Powerplant story...3...2...1....نیروگاهها از سیر تا پیاز

tah67

عضو جدید
درباره مرکز تحقیقاتی پلیمر وساخت آن بادیتیل اجرایی وفضاهای آن مرکز میتونید کمکم کنید برا مووع پایان نامه ام میخوام رو ش کار کنم ریز فضاها ابعادشون؟؟؟؟سپاسگذارم مهندس معمار
 

mir48

عضو جدید
گزارش مختصری از بازدید نیروگاه بخار شازند
 

پیوست ها

  • shazand.zip
    7.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mir48

عضو جدید
مقاله ای در مورد برج هلر (Heller)

مقاله ای در مورد برج هلر (Heller)

برج خشک غیرمستقیم
 

پیوست ها

  • 52013860112.zip
    856 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Like
واکنش ها: spow

spow

اخراجی موقت

مبدل گشتاور چگونه کار می کند؟


اگر درباره ی انتقال قدرت دستی مطاله ای داشتید، شما می دانید که یک موتور از راه کلاچ به جعبه دنده مرتبط شده است. خودرو بدون این ارتباط قادر نخواهد بود به طور کامل بایستد، مگراینکه موتور را خاموش کنیم. اما خودروها ی با انتقال قدرت خودکار، هیچ کلاچی ندارند که انتقال قدرت را از موتور قطع کند. در عوض ، انها از یک قطعه ی شگفت انگیز که مبدل گشتاور نامیده می شود، استفاده می کنند. مبدل ممکن است زیاد عالی به نظر نرسد ولی چند چیز جالب درون قسمت داخلی آن وجود دارد.

در این مقاله ما می آموزیم که چرا خودروهای دنده اتوماتیک به یک مبدل گشتاور نیاز دارند ، مبدل گشتاور چطور کار می کند و چه چیزها از معایب و مزایای آن هستند.

مقدمه :

درست مانند خودروهای دنده دستی ، خودروهای دنده اتوماتیک هنگامی که چرخها و چرخ دنده ها در گیربکس توقف می کنند، به راهی برای اجازه دادن به چرخش موتور احتیاج دارند. خودروهای دنده دستی از یک کلاچ استفاده می کنند که موتور را به طور کامل از جعبه دنده جدا می کند. خودروهای دنده اتوماتیک از یک مبدل گشتاور استفاده می کنند.





مبدل گشتاور یک نوع کوپلینگ هیدرولیکی است ، که اجازه می دهد موتور به مقدار کمی ازادانه و جداگانه از جعبه دنده بچرخد.اگر موتور به طور اهسته در حال گردش است ، همچون زمانی که خودرو درپشت چراغ قرمز توقف کرده، مقدار گشتاور رد شده داخل مبدل گشتاور خیلی کم است ، بنابراین برای نگه داشتن خودرو فقط یک فشار کم روی پدال ترمز لازم دارد.

اگر شما زمانی که خودرو ایستاده بود پدال گاز را فشار می دادید ، مجبور بودید برای نگه داشتن خودرو از حرکت، فشار بیشتری روی پدال ترمز وارد کنید. این به خاطر این است که هنگامی که شما پا روی پدال گاز می گذارید ، سرعت خودرو بالا می رود و درون مبدل گشتاور سیال بیشتری ارسال می شود که سبب بیشتر شدن گشتاور انتقال داده شده به چرخ ها می شود.

اجزای مبدل گشتاور :

در شکل نشان داده شده زیر ، چهار قطعه درون بدنه خیلی محکم مبدل گشتاور وجود دارد.

●پمپ

●توربین

●استاتور

●سیال جعبه دنده



بدنه مبدل گشتاور به فلایویل موتور پیچ شده است، بنابراین مبدل با هر سرعتی که موتور می گردد، گردش می کند.پره هایی که پمپ کردن مبدل گشتاور را ایجاد می کنند به بدنه وصل شده اند ، بنابراین سرعت انها هم با سرعت موتور یکی است.

شکل برش خورده ی زیر نشان می دهد هر قطعه ای به چه صورت درون مبدل گشتاور بسته شده است.


اجزا مبدل چگونه به گیربکس و موتور متصل شده اند

پمپ درون یک مبدل گشتاور یک نوع پمپ گریز از مرکز (پمپ سانتریفیوژ) است. همچنانکه مبدل می چرخد، سیال به بیرون پرت می شود ، تقریبا مانند چرخش دورانی یک ماشین لباس شویی ،که آب و لباس ها را به طرف بیرون جداره ی ماشین لباس شویی پرتاب می کند. در صورتی که سیال به بیرون پرتاب شود ، یک خلا ایجاد می شود که سیال بیشتری را به مرکز می کشد.


مقطع پمپ که به بدنه ی مبدل گشتاور متصل است.

سپس سیال وارد تیغه های توربین، که به گیربکس متصل است، می شود. توربین باعث چرخش گیربکس می شود که بطور اساسی خودروی شما را حرکت می دهد.

شما در شکل زیر می توانید ببینید که تیغه های توربین کج شده هستند. این به این معنا است که سیالی که از بیرون توربین( پمپ) به آن وارد می شود، قبل از خارج شدن ان از مرکز توربین،یک تغییر مسیر دارد. این تغییر مسیر است که باعث چرخش توربین می شود.



توربین مبدل گشتاور : هزار خار وسط را به خاطر بسپارید.این جایی است که به آن گیربکس متصل می شود.

برای تغییر مسیر صحیح یک شئ متحرک، شما باید نیرویی به ان اعمال کنید. مهم نیست که شئ یک خودرو است و یا یک قطره سیال. و هر نیرویی که باعث تغییر مسیر شئ شود،عکس العملی دارد که باعث تغییر مسیر منشا نیرو می شود. بنابراین توربین باعث تغییر مسیر سیال می شود، و سیال باعث چرخش توربین می شود.

سیالی که از مرکز توربین خارج می شود، در یک مسیر متفاوت نسبت به زمانی که وارد شده بود، حرکت می کند. اگر به پیکان های شکل بالا نگاه کنید، می توانید ببینید سیالی که از توربین متحرک خارج می شود در خلاف جهتی است که پمپ (و موتور) می چرخد. اگر سیال اجازه داشته باشد به پمپ ضربه بزند، باعث اتلاف نیرو و کند کار کردن موتور می شود. این دلیلی است که مبدل گشتاور یک استاتور دارد.





استاتور سیال بازگشتی از توربین را به پمپ می فرستد. این راندمان مبدل گشتاور را بهبود می بخشد. توجه کنید که هزار خار استاتور به یک کلاچ یکطرفه متصل است.

استاتور در مرکز مبدل قرار دارد. وظیفه ی ان هدایت دوباره ی سیال خروجی از توربین است قبل از اینکه به پمپ ضربه بزند. این به طور چشمگیری راندمان مبدل گشتاور را افزایش می دهد.

استاتور یک تیغه ی طراحی شده خیلی تهاجمی دارد که مسیر سیال را تقریبا به طور کامل وارونه می کند. یک کلاچ یکطرفه (داخل استاتور) استاتور را به یک شافت ثابت در گیربکس ارتباط می دهد( مسیری که کلاچ اجازه دارد گردش کند در شکل بالا ملاحظه می شود). به خاطر این طرح هنگامیکه سیال به پره های استاتور برخورد می کند استاتور نمی تواند با نیروی سیال برای تغییر مسیر ، بچرخد.و می تواند فقط در جهت مخالف بچرخد.

وقتی خودرو حرکت می کند یک اتفاق کوچک قدری فریبنده رخ می دهد. یک نقطه در نزدیکی سرعت 40 مایل بر ساعت یا 64 کیلومتر بر ساعت که هر دو تای پمپ و توربین تقریبا با سرعت یکسان می چرخند(پمپ همیشه کمی سریع تر گردش می کند). در این نقطه، سیال از توربین برگشته، وارد پمپ متحرک در مسیر یکسان می شود، درنتیجه نیازی به استاتور نیست.

با وجود اینکه توربین مسیر سیال را تغییر دهد و آن را به پشت پرتاب کند، به دلیل آنکه که توربین در جهتی سریعتر از سیال پمپ شده در جهت دیگر می چرخد، سیال آرام در مسیری که توربین می چرخد خاتمه می یابد. اگر شما در پشت وانت با سرعت 60 مایل بر ساعت می ایستادید، و شما یک توپ را با سرعت 40 مایل بر ساعت به عقب پرتاب کنید، توپ با سرعت 20 مایل بر ساعت به جلو پیشروی می کند. این شبیه چیزی است که در توربین رخ می دهد: سیال در یک مسیر به عقب پرتاپ می شود، اما نه با سرعت عازم شدن آن که در جهت دیگر روانه می شد.

در این سرعت ها سیال در حقیقت به طرف پشت تیغه ی استاتور ضربه می زند، و باعث آزادگردی آن روی کلاچ یکطرفه اش می شود بنابراین مانع حرکت سیال در آن نمی شود.

مزایا و معایب:

درجمع وظیفه ی خیلی مهم مبدل این است که خودرو شما بدون خاموش شدن موتور ایست کامل کند ، در واقع مبدل گشتاور ،گشتاور بیشتری به خودرو شما بواسطه ترمز دهد.مبدل های گشتاور جدید میتوانند گشتاور را از دو به سه برابر افزایش دهند. این نتیجه زمانی اتفاق می افتد که موتور سریعتر از چرخها(سیستم انتقال قدرت) می گردد.

در سرعت های بالا ، جعبه دنده تقریبا در یک سرعت یکسان با موتور، حرکت را از موتور می گیرد.به طور مطلوب اگرچه سیستم انتقال قدرت تمایل دارد عینا با سرعت یکسانی با موتور حرکت کند،ولی به دلیل این اختلاف سرعت قدرت تلف می شود.این قسمتی از این دلیل است که خودروهای اتوماتیک نسبت به خودروهای دنده دستی بدتر گاز می خورد.

برای مقابله کردن با این اثر، بعضی خودروها یک مبدل گشتاور با قفل کلاچ دارند.هنگامی که نیمه های مبدل گشتاور به سرعت بالایی می رسند، این کلاچ انها را به هم وصل می کند،برای رفع کردن لغزش و بهبود بخشیدن راندمان.
 

sameti

عضو جدید
نیروگاه گازی قاین

نیروگاه گازی قاین

سلام من قبلا کارامز این نیروگاه بودم. امیدوارم این مطلب مفید واقع بشه با تشکر صامتی


نيروگاه گازي قاين

نيروگاه گازي قاين وابسته به شركت مديريت توليد نيروگاه هاي گازي خراسان با توان نامي 75 مگاوات شامل سه واحد گازي هر كدام به قدرت 25 مگاوات مي باشد. اين نيروگاه در سال 1364 در جنوب خراسان با نصب دو واحد گازي راه اندازي گرديد. دو واحد از اين نيروگاه ساخت شركت هيتاچي ژاپن و واحد سوم ساخت شركت آلستوم فرانسه مي باشد در اين نيروگاه تعداد 54 نفر پرسنل شامل مهندسين برق ومكانيك و همچنين تعدادي تكنسين در ادارات بهره برداري و تعميرات كه خود شامل تعميرات الكتريك و مكانيك مي باشد مشغول به كار مي باشند. لازم به ذكر است اين نيروگاه چندين بار از لحاظ آمادگي و همچنين از نظر كيفيت بالاي بهره برداري در سطح شركت مقام هاي ممتاز كسب نموده است كه اين امر فقط با سعي وتلاش بي شائبه و شبانه روزي پرسنل سخت كوش و مجرب اين نيروگاه مهيا مي گردد. قسمت بهره برداري داراي چهار شيفت سه نفره شامل يك مهندس شيفت و دو نفر بهره بردار يا اپراتور مي باشد كه دراتاق فرمان حضور داشته و وظيفه بهره برداري از توربين هاي گازي را برعهده دارند.

در ابتدا بصورت مختصر و مفيد درمورد واحدهاي گازي صحبت خواهيم كرد و متعاقبا مواردي را تحت عنوان گزارش كارآموزي بيان خواهيم نمود. نيروگاههاي گازي از نظر آمادگي و سرعت در مدار قرار گرفتن از مزيت بسـياربالايي برخوردار مي باشـند و به همين دليل نام نــيروگاههاي پيك باري

را به خود گرفته اند. زيرا شما قادر هستيد ظرف مدت كمتر از ده دقيقه واحد را راه اندازي و با شبكه پارالل نماييد و از آن بار بگيريد. در صورتي كه اين زمان براي نيروگاه هاي بخار به حدود هشت تا ده ساعت به طول مي انجامد. بنابراين سعي مي شود كه اين مولدين را هنگام پيك شبكه و نياز ضروري استارت نمايند و از نيروگاههاي ديگر همچون بخار و آبي جهت بار پايه استفاده نمايند.
ديگر مزيتي كه اين واحدها دارند سرعت نصب بالاي آن مي باشد بطوريكه واحدهاي بزرگ گازي را مي توانند كمتر از دو سال نصب و راه اندازي نمايند. يكي ديگر از مزيت هاي مولدين گازي حالت بلكه استارت شدن اين واحدها مي باشد كه اين مورد زماني استفاده مي شود كه شبكه يا پست بلكه اوت شده باشد و به هيچ نحوي برق AC در نيروگاه نداشته باشيم كه از اين طريق مي توانيم واحد را با برق DC باتري هاي خود واحد استارت نمود و آن را به مرحله پارالل رساند.
ولي همانطور كه مي دانيم در هر نيروگاهي ديزل اضطراري موجود ميباشد و از حالت بلك استارت وقتي استفاده مي شود كه ديزل نيز مشكل داشته باشد و استارت نشود. ناگفته نماند كه از اين حالت چندين بار استفاده شده و توانسته است شبكه را در حالت هاي اضطراري برق دار نمايد و حالت بلك استارت يكي از مزيت هاي مهم براي اين واحدها به شمار مي آيد. از ديگر مزاياي واحدهاي گازي حالت كندانسه شدن وموتوري شدن آنها مي باشد كه از اين مورد ديگر استفاده اي نمي شود و فقط در زمان هاي گذشته كه شبكه دچار افزايش ولتاژ مي گرديد. از اين حالت استفاده مي نمودند تا با موتوري شدن ژنراتور و مصرف توان راكتيو توسط سيم پيچ هاي ژنراتور اين مشكل را حل كرده و ولتاژ شبكه را تا حد نياز كاهش مي دادند. ولي در اين زمان كه پست هاي فشار قوي مجهز به راكتور مي باشند. ديگر از اين حالت استفاده نمي شودو اين روش مقرون به صرفه نمي باشد. زيرا براي اين كار مجبور مي شدند واحد را راه اندازي و به مرحله پارالل مي رساندند و سپس با دادن سيگنال كندانسه و عمل كردن SS كلاچ موجود در جعبه دنده كاهنده توربين از ژنراتور جدا مي گشت و ژنراتور به صورت مستقل به شبكه وصل مي شد و از شبكه توان راكتيو مصرف مي نمود و به عنوان يك مصرف كننده بار راكتيو عمل مي نمود و ولتاژ شبكه را كاهش مي داد اين واحدها معايبي نيز دارند كه مي توان پايين بودن راندمان را نام برد زيرا قسمت اعظم انرژي توليدي بصورت گاز داغ از اگزوز خارج شده و از آن استفاده اي نمي شود ولي خوشبختانه با آمدن نيروگاههاي سيكل تركيبي و تركيب واحدهاي بخار در كنار واحدهاي گازي به اندازه قابل ملاحظه افزايش يابد.
يكي ديگر از معايب اين واحدها اين مي باشد كه به دليل پيك باري بودن اين واحدها و استارت استپ هاي پي در پي و روزانه قطعات داغ اين واحدها كه از تجهيزات مهم و گران قيمت مي باشد دچار تنش هاي حرارتي گشته و مواردي چون خستگي پره ها و تنش هاي حرارتي باعث از بين رفتن اين قطعات شود.
نكته قابل توجه اين است كه با توجه به تحقيقات به عمل آمده مشخص گرديده است كه هر استارت و استپ در واحدهاي گازي كه از سوخت گازوئيل استفاده مي كنند برابر با 15 ساعت كاركرد مي باشد اين بدين معني است كه هر استارت زدن به واحد برابر با 10 ساعت كاركردن به واحد صدمه ميزند. همچنين تحقيقات نشان داده است كه هر تريپ دراين واحدها معادل 100 ساعت كاركرد واحد مي باشد و دليل آن اين است كه واحد تحت بار كامل بصورت آني متوقف مي شود و اين امر صدمه زيادي به قسمتهاي مختلف واحد بخصوص ياتاقانها و قطعات داغ وارد مي سازد. ولي در حالت توقف نرمال اينطور نيست زيرا در هنگام استپ نرمال بار واحد كم كم كاهش يافته تا به صفر برسد و بعد واحد متوقف مي گردد و ضربه اي به واحد وارد نمي گردد پس از صحبت در مورد واحدهاي گازي مي پردازيم به شرح تجهيزات اصلي و كمكي مولدين و كمي در اين مورد بحث مي كنيم لازم به ذكر است كه از توضيح بعضي از قسمتهاي مولدين بدليل آشنا بودن با آنها خودداري مي گردد.
1ـ تجهيزات اصلي واحدهاي گازي
تجهيزات اصلي اين واحدها عبارتند از توربين ، كمپرسور ، جعبه دنده بار يا كاهنده ، اگزوز و ژنراتور
1ـ‌1 كمپرسور
كمپرسور كار فشرده كردن هوا جهت خنك كاري پره هاي توربين و پوسته توربين و همچنين جهت جهت استفاده در اتاق هاي احتراق و تركيب آن با گاز يا گازوئيل و انجام احتراق كامل نيز مي باشد نكته خيلي جالب اينست كه اين هوا با اينكه كار خنك كاري توربين را برعهده دارد ولي خودداري درجه حرارتي درحدود 300 درجه سانتيگراد مي باشد ولي اين حرارت نسبت به درجه حرارت نسبت به درجه حرارت بسيار بالاي توربين مي تواند خنك كننده باشد و حرارت توربين و پره هاي توربين را كاهش دهد و از وارد آمدن آسيب به پره ها و توربين جلوگيري نمايد.
2ـ1 جعبه دنده بار يا كاهنده
كار اين جعبه دنده همانطور كه از نام آن پيداست كاهش دادن دور توربين مي باشد ما در اين واحدها دو دور داريم يكي دور توربين كه 5100 RPM دور بر دقيقه مي باشد و ديگري دور ژنراتور كه مي بايستي با توجه به دو قطب بودن ژنراتور و فركانس 50HZ بودن شبكه بايد 3000 RPM باشد كه اين تبديل دور در جعبه دنده بار يا كاهنده صورت ميگيرد. در مورد توربين اگزوز و ژنراتور با توجه به آشنا بودن بحث نمي شود.
2ـ تجهيزات كمكي واحدهاي گازي
تجهيزات كمكي واحدهاي گازي عبارتند از پمپ هاي سوخت ، آب ، روغن ، جعبه دنده كمكي ، رادياتورهاي آب ، ديزل راه انداز.
1ـ2 پمپ ها
پمپ سوخت كه اين پمپ جهت انتقال و فشار دار كردن سوخت گازوئيل از محل تانك هاي ذخيره به سمت اتاق هاي احتراق مي باشد تا سوخت با سرعت زيادي به اتاق هاي احتراق پاشيده شود.
پمپ آب كه اين پمپ جهت انتقال آب و فشار دار كردن آن براي خنك كردن روغن واحد مي باشد و كار خنك كاري را برعهده دارد.
پمپ روغن جهت انتقال و ايجاد فشار سيال جهت روغن كاري ياتاقان هاي واحد و روان كاري دنده ها مي باشد و داراي دو نوع AC و DC مي باشد.
قسمت هايي كه توسط اين پمپ ها روغنكاري مي گردد عبارتند از جعبه دنده هاي كمكي و كاهنده ياتاقانهاي موجود در واحد گيربكس مربوط به فن هاي رادياتور واحد و تمامي قسمتهايي كه با هم ارتباط مكانيكي دارند.
2ـ2 جعبه دنده كمكي
اين جعبه دنده محل قرار گرفتن پمپ هاي اصلي واحد بر روي آن و ارتباط دهنده بين شافت توربين و پمپ ها از طريق دنده مي باشد. در واقع با كامل شدن دور توربين ديگر نيازي به پمپ هاي كمكي AC وDC نبوده وسيالات بوسيله پمپ هاي اصلي واحد كه در جعبه دنده كمكي قرار گرفته اند انتقال و فشار دار مي شود و در واقع واحد كاملا مستقل مي گردد. اين پمپ ها توسط دور شافت به چرخش در مي آيند و بسته به فشار هر پمپ دورهاي آنها نيز متفاوت مي باشد و پمپي كه داراي دور بيشتري باشد توسط دنده كوچكتري به شافت وصل مي گردد و هرچه اين دنده ها داراي قطر بيشتري باشند بالطبع داراي سرعت كمتري مي باشند اين جعبه دنده در حالت كار حتما بايد روغنكاري گردد كه اين كار توسط پمپ هاي روغن واحد صورت مي گردد.
3ـ2 ديزل راه انداز
اين ديزل كه از نوع هشت سيلندره خورجيني مي باشد وظيفه چرخاندن شافت توربين را در وهله اول راه اندازي برعهده دارد. اين ديزل با استارت واحد در مدار آمده و به تنهايي توربين را تا دور 20% مي چرخاند و پس از اين دور و برقراري شعله در اتاق هاي احتراق به همراه توربين تا دور 60% در مدار مانده و پس از آن از مدار خارج مي گردد ويكي از تجهيزات بسيار مهم در واحدهاي گازي مي باشد و در صورت بروز نقص در آن واحد قادر به استارت نخواهد بود.
پس از شرح قسمت هاي اصلي و کمکي واحد به شرح وظايف بهره بردار مي پردازيم.
وظايف اصلي بهره بردار
اگر خواسته باشيم وظايف اصلي يک بهره بردار را به صورت مختصر بيان نماييم مي توان به چند وظيفه اصلي که در ذيل آمده است اشاره نمود:
الف- استارت و استپ مولدين در زمان هاي لازم که عموما در زمان هاي پيک شبکه مي باشد در بعضي مواقع نيز در زمان هاي تعميرات بر روي شبکه سراسري مانند پست هاي بلافاصله و خطوط 132 و 400 کيلو وات بر حسب نياز و حصول اطمينان اين واحد ها استارت گردند تا از بروز مشکلات بر روي شبکه جلوگيري نمايد.
ب- بهره برداري درست و مناسب از مولدين و سرکشي بموقع از آنها و گزارش هر گونه نقص
پ- صدور پرميت جهت انجام تعميرات توسط گروه تعميرات نيروگاه
ت- ثبت آمار مربوط به مولدين در لاکشيت موجود در اتاق فرمان هر واحد که اگر خواسته باشيم شرح مختصري از پارامتري هاي اين آمار را نام ببريم مي توان موارد ذيل را نام برد:
- ثبت ميزان توان توليدي اعم از توان اکتيو و راکتيو ولتاژ و جريان خروجي ژنراتور ولتاژ و جريان تحريک
- درجه حرارت هاي سيم پيچ هاي ژنراتور درجه حرارت هاي مربوط به روغن خروجي از ياتاقان هاي واحد درجه حرارت ترموکوپلهاي اگزوز درجه حرارت پره هاي توربين
- ولتاژ هاي تغذيه AC و DC مربوط به سيستم هاي کنترلي و باتري شارژ
- فشار پمپ هاي اصلي نظير پمپ هاي آب – سوخت – روغن- پمپ هيدروليک، فشار مربوط به کمپرسور
- اختلاف فشار ***** هاي هوا – سوخت و روغن
لازم به ذکر است که آمار هاي ثبتي در صورت در مدار بودن مولدين بايستي هر 2ساعت يک بار در لاکشيت مربوط و توسط بهره بردار ثبت و بررسي مي گردد. يک بهره بردار علاوه بر ثبت آمار مربوط مي بايست تمامي پارامترهاي مربوط را با حد تنظيمي و مجاز آن مقايسه نموده و در صورت ناهمخواني و تغييرات محرز آن را به مهندس شيفت مربوطه گزارش داده و در صورت مشاهده نقص، گروه تعميرات را در جريان گذاشته تا توسط گروه رفع نقص به عمل آمده و از بروز مشکلات حاد جلوگيري گردد.
همچنين مهندس شيفت نيز بايد بصورت مرتب شخصا از واحد ها بازديد نموده و آمارهاي ثبت شده را کنترل نمايد و در مواقع بحران بتواند تصميم گيري صحيحي را انجام دهد تا باعث ايجاد خسارات جبران ناپذير نگردد.
در صورت استارت کردن مولدين نيز نيز اپراتور بايد تمامي قسمتهاي واحد را بازديد نموده و از سيستم کنترلي و حفاظتي واحد اطمينان حاصل نمايد و بعد مبادرت به استارت واحد نمايد.
در ذيل مي خواهيم يکي از وظايف مهم که يک بهره بردار قبل و بعد و در حين راه اندازي واحد بايد انجام دهد را به ترتيب شرح دهيم.
بررسي هاي قبل از راه اندازي
يک اپراتور قبل از اينکه بخواهيم واحد را استارت کند موظف است مواردي را که در ذيل بيان مي شود را بررسي نمايد و از صحت آنها اطمينان حاصل نمايد. اين موارد عبارتند از:
- وضعيت مناسب مسير سوخت مصرفي و درجه حرارت آن براي راه اندازي
- اطمينان داشتن از آماده بودن سيستم اطفاء حريق
- کنترل سطح روغن تانک/سطح روغن ديزل راه انداز روغن کارتل ديزل راه انداز و سطح آب خنک کن
- بازديد ظاهري از کليه قسمتهاي توربين گاز
- بررسي وضعيت مناسب گايدون(45 درجه)و بليد والو ها براي راه اندازي
- اطمينان از باز بودن شير هاي فتوسل
- بازديد از وضعيت ترانس اصلي واحد
- بازديد از وضعيت ***** هاي ژنراتور
- بازديد از زغالهاي تحريک و ارث و جريان روغن از شيشه هاي بينايي
- پايين بودن جرقه زن ها
- اطمينان از وضعيت خوب کار کردن الکتروموتورهاي AC وDC واحد
- بازديد ظاهري *****هاي هواي کمپرسور
- عدم نشتي هاي آب و سوخت و روغن
- بررسي وضعيت مناسب کليدهاي MCC و تغذيهAC و DC براي استارت
- ريست نمودن پرچم کليه رله هاي حفاظتي ژنراتور
- بازديد از دماي تانک روغن و هدر روغن
بررسي هاي حين راه اندازي واحد
بهره برداري بعد از بررسي هاي قبل از راه اندازي و اطمينان حاصل کردن از آنها مي تواند اجازه استارت را به مهندس شيفت بدهد تا واحد استارت شود. اپراتور در حين راه اندازي واحد نيز وظايفي دارد که در ذيل بيان شده است:
- سيگنال استارت و وارد مدار نمودن ثباتهاي توربين ژنراتور
- کنترل عملکرد را چت و فکهاي کلاچ راه انداز
- کنترل فشار آب ، سوخت، روغن(مدار روغن تريپ مدار روغن روغنکاري ، مدار روغن هيدروليک)
- کنترل عملکرد ديزل راه انداز
- مد نظر داشتن آمدنVCE (ولتاژ اعمالي به شير تنظيم کننده سوخت واحد)و جرقه زنها و برقراري شعله
- بازديد شعله اتاق احتراق و مد نظر داشتن عملکرد شير استارتهاي نا موفق( شير درين سوخت اضافي)
- کنترل مقاديير VCE درمراحل راه اندازي
- کنترل بيرون آمدن جرقه زنها
- عملکرد درست گايدون(از 45 درجه به 85 درجه)و بليد والوها
- کنترل عدم خروج گاز داغ از لوله U شکل اگزوز
- بازديد کلي واحد و پاالل واحد
- کنترل زمان سرد شدن و توقف ديزل
- بازديد از فن برج خنک کن از نظر لرزش وصدا
- بازديد ظاهري کليه قسمتها و گزارش هر گونه نقص احتماللي
بررسي هاي قبل از توقف واحد
- کنترل کاهش بار و قطع بريکر ژنراتور و تحريک
- کنترل مواحل توقف
- عملکرد گايدون و بليد والو و قطع شعله
- عملکرد کمکي ها(پمپ AC ،DC ،آب ،هيتر ژنراتور،هيتر اتاق ديزل، هيتر اتاق توربين)
- رسسيدن به دور صفر و عملکرد راچت
- بازرسي مداوم عمل راچتينگ به مدت 48ساعت
- کنترل وضعيت جرقه زنها (پايين باشد)
- خروج فن خنک کن اتاق توربين
- اطمينان از بسته بودن کليه دربهاي واحد
- خاموش کردن ثباتهاي ژنراتور و توربين



ادامه این مطلب رو بعدا ارسال میکنم.
 

Avon

عضو جدید
سلام دوست عزبز
سال نو مبارک
امیدوارم که سال 89 برای شما و همه فعالین این سایت سال پر برکتی باشه
از اینکه بار دیگه این تایپک رو فعال کردی سپاس گذارم
شاد سالم و سرزنده باشی
 

fluid2008

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام.در مورد کوره نیز اطلاعاتی رو قرار میدید.متشکرم
 

fluid2008

عضو جدید
کاربر ممتاز
میشه بیشتر توضیح بدی؟
چه نوع کوره ای؟
درمورد احتراق هم تو وبلاگ یه هندبوک گذاشتم نمیدونم دانلود کردین یانه:gol:
بله هندبوک احتراق رو دانلود کردم.همچنین یک کتابه کامل در مورد کوره ها از دوست خوبمون پیرجو.اما فایل فارسی مناسبی در این زمینه پیدا نکردم.
برای درس سوخت و احتراق من موضوع کوره رو برای پروژه انتخاب کردم و قراره در مورد تاریخچه،انواع کوره ها و....توضیحاتی رو در زمانی 15 دقیقه ای ارائه بدم.:gol::gol::gol:
 

ebi_h

عضو جدید
سلام. من مطلب در مورد پمپ های کابردی در نیرو گاهها می خوام .در مورد نوع,کاربرد و خواص متالوزی پمپ ها .
 

نیروگاه برق

عضو جدید
سلام,چیزی در مورد نقشه خوانی نیروگاه ندارید؟منم تازه استخدام نیروگاه شدم.

سلام,چیزی در مورد نقشه خوانی نیروگاه ندارید؟منم تازه استخدام نیروگاه شدم.

:gol:
سلام اینم فلومترهای با سطح مقطع متغیر
با هر انچه درباره انها میخواهید
موفق باشید ;);)
 

tower2010

عضو جدید
درمورد پدیده هامینگ کسی اطلاعاتی داره؟
این پدیده چطوری ایجاد میشه وراه حلش چیه؟
فشار وهوای ورودی(فشار سوخت ودبی هوا ) چه تاثیری رو این پدیده دارن؟
 

aghmohsen

اخراجی موقت
مرجع مقالات ،پروژه تخصصی و پایان نامه های مهندسی مکانیک تهویه مطبوع - تاسیسات - پمپ ها - انرژی خورشیدی - نیروگاه - جوش - فاضلاب

مرجع مقالات ،پروژه تخصصی و پایان نامه های مهندسی مکانیک تهویه مطبوع - تاسیسات - پمپ ها - انرژی خورشیدی - نیروگاه - جوش - فاضلاب

مرجع مقالات ،پروژه تخصصی و پایان نامه های مهندسی مکانیک تهویه مطبوع - تاسیسات - پمپ ها - انرژی خورشی

http://www.mech-proje.blogfa.com

تهويه مطبوع

)چگونگي تأمين شرايط آسايش و يا شرايط خاصّ مورد نظر
2)چگونگي کارکرد سيستم
3)ميزان و درجة آسايش مورد نظر
4)ظرفيت سيستم
5)وضعيت جاگيري و اشغال فضا توسط سيستم
6)هزينه هاي تهيه و نصب (هزينه هاي اوليه)
7)هزينه هاي بهره برداري(running cost ) مانند هزينه هاي مصرف گازوئيل، آب، برق و ...
8) قابل اتکا بودن سيستم



حرارت مركزي



آبرساني و دفع فاضلاب



برق و تاسيسات



انرژی خورشیدی




 

ali-sarshar

عضو جدید
برای شروع هم بد ندیدم از توربین بخار شروع کنیم
فایلی که به دستتون میرسه حاوی اطلاعات مفیدی در زمینه توربین بخار واجزای سازنده اونه
امید که مفید به فایده باشه
منتظر نظرات پیشنهادات راهنماییها و فایلهای شما دوستان عزیز هستم
موفق باشید ;)
http://rapidshare.com/files/248719327/Steam_Turbine.zip.html
سلام
من از رپيدشر نمي تونم دانلود كنم ممكنه برام ميل كني:
alisarshar1980@yahoo.com
 

misi.tensai

عضو جدید
فن دمنده ی بویلر

فن دمنده ی بویلر

سلام.
من اطلاعاتی راجع به فن های دمنده ی بویلرها میخوام.شرایط کاریشون،جنسشون،شرکتای سازندشون و ...
ممنون میشم اگه کمکم کنید.
 

aminrava

عضو جدید
Komak

Komak

سلام دوستان من دانشجوي كارشناسي رشته مكانيك نيروكاه دانشكاه صنعت آب و برق (شهيد عباسبور) هستم من درباره آينده كاري رشتم و وضعيت تحصيلات تكميليش عطلاعات كافي ندارم ميشه من در رشته برق قدرت ادامه بدم
 

taksepidar

عضو جدید
سلام دوستان عزیز
نوشته اید از سیر تا پیاز نیروگاه ها
یه خواهشی دارم هیچکدومتون در باره ی طراحی نیروگاه بادی مطلبی ندارین
هر چی تو googleسرچ کردم فارسی که پیدا نمی شه اگرم باشه تکراری
اگر مطلبی دارین لطف کنین میل کنین
tmeysam92@yahoo.com

سلام

من یک هندبوک انگلیسی دارم اگر می خواهید ایمیل بزنید براتون بفرستم taksepidar@gmail.com
 

mariya_a

عضو جدید
سلام بچه ها.من نياز به كمك دارم.پروژم نيروگاههاي تركيبي هست.جديدا كتابي دراين زمينه منتشر نشده؟اگه منتشر شده معرفي كنيد.مقاله دراين مورد چطور سراغ دارين؟
ممنون ميشم كمكم كنيد.
با تشكر
 
Similar threads
بالا