Powerplant story...3...2...1....نیروگاهها از سیر تا پیاز

spow

اخراجی موقت
سلام دوستان عزیز
اشنایی با راه اندازی وتوقف بویلر در نیروگاههای سیکل ترکیبی
قسمت دوم


ج) استارت بويلر در حالت سرد:

توسط كندانسيت ترانسفر پمپ، از طريق مسير فيلينگ درامهاي HP&IP&LP را آبگيري مي كنيم. مي توانيم بدون استارت فيدپمپ، با باز كردن موتور والو خروجي پمپ، به سمت IPدرام، اين درام را با توجه به هد درام LP آبگيري كنيم اذا براي اينكار جهت گردش احتمالي پمپ، پمپ روغن فيد واتر پمپ، را استارت مي كنيم. قاعدتا" در اول راه اندازي كه فشاردرامها، پايين است بايستي هر سه درام توسط كندانسيت ترانسفر پمپها، آبگيري شود. براي استارت بويلر ابتدا قيد واتر پمپ را در مدار قرار مي دهيم تا سطوح درامها را نرمال كنيم. سپس سيستم هيدروليك دايورتر دمپر را استارت مي كنيم چراكه بعد از استارت بويلر در طول، طي شدن استپ هاي استارت، سيستم هيدروليك دايورتر دمپر فعال نمي شود لذا منجر به توقف پروسه استارت خواهد شد. در ابتداي راه اندازي سرد بويلر، بار واحد گازي را 5MW انتخاب مي كنيم. ريت افزايش بار واحد گازي بايستي با وارم آپ شدن شدن سطوح حرارتي بويلر، همسان شود.

استارت فيد واتر پمپ :

(1قبل از استارت پمپ، بايد والوهاي موتوري خروجي پمپ، مسير IP&HP را جهت فشار دار كردن مسير براي مدت كوتاهي باز كرده و سپس مجددا" مي بنديم.
2) والوهاي آب خنكاري كولر سيل بندي، ياتاقانها و كولر سيستم روغنكاري، را باز مي كنيم.
3) ساكشن اصلي پمپ را بازمي كنيم.به ياد داشته باشيم كه قبل از استارت هر پمپ، سانتريفوژي، پوسته و خط مكش بايستي با مايعي كه پمپاژ مي شود كاملا" پر گردد.
4) سيستم روغنكاري را استارت كنيم. قبل از استارت پمپ روغن، از نرمال بودن سطح روغن تانك مطمئن بشويم.
5) الكتروموتور را استارت مي كنيم.
6) والوهاي موتوري خروجي پمپ را به آرامي باز مي كنيم. اين عمل از تغييرات ناگهاني سرعت يا ايجاد ضربه قوچ در خط مكش جلوگيري مي كند.
د )بررسي مراحل راه اندازي بويلر از طريق SGC:

تذكر : موارد بررسي ذيل براي استارت بويلر يك، در نظر گرفته شده است.

STEP1 :

.1سيتم سيل اير فن در مدار قرار گيرد.
.2سيستم فيد واتر مربوط به بويلر يك، در حالت AUTO قرار گيرد.

STEP2 :

1. چك بك، كلوزموتور والو IP DRUM مربوط به بلودان دريافت گردد.
2. چك بك، كلوزموتور والو IP DRUM مربوط به بلوآف دريافت گردد.
3. چك بك،كلوزموتور والو IP ECO.RECIRC دريافت گردد.
4. چك بك، كلوز موتور والو پگينگ استيم در يافت گردد.
5. چك بك، كلوز IP-S- STOP MV در يافت گردد.
6.بلوك كنترل دماي آب خروجي از اكونومايزر IP حالت اتو انتخاب شود.

STEP3 :

1. چك بك، كلوزموتور والو HP DRUM مربوط به بلودان دريافت گردد.
2. چك بك، كلوزموتور والو HP DRUM مربوط به بلوآف دريافت گردد.
3. چك بك،كلوزموتور والو IP ECO.RECIRC دريافت گردد.
4. چك بك، كلوز موتور والو پگينگ استيم در يافت گردد.
5. چك بك، كلوز HP-S- STOP MV در يافت گردد.
6. چك بك، كلوزSPRAY WATER STOP MV دريافت گردد.
7. بلوك كنترل دماي آب خروجي از اكونومايزر HP حالت اتو انتخاب شود.

STEP4 :

.1كنترل والو شماره يك مربوط به، لول درام HP حالت AUTO انتخاب شود.
.2چك بك، كلوز كنترل والو شماره يك مربوط به، لول درام HP دريافت گردد.
.3 چك بك، كلوزموتور والوشمارة يك HP F.W دريافت گردد.
5. چك بك، كلوزموتور والو، HP ديس شارژ فيدواتر پمپ شماره يك دريافت گردد.
6. چك بك، كلوزموتور والو، HP ديس شارژ فيدواتر پمپ شماره دو دريافت گردد.
7. سيستم كنترل والو لولHP شماره دو حالت AUTO انتخاب گردد.
8. سيستم كنترل والو لولIP شماره دو حالت AUTO انتخاب گردد.
9.چك بك، كلوزموتور والو، IP ديس شارژ فيدواتر پمپ شماره يك دريافت گردد.
10. چك بك، كلوزموتور والو، IP ديس شارژ فيدواتر پمپ شماره دو دريافت گردد.
.11چك بك، كلوز كنترل والو شماره يك مربوط به، لول درام IP دريافت گردد.
.12چك بك، كلوز كنترل والو شماره دو مربوط به، لول درام IP دريافت گردد.
13. سيستم كنترل والو لولLP شماره دو حالت AUTO انتخاب گردد
.14چك بك، كلوز كنترل والو شماره يك مربوط به، لول درام LP دريافت گردد.
15.چك بك، كلوز كنترل والو شماره دو مربوط به، لول درام LP دريافت گردد.

STEP5 :

.1چك بك OPEN موتور والو ديس شارژفيد واتر شماره دو، HP در يافت گردد.
2. چك بك OPEN موتور والو ديس شارژفيد واتر شماره دو، IP در يافت گردد.
3. چك بك در مدار بودن يكي از دو پمپ فيد واتر دريافت گردد.
4.چك بك OPEN موتور والو ديس شارژفيد واتر شماره يك، HP در يافت گردد.
5. چك بك OPEN موتور والو ديس شارژفيد واتر شماره يك، IP در يافت گردد.
6. پوزشن دايورتر دمپر كمتر از5% و واحد گازي در مدار باشد.

STEP6 :

.1چك بك OPEN موتور والو، بلوآف درام HP دريافت گردد.
.2سيستم كنترلي موتور والو بلوآف درام HP در حالت AUTO CLS قرار گيرد.
.3بويلر يك در سرويس باشد.

STEP7 :

.1چك بك OPEN موتور والو، بلوآف درام IP دريافت گردد.
.2سيستم كنترلي موتور والو بلوآف درام IP در حالت AUTO CLS قرار گيرد.
.3بويلر يك در سرويس باشد.

موفق باشید ;)
 

spow

اخراجی موقت
سلام دوستان عزیز
اشنایی با راه اندازی وتوقف بویلر در نیروگاههای سیکل ترکیبی
قسمت سوم

STEP8 :

1. سيستم كنترلي،كنترل والو لول شماره يك، درام LP در حالت AUTO باشد.
2. سيستم كنترلي،كنترل والو لول شماره دو، درام LP در حالت AUTO باشد.
3. سيستم فلو سنج درام LP قابل بهره برداري باشد.
4. چك بك OPEN موتور والو، بلودان درام IP دريافت گردد.
5. چك بك OPEN موتور والو، بلودان درام HP دريافت گردد.

STEP9 :

.1 فالتي نبودن ديسكرپنسي درام HP-S DSP
.2سيستم كنترلي PCV درام LP فعال شود.
3. فالتي نبودن ديسكرپنسي درام IP-S DSP

STEP10 :

1. چك بك در مدار بودن پمپ فيد واتر شماره يك دريافت گردد.
2. چك بك OPEN موتور والو ديس شارژفيد واتر شماره يك، HP در يافت گردد.
3. چك بك OPEN موتور والو ديس شارژفيد واتر شماره يك، IP در يافت گردد
تذكر : سه حالت فوق براي پمپ و موتوروالوهاي شماره دو، وضعيت& دارد.
4. GC فيدواتر پمپها در حالت AUTO قرار گيرد.


STEP11 :

1. چك بك OPEN موتور والو، بلوآف درام IP دريافت گردد.
2. چك بك OPEN موتور والو، بلواف درام HP دريافت گردد.
3. چك بك كلوز، موتور والو، بلوآف درام IP دريافت گردد.
4. چك بك كلوز، موتور والو، بلواف درام HP دريافت گردد.


STEP12 :

1. سيستم كنترلي، سوپر هيتر HP در حالت AUTO باشد.
.2كنترلر اصلي ، سوپر هيتر HP ريست شده باشد.
.3سيستم كنترل والو لولHP شماره يك حالت AUTO انتخاب گردد
.4سيستم كنترل والو لولHP شماره دو حالت AUTO انتخاب گردد
5. سيستم لول سنج درام HP قابل بهره برداري باشد.
.6سيستم كنترل والو لولIP شماره يك حالت AUTO انتخاب گردد
.7سيستم كنترل والو لولIP شماره دو حالت AUTO انتخاب گردد
8. سيستم لول سنج درام IP قابل بهره برداري باشد.


STEP13 :

1. چك بك OPEN استاپ موتورايز والوبويلر يك، بخار HP دريافت گردد.
2. چك بك OPEN استاپ موتورايز والوبويلريك، بخار IP دريافت گردد.

تذكر: در صورت استارت بويلر دو، استاپ والوهاي HP&IP بويلر دوجايگزين موارد فوق مي شوند


STEP14 :

1. سيستم كنترل فشارCTRLباي پاس بويلر يك HP فيد بك كلوز دريافت نمايد.
2. سيستم كنترل فشارCTRLباي پاس بويلر يك IP فيد بك كلوز دريافت نمايد.

STEP15 :

سيگنالي تعريف نشده است.


;):biggrin:;)
 

spow

اخراجی موقت
سلام دوستان عزیز
اشنایی با راه اندازی وتوقف بویلر در نیروگاههای سیکل ترکیبی
قسمت چهارم واخر



STEP16 :

1. چك بك ON شدن سيستم ASA باي پاس HP بويلر يك دريافت گردد.
2. سيستم كنترلي يونيت ست پوينت باي پاس HP بويلر يك ON شود.
3. چك بك ON شدن سيستم كنترلي يونيت ست پوينت باي پاس IP بويلر يك دريافت گردد.
4. دايورتر دمپر پوزشن كمتر از 5% را ترك نمايد. ( شروع به باز شدن كند).
5. فيد بك كلوزدايورتر دمپر دريافت شود.


STEP17 :

.1چك بك OPEN استاپ موتورايز والو بخار IP دريافت گردد.
تذكر : اين عمل با انتخاب وضعيت RELEASEپس از اخذ مجوز ازشيمي نيروگاه امكان پذير است.
2. فيد بك كلوز سيستم كنترلي TCVمربوط به خروجي اكونومايزر IP دريافت گردد.
3. چك بك ست پوينت خارجي TCVمربوط به خروجي اكونومايزر IP دريافت گردد.
4. چك بك ست پوينت خارجي TCVمربوط به خروجي اكونومايزر HPدريافت گردد.

STEP18 :

.1چك بك OPEN استاپ موتورايز والو بخار HPدريافت گردد.

تذكر : اين عمل با انتخاب وضعيت RELEASEپس از اخذ مجوز ازشيمي نيروگاه امكان پذير است.


STEP19 :

.1چك بك OPEN استاپ موتورايز والو بخار HPدريافت گردد.


STEP20 :


سيگنالي تعريف نشده است.


------------------------------------------------------------------------------




د) بررسي مراحل استوپ بويلر ازطريق SGC

STEP51 :

1.فيد بك كلوز كنترلي قشار باي پاس HP بويلر يك دريافت كردد.
2.فيد بك كلوز كنترلي قشار باي پاس IP بويلر يك دريافت كردد.

STEP52 :

1. دايورتر دمپر در مد CMD SEL باشد.
2. پوزشن دايورتور دمپر كمتر از 60% شود. ( شروع به بستن كند).


STEP53 :

1. چك بك كلوز، استاپ موتورايز والو بخار IP بويلريك دريافت گردد.
2. چك بك كلوز، استاپ موتورايز والو بخار HP بويلريك دريافت گردد.
تذكر : مورد فوق در صورت استوپ بويلر دو شماره والوها مربوط به بويلر دو خواهد بود.

STEP54 :

1. پوزشن دايورتور دمپر 0% شود.

STEP55 :

1.چك بكMAN كنترلي قشار باي پاس HP بويلر يك دريافت كردد.
2.چك بك MAN كنترلي قشار باي پاس IP بويلر يك دريافت كردد.


STEP56 :

.1چك بك MAN سيستم كنترلي TCV بخارسوپر هيتر HP دريافت گردد.
2. چك بك كلوز سيستم كنترلي TCV بخارسوپر هيتر HP دريافت گردد.
3. چك بك MAN سيستم كنترلي TCV اكونومايزر خروجي IP دريافت گردد.
4. چك بك كلوز سيستم كنترلي TCV اكونومايزر خروجي IP دريافت گردد.
5. چك بك MAN سيستم كنترلي TCV اكونومايزر خروجي HP دريافت گردد.
6. چك بك كلوز سيستم كنترلي TCV اكونومايزر خروجي HP دريافت گردد.

STEP57 :

1. پوزشن كنترل والو باي پاس شماره يك، HP صفر درصد شود.
2. پوزشن كنترل والو باي پاس شماره يك، IP صفر درصد شود.

STEP58 :

1. GC فيد واتر پمپها در وضعيت STIL قرار گيرند.

STEP59 :

1.چك بك كلوز موتور والو درام LP دريافت شود.
2. چك بك كلوز موتور والو، پگينگ استيم دريافت شود.

STEP60 :

1. چك بك، كلوزموتور والو IP DRUM مربوط به بلودان دريافت گردد.
2. چك بك، كلوزموتور والو IP DRUM مربوط به بلوآف دريافت گردد.
3. چك بك،كلوزموتور والو IP ECO.RECIRC دريافت گردد.
4. چك بك، كلوز IP-S- STOP MV در يافت گردد.
.5چك بك، كلوز كنترل والو شماره يك مربوط به، لول درام IP دريافت گردد.
.6چك بك، كلوز كنترل والو شماره دو مربوط به، لول درام IP دريافت گردد.
.7 چك بك كلوزسيستم كنترلي PCV درام IP در يافت شود.

STEP61 :

1. چك بك، كلوزموتور والو، HP DRUM مربوط به بلودان دريافت گردد.
2. چك بك، كلوزموتور والو، HP DRUM مربوط به بلوآف دريافت گردد.
3. چك بك،كلوزموتور والو، HP ECO.RECIRC دريافت گردد.
4. چك بك،كلوزاستاپ والو، اسپري آب دريافت گردد.
5. چك بك، كلوز HP-S- STOP MV در يافت گردد.
.6چك بك، كلوز كنترل والو شماره يك مربوط به، لول درام HP دريافت گردد.
.7چك بك، كلوز كنترل والو شماره دو مربوط به، لول درام HP دريافت گردد.
.8 چك بك كلوزسيستم كنترلي PCV درام HP در يافت شود.

STEP62 :

.1چك بك MAN سيستم كنترلي TCV، بخار سوپر هيتر HP دريافت شود.
.2چك بك كلوز سيستم كنترلي TCV، بخار سوپر هيتر HP دريافت شود.

3. چك بك MAN سيستم كنترلي TCV اكونومايزر خروجي HP دريافت گردد.
4. چك بك كلوز سيستم كنترلي TCV اكونومايزر خروجي HP دريافت گردد.
.5چك بك، كلوز كنترل والو شماره يك مربوط به، لول درام LP دريافت گردد.
.6چك بك، كلوز كنترل والو شماره دو مربوط به، لول درام LPدريافت گردد.
.7 چك بك كلوزسيستم كنترلي PCV درام LP در يافت شود.

STEP63 :

سيگنالي تعريف نشده است.


مراجع:
1) OPERATION AND MAINTENANCE INSTRUCTION BOOK FOR TWO HEAT RECOVERY BOILERS BY FOSTER WHEELER ENERGIA S.A

موفق باشید ;););)
 

spow

اخراجی موقت

spow

اخراجی موقت
سلام دوستان عزیز :gol:
شاید درنگاه اول این مطلب ربطی به کار ما ومکانیک نداشته باشه
ولی ارتباط تنگاتنگ علوم مختلف درعالم صنعت به نحویست که ناگزیر از ارتباط با یکدیگرند
امید که مفید به فایده باشد ;)
موفق باشید



مفاهيم پايه
استاندارد هاي سري ايزو 9000 در واقع تعيين کننده ويژگي ها يا مشخصات فني براي محصول نيستند بلکه استاندارد هايي هستند که بر فرآيند و عملکرد کليه فعاليت ها که بر کيفيت محصول يا خدمات نهايي تاثير مي گذارند توجه دارد و به همين روي براي هر نوع صنايع توليدي و خدماتي کاربرد دارد .
استاندارد هاي سري ايزو 9000 مي گويد که کيفيت محصول ، فقط از طريق کنترل و بازرسي صد در صد به صورت پيوسته قابل تامين نيست بلکه کيفيت بايد در فرآيند توليد و آن هم در کليه بخشهاي يک سازمان بوجود آيد و به همين سبب است که کيفيت و ارزش نهادن بر کيفيت را مسئوليت مشترک کليه کارکنان و در تمامي بخشهاي يک سازمان به همراه رضايت مشتريان تلقي مي نمايد .

استانداردهاي ايزو 9000
استاندارد هاي سري ايزو 9000 بطور کلي در چهار گروه طبقه بندي مي شوند :
الف- استاندارد هاي مربوط به سيستم هاي مديريت کيفيت (ايزو9000 ، ايزو 9001 ، ايزو 9004)
ب- استانداردهاي مربوط به مديريت کيفيت (سري ايزو 10000)
ج- استانداردهاي راهنما و پشتيباني کننده (ايزو 19011)
د- استاندارد هاي کيفيت در صنايع خاص (ISO/TS 29001,ISO/TS 16949)
انگيزه ها و علل استقرار سيستم کيفيت از جمله عبارتند از :
1- جلب رضايت مشتري و برآورده کردن انتظارات روز افزون مشتريان
2- توسعه تجارت جهاني
3- دريافت گواهي نامه بعنوان ابزار بازاريابي بهتر
4- دستيابي به منافع بيشتر نسبت به رقباي اقتصادي
5- بهبود مداوم کيفيت
6- کاهش ضايعات
7- انجام به موقع تعهدات
8- افزايش انگيزه هاي کاري
سيستم مديريت کيفيت براساس الزامات استاندارد ايران – ايزو 9001 سال 1380
معادل استاندارد ISO9001-2000
الزام 1: هدف و دامنه کاربرد
الزام2:مراجع الزامي
الزام3:اصطلاحات و تعاريف
الزام4:سيستم مديريت کيفيت
الزام5:مسئوليت مديريت
الزام6:مديريت منابع
الزام7:پديد آوري محصول
الزام8:اندازه گيري ، تحليل و بهبود

گواهينامه هاي ايزو 9000
نگاهي به آمار گواهينامه هاي صادر شده در جهان و روند گسترش آن در دو دهه اخير (1987 تا کنون ) اين اهميت و گسترش را نشان مي دهد در دهه اخير استقرار سيستم مديريت کيفيت براساس استاندارد هاي ايزو 9000 و با تدوين اين استاندارد ها توسط موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در سال 1374 آغاز گرديد اين استاندارد ها زير نظر کميته تدوين استاندارد هاي مديريت کيفيت در اداره کل نظارت بر اجراي سيستم هاي کيفيت تحت عنوان استاندارد هاي ايران – ايزو 9000 تدوين گرديده و مورد استقبال سازمانها و شرکتهاي توليدي و خدماتي ايراني قرار گرفت.
اداره کل نظارت بر اجراي سيستم هاي کيفيت موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران بنا بر مسئوليت تعيين شده توسط شورايعالي استاندارد مبني بر نظارت بر کليه فعاليتهاي مرتبط با استاندارد هاي ايزو 9000 در کشور ، گواهينامه هاي صادره در کشور را از نظر اعتبار صدور مورد بررسي قرار داده و در صورت تاييد در فهرست آماري ثبت گواهينامه هاي ايزو 9000 در کشور ثبت مي نمايد .
فهرست فوق بطور مرتب روز آمد شده و کليه مشخصات گواهينامه ها در سايت اطلاع رساني موسسه درج مي گردد . جهت اطلاعات بيشتر و آخرين ويرايش استاندارد هاي سري ايزو 9000 به سايت اطلاع رساني سازمان بين المللي استاندارد و سايت اطلاع رساني موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران به آدرس هاي زير مراجعه نماييد .
WWW.ISO.CH
WWW.ISIRI.org مفاهيم پايه استاندارد هاي سري ايزو 14000
در تداوم تدوين استاندارد هاي سري ايزو 9000 و استقبال چشمگير موسسات توليدي و خدماتي و چاره جويي اساسي پيامدهاي زيست محيطي در عرصه صنعت و خدمات ، کارشناسان تدوين سازمان بين المللي استاندارد ISO را بر آن داشت تا در ادامه تدوين استاندارد هاي سري ايزو 9000 ، استاندارد هاي سري ايزو 14000 در کميته فني 207 ISO/TC مورد بررسي و تدوين قرار گيرد .
اولين سري استاندارد هاي ايزو 14000 در سال 1996 تدوين گرديد . نگاهي به آمار گواهينامه هاي صادر شده در جهان و روند گسترش آن در دهه اخير (1996 تاکنون ) اين اهميت و گسترش را نشان مي دهد .
کميسيون تدوين استاندارد هاي ملي ايران – ايزو 14000در اداره کل نظارت بر اجراي سيستم هاي کيفيت موسسه استاندارد در سال 1376 امر تدوين استاندارد هاي سري ايزو 14000 را با تدوين استاندارد 14001 ISO تحت عنوان ايران – ايزو 14001 (سيستم هاي مديريت زيست محيطي – مشخصات همراه با راهنما ) آغاز کرد و ساير استاندارد هاي سري ايزو 14000 نيز ترجمه و تدوين گرديده است .

استاندارد هاي ايزو 14000
استاندارد هاي سري ايزو 14000 بطور کلي در سه گروه طبقه بندي مي شوند :
الف – استانداردهاي سيستم هاي مديريت زيست محيطي (ايزو 14001 ، ايزو 14004)
ب- استاندارد هاي مديريت زيست محيطي (ايزو 14015 ، سري 14030 ، سري 14040)
ج- استاندارد هاي راهنما و پشتيبان (سري ايزو 14063 ، ايزو 19011 ، ايزو 14050)

سيستم مديريت زيست محيطي براساس الزامات استاندارد ايزو 14001
الزام 1: هدف و دامنه کاربرد
الزام2:مراجع الزامي
الزام3:اصطلاحات و تعاريف
الزام4:الزامات سيستم مديريت زيست محيطي
الزام4-1:الزامات کلي
الزام4-2:خط مشي زيست محيطي
الزام4-3:طرح ريزي
الزام4-4:اجراء و عمليات
الزام4-5:بررسي
الزام4-6:بازنگري مديريت
جهت اطلاعات بيشتر و آخرين ويرايش استاندارد هاي ايزو 14000 به سايت اطلاع رساني سازمان بين المللي استاندارد و سايت اطلاع رساني موسسه استاندارد مراجعه گردد .
 

spow

اخراجی موقت
سلام دوستان عزیز :gol:
انچه که در مرد پمپها باید بدانید
باتوجه به اینکه پمپها وظیفه انتقال سیال را برعهده دارند اشنایی با کلیات ومشخصه های اصلی پمپها بد نیست
امید که مفید به فایده باشد
موفق باشید ;)
 
آخرین ویرایش:

spow

اخراجی موقت
سلام دوستان عزیز :gol:
در این قسمت قصددارم معرفی کامل ژنراتورها توسط شرکت زیمنس رو بزارم
این فایل واقعا فوق العاده هست وژنراتور رو با تمامی دیتیلاش برای شما معرفی میکنه
حتما دانلود کنین واز اشنایی کامل با ژنراتورها لذت ببرید
موفق باشید ;)

اینم لینک دانلود
http://www.4shared.com/file/116485790/2456d5de/Generator_TLRI_115_52.html
 

spow

اخراجی موقت
سلام دوستان :gol:
اینم مطلب مختصری در مورد سختی گیرها
البته نقش اصلی در این مقوله مربوط به شیمی اب در نیروگاههای بخار است که پس از تکمیل مطلب حتما میزارمش
فعلا اینو داشته باشین
موفق باشید ;)

http://www.4shared.com/file/116498348/57207a10/REQUEST_BOILER_DOCUMENT.html
 

spow

اخراجی موقت
سلام دوستان عزیز
اینم بخش اول اشنایی با سیکل رانکین (سیکل پایه نیروگاههای بخاری)
مطالب کاملا ساده و بدون پیچیدگی میباشند
برای اشنایی وراه افتادن در این زمینه به دردتون میخوره
موفق باشید
 
آخرین ویرایش:

ترانه

عضو جدید
کاربر ممتاز
http://www.airchange.ir/heating-hvac-airchange/boiler-installation-hvac-heating/237-boiler-installation-hvac-heating-ventilation-and-airchange.html
کلرزنی متمرکز در کندانسور نیروگاههای بخاری

کندانسورهاي نيروگاههاي بخاري با سوخت فسيلي همواره در معرض تشكيل رسوبهاي بيولوژيكي biofouling هستند. فرآيند كلرزني chlorination متمركز در كندانسور مي تواند ضمن كاهش مصرف كلرين chlorine از رسوب گذاري در لوله هاي كندانسور به نحو موثري جلوگيري كرده و قوانين (محدوديتهاي) EPA در ارتباط با حداكثر ميزان مصرف كلرين را تأمين نمايد.

رسوبهاي بيولوژيكي از عوامل مهم خارج كردن كندانسور از مدار مي باشند. براي جلوگيري از تشكيل اين رسوبات در نيروگاهها، از روش كلرزني در سيكل آب خنك كن استفاده مي شود. از آنجا كه بر اساس قوانين EPA ميزان مجاز كلرين در خروجي residuals نيروگاهها تا 2/0 ميلي گرم در ليتر و فقط براي 2 ساعت در روز محدود شده است و اين ميزان كلرين توانايي جلوگيري موثر از رسوب گذاري در كندانسور را ندارد، طرح كلرزني متمركز در لوله هاي كندانسور ارائه گرديده است. در اين روش كلرين غليظ توسط نازلهایي و بصورت پاشش لحظه اي (پالس) در نقاط مختلف لوله هاي كندانسور تزريق مي گردد. اين سيستم هم در نيروگاه هاي جديد و هم در نيروگاههاي موجود قابل استفاده است.

روشهاي مختلفي براي پياده كردن سيستم تزريق متمركز كلرين، مورد بررسي قرار گرفته است و از ميان آنها دو روش استفاده از نازل ثابت و مانيفلد متحرك مناسب تر تشخيص داده شده اند. اين روشها هنوز در حد آزمايشگاهي تست شده اند و چنانچه بتوانند در نيروگاه استفاده شوند ضمن افزايش ضريب عملكرد كندانسور مصرف كلرين در نيروگاه را نيز كاهش خواهند داد. روشهاي ديگري كه مورد مطالعه قرار گرفته اند شامل استفاده از پره هاي هادي، جت هاي آب و لوله هاي جداگانه تزريق كلرين بوده اند ولي همانطور كه بيان شد روش نازل ثابت و مانفيلد متحرك و در مرحله بعد پره هاي هادي (Guide Vanes) بعنوان مناسب ترين روشها تشخيص داده شدند. البته سيستم مانيفلد متحرك در مرحله آزمايش بهترين جواب را داده است. ولي اين سيستم با توجه به مكانيزم عملكرد آن ممكن است در هنگام كار بر اثر خرابي سيستم هاي جانبي از مدار خارج شده و قابليت اتكاء و در مدار بودن كندانسور (reliability) را كاهش دهد. در صورتيكه سيستم نازل ثابت مكانيزم هاي كنترلي جانبي ندارد و همواره با اطمينان بيشتري عمل خواهد كرد. البته عملكرد آن تحت تأثير رفتارهاي هيدروليكي Waterbox كندانسور و رقيق شدن كلرين در اين قسمت خواهد بود. با توجه به مطالعات انجام شده، EPRI تصميم دارد پروژه هاي ديگري را جهت بهينه كردن مصرف كلرين با استفاده از مبدلهاي حرارتي كوچك آزمايشگاهي انجام داده و در نهايت ضمن استفاده از روش نازل ثابت در مقياسي واقعي، كاهش ميزان مصرف كلرين را در يك نيروگاه بطور عملي نشان دهد.

مؤسسه تحقیقاتی EPRI آمریکا ، http://www.epri.com
 

ترانه

عضو جدید
کاربر ممتاز
علل سوراخ شدن لوله كندانسور در نيروگاه هاي بخاري و تاثيرات سوء آن در خوردگي ساير قسمتها و نحوه كنترل آن

سوراخ شدن لوله كندانسور سبب آلودگي آب تغذيه به وسيله آب خنك كن مي شود. ميزان آلودگي عمدتا بستگي دارد به:
- نوع آب مصرفي خنك كن (آب دريا، آب چاه و غيره)
- ميزن نشت آب كندانسور (اندازه سوراخ)
- طراحي كندانسور
سوراخ شدن لوله كندانسور سبب آلودگي آب تغذيه به گازهاي دي اكسيد كربن CO2 و اكسيژن O2 ميگردد اين امر بدليل ليك هوا صورت مي پذيرد. اين دوگاز خوردگي عمومي خوردگي تنشي و تنشي شكافي لوله هاي مسي را تشديد مي نمايد بطور كلي حضور CO2 سبب تقليل PII و نهايتا خوردگي لوله هاي آهني و غير آهني مي شود.
زمانيكه از آب دريا براي خنك كنندگي استفاده مي شود سوراخ شدن لوله كندانسور سبب الودگي بويلر ميشود. بدليل آنكه آب دريا حاوي مقادير زيادي كلرور مي باشد، كلرور منيزيم مطابق واكنش زير درجه حرارت بالا توليد اسيد كلريدريك (HCl)مي نمايد:
MgCl2 + 2H2O → Mg(OH)2 + 2HCl
در مناطقي كه محدوديت عبور جريان آب وجود دارد نظير زير رسوبات درلوله هاي واتروال و يا داخل شكافها بدليل ايجاد اين اسيد، PH به حداقل ممكن تقليل مي يابد اين تقليل PH سبب خوردگي فلز مي شود.
حضوريون كلرور در بخار خوردگي تنشي شكافي (Stress corrosion cracking) و همچنين خوردگي از نوع خستگي (corrosion fatigue) پره هاي توربين را سبب مي گردد ضمن انكه ايجاد رسوبات در روي پره هاي توربين را مي نمايد.


آدرس متن کامل مقاله: http://www.civilica.com/Paper-INCC03-INCC03_006.html
 

Avon

عضو جدید
سلام ترانه جون
انگار لینک این مطلبی که گذاشتی دارای متن کامل نیست.
 
  • Like
واکنش ها: spow

Avon

عضو جدید
سلام به اعضاء این تایپک خصوصا ترانه و spow
واقعا دست مریزاد
مطالبی که گذاشتین خیلی قشنگه و قابل استفاده
امیدوارم که حضور مستمرتون گرما بخش این فضا باشه
شاد و سالم باشین
با تشکر
Avon
 

spow

اخراجی موقت
سلام به اعضاء این تایپک خصوصا ترانه و spow
واقعا دست مریزاد
مطالبی که گذاشتین خیلی قشنگه و قابل استفاده
امیدوارم که حضور مستمرتون گرما بخش این فضا باشه
شاد و سالم باشین
با تشکر
Avon

ضمن تشکر از تمامی دوستان عزیزی که مارو مورد لطف قرار میدن
ما هم منتظر کارهای قشنگ شما دوستان عزیز هستیم
از دوست عزیز ترانه هم به خاطر اطلاعات ارزشمندشون سپاسگزارم

این هم قسمت دوم معرفی سیکل رانکین
امیدوارم به دردتون بخوره
موفق باشید ;)
 
آخرین ویرایش:

vanta

عضو جدید
سیکلهای قدرت

در اینجا شما رو با نرم افزار کوچکی آشنا میکنم.این نرم افزار به صور فایل SWF و خودکار هستش و برای استفاده به برنامه خاصی نیاز ندارید در این نرم افزار شما با اکثر سیکلهای قدرت که در نیروگاه های تولید برق استفاده میشوند آشنا میشوید برای مثال سیکلهای، کارنو، رانکین و ترکیبی و با اجزای این سیکلها مانند توربینهای بخار ،گاز و غیره به صورتی شماتیک و انیمیشن را میتوان مشاهده کرد.

همانطور که در شکل می بینید این نرم افزار میتواند برای علاقه مندان به سیکلهای قدرت و ترمودینامیک کمک خوبی باشد و دید آنها را نسبت به این مساله بازتر کند.
این نرم افزار را میتوانید از اینجا دانلود کنید.حجم: 300 kb(دانلود غیر مستقیم است)
وبلاگ مکانیک ایرانی
http://irmechanic.wordpress.com
 

AminNePo

عضو جدید
کاربر ممتاز
spow جان دست گلت درد نکنه
راستی آواتارتم عوض کردی مبارکه
و با تشکر از ترانه جون
 
  • Like
واکنش ها: spow
Similar threads
بالا