◄[ درخواست هاي خودتان را پيرامون طراحي سازه هاي فولادي فقط در اين تاپيك مطرح كنيد ]►

◄[ درخواست هاي خودتان را پيرامون طراحي سازه هاي فولادي فقط در اين تاپيك مطرح كنيد ]►

  • نرم افزار هاي ساده و كويا و كوتاه ؟

    رای: 0 0.0%
  • نرم افزار هاي قابل درك ساده و روان چيست؟

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    0
  • نظرسنجی بسته .

sajjad.2088

عضو جدید
پیچش در طبقات و قابها

پیچش در طبقات و قابها

سلام دوستان..
محاسبات یه ساختمان 7 طبقه رو انجام میدم که یک طرف قاب خمشی و طرف دیگر قاب بادبندی هم محوره.. نیروی v رو محاسبه کردم ولی در محاسبه و توزیع پیچش و توزیع نیروی زلزله مشکل دارم اگر میتونیین کمک کنین!!!!:heart::heart::heart:
 

delara_msh

عضو جدید
salam mamnon az tozihateton,, bebakhshid ba fonte EN neveshtam,, FR nadashtam
rasty axa dideh nemishan,, mishe dobareh axa ro bezarin
mamnon misham
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
راهنمایی در پنجره load combinations معرفی ترکیب بارگذاری

راهنمایی در پنجره load combinations معرفی ترکیب بارگذاری

با سلام خدمت دوستان

دوستان راهنمایی کنن در برنامه ایتبیس پنجره load combinations معرفی ترکیب بارگذاری در ترکیب بار زنده و مرده comb2= D +L مشکلی نیست و در پنجره اضافه می شی اما برای تعریف این ( comb2:0.75(D+L+EX


چطور باید در جدول عمل کنم؟.......... یا سایر ضرایبی که یکی از دوستان در فایل آموزشی گذاشته رو چطور باید به جدول اضافه کنم .؟..........



Untitled-1.jpg
 

reza2011

عضو جدید
خانم مهندس متاسفانه سايتي كه عكسها در اون آپلود شده بود از بين رفته ولي براي اينكه اين تاپيك براي هميشه قابل استفاده باقي بمونه من مجدد عكسهاي ديگه اي رو پيدا كردم و آپلود كردم ...

در تصوير زير تير پيوند نمايش داده شده كه طول تير پيوند با e نشان داده شده است . تصوير زير تنها مهاربند ebf مجاز قابل اجرا ميباشد :



در تصوير زير مهاربند ebf غير مجاز مشاهده ميشود :





در تصوير زير مهاربند با رفتار برشي مشاهده ميشود . اين رفتار بهترين حالت براي مهاربند ebf ميباشد . طول تير پيوند در اين حالت بسيار كم ميباشد :





در تصوير زير مهاربند با رفتار خمشي مشاهده ميشود . در اين حالت تخريب مهاربند نسبت به حالت قبل زودتر به وقوع پيوسته و در اين حالت شكل پذيري تا حد زياد كاهش مي يابد . توصيه ميكنم تا حد امكان سعي كنيد طول تير پيوند را زياد اختيار نكنيد .



 

reza2011

عضو جدید
سلام . عزيزم تو همون قسمت Scale Factor ضريب 0.75 رو وارد كن بعد دگمه add رو كليك كن . بعد ميري دوباره بار بعدي رو انتخاب ميكني دوباره ضريبش رو ميزاري و دوباره دگمه ADD و كارت كه تموم شد دگمه ok رو كليك ميكني . يادت باشه قبلا بارهات رو شامل بار زلزله يا بار باد در صورت وجود در بخش Define Static Load Case Names در منوي define معرفي كرده باشي . موفق باشي . ;)
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
سلام . عزيزم تو همون قسمت Scale Factor ضريب 0.75 رو وارد كن بعد دگمه add رو كليك كن . بعد ميري دوباره بار بعدي رو انتخاب ميكني دوباره ضريبش رو ميزاري و دوباره دگمه ADD و كارت كه تموم شد دگمه ok رو كليك ميكني . يادت باشه قبلا بارهات رو شامل بار زلزله يا بار باد در صورت وجود در بخش Define Static Load Case Names در منوي define معرفي كرده باشي . موفق باشي . ;)

مهندس جان مثلا در مثال
comb2:0.75(D+L+EX

D*.75+L*.75+EX*1

درسته یا نه ........... حالا اگر از EX کسر شود باید چطور عمل کرد......... ؟
 

reza2011

عضو جدید
مهندس جان مثلا در مثال
comb2:0.75(D+L+EX

D*.75+L*.75+EX*1

درسته یا نه ........... حالا اگر از EX کسر شود باید چطور عمل کرد......... ؟

فرضا تركيب بار 0.75D+0.75L-Ex

يكبار بار رو D انتخاب كن و ضريب رو 0.75 و دگمه Add رو كليك كن

بار ديگه بار رو L انتخاب كن و ضريب رو 0.75 و باز هم دگمه Add رو كليك كن

بار ديگه بار رو Ex انتخاب كن و ضريب رو 1- انتخاب كن و باز هم دگمه Add رو كليك كن .

در نهايت دگمه OK رو كليك كن تا تركيب نهايي به تركيبات بار اضافه بشه ... موفق باشي :)
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
فرضا تركيب بار 0.75D+0.75L-Ex

يكبار بار رو D انتخاب كن و ضريب رو 0.75 و دگمه Add رو كليك كن

بار ديگه بار رو L انتخاب كن و ضريب رو 0.75 و باز هم دگمه Add رو كليك كن

بار ديگه بار رو Ex انتخاب كن و ضريب رو 1- انتخاب كن و باز هم دگمه Add رو كليك كن .

در نهايت دگمه OK رو كليك كن تا تركيب نهايي به تركيبات بار اضافه بشه ... موفق باشي :)


مهندس جان ممنون بابت پاسخ کاملا متوجه شدم ..................

از اینکه وقت گذاشتید و به سوالاتم پاسخ دادید. ممنون .......... سپاس فراوان
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
سلام
فقط يه يادآوري كنم
اينكه اين ضريب 0.75 در تزكيبات بارگذاري سازه فلزي وقتي آيين نامه ubc97 انتخاب ميشه بايد در تمام بارها ضرب شود هم مرده هم زنده و هم زلزله
يعني 0.75DL+0.75LL+0.75EX OR +0.75EY
 

saba2810

اخراجی موقت
طراحی کاربردی در سازه‌های فلزی

طراحی کاربردی در سازه‌های فلزی




سال 2010 | 224 صفحه | ISBN: 9781439835715 | 1,81 MB





توضیحات: این کتاب برای اولین بار به ارائه نمونه‌های کاربردی طراحی و محاسبات عملی به‌منظور ایجاد یک سازه فولادی صنعتی تحت اقدامات متفاوت فنی و مهندسی ازجمله حمل بارها با جرثقیل، بارهای تحمیلی، و نیروهای باد، نموده است.
مهندسین و دانشجویان رشته عمران می‌توانند با استفاده از این کتاب با فرایند طراحی به‌طور کامل آشنا شده و به تجزیه‌وتحلیل کل ساختار و طراحی اجزای ساختاری بپردازند.
محاسبات مورد نیاز به‌منظور طراحی کاربردی به صورت ساده و قابل درک و با به‌کار گیری یک رویکرد گام‌به‌گام همراه با ملاحظات طراحی در این کتاب ارائه شده‌اند.

نویسنده در این کتاب تجارب عملی و دانسته‌های علمی و نظری خود را با ساختاری مناسب و در قالبی آموزشی به ‌عنوان یک راهنمای ارزشمند برای دانشجویان، مهندسین و افراد شاغل در این زمینه ارائه داده است.






دانلود کتاب های عمران
منبع: بر بال های کتاب


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اتاق بدون کتاب، همچون بدن بدون روح است. "سیسرو"
اگر مادر نباشد جسم انسان ساخته نمی‌شود و اگر کتاب نباشد روح بشر پرورش نمی‌یابد. "پلوتارک"
بهترین دوست من کسی است که کتابهایی را به من هدیه کند که تا به حال نخوانده باشم. "لینکلن"
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
نحوه محاسبه و مشخص نمودن نمره تیر در یک دهانه

نحوه محاسبه و مشخص نمودن نمره تیر در یک دهانه

با سلامی دوباره خدمت مهندسین گرامی.............

دوستان راهنمایی و کمک کنن به صورت روشن و قابل فهم برای امثال من نوعی ................. با مثالی که میزنیم چطور پل مورد نیاز رو مشخص می کنید.

ساختمانی قدیمی که فقط در همکف ساخت دارد را در حال بهسازی هستیم در قسمتی برای تغییرات لازم است دیوار وسط برداشته شود که عرضی با دهانه 5 متر داریم .حالا چطور پلی را معرفی کنیم که جایگزین دیوار تخریب شده باشد.

با توجه به مثال............ پیشاپیش از همیاری شما عزیزان سپاسگزارم .:gol:


- نحوه محاسبه این دهانه تا مرحله انتهای نمره آهن مناسب را لطفا مهندسین گرامی توضیح بدند............؟

- اگر طبقه دیگری موجود بود و بار زنده آن هم در حد یک مدرسه وضعیت پل چطور مشخص می شد ........؟
 

omid1390

عضو جدید
راهنمایی در مورد سقف های با کمترین لرزش

راهنمایی در مورد سقف های با کمترین لرزش

سلام به همه
مهندسین عزیز نظرتون رو در مورد اینکه چه سقفی کمترین میزان لرزش رو داره میخواستم بدونم مثلا طبقه بالا یه بچه بدو بدو فوتبال بازی میکنه...
طول دهانه هم حدود 7 متره
در ضمن کسی در مورد سقف KSD اطلاعاتی داره؟
پیشاپیش ممنونم
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
سلام به همه
مهندسین عزیز نظرتون رو در مورد اینکه چه سقفی کمترین میزان لرزش رو داره میخواستم بدونم مثلا طبقه بالا یه بچه بدو بدو فوتبال بازی میکنه...
طول دهانه هم حدود 7 متره
در ضمن کسی در مورد سقف KSD اطلاعاتی داره؟
پیشاپیش ممنونم



1-با این حساب دور سقف طاق ضربی رو خط بکشید چون بیشترین لرزش رو داره ............

2- اینطور که شنیدم سقف کامپوزیت با عرشه های فولادی یا همان (metal dack) کمترین لرزش رو در ساختمان داره .

3-این هم یک فایل در خصوص انواع سقفها و مقایسه اونها با هم مطالعه کنید حتما مفید واقع میشه .......


download-icon-Taktemp (2).png
 

reza2011

عضو جدید
دوست عزيز بطور كل مبحث كنترل لرزش در سقفهاي داراي تيرچه فلزي مطرح ميشود كه همونطور كه دوست عزيزم فرمودند سقف كامپوزيت از نظر نداشتن لرزش سقف خوبي است البته به شرطي كه كنترل لرزش هنگام طراحي تيرچه ها انجام گرفته باشد . ولي در سقفهاي بتني مشكل لرزش به گونه اي كه در سقفهاي كامپوزيت مطرح هست وجود ندارد و حتي در طراحي سقف نيز پارامتر كنترل لرزش نداريم .

سقف ksd تا حد زيادي شبيه به سقف كامپوزيت هست فقط قالبهاي آن به شكل ذوزنقه در آمده و توكار هستند و ضمنا در اين گونه سقف آرماتور حرارتي نيز نداريم .ضمنا در اين حالت تيرچه كمتري به نسبت سقف كامپوزيت استفاده ميشود .

اينجا
رو ببينيد .
 

omid1390

عضو جدید
ممنون دوست عزیز
فقط یک سوال دیگه دارم اونم اینکه شما خودتون تا حالا سقف KSD اجرا شده دیدین؟ اگه آره به نظرتون خوبه یانه؟
 

reza2011

عضو جدید
دوست عزيز خودم اجرا نكردم ولي بسيار سقف مقرون به صرفه و با سرعت بالايي هست . پس بي شك ميتونيد ازش استفاده كنيد .
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
با سلامی دوباره خدمت مهندسین گرامی.............

دوستان راهنمایی و کمک کنن به صورت روشن و قابل فهم برای امثال من نوعی ................. با مثالی که میزنیم چطور پل مورد نیاز رو مشخص می کنید.

ساختمانی قدیمی که فقط در همکف ساخت دارد را در حال بهسازی هستیم در قسمتی برای تغییرات لازم است دیوار وسط برداشته شود که عرضی با دهانه 5 متر داریم .حالا چطور پلی را معرفی کنیم که جایگزین دیوار تخریب شده باشد.

با توجه به مثال............ پیشاپیش از همیاری شما عزیزان سپاسگزارم .:gol:


- نحوه محاسبه این دهانه تا مرحله انتهای نمره آهن مناسب را لطفا مهندسین گرامی توضیح بدند............؟

- اگر طبقه دیگری موجود بود و بار زنده آن هم در حد یک مدرسه وضعیت پل چطور مشخص می شد ........؟

نه نه ............. شما دوستان اینجوری وقتشو ندارید پاسخ بدید.............


بذارید پله پله پیش بریم ...............


نمره تیر یک دهانه ای به عرض 4 متر با بار وارده به تیر موجود به وزن 4 تن محاسبه کنید؟
 

reza2011

عضو جدید
سلام خدمت دوست عزيزم ...

در مورد سئوال شما بايد عرض كنم مشكل اصلي و بحراني شما در وضعيت فعلي طراحي ستون هست در درجه اول و نه طراحي تير .

قبل از هر توضيحي از شما درخواست ميكنم كه قبل از برداشتن هر ديوار باربر در يك ساختمان قديمي ساخت فاقد اسكلت حتما با دفاتر مهندسي فعال و با سابقه در زيمنه بازسازي و مقاوم سازي مشورت كنيد و كار رو زير نظر اين گونه دفاتر انجام بديد چون كاري بس خطرناك است . در ساختمان مورد نظر شما مسلما ديوار مورد نظر نقش ديوار باربر و يا همان ستون رو خواهد داشت . قبل از برداشتن اون حتما بايد بار تمام سقف از طريق ستونهاي موقت كه بصورت جك هاي فلزي از تيرچه ها به سمت كف و در نهايت به پي وارد ميشود منتقل گردد . بعد از اعمال جكها كه تعداد انها بايد از طراحي مشخص شود شما قادريد با رعايت احتياطات لازم اقدام به تخريب ديوار كنيد . البته قبل از تخريب توسط مهندس محاسب بايد تعداد و سايز ستون مورد نظر مشخص شود ضمنا ستون مورد نظر بايد به شكل مطمئن در نهايت با پي ساختمان در ارتباط باشد . بعد از طاحي ستون نوبت به طراحي پل ميرسد كه صد البته در مقايسه با طراحي ستون بسيار ساده تر ميباشد . باري كه پل تحمل ميكند عبارت است از بار متمركزي كه توسط هر تيرچه به پل وارد ميشود . كه اگر از 2 جهت بر روي پل تيرچه وارد شود مسلما 2 بار متمركز در هر محل اتصال تيرچه به تير خواهيم داشت . هر بار متمركز معادل با عكس العمل تيرچه در هر انتها خواهد بود كه به سادگي با داشتن بار گذاري قابل محاسبه خواهد بود . در نهايت شما يك تير 2 سر مفصل داريد كه چندين بار متمركز در نقاط مختلف اون وارد شده و قادر به طراحي آن خواهيد بود . با تعيين ممان ماكزيمم تير طراحي و در برابر برش كنترل ميشود .

نكته حائز اهميت آن است كه تير حتما بايد در 2 انتهاي خود به ستون متصل شود زيرا با اين فرض طراحي شده است .

براي توضيحات بيشتر سعي كنيد يك نقشه تقريبي از پلان ساختمان موجود قرار بديد .
 

Silence

عضو جدید
راهنمایی برای شروع به طراحی...

راهنمایی برای شروع به طراحی...

من یه چند سالی هست که از دروس عمران فاصله گرفتم...نزدیک به 4 سال...
می خوام شروع کنم به طراحی...
برای این کار درس های طراحی رو دوره کنم؟...یا اینکه همزمان با شروع یک پروژه هر جا نیاز شد برم سراغ اون دروس؟...
بهترین راه برای اینکه هم سریع تر راه بیفتم و هم اینکه اصولی کار رو یاد بگیرم چیه؟...
روش خاصی برای این کار پیشنهاد می شه؟...
 

Silence

عضو جدید
همچنان کسی نظری نداره؟...
فرض کنید یه تحصیل کرده در رشته عمران که مدتهاست از درس طراحی به دور بوده می خواد شروع به طراحی کنه...
چه پیشنهادی برای شروع اصولی که در ادامه باعث پیشرفت سریعش بشه دارید؟...
 
بالا