► •*♥*•◄ در حریم یار ( ویژه نامه ماه مبارک رمضان ) ► •*♥*•

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شرح دعای روز هیجدهم‏

سحرهای ماه مبارک رمضان طلایی‌ترین فرصت

استفاده از لحظات سراسر نور سحرهای ماه مبارک رمضان از نگاه دعاهای روز این ماه عظیم غافل نبوده و در آستانه ورود به لیالی مبارکه قدر، بر بهره‌مندی هرچه بیشتر از این لحظات خدایی تاکید می‌کند.

اللَّهُمَّ نَبِّهْنِی فِیهِ لِبَرَکَاتِ أَسْحَارِهِ‏ وَ نَوِّرْ فِیهِ قَلْبِی بِضِیَاءِ أَنْوَارِهِ وَ خُذْ بِکُلِّ أَعْضَائِی إِلَى اتِّبَاعِ آثَارِهِ بِنُورِکَ یَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِین‏[1]

اى خدا مرا در این روز براى برکات سحرها بیدار و متنبه ساز و دلم را به روشنى انوار سحر منور گردان و تمام اعضاء را براى آثار و برکات این روز مسخر فرما به حق نور خود اى روشنى بخش دلهاى عارفان.

اللَّهُمَّ نَبِّهْنِی فِیهِ لِبَرَکَاتِ أَسْحَارِهِ

بهره‌مندی از برکات سحر

خدایا مرا متنبه کن تا از برکات سحرهای ماه رمضان استفاده کنم ، و اهل سحر باشم و طوری نباشد که فقط برای سحری خوردن بلند شوم و اهل نماز شب و دعای سحر نباشم ، سعی کنید در طول سال از سحر ها استفاده کنید .


هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ ****از یُمن دعای شب و ورد سحری بود [2]

خدایا توفیق بهره برداری از برکات سحر را روزی من کن ؛ حتی کسانی که نمی توانند روزه بگیرند ، سحرها بیدار باشند تا از برکات سحر استفاده کنند.

وَ نَوِّرْ فِیهِ قَلْبِی بِضِیَاءِ أَنْوَارِهِ

خدایا قلب مرا نورانی کن به روشنایی انوار سحر ، بخاطر اینکه سحر یک نورانیتی دارد ، خدایا به آن نور سحر قسمت می دهم که قلب ما را نورانی کن ، الان قلبهای ما زنگ زده است ، الان من خودم را می گویم قلب من هم دچار زنگار است ، خود من به احوالات گذشته خودم که نگاه می کنم می بینم که آن آدم چهل سال پیش نیستم ، دعای کمیل را که می خواندم شاید حدود سه ساعت طول می کشید و اصلا یک پلک بر هم زدن خسته نمی شدم ؛ شصت و سه سال قبل که در مشهد بودم، مرحوم کلباسچی - که شرحی بر دعای کمیل هم از ایشان منتشر شده است به نام « انیس اللیل » - در صحن مسجد گوهرشاد دعای کمیل می خواندند آن هم از حفظ و با چه حال و هوایی ! اما الان که به خودم که نگاه می کنم دیگر آن حال نیست ! محیط چه کار ها
که با ما نمی کند ! چرا چشم ما آلوده شده ؟! چرا گوش ما آلوده شده ؟! و.....همه چیز ما عوض شده است .

لذا دعا ، دعای خیلی خوبی است که از خدا بخواهیم قلب و دل ما را نورانی کند.

وَ خُذْ بِکُلِّ أَعْضَائِی إِلَى اتِّبَاعِ آثَارِهِ

خدایا تمامی اعضاء مرا طوری قرار بده که از آثار تو پیروی کنم ، طوری باشم که چشم و دست و... همه اعضاء و جوارحم از آثار و برکات تو پیروی کند .

بِنُورِکَ

خدایا تو را به نور خودت قسم می دهم که این حاجت من را برآورده کنی ! ممکن است بپرسی که مگر خدا نور دارد ؟ می گویم : بله « الله نور السموات و الارض » [3]

یَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِین‏

ای خدایی که به نور خودت قلب عارفین را نورانی کرده ای

منظور از عارف کسی نیست که از عرفان دم می زند و حرف از وادی عشق می‌زند و خود آراسته به آداب اهل معرفت نیست ؛ گاهی امام از عرفان می گوید و یک زمانی آدمی که محاسن ندارد از عرفان دم می زند ! و بین این دو تفاوت است .

برای دلت در بساز

شخصی به خدمت آیت الله اراکی رسید و گفت : مرا موعظه کنید ؟
آقا گفتند : شما چکاره هستید ؟
مرد گفت : نجّار
گفتند : برای دلت هم در ساخته ای ؟ اگر برای دلت در نساخته ای برو برای دلت در بساز

سخنی با جوانان

شما جوانان ، الان که دل های شما پاک و نورانی است مواظبت از حریم قلب تان کنید و دری محکم و آهنین بر آن بسازید تا شیطان بر دل شما راه پیدا نکند و اگر امروز و فردا بکنید ، دیر می شود ، در روایت آمده است که عمر به چهل سالگی که رسید شیطان بر پیشانی شخص گناه کار بوسه می زند و می گوید ، کار تو دیگر تمام شده است [4] ؛ چرا که دل تبدیل به ویرانه شده است و خرابه ای بیش نیست . خوشا بحال جوان هایی که قدر نعمت جوانی را می دانند.

[1]- بحارالأنوار ج : 95 ص : 50
« اللَّهُمَّ نَبِّهْنِی فِیهِ لِبَرَکَاتِ أَسْحَارِهِ وَ نَوِّرْ فِیهِ قَلْبِی بِضِیَاءِ أَنْوَارِهِ وَ خُذْ بِکُلِّ أَعْضَائِی إِلَى اتِّبَاعِ آثَارِهِ یَا نُورَ قُلُوبِ الْعَارِفِینَ »

[2]- دیوان حافظ شیرازی

[3]- (24) النور : 35
ترجمه : خداوند نور آسمانها و زمین است

[4] - مشکاة الانوار-ترجمه هوشمند و محمدى ص 343
رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: چون مرد به چهل سالگى رسد و خیرش از شرش بیشتر نباشد؛ شیطان بین دو چشمش را ببوسد، و گوید: این چهره‏اى است که رستگار نگردد
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

اى والاترين آرمان اميدواران!

دست آرزوها را از دامان دلم كوتاه گردان و اَمل‏ها را از من بگير تا عمل‏هايم تعالى يابد.
اى بى‏زوال مطلق و اى مطلق لايزال!
جاودانگى،
جز با تو و تبسم خالقانه‏ات،
ميسر نخواهد شد؛ حال آنكه فراموشى‏هاى من، جز موجبات اخم آسمان را فراهم نكرده است و جز ترسيم آرزوها،
نقشى حاصل ننموده!
خداوندا!

در محكمه عدالت تو متحير مانده‏ام؛
چرا كه اگر بخواهى مرا ببخشايى، منتهاى فضل و كرامت توست و اگر بار گناهم چنان باشد كه مستوجب عفو تو قرار نگيرم و مرا كيفر بدهى،
باز هم نهايت عدالت توست؛
پس هر اراده تو، نشان خداوندى توست و هر خطاى من،
گواه خروج از بندگى‏ات.
محتاج توايم
چه كسى جز تو مى‏تواند گناه مرا ببخشد؟!

چه كسى جز تو قادر است از خطاهاى پيوسته ما اهل زمين، درگذرد؟!
اى چشم پوشاننده از زشتى‏هاى ما؛ اى كه هم خود خطاها را ناديده مى‏گيرى و هم ستاريّت خود بر عيوب را به اوج رسانده‏اى!
به راستى چه چيز باعث مى‏شود كه تو از ما نااميد نشوى؛
در حالى كه تمام فرصت‏هايى را كه به ما داده‏اى، در غفلت، نابود كرده‏ايم؟
اى كه مدت فرمان‏روايى و خداوندى‏ات بى‏پايان است،

بر فرصت محدود ما رحم كن و بيدارمان ساز!
اى كه شگفتى‏هاى عظمتت مرزى نمى‏شناسد،
ما را از گمراهى در شناخت حقيقت،
مصون دار!
اى كسى كه گنجينه‏هاى رحمتت،
هرگز تمامى ندارد،
به فقر مطلق ما بينديش و چاره‏اى ساز كن كه سخت درمانده و محتاجيم.

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شرح دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان

مست دنیا نباشیم

آیت‌الله مجتهدی تهرانی، در شرح دعای روز نوزدهم ماه ضیافت الهی، بیان داشته‌اند؛ آنقدر مست دنیا هستیم که ابداً متوجه دشواری‌های قبر و دوزخ نیستیم.
اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِیهِ حَظِّی مِنْ بَرَکَاتِهِ وَ سَهِّلْ سَبِیلِی إِلَى خَیْرَاتِهِ‏ وَ لاَ تَحْرِمْنِی قَبُولَ حَسَنَاتِهِ یَا هَادِیاً إِلَى الْحَقِّ الْمُبِین‏ [1]

اى خدا در این روز بهره مرا از برکاتش وافر گردان و بسوى خیراتش، مسیرم را سهل و آسان ساز و از حسنات مقبول آن، مرا محروم مساز، اى راهنماى بسوى دین حق آشکار.

اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِیهِ حَظِّی مِنْ بَرَکَاتِهِ

« وفّر » به معنی « زیاد کن » خدایا روزی من کن تا از برکات ماه مبارک رمضان حظ و بهره فراوان ببرم ، و برکات ماه رمضان همان قرآن خواندن و دعای ابو حمزه خواندن است و گریه کردن بر سختی مرگ و آنچه پس از مرگ در پیش رو داریم .

قبر ندا می‌دهد من خانه تنهایی تو هستم

در حدیث آمده است که قبر ؛ هر روز به پنج کلمه ندا می کند ؛ « اَلقَبر یُنادی بِخمس کلماتٍ » و قبر هر روز صبح به صبح خطاب به ما می کند « اَنَا بیتُ الوَحْدَه » منم خانه تنهایی تو ، در قبرستان همه کنار هم خوابیده اند ولی در عین حال غریب هستند ، و بغلی از بغلی بی خبر است « فاحملوا الیَّ اَنیساً » انیسی و همنشینی برای خودت تهیه کن تا در آنجا تنها نباشی ، اعمال نیک بهترین انیس انسان هستند در غربت قبر ؛ « اَناَ بیتُ الظُلمة » من خانه تاریکی تو هستم « فحملوا اِلَیَّ سِراجاً » پس چراغی برای تاریکی قبرت آماده ساز « اَنَا بَیتُ الدِیدان » من خانه کرم و عقرب تو هستم پس تریاق و زهری که کرم ها و عقرب ها را از بین ببرد با خود بیاور . [2]

عقرب‌ها به جنازه حمله کردند

سالها قبل یکی از طلبه ها در مدرسه ما درس می خواند ؛ ایشان می گفت : جنازه ای بود که می خواستیم او را دفن کنیم هر مکانی انتخاب می کردیم ؛ عقرب ها به جنازه حمله می کردند ، هر چه آنها را می کشتیم باز مثل چشمه از زمین می جوشیدند ؛ آخر هم خسته شدیم و جنازه را روی عقرب ها گذاشتیم و دفن کردیم .

قبر می گوید من خانه پر از مار و عقرب تو هستم « فَاحمِلوا الیَّ تِریاقا [3] » و این روایات می خواهد بگوید که به فکر آخرتت باش ولی ما آنقدر مست دنیا هستیم که ابدا متوجه دشواری های قبر و برزخ و ... نیستیم ، انسانی که بی هوش هست نمی فهمد و به فکر این مسائل نیست ، لذا از خدا بخواهیم که ما را هوشیار کند .خدا کند که صدا های عالم معنی را بشنویم ! که همواره فریاد می زند « اَنَا بیتُ الظُلمة ؛ انا بیتُ الدیدان ؛ انا بیت الغُربه »....خدایا توفیق بده از برکات ماه مبارک رمضان استفاده کنیم . حدود چهل سال پیش بود که در روزنامه خواندم ؛ مصرف برق در ماه رمضان بالا رفته است ؛ و باید هم همینطور باشد و مردم اهل سحر باشند و از برکات ماه رمضان استفاده کنیم

دولت وظیفه دارد با رباخواران مقابله کند

«حظ» به معنی بهره می باشد ، بعضی ها در معاملات و قرض دادن هایشان بهره حرام می گیرند و اهل ربا هستند ، و دولت وظیفه دارد با ربا خواران مقابله کند ؛ من تعجب می کنم که چرا در جمهوری اسلامی هنوز عده ای ربا خواری می کنند و دولت هم هیچ اقدامی نمی کند ! باید عده‌ای از طرف دولت تجسس کنند و اهل ربا را شناسایی و مجازات کنند .

فراموش نکنیم بهره دو نوع است ، یکی بهره حرام مثل ربا و.. و یکی هم بهره معنوی مثل ماه رمضان که محل دعا و بهره‌های معنوی می باشد .

وَ سَهِّلْ سَبِیلِی إِلَى خَیْرَاتِهِ

خدایا راه خیرات را برای من آسان کن ، یکی از خیرات افطاری دادن هست ، اگر تمکن مالی دارید افطاری بدهید ، که ثواب زیادی هم دارد ؛ سابق در مساجد افطاری می دادند که باعث جذب بچه ها به مساجد می شد وکار خوب و پسندیده‌ای بود ، یا درخت توت در مسجد می کاشتند تا پای بچه ها به مسجد باز شود ، باید مسجد جذابیت داشته باشد تا جوانان و بچه ها به آنجا بیایند الان غالب افراد در مساجد پیرمردها هستند ! چرا ؟!

لذا از خدا بخواهید که راه خیرات را برای ما آسان بکند ؛ باید از حال همسایه خود با خبر باشید ؛ بعضی ها سحری ندارند بخورند با نان خالی روزه می گیرند ؛ و شما مسئول هستید حتی اگر بی خبر باشید ! باید تحقیق کنید و از حال همسایه فقیرتان اطلاع داشته باشید .

مواخذه اصحاب توسط امام معصوم‌(ع)

در روایت است که شخصی مورد مواخذه امام معصوم‌(ع) قرار گرفت که چرا تو از حال همسایه فقیرت بی خبری ؟

آن شخص گقت : نمی دانستم

حضرت فرمودند : مواخذه ات می کنم که چرا نمی دانستی ؛ اگر با خبر بودی که همسایه ات ندارد و کمک نمی کردی که کافر بودی‌! صرف دعاخواندن انسان را بهشتی نمی کند باید زیر بال و پر فقراء را گرفت ؛ آن هم نه هر فقیری ، بلکه فقیر آبرومند که فقیر هست و اظهار فقر نمی کند.

*کاری نکنیم حسنات اعمال از بین برود

وَ لاَ تَحْرِمْنِی قَبُولَ حَسَنَاتِهِ

خدایا مرا از قبول حسنات محروم نکن ، خدایا اگر کار خوبی می کنم اهل نماز شب و دعای ابوحمزه و... هستم حسنات آن اعمالم را به من برسان و محرومم نکن ؛ یعنی کاری کنم که آن حسناتم از بین برود ، مثلا اگر یک غیبت کنم تمام اعمال چهل روزه من از بین می رود [4] در حدیث آمده است که اگر کسی غیبت کند عبادات چهل روزه او در نامه کسی که مورد غیبت قرار گرفته است نوشته می شود [5] .

لذا اگر کسی غیبت شما را کرد باید برای او چشم روشنی هم ببرید چون تا چهل روز هر کار خیری که بکند در نامه اعمال شما ثبت می شود ؛ در جامع السعادت آمده است که شخصی مورد غیبت قرار گرفت و آن شخص برای غیبت کننده هدیه فرستاد و تشکر کرد. [6] باید هر روز بگوییم که خدایا کاری کن که حسناتم مورد قبول تو واقع بشود.

یَا هَادِیاً إِلَى الْحَقِّ الْمُبِین‏

ای خدایی که راهنمایی می کنی به سوی حق ؛ الان چقدر باید از خدا شکر گذار باشیم که ما را به دین حق هدایت نموده است و همه ، شیعیان امیر المومنین علی بن ابیطالب ( علیه السلام ) هستید . «و الَی الحقِ المُبین » در حقیقت ولایت اهل‌بیت‌(ع) هست که خداوند ما را به سوی ولایت اهل بیت هدایت نموده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شرح دعای روز بیستم


توفيق تلاوت قرآن را از خدا خواستار شويم




خبرگزاري فارس: در دعاي روز بيستم ماه رمضان مي‌خوانيم: خدايا در اين روز براي من درهاي بهشت را بگشاي و درهاي آتش دوزخ را ببند و مرا توفيق تلاوت قرآن عطا فرما اي فرود آورنده وقار و سكينه بر دل‌هاي اهل ايمان!


شرح فراز اول

منظور از «اللهم افتح لي فيه ابواب الجنان» چيست؟

در اينجا منظور از اينكه مي‌گوييم خدايا درهاي بهشت را بر روي من بگشاي اين است كه خداوند ما را از گناهاني كه در طول عمر خويش انجام داده‌ايم پاك سازد و حسنات و كارهاي نيك ما را افزون سازد؛

چرا كه تا انسان گنهكار باشد و از خيرات و حسنات به دور باشد، بهشت بر او حرام خواهد بود و تنها هنگامي دربهاي بهشت روي او گشوده مي‌شود كه هيچ گناهي بر او نباشد و اينكه مي‌گوييم درهاي بهشت را بر روي ما بگشاي،

به اين خاطر است كه خداوند به ما عنايت فرمايد تا طوري در دنيا زندگي كنيم كه بتوانيم در آخرت از هر دري كه خواستيم وارد بهشت شويم.

شرح فراز دوم

منظور از «اغلق عني فيه ابواب النيران» چيست؟

براي آنكه بفهميم منظور از «اغلق عني فيه ابواب النيران» چيست؟ اشاره مي‌كنيم به فرموده خداوند عز و جل در قرآن كريم: «الم يعلموا انه من يحاد الله و رسولا فان له نارجهنم خالدا فيها» (توبه / آيه 64) يعني «آيا نمي‌دانند كه هر كس با خداوند و رسولش دشمني نمايد، آتش جهنم براي اوست كه در آن جاودان خواهد ماند»

و با توجه به اين آيه شريفه در مي‌يابيم ما در اين روز در اصل با اين دعا از خداوند مي‌خواهيم ما را جزء كساني قرار دهد كه از دستورات ذات اقدسش و رسول گرامي‌اش پيروي كنيم چرا كه پيروي از خداوند و رسولش برابر با رستگاري در دنيا و آخرت و دوري از آتش دوزخ است.

شرح فراز سوم

«ووفقني فيه لتلاوه القرآن يا منزل السكينه في قلوب المومنين» «و مرا در اين روز توفيق تلاوت قرآن عطا فرما اي فرود آورنده وقار و سكينه بر دل‌هاي اهل ايمان»

از پيامبر اكرم (ص) توصيه‌هايي در مورد تلاوت قرآن دارند. رسول گرامي اسلام فرمودند: «نوروا بيوتكم بتلاوه القرآن اولا تتخذوها قبورا كما فعلت اليهود و النصاري، صلوا في لكنائس و البيع و عطلوا بيوتهم فان البيت اذا كثر فيه تلاوه القرآن كثر خيره و انسع اهله و اضاء لاهل السماء كما تصنئي نجوم السماء لاهل الدنيا» (اصول كافى، جلد 4)

يعني «خانه‌هاي خود را به تلاوت قرآن روشن كنيد و آنها را گورستان نكنيد چنانچه يهود و نصارا كردند، در كليساها و عبادتگاههاي خود نماز كنند ولي خانه‌هاي خويش ار معطل گذارده‌اند (و در آنها عبادتي انجام ندهند) زيرا كه هر گاه در خانه بسيار تلاوت قرآن شود خير و بركتش زياد شود»

و اهل آن به وسعت رسند و آن خانه براي اهل آسمان درخشندگي دارد چنانچه ستارگان آسمان براي اهل زمين مي‌درخشند و ما نيز مي‌دانيم كه هر چيزي بهاري دارد و بهار قرآن ماه مبارك رمضان است؛

چنانچه امام باقر (ع) فرمودند: «لكل شي ربيع و ربيع القرآن شهر رمضان» يعني «هر چيزي بهاري دارد و بهار قرآن ما، ماه مبارك رمضان است»

پس با اينحال ما نيز از خداوند در اين روز مي‌خواهيم كه :


به ما توفيق عنايت فرمايد تا بتوانيم كلام نورانيش را تلاوت كرده و به آن جامه عمل بپوشانيم.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شــــب توبه

شب قدر،

بال گشودن فرشتگان و عرشیان،
روی زمین دیدنی است.
ستارگان با نورافشانی زیبای‌شان اشک‌های سوز و توبة بندگان گنه‌کار را در اوج نگاه‌های‌شان و در آسمان عشق منعکس می‌کنند.
آری،
دست‌های نیاز سوی خداوند بلند شده است تا از عطر رحمت او سرشار شوند.
اطرافم را می‌نگرم.
همه جا پر شده است از بوی رحمت و مهربانی و عشق خداوندی.
همه جا لبریز نالة سوزناک عاشقان الهی است.
نواهای عاشقانه با آوایی عطشناک،
تشنگی روح‌های سرگردان در کویر دنیا را سر می‌دهند و با ناله‌های بک یا الله»، عاشقی و نیاز را به اوج می‌رسانند.
امشب،
مهتاب مثل همیشه نیست،

او نیز نورانی‌تر شده تا با تابش رحمت الهی بر دل‌های تاریک و سیاه چندین ساله، آن‌ها را روشن و الهی کند.
پروردگارا!
در این شب،
چشم به آسمان دوخته‌ام و سر بر آستان کبریایی تو.
بارالها!
تسبیح‌گوی توام و چشم در چشم افق دوخته‌ام و در مدار نگاهم نظاره‌گر کهکشان مهربانی توام.
یا نور!

هیچ یاریگری نیست جز مهربانی تو.
پس دستم بگیر.
هیچ تکیه‌گاهی نیست جز پناهگاه مودّت و رحمت تو. مرا نزد خویش بپذیر. قطرات اشک و ناله‌های سوزناک،
آرام آرام دلم را به سویت می‌کشاند.

مهربانا!
می‌دانم که شب قدر را فرصتی برای دل‌سوختگان و عاشقان راهت قرار داده‌ای و من باید این پلکان صعود را در این شب زیبا و نورانی بپیمایم.
باید راهی به سوی آسمان بیابم.
باید خود را به ابدیت نزدیک کنم. باید هم‌چون فرشتگان، گرداگرد امام هستی بگردم. باید بروم به سوی نورانیت.
باید وجودم را در اینة خوبی‌ها منعکس کنم.
باید در این شب،
خود را پیدا کنم که سال‌هاست گم‌کردة راهم و اسیر پندارهای خویش.
باید در این جادة تنهایی گام بردارم،
عاشقانه نالة بک یا الله»
سر دهم و بند بند یا غیاث المستغیثین»
را بر لوح دلم حک کنم.
باید رنگ خدا گیرم که شب قدر،
شب زیبایی‌هاست،
شب آسمانی شدن
شب هم‌نشینی با فرشتگان است.
شب توبه و استغفار،

شب وعده با خداست.
و من آمده‌ام با چشمانی اشکبار و دستانی تهی و کوله‌باری از گناه که بر دوشم سنگینی می‌کند.
آمده‌ام تا همیشه نیازم را با بی‌نیازی وجودش یک‌رنگ کنم.
آمده‌ام تا تسبیح توبه و استغفار را دانه‌دانه بشمارم.
آمده‌ام تا وجودم را در اقیانوس بی‌کران رحمت الهی غرق کنم.
آمده‌ام ای خوب‌ترین!
ای بهترین!
ای مهربان‌ترین!
تا در میهمانی بندگانت مرا نیز بپذیری و بخشش گناهان را بدرقة راهم کنی.
آمده‌ام تا به چهارده نور پاک،
قسَمت دهم و والاترین کتاب را بر سر بگیرم و بالاتر روم.
مرا به خویش وامگذار و در این شب،
با بهترین دوستانت هم‌نشین کن و از خویش مران که بی‌تو حیرانم و سرگردان.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

شب الهی


بگذار تا بمیرم در این شب الهی
ورنه دوباره آرم رو روی روسیاهی
چون رو کنم به توبه، سازم نوا و ندبه

چندان که باز گردم گیرم ره تباهی
چون رو کنم به احیاء، دل زنده گردم اما
دل مرده می‏شوم باز با غمزه گناهی
گرچه به ماه غفران بسته است دست شیطان
بدتر بود ز ابلیس این نفس گاه گاهی
ای کاش تا توانم بر عهد خود بمانم
شرمنده ‏ام ز مهدی وز درگهت الهی
تا در کفت اسیرم قرآن به سر بگیرم
چون بگذرم ز قرآن اُفتم به کوره راهی
من بندگی نکردم با خویش خدعه کردم

ترسم که عاقبت هم اُفتم به قعر چاهی
با اینکه بد سرشتم با توست سرنوشتم
دانم که در به رویم وا می‏کنی به آهی
ای نازنین نگارا تغییر ده قضا را
گر تو نمی ‏پسندی تقدیر کن نگاهی
دل را تو می ‏کشانی بر عرش می ‏کشانی
بال ملک کنی پهن از مهر روسیاهی
دل را بخر چنان حُر تا آیم از میان بُر
بی عجب و بی تکبّر از راه خیمه گاهی
امشب به عشق حیدر ما را ببخش یکسر

جان حسین و زینب بر ما بده پناهی
آخر به بیت زینب بیمار دارم امشب
از ما مگیر او را جان حسن الهی
در این شب جدایی در کوی آشنایی

هستم چنان گدایی در کوی پادشاهی


 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

شب قدر؛
شــــب توبه

شب قدر،
بال گشودن فرشتگان و عرشیان،
روی زمین دیدنی است.
ستارگان با نورافشانی زیبای‌شان اشک‌های سوز و توبة بندگان گنه‌کار را در اوج نگاه‌های‌شان و در آسمان عشق منعکس می‌کنند.
آری،
دست‌های نیاز سوی خداوند بلند شده است تا از عطر رحمت او سرشار شوند.
اطرافم را می‌نگرم.
همه جا پر شده است از بوی رحمت و مهربانی و عشق خداوندی.
همه جا لبریز نالة سوزناک عاشقان الهی است.
نواهای عاشقانه با آوایی عطشناک،
تشنگی روح‌های سرگردان در کویر دنیا را سر می‌دهند و با ناله‌های بک یا الله»، عاشقی و نیاز را به اوج می‌رسانند.
امشب،
مهتاب مثل همیشه نیست،

او نیز نورانی‌تر شده تا با تابش رحمت الهی بر دل‌های تاریک و سیاه چندین ساله، آن‌ها را روشن و الهی کند.
پروردگارا!
در این شب،
چشم به آسمان دوخته‌ام و سر بر آستان کبریایی تو.
بارالها!
تسبیح‌گوی توام و چشم در چشم افق دوخته‌ام و در مدار نگاهم نظاره‌گر کهکشان مهربانی توام.
یا نور!

هیچ یاریگری نیست جز مهربانی تو.
پس دستم بگیر.
هیچ تکیه‌گاهی نیست جز پناهگاه مودّت و رحمت تو. مرا نزد خویش بپذیر. قطرات اشک و ناله‌های سوزناک،
آرام آرام دلم را به سویت می‌کشاند.

مهربانا!
می‌دانم که شب قدر را فرصتی برای دل‌سوختگان و عاشقان راهت قرار داده‌ای و من باید این پلکان صعود را در این شب زیبا و نورانی بپیمایم.
باید راهی به سوی آسمان بیابم.
باید خود را به ابدیت نزدیک کنم. باید هم‌چون فرشتگان، گرداگرد امام هستی بگردم. باید بروم به سوی نورانیت.
باید وجودم را در اینة خوبی‌ها منعکس کنم.
باید در این شب،
خود را پیدا کنم که سال‌هاست گم‌کردة راهم و اسیر پندارهای خویش.
باید در این جادة تنهایی گام بردارم،
عاشقانه نالة بک یا الله»
سر دهم و بند بند یا غیاث المستغیثین»
را بر لوح دلم حک کنم.
باید رنگ خدا گیرم که شب قدر،
شب زیبایی‌هاست،
شب آسمانی شدن
شب هم‌نشینی با فرشتگان است.
شب توبه و استغفار،

شب وعده با خداست.
و من آمده‌ام با چشمانی اشکبار و دستانی تهی و کوله‌باری از گناه که بر دوشم سنگینی می‌کند.
آمده‌ام تا همیشه نیازم را با بی‌نیازی وجودش یک‌رنگ کنم.
آمده‌ام تا تسبیح توبه و استغفار را دانه‌دانه بشمارم.
آمده‌ام تا وجودم را در اقیانوس بی‌کران رحمت الهی غرق کنم.
آمده‌ام ای خوب‌ترین!
ای بهترین!
ای مهربان‌ترین!
تا در میهمانی بندگانت مرا نیز بپذیری و بخشش گناهان را بدرقة راهم کنی.
آمده‌ام تا به چهارده نور پاک،
قسَمت دهم و والاترین کتاب را بر سر بگیرم و بالاتر روم.
مرا به خویش وامگذار و در این شب،
با بهترین دوستانت هم‌نشین کن و از خویش مران که بی‌تو حیرانم و سرگردان.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

قال الصادق(علیه السلام):« انا انزلناه فی لـیلة القـدر، اللیلة فاطـمه و القـدر الله فمن عرف
فاطمه حق معرفتها فقد ادرک لیلة القدر و أنما سمیت فاطمه لأن الخلق فطموا عن

معرفتها و قوله و ما ادریک ما لیلة القدر لیلة ال
قدر خیر من الف شهر یعنی

خیر من الف مؤمن و هی ام المؤمنین تنزل الملائکة و الروح فیها و

الملائکه المؤمنون الذین یملکو ن علم آل محمد (صلی الله علیه و آله
و سلم)‌ والروح القدس هی‌ فاطمة(علیهاالسلام)‌ بأذن ربهم من
کل أمر سلام هی حتی مطلع الـفجر یعنی حتی
یخرج القائم آل محمّد (علیه السلام) »




امام جعفر صادق



(علیه السلام) فرمود:

« ما آنرا در شب قدر نازل کردیم شب،حضرت
فاطمه زهراء(سلام الله علیها ) و قدر، خداوندمتعال است.
پس هر کس حضرت فاطمه زهراء(سلام الله علیها ) را به حقیقت
معرفت بشناسد،‌ شب قدر را درک کرده است و جز این نیست که
آنحضرت، فاطمه(سلام الله علیها) نامیده شد، چون خلائق از شناخت او بریده
و جدا شده اند و فرمایش خداوند عزّوجلّ که: و تو چه می دانی‌شب قدر چیست؟
شب قدر از هزارماه بهتراست یعن‍ی بهتر ازهزار مؤمن زیرا او مادر مؤمنین است ودراین
شب فرشتگان و روح نازل میشوند.فرشتگان یعنی مؤمنانی‌ که از علم آل محمد
(صـلوات الله عـلیهم اجـمـعین)‌ بـهـره مـند می باشـند و روح؛ هـمان روح الـقـدس
که حـضـرت فـاطـمــه زهـراء(سـلام الله عـلیهـا ) اسـت می‌ بـاشـد؛
و از هر امـر و فرمـانی ســلام و رحمـت است تا طـلوع
سپیده دم؛ یعنی تا هنگام ظهور و قیام حضرت
قائم آل محمد(عجل الله تعالی ‌فرجه الشریف)
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شرح دعای روز بیست و یکم


براي اينكه خدا از ما راضي باشد، بايد در دل از خدا راضي باشيم


مرحوم آيت‌الله مجتهدي تهراني : اگر هر چه خدا به ما دهد به همان راضي باشيم، خدا هم از ما راضي مي‌شود؛ اما اگر در دلمان از خدا شكايت داشته باشيم، به اين معني است كه خدا هم از ما راضي نيست.


شرح فرازهاي دعا

آيت‌الله مجتهدي تهراني در شرح فراز «اللهمّ اجْعَلْ لي فيهِ الى مَرْضاتِكَ دليلاً» مي‌گويد: ‌خدايا كاري كن، راهي برايم پيدا شود تا تو از من راضي شوي! بايد توفيقاتي از ما سر بزند تا دليل و راهنمايي باشد براي اينكه خدا از ما راضي باشد.


وي مي‌افزايد: حديث داريم كه اگر مي‌خواهيد بدانيد خدا از تو راضي هست يا نه؛ به خودت نگاه كن، ببين تو از خدا راضي هستي يا گوشه دلت مي‌گويي چرا فلاني دارد و من ندارم! اينكه گله مي‌كني كه خدا چرا به من نداده و فلان كس داده نشان دهنده اين است كه از خدا راضي نيستي و خدا هم از تو رضايت ندارد.

اين استاد اخلاق در ادامه اظهار مي‌كند: شما مثل بيمار هستيد و خدا مثل دكتر است. ساعت 10 صبح دكتر به اتاق بيمارستان مي‌آيد و دستور غذا را به مسئول آشپزخانه مي‌دهد.

در يك اتاق گاهي 8 بيمار مي‌خوابند و دكتر مي‌گويد به اين بيمار چلوكباب دهيد و به آن آقا غذا ندهيد و به آن بيمار ديگر هم سوپ دهيد. حالا آن بيماري كه دكتر از غذا منعش كرده با دكتر نزاع نمي‌كند، چون مي‌داند عمل جراحي خواهد شد و نبايد غذا بخورد. نگاه تمام بيمارها به دكتر يكسان است و ما هم پيش خدا بايد اينجور باشيم.


اين استاد اخلاق ادامه مي‌دهد: همانطور كه دكتر صلاح مريض را هر چه باشد، مي‌داند، خداي تبارك و تعالي هم هر چه صلاح ما باشد را مي‌دهد. به يكي كمتر و به يكي بيشتر مي‌دهد و ما نبايد اعتراضي كنيم.


آيت‌الله مجتهدي تهراني تأكيد مي‌كند: اگر اين روحيه را پيدا كرديم كه هر چه خدا به ما دهد به همان راضي باشيم، خدا هم از ما راضي مي‌شود؛ اما اگر در دلمان شكايت داشته باشيم كه خدا به ما كم داده، به اين معني است كه خدا هم از ما راضي نيست.



وي با بيان اينكه منشأ غيبت «حسد» است، مي‌گويد: بايد ريشه حسادت را بزنيم تا غيبت نكنيم. ما نوعاً گرفتار حسد و اخلاق رذيله هستيم و دچار غيبتيم. حالا در ايام رمضان نيت كنيم كه اعضا و جوارحمان نيز روزه باشند تا اسير غيبت و ديگر گناهان نشويم.


وي در ادامه مي‌گويد: حديث داريم كه هر وقت روزه مي‌گيريد كاري كنيد تا گوشتان هم روزه باشد. غيبت و آواز حرام گوش ندهيد. زبانتان غيبت نكند و زنان پوست صورت و موي خود را به نامحرم نشان ندهند. ولي متأسفانه ما روزه عام مي‌گيريم و آخر ماه همان آدم اول ماه هستيم.



آيت‌الله مجتهد تهراني مي‌گويد: حديث داريم كساني كه جاهلند و روزه حقيقي نمي‌گيرند و عبادت خالص انجام نمي‌دهند مثل حيوان آسيابان هستند. يعني از صبح تا شب راه مي‌روند؛ اما پيش نمي‌روند و غروب همان جايي هستند كه صبح بودند.



وي در خصوص شرح فراز «وَلا تَجْعَل للشّيطان فيهِ علي سَبيلاً» مي‌گويد: در اين بخش مي‌خوانيم كه خدايا كاري كن تا شيطان در ماه رمضان و ايام بعد از آن بر من راه پيدا نكند!

حال چه كار كنيم تا شيطان بر ما راه پيدا نكند؟ حديث داريم كه شيطان با 3 طايفه كاري ندارد.


آنهايي كه ياد خدا مي‌كنند، آنهايي كه هنگام سحر بلند مي‌شوند و استغفار مي‌كنند و آنهايي كه از ترس خدا هنگام سحر گريه و نابه مي‌كنند.


آيت‌الله مجتهدي تهراني در شرح فراز «واجْعَلِ الجَنّةِ لي منْزِلاً ومَقيلاً» مي‌گويد: خدايا بهشت‌ را منزل من قرار بده! منزل بازگشت و آسايشگاه ما را بهشت قرار بده!


كساني كه شيعه علي (ع) و اهل بيت هستند، ان‌شاءالله جهنم نمي‌روند.


امام صادق (ع) مي‌فرمايد: «ايمانتان را با خودتان بياوريد ما شفاعتتان مي‌كنيم.»


وي تأكيد مي‌كند: آياتي كه درباره شفاعت آمده براي كساني است كه با ايمان از دنيا مي‌روند. آيات قرآن كه در آن شفاعت نيست براي كافران و مردودي‌هاست. ما تجديد مي‌شويم و يكي دو نمره كم مي‌آوريم؛ اما چون شيعه هستيم، شفاعت اهل بيت (ع) شامل حال ما مي‌شود.



اين استاد بزرگ اخلاق در شرح فراز پاياني مي‌گويد: در پايان دعا مي‌خوانيم «يا قاضي حَوائِجَ الطّالِبين» يعني اي خدايي كه حوائج طالبين را برآورده مي‌كني، يعني هر كسي هر كاري كه دارد به سراغ تو مي‌آيد و طلب مي‌كند و تو حاجتش را مي‌دهي، اين دعاها را در حق ما اجابت كن!
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ فِیهِ مَا یُرْضِیکَ وَ أَعُوذُ بِکَ مِمَّا یُؤْذِیکَ‏ وَ أَسْأَلُکَ التَّوْفِیقَ فِیهِ لِأَنْ أُطِیعَکَ وَ لاَ أَعْصِیَکَ یَا جَوَادَ السَّائِلِین‏

اى خدا در این روز از تو درخواست مى‏کنم آنچه را که رضاى تو در آن است و به تو پناه مى‏برم از آنچه تو را ناپسند است
و از تو توفیق مى‏خواهم که در این روز همراه به فرمان تو باشم و هیچ نافرمانى نکنم، اى جود و عطا بخش
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


در روايت آمده است: علي بن مغيره يکي از شاگردان وارسته امام کاظم(علیه السلام) به آن حضرت عرض کرد: «من مانند پدرم، در ماه رمضان، چهل بار قرآن را از آغاز تا پايان تلاوت مي کنم - و گاهي بر اثر اشتغالات و نشاط و خستگي، کم و زياد مي شود - و در روز فطر، ثواب يک ختم قرآن را نثار روح پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)هديه مي نمايم، ختم ديگر را به اميرمومنان علي(علیه السلام)، و ختم ديگر را به حضرت زهرا(سلام الله علیها) و ختم ديگر را به امام حسن(علیه السلام) و امامان ديگر تا شما، اهدا مي نمايم، پاداش من در اين کار چيست؟» امام کاظم (علیه السلام) فرمود: «لک بذلک ان تکون معهم يوم القيامه؛ پاداش تو اين است که در روز قيامت همنشين و همدم پيامبر(ص) و فاطمه و امامان(علیهم السلام) خواهي بود.»
گفتم: «الله اکبر، براستي به چنين مقامي نايل مي شوم؟» سه بار فرمود: آري.
پايان اين گفتار را با ذکر سخن پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در شان پاداش تلاوت قرآن، مي آراييم که فرمود: مومني که هر شب ده آيه از آيات قرآن را تلاوت کند، نامش جزء «غافلان» نوشته نشود، و اگر هر شب پنجاه آيه بخواند نامش جزء «ذاکران» نوشته شود، و اگر صد آيه بخواند، نامش جزء «قانتان» (بندگان خالص و فروتن) نوشته گردد، و هرگاه هر شب صد آيه بخواند، نامش جزء «فائزان» (رستگاران) ثبت مي گردد، و هرگاه پانصد آيه بخواند، نامش جزء «مجتهدان» (تلاشگران راه حق) نوشته شود، و اگر هزار آيه بخواند، براي او در بهشت قنطاري از طلا که معادل پانزده هزار مثقال طلا است مقرر گردد، که هر مثقال آن 24 قيراط است که کوچک ترين قيراط آن، همانند بزرگي کوه احد مي باشد، بزرگ ترين آن به بزرگي بين زمين و آسمان است.


منبع: بانک اطلاعات نشریات کشور

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
فیوضات بیست و سومین روز از ماه ضیافت الهی؛

چراغ های سبز و قرمز دین را بشناسیم

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح فرازهای دعای روز بیست و سوم ماه پرفیض رمضان، شیوه ارزیابی اعمال و چراغ های سبز و قرمز دین را معرفی کرده اند.


اللَّهُمَّ اغْسِلْنِی فِیهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الْعُیُوبِ‏وَ امْتَحِنْ قَلْبِی فِیهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ یَا مُقِیلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِین‏ [1]

اى خدا در این روز مرا از گناهان پاکیزه گردان و از هر عیب و نقص پاک ساز و دلم را با رتبه دلهاى اهل تقوى آزمایش کن اى پذیرنده عذر لغزشهاى گناهکاران.
اللَّهُمَّ اغْسِلْنِی فِیهِ مِنَ الذُّنُوبِ
خدایا مرا از گناهان شستشو بده ، شما وقتی می خواهید به مهمانی بروید، خودتان را پاکیزه و تمیز می کنید و شستشو می دهید ، باید بدانیم که در ماه رمضان همه میهمان خداوند هستیم ، آیا خودمان را از آلودگی های معنوی تمیز کرده ایم ،آیا دلهایمان را از زنگار گناه شستشو داده ایم ؟ « شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ » [2] و شما میهمان سفره پر برکت الهی هستید و باید خودمان را برای این ضیافت آماده می کردیم تا با دلی پاک به این میهمانی برویم ، لذا از خداوند می خواهیم که ما را از گناهان شستشو بده و لیاقت آن را بدهد که از این میهمانی استفاده کنیم
اگر یک مرتبه با اخلاص ازخدا بخواهید که شما را از آلودگی گناه پاک کند، خدا می پذیرد باید مثل کودکی که اشک ریزان نزد پدر می رود و طلب بخشش می‌کند ، به محضر الهی رفت و عذر خواهی کرد .
وَ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الْعُیُوبِ
خدایا مرا از عیب هایی که به آن مبتلا هستم پاک کن ، غیبت ، ریا ، تکبر ، عجب ، حسد و... این ها همه عیب هستند، عمل معیوب مورد پذیرش درگاه الهی نیست.
ارزیابی اعمال
اعمال ما باید از هفت آسمان بالا برود و در هر آسمانی برای هر عیبی می گویند « قف » به معنی « ایست » و ماموران الهی در آسمان اول به نامه عمل ما نگاه می کنند و اگر دیدند امروز من غیبت کرده‌ام می گویند: بروید و « اضربوا هذا العمل بوجه صاحبه » این عمل را بر صورت صاحب آن بزنید و عمل در آسمان اول متوقف می‌شود ، عمل بعضی ها از آسمان اول می گذرد چون اهل غیبت نبودند ، ولی باز ملائکه آسمان دوم می گویند « قِف » عمل را بررسی می کنند و متوجه می شوند که این شخص «عُجب» داشته است ، بعض دیگر اهل عُجب هم نبوده‌اند و عمل به آسمان سوم می رسد و باز دستور به توقف می دهند و اگر آن شخص اهل « حسد » نبود به آن عمل اجازه می دهند که به آسمان چهارم برود و در آنجا برای رذیله « تکبر » عمل را متوقف می کنند ، اگر اهل مراقبت نباشیم اموری مانند ؛ ریاست ، ثروت و علم تکبر می آورند
سیره امام رضا‌(ع)
در روایت آمده است ؛ زمانی که حضرت علی بن موسی الرضا ( علیه السلام ) میل به غذا داشتند تمامی غلامان را دعوت می کردند و با هم غذا می خوردند ؛ شخصی گفت : یا علی بن موسی الرضا‌(ع) این امور برای شما خوب نیست ، چرا با فقرا غذا می خورید ؟
حضرت فرمودند :همه ما اولاد حضرت آدم هستیم و تفاوت درجات انسانها به تقوی است [3]
در یکی از ایستگاه‌ها نیز توقف می‌کنی تا ببینند آیا این عملت از روی ریا بوده یا نه !
مفهوم ریا به زبان ساده
دلاکی عالمی را کیسه می کشید و در حین کیسه کشیدن از عالم پرسی : ریا یعنی چه؟
آن عالم گفت : همین که کیسه می کشی و می خواهی چرک های مرا به من نشان بدهی تا پول بیشتری بگیری ، همین نشان دادن عمل را ریا می گویند ( قدیم تر ها وقتی کیسه می کشیدند ، اگر چرک بیشتری در می آوردند انعام بیشتری می گرفتند و این عالم می خواست با زبان خود این دلاک با او حرف بزند )
خلاصه در هر آسمانی ، عمل را از یک جهت بررسی می کنند [4]
خدایا از تو می خواهیم عمل ما را قبول کنی و اگر دنبال عمل خالصی مثل اعمال امیر المومنین‌(ع) می‌گردی این حسرتی است که بر دل می ماند! .
*انواع بندگی
بندگی خدا سه قسم است : نوع اول ، از ترس جهنم است ، و گاهی به طمع بهشت است ، و نوع
سوم ؛ «تعظیما لله» است چون خداوند شایسته پرستش است باید او را بزرگداشت [5]
وَ امْتَحِنْ قَلْبِی فِیهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ
خدایا قلب و دل مرا آزمایش کن به تقوی دل نه زبان ، ممکن است زبان ما حرف از تقوی بزند ولی قلب و دل ما از آن بی خبراست و بهره ای از تقوی نداشته باشد ، شخصی صد میلیون تومان در جاده پیدا کرد و آن را به صاحبش برگرداند این مسائل از آثار تقوی است
معنی تقوی :
دین چراغ قرمز و سبز دارد ، چراغ قرمز مرز حرام است و چراغ سبز محدوده مباحات است ؛ تقوی یعنی از چراغ قرمز ها عبور نکن .
رعایت چراغ قرمز ها هم دو نوع است گاهی راننده بخاطر ترس از جریمه ترمز می کند و گاهی بخاطر احترام به قانون مملکت ، که دومی افضل است
یَا مُقِیلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِین‏
ای خدایی که همه لغزش های گنهکاران را اقاله می کنی
معنای اقاله :
جنسی را که از کاسب خریدی و می خواهی پس بدهی ، مستحب است که فروشنده از مشتری پس بگیرد به این عمل اقاله گویند.
اقاله در مورد خداود یعنی ؛ خدایا گناهان ما را رایگان ببخش
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درسی دیگر از ماه ضیافت الهی؛
شرح دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان

اهل اعتراض به تقدیر الهی نباشیم
استاد فقید اخلاق حوزه، در شرح دعای روز بیست و چهارم ماه ضیافت الهی با اشاره به این که خداوند خیر و صلاح انسان را می خواهد،خاطر نشان کرد: نباید در مقابل تقدیرهای الهی اهل اعتراض باشیم.

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ فِیهِ مَا یُرْضِیکَ وَ أَعُوذُ بِکَ مِمَّا یُؤْذِیکَ‏ وَ أَسْأَلُکَ التَّوْفِیقَ فِیهِ لِأَنْ أُطِیعَکَ وَ لاَ أَعْصِیَکَ یَا جَوَادَ السَّائِلِین‏ [1]

ترجمه :
اى خدا در این روز از تو درخواست مى‏کنم آنچه را که رضاى تو در آن است و به تو پناه مى‏برم از آنچه تو را ناپسند است
و از تو توفیق مى‏خواهم که در این روز همراه به فرمان تو باشم و هیچ نافرمانى نکنم، اى جود و عطا بخش .

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ فِیهِ مَا یُرْضِیکَ

خدایا در این روز ماه مبارک رمضان من از تو چند درخواست دارم ؛ اول اینکه به من چیزی عطا کنی که از من راضی بشوی ، و این دعا دعای بسیار خوبی هست که انسان دارای کمالاتی بشود که خدا از انسان خشنود بشود

وَ أَعُوذُ بِکَ مِمَّا یُؤْذِیکَ

خدایا پناه می برم به تو از اموری که مورد پسند تو نمی باشد و آن امور عبارتند از گناه و اطاعت شیطان ، خدایا پناه می برم به تو تا مرتکب اعمال ناپسند نشوم که اگر این گونه شد خدا هم از ما راضی می شود.

ملاک رضایت خداست

در جلسات قبل هم گفتم که اگر می خواهید بدانید خدا از شما راضی هست یا نه ؟ به قلب خودت مراجعه کن و ببین آیا تو از خدا راضی هستی یا نه ؟ اگر دیدی از خدا راضی هستی معلوم می شود که او هم از تو راضی است . ولی اگر گفتی چرا فلانی مال اموال آنچنانه دارد و من ندارم و... معلوم می شود که خدا هم از تو راضی نیست .

خلاصه این «چراها ؟» در برابر تقدیر الهی نباشد ، چرا که خداوند خیر و صلاح تو را می خواهد و آنچه به تو داده است بر اساس حکمت و مصلحت تو می باشد ؛ در روایت هم آمده است که « أَنْتُمْ کَالْمَرْضَى وَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ کَالطَّبِیبِ » [2] اگر نان خالی هم می خوری باید بدانی که خداوند خیر تو را در آن قرار داده است . شما مثل مریض هستید و خداوند طبیب ، به مریض هر چه بخواهد نمی دهند و نمی تواند از هر غذایی که میل دارد بخورد و طبیب هم اجازه به خوردن هر غذایی نمی دهد همان طوری که بیمار به دستور پزشک اعتراض نمی کند ما هم نباید اهل اعتراض به تقدیر های الهی باشیم،چرا که خداوند خیر و صلاح ما را می خواهد .

وَ أَسْأَلُکَ التَّوْفِیقَ فِیهِ لِأَنْ أُطِیعَکَ وَ لاَ أَعْصِیَکَ

خدایا از تو توفیق می خواهم تا در ماه رمضان اطاعت تو را کرده و گناه نکنم

*ویژگی های سه گانه مؤمن
امام جواد ( علیه السلام ) می فرمایند «لابد للمومن من ثلاث خصال » مومن باید سه خصلت داشته باشد ، خصلت اول – «توفیق من الله » آدمی که توفیق ندارد بدرد نمی خورد ، ملّا باید توفیق داشته باشد ، اهل تدریس و کتابت باشد و نباید تنها به نماز جماعت خواندن و امثال این امور اکتفا کند شما ببینید که شیخ عباس قمی چه توفیقاتی داشته ! یا ثروتمندانی هستند که توفیق خدمت به خلق دارند و باید متوجه این معنا هم باشیم که توفیق از جانب خداست

شعر :


توفیق رفیق است که به هر کس ندهندش ****هرگز پر طاوس به کرکس ندهندش


لذا از خدای متعال طلب توفیق کنید و سعی کنید تا جایی که می توانید در امور خیر سهیم باشید ، بعضی ثروتمندان توفیق خرید مقداری گوشت برای فقرا را ندارند و مال و منال دنیا را برای ورثه روی هم انبار کرده اند ، این کار را نکنید فرزندانتان را به خدا واگذار کنید نه به مال و اموال و تا جایی که می توانید اهل خیرات و مبرّات باشید .

*فرزندان خود را به خدا بسپارید نه به مال
من کسانی را سراغ دارم که فرزندان خود را به ثروت و دارایی خود واگذار کردند و الان اثری از آن مال و مکنت نیست ، و آن ثروت را از بین رفته است و کسانی هم بودند که فرزندان خود را به خدا سپردند و ایشان ترقی کرده اند ؛ در حدیث آمده است : چقدر جان می کنی برای دیگران ، چقدر سختی و مرارت می کشی برای شوهر آینده همسرت ، چرا که بعد از مرگت ، همسر ت با دیگری ازدواج می کند و تمام مال و اموالت به شوهر جدید همسرت می رسد . [3]

در معراج السعادة آمده است که چقدر مال و اموال جمع می کنی برای شوهر زنت ، از حرام جمع می کنی تا دیگران در آسایش باشند !

در حدیث آمده است : «اگر ورثه و اهل و عیال تو از خوبان هستند خدا ایشان را به حال خود رها نمی کند و اگر از بدان هستند و دشمن خدایند تو چرا برای دشمن خدا این قدر زحمت می کشی ؟! » [4]

ادامه حدیث امام جواد ( علیه السلام)

پس مومن محتاج به سه امر است،یکی : توفیقی از جانب خدا دوم :« واعظ من نفسه » مومن باید خودش ، خودش را موعظه کند و واعظ درونی داشته باشد.

*تغییر در نفس
یکی از اولیاء الهی جلوی آئینه ایستاده بود تا خودش را موعظه کند ، وقتی به خودش نگاه می کرد دید که محاسنش سفید شده اند خطاب به خودش کرد و گفت : تو عمر بیشتری یا این محاسن ، بعد گفت : تو از این محاسن بزرگتری– بخاطر اینکه انسان تا 15 سالگی ریش ندارد – سپس در ادامه نفس خود را مورد عتاب قرار داد و چنین گفت : فلانی این محاسن تو عوض شده اند ولی تو هنوز عوض نشده ای !؟

*آیا به فکر امتحان و نتیجه آن هستیم؟
شخص دیگری بود که وارد منزل شد ، و فرزندخویش را ناراحت و تب دار در منزل دید و علت را جویا شد فرزند او گفت : فردا امتحان دارم لذا ناراحتم و از این غصه تب کرد ام ؛ آن شخص با خودش گفت : فرزند من فردا امتحان دارد و امشب از ناراحتی تب کرده است که آیا فردا قبول می شود یا نه ! اما من بیچاره که شبانه روز در معرض امتحانات الهی هستم اهل فکر و اندیشه نیستم

لذا انسان باید خودش را موعظه کند


شعر :

ای که پنجاه رفت و در خوابی ****مگر این پنج روزه دریابی [5]


لذا از همین الان برای آینده تان تصمیم جدی بگیرید


برگ عیشی به گور خویش فرست ****کس نیارد زپس تو، پیش فرست [6]


پس مومن به سه امر محتاج است ؛ 1- توفیق الهی 2- واعظ درونی 3- « قبولُ مَن یَنصحه» یعنی اگر کسی نصیحتت کرد نصیحت او را قبول کن [7]

یَا جَوَادَ السَّائِلِین‏

ای کسی که اگر از تو مطالبی درخواست می شود تو نسبت به آن بخشش داری
اگر گاهی به ظاهر دعای ما اجابت نشده است حتما صلاح ما در آن بوده است ولی در عوض در قیامت برای ما جبران می کنند ، در حدیث آمده است که در نامه اعمال انسانهایی که دعا کرده اند و مستجاب نشده است اعمالی نوشته می شود که آن شخص از آنها اظهار بی اطلاعی می کند؛ خطاب می رسد این ثواب ها در عوض دعا هایی هست که تو از ما خواستی و ما بخاطر مصلحت تو به تو ندادیم آنگاه شخص مومن آرزو می کند که ای کاش هیچ یک از دعا های او مستجاب نمی شدند و همه را در آخرت به او می دادند .
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

و آخرین جمعه ماه مبارک هم گذشت و نیامدی...

لبم را از ذکر مدام خود لبریز کن.
صدایم را به من برگردان تا باز هم بتوانم با صدای بلند بخوانمت.
نفسم را از عطر نامت خوشبو کن؛
مانند گل‏هایی که با نام تو دهان به سلام باز می‏کنند.
چشم‏هایم را به آبشارها بسپار تا با تمام وجودم،
سال‏های اشتباهم را با گریه توبه کنم.
من به قد قامت تو ایستاده‏ام تا دوباره بخوانیم.
صدای اذان را کی می‏شنویم؟

یا نور!

کوچه‏های تاریک روزهایم را با چراغ نام تو روشن نگه داشته‏ام. می‏خوانمت؛
بلندتر از همیشه.
صدایت می‏کنم،
در حجم افق‏های مه‏آلودی که چشم اندازم را تیره کرده‏اند.
ای امید دل‏های بی‏پناه!

گناهان بی‏شمارم را سر بر دیوار می‏کوبم و در غروبی چنین دلگیر، امیدوار طلوع خورشید بخشایشت هستم.
روشنم کن و جاری؛
چون رودی که آفتاب در چشمانش خانه کرده است
یا نُورٌ عَلی نُورٍ!

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نكته ها ...
روزه و غلبه بر خواهشهاي نفس

روزه دار به قسمت خود راضي است و اندك‏ها را كه موجب كفايت است بسي بهتر از بسيارها كه زيان بارند دوست مي‏دارد.

نفس يك اشتهاي سيري‏ناپذير دارد و هرچه به او بدهند باز هم مي‏خواهد دنبال چيز تازه‏اي برود و راهي كه مي‏تواند از اين طغيان نفس جلوگيري كند روزه است و ارمغان آن قناعت مي‏باشد.

روزه انسان را اين گونه پرورش مي‏دهد كه كم كردن خواهش‏هاي نفساني هيچ گاه اركان زندگي را مختل نمي‏كند.

روزه به آدمي مي‏آموزد كه خوردن براي زيستن است نه زندگي كردن براي خوردن.

اين فريضه مسلمان را از غرق گرديدن در ماديات و حرص و طمع براي لذت‏هاي زودگذر و مسابقه براي تن پروري و مصرف زدگي مي‏رهاند و به او ياد مي‏دهد به فكر ديگران هم باشد و بر خواهش‏هاي نفساني مسلط گردد وبه قدر نياز از امكاناتي كه در اختيارش است استفاده كند و از اسراف و تبذير بپرهيزد.

فرد قانعي كه روزه تحويل جامعه مي‏دهد اهل سخاوت هم هست و از دنيا وارسته بوده و زاهد است، دست نياز به سوي ديگران دراز نمي‏كند و براي بدست آوردن مايحتاج خود تن به ذلت و خواري نمي‏دهد.

با دوري از مصرف بي رويه بر پاي خويش متكي است و اعتماد به نفس را در خود تقويت مي‏نمايد.

مسلمانان صدر اسلام با همين روحيه از همه چيز خود در راه خدا گذشتند و حتي در ميادين جنگ به چند دانه خرما قناعت كردند و با تكيه بر معنويت، ايمان و پارسايي، پيروزي‏هاي شكوهمندي آفريدند.

در دفاع مقدس و جنگ تحميلي حزب بعث عليه
ايران نيز اين خصال آشكارا مشاهده مي‏گرديد.


التماس دعا

 

secret_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
شکر چهار نعمت خداجون در هنگام صبح:gol:

الحمد لله الذی عرفنی نفسه ولم یترکنی عمیان القلب
الحمد لله الذی جعلنی من أمة محمد صلی الله علیه وآله
الحمد لله الذی جعل رزقی فی یدیه، ولم یجعل رزقی فی أیدی الناس
الحمد لله الذی ستر ذنوبی وعیوبی ولم یفضحنی بین الناس
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ره یافت ها و آثار نیک روزه داری ...

تقویت اراده و عزت نفس ...
رسیدن به ارزش های اخلاقی و تأمین سعادت آخرت، با تحمل ناگواری ها همراه است. حضرت علی علیه السلام می فرماید: «اَلْمَکارِمُ بِالْمَکارِه؛ ارزش های والای انسانی با ناگواری ها به دست می آید».
صبر بر دشواری ها، اراده ای نیرومند می خواهد تا به کمک آن، انسان بر خواسته های ناسالم و غیرمعقول خویش پیروز شود. انسان با تحمل روزه داری، با خواهش های نفسانی می جنگد و این مبارزه، اراده و همت آدمی را بالا می برد و جان و روح او را از قید و بند هوس ها و خواهش ها می رهاند.
از دیگر آثار روزه، تقویت روحیه عزت مداری است. با گرفتن روزه، در می یابیم که برای رسیدن به آب و نان، نباید برده این و آن شویم، حق کسی را پای مال سازیم و دست نیاز به سوی دیگران دراز کنیم. روزه، انسان را عزیز می دارد و عزتمند هیچ گاه برای تأمین نیازمندی هایش به هر راهی متوسل نمی شود. روزه گرفتن به ویژه در روزهای گرم و طولانی، روحیه صبر و مقاومت به انسان می بخشد و تحمل رنج و سختی را بر آدمی آسان می سازد. انسان زودرنج و کم حوصله، نزد دیگران سبک و بی مقدار است و بر اثر این ضعف روحی از امتحان های زندگی نیز سربلند بیرون نمی آید.
پیام متن:

روزه در تقویت اراده و تصمیم آدمی مؤثر است، عزتمندی او را افزایش می دهد و نمی گذارد آدمی به راحتی در برابر ناگواری ها تسلیم شود.
تأثیر روزه در شست وشوی باطن

در ضیافت الهی، محور تقوا، ریاضت و مبارزه نفسانی با شهوت ها و امیال شیطانی است. از جمله آثار این مبارزه، قدرت داشتن بر گناه نکردن و «نه» گفتن خواهش های دل است. اگر دل به مشعل خیر و پارسایی و عشق به الله فروزان شد، آدمی به سرچشمه نور می رسد و حجاب های ظلمانی به نور و روشنایی بدل می شود. حال اگر کسی نتواند زنجیرهای وابستگی و حجاب های تاریک نفسانی را از وجود خویش برکند و نگاهش را از عالم طبیعت به ملکوت اعلی پیوند دهد، در اسفل السافلین که آخرین درجه از حجاب های ظلمانی است، قرار می گیرد: «ثُمَّ ردَدْناهُ اَسْفَلَ السّافلین» (تین: 5) در حالی که خدای تبارک و تعالی، انسان را در عالی ترین مقام و مرتبه آفریده است: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْاِنْسانَ فی اَحْسَنِ تَقْویمٍ». (تین: 4)
بر اثر روزه یک ماهه رمضان، حکومت شهوت ها و امیال شیطانی، جای خود را به حکومت تقوا و پیروی از آموزه های الهی می دهد و تیرگی هوس ها و خواهش ها در جان آدمی، به نورانیت و روشنی باطن تبدیل می شود. با تأیید این خداگونگی و طهارت باطن، رمضان، دعوتی معنوی و روزه دار، مهمان خداست. پس بر همه ما سزاوار است که در این ضیافت آسمانی، فضایل اخلاقی را پرورش دهیم و ارزش های متعالی را بارور سازیم. رمضان، فصل مناجات و دعاست؛ دوره تزکیه و تهذیب و تربیت است؛ ایام خویشتن داری و تقرب به پروردگار است. دریغ که این فرصت طلایی بگذرد و کاری از پیش نبریم!
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند/ بس خجالت که از این حاصل اوقات بریم
پیام متن:

ماه رمضان، گاهِ سازندگی و تزکیه درون از زشتی های اخلاقی و کدورت های نفسانی و دوره تهذیب و صفای باطن است.
وقت شناسی در پرتو روزه

فرایض اسلامی با دقت و نظم ویژه ای تنظیم شده اند. برای نمونه، هر یک از نمازهای پنج گانه باید در وقت و مکان ویژه برپا شود روزه ماه مبارک نیز با دیدن هلال ماه رمضان آغاز می شود و با دیدن هلال ماه شوال پایان می یابد. روزه هر روز نیز از سپیده دم، آغاز می شود و در مغرب پایان می پذیرد. با توجه به اینکه ماه رمضان از ماه های قمری است، در فصل های چهارگانه سال؛ گاه در روزهای بلند تابستان و گاه در روزهای کوتاه زمستان قرار می گیرد. ازاین رو، در همه شرایط لازم است که هر لحظه و ثانیه را در آغاز سپیده دم و هنگام غروب، مهم شمرد و روزه دار هرگز نمی تواند از نظام زمان بندی شده آن سرپیچی کند. این خود، درسی است تا مسلمان امور خویش را در زندگی به دقت و نظم همه جانبه تنظیم کند.
پیام متن:

اسلام، دین نظم و ماه رمضان، فرصت فراگیری نظم است. از موهبت گران بار ماه مبارک رمضان، برای نظم بخشی به همه امور زندگی مان بهره گیریم.
روزه کامل و ایده آل

بر اثر روزه راستین به ویژه روزه ماه رمضان، حکومت شهوت ها و خواهش های شیطانی جای خود را به حکومت تقوا و پیروی از رهنمودهای الهی می دهد و تیرگی هوس ها و شهوت ها در جان آدمی به نورانیت و روشنی باطن تبدیل می شود. در سایه همین صفا و پاکی حاصل از روزه، روزه دار با خودآگاهی خدادادی نه تنها دهان و شکم خود را از خوردن و آشامیدن، بلکه همه اعضای خویش را از آنچه خدا حرام فرموده است، نگاه می دارد و شایستگی رسیدن به آن درجه از تقوا را می یابد که حتی از اندیشه گناه نیز دوری گزیند و این، اوج روشنایی و رحمت روزه است.
امیرالمؤمنین علی علیه السلام با اشاره به همین مرتبه می فرماید:
صیامُ الْقَلْبِ عَنِ الْفِکْرِ فی الآثامِ اَفْضَلُ مِنْ صیامِ الْبَطْنِ عَنِ الطَّعام.
روزه دل از اندیشه گناهان، برتر از روزه شکم از خوردن و آشامیدن است.
این سخن بدان معنا نیست که ظاهر روزه و پرهیز از خوردن و آشامیدن را رها کنیم، بلکه باید به آن بسنده نکنیم و بیش از آن بکوشیم که به ره آورد معنوی روزه نیز دست یابیم. البته همین خودداری ظاهری و روزه معمولی نیز انقلابی روحی در روزه داران پدید می آورد و بنا بر آمار و ارقام، در ماه مبارک رمضان از شرارت ها و تباهی ها در سطح جامعه کاسته می شود. همچنین صفا و پاکی حاصل از روزه و خودداری و پرهیزکاری روزه دار همچون سپری است که روزه دار را از آتش عذاب الهی در امان می دارد. پیامبر عزیز اسلام فرمود: «الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النّار؛ روزه، سپری است که روزه دار را از آتش دوزخ حفظ می کند».
پیام متن:

روزه، چراغ بینش و آگاهی را در درون برمی افزود و در کنار آثار معمولی، بر اثر پرهیز کردن در خوردن و آشامیدن، صفا و پاکی درون را نیز با مجاهده نفسانی بیشتر به همراه می آورد.
روزه و تقویت حافظه

اثر روزه در افزایش حافظه، تأثیر فیزیولوژیکی آن در سلول های مغز است که در نتیجه رسیدن غذای پاک پس از چند ساعت بی غذایی به وجود می آید. همان گونه که خوابیدن در شب، تأثیری فیزیولوژیکی دارد و نتیجه آن صبح هنگام ظاهر می شود، اگر در سپیده دم، اطلاعاتی به حافظه سپرده شود، به راحتی آن را می پذیرد؛ چون به آرامش و سکون بسیار رسیده است.
در روزه نیز پس از امساک از خوردنی ها و آشامیدنی ها و خواهش های نفسانی، روح و روان آدمی به آرامش وصف ناپذیری می رسد. در نتیجه، به تقویت حافظه کمک می کند. در متون دینی ما نیز به این ره یافت اشاره شده است. حضرت علی علیه السلام می فرماید: «سه چیز موجب تقویت حافظه می شود: مسواک کردن دندان ها؛ روزه داشتن؛ قرآن خواندن».
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

دست برافشانده ام تا از دهان شعله ها و خشم ها رهایی یابم.
از روزنه های شب،
بر شانه های خاکستر شده ام، باران اجابت ببار!
من چراغی می خواهم از جنس آفتاب؛
دستی می خواهم به بلندای یک قنوت مستجاب؛
پایی می خواهم به استقامت یک کوه؛

«خلّصنا من النار یا رب»

آشنایم کن به آغاز این شب ها؛
به درک پنجره های لیالی قدر، به تجانس دست ها و آسمان ها.
نشسته ام برای شروعی دوباره.
نشسته ام و پرونده خاکستری ام، زانوانم را بیشتر از همیشه می لرزاند.
من در امتداد لیالی نور نشسته ام و چشم سپرده ام به کلماتی از نور.
«بک یا اللّه ».
جوشنی از کلمات کبیر، بر تن روحم می پوشانم و بوی تقدیس فرشتگان را می شنوم که در شب نزول، جاری است.
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن شب قدر که این تازه براتم دادند

می خواهم دوباره متولد شوم،
پا بگیرم از پله های رفیع نیایش، قد بکشم از دست های بلند دعا.

برایم چراغی بیاورید از جنس ماه!
برایم توشه ای بیاورید از جنس کلمات استغاثه و تسبیح،
می خواهم از زمین، به آسمان پل بزنم.
می خواهم در امتداد شب نجواها،
خودم باشم و او. می خواهم کوله باری بگشایم از برگه های سیاه و با دستانی پر از برگه های سپید برگردم.

مرا به رنگ سپید تابان بنویسید. مرا با قلم نور بنویسید!
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماه رمضان شد می و میخانه بر افتاد / عشق و طرب و باده به وقت سحر افتاد
افطار به می ، کرد برم پیر خرابات / گفتم که تو را روزه به برگ و ثمر افتاد
با باده وضو گیر که در مذهب رندان / در حضرت حق این عملت بارور افتاد
 

Esmaeilpoor

عضو جدید
روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم !!


چند سالی است که ماه مبارک رمضان با فصل گرم تابستان مقارن شده و همین امر موجب گشته است روزه و روزه داری در این ایام به دلایلی چند، از جمله طولانی بودن روزها و گرم بودن هوا و تشنگی و عطش ناشی از این گرما سخت و طاقت فرسا گردد. اما آیا این بهانه مناسبی برای ترک روزه است؟
آیات خدا در باب وجوب روزه

«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کتِبَ عَلَیْکمُ الصِّیامُ کما کتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکمْ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ » (سوره بقره 183) «یعنی ای کسانی که ایمان دارید روزه گرفتن بر شما واجب گشت همچنان که بر پیشینیان از شما (از ملتهای گذشته) واجب شده بود شاید با روزه گرفتن پاک و پرهیرکار شوید«أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ کانَ مِنْکمْ مَرِیضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعامُ مِسْکینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکمْ إِنْ کنْتُمْ تَعْلَمُونَ» (سوره بقره آیه 184) «و این روزهایى چند است پس هر کس از شما مریض و یا مسافر باشد باید ایامى دیگر بجاى آن بگیرید و اما کسانى که به هیچ وجه نمى‏توانند روزه بگیرند عوض روزه براى هر روز یک مسکین طعام دهند و اگر کسى عمل خیرى را داوطلبانه انجام دهد برایش بهتر است و اینکه روزه بگیرید برایتان خیر است اگر بناى عمل کردن دارید».وجوب روزه و استثناءهای آن

خداوند در جمله:" یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کتِبَ عَلَیْکمُ الصِّیامُ"، مساله وجوب روزه بر مسلمانان را خاطرنشان کرده و بلافاصله فرمود:" کما کتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکمْ" و فهماند که شما مسلمانان نباید از تشریع روزه وحشت کنید، و آن را گران بشمارید، چون این حکم منحصر به شما نبوده، بلکه حکمى است که در امتهاى سابق نیز تشریع شده بود. خداوند به صراحت در قرآن روزه را واجب کرده با این وجود بعد از آیه وجوب روزه مواردی را ذکر می کند که حکم روزه از گردن آنان ساقط شده و آن آیه از این قرار است: کسانى که از شما بیمار یا مسافر باشند و روزه گرفتن براى آنها مشقت داشته باشد از این حکم معافند و باید روزهاى دیگرى را بجاى آن روزه بگیرند کسانى که با نهایت زحمت باید روزه بگیرند (مانند پیر مردان و پیر زنان و بیماران مزمن که بهبودى براى آنها نیست) لازم نیست مطلقا روزه بگیرند، بلکه باید بجاى آن کفاره بدهند، مسکینى را اطعام کند. در میان استثنائات روزه‌داری به موردی بر نمی خوریم که گرما و طول روز را دلیل مناسبی برای روزه نگرفتن شمرد از این رو می توان گفت حکم وجوب روزه مختص به زمان و مکان خاصی نیست بلکه شامل حال تمامی مومنین در هر سرزمین و هر فصل سال که ماه رمضان با آن مقارن شده است می باشد. در عین حال خداوند افرادی که مشاغل سختی بر عهده دارند را نیز استثناء نکرده و روزه را برای افراد تا زمانیکه خطری برای سلامتیشان نداشته واجب نموده است .
روزه در گرما نه تنها بد و زیان آور نیست بلکه برای آن اجری بزرگ نیز در نظر گرفته شده است،امام صادق علیه السّلام فرمودند: هر کس که یک روز در گرما روزه بگیرد و خیلى تشنه شود، خداى عز و جل هزار فرشته را وکیل مى‏کند که دست به صورت او بکشند و او را مژده دهند. و زمانى که افطار کند، خداى عز و جل مى‏فرماید: چقدر خوشبو هستى. فرشتگانم! گواه باشید که من قطعا او را آمرزیدم

گرمای هوا دلیل مناسبی برای روزه خوری نیست

عده ای معتقدند روزه داری در فصل گرم برای سلامتی انسان خطر داشته و به این بهانه روزه را ترک می گویند، در جواب به این افراد باید گفت:1‌- با این سخن علم و رأفت خداوندی زیر سوال می رود چرا که خداوند به انسان نسبت به خود او عالم تر و مهربانتر است و بیش از خود او نگران سلامتی اوست با این وجود چگونه به امری دستور می دهد که سلامتی انسان را به خطر می اندازد. روزه و روزه داری حتی در گرمای زیاد و سخترین شرایط فوایدی دارد که امروزه علم برخی از آن را روشن کرده و قسمت عظیم فایده آن در مقوله علم جای نمی‌گیرد و خارج از توان آن است. روزه به منظور اسرار و عللى بر بندگان واجب شده از جمله: بدین وسیله انسان به درد و الم گرسنگى و تشنگى آگاه شده در نتیجه خاضع و آرام و مأجور و شکیبا گردیده و بدین ترتیب به شدائد و سختى‏هاى آخرت پى خواهد بود. و نیز روزه سبب مى‏شود که شخص شهوتش شکسته و ضعیف گردد. روزه واعظى است در دنیا که انسان را بر مقدار نیاز و احتیاج بندگان در دنیا و آخرت آگاه مى‏نماید. (علل الشرائع/ترجمه ذهنى تهرانى/ ج‏2)

2- (یُرِیدُ اللَّهُ بِکمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکمُ الْعُسْرَ)" خداوند راحتى شما را مى‏خواهد و زحمت شما را نمى‏خواهد". روزه داشتن گرچه در ظاهر یک نوع سختگیرى و محدودیت است اما سرانجامش راحتى و آسایش انسان مى‏باشد، هم از نظر معنوى و هم از لحاظ مادى .
امام صادق علیه السّلام در توصیه به فرزندانش مى‏فرمود: چون ماه رمضان فرا رسد، خود را تا آخرین حدّ توان به کوشش وادارید، زیرا که در آن ماه ارزاق تقسیم مى‏شود، و مدّتهاى عمر مقرّر مى‏گردد، و در آن ماه نام حجّ‏کنندگان که به میهمانى خدا مشرف مى‏شوند نوشته مى‏شود، و در آن ماه شبى هست که انجام عملى در آن از عمل در هزار ماه بهتر است. (من لا یحضره الفقیه / ج‏2) . بر هر انسان سالمى لازم است در سال یک ماه روزه بدارد، چرا که براى پرورش جسم و جان او نیز لازم است، به همین دلیل اگر ماه رمضان بیمار یا در سفر بودید باید به تعداد این ایام روزه را قضا کنید تا عدد مزبور کامل گردد، حتى زنان حائض که از قضاى نماز معافند از قضاى روزه معاف نیستند.
روزه به منظور اسرار و عللى بر بندگان واجب شده از جمله: بدین وسیله انسان به درد و الم گرسنگى و تشنگى آگاه شده در نتیجه خاضع و آرام و مأجور و شکیبا گردیده و بدین ترتیب به شدائد و سختى‏هاى آخرت پى خواهد بود

3- حکم وجوب روزه مطلق بوده و گرم و سرد بودن هوا در آن قید نشده است. چرا که این آیه خود در شهری (مدینه) نازل شده است که هوای بسیار گرمی داشته و مردمان آن به مشاغلی مشغول بودند که انرژی زیادی از آنان صرف کرده و توان بالایی نیاز داشت بنابراین چنانکه بر مردم آن عصر روزه واجب بوده بر انسانهای این دوره نیز این امر واجب است حتی در فصل گرم با وجود سختی های فراوانی که دارد. آیات بالا را ذکر نمودیم تا روشن گردد که در قرآن به صراحت وجوب روزه و استثنائات آن ذکر گردیده و خداوند به سختی و مشقات آن واقف بوده است با این وجود از عباراتی استفاده می کند تا از وحشت آدمی بکاهد و او را متوجه فایده آن می سازد و بالاخره در پایان آیه این واقعیت را بازگو مى‏کند که" روزه گرفتن براى شما بهتر است اگر بدانید" (وَ أَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکمْ إِنْ کنْتُمْ تَعْلَمُونَ). بنابراین با دلایلی غیر منطقی و خارج از دستور خداوند و سنت پیامبر نمی توان روزه را کنار گذاشت.

ثواب یک روز روزه‏ در گرما با تشنگى زیاد


روزه در گرما نه تنها بد و زیان آور نیست بلکه برای آن اجری بزرگ نیز در نظر گرفته شده است، امام صادق علیه السّلام فرمودند: هر کس که یک روز در گرما روزه بگیرد و خیلى تشنه شود، خداى عز و جل هزار فرشته را وکیل مى‏کند که دست به صورت او بکشند و او را مژده دهند. و زمانى که افطار کند، خداى عز و جل مى‏فرماید: چقدر خوشبو هستى. فرشتگانم! گواه باشید که من قطعا او را آمرزیدم. (ثواب الأعمال/ ترجمه بندرریگى/113 )

منابع:1. ترجمه المیزان، ج‏22. تفسیر نمونه، ج‏13).ثواب الأعمال / ترجمه بندرریگى4.من لا یحضره الفقیه / ج‏25. علل الشرائع / ترجمه ذهنى تهرانى / ج‏2

منبع: ویژه نامه ماه مبارک رمضان

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز




فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ، ماه بهار قرآن و نزول مغفرت الهی بر همگان مبارکباد







خدایا ! تو را شکر و سپاس می گوییم که امسال نیز توفیق درک ماه مبارک رمضان را نصیبمان نمودی.




رمضــــان مبـــــارک


از دست و زبان که بر آید

کز عهده شکرت به در آید












بارالها ! اکنون که مشمول لطف و رحمت تو بزرگوار و کریم هستیم

عنایتمان کن تا شیاطینی را که تو در غل و زنجیر کرده ای تا ابد در زنجیر نگه داریم

و مطیع امر هوای نفسمان نباشیم تا درب دل و جان به روی شیاطین باز نشود

چرا که دلی که جای توست چقدر زشت و شرم آور است که جای شیاطین و غیر باشد










اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کل عام

و اغفرلی تلک الذنوب العظام

فانه لا یغفرها غیرک













ماه نزول قرآن مجید بر همه شما عزیزان هم قلمی مبارکباد










مسافرین پرواز رمضان !

پروازتان بی خطـر

امیدوارم توشه هاتان فراوان باشد

و

سهم سوغات ما از سفر پر بار معنوی شما

دعاهای شبهای قدرتان




 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آمد رمضان و مقدمش بوسیدم

در رهگذرش طبق طبق گل چیدم

من با چه زبان شکر بگویم که به چشم

یک بار دگر ماه خدا را دیدم







همه گویند به تعجیل ظهورش صلوات

کاش این جمعه بگویند به تبریک حضورش صلوات






کاش در این رمضان لایق دیدار شویم

سحری با نظر لطف تو بیدار شویم

کاش این جمعه بگویند به ما

آمده مهدی زهرا (عج) سوی دلدار شویم






حلول ماه صیام بر شما روزه داران گرامی مبارکباد
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز




کاش در اين رمضان لايق ديدار شوم
سحري با نظر لطف تو بيدار شوم


کاش منت بگذاري به سرم مهدي جان
تا که همسفره تو لحظه افطار شوم










ستایش مخصوص خداوندی است که بر ما، با هدایت به شاهراه ستایشش،
منت نهاد و ما را اهل ستایش قرار داد که از سپاس گزاران احسان او باشیم

و سپاس خداوند را که دین آسمانی اسلام را برای ما مختص ساخت
تا در سایه سار آن، به سر منزل سعادت و خرسندی اش روان گردیم


و حمد بی حد و ثنای بی عدد، خدای احد را که ماه خود، ماه اسلام،
تزکیه و تصفیه و نزول کتاب وحی رمضان را یکی از راه های احسان بر بندگان قرار داد.


دگر بار در گردونه زمان و در چرخه منظم هستی که جلوه ای از جلوات حی ذات
و آیه ای از آیات خداوند است، به رمضان رسیده ایم


موسم رحمت و تجلی حقیقت،نزول برکت،شهر تطهیر قلب
وپرگشودن به جانب رب و ماه بی اعتنایی به عالم سفلی و صعود به جهان والا،


ماه مردم و بیدار شدن و بیدار کردن مردم.
فصل آگاه کردن آنها که نمی دانند و تذکر به آنها که می دانند،


شهر برانگیختن آنها که نشسته اند و بازگرداندن آنها که برگشته اند
و هنگامه ی نیرو دادن به فریادی که درحال نشستن است
و زمان کمک به پرنده ای که در حال سقوط.







ماهی سرشار از برکت و رحمت و عبادت های پذیرفته شده برایتان آرزومندم.

«حلول ماه مبارک رمضان و بهار قرآن مبارک باد»
 
بالا