تورها بوسیله دو بازوی چسبیده به دکل اصلی کشتی از قسمت پاشنه یا عقب آن، به کف دریا فرستاده می شوند. میگوهای صید شده با ماهیهای خوراکی و غیر خوراکی و سایر آبزیان به عرشه کشتی کشیده می شوند، میگوها را از ماهیها و سایر آبزیان جدا کرده و پس از کندن سر آنها، دم میگو را که قسمت اصلی آن است پس از شستشو برای مخلوط کردن با یخ و نگهداری، به انبار عایق بندی شده کشتی حمل می نمایند.
گوشت میگو از نقطه نظر پروتئین بسیار غنی و نسبت به گوشت دامهای کشتاری دارای میزان پروتئین بیشتری است، مزیت دیگر گوشت میگو بالا بودن میزان املاح و بخصوص کلسیم فسفر است، میزان فسفر و کلسیم آن نسبت به گوشت دامهای کشتاری بسیار قابل توجه است. با توجه به این نکته که ارزش غذایی گوشتهای مختلف در درجه اول مربوط به میزان پروتئین و املاح آن(خصوصاً فسفر) است، گوشت میگو از این نقطه نظر دارای کیفیتی ممتاز می باشد. گرچه ارزش حیاتی گوشتهای قرمز از نظر تامین اسید های آمینه لازم، بیشتر از سایر گوشتها می باشد ولی از نقطه نظر تامین پروتئین غذایی، بخصوص پروتئین حیوانی و با در نظر گرفتن میزان صید میگو و امکان توسعه و تکثیر این محصول در دریای جنوب بایستی توجه خاص به این محصول با ارزش مبذول شود.
فصل و مقدار صید: فصل صید میگو معمولاً از مرداد ماه هر سال تا اواسط آبان ماه ادامه دارد و پس از آن چون فصل تخمکگذاری میگو فرا می رسد ممنوعیت صید آغاز می گردد و تا اردیبهشت ماه ادامه پیدا می کند صید معمولاً هر سال دوبار انجام می شود و مدت آن بستگی به نظر کارشناسان شیلات دارد. ددر اوایل پاییز در منطقه آبهای قشم، بندرعباس و میناب صید میگو روزانه به حدود 40 تا 50 تن می رسد ولی بعداً هر چه به خاتمه فصل صید نزدیک می شود، مقدار صید کاهش می یابد و به حداکثر 10 تا 15 تن بالغ می گردد.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
گزارش تصویری/ آبزیان در اعماق خلیج فارس -1 قشم - خبرگزاری مهر: خلیج فارس بزرگترین پناهگاه موجودات دریایی به ویژه آبزیان ظریف و کوچک است. تعداد زیادی از این آبزیان که در نوع خود زیباترین موجودات دریایی هستند به این پناهگاه آرام و گرم پناه آورده اند.
کرم دریایی
شقایق دریایی
 

khanum gol

عضو جدید
همانطور که تو جنگ ایران و عراق نزاشتیم خاک مارو به تاراج ببرن نمیزاریم اسم خلیج همیشگی فارس رو تغییر بدن.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
| دانلود مقاله پیرامون خلیج فارس |​
( این مقاله به مناسبت روز ملی خلیج فارس فراهم گردیده )​
خلیجی همیشه فارسی

خلیج فارس از سمت شمال با ایران، از غرب با کویت و عراق و از جنوب با عربستان، بحرین و امارت متحده عربی همسایه است. وسعت آن ۲۴۰۰۰۰ کیلومتر است و پس از خلیج مکزیکو و خلیج هودسن سومین خلیج بزرگ جهان محسوب می‌شود.
نام خلیج فارس

خلیج فارس نامی است به جای مانده از کهن‌ترین منابع، زیرا که از سده‌های پیش از میلاد سر بر آورده‌است، و با پارس و فارس – نام سرزمین ملت ایران – گره خورده‌است
انواع آبزیان خلیج فارس
خلیج فارس بزرگترین پناهگاه موجودات دریایی به ویژه آبزیان ظریف و کوچک از قبیل ماهی های تزئینی زیبا و رنگارنگ مرجان ها، صدف ها، حلزون ها، نرم تنان، شقایق ها، اسفنج ها، عروس های دریایی و غیره است
ماهیهای خوراکی خلیج فارس
شیر ماهی ، هوور یا تن ، کولی ، شوریده ، حلوا ، شورت ، سرخو ، شهری ، سنگسر یا دختر ناخدا ، میش ماهی یا ماهی کر ، گاریز یا کاریز ، چمن ، بیاه ، راشگو ، قباد ، سچل ، صافی یا سافی ، ساردین ، سینگو
ناسیونالیزم عربی
ناسیونالیزم به مفهوم مدرن آن مبتنی بر چارچوب جغرافیایی مشخص و فرهنگ و زبان و قومیت مشترک است که در فرهنگ دینی و سنتی خاورمیانه چندان سابقه نداشته است.
سابقه استعماری انگلیس درخلیج فارس

سابقه حضور استعماری انگلیس در خاورمیانه و خلیج فارس به اوایل قرن ۱۹ بازمی گردد
آینده راهبردی خلیج‌ فارس

حوادث یازدهم سپتامبر تأثیر مستقیم بر آینده سیاسی راهبردی خلیج‌فارس بر جای گذاشته است و دور از انتظار نسیت که دگرگونی‌هایی در سطح دولت‌های منطقه و همچنین سیاست‌های منطقه‌ای و ذخایر نفتی پدید آید
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصاویر آبزیان در اعماق خلیج فارس​
مهر: خلیج فارس بزرگترین پناهگاه موجودات دریایی به ویژه آبزیان ظریف و کوچک است. تعداد زیادی از این آبزیان که در نوع خود زیباترین موجودات دریایی هستند به این پناهگاه آرام و گرم پناه آورده اند.




























 

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز
خلیج فارس!

نگین شعر بر انگشتر مینایی ایران!
کتاب نیلگون رازهای سینه‌ی تاریخ!
رواقی آبگون،
- دهلیز قلبی پرتپش، جوشنده‌ جاویدان

قدم‌گاه غرور و اقتدار پارس!
سریر پایتخت شوکت دریایی ایران‌زمین، از مشرق تاریخ تا امروز!
گذرگاه شرف، آوند خون گرم در رگ‌های ایرانشهر!
گلوگاه حیات و مرگ!
حریر بستر خواب و خیال سندباد و...
- پوشش تابوت بایندر!
نماد قتل عام کاروان بی‌گناهی،
- مردمی آسوده بر بال سفر
- در انفجار ناگهان کینه و کابوس...
**
خلیج فارس!
تپش‌گاه صدف، گهواره‌ی رؤیای مروارید!
کمان لاجوردی‌فام، گردن‌بند فیروزه،
کلید قصرهای گنج زیر آب
بهشت گام‌های جاشوان، در ملتقای بوسه و دیدار
هیاهوخانه‌ی کالای صیادان و لنگرگاه شرجی‌ها...
طنین نبض ایران
- بستر کیش و ابوموسی و تنب و خارک، قشم و هرمز و...
- دردانه‌های پیکر ایران!
پلی از آب، با طاق و ستونی از مقرنس‌های آبی‌رنگ
- از آیینه‌های تندر و خیزاب
چمن‌زار نسیم و موج و کف، تالار آیینه...
**
در این آیینه‌ها پیداست:
سرود بادها در بادبان‌های شکوه ناوگان داریوش و نادر و عباس،
- با آهنگ پیروزی!
غرور زخمی مزدورهای دور یا نزدیک زیر گام‌های کوه‌وار فخر ایرانی
گریز کوسه‌های وحشی آن‌سوی دریاها
- هلند و پرتغال و آندلس
- کمپانی غارت، بریتانی!
شکست استخوان و هیبت پادرگریز ناویان، بر تخته‌پاره‌ها و کشتی‌ها
فرو غلتیده در غرقاب‌های ترس .
**
در این آیینه‌ها پیداست:
عبور بافه‌های خشم خسرو، هرمز و شاپور،
- عبور بند از پا، طوق از گردن، طناب از کتف -
سزای ناسپاسی، کیفر دستان تازی‌های دست‌انداز...
صدای سیلی ایران به روی گونه‌های آز!
طنین‌افکن، میان موج‌ها، از دور...
**
چراغ افروز و گرمی‌بخش شب‌های زمین ،
- کانون روح آتش زرتشت!
درفش تا ابد در اهتزاز قوم ایرانی!
نشان افتخار سرزمین پارس
خلیج فارس ! ...
 

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاریخ جاهلیت بایدزمان دهد
یا...نه...به این حقیقت گویازبان دهد
پشت سرتو حرف ندانسته بچگیست
بایددلی بزرگ به اینهاامان دهد
ازنقشه های كهنه دنیا سوال كن
تانام این خلیج‌‌‌‌،خودش رانشان دهد
پیش نگاه غاصب تحریم ها،خدا
بردست خودكفای تو،عمری توان دهد
امسال ازخدای نود،ساده خواستم
برچرخ اقتصادتو طبعی روان دهد
نام خلیج فارس ازاینجانمیرود
تاایستادگی رایادجهان دهد
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
نقشه ایران بدون دریا، یعنی چشم پوشی از جزایر ایرانی، خلیج فارس و...

نبود حساسیت کافی در ترسیم درست نقشه‌های ایران توسط ایرانیان، متأسفانه، سبب شده که حتی برخی نهاد‌های رسمی و دولتی كشورمان، به تازگی در نقشه‌های مورد استفاده خود به طور کامل خلیج فارس، دریای مازندران و دریای مکران ـ عمان ـ را حذف کنند که این بی توجهی می‌تواند زنگ خطری برای تمامیت ارضی و منافع بلند مدت ملی باشد.
چندی است، استفاده از نقشه‌های کشور ایران، بدون نمایش دریاهای شمال و جنوب کشور، شامل خلیج فارس، دریای مکران (عمان) و دریای کاسپین (مازندران) در رسانه‌ها و تبلیغات داخلی و بیگانه متداول شده است.

به گزارش «تابناک»، متأسفانه نبود حساسیت کافی در ترسیم درست نقشه‌های ایران توسط ایرانیان، سبب شده است که حتی برخی نهاد‌های رسمی و دولتی كشورمان، به تازگی در نقشه‌های مورد استفاده خود، به طور کامل خلیج فارس، دریای مازندران و دریای مکران ـ عمان ـ را حذف کنند که این بی توجهی می‌تواند زنگ خطری برای تمامیت ارضی و منافع بلند مدت ملی تلقی شود.

در همین راستا، گویا حذف سهوی یا عمدی دریاهای شمال و جنوب از نقشه‌های ایران می‌تواند به تدریج حساسیت‌های ملی را نسبت به دریاهای شمال و جنوب کشور کاهش دهد.

از دیگر سو، نباید فراموش کرد که حذف دریاها از نقشه ایران، می‌تواند دستاویزی برای دشمنان ایران زمین فراهم آورد؛ مبنی بر چشم پوشی ایرانیان از هویت و تعلق تاریخی و نیز حاکمیت سرزمینی ایرانی این دریا‌ها به ویژه خلیج فارس و جزایر استراتژیک آن از جمله جزایر سه گانه.

نقشه ناقص ایران که دریاهای شمال و جنوب کشور حذف شده‌اند


نقشه صحیح با مرز‌های کامل دریاهای شمال و جنوب ایران

گفتنی است، با توجه به این که در نقشه‌های متداول، با قصوری آشکار، نقشه‌های جغرافیایی ایران با فشردگی زیاد تهیه می‌شود ـ به گونه ای که نیمه شمالی دریای مازندران ترسیم نمی‌شود و یا بخش‌های جنوبی خلیج فارس ـ کرانه‌های امارات ـ حذف می‌شوند ـ لازم است برای حفظ هویت ایرانی، دریاهای شمال و جنوب ایران، دریای مازندران، خلیج فارس و دریای مکران (عمان) به ویژه در نقشه‌های رسمی ریاست جمهوری، دولتی، دیپلماتیک و رسانه‌های گروهی ایرانی به طور کامل و با همه مرز‌های خود ترسیم شوند تا هر نقشه، تأکیدی باشد بر هویت تاریخی و حاکمیت سرزمینی ایران.

parandi2
 

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز
:biggrin:
یه مشت ...... می کنند پارس
می گویند خلیج فارس
مال ماست
غافل از اینکهخلیج فارس هست ریشه
و ایران بیشه
حالا مگه میشه
که بی ریشه
توی بیشه
زندگی شه
تا همیشه
نه! نمیشه
بهت بگم با صداقت
از روی رفاقت
خلیج فارس ،یعنی ریشه ی ما:smile:
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینم یه کلیپ خلیج فارسی برای شما از نوازندگان خوب بوشهر.
محسن شریفیان
حبیب مفتاح بوشهری



کلیپ
محسن شریفیان و حبیب مفتاح




دانلود
تشکر مهندس جان .......... تشکر ما متاسفانه ته کشیده
یه بنده خدایی میگفت روزی 30 تا سهمیه داریم !!!!!! جالبه من انقدر رفت و آمدم تو باشگاه کم شده که به زور روزی 4 تا تشکر بزنم :confused:

راستی اگه از دوستان کسی ترانه های خواننده عزیز بندری کشورمون ، رضا صادقی رو دارن که در مورد خلیج فارس سرودن قرار بدن
با تشکر

دوست عزیز اگه اسم اون خلیج از ابتدا خلیج عربی بود و ما با قلدر بازی می خواستیم اسمشو عوض کنیم کار ما اشتباه بود و باید عذاب وجدان می داشتیم . ولی وقتی از نظر تاریخی و جعرافیایی و هنری و ادبی و فیزیکی و شیمی و ........ اون خلیج از ایتدا نامش خلیج پارس بوده و عده ای با زور گویی میخوان نامشو عوض کنن کار درستی داریم انجام میدیم . این موضوع رو هم در نظ بگیرید که اکثرا ما در منازل مون فقط یک خط اینتر نت و در نتیجه یک ای پی داریم و تو خونه ما هستن کسایی دیگه ای هم که موافق این نامن . پس به نمایندگی از اونا شرکت کنید و نه بیشتر .




دست گلتون درد نکنه دوست عزیز
:gol::gol::gol:

یه سوال؟
اگه ما به حق کسی تجاوز کنیم اونم می تونه به حق ما تجاوز کنه؟
خب اونا به حق مسلم ما (خلیج همیشه فارس) تجاوز کردن ....
این فقط یه شوخی بود
بگذریم.
( ما اگه قرار بر کل کل و انتقام جویی داشتیم، قبل هر جا تو همین سایت این کارو انجام می دادیم ...)
بله شوخی بود ............ ولی از دستشون ناراحتیم
و اینو بدونن که تاریخ هر کشور متعلق به خودشه و جداناپذیره

باید به نقشه های قدیمی نگاه کنید و ببینیم اسمش چی بوده ما نباید به حق کسی تجاوز کنیم تا دیگران هم به حق ما تجاوز نکنن
قطعا ....... وقتی خود اون شخص که رییس جمهور مصر بوده و آغازگر این قبیل اقدامات به دور از انصاف ، بر خلیج فارس صحه میذاره
معلومه نقشه های تاریخی چی هستند و چه بودن
اکثر تاریخ شناسان هم که گفتن

مسئله دیگه خود ملتهای عربم اونایی که تاریخ رو دنبال کردن حقیقت رو میدونن و نام خلیج رو خلیج فارس میگویند

با سلام خدمت دوستان خودم اللخصوص بچه های خوب ایران....
به نظر بنده که نتونستم کل تایپیک رو بخونم اینه که درسته که ایرانی جماعت زیاد به فکر دعوا نیستند....
درسته که ممکنه با هم دعوا داشته باشند....
درسته که ممکنه بعضی ها اصلا دوست نداشته باشند بعضی ها رو ببینند...
ولی باید یادمون باشه که تویه ۸ سال جنگ.... همه ی اقوام کنار هم واستادند و یه جورایی با کل دنیا مبارزه کردند...
حالا اونها تونستند که با کل دنیا مبارزه کنند...
پس ما هم می تونیم که با اعراب و در پشت پرده با بقیه ی دنیا در این مبحث مبارزه کنیم... (حرف های بنده سیاسی نیست...پس برداشت سیاسی نکنید)
ما باید نشون بدیم که ما هم بچه های همون نسل هستیم...
در آخر هم باید یاد آوری کنم که.....
سردر سازمان ملل.....شع ر سعدی نوشته شده... ( بنی آدم اعضای یکدیگرند .......... )
برترین منشور سازمان ملل هم منشور کورش کبیر هستش....
و یک بار هم تویه تلویزیون شنیدم که در زمان کوروش..برده ها رو برای کارهای اجباری نمیگرفتند...بلکه اونها رو به صورت قرار دادی استخدام می کردند....
تویه ایران همه ی اقوام در کنار هم زندگی می کردند....و اون زمانها به ایران می گفتند ..کشور هزار ملت.... و به فرمانده هان ارتش هم فرمانده ی هزار ملت می گفتند.... چون بلد بودند که با انواع روشهای جنگی مبارزه کنند....
به هرحال...ایرانی ها آدم های صلح طلبی هستند...اگه کسی کفش اونها رو نپوشه..اونها هم به کسی کار ندارن....:gol:
با تشکر...:gol:
ممنون دوست خوبم این نوشته یک تشکر هم کمشه
تنها اتحاد و همدلی است که رمز پیروزی ملتهاست که ملت ایران همیشه از این قبیل امتحانات سربلند بیرون اومدن :gol:
راستی یه دست کوچیکم تو نوشتتون بردیم
راضی باشید :redface:

:biggrin:
یه مشت ...... می کنند پارس
می گویند خلیج فارس
مال ماست
غافل از اینکهخلیج فارس هست ریشه
و ایران بیشه
حالا مگه میشه
که بی ریشه
توی بیشه
زندگی شه
تا همیشه
نه! نمیشه
بهت بگم با صداقت
از روی رفاقت
خلیج فارس ،یعنی ریشه ی ما:smile:
خلیج فارس یعنی ریشه ما :smile:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خليج فارس بزرگترين پناهگاه موجودات دريايی به ويژه آبزيان ظريف و كوچك از قبيل ماهی های تزئينی زيبا و رنگارنگ مرجان ها، صدف ها، حلزون ها، نرم تنان، شقايق ها، اسفنج ها، عروس های دريايی و غيره است.تعداد زيادی از اين آبزيان كه در نوع خود زيباترين موجودات دريايی هستند، به علت حوادث مختلف و مسايل زيستی به اين پناهگاه آرام وگرم پناه آورده اند و از هزاران سال پيش در آن به زندگی خويش ادامه می دهند. قباد( شاه ماهي)، را شكوه حلوا سفيد يا زبيده، شوريده، حلوا سياه، سرخو، شعري، سبيتي، خاور و دختر ناخدا از مهمترين ماهی های خــوراكی و اره ماهي، بمبك، ماهی لقمه،اسب ماهی از ماهی های غير خوراكی خليج فارس محسوب می شوند.علاوه بر اين خليج فارس دارای صدها گونه ماهی تزئينی است. كه برخی از نمونه های آن مانند(امپراتور) در جهان نادر است جراح دم زرد، آنتن دار، دلقك آبي، كاردينال، هامور، سقماهي، دم گاوي، نئون، آرايشگر، صندوق ماهي، شاخدار، خروس دريايي، پيكاسو، ملوان، چيتي، شقايق، ژله و پيكاسوی مشكی از ديگر ماهی های تزئينی آبهای پيرامون كيش هستند.
ماهیهای خوراکی خلیج فارس
............................

گزارش تصویری/ آبزیان در اعماق خلیج فارس -1 قشم - خبرگزاری مهر: خلیج فارس بزرگترین پناهگاه موجودات دریایی به ویژه آبزیان ظریف و کوچک است. تعداد زیادی از این آبزیان که در نوع خود زیباترین موجودات دریایی هستند به این پناهگاه آرام و گرم پناه آورده اند.
کرم دریایی
شقایق دریایی


تشکر فراوان از این چند پست

با تصاویری از اعماق خلیج همیشه فارس
تاپیک ما رو شاداب تر کردی و رونق عجیبی به اون بخشیدین

متاسفانه بعضی موارد رو به دلیل کمبود فضا مجبور شدم حذف کنم
که زننده پست به بزرگی خودشون بنده رو ببخشن

 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
همانطور که تو جنگ ایران و عراق نزاشتیم خاک مارو به تاراج ببرن نمیزاریم اسم خلیج همیشگی فارس رو تغییر بدن.
تشکر از نظر زیبای شما

در سایه اتحاد و همدلی ......... هیچ کس نمیتونه دست درازی به میراثهای فرهنگی و تاریخی ما کنه
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
تشکر فراوان از این چند پست

با تصاویری از اعماق خلیج همیشه فارس
تاپیک ما رو شاداب تر کردی

متاسفانه بعضی موارد رو به دلیل کمبود فضا مجبور شدم حذف کنم
که زننده پست به بزرگی خودشون بنده رو ببخشن


خواهش میکنم محمد اقا . هر جور لازمه فتار کنید.

شما اگه بهم بگید برو غواصی یاد بگیر و برو اعماق خلیج پارس و از اونجا عکس بگیر میگم چششششششششششششششم

البته بتدریج قصد دارم ماهیان خوراکی خلیج پارس رو هم معرفی کنم
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازم تاکید میکنم
از کوچکترین توهین اجتناب بشه
تا حقیقا نشون بدیم به جهانیان که میراث دار واقعی، حقی و حقوقی خلیج فارس ما فرزندان ایران زمین هستیم :gol::gol::gol:
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواهش میکنم محمد اقا . هر جور لازمه فتار کنید.

شما اگه بهم بگید برو غواصی یاد بگیر و برو اعماق خلیج پارس و از اونجا عکس بگیر میگم چششششششششششششششم

البته بتدریج قصد دارم ماهیان خوراکی خلیج پارس رو هم معرفی کنم
تشکر
هرچه مطلب در مورد خلیج همیشه فارس ایران باشه خوبه
البته مطالب تاریخی ، جغرافیایی که بیانگر اسناد خلیج فارسه بهتر
:smile:
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اردیبهشت ماه که می‌آید، نام خلیج همیشه فارس دائم در ذهن‌مان تکرار می‌شود. خلیجی که نامش همراه نام ما ایرانیان است و برای حفظ نام و اقتدارش هر سال گرامیش می‌داریم تا بدانند دشمنان که غیرت و اقتدار ایرانیان را نمی‌توان از آنها دزدید.

برنا نوشت:
پرژن گالف، سینوس پرسیکوس، پرسیس، گلفو پرسیکوس، بحرالفارسی و... نام‌هایی است که در نقشه‌های قدیمی مانند نقشه‌های هکاتئوس،‌ بطلمیوس، استرابو، ابوریحان بیرونی و ... از خلیج فارس نام‌برده شده است.

روزهایی بود که برخی کشورهای خلیج فارس که تاریخ تشکیل آنها حتی به 30 سال هم نمی‌رسد، با لابی‌های مختلف قصد داشتند که نام جعلی را برای این خلیج همیشه فارس بر دهان مردم جاری کنند. همین روزها بود که نام‌گذاری خلیج‌فارس بر بسیاری از مسیرها، پل‌ها، جام‌ها، مجتمع‌ها و... در ذهن مردم و مسوولان جرقه زد و حالا مکان‌هایی در ایران‌زمین هستند که نام خلیج فارس را یدک می‌کشند.

این تصویر کوچک شده است. برای مشاهده اندازه واقعی عکس اینجا کلیک کنید.اندازه واقعی عکس 750x541است.

ثبت ملی خلیج فارس
روز 10 اردیبهشت سال 88 روز خاطره‌انگیزی در جزیره کیش بود. دو سال پیش، همین روزهای اردیبهشتی بود که تازه گرمای خرماپزان جزیره کیش داشت خودنمایی می‌کرد و مردم نگین خلیج فارس دور هم جمع شدند تا آبی بی‌همتایشان را در فهرست میراث ملی به ثبت برسانند. آن روز بسیاری از مردم و مسوولان و رییس جمهور آمده بودند تا نام این خلیج همیشگی فارس را در فهرست ثبت کنند. دو سال پیش "نام خلیج فارس و آداب و رسوم سرزمین‌های اطراف این آب تا ابد فارس" در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.


 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
روز دهم اردیبهشت، روز اخراج پرتغالى ها از آب هاى جنوبى ایران و روز ملى خلیج فارس نام دارد. در 21 آوریل 1622، با رشادت «امام قلى خان امیرالامراى فارس»، به 117 سال تسلط جابرانه پرتغالى ها بر جزایر خلیج فارس خاتمه داده شد.

خلیج فارس از نظر ژئوپولیتیک، تجارت، نفت، گاز، کشتیرانى، ماهى گیرى و... در طول تاریخ گلوگاه مهمى در دنیا محسوب مى شده و هم اکنون نیز شاهرگ اقتصاد دنیا در این منطقه قرار دارد. خلیجفارس امروزه به پیوستگاه و ته آب اروندرود در خرمشهر و بصره تا رأس مسندام در شمال عمان اطلاق مى شود. این خلیج در اواسط دوره سوم زمین شناسى حدود 30 میلیون سال قبل بر اثر گسترش دهانه شکاف دریاى عمان به وجود آمده و از پدیده هاى دوران سوم زمین شناسى است که در حال حاضر 226 هزار کیلومتر مربع پهنا دارد در ازاى کرانه اش از دهانه فاو تا بندرعباس یک هزار و 375 کیلومتر و میانگین ژرفاى آن 30 متر است و 62% آب هاى سطح کره زمین را در برمى گیرد. در ابتدا وسعت آن بیشتر از دو برابر مساحت فعلى بوده است. این پهنه آبى قدیمى ترین دریایى است که بشر آن را مى شناخته است.

این پهنه آبى گاهواره تمدن جهان و از اولین زیستگاه هاى بشر محسوب مى شود. ساکنان این دریا کشتى را اختراع و خاور و باختر را به هم پیوند داده اند. در جغرافیاى قدیم دریاى پارس یکى از بزرگ ترین دریاها از 4 دریایى بود که شناخته شده بود اما اکنون پهنه آبى را که
خلیجفارس مى نامند خلیجى با 1000 کیلومتر مربع طول و بیشتر از 240 کیلومتر مربع عرض.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
اردیبهشت ماه که می‌آید، نام خلیج همیشه فارس دائم در ذهن‌مان تکرار می‌شود. خلیجی که نامش همراه نام ما ایرانیان است و برای حفظ نام و اقتدارش هر سال گرامیش می‌داریم تا بدانند دشمنان که غیرت و اقتدار ایرانیان را نمی‌توان از آنها دزدید.

برنا نوشت:
پرژن گالف، سینوس پرسیکوس، پرسیس، گلفو پرسیکوس، بحرالفارسی و... نام‌هایی است که در نقشه‌های قدیمی مانند نقشه‌های هکاتئوس،‌ بطلمیوس، استرابو، ابوریحان بیرونی و ... از خلیج فارس نام‌برده شده است.

روزهایی بود که برخی کشورهای خلیج فارس که تاریخ تشکیل آنها حتی به 30 سال هم نمی‌رسد، با لابی‌های مختلف قصد داشتند که نام جعلی را برای این خلیج همیشه فارس بر دهان مردم جاری کنند. همین روزها بود که نام‌گذاری خلیج‌فارس بر بسیاری از مسیرها، پل‌ها، جام‌ها، مجتمع‌ها و... در ذهن مردم و مسوولان جرقه زد و حالا مکان‌هایی در ایران‌زمین هستند که نام خلیج فارس را یدک می‌کشند.

این تصویر کوچک شده است. برای مشاهده اندازه واقعی عکس اینجا کلیک کنید.اندازه واقعی عکس 750x541است.

ثبت ملی خلیج فارس
روز 10 اردیبهشت سال 88 روز خاطره‌انگیزی در جزیره کیش بود. دو سال پیش، همین روزهای اردیبهشتی بود که تازه گرمای خرماپزان جزیره کیش داشت خودنمایی می‌کرد و مردم نگین خلیج فارس دور هم جمع شدند تا آبی بی‌همتایشان را در فهرست میراث ملی به ثبت برسانند. آن روز بسیاری از مردم و مسوولان و رییس جمهور آمده بودند تا نام این خلیج همیشگی فارس را در فهرست ثبت کنند. دو سال پیش "نام خلیج فارس و آداب و رسوم سرزمین‌های اطراف این آب تا ابد فارس" در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.


سلام مهدی جان خیلی آقایی
دستت درد نکنه
مطلب بسیار خوبی بود

شرمنده که بازم تشکراتم ته کشیده .........
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
احسنت و افرین بر مدیر و بچه های تالار نجوم .

خدا قوت.
الحق که کاربران تالار نجوم از مدیر و کاربر علاوه بر حفظ دوستی و صمیمیت و نظم و ترتیب و تلاش جهت بالا بردن بار علمی تالار در عرصه های اجتماعی و فرهنگی هم سهیم هستن
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
ماهیهای خوراکی خلیج فارس
(شیر ماهی)
شیر ماهی: شیر ماهی در خلیج فارس زیست و صید می شود و دارای اسکلت استخوانی است. ماهی شیر تقریباً به شکل هواپیمای جت است و رگه های عرضی تیره به مقدار کم و روی بدن ماهی مشاهده می شود و تقریباً شبیه ماهی قباد بوده اما از آن بزرگتر است.
(هور یا تن)
هوور یا تن: این ماهی دارای گوشتی پرخون به رنگ شکلاتی تیره است و در بنادر خلیج فارس از آن برای تهیه ماهی سوری استفاده می کنند.
(ماهی حلوا)
حلوا: این ماهی از انواع ماهی استخوانی است که دو نوع حلوا سفید و حلوا سیاه دارد. ماهیهای حلوا عموماً در دریا زندگی کرده و وارد خلیج کوچک چابهار و خورموسی شده و تغذیه می کنند و در زمستان و اواسط پاییز به دریا می آیند
(ماهی سرخو)
سرخو: نام دیگر این ماهی حمرو یا سبیتی است. رنگ آن قرمز متمایل به صورتی می باشد و دارای گردن ضخیم و گوشتالویی است، دهان سرخو بزرگ بوده و کوهان دارد، وزن آن به سه تا چهار کیلو هم می رسد. از انواع آن می توان به سرخوی دم سیاه، سرخوی خونی، سرخوی کم پولک و ... اشاره کرد.
(ماهی سنگسر)
سنگسر یا دختر ناخدا: تقریباً دراز و به رنگ سفید تقریباً دراز و به رنگ سفید و مات بوده، پشت سرش مثل سنگ سفت و شکم و پهلوهایش دارای پولکهای کاملاً نقره ای است. رنگ بدن در ماهی بالغ خاکستری با جلای نقره ای می باشد.
(ماهی میش ماهی)
میش ماهی یا ماهی کر(KER): ماهی درشت و بزرگی است، رنگ شکم آن تقریباً کاهی سفید و سرش بزرگ است، پولکهای نسبتاً پهنی داشته و در پشت قهوه ای رنگ و در ناحیه شکم سفید متمایل به زرد می باشد.
(ماهی بیاه)
بیاه: این ماهی بزرگ و شبیه ماهی راشگو است ولی سرش پهن تر می باشد و در بیشتر مواقع در سطح آب شناور است.
(ماهی راشگو)
راشگو: این ماهی در آبهای گرم و ساحل شنی به مقدار خیلی کم یافت می شود ولی طرفداران بسیار دارد. پشت این ماهی سرمه ای کم رنگ و شکم آن نقره ای است. ماهی راشگو نسبتاً بزرگ و دارای گوشت لذیذی است،ضممناً خیلی زود صید می شود.
(ماهی قباد)
قباد: این ماهی در قسمت شکم نقره ای رنگ و در سراسر پشت سیاه می باشد و در زمره ماهیان پرطرفدار جنوب می باشد.
(ماهی سچل)
سچل: این ماهی را سه کله، سکله هم می نامند و معتقدند که در اصل سگ کله بوده است، رنگ آن سیاه روشن است، طول آن نیز گاهی به شصت سانتیمتر می رسد و گوشت خوشمزه ای دارد و از خانواده تن ماهیان است.
(ماهی صافی)
صافی یا سافی: دو نوع دارد. صافی عجمی، با رنگ سیاه (یا قهوه ای متمایل به سبز) و لکه های سفید و ماهی صافی عربی با رنگ قهوه ای روشن تا سبز و شکم نقره ای. این ماهی در ماههای تیر و مرداد و شهریور در آبهای خلیج فارس فراوان است و با گرگور صید می شود. جثه ماهی صافی کوچک است و طول بزرگترین آن به سی و پنج سانتیمتر می رسد و گوشت لذیذی دارد.
(ماهی ساردین)
ساردین: ساردین یا حشینه یا مومغ دارای رنگ سفید است و طول آن بین 10 تا 20 سانتیمتر می باشد. پشت این ماهی متمایل به رنگ آبی، پهلوها نقره ای و بدن دراز و الستوانه ای می باشد. در بنادر و جزایر خلیج فارس این ماهی را نمک سود کرده و با آن مهیاوه تهیه می کنند.
(ماهی شوریده)
شوریده: این ماهی که در بندرعباس موش دندان نامیده می شود در جلوفک دو دندان شبیه دندان موش دارد و رنگ بدن آن در پشت و در قسمت شکم نقره ای می باشد و پولک های آن ریز است.
شورت: بدن ماهی شورت نقره ای با اثرات تیره در پهلوهاست. دارای 11 تا 12 شعاع در باله پشتی است. ماهی شورت بیشتر در شن و یا روی شن و در کنار دریا زندگی می کند.
شهری: رنگ این ماهی سفید مایل به زرد و دارای پولک است، لبه سرپوش آبشش نوعی از آن قرمز درخشنده است. از سخت پوستان و نرم تنان تغذیه می نماید، از انواع آن می توان به شهری خال قرمز، دراز صورت، جلادار، نوار زرد و قوزی چشم درشت اشاره کرد.
گاریز یا کاریز: ماهی کوچکی است به اندازه 10 تا 15 سانتیمتر یا بیشتر به وسیله مشتا Moushta یا حدر (Hadr) صید می شود.
چمن: شبیه سرخو و از نوع سرخو است. اما بزرگتر و کمرنگتر از آن است و تقریباً صورتی اس
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
(انواع میگو ها)

میگوی خلیج فارس
یکی از محصولات پر ارزش خلیج فارس و دریای عمان، میگو، است. میگوی خلیج فارس از جنس پنائاس، میباشد و بین 7 تا 15 سانتیمتر طول دارد. بدن میگو کشیده و دراز و از دو طرف به هم فشرده است، میگو از سه قسمت سر و سینه و شکم تشکیل یافته و بر روی سر و قطعات سینه، پوسته سختی موجود است. در دنبال شکم، دم میگو واقع گردیده که از شش حلقه کیتینی پوشیده شده است، این قسمت که در واقع دنبه میگو محسوب می شود مملو از یک قطعه پروتئینی سفید است. همین دم میگو است که پس از صید در کشتی بلافاصله از سر جدا و مخلوط با یخ نگهداری شده تا به موقع منجمد و بسته بندی و آماده صدور به داخل یا خارج کشور گردد.
انواع میگو: بنا به اظهار کارشناسان شیلات، تاکنون بیش از ده نوع میگو در آبهای خلیج فارس صید و شناخته شده است که مشهورترین آنها لابستر یا شاه میگو است که وزن آن تا یک کیلو و گاه بیشتر می رسد. از این نوع میگوی کمیاب که در سواحل صخره ای و نزدیک ساحل زیست می کند سالی حدود 200 هزار عدد صید می شود. بعد از شاه میگو معروفترین نوع میگو یوفایو است که هر 5 عدد آن یک پاوند وزن دارد. کوچکترین نوع میگوی خلیج فارس که در زبان محلی به آن چکو و سرتیز می گویند، برای کنسرو مورد استفاده قرار می گیرد. وزن یکصد تا دویست عدد از این میگو به یک پاوند میرسد و به حد وفور در خلیج فارس یافت می شود.
راههای صید میگو: صید میگو تا چند سال گذشته توسط صیادان محلی و به مقدار ناچیز انجام می شد ولی از چند سال پیش به این طرف شرکت سهامی شیلات جنوب اهمیت خاصی به این محصول داده و بهره برداری بیشتر، از آن به عمل می آید. صید محلی به وسیله تورهای مخصوص و در برخی مناطق توسط قایقهای کوچک و موتور لنج انجام می شود، گرچه وفور محصول در سواحل جنوبی ایران به حدی است که حتی با وسایل ابتدایی صیادان محلی، و در اعماق 5/3 تا 5/5 متر نیز صید قابل ملاحظه ای انجام می شود. میگو معمولاً چسبیده به کف دریا زندگی می کند، روی این اصل تورهای کشتیهای صید میگو از نوع تورهای خاص کیسه ای هستند که می توانند با دهانه باز خود در حال حرکت کشتی در کف دریا میگو را صید نمایند. هر کشتی دارای دو دستگاه از این تورها می باشد، تورها بوسیله دو بازوی چسبیده به دکل اصلی کشتی از قسمت پاشنه یا عقب آن، به کف دریا فرستاده می شوند. میگوهای صید شده با ماهیهای خوراکی و غیر خوراکی و سایر آبزیان به عرشه کشتی کشیده می شوند، میگوها را از ماهی ها و سایر آبزیان جدا کرده و پس از کندن سر آنها، دم میگو را که قسمت اصلی آن است پس از شستشو برای مخلوط کردن با یخ و نگهداری، به انبار عایق بندی شده کشتی حمل می نمایند.
گوشت میگو از نقطه نظر پروتئین بسیار غنی و نسبت به گوشت دامهای کشتاری دارای میزان پروتئین بیشتری است، مزیت دیگر گوشت میگو بالا بودن میزان املاح و بخصوص کلسیم فسفر است، میزان فسفر و کلسیم آن نسبت به گوشت دامهای کشتاری بسیار قابل توجه است. با توجه به این نکته که ارزش غذایی گوشتهای مختلف در درجه اول مربوط به میزان پروتئین و املاح آن(خصوصاً فسفر) است، گوشت میگو از این نقطه نظر دارای کیفیتی ممتاز می باشد. گرچه ارزش حیاتی گوشتهای قرمز از نظر تامین اسید های آمینه لازم، بیشتر از سایر گوشتها می باشد ولی از نقطه نظر تامین پروتئین غذایی، بخصوص پروتئین حیوانی و با در نظر گرفتن میزان صید میگو و امکان توسعه و تکثیر این محصول در دریای جنوب بایستی توجه خاص به این محصول با ارزش مبذول شود.
فصل و مقدار صید: فصل صید میگو معمولاً از مرداد ماه هر سال تا اواسط آبان ماه ادامه دارد و پس از آن چون فصل تخمکگذاری میگو فرا می رسد ممنوعیت صید آغاز می گردد و تا اردیبهشت ماه ادامه پیدا می کند صید معمولاً هر سال دوبار انجام می شود و مدت آن بستگی به نظر کارشناسان شیلات دارد. در اوایل پاییز در منطقه آبهای قشم، بندرعباس و میناب صید میگو روزانه به حدود 40 تا 50 تن می رسد ولی بعداً هر چه به خاتمه فصل صید نزدیک می شود، مقدار صید کاهش می یابد و به حداکثر 10 تا 15 تن بالغ می گردد.
آخرین بروزرسانی (دوشنبه ، 12 ارديبهشت 1390 ، 11:06)
 

safa13

عضو جدید
کاربر ممتاز
نقشه ایران بدون دریا، یعنی چشم پوشی از جزایر ایرانی، خلیج فارس و...

نبود حساسیت کافی در ترسیم درست نقشه‌های ایران توسط ایرانیان، متأسفانه، سبب شده که حتی برخی نهاد‌های رسمی و دولتی كشورمان، به تازگی در نقشه‌های مورد استفاده خود به طور کامل خلیج فارس، دریای مازندران و دریای مکران ـ عمان ـ را حذف کنند که این بی توجهی می‌تواند زنگ خطری برای تمامیت ارضی و منافع بلند مدت ملی باشد.
چندی است، استفاده از نقشه‌های کشور ایران، بدون نمایش دریاهای شمال و جنوب کشور، شامل خلیج فارس، دریای مکران (عمان) و دریای کاسپین (مازندران) در رسانه‌ها و تبلیغات داخلی و بیگانه متداول شده است.

به گزارش «تابناک»، متأسفانه نبود حساسیت کافی در ترسیم درست نقشه‌های ایران توسط ایرانیان، سبب شده است که حتی برخی نهاد‌های رسمی و دولتی كشورمان، به تازگی در نقشه‌های مورد استفاده خود، به طور کامل خلیج فارس، دریای مازندران و دریای مکران ـ عمان ـ را حذف کنند که این بی توجهی می‌تواند زنگ خطری برای تمامیت ارضی و منافع بلند مدت ملی تلقی شود.

در همین راستا، گویا حذف سهوی یا عمدی دریاهای شمال و جنوب از نقشه‌های ایران می‌تواند به تدریج حساسیت‌های ملی را نسبت به دریاهای شمال و جنوب کشور کاهش دهد.

از دیگر سو، نباید فراموش کرد که حذف دریاها از نقشه ایران، می‌تواند دستاویزی برای دشمنان ایران زمین فراهم آورد؛ مبنی بر چشم پوشی ایرانیان از هویت و تعلق تاریخی و نیز حاکمیت سرزمینی ایرانی این دریا‌ها به ویژه خلیج فارس و جزایر استراتژیک آن از جمله جزایر سه گانه.

نقشه ناقص ایران که دریاهای شمال و جنوب کشور حذف شده‌اند


نقشه صحیح با مرز‌های کامل دریاهای شمال و جنوب ایران

گفتنی است، با توجه به این که در نقشه‌های متداول، با قصوری آشکار، نقشه‌های جغرافیایی ایران با فشردگی زیاد تهیه می‌شود ـ به گونه ای که نیمه شمالی دریای مازندران ترسیم نمی‌شود و یا بخش‌های جنوبی خلیج فارس ـ کرانه‌های امارات ـ حذف می‌شوند ـ لازم است برای حفظ هویت ایرانی، دریاهای شمال و جنوب ایران، دریای مازندران، خلیج فارس و دریای مکران (عمان) به ویژه در نقشه‌های رسمی ریاست جمهوری، دولتی، دیپلماتیک و رسانه‌های گروهی ایرانی به طور کامل و با همه مرز‌های خود ترسیم شوند تا هر نقشه، تأکیدی باشد بر هویت تاریخی و حاکمیت سرزمینی ایران.

parandi2
اره...منم موافقم...تو نقشه های کتابهای درسی هم نیمه شمالی دریای خزر همیشه حذف میشد...راستی چرا؟
 

vahid_007_006

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اره...منم موافقم...تو نقشه های کتابهای درسی هم نیمه شمالی دریای خزر همیشه حذف میشد...راستی چرا؟
من تا یادم از درس جغرا فیا می یاد که معلم ما مجبور مون می کرد نقشه ایرا ن رو بکشیم و تو کلاس بزنیم هر دو تا دریا کامل بود
 

mohmad20

عضو جدید
( ای تو خلیج تا ابد فارس )


نامت بلند آوازه بادا


ای تو خلیج تا ابد فارس


ای آبی گسترده تا پهنای دریا


ای رزمگاه پرتلاطم


در نام تو


دریا شود گم


در تیرگی هایی بسان شام ظلمت


تو روشنی


روشنتر از خورشید بر بام


آرام تر


از نام اقیانوس آرام


اینجا زمین


در اقتدایت می شود مست


اینجا زمان


با گامهایت


آشناتر


مضمون ناب فارس


یعنی


نام ایران


اینجا که مردانی به نام موج و طوفان


همگام با رخش و تبرزین


با قامتی بشکوهتر از نخل


بر گیسوان شرجی شور


مرد آهنانه


ایستادند


تا خصم دون را دور سازند


ای تو


خلیج تا ابد فارس


بر دور دست موجهایت


بر حنجر آواز صدایت


بانگ رسایی هست


موّاج


هان نام ایران است


ایران


ماناتر از خورشید و دریا


ماناتر از ایمان


ماناتر از هر شور


پاینده مانی

ای تو خلیج تا ابد فارس
 

vahid_007_006

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ماهی های خلیج فارس عالی هستند

ماهی های خلیج فارس عالی هستند

بهترین ماهی خلیج فارس قباد هستش لذیذ و خار هاش هم اذیت نمی کنن در مقابل این ماهی ماهیه هست به نام خارو که فقط خار هستش و بین خاراش یه مقداری گوشت تازه من کسی رو می شناسم که خار این ماهی کشتتش
پس اگه ماهی جنوب خاستید بگیرید خارو رو بیخیال شید.
خار این ماهی بشه نسیب اون کسایی که میخان خلیج پارس رو ازما بدزدند
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهترین ماهی خلیج فارس قباد هستش لذیذ و خار هاش هم اذیت نمی کنن در مقابل این ماهی ماهیه هست به نام خارو که فقط خار هستش و بین خاراش یه مقداری گوشت تازه من کسی رو می شناسم که خار این ماهی کشتتش
پس اگه ماهی جنوب خاستید بگیرید خارو رو بیخیال شید.
خار این ماهی بشه نسیب اون کسایی که میخان خلیج پارس رو ازما بدزدند
راستش من اصلا گوشت ماهی نمی خورم . چون ماهی ها دوستام هستن .

ولی شنیدم ماهی های جنوب بوی نامطبوع کمتری نسبت به ماهی های شمال دارن . این درسته ؟؟؟
 

Similar threads

بالا