air bag

na3rmech83

عضو جدید
مقاله در مورد air bag
 

پیوست ها

  • air bag.pdf
    186.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

babak hatami

عضو جدید
به افتخارت:
آشنايي با دستگاه CMM

« در سال1950 دو پيشرفت در عرصه اندازه گيري روي داد . يكي از آنها سيستم شبكه هاي انكساري ( Diffraction Gratings ) بود كه توانست اندازه گيري حركت محورها را با دقت بالايي انجام دهد و ديگري به كار بردن ياتاقان هاي خطي بدون اصطكاك در محور ماشين ها و كنترل اتوماتيك آن ها بود . اين مسأله به طراحي CMM ها انجاميد .ماشين هايي كه ميز آن ها قابليت حمل قطعات بزرگ را دارند و اندازه گيري را در سه محور متعامد انجام مي دهند . ماشين هاي اوليه يك گلويي داشتند كه يك Probe با دماغه مخروطي در آن نصب مي شد . محورها حركت مي كردند تا Probe روي سوراخي كه مختصات آن اندازه گيري مي شد قرار گيرد . سپس داخل سوراخ رانده مي شد و نيرويي كه توسط مخروط وارد مي شد به اندازه اي بود كه محورهاي كم اصطكاك امكان مركز شدن را مي يافتند . به اين ترتيب موقعيت سوراخ نسبت به مبدأ مشخص مي گرديد و بر روي شمارنده دكاتروني نمايش مي يافت . اين شمارنده بعدها با ديودهاي نوري تعويض گشت . همچنين پيشرفت هاي ديگري بر كارايي CMM هاي بزرگ افزود . يكي تعويض پراب هاي قبلي با پراب هاي تماسي (Touch Trigger) و ديگري كاربرد كامپيوتر در كنترل ، ثبت و پردازش حركت محورها بود . ماشين هاي امروزي از همان اصول پيروي مي كنند .
Probe هاي تماسي
براي CMM ها كه به كامپيوتر متصل هستند ، لازم است كه عضوي به محض رسيدن به قطعه تحريك شده و علايم مربوطه را به منظور ذخيره و پردازش به كامپيوتر ارسال كند . نمونه اين عضوها پراب هاي تماسي مي باشد . اين پراب شامل يك سوزن با انتهاي كروي است . قطر كره مشخص است و وقتي كره با سطحي تماس مي يابد يك سيگنال به كامپيوتر فرستاده مي شود تا موقعيت هر سه محور در لحظه تماس ذخيره گردد . از آنجايي كه تمام CMM ها از پرابهاي ساخت Renishaw استفاده مي كنند ، پراب هاي تماسي با نام Renishaw شناخته مي شوند . سيگنال انتقالي از پراب بايد از يك واسطه عبور كند تا به زبان ماشين در آيد . پراب مي تواند مستقيماً با كابل انعطاف پذير به اين واسطه متصل گردد ويا آنطور كه در CMM ها كاربرد بيشتر دارد پراب در اطراف يك بدنه هفت ديود دارد كه با تماس پراب با قطعه، اشعه فروسرخ از خود منتشر مي كنند . اين سيگنال توسط يك جزء حساس به فروسرخ كه در اطراف ماشين وصل شده است جذب شده و قبل از ورود به كامپيوتر به وسيله يك واسطه مناسب ، پردازش مي گردد.
شبكه هاي انكساري خطي
يك سري نوار يا ديسك شيشه اي يا فلزي مي باشند كه بر روي خطوط با فاصله بسيار دقيق و مساوي قرار داده شده اند تا يك شبكه تشكيل يابد . اين شبكه ها به صورت جفت به كار مي روند يكي از آنها ثابت است و شبكه مقياس (Scale ) ناميده مي شود و در واقع نيز درجه بندي اندازه گيري مي باشد و شبكه ديگر متحرك است و به عنوان شبكه شاخص ( Index ) شناخته مي شود . اگر شبكه شاخص موازي و همراستا روي شبكه مقياس قرار گيرد با جابجايي شاخص مقدار نور عبوري از بين شبكه ها وابسته به تركيب بوجود آمده بين محل صفحات شاخص و مقياس تغيير مي كند . اما اگر صفحات با يك زاويه روي هم قرار بگيرند نوارهاي نوري (Fringe ) حاصل مي گردد كه فاصله آن ها بسيار بيشتر از فاصله صفحات است (چيزي شبيه به پراش نور توسط منشور ) . اگر شبكه شاخص كسري از فاصله صفحات در جهت A جابجايي پيدا كند ، نوارهاي نوري نيز همان كسر از فاصله بين نوارها در جهت B جابجا مي شوند . به اين ترتيب از اندازه گيري جابجايي نوارهاي نوري مي توان براي اندازه گيري جابجايي شبكه هااستفاده كرد .اگر شبكه شاخص فاصله خاصي را حركت كند ، با شمردن تعداد نوارهاي نوري عبور كرده از يك نقطه مي توان جابجايي شبكه شاخص را محاسبه كرد . در واقع اين شبكه ها به عنوان يك بزرگنماي حركت به كار مي روند. براي شمردن اين تعداد از ديودهاي نوري با خروجي جريان سينوسي استفاده مي شود ، خروجي به يك صفحه نمايش منتقل مي گردد ... با اين روش نمي توان جهت حركت را تشخيص داد ، به عبارتي اگر شبكه 10 واحد در يك جهت حركت كرده و 5 واحد برگردد دستگاه اين مطلب را مانند حركت 15 واحدي در نظر مي گيرد. اين مشكل نيز با استفاده از دو ديود نوري با اختلاف فاز ربع فاصله دو نوار حل شده است... همچنين استفاده از دو سري شبكه دقت كار را به شدت افزايش مي دهد . با استفاده از اين اصول و پيشرفت هاي الكترونيكي، اندازه گيري جابجايي تا 1μm به راحتي انجام گرفت . »
تهیه کننده:ابوذر شعبانی
Metrology For Engineers , 5th Edition , 1991 , J.F.W.Galyer & C.R.Shotbolt با تلخيص


 

babak hatami

عضو جدید
بازم بگيرين اينو داشته باشين:
اصول طراحی خطوط لوله گاز(Gas Pipeline Design Considerations)

کدها واستانداردها:
عملیات مهندسی وتعیین ویژگی های مواد خطوط لوله مطابق با استانداردهای مربوطه انجام می شود می باشد استاندارها عبارتند از:
v American Petroleum Institute (API)
v American National Standards Institute (ANSI)
v American Society of Mechanical Engineers (ASME)
v International Organization for Standardization(ISO)
v Occupational Safety and Health Administration(OSHA)
v National Association of Corrosion Engineers(NACE)

طراحي خط لوله در دو بخش زير انجام مي پذيرد:
v طراحی هیدرولیکی
v طراحی مکانیکی

اطلاعات کلی زیر برای طراحی هیدرولیکی خطوط لوله گاز و سایر محصولات لازم می باشدعبارت است از:
v دمای زمین در مسیر خط لوله مدفون شده
v دماي محيط
v فشار تزريقي ورودي
v دماي وروردي گاز
v ضریب هدایت حرارتی خاک
v سرعت سيال
v اطلاعات مسير خط لوله (ارتفاع وشيب و..)
v زبری داخلی لوله
v ترکیب شیمیایی گاز وسایر محصولات
v طول خط لوله وارتفاع از سطح دریا
v دبی جریان
v ضریب کارکرد برای دبی طراحی
v ماکزیمم سرعت سیال
نكات مهم در طراحي مكانيكي خطوط لوله :
· آناليز تنش خط لوله
· پايداري سازه اي
· طراحي براساس معيار زلزله
· آنكورينگ خطوط لوله
· دقت در طراحي خطوط لوله در تقاطع بارودخانه ها و مسيل هاجاده ها وراه آهن
· كنترل نيروهاي شناوري
· Piggableبودن
· كنترل فرسايش در داخل لوله
· حفاظت كاتدي سطح لوله
· انتخاب مواد مناسب
· انتخاب valveهاي مناسب
· دقت در طراحي اتصالات ودرز جوش ها
 

babak hatami

عضو جدید
اينو هم :
کاویتاسیون و دلایل ایجاد آن در پمپها
نوشته: مهرزاد خراسانی
رتبه:0 نظرات:0

javascript:openWindow('pop_send_to_friend.asp?sender=article&url=http://www.safmechanic.com/farsi/article_read.asp?ID=253')
javascript:openWindow5('article_print.asp?id=253')


این پدیده یکی از خطرناکترین حالتهایی است که ممکن است برای یک پمپ به وجود آید. آب یا هر مایع دیگری، در هر درجه حرارتی به ازای فشار معینی تبخیر می شود. هرگاه در حین جریان مایع در داخل چرخ یک پمپ، فشار مایع در نقطه ای از فشار تبخیر مایع در درجه حرارت مربوطه کمتر شود، حبابهای بخار یا گازی در فاز مایع به وجود می آیند که به همراه مایع به نقطه ای دیگر با فشار بالاتر حرکت می نمایند. اگر در محل جدید فشار مایع به اندازه کافی زیاد باشد، حبابهای بخار در این محل تقطیر شده و در نتیجه ذراتی از مایع از مسیر اصلی خود منحرف شده و با سرعتهای فوق العاده زیاد به اطراف و از جمله پره ها برخورد می نمایند. در چنین مکانی بسته به شدت برخورد، سطح پره ها خورده شده و متخلخل می گردد. این پدیده مخرب در پمپ ها را کاویتاسیون می نامند. پدیده کاویتاسیون برای پمپ بسیار خطرناک بوده و ممکن است پس از مدت کوتاهی پره های پمپ را از بین ببرد. بنابراین باید از وجود چنین پدیده ای در پمپ جلو گیری گردد. کاویتاسیون همواره با صدا های منقطع شروع شده و سپس در صورت ادامه کاهش فشار در دهانه ورودی پمپ، بر شدت این صدا ها افزوده می گردد. صدای کاویتاسیون مخصوص ومشخص بوده وشبیه برخورد گلوله هایی به یک سطح فلزی است. همزمان با تولید این صدا پمپ نیز به ارتعاش در می آید. در انتها این صداهای منقطع به صداهایی شدید ودائم تبدیل می گردد و در همین حال نیز راندمان پمپ به شدت کاهش می یابد. این پدیده در سرعتهاي بالا باعث خرابي و ايجاد گودال مي گردد . گاهي در يك سيستم هيدروليكي به علت بالا رفتن سرعت‚فشار منطقه اي پائين مي ايد و ممكن است اين فشار به حدي پائين بيايد كه برابر فشار سيال در آن شرايط باشد و يا در طول سرريز يا حوضچه خلاءزايي در اثر وجود ناصافيها و يا ناهمواريهاي كف سرريز خطوط جريان از بستر خود جدا شده و بر اثر اين جداشدگي فشار موضعي در منطقه جداشدگي كاهش يافته و ممكن است كه به فشار بخار سيال برسد . در اين صورت بر اثر اين دوعامل بلافاصله مايعي كه در آن قسمت از مايع در جريان است به حالت جوشش درامده و سيال به بخار تبديل شده و حبابهايي از بخار بوجود ميايد . اين حبابها پس از طي مسير كوتاهي به منطقه اي با فشار بيشتر رسيده و منفجر ميشود و توليد سر وصدا مي كند و امواج ضربه اي ايجاد مي كند و به مرز بين سيال و سازه ضربه زده و پس از مدت كوتاهي روي مرز جامد ايجاد فرسايش و خوردگي ميكند . تبديل مجدد حبابها به مايع و فشار ناشي از انفجار آن گاهي به ١٠٠٠ مگا پاسكال ميرسد .

از انجايي كه سطوح تماس اين حبابها با بستر سرريز بسيار كوچك مي باشند نيروي فوق العاده زيادي در اثر اين انفجارها به بسترهاي سرريز ها و حوضچه هاي آرامش وارد مي كند . اين عمل در يك مدت كوتاه و با تكرار زياد انجام مي شود كه باعث خوردگي بستر سرريز مي شود و به تدريج اين خوردگيها تبديل به حفره هاي بزرگ مي شوند . اين مرحله را :

مي نامند .
Cavitation erosion orcavitation pitting


در سرريز هاي بلند چون سرعت سيال فوق العاده زياد مي باشد ‚در نتيجه نا صا فيهاي حتي در حد چند ميليمتر هم مي تواند باعث ايجاد جدا شدگي جريان شود . هر نوع روزنه با برامدگي تعويض ناگهاني سطح مقطع هم مي تواند باعث جدايي خطوط جريان شود . اين پديده معمولا در پايه هاي دريچه ها بر روي سرريز ها‚در قسمت زير دريچه هاي كشويي و انتهاي شوتها رخ دهد .

شرايطي كه موجب كاويتاسيون مي گردد اغلب در جريانهاي با سرعت بالا پديد مي ايد . بطور مثال سطح آبروي سريز كه ٤٠ تا ٥٠ متر پايين تر از سطح تراز آب مخزن مي باشد بطور حاد در معرض خطر كاويتاسيون قرار دارد . پديده كاويتاسيون در جريانات فوق اشفته در پرش هيدروليكي در مكانهايي مثل حوضچه هاي خلاءزايي مشكلات فراواني ايجاد مي كند .

صدمه كاويتاسيون به سازه هاي طراهي شده براي سرعتهاي بالا و در سد هاي بلند و سرريزهاي بزرگ يك مشكل دائمي است .



فاكتورهاي موثر در پديده كاويتاسيون :

در طي حداقل ٢٠سال تجربه و بررسي عملكرد سرريزها ( شامل مدل و آزمايش بر روي پروتوتيپ ) اين طور نتيجه گيري شده كه كاويتاسيون در اثر عملكرد مجموعه اي از عوامل و شرايط است . معمولا يك عامل به تنهايي براي ايجاد مسئله كاويتاسيون كافي نيست ولي تركيبي از عوامل هندسي و هيدروديناميكي و فاكتورهاي وابسته ديگر ممكن است منجر به خسارت كاويتاسيون گردد .

از مهمترين عواملي كه مي توانند در اين زميه ممكن است دخيل باشند مي توان به موارد زير اشاره كرد :

١- عوامل هندسي : كه شامل موارد زير مي شود .

الف : ناهمواريهاي سطحي سرريز‚خصوصا برامدگيها و فرورفتگيهاي موضعي

ب- شكافهاي دريچه هاي كشويي و پايه هاي دريچه هاي قطاعي

piers ج- ستونها

د- درزهاي ساختماني

Flow spitter & deflector ه-جدا كننده جريان ودفلكتورها

Ports of ducts & pipe و- دهانه مجاري و لوله

Changeof water passage shape ز- تغير در شكل عبور جريان

Misalinment of conduit ح- انحنا يا انحراف در مسير جريان در آبراهه




٢- عوامل هيدروديناميكي :

الف- دبي مخصوص

ب – سرعت جريان

ج - عملكرد دريچه

د- توسعه لايه مرزي



٣- عوامل متفرقه :

الف- انتقال حرارت در طي فروريختن

ب- درجه حرارت آب

ج- تعداد واندازه حبابهاي درون آب

Diffusion of air د- پراكندگي هوا


 

Similar threads

بالا