خبرها و تازه های زراعت و اصلاح نباتات

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
انتقاد یک نماینده از عدم پرداخت وام کشاورزان 9/2/88

انتقاد یک نماینده از عدم پرداخت وام کشاورزان 9/2/88

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه، مجلس بهروز جعفری در تذکری آیین نامه ای گفت: با توجه به خشکسالی کشاورزان به کمک های دولتی نیاز دارند در حالی که بانک ها از پرداخت تسهیلات خودداری می کنند.
نماینده سمیرم همچنین با اشاره به فرا رسیدن هفته معلم تاکید کرد: انتظار داشتیم دولت در این ایام آیین نامه نظام هماهنگ پرداخت را اجرا می کرد.
وی خاطر نشان کرد: ما مصرانه خواستار اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم و روش های جایگزین را قبول نداریم.
لاریجانی در این باره گفت: در بودجه 88 گام خوبی برای اصلاح حقوق بازنشستگان برداشته شد و در مورد فرهنگیان هم امیدواریم بر اساس قانون بودجه 88 اقدام لازم انجام شود.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
رييس هيات مديره تعاوني توليد‌كنندگان قارچ خوراكي: واحد مدرن توليد قارچ خوراكي احداث مي‌شود 11/2/88

رييس هيات مديره تعاوني توليد‌كنندگان قارچ خوراكي: واحد مدرن توليد قارچ خوراكي احداث مي‌شود 11/2/88

رييس هيات مديره تعاوني توليد‌كنندگان قارچ خوراكي با اشاره به اينكه سال گذشته 32 هزار تن قارچ خوراكي در كشور توليد شد، گفت: با احداث چند واحد جديد توليد قارچ خوراكي پيش‌بيني مي‌كنيم توليد امسال به 36 هزار تن افزايش يابد.

مهندس محمدرضا نوربخش در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، خاطرنشان كرد: سال گذشته به دليل پديده خشكسالي مواد اوليه توليد كمپوست افزايش قيمت يافته بود ولي امسال به دليل بارندگي‌هاي مناسبي كه داشته‌ايم به نظر مي‌رسد بتوانيم اين مواد اوليه را ارزان‌تر خريداري كنيم و درنهايت قيمت تمام شده كمپوست و همچنين قيمت نهايي قارچ خوراكي نيز كاهش يابد.

وي از احداث يك واحد بسيار مدرن توليد قارچ خوراكي در سال جاري خبر داد و افزود: با بهره‌برداري از فاز اول اين واحد كه ساخت آن نيز آغاز شده و تا شش ماه آينده به اتمام مي‌رسد، ظرفيت توليد 1500تن قارچ خوراكي در آن ايجاد مي‌شود كه البته با پايان يافتن اين پروژه تا 6 سال آينده ( سال 1394) ظرفيت توليد آن به 10 هزار تن مي‌رسد.
نوربخش هزينه تمام شده كل اجراي اين پروژه را 40 ميليارد تومان ذكر كرد و ادامه داد: اين واحد توليد قارچ در دنيا بي‌نظير است چراكه يك سوم ظرفيت توليد كشور را توليد مي‌كند.
نوربخش با تاكيد بر افزايش مصرف سرانه قارچ در كشور گفت: اگر مصرف سرانه قارچ در كشورمان را به يك كيلوگرم برسانيم مي‌توانيم توليد قارچ كشورمان را به 70 هزار تن افزايش دهيم.
وي بار ديگر بر اشتغال‌زايي بالاي توليد قارچ در كشورمان تاكيد كرد و افزود: هر هكتار سطح زيركشت قارچ در كشورمان مي‌تواند براي150 نفر اشتغال‌زايي ايجاد كند.
رييس هيات مديره تعاوني توليد‌كنندگان قارچ خوراكي درباره ميزان پرداختي خسارات ناشي از سرمازدگي سال‌هاي قبل نيز گفت: اين خسارات پرداخت شده است ولي ميزان پرداخت شده بسيار ناچيز و در حد يك درصد خسارت‌هاست به طوري كه اگر واحدي 100 ميليون تومان خسارت ديده، تنها يك ميليون تومان به عنوان خسارت به آنها پرداخت شده است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
بحران اب و هوايي اثار منفي بر بافت گياهي و کشاورزي جهان دارد 11/2/88

بحران اب و هوايي اثار منفي بر بافت گياهي و کشاورزي جهان دارد 11/2/88

معضل اب و هوايي در جهان نه تنها به کشاورزي کشورها اسيب زده بلکه باعث از بين رفتن برخي گونه هاي گياهي شده است.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي ، تازه ترين گزارش بانک توسعه اسيايي نشان مي دهد تغييرات اقليمي و افزايش گرماي زمين باعث تاثير بسيار منفي بر اسياي جنوب شرقي خواهد شد و اقتصاد اين منطقه را که به شدت به کشاورزي وابسته است تا پايان قرن در خطر نابودي قرار خواهد داد.
مطالعات بانک توسعه اسيايي بيشتر روي چهار کشور اندونزي ، فيليپين ، تايلند و ويتنام متمرکز بوده است.
بر اساس پيش بيني دانشمندان تا سال دوهزار و متوسط دماي ساليانه در اين منطقه در مقايسه با ارقام سال هزار و نهصد و نود چهار و هشت دهم سانتيگراد بيشتر خواهد شد.
اين ميزان افزايش دما مقدار توليد برنج را که مهمترين محصول کشاورزي منطقه است به نصف کاهش خواهد داد.
به علاوه پيش بيني مي شود در اين مدت سطح اب درياها و اقيانوسها چهل تا هفتاد سانتي متر بالا بيايد که زندگي بسياري از ساکنان نواحي ساحلي را تهديد خواهد کرد.
از مهمترين تاثيرات مخرب تغييرات اب و هوايي و گرم شدن زمين ، بر اکوسيستم زمين است.
برخي از کارشناسان هشدار داده اند که با مضاعف شدن دي اکسيد کربن هوا بيش از دوهزار و هشتصد و سي و پنج گونه گياهي نابود خواهند شد.
در مجموع کل خسارتي که از پديده گرمايش زمين به کشورهاي منطقه جنوب شرق اسيا وارد خواهد شد حدود شش مميز هفت دهم کل توليد ناخالص داخلي کشورهاي منطقه خواهد بود.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
بيش ازيكهزار و ‪۸۰۰‬گونه مختلف گياهي تركيه در معرض نابودي قرار دارد 11/2/88

بيش ازيكهزار و ‪۸۰۰‬گونه مختلف گياهي تركيه در معرض نابودي قرار دارد 11/2/88

آنكارا - آتيلا دورسون استاد دانشكده كشاورزي دانشگاه آتاترك شهر ارزروم گفت : يكهزار و ‪ ۸۷۶‬گونه مختلف نباتي در تركيه در معرض نابودي قرار دارد به گزارش ايرنا به نقل از رسانه‌هاي تركيه ، دكتر آتيلا دورسون با اشاره به اين كه در سطح تركيه ‪۱۰‬هزار و ‪ ۷۵۴‬گونه مختلف نباتي وجود دارد ، گفت:
در حال حاضر يكهزار و ‪ ۸۷۶‬گونه نباتي كه شامل ‪ ۲۲‬درصد كل گونه‌هاي نباتي تركيه مي‌شود ، در خطر نابودي قرار دارد. دورسون با تاكيد بر اين كه غناي نباتي هر كشور به معناي اصالت و غناي آن كشور مي‌باشد گفت: افزايش جمعيت، تخريب محيط زيست، گشايش مناطق جديد اسكان و صنايع، احداث درياچه‌ها و سدها، آتش سوزي جنگلها، داروهاي شيميايي مورد استفاده در مصارف كشاوري از مهمترين عوامل نابودي گونه‌هاي نباتي تركيه به شمار مي‌رود.
دكتر دورسون با تاكيد بر اين كه تغييرات ژنتيكي تصنعي نيز از عوامل نابودي گونه‌هاي گياهي تركيه به شمار مي‌رود ، گفت : پيشينه تاريخي آناتولي و قرار گرفتن اين كشور در مسير تجارت شرق به غرب در گذشته، موجب نابودي برخي گونه‌هاي نباتي شده بود ، ولي در حال حاضر تغييرات ژنيتيكي گونه‌هاي نباتي موجب تاثيرات منفي بر چرخه محيط زيست شده و نابودي گونه هاي نباتي را سرعت مي‌بخشد.
وي افزود : پيشنهاد تشكيل مناطق ويژه‌اي براي كشت گونه‌هاي نباتي براي تغييرات ژنتيكي تصنعي داده شده است ، و مجلس ملي تركيه بايد با تصويب قانوني در اين زمينه گام نخست را بردارد.
به گفته دكتر دورسون، تركيه در بين كشورهايي كه گونه‌هاي نباتي آنان در خطر است در حال حاضر در رديف چهارم جاي دارد و رديف اول در اين زمينه را آمريكا و بعد از آن استراليا و آفريقاي جنوبي دارا مي‌باشند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
تعرفه واردات محصولات كشاورزي در حال حاضر مناسب نيست 13/2/88

تعرفه واردات محصولات كشاورزي در حال حاضر مناسب نيست 13/2/88

رييس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين‌كه تعرفه واردات محصولات كشاورزي در حال حاضر مناسب نيست، گفت: نرخ مبادله در حال حاضر به نفع توليد كننده داخلي نيست و اين باعث شده كه حدود 3 ميليون و 300 هزار اشتغال مولد اين بخش در معرض خطر قرار بگيرد.
عباس رجايي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان مطلب فوق افزود: ‌اين وضعيت مشكلات زيادي را در بخش امور دام، توليد پنبه، گياهان روغني و علوفه و حبوبات به وجود آورده است و صيفي، سبزي و ميوه‌جات دچار آسيب شده است به دليل اين‌كه تعرفه واردات آن‌ها به 4 درصد رسيده است.
نماينده مردم اراك در خانه ملت ادامه داد: به همين دليل هنگام تصويب بودجه سال جاري پيشنهاد شد كه اگر قرار است شرايط بهينه شود؛ بايد تعرفه واردات محصولات كشاورزي افزايش يابد و پيشنهاد شد در محدوده تعرفه واردات خودرو قرار بگيرد.
رييس كميسيون كشاورزي با اشاره به اين‌كه در مقام اجراي اين مصوبه، وزارت بازرگاني و كميسيون ماده يك معتقدند بعضي مشكلات براي بخش كشاورزي پيش بيايد،‌ ادامه داد: ما در مصوبه گفته‌ايم كه كالاهاي نهايي مشمول اين تعرفه مي‌شوند، بنابراين علوفه و جو و ذرت و گندم مي‌تواند با تعرفه پايين وارد شود.
رجايي كاهش تعرفه خودرو كه توسط برخي براي حل مشكل محصولات كشاورزي وارداتي مطرح شده را قابل قبول خواند و ادامه داد: اگر اين كار باعث رقابتي شدن بازار مي‌شود، ما هم قبول مي‌كنيم در بخش كشاورزي تعرفه واردات كاهش يابد، اما اگر قرار باشد تعرفه واردات خودرو همچنان در محدوده 90 درصد باقي بماند، به نظر من اين تعرفه در مورد محصولات كشاورزي هم بايد اعمال شود.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
متخصص‌ ترويج: كشاورزان صرفا به دنبال كشت سودآور هستند 17/2/88

متخصص‌ ترويج: كشاورزان صرفا به دنبال كشت سودآور هستند 17/2/88

يك متخصص ‌ترويج و آموزش كشاورزي گفت: هنوز نتوانسته‌ايم يك الگوي كشت مناسب را به كشاورزان معرفي كنيم.
دكتر حسين آگهي در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دليل عمده‌ي فقدان يك برنامه الگوي كشت مناسب براي كشاورزان را مسائل اقتصادي عنوان و اظهار كرد: متاسفانه اكنون كشاورزان ما تجاري هستند نه معيشتي و صرفا به دنبال كشت سودآور براي خود و از سويي از وضعيت اقتصادي كل كشور بي‌خبر هستند.
وي تصريح كرد: زماني كه ميزان مصرف سرانه يك محصول مشخص و در همان سطح، توليد و كشت شود،‌ قيمت آن محصول نه دچار افزايش مي‌شود و نه كاهش. به صورتي كه يك تعادل در توليد، عرضه و تقاضا ايجاد مي‌شود.
آگهي با بيان اينكه نظارت بر سطح زيركشت براي محصولات مختلف انجام مي‌شود، گفت: در كشورهاي پيشرفته صنعتي، معمولا سطح زيركشت براي محصولي با توجه به نياز بازار تعيين مي‌شود و دولت با در اختيار قرار دادن بودجه به كشاورزان، از كشت بيش از حد يك محصول جلوگيري مي‌كند.
آگهي با بيان اينكه نظارت بر سطح زيركشت براي محصولات مختلف انجام مي‌شود، گفت: در كشورهاي پيشرفته صنعتي، معمولا سطح زيركشت براي محصولي با توجه به نياز بازار تعيين مي‌شود و دولت با در اختيار قرار دادن بودجه به كشاورزان، از كشت بيش از حد يك محصول جلوگيري مي‌كند.
وي تاكيد كرد: بايد بتوانيم با يك ارزيابي از ميزان مصرف و تقاضاي كالاهاي كشاورزي و اعمال آن،‌ دچار تحولات گوناگون در بخش كشاورزي نشويم.
وي تاكيد كرد: بايد در حوزه ‌ترويج كشاورزي سازوكار مشخصي را براي ميزان سطح زيركشت محصولات استراتژيك مانند گندم، سيب‌زميني، پياز و ذرت داشته باشيم و ضروري است اين ساز و كار توسط وزارت جهاد كشاورزي اعمال شود.
آگهي خاطرنشان كرد: ما در دنيا داراي پيشرفته‌ترين نظام كشاورزي وزارتي و داراي نيروهاي وسيع كشاورز، كارشناس و مروج كشاورزي هستيم، اما همه‌ي اين‌ها نيازمند سازمان دهي هستند. به صورتي كه در يك برنامه‌ي ملي در سراسر كشور از طريق معاونت‌هاي‌ترويج، آموزش و تحقيقات كشاورزي استان‌ها و شهرستان‌ها،‌ اين راهكارها اعمال شود.
به گفته‌ي وي، زماني كه جمعيت، ميزان مصرف سرانه كالاها و عملكرد مشخص باشد، مي‌توان توليد سطح زيركشت را به حد تعادل رساند.
اين متخصص‌ ترويج و آموزش كشاورزي با بيان اينكه ساز و كار اجرايي شدن آموزش و تحقيقات و نهايتا مشخص كردن ميزان كشت وجود ندارد، يادآور شد: اگر محصولي بيش از حد موردنياز كشت شود، قيمت كاهش مي‌يابد و كشاورزان ضرر مي‌كنند و اگر كمتر از حد مورد نياز باشد، قيمت افزايش مي‌يابد و در آن صورت مصرف‌كنندگان ضرر مي‌بينند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشاورزاني که کودشيميايي استفاده نکنند،نشان استانداردمي گيرند 17/2/88

کشاورزاني که کودشيميايي استفاده نکنند،نشان استانداردمي گيرند 17/2/88

موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران به کشاورزاني که در توليد محصولاتشان از سم / کود و آفت کش ها استفاده نکنند يا در حد مجاز استفاده کنند علامت سبز استاندارد اعطا مي کند.
رئيس اين موسسه امروز در قم به خبرنگار ما گفت: آيين نامه اعطاي علامت سبز استاندارد با همکاري وزارت جهاد کشاورزي در حال تدوين نهايي است و حداکثر تا پايان ارديبهشت اجرايي مي شود.
برزگري افزود: هم اکنون کارگروه ويژه اين مسئله در حال بررسي محصولاتي است که مشمول اعطاي علامت سبز استاندارد مي شوند و تا پايان ارديبهشت دو محصول مورد نظر مشخص و اعلام خواهند شد.
رئيس موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران گفت: هم اکنون 280 استاندارد درباره حد مجاز باقي مانده سم / کود و آفت کش ها در کشور موجود است اما تا پايان برنامه پنجم استانداردهاي مورد نياز روتين مي شود و شامل تمام محصولات کشاورزي خواهد شد.
برزگري افزود : در مرحله اول اجراي اين طرح محصولاتي که علامت سبز استاندارد دريافت کنند در ميادين ميوه و تره بار تهران و برخي شهرهاي ديگر عرضه خواهند شد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشاورزان عراقي شغل اصلي خود را ترک مي کنند 17/2/88

کشاورزان عراقي شغل اصلي خود را ترک مي کنند 17/2/88

طي سالهاي گذشته روند نزولي کاهش توليدات کشاورزي در شهرهاي مختلف عراق اوضاع اقتصادي و مالي کشاورزان اين کشور را دستخوش بحران کرده است.
کشاورزان عراقي طي اين سالها مجبور شده اند براي رفع نيازهاي خانواده شان به دنبال يافتن شغلي با درامد خوب زمينهاي کشاورزي را رها کنند.
يکي از کشاورزان استان صلاح الدين در شمال بغداد گفت هيچ چيز براي يک کشاورز از اين سختر نيست که دست از کشاورزي بکشد و ديگر زمينش پاسخگوي نياز خانواده اش نباشد.
عبدالله حسن افزود اگر دولت به بخش کشاورزي توجه نکند و براي حمايت مادي و اجتماعي از کشاورزان اقدامات فوري و جدي اتخاذ نکند اين بخش نابود مي شود.
اين کشاورز عراقي خاطرنشان کرد ورود ميوه و تره بار ارزان قيمت از کشورهاي همسايه به ويژه ايران و سوريه به بازارهاي داخلي تاحد زيادي در نابساماني بخش کشاورزي و مهاجرت کشاورزان از روستا به شهر نقش داشته است.
علي حسين العزاوي از مهندسان کشاورزي عراق گفت در سالهاي اخير توجه به بخش امنيتي و سياسي افزايش يافته و به بخشهاي ديگر و در راس ان کشاورزي بي توجهي شده است.
العزاوي کاهش حمايت مالي از کشاورزان و کمبود بذر و کود و ماشين هاي کشاورزي ، موج خشکسالي و کاهش باران را از علل کاهش محصولات کشاورزي اعلام کرد.
کميسيون کشاورزي مجلس عراق از دولت اين کشور خواست از بخش کشاورزي حمايت کند .
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
خرید نقدی 270 هزار تن گندم از کشاورزان 19/2/88

خرید نقدی 270 هزار تن گندم از کشاورزان 19/2/88

ازابتدای فصل برداشت گندم تاکنون 270 هزار تن گندم در قالب طرح خرید نقدی گندم از کشاورزان تحویل مراکز فعال خرید شرکت بازرگانی دولتی ایران شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، از ابتدای فصل برداشت گندم در کشور (31 فروردین سالجاری) تاکنون مقدار 270 هزار تن گندم در قالب طرح خرید نقدی گندم از کشاورزان، تحویل مراکز فعال خرید این شرکت شده است.
تاکنون 7 استان کشور شامل استانهای خوزستان، فارس، کرمان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و ایلام وارد مرحله برداشت و خرید گندم از کشاورزان شده اند که سهم خرید هر یک از استانهای مزبور به ترتیب حدود 192 هزار تن، 33 هزار تن، 17 هزار تن، 13 هزار تن، 8 هزار تن، 4 هزار تن و 3 هزار تن است.
خرید این میزان گندم از طریق تحویل 096/ 30 محموله گندم به 57 مرکز فعال خرید در 7 استان یاد شده انجام پذیرفته که در این راستا مبلغی حدود 86 میلیارد تومان بصورت نقدی به عنوان وجوه گندم های خریداری شده به کشاورزان پرداخت شده است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
وضعيت زراعت در سال جاري بهتر از محصولات باغي است 20/2/88

وضعيت زراعت در سال جاري بهتر از محصولات باغي است 20/2/88

يك عضو كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه هنوز بارندگي در كشور مي‌تواند ادامه يابد تا ذخاير آبي افزايش و خسارات ناشي از كم آبي كاهش يابد، گفت: آثار خشكسالي‌هاي سال گذشته آن قدر زياد بود كه يك خشكسالي نهادي در كشور به بار آورد؛ به طوري كه ذخاير آب‌هاي زيرزميني به شدت كاهش يافت.
بهمن محمدي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، افزود: ميزان بارندگي‌هاي امسال براي محصولات ديم بهتر از سال گذشته است و توليد گندم ديم بهتر از پارسال است، اما باغ‌ها علاوه بر خشكسالي از سرمازدگي هم آسيب ديده‌اند و توليد اين بخش خيلي كاهش پيدا خواهد كرد.
نماينده مردم فريدن و فريدون شهر در خانه ملت با اشاره به اين‌كه وضعيت زراعت در سال جاري بهتر از محصولات باغي است، تاكيد كرد: امسال هم در برخي اقلام نياز به واردات هست.
وي ادامه داد: پس از وقوع خشكسالي اجازه كشت گندم آبي در برخي نقاط داده نشد و اين بخش از گندم توليد داخل كاهش مي‌يابد و هر چند نسبت به سال گذشته گندم بيشتري توليد خواهيم كرد؛ اما آن قدر نيست كه كشور را از واردات بي‌نياز كند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
برگزاري کارگاه بين المللي شناسايي مواد تراريخته کشاورزي 21/2/88

برگزاري کارگاه بين المللي شناسايي مواد تراريخته کشاورزي 21/2/88

نخستين کارگاه بين المللي شناسايي مواد تراريخته کشاورزي در پـژوهشگاه مـلي مهندسي ژنتيک و زيست فناوري برگزار شد.
مدير گروه بيوتکنولوژي گياهي پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيک وزيست فناوري مستقر در کرج در حاشيه اين کارگاه آموزشي گفت :22 شرکت کننده ازايران ، برزيل ، سودان ، سوريه ، ايتاليا ، سوييس، عراق ، مکزيک، مالزي و اندونزي به مدت 3روز در اين کارگاه جديدترين دستاوردهاي علمي درباره مـواد غــذايي تراريخته را ارائه و بررسي
مي کنند.
موسوي افزود: هم اکنون در 125 ميليون هکتار از زمين هاي کشاورزي دنيا گيـاهان تراريخته شامل بذر روغن ، برنج ، ذرت ، پنبه ، کلزا و سويا کشت مي شود و مقادير زيادي از مواد غذايي از همين گياهان ساخته و وارد کشور مي شود.
وي گفت: مواد غذايي مورد استفاده در انواع اسنک ها، مواد غذايي تهيه شده از سويا مانند شير - سويا و انواع روغن هاي خوراکي از جمله موادي است که که از گياهان تراريخته ساخته مي شود.
موسوي افزود: مواد غذايي تراريخته موادي هستند که در مقابل آفات ، گرما و سرما ، شوري خاک وشرايط بحراني ازخود مقاومت نشان مي دهند و چون نيازي به سم زدايي ندارند به محيط زيست آسيب وارد نمي کنند و ارزش غذايي خود را از دست نمي دهند.

معاون فناوري اين پژوهشگاه نيز گفت:براساس پروتکل کارتاهنا که ايران به تازگي به آن پيوسته است، مواد غذايي تراريخته اي که وارد کشور مي شود بايد داراي برچسب واردات باشد و اطلاعات کامل مواد تراريخته موجود در ماده غذايي روي آن قيد شود.
هاله هاشمي با اشاره به هدف از برگزاري اين کارگاه افزود با برگزاري اين کارگاه، نشان دهيم که ايران از نظر دستيابي به دانش گياهان تراريخته و ژنتيکي مشکلي ندارد و اين پژوهشگاه مي تواند پس از آزمايش مواد غذايي تراريخته وارداتي، برچسب اطلاعات مربوطه را صادر کند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
بيمه 5/5 ميليون هکتار از زمين هاي کشاورزي کشور 21/2/88

بيمه 5/5 ميليون هکتار از زمين هاي کشاورزي کشور 21/2/88

5 ميليون و 500 هزار هکتار از زمين هاي کشاورزي کشور زيرپوشش بيمه است .
عضو هيات مديره صندوق بيمه محصولات کشاورزي کشور در نشست يکروزه همـاهنگي امـور بيمه اي بخش هاي زراعت ، باغباني ، منابع طبيعي ، دام و طيور وآبزيان درهمدان افزود: در صنـدوق بيمه کشاورزي کشور200 شرکت بيمه اي فعاليت مي کنند و 140 شـرکت ديگر نيـز مجوز گرفته اند و به زودي وارد حوزه کار مي شوند .
خمسه دغدغه مسئولات کشور راکاهش خسارات وارده به بخش کشاورزي دانست وگفت:هم اکنون 96 محصول کشاورزي تحت حمايت صندوق بيمه است و اين صندوق قادر است تا110 محصول را نيز حمايت کنند .
قائم مقام سازمان جهاد کشاورزي استان همدان نيز با اشاره به اينکه خشکسالي پارسال خسارات فراواني به بخش کشاورزي وارد کرد افزود : پارسال در مجموع به بخشهاي مختلف کشاورزي استـان 14 ميليارد و 200 ميليون تومان خسارت پرداخت شده است .
رستمي کمبود شرکت ها و نيروهاي کارگزار را از جمله مشکلات صندوق بيمه دانست و گفت : در حال حاضر11 شرکت فعال داريم درحالي که نيازمند 20 شرکت هستيم ، همچنين بيش از70 درصد دامپروري و دامداري هاي استان به صورت سنتي اداره مي شوند و کمترين بهره را از صندوق بيمه دارند .
وي شمار بيمه گذاران سال زراعي 88-87 را 72 هـزار و 74 نفر اعلام کرد وگفت: اين تعداد در مقايسه با سال قبل از آن 23 هزار افزايش نشان مي دهد.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
صادرات زعفران به 91 میلیون دلار رسید 23/2/88

صادرات زعفران به 91 میلیون دلار رسید 23/2/88

طی سال گذشته 69 تن زعفران به ارزش 91 میلیون و 635 هزار دلار صادر شد که نسبت به سال 87 81 درصد رشد داشت
به نقل از روابط‌ عمومی گمرک ایران، صادرات زعفران در سال 87 از نظر وزنی نسبت به سال 86، 9 درصد کاهش داشت.
این گزارش می ‌افزاید: در سال 87 اسپانیا، امارات متحده عربی، ایتالیا، عربستان سعودی، سوئد، فرانسه، هند و ژاپن به ترتیب در رده‌های اول تا هشتم خریداران این محصول قرار گرفتند.
بنابراین گزارش، در سال گذشته اسپانیا مقصد 36 درصد زعفران‌های ایرانی بود که ارزش دلاری آن برابر با 33 میلیون و 278 هزار دلار بود.
شایان ذکر است، این جایگاه در سال 86 به امارات متحده تعلق داشت. صادرات زعفران به امارات در سال 86 بالغ بر 17 میلیون و 931 هزار دلار بود که با رشد 50 درصدی در سال 87 به 26 میلیون و 877 هزار دلار رسید.
طبق گزارش مذکور، در سال گذشته صادرات زعفران از گمرکات مشهد، فرودگاه امام خمینی(ره)، اصفهان، شیراز، نمایشگاه و فرودگاه اصفهان صورت پذیرفت، به طوریکه گمرک مشهد با صادرات 76 میلیون و 433 هزار دلار از این کالا در جایگاه نخست قرار گرفت.
آمارهای گمرک نشان می‌دهد، صادرات زعفران در فروردین سال 88 نسبت به مدت مشابه سال 87، 45 درصد رشد یافت و به 3 میلیون و 185 هزار دلار رسید.
این گزارش در ادامه می‌افزاید، در فروردین سال 88، امارات متحده عربی بزرگترین خریدار زعفران ایران بود و پس از آن اسپانیا، هند و عربستان سعودی در ردههای بعدی قرار گرفتند.

منبع :شبکه خبری صنایع غذایی ایران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزايش 3 ميليون تني توليد سه نوع غله مهم در ايران 24/2/88

افزايش 3 ميليون تني توليد سه نوع غله مهم در ايران 24/2/88

دفتر آمار وزارت كشاورزي امريكا پيش بيني كرد توليد گندم، برنج و جو ايران طي سال زراعي جاري به ترتيب 2000، 500 و 600 هزار تن نسبت به سال قبل افزايش يابد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس به نقل از دفتر آمار وزارت كشاورزي امريكا در حالي كه طي سال گذشته به دليل خشكسالي توليد غلات در ايران كاهش شديدي يافت در سال جاري و به دليل بهتر شدن وضعيت بارش توليد انواع غلات در ايران افزايش قابل ملاحظه اي خواهد يافت.

*افزايش دو ميليون تني توليد گندم در سال جاري

در سال زراعي گذشته به دليل كاهش سطح زيركشت و كاهش حجم برداشت، توليد گندم ايران 5 ميليون تن كاهش پيدا كرد و به 10 ميليون تن رسيد. سطح زيركشت گندم از 6.9 ميليون هكتار در سال 2007 به 5.85 ميليون هكتار در سال 2008 رسيد. ميزان برداشت گندم نيز از 2.17 تن در هر هكتار به 1.71 تن در هر هكتار كاهش يافت.
بر اساس گزارش دفتر آمار وزارت كشاورزي امريكا سطح زير كشت گندم در ايران طي سال زراعي جاري به 6.4 ميليون هكتار افزايش يافته كه از سال گذشته بيشتر و نسبت به سال 2007 كمتر است. همچنين در حالي كه طي سال گذشته از هر هكتار 1.71 تن گندم برداشت شد انتظار مي رود اين رقم در سال جاري به
1.88 تن برسد.
بدين ترتيب پيش بيني شده است توليد گندم در ايران طي سال جاري با افزايش دو ميليون تني نسبت به سال قبل به 12 ميليون تن برسد.

* افزايش 600 هزار تني توليد جو

توليد جو در ايران نيز طي سال 2008 شديدا كاهش يافت و از 3 ميليون تن در سال قبل از آن به 2 ميليون تن در سال 2008 رسيد. كاهش سطح زيركشت و كاهش حجم برداشت علت اين كاهش عنوان شده است.
در حالي كه طي سال 2007،‌1.7 ميليون هكتار از اراضي ايران زيركشت جو رفته بود اين رقم در سال 2008 به 1.3 ميليون هكتار كاهش يافت. حجم برداشت جو از هر هكتار زمين نيز از 1.76 تن به 1.54 تن كاهش پيدا كرد.
در عين حال سطح زيركشت جو در سال زراعي جاري به 1.55 ميليون هكتار افزايش يافته و انتظار مي رود حجم برداشت نيز به 1.68 تن افزايش يابد.
اين گزارش پيش بيني كرده است توليد جوي ايران در سال زراعي جاري به 2.6 ميليون تن افزايش يابد.

*توليد برنج نيم ميليون تن افزايش مي يابد

توليد برنج نيز با بهبود شرايط آب و هوايي در ايران افزايش خواهد يافت و به 2 ميليون تن در سال زراعي جاري خواهد رسيد. اين رقم نسبت به سال گذشته نيم ميليون تن افزايش خواهد يافت اما از توليد برنج در سال 2007، 180 هزار تن كمتر است. توليد برنج ايران در سال 2007، 2.18 ميليون تن و در سال 2008، 1.5 ميليون تن گزارش شده است.
بر اساس اين گزارش سطح زيركشت برنج در سال 2007 بالغ بر 630 هزار هكتار بوده است كه اين رقم در سال 2008 به 580 هزار هكتار كاهش يافت و در سال جاري مجددا به 630 هزار هكتار رسيده است.
حجم برداشت از هر هكتار نيز در سال 2007 بالغ بر 5.24 تن بوده كه اين رقم در سال 2008 به 3.95 تن رسيد و پيش بيني مي شود در سال جاري از هر هكتار زمين 4.85 تن برنج برداشت شود.
خبرگزاري فارس:
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
عملکرد بذر F1 کلزا در ایران بیشتر از استرالیاست 24/2/88

عملکرد بذر F1 کلزا در ایران بیشتر از استرالیاست 24/2/88

بذرهای F1 کلزا که در ایران تولید شده عملکرد بهتری نسبت به نمونه مادری آن که در استرالیا کشت شده دارد.
مدیرعامل شرکت کاسپین بذر با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: در طرح تامین روغن نباتی کشور، 60 تا 70 درصد نیاز بذر کلزا کشور در هشت سال گذشته از بذر هیبرید F1 کلزا تامین شده است که در سالهای اول طرح برای پیشبرد اهداف خود نیازمند واردات این بذور از کشور استرالیا بودیم.
سعید فخریان با اشاره به تلاشهای مستمر معاونت تولیدات گیاهی و دفتردانه‌های روغنی، موسسات تحقیقاتی به خصوص موسسه اصلاح و تهیه بذر نهال تصریح کرد: بخش خصوصی با کمک این نهادها کشور را از واردات این بذر بی‌نیاز کرد.
وی ادامه داد: بذرهای والد این هیبریدها هر ساله طبق نیاز و برنامه کشت و تولید از استرالیا وارد می‌شود.
مدیرعامل این شرکت تولید بذر، شرکت Pasificsids را به عنوان تولیدکننده استرالیایی این بذرها معرفی کرد و گفت: از دو سال پیش تا کنون تولید این بذرها در کشور شروع شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال زراعی 88 – 1387 در حدود هزار و 600 هکتار سطح زیرکشت کلزا از این بذرها کاشته شده، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود بالغ بر هزار و 700 تن محصول بذری از کشاورزان در استانهای خوزستان، ایلام و هرمزگان خریداری شود.
فخاریان افزود: تا کنون عملکرد مزارع استان هرمزگان و ایلام هزار و 300 کیلوگرم در هکتار گزارش شده است،در حالیکه عملکرد آن در استرالیا 800 کیلوگرم در هکتار است.
وی با اشاره به اینکه از نظر پتانسیل تولید، کشور به بالاترین سطح جهانی رسیده است، تصریح کرد: با تهیه هزار و 200 تا هزار و 300 تن بذر، 10 تا 12 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور همراه خواهد داشت.
او ادامه داد: تولید بذر در کشور علاوه بر صرفه اقتصادی، اشتغالزایی و افزایش بهره‌وری کشاورزان را نیز برای کشور به ارمغان می‌آورد.
وی از سلامت کامل بذرهای والد وارد شده به کشور خبر داد و گفت: کلیه بذرها قبل از ورود به ایران توسط ارگانهای ذی‌صلاح مورد بازرسی قرار گرفته و پس از اخذ مجوزهای لازم وارد کشور می‌شود.
این تولیدکننده بذر با اشاره به اینکه کشور از نظر اقلیم، پتانسیلهای تولید و نیروی انسانی، استعدادهای بالقوه و بالفعل بالایی دارد اظهار داشت: هنوز زود است که درباره صادرات بذر به خارج صحبت کنیم اما اگر تسهیلات مورد نیاز فراهم شود و مسائل مربوط به صادرات از جمله حقوق به‌نژادگر رعایت شود کشور پتانسیل تامین بذر آسیای میانه و حتی اروپا را دارد.

برای مقابله با فوما آماده ایم
وی با اشاره به احتمال شیوع بیماری فوما بر مزارع کلزا کشور، گفت: با توجه به اینکه بیماری فوما در صورت شیوع خسارات زیادی به مزارع کلزا وارد می‌کند و تولید را کاهش می‌دهد، برای تولید ارقام مقاوم به فوما از دو سال پیش تا کنون تحقیق و پژوهش صورت گرفته است.
فخاریان افزود: موسسه اصلاح بذر و نهال ارقام تولید شده مقاوم به بیماری فوما را در کشور مورد آزمایش قرار داد و در سال جاری در سطح کوچکی از استان گلستان و خوزستان این ارقام را کشت کرده و مورد ارزیابی قرار دادند.
وی ادامه داد: بر اساس نتایج به دست آمده پیش‌بینی می‌شود حتی اگر این بیماری در کشور شیوع پیدا کند، کشور آماده تامین بذر مناسب و مقاوم به بیماری است.
فخاریان از معاونت تولیدات گیاهی و اداره کل پنبه و دانه‌های روغنی درخواست کرد حمایتهای خود از تولید بذر ادامه دهند و افزود: دولت باید تا مرز خودکفایی نسبی و تولید درحد نیاز دانه‌های روغنی در کشور به ترغیب و تشویق کشاورزان ادامه دهد./
تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
سرویس کشاورزي
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
استانداردسازی نخستین مرحله الگوی کشت بهینه است 24/2/88

استانداردسازی نخستین مرحله الگوی کشت بهینه است 24/2/88

در جهت ساماندهی و تدوین الگوی کشت مناسب در نخستین مرحله باید استانداردسازی محصولات کشاورزی تعریف شود.
مدیرکل دفتر هماهنگی، تدوین ضوابط و معیارها و بهبود ارقام نهال با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: لازم است که فرایند تولید محصولات کشاورزی تدوین شود و سپس بر اساس شرایط اقلیمی، اقتصادی، اجتماعی کشور، الگوی کشت تدوین شود.
اکبر لونی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز الگوی کشت در کشور وجود دارد افزود: کاشت سیب‌زمینی در مناطقی چون همدان، زعفران در خراسان، برنج در استانهای شمالی و... حاکی از وجود الگوی کشت در کشور است، اما لازم است که این الگو به شکلی بهینه ساماندهی شود.
وی تعریف استانداردها را نخستین مرحله برای این الگو برشمرد و خاطرنشان کرد: در این جهت با تشکیل کمیته‌ای از تمامی سازمانها و موسسات برای تک‌تک محصولات کشاورزی با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی، اقتصادی و اجتماعی منطقه استاندارد تهیه خواهد شد.
لونی از فرمت اولیه این طرح خبر داد و گفت: ظرف چند ماه آینده، خروجیهای این جلسات به اطلاع خواهد رسید.
وی در پایان گفت: باید نرم‌افزاری جامع تهیه شود که با ذکر نام محصول، کلیه اطلاعات مربوط به نحوه، مکان، نوع کشت و... به نمایش درآید و بدین ترتیب به برنامه‌ریزان کشور امکان سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مدون و دقیق را خواهد داد./


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
سرویس کشاورزي
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
راهکارهای کاهش اثرات خشکسالی 24/2/88

راهکارهای کاهش اثرات خشکسالی 24/2/88

راهكارهاي كاهش اثرات خشكسالي

با استفاده از نتايج بررسي هايي كهر امريكا انجام شده خلاصه اي از اقدامات ضروري مقابله با خشكسالي ارايه مي شود.

بخشي از اين بررسي توسط اداره حفاظت منابع طبيعي و بخشي ديگر به وسيله مركز مقابله با خشكسالي انجام شده است. در اين بررسي ها ممكن است نظرات متعددي در بيش از يك طبقه بندي بگنجد، اما هر كدام تنها يكبار ذكر مي شود.
لازم به ذكر است اين عمليات يا فعاليت ها الزاماً توصيه و رهنمود نيستند و تمام نقطه نظرها براي همه شرايط صدق نمي كنند. بعضي از نقطه نظرها به جاي مقابله دراز مدت و يا مديريت خطر (ريسك)، يشتر در قلمرو و واكنش اضطراري كوتاه مدت و يا مديريت بحران است برخي از آنها نيز به طور غير مستقيم در جلوگيري از خشكسالي موثر هستند. چنانچه واكنش اضطراري با اقدامات مناسب مقابله با خشكسالي توام شود يك مولفه مهم براي برنامه ريزي خشكسالي به حساب خواهد آمد.
اين فهرست به هيچ وجه كامل نيست از اين رو به منظور پيشگيري و اقدامات كاهش خطرات بالقوه خشكسالي به بررسي هاي ملي و بين المللي جاري و انجام كارهاي تحقيقاتي و نقطه نظرهاي بيشتري احتياج است.

ارزيابي
- توسعه و بسط معيارها براي اقدامات مرتبط با خشكسالي
- توسعه سيستم هاي هشدار زودرس (سريع)
- تهيه اطلاعات مربوط به ليست بانك هاي آب براي يافتن منابع جديد مناطق مبتلا به پديده خشكسالي
- ارزيابي كيفيت و كميت منابع جديد آب
- ارزيابي استفاده از آب زيرزميني
- ايجاد شبكه هاي جمع آوري آمار و اطلاعات جديد
- بررسي تمايل عمومي براي پرداخت هاي بهاي بيشتر جهت دسترسي به منابع آب قابل اعتماد
- مطالعه اثربخشي اقدامات صرفه جويي
- نظارت بر منابع عمومي آب آسيب پذير
- دقت در برآورد رواناب فصلي و پيش بيني منابع آب جديد
- ايجاد فرايندهاي هشدار دهنده بررسي مسايل كيفيت آب
- بررسي داد و ستد و سياست گذاري مرتبط با تنوع كشت
- ارزيابي ظرفيت هاي مقابل با خسارات ناشي از خشكسالي از قبيل درآمدها، سرمايه ها، انعطاف پذيري اعتبارات و فرايندهاي تصميم گيري، سيستم يارانه، وام و قابليت كاربرد برنامه هيا رفاهي و تاثير برنامه ها و سياست هاي دولت
- انجام بررسي هاي عمومي در محيط زيست، اقتصاد و باورهاي فرهنگي براي تنظيم خط مشي مناسب
- بررسي تاثيرات خشكسالي بر گروه هاي مختلف از قبيل مشاغل، گروه هاي اقتصادي، اجتماعي، قوميت، سن، جنسيت و ارشديت، به منظور انتخاب گروه هاي مسئول
- فهرست بندي و رفتار سنجي منابع طبيعي در داخل مناطق مربوطه
- راهبري تحقيقات بيشتر در مورد روابط بين خشكسالي و آتش سوزي
- ارزيابي استفاده از مزارع و مراتع با توليد اندك

قانون گذاري و خط مشي عمومي
- تهيه مقالات منطقه اي براي قانون گذاري در رابطه با مسائل و خط مشي هاي عمومي
- بررسي شرايط حاكم بر حقوق آب براي انجام اصلاحات احتمالي در طول مدت كمبود آب
- تاسيس بانك آب در سطح كشور يا ايالت
- تصويب قوانين براي حفاظت از جريان هاي داخلي
- تصويب قوانين براي تامين وام هاي تضميني كم بهره به كشاورزان
- در نظر گرفتن محدوديت هاي توسعه شهري
- تقويت برنامه آب در سطح كشور و ايالت
- تصويب قوانين براي ملزم كردن سازمان هاي آب جهت توسعه برنامه هاي هماهنگ
- تنفيذ قوانين براي تسهيل چرخه آب
- برقراري استانداردهايي براي استفاده مطمئن از فاضلاب تصفيه شده مناطق مسكوني
- ارايه رهنمود به سازمان هاي تصميم گيرنده در رابطه با زندگي وحوش در شرايط خشكسالي در دفاتر محلي سازمان هاي ملي و ايالتي

حفاظت آب و كاهش تقاضا
- ايجاد انگيزه هاي اقتصادي نيرومندتر براي سرمايه گذاري بخش خصوصي در امر حفاظت آب
- تشويق حفاظت داوطلبانه آب
- ملزم كردن مصرف كنندگان به كاهش وابستگي به آب زيرزميني و اجراي اقدامات حفاظتي
- بهبود مصرف آب و راندمان انتقال
- استفاده از كنتور آب و برنامه هاي تشخيص نشت و آب چكيدگي
- حمايت از توسعه منطقه اي برنامه هاي حفاظت آب
- بهبود برنامه ريزي آبياري
- كاهش آب مصرفي با تغيير نوع سيستم مصرف و يا استفاده از كنتور و ساير وسايل اندازه گيري آب
- تأكيد بر استفاده تلفيقي از آب هاي سطحي و زيرزميني

اقدامات صرفه جويي آب در مناطق شهري
تغيير ساختار نرخ ارزش آب به منظور تاثيرگذاري بر مصرف آب مشتريان از قبيل:
- تغيير از نرخ هاي متغير به نرخ هاي يكنواخت
- تغيير از نرخ هاي يكنواخت به نرخ هاي فزاينده
- افزايش نرخ در طول ماه هاي تابستان
- تغيير نرخ در شرايط افراط در مصرف آب در زمان كمبود

اصلاح سيستم لوله كشي شامل:
- توزيع كيت هاي صرفه جويي آب مانند جايگزيني سردوشي ها و دستگاه هاي خودكار كاهش جريان
- تغيير استانداردهاي لوله كشي
- ملزم كردن و يا پيشنهاد تخفيف در آب بها براي ترغيب استفاده از سيستم هاي با جريان كم در شيرهاي دستشويي، حمام و توالت

كاهش تلفات سيستم آب شامل:
- استفاده از تيم هاي بررسي كننده نشت آب همراه با ماموراني براي تعمير و يا تعويض قطعات به منظور كاهش تلفات سيستم
- كنترل مصرف آب حساب نشده
- انجام كنترل هاي درون و بيرون ساختمان ها
- جايگزيني كنتورهاي جديد با قديمي
- شست و شوي *****ها از طريق جريان معكوس آب
- تغذيه سفره هاي آب زيرزميني
كاهش مصرف آب در فضاهاي آزاد از جمله:
- محدوديت آبياري چمنزارها و فضاهاي سبز
- ايجاد باغ هاي نمونه (نمايشي)
- انتشار نشريات استفاده بهينه از آب
- استفاده از آب غير قابل شرب براي آبياري
- اجراي محدوديت هاي اجباري بر مصرف آب در طول دوره كمبود
- آموزش عمومي مردم و دانش آموزان مدارس براي صرفه جويي در آب، از جمله تاكيد خاص در دوران كمبود آب
- نصب كنتور در تمام مكان هايي كه آب به فروش مي رسد و جايگزين تدريجي كنتور نو به جاي كنتورهاي فرسوده و معيوب

اقدامات صرفه جويي آب در سطح مزرعه
- تسطيح دقيق مزارع به كمك ليزر
- نصب سيستم جريان برگشتي
- كنترل نشت آب به كمك پوشش انهار و استفاده از لوله
- كنترل گياهان زائد و عطف هاي هرز
- استفاده از سيستم هاي آبياري تحت فشار (همچون باراني و قطره اي)
- برنامه ريزي آبياري محصولات برحسب نياز
- رفتار سنجي رطوبت خاك
- استفاده از روش پيش – آبياري عميق براي ذخيره رطوبت در شرايطي كه آب اضافي در دسترس است.
- بهبود بخشيدن عمليات شخم و آماده سازي اراضي
- استفاده از تجهيزات جلوگيري از تبخير
- استفاده از آب با كيفيت پائين و پساب هاي تصفيه شده براي آبياري
- استفاده از لوله هاي زيرزميني (مدفون كم فشار)
- كشت گياهان مقاوم در برابر خشكسالي و شوري

افزايش منابع تأمين آب
- صدور مجوزهاي اضطراري براي استفاده از آب
- تأمين پمپ و انواع لوله جهت توزيع آب
- پيشنهاد اجراي برنامه هاي نوسازي مخازن و بهره برداري تحت ظرفيت طراحي
- ارزيابي آسيب پذيري منابع آب
- تهيه فهرست مصرف كنندگان صنعتي آب به منظور امكان استفاده از منابع آب براي مصارف عمومي در مواقع اضطراري
- تهيه فهرست و بررسي برنامه هاي بهره برداري از مخازن
- تدارك براي ذخيره آب هاي اضافي
- تأمين سرمايه گذاري براي پروژه هاي بازيافت آب
- اجراي مديريت كيفيت آب و استفاده مجدد از پساب ها
- استفاده از مخازن ذخيره آب جهت (بانك) تامين آب
- استفاده از مفاهيم بانكداري آب زيرزميني براي تخصيص و ذخيره آب اضافي، آب بي مصرف و يا آب احياء شده
- تاسيس بانك هاي آب براي فروش، انتقال و يا مبادله داوطلبانه آب
- تاسيس بانك هاي آب و هماهنگ شدن با برنامه هاي استفاده بهينه از اراضي زراعي
- مجاز دانستن موقت عرضه آب به خارج از اراضي تحت سرويس و يا براي استفاده در طرح هاي غيرمجاز، چنانچه آب كافي در دسترس بوده و رضايت مصرف كنندگان مجاز آب رعايت شده باشد.
- استفاده موقت از تاسيسات طرح براي ذخيره و توزيع آب هاي خارج از محدوده طرح
- انجام اقدامات سازه اي كوچك براي تامين منابع موقتي آب با استفاده از ذخيره غيرفعال و مرده منابع آب زيرزميني.

توسعه اقتصادي
- تامين انگيزه براي تنوع بخشيدن به كشاورزي و بازرگاني
- توسعه صنعت خارج از محدوده كشت به منظور متنوع كردن راهكارهاي كسب درآمد
- تسريع جريان اطلاعات بين بانكداران، كشاورزان، سازمانهاي دولتي و بازرگاني

تعليم و تربيت عمومي و مشاركت
- تاسيس يك كميته مشورتي عمومي
- منظور كردن شركت عموم در برنامه ريزي قابله با خشكسالي
- برقراري جلسه هاي اطلاع رساني مقابله با خشكسالي براي عموم و رسانه ها
- اجراي برنامه هاي آگاهي از شيوه هاي ذخيره آب
- چاپ و توزيع نشرياتي درباره فنون ذخيره آب و راهكارهاي مديريت خشكسالي
- ايجاد كارگاه ها براي موضوعات خاص مربوط به خشكسالي
- تهيه نمونه اي از دستورالعمل هايي كه مي توان براي ذخيره آب در نظر گرفت
- ايجاد مركز اطلاعات خشكسالي
- به نمايش درآوردن فن آوري تصفيه در مراكز تجمع بازديدكنندگان
- دخالت دادن رسانه ها در برنامه ريزي مقابل با خشكسالي
- كمك به كشاورزان براي حضور در كلاس هاي مديريت مزرعه
- تهيه مواد آموزشي به چند زبان و براي گروه هاي مختلف مردم
- تهيه برنامه هاي آموزشي از ديدگاه هاي متفاوت فرهنگي در رابطه با منابع آب
- مشاوره با شركت هاي بازاريابي به منظور دسترسي به راهكارهايي براي جلب توجه عموم
- دعوت عموم مردم و متخصصان اطلاعات عمومي براي همكاري

سلامتي و تغذيه
- ايجاد مراكز مشاوره رفع بحران به خصوص در مناطق روستايي
- برقراري برنامه هاي يارانه غذايي براي افراد متاثر از خشكسالي
- ايجاد پناهگاه هايي در شرايط سخت براي دام ها و حيوانات اهلي
- برقراري يك رشته عمليات به منظور جمع آوري اطلاعات عمومي در رابطه با خطرات حاصله از خشكسالي بر روي سلامتي نظير: گرمازدگي، كاهش مقدار جريان، خطر آتش سوزي، كاهش كيفيت آب، افزايش فرسايش بادي و غيره

مشاركت و دخالت رسانه ها
- انتخاب نماينگان رسمي براي تماس با رسانه ها
- تهيه فهرستي از مسئولاني كه در رابطه با خشكسالي كار مي كنند
- منظور كردن فعاليت هاي آموزشي و تربيتي براي نمايندگان رسانه ها
- تدوين گزارش هايي در رابطه با اين پديده براي رسانه ها
- دخالت دادن كاركنان رسانه ها در برنامه ريزي مقابله با خشكسالي
- در اختيار قرار دادن تازه ترين برنامه هاي مربوط به مقابله با خشكسالي به رسانه ها

حل و فصل اختلافات
- اختلافات ناشي از استفاده آب را حل و فصل كنيد
- شكايت هاي مربوط به تداخل چاه هاي آبياري و چاه هاي خانگي را بررسي كنيد
- با آبيارها مذاكره كنيد و با رضايت آنان محدوديت هايي را براي آبياري اراضي كه ممكن است چاه‌هاي خانگي را تحت تاثير قرار دهند اعمال كنيد.
- قوانين كشوري و ايالتي در زمينه فروش آب را روشن و تصريح كنيد
- قوانين كشوري و ايالتي را در زمينه تغييرات حقوق آب روشن كنيد
- در حوضه هاي آبريزي كه سطح آب زيرزميني پايين است جوازهاي استفاده از آب را به حالت تعليق درآوريد.
- با سازمان هاي اجتماعي كه عموم مردم را در برنامه هاي حفاظت آب دخالت مي دهند همكاري كنيد
- ارتباط بين عموم مردم سياست گذاران، دانشمندان و رسانه هاي گروهي را بر قرار كنيد.

برنامه هاي احتمال وقوع خشكسالي
- راهكار تخصيص اضطراري آب را براي اجرا در زمان خشكسالي هاي حاد در نظر بگيريد.
- به تامين كنندگان آب توصيه كنيد تا براي خشكسالي برنامه هاي خاص طرح ريزي كنند
- سناريوهايي را براي بدترين شرايط خشكسالي به منظور اقدام هاي احتمالي ديگر ارزيابي كنيد.
- شوراي مقابل با خطرات طبيعي را برقرار سازيد.
- كميته مشاوره عمومي را راه اندازي كنيد.

كمك هاي فني – تخصصي
- استفاده بهينه از منابع بالقوه آب را توصيه كنيد
- براي كاركنان منابع طبيعي آموزش بيشتري در نظر بگيريد
- ارزيابي آسيب پذيري سيستم هاي منابع موجود را به تامين كنندگان آب توصيه كنيد.
- اقدامات عملي حفاظت آب را توصيه نماييد.
- به سازمان هاي آب براي تهيه برنامه مقابله با خشكسالي ياري رسانيد.
- مركز اطلاعات خشكسالي را سازماندهي كرده و آمار واطلاعات اقليمي مربوط به زمان وقوع اين پديده را منتشر كنيد.
- در رابطه با زمينه موضوع هاي مختلف مرتبط با خشكسالي و حفظ محصول در طول خشكسالي و نيز در زمينه طراحي و اجراي برنامه هاي نوبت بندي آب كارگاه آموزشي برپا كنيد.
- فن آوري هاي جديد همچون بهبود سيستم هاي آبياري، استفاده از سيستم كم مصرف تر آب و فن آوري رفتارسنجي را توسعه داده و بازاريابي كنيد.
- براي آبياران و تامين كنندگان آب شهري نرم افزارهاي كامپيوتري تهيه كنيد.
- براي حفاظت از ارزش هاي مربوط به اراضي مطلوب پناهگاه حيات وحش و يا تبادل آب، برنامه هاي خاصي تدارك ببينيد.

واكنش اضطراري
- انواع پمپ ها، لوله ها، *****هاي آب و تجهيزات ديگر را در انبار ذخيره كنيد.
- برنامه حمل و كشيدن آب توسط چارپايان در نظر بگيريد
- مكان هاي استفاده از آب براي احشام را مشخص سازيد
- براي تأمين و حمل اضطراري علوفه برنامه ريزي كنيد.
- براي اصلاح سيستم هاي جديد تامين و استحصال آب (چاه هاي جديد و ...) سرمايه گذاري كنيد.
- براي برنامه هاي جبران خسارت خشكسالي سرمايه گذاري كنيد.
- منطقه آبگير چاه براي تامين آب روستايي را پايين ببريد.
- آب نماهاي مجهز به قايق و اسكله را به منظور تفريج و تفرج توسعه دهيد.
- جوازهاي آبياري اضطراري را براي استفاده در سطح كشور و استان صادر كنيد.
- وام هاي كم بهره و برنامه هاي حمايتي براي كشاورزي برقرار سازيد.
- كشاورزان را در مورد منابع كمك هاي كشوري و استاني آگاه كنيد.

منبع: راهنماي مقابله با خشكسالي
ترجمه و تدوين: مهندس علي رضا سلامت، مهندس محمدرضا آل ياسين
ناشر: كميته ملي آبياري و زهكشي ايران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید 2 میلیون و 200 هزار تن برنج در سالجاری 24/2/88

تولید 2 میلیون و 200 هزار تن برنج در سالجاری 24/2/88

دبیر انجمن برنج گفت: پیش بینی می شود در مزارع برنج کشور 2 میلیون و 200 هزار تن محصول تولید شود
جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج در گفت و گو با خبرنگار موج با اعلام این مطلب افزود: با توجه به بارندگیهای مناسب در سطح کشور 230 هزار هکتار زمین در مازندران و 230 هزار هکتار در گیلان زیر کشت برنج خواهد رفت.
وی با اشاره به بارندگیهای مناسب در استان گلستان خاطر نشان کرد: حدود 40 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت برنج می رود.
علیزاده شایق با اشاره وضعیت نامناسب زاینده رود گفت: بسیاری از مزارع اصفهان از آب زاینده رود تغذیه می شوند. در شرایطی که بارندگی مناسب باشد 10 هزار هکتار از زمینهای این استان زیر کشت برنج می رود در حالیکه با توجه به خشکی این رودخانه انتظار می رود 2 تا 3 هزار هکتار از مزارع به کشت برنج اختصاص یابد.
وی میزان نیاز آبی مزارع برنج را به طور متوسط 12 هزار متر مکعب در هر هکتار اعلام کرد و افزود: با توجه به نیاز آبی بالای برنج و سطح تبخیر در استان خوزستان، به کشاورزان آن توصیه می شود از زیر کشت بردن 60-50 هزار هکتار از زمینهای خود برای محصول برنج خودداری کنند. زیرا محصولات زیادی در خوزستان وجود دارد که نیاز به آب دارند.
دبیر انجمن برنج سطح مناسب کشت برنج در خوزستان را 12-10 هزار هکتار دانست و خاطر نشان کرد: در استان فارس نیز وضع به همین منوال است. سطح مناسب زیر کشت در استان فارس 12-10 هزار هکتار است که از منابع آبی رودخانه ها تغذیه می شود.
وی افزود: به جز استانهای شمالی، خوزستان و فارس در 11 استان دیگر برنج کاری خواهیم داشت. این استانها شامل: قزوین، آذربایجان شرقی، اصفهان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و رضوی است.
علیزاده شایق سطح زیر کشت برنج در استان خراسان شمالی و رضوی را 1000 هکتار اعلام کرد و گفت: کشت برنج در این استان در منطقه کلات و بجنورد انجام می شود.
وی عمده تولید برنج کشور را مربوط به استانهای شمالی دانست و افزود: با توجه به میزان مصرف، تولید سال جاری به میزان 600-500 هزار تن کمتر از نیاز جامعه است. اما ذخیره سازی برنج طی دو سال گذشته و دپو شدن آن در انبارها کشور را از واردات برنج در سال جاری بی نیاز می کند.
دبیر انجمن برنج به درخواست اتحادیه کارخانجات تولید برنج و صنایع جانبی و تکمیلی به عنوان یکی از زیر مجموعه های انجمن برنج اشاره کرد و گفت: این اتحادیه با توجه به وجود برنج مازندران و گیلان در انبارها، از رییس جمهور درخواست کرد به وضعیت تولید این محصول رسیدگی شود. احمدی نژاد نیز به وزیر بازرگانی دستور داد تا اقدام به خرید این محصول کند.
وی افزود: با توجه به اعلام آمادگی استانداریهای مازندران و گیلان برای همکاری در زمینه خرید برنج، هنوز برنج در انبارها مانده است.
منبع :شبکه خبری صنایع غذایی ایران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
ايرانيها بيش از دو برابر نياز واقعي گندم مصرف مي کنند . 25/2/88

ايرانيها بيش از دو برابر نياز واقعي گندم مصرف مي کنند . 25/2/88

مدير عامل شرکت غله و خدمات بازرگاني منطقه دو کشور با اشاره به اينکه سرانه مصرف گندم هر ايراني در سال 150 تا 175کيلوگرم است، اظهار داشت: ايرانيها بيش از دو برابر نياز واقعيشان گندم مصرف مي کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا حيدري ظهر امروز در سخنان پيش از خطبه هاي نماز جمعه ساري افزود: ميزان مصرف گندم در کشورهاي پيشرفته به طور ميانگين 70 کيلوگرم در سال است.
وي خاطر نشان کرد: تا پايان سال 86 يارانه دولت براي تامين گندم در کشور دو هزار و 600 ميليارد تومان بوده که اين مهم در سال 87 به واسطه بروز خشکسالي و استفاده مردم از گندم به چهار هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.
مديرعامل شرکت غله و خدمات بازرگاني منطقه دو کشور با اشاره به اينکه ميزان مصرف گندم در سال 11 ميليون تن است، تصريح کرد: سرانه مصرف آرد در کشور به طور ميانگين در سال 12 کيلوگرم بوده است.
حيدري با بيان اينکه استانهاي مرزي و غربي کشور بيشترين مصرف کنندگان آرد را به خود اختصاص مي دهند، گفت: استان هاي تهران، اصفهان و خراسان رضوي به ترتيب در رديف استان هاي کم مصرف آرد در کشور هستند.
وي سرانه مصرف آرد هر مازندراني در ماه را 10 کيلوگرم ذکر کرد و افزود: به ازاي هر 1500 نفر يک نانوايي در کشور وجود دارد.
به گفته حيدري، اين ميزان سرانه در مازندران به ازاي هر 800 نفر يک نانوايي در استان وجود دارد که بايد گفت سرانه تعداد نانوايي در مازندران دو برابر سرانه کشوري است.
وي با اشاره به اينکه اخذ مجوز ايجاد نانوايي در استان رو به کاهش است اظهار داشت: به سرمايه گذاران احداث نانوايي هاي صنعتي در مازندران تسهيلات داده مي شود.
مديرعامل شرکت غله و خدمات بازرگاني منطقه دو کشور با بيان اينکه الگوي مصرف آرد در نانوايي هاي استان ترسيم نشده است اظهار داشت: نان سياه بهترين، مرغوبترين و با کيفيت ترين نان مصرفي در خانوارها بايد باشد.
وي با اشاره به وجود فقر آهن در جامعه اظهار داشت: استفاده از نان هاي سبوس دار مي توانند اين فقر غذايي را در خانوارها کاهش دهد.
وي در پايان با اشاره به بهسازي نانوايي هاي سنتي مازندران اظهار داشت: نانوايي صنعتي بسياري امسال در مازندران ايجاد مي شود.
منبع :گروه خبری فارمیران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
شش ميليون هکتار از اراضي شيبدار کشور به باغ تبديل مي شود 25/2/88

شش ميليون هکتار از اراضي شيبدار کشور به باغ تبديل مي شود 25/2/88

رشت – مديرکل دفتر فرسايش خاک و کنترل رسوب معاونت آبخيزداري سازمان جنگلها گفت: به منظور توسعه عمليات آبخيزداري، شش ميليون هکتار از اراضي شيبدار مستعد کشور به باغات ديم ، گياهان دارويي و زراعت چوب اختصاص مي يابند.
" پرويز گرشاسبي" روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در رشت اظهارداشت: تا پايان ارديبهشت ماه طرح جامع آبخيزداري حوزه هاي بالا دست سدهاي کشور تدوين و به هيات دولت ارايه مي شود.
وي تصريح کرد: براي اجراي طرح جديد اراضي شيبدار به منظور جلوگيري از ورود حجم بسيار زياد رسوبات در پشت سدهاي کشور و براي انجام اقدامات زيربنايي واجراي اين طرح مبلغ 30ميليارد ريال از محل درآمدهاي ناشي از واگذاري ها اختصاص يافته است .
وي در حاشيه سفر خود به استان گيلان با تاکيد بر اينکه تاکنون 28هزار مورد بانک اطلاعات زمين لغزش در کشور به ثبت رسيده است افزود: براي رفتار سنجي زمين لغزش هاي پررسوب و پر خطر در حوزه سدها ، روستاها و جاده ها بيش از ده ميليارد ريال اعتبار در قالب سه طرح در نظر گرفته شده که کار اجرايي آن از سال گذشته آغاز شده است.
وي با اشاره به تهيه نقشه پهنه بندي خطر و لغزش در استان ها ، اظهارداشت : بهره گيري ازاطلاعات لايه اي آبخيزداري در کليه موارد تصميم گيري استاني بسيار حائز اهميت است و مديران و مسوولان ارشد استان بايد در تصميم گيري ها ي خود به اين نقشه ها و مباحث آبخيزداري توجه اساسي داشته باشند.
گرشاسبي گفت: در برنامه چهارم توسعه کشور از مساحت 42 ميليون هکتار حوزه آبخيز سدهاي ايران تنها بر روي پنج ميليون هکتار آن کار صورت گرفته است وانجام عمليات آبخيزداري بر روي مابقي عرصه ها نيازمند فراهم شدن وسايل کاري است .
وي گفت : با توجه به برنامه ريزي هاي انجام شده در برنامه پنجم توسعه کشور مقرر شده است که بر روي 37ميليون هکتار باقي مانده حوزه آبخيز سدهاي کشور عمليات آبخيزداري انجام شود.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
استانداردسازی نخستین مرحله الگوی کشت بهینه است 25/2/88

استانداردسازی نخستین مرحله الگوی کشت بهینه است 25/2/88

در جهت ساماندهی و تدوین الگوی کشت مناسب در نخستین مرحله باید استانداردسازی محصولات کشاورزی تعریف شود.
مدیرکل دفتر هماهنگی، تدوین ضوابط و معیارها و بهبود ارقام نهال با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: لازم است که فرایند تولید محصولات کشاورزی تدوین شود و سپس بر اساس شرایط اقلیمی، اقتصادی، اجتماعی کشور، الگوی کشت تدوین شود.
اکبر لونی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز الگوی کشت در کشور وجود دارد افزود: کاشت سیب‌زمینی در مناطقی چون همدان، زعفران در خراسان، برنج در استانهای شمالی و... حاکی از وجود الگوی کشت در کشور است، اما لازم است که این الگو به شکلی بهینه ساماندهی شود.
وی تعریف استانداردها را نخستین مرحله برای این الگو برشمرد و خاطرنشان کرد: در این جهت با تشکیل کمیته‌ای از تمامی سازمانها و موسسات برای تک‌تک محصولات کشاورزی با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی، اقتصادی و اجتماعی منطقه استاندارد تهیه خواهد شد.
لونی از فرمت اولیه این طرح خبر داد و گفت: ظرف چند ماه آینده، خروجیهای این جلسات به اطلاع خواهد رسید.
وی در پایان گفت: باید نرم‌افزاری جامع تهیه شود که با ذکر نام محصول، کلیه اطلاعات مربوط به نحوه، مکان، نوع کشت و... به نمایش درآید و بدین ترتیب به برنامه‌ریزان کشور امکان سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مدون و دقیق را خواهد داد.ل اندهی و تدوین الگوی کشت مناسب در نخستین مرحله باید استانداردسازی محصولات کشاورزی تعریف شود./
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
صادرات زعفران در سال 87 به 91 ميليون دلار رسيد 25/2/88

صادرات زعفران در سال 87 به 91 ميليون دلار رسيد 25/2/88

69 تن زعفران در سال گذشته به ارزش 91 ميليون و 635 هزار دلار صادر شد که اين ميزان نسبت به سال 86 حدود 81 درصد رشد نشان مي دهد.
به گزارش روز دوشنبه روابط‌ عمومي گمرک ايران، صادرات زعفران در سال 87 از نظر وزني نسبت به سال قبل از آن 9 درصد کاهش داشت.
براساس اين گزارش اسپانيا، امارات متحده عربي، ايتاليا، عربستان سعودي، سوئد، فرانسه، هند و ژاپن به ترتيب در رده‌هاي اول تا هشتم خريداران اين محصول قرار دارند.
در سال گذشته اسپانيا مقصد 36 درصد از زعفران‌هاي ايراني بود که ارزش دلاري آن برابر با 33 ميليون و 278 هزار دلار بود.
اين جايگاه در سال 86 به امارات عربي متحده تعلق داشت. صادرات زعفران به امارات در سال 86 بالغ بر 17 ميليون و 931 هزار دلار بود که با رشد 50 درصدي در سال 87 به 26 ميليون و 877 هزار دلار رسيد.
براساس اين گزارش، در سال گذشته صادرات زعفران از گمرکات مشهد، فرودگاه امام خميني(ره)، اصفهان، شيراز، نمايشگاه و فرودگاه اصفهان صورت پذيرفت، به طوري که گمرک مشهد با صادرات 76 ميليون و 433 هزار دلار از اين کالا در جايگاه نخست قرار گرفت.
آمارهاي گمرک نشان مي‌دهد، صادرات زعفران در فروردين سال 88 نسبت به مدت مشابه سال 87، 45 درصد رشد يافت و به 3 ميليون و 185 هزار دلار رسيد.
در فروردين سال 88، امارات متحده عربي بزرگترين خريدار زعفران ايران بود و پس از آن اسپانيا، هند و عربستان سعودي در رده هاي بعدي قرار گرفتند.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایرانی های بیچاره فقط ما پر مصرف هستیم
کمی بعد:
ایرانیها 4 برابر همه مردم جهان اکسیژن مصرف میکنند
بعد تر:ایرانیها 4 ساعت بیشتر از بقیه مردم جهان میخوابند

بعد تر:ایرانیها زیاد فکر میکنند

بعد تر:
ایرانیها بیشتر از همه مردم جهان عمر میکنند
بعدتر:
ایرانیها زمین زیادی برای ساخت خانه مصرف میکنند

بعد تر:
..........................................................................................................
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
طرح توسعه نیشکر 26/2/88

طرح توسعه نیشکر 26/2/88

طرح توسعه نیشکر

از آنجا که گیاه نیشکر به عنوان ماده خام تولید شکر، تنها در اقلیم و شرایط آب و هوایی خاصی قابل کشت می باشد (نیشکر تنها در مناطق خاصی که رطوبت بالایی داشته باشند و حداقل میانگین درجه حرارت سالیانه آن ۲۰ درجه باشد، قابل کشت است) و استان خوزستان تنها ناحیه ای در کشور است که چنین قابلیت هایی دارد، پس از تشکیل شورای شکر در سال ۱۳۶۲ و مطالعاتی که از سال ۱۳۶۵-۱۳۶۳ توسط صندوق مطالعات نیشکر صورت گرفت ، ضرورت اجرای آن در سال ۱۳۶۶ به تصویب دولت رسید و در سال ۱۳۶۸ در قانون اول توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی براساس مفاد بند " ه" تبصره ۲۹ این قانون در سال ۱۳۶۹ تاسیس و اجرای طرح مطالعاتی توسعه کشت نیشکر در استان خوزستان و پیاده کردن نتایج مطالعات مذکور را برعهده گرفت که عملیات اجرایی آن نیز در اواخر سال ۱۳۷۰ آغاز گردید.
در کل۱۰ مجموعه کشت و صنعت نیشکر، در قالب ۷ واحد در خوزستان وجود دارد که عبارتند از: کشت و صنعت فارابی، دعبل خزائی، سلمان فارسی ، امیرکبیرو میرزاکوچک خان در جنوب اهواز و کشت و صنعت دهخدا و امام خمینی در جنوب شوشتر و کشت و صنعت میان آب و هفت تپه و کارون بین شوشتر و شوش.
کشت و صنعت امام خمینی یکی از واحد های هفت گانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی می باشد که مورد بازدید قرار گرفت. برداشت سبز نیشکر، مبارزه بیولوژیک با آفات، تصفیه پساب صنعتی و تولید سالانه یک صد هزار تن شکر، از ویژگی های این مجتمع به شمار می رود. لازم به ذکر است که این واحد، اولین دریافت کننده گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه IMS، در میان تولید کنند گان شکر می باشد.
میزان اراضی قابل کشت در کشت و صنعت امام خمینی، حدود ۱۲۸۰۰ هکتار می باشد، که پس از مراحل اولیه نقشه برداری، تسطیح اراضی، ایجاد زهکش های زیرزمینی( لترال)به طول بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر، جمع کننده زه آب های زیرزمینی ( کلکتور ) به طول ۵۶ کیلومتر، در مورخ ۲۰/۲/۷۳ اولین مزرعه وارد مرحله آبشویی گردید و در تاریخ ۲۹/۵/۷۳ مزارع B-۱۳۲ و B-۱۳۴ با EC کمتر از ۳۰۰۰ شیرین شده و آماده کشت شدند. در شهریور ماه ۱۳۷۳ با تهیه قلمه از شرکت های کشت وصنعت نیشکر هفت تپه و میان آب، مزارع این شرکت نیز به زیر کشت نیشکر رفتند.
آبیاری مزارع

بر اساس نیاز آبی گیاه نیشکر و با توجه به قسمت های مختلف مزرعه، مقدار آب ورودی به مزرعه توسط دریچه هایی با دبی متغیّر (۱۵۰- ۲۵ لیتر در ثانیه) که بر روی کانال فرعی نصب شده اند، تنظیم می شود. در مرحله بعد آب وارد لوله های هیدروفلوم می شود. جنس این لوله ها پلی اتیلن ( قطر ۱۵ اینچ ) که با رول های صد متری و به وسیله رابط های فلزی به هم وصل می شوند و در طول مزرعه ( حدود یک کیلومتر) کشیده می شوند. در مقابل هر فارو یک روزنه توسط پانچ در لوله ایجاد می شود. با نصب دریچه های پلاستیکی بر روی لوله هیدروفلوم (با آبدهی حداکثر ۳ لیتر در ثانیه) می توانیم دبی ورودی هر فارو را تنظیم کنیم. به این ترتیب ،آبیاری مزرعه با سهولت و راندمان بالاتری صورت می پذیرد، به طوری که میزان آب مصرفی مورد نیاز در یک دور آبیاری برای گیاه نیشکر با روش آبیاری هیدروفلوم در این کشت و صنعت، حدود یک سوم در مقایسه با نمودار کلی و همچنین شرکت های مشابه کمتر شده است.
در این واحد دور از پیش تعیین شده ای برای آبیاری وجود ندارد. برای تعیین دور آبیاری از اندازه گیری رطوبت غلاف برگ استفاده می شود. بدین ترتیب که از هر ۴ مزرعه یک مزرعه به عنوان نمونه انتخاب گردیده و در این مزارع منتخب نیز ۵ ایستگاه مشخص شده است.
هر هفته نمونه ای برای اندازه گیری میزان رطوبت غلاف برگ برداشت می شود و با استفاده از جدولی که نشان دهنده میزان رطوبت در هر زمان است میزان کمبود رطوبت مشخص شده تا از طریق آبیاری کمبود رطوبت را جبران کنند.
به طور کلی نیشکر در طول دوره کاشت ۲۰- ۱۸ دور آبیاری می خواهد. عمق ریشه آن، حداکثر۴۰ سانتیمتر است ولی گاه تا ۱ متر هم می رسد.
لازم به ذکر است که سیستم آبیاری تحت فشار برای این منطقه و این الگوی کشت مناسب نیست چرا که تردد ماشین آلات زیاد است، به علاوه تراکم و ارتفاع نیشکر هم بالاست.
کشت مزارع

کشت نیشکر در فصل گرم سال، معمولا از اواسط مرداد ماه تا اواسط مهرماه به صورت کشت دو ردیفه روی پشته (پایین اپل مستقیم) و کشت داخل فارو (پایین اپل معکوس) انجام می گیرد (البته مسئول این بخش توضیح می دادند که در عمل از اسفندماه تا شهریور ماه کشت صورت می گیرد). واریته های کشت با توجه به طول زمان برداشت از انواع نی های کشت شده با مشخصات CP۵۷ (زودرس)،CP۶۹ (میان رس)، CP۴۸ و NCO (دیررس) می باشد.
کشت در مزارع به دو صورت دستی و ماشینی انجام می شود. در روش مکانیزه، دستگاهی موسوم به پلنتر، فارو را ایجاد می کند و در داخل فارو در دو ردیف، به فواصل ۴۰ سانتی متری، قلمه های نی را قرار می دهد و روی آن را می پوشاند.

داشت

عمده فعالیت هایی که در مرحله داشت صورت می گیرد شامل آبیاری، کود دهی، دفع آفات و هلینگ آپ می باشند.
پس از رشد نی ها (ارتفاع حدودا ۲۰ سانتی متر بشود )، عملیات هلینگ آپ انجام می شود. در این عملیات ابتدا یک خراش روی پشته ها انجام می دهند ، سپس با استفاده از دیسک، خاک را در پای نی می ریزند و در واقع جای پشته و فارو را عوض می کند.
علت این امر این است که نیشکر نسبت به شوری خیلی حساس بوده و اگر از ابتدا روی پشته کشت شود چون شوری به طور طبیعی به سمت پشته حرکت می کند، روی جوانه زدن و سبز شدن آن اثر می گذارد. در نتیجه اول آن را داخل جوی می کارند و سپس محل ریشه
را تبدیل به پشته می کنند این امر موجب سهولت در آبیاری و حرکت مناسب آب در فارو شده و عملیات آبیاری نیز با بازده بالاتری صورت می گیرد. البته در زمان برداشت نیشکر، کف بری بهتری توسط ماشین های برداشت ( هاروستر) انجام می گیرد.
آفت نیشکر، کرمی موسوم به سزامیاس است که داخل ساقه قرار گرفته و نی را می خورد و باعث قرمز شده رنگ نی می شود. برای مبارزه با این کرم، به عنوان یک روش بیولوژیکی، زنبوری به نام قلنیوس که تخم کرمها را می خورد را در این واحد پرورش می دهند.
کود در این مجتمع در دو مرحله داده می شود. یکی قبل از کشت (فسفات در عمق ۱۵ سانتیمتری زمین) و دیگری سالیانه است که بیشتر شامل کود ازته و به میزان ۴۰۰ تن در هکتار می باشد.

برداشت نیشکر

با کاهش دما، رشد نی ها نیز کاهش می یابد. اوج رشد نیشکر در شهریور ماه که اوج گرماست صورت می گیرد. از آغاز مهرماه همزمان با کاهش دما، برداشت نیز آغاز می شود.
برداشت نیشکر در این واحد به صورت مکانیکی است. عملیات برداشت توسط دستگاه اختصاصی نیشکر موسوم به هاروستر انجام می شود. اگر شرایط جوی اجازه دهد از مهرماه طی یک دوره ۱۰۰ روزه، روزانه ۱۰۰۰۰ تن نی برداشت و تحویل کارخانه می شود. اما درعمل در آبان و آذر بدلیل بارندگی کار متوقف می شود. ۳۰% برداشت نی، قبل از فصل بارندگی و مابقی آن پس از فصل بارندگی انجام می شود.
هر چه از قسمت ساقه نیشکر به سمت پایین برویم درجه عصاره آن بیشتر می شود، بنابراین جوانه ها یا سرنی برای کارخانه ارزشی ندارد و در نتیجه سرزنی انجام می شود. سرزنی توسط تیغ هایی که در بالای هاروستر قرار دارد؛ صورت می گیرد.
در پایان عملیات برداشت ماشینی، عملیاتی موسوم به " لی لی کو " انجام می شود. در این عملیات توسط نیروی کارگری جایی که نی ریخته شده یا کف بری انجام نشده برداشت می شود.
برداشت در این جا به صورت سبز انجام می شود؛ ولی گاهی هم به هنگام برداشت بدلیل بارندگی دستگاه ها نمی توانند وارد زمین شوند و در نتیجه برای کاهش رطوبت زمین، مزارع را آتش زده تا خشک شده و ماشین آلات بتوانند وارد شوند.این آتش زدن بر روی شکر داخلی نیشکرها تاثیر منفی ندارد و حتی می توان گفت هر چه برگ سبز بیشتری وارد کارخانه شود، درجه استحصال قند کاهش می یابد.
لازم به ذکر است که برای آتش زدن لازم است از شرکت صادر کننده ایزو " مودی " مجوز گرفته شود و همچنین لازم است معادل خسارتی که به محیط زیست زده می شود، شرکت غرامت پرداخت نماید.
در برداشت سوخته نیازی به سر زنی نیست، چرا که این بخش ها خود به خود از بین رفته است. عمل کف بری توسط تیغه های دوار در جلوی ماشین انجام می شود، سپس توسط مکنده ها به داخل کشیده می شود و در داخل دستگاه به قطعات ۴۰-۳۰ سانتی متری تبدیل می شود و در نهایت توسط تسمه پروانه به سمت سبد های حمل نی در عقب دستگاه منتقل می شود. استوانه هایی در جلوی دستگاه وجود دارد که عمل جداسازی نی هایی که به هم چسبیده اند را انجام می دهند؛ به این صورت که یکی را به سمت داخل و دیگری را به سمت بیرون کج می کند. بالای دستگاه، دو فن مکنده وجود دارد که کار جداسازی پوشال از ساقه را انجام می دهند. پوشال ها به خاطر سبک بودنشان از عقب دستگاه به بیرون پرتاب می شوند. این دستگاه تمام هیدرولیکی است و در سیستم هیدرولیک آن از حدود ۴۰۰ لیتر روغن استفاده می شود سرعت کار دستگاه برداشت ۶۰۰ تن نی در یک شیفت کاری از صبح تا ظهر است.( هر سه دقیقه یک فارو )
کلیه تجهیزات این دستگاه از استرالیا وارد و در هپکو اراک مونتاژ شده است.
هر گاه برداشت یک مزرعه از ۶۰ تن پایین بیاید؛ برای واحد مقرون به صرفه نیست و آن مزرعه را از سیستم کشت خارج می کنند . در حالت آیش از کشت های جنبی نظیر گندم و جو و یونجه استفاده می شود.
 

مریم گل آسا

عضو جدید
روغن سبوس برنج چیست؟
کشور ما از معدود کشورهایی است که در آن از محصولات فرعی کشت برنج از جمله سبوس برنج استفاده مطلوب و اقتصادی بعمل نمی‌آید. سبوس برنج از فرآورده‌های جنبی کارخانجات برنجکوبی است که حدود 10% وزنی هر دانه شلتوک را شامل می‌شود و حاوی 25-15 درصد روغن است. این روغن به جهت اثرات دارویی مثبت از جمله کاهش کلسترول و چربی خون، غذای سلامتی و روغن قلب نامیده می‌شود. مصرف روغن سبوس از تجمع پلاکتها در خون در نتیجه امراض قلبی/ عروقی جلوگیری می‌کند. روغن سبوس برنج دارای نزدیکترین ترکیب چربیهای توصیه شده توسط مجمع قلب آمریکا می‌باشد. این روغن برای سالاد عالی و نیز برای مصارف پخت و پز و سرخ کردن بسیار مناسب است. دمای دودی شدن آن بالاست که از تجزیه اسیدهای چرب در دمای بالا جلوگیری می‌کند. گرانروی آن بالا بوده و موقع سرخ کردن روغن کمتری جذب مواد غذایی می‌شود. مزه غذاهای پخته شده را بهبود داده و سبب کاهش کلسترول می‌شود. روغن سبوس برنج از مواد با درجه آلرژی زایی بسیار کم محسوب شده و در تغذیه کودکان مفید است. دوام روغن سبوس برنج زیاد است و به راحتی فاسد نمی‌شود. مصرف دو قاشق غذاخوری آن در روز میزان کلسترول را در بزرگسالان کاهش می‌دهد. اثر کاهس کلسترول بواسطه مصرف روغن سبوس از روغن زیتون بیشتر است.
همچنین مسایل ایمنی روغن سبوس برنج بوسیله کمیته FDA/WHO اداره امور دارویی و غذایی سازمان بهداشت جهانی مورد بررسی قرار گرفته و ایمنی آن برای مصرف انسان بدون هیچگونه عوارض جنبی مورد تأیید قرار گرفت.
منبع : www.royan.cjb.com
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشارکت مجلس شورای اسلامی برای تهیه قوانین حفظ نباتات کشور 27/2/88

مشارکت مجلس شورای اسلامی برای تهیه قوانین حفظ نباتات کشور 27/2/88

مجلس شورای اسلامی آماده همکاری برای تهیه قوانین با مشارکت کارشناسی، سازمان حفظ نباتات کشور است.
به گزارش ایانا از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان حفظ نباتات کشور، رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی روز گذشته از سازمان حفظ نباتات بازدید کرد.
در این مراسم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان فعالیتها و توانمندیهای سازمان گزارش کاملی از بخشهای گوناگون ازجمله شبکه‌های مراقبت، کلینیکها، قرنطینه، IPM، مبارزه غیرشیمیایی و بیولوژیک، ارائه کرد.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن برشمردن جایگاه سازمان حفظ نباتات در جهت سلامت، بهداشت و امنیت غذایی مردم، اشاره کرد که مجلس شورای اسلامی آمادگی همکاری برای تهیه قوانین با مشارکت کارشناسی سازمان را دارد تا موانع قانونی بر سر اجرای فعالیتها را در قالب طرح و لایحه دریافت و در دستور کار کمیسیون کشاورزی قرار دهد تا منتج به افزایش بهره‌وری در کشاورزی شود.
رجایی پیرامون مباحث مبارزه غیرشیمیایی و بیولوژیک، باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی، مخاطرات توسعه تولیدات ناشی از بیولوژی، قرنطینه استانی و اهمیت قرنطینه مخصوصا با توجه به تغییرات سیاسی و بازارچه‌های مرزی مواردی را اشاره کرد.
وی در پایان مراحل پایانی تصویب طرح ایمنی‌زیستی که منجر به اصلاح روشهای ساختاری دستگاههای اجرایی مرتبط می‌شود را یادآور شد./
تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
سرویس کشاورزي
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشارکت مجلس شورای اسلامی برای تهیه قوانین حفظ نباتات کشور 27/2/88

مشارکت مجلس شورای اسلامی برای تهیه قوانین حفظ نباتات کشور 27/2/88

مجلس شورای اسلامی آماده همکاری برای تهیه قوانین با مشارکت کارشناسی، سازمان حفظ نباتات کشور است.
به گزارش ایانا از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان حفظ نباتات کشور، رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی روز گذشته از سازمان حفظ نباتات بازدید کرد.
در این مراسم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان فعالیتها و توانمندیهای سازمان گزارش کاملی از بخشهای گوناگون ازجمله شبکه‌های مراقبت، کلینیکها، قرنطینه، ipm، مبارزه غیرشیمیایی و بیولوژیک، ارائه کرد.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن برشمردن جایگاه سازمان حفظ نباتات در جهت سلامت، بهداشت و امنیت غذایی مردم، اشاره کرد که مجلس شورای اسلامی آمادگی همکاری برای تهیه قوانین با مشارکت کارشناسی سازمان را دارد تا موانع قانونی بر سر اجرای فعالیتها را در قالب طرح و لایحه دریافت و در دستور کار کمیسیون کشاورزی قرار دهد تا منتج به افزایش بهره‌وری در کشاورزی شود.
رجایی پیرامون مباحث مبارزه غیرشیمیایی و بیولوژیک، باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی، مخاطرات توسعه تولیدات ناشی از بیولوژی، قرنطینه استانی و اهمیت قرنطینه مخصوصا با توجه به تغییرات سیاسی و بازارچه‌های مرزی مواردی را اشاره کرد.
وی در پایان مراحل پایانی تصویب طرح ایمنی‌زیستی که منجر به اصلاح روشهای ساختاری دستگاههای اجرایی مرتبط می‌شود را یادآور شد./
تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
سرویس کشاورزي
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
تفکیک اراضی کشاورزی ممنوع می شود 27/2/88

تفکیک اراضی کشاورزی ممنوع می شود 27/2/88

: مدیرکل دفتر نظامهای بهره برداری وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد با ابلاغ آئین نامه اجرایی قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی در آینده ای نزدیک، وزارت جهاد کشاورزی مکلف به جلوگیری از تفکیک اراضی به صورت قانونی می شود.ادامه ... .
سیدغلامحسین طباطبایی در گفتگو با مهر گفت: به منظور اجرایی کردن قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی در بخش کشاورزی پیشنهادات در زمینه تصویب آیین نامه اجرایی و تعیین حد فنی و اقتصادی آن در مزارع آبی، زراعی، باغی و دیم از سوی وزارت جهاد کشاورزی به کمیسیون زیربنایی دولت ارایه شده است.

مدیرکل دفتر نظامهای بهره برداری وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه فردا آخرین جلسه بررسی حد فنی و اقتصادی در کمیسون زیربنایی دولت برگزار می شود، افزود: به منظور اجرای مطلوب قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی هم اکنون کشور بر اساس دسته بندی سه گانه اقلیم ها تقسیم بندی شده، به نحویکه سه اقلیم مرطوب، نیمه مرطوب و خشک برای اراضی باغات، زراعت، آبی و دیم در نظرگرفته شده است.

وی با بیان مطلب فوق تصریح کرد: بر اساس دسته بندی سه گانه اقلیم اجرای قانون مذکور در هر استانی به راحتی امکانپذیر می شود و با توجه به انجام کارکارشناسی دروزارت جهاد کشاورزی پیش بینی می شود در آخرین جلسه کمیسیون زیربنایی دولت حد فنی و اقتصادی به تصویب رسد.

طباطبایی اظهارداشت: با تصویب آیین نامه اجرایی و حد فنی و اقتصادی اجرای قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی در کمیسیون زیربنایی دولت و ابلاغ نهایی آن از سوی هیئت دولت، وزارت جهاد کشاورزی براساس الزامات قانونی مکلف می شود در اجرای این قانون از هر تفکیک اراضی غیراصولی ممانعت کند و هر تجمیع اراضی را که هم اکنون به صورت کدخدامنشانه انجام می شود به صورت قانونی اجرایی کند


منبع خبر: مهر
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازدهي سرمايه‌هاي بخش كشاورزي تا 3 برابر قابل افزايش است 27/2/88

بازدهي سرمايه‌هاي بخش كشاورزي تا 3 برابر قابل افزايش است 27/2/88

خبرگزاري فارس: رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي ايران در مورد اصلاح الگوي مصرف گفت: بازدهي سرمايه‌هاي ملي (نيروي انساني، سرمايه و تجهيزات) در بخش كشاورزي تا 3 برابر كنوني قابل افزايش است.
محسن موحديان عطار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس در مورد روش اصلاح‌الگوي مصرف در توليد كشاورزي گفت: مهندسي كردن توليد كشاورزي كمك شاياني به افزايش بهره‌وري سرمايه در بخش كشاورزي مي‌كند و آنچه از سرمايه‌هاي ملي بخش كشاورزي استفاده مي‌شود، تا 3 برابر وضع كنوني قابل افزايش است.
رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي ايران افزود: بهره‌وري سرمايه در بخش كشاورزي در حال حاضر 35 درصد است.
موحديان عطار با بيان اين كه كم‌كم زمينه اشتغال فارغ‌التحصيلان كشاورزي در اين بخش فراهم مي‌شود افزود: براي افزايش بهره‌وري عوامل توليد در كشاورزي نياز به اصلاح زيرساخت‌ها است و اصلاح الگوي مصرف از منظر افزايش بهره‌وري منابع سرمايه‌گذاري در كشاورزي مطرح است.
رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي ايران افزود: دانش‌ آموختگي در كشاورزي بايد براساس نياز كشور انجام شود، همچنين آموزش دانشگاهي هم بايد براساس نياز كشور در بخش كشاورزي ارائه شود.
وي با بيان اين كه قوانين مرتبط با به كارگيري مهندسان در بخش كشاورزي تدوين نشده است، گفت: هم‌اكنون الزامي به رعايت استفاده از مهندس كشاورزي در عرصه توليد نيست، بايد اول قانون آن تهيه شده و سپس از بهره‌وري نيروي كارشناس استفاده شود.
رئيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي ايران گفت: طرح به كارگيري مهندسان در توليد كشاورزي در دست تهيه و تصويب قرار دارد، همچنين قانون نظام جامع دامپرور كه در مجلس تصويب شده بايد به زودي ابلاغ شود.
موحديان عطار گفت: طرح بهره‌وري بخش كشاورزي در دست تصويب است كه اگر اين طرح خوب تدوين و تصويب شود، بهره‌وري منابع انساني در بخش كشاورزي مدنظر قرار گيرد و چگونگي بهره‌وري نيروها در طرح كشاورزي مشخص خواهد شد.
وي گفت: سرمايه‌گذاران بخش كشاورزي هم‌اكنون هيچ الزامي در به كارگيري مهندسان كشاورزي يا دامپزشكان براي بخش دام و طيور احساس نمي‌كنند، مگر اين كه به طور شخصي به اين نتيجه رسيده باشند.
موحديان عطار افزود: اگر يك سرمايه‌گذار بخش خصوصي در كشاورزي دقت كند، براي افزايش بهره‌وري سرمايه‌اش خود بخود و بدون توصيه به مهندسان و كشاورزي يا دامپزشكان مراجعه مي‌كند و به كارگيري كارشناسان را هزينه تلقي نمي‌كند، بلكه باعث ارتقاي بهره‌وري سرمايه‌اش در كشاروزي مي‌داند.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا سرمايه‌گذاران بخش كشاورزي كارشناسان بخش كشاورزي را به كار نمي‌گيرند، گفت: به خاطر اين كه اكثر سرمايه‌گذاران بهره‌ نهايي بخش كشاورزي را نمي‌شناسند، لذا فكر مي‌كنند وضع موجود كار، مطلوب است، در حالي كه مطالعه نشان مي‌دهد كه ظرفيت بخش كشاورزي بهره‌وري بالايي دارد و يكي از موارد مهم آن عدم بهره‌وري مناسب و نبود كارشناس خبره در اين بخش براي مهندسي سازي فرآيند توليد است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
متخصص ترويج كشاورزي: ضرورت يك الگوي كشت بهينه احساس مي‌شود 28/2/88

متخصص ترويج كشاورزي: ضرورت يك الگوي كشت بهينه احساس مي‌شود 28/2/88

يك متخصص ترويج و آموزش كشاورزي گفت: از آن جهت كه فاقد محصولاتي هستيم كه به صورت بهينه كشت، توليد و برداشت شوند، ضرورت يك الگوي كشت بهينه احساس مي‌شود.

دكتر محمد چيذري در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: تعداد كشاورزان خرده پا زياد و از سويي تعداد مروجان كم است و ايستگاه‌هاي تحقيقاتي در كشور به ويژه براي محصولاتي مانند برنج، گندم، غلات و سيب‌زميني كه استراتژيك هستند، بسيار كم است.

اين استاد دانشگاه تصريح كرد: ارتباط دانشگاه‌ها با وزارت جهاد كشاورزي بسيار پايين است و از تحقيقات انجام گرفته در دانشگاه‌ها، هيچ استفاده‌اي توسط مراكز آموزشي و ترويجي نمي‌شود و در حالي كه تاكيد زيادي بر اين پل ارتباطي شده، كشاورزان نمي‌توانند با دانشگاه‌ها و موسسات تحقيقاتي ارتباط داشته باشند و بالعكس ما از تحقيقات آنها آگاه نيستيم، چراكه اطلاع‌رساني مناسبي نمي‌شود.

وي افزود: بسياري از محصولات كشاورزي قابليت صادر شدن دارند، اما تا زماني كه كشاورزان از تكنولوژي روز و آموزش به روز برخوردار نباشند، قطعا نمي‌توانند در بازار جهاني و منطقه‌اي رقابت خوب و قوي داشته باشند.

چيذري با تاكيد بر اهميت آموزش گفت: در تخريب و فرسايش خاك، جنگل‌ها، مراتع و همچنين هدررفتن آب جزء اولين كشورهاي دنيا هستيم و شايد بيشترين مصرف آب در كشاورزي صورت مي‌گيرد و به صورت بهينه استفاده نمي‌شود.

وي با بيان اينكه به كشاورزي پايدار توجهي نمي‌شود، خاطرنشان كرد: استفاده زياد از سم در كشاورزي سفره‌هاي آبي كشور ما را آلوده مي‌كند. به صورتي كه مصرف بي‌رويه كود و سم نشانه‌ي عدم آگاهي و آموزش كشاورزان و بهينه نبودن كشاورزي ما است؛ به دليل آنكه از نهاده‌هاي كشاورزي مانند كود، سم، آب و خاك به صورت بهينه و صحيح استفاده نمي‌شود.

اين متخصص ترويج و آموزش كشاورزي يادآور شد: زماني كه كشاورزي و موسسات تحقيقاتي وزارت جهاد كشاورزي ارتباط صحيحي با دانشگاه‌ها نداشته باشند، نشان‌دهنده عدم استفاده بهينه از نيروي انساني و متخصصان است.
 

Similar threads

بالا